(Geen) Happening
op de maan
Botsing bij De Klomp
KERKDIENSTEN
Er is leven
in brouwerij
gekomen
VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V.
„Hallo, bent u er nog'
„Men had hier graag wat
ruimer standpunt gezien
3550
2035
J. W. van Raay: ,,'t Kan makkelijk
HORLOGERIE
VAN MANEN
MIST u uw
Luxor-theater
Anonieme gift
Ds. Westra schreef:
Pastoor G. Goes over celibaat
VAN WOUT BLAUWKOUS
Bel:
HOTEL
Geslaagd
Permanent FORD-show in showroom
ZONDAGSDIENSTEN
V.A.B.
KIRPESTEIN
0
P
E
L
CHEVROLET
Chic
Een of twee
Camping
met de Bijbel
Toepasselijk
Bijdragen
Avondmaalsviering
VRIJDAG 7 JULI 1967
In Renswoude een V.V.V. en
een winkeliersv ereniging
KELTUM
ADVERTENTIE
SOLA elite
HOOGSTRAAT 28
VEENENOAAL
RENSWOUDE Renswoude
heeft geen winkeliersvereniging en
ook geen VVV, maar wie beweert
dat de middenstanders in de vakan
tiemaanden geen rekening houden
met het jaarlijks toenemend aantal
toeristen, zit er volgens manufactu-
rier Jan W. van Raay volkomen
naast. Hij en een aantal collega's
vinden dat het kasteeldorp iets goed
te maken heeft; in het verleden gons
de het dorp nu niet direct van acti
viteiten wat de middenstand en het
toeristenverkeer betreft. „Nu den
ken we er anders over", zegt Van
Raay in de huiskamer van zijn bo-
Vakantie-vieren is een genoegen dat je
niemand voor mag schrijven. Er zijn
wel 'es mensen die dat willen. Om
dat zij nou toevallig elk jaar met ple
zier in Nunspeet gelegerd zijn, zal ie
dereen dat moeten doen. Ze kunnen
zich niet voorstellen, dat iemand het
verderweg zoekt, laat staan dichter
bij huis. Nee, Nunspeet dat is je wa
re. Net niet te ver, net niet te kort
bij. Als er zich iets op doet ben je zo
weer present in je eigen woonstee. Al
het andere vinden ze maar vakantie-
waterverf.
Dat is niet waar. Vakantie hebben be
tekent dat onze werkplaatsen voor 'n
paar weken vakant zijn. Dat we voor
een poosje niet geregeerd worden
door de fluiten en sirenes die op ge
zette tijden hun lawaai door de lucht
boven onze woningen laten snerpen.
Je doet waar je op het moment zin
in hebt. Binnen het betamelijke, na
tuurlijk.
Als je plannen gemaakt hebt om op te
stomen naar het Gardameer dan doe
je dat. Ook al merk je aan de buren,
dat ze je van de kleine Lot getikt vin
den. Niks van aan trekken. Je maalt
de kilometers die je al maanden in
je gedachten hebt onder de banden
van je wagentje weg. Al zul je van
de veertien dagen er tien aan het
stuurrad doorbrengen, je doet het.
Er zijn grote en kleine vakantiegenoe
gens. Buur Bram en ik en vanzelf
de bijbehorende echtgenotes gaan
als gewoonlijk niet met het bouwvak
en de industrie op pad. Wij hebben
de tijd maar voor het opscheppen,
dus gaan we in het voor- of in het
naseizoen. Eigenlijk om twee redenen.
In de eerste plaats is het ons, als het
hele vakantiebedrijf op volle toeren
draait, te druk. En ten tweede zijn
we graag in de zogenaamde fabrieks-
weken thuis. De thuisblijvers hebben
dan ook vakantie en daar rekenen we
onszelf dan ook weer graag onder.
We vieren het dan nog een keer mee.
Eigenlijk betekenen die twee fabrieks-
weken voor ons alleen maar het aan
schieten van het donkere overhemd
met de ruit, de weekeinder, zogezegd.
Verder zijn we gewoon, net als alle
andere dagen.
Maar weet u dat zoiets al een vrij ge
voel kan geven? Voor iemand die zich
met een sjarter-toestel naar Spanje
laat vliegen zal het niks wezen. Die
neemt misschien wel een koffer vol
hemden met open kraagjes mee, zon
der dat ie merkt dat ze een onderdeel
van z'n vakantie zijn. Maar daar heb
je het weer. Zoals ik de tijd besteed
dat is pas vakantie.
Ik, persoonlijk, kan al genieten van de
mensen die op honk blijven. Omdat
ze hun eigen matras met binnenve-
ring verkiezen boven alle manufactu
ren waar ze je in den vreemde op en
onder kunnen douwen. Omdat ze een
keer bij aankomst in een zomerhuis
het potten- en pannenwerk in niet al
te schone staat hebben aangetroffen
blijven ze altijd met een vies gezicht
tegen vaatwerk aankijken, dat niet
uit moeders keuken komt. En daarom
blijven ze thuis. Ze leggen de benen
op d'r eigen zeegras en ze eten uit
het vertrouwde keukengerei, waar dan
wel 'es wat aan mag mankeren 'n
stukje d'r af of zo maar het is
vertrouwd.
En.laten we nou eerlijk zijn moet
een mens zich op vakantie pijnigen
met gedachten aan onreine zaken?
De een zal het op de koop toe nemen.
De ander zweert er bij dat het ner
gens beter is dan thuis. Dus maak je
dagjes. Of je slentert gewoon een
keertje de Hoofdstraat door. Met tus
sendoor een aangenaam slokje en 'n
hapje dat daar niet voor onder doet.
Als je maar vakantie viert. Als je je
maar bewust bent dat je vrij bent.
Ongelukkig de mensen, die met die
veertien dagen geen raad weten.
Wout Blauwkous.
dagblad DE VALLEI?
tot 17.30 u.
van 17.30
tot 10?" m
Zaterdags
16.3017.30
iur
venwoning. „We kunnen hier samen
best iets bereiken. Waarom zou er
in Renswoude geen eigen VVV kun
nen zijn? We hebben een bloeiende
middenstand, er is de laatste jaren
heel wat veranderd hier in het
dorp
De goedlachse Van Raay heeft door
middel van een overigens vriendelijke
brief aan onze redactie de knuppel
met zachte hand in het hoenderhok
gegooid. Hij schreef niet bepaald ge
lukkig te zijn met enkele uitspraken
van de heer E. Zweers, eigenaar van
vakantiecentrum De Kweek, die vo
rige week in onze krant liet door
schemeren dat hij zijn gasten naar
Veenendaal doorstuurde om te winke
len.
In zijn brief nam Van Raay duide
lijk stelling tegen deze handelwijze.
„Zoiets had ik van de heer Zweers
niet verwacht", zegt hij nu. „Hij is
bovendien raadslid en dan verwacht
je van zo'n man toch op zijn minst
dat hij voor de belangen van ons
eigen dorp opkomt Trouwens, het is
helemaal niet nodig de mensen naar
Veenendaal te sturen. Onze midden
stand is hier vooral tijdens de zomer
maanden goed gesorteerd. Op confec
tie na is hier bijna alles te koop. We
proberen ons allemaal zo veel moge
lijk uit te sloven..."
Het is duidelijk, de middenstander
in Renswoude wil pleiten voor de
koopmogelijkheden in zijn eigen dorp
en wil de toerist ook nog op andere
fronten van dienst zijn. Van Raay
zegt: „De zaken hier worden voorna
melijk gedreven door jonge vooruit
strevende mensen. De oude garde is
er al lang mee opgehouden. Van krui
denierswinkels zijn moderne zelfbe
dieningszaken gemaakt en zo zijn er
nog meer voorbeelden. Er is leven in
de brouwerij gekomen. Tussen de
middenstanders onderling bestaat een
goede verstandhouding".
Wat hem betreft mag er dan ook
liever vandaag dan morgen weer een
winkeliersvereniging worden opge
richt. „Op mij kunnen ze rekenen",
zegt hij met grote stelligheid.
Ongeveer tien jaar geleden is de
winkeliersvereniging in Renswoude
ter ziele gegaan. Van een heroprich
ting is het tot op heden niet gekomen.
Toch ziet het er naar uit, dat het za
kenleven in het dorp bepaalde initia
tieven in die richting zal gaan ont
plooien.
„Volgens mij", verzekert Van Raay
die zijn textielhandel annex woningin
richting enkele jaren geleden van zijn
vader overnam, „kan het best. Een
VW zowel als een winkeliersvereni
ging. Vergeet niet, Renswoude trekt
steeds meer toeristen. We hebben
hier nu al twee grote kampeerplaat
sen. Overdag zie je hier talloze va
kantiegangers op straat. In de toe
komst gaat het nog veel drukker wor
den. De mensen vinden hier een ideale
omgeving, overal mag vrij gewan
deld wordendat heb je bijna nergens
meer..." Er zullen dan ook, volgens
zijn voorspelling, straks nog meer
campings rond het dorp worden ge
vestigd en wellicht dat er ook nog eens
een hotel in het dorp komt.
Het lyken problemen van later
zorg, maar Van Raay gelooft dat het
dorp zich sneller ontwikkelt dan me
nigeen denkt.
VEENENDAAL In het Luxor-thea-
ter in Veenendaal draait tot en met
zondag de rolprent „Happening op de
maan" met de onmiskenbaar grote ko
miek Jerry Lewis in de hoofdrol. Con-
ny Stevens is zijn tegenspeelster en
voor sexbom Anita Ekberg is slechts
een zeer bescheiden bijrol weggelegd.
Het kijkspel in cinemascope
boeit nog het meest door de prachtige
kleuren en toont de bioscoopbezoeker
in geen enkel opzicht wat deze van een
happening mag verwachten.
Bij ge brek aan betere krachten
krijgt meteonaut Peter Mattemore
(Jerry Lewis) van de grote baas van
Cape Kennedy opdracht om een jaar
naar de maan te vertrekken samen
met een vrouwelijke astronaut, met
wie de komiek zich op ultrakorte ter
mijn in de echt dient te verbinden. De
astronaut moet van het zwakke ge
slacht zijn, omdat overduidelijk is ge
bleken, dat mannen zich op de maan
door de grote atmosferische span
ningen onmogelijk verdragen en el
kaar een en ander dan ook op ondub
belzinnige wijze doen blijken. Welnu,
na vele perikelen stapt het paar in de
raket, die hen naar hun nieuwe werk
terrein brengt en daar ontmoeten zij
hun Russische collega's, een flink uit
de kluiten gewassen meteonaut en een
welgevallige astronaute, Anita Ek
berg die overigens „minder goed" ge
proportioneerd is dan enkele jaren ge
leden.
Op de maan wordt dan de zgn. dol
dwaze happening gehouden, die beslist
beneden de verwachtingen blijft.
Jerry Lewis, de ongeëvenaarde bek
kentrekker van het witte doek, impo
neert in deze film opnieuw en een an
der pluspunt is de persiflage op de
soms infantiele rivaliteit tussen de gro
te mogendheden Amerika en Rusland.
De scenarioschrijver van „Happe
ning op de maan" heeft o.i. de rol
prent echter naar de maan geholpen
en dan in het bijzonder ten koste van
komiek Jerry Lewis...
G. F. T.
DE KLOMP Gisteravond vond om omstreeks zeven uur een aanrijding plaats
te De Klomp. Een Veenendaalse automobilist kwam van Ede en stond voorgesorteerd
om linksaf te slaan, de Stationsstraat in. Een hem achterop komende personenwagen
bemerkte kennelijk te laat dat deze wagen stilstond. Een botsing volgde, waarbij de
achteropkomende auto ruim een kwartslag draaide. Er deden zich wonderwel geen
persoonlijke ongelukken voor. Wel liepen beide personenauto's aanzienlijke blik
schade op. In de auto van de Veenendaalse automobilist bevonden zich nog zijn
vrouw en nicht. Beide dames trokken zich hevig geschrokken terug in een nabij ge
legen restaurant.
VEENENDAAL Nog steeds ko
men grotere en kleinere giften binnen
ten bate van de Israël-actie. Zo vond
de heer Koetser aan de Rembrandt-
laan, het contactadres van het Joods
Nationaal Fonds, dezer dagen een en
veloppe in zijn brievenbus met een be
drag van vijftig gulden. Het bedrag
zal onder dankzegging aan de anonie
me gever worden overgemaakt aan de
collectieve Israël-actie.
EDERVEEN Voor het diploma cos-
tumière slaagde aan de Nederlandse
coupeurschool te Arnhem mevr. J. J.
Schoonderbeek-Donkervoort te Eder-
veen.
VEENENDAAL Voor het diploma
costumière slaagde dezer dagen mej.
Netty van Deelen, Ruisseveen te Veen
endaal. Zij werd opgeleid door mej.
eh torsu itSMts—jnic.ETAOINETAOI
Methorst uit Scherpenzeel.
ADVERTENTIE
Kerkewijk 128
Veenendaal
Telefoon
(08385) 2244
„Laten we beginnen", zo zegt hij
tenslotte, „het de vakantieganger hier
zo veel mogelijk naar de zin te ma
ken. Ondertussen kunnen we gaan
praten over een VVV en een winke
liersvereniging. Nogmaals op myn
medewerking kan iedereen rekenen."
m
VEENENDAAL
Zaterdag: 8 juli: J. Schilperoort, Ker
kewijk 40, telef. 2134.
Zondag: 9 juli: mevr. Rasker-Krijgs-
man, Buurtlaan West 70, tel. 3204.
Apotheek: Zuiderapotheek, Dr. Slote-
maker de Bruïneplein 7, tel. 3714.
RENSWOUDE
Voor Ederveen, De Klomp en Rens
woude neemt waar de arts Th. S. ter
Velde te Renswoude, telefoon 450.
RHENEN
Voor Rhenen neemt waar de arts B. Ste-
geman te Rhenen, tel. 2315. De apotheek
van dr. H. P. Deys heeft dit weekeinde
dienst; tel.: 2481.
KESTEREN
Voor Ommeren, Lienden en Kesteren
neemt waar dr. Guépin te Ommeren,
tel.: 03443—250.
OPHEUSDEN
Voor Dodewaard, Echteld, Ochten en
Opheusden neemt waar dr. Van Driel
te Ochten, tel.: 03444—220.
Wijkverpleging
KESTEREN
Voor Echteld, Ochten en Kesteren neemt
waar zr. C. de Jong, Groene Kruis,
Ochten, tel.: 03444—257.
OPHEUSDEN
Voor Opheusden en Dodewaard neemt
waar zr. E. de Winter, Opheusden, tel.:
08887—210.
Veenendaal
Ned. Herv. Kerk:
Oude kerk: 9.30 u. ds. Van Assen-
bergh en 17.00 u. ds. Langerak.
Julianakerk: 9.30 u. ds. Wisgerhof
en 17.00 u. ds. Graafland.
Vredeskerk: 9.00 en 10.30 u. ds.
VroegirdeweU en 17.00 u. ds. Van As-
senbergh.
Sionskerk: 9.30 u. ds. Graafland en
17.00 u. ds. Wisgerhof.
Bejaardencentrum „De Engelen-
burgh" 9.30 u. ds. Langerak.
Veeneind: 15.00 u. dhr. Van Beuse-
kom. Woensdag 12 juli a.s., 19.30 u.:
ds. Vosman uit Rijssen.
Dijkstraat: 14.45 u. ds. Terlouw.
Herv. Gemeente „Sola Fide":
10.00 u. ds. Nijeboer en 17.30 u. ds.
Terlouw.
Geref. Kerk:
Oude Kerk: 9.30 u. ds. Th(js van
Kampen en 17.00 u. ds. IJtsma.
Petrakerk: 9.30 u. ds. IJtsma en 17.00
u. ds. Thys.
Geref. Kerk (OCB)
9.30 en 17.00 -i. ds. Pool.
Chr. Geref. Kerk:
Bethelkerk: 9.30 en 17.00 u. ds. Lang
broek.
Pniëlkerk: 9.30 en 17.00 u. ds. Tanis
van Barendrecht.
Geref. Gemeenten (Ned):
9.30 en 18.30 u. ds. Mallan.
Geref. Gemeente (Syn.):
9.30 en 17.00 u. leesdienst.
Ned. Prot. Bond:
10.30 u. ds. Van Loenen van Amers
foort.
R.-K. Kerk:
Salvatorkerk 9.00 en 11.00 u. H. Mis
en 19.00 u. Lof.
Willibrorduskerk 8.00 en 10.00 u. H.
Mis.
Leger des Heils:
10.00 u. Heiligingssamenkomst: 19.30
u. Verlossingssamenkomst.
Jehova's Getuigen (N.V.V-gebouw):
14.30 u. openbare vergadering en 15.30
u. bijbelbespreking.
RHENEN
Ned. Herv. Kerk:
Bergschool, 9.00 uur: ds. Hofman uit
Bergen op Zoom.
Cunerakerk, 9.00 uur: ds. Brasser uit
Voorthuizen. 10.30 uur: ds. Hofman
uit Bergen op Zoom. 6.30 uur dhr.
C. Vos.
Geref. Kerk:
10.00 en 17.00 uur: ds. A. W. T. Nijen-
huis.
Geref. Gem. Synodaal:
10.00 en 17.30 uur: Leesdienst.
Dinsdag 11 juli a.s., 19.30 uur: dhr.
Schreuder uit Amersfoort.
Oud Geref. Gem.:
Vrijdag 14 juli a.s., 19.00 uur: ds. Van
Prooyen uit Grafhorst.
KESTEREN
Ned. Herv. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: ds. C. van de Berg.
OPHEUSDEN
Ned. Herv. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: ds. J. Catsburg.
Geref. Gem. Synodaal:
10.00 en 18.30 uur: Leesdienst.
Geref. Gem. Nederland:
10.00 en 18.30 uur: ds. M. van Beek.
RENSWOUDE
Ned. Herv. Kerk:
9.30 en 18.30 uur! ds. L. van'de Peut.
Geref. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: ds. B. Slingenberg.
AMERONGEN
Ned. Prot. Bond:
10.30 uur: ds. C. B. Burger uit Leus
broek. Extra collecte kerkbouw NPB.
Geref. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: ds. L. Hoorweg.
LEERSUM
Geref. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: ds. R. Zijlstra.
ADVERTENTIE
VEENENDAAL
CITY-MOTORS - EDE
wijls gebeurt, terwijl brood en wijn
rondgebracht worden. Ook hieraan
kleeft een groot bezwaar. Het naar
de dis toetreden en het samen zit
ten rond de tafel heeft toch een we
zenlijke betekenis, die in deze oplos
sing niet terug te vinden is.
Een andere wijze van Avond
maalsviering vindt Spectator bij de
protestanten in Frankrijk, namelijk
de staande viering. Hierbij gaan al
le Avondmaalsgasten rond de tafel
staan. Deze methode vindt, vooral in
de kleine kerken waar men voldoende
ruimte heeft, zijns inziens, aanbeve
ling boven het blijven zitten in ban
ken of het aanzitten aan verschillen
de tafels, hoewel het staan wellicht
weer bezwaren kan opleveren.
De voorkeur van de schrijver ver
dient één tafel voor allen, maar hier
voor is zelden voldoende ruimte.
Onder het motto „Hallo, bent u er
nog?" schrijft ds. A. Westra zijn
meditatie in het laatstverschenen
contactblad van de hervormde ge
meente te Rhenen „Rond de Cune
rakerk". Een ietwat ongebruikelijke
meditatie naar aanleiding van Jo
hannes 6, vers 67 „Jezus zeide tot
de twaalven: „Gij wilt toch ook
niet weggaan".
Het is een vrij scherpe overden
king, die deze keer aan ds. Westra's
pen is ontsnapt. Echter „ontsnapt"
is niet het juiste woord, want de
predikant heeft het weloverwogen
neergeschreven. Hij haalt Jezus aan,
die naar aanleiding van een harde
rede, iedereen zag verdwijnen en
toen aan zijn twaalf trouwe volgelin
gen vroeg of ze ook maar niet lie
ver wilden weggaan.
Zo was het de oorspronkelijke be
doeling van ds. Westra geweest om
op de plaats van de overdenking al
leen maar met grote letters te zet
ten. „Geen meditatie wegens gebrek
aan belangstelling!"
Dat plan was bij hem opgekomen
toen hij de voorafgaande zondag
avond 91 mensen plus de personen die
er wel moeten zijn in de kerk zag
zitten. Toen had hij zich afgevraagd
of de koster ook maar niet beter
een bordje aan de kerkdeur kon han
gen met de mededeling „Wegens ge
brek aan belangstelling geen avond
diensten meer!"
Dat is de hele teneur van ds. Wes
tra's overdenking. De gemeente kan
nergens belangstelling voor opbren
gen. Er wordt niet op suggesties
van de predikanten gereageerd, er
is geen sprake van gesprek, van
wederwoord, van communicatie. De
preekstoel is een plaats waar een
one-man-show wordt opgevoerd.
Is de gemeente een logge massa
geworden? vraagt ds. Westra. Een
kudde die het wel goed vindt. Ómdat
ze toch met vakantie gaat. Waarom
wordt er alleen maar negatief gerea
geerd door mensen die zich op hun
tenen getrapt voelen? Er komt niets
positiefs uit. De schrijver hoopt, dat
de gemeenteleden hun vakantie ook
eens gebruiken om te denken over
de principes, de medeverantwoorde
lijkheid, het gemeentezijn.
Zondagmorgen 2 juli is in de her
vormde kerk te Rhenen de nieuwe
„dienstregeling" voor de godsdienst
oefeningen van de twee modaliteiten
ingegaan. In verband daarmee zijn
enkele richtlijnen aan de kerkgan
gers gegeven. De dienst van de gere
formeerde bond zal om kwart over
tien afgelopen zijn. De bezoekers van
de tweede dienst om half elf
worden verzocht niet voor kwart
over tien de kerk binnen te gaan.
De kerkklok zal in het vervolg maar
één keer voor elke dienst worden ge
luid: om tien voor negen, tien voor
half elf en tien voor half zeven.
Verwacht wordt dat de kerkgan
gers zich aan de aanwijzingen zul
len houden, terwille van een ordelijk
verloop. In het contactblad voor her
vormd Rhenen wordt ingehaakt op
de woorden van Paulus: „Laat alles
betamelijk en in goede orde geschie
den". Overigens wordt erbij gezegd,
Paulus heeft niet kunnen voorzien
dat de situatie in de gemeente zich
zo zou ontwikkelen, dat in de toe
komst twee diensten nodig zouden
zijn, waarin een Paulus en een Apol-
los na elkaar zouden moeten voor
gaan.
Het bovenstaande is een andere
naam voor de camping „De Thymse
Berg" in Rhenen. Het comité Kerk
en Recreatie te Rhenen heeft het
opgevangen uit de bezoekers van de
ze camping. Dat dit het comité goed
doet en nog meer het werk van
de kerk op de camping steekt
men niet onder stoelen of banken.
Met Pinksteren is men al met het
kerkelijk recreatiewerk begonnen.
Er worden weer zondagse kerkdien
sten gehouden, kinderdiensten, er
wordt aan ontspanning gedaan, kort
om het team op de camping doet
zijn uiterste best voor de moderne
kampeerders.
De heer P. Terlouw, die vorig jaar
zoveel succes had met zijn dia-serie
„Rhenen in klank en beeld" heeft
een nieuw plaatjesprogramma sa
mengesteld, nu onder de titel „Rhe
nen in de vier seizoenen". Het is nog
beter dan het vorige. Wekelijks
wordt het op de camping vertoond
en om ook de andere vakantiegasten
en inwoners van Rhenen ervan te la
ten genieten zal de serie op maandag
10 juli a.s. worden gedraaid in ge
bouw Irene. Dit in samenwerking
met VVV.
De blinde dominee-dichter Jan
Wit, wonende te Ede, heeft ontslag
gevraagd als predikant bij de Waal
se gemeente te Nijmegen. Eén van
de redenen tot zijn besluit is ge
weest, dat hij instandhouding van de
Eglise Wallone een onding vindt. Ds.
Wit heeft de indruk, dat hij beter in
het Nederlands kan preken (bij de
Waalse gemeenten wordt in 't Frans
gepreekt), omdat het overgrote deel
van zijn hoorders de preek nauwe
lijks verstaat, laat staan begrijpt.
Hij vraagt zich af of velen het niet
geweldig chic vinden om in de Waal
se kerk te kerken.
Een dominee die in de gevangenis
moest preken gaf aan het slot het
bekende avondlied „Ik weet aan wie
ik mij vertrouwe" op. Hij bedacht
echter ineens dat de laatste regel
van een couplet daarvan weinig toe
passelijk was op de situatie van de
gedetineerden, nl. voor elke dag
mij hier gegeven, u hoger reiner lof
lied toe". De predikant was zo eer
lijk dat ook maar te zeggen. Hij
vroeg daarop of iemand van de
kerkgangers-gedetineerden een an
der lied wilde opgeven. Prompt riep
een gevangene: „Laten we zingen:
Ik zie een poort wijd openstaan!"
VEENENDAAL Paus Paulus heeft kortgeleden twee uitspraken ge
daan, die in de christelijke wereld, zowel de rooms-katholieke als de pro
testante, enig opzien baarde. Als eerste was dat de nieuwe encycliek, waar
in gesteld werd, dat het celibaat niet opgeheven zal worden en ds tweede
de herinstelling van het diakenambt. In de oud-christelijke kerken kende
men diakenen, die verschillende taken op pastorad gebied vervulden. Hoe
wel in feite nooit officieel opgeheven is het ambt in de loop van de eeuwen
in onbruik geraakt in de rooms-katholieke kerk. Thans krijgen de leiders
van de kerkprovincies de gelegenheid dit ambt weer in te stellen. De laat
ste jaren was er reeds een gewoonte ontstaan, dat a.s. priesters voor hun
wijding enige tijd in een parochie gingen werken, met ds titel diaken. Er
valt een vergelijking te maken met het in protestante kerken bekende
„leervicariaat"De diakenen, die tengevolge van het besluit van de Paus
ontstaan zullen zijn het best te vergelijken met godsdienstonderwijzers"
Ds. A. Vroegindeweij te Veenen
daal houdt de lezers van het her
vormd kerkblad veelvuldig op de
hoogte van de stand van zaken met
betrekking tot de opbrengst van de
vrijwillige bijdragen. Er is thans
een stijging geconstateerd van 12%
procent bij vorig jaar, of wel een
gemiddelde opbrengst van f 37,86
per gemeentelid/gezin.
„Spectator" schrijft in het christe-
lijk-gereformeerde „Om Sions Wil"
een behartenswaardig cursiefje over
de viering van het Heilig Avond
maal. Veelal vindt deze viering
plaats aan een tafel, maar met na
me in de oudere kerkgebouwen, al
dus Spectator, is het niet mogelijk
alle feestgangers het Avondmaal
wordt immers gevierd! aan één
tafel te herbergen. Zo ontstaat het
gebruik van de wisseling tussen de
tafels. Maar een dergelijke wisseling
gaat niet altijd zo ordelijk en stijl
vol in haar werk en is bovendien bij
zonder tijdrovend.
Een oplossing zou volgens de
schrijver kunnen zijn, dat men in de
banken blijft zitten, wat ook dik-
Pastoor G. Goes uit Veenendaal
was teleurgesteld over de uitspraak
van de Paus over het celibaat. „De
encycliek heeft in katholiek Neder
land veel teleurstelling gegeven.
Men had graag een wat ruimer
standpunt gezien, maar ik ben er
van overtuigd, dat dit niet het laatste
woord is. Positief in de encycliek
waardeer ik, dat er voorlopig aan
veel onzekerheid een eind is geko
men. Een aantal jonge a.s.-priesters
had het gevoel, dat binnenkort de
verplichting tot het celibaat opgehe
ven zou kunnen worden en daarom
werd er wel eens gewacht met het
afleggen van de priestergelofte. Nu
weet men waar men zich voorlopig
aan te houden heeft.
Het celibaat zal in Nederland nog
wel een punt van bespreking blijven,
zeker ook op het aanstaande Neder
landse Concilie. Het celibaat heeft
naar mijn gevoelen veel meer waar
de als het vrijwillig gehouden wordt,
dan als men het voelt als een ver
plichting."
Pastoor Goes noemt als oorzaak
van de discussie, die over het celi
baat op gang gekomen is, de grote
re vrijheid waarmee seksuele en hu
welijksproblemen tegenwoordig be
sproken worden. „Men ziet het seksu
ele als een onderdeel van de liefde
en men kan zich moeilijk een leven
zonder dat voorstellen. In andere,
voornamelijk de katholieke, landen
is men op dit gebied veel minder
open dan hier. De Paus heeft echt
het grootste deel van de bischoppen
achter zich bij zijn standpunt over
het celibaat. Ik geloof, dat de tijd
nog niet rijp is om over de gehele
wereld het celibaat facultatief te
stellen.
Pastoor Goes had de encycliek
nog niet gelezen, hij moest dus af
gaan op hetgeen erover geschreven
was. „Ik ben eigenlijk benieuwd wat
de Paus zegt over de gehuwde pries
ters uit oosterse kerken, die weer
met de roomse kerk verenigd zijn.
De figuur van de getrouwde priester
komt dus voor in onze kerk en ik
vermoed dat deze encycliek echt niet
het laatste woord is. De Paus heeft,
als hoogste gezagdrager in onze kerk
van zijn recht gebruik gemaakt een
beslissing te nemen. Ik betreur het
dat alles zo definitief gesteld is, maar
ik ben er zeker van dat er over een
aantal jaren ook door de Paus an
ders over gedacht zal worden."
De andere belangrijke beslissing
van de Paus, de herinstelling van het
diakenambt had nog niet veel aan
dacht van de pastoor gehad. Hij zag
het echter niet, zoals wel aangeno
men werd als een „achterdeurtje",
die het voor a.s.-priesters mogelijk
maakte te trouwen en toch een
geestelijk ambt te bekleden.
Diakenen zullen namelijk mogen
preken en dopen, maar ze mogen niet
de Mis bedienen of biechthoren.
„Een achterdeurtje is het zeker niet,
dat kan ook nooit de bedoeling van
de Paus geweest zijn. Het is bedoeld
om in die landen, waar een tekort
is aan priesters, een aantal taken
door anderen te laten vervullen
In principe mogen diakenen ge
trouwd zijn, doch dan moeten ze ten
minste 35 jaar oud zijn. Jongeren
kunnen alleen aangesteld worden,
als ze ongehuwd zijn. Ik geloof niet
dat het mogelijk is dat een onge
huwde diaken trouwt. Slechts indien
een gehuwde als diaken aangesteld
wordt, geldt voor hem de celibaats
verplichting niet. Een student, die
zich niet laat wijden, maar diaken
wordt is toch verplicht het celibaat
op zich te nemen", aldus pastoor
Goes.