(Geen) Happening op de maan Botsing bij De Klomp KERKDIENSTEN Er is leven in brouwerij gekomen VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V. „Hallo, bent u er nog' „Men had hier graag wat ruimer standpunt gezien 3550 2035 J. W. van Raay: ,,'t Kan makkelijk HORLOGERIE VAN MANEN MIST u uw Luxor-theater Anonieme gift Ds. Westra schreef: Pastoor G. Goes over celibaat VAN WOUT BLAUWKOUS Bel: HOTEL Geslaagd Permanent FORD-show in showroom ZONDAGSDIENSTEN V.A.B. KIRPESTEIN 0 P E L CHEVROLET Chic Een of twee Camping met de Bijbel Toepasselijk Bijdragen Avondmaalsviering VRIJDAG 7 JULI 1967 In Renswoude een V.V.V. en een winkeliersv ereniging KELTUM ADVERTENTIE SOLA elite HOOGSTRAAT 28 VEENENOAAL RENSWOUDE Renswoude heeft geen winkeliersvereniging en ook geen VVV, maar wie beweert dat de middenstanders in de vakan tiemaanden geen rekening houden met het jaarlijks toenemend aantal toeristen, zit er volgens manufactu- rier Jan W. van Raay volkomen naast. Hij en een aantal collega's vinden dat het kasteeldorp iets goed te maken heeft; in het verleden gons de het dorp nu niet direct van acti viteiten wat de middenstand en het toeristenverkeer betreft. „Nu den ken we er anders over", zegt Van Raay in de huiskamer van zijn bo- Vakantie-vieren is een genoegen dat je niemand voor mag schrijven. Er zijn wel 'es mensen die dat willen. Om dat zij nou toevallig elk jaar met ple zier in Nunspeet gelegerd zijn, zal ie dereen dat moeten doen. Ze kunnen zich niet voorstellen, dat iemand het verderweg zoekt, laat staan dichter bij huis. Nee, Nunspeet dat is je wa re. Net niet te ver, net niet te kort bij. Als er zich iets op doet ben je zo weer present in je eigen woonstee. Al het andere vinden ze maar vakantie- waterverf. Dat is niet waar. Vakantie hebben be tekent dat onze werkplaatsen voor 'n paar weken vakant zijn. Dat we voor een poosje niet geregeerd worden door de fluiten en sirenes die op ge zette tijden hun lawaai door de lucht boven onze woningen laten snerpen. Je doet waar je op het moment zin in hebt. Binnen het betamelijke, na tuurlijk. Als je plannen gemaakt hebt om op te stomen naar het Gardameer dan doe je dat. Ook al merk je aan de buren, dat ze je van de kleine Lot getikt vin den. Niks van aan trekken. Je maalt de kilometers die je al maanden in je gedachten hebt onder de banden van je wagentje weg. Al zul je van de veertien dagen er tien aan het stuurrad doorbrengen, je doet het. Er zijn grote en kleine vakantiegenoe gens. Buur Bram en ik en vanzelf de bijbehorende echtgenotes gaan als gewoonlijk niet met het bouwvak en de industrie op pad. Wij hebben de tijd maar voor het opscheppen, dus gaan we in het voor- of in het naseizoen. Eigenlijk om twee redenen. In de eerste plaats is het ons, als het hele vakantiebedrijf op volle toeren draait, te druk. En ten tweede zijn we graag in de zogenaamde fabrieks- weken thuis. De thuisblijvers hebben dan ook vakantie en daar rekenen we onszelf dan ook weer graag onder. We vieren het dan nog een keer mee. Eigenlijk betekenen die twee fabrieks- weken voor ons alleen maar het aan schieten van het donkere overhemd met de ruit, de weekeinder, zogezegd. Verder zijn we gewoon, net als alle andere dagen. Maar weet u dat zoiets al een vrij ge voel kan geven? Voor iemand die zich met een sjarter-toestel naar Spanje laat vliegen zal het niks wezen. Die neemt misschien wel een koffer vol hemden met open kraagjes mee, zon der dat ie merkt dat ze een onderdeel van z'n vakantie zijn. Maar daar heb je het weer. Zoals ik de tijd besteed dat is pas vakantie. Ik, persoonlijk, kan al genieten van de mensen die op honk blijven. Omdat ze hun eigen matras met binnenve- ring verkiezen boven alle manufactu ren waar ze je in den vreemde op en onder kunnen douwen. Omdat ze een keer bij aankomst in een zomerhuis het potten- en pannenwerk in niet al te schone staat hebben aangetroffen blijven ze altijd met een vies gezicht tegen vaatwerk aankijken, dat niet uit moeders keuken komt. En daarom blijven ze thuis. Ze leggen de benen op d'r eigen zeegras en ze eten uit het vertrouwde keukengerei, waar dan wel 'es wat aan mag mankeren 'n stukje d'r af of zo maar het is vertrouwd. En.laten we nou eerlijk zijn moet een mens zich op vakantie pijnigen met gedachten aan onreine zaken? De een zal het op de koop toe nemen. De ander zweert er bij dat het ner gens beter is dan thuis. Dus maak je dagjes. Of je slentert gewoon een keertje de Hoofdstraat door. Met tus sendoor een aangenaam slokje en 'n hapje dat daar niet voor onder doet. Als je maar vakantie viert. Als je je maar bewust bent dat je vrij bent. Ongelukkig de mensen, die met die veertien dagen geen raad weten. Wout Blauwkous. dagblad DE VALLEI? tot 17.30 u. van 17.30 tot 10?" m Zaterdags 16.3017.30 iur venwoning. „We kunnen hier samen best iets bereiken. Waarom zou er in Renswoude geen eigen VVV kun nen zijn? We hebben een bloeiende middenstand, er is de laatste jaren heel wat veranderd hier in het dorp De goedlachse Van Raay heeft door middel van een overigens vriendelijke brief aan onze redactie de knuppel met zachte hand in het hoenderhok gegooid. Hij schreef niet bepaald ge lukkig te zijn met enkele uitspraken van de heer E. Zweers, eigenaar van vakantiecentrum De Kweek, die vo rige week in onze krant liet door schemeren dat hij zijn gasten naar Veenendaal doorstuurde om te winke len. In zijn brief nam Van Raay duide lijk stelling tegen deze handelwijze. „Zoiets had ik van de heer Zweers niet verwacht", zegt hij nu. „Hij is bovendien raadslid en dan verwacht je van zo'n man toch op zijn minst dat hij voor de belangen van ons eigen dorp opkomt Trouwens, het is helemaal niet nodig de mensen naar Veenendaal te sturen. Onze midden stand is hier vooral tijdens de zomer maanden goed gesorteerd. Op confec tie na is hier bijna alles te koop. We proberen ons allemaal zo veel moge lijk uit te sloven..." Het is duidelijk, de middenstander in Renswoude wil pleiten voor de koopmogelijkheden in zijn eigen dorp en wil de toerist ook nog op andere fronten van dienst zijn. Van Raay zegt: „De zaken hier worden voorna melijk gedreven door jonge vooruit strevende mensen. De oude garde is er al lang mee opgehouden. Van krui denierswinkels zijn moderne zelfbe dieningszaken gemaakt en zo zijn er nog meer voorbeelden. Er is leven in de brouwerij gekomen. Tussen de middenstanders onderling bestaat een goede verstandhouding". Wat hem betreft mag er dan ook liever vandaag dan morgen weer een winkeliersvereniging worden opge richt. „Op mij kunnen ze rekenen", zegt hij met grote stelligheid. Ongeveer tien jaar geleden is de winkeliersvereniging in Renswoude ter ziele gegaan. Van een heroprich ting is het tot op heden niet gekomen. Toch ziet het er naar uit, dat het za kenleven in het dorp bepaalde initia tieven in die richting zal gaan ont plooien. „Volgens mij", verzekert Van Raay die zijn textielhandel annex woningin richting enkele jaren geleden van zijn vader overnam, „kan het best. Een VW zowel als een winkeliersvereni ging. Vergeet niet, Renswoude trekt steeds meer toeristen. We hebben hier nu al twee grote kampeerplaat sen. Overdag zie je hier talloze va kantiegangers op straat. In de toe komst gaat het nog veel drukker wor den. De mensen vinden hier een ideale omgeving, overal mag vrij gewan deld wordendat heb je bijna nergens meer..." Er zullen dan ook, volgens zijn voorspelling, straks nog meer campings rond het dorp worden ge vestigd en wellicht dat er ook nog eens een hotel in het dorp komt. Het lyken problemen van later zorg, maar Van Raay gelooft dat het dorp zich sneller ontwikkelt dan me nigeen denkt. VEENENDAAL In het Luxor-thea- ter in Veenendaal draait tot en met zondag de rolprent „Happening op de maan" met de onmiskenbaar grote ko miek Jerry Lewis in de hoofdrol. Con- ny Stevens is zijn tegenspeelster en voor sexbom Anita Ekberg is slechts een zeer bescheiden bijrol weggelegd. Het kijkspel in cinemascope boeit nog het meest door de prachtige kleuren en toont de bioscoopbezoeker in geen enkel opzicht wat deze van een happening mag verwachten. Bij ge brek aan betere krachten krijgt meteonaut Peter Mattemore (Jerry Lewis) van de grote baas van Cape Kennedy opdracht om een jaar naar de maan te vertrekken samen met een vrouwelijke astronaut, met wie de komiek zich op ultrakorte ter mijn in de echt dient te verbinden. De astronaut moet van het zwakke ge slacht zijn, omdat overduidelijk is ge bleken, dat mannen zich op de maan door de grote atmosferische span ningen onmogelijk verdragen en el kaar een en ander dan ook op ondub belzinnige wijze doen blijken. Welnu, na vele perikelen stapt het paar in de raket, die hen naar hun nieuwe werk terrein brengt en daar ontmoeten zij hun Russische collega's, een flink uit de kluiten gewassen meteonaut en een welgevallige astronaute, Anita Ek berg die overigens „minder goed" ge proportioneerd is dan enkele jaren ge leden. Op de maan wordt dan de zgn. dol dwaze happening gehouden, die beslist beneden de verwachtingen blijft. Jerry Lewis, de ongeëvenaarde bek kentrekker van het witte doek, impo neert in deze film opnieuw en een an der pluspunt is de persiflage op de soms infantiele rivaliteit tussen de gro te mogendheden Amerika en Rusland. De scenarioschrijver van „Happe ning op de maan" heeft o.i. de rol prent echter naar de maan geholpen en dan in het bijzonder ten koste van komiek Jerry Lewis... G. F. T. DE KLOMP Gisteravond vond om omstreeks zeven uur een aanrijding plaats te De Klomp. Een Veenendaalse automobilist kwam van Ede en stond voorgesorteerd om linksaf te slaan, de Stationsstraat in. Een hem achterop komende personenwagen bemerkte kennelijk te laat dat deze wagen stilstond. Een botsing volgde, waarbij de achteropkomende auto ruim een kwartslag draaide. Er deden zich wonderwel geen persoonlijke ongelukken voor. Wel liepen beide personenauto's aanzienlijke blik schade op. In de auto van de Veenendaalse automobilist bevonden zich nog zijn vrouw en nicht. Beide dames trokken zich hevig geschrokken terug in een nabij ge legen restaurant. VEENENDAAL Nog steeds ko men grotere en kleinere giften binnen ten bate van de Israël-actie. Zo vond de heer Koetser aan de Rembrandt- laan, het contactadres van het Joods Nationaal Fonds, dezer dagen een en veloppe in zijn brievenbus met een be drag van vijftig gulden. Het bedrag zal onder dankzegging aan de anonie me gever worden overgemaakt aan de collectieve Israël-actie. EDERVEEN Voor het diploma cos- tumière slaagde aan de Nederlandse coupeurschool te Arnhem mevr. J. J. Schoonderbeek-Donkervoort te Eder- veen. VEENENDAAL Voor het diploma costumière slaagde dezer dagen mej. Netty van Deelen, Ruisseveen te Veen endaal. Zij werd opgeleid door mej. eh torsu itSMts—jnic.ETAOINETAOI Methorst uit Scherpenzeel. ADVERTENTIE Kerkewijk 128 Veenendaal Telefoon (08385) 2244 „Laten we beginnen", zo zegt hij tenslotte, „het de vakantieganger hier zo veel mogelijk naar de zin te ma ken. Ondertussen kunnen we gaan praten over een VVV en een winke liersvereniging. Nogmaals op myn medewerking kan iedereen rekenen." m VEENENDAAL Zaterdag: 8 juli: J. Schilperoort, Ker kewijk 40, telef. 2134. Zondag: 9 juli: mevr. Rasker-Krijgs- man, Buurtlaan West 70, tel. 3204. Apotheek: Zuiderapotheek, Dr. Slote- maker de Bruïneplein 7, tel. 3714. RENSWOUDE Voor Ederveen, De Klomp en Rens woude neemt waar de arts Th. S. ter Velde te Renswoude, telefoon 450. RHENEN Voor Rhenen neemt waar de arts B. Ste- geman te Rhenen, tel. 2315. De apotheek van dr. H. P. Deys heeft dit weekeinde dienst; tel.: 2481. KESTEREN Voor Ommeren, Lienden en Kesteren neemt waar dr. Guépin te Ommeren, tel.: 03443—250. OPHEUSDEN Voor Dodewaard, Echteld, Ochten en Opheusden neemt waar dr. Van Driel te Ochten, tel.: 03444—220. Wijkverpleging KESTEREN Voor Echteld, Ochten en Kesteren neemt waar zr. C. de Jong, Groene Kruis, Ochten, tel.: 03444—257. OPHEUSDEN Voor Opheusden en Dodewaard neemt waar zr. E. de Winter, Opheusden, tel.: 08887—210. Veenendaal Ned. Herv. Kerk: Oude kerk: 9.30 u. ds. Van Assen- bergh en 17.00 u. ds. Langerak. Julianakerk: 9.30 u. ds. Wisgerhof en 17.00 u. ds. Graafland. Vredeskerk: 9.00 en 10.30 u. ds. VroegirdeweU en 17.00 u. ds. Van As- senbergh. Sionskerk: 9.30 u. ds. Graafland en 17.00 u. ds. Wisgerhof. Bejaardencentrum „De Engelen- burgh" 9.30 u. ds. Langerak. Veeneind: 15.00 u. dhr. Van Beuse- kom. Woensdag 12 juli a.s., 19.30 u.: ds. Vosman uit Rijssen. Dijkstraat: 14.45 u. ds. Terlouw. Herv. Gemeente „Sola Fide": 10.00 u. ds. Nijeboer en 17.30 u. ds. Terlouw. Geref. Kerk: Oude Kerk: 9.30 u. ds. Th(js van Kampen en 17.00 u. ds. IJtsma. Petrakerk: 9.30 u. ds. IJtsma en 17.00 u. ds. Thys. Geref. Kerk (OCB) 9.30 en 17.00 -i. ds. Pool. Chr. Geref. Kerk: Bethelkerk: 9.30 en 17.00 u. ds. Lang broek. Pniëlkerk: 9.30 en 17.00 u. ds. Tanis van Barendrecht. Geref. Gemeenten (Ned): 9.30 en 18.30 u. ds. Mallan. Geref. Gemeente (Syn.): 9.30 en 17.00 u. leesdienst. Ned. Prot. Bond: 10.30 u. ds. Van Loenen van Amers foort. R.-K. Kerk: Salvatorkerk 9.00 en 11.00 u. H. Mis en 19.00 u. Lof. Willibrorduskerk 8.00 en 10.00 u. H. Mis. Leger des Heils: 10.00 u. Heiligingssamenkomst: 19.30 u. Verlossingssamenkomst. Jehova's Getuigen (N.V.V-gebouw): 14.30 u. openbare vergadering en 15.30 u. bijbelbespreking. RHENEN Ned. Herv. Kerk: Bergschool, 9.00 uur: ds. Hofman uit Bergen op Zoom. Cunerakerk, 9.00 uur: ds. Brasser uit Voorthuizen. 10.30 uur: ds. Hofman uit Bergen op Zoom. 6.30 uur dhr. C. Vos. Geref. Kerk: 10.00 en 17.00 uur: ds. A. W. T. Nijen- huis. Geref. Gem. Synodaal: 10.00 en 17.30 uur: Leesdienst. Dinsdag 11 juli a.s., 19.30 uur: dhr. Schreuder uit Amersfoort. Oud Geref. Gem.: Vrijdag 14 juli a.s., 19.00 uur: ds. Van Prooyen uit Grafhorst. KESTEREN Ned. Herv. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. C. van de Berg. OPHEUSDEN Ned. Herv. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. J. Catsburg. Geref. Gem. Synodaal: 10.00 en 18.30 uur: Leesdienst. Geref. Gem. Nederland: 10.00 en 18.30 uur: ds. M. van Beek. RENSWOUDE Ned. Herv. Kerk: 9.30 en 18.30 uur! ds. L. van'de Peut. Geref. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. B. Slingenberg. AMERONGEN Ned. Prot. Bond: 10.30 uur: ds. C. B. Burger uit Leus broek. Extra collecte kerkbouw NPB. Geref. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. L. Hoorweg. LEERSUM Geref. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. R. Zijlstra. ADVERTENTIE VEENENDAAL CITY-MOTORS - EDE wijls gebeurt, terwijl brood en wijn rondgebracht worden. Ook hieraan kleeft een groot bezwaar. Het naar de dis toetreden en het samen zit ten rond de tafel heeft toch een we zenlijke betekenis, die in deze oplos sing niet terug te vinden is. Een andere wijze van Avond maalsviering vindt Spectator bij de protestanten in Frankrijk, namelijk de staande viering. Hierbij gaan al le Avondmaalsgasten rond de tafel staan. Deze methode vindt, vooral in de kleine kerken waar men voldoende ruimte heeft, zijns inziens, aanbeve ling boven het blijven zitten in ban ken of het aanzitten aan verschillen de tafels, hoewel het staan wellicht weer bezwaren kan opleveren. De voorkeur van de schrijver ver dient één tafel voor allen, maar hier voor is zelden voldoende ruimte. Onder het motto „Hallo, bent u er nog?" schrijft ds. A. Westra zijn meditatie in het laatstverschenen contactblad van de hervormde ge meente te Rhenen „Rond de Cune rakerk". Een ietwat ongebruikelijke meditatie naar aanleiding van Jo hannes 6, vers 67 „Jezus zeide tot de twaalven: „Gij wilt toch ook niet weggaan". Het is een vrij scherpe overden king, die deze keer aan ds. Westra's pen is ontsnapt. Echter „ontsnapt" is niet het juiste woord, want de predikant heeft het weloverwogen neergeschreven. Hij haalt Jezus aan, die naar aanleiding van een harde rede, iedereen zag verdwijnen en toen aan zijn twaalf trouwe volgelin gen vroeg of ze ook maar niet lie ver wilden weggaan. Zo was het de oorspronkelijke be doeling van ds. Westra geweest om op de plaats van de overdenking al leen maar met grote letters te zet ten. „Geen meditatie wegens gebrek aan belangstelling!" Dat plan was bij hem opgekomen toen hij de voorafgaande zondag avond 91 mensen plus de personen die er wel moeten zijn in de kerk zag zitten. Toen had hij zich afgevraagd of de koster ook maar niet beter een bordje aan de kerkdeur kon han gen met de mededeling „Wegens ge brek aan belangstelling geen avond diensten meer!" Dat is de hele teneur van ds. Wes tra's overdenking. De gemeente kan nergens belangstelling voor opbren gen. Er wordt niet op suggesties van de predikanten gereageerd, er is geen sprake van gesprek, van wederwoord, van communicatie. De preekstoel is een plaats waar een one-man-show wordt opgevoerd. Is de gemeente een logge massa geworden? vraagt ds. Westra. Een kudde die het wel goed vindt. Ómdat ze toch met vakantie gaat. Waarom wordt er alleen maar negatief gerea geerd door mensen die zich op hun tenen getrapt voelen? Er komt niets positiefs uit. De schrijver hoopt, dat de gemeenteleden hun vakantie ook eens gebruiken om te denken over de principes, de medeverantwoorde lijkheid, het gemeentezijn. Zondagmorgen 2 juli is in de her vormde kerk te Rhenen de nieuwe „dienstregeling" voor de godsdienst oefeningen van de twee modaliteiten ingegaan. In verband daarmee zijn enkele richtlijnen aan de kerkgan gers gegeven. De dienst van de gere formeerde bond zal om kwart over tien afgelopen zijn. De bezoekers van de tweede dienst om half elf worden verzocht niet voor kwart over tien de kerk binnen te gaan. De kerkklok zal in het vervolg maar één keer voor elke dienst worden ge luid: om tien voor negen, tien voor half elf en tien voor half zeven. Verwacht wordt dat de kerkgan gers zich aan de aanwijzingen zul len houden, terwille van een ordelijk verloop. In het contactblad voor her vormd Rhenen wordt ingehaakt op de woorden van Paulus: „Laat alles betamelijk en in goede orde geschie den". Overigens wordt erbij gezegd, Paulus heeft niet kunnen voorzien dat de situatie in de gemeente zich zo zou ontwikkelen, dat in de toe komst twee diensten nodig zouden zijn, waarin een Paulus en een Apol- los na elkaar zouden moeten voor gaan. Het bovenstaande is een andere naam voor de camping „De Thymse Berg" in Rhenen. Het comité Kerk en Recreatie te Rhenen heeft het opgevangen uit de bezoekers van de ze camping. Dat dit het comité goed doet en nog meer het werk van de kerk op de camping steekt men niet onder stoelen of banken. Met Pinksteren is men al met het kerkelijk recreatiewerk begonnen. Er worden weer zondagse kerkdien sten gehouden, kinderdiensten, er wordt aan ontspanning gedaan, kort om het team op de camping doet zijn uiterste best voor de moderne kampeerders. De heer P. Terlouw, die vorig jaar zoveel succes had met zijn dia-serie „Rhenen in klank en beeld" heeft een nieuw plaatjesprogramma sa mengesteld, nu onder de titel „Rhe nen in de vier seizoenen". Het is nog beter dan het vorige. Wekelijks wordt het op de camping vertoond en om ook de andere vakantiegasten en inwoners van Rhenen ervan te la ten genieten zal de serie op maandag 10 juli a.s. worden gedraaid in ge bouw Irene. Dit in samenwerking met VVV. De blinde dominee-dichter Jan Wit, wonende te Ede, heeft ontslag gevraagd als predikant bij de Waal se gemeente te Nijmegen. Eén van de redenen tot zijn besluit is ge weest, dat hij instandhouding van de Eglise Wallone een onding vindt. Ds. Wit heeft de indruk, dat hij beter in het Nederlands kan preken (bij de Waalse gemeenten wordt in 't Frans gepreekt), omdat het overgrote deel van zijn hoorders de preek nauwe lijks verstaat, laat staan begrijpt. Hij vraagt zich af of velen het niet geweldig chic vinden om in de Waal se kerk te kerken. Een dominee die in de gevangenis moest preken gaf aan het slot het bekende avondlied „Ik weet aan wie ik mij vertrouwe" op. Hij bedacht echter ineens dat de laatste regel van een couplet daarvan weinig toe passelijk was op de situatie van de gedetineerden, nl. voor elke dag mij hier gegeven, u hoger reiner lof lied toe". De predikant was zo eer lijk dat ook maar te zeggen. Hij vroeg daarop of iemand van de kerkgangers-gedetineerden een an der lied wilde opgeven. Prompt riep een gevangene: „Laten we zingen: Ik zie een poort wijd openstaan!" VEENENDAAL Paus Paulus heeft kortgeleden twee uitspraken ge daan, die in de christelijke wereld, zowel de rooms-katholieke als de pro testante, enig opzien baarde. Als eerste was dat de nieuwe encycliek, waar in gesteld werd, dat het celibaat niet opgeheven zal worden en ds tweede de herinstelling van het diakenambt. In de oud-christelijke kerken kende men diakenen, die verschillende taken op pastorad gebied vervulden. Hoe wel in feite nooit officieel opgeheven is het ambt in de loop van de eeuwen in onbruik geraakt in de rooms-katholieke kerk. Thans krijgen de leiders van de kerkprovincies de gelegenheid dit ambt weer in te stellen. De laat ste jaren was er reeds een gewoonte ontstaan, dat a.s. priesters voor hun wijding enige tijd in een parochie gingen werken, met ds titel diaken. Er valt een vergelijking te maken met het in protestante kerken bekende „leervicariaat"De diakenen, die tengevolge van het besluit van de Paus ontstaan zullen zijn het best te vergelijken met godsdienstonderwijzers" Ds. A. Vroegindeweij te Veenen daal houdt de lezers van het her vormd kerkblad veelvuldig op de hoogte van de stand van zaken met betrekking tot de opbrengst van de vrijwillige bijdragen. Er is thans een stijging geconstateerd van 12% procent bij vorig jaar, of wel een gemiddelde opbrengst van f 37,86 per gemeentelid/gezin. „Spectator" schrijft in het christe- lijk-gereformeerde „Om Sions Wil" een behartenswaardig cursiefje over de viering van het Heilig Avond maal. Veelal vindt deze viering plaats aan een tafel, maar met na me in de oudere kerkgebouwen, al dus Spectator, is het niet mogelijk alle feestgangers het Avondmaal wordt immers gevierd! aan één tafel te herbergen. Zo ontstaat het gebruik van de wisseling tussen de tafels. Maar een dergelijke wisseling gaat niet altijd zo ordelijk en stijl vol in haar werk en is bovendien bij zonder tijdrovend. Een oplossing zou volgens de schrijver kunnen zijn, dat men in de banken blijft zitten, wat ook dik- Pastoor G. Goes uit Veenendaal was teleurgesteld over de uitspraak van de Paus over het celibaat. „De encycliek heeft in katholiek Neder land veel teleurstelling gegeven. Men had graag een wat ruimer standpunt gezien, maar ik ben er van overtuigd, dat dit niet het laatste woord is. Positief in de encycliek waardeer ik, dat er voorlopig aan veel onzekerheid een eind is geko men. Een aantal jonge a.s.-priesters had het gevoel, dat binnenkort de verplichting tot het celibaat opgehe ven zou kunnen worden en daarom werd er wel eens gewacht met het afleggen van de priestergelofte. Nu weet men waar men zich voorlopig aan te houden heeft. Het celibaat zal in Nederland nog wel een punt van bespreking blijven, zeker ook op het aanstaande Neder landse Concilie. Het celibaat heeft naar mijn gevoelen veel meer waar de als het vrijwillig gehouden wordt, dan als men het voelt als een ver plichting." Pastoor Goes noemt als oorzaak van de discussie, die over het celi baat op gang gekomen is, de grote re vrijheid waarmee seksuele en hu welijksproblemen tegenwoordig be sproken worden. „Men ziet het seksu ele als een onderdeel van de liefde en men kan zich moeilijk een leven zonder dat voorstellen. In andere, voornamelijk de katholieke, landen is men op dit gebied veel minder open dan hier. De Paus heeft echt het grootste deel van de bischoppen achter zich bij zijn standpunt over het celibaat. Ik geloof, dat de tijd nog niet rijp is om over de gehele wereld het celibaat facultatief te stellen. Pastoor Goes had de encycliek nog niet gelezen, hij moest dus af gaan op hetgeen erover geschreven was. „Ik ben eigenlijk benieuwd wat de Paus zegt over de gehuwde pries ters uit oosterse kerken, die weer met de roomse kerk verenigd zijn. De figuur van de getrouwde priester komt dus voor in onze kerk en ik vermoed dat deze encycliek echt niet het laatste woord is. De Paus heeft, als hoogste gezagdrager in onze kerk van zijn recht gebruik gemaakt een beslissing te nemen. Ik betreur het dat alles zo definitief gesteld is, maar ik ben er zeker van dat er over een aantal jaren ook door de Paus an ders over gedacht zal worden." De andere belangrijke beslissing van de Paus, de herinstelling van het diakenambt had nog niet veel aan dacht van de pastoor gehad. Hij zag het echter niet, zoals wel aangeno men werd als een „achterdeurtje", die het voor a.s.-priesters mogelijk maakte te trouwen en toch een geestelijk ambt te bekleden. Diakenen zullen namelijk mogen preken en dopen, maar ze mogen niet de Mis bedienen of biechthoren. „Een achterdeurtje is het zeker niet, dat kan ook nooit de bedoeling van de Paus geweest zijn. Het is bedoeld om in die landen, waar een tekort is aan priesters, een aantal taken door anderen te laten vervullen In principe mogen diakenen ge trouwd zijn, doch dan moeten ze ten minste 35 jaar oud zijn. Jongeren kunnen alleen aangesteld worden, als ze ongehuwd zijn. Ik geloof niet dat het mogelijk is dat een onge huwde diaken trouwt. Slechts indien een gehuwde als diaken aangesteld wordt, geldt voor hem de celibaats verplichting niet. Een student, die zich niet laat wijden, maar diaken wordt is toch verplicht het celibaat op zich te nemen", aldus pastoor Goes.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 3