de appels bloeien Heel Londen rouwt om het overlijden van Vivien Leigh Wat Kan in België kan, kan Kan niet in Nederland Knokke-ploeg al uitqeschakeld Harpiste Rosa Spier overleden f UIT DE KERKEN VANAVOND MORGEN ELEVIS ItPROGRflHI Produktie in baksteenindustrie gestegen Groter vermogen bij Nefo Heinekenfabriek in Indonesië teruggegeven Matriizenfabriek in Coevorden PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart HANDENJ/ OESTERS HEBBEN HANDEN J Hdgina 2 «I MAANDAG 10 JULI 1967 23 Geiles, die voor de drie Freules ge zamenlijk boog, had Lientje-alleen niet die eerbied betuigd. Hij zei: „Kom nou, Fruile! ken u Geiles nie? As t'r hier één 'n riks mot hebben, dan is dat 't jonkie!" En daarmee had hij toch nog zijn op rechtheid dwang aangedaan; des avonds in bed zei hij tegen Marie, dat 't kind bar-gek gedaan had, o, zo lillek. Maar buiten hen tweeën had niemand iets geweten van de voor stelling in de schuur. Coen ging dus schaatsenrijden. Hij had twee truien over elkaar aan, en kreeg het dringend bevel mee van Chrisje, niet te vallen, terwijl Agneta hem nadrukkelijk vertelde, dat hij naar huis moest komen, als hij koude voeten kreeg. Achter de kerk, waar het riet week tot een glanzende sloot, galmde een opwindende kakofonie van roepen, huilen en juichen. Daar vonden de Lange en Coen een hele troep jon gens die met de Lange in de klas bleken te zitten. Coen's hart ging open; maar tegelijkertijd vervreemd de het hem van zijn Lange, die im mers zo veel andere vrienden bezat, die hij totaal niet kende! De Lange, onbewust van zulke psy chologische complicaties, maakte zo wat iedereen bekend. „Dit is Pietje, die ken krulle rijje. Hij sit noast me. En dit, is Andries, die ze auwers vechte as kwoaje kerels. En hier hej- je Dirk; hij het nooit geen voader gehad, ze moe het 'm allenig uit 'n kool motte plukke". Coen begreep het schaterende gelach der anderen net zo min als de schop- beweging van Dirk naar de Lange. „En doar is Henkie Poep, ze voader sit inne bak". Het leek Coen verschrikkelijk onge makkelijk, om in een bak te zitten. Hij vroeg beteuterd, of die vader niet op een stoel kon plaatsnemen. Doch Henkie Poep lichtte hem zon der rancune in: voader had gestroopt op 't land van de fruiles die drie breipinne zonder goare en nou was 'ie in de gevangenis. Coen bloosde tot onder zijn blonde krullen om die drie breipennen zon der garen, die hij meende te ken nen. Doch de Lange overtroefde alle moeilijkheden: „En hij is Coen, me vrind. Loast is 'ie op se kop vanne rijjende trein gespronge, en je zei 't niet gelove: de reels woare stuk! Ik het 'm gered, door de woages te kan- tele, en ik het 'm nar huis gedroa- ge!" Het verhaal was kennelijk eerder verteld: het verwekte geen belang stelling, maar werd geaccepteerd. Die middag werd een van de won derlijkste, die Coen zich later ooit herinneren zou. Veel jaren daarna zou hij, bij een bepaalde lichtvalling on der winterse grauwheid, de wrange vreugde in zijn hart herboren voelen worden, het verdeeld gevoel, dat hij die middag ervoer. Want het werd een heerlijke pret, daar op het ijs. Ze reden baantjes en ze schaatsten om het hardst, Pietje gaf Coen les in het krullen rijden (wat hij zelf ook nog niet geheel machtig bleek te zijn), ze draaiden elkander bij de arm in het rond en reden meters-ver op hun hurken. Coen had van tante Lientje geld meegekregen, en hij trakteerde de vijf anderen op chocolademelk. Dat maakte een heel gunstige indruk. Coen straalde. Hij hield meer dan ooit van tante Lientje. Maar lag het aan dat trakteren? Of aan de Lange, die zijn eigen Lan ge niet was, omdat hij ver van alle tuin-avonturen stond, en een heel ge wone schreeuwlelijk bleek? Of was het de veelheid, die de eenzaamheid onderstreepte? Coen voelde zich alleen. Hij was geen jongens van zijn ei gen leeftijd gewend. Zijn gedachten openden zich op een ander plan. Hij had zich geen ogenblik bekommerd over de vreemdsoortige naam van Henkie Poep, voordat hij ontdekte, dat dit alleen maar een bijnaam was. Toen dacht hij zonder enige vrolijk heid: „Hoe zullen ze mij noemen?" Eigenlijk had hij in de acht jaren van zijn bestaan nog niet zo'n uit bundige vreugde gevoeld, vermengd met zulke verlatenheid. Toen hij in de vroege schemering naar „Wynendael" terug liep de Lange krijste bevelen, ergens achter op de baan tegen vermeende vijan den was de pijn in zijn borst zo hevig, dat hij ervan zuchten moest. Het zou misschien prettig geweest zijn, als iemand de schuld had kun nen dragen. Doch Coen kwam met zijn gedachten zo ver niet: de vro lijke onbekommerdheid van de dorps jongens droeg in zich geen schuld voor zijn vervreemding. Aan tafel vroeg tante Lientje: „Heb je plezier gehad?" En tegelijkertijd zag zij het antwoord in zijn teleurge stelde ogen. „Ja", zei Coen. „Ja, wie?" vroeg Agneta. Een afgematte glimlach was zijn verweer. „Je bent toch niet gevallen?" infor meerde Chrisje. Hij schudde het hoofd. „Ik wil naar de school", zei hij. „Naar de school?!" herhaalden de tantes, en keken alle drie heel kies naar meneer Kaarsberg, die soep at en niets vernomen had. „Waarom?!" verbaasde Chrisje zich. Hij had willen zeggen: „omdat ik niet bij de anderen pas. Omdat ik on gelukkig ben, als ik onder mensen kom". Maar hoe zegt een kind dat? Bovendien vreesde Coen, welhaast in stinctief, dat vrouwelijke logica zou repliceren: „Dan moet je dus juist niet naar de school, met die kinde ren!" Hij zweeg. De tantes zagen zijn hoogrode wangen en zijn traan ogen zij proefden z'n teleurstel ling. „Coen moet maar vroeg naar bed, hij is een beetje rozig van al dat schaatsenrijden", zei tante Agneta. Zij zelf had nimmer iets anders op het ijs gevonden dan ontgoocheling, en dat ook altijd rozigheid genoemd. Nee, de heer Kaarsberg bleef in functie. Het zou er nog maar aan mankeren, dat de jonker Van Wynen dael naar de dorpsschool ging, en met rare woorden thuis zou komen! Als hij eenmaal groot was, zou hij begrijpen, hoe juist zijn tantes met hem gehandeld hadden. Een paar dagen later bracht de post een brief. Die lag 's morgens bij het bord van Agneta; zij scheurde de envelop open, en las. En onderwijl werd haar gezicht zo spits, dat je je er op alle zijden aan had kunnen prikken. „De brutaliteit!..." zei ze, en reikte de brief over aan Chrisje. Deze was nooit geheel wakker, voor half elf. Zij las, en vergat te eten. „Waèat...?" murmelde ze, „is dat die Verbrinke, die Coen... Agneta kuchte; haar ogen wenkten van het jongetje naar de gouverneur. (Wordt vervolgd) 3351 Het had weinig zin om maar lukraak door deze sneeuwmassa's rond te sjouwen met ieder ogenblik de kans om door zo'n verborgen spleet te worden opge slokt. Heel Pluto was blijkbaar bedekt met een resu- achtige, honrerden meter dikke gletsjer, wwaruit hier en daar kale rotspunten tevoorschijn staken. Het was haast onvoorstelbaar, dat op deze planeet enige vorm van menselijk leven mogelijk was. En toch waar kwam die geheimzinnige halter vandaan. Men kon moeilijk veronderstellen, dat een of andere onbe kende ruimtereiziger het ding hier verloren had. Wat bedoelde Briggs met zijn onduidelijke boodschap Ja, er waren nog raadsels genoeg te ontsluieren op Pluto maar op deze manier kwam er weinig van te recht. Enfin, daarover zou men in het schip wel eens beraadslagen. De mannen keerden echter nauwelijks op hun schre den of liever skisporen, terug, of de nevelslierten voor her begonnen zich samen te trekken tot een reusachti ge sneeuwmuur, die snel op hen toeschoof 17. Rechter Tie heeft Tsjiao Tai een seintje gegeven om met de huisjongen het vertrek te verlaten. „Mijn man ontving zijn weinige kennissen altijd overdag, Edel achtbare", vervolgt mevrouw Meng. „Hier in de hal. Het paviljoen was hem heilig. Omdat hij op mooie maannach ten meestal laat opbleef, heb ik niet op hem gewacht en ben naar bed gegaan. Vanochtend begon de huisjongen hard op de deur te bonzen en ...u begrijpt wat hij vertel len kwam..." „Hebt u gedurende de nacht misschien nog iets ongewoons gehoord?" vraagt de Rechter. „Ja", ant woordt mevrouw Meng. „Ik ben een keer wakker gewor den van het kwaken van de kikvorsen. Overdag houden ze zich rustig, maar 's nachts kunnen ze wel eens erg te keer gaan. Ik dacht nog dat mijn man iets in het wa ter had laten vallen, maar ik ben al gauw weer ingedom meld". „Juist", zegt Rechter Tie peinzend. „Er is nog iets waarover ik graag uw mening zou willen horen. Uw man moet geheel onverwachts doodgestoken zijn, en de wijnkan was vrijwel leeg, daarom denk ik dat de moor denaar eerst rustig met uw man heeft zitten drinken. Maar op tafel stond alleen dit wijnkopje". Mevrouw Meng werpt een blik op het groen porseleinen kopje en zegt: „Dat is vreemd, Edelachtbare. We hebben zes van deze kopjes in huis, maar mijn man dronk altijd uit een wit kopje." 21. De bromvlieg scheerde met een scherpe bocht om de verschrikte Tekko heen en griste hem, zonder ook maar even vaart te minderen, het brok suiker uit de handen. „Hier met die lekkernij!" beet 't vliegende monster onze vriend nog toe en verdween toen met de zelfde snelheid als waarmede het gekomen was. „Tjon ge, daat ben ik nog goed van afgekomen!" mompelde Tekko die nog op zijn benen stond te trillen. „Het is maar goed dat ik eerst nog wat van die zoetigheid ge geten heb want wie weet hoe lang of ik nu weer zonder voedsel zal moeten stellen? Ik geloof wel dat ik de be langrijkheid van 't voedselprobleem zo langzamerhand begin te begrijpen. Maar over voedsel gesproken; het wordt nu zoetjes aan tijd om naar Starreveld toe te gaan!" Tekko zette er stevig de pas in en bereikte weldra de buitendeur. Hij zag echter geen kans om de deur te openen en moedeloos liet hij zich op de deurmat neer vallen. Plotseling klonken er sloffende voetstappen bui ten op de stoep en Tekko hoorde hoe of de sleutel in 't slot werd gedraaid. „Oh, da's waar ook!" schrok Tekko terwijl hij haastig wegvluchtte voor de open gaande deur. „Vandaag komt Polly Mops weer! Wat zal ze wel van mij denken als zij mij zo ziet?" AMSTERDAM Eén uur is de reclameverlichting van de theaters in Londen zaterdagavond gedoofd: op deze treffende manier bewees het uitgaanscentrum van de Britse hoofdstad eer aan de nagedachtenis van Vivien Leigh, één van de bekendste Engelse actrices die zaterdagochtend vroeg dood in bed is gevon den. Zij leed de laatste tijd weer aan tuberculose, een ziekte die haar al twee keer eerder had getroffen. Vivien Leigh is 53 jaar geworden. kespeare bezighoudende meesters van het Engelse toneel, Laurence Olivier. Aan die tweede Britse periode (ze speelt dan hoofdzakelijk op het to neel) dankt de cinema vier imposante creaties. In 1941 zet Vivien Leigh met Olivier als tegenspeler haar Lady Ha milton neer; in 1945 speelde ze Cleopa tra; een jaar later zien we haar in de trieste figuur van het meisje uit „De Waterloobrug" en in 1948 steekt ze met Anna Karenina de historische interpre tatie van Greta Garbo naar de kroon. Regisseur Elia Kazan nodigt haar in 1951 in Hollywood uit voor de rol van Blanche in de filmversie van Tennessee Williams' stuk „Tramlijn Begeerte", waarin Vivien Leigh tegenover Marlon Brando komt te staan. Beiden zullen voor deze prestaties later met een Oscar worden onderscheiden. TRAGISCH Het tragische element van deze rol over een vrouw die zich moeilijk con formeert met de problematiek van een stijgende leeftijd heeft dan al verschei dene aanknopingspunten met de moei lijkheden, die zij in haar privéleven ondervindt. Ze zijn, zij het in een tragi-kom- sische vorm, ook terug te vinden in haar film „Een vakantie in Rome" en ze culmineren in de laatste filmrol die we van haar zagen, de vroegbejaarde aan de drank verslingerde en nog vaag op enige romance hopende dame in het door Stanley Kramer anderhalf jaar ge leden gemaakte „Ship of fools" („Nar renschip"'). Voor deze rol werd zij vo rig jaar door de Franse filmacademie uitgeroepen tot de beste buitenlandse actrice Op haar laatste ziekbed bereidde Vi vien Leigh zich voor op haar rol in „A delicate balance", van Edward Albee, een toneelstuk, waarin ze samen met sir Michael Redgrave zou optreden. Hij zei zaterdag dit van haar: „Er is werke lijk niets te zeggen behalve dat we haar verschrikkelijk zullen missen. Dat doen we nu al. Zij was een van onze beste vriendinnen". Ruim dertig jaar van haar leven heeft Vivien Leigh op het toneel of voor de filmcamera gestaan .Dat leven was vooral gekenmerkt door scherpe tegenstellingen: reeksen van glorierijke successen wisselden zich af met perio den van langdurige depressies, waarin s zij vrijwel alle contacten met de buiten- wereld verbrak. Achter menige creatie i waarin zij haar genuanceerd gevoel voor dramatiek uitspeelde, school de harde werkelijkheid van een persoon lijk drama. OSCAR Vivien Leigh werd op 5 november 1913 in het plaatsje Darjeeling in het toenmalige Brits-Indië geboren. Na een paar kleine toneelrolletjes maakte ze in 1934 in Engeland haar filmdebuut. In vier jaar tijd speelt ze in twaalf films, daarna krijgt ze haar kans in Holly wood. In de film, die het grootste com merciële succes aller tijden zal worden, „Gejaagd door de wind", neemt ze een van de vier hoofdvertolkingen voor haar rekening. Ze speelt er de figuur van de rijke erfgename Scarlet O'Hara in het gezelschap van Clark Gable .Oli via de Havilland en Leslie Howard. 5 Voor deze rol kreeg zij haar eerste Oscar. CREATIES Terug in eigen land trouwt ze in 1940 met een van de zich vooral met Sha- BRUSSEL Wim Kan gaat samen met Corrie Vonk in een programma van drie kwartier voor de Belgische televi sie optreden. Kan die in ons land nooit aan tv-programma's heeft willen mee werken, komt op de Belgische schermen op voorwaarde dat de uitzending niet door de Nederlandse tv wordt overge nomen. De regisseur, die dit voor de wereld van amusement historische contract heeft weten te sluiten, is Rik Gyles. „Ik heb het gewoon gevraagd aan de impresario van de heer Kan en ik kreeg na enige tijd een positief ant woord. Ik heb de handtekening van Wim Kan onder de bevestiging," vertelt Gyles. „Het programma wordt in oktober in België uitgezonden als eerste van een reeks van vijf gewijd aan de echtparen van het Nederlandse cabaret". Kort tevoren had Wim Kan nog ge weigerd aan een andere serie van Gyles mee te werken. „Hij vroeg een dermate hoog bedrag, dat het overeenkwam met een weigering", aldus Gyles^ „maar ditmaal stelde hij redelijke eisen". In de uitzending van de B.R.T. zul len Wim Kan en Corry Vonk vertellen over zichzelf en over hun ABC-cabaret. Over hun repertoire voor de uitzending was Rik Gyles nog niets bekend. Wim Kan, die met vakantie in Zwitserland verblijft, was voor commentaar niet bereikbaar. De Nederlandse ploeg op het Songfes tival in Knokke, kan wel afnokken. Vrij dagavond kwam de klap nog wel niet zo hard aan bij de nederlaag tegen West Duitsland het verschil in pun ten was maar gering - maar de waarde ring in punten was bijzonder laag. Toen de jury de volgende wedstrijden ineens hogere waarderingen ging uitdelen bleek al gauw, dat de grote achterstand voor zowel West-Duitsland als voor Neder land niet meer in te lopen is. Willem Duys hoopt nog op een derde plaats, maar ook die hoop kon wel eens ijdel blijken. De bijna zesjarige Erik Gerritsen uit Groningen is zaterdagavond in de oude Hamsterwaard in Bergum verdronken. Het kind werd gevonden door zijn ou ders. De vader paste kunstmatige adem haling toe, maar dit baatte niet meer. De zeventienjarnge Martin Mennens uit Bergen op Zoom is gistermiddag door kramp tijdens het zwemmen ver dronken. v, V 'Vv\ AMSTERDAM De harpiste Rosa Spier is zaterdagmiddag in een Am sterdams bejaardentehuis overleden. Zij is 75 jaar geworden. Rosa Spier werd 7 november 1891 in Den Haag geboren, waar zij een oplei ding volgde 'aan het Koninklijke Conservatorium en met de „hoogste on derscheiding" haar diploma haalde. Daarna ging zij voor voltooiing van haar studie naar Otto Müller in Berlijn. Zij was veertien jaar toen zij voor het eerst optrad in Den Haag. Na enige jaren als soloharpiste in het Residentie Orkest gespeeld te hebben was zij van 1932 tot 1946 soloharpiste in het Con certgebouworkest en van 1946 tot 1953 in het Radio Filharmonisch Orkest. Zij heeft les gegeven aan de conservatoria in Den Haag, Rotterdam en 't Muziek- lyceum in Amsterdam. Rosa Spier was een voortreffelijk pe dagoge. Tot haar beste leerlingen be hoort Phia Berghout, die haar opvolgde als soloharpiste bij het Concertgebouw orkest. Phia Berghout werd daarna op „Queekhoven", het buiten aan de Vecht, de leidster van een internatio naal muziekcentrum, waar harpisten uit de hele wereld elkaar regelmatig op studiebijeenkomsten ontmoeten. Het huidige hoge peil van de Neder landse harpisten wortelt dan ook voor een groot deel in de markante persoon lijkheid van Rosa Spier en haar kundig heid als pedagoge. HILVERSUM I. 18.00 Li. orkestmuziek en zangsolis ten. 18.20 Li. grammofoonmuziek voor dc tieners. 19.00 Nieuws en weerpraat- je. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek uit uw vakantieland: Hawaii, Spanje en Engeland. 20.15 Pluche en beton, hoor spel. 21.05 Muziek en dienst, een infor matief programma. 22.15 Avondover denking. 22.30 Nws. en herhaling SOS- berichten. 22.40 Literama: kroniek over boeken, schrijvers en toneel. 23.00 Se renade: Li. gevarieerd platenprogram- ma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Ik verbind u door..., praatje. 18.30 Stereo: Li. grammofoonmuziek. 19.40 Humanistisch Verbond: Een plaats in de wereld, een toespraak door Th. Po- let. NRU: 19.50 Twee generaties: ge sprek tussen een oude en een jonge zeeman. 20.00 Nws. 20.05 Holland Festi val 1967: Rotterdams Filharmonisch Orkest en solisten: klassieke muziek. 21.50 Let the peoples sing: internatio nale competitie voor amateurkoren. 22.20 Nabeschouwing over de Ro nde Ronde van Frankrijk. 22.30 Nieuws. 22.40 Iks, een sprong in het duister: licht platenprogramma en interviews. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I 15.00-16.15 Eurovisie. Tour de Fran ce - 10e eappe. NTS: 18.30 Tour de France. Herhaling van de finish van de vandaag verreden etappe. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. STER: 18.55 Reclame. CVK/IKOR/RKK: 19.00 Kenmerk, de wekelijkse actualiteiten rubriek over kerk en samenleving. NCRV: 19.30 Paulus van Tarsus, TV- Film. (dl. VII - BBC -produktie). STER 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20 Van nul uur een tot middernacht, TV- detective-film. (afb. 5). 20.45 Nu !en dan?, film over problemen en gestran de huwelijken. Aansluitend: gesprek n.a.v. deze film. 21.40 Songfestival Knokke 1967: Duitsland-Frankrijk. NTS 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. STER: 20.01 Reclame. VARA: 20.05 Corona tion-Street, TV-film. TROS: 20.56 87th Precinct - Occupation citizen, TV-film. 21.46 Kompas: act. rubriek. STER: 21.56 Reclame. NTS: 22.00-22.15 Journ. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord, lezing. 7.15 Li. gr.muz. (7.30- 7.32 Nws.) 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Het symposium v. d. Europese bis schoppen in Noordwijkerhout. 8.20 Voor de kinderen. 8.30 Nws 8.32 Touring- club: vakantietips. 8.45 Li. gr.muz. (9.25 Conciliepostbus, lezing; 9.35 Wa terstanden). 10.00 Stereo: Aubade: klas sieke muz. (gr.) 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Musette-ork. 12.18 Markt- ber. voor schippers. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Li. ensemble en sol. (opn). 13.30 Musiësta: li gevar. muz.progr. (opn). 14.00 De vrouw in een luipaard- jas, hoorspel. 14.50 Li. ork.muz. (gr). 15.00 Pizzicato: muz. middagmagazine. (Tussen 16.45-17.45 Rep. Ronde van Frankrijk 1967). 17.00 Overheidsvoorl.: Een progr. v. Raymundo Debort i.v.m. de bekroonde Antilliaanse film van Pe ter Kreutzberg. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nwip» 740 Ocht.gymn. 7.20 Li. gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 Li. gr. muz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klankjuwelen (gr) 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen: populair verzoekpl.pr. (11.00- 11.02 Nws). 11.55 Beursber. 12.00 Pro- menade-ork. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorl.: Uit zending voor de landbouw. 12.30 Li. or kest. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.30 Nicolas de Flue, opera van Honegger (opn.) 14.50 Pianoduo (gr): mod. muz. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Stereo: Ned. ko perkwintet: mod. muz. 16.00 Nws. 15.02 Stereo: Oude muz. (gr). 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Li. gr.muz. voor de tieners. HILVERSUM III TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.10 Va kantietips. 9.13 Vragen maar!: gevar. pl.progr. met interviews. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink: pop- en cabaretmu- ziek. (10.30 Geen ja. geen nee; 11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Ekspres: licht pl.progr. (13.00 Nws). 14.00 Nws. 14.02 Verzoekpl.progr. voor de huisvrouw. 15.00 Nws. 15.02 Mix...: gevar. pl.progr. (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02-18.00 555en en 666en. MAANDAG 10 JULI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teren). 10.20 Sportjournaal. 10.50 Mu ziek kent geen grenzen .12.00-13.30 Ac tualiteitenkroniek. 16.40 Nieuws. 16.45 Chineze kookles. 17.00 Programma over gauchos en paarden. 17.30 Pro gramma over woninginrichting. 18.00 18.05 Nws. (Regio, progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjournaal. 18.53 Zand mannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-film 19.59 Programma overzicht. WDR: 18.05 Nieuws uit Noordrijn-Wsetfalen. 18.10 Uw teken van de dierenriem. 18.25 Hier und Heute(I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 TV- film. 19.50 Frederic (10). 20.00 Journ. en weerbericht. 20.15 Commentaar op act. 21.00 Vrolijke liedjes. 21.55 TV- discussie uit München. 22.40 Journaal. Aansl.: commentaar. 22.55 Ronde van Frankrijk, filmoverzicht. 23.05 Film. 0.50 Nieuws. DUITSLAND II 17.30 Eurovisie: Ronde van Frank rijk. 18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Die Drehscheide. 18.55 Muziek en ma rionetten. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en thema's van de dag. 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15 Collages en montages. Aansl.: niews. 21.00 Film. 22.25 Nieuws, weerbericht en thema's van de dag. IK Wil EEN WAPENSTIL STAND SLUITEN,MERELS MUNM Sntsuc ALS JULLIE OPHOUDEN MET TE PROBEREN ME TE VERMOORDEN, VERTEL IK NIEMAND DAT JULLIE BENEN HEBBEN HAND EROP? -1 •''/III* DEN HAAG Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Sta tistiek bedroeg de produktie van met- selbakstenen in de maand mei van dit jaar 171,9 min. stuks, berekend op waalformaat (evenals de verder ge noemde aantallen). Dit is meer dan in april (169,7 min.) en in mei vorig jaar (163,8 min.). In de eerste maanden van 1967 werden 869,2 min. metselbak- stenen geproduceerd, tegen 835,4 min. in dezelfde periode van 1966. De afzet van metselbakstenen liep in mei op tot 184,1 min. In april wer den 175,4 min. en in mei 1966 werden 184 min. stenen afgeleverd. Over het verstreken jaargedeelte van 1967 en 1966 luiden de aantallen resp. 780,2 min. en 748,8 min. De metselsteenvoorraad liep in mei verder terug en wel van 412 min. tot 399,7 min. De voorraad bedroeg een jaar geleden 279,9 min. De produktie van gebakken straat stenen bedroeg in mei 20,4 min., tegen 22,1 min. in april en 20,3 min. in mei 1966. Het lopende jaar bracht tot en met mei een produktie van 112,5 min., voor 1966 luidt het overeenkomstige aantal 122,7 min. De straatklinkerafzet bereikte In mei met 26,5 min. eveneens een hoger peil. April bracht een afzet van 24,7 min. en mei vorig jaar van 25,8 min. Over de verstreken periode van 1967 en 1966 luiden de afzetcijfers totaal resp. 110,6 min. en 114,6 min. De voorraad straatklinkers daalde in mei van 54,7 min. tot 48,6 min., tegen 43,3 min. eind mei 1966. Aan rauwe stenen bracht mei een produktie van 233,5 min., april van 220.7 min. en mei vorig jaar van 245,2 min. Tot dusver bedroeg de produk tie ongebakken stenen in dit jaar 957,1 min., tegen 881,6 min. in hetzelfde tijd vak van 1966. De voorraad halfprodukt steeg in mei van 205,2 min. tot 239,1 min. Deze voorraad bedroeg een jaar geleden 253.8 min. AMSTERDAM Na aan aandeel houders in het eerste halfjaar 1967 in totaal ruim f 4 min. dividend te heb ben uitgekeerd, bedroeg het vermogen van Nefo (de Nederlandsche Fondsen Mij.) aan het eind van deze periode 73,2 min., hetgeen een stijging van ruim ƒ6 min. betekent t.o.v. het ver mogen aan het begin van het jaar. Het uitstaande gewone aandelenkapitaal steeg van f 51,5 min. tot f 51,8 min. De reserves bedroegen per ultimo juni 20,9 min. tegenover ƒ14,2 min per ultimo 1966. Per 30-6-'67 noteerde het aandeel Nefo ƒ78 tegen ƒ71 per Ulti mo december 1966. In dat tijdvak werd per aandeel 4 dividend uitge keerd. Nefo wordt ook officieel geno teerd in Londen en Luxemburg, aldus het halfjaarbericht. DJAKARTA De brouwerijen van Heineken in Oost-Java, welke in 1965 werden overgenomen, zijn aan de Ne derlandse eigenaren teruggegeven. Een vertegenwoordiger van het minis terie voor lichte industrieën heeft het bedrijf overgedragen aan de heer A. P. de Groot, directeur van de P. T. Pe- rushaan Bir Heinekens. COEVORDEN. In Coevorden (Drente) zal een matrozen- en gereed- schappenfabriek gevestigd worden. De oprichters z(jn N.V. Indivers en de heer B. W. M. Twaalfhoven te Am sterdam. Tevens zullen in deze nieuwe vestiging de activiteiten van de reeds jaren bestaande N.V. Rabenhaupt, Coevorden, opgenomen worden. Een nieuw gebouw en een nieuw machinepark zullen dit jaar nog in ge bruik worden genomen. Totale inves tering ca. 1.000.000. Tot directeur van N.V. Ramix is benoemd de heer F. van Veen. N.V. Ramix is een zustermaat schappij van Aluminium Matrix N.V. te Arcen/Venlo en Almax Italia S.P.A. te Bergamo/Italië, welke bedrij ven eveneens matrijzen en gereed schappen vervaardigen speciaal voor de aluminiumindustrie. Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Sellingen (toez.): W. J. Burghgraef .3 Stedum. Beriepen, te Strjjen (wijkgemeente 1): A. Kastelein te Kapelle aan de IJs- sel; te Strijen (wjjkgemeente 2): J. A. Talma te Rotterdam-Hoogvliet; te Hor- ne (toez): G. Bos te Gndringen en Doe veren. Aangenomen: naar Wilsum: J. Maas land, kand. te Sliedrecht. Bedankt: voor Nieuw-Stadskanaal (2e pred. plaats): G. G. S. van Hoogstraten te Hoogezand; voor Groningen (vac. C. J. Lambour): T. Alkema te Emmen. Geref. Kerken (Vrtfgem.): Aangenomen: naar Zoutespui: J. van der Wielen te Loenen a/d 'Vecht. Chr. Geref. Kerken: Beroepen: te Hengelo: J. de Jonge te Noordseschut; te Vlissingen: J. Manni, kand. te Amsterdam. Chr. geref. kerken: beroepen te Culem- borg M. Baan te Zeist. Evang. Lutherse kerk: Benoemd tot bij stand in het pastoraat te 's-Graven- hage, mej. K. G. Hage, proponente te Rotterdam. Vrije Evang. gemeenten: Beroepen te Gorinchem: G. Sleberts, kand. te IJseelstein.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2