de appelc bloeien Meer mensen moeten meedoen aan het Holland Festival KLM vast Holland Festival op de helling Hypnose van Berglas niet schadelijk VARA verrast door Wim Kan's-uitje UIT DE KERKEN Populairder maar ook korter Directeur „Doelen" legt functie neer VANAVOND MORGEN Brutowinst van Tuschinski gelijk WISSELMARKT Deskundigen Gevaarlijk Wantrouwen Perfectie Deli - Atjeh Verlies in 1966 PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE WmI T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart W'JNIETl NQU.WAT WIL JE DAAR NOU AAN DOEtyHUH? ifyi NABEURSKOERSEN OMZETTEN f- jymd 2 DINSDAG II JULI 1967 Lientje kreeg de brief en schoof hem in haar tasje: „Ik lees hem straks wel", zei ze. Dat was irritant-netjes. „Is 'ie van meneer Alexander?" vroeg Coen dan. En over zijn ge zichtje gleed zo'n straling, dat nie mand aan tafel zich erdoor gevleid kon voelen. „Zeur niet!" sneed tante Agneta af. „Je moet wat sneller leren eten!" „Hij zei zelf, dat 'ie me te logeren zou vragen", antwoordde Coen. Er viel even 'n rare stilte. „Wanneer zei hij dat?..." wilde tante Chrisje toen weten. „Laatst, toen hij me opzocht, bij de Lange", vertelde Coen. „Toen ik daar ziek lag, in 't half donker, weet je wel?" „U", verbeterde Agneta fel. Het klonk uitbundiger dan zij bedoeld kon hebben. En dan, struikelend over haar drift: „De brutaliteit! De ellen dige onbeschaamheid van die intri gant!..." „Tais-toi", zei Chrisje lijzig. Kaarsberg smeerde met volle aan dacht zijn brood. Coen, met het hoofd een beetje scheef van verlegen nadenkendheid, blikte naar tante Lientje. Zij had de brief uit het couvert genomen, en las. Het schrale winter-ochtendlicht straalde wat over haar grijze kapsel, en tekende een aardig contourtje om haar profiel. Coen zei heel zacht, bijna verdrie tig: „Het geeft niks, als ik niet gaan mag; als 'ie me maar geschreven heeft". Dat was de oude toon, die Agneta in vuur moest jagen, over het toneel- bloed. Zelf had zij vroeger nooit der gelijke dingen gezegd. Doch voordat iemand een woord had kunnen uiten, ritselde de brief in de envelop. Freule Lientje smeerde haar laat ste beschuitje, en at met aandacht. De stemming was geschift als zure melk. Coen, de sfeer kennende, waarin Agneta het tafellaken bestaarde of met geheven hoofd vèr een raam uit staarde, en Chrisje flauw kuchend haar schouders optrok en brood krui melde, terwijl Lientje alleen door versnelde beweginkjes haar emotie verried, schoof na het eten zijn stoel op de plaats en verliet met de heer Kaarsberg de eetkamer. Het was, alsof het ganse huis als een bal opgepompt stond, hol in gon zende verwachting van een af-trap. Die kwam nog niet. Lientje stak de brief kalm in haar tasje, en deed er het zwijgen toe. Zij had de laatste tijd die vreselijke spanning leren beheersen, welke de andere twee zusters té lang waak zaam liet zij hadden alle drie het gevoel, dat zij er nog futieler en grij zer van werden. Pas om vier uur, na het middag dutje, zei Freule Lientje eensklaps: „Het vreemde is, dat wij alle drie ja, alle drié... ons hele leven lang de liefde niet herkend hebben. Die heel gewone, en toch al zo schaarse mensen-liefde". Haar zusters luisterden met verbe ten spanning, want dit zou wel altijd een pijnlijk onderwerp blijven. „Het gewoon-toegenegene zijn wij voorbij gegaan", zei Lientje peinzend. „De ene zette al dergelijke kleine rijkdommen aan de kant om zich vol ledig te concentreren op een geld-hu- welijk; de andere achtte zichzelf zo volstrekt begerenswaardig in haar patriciaat met geld, dat zij in ijzige koelte de heel enkele vrijers afge schrikt zal hebben; want al heb ik daar nu bitterweinig ervaring van ik heb toch de indruk, dat vrijers ook mensen zijn, en niet alleen maar op goud azende stylisten". „Waar wil je heen, met dit onnozel gepraat?!" informeerde Agneta. Haar ogen schoten spitse vonkjes. „En de derde was te bloemzoet en ja, karakterloos", besloot Lientje mijmerend. „Bedoel je jezelf daarmee?!" bits te Agneta, terwijl Chrisje hijgend snoof en naar buiten keek met een wiegelend hoofd van getroffenheid. „Ik zou er niemand anders mee willen bedoelen", antwoordde Lientje. „Als ik zo eens op mijn leven terug kijk, dan denk ik: wat ben ik bang geweest voor de mensen!... wat ben ik kleurloos aan de degelijke kant blijven staan, zonder ook maar één maal zo diep van een mens te hou den, en daar bedoel ik dan be slist niet „een man" mee, Agneta en Chris! dat ik er iets doms of geks voor doen kon..." „Hm", grimlachte haar oudste zus ter, „je schijnt af te takelen... Ik her inner me nog best, dat je drie avon den achter elkaar naar dezelfde pia nist ging luisteren... omdat hij ja, waarom eigenlijk?...' „Omdat hij zo aardig in de verte leek, als hij speelde", antwoordde Lientje vriendelijk. „Ja. Ik heb niet gek genoeg gedaan. Ik had hem moe ten opwachten met een bos bloemen. Ik had hem een paar eigen gebor duurde pantoffels cadeau moeten ge ven". „Het was zo gek genoeg", sneerde haar zuster. „Ja", beaamde Chrisje, die het vol ledig concentreren op een geld-huwe- lijk niet vergeven kon. Vooral, omdat het niets geholpen had. „Jullie begrijpen mij niet", ant woordde Lientje geduldig. „Ik bedoel de romantische liefde niet, en ook niets anders, wat er tussen een man en een vrouw kan bestaan. Ik bedoel alleen maar de liefde, die de ene mens de ander kan toedragen". Agneta lachte een hol grinnikje. Het toonde in zijn schraalheid, hoe weinig illusie haar gebleven was. „Geloof je daar dan aan?!" vroeg ze. „Ik heb het bewijs", zei Lientje, en stak de brief van Verbrinke in de hoogte. De andere twee stootten zich er merkbaar aan. „O, dat!" zuchtte Chrisje. „Wat een geluk eigenlijk, dat ten minste één mens zijn liefde voor Coen durfde te tonen", zei Lientje. „O, begin niet weer", beet Agneta haar toe. „Ik vind Coen een afschu welijk kruis. Ik begrijp niet, waar mee iemand zoiets verdiend kan heb ben! Het kind is een enkele keer aar dig, en hij zal ook wel zijn goede an tecedenten hebben... Maar die poses altijd! Wat was hij niet beklagens waardig, daar in dat huis van Gaal- ders! En iedereen kwam naar hem kijken, tot Verbrinke toe!" „Nee", verbeterde Lientje haar, „niemand kwam naar hem kijken, Agneta! Want je zult je toch niet ver beelden, dat wij naar hem zijn ko men kijken?! Wij kwamen voor het oog der wereld. Als jij de moed had gehad, die je je verbeeldt te bezitten, was ja weggebleven". „Als je geen ander discours kunt hebben, ga ik ergens anders zitten", wees haar zuster haar terecht. Lientje stond op. „Ik moet er nog uit, spaar je de moeite". Zij liep naar de deur. Toen zij daar stil stond, ke ken beide anderen het venster uit, onbewogen als altijd. (Wordt vervolgd) DEN HAAG Het Holland Festi val zal het volgend jaar een aantal ingrijpende wijzigingen ondergaan. Het festival wordt in 1968 met een week ingekort en zal dus niet meer een maand, maar ongeveer drie weken duren. Bovendien wil men het festival door een andere pro grammering dichter bij het grote publiek brengen. Een aantal manifestaties zal een meer populair karakter krijgen. Daarbij wordt mede aan de jeugd gedacht. Mr. H. J. Reinink, de voorzitter van het Holland Festival, stelde ons in een exclusief interview van deze op handen zijnde veranderingen op de hoogte. ^A/WWSAAAAA/VWWWWWWV1 '3552 Dat ontbrak er nog maar aan! Een sneeuwstorm! Een ziedende orkaan van wild-kolkende ondoorzichtige sneeuwpoeder, die de drie mannen met zoveel kracht overviel, dat zij letterlijk neergeslagen werden. In stinctief beschermden zij hun glazen helmen en sloten de ogen, terwijl een reus zijn witte vuisten op hun lichamen bonkte, en met ijzige vingers trachtte hen van de gletsjer weg te scheuren. Met grimmige koppig heid verzetten de nietige wezens zich tegen dit mach tige natuurgeweld en klauwden hun handen diep vast in de vastere ondersneeuw. Echte angst voelden zij nog niet. De verbindingslijnen schonken hun een zeke re morele kracht, terwijl de perfeci functionerende temperatuurpakken hen behaaglijk warm hielden en voorkwamen dat zij op het gletsjerijs vast vroeren. Arend maakte zich meer zorgen om zijn verloofde, die op dat moment eenzaam en alleen in de controlecabine van de Naald zat en zich ongetwijfeld afvroeg wat er van haar drie manlijke reisgenoten moest worden, te midden van de bulderende sneeuwstorm die de romp van het grote schip nu en dan deed schudden DEN HAAG De televisie-uitzen ding, waarin David Berglas een aantal personen onder hypnose bracht, is voor de volksgezondheid niet schadelijk. Dat antwoorden minister Roolvink en staatssecretaris Kruisinga (Sociale Za ken en Volksgezondheid) en minister Klompé (C., R. en M.) op vragen van de Tweede-Kamerleden dr. C. Boertien (A.R.) en drs. A. D. W. Tilanus (C.H.). Wél zijn zij van mening, dat massaal toegepaste hypnose beter achterwege kan blijven, ook wanneer de hypnoti seur de techniek volkomen beheerst. Individuele toepassing van hypnose be hoort uitsluitend te worden toegepast door deskundigen. Omdat David Berglas geen genees kundige behandeling verrichtte kan niet worden gezegd, dat hij onbevoegd de geneeskunst uitoefende in de zin van de wet. De ministers en de staatssecre taris zien nog geen reden om de toepas sing van hypnose wettelijk te regelen. HILVERSUM Bij de Vara heeft men gisteren wat vreemd verrast opge keken van het bericht dat Wim Kan en Corrie Vonk dit najaar in een tv-pro- gramma van de Belgische radio en te levisie (BRT) zullen optreden. De Vara, die al sinds een jaar en dag het alleenrecht (of is het een voor recht?) genoot zijn nieuwjaarsconfe rences via de radio te brengen, had al lang de hoop opgegeven Wim Kan ooit voor de televisie te kunnen strikken. „We feliciteren cle Belgen met dit succes", zei men ons gisteren, „maar we vinden het jammer dat Kan het voor ons niet doet". Overigens is het de vraag of Kan zich realiseert dat de programma's van de Belgische televisie in een goed deel van ons land kunnen worden ontvangen. Hij blijkt als eis te hebben gesteld, dat zijn programma niet door een Ne derlandse organisatie wordt uitgezon den. Op dat punt is zijn „tv-beleid" in elk geval consequent, maar Zuid-Ne derland kijkt mee, in oktober. Het wantrouwen van Wim Kan tegen de televisie was gebaseerd op een zeke re angst voor beeldreeksen, waarin zijn typisch op een zaal gericht optreden zou worden „ontleed". „Je weet niet hoe je in het beeld staat, je hebt je zelf niet meer in de hand", verklaarde hij eens in een inter view. Bij die gelegenheid noemde hij de televisie bovendien „levensgevaar lijk als je een eigen zaak hebt". „Je bent enorm populair, en opeens val je; dan komt er niemand meer naar je programma's kijken", zo meende hij toen. 18 - Rechter Tie neemt afscheid van mevrouw Meng en betuigt haar nog eens zijn deelneming met haar ver lies. De zaak wordt steeds geheimzinniger, bedenkt hij. Het was nog te begrijpen geweest als de moordenaar zijn eigen wijnkopje had meegenomen om de autoriteiten zand ir de ogen te strooien. Maar wat moest hij met het kopje van de dichter? Tsjiao Tai stoort hem in de ze overpeinzingen. „Ik weet niet of het iets te betekenen heeft, Edelachtbare", zegt hij zacht, „maar verderop staat de apotheker in de tuin met iemand te fluisteren". De rechter ziet dat Yuan Kai inderdaad in druk gesprek dunne baard en snor. „Laten we er maar eens op af gaan en uitvinden wie dat is", zegt de Rechter, maar Yuan Kai komt zelf al haastig aanlopen, gevolgd door zijn metgezel. „Mag ik u mijn vriend Wen Shou-fang voorstellen, Edelachtbare", zegt de apotheker. „Hij is de nieuwe meester van het gilde der theehandelaars". De gildemeester maakt een buiging en begint zich uit voerig te verontschuldigen voor het feit dat hij de Rech ter nog geen officieel bezoek heeft gebracht. „Dat is op het ogenblik niet van belang", onderbreekt de Rechter hem, „maar vertelt u mij eens, meneer Wen, wat gewikkeld is met een magere, stemmig geklede heer met brengt u hier zo vroeg op de morgen?' Hoever zijn argwaan in dit opzicht ging, bleek een paar jaar geleden, toen uit het nieuwe De la Mar-theater in Amsterdam een optreden van Corry Vonk live werd uitgezonden in een Ru- di Carrellshow. Omdat de camera's nu toch in de zaal waren stelde de Vara Wim Kan voor zijn optreden na de pauze op te nemen om hem zelf in de gelegenheid te stellen eens te zien, hoe zijn voorstelling het op TV zou doen. Een journalist was zo onvoorzichtig zich te laten ontvallen, dat hij hiervan een bericht wilde maken. Onmiddellijk verbood Wim Kan de opname en eiste, dat de camera's direct na het optreden van Corry Vonk zouden worden verwij derd. Geref. Kerken: Aangenomen naar Bennekom: J. Mei- se te Oenkerk; naar De Glind (pasto rale zorg voor de Rudolphstichting)G. Aalbersberg te Vlaardingen. Bedankt voor Leek en Heerjansdam: G. J. Terla-k te krimpen a.d. IJssel. Geref. Gemeenten: Aangenomen naar Nunspeet: O. de Ridder, kandidaat te Elspeet. Beroepen te Kootwijkerbroek; N. W. Schreuder, kandidaat te Amersfoort; te Nieuwdorp: J. van Vliet, kandidaat te Den Haag. =<iiiiiiimuiiiiiiiiiimiiinimiin DEN HAAG Het Holland Festival is nog niet teneinde. Maar reeds nu kan worden gezegd dat de publieke belangstelling voor het jaarlijkse feest der mu zen is tegengevallen. De verklaring van festivalvoorzitter mr. H. J. Reinink dat het Holland Festival volgend jaar een week korter zal duren, hangt zon der twijfel ten nauwste samen met de steeds toenemende spreiding van de va kanties. „Wü willen", aldus mr. Reinink, „het verschijnsel van de vakantiespreiding ernstig onder de loep nemen. Van dat onderzoek zal afhangen of het Holland Festival 1968 een week later zal moeten beginnen, ofwel vroeger eindigen. Tot nog toe hebben wq kunnen ervaren dat het elk jaar een aantal dagen duurt voor het publiek op het festival is in gespeeld. Na de eerste week stijgt door gaans de belangstelling. In ieder geval hebben we het gevoel dat een maand „festivallen" te veel is voor het betrek kelijk kleine publiek dat we in Neder land hebben". Over de tweede belangrijke beslis sing van de leiding van het Holland Festival het streven naar program ma's, die een groter, en vooral breder publiek trekken zegt de heer Rei nink: „In feite zijn er twee stromin gen in het Holland Festival. Peter Diamand, die de leiding zal blijven ad viseren, hangt een politiek aan die cul mineert in het brengen van de meest perfecte produkties aan een select pu bliek. De andere gedachte wordt ver tolkt door de intendant van de Neder landse Operastichting Maurice Huis man. Hij wil spektakels voor het fo rum brengen, die een massaal publiek bereiken". Mr. Reinink laat er geen twijfel over bestaan, dat hij voorstander is van een vereniging van beide gedach ten in het komende Holland Festival. „Ik ben alleszins geporteerd voor de opvatting van Maurice Huisman, mits het uitgangspunt van Peter Diamand niet verwaarloosd wordt", luidt zijn commentaar. „Naar mijn mening behoort het tot de belangrijkste taken van het festi val om het geïnteresseerde publiek zo veel mogelijk informatie te verschaf fen over hetgeen er op internationaal gebied wordt gepresteerd. In het nor male seizoen is daar geen gelegenheid voor. Het Holland Festival vervult in dit opzicht dan ook een hoogst belang rijke functie. Om een voorbeeld te noemen: in de loop der jaren hebben we vrijwel alle opera's van Janacek in het Holland Festival gebracht. Ik sta natuurlijk open voor kritiek. Maar anderzijds is mijn punt: Hoeveel be langrijke culturele manifestaties zou den niet aan ons zijn voorbij gegaan, indien er geen Holland Festival ge weest zou zijn?" ROTTERDAM Paul Verbist, de di recteur van de Rotterdamse Doelen, zal zijn functie nog dit jaar neerleggen. De oorzaak van dit ontslag is in grote trekken terug te brengen op herhaalde kortsluitingen tussen de heer Verbist en instanties waarmee hij moest sa menwerken. De Rotterdamse wethouder van kunstzaken, de heer J. Reehorst, zei ons desgevraagd, dat hij wel op de hoogte was van de geruchten die over het ontslag van de heer Verbist circu leerden, maar dat hij deze niet kon be vestigen. „Ik heb nog geen ontslag brief van de heer Verbist ontvangen", zei de wethouder. „Evenmin heb ik de directeur van De Doelen van mijn kant ontslag aangezegd. Ik kan dus geen en kel commentaar geven'', aldus de heer Reehorst. HILVERSUM I. 18.00 Li. gevar. muz.pr. (opn). 18.45 Musicerende dilettanten: mannenkoor met piano: mod. koorzang. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 Conciliepostbus, lezing. 19.30 Stereo: Klass. orgelmuz. gramm.). 19.45 Geestelijke lied. (opn.) 20.00 Ste reo: Promenade-orkest en zangsolist: amjnuz. 20.40 Boekbespreking. 20.55 Stereo: Radio Kamerorkest: klassieke muz. 31.20 Stereo: Leden van het Ra- diofilharmonisch orkest, Radiokoor en solisten: mod. muz .22.00 Kunst: cultu reel progr. 22.30 Nws. 22.40 Overweging 22.45 Dag, land!, klankbeeld over Pa rijs. 23.15 Stereo: Metropole-orkest en zangsolist: am.muz. 23.45 Stereo: Li. gr.muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Li. ensem ble m. zangsolisten. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Muz. mozaiek. 20.00 Nws. 20.05 Radioportret van George Gersh win. 20.35 Op de zomertoer: li. progr. 21.50 Jazz Spectrum. 22.20 Nabeschou wing over de Ronde van Frankrijk, 11e etappe. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Mo derne en klass. muz. (opn). 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 16.15-17.00 Eurovisie: Tour de France - lie etappe. 18.30 Tour de France: herh. v. d. finish van de van daag verreden etappe. 18.45 De Mini- molen. 18.50 Journaal. STËR: 18.55 Re clame. VPRO: 19.00 New ork Filhar monisch ork.: klass. concert voor jon ge mensen. STER. 19.56 Reclame. NTS 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. VPRO: 20.20 De oude draaidoos. 20.55 De ter dood veroordeelde, gefilmde no velle. 21.20 De overkant, korte film. 21.30 Songfestival Knokke 1967 En geland Nederland. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in het kort. STER: 20.01 Reclame. NTS: 20.05 Première: nieuws over films. 20.30 De Oom (The Uncle), speelfilm (rijkskeuring: alle leef tijden). STER: 21.56 Reclame. NTS 22.00- 22.15 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagop. 7.15 Ste reo: Moderne balletmuz. (gr.). 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Stereo: Li. gr.muz. 8.00 Nws. 8.10 Gew. muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vakantietips. 8.45 Li. gr.muz. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.30 Morgendienst. 11.00 Li. gr.muz. 12.27 Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Act. of gr.muz. 12.50 Operafragm. (gr.). 14.00 Li. ork.muz. (gr.) 14.20 Am. muz. (gr.) 15.05 Rep Ronde v Frank rijk 1967 15.10 Viool en piano: klass. muz. 15.30 Mod. strijkkwartet, (opn.). 15.50 Bij bel vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Li. gr.muz. (Tussen 17.00-18.00 Rep. Ronde v. Frankrijk '67). 17.50 Overheidsvoorl.: Kamp en klaar, een maandelijkse uitz. v. h. Min. v. Soc. Zaken en Volksgezondheid. De eerste van twee resp. over hygiëne in de va kantie door Claude Belloni. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Uitgeslapen: li. gr.muz. en rep. (7.30-7.35 v.d. voorpag.: persoverzicht). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Uitgeslapen: li. gr.muz. en rep. (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huis vrouw). 9.00 Stereo: Oude gr.muz. 9.35 Stereo: Klass. gr.muz. 10.00 Li. gr.muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 RVU: Recreatie: Spelen en leren spe len door dr. J. C. C. Rupp. 11.32 Piano recital: klass. muz. 11.50 Li. gr.muz. 12.22 Voor 't platteland. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Stereo: Tango-rum- ba-ork met zangsol. 13.00 Nws. 13.10 Act. en kalender. 13.25 Vrij entree: cab. progr. 13.50 Gespr. portret. 14.05 Viool en klavecimbel: klass. muz. 14.25 Blaas- trio: mod. muz. 14.50 Tenor en piano: mod. lied. 15.00 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.02 Li. gr.muz. 16.30 Voor de zie ken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 VARA- Dansork. en sol. HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Ka- leidoscoop: AVRO-sol. en -ork. (opn.). 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsbit.: populair verzoekpl. progr. (11.00 Nieuws). 12.00 Nws. 12.02 Polenblut, operette (verkorte vorm). 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Zet 'm op: plaatjes en praatjes. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Li. muz. voor 'n Hollands publiek. 16.00 Nws. 16.02 Toer beurt: platenpr. v. AVRO's Jeugdafde ling. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 Rhythm and Blues: oude en nieuwe opnamen. 17.35-18.00 Hillbilly-time: Country and Western muziek. DINSDAG 11 JULI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van gisteren). 10.20 Rep. 11.00 Notities uit Praag. 11.30 Brieven en muz. van Mo zart .12.00-13.30 Act.kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Kinderprogr. 18.00 Nws. (Region, progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 lm Zeit- raffer. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Film. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.05 Nws. 18.10 Film. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Film. 19.40 Frederic (11). 20.00 Journaal en weer bericht. 20.15 Muz. reisshow door Duits land. 21.00 Tv-spel. 22.10 Portret van de cellist Maurice Gendron. 22.50 Jour naal en weerber.: aansl.: commentaar 23.05 Ronde v. Frankrijk, filmoverz. 23.15 Europ. kamp. vrij worstelen te Istanbul. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Die Drehscheibe. 18.55 Tv-film. 19.27 Weer bericht. 19.30 Nws. en thema's v. d. dag. 20.00 Tienkamp USA-Duitsland te Los Angeles en autotest Volvo 144. 20.30 Filmrep .Aansl.: Nws. 21.15 Tv- film (niet voor jeugdige kijkers). 22.05 Bilanz. 22.35 Nws., weerber. en thema van de dag. 22. Polly Mops, voor wie Tekko zo snel als hij kon benen maakte, was de werkster die éénmaal per week Tekko's huisje kwam schoonmaken. En omdat onze vriend nog al veel van huis was, had Poll} Mops ook een sleutel van de woning van de heer Taks. Orde en regel moet er nu eenmaal zijn. De goedige dikke werk ster vond 't dan ook heel gewoon dat zij Tekko nergens zag en gewapend met stoffer en blik stapte zij de huis kamer binnen. „Hé, hé, zeker weer op stap die me neer Taks!" lachte de werkster terwijl zij de stofdoek zwaaide. „Kom, we zullen de boel hier eens gauw aan kant maken dan ziet het er tenminste weer knap uit te gen de tijd dat-ie terugkomt! Zo, en nu de vloer aan vegen!" Polly Mops liet zich op de knieën zakken en begon met verwoede ijver het karpet te borstelen. Tekko die zich onder de tafel verstopt had en zich zo klein mogelijk maakte wist toen niet meer waar hij het zoe ken moest. Voor de werklust van Polly Mops was niets veilig en zo kwam 't dat Tekko op zeker ogenblik door de ijverige vrouw opgeveegd werd en tussen 't stof op 't blik belandde. En of Tekko nu al schreeuwend en te keer ging 't hielp allemaal niets Zijn geluid was te zwak en bovendien was Polly Mops slecht van gezicht en akelig hardhorend. „Verschrikkelijk! Ik had toch nooit kunnen denken dat ik nog eens op de vuilnishoop zou terechtkomen!" jammerde Tekko die al half onder 't stof bedolven lag... iiiiimiimiiiiiiiiim iiiiuiiiiiimiiiiiiiimiiiiiiiii NOU HEB JE ONS IN DE SOEP GEH0LPEN.ZE DENKEN DAT WE HANDEN HEBBEN.. JV HEBT MISSCHIEN HANDENPAAR o -\r EN IEDEREEN DIE TEGEN ONS IS SLA IK OP Z'N GEZICHT AMSTERDAM Op de effecten beurs hebben de internationale aande len maandag over de gehele linie winst geboekt. De stijging die voor Konink lijke Olie tot stand kwam, werd voor een deel toegeschreven aan de opnieuw verhoogde prijzen voor olieprodukten. De notering steeg 1.40 tot 127. Hoog ovens ging 2 vooruit tot 84 en Philips bijna 1 tot 91.20. Op de scheepvaartmarkt was Van Ommeren favoriet. De koers ging 10 punten omhoog tot precies 200. De ande re scheepvaartwaarden lagen enigszins verdeeld in de markt. Van de cultuuraandelen steeg De- li-Maatschappij 2 tot ƒ67.20. Mogelijk is de beurs wat vooruitgelopen op even tuele mededelingen in de jaarvergade ring die vandaag wordt gehouden. Amsterdam Rubber was bijna een hal ve punt lager, HVA was een fractie hoger. De staatsfondsenmarkt gaf een gedrukte stemming te zien. Aandelen KLM boekten een winst van ƒ11.50 op 373. Op de lokale markt hielden koersda lingen en -stijgingen elkaar ongeveer in evenwicht. Vast in de markt lagen weer eens de aandelen Elsevier. De prijs werd ƒ2.80 opgevijzeld tot 277,80. Winst van enige betekenis boekten voorts Hollandse Constructie, Fokker, Riva en Bredero Beton. Aandelen ACF waren daarentegen ƒ1.50 op retour en Wessanen moest 6 punten afstaan op 514. Over de gehele linie bleef de handel van beperkte om vang. Kon. Olie 126,90 en 127,10—127,30; Unilever H 90,60 g.b.; Philips I en II 91,40. HVA f 32.000, AKU 4170 st., Deli-Mij 906 st., Hoogovens 7570 st., Philips 12724 st„ Unilever 4550 st., Kon. Petroleum 13605 st., Holland-Amerika Lijn f 47.800, KLM 317 st., Kon. Boot f 67.500, Van Nievelt Goudriaan f 122.700, Scheep vaart Unie f 80.000, Bührmann-Tettero- de f 81.800, Centrale Suiker f 24.300, Van Gelder f 34.400, Heineken f 32.300, Kon. Zout-Ketjen f 207.900, Ned. Kabel f 35.600, Scheveningen (EMS) 3535— 1452 st., Ver. Machinefabrieken f 25.000, Zwanenberg 4836 st., HBU f 21.300. AMSTERDAM De maatschappijen, die worden gecontroleerd door Matubel (concern Tuschinski), hebben vorig jaar een geconsolideerde brutowinst behaald van 2,58 miljoen. Dit is vrijwel even veel als het jaar daarvoor. Door een lagere rentelast en minder afschrijvin gen steeg het saldo van baten en lasten van 1,87 miljoen tot 1,93 miljoen. De dochtermaatschappijen voegden ƒ293.959 (in 1959 ƒ250.375) toe aan de reserves. Voorgesteld wordt weer 10 pet. dividend. De gang van zaken bleef ook in dei eerste maanden van 1967 in het algemeen bevredigend. Het aandeel van de door de maatschappij in de drie grote steden geëxploiteerde theaters bedroeg in 1966 ongeveer 30 pet. van de opbrengst van het gehele bioscoopbedrijf daar. In de provinciale centra bedroeg het overeen komstige perdentage ca. 25. Van de omzet van de 490 theaters (236.500 plaatsen) in Nederland nam Tuschinski met de negentien door haar geëxploiteerde zalan (14.750 beschikba re plaatsen) ruim 15 pet. voor haar rekening. Van de opbrengst van de film verhuur in den lande vertegenwoordig de de omzet van de met Matubel geaffi lieerde filmverhuurkantoren in 1966 ca. 27.5 pet. Dat de in 1966 door de dochtermaat schappijen bereikte resultaten, die in de 30 juni afgesloten jaarstukken van Matubel tot uitdrukking komen, zich op het peil van vorige jaren handhaaf den en een redelijke basis voor verdere ontwikkeling bieden, stemt tot voldoe ning, aldus het jaerverslag, temeer om dat reeds jaren door de regering in uit zicht gestelde maatregelen ter verbete ring van het economisch klimaat voor het film- en bioscoopbedrijf weer achter wege bleven. Het verslag herinnert er aan, dat op de rijksbegroting voor 1967 anderhalf miljoen is uitgetrokken voor een fonds ter tegemoetkoming in de lasten, die op het film- en bioscoopbedrijf drukken. Het voorshands door de regering uitge trokken bedrag zal slechts tien procent uitmaken van de door het bioscoopbe drijf opgebrachte vermakelijkheidsbelas ting. De door Matubel gecontroleerde film verhuurkantoren hebben het hunne bij gedragen tot de gunstige exploitatie - uitkomsten. Ook de direct met de film distributie bereikte resultaten waren be vredigend. De gezamenlijke intrinsieke waarde van de deelnemingen eind 1966 bedroeg na winstverdeling 9,9 mil joen. Dit is het gehele geplaatste kapi taal van Tuschinski en het belang in de N. V. Nederlandse Bioscoop Theaters. AMSTERDAM (A.N.P.) Het verlies van de Handel-Maatschappij Deli- Atjeh in '66 kwam voort uit het negatie ve bedrijfssaldo van de afdeling Maes- sen-Rijnties in Breda en uit de kosten van het Amsterdamse kantoor. De winst van de dochter, de commissiehan del v/h D. Schumacher, woog daar niet tegen op. De overneming van de twee afzonderlijke speelgoedgrossierderijen Maessen en Rijnties in Breda en Roer mond in 1965 was op zich niet ver keerd, wel de bundeling van beide be drijven in Breda, aldus het bestuur in de jaarvergadering. De kinderziekten van de over plaatsing zijn nog niet overwonnen. Er zijn thans maatregelen genomen voor een ombuiging van het gevoerde beleid. Het resultaat daarvan zal eerst aan het eind van het jaar kunnen blijken, om dat het verkoopseizoen in deze branche juist deze dagen start en tot half no vember loopt. AMSTERDAM, 10 juli 1967 Lon den 10.041—10.05è; New York 3.601-- 3.60J; Montreal 3.338—3.33Ï; Parijs 73.43173.481Brussel 7.253—7.261; Frankfort 90.121—90.171; Stockholm 69.95170.001; Zürich 83.30—83.35; Mi laan 57.70157.751; Kopenhagen 51.971 —52.021; Oslo 50.401—50.451; Wenen 13.96113.971; Lissabon 12.52V4—12.533/4.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2