de appelc
bloeien
Meer mensen moeten meedoen
aan het Holland Festival
KLM vast
Holland Festival
op de helling
Hypnose van Berglas
niet schadelijk
VARA verrast door
Wim Kan's-uitje
UIT DE KERKEN
Populairder maar
ook korter
Directeur „Doelen"
legt functie neer
VANAVOND
MORGEN
Brutowinst van
Tuschinski gelijk
WISSELMARKT
Deskundigen
Gevaarlijk
Wantrouwen
Perfectie
Deli - Atjeh
Verlies in 1966
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
WmI
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
W'JNIETl
NQU.WAT
WIL JE DAAR
NOU AAN DOEtyHUH?
ifyi
NABEURSKOERSEN
OMZETTEN
f- jymd 2
DINSDAG II JULI 1967
Lientje kreeg de brief en schoof
hem in haar tasje: „Ik lees hem
straks wel", zei ze.
Dat was irritant-netjes.
„Is 'ie van meneer Alexander?"
vroeg Coen dan. En over zijn ge
zichtje gleed zo'n straling, dat nie
mand aan tafel zich erdoor gevleid
kon voelen.
„Zeur niet!" sneed tante Agneta af.
„Je moet wat sneller leren eten!"
„Hij zei zelf, dat 'ie me te logeren
zou vragen", antwoordde Coen.
Er viel even 'n rare stilte.
„Wanneer zei hij dat?..." wilde
tante Chrisje toen weten.
„Laatst, toen hij me opzocht, bij de
Lange", vertelde Coen.
„Toen ik daar ziek lag, in 't half
donker, weet je wel?"
„U", verbeterde Agneta fel. Het
klonk uitbundiger dan zij bedoeld kon
hebben. En dan, struikelend over
haar drift: „De brutaliteit! De ellen
dige onbeschaamheid van die intri
gant!..."
„Tais-toi", zei Chrisje lijzig.
Kaarsberg smeerde met volle aan
dacht zijn brood.
Coen, met het hoofd een beetje
scheef van verlegen nadenkendheid,
blikte naar tante Lientje. Zij had de
brief uit het couvert genomen, en las.
Het schrale winter-ochtendlicht
straalde wat over haar grijze kapsel,
en tekende een aardig contourtje om
haar profiel.
Coen zei heel zacht, bijna verdrie
tig: „Het geeft niks, als ik niet gaan
mag; als 'ie me maar geschreven
heeft".
Dat was de oude toon, die Agneta
in vuur moest jagen, over het toneel-
bloed. Zelf had zij vroeger nooit der
gelijke dingen gezegd.
Doch voordat iemand een woord
had kunnen uiten, ritselde de brief in
de envelop.
Freule Lientje smeerde haar laat
ste beschuitje, en at met aandacht.
De stemming was geschift als zure
melk.
Coen, de sfeer kennende, waarin
Agneta het tafellaken bestaarde of
met geheven hoofd vèr een raam uit
staarde, en Chrisje flauw kuchend
haar schouders optrok en brood krui
melde, terwijl Lientje alleen door
versnelde beweginkjes haar emotie
verried, schoof na het eten zijn stoel
op de plaats en verliet met de heer
Kaarsberg de eetkamer.
Het was, alsof het ganse huis als
een bal opgepompt stond, hol in gon
zende verwachting van een af-trap.
Die kwam nog niet.
Lientje stak de brief kalm in haar
tasje, en deed er het zwijgen toe. Zij
had de laatste tijd die vreselijke
spanning leren beheersen, welke de
andere twee zusters té lang waak
zaam liet zij hadden alle drie het
gevoel, dat zij er nog futieler en grij
zer van werden.
Pas om vier uur, na het middag
dutje, zei Freule Lientje eensklaps:
„Het vreemde is, dat wij alle drie
ja, alle drié... ons hele leven lang
de liefde niet herkend hebben. Die
heel gewone, en toch al zo schaarse
mensen-liefde".
Haar zusters luisterden met verbe
ten spanning, want dit zou wel altijd
een pijnlijk onderwerp blijven.
„Het gewoon-toegenegene zijn wij
voorbij gegaan", zei Lientje peinzend.
„De ene zette al dergelijke kleine
rijkdommen aan de kant om zich vol
ledig te concentreren op een geld-hu-
welijk; de andere achtte zichzelf zo
volstrekt begerenswaardig in haar
patriciaat met geld, dat zij in ijzige
koelte de heel enkele vrijers afge
schrikt zal hebben; want al heb ik
daar nu bitterweinig ervaring van
ik heb toch de indruk, dat vrijers ook
mensen zijn, en niet alleen maar op
goud azende stylisten".
„Waar wil je heen, met dit onnozel
gepraat?!" informeerde Agneta. Haar
ogen schoten spitse vonkjes.
„En de derde was te bloemzoet en
ja, karakterloos", besloot Lientje
mijmerend.
„Bedoel je jezelf daarmee?!" bits
te Agneta, terwijl Chrisje hijgend
snoof en naar buiten keek met een
wiegelend hoofd van getroffenheid.
„Ik zou er niemand anders mee
willen bedoelen", antwoordde Lientje.
„Als ik zo eens op mijn leven terug
kijk, dan denk ik: wat ben ik bang
geweest voor de mensen!... wat ben
ik kleurloos aan de degelijke kant
blijven staan, zonder ook maar één
maal zo diep van een mens te hou
den, en daar bedoel ik dan be
slist niet „een man" mee, Agneta en
Chris! dat ik er iets doms of geks
voor doen kon..."
„Hm", grimlachte haar oudste zus
ter, „je schijnt af te takelen... Ik her
inner me nog best, dat je drie avon
den achter elkaar naar dezelfde pia
nist ging luisteren... omdat hij ja,
waarom eigenlijk?...'
„Omdat hij zo aardig in de verte
leek, als hij speelde", antwoordde
Lientje vriendelijk. „Ja. Ik heb niet
gek genoeg gedaan. Ik had hem moe
ten opwachten met een bos bloemen.
Ik had hem een paar eigen gebor
duurde pantoffels cadeau moeten ge
ven".
„Het was zo gek genoeg", sneerde
haar zuster.
„Ja", beaamde Chrisje, die het vol
ledig concentreren op een geld-huwe-
lijk niet vergeven kon. Vooral, omdat
het niets geholpen had.
„Jullie begrijpen mij niet", ant
woordde Lientje geduldig. „Ik bedoel
de romantische liefde niet, en ook
niets anders, wat er tussen een man
en een vrouw kan bestaan. Ik bedoel
alleen maar de liefde, die de ene
mens de ander kan toedragen".
Agneta lachte een hol grinnikje. Het
toonde in zijn schraalheid, hoe weinig
illusie haar gebleven was. „Geloof je
daar dan aan?!" vroeg ze.
„Ik heb het bewijs", zei Lientje,
en stak de brief van Verbrinke in de
hoogte.
De andere twee stootten zich er
merkbaar aan.
„O, dat!" zuchtte Chrisje.
„Wat een geluk eigenlijk, dat ten
minste één mens zijn liefde voor Coen
durfde te tonen", zei Lientje.
„O, begin niet weer", beet Agneta
haar toe. „Ik vind Coen een afschu
welijk kruis. Ik begrijp niet, waar
mee iemand zoiets verdiend kan heb
ben! Het kind is een enkele keer aar
dig, en hij zal ook wel zijn goede an
tecedenten hebben... Maar die poses
altijd! Wat was hij niet beklagens
waardig, daar in dat huis van Gaal-
ders! En iedereen kwam naar hem
kijken, tot Verbrinke toe!"
„Nee", verbeterde Lientje haar,
„niemand kwam naar hem kijken,
Agneta! Want je zult je toch niet ver
beelden, dat wij naar hem zijn ko
men kijken?! Wij kwamen voor het
oog der wereld. Als jij de moed had
gehad, die je je verbeeldt te bezitten,
was ja weggebleven".
„Als je geen ander discours kunt
hebben, ga ik ergens anders zitten",
wees haar zuster haar terecht.
Lientje stond op. „Ik moet er nog
uit, spaar je de moeite". Zij liep naar
de deur. Toen zij daar stil stond, ke
ken beide anderen het venster uit,
onbewogen als altijd.
(Wordt vervolgd)
DEN HAAG Het Holland Festi
val zal het volgend jaar een aantal
ingrijpende wijzigingen ondergaan.
Het festival wordt in 1968 met
een week ingekort en zal dus niet
meer een maand, maar ongeveer drie
weken duren. Bovendien wil men
het festival door een andere pro
grammering dichter bij het grote
publiek brengen.
Een aantal manifestaties zal een
meer populair karakter krijgen.
Daarbij wordt mede aan de jeugd
gedacht.
Mr. H. J. Reinink, de voorzitter
van het Holland Festival, stelde ons
in een exclusief interview van deze
op handen zijnde veranderingen op
de hoogte.
^A/WWSAAAAA/VWWWWWWV1
'3552 Dat ontbrak er nog maar aan! Een sneeuwstorm!
Een ziedende orkaan van wild-kolkende ondoorzichtige
sneeuwpoeder, die de drie mannen met zoveel kracht
overviel, dat zij letterlijk neergeslagen werden. In
stinctief beschermden zij hun glazen helmen en sloten
de ogen, terwijl een reus zijn witte vuisten op hun
lichamen bonkte, en met ijzige vingers trachtte hen
van de gletsjer weg te scheuren. Met grimmige koppig
heid verzetten de nietige wezens zich tegen dit mach
tige natuurgeweld en klauwden hun handen diep vast
in de vastere ondersneeuw. Echte angst voelden zij
nog niet. De verbindingslijnen schonken hun een zeke
re morele kracht, terwijl de perfeci functionerende
temperatuurpakken hen behaaglijk warm hielden en
voorkwamen dat zij op het gletsjerijs vast vroeren.
Arend maakte zich meer zorgen om zijn verloofde, die
op dat moment eenzaam en alleen in de controlecabine
van de Naald zat en zich ongetwijfeld afvroeg wat er
van haar drie manlijke reisgenoten moest worden, te
midden van de bulderende sneeuwstorm die de romp
van het grote schip nu en dan deed schudden
DEN HAAG De televisie-uitzen
ding, waarin David Berglas een aantal
personen onder hypnose bracht, is voor
de volksgezondheid niet schadelijk. Dat
antwoorden minister Roolvink en
staatssecretaris Kruisinga (Sociale Za
ken en Volksgezondheid) en minister
Klompé (C., R. en M.) op vragen van
de Tweede-Kamerleden dr. C. Boertien
(A.R.) en drs. A. D. W. Tilanus (C.H.).
Wél zijn zij van mening, dat massaal
toegepaste hypnose beter achterwege
kan blijven, ook wanneer de hypnoti
seur de techniek volkomen beheerst.
Individuele toepassing van hypnose be
hoort uitsluitend te worden toegepast
door deskundigen.
Omdat David Berglas geen genees
kundige behandeling verrichtte kan
niet worden gezegd, dat hij onbevoegd
de geneeskunst uitoefende in de zin van
de wet. De ministers en de staatssecre
taris zien nog geen reden om de toepas
sing van hypnose wettelijk te regelen.
HILVERSUM Bij de Vara heeft
men gisteren wat vreemd verrast opge
keken van het bericht dat Wim Kan en
Corrie Vonk dit najaar in een tv-pro-
gramma van de Belgische radio en te
levisie (BRT) zullen optreden.
De Vara, die al sinds een jaar en dag
het alleenrecht (of is het een voor
recht?) genoot zijn nieuwjaarsconfe
rences via de radio te brengen, had al
lang de hoop opgegeven Wim Kan ooit
voor de televisie te kunnen strikken.
„We feliciteren cle Belgen met dit
succes", zei men ons gisteren, „maar
we vinden het jammer dat Kan het
voor ons niet doet". Overigens is het de
vraag of Kan zich realiseert dat de
programma's van de Belgische televisie
in een goed deel van ons land kunnen
worden ontvangen.
Hij blijkt als eis te hebben gesteld,
dat zijn programma niet door een Ne
derlandse organisatie wordt uitgezon
den. Op dat punt is zijn „tv-beleid" in
elk geval consequent, maar Zuid-Ne
derland kijkt mee, in oktober.
Het wantrouwen van Wim Kan tegen
de televisie was gebaseerd op een zeke
re angst voor beeldreeksen, waarin zijn
typisch op een zaal gericht optreden
zou worden „ontleed".
„Je weet niet hoe je in het beeld
staat, je hebt je zelf niet meer in de
hand", verklaarde hij eens in een inter
view. Bij die gelegenheid noemde hij
de televisie bovendien „levensgevaar
lijk als je een eigen zaak hebt".
„Je bent enorm populair, en opeens
val je; dan komt er niemand meer naar
je programma's kijken", zo meende hij
toen.
18 - Rechter Tie neemt afscheid van mevrouw Meng
en betuigt haar nog eens zijn deelneming met haar ver
lies. De zaak wordt steeds geheimzinniger, bedenkt hij.
Het was nog te begrijpen geweest als de moordenaar zijn
eigen wijnkopje had meegenomen om de autoriteiten
zand ir de ogen te strooien. Maar wat moest hij met
het kopje van de dichter? Tsjiao Tai stoort hem in de
ze overpeinzingen. „Ik weet niet of het iets te betekenen
heeft, Edelachtbare", zegt hij zacht, „maar verderop
staat de apotheker in de tuin met iemand te fluisteren".
De rechter ziet dat Yuan Kai inderdaad in druk gesprek
dunne baard en snor. „Laten we er maar eens op af
gaan en uitvinden wie dat is", zegt de Rechter, maar
Yuan Kai komt zelf al haastig aanlopen, gevolgd door
zijn metgezel. „Mag ik u mijn vriend Wen Shou-fang
voorstellen, Edelachtbare", zegt de apotheker. „Hij is
de nieuwe meester van het gilde der theehandelaars".
De gildemeester maakt een buiging en begint zich uit
voerig te verontschuldigen voor het feit dat hij de Rech
ter nog geen officieel bezoek heeft gebracht. „Dat is op
het ogenblik niet van belang", onderbreekt de Rechter
hem, „maar vertelt u mij eens, meneer Wen, wat
gewikkeld is met een magere, stemmig geklede heer met brengt u hier zo vroeg op de morgen?'
Hoever zijn argwaan in dit opzicht
ging, bleek een paar jaar geleden, toen
uit het nieuwe De la Mar-theater in
Amsterdam een optreden van Corry
Vonk live werd uitgezonden in een Ru-
di Carrellshow. Omdat de camera's nu
toch in de zaal waren stelde de Vara
Wim Kan voor zijn optreden na de
pauze op te nemen om hem zelf in de
gelegenheid te stellen eens te zien, hoe
zijn voorstelling het op TV zou doen.
Een journalist was zo onvoorzichtig
zich te laten ontvallen, dat hij hiervan
een bericht wilde maken. Onmiddellijk
verbood Wim Kan de opname en eiste,
dat de camera's direct na het optreden
van Corry Vonk zouden worden verwij
derd.
Geref. Kerken:
Aangenomen naar Bennekom: J. Mei-
se te Oenkerk; naar De Glind (pasto
rale zorg voor de Rudolphstichting)G.
Aalbersberg te Vlaardingen.
Bedankt voor Leek en Heerjansdam:
G. J. Terla-k te krimpen a.d. IJssel.
Geref. Gemeenten:
Aangenomen naar Nunspeet: O. de
Ridder, kandidaat te Elspeet.
Beroepen te Kootwijkerbroek; N. W.
Schreuder, kandidaat te Amersfoort; te
Nieuwdorp: J. van Vliet, kandidaat te
Den Haag.
=<iiiiiiimuiiiiiiiiiimiiinimiin
DEN HAAG Het Holland Festival is nog niet teneinde. Maar reeds nu kan
worden gezegd dat de publieke belangstelling voor het jaarlijkse feest der mu
zen is tegengevallen. De verklaring van festivalvoorzitter mr. H. J. Reinink
dat het Holland Festival volgend jaar een week korter zal duren, hangt zon
der twijfel ten nauwste samen met de steeds toenemende spreiding van de va
kanties.
„Wü willen", aldus mr. Reinink, „het
verschijnsel van de vakantiespreiding
ernstig onder de loep nemen. Van dat
onderzoek zal afhangen of het Holland
Festival 1968 een week later zal moeten
beginnen, ofwel vroeger eindigen. Tot
nog toe hebben wq kunnen ervaren dat
het elk jaar een aantal dagen duurt
voor het publiek op het festival is in
gespeeld. Na de eerste week stijgt door
gaans de belangstelling. In ieder geval
hebben we het gevoel dat een maand
„festivallen" te veel is voor het betrek
kelijk kleine publiek dat we in Neder
land hebben".
Over de tweede belangrijke beslis
sing van de leiding van het Holland
Festival het streven naar program
ma's, die een groter, en vooral breder
publiek trekken zegt de heer Rei
nink: „In feite zijn er twee stromin
gen in het Holland Festival. Peter
Diamand, die de leiding zal blijven ad
viseren, hangt een politiek aan die cul
mineert in het brengen van de meest
perfecte produkties aan een select pu
bliek. De andere gedachte wordt ver
tolkt door de intendant van de Neder
landse Operastichting Maurice Huis
man. Hij wil spektakels voor het fo
rum brengen, die een massaal publiek
bereiken".
Mr. Reinink laat er geen twijfel
over bestaan, dat hij voorstander is
van een vereniging van beide gedach
ten in het komende Holland Festival.
„Ik ben alleszins geporteerd voor de
opvatting van Maurice Huisman, mits
het uitgangspunt van Peter Diamand
niet verwaarloosd wordt", luidt zijn
commentaar.
„Naar mijn mening behoort het tot
de belangrijkste taken van het festi
val om het geïnteresseerde publiek zo
veel mogelijk informatie te verschaf
fen over hetgeen er op internationaal
gebied wordt gepresteerd. In het nor
male seizoen is daar geen gelegenheid
voor. Het Holland Festival vervult in
dit opzicht dan ook een hoogst belang
rijke functie. Om een voorbeeld te
noemen: in de loop der jaren hebben
we vrijwel alle opera's van Janacek
in het Holland Festival gebracht. Ik
sta natuurlijk open voor kritiek. Maar
anderzijds is mijn punt: Hoeveel be
langrijke culturele manifestaties zou
den niet aan ons zijn voorbij gegaan,
indien er geen Holland Festival ge
weest zou zijn?"
ROTTERDAM Paul Verbist, de di
recteur van de Rotterdamse Doelen,
zal zijn functie nog dit jaar neerleggen.
De oorzaak van dit ontslag is in grote
trekken terug te brengen op herhaalde
kortsluitingen tussen de heer Verbist
en instanties waarmee hij moest sa
menwerken.
De Rotterdamse wethouder van
kunstzaken, de heer J. Reehorst, zei
ons desgevraagd, dat hij wel op de
hoogte was van de geruchten die over
het ontslag van de heer Verbist circu
leerden, maar dat hij deze niet kon be
vestigen. „Ik heb nog geen ontslag
brief van de heer Verbist ontvangen",
zei de wethouder. „Evenmin heb ik de
directeur van De Doelen van mijn kant
ontslag aangezegd. Ik kan dus geen en
kel commentaar geven'', aldus de heer
Reehorst.
HILVERSUM I.
18.00 Li. gevar. muz.pr. (opn). 18.45
Musicerende dilettanten: mannenkoor
met piano: mod. koorzang. 19.00 Nws.
19.10 Act. 19.30 Conciliepostbus, lezing.
19.30 Stereo: Klass. orgelmuz. gramm.).
19.45 Geestelijke lied. (opn.) 20.00 Ste
reo: Promenade-orkest en zangsolist:
amjnuz. 20.40 Boekbespreking. 20.55
Stereo: Radio Kamerorkest: klassieke
muz. 31.20 Stereo: Leden van het Ra-
diofilharmonisch orkest, Radiokoor en
solisten: mod. muz .22.00 Kunst: cultu
reel progr. 22.30 Nws. 22.40 Overweging
22.45 Dag, land!, klankbeeld over Pa
rijs. 23.15 Stereo: Metropole-orkest en
zangsolist: am.muz. 23.45 Stereo: Li.
gr.muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II.
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Li. ensem
ble m. zangsolisten. 18.55 Paris vous
parle. 19.00 Muz. mozaiek. 20.00 Nws.
20.05 Radioportret van George Gersh
win. 20.35 Op de zomertoer: li. progr.
21.50 Jazz Spectrum. 22.20 Nabeschou
wing over de Ronde van Frankrijk, 11e
etappe. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Mo
derne en klass. muz. (opn). 23.55-24.00
Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 16.15-17.00 Eurovisie: Tour de
France - lie etappe. 18.30 Tour de
France: herh. v. d. finish van de van
daag verreden etappe. 18.45 De Mini-
molen. 18.50 Journaal. STËR: 18.55 Re
clame. VPRO: 19.00 New ork Filhar
monisch ork.: klass. concert voor jon
ge mensen. STER. 19.56 Reclame. NTS
20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame.
VPRO: 20.20 De oude draaidoos. 20.55
De ter dood veroordeelde, gefilmde no
velle. 21.20 De overkant, korte film.
21.30 Songfestival Knokke 1967 En
geland Nederland. NTS: 22.30-22.35
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in het kort. STER:
20.01 Reclame. NTS: 20.05 Première:
nieuws over films. 20.30 De Oom (The
Uncle), speelfilm (rijkskeuring: alle leef
tijden). STER: 21.56 Reclame. NTS 22.00-
22.15 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagop. 7.15 Ste
reo: Moderne balletmuz. (gr.). 7.30
Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Stereo: Li.
gr.muz. 8.00 Nws. 8.10 Gew. muz. (gr.).
8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vakantietips.
8.45 Li. gr.muz. 9.00 Voor de zieken. 9.35
Waterst. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.30
Morgendienst. 11.00 Li. gr.muz. 12.27
Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.40 Act. of gr.muz. 12.50 Operafragm.
(gr.). 14.00 Li. ork.muz. (gr.) 14.20 Am.
muz. (gr.) 15.05 Rep Ronde v Frank
rijk 1967 15.10 Viool en piano: klass.
muz. 15.30 Mod. strijkkwartet, (opn.).
15.50 Bij bel vertelling voor de jeugd. 16.00
Voor de jeugd. 17.00 Li. gr.muz. (Tussen
17.00-18.00 Rep. Ronde v. Frankrijk '67).
17.50 Overheidsvoorl.: Kamp en klaar,
een maandelijkse uitz. v. h. Min. v. Soc.
Zaken en Volksgezondheid. De eerste
van twee resp. over hygiëne in de va
kantie door Claude Belloni.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Uitgeslapen: li.
gr.muz. en rep. (7.30-7.35 v.d. voorpag.:
persoverzicht). VPRO: 7.55 Deze dag.
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Uitgeslapen: li.
gr.muz. en rep. (8.30-8.35 Van alle
markten thuis, praatje voor de huis
vrouw). 9.00 Stereo: Oude gr.muz. 9.35
Stereo: Klass. gr.muz. 10.00 Li. gr.muz.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02
RVU: Recreatie: Spelen en leren spe
len door dr. J. C. C. Rupp. 11.32 Piano
recital: klass. muz. 11.50 Li. gr.muz.
12.22 Voor 't platteland. 12.27 Med. t.b.v.
land- en tuinb. 12.30 Stereo: Tango-rum-
ba-ork met zangsol. 13.00 Nws. 13.10
Act. en kalender. 13.25 Vrij entree: cab.
progr. 13.50 Gespr. portret. 14.05 Viool
en klavecimbel: klass. muz. 14.25 Blaas-
trio: mod. muz. 14.50 Tenor en piano:
mod. lied. 15.00 Voor de kinderen. 16.00
Nws. 16.02 Li. gr.muz. 16.30 Voor de zie
ken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 VARA-
Dansork. en sol.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Ka-
leidoscoop: AVRO-sol. en -ork. (opn.).
10.00 Nws. 10.02 Arbeidsbit.: populair
verzoekpl. progr. (11.00 Nieuws). 12.00
Nws. 12.02 Polenblut, operette (verkorte
vorm). 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Zet
'm op: plaatjes en praatjes. (14.00
Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Li. muz. voor 'n
Hollands publiek. 16.00 Nws. 16.02 Toer
beurt: platenpr. v. AVRO's Jeugdafde
ling. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 Rhythm
and Blues: oude en nieuwe opnamen.
17.35-18.00 Hillbilly-time: Country and
Western muziek.
DINSDAG 11 JULI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van
gisteren). 10.20 Rep. 11.00 Notities uit
Praag. 11.30 Brieven en muz. van Mo
zart .12.00-13.30 Act.kroniek. 16.40 Nws.
16.45 Kinderprogr. 18.00 Nws. (Region,
progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 lm Zeit-
raffer. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act.
19.26 Film. 19.59 Progr.overz. WDR:
18.05 Nws. 18.10 Film. 18.25 Hier und
Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00
Hier und Heute (II). 19.10 Film. 19.40
Frederic (11). 20.00 Journaal en weer
bericht. 20.15 Muz. reisshow door Duits
land. 21.00 Tv-spel. 22.10 Portret van de
cellist Maurice Gendron. 22.50 Jour
naal en weerber.: aansl.: commentaar
23.05 Ronde v. Frankrijk, filmoverz.
23.15 Europ. kamp. vrij worstelen te
Istanbul.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Die
Drehscheibe. 18.55 Tv-film. 19.27 Weer
bericht. 19.30 Nws. en thema's v. d.
dag. 20.00 Tienkamp USA-Duitsland
te Los Angeles en autotest Volvo 144.
20.30 Filmrep .Aansl.: Nws. 21.15 Tv-
film (niet voor jeugdige kijkers). 22.05
Bilanz. 22.35 Nws., weerber. en thema
van de dag.
22. Polly Mops, voor wie Tekko zo snel als hij kon
benen maakte, was de werkster die éénmaal per week
Tekko's huisje kwam schoonmaken. En omdat onze
vriend nog al veel van huis was, had Poll} Mops ook
een sleutel van de woning van de heer Taks. Orde en
regel moet er nu eenmaal zijn. De goedige dikke werk
ster vond 't dan ook heel gewoon dat zij Tekko nergens
zag en gewapend met stoffer en blik stapte zij de huis
kamer binnen. „Hé, hé, zeker weer op stap die me
neer Taks!" lachte de werkster terwijl zij de stofdoek
zwaaide. „Kom, we zullen de boel hier eens gauw aan
kant maken dan ziet het er tenminste weer knap uit te
gen de tijd dat-ie terugkomt! Zo, en nu de vloer aan
vegen!" Polly Mops liet zich op de knieën zakken en
begon met verwoede ijver het karpet te borstelen. Tekko
die zich onder de tafel verstopt had en zich zo klein
mogelijk maakte wist toen niet meer waar hij het zoe
ken moest. Voor de werklust van Polly Mops was niets
veilig en zo kwam 't dat Tekko op zeker ogenblik door
de ijverige vrouw opgeveegd werd en tussen 't stof op
't blik belandde. En of Tekko nu al schreeuwend en te
keer ging 't hielp allemaal niets Zijn geluid was te
zwak en bovendien was Polly Mops slecht van gezicht
en akelig hardhorend. „Verschrikkelijk! Ik had toch
nooit kunnen denken dat ik nog eens op de vuilnishoop
zou terechtkomen!" jammerde Tekko die al half onder
't stof bedolven lag...
iiiiimiimiiiiiiiiim
iiiiuiiiiiimiiiiiiiimiiiiiiiii
NOU HEB JE ONS IN DE SOEP
GEH0LPEN.ZE DENKEN DAT WE
HANDEN HEBBEN..
JV HEBT MISSCHIEN
HANDENPAAR
o
-\r
EN IEDEREEN
DIE TEGEN ONS IS
SLA IK OP Z'N
GEZICHT
AMSTERDAM Op de effecten
beurs hebben de internationale aande
len maandag over de gehele linie winst
geboekt. De stijging die voor Konink
lijke Olie tot stand kwam, werd voor
een deel toegeschreven aan de opnieuw
verhoogde prijzen voor olieprodukten.
De notering steeg 1.40 tot 127. Hoog
ovens ging 2 vooruit tot 84 en Philips
bijna 1 tot 91.20.
Op de scheepvaartmarkt was Van
Ommeren favoriet. De koers ging 10
punten omhoog tot precies 200. De ande
re scheepvaartwaarden lagen enigszins
verdeeld in de markt.
Van de cultuuraandelen steeg De-
li-Maatschappij 2 tot ƒ67.20. Mogelijk
is de beurs wat vooruitgelopen op even
tuele mededelingen in de jaarvergade
ring die vandaag wordt gehouden.
Amsterdam Rubber was bijna een hal
ve punt lager, HVA was een fractie
hoger. De staatsfondsenmarkt gaf een
gedrukte stemming te zien. Aandelen
KLM boekten een winst van ƒ11.50 op
373.
Op de lokale markt hielden koersda
lingen en -stijgingen elkaar ongeveer
in evenwicht. Vast in de markt lagen
weer eens de aandelen Elsevier. De
prijs werd ƒ2.80 opgevijzeld tot
277,80. Winst van enige betekenis
boekten voorts Hollandse Constructie,
Fokker, Riva en Bredero Beton.
Aandelen ACF waren daarentegen
ƒ1.50 op retour en Wessanen moest 6
punten afstaan op 514. Over de gehele
linie bleef de handel van beperkte om
vang.
Kon. Olie 126,90 en 127,10—127,30;
Unilever H 90,60 g.b.; Philips I en II
91,40.
HVA f 32.000, AKU 4170 st., Deli-Mij
906 st., Hoogovens 7570 st., Philips 12724
st„ Unilever 4550 st., Kon. Petroleum
13605 st., Holland-Amerika Lijn f 47.800,
KLM 317 st., Kon. Boot f 67.500, Van
Nievelt Goudriaan f 122.700, Scheep
vaart Unie f 80.000, Bührmann-Tettero-
de f 81.800, Centrale Suiker f 24.300,
Van Gelder f 34.400, Heineken f 32.300,
Kon. Zout-Ketjen f 207.900, Ned. Kabel
f 35.600, Scheveningen (EMS) 3535—
1452 st., Ver. Machinefabrieken f 25.000,
Zwanenberg 4836 st., HBU f 21.300.
AMSTERDAM De maatschappijen,
die worden gecontroleerd door Matubel
(concern Tuschinski), hebben vorig jaar
een geconsolideerde brutowinst behaald
van 2,58 miljoen. Dit is vrijwel even
veel als het jaar daarvoor. Door een
lagere rentelast en minder afschrijvin
gen steeg het saldo van baten en lasten
van 1,87 miljoen tot 1,93 miljoen. De
dochtermaatschappijen voegden
ƒ293.959 (in 1959 ƒ250.375) toe aan de
reserves. Voorgesteld wordt weer 10
pet. dividend. De gang van zaken bleef
ook in dei eerste maanden van 1967 in
het algemeen bevredigend.
Het aandeel van de door de
maatschappij in de drie grote steden
geëxploiteerde theaters bedroeg in 1966
ongeveer 30 pet. van de opbrengst van
het gehele bioscoopbedrijf daar. In de
provinciale centra bedroeg het overeen
komstige perdentage ca. 25.
Van de omzet van de 490 theaters
(236.500 plaatsen) in Nederland nam
Tuschinski met de negentien door haar
geëxploiteerde zalan (14.750 beschikba
re plaatsen) ruim 15 pet. voor haar
rekening. Van de opbrengst van de film
verhuur in den lande vertegenwoordig
de de omzet van de met Matubel geaffi
lieerde filmverhuurkantoren in 1966 ca.
27.5 pet.
Dat de in 1966 door de dochtermaat
schappijen bereikte resultaten, die in
de 30 juni afgesloten jaarstukken van
Matubel tot uitdrukking komen, zich
op het peil van vorige jaren handhaaf
den en een redelijke basis voor verdere
ontwikkeling bieden, stemt tot voldoe
ning, aldus het jaerverslag, temeer om
dat reeds jaren door de regering in uit
zicht gestelde maatregelen ter verbete
ring van het economisch klimaat voor
het film- en bioscoopbedrijf weer achter
wege bleven.
Het verslag herinnert er aan, dat op
de rijksbegroting voor 1967 anderhalf
miljoen is uitgetrokken voor een fonds
ter tegemoetkoming in de lasten, die op
het film- en bioscoopbedrijf drukken.
Het voorshands door de regering uitge
trokken bedrag zal slechts tien procent
uitmaken van de door het bioscoopbe
drijf opgebrachte vermakelijkheidsbelas
ting.
De door Matubel gecontroleerde film
verhuurkantoren hebben het hunne bij
gedragen tot de gunstige exploitatie -
uitkomsten. Ook de direct met de film
distributie bereikte resultaten waren be
vredigend. De gezamenlijke intrinsieke
waarde van de deelnemingen eind 1966
bedroeg na winstverdeling 9,9 mil
joen. Dit is het gehele geplaatste kapi
taal van Tuschinski en het belang in de
N. V. Nederlandse Bioscoop Theaters.
AMSTERDAM (A.N.P.) Het verlies
van de Handel-Maatschappij Deli-
Atjeh in '66 kwam voort uit het negatie
ve bedrijfssaldo van de afdeling Maes-
sen-Rijnties in Breda en uit de kosten
van het Amsterdamse kantoor. De
winst van de dochter, de commissiehan
del v/h D. Schumacher, woog daar niet
tegen op. De overneming van de twee
afzonderlijke speelgoedgrossierderijen
Maessen en Rijnties in Breda en Roer
mond in 1965 was op zich niet ver
keerd, wel de bundeling van beide be
drijven in Breda, aldus het bestuur in
de jaarvergadering.
De kinderziekten van de over
plaatsing zijn nog niet overwonnen. Er
zijn thans maatregelen genomen voor
een ombuiging van het gevoerde beleid.
Het resultaat daarvan zal eerst aan het
eind van het jaar kunnen blijken, om
dat het verkoopseizoen in deze branche
juist deze dagen start en tot half no
vember loopt.
AMSTERDAM, 10 juli 1967 Lon
den 10.041—10.05è; New York 3.601--
3.60J; Montreal 3.338—3.33Ï; Parijs
73.43173.481Brussel 7.253—7.261;
Frankfort 90.121—90.171; Stockholm
69.95170.001; Zürich 83.30—83.35; Mi
laan 57.70157.751; Kopenhagen 51.971
—52.021; Oslo 50.401—50.451; Wenen
13.96113.971; Lissabon 12.52V4—12.533/4.