Op het ergste voorbereid „Revolvers afgeven alstublieft" I Edammers Alkmaar Wij hebben een nieuw gezicht PHILIPS PHILISHAVE*» In Amerika vind je geen gezellige terrasjes TANKWAGENCHAUFFEURS KRIJGEN GOEDE TRAINING lil Verre toekomst99 Sluipend gevaar (krijgt u ook) Jawel, de nieuwe Philishave 3 metdrie scheerhoofden. Dunner uitgeslepen dan ooit, voor feilloos uitscheren. Glad, mes glad. Met achttien flitsend snelle mesjes die vlak bij de huid ronddraaien. 5000 keer per minuut. In uw spiegel ziet u een nieuw gezicht: glad, mes-glad geschoren, voorde hele dag. Comfortabel. Supersnel. Ga naar de winkel en probeer hem zelf, het nieuwe top-apparaat uit de Philishave serie. En let op alle extra's: uitschuif bare tondeuse,, handig spiraalsnoer, Q aan/uit-schakelaar, fraaie cassette O O}™ Mes-glad scheren, supersnel, gjÜifS ■pill ZELDZAAMHEID Finüec plakt en pompt a la minuut WANDELAARS GAUW GAIW GROEPSVERBAND CONTACTPUNTEN CULTUURMONUMENT DONDERDAG 13 JULI 1967 Jn de stofjas van meneer Schot, die nog kraakt van de stijfsel, sta ik op een ter rein bü Pernis dat acht keer zo veilig is als gewoon-op-straat en misschien wel gewoon-thuis: een olieraffinaderij vol veiligheidsvoorschriften en -maatrege len. Midden op dat terrein met pijpen en stellages rennen acht mannen onder acht helmen met nevelspuiten naar een tankwagen, waaruit brandende (dure) benzine stroomt. De brand is echt, maar wel aangestoken met een lucifer. Wat hier gebeurt is de nabootsing van iets dat misschien morgen, misschien veel later zou kunnen gebeuren in een straat of op een verkeersweg. En de mannen die iedere dag met een tankwagen vol brandbaars en explosiefs op de weg zitten, le ren wat ze in geval van brand of dreigende brand zélf moeten doen. Wat ze allemaal kunnen doen. Onder een druk van tien atmosferen gaat er straks benzine uit een aantal pijpen spuiten, branden of niet en de chauffeurs van de tankwagens moeten in de chaos proberen bij de toverkraan te komen en die dicht te draaien. Ze zijn uit Heerlen gekomen en uit het noorden om te oefenen in dingen die ze in de praktijk nog nooit hebben hoeven doen. Maar voor het geval dat Raakt zo'n tankwagen dan makkelijk in brand, ondanks alle voorschriften van de overheid en maatschappij? „Heel zelden" ,zegt de heer J. C. M. Beukers. Hij is de man die de oefe ningen leidt, de man die „fire and sa fety engineer" is bij Caltex, de maat schappij die sinds kort officieel Che vron heet. „In verhouding gebeurt er maar zelden iets met tankwagens en daarom voel ik me soms net iemand die voortdurend over de verre toekomst staat te praten!. Een tankauto vol benzine of andere brandbare en explosieve stoffen er komen er steeds meer bij kan betrok ken raken bij een aanrijding. Een ach terligger remt te laat, botst tegen de gigant van een tankwagen voor hem, die wel een stoot verdragen kan maar toch niet alles. Er gebeurt iets met de kranen en leidingen aan het achterste van de wagen, misschien springt er een vonk over. Benzine loopt uit de buizen en de zaak staat binnen twee seconden in lichterlaaie. Hoewel, hoor ik van de heer Beukers, er kan bij zo'n aanrijding maar maxi maal tweehonderd liter op straat vloeien, de inhoud van de leidingen. Want zo'n tankwagen is als ik het even onge lukkig mag uitdrukken verdeeld in een aantal hokken, zodat het bijna on denkbaar is dat de hele zaak in één klap leegloopt en brandt. En de chauffeur van zo'n tankauto, wat doet die in dergelijke gevallen?. Het is zelfs mogelijk dat de man niet eens de brandweer nodig heeft, want in gevallen waarin hij er meteen bij is, bij begin van brand, kan hij met de blusapparaten die hij zelf „aan boord" heeft, aan het werk gaan. „Wist u dat een lege tankwagen ge vaarlijker is dan een volle?", zegt de man die naast de heer Beukers komt staan. Hij is de heer J. L. G. Spruit en ook hij heeft alles te maken met de vei ligheid van de eigen mensen in de raf finaderij. „Het explosiegevaar is véél groter" legt hij uit. „Daarom worden benzineleidingen ook altijd gelast als ze helemaal zijn gevuld, dat verspreidt de warmte over een groot oppervlak en verkleint het gevaar van explosies". Ik hoor iets over statische elektrici teit die brand kan veroorzaken in tank auto's en opslagplaatsen, over het „slui pende gevaar" van een tankwagen die in een straat voor een deel is leeggelo pen. Over het laatstgenoemde geval zegt de heer Beukers: „Dan moet zo'n chauf feur weten dat er benzine in de goten kan lopen, dat er in de rioleringen dam pen en gassen kunnen ontstaan, dat die ongrijpbare dingen via de riolen de huizen Vannen binnendringen. Brandt er in zo'n huis het vlammetje van een geiser, dan is er kans dat opeens alle ruiten springen." Met die wetenschap en veel meer zijn de chauffeurs van wagens met alles wat brandbaar en explosief is dagelijks op pad. Ze weten welke aanwijzingen zij de brandweer kunnen geven als er brand ontstaat, zij weten ook dat blussen met poeder in dat geval effectiever is dan met water als het tenminste het be gin van een brand betreft. Veiligheidsmaatregelen zijn bij ons al bijna geen punt meer", zegt de heer Beukers. „Iedereen kent ze. Een van onze mensen kwam een keer langs een huis waarin grote groepen mensen voor de deur waren samengedromd om te kij ken naar een keuken die in brand stond. De huisvrouw was gillend het huis uitgerend en iedereen stond te wachten op de brandweer. Onze man stapt het huis binnen, sluit alle ramen legt een natte handdoek het deksel op de pen waarin de vlam was geslagen en de zaak was bekeken. De brandweer had niets meer te doen, zo vertrouwd zjjn onze mensen met alles wat met vuur en explosies heeft te maken, door al die trainingen." We gaan nog verder, in ieder geval de Nederlandse brandweer in samen werking met de maatschappijen die over de weg iets laten vervoeren dat brand- of explosiegevaar kan opleveren. „Een soort meldingssysteem", legt de heer Beukers uit. „Het is de bedoe ling dat de brandweer op de hoogte is van de vertrekplaatsen en routes vart al die chauffeurs, om eventueel meteen in actie te kunnen komen. Maar dat is een van de dingen die nog in de pen zit- Als ik het zo hoor, is dat dan ook nog het enige. L. N. BRASILIA Aan de leden van het Braziliaanse Congres is verzocht, hun revolvers bij het betreden van het Con gresgebouw af te geven. Zo niet, dan worden zij eruit gezet. „Deze kamer moet niet nog eens het toneel van een schietpartij worden", zei de voorzitter van de kamer van afgevaardigden, Batista Ramos, tot zijn collega's. Maar velen van hen weigeren hun vuurwapens af te geven en houden staande, dat het recht tot het dragen van wapens tot hun privileges als le den van het Congres behoort. Er bestaat reeds lang een bepaling tegen het meebrengen van wapens in de vergadering van het Congres, maar die is nooit toegepast. De leiding van het Congres is even wel van oordeel, dat dit dient te ge beuren nu de vorige maand een ver woed revolvergevecht tussen twee af gevaardigden heeft plaatsgevonden, ten gevolge waarvan de afgevaardigde Souto Maior naar een ziekenhuis moest omdat hij was getroffen door vijf ko gels, afgevuurd door zijn collega, Nel son Carneiro, die twee schoten van Maior had weten te ontwijken. De hoogste ordebewaarder van de Kamer, de afgevaardigde Getulio Moura, deelde mee, dat hij geprobeerd had beiden te overreden hun revol vers af te geven nadat een vorige ru zie van de heren was uitgelopen op een kloppartij, maar dat beiden had den geweigerd. Moura vertelde, dat zijn pogingen in deze richting trouwens altijd vergeefs zijn geweest „omdat men de afgevaar digden bezwaarlijk kan ontwapenen". Schietpartijen zijn niet ongebruike lijk in de vergaderzalen van de Bra ziliaanse wetgevende macht en in som mige staten in het binnenland bijna alledaags. Het staatsparlement van Alagoas bij voorbeeld is wel beschreven als „een schiettent zonder het gerief van pop pen als doelwit". Öhdanks de bedreiging met uitzet ting blijven vele afgevaardigden erop staan, hun schietgerief bij zich te houden en één van hen, Flofes Soa- res, heeft de juridische commissie uit de kamer verzocht om een uitspraak, waarbij het recht van de afgevaardig den, wapens te dragen, wordt gewaar borgd. Verscheidene afgevaardigden nemen nadrukkelijk het standpunt in, dat de Kamer, als zij niet spoedig besluit Maior en Carneiro buiten te sluiten, niet zeer wel kan spreken over het buitensluiten van anderen enkel en al leen omdat zij wapens dragen. TW7AT de Europese toerist in de Verenigde Staten mist zijn bepaalde vor- men van gezelligheid die Amsterdam en Parijs, Brussel en Madrid, maar ook Haamstede en Andrésy-sur Seine, Heist- op-den-Berg en See de Urgel hem in overdaad bieden: het prettige, huiselijke café en vooral, vooral: het café terras. ALKMAAR Bekend en bemind bij binnenlandse en buitenlandse toeristen: de vrijdagse kaasmarkt, die in de' vakantiemaanden iedere keer weer duizen den belangstellenden trekt. Een café in Amerika is een, liefst in schemerduister gehulde, zaal waar men in diep stilzwijgen aan bar of tafeltje zijn drank tot zich neemt. Het geluid dat men er verneemt komt van televi sietoestellen die sportuitslagen, reclame voor zeeppoeder, politiek nieuws en beatmuziek de zaal inslingeren. Ook de meeste barkeepers zijn sterke zwijgers. Zij reageren zwijgend op de wijsvinger die op het lege glas wijst, en hervullen het glas met zwijgende, melancholieke glimlach. En het caféterras is een zeldzaam heid in dit land. Bijzonder mal, eigen lijk, want het land leent er zich zo ADVERTENTIE Fioitec ii e«n rubbenchuim in eea «puitbus. Plakt uw batld en pompt hem tegehjkcrtijcl op met één druk op de knop. Fietsbandbus (2 4 3 banden) f. 4,25 Bromfietsband bus (2 4 3 banden) f. 5,95 Autobandbus (I band) f. 6,- Autobandbus (2 banden) f. I.- Finilec, een produkt van AerocheOie N.V. Van Hallstraat 193-197. Amsterdam-W. Telefoon 1625 43 prachtig voor. Zomer en najaar zijn in grote delen van de Verenigde Staten warm en droog, ruimte is er in over vloed, de trottoirs in de steden zijn breed. Zeker, New York heeft zijn „sidewalk- cafés" en zij zijn plezant maar het zijn er maar zo'n paar! En sinds enke le jaren heeft Washington, heel voor zichtig, heel aarzelend, zijn eerste ter rasjes. Een commissie uit die stad die de leefbaarheid van Washington moest verbeteren ging op studiereis naar Eu ropa en kwam thuis met hec idee: We moesten eens wat caféterrassen maken. Nu, die zijn er dan, een ktuk of vier. Zij zijn net als de schaarse „side- walkcafés" een verademing voor de toerist die, moe van het dwalen door de grote stad, toch wel eens even zijn benen rust wil geven. Maar de Amerikanen staan sceptisch tegenover die instelling. Zelfs op een he te zomerzondagavond vonden wij in New York een nagenoeg leeg caféter ras. Het was in het hart van Manhat tan, duizenden mensen per uur wandel den langs die stoeltjes slechts enkelen gingen even zitten. Moet je in Parijs komen! Men zit wel maar liever gratis op de banken rondom het plantsoentje van Rockefeller Plaza in New York, of op de trappen van Washingtons gran dioze monumenten. De Amerikaan heeft nu eenmaal an dere opvattingen van 'gezelligheid dan wij. Een Europeaan kan rustig een uur op een caféterras zitten met niets an ders dan zijn eigen onbestemde gedach ten en een wat wazig kijken naar de langswandelende medemens. De Ameri kaan zit om even uit te rusten en het lijkt wel alsof hij het zonde vindt, voor dat zitten dan een glaasje bier van 75 cent te moeten kopen. Langs Amerika's autowegen vindt men honderden benzinepompen-annex- kruidenierswinkel waar de automobilist niet alleen de wagen maar ook zichzelf kan laven. Al die dingen staan op rui me stukken grond, allemaal verkopen zij frisdranken, maar slechts een dood enkele ondernemer heeft een tafeltje en een paar stoelen neergezet. De Ameri kaan laat zijn wagen voltanken, laat on derhand staande wat ijskoude limonade zijn lichaam binnenklokken, rekent af en rijdt weer door. Is het omdat zij haast hebben? Dat valt wel mee buiten de grote steden is het levenstempo van de Ame rikaan echt niet zo veel sneller dan het onze. Maar het is wel, menen wij, om dat diep in elke Amerikaan het princi pe leeft dat je je tijd goed moet gebrui ken, en dat het zo maar zitten op een terrasje geen goed gebruiken van je tijd is. En in het goed gebruiken van je tijd vindt de Amerikaan dan andere vormen van gezelligheid, die wij in Europa in veel geringere mate kennen. „Produk- tieve gezelligheid", zouden wij dat wil len noemen. Iets doen. Iets ondernemen in groepsverband. Cursussen volgen, bijvoorbeeld. Onge looflijk veel Amerikanen, jonge en vol wassene dóen dat, en echt niet met het vooropgezette idee vooruit te komen in de wereld door het behalen van het diploma voor zwakstroommonteur of hulpkeurmeester. Avondscholen in gro te steden hebben vele tienduizenden cursisten die zich daar een of twee avonden per week werpen op onder werpen als: moderne Chinese literatuur, de Italiaanse renaissance, de aanleidin gen tot de tweede wereldoorlog en ook talen, en wiskunde, en schilderen, en boetseren. Je moet wat doen. Aan de ene kant hangt dit samen met de inderdaad zeer grote drang naar cul tuur en naar kennis die de Amerikaan se samenleving beheerst, aan de ande re kant zijn die cursussen ook onont beerlijk als „gezelligheidscentra", als punten van contact met de medemens. Hetzelfde geldt voor de kerken. De Amerikanen zijn zeer religieus, kerkge nootschappen van allerlei aard vindt men overal en de kerkdiensten worden zeer druk bezocht. Maar bij het bele ven van de religie komt een vorm van gezelligheid, die wij in Europa nauwe lijks kennen: de kerk is, na de dienst, ook een plaats voor sociaal verkeer. In een zaaltje bij de kerk wordt koffie ge schonken, men praat er met de dominee en met kennissen, urenlang. Men „be hoort ergens bij" en ja, dat doe je op een caféterrasje natuurlijk niet. Een groot stuk gezelligheid wordt ook gevonden in vormen van „representa tief uitgaan" op een schaal die wij in ons land veel minder kennen. Neem een fameus hotel als het beroemde Plaza in New York. Een verrukking van een zaak, gebouwd in 1907 en nog altijd 'n heerlijk specimen van het „leven der hogere standen" in die jaren. Dat hotel, bijna een cultuurmonument een van de onderdirecteuren, Cecil Rhodes, zei ons dat men, zelfs als men de ouderwet se liften zou willen veranderen, eerst wel publiekelijk zou moeten enquêteren of de Newyorkers dat wel op prijs zou den stellen, zo zeer .hecht men aan de traditionele sfeer van dit gebouw dit Plaza dus heeft een aantal heel grote cafézalen waar de Amerikaan „repre sentatief gezellig" doet, zijn kennissen en vrienden en relaties ontmoet, bij een kopje koffie of een drankje, en praat, praat, praat. Maar dan doe je wat. Dan ben je be zig. In een stijlvolle omgeving. Zo maar zitten op een caféterras. nee, zeg, stel je voor!

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 4