Gesprekken met
vooraanstaande
kerkelijke figuren
in Nederland
^Toor deze aflevering van zijn serie discussie-interviews is onze medewerker Rik Valkenburg
bij twéé predikanten op bezoek geweest. Tijdens zijn gesprek met ds. W. Glashouwer, her
vormd predikant te Driebergen, bleek namelijk dat het nuttig zou zijn ook de woorden te kun
nen optekenen van ds. J. F. van Woerden uit Den Haag, de man met wie ds. Glashouwer het
aan de stok heeft gehad over een artikel in het kerstnummer van De Open Deur, het evangeli
satieblad van de eveneens in Driebergen woonachtige ds. Klijn. Zoals men zich zal herinneren-
de zaak is toen namelijk ook in de openbaarheid gekomen - schreef ds. Van Woerden in het ge
wraakte artikel onder meer over „de mythe van de maagdelijke geboorte". Ds. Glashouwer zag
hierin een poging om de nieuwe theologie een plaats te geven in dit voor evangelisatie bedoelde
blad - het is in zijn gemeente dan ook niet verspreid. Het is duidelijk dat het discussie-interview
vooral over deze zaken is gegaan. Ds. Glashouwer bleek een man te zijn die er geen doekjes om
windt: waardig, mild, uitermate correct in zijn optreden maar desondanks recht op de man af,
pal staande als hij van oordeel is dat fundamentele waarheden in het gedrang dreigen te komen.
Wij geven zijn inzichten graag aan onze lezers door - waarbij het, zoals vermeld, juist leek om
ook ds. Van Woerden aan het woord te laten.
WAT
WIJ
GELOVEN
DOMINEE KUNT U ONS IN EEN KORTE BIOGRAFISCHE
SCHETS IETS VERTELLEN OVER UZELF?....
Ik ben op 22 mei 1913 te Hindeloopen geboren. Ik ben Ned. Her
vormd, maar heb nooit bij een richting willen horen. Mijn gymna
siale opleiding was te Sneek en ik studeerde aan de Universiteit te
Groningen.
HAD U AL VROEG GEESTELIJKE INTERESSE?....
Ik was nog jong toen ik begeerte had predikant te worden. Be
ter gezegd, trok de zending mij erg aan. Ik zei tegen mijn dominee
in Hindeloopen dat de mensen in Nederland het echt niet meer no
dig hadden. Die wisten het zo zachtjes aan wel.
GAAT U ER VAN UIT DAT MEN VOOR HET PREDIKAMBT
EEN BIJZONDERE ROEPING MOET HEBBEN?....
Ik wil wel aan een „roeping" vasthouden, maar geen extra-ordi
naire roeping. Wel een achteraf gaan ontdekken dat er van de moe
derschoot aan roeping is. Hoe ouder ik word, des te meer wordt het
mij duidelijk dat Gods wil is geweest, dat ik Zijn Woord verkon
dig. Ik zou niet anders willen doen. Ik vind het heerlijk, al is het
vaak een moeilijke weg.
U WERD AFGEKEURD VOOR HET ZENDINGSWERK. U MOEST
DUS TÓCH NAAR DE MENSEN IN NEDERLAND DIE HET ZO
GOED WISTEN WAS DAT EEN TELEURSTELLING VOOR
U?....
Dat ik naar de mensen hier moest, stellig niet. Maar wel dat ik,
komend uit een eenvoudig milieu, mij nogal veel voorstelde van het
domineeschap, maar toen, na een kijkje gekregen te hebben in de
„keuken" van de kerk, heel wat dingen minder idealistisch ging op
vatten.
HET WAS DUS NIET TELEURSTELLEND DAT U GODS BOOD -
SCHAP MOEST GAAN BRENGEN AAN MENSEN DIE HET AL
WISTEN?....
Och, dat „weten" is een moeilijke zaak. Als jongen dacht ik dat
weten en geloven zo ongeveer hetzelfde was. Pastoraal kwam ik er
al gauw achter dat er nog heel wat te doen is. In de kerken ligt een
groot zendingsveld.
WAT VINDT U VAN DE KERNINHOUD VAN DE BIJBEL
Dat God leeft en dat Hij tot mensen spreekt Niet als een neer
slag van vroeger, maar in het nu levende Woord van God.
DEED U NOOIT AAN SCHRIFTKRITIEK?
Praktisch aan elke universiteit doet men aan Bijbelkritiek. Ik
geloof dat ik daar ook wel aan mee deed. Toch heb ik van jongsaf
in de Bijbel de stem van God gehoord. In de loop der jaren heb ik
steeds meer de ontdekking gedaan dat God door de Bijbel spreekt,
en voel ik me gehouden daar steeds meer naar te luisteren.
HOE REALISEERT U DE UITDRUKKING: WOORD VAN
Ik zou daarvoor willen wijzen op wat Barth zegt over de drie
gestalten van het Woord van God. Allereerst, Jezus Christus. Dan
de Bijbel. Vervolgens de Verkondiging (is ook het ™n God).
Ik merk hierbij op, dat de Bijbel voor mij het geïnspireerde Woord
van God is.
OOK DE EERSTE HOOFDSTUKKEN VAN GENESIS
Ook die zijn voor mij het profetische Woord van God. 2 Petrus
118-21.
^afook^GenSs is'alleen te verstaan in de totaliteit van de
Bübelse openbaring Het is een grondregel van de Reformat,e om
Schrift met Schrift te vergelijken.
^Wifm^nGeneritVlezén en verstaan in combinatie met Jo-
hannes 1. In de duisternis zit iets van het demonische duister. God,
hemel en aarde, woest en ledig, duisternis, enz, zijn alleen te ve
stean in de zin van Joh. 1. Het Woord, leven, licht, enz.
WFT KF ORDE ONTDEKT U DAAR DAN IN
cSesta 11 spreekt over: In de beginne. Dat is dus de oer-
schepping. Daar kregen de hemel en aarde gestalte. Daarna kwam
de val der Engelen; op typologische wijze voorgesteld in Jesaja
14. (Lucifer). Het tweede vers van Genesis beschrijft de toestand na
de val der Engelen. Dan gaat God opnieuw ordenen.
DAN SCHEPT GOD HET LICHT EN PAS OP DE VIERDE DAG
DE ZONKLOFT DAT DAN WEL IN UW VISIE OP GODS
RHi^r wordt niet het biologische licht, maar het licht van het
Rijk Gods in Christus, bedoeld, zoals Johannes 1 aanduidt
HOE BEWIJST U DAT
Het gaat niet om de bewijzen. Er is een heel speciaal verstaan
van de Bijbel nodig. Het is niet een categorie van historisch, met-
historisch, biologisch en niet-biologisch enz., maar het is een catego
rie van de Heilige Geest. Men heeft de Heilige Geest nodig om deze
categorie te verstaan.
WAS DE SLANG IN HET PARADIJS DE DUIVEL ZELF
Wij moeten ook hier weer het Neuwe Testament laten spreken.
Paulus zegt in 2 Corinthe 11 3: „Maar ik vrees, dat misschien, zoals
de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de
eenvoudige toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden, als
door een andere Geest", Zo moet men de Schrift zichzelf laten ver
klaren.
HEEFT U DAAR NOG MEER VOORBEELDEN VAN
Neem de ezel van Bileam. Petrus zegt hiervan in het tweede
hoofdstuk van zijn tweede zendbrief, dat het stomme lastdier, dat
met mensenstem sprak, de dwaasheid van de profeet Bileam
heeft verhinderd. Hier maakte dus God gebruik van een dier, zoals
de Heere dat ook deed met een vis bij Jona.
U GELOOFT DUS DAT DE EZEL VAN BILEAM WERKELIJK
SPRAK
Ik geloof dat dit dier inderdaad gesproken heeft De duivel kan
in allerlei gestalten tot ons komen, zelfs in de gedaante van een me
demens, zoals bij Petrus, toen Jezus zei: Ga achter mij, Satan. Maar
ook de Heer kan dezelfde middelen gebruiken om ons te benade
ren.
U STAAT DUS WAT DAT BETREFT OP HET STANDPUNT VAN
BLUMHARDT
Wat Blumhardt meemaakte en ervoer, neem ik volledig aan. De
duivelse machten zijn ook een realiteit.
RESUMEREND LEERT U DUS DE VAL IN ADAM, WAARUIT
VOORTVLOEIT: BONDSBREUK, ERFSCHULD EN ERFSMET
Ik ben een beetje huiverig voor een sterk schematiseren. Sche
matiseren ligt mij niet Dat wij door de val van Adam in zonden
ontvangen en geboren worden is wel een realiteit. Zelfs het ganse
schepsel zucht daardoor in barensnood!
IN DE ADVENTSTIJD VAN 1966 BAARDE U IN NEDERLAND
OPZIEN, DOOR NOGAL SCHERP TE REAGEREN OP EEN
ARTIKEL IN HET KERSTNUMMER VAN „DE OPEN DEUR".
VAN DS KLIJN BENT U NIET GEPORTEERD VAN HET OPEN
DEUR - WERK 1
Men moet nuanceren, al wordt dit zo'n mode-woord, dat de
waarheid erdoor onder de tafel dreigt te raken! In oorlogstijd begon
De Open Deur. Ik heb daar zeer veel waardering voor. Ds. Klijn
woont in mijn wijk en ik heb hem altijd gerespecteerd. Nu men ech
ter in dat Kerstnummer de nieuwe theologie een plaats probeerde te
geven, stelde ik mij daar tegenover!
BENT U ZELF AAN HET OPEN DEUR-WERK VERBONDEN
In onze Hervormde Kerk te Driebergen bestaat een commissie
voor 't bijzóndere kerkewerk. Hieronder ressorteert De Open Deur-
groep van Driebergen. Ik ben voorzitter van de commissie Bijzonder
Kerkewerk.
TEGEN WELK ARTIKEL VAN BOVENGENOEMD KERSTNUM -
MER STELDE U ZICH HOOFDZAKELIJK TE WEER
Dat was een artikel van ds. J. F. van Woerden, te 's-Gravenhage,
waaruit ik letterlijk citeer: „Er ligt over de geboorte van Christus
een waas van geheimzinnigheid. Er was iets niet helemaal normaal.
Dit niet-normaal was niet van biologische aard. Wie met een biolo
gisch vergrootglas tot het mysterie van Christus' geboorte nadert,
ziet-... niets! Maar de kerk heeft het geheimenis bewaard en door
de eeuwen heen gedragen in de vorm van de mythe (de taal van de
mythe is de eigentaai van het hart, waarin dingen kunnen worden
gezegd die te diep liggen voor het verstand). Dat is de mythe van de
maagdelijke geboorte. Als de kerk leert, dat Christus geboren werd
uit een maagd en dat God-zelf de vader was, dan spreekt ze daar
mee haar vaste overtuiging uit, dat Christus VAN ELDERS kwam,
uit een andere wereld, een andere werkelijkheid dan de aardse wer
kelijkheid, die wij kennen". Naar aanleiding van deze passage kwam
ik in conflict met de redactie van dat blad.
KON MEN DOMINEE VAN WOERDEN DAN NIET TIJDIG BE -
WEGEN DIT ARTIKEL TERUG TE NEMEN OF TE WIJZI
GEN
Dominee Van Woerden wilde bovengenoemde „kop" van het ar
tikel veranderen. Maar dominee Klijn, hoewel hij toegaf dat mensen
een verkeerde opvatting zouden kunnen krijgen door de uitdrukking
„mythe", besliste, in overleg met de directie van „Kerk en Wereld",
op 21 november 1966, het artikel onverkort te handhaven. Toen be
sloten wij deze Open Deur niet te verspreiden en ook geen gebruik
te maken van een blanco pagina.
WAAROM REAGEERDE U ZO CONCREET?....
De Open Deur-krant wordt onder onze verantwoordelijkheid ver
spreid en daarom zijn wij ook verantwoordelijk voor de inhoud
daarvan. Die verantwoordelijkheid kan ik niet dragen ten aanzien
van de nieuwe theologie die ook via de Open Deur werd ingedra
gen in de Kerk.
MAAR ALS DOMINEE VAN WOERDEN HET WOORD MYTHE
NIET BEDOELT, ZOALS U DAT INTERPRETEERT, IS UW
OPVATTING DAN NIET WAT OVERDREVEN
DOMINEE VAN WOERDEN ZEGT TOCH MAAR LETTERLIJK
DAT HIJ ZIJN HAND VOOR HET GELOOF IN DE MAAGDE
LIJKE GEBOORTE VAN JEZUS, IN HET VUUR WIL STE
KEN
Dat kan wel zo zijn, maar Van Woerden zal dit niet doen t.a.v.
de biologische waarheid daarvan, mijns inziens.
U BEZIET HET DUS ALS EEN BIOLOGISCHE WAARHEID
Het Woord is vlees geworden! Door de maagdelijke geboorte
vindt er een nieuwe scheppingsdaad van de Heere God plaats. Er
staat ontzaglijk veel op het spel. Als Jezus geboren is door gemeen
schap van Jozef met Maria, dan is Hij ook maar een gewoon mens.
Als de nieuwe theologie Hem dan toch Gods Zoon blijft noemen, op
de een of andere wijze, wordt onderhand alles mythe! En wordt
ieder mens een zoon van God, zonder wedergeboorte.
IS ER DAN SPRAKE VAN EEN INBRENG VAN EEN GODDE -
LIJK SPERMA 1
Er staat: De Heilige Geest zal over U komen, enz. Zou Hij die
hemel en aarde heeft geschapen, geen nieuwe Adam kunnen schep
pen door Zijn Woord? Dat is het onvergankelijke zaad (1 Petrus
1 23).
STELT DOMINEE VAN WOERDEN DAT MISSCHIEN OOK NIET
ZO
Dat dacht ik niet Vermoedelijk zegt dominee Van Woerden het
zo: „Biologisch is er niets bijzonders gebeurd! Jezus is de zoon van
Jozef en Maria. Doch Jezus is daar evenwel niet minder de zoon
van God om. Hij is door God tot „Zoon van God" gepromoveerd"....
U voelt dat dit de Bijbelse opvatting hierover niet is, of ten minste
sterk verzwakt, naar mijn gevoelen. In een briefwisseling hierover
is dit niet geheel uit de verf gekomen.
WEET U WEL BESLIST ZEKER DAT DOMINEE VAN WOER
DEN ER ZO OVER DENKT
Om een verkeerde interpretatie van zijn stellingen te voorkomen,
zal ik u mijn advies geven en kunt u zich met hem in verbinding
stellen hierover.
(Wij namen contact op met dominee J. F. van Woerden, te Den Haag,
redacteur van „De Johanneskapel", die ons zeer welwillend te woord
stond, en discussieerden met hem als volgt.)
DOMINEE VAN WOERDENWILT U ONS DUIDELIJK MAKEN
WAT U DESTIJDS MET MYTHE BEDOELDE, IN VERBAND
MET DE MAAGDELIJKE GEBOORTE VAN CHRISTUS
Men schijnt bij dit woord aan een sprookje te denken en inder
daad wordt dit woord in de vakliteratuur in verschillende beteke
nissen gebruikt, wat wel eens verwarrend werkt. Globaal zijn er
twee betekenissen: 1. Godengeschiedenis (Griekse en Babylonische
mythen). In deze zin komen in de Bijbel geen mythen voor. 2. In
wijdere zin, een verhaal, dat in beeldende vorm een geestelijke
waarheid uitdrukt, die in een redenerend betoog niet of althans
heel moeizaam uitgedrukt zou kunnen worden.
HOE BEDOELT U DAT
Ik wil wijzen op het boek van prof. dr. M. A. Beek, „Bijbelse
Knooppunten", die ergens tot de conclusie komt: „Wordt het woord
mythe in deze zin verstaan, dat is er bijna geen Bijbelgedeelte dat
niet een mythische inslag heeft". Welnu, in deze wijdere betekenis
heb ook ik het woord bedoeld. Van de waarheid van dat, wat de
kerk der eeuwen heeft aangeduid als de maagdelijke geboorte, ben
ik zo diep overtuigd, dat ik er letterlijk mijn hand voor in het vuur
zou durven steken.
DUS TOCH EEN BIOLOGISCHE WAARHEID?....
Geen biologische maar een heilswaarheid! Met het woord mythe
bedoel ik de literaire vorm waarin deze heilswaarheid door de oud
ste christelijke kerk is gevat en via de Bijbel aan ons overgedragen.
Mijn ervaring is, dat buiten-kerkelijken altijd weer struikelen over
deze leer van de maagdelijke geboorte, omdat zij menen dat er een
biologische waarheid mee bedoeld is. Dit dreigt voor hen het hele
Kerstevangelie onaanvaardbaar te maken. Ik heb in mijn artikel
dit obstakel toen willen wegnemen. Het is een beetje verdrietig, als
je bezig bent het Evangelie voor die niet-kerkelijke mens te ver
talen, je dan in de rug wordt aangevallen. Niet door de mensen voor
wie het was bedoeld, maar door kerkeraden, dominees en mede
christenen.
ZO ZULLEN UW OPPONENTEN HET NIET BEDOELEN. ZIJ
MENEN DAT U EEN FUNDAMENTELE WAARHEID ONDER
GRAAFT OF OP ZIJN MINST VERZWAKTWAAROM STELT U
ZICH ZO SCHERP TE WEER TEGEN DE BIOLOGISCHE FAC -
TOR VAN DEZE MAAGDELIJKE GEBOORTE
Ik vind het haast oneerbiedig om hier biologisch over te den
ken.
KLINKT DAT NIET WAT VAAGWORDT HET DAN NIET EEN
ABSTRACTIE, DEZE MAAGDELIJKE GEBOORTE?....
CONCREET GESTELD VINDT U DAT JOZEF EEN ROL SPEEL -
DE BIJ HET VERWEKKEN VAN JEZUS 1
Daar zeg ik geen ja en geen nee op, want ik vind het onjuist die
kant uit te denken. Het is een geheimenis, een mysterie, een „mythe"
dus....
IN LUKAS 1 GEEFT DE BIJBEL ANDERS TOCH MAAR ENKELE
BIOLOGISCHE INFORMATIES, DIE AAN DUIDELIJKHEID
NIET TE WENSEN OVER LATEN, DACHTEN WIJ. IN VERS
34 VRAAGT MARIA: „HOE ZAL DAT GESCHIEDEN, DAAR
IK GEEN OMGANG MET EEN MAN JOZEFHEB WAAR -
OP GABRIEL ANTWOORDT DE HEILIGE GEEST ZAL OVER
U KOMEN.... WAAROM HET HEILIGE, DAT VERWEKT
WORDT, ZOON GODS GENOEMD ZAL WORDEN". DIT IS
TOCH DUIDELIJKE TAAL
Het was toen een heel andere tijd. De wetenschap was veel min
der ver dan nu! Wat wist men eigenlijk van de biologische gang van
zaken? Waar nog bijkomt dat men toen ook heel anders DACHT
over deze dingen. Uit dat oogpunt komt een mythische benadering,
in deze zin zoals ik die omschreef, mij het meest juist voor.
DOMINEE VAN WOERDENONZE HARTELIJKE DANK VOOR
DEZE BELANGRIJKE INLICHTINGEN OVER UW STAND
PUNT
(Uit dit gesprek blijkt dus dat de visie van dominee Glashouwer t.a.v.
het standpunt van Ds. Van Woerden grotendeels wel juist genoemd
zal kunnen worden. Er is een duidelijk verschil tussen de opvatting
van Ds. Van Woerden en tussen die van Ds. Glashouwer).
Aan wiens kant het gelijk is, daar zal ontegenzeglijk verschillend over
gedacht worden en wij laten dat uiteraard aan het oordeel van de
lezer over. We vervolgen nu weer onze discussie met Ds. Glashouwer.
DOMINEE GLASHOUWER, WE MENEN DAT NIEMAND MIN
DER DAN PROF. VAN NIFTRIKOOK HET WOORD MYTHE
GEBRUIKT IN DIT VERBAND. KLOPT DAT?....
Dat klopt inderdaad. En de mannen van „Kerk en Wereld" heb
ben zich op prof. Van Niftrik beroepen. Maar dat ging niet op. Van
Niftrik gebruikte dit woord in een zeer diepzinnige betekenis. In
zijn Kleine Dogmatiek wijst Van Niftrik de mythe af. Volgens Van
Niftrik wilde „Kerk en Wereld" hem, als orthodoxe, voor hun kar
retje spannen.
U BENT DUS NIET GEPORTEERD VOOR HET GEBRUIK VAN
WOORDEN ALS MYTHE SAGE EN LEGENDE
Beslist niet. Theologen kunnen hierover discussiëren, dat is vaak
onvermijdelijk. Maar deze woorden moeten niet gebruikt worden
in de kerkelijke pers. De gewone gemeenteleden zullen deze woor
den zien als een abstract maken van het Woord. Indien wij zo door
gaan raken de mensen het geloof in de Bijbel kwijt.
STAAT U HIERIN MISSCHIEN DICHTER BIJ BARTH
In dit opzicht sta ik dichter bij Barth, ja! Barth gelooft concreet
in de maagdelijke geboorte en waarschuwt tegen het van elkaar
losmaken van vorm en inhoud.
HET IS BEKEND DAT U EXPERIMENTEERT MET HET LATEN
FUNCTIONEREN VAN HUISGEMEENTESWAT IS HET DOEL
DAARVAN
Dit zie ik als een gemeentereveille. Het gaat om de toerusting
van gemeenteleden voor het ambt aller gelovigen. Via Bijbelstu
die, waarvan Christus het middelpunt moet vormen. De mensen
moeten worden klaargemaakt om hun geloof in het gewone leven
te laten functioneren.
HOUDT U ZICH DAARIN AAN EEN BEPAALDE RICHTLIJN
Ik denk aan de derde belijdenisvraag: „Wilt gij in de gemeen
schap met de Hervormde Kerk meewerken aan de opbouw van de
gemeente van Christus
HET IS DUS ALLEEN VOOR HERVORMDEN
Er komen mensen van alle kerken. Het leuke is, dat we niet
eens weten van elkaar tot welke kerk we behoren. We willen een
gemeenschap zijn van wedergeborenen, die de Heer toebehoren en
een antwoord willen vinden op de vragen van de tijd, zoals het
werk van de Heilige Geest, t.a.v. Israël, de kerk, het probleem van
de ziekten e.d. en tevens Zijn getuigen zijn in de wereld. Een oecu
mene van beneden af, dus!
MOET DE OECUMENE NIET VAN BOVENAF KOMEN
VAN DE THEOLOGEN DUS?....
Neen. Wat ik één van de ergste dingen vindt is, dat er een kloof
komt tussen theologen en leken. De theologen willen de leken hun
taal leren. Dat is de wereld op zijn kop. Zij moesten meer de taal
van de leken hanteren, dan was er meer hoop op eenheid en duide
lijkheid!
BENT U EEN PERFECTIONIST, ZOALS SOMMIGEN BEWE
REN
Daar moet ik om lachen. Ds. Hupkes in Zwaagwesteinde, waar
ik voorganger was van de evangelisatie, was mijn eerste tegenstan
der. Hij was perfectionist!....
U SYMPATHISEERT NOG AL EENS MET OPVATTINGEN UIT
DE PINKSTERKRINGEN. DAAR WINT WINT HET PERFEC
TIONISME STEEDS MEER VELD. SOMMIGEN MENEN ZELFS
DAT WE DE VOLMAAKTHEID MOETEN BEREIKEN EN NIET
MEER ZONDIGEN
Ik sympathiseer niet met opvattingen in de Pinksterkringen. Ik
zie daar gevaren. Ik vraag wel naar de Bijbelse boodschap aan
gaande Pinksteren. Van mijzelf moet ik belijden dat ik een arme
zondaar ben. Ik moet van genade leven. Ik moet als zondaar ge
rechtvaardigd worden. Maar ik waarschuw altijd tegen de vlotte
stelling: We zijn en blijven zondaren!
DUS TOCH EEN HANG NAAR HET PERFECTIONISME
De Bijbel zegt de dingen anders. Zij vraagt aandacht voor de
Heer, die de zonde heeft gedragen, maar ook.... wéggedragen! In de
Heere zijn wij meer dan overwinnaars, zoals ook geschreven staat:
Hem nu, die ons voor struikelen behoedt, enz. (Judas 24).
DUS U STRUIKELT NIET MEER
Ik vind het een afschuwelijke dwaling te zeggen: Ik struikel
niet meer.
DUS OOK „NA ONTVANGEN GENADE" BLIJFT DE WEDER
GEBORENE DOORZONDIGEN?....
We moeten vasthouden aan wat Johannes zegt: Die uit God ge
boren is, zondigt niet. De Heere heeft de zonde vergeven. Door ge
meenschap met Hem kunnen we door Zijn kracht die in onze zwak
heid volbracht wordt, overwinnaar» zijn in de strijd tegen de zonde.
Ds. W. Glashouwer is predikant van de Ned. Hervormde
Gemeente te Driebergen (zijn kerk vindt men afgebeeld
op de foto links) en als een goede pastor is hij tevens voor
zitter van de commissie voor het bijzondere kerkewerk,
waaronder ook de Open Deur-groep van Driebergen ressor
teert. Voor het werk van ds. Klijn een van zijn gemeente
leden!) heeft ds. Glashouwer zeer grote waardering toen
hij echter het kerstnummer 1966 van De Open Deur ter inza
ge kreeg en daarin een artikel aantrof dat naar zijn mening
de fundamentele waarheden van de bijbel aantastte, kwam
hij in het geweer. Het is mede daarom dat men ds. Glas
houwer tot de leidende kerkelijke figuren mag rekenen.
De zonde is verzoend en de macht der zonde is gebroken door de
kracht van het bloed van het Lam. Hoe dichter de mens bij Jezus
leeft, des te meer zal hij de zonden haten en vlieden en laten.
HOE GAAT DAT IN ZIJN WERK
Ik zie de heiligmaking als een proces. Driftkop Mozes wordt de
zachtmoedigste van alle mensen. Wij moeten wassen en groeiy op
de weg naar de heiligmaking.
TOTDAT WE OP ZEKERE KEER DE VOLMAAKTHEID BE
REIKT HEBBEN
Wij mogen uit de vruchten verzekerd zijn van ons geloof, zegt
de H. Catechismus. Maar.... het onbehagen dat we niet kunnen be
reiken wat we zouden willen bereiken, blijft. Een mishagen dat men
nog zover afblijft, van het Beeld Gods, uitgedrukt in Jezus Christus,
die onze Verzoener, maar ook ons Voorbeeld is. Men kan van 't per
fectionisme een systeem maken, dat evenals alle systemen uit de
boze is.
WAT VINDT U VAN DE BELIJDENISGESCHRIFTEN
Ik vind ze waardevol, maar ze zijn voor mij beslist niet'de Bij
bel. Ik zou niet alles willen onderschrijven.
HOE DENKT U OVER DE WEDERGEBOORTE
Ik Pr°be?,r ,over gehele linie Bijbels te denken, vanuit het
Woord. Als ik het goed zie is het net als bij een gewone geboorte.
Door Woord en Geest doet de Heere Zijn werk in het leven. Op een
bepaald ogenblik gaat het zaad des Woords zich ontkiemen en vol
trekt zich de wedergeboorte.
MASSA-MEETING DE SPONTAAN OPKOMEN
DE KEUZE, TEGELIJK WEDERGEBOORTE ZIJN?....
Ik geloof dat sommigen het nodig hebben op een bepaald ogen
blik voor de keus gesteld te worden. Normaal is echter dat we niet
zomaar dag en uur van bekering kunnen zeggen; zoals een nacht
trein die, terwijl men slaapt, over de grens kan gaan. Bij een massa
bijeenkomst bestaat er gevaar voor massa-suggestie.
U BENT DAAR DUS NIET VOOR
Ik heb wel waardering voor Billy Graham, maar ik ben huiverig
voor mannen als Osborn, Oral, Roberts en anderen. Massale gene
zingen zijn niet de weg die ons in de Bijbel gewezen wordt.
BENT U DAN TEGEN DE PINKSTERBEWEGING
Ik sta volledig achter de Pinksterboodschap uit de Bijbel, niet
achter de Pinksterbeweging. Ik toets dat aan de Schrift. Ik betreur
het dat men daar zo'n extreme richting uitgaat.
BENT U VOORSTANDER VAN DE KINDERDOOP
Ik ben er geen voorstander van. Toch doop ik wel kinderen. Dat
veroorzaakt mij geen conflict, want God wil een God zijn voor gro
ten en kleinen. Maar de doop der gelovigen (de volwassen-doop dus)
is de Schriftuurlijke doop.
WAT VERSTAAT U ONDER DE DOOP MET DE HEILIGE
GEEST
Bij de eerste Christenen kon de waterdoop gepaard gaan met de
doop met de Heilige Geest. (Cornelius.)
IS DE DOOP MET DE HEILIGE GEEST EEN PROCES OF EEN
DAAD
We kunnen geleidelijk met de Geest vervuld worden, steeds
meer en ook steeds weer opnieuw, maar er kan ook ineens een uit
storting plaats vinden.
WIE MOGEN VOLGENS U DEELNEMEN AAN HET HEILIG
AVONDMAAL
Het Heilig Avondmaal wil ik openstellen voor alle gelovigen.
Soms doe ik de uitnodiging tot allen die de Heere van harte lief
hebben. Het geldt dus alleen voor gelovigen.
HOE DENKT U OVER DE PREDESTINATIE
God openbaart zich in de roeping tot het geloof. Hij wil dat alle
mensen zalig worden. God verwerpt niet van eeuwigheid. Wat dat
betreft, sta ik helemaal achter de stellingen van Woelderik over de
uitverkiezing.
HOE STAAT U TEGENOVER DE BEVINDING
Dat hoort er wezenlijk bij. De Heere neemt de gehele mens in
bezit, ook zijn gevoelsleven.
WERKT GODS GEEST OOK IN DE ROOMSE KERK
Daar twijfel ik niet aan. De Heer werkt in alle kerken.
HOE BESCHOUWT U DE ZONDAG 1
Het is een geschenk van God, deze eerste dag van de week.
MAG MEN SPORTEN OP ZONDAG
Er bestaat het gevaar dat de zondag dan niet aan zijn doel be
antwoordt.
KIJKT U WEL EENS NAAR EEN SPORTWEDSTRIJD
Ik vind het interessant om, als ik tijd heb, naar een voetbal
match op de t.v. te kijken.
BEZWAART HET U DAN NIET DAT DEZE MENSEN OOK OP
ZONDAG SPELEN
Nee.
IS HET OOK GEEN UITING VAN WERELDGELIJKVORMIG
HEID OF SPORTVERGODING
Ik zie sport niet als een wereldgelijkvormigheid. Wel kan er
sportvergoding ontstaan Het gaat vaak veel te ver! Toch zijn dit
voor mij nooit zulke diepgaande vragen geweest, omdat er zoveel
vormen van afgodendienst bestaan. Voor de geraffineerde afgoden,
die voor ons christenen dichterbij liggen, moet je meer uitkijken!
BENT U RUIM OPGEVOED 1
Ik kom uit een goed orthodox gezin. Ik mocht zelfs niet schaat
sen op zondag. Zelf ben ik daar wat vrijer in geworden. Toch houd
ik er niet van op zondag bijv. inkopen te doen, omdat ik daardoor
anderen dwing hun zondagsrust op te offeren.
BENT U ANTI - MILITARIST
Als christen zeg ik nee tegen de bewapening. Ik heb wel sympa
thie voor ds. Huizinga. Ik meen dat een christen niet kan meedoen
aan militarisme. Ik zou dus dienstweigeraar zijn. Met prof. Verkuyl
zeg ik uitdrukkelijk nee tegen kernbewapening.
HEEFT U NOG EEN SLOTOPMERKING?....
Ik geloof dat wij in de eindtijd leven. Een tijd met apocalypti
sche verschijnselen van het rijk der duisternis. (Chaos rond eros,
loslaten van de Schrift en dergelijke.) In de chaos moet het rijk
van Christus, in onze tijd, gestalte krijgen!....
DOMINEE GLASHOUWERONZE WELGEMEENDE DANK
VOOR UW ORIGINELE BIJDRAGE AAN ONZE REEKS DIS
CUSSIE-INTERVIEWS. HET WAS VAAK EEN GENOEGEN
MET U OVER VERSCHILLENDE PROBLEMEN TE SPREKEN
Copyright: Rik Valkenburg