Gesprekken met vooraanstaande kerkelijke figuren in Nederland ^Toor deze aflevering van zijn serie discussie-interviews is onze medewerker Rik Valkenburg bij twéé predikanten op bezoek geweest. Tijdens zijn gesprek met ds. W. Glashouwer, her vormd predikant te Driebergen, bleek namelijk dat het nuttig zou zijn ook de woorden te kun nen optekenen van ds. J. F. van Woerden uit Den Haag, de man met wie ds. Glashouwer het aan de stok heeft gehad over een artikel in het kerstnummer van De Open Deur, het evangeli satieblad van de eveneens in Driebergen woonachtige ds. Klijn. Zoals men zich zal herinneren- de zaak is toen namelijk ook in de openbaarheid gekomen - schreef ds. Van Woerden in het ge wraakte artikel onder meer over „de mythe van de maagdelijke geboorte". Ds. Glashouwer zag hierin een poging om de nieuwe theologie een plaats te geven in dit voor evangelisatie bedoelde blad - het is in zijn gemeente dan ook niet verspreid. Het is duidelijk dat het discussie-interview vooral over deze zaken is gegaan. Ds. Glashouwer bleek een man te zijn die er geen doekjes om windt: waardig, mild, uitermate correct in zijn optreden maar desondanks recht op de man af, pal staande als hij van oordeel is dat fundamentele waarheden in het gedrang dreigen te komen. Wij geven zijn inzichten graag aan onze lezers door - waarbij het, zoals vermeld, juist leek om ook ds. Van Woerden aan het woord te laten. WAT WIJ GELOVEN DOMINEE KUNT U ONS IN EEN KORTE BIOGRAFISCHE SCHETS IETS VERTELLEN OVER UZELF?.... Ik ben op 22 mei 1913 te Hindeloopen geboren. Ik ben Ned. Her vormd, maar heb nooit bij een richting willen horen. Mijn gymna siale opleiding was te Sneek en ik studeerde aan de Universiteit te Groningen. HAD U AL VROEG GEESTELIJKE INTERESSE?.... Ik was nog jong toen ik begeerte had predikant te worden. Be ter gezegd, trok de zending mij erg aan. Ik zei tegen mijn dominee in Hindeloopen dat de mensen in Nederland het echt niet meer no dig hadden. Die wisten het zo zachtjes aan wel. GAAT U ER VAN UIT DAT MEN VOOR HET PREDIKAMBT EEN BIJZONDERE ROEPING MOET HEBBEN?.... Ik wil wel aan een „roeping" vasthouden, maar geen extra-ordi naire roeping. Wel een achteraf gaan ontdekken dat er van de moe derschoot aan roeping is. Hoe ouder ik word, des te meer wordt het mij duidelijk dat Gods wil is geweest, dat ik Zijn Woord verkon dig. Ik zou niet anders willen doen. Ik vind het heerlijk, al is het vaak een moeilijke weg. U WERD AFGEKEURD VOOR HET ZENDINGSWERK. U MOEST DUS TÓCH NAAR DE MENSEN IN NEDERLAND DIE HET ZO GOED WISTEN WAS DAT EEN TELEURSTELLING VOOR U?.... Dat ik naar de mensen hier moest, stellig niet. Maar wel dat ik, komend uit een eenvoudig milieu, mij nogal veel voorstelde van het domineeschap, maar toen, na een kijkje gekregen te hebben in de „keuken" van de kerk, heel wat dingen minder idealistisch ging op vatten. HET WAS DUS NIET TELEURSTELLEND DAT U GODS BOOD - SCHAP MOEST GAAN BRENGEN AAN MENSEN DIE HET AL WISTEN?.... Och, dat „weten" is een moeilijke zaak. Als jongen dacht ik dat weten en geloven zo ongeveer hetzelfde was. Pastoraal kwam ik er al gauw achter dat er nog heel wat te doen is. In de kerken ligt een groot zendingsveld. WAT VINDT U VAN DE KERNINHOUD VAN DE BIJBEL Dat God leeft en dat Hij tot mensen spreekt Niet als een neer slag van vroeger, maar in het nu levende Woord van God. DEED U NOOIT AAN SCHRIFTKRITIEK? Praktisch aan elke universiteit doet men aan Bijbelkritiek. Ik geloof dat ik daar ook wel aan mee deed. Toch heb ik van jongsaf in de Bijbel de stem van God gehoord. In de loop der jaren heb ik steeds meer de ontdekking gedaan dat God door de Bijbel spreekt, en voel ik me gehouden daar steeds meer naar te luisteren. HOE REALISEERT U DE UITDRUKKING: WOORD VAN Ik zou daarvoor willen wijzen op wat Barth zegt over de drie gestalten van het Woord van God. Allereerst, Jezus Christus. Dan de Bijbel. Vervolgens de Verkondiging (is ook het ™n God). Ik merk hierbij op, dat de Bijbel voor mij het geïnspireerde Woord van God is. OOK DE EERSTE HOOFDSTUKKEN VAN GENESIS Ook die zijn voor mij het profetische Woord van God. 2 Petrus 118-21. ^afook^GenSs is'alleen te verstaan in de totaliteit van de Bübelse openbaring Het is een grondregel van de Reformat,e om Schrift met Schrift te vergelijken. ^Wifm^nGeneritVlezén en verstaan in combinatie met Jo- hannes 1. In de duisternis zit iets van het demonische duister. God, hemel en aarde, woest en ledig, duisternis, enz, zijn alleen te ve stean in de zin van Joh. 1. Het Woord, leven, licht, enz. WFT KF ORDE ONTDEKT U DAAR DAN IN cSesta 11 spreekt over: In de beginne. Dat is dus de oer- schepping. Daar kregen de hemel en aarde gestalte. Daarna kwam de val der Engelen; op typologische wijze voorgesteld in Jesaja 14. (Lucifer). Het tweede vers van Genesis beschrijft de toestand na de val der Engelen. Dan gaat God opnieuw ordenen. DAN SCHEPT GOD HET LICHT EN PAS OP DE VIERDE DAG DE ZONKLOFT DAT DAN WEL IN UW VISIE OP GODS RHi^r wordt niet het biologische licht, maar het licht van het Rijk Gods in Christus, bedoeld, zoals Johannes 1 aanduidt HOE BEWIJST U DAT Het gaat niet om de bewijzen. Er is een heel speciaal verstaan van de Bijbel nodig. Het is niet een categorie van historisch, met- historisch, biologisch en niet-biologisch enz., maar het is een catego rie van de Heilige Geest. Men heeft de Heilige Geest nodig om deze categorie te verstaan. WAS DE SLANG IN HET PARADIJS DE DUIVEL ZELF Wij moeten ook hier weer het Neuwe Testament laten spreken. Paulus zegt in 2 Corinthe 11 3: „Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de eenvoudige toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden, als door een andere Geest", Zo moet men de Schrift zichzelf laten ver klaren. HEEFT U DAAR NOG MEER VOORBEELDEN VAN Neem de ezel van Bileam. Petrus zegt hiervan in het tweede hoofdstuk van zijn tweede zendbrief, dat het stomme lastdier, dat met mensenstem sprak, de dwaasheid van de profeet Bileam heeft verhinderd. Hier maakte dus God gebruik van een dier, zoals de Heere dat ook deed met een vis bij Jona. U GELOOFT DUS DAT DE EZEL VAN BILEAM WERKELIJK SPRAK Ik geloof dat dit dier inderdaad gesproken heeft De duivel kan in allerlei gestalten tot ons komen, zelfs in de gedaante van een me demens, zoals bij Petrus, toen Jezus zei: Ga achter mij, Satan. Maar ook de Heer kan dezelfde middelen gebruiken om ons te benade ren. U STAAT DUS WAT DAT BETREFT OP HET STANDPUNT VAN BLUMHARDT Wat Blumhardt meemaakte en ervoer, neem ik volledig aan. De duivelse machten zijn ook een realiteit. RESUMEREND LEERT U DUS DE VAL IN ADAM, WAARUIT VOORTVLOEIT: BONDSBREUK, ERFSCHULD EN ERFSMET Ik ben een beetje huiverig voor een sterk schematiseren. Sche matiseren ligt mij niet Dat wij door de val van Adam in zonden ontvangen en geboren worden is wel een realiteit. Zelfs het ganse schepsel zucht daardoor in barensnood! IN DE ADVENTSTIJD VAN 1966 BAARDE U IN NEDERLAND OPZIEN, DOOR NOGAL SCHERP TE REAGEREN OP EEN ARTIKEL IN HET KERSTNUMMER VAN „DE OPEN DEUR". VAN DS KLIJN BENT U NIET GEPORTEERD VAN HET OPEN DEUR - WERK 1 Men moet nuanceren, al wordt dit zo'n mode-woord, dat de waarheid erdoor onder de tafel dreigt te raken! In oorlogstijd begon De Open Deur. Ik heb daar zeer veel waardering voor. Ds. Klijn woont in mijn wijk en ik heb hem altijd gerespecteerd. Nu men ech ter in dat Kerstnummer de nieuwe theologie een plaats probeerde te geven, stelde ik mij daar tegenover! BENT U ZELF AAN HET OPEN DEUR-WERK VERBONDEN In onze Hervormde Kerk te Driebergen bestaat een commissie voor 't bijzóndere kerkewerk. Hieronder ressorteert De Open Deur- groep van Driebergen. Ik ben voorzitter van de commissie Bijzonder Kerkewerk. TEGEN WELK ARTIKEL VAN BOVENGENOEMD KERSTNUM - MER STELDE U ZICH HOOFDZAKELIJK TE WEER Dat was een artikel van ds. J. F. van Woerden, te 's-Gravenhage, waaruit ik letterlijk citeer: „Er ligt over de geboorte van Christus een waas van geheimzinnigheid. Er was iets niet helemaal normaal. Dit niet-normaal was niet van biologische aard. Wie met een biolo gisch vergrootglas tot het mysterie van Christus' geboorte nadert, ziet-... niets! Maar de kerk heeft het geheimenis bewaard en door de eeuwen heen gedragen in de vorm van de mythe (de taal van de mythe is de eigentaai van het hart, waarin dingen kunnen worden gezegd die te diep liggen voor het verstand). Dat is de mythe van de maagdelijke geboorte. Als de kerk leert, dat Christus geboren werd uit een maagd en dat God-zelf de vader was, dan spreekt ze daar mee haar vaste overtuiging uit, dat Christus VAN ELDERS kwam, uit een andere wereld, een andere werkelijkheid dan de aardse wer kelijkheid, die wij kennen". Naar aanleiding van deze passage kwam ik in conflict met de redactie van dat blad. KON MEN DOMINEE VAN WOERDEN DAN NIET TIJDIG BE - WEGEN DIT ARTIKEL TERUG TE NEMEN OF TE WIJZI GEN Dominee Van Woerden wilde bovengenoemde „kop" van het ar tikel veranderen. Maar dominee Klijn, hoewel hij toegaf dat mensen een verkeerde opvatting zouden kunnen krijgen door de uitdrukking „mythe", besliste, in overleg met de directie van „Kerk en Wereld", op 21 november 1966, het artikel onverkort te handhaven. Toen be sloten wij deze Open Deur niet te verspreiden en ook geen gebruik te maken van een blanco pagina. WAAROM REAGEERDE U ZO CONCREET?.... De Open Deur-krant wordt onder onze verantwoordelijkheid ver spreid en daarom zijn wij ook verantwoordelijk voor de inhoud daarvan. Die verantwoordelijkheid kan ik niet dragen ten aanzien van de nieuwe theologie die ook via de Open Deur werd ingedra gen in de Kerk. MAAR ALS DOMINEE VAN WOERDEN HET WOORD MYTHE NIET BEDOELT, ZOALS U DAT INTERPRETEERT, IS UW OPVATTING DAN NIET WAT OVERDREVEN DOMINEE VAN WOERDEN ZEGT TOCH MAAR LETTERLIJK DAT HIJ ZIJN HAND VOOR HET GELOOF IN DE MAAGDE LIJKE GEBOORTE VAN JEZUS, IN HET VUUR WIL STE KEN Dat kan wel zo zijn, maar Van Woerden zal dit niet doen t.a.v. de biologische waarheid daarvan, mijns inziens. U BEZIET HET DUS ALS EEN BIOLOGISCHE WAARHEID Het Woord is vlees geworden! Door de maagdelijke geboorte vindt er een nieuwe scheppingsdaad van de Heere God plaats. Er staat ontzaglijk veel op het spel. Als Jezus geboren is door gemeen schap van Jozef met Maria, dan is Hij ook maar een gewoon mens. Als de nieuwe theologie Hem dan toch Gods Zoon blijft noemen, op de een of andere wijze, wordt onderhand alles mythe! En wordt ieder mens een zoon van God, zonder wedergeboorte. IS ER DAN SPRAKE VAN EEN INBRENG VAN EEN GODDE - LIJK SPERMA 1 Er staat: De Heilige Geest zal over U komen, enz. Zou Hij die hemel en aarde heeft geschapen, geen nieuwe Adam kunnen schep pen door Zijn Woord? Dat is het onvergankelijke zaad (1 Petrus 1 23). STELT DOMINEE VAN WOERDEN DAT MISSCHIEN OOK NIET ZO Dat dacht ik niet Vermoedelijk zegt dominee Van Woerden het zo: „Biologisch is er niets bijzonders gebeurd! Jezus is de zoon van Jozef en Maria. Doch Jezus is daar evenwel niet minder de zoon van God om. Hij is door God tot „Zoon van God" gepromoveerd".... U voelt dat dit de Bijbelse opvatting hierover niet is, of ten minste sterk verzwakt, naar mijn gevoelen. In een briefwisseling hierover is dit niet geheel uit de verf gekomen. WEET U WEL BESLIST ZEKER DAT DOMINEE VAN WOER DEN ER ZO OVER DENKT Om een verkeerde interpretatie van zijn stellingen te voorkomen, zal ik u mijn advies geven en kunt u zich met hem in verbinding stellen hierover. (Wij namen contact op met dominee J. F. van Woerden, te Den Haag, redacteur van „De Johanneskapel", die ons zeer welwillend te woord stond, en discussieerden met hem als volgt.) DOMINEE VAN WOERDENWILT U ONS DUIDELIJK MAKEN WAT U DESTIJDS MET MYTHE BEDOELDE, IN VERBAND MET DE MAAGDELIJKE GEBOORTE VAN CHRISTUS Men schijnt bij dit woord aan een sprookje te denken en inder daad wordt dit woord in de vakliteratuur in verschillende beteke nissen gebruikt, wat wel eens verwarrend werkt. Globaal zijn er twee betekenissen: 1. Godengeschiedenis (Griekse en Babylonische mythen). In deze zin komen in de Bijbel geen mythen voor. 2. In wijdere zin, een verhaal, dat in beeldende vorm een geestelijke waarheid uitdrukt, die in een redenerend betoog niet of althans heel moeizaam uitgedrukt zou kunnen worden. HOE BEDOELT U DAT Ik wil wijzen op het boek van prof. dr. M. A. Beek, „Bijbelse Knooppunten", die ergens tot de conclusie komt: „Wordt het woord mythe in deze zin verstaan, dat is er bijna geen Bijbelgedeelte dat niet een mythische inslag heeft". Welnu, in deze wijdere betekenis heb ook ik het woord bedoeld. Van de waarheid van dat, wat de kerk der eeuwen heeft aangeduid als de maagdelijke geboorte, ben ik zo diep overtuigd, dat ik er letterlijk mijn hand voor in het vuur zou durven steken. DUS TOCH EEN BIOLOGISCHE WAARHEID?.... Geen biologische maar een heilswaarheid! Met het woord mythe bedoel ik de literaire vorm waarin deze heilswaarheid door de oud ste christelijke kerk is gevat en via de Bijbel aan ons overgedragen. Mijn ervaring is, dat buiten-kerkelijken altijd weer struikelen over deze leer van de maagdelijke geboorte, omdat zij menen dat er een biologische waarheid mee bedoeld is. Dit dreigt voor hen het hele Kerstevangelie onaanvaardbaar te maken. Ik heb in mijn artikel dit obstakel toen willen wegnemen. Het is een beetje verdrietig, als je bezig bent het Evangelie voor die niet-kerkelijke mens te ver talen, je dan in de rug wordt aangevallen. Niet door de mensen voor wie het was bedoeld, maar door kerkeraden, dominees en mede christenen. ZO ZULLEN UW OPPONENTEN HET NIET BEDOELEN. ZIJ MENEN DAT U EEN FUNDAMENTELE WAARHEID ONDER GRAAFT OF OP ZIJN MINST VERZWAKTWAAROM STELT U ZICH ZO SCHERP TE WEER TEGEN DE BIOLOGISCHE FAC - TOR VAN DEZE MAAGDELIJKE GEBOORTE Ik vind het haast oneerbiedig om hier biologisch over te den ken. KLINKT DAT NIET WAT VAAGWORDT HET DAN NIET EEN ABSTRACTIE, DEZE MAAGDELIJKE GEBOORTE?.... CONCREET GESTELD VINDT U DAT JOZEF EEN ROL SPEEL - DE BIJ HET VERWEKKEN VAN JEZUS 1 Daar zeg ik geen ja en geen nee op, want ik vind het onjuist die kant uit te denken. Het is een geheimenis, een mysterie, een „mythe" dus.... IN LUKAS 1 GEEFT DE BIJBEL ANDERS TOCH MAAR ENKELE BIOLOGISCHE INFORMATIES, DIE AAN DUIDELIJKHEID NIET TE WENSEN OVER LATEN, DACHTEN WIJ. IN VERS 34 VRAAGT MARIA: „HOE ZAL DAT GESCHIEDEN, DAAR IK GEEN OMGANG MET EEN MAN JOZEFHEB WAAR - OP GABRIEL ANTWOORDT DE HEILIGE GEEST ZAL OVER U KOMEN.... WAAROM HET HEILIGE, DAT VERWEKT WORDT, ZOON GODS GENOEMD ZAL WORDEN". DIT IS TOCH DUIDELIJKE TAAL Het was toen een heel andere tijd. De wetenschap was veel min der ver dan nu! Wat wist men eigenlijk van de biologische gang van zaken? Waar nog bijkomt dat men toen ook heel anders DACHT over deze dingen. Uit dat oogpunt komt een mythische benadering, in deze zin zoals ik die omschreef, mij het meest juist voor. DOMINEE VAN WOERDENONZE HARTELIJKE DANK VOOR DEZE BELANGRIJKE INLICHTINGEN OVER UW STAND PUNT (Uit dit gesprek blijkt dus dat de visie van dominee Glashouwer t.a.v. het standpunt van Ds. Van Woerden grotendeels wel juist genoemd zal kunnen worden. Er is een duidelijk verschil tussen de opvatting van Ds. Van Woerden en tussen die van Ds. Glashouwer). Aan wiens kant het gelijk is, daar zal ontegenzeglijk verschillend over gedacht worden en wij laten dat uiteraard aan het oordeel van de lezer over. We vervolgen nu weer onze discussie met Ds. Glashouwer. DOMINEE GLASHOUWER, WE MENEN DAT NIEMAND MIN DER DAN PROF. VAN NIFTRIKOOK HET WOORD MYTHE GEBRUIKT IN DIT VERBAND. KLOPT DAT?.... Dat klopt inderdaad. En de mannen van „Kerk en Wereld" heb ben zich op prof. Van Niftrik beroepen. Maar dat ging niet op. Van Niftrik gebruikte dit woord in een zeer diepzinnige betekenis. In zijn Kleine Dogmatiek wijst Van Niftrik de mythe af. Volgens Van Niftrik wilde „Kerk en Wereld" hem, als orthodoxe, voor hun kar retje spannen. U BENT DUS NIET GEPORTEERD VOOR HET GEBRUIK VAN WOORDEN ALS MYTHE SAGE EN LEGENDE Beslist niet. Theologen kunnen hierover discussiëren, dat is vaak onvermijdelijk. Maar deze woorden moeten niet gebruikt worden in de kerkelijke pers. De gewone gemeenteleden zullen deze woor den zien als een abstract maken van het Woord. Indien wij zo door gaan raken de mensen het geloof in de Bijbel kwijt. STAAT U HIERIN MISSCHIEN DICHTER BIJ BARTH In dit opzicht sta ik dichter bij Barth, ja! Barth gelooft concreet in de maagdelijke geboorte en waarschuwt tegen het van elkaar losmaken van vorm en inhoud. HET IS BEKEND DAT U EXPERIMENTEERT MET HET LATEN FUNCTIONEREN VAN HUISGEMEENTESWAT IS HET DOEL DAARVAN Dit zie ik als een gemeentereveille. Het gaat om de toerusting van gemeenteleden voor het ambt aller gelovigen. Via Bijbelstu die, waarvan Christus het middelpunt moet vormen. De mensen moeten worden klaargemaakt om hun geloof in het gewone leven te laten functioneren. HOUDT U ZICH DAARIN AAN EEN BEPAALDE RICHTLIJN Ik denk aan de derde belijdenisvraag: „Wilt gij in de gemeen schap met de Hervormde Kerk meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus HET IS DUS ALLEEN VOOR HERVORMDEN Er komen mensen van alle kerken. Het leuke is, dat we niet eens weten van elkaar tot welke kerk we behoren. We willen een gemeenschap zijn van wedergeborenen, die de Heer toebehoren en een antwoord willen vinden op de vragen van de tijd, zoals het werk van de Heilige Geest, t.a.v. Israël, de kerk, het probleem van de ziekten e.d. en tevens Zijn getuigen zijn in de wereld. Een oecu mene van beneden af, dus! MOET DE OECUMENE NIET VAN BOVENAF KOMEN VAN DE THEOLOGEN DUS?.... Neen. Wat ik één van de ergste dingen vindt is, dat er een kloof komt tussen theologen en leken. De theologen willen de leken hun taal leren. Dat is de wereld op zijn kop. Zij moesten meer de taal van de leken hanteren, dan was er meer hoop op eenheid en duide lijkheid! BENT U EEN PERFECTIONIST, ZOALS SOMMIGEN BEWE REN Daar moet ik om lachen. Ds. Hupkes in Zwaagwesteinde, waar ik voorganger was van de evangelisatie, was mijn eerste tegenstan der. Hij was perfectionist!.... U SYMPATHISEERT NOG AL EENS MET OPVATTINGEN UIT DE PINKSTERKRINGEN. DAAR WINT WINT HET PERFEC TIONISME STEEDS MEER VELD. SOMMIGEN MENEN ZELFS DAT WE DE VOLMAAKTHEID MOETEN BEREIKEN EN NIET MEER ZONDIGEN Ik sympathiseer niet met opvattingen in de Pinksterkringen. Ik zie daar gevaren. Ik vraag wel naar de Bijbelse boodschap aan gaande Pinksteren. Van mijzelf moet ik belijden dat ik een arme zondaar ben. Ik moet van genade leven. Ik moet als zondaar ge rechtvaardigd worden. Maar ik waarschuw altijd tegen de vlotte stelling: We zijn en blijven zondaren! DUS TOCH EEN HANG NAAR HET PERFECTIONISME De Bijbel zegt de dingen anders. Zij vraagt aandacht voor de Heer, die de zonde heeft gedragen, maar ook.... wéggedragen! In de Heere zijn wij meer dan overwinnaars, zoals ook geschreven staat: Hem nu, die ons voor struikelen behoedt, enz. (Judas 24). DUS U STRUIKELT NIET MEER Ik vind het een afschuwelijke dwaling te zeggen: Ik struikel niet meer. DUS OOK „NA ONTVANGEN GENADE" BLIJFT DE WEDER GEBORENE DOORZONDIGEN?.... We moeten vasthouden aan wat Johannes zegt: Die uit God ge boren is, zondigt niet. De Heere heeft de zonde vergeven. Door ge meenschap met Hem kunnen we door Zijn kracht die in onze zwak heid volbracht wordt, overwinnaar» zijn in de strijd tegen de zonde. Ds. W. Glashouwer is predikant van de Ned. Hervormde Gemeente te Driebergen (zijn kerk vindt men afgebeeld op de foto links) en als een goede pastor is hij tevens voor zitter van de commissie voor het bijzondere kerkewerk, waaronder ook de Open Deur-groep van Driebergen ressor teert. Voor het werk van ds. Klijn een van zijn gemeente leden!) heeft ds. Glashouwer zeer grote waardering toen hij echter het kerstnummer 1966 van De Open Deur ter inza ge kreeg en daarin een artikel aantrof dat naar zijn mening de fundamentele waarheden van de bijbel aantastte, kwam hij in het geweer. Het is mede daarom dat men ds. Glas houwer tot de leidende kerkelijke figuren mag rekenen. De zonde is verzoend en de macht der zonde is gebroken door de kracht van het bloed van het Lam. Hoe dichter de mens bij Jezus leeft, des te meer zal hij de zonden haten en vlieden en laten. HOE GAAT DAT IN ZIJN WERK Ik zie de heiligmaking als een proces. Driftkop Mozes wordt de zachtmoedigste van alle mensen. Wij moeten wassen en groeiy op de weg naar de heiligmaking. TOTDAT WE OP ZEKERE KEER DE VOLMAAKTHEID BE REIKT HEBBEN Wij mogen uit de vruchten verzekerd zijn van ons geloof, zegt de H. Catechismus. Maar.... het onbehagen dat we niet kunnen be reiken wat we zouden willen bereiken, blijft. Een mishagen dat men nog zover afblijft, van het Beeld Gods, uitgedrukt in Jezus Christus, die onze Verzoener, maar ook ons Voorbeeld is. Men kan van 't per fectionisme een systeem maken, dat evenals alle systemen uit de boze is. WAT VINDT U VAN DE BELIJDENISGESCHRIFTEN Ik vind ze waardevol, maar ze zijn voor mij beslist niet'de Bij bel. Ik zou niet alles willen onderschrijven. HOE DENKT U OVER DE WEDERGEBOORTE Ik Pr°be?,r ,over gehele linie Bijbels te denken, vanuit het Woord. Als ik het goed zie is het net als bij een gewone geboorte. Door Woord en Geest doet de Heere Zijn werk in het leven. Op een bepaald ogenblik gaat het zaad des Woords zich ontkiemen en vol trekt zich de wedergeboorte. MASSA-MEETING DE SPONTAAN OPKOMEN DE KEUZE, TEGELIJK WEDERGEBOORTE ZIJN?.... Ik geloof dat sommigen het nodig hebben op een bepaald ogen blik voor de keus gesteld te worden. Normaal is echter dat we niet zomaar dag en uur van bekering kunnen zeggen; zoals een nacht trein die, terwijl men slaapt, over de grens kan gaan. Bij een massa bijeenkomst bestaat er gevaar voor massa-suggestie. U BENT DAAR DUS NIET VOOR Ik heb wel waardering voor Billy Graham, maar ik ben huiverig voor mannen als Osborn, Oral, Roberts en anderen. Massale gene zingen zijn niet de weg die ons in de Bijbel gewezen wordt. BENT U DAN TEGEN DE PINKSTERBEWEGING Ik sta volledig achter de Pinksterboodschap uit de Bijbel, niet achter de Pinksterbeweging. Ik toets dat aan de Schrift. Ik betreur het dat men daar zo'n extreme richting uitgaat. BENT U VOORSTANDER VAN DE KINDERDOOP Ik ben er geen voorstander van. Toch doop ik wel kinderen. Dat veroorzaakt mij geen conflict, want God wil een God zijn voor gro ten en kleinen. Maar de doop der gelovigen (de volwassen-doop dus) is de Schriftuurlijke doop. WAT VERSTAAT U ONDER DE DOOP MET DE HEILIGE GEEST Bij de eerste Christenen kon de waterdoop gepaard gaan met de doop met de Heilige Geest. (Cornelius.) IS DE DOOP MET DE HEILIGE GEEST EEN PROCES OF EEN DAAD We kunnen geleidelijk met de Geest vervuld worden, steeds meer en ook steeds weer opnieuw, maar er kan ook ineens een uit storting plaats vinden. WIE MOGEN VOLGENS U DEELNEMEN AAN HET HEILIG AVONDMAAL Het Heilig Avondmaal wil ik openstellen voor alle gelovigen. Soms doe ik de uitnodiging tot allen die de Heere van harte lief hebben. Het geldt dus alleen voor gelovigen. HOE DENKT U OVER DE PREDESTINATIE God openbaart zich in de roeping tot het geloof. Hij wil dat alle mensen zalig worden. God verwerpt niet van eeuwigheid. Wat dat betreft, sta ik helemaal achter de stellingen van Woelderik over de uitverkiezing. HOE STAAT U TEGENOVER DE BEVINDING Dat hoort er wezenlijk bij. De Heere neemt de gehele mens in bezit, ook zijn gevoelsleven. WERKT GODS GEEST OOK IN DE ROOMSE KERK Daar twijfel ik niet aan. De Heer werkt in alle kerken. HOE BESCHOUWT U DE ZONDAG 1 Het is een geschenk van God, deze eerste dag van de week. MAG MEN SPORTEN OP ZONDAG Er bestaat het gevaar dat de zondag dan niet aan zijn doel be antwoordt. KIJKT U WEL EENS NAAR EEN SPORTWEDSTRIJD Ik vind het interessant om, als ik tijd heb, naar een voetbal match op de t.v. te kijken. BEZWAART HET U DAN NIET DAT DEZE MENSEN OOK OP ZONDAG SPELEN Nee. IS HET OOK GEEN UITING VAN WERELDGELIJKVORMIG HEID OF SPORTVERGODING Ik zie sport niet als een wereldgelijkvormigheid. Wel kan er sportvergoding ontstaan Het gaat vaak veel te ver! Toch zijn dit voor mij nooit zulke diepgaande vragen geweest, omdat er zoveel vormen van afgodendienst bestaan. Voor de geraffineerde afgoden, die voor ons christenen dichterbij liggen, moet je meer uitkijken! BENT U RUIM OPGEVOED 1 Ik kom uit een goed orthodox gezin. Ik mocht zelfs niet schaat sen op zondag. Zelf ben ik daar wat vrijer in geworden. Toch houd ik er niet van op zondag bijv. inkopen te doen, omdat ik daardoor anderen dwing hun zondagsrust op te offeren. BENT U ANTI - MILITARIST Als christen zeg ik nee tegen de bewapening. Ik heb wel sympa thie voor ds. Huizinga. Ik meen dat een christen niet kan meedoen aan militarisme. Ik zou dus dienstweigeraar zijn. Met prof. Verkuyl zeg ik uitdrukkelijk nee tegen kernbewapening. HEEFT U NOG EEN SLOTOPMERKING?.... Ik geloof dat wij in de eindtijd leven. Een tijd met apocalypti sche verschijnselen van het rijk der duisternis. (Chaos rond eros, loslaten van de Schrift en dergelijke.) In de chaos moet het rijk van Christus, in onze tijd, gestalte krijgen!.... DOMINEE GLASHOUWERONZE WELGEMEENDE DANK VOOR UW ORIGINELE BIJDRAGE AAN ONZE REEKS DIS CUSSIE-INTERVIEWS. HET WAS VAAK EEN GENOEGEN MET U OVER VERSCHILLENDE PROBLEMEN TE SPREKEN Copyright: Rik Valkenburg

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 8