de appelc
bloeien
UIT DE KERKEN
Andriessen componeerde „In
memoriam" voor Rosa Spier
FINANCIËLE
NOTITIES
Vierdelige film over
Franciscus van Assisi
via de televisie
Ellen Vogel speelt
In Belgische film
Muzikale opdrachten
voor Schat en
Van Baarèn
i
Bols gewild
Bankgroepen
voor middel
lang krediet
Onzekerheid
Ubbink-Davo
VANAVOND
MORGEN
WISSELMARKT
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
A.K.U.-LENING
STERK OVERTEKEND
Pagina 2
WOENSDAG 19 JULI 1967
Dus na zes jaar ernstige tact en pe
dagogie danste het kind nog altijd...
Merkwaardig... Héél merkwaardig
„Maar leert hij goed?" informeerde
nicht Ida.
Alsof Coen zijn ganse energie in
dansen geïnvesteerd had, en geen
som meer kon klaarmaken van het
tollen.
„Ja, meneer Kaarsberg is tevre
den", stemde Agneta toe. Dat is ten
minste niet slecht. Maar ik maak me
héél ongerust over deze totaal afwij
kende houding. Geen één Van Wynen-
dael heeft zich ooit bezig gehouden
met dèrgelijkekrankzinnighe
den... En gezien het feit, dat het kind
dit dansen... niet schijnt te kun
nen onderdrukken, wou ik graag eens
jullie oordeel weten: ik ben bang, dat
dit later, als wij er geen paal en
perk aan stellen, afschuwelijke com
plicaties zou kunnen meebrengen".
„Bedoel je, dat hijnicht Ida
moest ervan drinken, „dansen mis
schien als beroep zou kunnen kie
zen...?"
„Nu ja, dat verhoede de Hemel!"
zei Agneta strak. „Maar ook de hang
naar deze dingen zou hem in latere
jaren in connectie kunnen brengen
met een volstrekt verkeerd soort-
mensen... Bovendien is het geen ren
dabele bezigheid..., of hoe moet ik het
zeggen... En, ik acht het in strijd met
elke vorm van adellijk leven".
„Behalve als het op een bal ge
daan wordt", bracht Chrisje in het
midden. Zij zelf had eens vijf walsen
en een polka gedaan, met één en de
zelfde officier. Ze waande zich al ver
loofd, hij was van zeer welgestelde
familie.
Er volgde geen commentaar op; de
anderen dachten na.
„Wellicht zou u een psychiater
opperde Ida.
„Nee, Ida, je bedoelt natuurlijk
weer een psycholoog. Vrouw, probeer
dat toch eens uit elkaar te houden!"
overstemde haar echtvriend. „Boven
dien, een psycholoog kost gèld..."
Daarover zonk een zwijgen.
„En is er dan niemand anders, die
invloed op het kind heeft...?" tracht
te Ida nog te redden, met een lichte
kleur aan haar kaken, van die psy
chiater.
„Ja, zeker wel", antwoordde Agne
ta rap. Dit was kennelijk de vraag,
die zij had willen uitlokken. „Barend,
natuurlijk. Het kind zou éénmaal eens
héél scherp op zijn plaats gezet moe
ten worden. Dat kan meneer Kaars-
berg niet doen. En wij", met een
hulpeloos manuaal, waaraan zij zelf
haar ganse leven van venijnige ge
dachten en spitse woorden zou blij
ven geloven, „wij zij per slot maar
vrouwen..."
Barend hees zich wat overeind van
de sofa-rondingen. Zijn eerste glaasje
was leeg. „Juist ja. Hm, dat is
waar...", zei hij, en blikte bars naar
Chrisje, die zich met wankele blik
ken op het behang concentreerde.
„Maar wanneer?..." vroeg Ida
weer. Zij maakte zich in argeloosheid
zeer verdienstelijk.
„Zou je het willen doen, Barend?"
vroeg Agneta nu positief.
„Maar natuurlijk, Agneta", zei de
heer Peun. „Ik moet eens even kij
ken vanavond kan het niet, hè?..."
Agneta hief het hoofd in een hou-
ze, „hij is bovendien nog aan 't werk
ding van klassiek overleg. „Tja", zei
denk ik..."
„Ik heb over het algemeen weinig
tijd", excuseerde Barend Peun zich,
„en ik kan toch niet speciaal hier
naartoe komen, om zo'n kind..."
Toen zei de kalme stem van Freule
Lientje uit die lage, gemakkelijke
stoel: „Als je van plan was, eens
echt ernstig met het kind te praten,
en het te peilen, om contact met hem
te zoeken, zou je natuurlijk wél kun
nen".
Er viel een verward zwijgen.
„Ik ben blij, dat je zo hulpvaardig
bent, Barend", ging Lientje voort,
„ik apprecieer dat. Maar als ik even
wat zeggen mag dat mag ik toch,
hè?..."
Ida glimlachte met opgetrokken
wenkbrauwen; Agneta schokschouder-
te kort; Peun knikte vaag.
„Nu", ging Freule Lientje voort,
„het valt mij tegen van deze verza
meling volwassenen, dat zij tezamen
geen doeltreffender middel weten te
vinden om dit kind van zijn dansen
af te brengen wat overigens naar
mijn weten een heel lieve, onschuldi
ge inspiratie is dan een flink, héél
scherp op zijn plaats zetten".
„O, Lien, houd nu maar weer op",
snibde Agneta.
„Nee, ik ben nog niet klaar", ant
woordde Lientje kalm. „Ik vind het
dansen van Coen totaal ongevaarlijk,
en tot nu toe niet van het minste
werkelijke belang. Dat een man zich
zou lenen, om dit kind, dat al zo
schuw en teergevoelig is, dat wij het
eigenlijk geen van allen kunnen be
naderen, nu eens met een enorme
snauw in zijn enige onbevangenheid
te knoeien, acht ik tactloos en onuit
sprekelijk laf. Ik denk, dat jullie daar
geen van allen echt dieper over door
gedacht hebben. Het is niet alleen
liefdeloos, het is eerloos. En ik ver
wacht dan ook, dat er een andere op
lossing gevonden zal worden als
die inderdaad nodig zou zijn".
Weer zonk de verblufte stilte over
hen. De klok in de Rode Salon sloeg
kwartier voor acht. Barend Peun nip
te driftiger en dieper aan zijn glas,
dan beslist noodzakelijk genoemd
mocht worden.
„Zijn jullie het onderling dus nog
niet eens, over deze zaak?" bromde
hij en zette zijn glaasje stevig op ta
fel terug.
„Nee, we zijn vanavond tezamen
gekomen om te overleggen", ant
woordde Lientje vriendelijk.
Chrisje huiverde zo nadrukkelijk,
dat zij er allen door aangevuurd wer
den.
„Wel, ik ben de mening toegedaan,
dat Coen gerust eens flink toegespro
ken mag worden", zei Agneta strak.
„Hij is een gezonde jongen, en het
leven zal hem verder ook niet ont
zien. Wij doen dit tenslotte voor zijn
bestwil".
„Ik geloof niet aan dit soort best
wil", weerlegde Lientje.
Toen belde zij, met een snelle bewe
ging overeind komend en terugval
lend in de diepe stoel. Braam maak
te zijn entree in een gave stilte.
„Zou je Coen even willen roepen,
Braam?", vroeg Lientje.
„Zeker freule", zei Braam. De
deur sloot, de schreden gingen door
het huis, de trap op, de gang over
zachter wordend.
„Wat ben je van plan?" informeer
de Chrisje bibberend.
Maar zij kreeg geen antwoord, want
Lientje dronk juist haar kopje thee.
En even later stond Coen daar, op
platgetrapte pantoffels, al in zijn
pyjama. Zijn wangen waren dieprood
van het ingespannen leren en van de
slaap. Hij begroette de bezoekers met
dezelfde matte beleefdheid, welke hij
altijd toonde.
„Coen", zei tante Lientje toen, „zou
je nou voor ons hier in de kamer
eens willen dansen, jongen? Wij wil
len het zo graag eens goed zien".
Zijn ogen verrieden geen verstand
houding. Zij had het immers al eni
ge malen goed gezien?
(Wordt vervolgd)
iiimiimiiiiiiii
iiiiiiiiuiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
3559. Bucks helmradio was uitgevallen, maar Arend
en de professor stonden in voortdurend contact met
Sandra. Dit vormde hun enige verbinding met het
schip, dat zij vergeefs trachttèn terug te vinden in de
ze woestenij van sneeuw en mist. Sandra bleef voort
durend aan het toestel en trachtte haar stem zo nor
maal mogelijk te doen klinken, hoewel zij inwendig
steeds meer begon te vrezen, dat dit avontuur wel eens
een dramatische afloop kon hebben. Het liefst was zij
ook naar buiten gegaan om haar verdwaalde reisgeno
ten te zoeken. Alles beter dan dit zenuwslopende, een
zame wachten.... Eindelijk ging de storm liggen en
verminderden ook de atmosferische storingen, zodat zij
weer radiocontact met de anderen kreeg.
Arends korte verslag van hun ontmoeting met de
sneeuwwezens schonk Sandra in ieder geval de gerust
stelling,, dat de witte schimmen die ook bij haar om
het schip zweefden betrekkelijk ongevaarlijk waren.
Toch zou het haar wel zo lief zijn, als de drie heren
zo vlug mogelijk naar het schip terug keerden. Doch
het drietal was lelijk de richting kwijt en sjokte eigen
lijk maar wat lukraak door de sneeuw...
Met ingang van donderdag 27 juli
brengen de gezamenlijke zendge
machtigde kerken (CVK, IKOR.
KRO/RKK) op vier achtereenvolgen
de donderdagen via Nederland 2 een
film over het leven van Franciscus
van Assisi. De auteur Tullio Pinelli,
schreef met de regisseur Liliana Ca-
vani het scenario. Liliana Cavani
maakte deze film in opdracht van de
Italiaanse televisie. Het merendeel
van de rollen wordt gespeeld door
bewoners van de streek Umbrië,
waar ook het stadje Assisi ligt.
Cavani heeft door zijn „free cine
ma stijl" een zeer direct en sober
produkt gemaakt. De film werd in 49
dagen opgenomen.
Liliana Cavani werd in Capri gebo
ren en studeerde letteren in Bologna
en vervolgens in Rome aan de film
academie. Liliana debuteerde voor de
televisie met een historische docu
mentaire, de eerste van een reeks,
waarvan er een aantal werden onder
scheiden. Ook de film Francesco di
Assisi werd onderscheiden met de
„prix Noci d'Oro" 1966.
Tullio Pinelli werd in Turijn gebo
ren. Hij studeerde rechten en schreef
enkele belangrijke dramatische wer
ken. Pinelli schreef ook scenario's
voor Fellini, voor Rosselini („Le Mi
racle"), en voor Germi (II cammino
della Speranza). De hoofdspeler, Lou
Castel, geboren uit Zweeds-Ierse
ouders kreeg een volledige toneelop
leiding. In Rome werd hem een be
langrijke rol aangeboden in Marco
Bellochio's eerste film „I pugni in
tasca".
AMSTERDAM De toneelspeelster
Ellen Vogel krijgt de hoofdrol in de
film „Monsieur Hawarden", een Ne
derlands-Belgische co-produktie, die
door de meestal in ons land werkende
Belgische cineast Harry Kümel zal wor
den geregisseerd Met de opname zal eind
deze maand in het Belgische plaatsje
Gechmaal bq Tongeren worden begon
nen. De film is gebaseerd op de gelijk
namige roman van de Vlaamse schrij
ver Philip de Pillecijn. Het scenario
werd geschreven door criticus Jan Blok
ker.
Ellen Vogel zal een Belgische acteur,
Senne Rouffaer, als tegenspeler krijgen.
Het romantische verhaal speelt zich
omstreeks 1850 af. Van Nederlandse zij
de treedt Rob du Mee als producent op.
Volgens schema hoopt men in de loop
van september met de buitenopnamen
gereed te zijn. Over de rol van Ellen
Vogel wordt gezegd, dat ze een serieus
en nogal gecompliceerd personage zal
uitbeelden. Het is de tweede maal, dat
er tussen Nederland en België wat de
speelfilm betreft een filmische sa
menwerking tot stand komt.
DEN HAA GDe minister van cul
tuur, recreatie en maatschappelijk werk
mejuffrouw dr. M. Klompé heeft aan
Peter Schat opdracht verleend een elek
tronisch werk te coponeren. Kees van
Baaren kreeg de opdracht voor het
componeren van een werk voor orgel.
Minister Klompé heeft tevens het boek
Muziek van de twintigste eeuw door T.
de Leeuw te Hilversum met een prijs
bekroond.
25. Tsjiao Tai neemt hartelijk afscheid van zijn vrien
din Perzik en de kasteleines. Hij is zeer tevreden over
zijn bezoek. Ten eerste is hij aan de weet gekomen dat
de theehandelaar Wen een grief koesterde tegen Meng
Lan en nog steeds op Meng's vrouw verliefd was. Hij
is te voet naar huis gegaan, dus kan hij best langs
Meng's huis zijn gelopen en de dichter in een plotselin
ge vlaag van jaloezie hebben vermoord. Nog interessan
ter is het nieuwtje dat mevrouw Meng een onbetrouwba
re broer had, die zich in onderwereldkringen bewoog en
na afwezigheid van een jaar sinds kort weer in de stad
was. Dat kon wel eens een heel nieuw licht op de zaak
werpen. Allereerst moest mevrouw Meng maar eens goed
aan de tand worden gevoeld of ze haar broer niet had
teruggezien. Intussen rijdt Tsjiao Tai de stad uit en be
reikt via de kortste weg de plek in het bos waar de
Bode van de Schatkist is overvallen. Hij stijgt af en vindt
al gauw de plaats waar de rovers, na hun laffe overval,
op hun paarden zijn gesprongen en weggereden. Met zijn
eigen trouwe rijdier aan de teugel begint Tsjiao Tai
nauwgezet de sporen te volgen. Zoals te verwachten was
leiden ze in de richting van de districtsgrens. Aan de
overzijde daarvan zijn de rovers voorlopig veilig voor
het gerecht.
Een recente foto van de gisteren in
New York op 40-jarige leeftijd over
leden jazzsaxofonist John Coltrane.
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen: te Deventer (vac. G. D. J.
Dingemans): J. van Hartingsveld te
Luttelgeest.
Aangenomen: naar Usquert en Rot
tum: H. R. Mulder, kand. te Gronin
gen; naar Steggerda: L. A. Nell, kand.
te Utrecht.
Bedankt: voor Exloërmond (toez.): P.
C. 't Hooft te Kollumerzwaag; voor IJs-
selstein (Utr.) (vac. E. R. Damste) (toez.)
L. Blok te Ridderkerk.
Geref. Kerken:
Beroepen: te Roermond: E. Boswijk
te Jutrijp-Homme s.
Aangenomen: naar Idskenhuizen: K.
W. Kakes, kand. te Kockengen; naar
Beverwijk (vac. J. Knol): B. Wentsel te
De Lier.
Bedankt: voor Ridderkerk (vac. A. C.
Mooi): J. M. Vlaming te Groningen-Z.
IIIIIIIIIIIIIIIIUIU
DEN HAAG Ter nagedachtenis
van de onlangs overleden beroemde
harpiste Rosa Spier componeerde Jur-
riaan Andriessen een „In memoriam
Rosa Spier" voor harpsolo.
Het werk omvat drie delen: „Ele-
gia". „Ariosso-Marchia Funêbre" en
„lnvocatione". Deze delen vloeien in
elkaar over.
Het ligt in de lijn der verwachtin
gen, dat „In memoriam Rosa Spier"
op een nader te bepalen tijdstip in het
harpcentrum „Queekhoven" bij Breu-
kelen in première zal gaan.
HILVERSUM I
18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije tijd:
Fanfare-ork. en koorzang. 18.30 Sport-
Freiü klankbeeld over de sport in Oost-
Duitsland. 19.00 Nws. en weerpraatje.
19.10 Radiokrant. 19.30 Leger des Heils-
kwartier. 19.45 Wereldpanorama. 19.55
Stereo: Li. ork.muz. 20.05 Holland-Fes
tival '67: Concertgebouw-ork. en sol.:
Klass. en mod. muz. 21.25 Nederlandse
contacten met 't verzet in Duitsland te
gen Hitier, lez. 21.45 Orkestenparade:
am.muz. (opn.). 22.15 Avondoverden
king. 22.30 Nws. en herh. SOS-ber. 22.40
Stereo: Li. ork.muz. 23.00 Het Duitse
verzet tegen Hitier, lez. 23.15 Li. gr.-
muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Stereo:
Dansork. 19.00 Li. org.spel. 19.20 Artis
tieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Ak
koord: li. gev. platenpr. (20.45-21.15
Spreekt u maar.....!: wedstrijdpr.). 21.50
Gesprek: uitkomst van vraag en ant
woord. 22.20 Nabeschouwing over de
Ronde v. Frankrijk *67. 22.30 Nws. 22.40
Act. 22.55 Stereo: Philharmonisch ork.
Y. Warschau: mod. muz. 23.30 Radio
Jazz Magzine.
NEDERLAND I
NTS: 16.30-17.15 Eurovisie: Tour de
France '67: 18e etappe. VPRO: 17.00-
17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.30 Tour
de France: samenvatting. 18.45 De Mi-
nimolen. 18.50 Journ. STER: 18.55 Re
clame. NTS: 19.00 Vak. in Lipizza, tv-
film. (laatste afl.). 19.25 Intern, agrag.
nws. 19.51 Uitz. Stichting Socutera.
STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journaal,
en weeroverz. STER: 20.16 Reel. NTSr
20.20 Sommerkrig, korte Deense film.
20.45 Het koperen kandelaar mysterie
(The vicious circle), Deense film (bei
de keuringen: 14 jr.). 22.05 Inburgeren:
2e jaargang nr. 10: Vrouw en politiek.
22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. VPRO: 20.05 Beestje kijken,
filmrep. in de Londense Zoo. 20.30
Thyestes, toneelsp. STER: 22.10 Reel.
NTS: 22.15-22.30 Journaal.
HILVERSUM I.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het- levende
woord, lezing. 7.15 Lichte grammofoon-
muz. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overweging.
8.00 Nws. 8.10 Voor de kinderen. 8.30
Nws. 8.32 Touringclub: vakantietips.
8.45 Stereo: Lichte grammof oonmuziek.
(9.35 Waterstanden) 10.00 Stereo: Au
bade: klassieke en moderne kamermuz.
(gr). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.30
Klassieke kamermuz. (gr). 12.27 Mede
delingen voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Pro memorie, praatje. 12.45
Doe het zelf, lezing over het reddings
werk. 13.00 Klassieke grammofoonmuz.
13.45 Voor de vrouw. 14.15 Fagot en
piano: mod. muz. TROS: 14.45 Sphinx:
progr. voor de vrouw. 15.05 Ronde van
Frankrijk 1967. 15.10 Act. 15.15 Negro
spirituals. 15.30 Boemmm!:- licht pro
gramma. NCRV: 15.45 Musiciana: mu
zikale herinneringen. 16.00 Bijbelover
denking. 16.30 Bariton en piano: mo
derne liederen. 16.55 Stereo: Lichte
grammofoonmuz. 17.50 Stereo: Rus
sisch Academisch Staatskoor (gr): Rus
sische volksliederen.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lachte grammofoonmuzièk
7.55 VPRO: Deze dag. AVRO: 8.00 Nws.
8.10 Act. 8.15 Lidhte grammofoonmuz.
(8.30-835 De groenteman, praatje voor
de huisvrouw). 8.50 Morgenwijding. 9.00
Stereo: Klassieke muz. (gr.). 9.30 Top
pers van toen: lichte grammofoonmuz.
voor oudere luisteraars. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: popu
lair verzoekplatenprogr. (11.00-11.02
Nws.) 11.55 Beursberichten. 12.00 Licht
orkest met zangsoliste. 12.27 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Licht orkest. 12.50 Draaiorgelmuz. en
kinderkoor (gr.). 13.00 Nws. 13.10 Act.
13.30 Muzikale toeristenroute.- 14.35
Voordracht. 14.45 Stereo: Omroepka-
merkoor: moderne liederen. 15.00 Voor
de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Muziek uit
Suriname, de Nederlandse Antillen en
omringende landen. 16.40 Stereo: Die
Zirkusprinzessin, operette, uitgevoerd
door het Radio Koor, het Promenade
Orkest en solisten. (Uitvoering in- ver
korte vorm).
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02- Lichte vocale
muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe
langspeelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Muz.
bij de koffie: licht platenprogramma.
12.00 Nws. 12.02 Transistor: gevarieerd
programma met toeristische inslag.
13.00 Nws. 13.02 Top dertig: Nederland
se hitparade van deze week. (14.00
Nws.) 14.30 Lagelanders: lichte muziek
door Nederlandse artiesten. KRO:
15.00 Nws. 15.02 Act. 15.05-18.00 We
gens vakantie gesloten: gevarieerd mu
ziekprogramma. (16.00 en 17.00 Nws.
Aansluitend: act.).
WOENSDAG 19 JULI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis.).
10.20 Film. 11.50 Evergreens. 12.00-13.30
Das aktuelle Magazin. 16.40 Nws. 16.45
Populaire wetkennis. 18.0 Nws. (Reg.
pr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Von Nach-
bar zu Nachbar. 18.53 Zandmannetje.
19.00 act. 19.26 Filmrep. 19.59 Pr.-overz.
WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn-Westfa-
len. 18.10 Film. 18.25 Hierund Heute(I).
18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heu-
te (II). 19.10 Tv-film. 19.40 Frederic,
film). 20.00 Journ. en weerber. 20.15
Filmrep. 21.00 Am.pr. 22.05 Filmoverz.
v.d. vandaag gereden etappe v.d. Ron
de v. Frankrijk.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Die Dreh-
scheibe. 18.55 Tv-film. 19.27 Weerver.
19.30 Nws. en thema's v.d. dag. 20.00
Li. muz.pr. 20.45 Pr. over Francisco Go
ya. Aansl.: Nws. 21.15 Tv-spel. 22.10
Nws., weerber. en thema's v.d. dag.
iiuiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiniiiuiiiiiiiiiiii
Villi ,brv
29. Terwijl Tekko zich te goed deed aan de radijs, die
nu voor hem zo groot als een edammer kaas was, be
gon de steen waarop hij zat zachtjes te bewegen. Ook
voelde onze vriend iets glibberigs langs zijn voetzool
strijken en toen hij voorzichtig naar beneden gluurde
zag hij, dat een grote vette slak hem langzaam om
hoog drukte. „Oh...eh, neem me niet kwalijk beste
slak!" verontschuldigde Tekko zich bij die blij was niet
met een vleesetend monster te doen te hebben. „Ik wist
niet, dat ik op uw huis zat. Ik eh-...ik verkeerde in de
veronderstelling dat 't een steen was!" „Oh, dat hindert
niet. Blijf gerust zitten!" bromde de slak onverstoor
baar. „Het is ook de bedoeling dat ik voor een steen
aangezien word; dan loop ik niet zo in de gaten zie
je!" „Ja, dat is een groot voordeel!" moest Tekko toe
geven. „Ik zou ook wel willen dat ik niet zo in de
gaten liep. Trouwens 't lijkt me dat zo'n huis op de
rug nog veel meer voordelen heeft. U bent om zo te
zeggen eigenlijk altijd uit en thuis en bovendien heeft
u nooit te kampen met woningnood en zo!" „Net zo je
zegt!" bromde de slak die recht op de schutting van
de tuin afgleed. „Maar als je met me mee naar hier
naast wilt moet je je goed vasthouden. Let op, we
gaan stijgen!" En tot grote verwondering van Tekko
begon de slak rechtstandig tegen de schutting op te
kruipen.
zte vervul
43
tit*
AMSTERDAM Op de Amster
damse Effectenbeurs is gisteren de
koers van de aandelen pols verder op
gelopen. De notering steeg met 1,50
tot 183,50. De laatste transacties in de
aandelen Bols waren afgesloten tegen
180,50. Toen werden de aandelen nog
inclusief 4,60 slotdividend afgedaan.
Na die tijd werden steeds hogere bied
prijzen opgegeven. Aan de stijging van
de aandelen Elsevier kwam een eind.
Na de 285 van maandagmiddag werd
gisteren gehandeld tegen f 277 en f 279.
Op de lokale markt steeg voorts Gel
derlandTielens acht punten tot 393.
De laatste zaken in dit fonds waren
gedaan tegen 361. Hoek gaf een herstel
te zien. Jongeneel en Van Wessem ver
loren enig terrein. Norit verloor twee
gulden. Key en Kramer moest acht pun
ten prijsgeven.
De internationale aandelen hebben
over het algemeen een lichte winst ge
boekt. Na vrijwel onveranderde ope
ningskoersen zijn de noteringen tijdens
de beurs iets naar boven gegaan.
De scheepvaartmarkt was in mineur.
Van Ommeren ging vijf punten omlaag,
mogelijk als gevolg van de opheffing
van de dochtermaatschappij Schreiner
Aero Contractors. Holland-Amerika
Lijn en Rotterdamsche Lloyd verloren
twee punten. De cultuurmarkt was
licht verdeeld, de staatsfondsen waren
goed prijshoudend.
IS ABEURSKOERSEIS
Kon. Olie 128,20 en 128 gb-128,30. Uni
lever 90,20 en 90,10, Philips 93,20 en
93,40-93,80, AKU 53,80
AMSTERDAM Veertien Europese
en Amerikaanse banken, hebben samen
een nieuwe maatschappij opgericht, die
zich om te beginnen gaat specialiseren
in het verstrekken van leningen met
een looptijd van twee tot vijf jaar.
De nieuwe maatschappij zal func
tioneren als een syndicaat, dat de pro
messen van de lenende ondernemingen,
die worden aangeboden bij de deelne
mende banken en worden voorzien van
hun endossement, koopt en plaatst op
de internationale geldmarkt. De
maatschappij zal ook de handel in de
promessen, die in beginsel in Ameri
kaanse dollars worden gesteld, verzor
gen.
Het hoofdkantoor komt in het
Zwitserse Lausanne. De maatschappij,
die gaat werken onder de naam Com
pagnie Internationale de Credit a Moy-
en Terme, krijgt een volgestort kapi
taal van 5 miljoen Zwitserse franc en
zal bovendien kunnen beschikken over
belangrijke kredietfaciliteiten die
beschikbaar worden gesteld door. de op
richters.
De oprichters zijn: American Ex
press, de Bankers Trust Company^ in
New York, Banque de Suez et de l'Uni-
on des Mines in Parijs, Banque Canto-
nale Vaudoise in Lausanne, Banque de
l'Union Parisienne in Parijs, Banque
Internationale Luxembourg in Luxem
burg, Banque Lambert in Brussel, Ber
gens Privatbank in Oslo, de Commerz-
bank in Düsseldorf, Credito Italiano in
Milaan, Norske Creditbank in Oslo,
Martins Bank in Liverpool, Sofis in
Geneve en Svenska Handelsbank in
Stockholm
In een toelichting zeggen de oprich
ters dat het type leningen met een loop
tijd van twee tot vijf jaar in Europa
niet zo wijd verbreid is als de kortlo
pende bankleningen en kredieten ener
zijds en langlopende obligatieleningen
anderzijds. De leningen die de nieuwe
maatschappij gaat uitgeven, moeten de
meer traditionele soorten krediet aan
vullen.
UTRECHT Tot 30 maart 1968 ver
keert Ubbink Davo, waarvan een groot
deel failliet is gegaan door de debacle
van de Davo Haardenfabriek. de De
venter Ijzergieterij en Davotherm, in
het onzekere. Dan zal in een vergade
ring van de obligatiehouders met de
trustee van de obligatieleningen 'n be
slissing worden genomen over de obli
gaties. waarop de betaling van rente
vorig jaar is opgeschort. „Het is daar
om moeilijk thans met positieve plan
nen te komen", aldus het toch niet be
paald pessimistische bestuur gisteren
in de jaarvergadering.
Ubbink Gieterij, waarin Ubbink Da
vo een minderheidsbelang heeft de
rest van de aandelen is in handen van
de Nationale Investeringsbank ont
wikkelt zich op het ogenblik goed. Even
als de dochter Ubbink Plastics heeft 't
bedrijf vorig jaar zwaar onder druk ge
staan van de debêcle in Deventer. Het
eerste kwartaal van dit jaar was niet
zo gunstig voor de gieterij, waarin ca.
driehonderd mensen werken. Het twee
de deed zich goed aanzien, maar over
het derde kwartaal had het bestuur
weer minder optimistische berichten.
Ubbink Plastics heeft alle zaken, die
niets met plastic te maken hebben op
1 september 1966 afgestoten. De resulta
ten van dit bedrijf, dat thans eindpro-
dukten in kunststof voor woningbouw
maakt en waarbij vijftig mensen wer
ken, worden dit jaar met vertrouwen
tegemoet gezien.
g De 5^ pet. lening van het A.K.U.-
concern groot 50 min. Zwitserse fr.,
waarop in Zwitserland van 11 tot 17 juli
werd ingeschreven tegen 100 pet., is aan
zienlijk o vertekend.
AMSTERDAM, 18 juli Londen
10.03%—10.04%; New York 3.60ft—
3.60AMontreal 3.34—3.34»Parijs
73.47%—73.52%; Brussel 7.25%—7.26%
Frankfort 89,97Vi—90.02Stockholm
69.93%69.98Vi! Zürich 83.28%
83.33%; Milaan 57.70—57.75%; Kopen
hagen 50.36—50.41; Oslo 51.89 51.94;
Wenen 13.96%—13.97%Lissabon
12.52*4—12.54%.