Bombardementen
niet opgeschort
Verliezen Verenigde Staten gestegen
EVEN UITBLAZEN
India wil
verplichting
sterilisatie
OP WEG NAAR FRONT IN BIAFRA
Vele Fransen zagen
„vliegende schotels"
Meer spoed met
invoering vnje-
vestigingswet
AFKOELING BIJ DE ZEEHONDEN
De rode cijfers van Scbreiner Aerocontractors"
Geen akkoord
Groep van Tien
AMERIKA WIL „HARDE LIJNIN
VlëTNAM AANHOUDEN
Eerste «roep
vluchtelingen
naar westen
van Jordaan
Marzabolto wil
moeder van
S.S.'er helpen
W eerrapporten
uit Europa
Nog drie
S.S.T. toestellen
voor K.L.M.
Verzoek Europese Commissie
<B>
Paus schaft
modernisten
eed 1910 af
ENGELAND
ONLUSTEN
TRAN SISTORRADIO
CADEAU
s
Oud-president van
Brazilië omgekomen
KROMMENIE
VINYL
A AIS VULLINGEN
ACHTERSTAND
WOENSDAG 19 JULI 1967
WASHINGTON Amerika heeït
gisteren meegedeeld dat het Noord-
Viëtnam blijft bombarderen. Naar
aanleiding van geruchten als zou tot
opschorting van de bombardementen
zijn besloten verklaarde het ministe
rie van Defensie in Washington dat
eT geen wijziging was gekomen in de
politiek dienaangaande.
President Johnson zei gisteren op
een persconferentie, dat Amerika ver
langend blijft uitkijken naar een
vreedzame oplossing van de oorlog,
maar dat er nog geen aanwijzingen
zijn dat de communisten onderhande
lingen wensen. Wat de berichten uit
Thailand aangaat volgens welke in ok
tober, mogelijk in Bangkok, een top
conferentie als die van Manilla met
de Amerikaanse bondgenoten in Viët-
nam zal worden gehouden, verklaar
de de president te verwachten dat er
inderdaad „binnen een paar weken of
maanden" zo'n bijeenkomst zou plaats
hebben. Er was echter nog geen datum
of plaats vastgesteld.
Johnson zei, naar aanleiding van
de Britse plannen om de troepensterk
te in Zuidoost-Azië te verminderen,
zeer te hopen dat Engeland zijn be
langen in het Verre Oosten handhaaft.
Verder commentaar gaf hij niet op
het diezelfde dag verschenen Britse
Witboek over de defensie. Johnson
en ook de Australische premier Ha
rold Holt hebben zich verscheidene
malen uitgesproken tegen een volledi
ge Britse militaire terugtrekking uit
het gebied ten oosten van Suez.
De president gaf toe dat de Ame
rikaanse verliezen in Viëtnam de
laatste twee, drie maanden voor het
eerst groter waren geweest dan de
Zuidviëtnamese, maar waarschuwde
dat daar niet teveel waarde aan
mocht worden gehecht. De cijfers
wisselen naar gelang de plaats van de
gevechten, zei hij.
Johnson merkte voorts op, dat de
oorzaken van rassenonlusten, als
die van de afgelopen week in Newark,
niet van de ene op de andere dag
kunnen worden weggenomen, „maar
wij doen wat wij kunnen". Een ver
snelde uitvoering van de sociale pro
gramma's was noodzakelijk, speciaal
wat het onderwijs, de huisvesting, de
werkgelegenheid en de strijd tegen de
armoede betreft
LONDEN Gisteravond is na af
loop van de ministeriële bijeenkomst
van de tien belangrijkste industrie
landen, de z.g. „Groep van Tien", in
Londen, waarop de mogelijkheden
voor de uitbreiding van de internatio
nale liquiditeit werden besproken,
een kort communiqué uitgegeven,
waarvan het voornaamste punt luidt,
dat de „meningsverschillen tussen de
ministers kleiner zijn geworden".
Op een persconferentie heeft de
voorzitter van de bijeenkomst, de Brit
se minister van Financiën, James Cal-
laghan, niet officieel de datum kunnen
geven, waarop de volgende bijeen
komst op ministerieel niveau zal wor
den gehouden. Hij zei, dat de ministers
misschien op 26 augustus opnieuw zul
len bijeenkomen in Londen.
Naar de minister verder zei is geen
overeenstemming bereikt, maar is men
wel zover foekomen dat de plaatsver
vangers van de ministers opdracht
hebben gekregen in de komende we
ken compromisvoorstellen op te stel
len. Daarmee wordt vandaag in Lon
den begonnen. Over twee weken zul
len zij in Parijs opnieuw twee dagen
bijeenkomen.
Volgens het communiqué zal, naar
vewacht, overeenstemming worden be
reikt over een ontwerp-plan neer te
leggen in een resolutie op de komende
jaarvergadering van liet Internationa
le Monetaire Fonds (IMF) in Rio de
Janeiro in september.
ALLENBY-BRUG (Jordanië).
De eerste vluchtelingen zijn uit Jor
danië teruggekeerd naar het gebied
ten westen van de Jordaan. Vijftig
gezinnen van in totaal 146 personen
staken de Allenby-brug over toen Is
raëlische bewakers hun namen afrie
pen. De terugkeer van de g^oep was
georganiseerd door het Internationa
le Rode Kruis.
De groep werd eerder dan de rest
toegelaten, omdat zij als spoedgeval
len werden aangemerkt. De overtocht
duurde 70 minuten bij verzengende
hitte op 370 meter beneden de zee
spiegel.
Israël heeft meegedeeld dat onge
veer 200.000 vluchtelingen kunnen te
rugkeren mits hun aanvragen worden
ingewilligd. De overtocht van de
groep geschiedde rustig. Van het Ro
de Kruis had elk lid van de groep
een rode kaart gekregen. Ze moesten
wachten tot van Israëlische zijde hun
naam werd afgeroepen door een luid
spreker. De gezinnen trokken dan
met hun bezittingen over de voetbrug
die Israël heeft aangelegd.
Er deden zich geen incidenten voor.
Een bejaarde man maakte van de
gelegenheid gebruik om van het door
Israël bezette gebied naar Jordanië
te gaan.
SÏ-. V.
Deze Londense mannequin had
gisteren een niet bepaald benij
denswaardig karweitje op te knap
pen. Ze moest bij zeer hoge zomer -
temperatuur een najaarscollectie
met veel bont) presenteren. Tussen
het tonen van de modellen door
kreeg ze de gelegenheid een beetje af
te koelen. Dat gebeurde met een
emmertje met ijs en heerlijke cham
pagne. Voor belangstellenden: op de
foto draagt ze een cape van Zuid
amerikaans vossebont.
NIEUW DELHI De Indische re
gering is van plan sterilisatie bij de
wet verplicht te stellen voor alle man
nen die drie of meer kinderen hebben,
zo hebben ambtenaren van het minis
terie van Volksgezondheid in Nieuw
Delhi gisteren meegedeeld.
Alle premiers van de deelstaten, op
twee na, hadden hun volle steun gege
ven aan het voorstel, dat een onder
deel vormt van het geboortenrege-
lingsprogramma van de regering. Een
wetsontwerp waarin dit voorstel is
vervat zal alvorens het aan het parle
ment wordt voorgelegd, ter kennis
van het publiek worden gebracht om
de openbare mening te peilen.
Intussen heeft de Indische minister
voor Geboortenregeling, dr. Sripati
Tsjandrasechar, goedkeuring van de
regering gevraagd voor een plan om
elke Indiër die zich laat steriliseren,
als beloning een transistorradio te
schenken.
Hij kwam met dit voorstel terwijl
in Nieuw Delhi een conferentie werd
gehouden om de Hindoese en Moham
medaanse artsen te winnen voor de
geboortenregelingsplannen van de re
gering. Vice-premier Desai zei op die
conferentie dat zelfbeheersing nog al
tijd de beste methode is.
BOLOGNA. Nadat per volks
stemming een verzoek om vergeving
van de voormalige S.S.-majoor Wal
ter Reder was afgewezen, heeft de
bevolking Van het stadje Marzabotto
besloten een geldinzameling te hou
den om de moeder van Reder in staat
te stellen hem te bezoeken in de ge
vangenis van Gaete.
Reder liet in 1944 1830 inwoners van
Marzobotto doodschieten, waarvoor
hij tot levenslange gevangenisstraf
werd veroordeeld. Hij had de bevol
king van het plaatsje om kwijtschel
ding van de straf verzocht als eerste
stap om een verzoek tot gratie bij de
Italiaanse president. Reder wilde zijn
80 jaar oude en zwaar zieke moeder
in Duitsland bezoeken.
c
o
T3
G
a
<v
X
aJ
W)
03
Den Helder
zw.bew.
zw
25
0
Ypenburg
zw.bew.
zw
30
3
Vlissingen
li.bew.
wzw
24
0
Eelde
onweer
zzo
28
4
De Bilt
zw.bew.
zzo
31
5
Twente
onweer
windst.
29
5
Eindhoven
onweer
wnw
32
4
Zd-Limburg
onweer
zo
32
3
Helsinki
onbew.
zw
21
0
Stockholm
li.bew.
z
26
0
Oslo
geh.bew.
z
24
0
Kopenhagen
hf.bew.
zzo
25
0
Aberdeen
zw.bew.
windst.
21
0
Londen
hf.bew.
wzw
26
2
Brussel
zw.bew.
verand.
32
8
Luxemburg
li.bew.
z
32
0
Parijs
onbew.
windst.
31
12
Bordeaux
zw.bew.
windst.
27
0
Grenoble
li.bew.
windst.
0
Nice
zw.bew.
n
27
0
Berlijn
onbew.
zo
24
0
Frankfurt
li.bew.
no
32
0
München
onbew.
zzo
29
0
Zürich
li.bew.
n
30
0
Genève
onbew.
windst.
31
0
Locarno
onbew.
windst.
31
0
Wenen
zw.bew.
verand.
25
0
Innsbruck
onbew.
w
29
0
Belgrado
onbew.
windst.
26
0
Athene
onbew.
nnw
36
0
Rome
onbew.
windst.
28
0
Barcelona
li.bew.
nw
28
0
Madrid
onbfw.
windst.
34
0
(Van onze correspondent)
PARIJS Een eskader vliegende
schotels heeft in de nacht van maan
dag op dinsdag in formatie boven
Frankrijk gevlogen. Het ontstond uit
het niets, werd als eerste in Dijon ge
signaleerd, vervolgens in Straatsburg,
Epinal, Parijs en tal van andere ste
den. Het laatst werd het gezien door
officieren en bemanningsleden van het
autoveer Valengay van de dienst Diep
pe—New Haven, in de haven van Diep
pe.
Talrijke Fransen beweerden dat ze
op ongeveer hetzelfde tijdstip zes licht
gevende voorwerpen, gevolgd door
een „stofgouden staart" hadden gezien,
die zich met een geweldige snelheid,
maar geluidloos op grote hoogte door
het luchtruim bewogen.
Gisteren, gedurende de gehele och
tend, heeft Frankrijk zich afgevraagd,
waar deze vliegende schotel vandaan
kwamen. Pas om half tien kwam het
observatiestation van Besangon, dat
deel uitmaakt van de kring van Franse
waarnemingsposten voor kunstmanen
met het „teleurstellend" bericht, dat al
deze Fransen getuigen waren geweest
van h etuiteenvallen van de Russische
kunstmaan Kosmos 168, die op 4 juli jl.
gelanceerd was.
Het station voegde hieraan toe, dat
het verschijnsel zich binnenkort kan
herhalen, omdat enkele andere kunst
manen bedenkelijk dicht de dichtere
lagen van de dampkring zijn genaderd.
Zodra zij deze bereikt hebben vliegen
zij door de wrijving in brand en houden
op te bestaan.
Nigeriaanse troepen trekken hier
over de grens van de afgeschei
den republiek Biafra op weg naar
het front, waar de tragische burger
oorlog wordt uitgevochten.
SCHIPHOL. De KLM en de Ja
pan Air Lines hebben beide aan de
Boeing vliegtuigfabrieken in Seattle
(VS) verzocht de afleveringsposities
voor nog 3 supersonische straalver-
keersvliegtuigen voor hen te reserve
ren.
Daarmee heeft de KLM, die in 1964
de eerste optie op drie toestellen nam
zich thans verzekerd van 6 afleve
ringsposities van dit type vliegtuig,
dat in Amerika de afkorting SST (Su
per Sonic Transport) draagt.
De Japanse maatschappij had al
eerder 5 SST toestellen voor zich la
ten reserveren, alsmede 3 Concordes
en brengt haar totaal met dit nieuwe
verzoek dus op 11 supersonische
vliegtuigen.
De SST van de Boeing fabrieken,
die maximaal 300 passagiers zal kun
nen vervoeren, zal een snelheid krij
gen van 2,7 maal die van het geluid.
Dat is ongeveer 3 maal zo snel als de
huidige straalverkeersvliegtuigen.
RIO DE JANEIRO —De vroegere
Braziliaanse president Humberto Cas-
tello Branco is gistermorgen door een
vliegtuigongeluk om het leven gekomen.
Hij is 66 jaar geworden.
BRUSSEL De Europese commissie meent dat de behandeling van haar
voorstellen voor invoering van het vrije-vestigingsrecht en het verrichten van
diensten in de gemeenschap aanzienlijk moet worden versneld.
In een overzicht over de stand van
zaken op dit gebied, dat zij aan de
Europese ministerraad heeft toege
zonden, verklaart de commissie dat
op dit ogenblik 17 EEG-richtlijnen
voor vestigingsvrijheid en vrijheid
van dienstverlening in een aanzien
lijk aantal sectoren van de economie
van kracht zijn.
Er zijn echter nog 25 voorstellen in
behandeling. Wil men die voor het ein
de van de overgangsfase naar de vol
ledig vrije EEG-markt ingevoerd heb
ben, dan zullen zowel de procedures
voor raadpleging van het Europees
parlement en het economisch en so
ciaal comité, als de goedkeuringspro
cedure van dè Europese ministerraad
aanzienlijk moeten worden bespoe
digd, aldus dit overzicht.
ADVERTENTIE
I ETS NIEUWS OP DE VLOER
Waarom, dacht deze oppasser van de
zeehonden in het koele water zwemmen.
in
dierentuin
Hoe hij zijn
Frankfurt, zal ik in de hitte blijven staan, terwijl de
probleempje oploste blijkt uit bijgaande foto.
XXet vervoer van luchtpassagiers, die
een geheel verzorgde vakantiereis
maken (zogenaamd Ité-vervoer) is
een lucratieve zaak. De andere kant
van de medaille wordt echter zicht
baar als in de wintermaanden voor
de vliegtuigen te weinig emplooi is.
Het resultaat tekent zich dar. af in ro
de cijfers. Dit is de oorzaak waarom
het luchtvaartbedrijf Schreiner Aero
contractors wordt geliquideerd.
In ons land maakten in 1963 42.000
vakantiegangers gebruik van het
vliegtuig. Dit jaar zijn het er ruw
weg 150.000 en in 1970 wordt het dub
bele van dit aantal verwacht. Het is
duidelijk dat steeds meer toestellen
nodig zijn om dit massale vervoer te
verzorgen, want nu al vliegt men met
deze reizigers in een strak schema
maandenlang afgeladen heen en weer
naar de zuidelijke landen. Dan is het
tevens duidelijk dat in de slappe win
termaanden steeds meer lading (vracht
en passagiers) beschikbaar moet zijn
om de exploitatie van een grotere
luchtvloot kloppend te houden. Waar
dat niet lukt, vallen de zwakken af
als nauwe samenwerking met anderen
niet mogelijk is.
Dit laatste is nu het geval met
Schreiner Aerocontractors. In een
vroeger stadium had het bedrijf mis
schien kunnen worden 'gered als er
niet een bijzondere omstandigheid ge
weest was. „De persoon van de heer
Schreiner was niet acceptabel voor de
KLM", zegt Van Ommeren.
XJet Rotterdamse scheepvaartbedrijf
Phs. van Ommeren nam in augus
tus 1961 de helft over van het aande
lenkapitaal van Schreiner dat een
nominale waarde van een miljoen gul
den had. Drie jaar later begon Schrei
ner Aerocontractors met Ité-vervoer.
Daartoe werd een vloot opgebouwd
van twee Friendships, drie DC-7C's
en een Dakota.
De financiële resultaten van het
hele bedrijf schijnen nooit winstge
vend te zijn geweest. Dat was de aan
leiding voor Van Ommeren om aan te
sturen op samenwerking met andere
Nederlandse luchtvaartbedrijven,
hoewel de heer B. A. M. Schreiner
als directeur verantwoordelijk bleef
voor de exploitatie van de zaak. Die
besprekingen liepen op niets uit.
De enige mogelijkheid om het lucht
vaartbedrijf staande te houden leek,
toen dat de heer Schreiner zou ver
dwijnen om een gunstiger klimaat
voor de onderhandelingen te krijgen
Op 1 januari van dit jaar nam daar
toe Van Ommeren ook de andere vijf
ton aan aandelen over, hoewel niet
bekend is gemaakt tegen welk bedrag.
De heer Schreiner zette de exploitatie
van de helikopters zelfstandig voort,
zodat een verrekening nodig was.
\7"an Ommeren probeerde bij de Ko
ninklijke Nederlandse Stoomboot
Maatschappij (KNSM) te Amster
dam belangstelling te wekken om te
participeren in Schreiner. De KNSM
was al financieel geïnteresseerd in het
Amsterdamse luchtvaartbedrijf Mar
tinair van de heer Martin Schroder.
Omdat de KLM voor 25 procent aan
deelhouder is van Martinair, leek het
dat zij meer de geschikte gespreks
partners voor dit probleem was. Sinds
enkele maanden werden daarom bespre
kingen gevoerd tussen de directies
van Van Ommeren en KLM.
Men is er niet uit gekomen. De
mogelijkheid voor een sluitende ex
ploitatie bleek niet aanwezig te zijn.
„Ook niet voor. de toekomst", deelt
de K.L.M. mee. „De laatste jaren was
Schreiner altijd verliesgevend", zegt
Van Ommeren. Het ging daarbij om
grote bedragen. Het Rotterdamse
scheepvaartbedrijf wil geen precieze
cijfers zeggen, maar wel: „Van Om
meren laat zich niet intimideren door
een klein verlies". Zo'n uitlating zegt
ook wel wat!
Volgens Van Ommeren boekte de
vloot van Schreiner dit jaar tachtig
duizend passagiers in het Ité-vervoer,
„iets meer dan i nl966." Dit gestegen
aantal reizigers blijkt toch onvoldoen
de om over het hele jaar voor Schrei
ner Aerocontractors een gunstig resul
taat op te leveren. Van Ommeren
meent dat Martinair daarentegen,
maar vijftigduizend Ité-passagiers
vervoert dit jaar.
Het Ité-vervoer is dan wel snel
groot geworden, maar het staat
eigenlijk nog in de kinderschoenen.
De heer Schroder stelt namelijk vast
dat er een begripsverwarring is. Hij
telt een Ité-passagier als die uit en
thuis wordt vervoerd. Hij is ervan
overtuigd, dat Schreiner in zo'n ge
val twee passagiers opvoert. Los hier
van wantrouwt hij de bekendgemaak
te cijfers van Schreiner Aerocontrac
tors. Volgens de maatstaf van de
heer Schroder was Schreiners aandeel
dit jaar 35.000 Ité-passagiers.
yijn eigen part becijfert hij op
79.000 passagiers. De overigen ko
men hoofdzakelijk op de rekening van
de KLM. Volgend jaar breidt Martin
air de luchtvloot uit met een DC-9 en
een Lockheed Electra. Het bedrijf kan
daarmee zijn produktie ten behoeve
van het Ité-vervoer met zeventig pro
cent vergroten. Het is dan in staat
om het transport van 135.000 Ité-pas
sagiers te verzorgen.
Met de capaciteit van de KLM en
die van het jonge Amsterdamse
luchtvaartbedrijf Transavia zal er
dan waarschijnlijk wel voldoende kun
nen worden aangeboden om te voldoen
aan de vraag van de Nederlandse toe-
ristenmarkt.
Martinair slaagt erin tot een posi
tief jaarlijks resultaat te komen met
het uitvoeren van zogenaamde derde-
landenvervoer. Dit bedrijf krijgt in de
slappe wintermaanden naast opdrach
ten van de KLM ook veel werk van
buitenlandse luchtvaartmaatschappij
en. Vooral Lufthansa, Swissair, SAS
en Air Lingus zijn goede klanten.
De commissie wijst er op, dat zelfs
als de Europese ministerraad de richt
lijnen tijdig gereed zou hebben, in de
zes landen nog heel wat aanvullend
werk verricht moet worden. Zij merkt
in dit verband voorts op dat het dik
wijls niet mogelijk is tot resultaten te
komen zonder onderlinge erkenning
van diploma's, certificaten en andere
titels en zonder coördinatie van de
eisen die gesteld worden voor de toe
gang tot of de uitoefening van be
paalde beroepen en werkzaamheden.
Voor bepaalde werkzaamheden
(verzekeringen, vrije beroepen, para
medische en farmaceutische beroe
pen) is een dergelijke coördinatie een
voorwaarde voor de opheffing van de
verschillen in behandeling in vele
andere gevallen vormt de opheffing
een noodzakelijke aanvulling.
Bij de coördinatie van het vennoot
schapsrecht is ook een aanzienlijke
achterstand ontstaan, aldus het over
zicht. Een voorstel voor een richtlijn
dat in 1964 is ingediend, is nog steeds
niet vastgesteld ondanks de beperkte
werkingssfeer ervan.
Een ontwerp-richtlijn inzake garan
ties op het gebied van de oprichting
van naamloze vennootschappen en de
instandhouding van het vennootschap
pelijk kapitaal is gereed om bij de
raad te worden ingediend.
Ontwerpen voor een gecoördineerde
regeling op het gebied van interne fu
sies en balansen zouden in 1968 vol
tooid kunnen worden. Het is volgens
de commissie technisch echter onmo
gelijk om een aanvang te maken met
de coördinatie van andere soorten ven
nootschappen, waarvoor de voorberei
dende studies wel zqn voltooid.
Het rapport wijst er tenslotte ook
nog op, dat de Europese commissie
de vele ingewikkelde taken op dit ge
bied niet tot een goed einde zal kun
nen brengen, als de personeelsbezet
ting van de desbetreffende diensten
niet aanzienlijk wordt uitgebreid.
l
VATICAANSTAD Paus Paulus VI
heeft goed gevonden, dat van pries
ters, bisschoppen en studenten, die
promoveren aan r.k. universiteiten,
niet meer zal worden geëist, dat zij
de zogenaamde „modernisteneed"
afleggen. Hij heeft deze vervangen
door een in algemene bewoordingen
gestelde betuiging van trouw aan de
kerk en de Paus.
Een woordvoerder voor de congregtie
voor de geloofsleer deelde mee, dat
het desbetreffende decreet binnen en
kele dagen zal worden uitgevaardigd.
De bedoelde eed, welke priesters en
studenten moeten afleggen, is in 1910
ingevoerd door Paus Pius X ter be
strijding van wat de kerk beschouwde
als ketterijen in sommige moderne en
wetenschappelijke denkwijzen.
In de eed werd verklaard, dat het be
staan van God kon worden bewezen
door het natuurlijk verstand, dat
wonderen en profetieën te allen tij
de, ook de tegenwoordige, mogelijk
zijn en dat dogma's onveranderlijk
zijn.
De oude eed telde meer dan 600 woor
den en bevatte bijzonderheden van
de leringen van de kerk. De nieuwe
formule telt slechts ongeveer 100
woorden en is een algemene betui
ging van trouw aan de leer der kerk
en het primaatschap van de paus,
zonder dat in bijzonderheden wordt
getreden.
In een Vaticaans decreet van 1918
werd aan de oude eed een tijdelijk
karakter toegekend en verklaard, dat
het aan de Paus was, te beslissen
wanneer hij zou worden afgeschaft.
Het Vaticaans oecumenisch concilie
heeft aangedrongen op herziening van
de. belofte en het aan de Paus over
gelaten, handelend op te treden.
Vaticaanse zegslieden deelden mede
dat de Paus door de verandering
goed te keuren is ingegaan tegen
sterk verzet van de goeddeels con
servatie curie.
4