„Toneel" in ruimste zin van het woord bij toneelgroep „Theater" UIT DE KERKEN Avro-bode krijgt de naam „Kijk en luister" Acteur Jean Galland overleden Orgelconcerten van Feike Asma in Zutphen Gerucht over fusie tussen AKU-Shell RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND MORGEN Vermogen van Interlinie steeg met f 25 min WISSELMARKT L ééetrZ' RECHTER TIE TELEVISIE T.V. LANGENBERG Johnny Hart OMZETTEN NABEURSKOERSEN DONDERDAG 20 JULI 1967 Hij keek keurend de kring rond: Ida, met een te snelle glimlach en koel-vriendelijke ogen. Barend, stug en verbaasd. Chrisje, met een zenuw lachje, half spottend, half vèrbiedend. Agpeta, kil afwijzend en strak-be- heerst. En Lientje, zo triomfaal „Dat kan ik toch niet...", zei Coen zacht. „Kom, kom, je danst toch anders zo vaak!..." paaide nicht Ida. Het klonk alleen maar intrigant. „Ik kan niet", zei Coen snel. En meteen draaide hij zich om, en rende de deur uit. Het was een vlucht voor alle fantomen van zijn jeugd. Zij hoor den zijn pantoffels over het gladde hout klepperen, op de bovengang. „Dat hebben jullie al bereikt", zei Freule Lientje. „Terwijl hij voor mij altijd danst". „W&t!" beet Agneta, „hoe bedoel je altijd? „Ik heb het dikwijls gezien, hij heeft vaak voor mij gedanst", legde Lientje kalm uit. „Jullie zult een heel eind terug moeten keren op het pad der opvoedkunde, geloof ik. Hij is bang voor jullie. Bang. Zo bang, dat hij vlucht. De jonker van „Wy- nendael", Agneta. Neem zulke schrik wekkende complicaties uit zijn arm zalig leven weg, en maak er een ge woon mens van". Ze zaten verstijfd. In Barend Peun begon de drift te gonzen, voor deze vergeefse reis. „Intrigante!" zei Agneta. „Intrigan te!... Hoe zal hij ooit weten, dat hij niet dansen mag, als jij... „Ik zal niet toestaan, dat iemand met Coen „praat", antwoordde haar zuster. „Ik zal in zijn buurt blijven, en hem beschermen. Nu weten jullie het". Chrisje hees zich nerveus uit haar stoel, en grabbelde een koekje van de schaal. „En toch", zei Ida nadenkend, „kan ik je geen ongelijk geven, Lien". Maar dat was meer onbedachtzaam heid van haar. En zij was niet van adel! In augustus van dat jaar, op een zaterdagmiddag, draafde Coen het hek uit, de straatweg op, regelrecht naar het huisje van Gaalders. Hij keek niet opzij of vooruit, hij draaf de maar. Pas, toen hij bijna struikel de over een verdwaalde boomtak op de grond, en stilstond om die opzij te schoppen, hoorde hij zijn naam roe pen. En er was iets in de mannen stem welke herp noemde, wat hem direct deed opzien. Aap de andere kant van de dorps weg stond een heer. Hij lachte tegen Coen. Ja, die fonkelende glimlach moest Coen immers wel herkennen! Er do ken visioenen van reizen op, voorbij schietende landschappen, een'warme kamer, een Kerstboom... „Ken je me nog, Coen?" zei die meneer. Maar hij had een heel andere hoed op, een onbekend pak aan. Hij was kleiner, dan Coen zich herinnerde, en zijn gelaat was boven het lichte col bert sterk gebruind. Nog voor hij geantwoord had, trok er al een waas van melancholie over Coen's gezicht. Hij stapte naar de ander toe. „Jaaa", zei hij aarzelend. En als bewijs: „Meneer Alexander". Coen keek hem aan. Hij had zo gesnakt naar een weer zien, hij had ervan gedroomd en erop om-gefantaseerd; en hier was het nu. Maar een scheiding van ruim twee- eneenhalf jaar liet zich niet zo vlot overbruggen. Al die tijd hadden zij verschillende dingen gedacht en gezien. En wat daarvoor hun ge meenschappelijke ervaring was ge weest, lag zo ver in uitersten van vreugde en treurnis gewikkeld, dat zij er geen van beiden naar konden terug grijpen. Alexander was net zijn vader ge weest, toen. Hoe zou een kind zich tegenover zijn vader voelen, als het hem twee endertig maanden niet gezien had? Een blik van twijfel kwam in de ogen van de man. Had hij verkeerd gehandeld, door met Gaalders mee te rijden? „Je moet me een heleboel van je zelf vertellen", zei hij. „Ik heb zo dikwijls aan je gedacht, Coen! En we hebben elkaar in een heel lange tijd i niet gezien, hè..." 5 „Nee..." antwoordde Coen. De vraag kwam bij hem op, waar- 5 om meneer Alexander hem nooit E meer uitgenodigd had, na die belofte, i Doch hij had al geleerd, niet alles te 5 vragen. Sommige antwoorden konden 5 zo pijn doen... „Weet de Lange, dat u hier bent?" a vroeg Coen. „Ja", zei Alexander. „Zullen we 5 naar hem toe gaan?" „Goed", zuchtte Coen. Onwillekeu- E rig zochten ze allebei de derde, die E alles in milder banen moest leiden. S Verbrinke wilde niet zeggen: „Je E bent groot geworden"; en eensklaps S wist hij niet, wat er eigenlijk tussen 5 hem en dit kind bestaan moest. „Kom", zei hij en legde zijn hand op de schouder van het jongetje, „wat s ben ik blij, je weer eens te zien, j- Coen!" Gelukkig had de Lange hem al veel verteld: dat Coen opschoot met zijn 5 werk, dat hij al vaderlandse geschie- 5 denis kreeg, en zelfs een beetje alge- 5 mene historie. Dat hij uitblonk in 5 aardrijkskunde, maar niet in rekenen. Dat was dus nog net zo, als in de tijd van de fictieve sommetjes over aard- beien en mieren... Toen zei Coen: „Hoe is het met 3 uw vader en moeder?..." Ze wisten allebei, dat ,opa en oma' 3 absurd geklonken zou hebben; toch S schrijnde het. Verbrinke vertelde dat zij het goed E maakten, zij hadden juist een poes met jongen. Drie gevlekte en één he- s lemaal zwart. 3 „Waarom vertel ik dit?" dacht hij. „Het kind mag er niet eens eentje hebben!" „Hoe lang blijft u?..." informeerde Coen. „Ik ga vanavond weer weg", zei Alexander. „Ik wou tussen mijn werk door alleen maar eens even kijken, hoe het nou met onze Coen ging. Maar we hebben zo lang niet met el kaar gepraat, dat we een beetje vreemden zijn geworden..., niet?..." „Een beetje", gaf Coen beleefd toe. In zijn gedachten klonken de woor den na: „tussen mijn werk door". Zou meneer Alexander nu andere kinderen les geven? „Weet je nog, Coen, dat ik je op zocht, toen je ziek lag, bij de Lan ge?..." „Jaa-a, dat weet ik nog... En dat ikHij kon niet praten over dat logeren, waar nimmer meer een invitatie op gevolgd was. „En dat we allebei beloofden, me kaar niet te zullen vergeten", redde Alexander hem. „Dat heb jij immers net zo min gedaan als ik?..." Coen schudde het hoofd. Zij waren al vlak bij het huisje van Gaalders. (Wordt vervolgd) S Als ieder jaar heeft de stadsschouwburg in Arnhem weer een typografisch uiterst verzorgde prospectus het licht doen zien, die een duidelijke indruk geeft van wat Arnhem het komende winterseizoen geboden krijgt. Hans Croiset de directeur van de Toneelgroep „Theater" geeft hierin een uiteenzetting over deactiviteiten van zijn gezelschap en geeft tevens een duidelijk inzicht in het nieuwe repertoire, van het komende seizoen. Wij ontlenen hieraan het volgende. 3560. De storm had alle skisporen uitgewist, zodat de drie mannen helemaal niet meer wisten hoe zij terug moesten lopen naar de Naald. Bovendien bleken hun pols-kompassen op Pluto ook al onbetrouwbaar te zijn. De geringere aantrekkingskracht ten spijt, begon het drietal toch tekenen van vermoeidheid te tonen en toen zij onverwacht weer aan de rand van een diep ravijn stonden, wisten zij, dat zij hopeloos verdwaald waren Sandra's stem klonk verder weg dan ooit, door hun radio. „Dat gaat niet goed, jongens," zei Arend. „Ik stel voor dat wij terugkeren naar de sneeuwvlakte, die we 't laatste doorkruist hebben en daar in een grote cir kel rondlopen, tot wij zekerheid hebben, waar Sandra's stem het sterkste doorkomt. Dan kunnen we althans enigszins bepalen welke richting wij moeten nemen. Ik zie geen andere oplossing." De anderen kennelijk ook niet. „Als jij dan zo veel mogelijk blijft doorpra ten, Sannie! Da's toch geen zware opgave, wel?" voeg de Arend er grinnikend aan toe. Zijn verloofde snoof eens demonstratief, terwijl zij bezorgd naar de sneeuw- beesten keek, die nu overal over de romp van de Naald krioelden. Zij voelde zich allesbehalve prettig! 26. Tsjiao Tai is een ervaren spoorzoeker, maar om dat het bos langzamerhand dunner wordt, en de grond zandiger, valt het niet mee de afdrukken van de hoeven te onderscheiden. Tsjiao Tai, is dan ook blij als hij na enige tijd een oude houthakker tegenkomt, die hem mis schien iets kan vertellen. „Hé, beste man", roept hij de houthakker toe. „Heb je hier een paar uur geleden mis schien zes ruiters zien passeren?" De oude man kijkt argwanend naar Tsjiao" Tai's kostuum. „Wat heb ik met ruiters te maken?" mompelt hij knorrig. „Ik ben een eerlijk man. Ik lever hout aan de beste timmerlui van de stad, en ik ben - og nooit met het gerecht in aanr%r king geweest." Tsjiao Tai weet dat houthakkers vaak eenzelvige lieden zijn, en hij besluit de man voorzichtig aan te pakken. „Luister", zegt hij vriendelijk. „Die zes ruiters waren struikrovers. Ze hebben een bode van de Keizerlijke Schatkist overvallen en twaalf staven goud buitgemaakt. Als je iets weet dat mij op hun spoor kan brengen, maak je een goede kans op een beloning." De houthakker is na deze woorden heel wat toeschietelijker. „Ik heb ze niet gezien", zegt hij, „ik werkte verderop in het bos. Maar vijfhonderd meter hiervandaan is een herberg, en toen ik daar een paar uur geleden langs kwam, zag ik paarden staan en ik hoorde binnen lachen en praten. Het viel me op omdat daar haast nooit volk komt!" Theater begint het nieuwe toneelsei zoen op 9 september in Arnhem met de première van „Arme Marat" van de eigentijdse Russische auteur Aleksej Arboezov. Deze dichter van de „jeugd" zoals hij wel genoemd wordt, omdat zijn personages meestal jonge mensen zijn, behandelt in „Arme Marat" de invloed van de tijd op jon^e idealisti sche mensen en de ontwikkeling die ze doormaken wanneer ze geconfronteerd worden met de realiteit. Alleen de lief de kan mensen geluk brengen, hoezeer ook de materiële behoeften zijn verwe zenlijkt. De regie is in handen van Hans Croi set. „Arme Marat" zal worden gevolgd door „Afore night come" van de En gelse auteur David Rudkin. Hij laat zien hoe een op zichzelf heterogeen ge zelschap het stuk speelt onder pluk kers in het hoogseizoen een eenheid vormt tegen elke werkelijke of ver meende bedreiging van buitenaf. Van af zijn eerste entree blijkt de aanwezig heid van de geheimzinnige outsider Ro che ongewenst. Communicatie blijkt niet mogelijk. Zijn lot is daarmee bepaald. Onafwendbaar wordt het -vonnis vol trokken als in een wreed, macaber ri tueel. Hans Andreus vertaalt „Afore night come", dat op 16 september in première gaat onder de regie van Al- bert Abspoel. De naam Strindberg is geen vreem de in het repertoire van Theater. Van deze Zweedse auteur wordt op 4 novem ber in Arnhem de première gegeven van „Dodendans", te regisseren door Hans Croiset met in de hoofdrollen Jo sephine van Gasteren, Max Croiset en Hans Croiset. Bij het zien van deze in 1900 geschreven huwelijkstragedie zal u de parallel opvallen met het ruim 60 jaar later geschreven „Wie is bang voor Virginia Woolf". Honderd jaar geleden, in 1867, werd de Italiaanse schrijver Luigi Pirandel lo geboren. Theater eert deze toneelver nieuwer met de opvoering van „Van avond improviseren wij" en geeft daar mee een vervolg op het enkele jaren terug met veel succes gespeelde „Zes personages op zoek naar een schrijver". In deze stukken worden de elementen van toneelverbeelding en werkelijkheid op een intrigerende manier dooreenge- mengd. In een poging de verstarring te doorbreken die nu eenmaal inherent is aan de gesloten vorm van het tra ditionele stuk wordt de scheiding tus sen vertoning en vertoonde opgeheven. De regie is in hapden van Elise Hoo- HILVERSUM Het Omslag van de Avrobode, ingevoegd als programmaka tern in het blad Televizier, verdwijnt met ingang van 22 juli. Het wordt ver vangen door een blad met het opschrift „Kijk en luister". De gewone versie van het programmablad van de Avro be houdt zijn omslag met de aanduiding „Avrobode". Deze typografische wijzi ging kon om technische redenen niet eerder worden uitgevoerd. In wezen verandert er niets aan de bladen, die zoals bekend sinds de overeenkomst met de uitgever van Televizier beide uitgaven van de Avro zijn. PARIJS De Franse toneelspeler Jean Galland is in Evian op 70-jarige leeftijd aan een hartaanval overleden. Galland begon zijn loopbaan in 1919, hij behoorde tot het gezelschap van Jac ques Copeau. Het meest viel hij op in „La folie du logies" naar een werk van Frank Vosper, „Hymenee" van Eduard Bourdet en „Tawaritsj" van Jacques Deval. Tussèn 1930 en 1940 trad hij op in 40 films, waaronder „Fantomas", „Les croix de bois", „Le scandale", „Marthe Richard" en „Werther". NED. HERV. KERK Beroepen te Egwierum:: R. E. R. van Buiren, kand. te Rotterdam. Aangenomen naar Durgerdam: P. Veenstra, vicaris te Krommenie; naar Axel (2e pred. plaats) J. Verheul te Ju- lianadorp en Callantsoog; naar Ooster- land (toez.) H. Ommering, kandidaat te Schiedam. GEREF. KERKEN Beroepen te Mechelen: A. J. Verbeek te Hoek; te Colijnsplaats-Geersdijk- Wissekerke: P. Blokland, kand. te Goudriaan. Bedankt voor Zuidwolde: H. Makkin- ga te Koudekerk a. d. Rijn; voor Hille- gom (2e pred. plaats): A. Trapman te Velp. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Scheveningen: N. W. Schreuder, kand. te Amersfoort. Geref. Kerken (vrijgem.): Beroepen: te Leerdam (vac. C. A. Ver sluis) (missionair predikant): R. Kesen- berg, kand. te Zwolle. aiiiMiiiiuiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiHiiii mans. De vertaling is van Conrad van de Weetering. Dit seizoen ook een Sha kespeare, en wel op 1 januari 1968, als de première volgt van „Driekoningen avond". Dit sprankelende blijspel van de grote dichter over'de liefde zal op nieuw vele mensen een allercharmant- ste avond bezorgen van onbekommerd plezier om Jonker Tobias en Jonker Bib- berwang. Genieten zal men van Malvo- lio en bewondering hebben voor de han dige, maar zo verliefde Viola. Dolf Ver spoor heeft het stuk vertaald en Hans Croiset zal dit stuk over mensen die in plaats van de dag de nacht plukken en daarbij hun handen vol hebben, re gisseren. In Arnhem zal op 6 januari de pre mière zijn van Ann Jellicoe's „The sport of my mad mother" en Peter Handke's „Publikums-beschimpfung", in de vertaling van resp. Nic. Brink en Karei Muller. Dit programma van twee moderne eenakters bevat alle elemen ten van deze tijd: muziek, ritme, agres sie en ook een vleugje romantiek. Ann Jellicoe is wellicht bekend van „De Kneep". Peter Handke baarde vorig jaar veel opzien met zijn stuk op de „Experimenta" in Frankfurt, 'n week gewijd aan het experimentele toneel. John van de Rest tekende voor de re gie. Van de Franse blijspelschrijver An- dré Roussin, die we nauwelijks bij u hoeven te introduceren, speelt Theater het stuk „Een oneindige liefde". Een verrukkelijke komedie over de dromige onstuitbare liefde van een getrouwde man voor een getrouwde vrouw, de ge dragingen yan de jaloerse echtgenoten die hun toevlucht bij elkaar zoeken, en over de eerlijke openheid waarmee dit alles geschiedt. Een stuk vol Franse geest en universele liefde. „Een oneindige liefde" wordt geregis seerd door Elise Hoomans, in de ver taling van Ernst van Altena. Na de voorstellingen van „De Heili ge Johanna van de Slachthuizen" en „Trommelen in de naqht" vervolgt Thea ter zijn ingeslagen weg met Bertolt Brechts „De goede mens van Sezuan", in de vertaling van Gerrit Kouwenaar en onder regie van Erik Vos. In dit stuk laat Brecht zien hoe moeilijk het voor goede mensen is om goed te Wij ven, en welke veelal de redenen zijn van de slechtheid van de mensen. Spreekt het niet voor zichzelf dat de goede vrouw Shen Te een gefingeerde neef in het leven moet roepen om zich zelf te beschermen tegenover de slecht heid en de armoede van haar mede mensen? Voorts zullen ook het komende sei zoen weer twee speciale eprogramma's worden uitgebracht, het eerste gewijd aan Pirandello, samengesteld en ge schreven door Hans Tiemeijer, en het tweede gewijd aan Shakespeare, samen te stellen door Krijn ter Braak. De traditie getrouw worden door de Stichting Org§Jcentrum weer een twee tal 'orgelconcerten georganiseerd waar van het eerste op maandag 24 juli a.s. wordt gegeven door de organist Feike Asma. Het programma vermeldt o.a. Bach's bekende Passacaglia in c; van stadgenoot Cor Bute dienst „Suite in oude stijl"; aismede enkele koraalbe werkingen van Jan Zwart. Feike Asma besluit met variaties op een Bach-thema (Slotkoor Cantate 212), gecomponeerd door Paul Chr. van Wes tering, ter ere van het veertigjarig or ganistenjubileum van Feike Asma. Aanvang 8 uur n.m. HILVERSUM I. 18.10 Sportrubriek. 18.30 Lichte gram- mofoonmuz. 18.50 Instrumentaal Trio. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Vocaal ensemble met or gel: moderne geestelijke liederen. 20.00 Stereo: Gevarieerd muziekprogramma. 20.30 Zomeravondmozaiek: gevarieerd programma. 22.15 Wijd als de wereld: internationale oriëntatie in Kerk, zen ding en oecumene. 22.30 Nws. en her haling SOS-berichten. 22.40 Boekbespre king. 22.45 Haarlemse orgelmaand 1967: Kerkorgelconcert: klassieke en moder ne muz. 23.15 Vertolkers beluisterd: klassieke pianomuz. met commentaar. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Licht ork. 18.55 De gesproken brief. 19.00 Stereo: Altviool en piano: klassieke muz. IKOR 19.30 Protestantse korte vesperdienst. 19.55 Kerk veraf en dichtbij. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Kunstkroniek. 20.30 Stereo: Omroepork. en zangsoliste: ope ramuz. 22.20 Nabeschouwing over de Ronde van Frankrijk. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55-24.00 Discotaria: nieuwe gr. foonplaten. NEDERLAND I NTS: 16.15-17.00 Eurovisie: Tour de France 1967: 19e etappe. 18.30 Tour de France: samenvatting. 18.45 De Mini- molen. 18.50 Journ. STER: 18.55 Re clame. NTS: 19.00 De Verrekijker, in ternationaal jeugdjourn. 19.10 Van ge west tot gewest. 19.30 Charley Chaplin film. 19.53 Toeristische -tips. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journ. STER 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voordracht. 20.50 Zelfbe diening, TV-spel. (Produktie van de NDR). 22.20 Lonely Woman: jazzzange res met instrumentale begeleiding. NTS: 22.45-22.50 Journ. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reclame. NCRV: 20.05 Geen be ter leven dan buitenleven, TV-film. 20.30 Weet je nog welprogram- maflitsen, mensen en verhalen uit de te levisie van toendertijd. 21.20 De ont dekking van de zee, documentaire. SER: 22.10 Reclame. NTS: 22.15 Jour naal. CVKIKOR: 22.30-23.00 Frost en Canterbury: gesprek tussen David Frost en de Anglicaanse aartsbisschop van Canterbury, dr. Ramsey. HILVERSUM I. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Stereo: Lichte orkestmuziek. 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Stereo: Licht instrumentaal sextet. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws. 8.32 Touringclub: vakantietips. 8.45 Lichte gramm. muziek. 9.00 Stereo: Londens Festival orkest (gr.): moderne muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Moder- dienst. 11.00 Lichte grammofoonmuz. 12.00 Accordeonmuziek (gr.). 12.27 Me dedelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten of gram- mofoonmuziek. 12.50 Moderne balletmu ziek (gr.). 13.45 Jazzmuziek. 14.05 Ron de van Frankrijk 1967. 14.10 Aan de zee toegeschreven: muziek en gedichten over de zee. 14.30 Stereo: Metropole orkest: amusementsmuziek. 15.05 Ron de van Frankrijk 1967. 15.10 Stereo: Operetteklanken (gr.). 15.25 Stereo: Fries Klarinetkwartet: moderne mu ziek. 16.00 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 17.00 Stereo: Instrumentaal en vocaal ensemble: lich te muziek. (Tussen 17.00-18.00 Ronde van Frankrijk 1967). 17.30 Kerkorgel concert: moderne muziek. HILVERSUM II. VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Stereo: Viool en klavecimbel (gramm.) klassieke muziek. 9.20 Stereo: Klas siek strijkkwartet (gr.). 9.40 Stereo: Fluit, altviool en harp: moderne mu ziek. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws .11.02 "En dan heb je een chanson: liedjesprogramma. AVRO: 11.30 Kerkorgelconcert: oude muziek (opn.) 11.55 Beursberichten. 12.00 Licht instrumentaal ensemble. 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting Uitzending voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Scha keringen: cultureel programma in Woord en Muziek. 14.20 Tot Uw orders: gevar. program ma voor de militairen. VPRO: 15.30 Thuis: programma voor thuiszittenden. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Radiophilhar- monisch orkest en soliste: klassieke en moderne muziek. 17.00 Op stap: vakan- tie-suggestis voor kinderen en ouders. 17.10 Stereo: Muzikale aanwinsten. 17.45 Actualiteiten. HILVERSUM III. AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Plaat maar raak: vrolijk ochtend programma. 10.00 Nieuws. 10.02 Ar beidsvitaminen verzoekplatenprogram- ma. (11.00 Nieuws). VPRO: 12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenlandse pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nieuws. 13.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2x Top 10. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Muziek- kantjes: licht muziekprogramma. 16.00 Nieuws. 16.02 Oude grammfoonplaten. 16.30 Sorbet: licht platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05- 18.00 Pop Party. DONDERDAG 20 JULI 1967. DUITSLAND II 10.00 Nws. 10.05 Journ. (Herh. v. gis teren). 10.20 Film. 11.35 Concert. 12.00- 13.30 Das aktuelle Magazin. 16.40 Nws. 16.45 Kinderprogramma. 17.00 Kinder programma. 17.35 Voor de kinderen. 18.00 Nws. (Region.progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Cultureel nws. 18.53 Zand mannetje. 19.00 Act. 19.26 Filmreporta ge. 19.59 Programma-overz. WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn-Westfalen. 18.1 Programmaoverzicht voor de volgende week. 18.12 Film. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 TV-film. 19.40 Pro testsongs.). 20.00 Journ. en weerbe richt. Aansl.: Comment. 23.00 Film overzicht van de vandaag gereden etap pe van de Ronde van Frankrijk. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Die Drehscheibe. 18.55 TV-spel. 19.27 Weer bericht. 19.30 Nws. en thema's van- de dag. 20.00- Licht muziekprogramma. Aansl.: nws. 21.30 Discussie. 22.15 Nws. weerbericht en thema's van de dag. 111111111111111111111111111111111111111111 30. Even rustig alsof hij zich op de begane grond be woog de slak zich voorwaarts op 't hout van de omhei ning. Het spreekt vanzelf dat Tekko zich heel goed vast moest houden om niet van 't slakkenhuis af te glijden. Maar toen hij na een poosje eens voorzichtig naar beneden keek en duizelingwekkende hoogte zag kreeg hij een raar gevoel in zijn maag en begon onze vriend onrustig heen en weer te schuiven. „Niet naar beneden kijken!" commandeerde de slak, die merkte wat er met Tekko aan de hand was. „Nooi+ naaf bene den kijken als je klimt. Altijd recht vooruit naar boven kijken dan heb je nergens last van!" Wat is dat voor een ding daar?" wilde Tekko weten terwijl hij op iets wees dat er als een prop papier tegen de schutting ge plakt zat. „Oh, dat is een nest van een sceliphorn, een goedaardig en hard werkend soort wesp!" antwoordde de slak. „Kijk daar gaat ze. iJelie is een beste vrouw; maar die groene koekoekwesp die daar aan komt met haar mooie hoedje en haar fijne schoentjes is een nietsnut, die alleen maar voor haar plezier leeft. Dat wicht voert de hele dag niets uit dan op terrasjes in de zon te zitten en zich mooi te maken. En nu Selie even van huis is gaat die madam haar eieren even gauw daar in 't nest leggen en dan kan Selie voor de rest zorgen!" „Het is je wat moois!" schreeuwde Tekko, die zich vreselijk opwond en boos de vuist schudde tegen 't mooie koekoekwespje. TELKENS AIS WE INADEMEN NEMEN WE HOEVEEL HEDEN ROET OP f AMSTERDAM Op de effecten beurs in Amsterdam was gisteren de meeste belangstelling gericht op AKU. Bij redelijke omzet werd een koerswinst geboekt van ruim drie gul den. Bij de opening van de beurs be droeg de winst ruim een gulden en tijdens de markt liep de notering vrij regelmatig op. De slotkoers van ƒ56,80 lag op het hoogste punt van de dag. De koersverbetering in Wall Street en vooral speculatie hebben de noterin gen opgeschroefd. Op de beurs circu leerde het gerucht dat Koninklijke Olie belangstelling voor het rayonconcern zou koesteren en dat er een nauwe samenwerking tot stand zou zijn geko men. Dergelijke geruchten zijn reeds ontkend. Van de andere internationale aande len steeg Philips f 2 tot f 95,10. Hoog ovens, Unilever en Koninklijke Olie boekten winsten, die kleiner waren dan ƒ1. De scheepvaartmarkt gaf een goed prijshoudende stemming te zien. Op de staatsfondsenmarkt kwamen veelal lich te koersverbeteringen voor. De cultuur fondsen liepen eveneens iets op. Op de lokale markt is de notering van de aandelen Elsevier opnieuw ge daald. De koers zakte 4 tot 275. Aan delen Zeeuwsche Confectie daalden op het bericht, dat dit concern dit jaar met verlies werkt, acht punten tot 135. Amstel Brouwerij steeg op het tussen tijds bericht drie punten tot 351. Heine- ken liep het gehele verlies van dinsdag in en steeg acht punten tot 536. De biedprijs voor de aandelen Automo biel-Industrie Rotterdam ging met vijf tien punten naar boven tot 320. Flauw in de markt lagen onder meer Mahez, Enot en Hollandsche Sociëteit. Gelder- land-Tielens won vier punten en nader de daarna de 400. H.V.A. f 47.500, A.K.U. 18.060 st.; De- li 571, Hoogovens 4155, Philips 30.360, Unilever 8750, Kon. Petr. 13.550, Holl. Am. Lijn f 25.200, K.L.M. 889 st; Kon. Boot f 78.000, Nievelt 137.300, Scheepv. Unie 85.000, Bührmann 25.700, Centr. S. 4.800, Van Gelder 41.200, Heineken 21.100 Kon. Zout 113.400, Ned. Kabel 25.100, E.M.S. 1697 oude, 898, nieuwe st., Ver. Mach. f 40.900, Zwanenberg 2100 st., H.B.U. f 27.500,-. Kon. Olie 128,40 - 128,50 en 128,30 - 128,50, Unilever 90,60 - 90,80 en 91,91,20, Philips 94,90 - 96,40 en 96,30 - 97,10, AKU 56,50 - 56,80 en 56,80 - 57, KLM 370. DEN HAAG De Internationale Beleg- gings Unie Interunie heeft in de eerste helft van dit jaar gebruik gemaakt van koersfluctuaties aan de diverse beurzen om voornamelijk in het Nederlandse en Amerikaanse gedeelte van de porte feuille enkele ruilingen door te voeren. De sterke koersfluctuaties, veroorzaakt door de spanning in het Midden-Oosten, hebben toch niet kunnen verhinderen dat in de eerste zes maanden van dit jaar de helft van de in 1966 opgetreden koersdaling werd goedgemaakt. Dat ge beurde niet alleen op de voor Interunie belangrijkste beurzen (New York en Amsterdam), maar ook in Engeland en Canada. Uit het tussentijdse bericht per 15 juni blijkt dat deze ontwikkeling op het vermogen en de intrinsieke waarde per aandeel Interunie een gunstige in vloed heeft gehad. Het vermogen steeg in het afgelopen halfjaar met 25 mil joen tot f 428,50 miljoen, hoewel nog 24 miljoen nodig was voor de uitke ring van het dividend over 1966. De waarde per aandeel, inclusief de kosten van afgifte, nam toe van 160,50 tot 170. Uit het Nederlandse deel van de por tefeuille verkocht Interunie 2250 aande len Hoogovens. Het belang bij de Ko ninklijke Veenendaalsche Stoomspinne rij en Weverij 40.000 nominaal) en dat bij de Noord-Europeesche Houthan del Maatschappij 15.000) werd geheel opgeruimd. Het bezit aan aandelen Nij- verdal-Ten Cate werd met 35.000 ver minderd. Daar stonden aankopen van 1120 aan delen Amsterdam Chemie Farmacie (ACF) en 14.000 Amev tegenover. Nieuw in de portefeuille verschenen 150.000 aandelen Bergoss en 85.000 Mulder-Vogem. De lijst van de belangrijkste aan- en verkopen in de Verenigde Staten is lan ger. Gekocht werden aandelen Conti nental Oil (5.000 stuks), High Voltage Engineering (5.000), Litton Industries (1.000), Polaroid (300), Victor Comptome ter (5.000) en Western Power «Sc Gas (15.000). De belangrijkste verkopen waren: 5.000 aandelen Armour, 10.000 Consoli dated Natural Gas, 3.000 Fairmont Goods, 5.000 Food Giant Markets, 1.500 General Electric, 6000 Goodyear, 7. Monsantor 3000 Uorth American Avia tion, 6.250 Peoples Gas Light Coke, 3.300 Rexall Drug Chemical, 2.500 Scovill Manufacturing en 5.000 Westing- house Electric. Op de lijst van fondsen met een beurswaarde van meer dan 1 miljoen staat Koninklijke Olie bovenaan met 21,65 miljoen, gevolgd door Internatio nal Business Machines (I.B.M.) met 18,41 miljoen. Daarachter komen o.m. Unilever, Phi lips, Zwanenberg, Texaco, Dordtsche Petroleum en American Telephone Telegraph, in deze volgorde aflopend van 15,44 miljoen tot 6,13 miljoen. AMSTERDAM, 19 juli Londen 10.03%10.04; New York 3.60&—3.60A Montreal 3.34A3.34A; Parijs 73.471/* —73.52%; Brussel 7.25S—17.26 J; Frankfort 90.0990.14; Stockholm 69.96i/2—70.01%; Zürich 83.36»/*— 83.40»/*; Kopenhagen 51.89%— 51.94% Oslo 50.35—50.40; Wenen 13.96—13.97; Lissabon 12.50%—12.52 Milaan 57.69%—57.741%.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2