„Toneel" in ruimste zin van het
woord bij toneelgroep „Theater"
UIT DE KERKEN
Avro-bode krijgt de
naam „Kijk en luister"
Acteur Jean Galland
overleden
Orgelconcerten van
Feike Asma in Zutphen
Gerucht over
fusie tussen
AKU-Shell
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
VANAVOND
MORGEN
Vermogen van
Interlinie steeg
met f 25 min
WISSELMARKT
L
ééetrZ'
RECHTER TIE
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Johnny Hart
OMZETTEN
NABEURSKOERSEN
DONDERDAG 20 JULI 1967
Hij keek keurend de kring rond:
Ida, met een te snelle glimlach en
koel-vriendelijke ogen. Barend, stug
en verbaasd. Chrisje, met een zenuw
lachje, half spottend, half vèrbiedend.
Agpeta, kil afwijzend en strak-be-
heerst. En Lientje, zo triomfaal
„Dat kan ik toch niet...", zei Coen
zacht.
„Kom, kom, je danst toch anders
zo vaak!..." paaide nicht Ida. Het
klonk alleen maar intrigant.
„Ik kan niet", zei Coen snel. En
meteen draaide hij zich om, en rende
de deur uit. Het was een vlucht voor
alle fantomen van zijn jeugd. Zij hoor
den zijn pantoffels over het gladde
hout klepperen, op de bovengang.
„Dat hebben jullie al bereikt", zei
Freule Lientje. „Terwijl hij voor mij
altijd danst".
„W&t!" beet Agneta, „hoe bedoel
je altijd?
„Ik heb het dikwijls gezien, hij
heeft vaak voor mij gedanst", legde
Lientje kalm uit. „Jullie zult een
heel eind terug moeten keren op het
pad der opvoedkunde, geloof ik. Hij
is bang voor jullie. Bang. Zo bang,
dat hij vlucht. De jonker van „Wy-
nendael", Agneta. Neem zulke schrik
wekkende complicaties uit zijn arm
zalig leven weg, en maak er een ge
woon mens van".
Ze zaten verstijfd.
In Barend Peun begon de drift te
gonzen, voor deze vergeefse reis.
„Intrigante!" zei Agneta. „Intrigan
te!... Hoe zal hij ooit weten, dat hij
niet dansen mag, als jij...
„Ik zal niet toestaan, dat iemand
met Coen „praat", antwoordde haar
zuster. „Ik zal in zijn buurt blijven,
en hem beschermen. Nu weten jullie
het".
Chrisje hees zich nerveus uit haar
stoel, en grabbelde een koekje van de
schaal.
„En toch", zei Ida nadenkend, „kan
ik je geen ongelijk geven, Lien".
Maar dat was meer onbedachtzaam
heid van haar.
En zij was niet van adel!
In augustus van dat jaar, op een
zaterdagmiddag, draafde Coen het
hek uit, de straatweg op, regelrecht
naar het huisje van Gaalders. Hij
keek niet opzij of vooruit, hij draaf
de maar. Pas, toen hij bijna struikel
de over een verdwaalde boomtak op
de grond, en stilstond om die opzij te
schoppen, hoorde hij zijn naam roe
pen. En er was iets in de mannen
stem welke herp noemde, wat hem
direct deed opzien.
Aap de andere kant van de dorps
weg stond een heer. Hij lachte tegen
Coen.
Ja, die fonkelende glimlach moest
Coen immers wel herkennen! Er do
ken visioenen van reizen op, voorbij
schietende landschappen, een'warme
kamer, een Kerstboom...
„Ken je me nog, Coen?" zei die
meneer.
Maar hij had een heel andere hoed
op, een onbekend pak aan. Hij was
kleiner, dan Coen zich herinnerde, en
zijn gelaat was boven het lichte col
bert sterk gebruind.
Nog voor hij geantwoord had, trok
er al een waas van melancholie over
Coen's gezicht. Hij stapte naar de
ander toe.
„Jaaa", zei hij aarzelend. En als
bewijs: „Meneer Alexander".
Coen keek hem aan.
Hij had zo gesnakt naar een weer
zien, hij had ervan gedroomd en erop
om-gefantaseerd; en hier was het nu.
Maar een scheiding van ruim twee-
eneenhalf jaar liet zich niet zo vlot
overbruggen. Al die tijd hadden zij
verschillende dingen gedacht en
gezien. En wat daarvoor hun ge
meenschappelijke ervaring was ge
weest, lag zo ver in uitersten van
vreugde en treurnis gewikkeld, dat
zij er geen van beiden naar konden
terug grijpen.
Alexander was net zijn vader ge
weest, toen.
Hoe zou een kind zich tegenover
zijn vader voelen, als het hem twee
endertig maanden niet gezien had?
Een blik van twijfel kwam in de
ogen van de man.
Had hij verkeerd gehandeld, door
met Gaalders mee te rijden?
„Je moet me een heleboel van je
zelf vertellen", zei hij. „Ik heb zo
dikwijls aan je gedacht, Coen! En we
hebben elkaar in een heel lange tijd i
niet gezien, hè..." 5
„Nee..." antwoordde Coen.
De vraag kwam bij hem op, waar- 5
om meneer Alexander hem nooit E
meer uitgenodigd had, na die belofte, i
Doch hij had al geleerd, niet alles te 5
vragen. Sommige antwoorden konden 5
zo pijn doen...
„Weet de Lange, dat u hier bent?" a
vroeg Coen.
„Ja", zei Alexander. „Zullen we 5
naar hem toe gaan?"
„Goed", zuchtte Coen. Onwillekeu- E
rig zochten ze allebei de derde, die E
alles in milder banen moest leiden. S
Verbrinke wilde niet zeggen: „Je E
bent groot geworden"; en eensklaps S
wist hij niet, wat er eigenlijk tussen 5
hem en dit kind bestaan moest.
„Kom", zei hij en legde zijn hand
op de schouder van het jongetje, „wat s
ben ik blij, je weer eens te zien, j-
Coen!"
Gelukkig had de Lange hem al veel
verteld: dat Coen opschoot met zijn 5
werk, dat hij al vaderlandse geschie- 5
denis kreeg, en zelfs een beetje alge- 5
mene historie. Dat hij uitblonk in 5
aardrijkskunde, maar niet in rekenen.
Dat was dus nog net zo, als in de tijd
van de fictieve sommetjes over aard-
beien en mieren...
Toen zei Coen: „Hoe is het met 3
uw vader en moeder?..."
Ze wisten allebei, dat ,opa en oma' 3
absurd geklonken zou hebben; toch S
schrijnde het.
Verbrinke vertelde dat zij het goed E
maakten, zij hadden juist een poes
met jongen. Drie gevlekte en één he- s
lemaal zwart. 3
„Waarom vertel ik dit?" dacht hij.
„Het kind mag er niet eens eentje
hebben!"
„Hoe lang blijft u?..." informeerde
Coen.
„Ik ga vanavond weer weg", zei
Alexander. „Ik wou tussen mijn werk
door alleen maar eens even kijken,
hoe het nou met onze Coen ging.
Maar we hebben zo lang niet met el
kaar gepraat, dat we een beetje
vreemden zijn geworden..., niet?..."
„Een beetje", gaf Coen beleefd toe.
In zijn gedachten klonken de woor
den na: „tussen mijn werk door".
Zou meneer Alexander nu andere
kinderen les geven?
„Weet je nog, Coen, dat ik je op
zocht, toen je ziek lag, bij de Lan
ge?..."
„Jaa-a, dat weet ik nog... En dat
ikHij kon niet praten over
dat logeren, waar nimmer meer een
invitatie op gevolgd was.
„En dat we allebei beloofden, me
kaar niet te zullen vergeten", redde
Alexander hem. „Dat heb jij immers
net zo min gedaan als ik?..."
Coen schudde het hoofd.
Zij waren al vlak bij het huisje van
Gaalders.
(Wordt vervolgd) S
Als ieder jaar heeft de stadsschouwburg in Arnhem weer een typografisch
uiterst verzorgde prospectus het licht doen zien, die een duidelijke indruk
geeft van wat Arnhem het komende winterseizoen geboden krijgt. Hans Croiset
de directeur van de Toneelgroep „Theater" geeft hierin een uiteenzetting over
deactiviteiten van zijn gezelschap en geeft tevens een duidelijk inzicht in het
nieuwe repertoire, van het komende seizoen. Wij ontlenen hieraan het volgende.
3560. De storm had alle skisporen uitgewist, zodat de
drie mannen helemaal niet meer wisten hoe zij terug
moesten lopen naar de Naald. Bovendien bleken hun
pols-kompassen op Pluto ook al onbetrouwbaar te zijn.
De geringere aantrekkingskracht ten spijt, begon het
drietal toch tekenen van vermoeidheid te tonen en toen
zij onverwacht weer aan de rand van een diep ravijn
stonden, wisten zij, dat zij hopeloos verdwaald waren
Sandra's stem klonk verder weg dan ooit, door hun
radio.
„Dat gaat niet goed, jongens," zei Arend. „Ik stel
voor dat wij terugkeren naar de sneeuwvlakte, die we
't laatste doorkruist hebben en daar in een grote cir
kel rondlopen, tot wij zekerheid hebben, waar Sandra's
stem het sterkste doorkomt. Dan kunnen we althans
enigszins bepalen welke richting wij moeten nemen.
Ik zie geen andere oplossing." De anderen kennelijk
ook niet. „Als jij dan zo veel mogelijk blijft doorpra
ten, Sannie! Da's toch geen zware opgave, wel?" voeg
de Arend er grinnikend aan toe. Zijn verloofde snoof
eens demonstratief, terwijl zij bezorgd naar de sneeuw-
beesten keek, die nu overal over de romp van de
Naald krioelden. Zij voelde zich allesbehalve prettig!
26. Tsjiao Tai is een ervaren spoorzoeker, maar om
dat het bos langzamerhand dunner wordt, en de grond
zandiger, valt het niet mee de afdrukken van de hoeven
te onderscheiden. Tsjiao Tai, is dan ook blij als hij na
enige tijd een oude houthakker tegenkomt, die hem mis
schien iets kan vertellen. „Hé, beste man", roept hij de
houthakker toe. „Heb je hier een paar uur geleden mis
schien zes ruiters zien passeren?" De oude man kijkt
argwanend naar Tsjiao" Tai's kostuum. „Wat heb ik met
ruiters te maken?" mompelt hij knorrig. „Ik ben een
eerlijk man. Ik lever hout aan de beste timmerlui van
de stad, en ik ben - og nooit met het gerecht in aanr%r
king geweest." Tsjiao Tai weet dat houthakkers vaak
eenzelvige lieden zijn, en hij besluit de man voorzichtig
aan te pakken. „Luister", zegt hij vriendelijk. „Die zes
ruiters waren struikrovers. Ze hebben een bode van de
Keizerlijke Schatkist overvallen en twaalf staven goud
buitgemaakt. Als je iets weet dat mij op hun spoor kan
brengen, maak je een goede kans op een beloning." De
houthakker is na deze woorden heel wat toeschietelijker.
„Ik heb ze niet gezien", zegt hij, „ik werkte verderop
in het bos. Maar vijfhonderd meter hiervandaan is een
herberg, en toen ik daar een paar uur geleden langs
kwam, zag ik paarden staan en ik hoorde binnen lachen
en praten. Het viel me op omdat daar haast nooit volk
komt!"
Theater begint het nieuwe toneelsei
zoen op 9 september in Arnhem met
de première van „Arme Marat" van
de eigentijdse Russische auteur Aleksej
Arboezov. Deze dichter van de „jeugd"
zoals hij wel genoemd wordt, omdat
zijn personages meestal jonge mensen
zijn, behandelt in „Arme Marat" de
invloed van de tijd op jon^e idealisti
sche mensen en de ontwikkeling die ze
doormaken wanneer ze geconfronteerd
worden met de realiteit. Alleen de lief
de kan mensen geluk brengen, hoezeer
ook de materiële behoeften zijn verwe
zenlijkt.
De regie is in handen van Hans Croi
set. „Arme Marat" zal worden gevolgd
door „Afore night come" van de En
gelse auteur David Rudkin. Hij laat
zien hoe een op zichzelf heterogeen ge
zelschap het stuk speelt onder pluk
kers in het hoogseizoen een eenheid
vormt tegen elke werkelijke of ver
meende bedreiging van buitenaf. Van
af zijn eerste entree blijkt de aanwezig
heid van de geheimzinnige outsider Ro
che ongewenst. Communicatie blijkt niet
mogelijk. Zijn lot is daarmee bepaald.
Onafwendbaar wordt het -vonnis vol
trokken als in een wreed, macaber ri
tueel. Hans Andreus vertaalt „Afore
night come", dat op 16 september in
première gaat onder de regie van Al-
bert Abspoel.
De naam Strindberg is geen vreem
de in het repertoire van Theater. Van
deze Zweedse auteur wordt op 4 novem
ber in Arnhem de première gegeven
van „Dodendans", te regisseren door
Hans Croiset met in de hoofdrollen Jo
sephine van Gasteren, Max Croiset en
Hans Croiset. Bij het zien van deze in
1900 geschreven huwelijkstragedie zal
u de parallel opvallen met het ruim
60 jaar later geschreven „Wie is bang
voor Virginia Woolf".
Honderd jaar geleden, in 1867, werd
de Italiaanse schrijver Luigi Pirandel
lo geboren. Theater eert deze toneelver
nieuwer met de opvoering van „Van
avond improviseren wij" en geeft daar
mee een vervolg op het enkele jaren
terug met veel succes gespeelde „Zes
personages op zoek naar een schrijver".
In deze stukken worden de elementen
van toneelverbeelding en werkelijkheid
op een intrigerende manier dooreenge-
mengd. In een poging de verstarring
te doorbreken die nu eenmaal inherent
is aan de gesloten vorm van het tra
ditionele stuk wordt de scheiding tus
sen vertoning en vertoonde opgeheven.
De regie is in hapden van Elise Hoo-
HILVERSUM Het Omslag van de
Avrobode, ingevoegd als programmaka
tern in het blad Televizier, verdwijnt
met ingang van 22 juli. Het wordt ver
vangen door een blad met het opschrift
„Kijk en luister". De gewone versie van
het programmablad van de Avro be
houdt zijn omslag met de aanduiding
„Avrobode". Deze typografische wijzi
ging kon om technische redenen niet
eerder worden uitgevoerd. In wezen
verandert er niets aan de bladen, die
zoals bekend sinds de overeenkomst
met de uitgever van Televizier beide
uitgaven van de Avro zijn.
PARIJS De Franse toneelspeler
Jean Galland is in Evian op 70-jarige
leeftijd aan een hartaanval overleden.
Galland begon zijn loopbaan in 1919, hij
behoorde tot het gezelschap van Jac
ques Copeau. Het meest viel hij op in
„La folie du logies" naar een werk van
Frank Vosper, „Hymenee" van Eduard
Bourdet en „Tawaritsj" van Jacques
Deval.
Tussèn 1930 en 1940 trad hij op in 40
films, waaronder „Fantomas", „Les
croix de bois", „Le scandale", „Marthe
Richard" en „Werther".
NED. HERV. KERK
Beroepen te Egwierum:: R. E. R. van
Buiren, kand. te Rotterdam.
Aangenomen naar Durgerdam: P.
Veenstra, vicaris te Krommenie; naar
Axel (2e pred. plaats) J. Verheul te Ju-
lianadorp en Callantsoog; naar Ooster-
land (toez.) H. Ommering, kandidaat te
Schiedam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Mechelen: A. J. Verbeek
te Hoek; te Colijnsplaats-Geersdijk-
Wissekerke: P. Blokland, kand. te
Goudriaan.
Bedankt voor Zuidwolde: H. Makkin-
ga te Koudekerk a. d. Rijn; voor Hille-
gom (2e pred. plaats): A. Trapman te
Velp.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Scheveningen: N. W.
Schreuder, kand. te Amersfoort.
Geref. Kerken (vrijgem.):
Beroepen: te Leerdam (vac. C. A. Ver
sluis) (missionair predikant): R. Kesen-
berg, kand. te Zwolle.
aiiiMiiiiuiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiHiiii
mans. De vertaling is van Conrad van
de Weetering. Dit seizoen ook een Sha
kespeare, en wel op 1 januari 1968, als
de première volgt van „Driekoningen
avond". Dit sprankelende blijspel van
de grote dichter over'de liefde zal op
nieuw vele mensen een allercharmant-
ste avond bezorgen van onbekommerd
plezier om Jonker Tobias en Jonker Bib-
berwang. Genieten zal men van Malvo-
lio en bewondering hebben voor de han
dige, maar zo verliefde Viola. Dolf Ver
spoor heeft het stuk vertaald en Hans
Croiset zal dit stuk over mensen die
in plaats van de dag de nacht plukken
en daarbij hun handen vol hebben, re
gisseren.
In Arnhem zal op 6 januari de pre
mière zijn van Ann Jellicoe's „The
sport of my mad mother" en Peter
Handke's „Publikums-beschimpfung",
in de vertaling van resp. Nic. Brink en
Karei Muller. Dit programma van twee
moderne eenakters bevat alle elemen
ten van deze tijd: muziek, ritme, agres
sie en ook een vleugje romantiek. Ann
Jellicoe is wellicht bekend van „De
Kneep". Peter Handke baarde vorig
jaar veel opzien met zijn stuk op de
„Experimenta" in Frankfurt, 'n week
gewijd aan het experimentele toneel.
John van de Rest tekende voor de re
gie.
Van de Franse blijspelschrijver An-
dré Roussin, die we nauwelijks bij u
hoeven te introduceren, speelt Theater
het stuk „Een oneindige liefde". Een
verrukkelijke komedie over de dromige
onstuitbare liefde van een getrouwde
man voor een getrouwde vrouw, de ge
dragingen yan de jaloerse echtgenoten
die hun toevlucht bij elkaar zoeken, en
over de eerlijke openheid waarmee dit
alles geschiedt. Een stuk vol Franse
geest en universele liefde.
„Een oneindige liefde" wordt geregis
seerd door Elise Hoomans, in de ver
taling van Ernst van Altena.
Na de voorstellingen van „De Heili
ge Johanna van de Slachthuizen" en
„Trommelen in de naqht" vervolgt Thea
ter zijn ingeslagen weg met Bertolt
Brechts „De goede mens van Sezuan",
in de vertaling van Gerrit Kouwenaar
en onder regie van Erik Vos. In dit
stuk laat Brecht zien hoe moeilijk het
voor goede mensen is om goed te Wij
ven, en welke veelal de redenen zijn
van de slechtheid van de mensen.
Spreekt het niet voor zichzelf dat de
goede vrouw Shen Te een gefingeerde
neef in het leven moet roepen om zich
zelf te beschermen tegenover de slecht
heid en de armoede van haar mede
mensen?
Voorts zullen ook het komende sei
zoen weer twee speciale eprogramma's
worden uitgebracht, het eerste gewijd
aan Pirandello, samengesteld en ge
schreven door Hans Tiemeijer, en het
tweede gewijd aan Shakespeare, samen
te stellen door Krijn ter Braak.
De traditie getrouw worden door de
Stichting Org§Jcentrum weer een twee
tal 'orgelconcerten georganiseerd waar
van het eerste op maandag 24 juli a.s.
wordt gegeven door de organist Feike
Asma. Het programma vermeldt o.a.
Bach's bekende Passacaglia in c; van
stadgenoot Cor Bute dienst „Suite in
oude stijl"; aismede enkele koraalbe
werkingen van Jan Zwart.
Feike Asma besluit met variaties op
een Bach-thema (Slotkoor Cantate 212),
gecomponeerd door Paul Chr. van Wes
tering, ter ere van het veertigjarig or
ganistenjubileum van Feike Asma.
Aanvang 8 uur n.m.
HILVERSUM I.
18.10 Sportrubriek. 18.30 Lichte gram-
mofoonmuz. 18.50 Instrumentaal Trio.
19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radio
krant. 19.30 Vocaal ensemble met or
gel: moderne geestelijke liederen. 20.00
Stereo: Gevarieerd muziekprogramma.
20.30 Zomeravondmozaiek: gevarieerd
programma. 22.15 Wijd als de wereld:
internationale oriëntatie in Kerk, zen
ding en oecumene. 22.30 Nws. en her
haling SOS-berichten. 22.40 Boekbespre
king. 22.45 Haarlemse orgelmaand 1967:
Kerkorgelconcert: klassieke en moder
ne muz. 23.15 Vertolkers beluisterd:
klassieke pianomuz. met commentaar.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Licht ork.
18.55 De gesproken brief. 19.00 Stereo:
Altviool en piano: klassieke muz. IKOR
19.30 Protestantse korte vesperdienst.
19.55 Kerk veraf en dichtbij. AVRO:
20.00 Nws. 20.05 Kunstkroniek. 20.30
Stereo: Omroepork. en zangsoliste: ope
ramuz. 22.20 Nabeschouwing over de
Ronde van Frankrijk. 22.30 Nws. 22.40
Act. 22.55-24.00 Discotaria: nieuwe gr.
foonplaten.
NEDERLAND I
NTS: 16.15-17.00 Eurovisie: Tour de
France 1967: 19e etappe. 18.30 Tour de
France: samenvatting. 18.45 De Mini-
molen. 18.50 Journ. STER: 18.55 Re
clame. NTS: 19.00 De Verrekijker, in
ternationaal jeugdjourn. 19.10 Van ge
west tot gewest. 19.30 Charley Chaplin
film. 19.53 Toeristische -tips. STER:
19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journ. STER
20.16 Reclame. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Voordracht. 20.50 Zelfbe
diening, TV-spel. (Produktie van de
NDR). 22.20 Lonely Woman: jazzzange
res met instrumentale begeleiding. NTS:
22.45-22.50 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reclame. NCRV: 20.05 Geen be
ter leven dan buitenleven, TV-film.
20.30 Weet je nog welprogram-
maflitsen, mensen en verhalen uit de te
levisie van toendertijd. 21.20 De ont
dekking van de zee, documentaire.
SER: 22.10 Reclame. NTS: 22.15 Jour
naal. CVKIKOR: 22.30-23.00 Frost en
Canterbury: gesprek tussen David Frost
en de Anglicaanse aartsbisschop van
Canterbury, dr. Ramsey.
HILVERSUM I.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening.
7.15 Stereo: Lichte orkestmuziek. 7.30
Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Stereo:
Licht instrumentaal sextet. 8.00 Nws.
8.10 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws.
8.32 Touringclub: vakantietips. 8.45
Lichte gramm. muziek. 9.00 Stereo:
Londens Festival orkest (gr.): moderne
muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Moder-
dienst. 11.00 Lichte grammofoonmuz.
12.00 Accordeonmuziek (gr.). 12.27 Me
dedelingen voor land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten of gram-
mofoonmuziek. 12.50 Moderne balletmu
ziek (gr.). 13.45 Jazzmuziek. 14.05 Ron
de van Frankrijk 1967. 14.10 Aan de zee
toegeschreven: muziek en gedichten
over de zee. 14.30 Stereo: Metropole
orkest: amusementsmuziek. 15.05 Ron
de van Frankrijk 1967. 15.10 Stereo:
Operetteklanken (gr.). 15.25 Stereo:
Fries Klarinetkwartet: moderne mu
ziek. 16.00 In 't zilver: programma
voor oudere luisteraars. 17.00 Stereo:
Instrumentaal en vocaal ensemble: lich
te muziek. (Tussen 17.00-18.00 Ronde
van Frankrijk 1967). 17.30 Kerkorgel
concert: moderne muziek.
HILVERSUM II.
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Lichte grammofoonmuziek. VPRO:
7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws.
8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.00
Stereo: Viool en klavecimbel (gramm.)
klassieke muziek. 9.20 Stereo: Klas
siek strijkkwartet (gr.). 9.40 Stereo:
Fluit, altviool en harp: moderne mu
ziek. 10.00 Lichte grammofoonmuziek.
11.00 Nieuws .11.02 "En dan heb je een
chanson: liedjesprogramma. AVRO:
11.30 Kerkorgelconcert: oude muziek
(opn.) 11.55 Beursberichten. 12.00 Licht
instrumentaal ensemble. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Overheidsvoorlichting Uitzending voor
de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00
Nieuws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Scha
keringen: cultureel programma in
Woord en Muziek.
14.20 Tot Uw orders: gevar. program
ma voor de militairen. VPRO: 15.30
Thuis: programma voor thuiszittenden.
16.00 Nws. 16.02 Stereo: Radiophilhar-
monisch orkest en soliste: klassieke en
moderne muziek. 17.00 Op stap: vakan-
tie-suggestis voor kinderen en ouders.
17.10 Stereo: Muzikale aanwinsten.
17.45 Actualiteiten.
HILVERSUM III.
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten.
9.05 Plaat maar raak: vrolijk ochtend
programma. 10.00 Nieuws. 10.02 Ar
beidsvitaminen verzoekplatenprogram-
ma. (11.00 Nieuws). VPRO: 12.00 Nws.
12.02 Uit de buitenlandse pers. 12.05
Een uurtje Frans. 13.00 Nieuws. 13.02
Uit de buitenlandse pers. 14.05 2x Top
10. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Muziek-
kantjes: licht muziekprogramma. 16.00
Nieuws. 16.02 Oude grammfoonplaten.
16.30 Sorbet: licht platenprogramma.
17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-
18.00 Pop Party.
DONDERDAG 20 JULI 1967.
DUITSLAND II
10.00 Nws. 10.05 Journ. (Herh. v. gis
teren). 10.20 Film. 11.35 Concert. 12.00-
13.30 Das aktuelle Magazin. 16.40 Nws.
16.45 Kinderprogramma. 17.00 Kinder
programma. 17.35 Voor de kinderen.
18.00 Nws. (Region.progr.: NDR: 18.05
Act. 18.19 Cultureel nws. 18.53 Zand
mannetje. 19.00 Act. 19.26 Filmreporta
ge. 19.59 Programma-overz. WDR:
18.05 Nws. uit Noordrijn-Westfalen. 18.1
Programmaoverzicht voor de volgende
week. 18.12 Film. 18.25 Hier und Heute
(I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und
Heute (II). 19.10 TV-film. 19.40 Pro
testsongs.). 20.00 Journ. en weerbe
richt. Aansl.: Comment. 23.00 Film
overzicht van de vandaag gereden etap
pe van de Ronde van Frankrijk.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Die
Drehscheibe. 18.55 TV-spel. 19.27 Weer
bericht. 19.30 Nws. en thema's van- de
dag. 20.00- Licht muziekprogramma.
Aansl.: nws. 21.30 Discussie. 22.15 Nws.
weerbericht en thema's van de dag.
111111111111111111111111111111111111111111
30. Even rustig alsof hij zich op de begane grond be
woog de slak zich voorwaarts op 't hout van de omhei
ning. Het spreekt vanzelf dat Tekko zich heel goed
vast moest houden om niet van 't slakkenhuis af te
glijden. Maar toen hij na een poosje eens voorzichtig
naar beneden keek en duizelingwekkende hoogte zag
kreeg hij een raar gevoel in zijn maag en begon onze
vriend onrustig heen en weer te schuiven. „Niet naar
beneden kijken!" commandeerde de slak, die merkte
wat er met Tekko aan de hand was. „Nooi+ naaf bene
den kijken als je klimt. Altijd recht vooruit naar boven
kijken dan heb je nergens last van!" Wat is dat voor
een ding daar?" wilde Tekko weten terwijl hij op iets
wees dat er als een prop papier tegen de schutting ge
plakt zat. „Oh, dat is een nest van een sceliphorn, een
goedaardig en hard werkend soort wesp!" antwoordde
de slak. „Kijk daar gaat ze. iJelie is een beste vrouw;
maar die groene koekoekwesp die daar aan komt met
haar mooie hoedje en haar fijne schoentjes is een
nietsnut, die alleen maar voor haar plezier leeft. Dat
wicht voert de hele dag niets uit dan op terrasjes in
de zon te zitten en zich mooi te maken. En nu Selie
even van huis is gaat die madam haar eieren even gauw
daar in 't nest leggen en dan kan Selie voor de rest
zorgen!" „Het is je wat moois!" schreeuwde Tekko,
die zich vreselijk opwond en boos de vuist schudde tegen
't mooie koekoekwespje.
TELKENS AIS WE INADEMEN
NEMEN WE HOEVEEL
HEDEN ROET OP
f
AMSTERDAM Op de effecten
beurs in Amsterdam was gisteren de
meeste belangstelling gericht op AKU.
Bij redelijke omzet werd een
koerswinst geboekt van ruim drie gul
den. Bij de opening van de beurs be
droeg de winst ruim een gulden en
tijdens de markt liep de notering vrij
regelmatig op. De slotkoers van ƒ56,80
lag op het hoogste punt van de dag.
De koersverbetering in Wall Street
en vooral speculatie hebben de noterin
gen opgeschroefd. Op de beurs circu
leerde het gerucht dat Koninklijke Olie
belangstelling voor het rayonconcern
zou koesteren en dat er een nauwe
samenwerking tot stand zou zijn geko
men. Dergelijke geruchten zijn reeds
ontkend.
Van de andere internationale aande
len steeg Philips f 2 tot f 95,10. Hoog
ovens, Unilever en Koninklijke Olie
boekten winsten, die kleiner waren dan
ƒ1.
De scheepvaartmarkt gaf een goed
prijshoudende stemming te zien. Op de
staatsfondsenmarkt kwamen veelal lich
te koersverbeteringen voor. De cultuur
fondsen liepen eveneens iets op.
Op de lokale markt is de notering
van de aandelen Elsevier opnieuw ge
daald. De koers zakte 4 tot 275. Aan
delen Zeeuwsche Confectie daalden op
het bericht, dat dit concern dit jaar
met verlies werkt, acht punten tot 135.
Amstel Brouwerij steeg op het tussen
tijds bericht drie punten tot 351. Heine-
ken liep het gehele verlies van dinsdag
in en steeg acht punten tot 536. De
biedprijs voor de aandelen Automo
biel-Industrie Rotterdam ging met vijf
tien punten naar boven tot 320. Flauw
in de markt lagen onder meer Mahez,
Enot en Hollandsche Sociëteit. Gelder-
land-Tielens won vier punten en nader
de daarna de 400.
H.V.A. f 47.500, A.K.U. 18.060 st.; De-
li 571, Hoogovens 4155, Philips 30.360,
Unilever 8750, Kon. Petr. 13.550, Holl.
Am. Lijn f 25.200, K.L.M. 889 st; Kon.
Boot f 78.000, Nievelt 137.300, Scheepv.
Unie 85.000, Bührmann 25.700, Centr. S.
4.800, Van Gelder 41.200, Heineken 21.100
Kon. Zout 113.400, Ned. Kabel 25.100,
E.M.S. 1697 oude, 898, nieuwe st., Ver.
Mach. f 40.900, Zwanenberg 2100 st.,
H.B.U. f 27.500,-.
Kon. Olie 128,40 - 128,50 en 128,30 -
128,50, Unilever 90,60 - 90,80 en 91,91,20,
Philips 94,90 - 96,40 en 96,30 - 97,10,
AKU 56,50 - 56,80 en 56,80 - 57, KLM
370.
DEN HAAG De Internationale Beleg-
gings Unie Interunie heeft in de eerste
helft van dit jaar gebruik gemaakt van
koersfluctuaties aan de diverse beurzen
om voornamelijk in het Nederlandse en
Amerikaanse gedeelte van de porte
feuille enkele ruilingen door te voeren.
De sterke koersfluctuaties, veroorzaakt
door de spanning in het Midden-Oosten,
hebben toch niet kunnen verhinderen
dat in de eerste zes maanden van dit
jaar de helft van de in 1966 opgetreden
koersdaling werd goedgemaakt. Dat ge
beurde niet alleen op de voor Interunie
belangrijkste beurzen (New York en
Amsterdam), maar ook in Engeland en
Canada.
Uit het tussentijdse bericht per 15
juni blijkt dat deze ontwikkeling op
het vermogen en de intrinsieke waarde
per aandeel Interunie een gunstige in
vloed heeft gehad. Het vermogen steeg
in het afgelopen halfjaar met 25 mil
joen tot f 428,50 miljoen, hoewel nog
24 miljoen nodig was voor de uitke
ring van het dividend over 1966. De
waarde per aandeel, inclusief de kosten
van afgifte, nam toe van 160,50 tot
170.
Uit het Nederlandse deel van de por
tefeuille verkocht Interunie 2250 aande
len Hoogovens. Het belang bij de Ko
ninklijke Veenendaalsche Stoomspinne
rij en Weverij 40.000 nominaal) en
dat bij de Noord-Europeesche Houthan
del Maatschappij 15.000) werd geheel
opgeruimd. Het bezit aan aandelen Nij-
verdal-Ten Cate werd met 35.000 ver
minderd.
Daar stonden aankopen van 1120 aan
delen Amsterdam Chemie Farmacie
(ACF) en 14.000 Amev tegenover.
Nieuw in de portefeuille verschenen
150.000 aandelen Bergoss en 85.000
Mulder-Vogem.
De lijst van de belangrijkste aan- en
verkopen in de Verenigde Staten is lan
ger. Gekocht werden aandelen Conti
nental Oil (5.000 stuks), High Voltage
Engineering (5.000), Litton Industries
(1.000), Polaroid (300), Victor Comptome
ter (5.000) en Western Power «Sc Gas
(15.000).
De belangrijkste verkopen waren:
5.000 aandelen Armour, 10.000 Consoli
dated Natural Gas, 3.000 Fairmont
Goods, 5.000 Food Giant Markets, 1.500
General Electric, 6000 Goodyear, 7.
Monsantor 3000 Uorth American Avia
tion, 6.250 Peoples Gas Light Coke,
3.300 Rexall Drug Chemical, 2.500
Scovill Manufacturing en 5.000 Westing-
house Electric.
Op de lijst van fondsen met een
beurswaarde van meer dan 1 miljoen
staat Koninklijke Olie bovenaan met
21,65 miljoen, gevolgd door Internatio
nal Business Machines (I.B.M.) met
18,41 miljoen.
Daarachter komen o.m. Unilever, Phi
lips, Zwanenberg, Texaco, Dordtsche
Petroleum en American Telephone
Telegraph, in deze volgorde aflopend
van 15,44 miljoen tot 6,13 miljoen.
AMSTERDAM, 19 juli Londen
10.03%10.04; New York 3.60&—3.60A
Montreal 3.34A3.34A; Parijs 73.471/*
—73.52%; Brussel 7.25S—17.26 J;
Frankfort 90.0990.14; Stockholm
69.96i/2—70.01%; Zürich 83.36»/*—
83.40»/*; Kopenhagen 51.89%— 51.94%
Oslo 50.35—50.40; Wenen 13.96—13.97;
Lissabon 12.50%—12.52 Milaan
57.69%—57.741%.