Bouw van Schiphol-hotel begint in het najaar Derde Hilton-hotel in ons land Vliegtuigbom explodeert op Vlieland nabij een vol vakantiecentrum Nederlanders besteden soms één miljoen gulden per dag aan ijs Maurer was bij Stork Luchthaven wellicht niet groot genoeg Reparaties zullen miljoenen opslokken Lichtpuntje voor personeel Schreiner „Onschuldig oefenbommetje" zegt vliegbasis Leeuwarden Eilandbewoners zijn zeer verontwaardigd W eerrapporten uit Europa Oestertelers in Oosterschelde breiden uit KONINGIN ONTVING ROEMEENSE GASTEN Jonge Arabieren veroordeeld Vragen in kamer over Boudewijn H. Engelse tieners meerderjarig CANON Ketels Het echte sinaasappelsap, waarvoor u in het restaurant gaarne 1.50 per glas betaalt,... koopt U bij Uw winkeliervoor 1.50 per FLES echt vol sap zonder suiker Oclanic Naam TOPWEKEN VOOR IJS EN FRISDRANKEN FRIS ZWEEDSE EXPERT VAX MENING Finilec plakt en pompt a la minuut DONDERDAG 20 JULI 1967 SCHIPHOL Als de voortekenen niet bedriegen zal de eerste paal voor de bouw van een 300 bedden tellend Hilton hotel op Schiphol in oktober kunnen geschieden. Het zes verdiepingen tellende, lucht- en geluiddichte, van air conditioning voorziene, gebouw zal inclusief de inrichting volgens de ramingen ruim 13 miljoen gulden kosten, hetgeen dus neerkomt op ruim 40.000 gulden per bed. Het is niet de N.V. Luchthaven Schiphol zelf, doch een apart op te richten maatschappij, die met behulp van hypotheken de bouw van het hotel zal bekostigen: de Hotel Maatschappij Schiphol, waarvan de heer Feike de Boer, ex-burgemeester van Amsterdam, de directeur zal zijn. t Het wordt een reprise van de gang van zaken bij de bouw van de beide andere Hilton hotels -in ons land. Ook daarvoor werden twee aparte maat schappijen opgericht: de Amsterdamse Hotel Maatschappij (waarvan de heer De Boer ook de directeur is) en de Hotel Maatschappij Rotterdam N.V. (directeur Siewertsz van Ressema). In alle drie maatschappijen behoort de KLM tot de grootste aandeelhouders. Zij heeft in het Amsterdamse Hilton hotel 3 miljoen en in dat te Rotterdam 1 miljoen gulden gestoken. Daarnaast nemen andere bekende Nederlandse on dernemingen financieel deel. De exploi tatie wordt tegen een huurbedrag in handen gegeven van Hilton Internatio nal. De Hilton hotels in Amsterdam en Rotterdam hebben 500 bedden, dat op gaan naar het architectenbureau Maas kant van Dommelen Kroos en ir. Senf te Rotterdam, dat ook het Hilton hotel in de Maasstad heeft gebouwd. De nieuwe maatschappij zal aan de N.V. Luchthaven Schiphol voor het be nutten van de grond een jaarlijkse canon moeten betalen. Uiteraard is een hotel niet alleen van belang voor de KLM, doch ook voor de N.V. Luchthaven Schiphol, omdat het het aanzien en de service „Nieuw-Amsterdam" annuleert reizen ROTTERDAM Binnen enkele we ken zal de Holland-Amerika Lijn beslis sen of zij de Nieuw Amsterdam voor goed uit de vaart neemt. Het overal ter wereld geliefde passa giersschip, daterend uit 1938, zal drie weken lang worden doorgelicht op de werf van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Het is zeer twijfelachtig of het schip dit onderzoek met succes zal doorstaan. Bij een eerste onderzoek naar de toestand van de ketels, is gisteren ge bleken dat de staat, waarin zij verkeren ongunstiger is dan mocht worden ver- ADVERTENTIE wacht. Voor de komende drie maanden zijn alle reizen van de Nieuw Amster dam geannuleerd. De reparaties zullen miljoenen guldens vergen. Het staat te bezien of de directie van de H.A..L deze kosten wil maken voor een schip, dat volgend jaar ook al in grijpend moet worden verbouwd. •Eind 1968 worden de nieuwe voor schriften voor brandbeveiliging aan boord van passagiersschepen van kracht, die zijn opgesteld door de Inter gouvernementele maritieme raadgeven de organisatie van de Verenigde Na ties en van de Amerikaanse kustwacht. Hoewel de Nieuw Amsterdam altijd een veilig schip is geweest zal het straks ook aan de nieuwe voorwaarden moeten voldoen. De directie van de H.A.L. heeft zich er tot nu toe nooit over uitgelaten of na het verdwijnen van de Nieuw Amster dam een nieuw schip bij een werf zou worden besteld. Naar verluidt zou de maatschappij er op het ogenblik meer voor voelen een bestaand schip over te nemen, zodat de vervanging van de Nieuw Amsterdam sneller zijn beslag kan krijgen. In het kader van eventuele vervan ging van de Nieuw Amsterdam wordt gesproken over de twee jaar oude Oceanic van de Griekse Home Lines. De Oceanic meet 27.645 brt en is wat grootte betreft vergelijkbaar met de Statendam. De directie van de H.A.L. wilde niet bevestigen dat zij inderdaad belangstelling voor dit schip heeft. De Nieuw Amsterdam meet 36.982 ton. De huidige moeilijkheden met de Nieuw Amsterdam komen nauwelijks vier maanden nadat het schip even eens met ketelschade voor drie we ken bij de werf lag. Toen moesten twee korte cruises naar het Caraïbische ge bied worden geannuleerd. Dit keer zijn al drie trans-atlantische rondreizen ge annuleerd De cruise naar Centraal-Afri- ka, waarvoor de Nieuw Amsterdam op 18 september zou vertrekken, gaat evenmin door. Deze steeds regelmatiger terugkeren de annuleringen doen de naam van het schip geen goed. Vooral de Amerikanen de beste klanten van de HALL to nen zich altijd huiverig zee te kiezen met een schip, waarmee iets geweest is. De Nieuw Amsterdam is ondanks haar ouderdom nog steeds de lieve ling van het verwende Amerikaanse zeevarende publiek. Tijdens verschil lende verbouwingen werd het gemoder niseerd, maar desondanks is het aan boord ouderwets gezellig gebleven. De Nieuw Asterdam heeft 'n roem rucht verleden, niet in 't minst door de verrichtingen in de Tweede Wereldoor log. Het schip werd in Halifax ver bouwd tot troepentransportschip. Per reis vervoerde 't sindsdien achtduizend militairen, in plaats van de twaalfhon derd passagiers, die normaal de hutten bevolkten. In de vijf oorlogsjaren bracht de Nieuw Amsterdam bijna 400.000 solda ten naar tal van bestemmingen. Het schip legde in oorlogstijd een miljoen kilometer af, wat 25 keer de omtrek van de aarde is. Duizenden mensen stonden na de oorlog van Hoek van Hol land tot Rotterdam langs de Nieuwe Waterweg op de dag dat het toenmali ge vlaggeschip van de HALL in Neder land terugkeerde. De sloper Sindsdien heeft de Nieuw Amster dam honderden reizen over de Noordat- lantische oceaan en tientallen cruises tot in alle uithoeken van de wereld ge maakt. Mocht de HAL tot de verkoop van dit schip besluiten dan wacht zon der enige twijfel de slopershamer. Geen reder zal bereid zijn het geld op tafel te leggen, dat nodig is om deze char mante oude dame op de been te hou den. Schiphol zal met 300 bedden dus klei ner zijn. Het zal worden gebouwd op een nog open terrein kort achter de hoofdingang vlak voor het begin van het grote parkeerterrein voor passa giers en afhalers. Voor het ontwerp is de opdracht ge- van het vliegveld verhoogt. Bij de bouw zal rekening worden gehouden met de vraag naar kleine vergader ruimte voor haastige zakenlieden, die op doorreis comfortabele gesprekken willen voeren met zakenrelaties. Zij zullen daartoe o.a. de gelegenheid heb ben in de kamers zelf, die extra groot worden. Het hotel zal op de begane grond een restaurant krijgen, plaats biedend aan 90 gasten, een bar met 75 plaat sen, een coffee shop met een bar voor 30 gasten en daarnaast nog 30 stoelen en twee privé eet- en vergaderzaaltjes, die door het wegschuiven van de mo biele muren met het restaurant ge combineerd kunnen worden. DEN HAAG De heer B. A. M. Schreiner kan voor zijn bedrijf Schrei ner Air Transport personeel gebruiken van Schreiner Aerocontractors, waar van over enkele maanden de exploita tie ophoudt. Het gaat om vliegend en technisch personeel dat nodig is voor de vestigingen in Perzië, Nigeria .en Zuid-Korea. De heer Schreiner zei gisteren: „Ik kan nu ongeveer tien mensen plaatsen, sommigen al onmiddellijk. Ik ken de meeste jongens en velen van hen heb ben al voor mij gevlogen in Perzië en Nigeria". Van onze correspondent. VLIELAND. Vlieland ontsnapte gisteren aan een ramp toen uit een vliegtuig een F. 104 G. Starfighter of een Thunderstreak een oefenbom van 25 kilo viel, explodeerde en een felle duinbrand veroorzaakte. De bom viel slechts op één kilometer van een vakantiecentrum, waarin honderden toeristen verbleven. Vlieland is zeer verontwaardigd over deze misser. Mr. G. A. de Lange, voor zitter van de Vereniging tot Behoud van de Waddenzee: „Ik vind het schan dalig dat er in de zomermaanden mag worden geoefend. Dankzij het kordate optreden van de eilandbewoners en de badgasten die onmiddellijk waren gaan blussen, is een ramp voorkomen. Wij kunnen hier geen rampen heb ben. Er is hier maar één dokter en een ziekenhuis hebben we niet. Bovendien staat er in de Hinderwet dat vliegtui gen 's zomers niet met explosieven mo gen oefenen". De burgemeester van Vlieland, (met zijn 6000 toeristen), de heer G. Rom- bout, noemt de misser „een moeilijke kwestie". „De luchtmacht had met deze misser beslist geen beste dag. Ik wil eerst de rapporten afwachten voordat ik verdere stappen onderneem. Zoiets kunnen we op het eiland niet hebben." De vliegbasis Leeuwarden spreekt van een „onschuldig oefenbommetje". Door het missen van het doel, de wrij ving van de grond en de droogte zou de brand volgens de vliegbasis zijn ont staan. De duinbrand, die aanvankelijk met succes werd bestreden door militairen, eilandbewoners en toeristen, laaide gis teravond weer op. De militairen hielden de wacht om bij uitbreiding van de brand de bewoners en toeristen te alar meren. Dat zou gebeuren door sirenes die na de explosie van de bom het ei land ook al hadden opgeschrikt. g Qj +-> ÖJO ca- O 33 cd S-t •v c u W s s 2 Den Helder li.bew. w 23 0 Ypenburg hf.bew. wzw 24 0 Vlissingen zw.bew. zw 22 0 Eelde hf.bew. zw 25 2 De Bilt" zw.bew. zw 25 2 Twente zw.bew. zw 27 7 Eindhoven zw.bew. w 27 10 Zd.-Limburg zw.bew. zzw 28 22 Helsinki hf.bew. z 25 0 Stockholm geh.bew. z 27 0 Oslo zw.bew. zzw 19 1 Kopenhagen regenb. wzw 23 7 Aberdeen zw.bew. windst. 2l 0 Londen li.bew. zzw 24 0 Brussel hf.bew. wzw 28 6 Luxemburg regen n 30 2 Parijs li.bew. nw 28 1 Bordeaux onbew. nnw 31 0 Nice li.bew. n 27 0 Berlijn zw.bew. wzw 30 0 Frankfort zw.bew. verand. 30 0 München onbew. z 32 0 Zürich li.bew. nnw 31 0 Genève zw.bew. nw 33 0 Locarno geh.bew. windst. 30 0 Wenen onbew. zo 27 0 Innsbruck onbew. wzw 32 0 Belgrado onbew. zzo 25 0 Athene li.bew. nno 34 0 Rome onbew. windst. 29 0 Barcelona li.bew. windst. 28 0 Madrid hf.bew. windst. 39 0 Mallorca onbew. windst. 35 0 Lissabon onbew. nw 27 0 DEN HAAG: Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Rode Kruis heeft de schaatser Kees Verkerk een mi niatuur suikertransportband in de ma quette van de suikerfabriek „Putters- hoek" in Madurodam in gebruik gesteld. Als men een geldstuk in de automaat werpt, levert de band een suikerklontje af, waarvan een deel van de opbrengst voor het Rode Kruis bestemd is. YERSEKE De oesterteelt in Zee land wordt uitgebreid van driehonderd tot vijfhonderd hectaren in de Ooster schelde. De zeven oesterkwekers, die na de rampzalige winter van '62 op '63 hun bedrijf niet sloten, hebben van het Rijk de zeshonderd hectaren oester- gronden die sindsdien verlaten la gen gepacht en gaan daarvan de beste gronden weer in gebruik nemen. Zij hebben alle verlaten percelen te gen een pacht van 100.000 gulden per jaar overgenomen, omdat deze lege percelen snel aan het vervuilen zijn. De oude percelen, w^&rvan zij geen grond in gebruik namen, willen zij schoonhouden door die percelen regel matig te bevissen alsof er wél oesters groeien. „De pachtsom en dat schoon houden kosten ons veel geld, maar het is de enige manier om onze percelen te redden", zei ons een van de laatste ze ven kwekers. Toch is de nu langzaam weer op gang komende oesterteelt in de Oos terschelde geen lang leven beschoren. Wanneer binnen 7 a 10 jaren de Ooster schelde met een Deltadam wordt afge sloten, wordt het water zoet. Proeven om uit Frankrijk geïmpor teerde oesters levend te houden in fil- terputten met zeewater, dat in tankwa gens wordt aangevoerd van de Noord zeekust, hebben al goede resultaten opgeleverd. UTRECHT. Al zijn de Nederlandse stranden de afgelopen drie weken als gevolg van het zomerse weer druk be volkt met vakantiegangers, er zijn er ook die enorm hard moeten werken. Dat zijn vooral de ijs- en frisdrankfa brieken, die in deze periode vrijwel dag en nacht doordraaien. De com mercieel directeur van de Campina ijs fabriek in Eindhoven, drs. S. W. Mei duizenden ijs-verkooppunten te bevoor- derlandse consument voor één miljoen gulden uitgeeft aan ijs, hetgeen bete kent acht cent per hoofd der bevol king. In een topweek wordt ruim zes miljoen gulden aan ijs geconsumeerd. Dagelijks rijden honderden zware trailers kris-kras door ons land om de duizenden ijs-verkooppunten te bevo raden. De drie grootste ijsconcerns in Nederland (Campina-, Ermi- en Ola- ijs) spreken alle over een omzet, die dubbel zo groot is als normaal. In som mige badplaatsen is de aanvoer van ijs zelfs niet meer bij te benen. De gehele Nederlandse ijsindustrie fabriceert jaarlijks gemiddeld 65 mil joen liter ijs, daarvan is 40 miljoen in dustrie-ijs, 20 miljoen uit de automaten. Dat betekent per jaar een ijsverbruik van vijf liter per hoofd der bevolking. Nederland staat wat deze ijsconsumptie betreft echter nog ver achter bij een land als Amerika, waar jaarlijks 20 li ter ijs per hoofd der bevolking wordt gegeten. De heer Meihuizen gelooft, dat de maand juli een topmaand zal worden, die het gemakkelijk zal kunnen opne men tegen de zonnige zomers van 1959 en 1947. Hij hoopt echter, dat er nu wat koeler weer zal komen. „Wanneer het drie weken achtereen mooi weer is geweest, dan wordt het publiek ijs- moe", aldus de heer Meihuizen. „De SOESTDIJK: H.M. de Koningin heeft woensdagde Roemeense premier Maurer (rechts) en de min. van Buiten landse Zaken ontvangen. Op de achter grond premier De Jong en minister Luns. HAIFA Een jeugdrechtbank in Haifa heeft acht jonge Arabieren van 12 tot 16 jaar oud wegens spionage voor Jordanië tot gevangenisstraf fen variërend van een tot zes jaar ver oordeeld. De leider van de organisa tie bijgenaamd „de Leeuw" 'n jon gen van 14 jaar kreeg zes jaar. vermoeidheid gaat een woordje mee spreken en men heeft zich dan zo lang zamerhand op het warme weer inge steld. Wat koeler weer er tussen door geeft de ijsverkoop daarna een nieuwe impuls". Ook bij de frisdrankenfabrikanten hoort men alleen maar optimistische geluiden. De directeur van Vrumona N.V. in Bunnik, mr. C. Bert, vertelt dat dagelijks ruim 1,5 miljoen flesjes Sisi, Pepsi-Cola, Seven-Up en Royal Club Tonic de deur uitgaan. „Dat is het dubbele van normaal, maar geluk kig kunnen we aan alle aanvragen vol doen, voornamelijk omdat onze produk- tiecapaciteit nu is opgevoerd tot 120.000 flesjes per uur", aldus de heer Bert. The Coca Cola Export Corporation in Amsterdam werkt ook onder hoogspan ning. Bij duizenden gaan de Coca-Cola- Sprite en Fantaflesjes het land in. Men vergelijkt 1967 nu al met de topjaren 1964 en 1959. De adjunct-directeur van de Wilson limonadefabriek in Den Haag, de heer H. Woudenberg, stelt onomstotelijk vast, dat zijn bedrijf boven op de barricade zit. „Indien het zo door gaat zullen we niet meer aan de overstelpende vraag kunnen voldoen", 'zo verklaart hij. Met het extra aangetrokken personeel wor den nu 36.000 flesjes per uur geprodu ceerd en dat betekent een dagelijkse afzet van ruim 200.000 flesjes. De Jaf- fadrinks, een vrij nieuw produkt, waar van Wilson de alleenvertegenwoordi ging voor de Horecabedrijven in Ne derland heeft, is eveneens een zeer ge wild artikel, aldus de heer Wouden berg. Ook het bier doet het weer best. Bij de Amstel-brouwerij in Amsterdam is de omzet ten opzichte van verleden jaar in de maanden juni en juli belang rijk hoger. Doordat deze brouwerij on langs een nieuw distributiecentrum in gebruik nam kon de distributie goed worden opgevangen. Tenslotte heeft ook Heineken alle re den om tevreden te zijn. Ook hier is de omzet ten opzichte van verleden jaar vooruitgegaan. AMSTERDAM De Roemeense mi- .nister-president Ion Gheorge Maurer, die een bezoek aan ons land brengt, heeft gistermiddag de Verenigde Ma chinefabrieken N.V. Stork-Werkspoor bezocht. De Roemeense premier, die onder meer werd vergezeld door de minister van Economische Zaken, mr. L. de Block, beraadslaagde met de directies van de tot de V.M.F. behorende onder nemingen over enkele projecten, die het bedrijf misschien in Roemenië zou kunnen realiseren. De projecten omvatten spoorwagens, kunstmestfabrieken en installaties voor j de voedings- en genotmiddelenindus trie. Zou Stork-Werkspoor deze goede ren inderdaad aan Roemenië leveren, I dan zijn daarmee honderden miljoenen guldens gemoeid. Een moeilijkheid is echter dat Roe- menië met ons land een bilaterale be talingsovereenkomst heeft. Dat bete kent dat voor de leveranties van de V.M.F. geen geld maar goederen zul len worden ontvangen. Het is de vraag of Nederland die goederen wil importeren. SCHIPHOL De vraag of de nieuwe luchthaven S.chiphol wel groot genoeg is opgezet heeft nieuw voedsel gekregen door een voorspelling van de Zweedse luchtvaart-expert Knut Hani- niarskjold, directeur-generaal van de IATA, de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart. Op de tiende verjaardag van de Australische federatie van reisbureaus sprekend, zei hij gisteren in Canberra: „De belangrijke luchthavens moeten er met hun uitbreidingsplannen reke ning mee houden, dat zij in de toe komst circa 23 miljoen passagiers per jaar zullen moeten afhandelen." Dit cijfer steekt voorlopig scherp af bij dat van nog geen 3 miljoen passa giers die vorig jaar op het oude Schip hol werden geteld. Blijkens uitlatingen van perschef A. A. Dullé bij de opening eind april jl. heeft de nieuwe luchthaven Schiphol een capaciteit van 8 miljoen passagiers, die door aanbouwing van het stations gebouw aan de noordzijde met de helft tot 12 miljoen kan worden vergroot. Mocht dat ontoereikend zijn, dan is er nog 1700 hectare open terrein waarop een tweede stationsgebouw zou kunnen worden geplaatst met een capaciteit van 15 miljoen reizigers per jaar. De mogelijkheid voor de verwerking van in totaal 25 tot 30 miljoen passagiers is dus aanwezig", zo zei hij. Als de heer Hammerskjold gelijk heeft, dan zijn deze prognoses dus niet gebaseerd op verre fantasieën en dan zal het nieuwe stationsgebouw nog voor 1980 moeten verrijzen, want vol gens hem zal in de komende 15 en 20 jaar het wereldluchtver keer zich iede re 4 tot 5 jaar verdubbelen. Dat zou dan voor Schiphol een passagiersaan tal betekenen van circa 24 miljoen om streeks 1979. De grootste luchthaven voor het bur- gerluchtverkeer ter wereld is op het ogenblik die van Chicago, zo deelde Hammerskjold mede. Daar werden vo rig jaar al 23.6 miljoen passagiers af gehandeld. Het aantal vliegtuigbewe gingen was 543.000. „Ik acht het noodzakelijk dat alle luchthavens van belang reeds nu met een uitbreidingsmogelijkheid gaan wer ken, die op dit zelfde niveau staat", zo zei hij. „Als men in dit opzicht te kort zou schieten, kan dat leiden tot chaos, uitsluitingen van luchtvaart maatschappijen en reis-organisaties en tot een restrictie van de algemene eco nomische groei". DEN HAAG Werd voor het aanvra gen van speciale gunsten e.d. in het ge val van Boudewijn H. afgeweken van de procedure welke in de Van der Hoeve kliniek normaliter geldt? Dit is de vraag die het Tweede Kamerlid de heer Wie gel (VVD) schriftelijk heeft ingediend bij de Minister van Justitie, de heer Po lak. De heer Wiegel wil voorts weten of de minister op de hoogte was van het feit dat Bouwdewijn H., nog geen jaar, na dat hij in de Van der Hoevenkliniek was opgenomen aan een zeilkamp heeft deel genomen, dat hij binnenkort wederom aan een dergelijk zeilkamp zou deelne men en of het voorts waar is dat Bou dewijn H. regelmatig speciaal verlof ge niet en o.a. zonder geleide, studiegeno ten in Utrecht 's avonds mag bezoeken. I^ONDEN Elf door de Britse re gering aangewezen volwassenen heb ben twee jaar lang de tieners bestu deerd. Zij zijn tot de conclusie geko men, dat het overgrote deel een sterk verantwoordelijkheidsbesef eeft en ook verantwoordelijkheid te dragen moet hebben. Daarom beveelt de commissie aan de meerderjarige leeftijd te vervroegen van 21 tot 18 jaar. Als ze achttien zijn, moeten vol gens de commissie de jongelui ook kunnen trouwen zonder toestemming van de ouders. De elf verwerpen het denkbeeld van een verplichte verlo vingstijd van een half jaar voor tie ners die willen trouwen, dat zou meer problemen scheppen dan oplossen. ADVERTENTIE Finilec is een rubberschuim in een spuitbus. Plakt uw band en pompt hem tegelijkertijd op met één druk op de knop. Fietsbandbus (2 4 3 banden) f. 4,25 Bromfietsbandbus (2 4 3 banden) f. 5,95 Autobandbus (1 band) f. 6,- Autobandbus (2 banden) f. 8,- Finilec, een produkt van Aerochemie N.V.. Van Hallstraat 195-197, Amsterdam-W. Telefoon 16254J

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 5