De gekste dingen maak je soms mee op de weg NEDERLAND MOTORISEERT HEEL KALMPJES VERDER De ondankbare taak van „wereld-politie-agent" Koffiegoed warmen lekker sterk Win Tin Doe de Koffieronde en krijg een Oud-Hollandsche Koffiekan cadeau. O De Koffieronde gaat zo: doe vijf dagen lang elke dag een schepje koffie meer inde pot Beslis dan samen met uw man op welke dag de koffie 't meeste in de smaak valt Het is maar 'n kleine moeite en zo'n heerlijke kop koffie zeker waard. O afgeschrokken door de hoge prijzen - Beroering om Vietnam in Amerika even sterk als hier Hulp aan Turken Gezin van 11 man verliest huis door brand Ruiten inslaan om bij telefoon te komen HOE IS 'T MOGELIJK: AL DEZE MENSEN HEBBEN TOCH EE1ÏS HUIS RIJBEWIJS GEKREGEN BLIJVEN LACHEN GEEN STOK GEËIST ALLEEN ZELF Martino overleden DERTIGDUIZEND VERGROOT HERSTELD DOOR FALEN VAN V.N. DOEN V.S. 'T VUILE WERK99 TWIJFELS NIET OVERTUIGD NATIONAAL BESEF AGRESSIEVER OVERDREVEN w i - *7°* i*11 haar kwijt. Tijdens één rit deze week van vierhonderd kilometer heb ik haar overboord gezet: de ergernis. Geruild heb ik haar, voor het derde net. Jawel, misschien ben ik wel de eerste in Nederland met het derde net. En uitzendingen gedurende de hele dag. Honderden medewerkers zijn conti nu bezig het programma te vullen. U kunt het ook zien. U hoeft niets anders te doen dan de weg op te rijden. Geen steunzenders nodig. U kunt het in Finsterwolde of in Goes zien. Het beeld is overal zeer helder. Wat het precies is, daar ben ik nog niet achter. Een komedie of een operet te, een show of een lachfilm, maar in elk geval een amusementsprogramma, da's zeker. Wat een clowns op de wegen! Dat is nog nooit vertoond, bij mijn weten, zoveel in één programma. Als je zo rondtoert dan denk je wel: Hoe is het in hemelsnaam mogelijk, want al die mensen hebben toch een keer hun rijbewijs gekregen. Bij de Ruit van Oudenrijn is het he lemaal gieren en brullen. Autootjes die bol staan van de weldoorvoede gezin nen, de opa's en oma's er nog even bij- geperst op de achterbank. Vader dacht: „Ik rijd naar Arnhem", maar ja, „Amsterdam" begint ook met een A en de borden die er in de lucht hangen zijn wel groot maar zo hoog. Dus laveert vader zijn wagentje pre cies midden op de witte stippellijnen, de lange rijen links en rechts achter hem stevig blokkerend. Dan gaat hij steeds meer naar links, richting Am sterdam om vlak voor een vluchtheu vel toch maar voor Arnhem te kiezen. Een geschutter, grandioos. U moet er het plezier van kunnen blijven zien. Niet tot krachttermen overgaan, wan neer u op een haar na vaders bum per (en die van uzelf) in elkaar rijdt of zelf aan' de achterkant bijna gekraakt wordt. Neen, neen, we doen dat heel anders. Alle mensen zijn met vakantie. Mogen ze alstublieft. Nou, dan lachen we maar mee. Ook als er voor ons een auto boordevol met kinderen in strandkledij ineens naar links komt. Niet zeggen: „Die man ach ter het stuur heeft geen enkel gevoel voor verantwoordelijkheid; geen rich tingaanwijzer, niet in zijn spiegel geke ken". Helemaal niet. We remmen, glim lachen vriendelijk en rijden weer door. Gewoon verder gaan met ademha len, ook wanneer er voor u ineens een wagen opdoemt, waaruit vier benen ste ken. Vakantiegangers, moet u maar denken. Ze denken dat het kan. En toen werd ik wakker... Kon het maar. Konden we er maar vriendelijk om lachen en verder niks. Maar kijk eens wat er de weekeinden gebeurt. Kijk eens hoe die lijst met doden en gewondep telkens en telkens maar langer en langer wordt. Moeten we daarbij vriendelijk blijven toekijken en glimlachen? Ik dacht het niet. In Frankrijk is een dezer dagen het voor mij verlossende woord ge sproken Meer dan tienduizend doden worden daar elk jaar van het asfalt ge raapt en nu vond de minister van bin nenlandse zaken, de heer Christian Fou- chet, het welletjes. Dat heeft hij de Fransen dan ook via 't tv-scherm even meregedeeld. De politie gaat strenger dan ooit optreden. Dat weten de Fransen nu dus vooruit. En de heer Fouchet vroeg aan alle vakantiegangers voorzichtig te zijn. „Ik vraag u niet u als heiligen te gedragen", zei hij. „Ik vraag u alleen maar u niet te gedragen als krankzin nigen en zelfs als misdadigers". Die woorden kan 'n Nederlandse mi nister zo van zijn Franse collega over nemen, want ze zouden in dit land evenmin misstaan. Wist u dat bijna elk Nederlands ziekenhuis tegen het weekeinde 'n stel bedden wordt gere serveerd? Men weet nooit tevoren waar de klappen vallen, maar elke za terdag en elke zondag worden er weer tientallen bedden gevuld. De geneesheer-directeur van 'n klein Tot onze diepe droefheid heeft de Heere, nog ge heel onverwacht, van on ze zijde weggenomen, on ze innig geliefde zorgza me Vader, Behuwd-, Groot- en Overgrootva der, Broeder, Behuwd- broeder en Oom, ALBERT KLEIJER sinds 1 mei 1967 we duwnaar van Gijsbertha van Harselaar, in de ouderdom van 81 jaar. Uit aller naam, Kinderen, Klein- en Achterkleinkinderen Achterberg-Rhenen, 21 juli 1967 Noordelijke Meentsteeg 4 post Veenendaal De teraardebestelling zal D.V. plaats hebben op de algemene begraafplaats te Rhenen op woensdag 26 juli. Vertrek van Noordelijke Meentsteeg 4, v.m. 11.15 uur. Geen bloemen. ziekenhuis zei me: „Met 220 patiënten zitten we vol. Op dit moment heb ik dertig bedden gevuld net slachtoffers van het verkeer en we hebben 250 pa tiënten in huis. Dit kan helemaal niet meer zo doorgaan." De doden van de weg, zeker, ze staan in de krant. „Ik lees die lijsten en dan denk ik: maar van de gewonden weet niemand iets, die halen de krant nau- wekelijks", aldus die geneesheer. Hij geeft een voorbeeld: „Drie da gen geleden werden hier vier men sen bij me binnen gebracht. Hun auto was over de kop geslagen. Nergens heeft een bericht gestaan. De man is er vrij goed afgekomen, zijn vrouw is al drie dagen bewusteloos, haar zuster ook en 'n andere zuster heeft 'n zware schou derfractuur. Kunt u zich de ellende voorstellen? Vier mensen, zo even in één klap? Niemand dood, dus geen be richt". Er zit iets bitters In zijn woorden. Ook in die van een politieofficier: „Te gen alles vechten we in Nederland: te gen kanker, tegen tb, tegen astma, te gen polio, tegen hart- en vaatziekten. Wat doen we tegen die 2600 doden en 45.000 gewonden per twaalf maanden? Jawel, 'n verbond en verenigingen voor Veilig Verkeer. Dat helpt wel, maar is dat vechten? Hebben we een stok ach ter de deur? Ziet u hem? Wat zijn de straffen voor pertinente verkeerszon- daars? Grapjes. Zo komen we nooit verder." Voor een kantongerecht stond deze week een student terecht. Bij controle was gebleken dat er een gaatje in de uitlaat van zijn tweedehands brommer zat. Uitlaat in beslag genomen, niet brommen voorlopig en de kantonrech ter deed er vier tientjes boete bij. Even eerder stond een mevrouw te recht die op een zebra iemand had aan gereden. Half jaar "intrekking rijbewijs was de eis, maar na het woord van de advocaat werd het een voorlopige straf. Er is vooralsnog geen Nederlandse minister die ons een dringende bood schap heeft mee te geven. Dat is jam mer, dat niemand daar voor het vakan tieseizoen aan gedacht heeft. Dan moeten we het voorlopig maar doen met de woorden van de heer Fou chet: „Ik vraag u alleen maar u niet te gedragen als krankzinnigen en zelfs als misdadigers". Het is op dit moment belachelijk druk op onze wegen. Volgende week worden er nog een paar keer tienduizend bui tenlanders verwacht. Er wordt discipline van ons geeist. Neen, niet gevraagd, maar geëist. Het kan niet anders. Er wordt ook van ons De drukte op de grote wegen is vooral in de zomermaanden over stelpend. Het is vaak ontstellend hoe weinig verantwoordelijkheids- gevoel .veel .automobilisten -op-va kantie misschien wel juist door die zorgeloze vakantiestemming) blij ken te kunnen opbrengen (foto bo ven). O verwacht dat we ook als het naar Nederlandse begrippen snikheet is niet zitten te suffen op kruispunten, op een vlotte en goede manier voorsorte ren en niet op de autowegen slapen en van onze baan „afglijden" op momen ten dat we worden ingehaald. Eén ding is duidelijk; als we niet be reid zijn te vechten tegen dood en pijn op de wegen, dan tellen we eind van dit jaar drieduizend lijken en vijftigdui zend gewonden. Als we te verwaand zijn om toe te geven, dat we er zelf, helemaal per soonlijk mee te maken hebben en dat al die boodschappen niet alleen „voor de buurman" zijn bedoeld, dan breiden we eigenlijk moedwillig onze kerkho- #e}N.WK- Als'we'ifc laks rijn ons- de- héle zaak aan te trekken dan horen we voor die kantonrechter te staan, in plaats van die student. We kunnen het niet overla ten aan „de buurman". We kunnen er alleen zelf iets aan doen. ROME Vrijdag is in Rome over leden Gaetano Martino, voormalig mi nister van Buitenlandse Zaken in de Italiaanse regering en voorzitter van de liberale partij. Hy was 66 jaar. Als minister van Buitenlandse Zaken ondertekende hy 25 april 1957 het ver drag, waarbij de Europese Economische Gemeenschap in het leven werd ge roepen. Hij was lid van het Europese parlement, waarin hij enige tijd de voor zittershamer hanteerde. AMSTERDAM Nederland kocht in de eerste zes maanden van dit jaar 147.000 nieuwe auto's. Dat zijn er 37.000 meer dan in het eerste half jaar van 1966, maar toch altijd nog 5.000 minder dan in dezelfde periode van 1965. Een vergelijking met 1966 gaat niet op omdat de automobielhandel in de eerste maanden van dat jaar, na de formidabele prijverhogingen van 1 ja nuari 1966, vrijwel stilstond. Een ver gelijking met 1965 leert dat de sterk opgaande lijn van de autoverkopen tot 1 januari 1966, nu definitief is omgebo gen. Afgeschrokken door de zeer hoge prijzen motoriseert Nederland maar heel kalmpjes aan verder. Een mogelijkheid om te ontsnappen aan de zeer hoge prijzen voor nieuwe auto's is het aanschaffen van een ge bruikte, ingevoerde auto. Deze zoge naamde kreukelaars, die niet zwaar beschadigd zijn, komen vooral uit Duitsland. Daar wordt een auto na een aanrijding al gauw total loss verklaard. De eigenaar krijgt de dagwaarde van voor het ongeluk vergoed en koopt een nieuwe auto; de aangereden auto, verdwijnt in de handel, wat vaak op export naar Nederland uitloopt. Het gaat de importeurs van deze auto's goed: in de eerste helft van dit jaar voerden zij ongeveer dertigduizend auto's in, tweeduizend meer dan in de zelfde periode van 1966. De RAI meldt dat mei en juni gun stig waren voor de autohandel, in te genstelling tot april, waarin om onver klaarbare redenen maar heel weinig auto's werden verkocht. Tijdens de oorlog in het Midden-Oosten lag de ver koop enkele dagen op een laag niveau, maar dat duurde maar even.* De cijfers laten zien dat de Franse en Italiaanse auto's het op het ogen blik goed doen op de Nederlandse markt; hun marktpercentages stijgen gestaag. De grote Duitse merken gaat he. aanzienlijk minder goed; de markt percentages van Ford-Duitsland, Opel en Volkswagen daalden sterk. Drie van de kleine Duitse merken worden wèl goed verkocht. B.M.W. en Mercedes vergrootten hun marktper- centage wat. Auto Union verkocht zelfs drie keer zoveel Audi's als in de eerste helft van 1966. Ook enkele Britse auto's, de merken van de British Motor Corparation, her stelden zich wat van de aanzienlijke verkoopdaling die zij in 1966 incasseer den. Hieronder volgen de door de RAI verzamelde verkoopcijfers van de eer ste tien merken, met daarachter de marktpercentages van het afgelopen jaar en (tussen haakjes) die van de zelfde periode van 1966. 1. Volkswagen 22.403 15.3% (16.3%) 2. Fiat 18.623 12.7% (11.8%>) 3. Opel 15.738 10.7% 6.3%) 4. DAF 11.157 7.6% 6.3%) 5. Renault 10.897 7.4% 6.3%) 6. Ford-Duitsl. 10.488 7.1% 9.6%) 7. Ford-Engel. 9.844 6.7% 4.2%) 8. Simca 9.577 6.5% 6.4%) 9. Citroën 6.240 4.3% 4.1%) 10. Peugeot 4.624 3.2% 2.7%) Met een hele reeks Amerikanen heb ik de afgelopen weken gepraat over de meest uiteenlopende onderwerpen. Maar niet één heeft me tot nu toe ge vraagd: „Wat vind jij als Europeaan van de oorlog in Vietnam?" Mijn Amerikaanse vriend, een nogal hoge ambtenaar in Washington, keek opvan z'n glas bier. Hij grinsde bitter en zei: „Allright. Wat denk ij als Euro peaan van de oorlog in Viëtnam?" „Nee, daar gaat het me niet om! Toen ik hier zes jaar geleden was heer ste er enorme opwinding over de Ber- lijnse Muur. Iedereen schoot me daar over aan, iedereen vroeg mijn oordeel en: iedereen had een oordeel. Het is alsof het onderwerp-Viëtnam taboe ls." Op tafel ligt een exemplaar van de New York Times. Er staat een adver tentie in van een halve pagina met zeer grote kop. „MAAK EEN EINDE AAN DE OOR LOG, MENEER DE PRESIDENT." „Wij, leiders van ondernemingen, ge loven op morele en praktische gronden dat de oorlog in Viëtnam niet in ons na tionaal belang, niet in het belang van de wereld is." Meer dan driehonderd zakenlui ruim de helft directeur van hun onder neming richten daaronder een open brief aan president Johnson: „Maak een einde aan d e bombardementen, verminder militaire activiteiten, onder handel met alle partijen die nu vech ten." Onder de driehonderd namen treft men er vele aan met een klank als een klok in de Amerikaanse samenleving. „Ik weet het ook niet meer precies", verzucht mijn vriend. „Heel lang heb ik gedacht dat wij, Amerikanen, wer kelijk daar in Viëtnam de wereld tegen het communisme verdedigden; niet al leen onze wereld, maar heel de vrije wereld. De laatste tijd twijfel ik steeds sterker. Kun je de vrijheid, kun je men senrechten verdedigen door steden te bombarderen, door een burgerbevol king met napalm te bestoken? Hebben onze politieke leiders niet lang te onge nuanceerd gedacht? Hetzelfde in het Midden-Oosten; wij steunen Israël en daarmee ben ik het eens. Maar hebben de Israëliërs alléén maar gelijk, de Arabieren alléén maar ongelijk?" „Nao nou", zeg ik, „en dat uit jouw mond." „Hoho", antwoordt hij, „ik ben wel jood, maar geen Israëliër!" Hij, in elk geval, poogt genuanceerd te denken. En hij is waarachtig de eni ge niet! Als de Amerikanen al niet, zo als zes jaar geleden, begerig zijn naar de opinie van de buitenlandse bezoe ker over Viëtnam en ook over het Mid den-Oosten, dan is dat niet omdat zij aan die opinie geen behoefte zouden hebben. Veeleer is het omdat velen niet overtuigd zijn van de juistheid van hun nationale standpunt. Trouwens, het debat over Amerika en Viëtnam is, in de pers, in het parlement en daarbui ten, bijzonder vinnig. Men kent er de „haviken" en de „duiven"; de eerste groep die de oorlog wil winnen door al le mogelijke vormen van escalatie, de tweede groep die vrede wil op de kortst mogelijke termijn en allerlei schakeringen daartussen. Het zal mis schien velen, die in Europa ook in Nederland zo fel hebben gedemon streerd tegen „het Amerikaanse optre den in Viëtnam", enigszins verbazen te vernemen dat zulke demonstraties met de regelmaat van de klok ook in Ame rika gehouden worden en dat teach-ins etc., op universiteiten en in vergader zalen er niet minder heftig en bewogen zijn dan hier. Daarbij hebben de Amerikanen een geestelijke barrière te overwinnen van niet geringe betekenis en dat is deze: de nationale, ja nationalistische gevoe lens, zijn bij de gemiddelde Amerikaan veel sterker ontwikkeld dan bijvoor beeld bij de gemiddelde Nederlander. Wat dat betreft lijken de Amerikanen merkwaardigerwijze nogal veel op de Russen. Op dezelfde nogal pompeuze manier als in de Sovjet-Unie en de an dere communistische landen, wordt het nationale besef de Amerikaan dagelijks ingehamerd. Het is te begrijpen: zoals in Rusland een natie moest worden ge smeed uit 20 uiteenlopende volken als de Georgiërs, de Tsjeltsjoeken, en de Oekrainers etc., zo moest en moet eigen lijk in Amerika een natie gevormd wor den uit ex-Britten en ex-Polen, ex-Hon garen en ex-Chinezen, Indianen en ex- Roemenen etc. Het volkslied klinkt naar onze opvatting te pas eh te on pas, de nationale vlag wappert altijd en overal, elk huis waar een nationale figuur heeft gewoond wordt een schrijn elk slagveld uit de Burgeroorlog een openluchtmuseum. Wie met de lift naar boven gaat in het Washingtonmonu- ment, hoort een sonore mannenstem via een luidspreker verhalen over Ame- rika's grootheid, wie het Capitol be zoekt krijgt om de twee passen de ver- zekéring dat hij1 is in het „land van de vrijheid". Onder die omstandigheden is het eigenlijk verwonderlijk dat Inzake Viët nam zovele Amerikanen velen na lange strijd met zichzelf de opvat tingen van hun regering afwijzen, daar fel tegeningaan en in het openbaar! Wat in Amerika verschijnt aan artike len, brochures en boeken tegen Ameri- ka's optreden in Viëtnam, wat daar over wordt gezegd in vergaderingen en parlement, het is alles vele malen fel ler en agressiever dat de meeste Euro peanen voor mogelijk houden. Maar natuurlijk zijn dus ook de stemmen die pleiten voor een intensievere oorlog en voor het met kracht forceren van de overwinning, scherper en agressiever dan men in Europa vaak denkt. Als De Gaulle zegt wat hij onlangs deed dat Viëtnam en het Midden- Oosten met elkander samenhangen en dat Amerika de schuld van alles is, dan heeft hij niet geheel ongelijk maar hij overdrijft afschuwelijk. Het grote land aan de overkant van de Atlanti sche Oceaan heeft twee wereldoorlogen helpen beslissen. Na de eerste trok het zich terug in het aloude isolationalis- me. Na de tweede kreeg het de maar gedeeltelijk nagestreefde! rol van politieman op aarde toegeschoven Amerika werd een politieman die vaak ongenuanceerd denkt, 'n potige straat diender, maar het werd dat in menig opzicht tegen wil en dank. Want het is een rol die eigenlijk na 1945, de Ver enigde Naties op zich hadden moeten nemen. En die zijn ontkracht, mede door het optreden van een man als De Gaulle. Viëtnam blijft met dat al een afschu welijke zaak. Deze reis leerde uw ver slaggever één ding: Viëtnam is ook 'n afschuwelijke zaak voor miljoenen Amerikanen. En die overweging is er mede een die hoop biedt in dit tragi sche conflict. DEN HAAG De vorig jaar opge richte stichting „Nederland helpt Tur kije" heeft bij de Hollandse Bankunie n.v., gironummer 42650, een rekening geopend, waarop geld kan worden ge stort voor hulp aan de slachtoffers van de jongste aardbeving in Turkije. De stichting werd vorig jaar in het leven geroepen toen bij een serie aard bevingen in Oost-Turkije meer dan tweeduizend mensen om het leven kwa men. NIJMEGEN In Leeuwen-Boven (Land van Maas en Waal) heeft zon dagmiddag een ernstige brand gewoed. Door tot nu toe onbekende oorzaak brandde het woonhuis en de schuur van de famulie L. Th. Jansen aan de Mo lenstraat totaal af. De bewoners waren afwezig toen de brand ontstond. De brandweer was spoedig ter plaatse, maar kon de woning niet redden, mede door het feit dat de vlammen snel om zich heen grepen doordat het pand met riet en pannen was gedekt. Door deze b ^d zijn elf personen dakloos gewor- d Ten gevolge van blikseminslag is zaterdagavond te Nederweert de boer derij van de heer Laugs afgebrand. Het woonhuis bleef gespaard, doch de schuur met de inventaris en de stallen gingen verloren. Twee koeien en vier kalveren kwamen in het vuur om, terwijl nog 2 koeien moesten wordn afgemaakt. De koeien waren juist in de stal gebracht om gemolken te worden, toen de blik sem insloeg. De schade wordt op 50.000 gulden geschat. Zaterdagmiddag omstreeks twee uur brak door nog onverklaarde oor zaak brand uit in de bovenverdieping van het café-restaurant H. Verbruggen, bewoond door het echtpaar Hof aan de Leunenseweg te Ven ray. Dank zij snel ingrijpen der vrijwillige brandweer te Venray kon het naast dit café gelegen woonhuis behouden blijven. Het boven ste gedeelte van het café brandde ge heel uit, terwijl de benedenverdieping grote waterschade opliep. DEN HAAG Bewoners van de nieuwgebouwde wijk in de Poelpolder bij Lisse kunnen in noodgevallen de ruiten van de bouwketen van een aan nemer inslaan om bij de telefoon te komen. Zij hebben daarvoor toestem ming gekregen van de aannemer, de n.v. Seriewoningen en van het gemeen tebestuur van Lisse. Het liberale Tweede-Kamerlid Th. H. Joekes heeft dit aan minister Bakker (verkeer en waterstaat) laten weten. De heer Joekes vraagt of er <.o spoedig mogelijk een telefooncel in de Poelpol der kan worden neergezet. Lisse, dat vijftienduizend inwoners telt, heeft wel geteld één telefooncel, die twintig minu ten lopen van de "Poelpolder ligt. Hoe krijgt u die Oud-Hollandsche Koffiekan? Heel eenvou dig. Doe de Koffieronde en vertel, op een briefkaart, wat üw ervaringen zijn. Iedere maand worden 77 inzendingen met een fraaie tinnen Oud-Hollandsche Koffiekan bekroond. Stuur uw briefkaart met uw mening over de Koffieronde aan de Stichting Koffiepropaganda Nederland, Emmaplein 5, Amsterdam. Een jury beslist welke inzendingen 't origineelst zijn. De uwe? Doe uw best doe de Koffieronde! Win tinI

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 4