de appek
Krioelen
Doelen-directeur Paul Verbist
kwam tot andere inzichten
Acteur en regisseur Richard
Flink (64) overleden
UIT DE KERKEN
Weer protesten tegen
„Africa addio"
Luc Boyer docent
beweqingstheater
Televisie-ontvanger
met twee beelden
Picasso's toneelstuk
is een flop
f NU LIEVER GEEN ONTSLAG:
VANAVOND
MORGEN
FINANCIËLE
NOTITIES
Daggeld duurder
Spaaroverschot
bij landbouw
kredietwezen
Tunnel onder
Mont Blanc
is „goudmijn"
Japan bezit
grootste
hoogoven
WISSELMARKT
é6rt72/
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Johnny Hart i
Overleden
DINSDAG 25 JULI 1967
En zo kwam Coen alleen in de
reusachtige portretten-zaal, door de
smetteloos wit-met-gouden deur; hij
voelde zich een ogenblik overweldigd
door de zeven ramen in de tegenover
liggende wand, en de ontelbare le
vensgrote doeken in hun gouden of
zwarte lijsten.
Hij liep op de tenen over het wit-
met-gele tapijt, eerst kris-kras te kij
ken. Maar later stond hij voor elk
portret apart lang stil.
Hij begon heel systematisch bij
Aeldert Wyndenthal die was de
stamvader van al dit leven. Coen
vond hem er wazig uitzien, in zijn
maliënkolder. Hij had donkerblauwe
kraal-ogen en een raar streepmondje;
zijn paneel was van boven tot onder
gescheurd, alsof de ridder in kern
achtige avontuur-zucht had getracht,
uit het beeld te stappen. Zijn ene voet
stond nog naar voren.
Coen voelde zich even ver van deze
primitieve verschijning verwijderd
als van de maan. En daarnaast
hingen Elys en Emma, de twee zus
ters, die na elkander met Aeldert ge
trouwd waren geweest. Coen wist,
van Elys af te stammen; zij had voor
de nazaten gezorgd, haar zuster al
leen maar voor het huishouden. Wat
was echter het verschil?...
Daar had je Conrad Berend van
Wynentael honderd jaar later. Een
haantje, in een prachtige laat-Bour-
gondische dracht. Zijn benen waren
bijna te lang, onder het kort uitsprin
gende jasje met de gespleten mou
wen, en zijn lippen waren roder dan
het satijn aan zijn borst. Coen mocht
hem niet. Het was net een insekt.
Nee, Coen's hart ging uit naar Arnt
Grim, de jongeman met de baard en
de schitterende ogen, die hier zo le
vend verlakt hing, alsof hij niet in de
zeventiende eeuw tegen de Duinker
ker kapers gesneuveld was, in een
bulderende zeeslag. Daar stond hij,
met een fonkelende glimlach, en wil
de zelf niet geloven, dat hij driehon
derd jaar geleden tussen de ontblote
hoofden van zijn matrozen door in
zijn zeemans-graf was geschoven:
één, twee, drie, in Godsnaam.
Coen bekeek Marcella Geutz van
Morgentwill, in haar paniers, met een
veel te laag décolleté, en overschit-
terd van diamanten: om haar hals,
aan de oren, in het haar, over haar
japon, aan haar vingers. Hij vroeg
zich af, waar die wel allemaal geble
ven mochten zijn.
Tenslotte zat Coen op een dunpotig
stoeltje, wit-met-goud; en bezag de
vele, vele mensen, die hem voorge
gaan waren.
Er was van zijn vader alleen een
portret als kleine jongen, in een raar
matrozenpakje, met een duif op zijn
schouder. Dat was Arnout Borgh van
Wynendael, toen hij ongeveer tien
jaar oud was: een slanke knaap, met
een matte dromerigheid in zijn ge
laatstrekken, alsof hij gedwongen was
geweest, te lang naar één punt te sta
ren.
Voor het eerst kwam bij Coen de
gedachte op, dat tante Agneta dat
punt misschien geweest was, en dat
zijn vader net zo lang naar haar had
moeten kijken, tot hij zich omge
draaid had en gevlucht was, de ka
mer uit, het huis uit, het park uit,
helemaal naar de grote stad; waar
hij later trouwde met die vrouw.
Coen meende wel, dat hij van zijn
vader hield. Maar het liefst mocht hij
toch Arnt Grim, en Antoine Pierre
Borgh de Wynendael, die hij als klei
ne jongen al inspirerend voor de dans
had gevonden.
Maar Antoine Pierre was dan ook
de uitdagende bon vivant, het mooie
enfant terrible, dat in deze keur van
deftige mensen vol zelf-respect nog te
pronken hing met een gladde witte
broek en lak-laarzen, zijn kleurige
rok en zulke dansende zwarte ogen,
dat Coen telkens dacht, ze te zien be
wegen.
Antoine Pierre leek op de Lange
vond Coen; maar dan in het volwas
sen, en uiterst elegant. Hij kon zich
zijn stem voorstellen, en moest bijna
lachen om de grollen, die deze
schalks gekrulde lippen vertellen wil
den. Het was heerlijk, naar zulke
voorvaderen te kijken.
Toen door de gedachte aan voor
vaderen rees in Coen de herinne
ring aan zijn gesprek met de Lange.
Hij zat daar als enig kloppend hart
tussen al die verstarde voorbij heid,
en bedacht, dat zij allemaal verwekt:
waren en verwekt hadden.
Hij dacht gelaten: „We zijn er nog
te jong voor...", en wilde daarmee
zijn afschuw sussen. Maar hij kon
het niet. Er was een nieuwsgierig- 5
heid in hem opgestaan, die hem te- S
gelijk kwetste. Wat hij als kleine jon- 5
gen vanzelf sprekend gevonden had 5
van de dieren in het weiland, was on- s
aanvaardbaar voor hem, nu hij al de- 5
ze prachtige, niet-te-benaderen men-
sen aanschouwde. Het deed hem pijn.
Hij stond op en liep naar de deur.
En terwijl hij die opende, trof hem
de stilte, daar in die zaal vol bevro- 5
ren pose. Hij glipte, eensklaps ner- 5
veus, door de deur naar buiten, en s
draaide de sleutel om.
Het trappenhuis lag even geluid- E
loos te glanzen, licht bruin gepolijst, 5
met de vier grote martavaans als 5
reusachtige edelstenen in de zetting
van gesneden hout.
„Hoe vond je het?" informeerde s
tante Agneta later, beneden.
„Mooi", zei Coen beleefd. „Waarom 5
hangt u daar niet?"
Zij liet haar borduurwerk zinken.
„Och..." zei ze.
„Ja,..." beaamde Chrisje, net ont-
waakt uit een kort, maar zeldzaam S
stevig stukje.
„Ze zijn allemaal dood", zei Coen. E
Hij liep met gebogen hoofd naar de E
deur. Daar stond hij stil, en keek E
achterom, naar de twee tantes, die
hem met rare ogen na-blikten. „U jj
mag het wel gauw laten doen!" zei
Coen bedrukt; en sloot de deur.
Zo werd Coen veertien jaar. Hij
leerde vlijtig, was tamelijk gezeg
lijk, behoudens enkele sarcastische
antwoorden. Hij danste ook niet
meer; want Coen was op de leeftijd
gekomeii, die alles gek vindt. Hij
vond achteraf dansen ook gek.
De tantes hadden een radio-toestel
letje voor hem gekocht, daar de heer
Kaarsberg hen gewezen had op de
noodzakelijkheid hiervan. „Uw neef
zal toch een normaal mens moeten
worden in de moderne maatschappij",
zei hij beleefd. „Het gaat niet aan,
een jongen van deze eeuw buiten zul
ke dingen te houden. Stel; u zich
voor, dat hij ergens geïnviteerd zou
worden, en in zijn discours blijk zou
geven, het bestaan niet te kennen van
dergelijke algemeenheden als radio
en film!"
Het apparaat stond in de Rode Sa
lon, en Coen mocht alleen luisteren
naar lezingen of nieuwsberichten, een
enkel stuk muziek, dat met zorg uit
gezocht was.
Kaarsberg ging weliswaar zo ver,
hem ook jazz te laten horen. „Ik per
soonlijk verafschuw het", had hij de
tantes verteld. „Doch een jongeman
die daar niet van gehoord zou heb
ben, zou weinig anders dan een
dorpsgek zijn, dames!" Dat was dui
delijke taal.
(Wordt vervolgd)
muiiiiuiiiiiui
■iiimiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
lUllllllllilllllllllllllllll
3564. De mannen konden wel jubelen, toen zij eindelijk
hun schip door de mistflarden konden onderscheiden
En dat deden zij dan ook maar. Sandra stond al in de
stuurhut te wuiven en lachen om de twijfelachtige uit
voering van een schoon pionierslied. Om te verhoeden,
dat de sneeuwslangen die over de romp van de Naald
kronkelden, zouden proberen om via de luchtsluis mee
naar binnen te glippen, werden zij met enkele welge
mikte schoten op de vlucht gejaagd. Kort daarop stond
het drietal gezond, maar hongerig in de controle-cabine.
Sandra was blij, dat die akelige periode van eenzaam
heid voorbij was en drukte zich even stevig aan de ge
pantserde borst van haar verloofde „Hè, hè!" zuchtte
Buck. „Gelukkig, dat we er zijn zeg. Kan ik tenminste
weer eens horen wat er allemaal gezegd wordt. Wil je
geloven ,dat ik mij daarbuiten met m'n defecte „kop"-
radio soms afvroeg, of jullie over mij aan 't roddelen
waren?!"
30 - „Ik zal u alles vertellen, heer", zegt de oude her
bergier op smekende toon, „maar brengt u mij niet voor
het gerecht. Ik kon er niets aan doen. De rovers lie
ten mij een maal van drie gangen bereiden en mijn bes
te wijn op tafel zetten, en ze waren nog niet eens tevre
den. Ik hoorde ze praten over een overval, en toen be
greep ik wel wat voor vlees ik in de kuip had, maar
wat kon ik doen? T lijn vrouw en ik zijn oud en in de
verre omtrek woont niemand. We mochten blij zijn als
we het leven eraf brachten". „Gebeurde er nog iets bij
zonders?", vraagt Tsjiao Tai. „Probeer je alles te her
inneren". „Ja heer", is het antwoord, „de rovers aten en
dronken als beesten en ik hoorde ze praten over twee
pakjes die ze voor zich op tafel hadden gelegd. Het
scheen, dat ze iemand verwachtten om die pakjes te ha
len. Inderdaad kwam er na een half uur een man bin
nen in een oud gewaad en met een rode halsdoek voor
zijn gezicht geknoopt. Hij nam de pakjes in ontvangst
en betaalde de boeven elk twintig zilverstukken. Daar
na stuurde hij ze weg. Ik was verbaasd dat ze zich lie
ten gebieden door iemand die er zo armoedig uitzag,
maar misschien was het een vermomming" De woor
den van de herbergier hebben indruk gemaakt op Tsjiao
Tai. De dode man die hij in de struiken gevonden heeft,
beantwoordt precies aan de beschrijving van de man die
de pakjes in ontvangst nam.
34. Niet zodra begon Tekko weer te rennen of de
loopkever zette, alsof er niets gebeurd was, de achter
volging onmiddellijk in. Tekko week weer plotseling uit
naar rechts, haalde ogenblikkelijk daarna uit naar links
maar de carabus liet zich niet nog eens beetnemen.
Onze vriend stormde met de loopkever op de hielen
met een sneltreinvaart voorwaarts. En toen was 't dat
hij een achteloos weggeworpen conservenblik ontdekte.
„Dat grote groenteblik", ging 't door '"ekko's hoofd heen.
„Dat moet ik zien te gebruiken. Dat kan mijn redding
zijn. Misschien dat 't monster daar niet tegenop weet
te klimmen!" Hij spande zich extra in voor een flinke
aanloop, zette krachtig af op een zachtverende gras-
halnf en belandde toen na een formidabele zweefsprong
op 't smalle randje van 't groenteblik. „Zo, nu ben ik
veilig!" lachte Tekko. „Mjj benieuwen wat of die ke
ver nu voor een gezicht trekt!" Nieuwsgierig wilde hij
zich omkeren maar bemerkte toen tot zijn grote ontstel
tenis dat zijn belager hem zonder veel moeite gevolgd
was. Grijnslachend joeg de loopkever onze vriend nu
voor zich uit. En toen Tekko omkeek en zag dat 't mon
ster de hand al naar hem uitstrekte verloor hij 'r even
wicht en tuimelde hij met een rauwe gil in de diepte.
ROTTERDAM De heer Paul Verbist, die op 11 juli liet weten dat hij nog
dit jaar ontslag zal nemen als directeur van het concert- en congresgebouw
De Doelen in Rotterdam, heeft gistermiddag verklaard dat hij graag wil blij
ven. Hij hoopt dat er zo'n situatie zal ontstaan dat hij zijn werk kan voort
zetten.
De complicaties rond de positie van de heer Verbist als directeur van het
nu ruim een jaar oude Rotterdamse concertpaleis kwamen gistermiddag in dit
nieuwe stadium tijdens een persconferentie van de Rotterdamse advocaat mr.
J. L. Janssen van Raay. De advocaat, die uitdrukkelijk verklaarde dat hij als
raadsman en niet als advocaat van de heer Verbist optreedt, zei dat hij de
mogelijkheid wil scheppen dat de gemeenteraad het door de heer Verbist aan
gekondigde ontslag niet zal aanvaarden.
ROTTERDAM In Rotterdam is
vanmorgen na een ernstige ziekte over
leden de acteur/regisseur Richard
Martinus Willem Flink. Hij is 64 jaar
geworden en was laatstelijk als artis
tiek directeur verbonden aan het Nieuw
Rotterdams Toneel.
Richard Flink behaalde in 1924 het
diploma van de toneelschool en debu
teerde in datzelfde jaar bij Fabricius in
het Haagse Odeon. Achtereenvolgens
was hij daarna verbonden aan het Rot-
terdamsch Tooneel (1926), Vereenigd
Toneel (1929) K.V.H.N.T. (1930), Saal-
born (1931), de Jonge Spelers (1933/
1937), Nieuw Schouwtoneel (1938),
Rotterdamsch Tooneel (1946/1951).
In 1952 werd hij directeur van de
Rotterdamse Comedie, van 1954 tot
1962 had hij de artistieke leiding van
het gezelschap Theater en van 1962 tot
1963 was hij mede-directeur van het
Rotterdams Toneel.
Bekende rollen van Richard Flink
waren die van dokter Ballanzoni en
Pantalone in „de leugenaar" van Gol-
dini, de titelrol in „Herodes" van Herz-
berg, de titelrol in „Arturo ui" van
Brecht (welk stuk hij ook regisseerde),
James Tyrone in „Tocht naar het duis
ter", van O'Neill, Agememnon van het
tevens door hem geregisseerde „Gphi-
geneia in Aulis" en de titelrol in „Barab-
bas" van De Ghelderode. Het laatste
stuk, waarover de heer Flink de regie
voesde was „Hamlet".
Richard Flink heeft enige kinderstuk
ken geschreven, waaronder „De dappe
re Jan Klaassen" en „De koning van
Zoelve".
ROTTERDAM De vertoning van
de film „Africa addio" van de Ita
liaanse regisseur Jacopetti in een Rot
terdamse bioscoop (Luxor) eigendom
van de gemeente Rotterdam, is aanlei
ding geweest tot protesten van de
kant van de sociaUptische jeugd.
De afdeling Rijnmond van de SJ is
van plan om, zolang de film draait,
met sandwichborden voorzien van leu
zen tegen deze film te demonstreren,
omdat men vreest dat het publiek een
verkeerde racistische-mening over
Afrika wordt opgedrongen. Gezien de
opvolging van de beelden en vooral het
commentaar, moet dé film zonder meer
als racistisch worden gekwalificeerd, zo
verklaarde SJ-woord voerder Ernst Ver
haar vanmorgen in Rotterdam.
Zaterdagavond hebben een 20-tal le
den van de SJ-Rijnmond voor de eerste
keer gedemonstreerd voor het bioscoop
gebouw met onder meer de leuzen: „Ra
cisme en technicolor", „Kijk goed,
denk zelf" en „Jacopetti racist".
AMSTERDAM Met ingang van 1
september zal de mimespeler Luc Boyer
als docent aan de school voor bewe
gingstheater verbonden zijn. Luc Boyer
heeft enige tijd ervaring opgedaan in
Parijs, o.a. bij Etienne Decroux en
Wolfram Mehring. Het aantal docenten
is hiermee gekomen op 10. De overige
leerkrachten zijn: Anne Marie Prins
(toneel), Koert Stuyf (eigentijds dans),
Will Spoor (mime), Job Leerink (klas
siek ballet), Jan Velzeboer (toneel),
Arnold Hamelberg (beeldende kunst),
Joop Veuger (muziek).
Voor de cursus, die de grondlegger
van de moderne mime, Etienne Decroux
in september aan de toneelschool zal
geven, zijn ook de tweede en derde
jaarsleerlingen van bovengenoemde
school uitgenodigd. De school voor be
wegingtheater op basis van mimie, o.l.v.
Frits Vogels, is één van de opleidingen
die betrokken zijn bij de plannen voor
een Amsterdamse Theaterschool met
verschillende afdelingen o.a. voor to
neel, dans, mine, kleinkunst.
TOKIO. Een Japanse onderneming
heeft een televisie-ontvanger geconstru
eerd, die aan twee kanten een beeld
scherm heeft. Het toestel kan daar
door worden ingebouwd in een muur
tussen twee kamers. Geplaatst in het
midden van een vertrek kan men aan
twee kanten een programma volgen.
Het scherm aan de achterkant vertoont
echter het spiegelbeeld. Het zal nog
wel twee jaar duren voordat men dit
zal kunnen verhelpen, aldus een woord
voerder van de fabriek.
Er is een situatie ontstaan dat hij
hoogst waarschijnlijk zijn ontslagaan
vrage met tegenzin zal indienen, aldus
de raadsman, die aan de pers een ver
klaring van de heer Verbist overhandig
de, waarin deze zegt, dat hij tot het
inzicht is gekomen dat de wethouder
van kunstzaken van Rotterdam terecht
van hem verlangde dat hij evenveel
aandacht zal besteden aan de adminis-
tratieve-organisatorische als aan de
artistieke kant van De Doelen. Ook
zegt de heer Verbist dat hij ten on
rechte de indruk heeft gewekt dat aan
merkingen over administratieve futili
teiten hem tot zijn ontslagaanvrage
hebben gebracht.
Het moment is gekomen dat ik aan
de zakelijke bedrijfsvoering van De
Doelen evenwel, zo niet meer aan
dacht moet besteden als aan de artis
tieke punten, zo zegt de Doelen-direc
teur in zijn gistermiddag afgelegde
verklaring. Het is zijn voornemen zich
met hernieuwde energie voor zijn taak
als directeur in te zetten. In het slot
vraagt de heer Verbist aan allen wie
het wel en wee van De Doelen ter harte
gaat om hem de kans te bieden in al
le rust zijn taak tot een goed einde ie
brengen.
Deze verklaring van de heer Verbist
„na rijp beraad" afgelegd, staat in een
aantal punten tegenover de uitlatingen
op 11 juli j.l. Hij zei toen onder meer,
dat hij zijn inziens de voorrang moest
geven aan het cultureel-organisatorisch
en congres-organisatorische werk.
Voor de administratie heb ik te weinig
tijd over gehad, aldus de heer Verbist.
Hij liet toen op een persconferentie
ook merken, dat hij te weinig steun van
de zijde van de gemeente had gekre
gen, om het administratieve apparaat
van De Doelen op peil te brengen.
Mr. Janssen van Raay zei gistermid
dag dat de verklaring van de heer
Verbist moet worden gezien als een
poging tot klimaatverbetering. De in
terpellatie die twee Rotterdamse raads
leden vandaag hebben aangevraagd
over het beleid rond het ontslag van
de heer Verbist noemde de raadsman
„een ongelukkige coincidentie". De ge
meenteraad zal donderdag moeten be
slissen over het al of niet toestaan van
de interpellatie. Het is dus mogelijk
dat het Doelen-beleid donderdag in de
Rotterdamse gemeenteraad aan de or
de zal komen.
HILVERSUM I
18.00 Gevar. muz. progr. 18.40 Musi
cerende dilettanten: koorzang: geeste
lijke liederen. 19.00 Nws. 19.10 act.
19.30 Conciliepostbus. 19.35 Gevarieerd
muz.progr. 20.00 Stereo: Omroeporkest,
Omroep Mannenkoor en declamatie:
klass. en mod. muz. 21.10 Boekbespr.
21.25 Viool en piano: klass. en moder-*
ne muz. 22.00 De zingende kerk: gees
telijke liederen. 22.30 Nws. 22.40 Over
weging. 22.45 Dag, land!: klankbeeld
over Liechtenstein en Zwitserland-Oost.
23.15 Stereo: Metropole-orkest zang
soliste: Amus.muz. 23.45 Stereo: Lich
te gr. muz. 23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Licht en
semble. 18.55 Paris vous parle. 19.00
Muziek Mozaïek. 20.00 Nws. 20.05 Zin
gen geblazen: liedjesprogramma. 20.35
Op de zomertoer: licht programma.
21.50 Jazz Spectrum. 22.30 Nws. 22.40
Actualiteiten. 22.55 Terwe, declamato-
torium, door omroeporkest en voor
drachtkunstenaar (opn.). 23.40 Roman
tische pianomuziek (gr.). 23.55 - 24.00
Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Jour
naal. STER: 18.55 Reclame. KRO:
19.00 Filmimpressie van de Spaanse
hoofdstad Madrid. 19.10 Batman, TV-
film voor de jeugd. STER: 19.56 Re
clame. NTS: 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. KRO: 20.20 Grenzen van
de geest: Amerikaanse documentaire
over beïnvloeding van het menselijk
verstand. 21.35 De Wrekers: Doden
dans, TV-film van de Engelse TV-serie
The Avengers. 22.25 Epiloog. NTS:
22.30 - 22.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws in 't kort. STER:
20.01 Reclame. NTS: 20.05 Première:
nws over films. 20.30 Het portret van
Dorian Gray (The picture of Dorian
Gray), speelfilm, (beide keuringen 14
jaar). STER: 22.16 Reclame. NTS:
22.20 - 22.25 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagop. 7.15 Ste
reo: klass. gr.muz. 7.30 Nws. 7.32 Ra
diokrant. 7.50 Stereo: Li. instr ens. 8.00
Nws. 8.10 Gew. klass. muz. (gr.). 8.30
Nws. 8.32 Touringclub: vak.tips. 845 Li
gr. muz. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Water-
st. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.30 Mor
gendienst. 11.00 Li. gr.muz. 12.27 Med.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40
Kerkdienst. 13.00 Fragn». uit de opera
Der Rosenkavalier (gr.). 14.00 Li. ork.-
muz. en instr. ensemble (gr.) 14.20 Am.
muz. (gr.). 15.05 Viool en piano: klass.
muz. 15.30 Hobo klarinet en fagot
mod. muz. 15.50 Bijbelvert. v. d. jeugd.
16.00 Voor de jeugd. 17.00 Stereo Li.
gr.muz. 17.50 Overheidsvoorl.: Zeker is
zeker inform, over onze soc. verz. Spre
ker: de heer H. C. v. d. Hoeven, dir.
voorli.-centrum verz. en de heer C.
Landheer jr. v.h. gemeenschappelijk
overleg ziekenfondszorg. (GOZ).
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. en ocht. gymn.
7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Uitgeslapen: li.
gr.muz. en rep. VPRO: 7.55 Deze dag.
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Uitgeslapen: li.
gr.muz. en rep. (8.30-8.35 Van alle mark
ten thuis, praatje voor de huisvrouw).
9.00 Stereo: Klass. gew. muz. (gr.). 9.30
Stereo: Klass. gr.muz. "10.00 li. gr.muz.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02
Voor de vrouw. 11.40 Hedendaagse muz.
v. Portugese componisten voor piano.
12.00 Li. gr.muz. 12.22 Voor het platte
land. 12.27,,-Med. t.b.v. land- en tuinb.
12.30 Stereo: tango-rumba-ork. met
zangsol. 13.00 Nws. 13.10 Act. en kalen
der. 13.25 Vrij entree: cab.pr. 13.50 Ge
sproken portret. 14.05 Klavecimbelrec.:
oude en mod. muz. 14.35 Stereo: Radio-
philharmonisch ork.: mod. balletmuz.
15.00 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.02
Li. gr.muz. 16.30 Voor de zieken. 17.00
Voor de jeugd 17.30 VARA-Dansork. en
solisten.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Kalei-
doscoop: AVRO-sol. en ork. (opn.). 10.00
Nws. 10.02 Arbeidsvit.: Verzoekplatenpr.
(1100 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Operette-
muz (gr.). 13.00 Nws. 13.02 Act 13.05
Zet 'm op: plaatjes en praatjes (14.00
Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Li. muz. voor
een Hollands publiek. 16.00 Nws. 16.02
Toerbeurt: platenpr. v. AVRO's Jeugd
afdeling. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05
Rhythm and Blues: oude en nieuwe op
namen. 17.35-18.00 Hillbilly time: Coun
try and Western muziek.
DINSDAG 25 JULI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. v.
gisteren). 10.20 Avonturen met wind en
water. 11.00 TV-film. 12.00 - 13.30 Ac
tuele kroniek. 16.40 Nws. 16.45 - 18.00
Gevarieerd kinderprogramma. 18.00
Nws. (Region, progr.: NDR: 18.05 Ac
tualiteiten. 18.19 lm Zeitraffer. 18.53
Zandmannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.26
Film. 19.59 Programma-overz. WDR:
18.05 Nws uit Noordrijn-Westfalen. 18.10
Kortsluiting. 18.25 Hier und Heute (I).
18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heu
te (II). 19.10 Zomerse serenaders. 19.40
Film. 20.00 Journaal en weerbericht.
20.15 Vrolijk beroepenraadsel. 21.00 TV-
spel. 21.55 Ingeborg Hallstein zingt lie
deren van Schumann en Brahms. 22.20
Journaal en weerbericht. Aansl.: com
mentaar.
DUITSLAND II
18.10 Nws en weerber. 18.20 Die
Drehscheibe. 18.55 TV-film. 19.27
Weerbericht. 19.30 Nws en thema's van
de dag. 20.00 Film. 20.30 Portret van
Koning Hoessein. Aansl. Nws. 21.15
UNCLE, tv-film (niet voor jeugdige kij
kers). 22.00 Culturele rubriek. 22.30
Nws, weerbericht en thema's van de
dag.
iiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiuimimiiiiRnmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiii
iiiliiiiiiiiiiiiiiiimiiiini
AMSTERDAM Het tarief voor
daggeld is gisteren verhoogd van 3V»
tot 4V« pet. Dit is het gevolg van de
krappere geldmarkt, onder meer door
het afwikkelen van dollartermijntrans-
acties tussen de banken en De Neder-
landsche Bank. Hiermee is ca. 80 mil
joen gemoeid.
Verwacht wordt, dat de geldmarkt
vandaag weer ruimer zal zijn. Op 19
juli werd het tarief voor daggeld ver
laag van 4 tot 3Vs pet.
UTRECHT (ANP). Bij de Raif-
feisen- en Boerenleenbanken is in juni
471 miljoen gestort en 380 miljoen
terugbetaald op de spaarrekeningen.
Dit inlegoverschot van 91 miljoen
was 35 miljoen groter dan in juni
1966.
In het eerste halfjaar boekten de
spaarbanken van het landbouwkrediet
wezen een spaaroverschot van 324
miljoen tegen 179 miljoen in dezelfde
periode van 1966. Eind juni hadden de
spaarders 9.146 miljoen tegoed.
PARIJS De tunnel onder de Mont
Blanc, die op 19 juli twee jaar in be
drijf was, blijkt een goudmijn te zijn.
De twee ondernemingen die haar ex
ploiteren incasseerden tot nu toe ruim
22 miljoen gulden. Bijna 1,2 miljoen
voertuigen maakten gebruik van de
tunnel.
Deze cijfers overtroffen de stoutste
verwachtingen, want de tunnel was ont
worpen voor een jaarlijks verkeer van
450.000 voertuigen. Dit aantal werd met
ruim dertig procent overschreden. De
tunnel verwerkte in technisch opzicht
gesproken dit grotere aantal wagens
uitstekend, de ontluchting vormde bij
voorbeeld geen probleem.
Men neemt aan dat vooral het goede
renvervoer volgend jaar nog veelvuldi-
ger van de tunnel zal gebruik maken,
omdat midden 1968 de douanetarieven
in de landen van de Europese Economi
sche Gemeenschap zullen verdwijnen.
De grensformaliteiten zullen daardoor
tot een minimum worden terugge
bracht. Daarmee zal tevens de huidige
vorming van files afnemen.
OSAKA. De Yawata IJzer- en
Staalmaatschappij heeft bekend ge
maakt, dat te Sakai in de buitenwijken
van Osaka, de grootste hoogoven ter
wereld gereed gekomen is.
De hoogoven, die een capaciteit van
2.602 kubieke meter heeft, zal op 31 ju
li aangestoken worden.
Door deze nieuwe hoogoven zal de
maandelijkse produktie van Yawata
stijgen tot ruim 1 miljoen ton. Daar
mede zal deze onderneming de op twee
na grootste staalfabriek ter wereld zijn
geworden.
Londen 10.02310.031; New York
3.593—3.60; Montreal 3.3311—3.34A; Pa
rijs 73.411—73.461; Brussel 7.25—7.251;
Frankfort 90.00—90.05; Stockholm
69.821—69.871; Zürich 83.281—83.33'/s;
Milaan 57.65157.701; Kopenhagen
51.83—51.88; Oslo 50.321—50.371; Wenen
13.941—13.951; Lissabon 12.503—12.521.
In Hoorn is op 87-jarige leeftijd
overleden de heer E. J. M. Stumpel,
president-commissaris van het „Noord
hollands Dagblad", van welk blad hij
ook de oprichter was. Naast de vele
regionale functies, die hij bekleedde,
was de heer Stumpel onder andere voor
de „Rooms-Katholieke Staatspartij"
van 1934 tot 1940 Tweede-Kamerlid.
Ook was hij directeur en gedelegeerd
commissaris van het KNP en secreta
ris van de Katholieke Middenstands
bond.
Geref. Kerken:
Aangenomen: naar Woerden (vac. L.
J. Wolthuis): A. Treurniet te Baflo.
SAINT TROPEZ Een blasé Ri-
vièra-publiek heeft zondagavond de
eerste voorstelling van Pablo Picasso's
surrealistisch toneelstuk „Le désir
attrape par la queue" bijgewoond
in een tent-theater.
Geeuwend verlieten de mensen de
tent, terwijl een naakte dame over het
toneel wandelde.
Het stuk zou oorspronkelijk reeds 14
juli opgevoerd zijn, in St. Tropez, maar
de burgemeester stak daar een stokje
voor omdat hij van oordeel was dat de
inhoud kwetsend voor de openbare ze
den zou zijn. Daarop werd de voorstel
ling verplaatst naar het naburige dorp
je Gassin.
De ongeveer 200 bezoekers die kwa
men om „geschokt" te worden, waren
van mening dat het stuk wel bizar was
maar meer komisch dan erotisch. Het
stuk heeft kop, noch staart en mist el
ke lijn daartussen.
De bezoekers zijn weggelopen zonder
afkeuring of bijval te laten blijken.