de appek Krioelen Doelen-directeur Paul Verbist kwam tot andere inzichten Acteur en regisseur Richard Flink (64) overleden UIT DE KERKEN Weer protesten tegen „Africa addio" Luc Boyer docent beweqingstheater Televisie-ontvanger met twee beelden Picasso's toneelstuk is een flop f NU LIEVER GEEN ONTSLAG: VANAVOND MORGEN FINANCIËLE NOTITIES Daggeld duurder Spaaroverschot bij landbouw kredietwezen Tunnel onder Mont Blanc is „goudmijn" Japan bezit grootste hoogoven WISSELMARKT é6rt72/ PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG Johnny Hart i Overleden DINSDAG 25 JULI 1967 En zo kwam Coen alleen in de reusachtige portretten-zaal, door de smetteloos wit-met-gouden deur; hij voelde zich een ogenblik overweldigd door de zeven ramen in de tegenover liggende wand, en de ontelbare le vensgrote doeken in hun gouden of zwarte lijsten. Hij liep op de tenen over het wit- met-gele tapijt, eerst kris-kras te kij ken. Maar later stond hij voor elk portret apart lang stil. Hij begon heel systematisch bij Aeldert Wyndenthal die was de stamvader van al dit leven. Coen vond hem er wazig uitzien, in zijn maliënkolder. Hij had donkerblauwe kraal-ogen en een raar streepmondje; zijn paneel was van boven tot onder gescheurd, alsof de ridder in kern achtige avontuur-zucht had getracht, uit het beeld te stappen. Zijn ene voet stond nog naar voren. Coen voelde zich even ver van deze primitieve verschijning verwijderd als van de maan. En daarnaast hingen Elys en Emma, de twee zus ters, die na elkander met Aeldert ge trouwd waren geweest. Coen wist, van Elys af te stammen; zij had voor de nazaten gezorgd, haar zuster al leen maar voor het huishouden. Wat was echter het verschil?... Daar had je Conrad Berend van Wynentael honderd jaar later. Een haantje, in een prachtige laat-Bour- gondische dracht. Zijn benen waren bijna te lang, onder het kort uitsprin gende jasje met de gespleten mou wen, en zijn lippen waren roder dan het satijn aan zijn borst. Coen mocht hem niet. Het was net een insekt. Nee, Coen's hart ging uit naar Arnt Grim, de jongeman met de baard en de schitterende ogen, die hier zo le vend verlakt hing, alsof hij niet in de zeventiende eeuw tegen de Duinker ker kapers gesneuveld was, in een bulderende zeeslag. Daar stond hij, met een fonkelende glimlach, en wil de zelf niet geloven, dat hij driehon derd jaar geleden tussen de ontblote hoofden van zijn matrozen door in zijn zeemans-graf was geschoven: één, twee, drie, in Godsnaam. Coen bekeek Marcella Geutz van Morgentwill, in haar paniers, met een veel te laag décolleté, en overschit- terd van diamanten: om haar hals, aan de oren, in het haar, over haar japon, aan haar vingers. Hij vroeg zich af, waar die wel allemaal geble ven mochten zijn. Tenslotte zat Coen op een dunpotig stoeltje, wit-met-goud; en bezag de vele, vele mensen, die hem voorge gaan waren. Er was van zijn vader alleen een portret als kleine jongen, in een raar matrozenpakje, met een duif op zijn schouder. Dat was Arnout Borgh van Wynendael, toen hij ongeveer tien jaar oud was: een slanke knaap, met een matte dromerigheid in zijn ge laatstrekken, alsof hij gedwongen was geweest, te lang naar één punt te sta ren. Voor het eerst kwam bij Coen de gedachte op, dat tante Agneta dat punt misschien geweest was, en dat zijn vader net zo lang naar haar had moeten kijken, tot hij zich omge draaid had en gevlucht was, de ka mer uit, het huis uit, het park uit, helemaal naar de grote stad; waar hij later trouwde met die vrouw. Coen meende wel, dat hij van zijn vader hield. Maar het liefst mocht hij toch Arnt Grim, en Antoine Pierre Borgh de Wynendael, die hij als klei ne jongen al inspirerend voor de dans had gevonden. Maar Antoine Pierre was dan ook de uitdagende bon vivant, het mooie enfant terrible, dat in deze keur van deftige mensen vol zelf-respect nog te pronken hing met een gladde witte broek en lak-laarzen, zijn kleurige rok en zulke dansende zwarte ogen, dat Coen telkens dacht, ze te zien be wegen. Antoine Pierre leek op de Lange vond Coen; maar dan in het volwas sen, en uiterst elegant. Hij kon zich zijn stem voorstellen, en moest bijna lachen om de grollen, die deze schalks gekrulde lippen vertellen wil den. Het was heerlijk, naar zulke voorvaderen te kijken. Toen door de gedachte aan voor vaderen rees in Coen de herinne ring aan zijn gesprek met de Lange. Hij zat daar als enig kloppend hart tussen al die verstarde voorbij heid, en bedacht, dat zij allemaal verwekt: waren en verwekt hadden. Hij dacht gelaten: „We zijn er nog te jong voor...", en wilde daarmee zijn afschuw sussen. Maar hij kon het niet. Er was een nieuwsgierig- 5 heid in hem opgestaan, die hem te- S gelijk kwetste. Wat hij als kleine jon- 5 gen vanzelf sprekend gevonden had 5 van de dieren in het weiland, was on- s aanvaardbaar voor hem, nu hij al de- 5 ze prachtige, niet-te-benaderen men- sen aanschouwde. Het deed hem pijn. Hij stond op en liep naar de deur. En terwijl hij die opende, trof hem de stilte, daar in die zaal vol bevro- 5 ren pose. Hij glipte, eensklaps ner- 5 veus, door de deur naar buiten, en s draaide de sleutel om. Het trappenhuis lag even geluid- E loos te glanzen, licht bruin gepolijst, 5 met de vier grote martavaans als 5 reusachtige edelstenen in de zetting van gesneden hout. „Hoe vond je het?" informeerde s tante Agneta later, beneden. „Mooi", zei Coen beleefd. „Waarom 5 hangt u daar niet?" Zij liet haar borduurwerk zinken. „Och..." zei ze. „Ja,..." beaamde Chrisje, net ont- waakt uit een kort, maar zeldzaam S stevig stukje. „Ze zijn allemaal dood", zei Coen. E Hij liep met gebogen hoofd naar de E deur. Daar stond hij stil, en keek E achterom, naar de twee tantes, die hem met rare ogen na-blikten. „U jj mag het wel gauw laten doen!" zei Coen bedrukt; en sloot de deur. Zo werd Coen veertien jaar. Hij leerde vlijtig, was tamelijk gezeg lijk, behoudens enkele sarcastische antwoorden. Hij danste ook niet meer; want Coen was op de leeftijd gekomeii, die alles gek vindt. Hij vond achteraf dansen ook gek. De tantes hadden een radio-toestel letje voor hem gekocht, daar de heer Kaarsberg hen gewezen had op de noodzakelijkheid hiervan. „Uw neef zal toch een normaal mens moeten worden in de moderne maatschappij", zei hij beleefd. „Het gaat niet aan, een jongen van deze eeuw buiten zul ke dingen te houden. Stel; u zich voor, dat hij ergens geïnviteerd zou worden, en in zijn discours blijk zou geven, het bestaan niet te kennen van dergelijke algemeenheden als radio en film!" Het apparaat stond in de Rode Sa lon, en Coen mocht alleen luisteren naar lezingen of nieuwsberichten, een enkel stuk muziek, dat met zorg uit gezocht was. Kaarsberg ging weliswaar zo ver, hem ook jazz te laten horen. „Ik per soonlijk verafschuw het", had hij de tantes verteld. „Doch een jongeman die daar niet van gehoord zou heb ben, zou weinig anders dan een dorpsgek zijn, dames!" Dat was dui delijke taal. (Wordt vervolgd) muiiiiuiiiiiui ■iiimiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii lUllllllllilllllllllllllllll 3564. De mannen konden wel jubelen, toen zij eindelijk hun schip door de mistflarden konden onderscheiden En dat deden zij dan ook maar. Sandra stond al in de stuurhut te wuiven en lachen om de twijfelachtige uit voering van een schoon pionierslied. Om te verhoeden, dat de sneeuwslangen die over de romp van de Naald kronkelden, zouden proberen om via de luchtsluis mee naar binnen te glippen, werden zij met enkele welge mikte schoten op de vlucht gejaagd. Kort daarop stond het drietal gezond, maar hongerig in de controle-cabine. Sandra was blij, dat die akelige periode van eenzaam heid voorbij was en drukte zich even stevig aan de ge pantserde borst van haar verloofde „Hè, hè!" zuchtte Buck. „Gelukkig, dat we er zijn zeg. Kan ik tenminste weer eens horen wat er allemaal gezegd wordt. Wil je geloven ,dat ik mij daarbuiten met m'n defecte „kop"- radio soms afvroeg, of jullie over mij aan 't roddelen waren?!" 30 - „Ik zal u alles vertellen, heer", zegt de oude her bergier op smekende toon, „maar brengt u mij niet voor het gerecht. Ik kon er niets aan doen. De rovers lie ten mij een maal van drie gangen bereiden en mijn bes te wijn op tafel zetten, en ze waren nog niet eens tevre den. Ik hoorde ze praten over een overval, en toen be greep ik wel wat voor vlees ik in de kuip had, maar wat kon ik doen? T lijn vrouw en ik zijn oud en in de verre omtrek woont niemand. We mochten blij zijn als we het leven eraf brachten". „Gebeurde er nog iets bij zonders?", vraagt Tsjiao Tai. „Probeer je alles te her inneren". „Ja heer", is het antwoord, „de rovers aten en dronken als beesten en ik hoorde ze praten over twee pakjes die ze voor zich op tafel hadden gelegd. Het scheen, dat ze iemand verwachtten om die pakjes te ha len. Inderdaad kwam er na een half uur een man bin nen in een oud gewaad en met een rode halsdoek voor zijn gezicht geknoopt. Hij nam de pakjes in ontvangst en betaalde de boeven elk twintig zilverstukken. Daar na stuurde hij ze weg. Ik was verbaasd dat ze zich lie ten gebieden door iemand die er zo armoedig uitzag, maar misschien was het een vermomming" De woor den van de herbergier hebben indruk gemaakt op Tsjiao Tai. De dode man die hij in de struiken gevonden heeft, beantwoordt precies aan de beschrijving van de man die de pakjes in ontvangst nam. 34. Niet zodra begon Tekko weer te rennen of de loopkever zette, alsof er niets gebeurd was, de achter volging onmiddellijk in. Tekko week weer plotseling uit naar rechts, haalde ogenblikkelijk daarna uit naar links maar de carabus liet zich niet nog eens beetnemen. Onze vriend stormde met de loopkever op de hielen met een sneltreinvaart voorwaarts. En toen was 't dat hij een achteloos weggeworpen conservenblik ontdekte. „Dat grote groenteblik", ging 't door '"ekko's hoofd heen. „Dat moet ik zien te gebruiken. Dat kan mijn redding zijn. Misschien dat 't monster daar niet tegenop weet te klimmen!" Hij spande zich extra in voor een flinke aanloop, zette krachtig af op een zachtverende gras- halnf en belandde toen na een formidabele zweefsprong op 't smalle randje van 't groenteblik. „Zo, nu ben ik veilig!" lachte Tekko. „Mjj benieuwen wat of die ke ver nu voor een gezicht trekt!" Nieuwsgierig wilde hij zich omkeren maar bemerkte toen tot zijn grote ontstel tenis dat zijn belager hem zonder veel moeite gevolgd was. Grijnslachend joeg de loopkever onze vriend nu voor zich uit. En toen Tekko omkeek en zag dat 't mon ster de hand al naar hem uitstrekte verloor hij 'r even wicht en tuimelde hij met een rauwe gil in de diepte. ROTTERDAM De heer Paul Verbist, die op 11 juli liet weten dat hij nog dit jaar ontslag zal nemen als directeur van het concert- en congresgebouw De Doelen in Rotterdam, heeft gistermiddag verklaard dat hij graag wil blij ven. Hij hoopt dat er zo'n situatie zal ontstaan dat hij zijn werk kan voort zetten. De complicaties rond de positie van de heer Verbist als directeur van het nu ruim een jaar oude Rotterdamse concertpaleis kwamen gistermiddag in dit nieuwe stadium tijdens een persconferentie van de Rotterdamse advocaat mr. J. L. Janssen van Raay. De advocaat, die uitdrukkelijk verklaarde dat hij als raadsman en niet als advocaat van de heer Verbist optreedt, zei dat hij de mogelijkheid wil scheppen dat de gemeenteraad het door de heer Verbist aan gekondigde ontslag niet zal aanvaarden. ROTTERDAM In Rotterdam is vanmorgen na een ernstige ziekte over leden de acteur/regisseur Richard Martinus Willem Flink. Hij is 64 jaar geworden en was laatstelijk als artis tiek directeur verbonden aan het Nieuw Rotterdams Toneel. Richard Flink behaalde in 1924 het diploma van de toneelschool en debu teerde in datzelfde jaar bij Fabricius in het Haagse Odeon. Achtereenvolgens was hij daarna verbonden aan het Rot- terdamsch Tooneel (1926), Vereenigd Toneel (1929) K.V.H.N.T. (1930), Saal- born (1931), de Jonge Spelers (1933/ 1937), Nieuw Schouwtoneel (1938), Rotterdamsch Tooneel (1946/1951). In 1952 werd hij directeur van de Rotterdamse Comedie, van 1954 tot 1962 had hij de artistieke leiding van het gezelschap Theater en van 1962 tot 1963 was hij mede-directeur van het Rotterdams Toneel. Bekende rollen van Richard Flink waren die van dokter Ballanzoni en Pantalone in „de leugenaar" van Gol- dini, de titelrol in „Herodes" van Herz- berg, de titelrol in „Arturo ui" van Brecht (welk stuk hij ook regisseerde), James Tyrone in „Tocht naar het duis ter", van O'Neill, Agememnon van het tevens door hem geregisseerde „Gphi- geneia in Aulis" en de titelrol in „Barab- bas" van De Ghelderode. Het laatste stuk, waarover de heer Flink de regie voesde was „Hamlet". Richard Flink heeft enige kinderstuk ken geschreven, waaronder „De dappe re Jan Klaassen" en „De koning van Zoelve". ROTTERDAM De vertoning van de film „Africa addio" van de Ita liaanse regisseur Jacopetti in een Rot terdamse bioscoop (Luxor) eigendom van de gemeente Rotterdam, is aanlei ding geweest tot protesten van de kant van de sociaUptische jeugd. De afdeling Rijnmond van de SJ is van plan om, zolang de film draait, met sandwichborden voorzien van leu zen tegen deze film te demonstreren, omdat men vreest dat het publiek een verkeerde racistische-mening over Afrika wordt opgedrongen. Gezien de opvolging van de beelden en vooral het commentaar, moet dé film zonder meer als racistisch worden gekwalificeerd, zo verklaarde SJ-woord voerder Ernst Ver haar vanmorgen in Rotterdam. Zaterdagavond hebben een 20-tal le den van de SJ-Rijnmond voor de eerste keer gedemonstreerd voor het bioscoop gebouw met onder meer de leuzen: „Ra cisme en technicolor", „Kijk goed, denk zelf" en „Jacopetti racist". AMSTERDAM Met ingang van 1 september zal de mimespeler Luc Boyer als docent aan de school voor bewe gingstheater verbonden zijn. Luc Boyer heeft enige tijd ervaring opgedaan in Parijs, o.a. bij Etienne Decroux en Wolfram Mehring. Het aantal docenten is hiermee gekomen op 10. De overige leerkrachten zijn: Anne Marie Prins (toneel), Koert Stuyf (eigentijds dans), Will Spoor (mime), Job Leerink (klas siek ballet), Jan Velzeboer (toneel), Arnold Hamelberg (beeldende kunst), Joop Veuger (muziek). Voor de cursus, die de grondlegger van de moderne mime, Etienne Decroux in september aan de toneelschool zal geven, zijn ook de tweede en derde jaarsleerlingen van bovengenoemde school uitgenodigd. De school voor be wegingtheater op basis van mimie, o.l.v. Frits Vogels, is één van de opleidingen die betrokken zijn bij de plannen voor een Amsterdamse Theaterschool met verschillende afdelingen o.a. voor to neel, dans, mine, kleinkunst. TOKIO. Een Japanse onderneming heeft een televisie-ontvanger geconstru eerd, die aan twee kanten een beeld scherm heeft. Het toestel kan daar door worden ingebouwd in een muur tussen twee kamers. Geplaatst in het midden van een vertrek kan men aan twee kanten een programma volgen. Het scherm aan de achterkant vertoont echter het spiegelbeeld. Het zal nog wel twee jaar duren voordat men dit zal kunnen verhelpen, aldus een woord voerder van de fabriek. Er is een situatie ontstaan dat hij hoogst waarschijnlijk zijn ontslagaan vrage met tegenzin zal indienen, aldus de raadsman, die aan de pers een ver klaring van de heer Verbist overhandig de, waarin deze zegt, dat hij tot het inzicht is gekomen dat de wethouder van kunstzaken van Rotterdam terecht van hem verlangde dat hij evenveel aandacht zal besteden aan de adminis- tratieve-organisatorische als aan de artistieke kant van De Doelen. Ook zegt de heer Verbist dat hij ten on rechte de indruk heeft gewekt dat aan merkingen over administratieve futili teiten hem tot zijn ontslagaanvrage hebben gebracht. Het moment is gekomen dat ik aan de zakelijke bedrijfsvoering van De Doelen evenwel, zo niet meer aan dacht moet besteden als aan de artis tieke punten, zo zegt de Doelen-direc teur in zijn gistermiddag afgelegde verklaring. Het is zijn voornemen zich met hernieuwde energie voor zijn taak als directeur in te zetten. In het slot vraagt de heer Verbist aan allen wie het wel en wee van De Doelen ter harte gaat om hem de kans te bieden in al le rust zijn taak tot een goed einde ie brengen. Deze verklaring van de heer Verbist „na rijp beraad" afgelegd, staat in een aantal punten tegenover de uitlatingen op 11 juli j.l. Hij zei toen onder meer, dat hij zijn inziens de voorrang moest geven aan het cultureel-organisatorisch en congres-organisatorische werk. Voor de administratie heb ik te weinig tijd over gehad, aldus de heer Verbist. Hij liet toen op een persconferentie ook merken, dat hij te weinig steun van de zijde van de gemeente had gekre gen, om het administratieve apparaat van De Doelen op peil te brengen. Mr. Janssen van Raay zei gistermid dag dat de verklaring van de heer Verbist moet worden gezien als een poging tot klimaatverbetering. De in terpellatie die twee Rotterdamse raads leden vandaag hebben aangevraagd over het beleid rond het ontslag van de heer Verbist noemde de raadsman „een ongelukkige coincidentie". De ge meenteraad zal donderdag moeten be slissen over het al of niet toestaan van de interpellatie. Het is dus mogelijk dat het Doelen-beleid donderdag in de Rotterdamse gemeenteraad aan de or de zal komen. HILVERSUM I 18.00 Gevar. muz. progr. 18.40 Musi cerende dilettanten: koorzang: geeste lijke liederen. 19.00 Nws. 19.10 act. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Gevarieerd muz.progr. 20.00 Stereo: Omroeporkest, Omroep Mannenkoor en declamatie: klass. en mod. muz. 21.10 Boekbespr. 21.25 Viool en piano: klass. en moder-* ne muz. 22.00 De zingende kerk: gees telijke liederen. 22.30 Nws. 22.40 Over weging. 22.45 Dag, land!: klankbeeld over Liechtenstein en Zwitserland-Oost. 23.15 Stereo: Metropole-orkest zang soliste: Amus.muz. 23.45 Stereo: Lich te gr. muz. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Licht en semble. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Muziek Mozaïek. 20.00 Nws. 20.05 Zin gen geblazen: liedjesprogramma. 20.35 Op de zomertoer: licht programma. 21.50 Jazz Spectrum. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Terwe, declamato- torium, door omroeporkest en voor drachtkunstenaar (opn.). 23.40 Roman tische pianomuziek (gr.). 23.55 - 24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Jour naal. STER: 18.55 Reclame. KRO: 19.00 Filmimpressie van de Spaanse hoofdstad Madrid. 19.10 Batman, TV- film voor de jeugd. STER: 19.56 Re clame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. KRO: 20.20 Grenzen van de geest: Amerikaanse documentaire over beïnvloeding van het menselijk verstand. 21.35 De Wrekers: Doden dans, TV-film van de Engelse TV-serie The Avengers. 22.25 Epiloog. NTS: 22.30 - 22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws in 't kort. STER: 20.01 Reclame. NTS: 20.05 Première: nws over films. 20.30 Het portret van Dorian Gray (The picture of Dorian Gray), speelfilm, (beide keuringen 14 jaar). STER: 22.16 Reclame. NTS: 22.20 - 22.25 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagop. 7.15 Ste reo: klass. gr.muz. 7.30 Nws. 7.32 Ra diokrant. 7.50 Stereo: Li. instr ens. 8.00 Nws. 8.10 Gew. klass. muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vak.tips. 845 Li gr. muz. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Water- st. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.30 Mor gendienst. 11.00 Li. gr.muz. 12.27 Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Kerkdienst. 13.00 Fragn». uit de opera Der Rosenkavalier (gr.). 14.00 Li. ork.- muz. en instr. ensemble (gr.) 14.20 Am. muz. (gr.). 15.05 Viool en piano: klass. muz. 15.30 Hobo klarinet en fagot mod. muz. 15.50 Bijbelvert. v. d. jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Stereo Li. gr.muz. 17.50 Overheidsvoorl.: Zeker is zeker inform, over onze soc. verz. Spre ker: de heer H. C. v. d. Hoeven, dir. voorli.-centrum verz. en de heer C. Landheer jr. v.h. gemeenschappelijk overleg ziekenfondszorg. (GOZ). HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. en ocht. gymn. 7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Uitgeslapen: li. gr.muz. en rep. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Uitgeslapen: li. gr.muz. en rep. (8.30-8.35 Van alle mark ten thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klass. gew. muz. (gr.). 9.30 Stereo: Klass. gr.muz. "10.00 li. gr.muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Hedendaagse muz. v. Portugese componisten voor piano. 12.00 Li. gr.muz. 12.22 Voor het platte land. 12.27,,-Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Stereo: tango-rumba-ork. met zangsol. 13.00 Nws. 13.10 Act. en kalen der. 13.25 Vrij entree: cab.pr. 13.50 Ge sproken portret. 14.05 Klavecimbelrec.: oude en mod. muz. 14.35 Stereo: Radio- philharmonisch ork.: mod. balletmuz. 15.00 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.02 Li. gr.muz. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd 17.30 VARA-Dansork. en solisten. HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Kalei- doscoop: AVRO-sol. en ork. (opn.). 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvit.: Verzoekplatenpr. (1100 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Operette- muz (gr.). 13.00 Nws. 13.02 Act 13.05 Zet 'm op: plaatjes en praatjes (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Li. muz. voor een Hollands publiek. 16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt: platenpr. v. AVRO's Jeugd afdeling. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 Rhythm and Blues: oude en nieuwe op namen. 17.35-18.00 Hillbilly time: Coun try and Western muziek. DINSDAG 25 JULI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. v. gisteren). 10.20 Avonturen met wind en water. 11.00 TV-film. 12.00 - 13.30 Ac tuele kroniek. 16.40 Nws. 16.45 - 18.00 Gevarieerd kinderprogramma. 18.00 Nws. (Region, progr.: NDR: 18.05 Ac tualiteiten. 18.19 lm Zeitraffer. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.26 Film. 19.59 Programma-overz. WDR: 18.05 Nws uit Noordrijn-Westfalen. 18.10 Kortsluiting. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heu te (II). 19.10 Zomerse serenaders. 19.40 Film. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Vrolijk beroepenraadsel. 21.00 TV- spel. 21.55 Ingeborg Hallstein zingt lie deren van Schumann en Brahms. 22.20 Journaal en weerbericht. Aansl.: com mentaar. DUITSLAND II 18.10 Nws en weerber. 18.20 Die Drehscheibe. 18.55 TV-film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws en thema's van de dag. 20.00 Film. 20.30 Portret van Koning Hoessein. Aansl. Nws. 21.15 UNCLE, tv-film (niet voor jeugdige kij kers). 22.00 Culturele rubriek. 22.30 Nws, weerbericht en thema's van de dag. iiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiuimimiiiiRnmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiii iiiliiiiiiiiiiiiiiiimiiiini AMSTERDAM Het tarief voor daggeld is gisteren verhoogd van 3V» tot 4V« pet. Dit is het gevolg van de krappere geldmarkt, onder meer door het afwikkelen van dollartermijntrans- acties tussen de banken en De Neder- landsche Bank. Hiermee is ca. 80 mil joen gemoeid. Verwacht wordt, dat de geldmarkt vandaag weer ruimer zal zijn. Op 19 juli werd het tarief voor daggeld ver laag van 4 tot 3Vs pet. UTRECHT (ANP). Bij de Raif- feisen- en Boerenleenbanken is in juni 471 miljoen gestort en 380 miljoen terugbetaald op de spaarrekeningen. Dit inlegoverschot van 91 miljoen was 35 miljoen groter dan in juni 1966. In het eerste halfjaar boekten de spaarbanken van het landbouwkrediet wezen een spaaroverschot van 324 miljoen tegen 179 miljoen in dezelfde periode van 1966. Eind juni hadden de spaarders 9.146 miljoen tegoed. PARIJS De tunnel onder de Mont Blanc, die op 19 juli twee jaar in be drijf was, blijkt een goudmijn te zijn. De twee ondernemingen die haar ex ploiteren incasseerden tot nu toe ruim 22 miljoen gulden. Bijna 1,2 miljoen voertuigen maakten gebruik van de tunnel. Deze cijfers overtroffen de stoutste verwachtingen, want de tunnel was ont worpen voor een jaarlijks verkeer van 450.000 voertuigen. Dit aantal werd met ruim dertig procent overschreden. De tunnel verwerkte in technisch opzicht gesproken dit grotere aantal wagens uitstekend, de ontluchting vormde bij voorbeeld geen probleem. Men neemt aan dat vooral het goede renvervoer volgend jaar nog veelvuldi- ger van de tunnel zal gebruik maken, omdat midden 1968 de douanetarieven in de landen van de Europese Economi sche Gemeenschap zullen verdwijnen. De grensformaliteiten zullen daardoor tot een minimum worden terugge bracht. Daarmee zal tevens de huidige vorming van files afnemen. OSAKA. De Yawata IJzer- en Staalmaatschappij heeft bekend ge maakt, dat te Sakai in de buitenwijken van Osaka, de grootste hoogoven ter wereld gereed gekomen is. De hoogoven, die een capaciteit van 2.602 kubieke meter heeft, zal op 31 ju li aangestoken worden. Door deze nieuwe hoogoven zal de maandelijkse produktie van Yawata stijgen tot ruim 1 miljoen ton. Daar mede zal deze onderneming de op twee na grootste staalfabriek ter wereld zijn geworden. Londen 10.02310.031; New York 3.593—3.60; Montreal 3.3311—3.34A; Pa rijs 73.411—73.461; Brussel 7.25—7.251; Frankfort 90.00—90.05; Stockholm 69.821—69.871; Zürich 83.281—83.33'/s; Milaan 57.65157.701; Kopenhagen 51.83—51.88; Oslo 50.321—50.371; Wenen 13.941—13.951; Lissabon 12.503—12.521. In Hoorn is op 87-jarige leeftijd overleden de heer E. J. M. Stumpel, president-commissaris van het „Noord hollands Dagblad", van welk blad hij ook de oprichter was. Naast de vele regionale functies, die hij bekleedde, was de heer Stumpel onder andere voor de „Rooms-Katholieke Staatspartij" van 1934 tot 1940 Tweede-Kamerlid. Ook was hij directeur en gedelegeerd commissaris van het KNP en secreta ris van de Katholieke Middenstands bond. Geref. Kerken: Aangenomen: naar Woerden (vac. L. J. Wolthuis): A. Treurniet te Baflo. SAINT TROPEZ Een blasé Ri- vièra-publiek heeft zondagavond de eerste voorstelling van Pablo Picasso's surrealistisch toneelstuk „Le désir attrape par la queue" bijgewoond in een tent-theater. Geeuwend verlieten de mensen de tent, terwijl een naakte dame over het toneel wandelde. Het stuk zou oorspronkelijk reeds 14 juli opgevoerd zijn, in St. Tropez, maar de burgemeester stak daar een stokje voor omdat hij van oordeel was dat de inhoud kwetsend voor de openbare ze den zou zijn. Daarop werd de voorstel ling verplaatst naar het naburige dorp je Gassin. De ongeveer 200 bezoekers die kwa men om „geschokt" te worden, waren van mening dat het stuk wel bizar was maar meer komisch dan erotisch. Het stuk heeft kop, noch staart en mist el ke lijn daartussen. De bezoekers zijn weggelopen zonder afkeuring of bijval te laten blijken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2