In 1968 olie en gas
uit de Noordzee
Verwijten dat Mijnraad
niet werd geraadpleegd
Wellicht dure verbouwing
voor „Nieuw Amsterdam"
Door politieke
situatie wordt
minder gereisd
Betere controle
in ,Scheveningen'
DERBY
UP
DRINK
NU
20 cent
JURIDISCHE KWESTIE OM WEGEN OP LUCHTHAVEN
(X)
In Enschede
5,4 procent
werkloosheid
voordeel
MINISTER DE BLOCK KONDIGT
IN DE SENAAT AAN:
KROMMENIE
VINYL^H
<B>
Maatregelen na ontvluchting
Geen schade
doen aan
verpleging van
Boudewijn H."
Wie bepaalt de verkeersregels op „eigen terrein"
VAN ONZE LEESTAFEL
Les van de Tour
Ernstig opnemen
HOOFDPIJN?
MOEILIJK
NOTA
ZES STOOMKETELS AFGESCHREVEN
WINSTGEVEND
Kleuter bezweken
aan brandwonden
GROOT TEKORT
MINISTER POLAK s
Poort
Onvoldoende
Als
Wèg pijn
fijn;. -
Als u v.
WITTE KRUIS
poeders
kiest!
WOENSDAG 26 JULI 1967
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Volgend jaar kan er olie en gas uit de bodem van de Noord
zee komen. Deze verwachting heeft minister De Block gisteren uitgesproken in
de Eerste Kamer, die met 34 tegen 20 stemmen de nieuwe regeling voor de op
sporing en winning zonder staatsdeelneming heeft goedgekeurd.
Wel moest de minister van Economische Zaken van verscheidene kanten ernsti
ge verwijten incasseren, omdat de regering niet opnieuw de Mijnraad om advies
had gevraagd, nadat het oorspronkelijke plan-Den Uyl was losgelaten. De
socialistische fractievoorzitter ir. Vos meende, dat daardoor de hele regeling
niet geldig was. De Natte Mijnwet zou raadpleging van de Mijnraad ook bij
wijziging van de regeling verplicht stellen.
Voor de Eerste-Kamerfractie van de
PvdA was dit een laatste poging om
oppositie te voeren. Ook de c.h.-woord-
voerder mr. Biihrmann echter noemde
het passeren van de Mijnraad niet ele
gant en de a.r. afgevaardigde prof. mr.
De Gaay Fortman oordeelde dat de
regering hier onzorgvuldig had gehan
deld. Voor de KVP-er ir. Siegmann
was het zelfs een reden om tegen te
stemmen.
Hij was daarmee de enige van zijn
fractie. De woordvoerder van de KVP-
fractie, ir. Raedts, zei echter wel dat
hij het verstandiger had gevonden als
de regering opnieuw de Mijnraad om
advies had gevraagd. Bij de stemming
waren de fracties van de socialisten en
de pacifisten eensgezind tegen.
De minister van economische zaken
kon heel moeilijk over de juridische
horden in dit olie- en gasdebat heenko
men. Zijn verweer, dat was ingegeven
door de minister van justitie, prof. dr.
Polak, hield in dat de Mijnraad al door
minister Den Uyl was gehoord en dat
er daarna geen tweede voordracht meer
was geweest.
Twee juristen schoten toen tegelijk
uit hun slof: de socialist prof. mr.
Troostwijk en de anti-revolutionair prof.
mr. De Gaay Fortmann. Eenstemmig
verweten zij de minister juristerij van
het ergste soort. Voor de anti-revolu
tionair ging het er echter maar om uit
de mond van de minister te horen,
dat de Mijnraad verleden jaar de hele
materie van de regeling had beoordeeld
dus ook zijn advies over de staatsdeel
neming had gegeven.
Toen minister De Block had verze
kerd. dat dit inderdaad was gebeurd,
kon de a.r. fractie rustig haar steun
aan de nieuwe regeling verlenen. Onbe
antwoord bleef echter het verwijt, dat
de Eerste Kamer niet volledig was inge
licht, dat zij noch de oude regeling-Den
Uyl noch het advies van de Mijnraad
onder ogen had gekregen.
Ondanks alles was minister De Block
dankbaar voor de snelle afwerking van
deze zaak door de senaat, waardoor het
mogelijk zal zijn al in 1968 te beginnen
met de opsporing en zelfs wellicht al
met de winning van gas en olie uit de
bodem van de Noordzee. Hij zegde toe
ieder jaar een nota over het uitgiftebe-
leid bij het parlement te zullen indie
nen.
Alle aanvragen voor opsporing en
winning zullen worden gepubliceerd,
MINISTER DE BLOCK
moeilijke horden
O
met de beslissingen van de regering
daarover. De Staatsmijnen zullen niet
deelnemen aan de olierush, die minis
ter De Block blijkbaar verwacht. Hij
dacht voor een aantal „blokken" veel
aanvragen te zullen krijgen.
De overwegende invloed van de staat
bleef volgens hem ook bij de nieuwe
regeling gewaarborgd. Hij zag geen con
currentie voor het Groningse aardgas.
Tegen de juridische bezwaren van pro
fessor Troostwijk die zei niet mede
plichtig te willen zijn aan bestuurlijk
onfatsoen en de uitleg van de wet mie
zerig en twijfelachtig noemde voerde
minister De Block aan, dat de wet
slechts voorschrijft, dat de Mijnraad
over de ontwerp-regeling moet worden
gehoord 'en dat was gebeurd.
Na afhandeling van deze zaak ging
de Eerste Kamer op vakantie tot 12
september.
ROTTERDAM De zes stoomketels van het passagiersschip Nieuw-Amsterdam
van de Holland-Amerika Lyn (H.A.L.) te Rotterdam hebben alleen nog waarde
als schroot. Hierover zyn de technici van de redery en van de Rotterdamse
DroogdokmaatschappU (R.D.M.) het wel eens nu zy de zaak grondig hebben kun
nen bekyken. Dat is een veeg teken.
Voor de ingewijden van de rederij
geeft het ook te denken dat op het meu
bilair na het hele schip is leeggehaald.
Alle glaswerk, servies- en linnengoed
zijn naar de wal gebracht. Dit zou zeer
ongebruikelijk zijn als het schip alleen
maar voor een korte periode wegens
reparatie uit de dienst was genomen.
Toch staat op dit moment nog niet
vast dat de bij ontelbaren geliefde
Nieuw-Amsterdam voor altijd uit de
vaart is genomen. De directie van de
HAL overweegt namelijk een dure op
lossing.
Die bestaat in de eerste plaats uit
het inbouwen van zes gloednieuwe ke
tels. Van het oponthoud op de werf van
dt RDM waarheen het schip van
ochtend om zes uur werd versleept
zou dan tevens gebruik kunnen worden
gemaakt voor het uitvoeren van een in
grijpende verbouwing. Deze zou toch
binnen afzienbare tijd moeten gebeuren
om te voldoen aan de verscherpte in
ternationale voorschriften ten aanzien
van de beveiliging tegen brand.
Herstel en verbouwing vergen een
bedrag tussen tien en twintig miljoen
gulden. Als nu met het karwei wordt
Van onze correspondent
WAHLWILLER Het Limburgse
dorpje Wahlwilier treurde gisteren om
de dood van de driejarige Johnnie Cou-
notte. Het kind was in een Heerlens
ziekenhuis bezweken aan de brandwon
den, die het had opgelopen toen zijn
ouderlijk huis op 16 juli werd verwoest
door een gasontploffing. Daarbij werd
zijn moeder gewond; zij wordt ver
pleegd in een Maastrichts ziekenhuis.
Zijn vader en diens dochtertje Marlou
(2) en zoontje Theo (1) bleven onge
deerd. Van de woning en de inboedel
bleef een puinhoop over.
begonnen, zou de Nieuw Amsterdam in
december weer klaar kunnen zijn. Des
kundigen zijn van mening dat de romp
van het nu al 29 jaar oude schip vol
doende stevig is om nog zeven tot tien
jaar zee en wind te weerstaan.
In die periode zou het mogelijk zijn
de kosten van reparatie en vernieuwing
terug te verdienen. De Nieuw Amster
dam is altijd winstgevend geweest.
Ongetwijfeld zullen velen benieuwd
zijn naar de beslissing van de directie
van de Rotterdamse rederij. Ook zij
houdt van het schip, maar als het om
de inhoud van de portemonnaie gaat, is
nuchterheid geboden.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM „Het toerisme be
vindt zich in heel Nederland in een
periode vain aarzeling. Het toeristenver
keer blijkt zeer gevoelig te zijn voor
economische en politieke ontwikkelin
gen. In Amsterdam heeft men duidelijk
nadeel ondervonden van de ontwikke
lingen in Griekenland, de oorlog in het
Midden Oosten en de economische te
ruggang in vele omringende landen."
Dit zei de directeur van de Amster
damse V.V.V., de heer J. Strijkers, gis
teren op de jaarvergadering.
Gebleken is dat veel Amerikanen hun
reis naar Europa hebben gewijzigd of
geannuleerd. Veel Amerikanen reizen
via Nederland naar Griekenland en het
Midden Oosten. Vooral Amerikaanse jo
den die Israël bezoeken, gaan bij voor
keur via Amsterdam. Door de staats
greep in Griekenland en de oor
log in het Midden Oosten zijn niet alle
Amsterdamse hotel de afgelopen maan
den bezet geweest; in tegenstelling tot
de voorgaande jaren.
Volgens de heer Strijkers kan daarin
weer snel verandering komen. Boven
dien begint de vakantiespreiding in en
kele buurlanden door te werken, waar
door de seizoenen langer worden.
Ook de beschermende maatregelen die
enkele landen hebben ingevoerd, wer
ken remmend. Zo mogen de Engelsen
maar vijftien pond aan deviezen meene
men. Volgens de heer Strijkers heeft
dit ook een psychologisch effect. Men
voelt dat het niet in het belang van het
eigen land is de vakantie in het buiten
land door te brengen.
De V.V.V. in Amsterdam is echter niet
somber gestemd. Zij verwacht dat de
resultaten over 1967 toch niet geringer
zullen zijn dan in het vorige jaar.
ADVERTENTIE
IETS NIEUWS OR OE VLOER?
ENSCHEDE De werkloosheid in
Enschede zal volgende maand het top-
cijfer van 2200 bereiken, wanneer de
aangekondigde sluiting van twee fa
brieken, de NV Ter Kuilen-Cromhoff,
de NV Spinnerij Oosterveld en delen
van het Van Heekconcern een feit zal
zijn. Het werkloosheidspercentage be
draagt 5,4 in deze stad.
Van de ruim tweehonderd man per
soneel van Ter Kuilen-Cromhof is op
het ogenblik nog 130 man bezig met het
verwerken van de aanwezige hoeveel
heid grondstoffen. Deze categorie zal
volgende maand vertrekken.
Ook bij het Van Heek-concern, waar
reeds negenhonderd man zijn ontsla
gen, zullen nog tweehonderd volgen.
Enkele honderdden werknemers zijn
reeds elders geplaatst.
Bij de spinnerij Oosterveld, een der
spinnerijen van de Koninklijke Neder
landse Textiel Unie zijn driehonderd
van de bijna vijfhonderd man elders
geplaatst, meest binnen het concern.
De overigen zullen volgende maand
zonder werk komen.
Wat het bedrijf van Nico ter Kuilen
betreft, een van de werkmaatschappij
en vai. het Van Heek-concern, welke
ook zal sluiten, zijn van de 350 man
150 in de omliggende gemeenten ge
plaatst. Er zijn nog 180 mensen bezig
met het voltooien van de orders. De
plaatsingsmogelijkheid voor oudere
werkkrachten blijkt moeilijk te zijn.
Ook zijn de bedrijven die nog perso
neel aannemen, uiterst selectief.
ADVERTENTIE
Toneelspeelster en TV-actrice Jenny Arean
25 STUKS 1.50- EEN LAURENS PRODUCT
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De controle in het selectie- en oriëntatiecentrum (Selec) van
de Scheveningse strafgevangenis is verscherpt na de ontvluchting van vier gede
tineerden op 16 juli. Ook is het buitenterrein overzichtelijker gemaakt. Nage
gaan wordt of op langere termijn verbetering van de beveiliging noodzakelijk
is.
Dit antwoordt minister Polak (Justi
tie) op vragen van de Tweede-Kamer
leden mr. G. A. A. M. Boot en Th. E.
E. van Schaik (beiden K.V.P.). Tot
voor kort werd aangenomen dat de be
veiliging afdoende was. Voor 16 juli
was nog nooit iemand uit de gevange
nis ontvlucht, voert de minister aan.
De personeelssituatie in het Scheve
ningse gevangeniscomplex is volgens
hem zorgelijk. In de gevangenis I,
waarvan het selectie- en oriëntatiecen
trum een onderdeel is, is een groot te
kort aan bewakers.
Het is de bedoeling dat het gevange
niswezen en de psychopatenzorg vol
gend jaar de beschikking krijgen over
een eigen eenheid om personeel te wer
ven. Die eenheid zal in samenwerking
met de Rijkspsychologische Dienst de
werving intensiveren.
DEN HAAG Minister Polak (Jus
titie) heeft geen overwegende bezwa
ren ;ehad tegen hernieuwde deelne
ming van Boudewijn H. aan een zeil
kamp, zoals dat al jarenlang voor ver
pleegden uit de Van der Hoeven-kliniek
in Utrecht wordt georganiseerd.
Boudewijn H., veroordeeld wegens
zijn aandeel in de Baarnse moordzaak,
nam vorig jaar deel aan zo'n zeilkamp
en zou ook dit jaar een dergelijke va
kantie krijgen. Dit zeilkamp is inmid
dels afgelast.
Minister Polak zegt in zijn antwoord
op vragen van het Tweede-Kamerlid H.
Wiegel (Lib.) dat als H. dit jaar niet
aan het zeilkamp had mogen deelne
men, hij in een uitzonderingspositie zou
zijn gekomen, die zijn behandeling na
delig zou beïnvloeden.
Het ministerie van Justie is altijd op
de hoogte geweest van de algemene be
handeling die de Van der Hoeven-kli
niek toepast met inbegrip van bepaalde
vrijheden. Minister Polak bevestigde
dat Boudewijn H. zonder geleide des
avonds studiegenoten in Utrecht be
zoekt en regelmatig speciaal verlof
krijgt.
Hij ziet geen aanleiding om van de
tot nu toe gevolgde beleidslijn af te wij
ken en de verpleging fan Boudewijn H.
af te breken. Deze is geheel in overeen
stemming met de normale procedures
l&NISTER POLAK
Minister Polak zal erop letten dat, normale behandeling in de Van der Hoeven-kliniek.
wanneer dit noodzakelijk is, zo snel
mogelijk foto's van ontvluchte gevange
nen kunnen worden gepubliceerd. Hij
geeft toe dat slechts één ochtendblad
er in is geslaagd de foto's van de zon
dag 16 juli ontsnapte gevangenen op te
nemen in de edities van maandagoch
tend. De foto's konden pas omstreeks
één uur 's nachts ter beschikking wor
den gesteld van televisie en pers, aldus
minister Polak.
In IJsselstein is gistermiddag door
kortsluiting de meubelfabriek De Zon
uitgebrand. De schade wordt geschat
op vijftigduizend gulden. Bij het uitbre
ken van de brand was niemand in de
fabriek aanwezig. Al het personeel is
met vakantie
ADVERTENTIE
tintelend fris
en lekker pittig
SCHIPHOL (ANP) Zijn de wegen
op Schiphol zo duidelijk eigen terrein
van de N.V. Luchthaven Schiphol dat
de n.v. daar haar eigen regels kan laten
gelden en dus geen wegenbelasting voor
de voertuigen van de platïormdienst
hoeft te betalen, of staan zij normaal
open voor het wegverkeer en vallen zij
dus onder de Wegenverkeerswet en an
dere wettelijke bepalingen? Die vraag
zal door een proefproces tot In de
hoogste instantie worden beantwoord,
omdat de directie van Schiphol en de
Haarlemse officier van justitie, mr. J.
Wiarda, erover van mening verschillen.
Het standpunt van de officier is dat
de directie om misverstanden te voorko
men zeer duidelijk haar terrein als par
ticulier gebied herkenbaar moet ma
ken. Op het oude Schiphol was dat wel
het geval, omdat daar iedere bui
tenstaander bij de hoofdingang door
portiers werd aangehouden en teen
kwartje moest betalen. Op het nieuwe
Schiphol behoeft men echter pas (twee
kwartjes) te betalen bij het binnenko
men van het stationsgebouw).
De directie van Schiphol heeft al ge
probeerd aan de justitiële bezwaren te
gemoet te komen door op de grens van
het eigen terrein een grote houten
poort neer te zetten met het bord
„Luchthaven Schiphol aangewezen
luchtvaartterrein art. 18 Luchtvaartwet"
en langs beide kanten van de weg
bordjes met „Eigen Weg" en met de
tekst „Voor een ieder die zich niet houdt
aan de aanwyzingen van de luchthaven
directie is de toegang tot de luchthaven
verboden".
Bovendien staat er nog een bordje
„Verboden toegang voor onbevoegden"
en dat zijn dan kinderen onder de veer
tien jaar zonder geleide, al staat dat er
niet bij. Slagbomen waren er altijd al,
maar die stonden steeds open; sinds
kort worden ze 's nachts gesloten.
Voor de officier van justitie is dat nog
niet genoeg. Daarom heeft de juri
dische medewerker van de luchthaven,
mr. C. H. Goekoop, zich op een weg
voor het stationsgebouw in een plat
formauto zonder kentekenbewijs laten
bekeuren door de dienst luchtvaart van
de Rijkspolitie op grond van de Wegen
verkeerswet. De kantonrechter in
Hoofddorp zal die zaak in eerste instan
tie te behandelen krijgen, maar zowel
het openbaar ministerie als mr. Goe
koop zal eraan meewerken, dat de Hoge
Raad in deze zaak het laatste woord
krijgt.
Voor Schiphol is dat laatste woord
van grote betekenis, omdat er op de
luchthaven allerlei auto's, trekkers en
andere voertuigen rondryden, zonder
kenteken en zonder dat er wegenbe
lasting voor wordt betaald. Zelfs rijbe
wijzen zijn overbodig en het rijden on
der invloed is er alleen strafbaar om
dat de directie dat in haar eigen lucht
vaartreglement heeft verboddn.
Als de rechter de Wegenverkeerswet
van toepassing zou verklaren, omdat
volgens hem de wegen van Schiphol
„voor het openbaar rij- etn ander ver
keer openstaande rijwegen" zijn, dan
zouden voor alle wagens op Schiphol
kentekens, rijbewijzen en betaling van
wegenbelasting nodig zijn, als ze ten
minste ook buiten het platform worden
gebruikt. De directie van de luchthaven
zou dan niets meer aan haar wegennet
mogen veranderen of er een ver
keersbord mogen neerzetten zonder
toestemming van Gedeputeerde Staten
van Noord-Holland.
Krijgt de directie gelijk, dan bete
kent dat niet dat er geen verkeersre
gels gelden op Schiphols wegen. Het
Luchthavenreglement bepaalt dat „een
ieder op de luchthaven verplicht is zich
te gerragen overeenkomstig de
voorschriften, gegeven in het landelijke
Reglement Verkeersregels en Ver
keerstekens" opgesteld door prof. Bel-
infante), zodat de verkeersregels op
Schiphol precies zo gelden als op de
openbare weg. Rijbewijzen en wegenbe
lasting vallen daar echter buiten.
Ook zolang er geen definitieve
uitspraak is, moet men zich op Schip
hol aan de verkeersborden en parkeer-
meters houden, want het Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens ver
klaart alle verkeersborden wetsgeldig
ongeacht of ze door bevoegde instanties
zijn geplaatst.
^fondag is het in Pare des Princes
de Tour de France besloten. Het
toppunt van smakeloosheid werd bij
deze sluiting vertoond toen de fiets van
Tom Simpson, waarop de Britse renner
bij de noodlottige beklimming van de
Mont Ventoux zijn doodsstrijd streed,
de baan werd rondgebracht, schrijft de
„Leeuwarder Courant" (onafh.).
„Officieel is er nog niets meege
deeld over de resultaten van het on
derzoek, dat er naar de dood van
Simpson is ingesteld. Officieus staat
echter wel vast, dat Simpson stimu
lerende middelen heeft gebruikt.
Andere steekproeven hebben ook
bewezen, dat 't kwaad van de doping
ook deze Tour weer heeft begeleid.
Volgens deskundigen, kan de Ronde
van Frankrijk ook niet worden ge
reden zonder het gebruik van sti
mulerende middelen. Een Parijse
arts heeft de volgende diagnose van
de Tour gesteld: „Er zijn misschien
één of twee wielerfenomenen, die in
staat zij om dank zij een rigoureu
ze training en een streng dieet bij
na vijfduizend kilometer af te leg
gen met een gemiddelde van 37
km per uur, maar de meerderheid
van de renners moet haar toevlucht
nemen tot stimulerende middelen
om aan haór verplichtingen te
kunnen voldoen." Daarmee is in
feite de tour medisch, moreel en
sportief veroordeeld.
Wanneer het inderdaad onmogelijk
is om de Tour te rijden zonder sti
mulerende middelen dan zal de
tour-leiding moeten zoeken naar 'n
lichtere formule. Als zij daartoe
niet bereid is, zal de overheid de no
dige druk moeten uitoefenen. De
dood van Simpson heeft eens te
meer bewezen, dat er niet krachtig
genoeg kan worden opgetreden te
gen doping in de sport. Doping is
niet alleen oneerlijk spel, dat als
zodanig streng gestraft moet wor
den, het is ook een levensgevaar
lijk spel, dat onmogelijk gemaakt
moet worden. Daarom zou ieder,
die betrapt wordt op het gebruik
van verboden stimulerende midde
len, zonder meer uitgesloten moe
ten worden voor het leven. Een
dergelijke maatregel is niet alleen
alleen nodig ter bescherming van
de sport, maar bovenal ter bescher
ming van de sportlieden zelf. Wan
neer de betrokken sportbonden zelf
nog niet aan een dergelijke maatre
gel toe zijn, zal de overheid moe
ten ingrijpen en haar wetgeving
moeten aanpassen. Met name de
wielrenners zitten in een vicieuze
cirkel en dreigen niet alleen het
slachtoffer te worden van de com
mercie, die hen exploiteert, maar
ook van het publiek, dat steeds
sensationeler prestaties vraagt, die
tenslotte uitgaan boven het mense
lijk vermogen, zoals de dood van
Simpson heeft bewezen."
'jpyd en Taak" onafhankelyk week
blad voor evangelie en socialisme,
gaat nader in op de analyse, die drs.
Van Dam heeft gemaakt vaai die uitsla
gen van de gemeenteraadsverkiezingen
in Zwolle. Uit deze analyse bleek o.m.
dat de CHU en de PvdA ïeden aan
vergrijzing in hun geledenen. Volgens
dr. L. H. Ruitenberg kunnen deze beide
partijen troost putten uit een opmer
king van een van zijn hoogbejaarde ou
derlingen na een dienst die slechts was
bezocht door een paar grijze vrome
hoofden: er komen altijd nieuwe oude
mensen. Toch is het volgens dr. Ruiten
berg niet goed zich daardoor te laten
troosten. Want het is een feit dat jonge-
rem zich opvallend onafhankelijk ge
dragen en het in ondenkbaar dat niets
van wat zij willen verwerkelijkt Bal
worden.
„Wat willen jongeren eigenlijk?
Overal, in elk milieu, willen zij
vrijheid voor zichzelf of, in bepaal
de groepen vrijheid voor anderen.
Dat is tenminste de hoofdcomman
dant. Men moet echter goed op
passen: het aantal jongeren dat
zich werkelijk radicaal in eigen
groep uit en aan dit radicalisme
vorm geeft, is numeriek niet zo
groot. Zeker de helft van de D'66
stemmers bestaat uit jongeren tot
30 jaar. Maar heeft dat stevigheid?
Hoevelen willen alleen maar niet.
NI. niet in het kader, niet in het
ethisch schema.
Een simpel voorstel (aanwijzing
van de ministerpresident door de
kiezers) is meer een alibi, dan een
doel. Een alibi om alle andere par
tijen links (of rechts) te laten lig
gen en radicaal te zijn, zonder dat
het een cent pijn of ook maar een
pijnlijke cent kost. En daar ligt dan
de hoofdmoot van de opstandige
jongeren. Overal elders zijn het
kleine groepjes rebellerenden, of,
op z'n best kernen van vernieuwers
der bestaande kaders.
Is het zo fout met getallen te wer
ken? Vraag: om hoeveel jongeren
gaat het? Ik meen: fracties van to
talen. Als wij dat zien, dan moeten
wij gaan oppassen. De verleiding
is groot om dan te zeggen: laat
maar, 't is van geen betekenis. Ou
deren dienen deze verleiding te on
derkennen en te bestrijden. Zoals
zij bij zichzelf ook bestrijden moe
ten de twijfelachtige zekerheid, dat
ze in het leven al zoveel gehoord
en meegemaakt hebben, en dus
rustig glimlachend wijs kunnen
zijn. Er is maar één werkelijk-goe-
de houding jegens de opstandige
jongeren, waar zij zich ook bevin
den. Dat is deze: de zakelijke ar
gumenten in ernst nemen en het
jong-zijn noch ten kwade, noch ten
goede duren. Want dat leidt maar
af!"
ADVERTENTIE