In 1968 olie en gas uit de Noordzee Verwijten dat Mijnraad niet werd geraadpleegd Wellicht dure verbouwing voor „Nieuw Amsterdam" Door politieke situatie wordt minder gereisd Betere controle in ,Scheveningen' DERBY UP DRINK NU 20 cent JURIDISCHE KWESTIE OM WEGEN OP LUCHTHAVEN (X) In Enschede 5,4 procent werkloosheid voordeel MINISTER DE BLOCK KONDIGT IN DE SENAAT AAN: KROMMENIE VINYL^H <B> Maatregelen na ontvluchting Geen schade doen aan verpleging van Boudewijn H." Wie bepaalt de verkeersregels op „eigen terrein" VAN ONZE LEESTAFEL Les van de Tour Ernstig opnemen HOOFDPIJN? MOEILIJK NOTA ZES STOOMKETELS AFGESCHREVEN WINSTGEVEND Kleuter bezweken aan brandwonden GROOT TEKORT MINISTER POLAK s Poort Onvoldoende Als Wèg pijn fijn;. - Als u v. WITTE KRUIS poeders kiest! WOENSDAG 26 JULI 1967 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Volgend jaar kan er olie en gas uit de bodem van de Noord zee komen. Deze verwachting heeft minister De Block gisteren uitgesproken in de Eerste Kamer, die met 34 tegen 20 stemmen de nieuwe regeling voor de op sporing en winning zonder staatsdeelneming heeft goedgekeurd. Wel moest de minister van Economische Zaken van verscheidene kanten ernsti ge verwijten incasseren, omdat de regering niet opnieuw de Mijnraad om advies had gevraagd, nadat het oorspronkelijke plan-Den Uyl was losgelaten. De socialistische fractievoorzitter ir. Vos meende, dat daardoor de hele regeling niet geldig was. De Natte Mijnwet zou raadpleging van de Mijnraad ook bij wijziging van de regeling verplicht stellen. Voor de Eerste-Kamerfractie van de PvdA was dit een laatste poging om oppositie te voeren. Ook de c.h.-woord- voerder mr. Biihrmann echter noemde het passeren van de Mijnraad niet ele gant en de a.r. afgevaardigde prof. mr. De Gaay Fortman oordeelde dat de regering hier onzorgvuldig had gehan deld. Voor de KVP-er ir. Siegmann was het zelfs een reden om tegen te stemmen. Hij was daarmee de enige van zijn fractie. De woordvoerder van de KVP- fractie, ir. Raedts, zei echter wel dat hij het verstandiger had gevonden als de regering opnieuw de Mijnraad om advies had gevraagd. Bij de stemming waren de fracties van de socialisten en de pacifisten eensgezind tegen. De minister van economische zaken kon heel moeilijk over de juridische horden in dit olie- en gasdebat heenko men. Zijn verweer, dat was ingegeven door de minister van justitie, prof. dr. Polak, hield in dat de Mijnraad al door minister Den Uyl was gehoord en dat er daarna geen tweede voordracht meer was geweest. Twee juristen schoten toen tegelijk uit hun slof: de socialist prof. mr. Troostwijk en de anti-revolutionair prof. mr. De Gaay Fortmann. Eenstemmig verweten zij de minister juristerij van het ergste soort. Voor de anti-revolu tionair ging het er echter maar om uit de mond van de minister te horen, dat de Mijnraad verleden jaar de hele materie van de regeling had beoordeeld dus ook zijn advies over de staatsdeel neming had gegeven. Toen minister De Block had verze kerd. dat dit inderdaad was gebeurd, kon de a.r. fractie rustig haar steun aan de nieuwe regeling verlenen. Onbe antwoord bleef echter het verwijt, dat de Eerste Kamer niet volledig was inge licht, dat zij noch de oude regeling-Den Uyl noch het advies van de Mijnraad onder ogen had gekregen. Ondanks alles was minister De Block dankbaar voor de snelle afwerking van deze zaak door de senaat, waardoor het mogelijk zal zijn al in 1968 te beginnen met de opsporing en zelfs wellicht al met de winning van gas en olie uit de bodem van de Noordzee. Hij zegde toe ieder jaar een nota over het uitgiftebe- leid bij het parlement te zullen indie nen. Alle aanvragen voor opsporing en winning zullen worden gepubliceerd, MINISTER DE BLOCK moeilijke horden O met de beslissingen van de regering daarover. De Staatsmijnen zullen niet deelnemen aan de olierush, die minis ter De Block blijkbaar verwacht. Hij dacht voor een aantal „blokken" veel aanvragen te zullen krijgen. De overwegende invloed van de staat bleef volgens hem ook bij de nieuwe regeling gewaarborgd. Hij zag geen con currentie voor het Groningse aardgas. Tegen de juridische bezwaren van pro fessor Troostwijk die zei niet mede plichtig te willen zijn aan bestuurlijk onfatsoen en de uitleg van de wet mie zerig en twijfelachtig noemde voerde minister De Block aan, dat de wet slechts voorschrijft, dat de Mijnraad over de ontwerp-regeling moet worden gehoord 'en dat was gebeurd. Na afhandeling van deze zaak ging de Eerste Kamer op vakantie tot 12 september. ROTTERDAM De zes stoomketels van het passagiersschip Nieuw-Amsterdam van de Holland-Amerika Lyn (H.A.L.) te Rotterdam hebben alleen nog waarde als schroot. Hierover zyn de technici van de redery en van de Rotterdamse DroogdokmaatschappU (R.D.M.) het wel eens nu zy de zaak grondig hebben kun nen bekyken. Dat is een veeg teken. Voor de ingewijden van de rederij geeft het ook te denken dat op het meu bilair na het hele schip is leeggehaald. Alle glaswerk, servies- en linnengoed zijn naar de wal gebracht. Dit zou zeer ongebruikelijk zijn als het schip alleen maar voor een korte periode wegens reparatie uit de dienst was genomen. Toch staat op dit moment nog niet vast dat de bij ontelbaren geliefde Nieuw-Amsterdam voor altijd uit de vaart is genomen. De directie van de HAL overweegt namelijk een dure op lossing. Die bestaat in de eerste plaats uit het inbouwen van zes gloednieuwe ke tels. Van het oponthoud op de werf van dt RDM waarheen het schip van ochtend om zes uur werd versleept zou dan tevens gebruik kunnen worden gemaakt voor het uitvoeren van een in grijpende verbouwing. Deze zou toch binnen afzienbare tijd moeten gebeuren om te voldoen aan de verscherpte in ternationale voorschriften ten aanzien van de beveiliging tegen brand. Herstel en verbouwing vergen een bedrag tussen tien en twintig miljoen gulden. Als nu met het karwei wordt Van onze correspondent WAHLWILLER Het Limburgse dorpje Wahlwilier treurde gisteren om de dood van de driejarige Johnnie Cou- notte. Het kind was in een Heerlens ziekenhuis bezweken aan de brandwon den, die het had opgelopen toen zijn ouderlijk huis op 16 juli werd verwoest door een gasontploffing. Daarbij werd zijn moeder gewond; zij wordt ver pleegd in een Maastrichts ziekenhuis. Zijn vader en diens dochtertje Marlou (2) en zoontje Theo (1) bleven onge deerd. Van de woning en de inboedel bleef een puinhoop over. begonnen, zou de Nieuw Amsterdam in december weer klaar kunnen zijn. Des kundigen zijn van mening dat de romp van het nu al 29 jaar oude schip vol doende stevig is om nog zeven tot tien jaar zee en wind te weerstaan. In die periode zou het mogelijk zijn de kosten van reparatie en vernieuwing terug te verdienen. De Nieuw Amster dam is altijd winstgevend geweest. Ongetwijfeld zullen velen benieuwd zijn naar de beslissing van de directie van de Rotterdamse rederij. Ook zij houdt van het schip, maar als het om de inhoud van de portemonnaie gaat, is nuchterheid geboden. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM „Het toerisme be vindt zich in heel Nederland in een periode vain aarzeling. Het toeristenver keer blijkt zeer gevoelig te zijn voor economische en politieke ontwikkelin gen. In Amsterdam heeft men duidelijk nadeel ondervonden van de ontwikke lingen in Griekenland, de oorlog in het Midden Oosten en de economische te ruggang in vele omringende landen." Dit zei de directeur van de Amster damse V.V.V., de heer J. Strijkers, gis teren op de jaarvergadering. Gebleken is dat veel Amerikanen hun reis naar Europa hebben gewijzigd of geannuleerd. Veel Amerikanen reizen via Nederland naar Griekenland en het Midden Oosten. Vooral Amerikaanse jo den die Israël bezoeken, gaan bij voor keur via Amsterdam. Door de staats greep in Griekenland en de oor log in het Midden Oosten zijn niet alle Amsterdamse hotel de afgelopen maan den bezet geweest; in tegenstelling tot de voorgaande jaren. Volgens de heer Strijkers kan daarin weer snel verandering komen. Boven dien begint de vakantiespreiding in en kele buurlanden door te werken, waar door de seizoenen langer worden. Ook de beschermende maatregelen die enkele landen hebben ingevoerd, wer ken remmend. Zo mogen de Engelsen maar vijftien pond aan deviezen meene men. Volgens de heer Strijkers heeft dit ook een psychologisch effect. Men voelt dat het niet in het belang van het eigen land is de vakantie in het buiten land door te brengen. De V.V.V. in Amsterdam is echter niet somber gestemd. Zij verwacht dat de resultaten over 1967 toch niet geringer zullen zijn dan in het vorige jaar. ADVERTENTIE IETS NIEUWS OR OE VLOER? ENSCHEDE De werkloosheid in Enschede zal volgende maand het top- cijfer van 2200 bereiken, wanneer de aangekondigde sluiting van twee fa brieken, de NV Ter Kuilen-Cromhoff, de NV Spinnerij Oosterveld en delen van het Van Heekconcern een feit zal zijn. Het werkloosheidspercentage be draagt 5,4 in deze stad. Van de ruim tweehonderd man per soneel van Ter Kuilen-Cromhof is op het ogenblik nog 130 man bezig met het verwerken van de aanwezige hoeveel heid grondstoffen. Deze categorie zal volgende maand vertrekken. Ook bij het Van Heek-concern, waar reeds negenhonderd man zijn ontsla gen, zullen nog tweehonderd volgen. Enkele honderdden werknemers zijn reeds elders geplaatst. Bij de spinnerij Oosterveld, een der spinnerijen van de Koninklijke Neder landse Textiel Unie zijn driehonderd van de bijna vijfhonderd man elders geplaatst, meest binnen het concern. De overigen zullen volgende maand zonder werk komen. Wat het bedrijf van Nico ter Kuilen betreft, een van de werkmaatschappij en vai. het Van Heek-concern, welke ook zal sluiten, zijn van de 350 man 150 in de omliggende gemeenten ge plaatst. Er zijn nog 180 mensen bezig met het voltooien van de orders. De plaatsingsmogelijkheid voor oudere werkkrachten blijkt moeilijk te zijn. Ook zijn de bedrijven die nog perso neel aannemen, uiterst selectief. ADVERTENTIE Toneelspeelster en TV-actrice Jenny Arean 25 STUKS 1.50- EEN LAURENS PRODUCT (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG De controle in het selectie- en oriëntatiecentrum (Selec) van de Scheveningse strafgevangenis is verscherpt na de ontvluchting van vier gede tineerden op 16 juli. Ook is het buitenterrein overzichtelijker gemaakt. Nage gaan wordt of op langere termijn verbetering van de beveiliging noodzakelijk is. Dit antwoordt minister Polak (Justi tie) op vragen van de Tweede-Kamer leden mr. G. A. A. M. Boot en Th. E. E. van Schaik (beiden K.V.P.). Tot voor kort werd aangenomen dat de be veiliging afdoende was. Voor 16 juli was nog nooit iemand uit de gevange nis ontvlucht, voert de minister aan. De personeelssituatie in het Scheve ningse gevangeniscomplex is volgens hem zorgelijk. In de gevangenis I, waarvan het selectie- en oriëntatiecen trum een onderdeel is, is een groot te kort aan bewakers. Het is de bedoeling dat het gevange niswezen en de psychopatenzorg vol gend jaar de beschikking krijgen over een eigen eenheid om personeel te wer ven. Die eenheid zal in samenwerking met de Rijkspsychologische Dienst de werving intensiveren. DEN HAAG Minister Polak (Jus titie) heeft geen overwegende bezwa ren ;ehad tegen hernieuwde deelne ming van Boudewijn H. aan een zeil kamp, zoals dat al jarenlang voor ver pleegden uit de Van der Hoeven-kliniek in Utrecht wordt georganiseerd. Boudewijn H., veroordeeld wegens zijn aandeel in de Baarnse moordzaak, nam vorig jaar deel aan zo'n zeilkamp en zou ook dit jaar een dergelijke va kantie krijgen. Dit zeilkamp is inmid dels afgelast. Minister Polak zegt in zijn antwoord op vragen van het Tweede-Kamerlid H. Wiegel (Lib.) dat als H. dit jaar niet aan het zeilkamp had mogen deelne men, hij in een uitzonderingspositie zou zijn gekomen, die zijn behandeling na delig zou beïnvloeden. Het ministerie van Justie is altijd op de hoogte geweest van de algemene be handeling die de Van der Hoeven-kli niek toepast met inbegrip van bepaalde vrijheden. Minister Polak bevestigde dat Boudewijn H. zonder geleide des avonds studiegenoten in Utrecht be zoekt en regelmatig speciaal verlof krijgt. Hij ziet geen aanleiding om van de tot nu toe gevolgde beleidslijn af te wij ken en de verpleging fan Boudewijn H. af te breken. Deze is geheel in overeen stemming met de normale procedures l&NISTER POLAK Minister Polak zal erop letten dat, normale behandeling in de Van der Hoeven-kliniek. wanneer dit noodzakelijk is, zo snel mogelijk foto's van ontvluchte gevange nen kunnen worden gepubliceerd. Hij geeft toe dat slechts één ochtendblad er in is geslaagd de foto's van de zon dag 16 juli ontsnapte gevangenen op te nemen in de edities van maandagoch tend. De foto's konden pas omstreeks één uur 's nachts ter beschikking wor den gesteld van televisie en pers, aldus minister Polak. In IJsselstein is gistermiddag door kortsluiting de meubelfabriek De Zon uitgebrand. De schade wordt geschat op vijftigduizend gulden. Bij het uitbre ken van de brand was niemand in de fabriek aanwezig. Al het personeel is met vakantie ADVERTENTIE tintelend fris en lekker pittig SCHIPHOL (ANP) Zijn de wegen op Schiphol zo duidelijk eigen terrein van de N.V. Luchthaven Schiphol dat de n.v. daar haar eigen regels kan laten gelden en dus geen wegenbelasting voor de voertuigen van de platïormdienst hoeft te betalen, of staan zij normaal open voor het wegverkeer en vallen zij dus onder de Wegenverkeerswet en an dere wettelijke bepalingen? Die vraag zal door een proefproces tot In de hoogste instantie worden beantwoord, omdat de directie van Schiphol en de Haarlemse officier van justitie, mr. J. Wiarda, erover van mening verschillen. Het standpunt van de officier is dat de directie om misverstanden te voorko men zeer duidelijk haar terrein als par ticulier gebied herkenbaar moet ma ken. Op het oude Schiphol was dat wel het geval, omdat daar iedere bui tenstaander bij de hoofdingang door portiers werd aangehouden en teen kwartje moest betalen. Op het nieuwe Schiphol behoeft men echter pas (twee kwartjes) te betalen bij het binnenko men van het stationsgebouw). De directie van Schiphol heeft al ge probeerd aan de justitiële bezwaren te gemoet te komen door op de grens van het eigen terrein een grote houten poort neer te zetten met het bord „Luchthaven Schiphol aangewezen luchtvaartterrein art. 18 Luchtvaartwet" en langs beide kanten van de weg bordjes met „Eigen Weg" en met de tekst „Voor een ieder die zich niet houdt aan de aanwyzingen van de luchthaven directie is de toegang tot de luchthaven verboden". Bovendien staat er nog een bordje „Verboden toegang voor onbevoegden" en dat zijn dan kinderen onder de veer tien jaar zonder geleide, al staat dat er niet bij. Slagbomen waren er altijd al, maar die stonden steeds open; sinds kort worden ze 's nachts gesloten. Voor de officier van justitie is dat nog niet genoeg. Daarom heeft de juri dische medewerker van de luchthaven, mr. C. H. Goekoop, zich op een weg voor het stationsgebouw in een plat formauto zonder kentekenbewijs laten bekeuren door de dienst luchtvaart van de Rijkspolitie op grond van de Wegen verkeerswet. De kantonrechter in Hoofddorp zal die zaak in eerste instan tie te behandelen krijgen, maar zowel het openbaar ministerie als mr. Goe koop zal eraan meewerken, dat de Hoge Raad in deze zaak het laatste woord krijgt. Voor Schiphol is dat laatste woord van grote betekenis, omdat er op de luchthaven allerlei auto's, trekkers en andere voertuigen rondryden, zonder kenteken en zonder dat er wegenbe lasting voor wordt betaald. Zelfs rijbe wijzen zijn overbodig en het rijden on der invloed is er alleen strafbaar om dat de directie dat in haar eigen lucht vaartreglement heeft verboddn. Als de rechter de Wegenverkeerswet van toepassing zou verklaren, omdat volgens hem de wegen van Schiphol „voor het openbaar rij- etn ander ver keer openstaande rijwegen" zijn, dan zouden voor alle wagens op Schiphol kentekens, rijbewijzen en betaling van wegenbelasting nodig zijn, als ze ten minste ook buiten het platform worden gebruikt. De directie van de luchthaven zou dan niets meer aan haar wegennet mogen veranderen of er een ver keersbord mogen neerzetten zonder toestemming van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. Krijgt de directie gelijk, dan bete kent dat niet dat er geen verkeersre gels gelden op Schiphols wegen. Het Luchthavenreglement bepaalt dat „een ieder op de luchthaven verplicht is zich te gerragen overeenkomstig de voorschriften, gegeven in het landelijke Reglement Verkeersregels en Ver keerstekens" opgesteld door prof. Bel- infante), zodat de verkeersregels op Schiphol precies zo gelden als op de openbare weg. Rijbewijzen en wegenbe lasting vallen daar echter buiten. Ook zolang er geen definitieve uitspraak is, moet men zich op Schip hol aan de verkeersborden en parkeer- meters houden, want het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens ver klaart alle verkeersborden wetsgeldig ongeacht of ze door bevoegde instanties zijn geplaatst. ^fondag is het in Pare des Princes de Tour de France besloten. Het toppunt van smakeloosheid werd bij deze sluiting vertoond toen de fiets van Tom Simpson, waarop de Britse renner bij de noodlottige beklimming van de Mont Ventoux zijn doodsstrijd streed, de baan werd rondgebracht, schrijft de „Leeuwarder Courant" (onafh.). „Officieel is er nog niets meege deeld over de resultaten van het on derzoek, dat er naar de dood van Simpson is ingesteld. Officieus staat echter wel vast, dat Simpson stimu lerende middelen heeft gebruikt. Andere steekproeven hebben ook bewezen, dat 't kwaad van de doping ook deze Tour weer heeft begeleid. Volgens deskundigen, kan de Ronde van Frankrijk ook niet worden ge reden zonder het gebruik van sti mulerende middelen. Een Parijse arts heeft de volgende diagnose van de Tour gesteld: „Er zijn misschien één of twee wielerfenomenen, die in staat zij om dank zij een rigoureu ze training en een streng dieet bij na vijfduizend kilometer af te leg gen met een gemiddelde van 37 km per uur, maar de meerderheid van de renners moet haar toevlucht nemen tot stimulerende middelen om aan haór verplichtingen te kunnen voldoen." Daarmee is in feite de tour medisch, moreel en sportief veroordeeld. Wanneer het inderdaad onmogelijk is om de Tour te rijden zonder sti mulerende middelen dan zal de tour-leiding moeten zoeken naar 'n lichtere formule. Als zij daartoe niet bereid is, zal de overheid de no dige druk moeten uitoefenen. De dood van Simpson heeft eens te meer bewezen, dat er niet krachtig genoeg kan worden opgetreden te gen doping in de sport. Doping is niet alleen oneerlijk spel, dat als zodanig streng gestraft moet wor den, het is ook een levensgevaar lijk spel, dat onmogelijk gemaakt moet worden. Daarom zou ieder, die betrapt wordt op het gebruik van verboden stimulerende midde len, zonder meer uitgesloten moe ten worden voor het leven. Een dergelijke maatregel is niet alleen alleen nodig ter bescherming van de sport, maar bovenal ter bescher ming van de sportlieden zelf. Wan neer de betrokken sportbonden zelf nog niet aan een dergelijke maatre gel toe zijn, zal de overheid moe ten ingrijpen en haar wetgeving moeten aanpassen. Met name de wielrenners zitten in een vicieuze cirkel en dreigen niet alleen het slachtoffer te worden van de com mercie, die hen exploiteert, maar ook van het publiek, dat steeds sensationeler prestaties vraagt, die tenslotte uitgaan boven het mense lijk vermogen, zoals de dood van Simpson heeft bewezen." 'jpyd en Taak" onafhankelyk week blad voor evangelie en socialisme, gaat nader in op de analyse, die drs. Van Dam heeft gemaakt vaai die uitsla gen van de gemeenteraadsverkiezingen in Zwolle. Uit deze analyse bleek o.m. dat de CHU en de PvdA ïeden aan vergrijzing in hun geledenen. Volgens dr. L. H. Ruitenberg kunnen deze beide partijen troost putten uit een opmer king van een van zijn hoogbejaarde ou derlingen na een dienst die slechts was bezocht door een paar grijze vrome hoofden: er komen altijd nieuwe oude mensen. Toch is het volgens dr. Ruiten berg niet goed zich daardoor te laten troosten. Want het is een feit dat jonge- rem zich opvallend onafhankelijk ge dragen en het in ondenkbaar dat niets van wat zij willen verwerkelijkt Bal worden. „Wat willen jongeren eigenlijk? Overal, in elk milieu, willen zij vrijheid voor zichzelf of, in bepaal de groepen vrijheid voor anderen. Dat is tenminste de hoofdcomman dant. Men moet echter goed op passen: het aantal jongeren dat zich werkelijk radicaal in eigen groep uit en aan dit radicalisme vorm geeft, is numeriek niet zo groot. Zeker de helft van de D'66 stemmers bestaat uit jongeren tot 30 jaar. Maar heeft dat stevigheid? Hoevelen willen alleen maar niet. NI. niet in het kader, niet in het ethisch schema. Een simpel voorstel (aanwijzing van de ministerpresident door de kiezers) is meer een alibi, dan een doel. Een alibi om alle andere par tijen links (of rechts) te laten lig gen en radicaal te zijn, zonder dat het een cent pijn of ook maar een pijnlijke cent kost. En daar ligt dan de hoofdmoot van de opstandige jongeren. Overal elders zijn het kleine groepjes rebellerenden, of, op z'n best kernen van vernieuwers der bestaande kaders. Is het zo fout met getallen te wer ken? Vraag: om hoeveel jongeren gaat het? Ik meen: fracties van to talen. Als wij dat zien, dan moeten wij gaan oppassen. De verleiding is groot om dan te zeggen: laat maar, 't is van geen betekenis. Ou deren dienen deze verleiding te on derkennen en te bestrijden. Zoals zij bij zichzelf ook bestrijden moe ten de twijfelachtige zekerheid, dat ze in het leven al zoveel gehoord en meegemaakt hebben, en dus rustig glimlachend wijs kunnen zijn. Er is maar één werkelijk-goe- de houding jegens de opstandige jongeren, waar zij zich ook bevin den. Dat is deze: de zakelijke ar gumenten in ernst nemen en het jong-zijn noch ten kwade, noch ten goede duren. Want dat leidt maar af!" ADVERTENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7