Familie Samkalden woont
in ambtswoning
Luchtbus voor 300 man
Dr. Titus Brandsma herdacht
ESSO-raffinaderij
dubbel zo groot
DAVIN0X TAFELIJS
„Ook op Schipholwegen
rijbewijs nodig"
Bakker Jraks
wellicht ^'et
meer aan
de deur
Algemene Bank Nederland
WIJ ZIJN
NIET BANG
VOOR DE
PROVOT
Celsleutel ingeslikt en
nu maar koek eten
Met een AM Spaarbiljet 1967/72
groeit uw spaargeld
in bijna vier-driekwart jaar
van f.100,-naar f.133,-
Verhuizing van nieuwe burgemeester naar
Amsterdam laat op zich wachten
NIJMEGEN WIL
EEN TWEEDE
WAALBRUG
Fokker wil meewerken aan bouw
LICHT INZAKE
OVERVAL IN
AUGUSTUS 64
Recordverkoop
bromfietsen
Zeven doden
in het verkeer
35 tekenaars
ontslagen
Uitspraak kantonrechter
Brand in nieuwe
studentenflat
Uitvoer van
kalfsvlees
goed op gang
W eerrapporten
uit Europa
Jongens snoven
zich duf
VRIENDENKRING
BEGRIP
KLANKBORD
Deel van Friesland
„doorgelicht"
KLEINE BIJDRAGE
75 STVKS
CHEMISCHE „REUZEN" BIJ ROTTERDAM
OVERTREDING
Shell Pernis
VOOR NIETS
DONDERDAG 27 JULI 1967
OEGSTGEEST Het naambordje aan de voordeur is al weggeschroefd.
Alsof de verhuizing voor de deur staat. Het zou een voorbarige conclusie zijn.
Want nog steeds wacht de familie I. Samkalden over enkele dagen met het
predikaat .burgemeesters" op bericht dat de Amsterdamse ambtswoning
aan de Herengracht officieel aan hen wordt toegewezen. In elk geval zal het ge
zin met drie studerende kinderen het vriendelijke honk aan de Prins Hendrik
laan te Oegstgeest definitief verlaten.
„Als het aan mij ligt, nemen we on
ze intrek in de ambtswoning; graag
zelfs," aldus mevrouw O. J. Samkal-
den-Meyers die, juist terug van een
vakantie met haar man in de Arden
nen, positief reageert op haar toekom
stige taak als burgemeestersvrouw.
„Eigenlijk heb ik er geen idee van
wat mij te wachten staat. Toen mijn
man minister werd stond ik er net zo
voor. Afwachten maar," concludeert
nuchter de in Amsterdam geboren en
in Leiden getogen professorsdochter.
Haar vader is prof. mr. E. M. Meyers.
„Waarschijnlijk zal ik meer nog dan
voorheen representatieve functies krij
gen".
Is mevrouw Samkalden daar hap
pig op?
„Ik vind het prettig mensen te ont
vangen", zegt zij, toch met een lichte
aarzeling. Even later laat zij zich ont
vallen, dat zij een hechte vrienden
kring heeft. Daarbuiten houd ik me niet
zoveel met mensen op."
Na de benoeming van haar man, dr.
I. Samkalden als eerste burger van de
hoofdstad, heeft de voormalige mi
nistersvrouw zij studeerde farmacie
zich inténsief verdiept in de Amster
damse historie en vooral in de proble
matiek.
„Provo's? Ik vind het een veront
rustend verschijnsel", zegt zij. „Wij
moeten de diepe oorzaak ervan zoe
ken."
Begrip heeft mevrouw Samkalden
wel voor de provocerende jeugd. De
kans zit er in dat zij er straks meer
dan voorheen mee te maken krijgt. „Na
tuurlijk zou ik het niet leuk vinden als
een horde provo's met pamfletten bij
ons op de stoep zou komen te staan.
Maar bang? Geenszins. Mijn man is
Van onze correspondent
NIJMEGEN B. en W. van Nijme
gen vinden dat op korte termijn bij
Nijmegen een tweede brug over de
Waal moet komen. Anders wordt het
verkeer in en rondom de stad een
chaos, voorspelt het college.
Het is boos op de Provinciale Com
missie Gelderse Oeververbindingen
die in een rapport heeft geconcludeerd,
dat er eerst drie nieuwe bruggen over
de Rijn moeten komen. Een tweede
brug over de Waal vinden B. en W.
veel urgenter. Per dag passeren 25.000
automobilisten de Waalbrug. In de
spitsuren raakt het verkeer in de
knoop. Het college zou de tweede Waal
brug graag bij Beuningen
bouwd.
zien ge-
evenmin huiverig voor de Amster
damse oproermakers. Hij gaat zijn nieu
we baan zeer enthousiast tegenoet.'
Om één reden zal mevrouw Samkal
den met lichte spijtgevoelens Oegst
geest verlaten. Vele bestuursfuncties
moet zij laten vallen. Zo was de nieu
we burgemeestersvrouw in het bestuur
van de WAO, (Vereniging van Vrou
wen met een Academische Opleiding)
en van het UW (Unie van vrouwelijke
vrijwilligers). Voorts was zij fractie-
voorzitser van de P. v. d. A. en gemeen
teraadslid.
„Ik hoop dat ik in Amsterdam de
kans krijg soortgelijk werk te doen",
zegt mevrouw Samkalden. Of zij hob
by's heeft? „Nee. Alleen borduur ik bij
tijd en wijle. Dat is mijn tv-zetel". Zij
wijst op een stoel waarvan de zitting is
uitgevoerd in de borduursteek petit
point. „Die heb ik tijdens het tv-kijken
gemaakt Jarenlang doe je over zo'n
werkstuk.
Verder ben ik natuurlijk politiek ge
ïnteresseerd. Met mijn man praat ik
dikwijls over die zaken. Hem adviseren
in zijn nieuwe functie? Dat is teveel
gezegd. Een klankbord zijn is soms al
voldoende."
Eén wens heeft mevrouw Samkalden:
dat de fotograaf haar nu eens in de
lens neemt met een vriendelijk gezicht.
„Altijd sta ik boos op foto's". Vluchtig
poedert zij zich voor de opnamen in de
tuin. De tuin met een weelderige bloe
menpracht, die nog slechts zeer kort
het rijk van de Samkaldens zal zijn.
Mevrouw Samkalden, echtgenote van de toekomstige burgemeester van
Amsterdam, heeft in haar woning aan de Prins Hendriklaan te Oegstgeest
een persontvangst gehouden. Zij liet blijken veel van haar bloementuin te
houden. Een verhuizing naar de hoofdstad zal een hele overgang betekenen.
AMSTERDAM Fokker wil meewer
ken aan de bouw van een luchtbus voor
ongever driehonderd passagiers. Tot
het uitvoeren van dit project hebben
Engeland, Frankrijk en West-Duitsland
gezamenlijk besloten. De ontwikkelings
kosten worden geraamd op 1,9 miljard
gulden, waarvan alleen al zeshonderd
miljoen gulden voor de Rolls Royce
motoren die in Engeland zullen worden
gebouwd.
De heer F. Diepen heeft als directeur
van het Amsterdamse bedrijf de be-
LEEUWARDEN Dr. G. Bakker
van de Friese Akademie gaat een on
derzoek instellen naar de sociaal-econo
misch en demografische stagnatie in de
Friese zuidwesthoek. Dit is mogelijk ge
worden door een subsidie van de Ne
derlandse organisatie voor zuiver-weten-
schappelijk onderzoek. De studie zal
ongeveer drie jaar in beslag nemen.
Kardinaal Alfrink en minister Klompé liepen in Nijmegen aan het hoofd
van een stille tocht door de binnenstad, die woensdagavond werd gehouden
t.g.v. de 25ste sterfdag van prof. dr. Titus Brandsma. Deze overleed in
1942 in het concentratiekamp Dachau.
sprekingen omtrent dit project bijge
woond. Hij heeft ook al voorstellen tot
medewerking gedaan, niet in de laatste
plaats omdat Fokker al vele jaren een
grote voorstander is van een geïnte
greerde samenwerking van de Europe
se vliegtuigfabrieken. Op die manier
zou op dit gebied aan de Verenigde
Staten het hoofd kunnen worden gebo
den.
Het ziet er evenwel naar uit dat de
Nederlandse bijdrage slechts klein zal
kunnen zijn. Namens de directies werd
meegedeeld: „Het is vooral een finan
ciële zaak. Met maar vijf procent van
de ontwikkelingskosten kom je al op
een honderd miljoen gulden. Zo'n deel
neming moet gebeuren in overleg met
de regering, hetzij als garantie, dan
wel als financieringsaanvraag".
De KLM zal de Europese luchtbus
voor korte afstanden niet aanschaffen.
Dit blijkt uit de verklaring die zij gis
teren gaf: „Gezien de verwachting om
trent de passagierstoeneming is het
niet waarschijnlijk dat wij voor 1975
behoefte hebben aan een dergelijke
luchtbus voor de Europese routes". Bo
vendien volgt de KLM nauwlettend de
ontwikkeling van de Amerikaanse vlieg
tuigindustrie met betrekking tot de
luchtbus.
John Stonehouse, de Britse minister
voor Technische Zaken, zei gisteren
dat tegen het eind van het jaar zal wor
den gevraagd aan de luchtvaartmaat-
(Van onze correspondent)
MEPPEL. Het onderzoek naar de
roofoverval op de 77-jarige landbouwer
Jan Lokken uit Meppel die in de nacht
van 20 op 21 juli bij het kippenhok
naast zijn boerderij werd neergeslagen
en beroofd van drieduizend gulden,
heeft de identiteit opgeleverd van drie
mannen die hem op 11 augustus 1964
hadden overvallen.
Het zijn de dertigjarige W. A. D. uit
Meppel, de 26-jarige K. S. uit Wanne-
perveen en. de 23-jarige L. T. uit Hoo-
geveen. Zij hadden Jan Lokken toen
een jas over het hoofd gegooid. Hij had
zich echter zo duchtig geweerd dat de
aanvallers op de vlucht sloegen. Een
van hen had een flinke hoofdwond op
gelopen. Jan Lokken had hiervan aan
gifte gedaan bij de politie hoewel hij
dacht dat er sprake was geweest van
een grap. De drie overvallers die zijn
aangehouden, hebben bekend dat zij
Jan Lokken hadden willen beroven.
De roofoverval van vorige week is
nog niet opgehelderd. De politie gelooft
niet dat de drie arrestanten iets met
deze overval hebben te maken.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De eerste zes
maanden van dit jaar hebben een ver
kooprecord opgeleverd voor de brom-
fietshandel. Er werden 176.740 brom
mertjes verkocht.
De verkoop gaat nog volop door.
Voor het hele jaar wordt dan ook een
omzet van ruim driehonderdduizend
stuks verwacht.
De zogenaamde boodschappenbrom-
mertjes beheersen de markt nog
steeds. Liefst 126.000 van de 176.740
verkochte brommers in het afgelopen
halfjaar vallen onder deze categorie.
Aanvankelijk werd deze klasse geheel
door buitenlandse merken beheerst,
maar nu gaan ook enkele Nederlandse
modellen meedoen, aldus de RAI.
schappijen Lufthansa, Air France en
British European Airways die staats
eigendom zijn van de deelnemende lan
den om op zijn minst gezamenlijk 75
van deze vliegtuigen af te nemen.
Het is de bedoeling dat het toestel in
1973 in dienst zal worden gesteld. Men
hoopt dat omstreeks 1985-'90 er een
driehonderd zullen zijn verkocht.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De capaciteit van de raffinaderij van Esso in Rotterdam zal
van acht tot zestien miljoen ton per jaar worden uitgebreid. Dat is drie miljoen
ton meer dan in de aanvankelijke uitbreidingsplannen was vermeld. Op het
raffinaderijterrein in het Botlekgebied komen een nieuwe destillatietoren met
bij behoren en een tweede zogenaamde powerformer, die een capaciteit zal heb
ben van bijna één miljoen ton per jaar.
BLOKKER De 66-jarige J. Schut
te uit Blokker is bij het oversteken van
een weg in zijn woonplaats door een
auto gegrepen. Hij werd zo ernstig ge
wond dat hij vrijwel direct overleed.
ROTTERDAM In Taragona (Span
je) is de 22-jarige Peter Kool uit Rot
terdam overleden. Hij was in een bocht
met zijn auto over de kop geslagen. Hij
stierf in het ziekenhuis.
HEERENVEEN De zestienjarige
J. Bleeker uit Hengelo is in een Hee-
renveens ziekenhuis overleden aan de
verwondingen die hij had opgelopen
toen hij met zijn brommer plotseling
de weg overstak en door 'n busje werd
aangereden.
EINDHOVEN In Eindhoven over
leed gisteren de 44-jarige J. Senders.
Hij was op 18 mei op zijn brommer in
botsing gekomen met een auto. Zijn
stadgenoot F. Dirks (63) overleed giste
ren aan verwondingen die hij op 9 juni
bij een aanrijding had opgelopen.
DEN HAAG De zeventigjarige me
vrouw H. J. Staal uit Den Haag is gis
teren bij het oversteken van de rijweg
voor haar huis aangereden door een
personenwagen. Zij overleed in het zie
kenhuis.
VEGHEL Het negenjarig meisje
J. J. M. Derks uit Veghel is dinsdag
avond op de provinciale weg Veghel -
Nistelrode met haar fiets gegrepen door
een auto. Het meisje werd zo ernstig
gewond, dat zij enige uren later is over
leden.
UITGEEST (ANP). De directie van
N.V. Technisch bureau industrie moet
op korte termijn 35 mensen ontslaan.
Het bureau heeft last van een minder
goed gevulde orderportefeuille. Het
werkt veel voor Hoogovens, Thomassen
en Drijver en voor Fokker. Men hoopt
de werknemers, vooral constructieteke
naars, zoveel mogelijk bij andere bedrij
ven onder te brengen
ADVERTENTIE
Van onze rechtbankverslaggever Ger
Dullens
HOOFDDORP De wegen van de
nieuwe luchthaven Schiphol waren op
29 mei in ieder geval nog openbare
wegen, waarop men alleen maar in au
to's mocht rijden als men in het bezit
was van een rijbewijs en had voldaan
aan alle andere algemene wettelijke be
palingen. Dat maakte de kantonrechter
in Hoofddorp, mr. J. E. Goudsmit, giste
ren uit in de zaak tegen de Amsterdam
mer Cornelis van de J., die op 29 mei
met een vrachtauto een aanrijding had
veroorzaakt op Schiphol.
Na die aanrijding heeft de directie
van de luchthaven ijlings allerlei bor
den laten aanbrengen, waarmee ieder
die het terrein van Schiphol opkomt,
onder ogen wordt gebracht dat hij een
particulier terrein betreedt. Of dat vol
doende is om de openbaarheid van de
wegen op Schiphol voor de justitie te
niet te doen, moet zoals gisteren
gemeld nog blijken in het proefpro
ces dat daarover zal worden gevoerd.
De chauffeur die gisteren terecht
stond in Hoofddorp had zich er het
hoofd niet over gebroken dat de situa
tie op het nieuwe Schiphol anders was
dan op de oude luchthaven (waar men
bij de ingang een portier moest passe
ren). Hij was, zoals hij gewend was op
het oude Schiphol, achter het stuur ge
kropen van een vrachtwagen die op de
luchthaven hoort, hoewel hij geen rijbe
wijs had.
De rechter meende gisteren samen
met de officier van justitie, mr. J. J.
Bredius, dat hij daarmee wel in overtre
ding was geweest, maar dat hem aan
zienlijk geringere schuld moest worden
verweten dan wanneer hij buiten de
DELFT In een studenten-hoog-
bouwflat-in-aanbouw, in de wjjk Voor
hof te Delft, is woensdagmorgen brand
ontstaan tjjdens het lassen. Via een
bitumenlaag op een liftschacht trok het
vuur naar boven.
Er ontstond vooral schade op de
galerijen, op het dak en in het trappe-
huis, terwijl een dertigtal ruiten werd
vernield. De flat zou begin september
gereed komen. Door deze brand, die met
een aanzienlijke rookontwikkeling ge
paard ging, moet met enige vertraging
rekening worden gehouden.
luchthaven zonder rijbewijs was gaan
rijden. Daarom volstond mr. Goudsmit
overeenkomstig de eis met een boete
van twintig gulden voor deze overtre
ding.
„Ja, maar als het een openbare weg
is, mocht ik er dan wel rijden met een
vrachtwagen die geen kenteken had",
verbaasde de chauffeur zich.
„Neen, dat mocht ook niet maar
weest u maar blij dat ik u daarvoor
ook niet heb vervolgd", legde de offi
cier uit. (Voor de directie van de lucht
haven is deze kant van de zaak het
kernpunt, omdat voor de auto's die
uitsluitend op Schiphol worden ge
bruikt, tot nu toe geen kenteken behoef
de te worden aangevraagd en geen we
genbelasting behoefde te worden be
taald).
De chauffeur zonder rijbewijs had de
aanrijding veroorzaakt door geen voor
rang te verlenen aan een auto die van-
rechts kwam. Daarvoor legde kan kan
tonrechter hem veertig gulden boete
op, ook overeenkomstig het advies
van de officier.
Mr. Bredius legde uit dat het geen
voorrang verlenen in ieder geval straf
baar was, ook al zou het wegennet van
Schiphol niet als openbaar worden
beschouwd. Op grond van de Lucht-
vaartweg heeft immers de directie van
de luchthaven het landelijk Regle
ment Verkeersregels en Verkeerstekens
(waar rijbewijzen, kentekens en wegen
belasting buiten vallen) voor Schiphols
wegennet van kracht verklaard.
De uitbreiding kosten tweehon
derd miljoen gulden -*• zal in 1969 zijn
voltooid. De hoofdaannemer is het Ame
rikaanse bedrijf Foster Wheeler. Er zul
len echter zoveel mogelijk Nederlandse
bedrijven bij de bouw worden betrok
ken.
De raffinaderij in Rotterdam zal in
1969 zijn uitgegroeid tot de op één na
grootste van de 23 raffinaderijen van
Esso in Europa. De produktie wordt
vrijwel geheel geëxporteerd.
Gelijktijdig zal ook de aromatenfa-
briek van Esso Chemie N.V. in het Bot
lekgebied worden vergroot. De capaci
teit wordt verdubbeld van 300 000 tot
600.000 ton per jaar. De fabriek levert
de grondstoffen voor onder meer syn
thetische vezels, plastics, harsen en
wasmiddelen. De produktie zal gedeelte
lijk worden afgezet in Nederland, maar
ook voor een groot deel naar het buiten
land gaan.
Begin 1970 zal de uitbreiding van de
aromatenfabriek kosten meer dan
tachtig miljoen gulden zijn voltooid.
Dan zal het fabriekscomplex het
grootste van zijn soort zijn binnen de
Europese gemeenschappelijke markt.
De raffinaderij van Shell Nederland
in Pernis had na het besluit van de
regering voor de Nieuwe Waterweg „de
geul" te graven, al aangekondigd haar
capaciteit uit te zullen breiden van
achttien miljoen tot 25 miljoen ton per
jaar. De raffinaderij zal in 1969 de
grootste ter wereld zijn. De uitbreiding
kost de Shell 125 miljoen gulden.
UTRECHT (ANP) De bezorging va.
brood aan huis loopt ernstig gevaar. De
Algemene bedrtffsbond voedings- en ge
notsmiddelen merkt in het blad „De
Bode" op dat het aantal levensmidde
lenzaken en supermarkten dat brood
verkoopt, snel toeneemt. Daar proces zal
zelfs nog worden versneld, wanneer op
1 januari de wet op de wederverkoop
van brood wordt opgeheven.
De bezorger zal daardoor een mindere
omzet krijgen en tevens een lager inko
men, als tenminste het huidige systeem
van provisie gehandhaafd blijft.
De bakkerij-ondernemers zijn vrijwel
altijd voorstander geweest van de hand
having van de bezorging. Volgens de
bond sproot dat meer voort uit eigenbe
lang dan uit de wens de klant een
grotere service te verlenen. De huidige
ontwikkeling doet de vraag rijzen of
het bakkerijbedrijf nog steeds voorstan
der is van bezorging.
„Nog voordat de broodverkoop belang
rijk vrijer is, wordt reeds allerwegen
getracht de broodleverantie aan allerlei
levensmiddelenzaken te verkrijgen."
Toeneming van het verbruik door de
uitbreiding van het aantal verkooppun
ten behoeft niet - te worden verwacht.
Het broodverbruik per hoofd van de
bevolking daalt zelfs nog. De bezorgwij-
ken zelf worden daarom minder "renda
bel. Dat kan een argument zijn om ze
maar op te heffen. Op dat moment
spelen de belangen van de consumen
ten voor de bakkerij ondernemer, nauwe
lijks meer een rol, aldus de bond.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM Veel snijkoek ver
meldt het menu van de 26-jarige Ham-
brugse koopman R. W. die zit opgeslo
ten in het Amsterdamse hoofdbureau
van politie. De Duitser had om uit de
cel te komen een sleutel ingeslikt.
De koopman was gearresteerd wegens
oplichting. Aan het Damrak was hij 't
kantoor van de Lloyd Bank Europe Ltd,
binnengestapt met het verhaal dat zijn
rijke vader geld had overgemaakt. Of
hij nu alvast 'n chequeboekje kon krij
gen.
Dat kon waarna enkele winkeliers op
de Nieuwedijk er voor bij elkaar onge
veer veertienhonderd gulden in liepen.
Hij betaalde hen met de ongedekte
cheques.
Toen zijn oplichterijen aan het licht
kwamen één van de winkeliers was
vergeefs om geld naar de bank gegaan
verscheen de politie om de man te
arresteren. In de hoop dat hij de wat
ongemakkelijke cel zou kunnen ruilen
voor een ziekenhuisbed, slikte hij een
sleutel in. Men bracht' hem gistermor
gen inderdaad naar een ziekenhuis,
maar de dokter vond opneming niet no
dig. Met veel snijkoek zou de arrestant
ook,yvel in de cel van zijn sleutel afko
men, meende de dokter.
UTRECHT De Nederlandse ex
port van kalveren en kalfsvlees
herstelt zich. De afgelopen week gingen
meer dan tweeduizend ton kalfsvlees
en ruim negenhonderd mest- en slacht-
kalveren naar het buitenland. De belanf-
rijkste kopers waren Italië West-
Duifsland en Frankrijk, zo werd
gisteren meegedeeld op de vergadering
van het produktschap voor vee en vlees
in Utrecht.
Voor het komende najaar en de
eerste helft van 1968 wordt een aanzien
lijke stijging van het aanbod van var
kens verwacht. Dit zal waarschijnlijk
voor de consument lagere prijzen tot
gevolg hebben. Een „varkensdrama"
zoals bij de kippen is geweest ver
wachten de meeste deskundigen echter
niet.
Daarom adviseert het schap de var
kenshouders beslist niet om hun pro
duktie af te remmen. Nederland heeft
een goede (concurrentie) positie op de
Europese markt, zo onenen de bestuur
ders. Inkrimping van de produktie be
tekent dat Nederland een deel van zijn
exportmarkt zou prijsgeven.
O,
w>
c
a>
CB
.2
2
co
T3
•S
x'
2
S
z
Den Helder
zw. bew.
zzw
21
0
Ypenburg
onbew.
zw
23
0
Vlissingen
licht bew.
zw
20
0
Eelde
onbew.
zzw
23
0
De Bilt
onbew.
z
23
0
Twente
onbew.
zzw
24
0
Eindhoven
onbew.
zzw
24
0
Z.-Limburg
onbew.
zzw
24
0
Helsinki
onbew.
zw
19
7
Stockholm
motregen
zw
20
0.1
Oslo
half bew.
zzw
19
9
Kopenhagen
licht bew.
zw
22
0
Aberdeen
zw. bew.
z
21
0.2
Brussel
onbew.
zzw
23
0
Luxemburg
onbew.
ono
24
0
Parijs
onbew.
windst.
27
0
Bordeaux
onbew.
windst.
30
0
Nice
licht bew.
n
29
0
Berlijn
zw. bew.
windst.
25
0
Frankfort
onbew.
windst.
28
0
München
onbew.
zzw
23
9
Zürich
licht bew.
windst.
23
0
Genève
licht bew.
windst.
25
0
Locarno
regen
o
27
32
Wenen
onbew.
windst.
22
0
Innsbruck
zw. bew.
windst.
20
3
Belgrado
zw. bew.
windst.
28
0
Athene
onbew.
nno
33
0
Rome
licht bew.
zzo
32
0
Barcelona
licht bew.
nnw
29
0
Madrid
licht bew.
windst.
35
0
Mallorca
onbew.
ono
33
0
Lissabon
zw. bew.
nnw
25
0
Van onze correspondent
DEN HELDER Enkele jonge va
kantiegangers hebben in de Sound Track
Club in Den Helder trichlooraethyleen
gesnoven, een kleurloze vloeistof die de
jongens in een toestand van dufheid
bracht.
De jongens hadden zich afgezonderd
in een grote kamer, de vloeistof op wat
ten gedrenkt en de watten onder de
neus gehouden. Van de jongens is een
foto gemaakt om hen te kunnen identi
ficeren als zij weer een bezoek brengen
aan de club.
ADVERTENTIE
Dit betekent een samengestelde interest van
6H°/o perjaar.Na15juli wordt rente bljberekend.
["Deelneming aan het Premie Spaarplan betekent een ~1
i extra premie van f20.-. Dan ia het rendement i
inruim 9 H°Jo-
Folders en inlichtingen bij al onze kantoren.