Familie Samkalden woont in ambtswoning Luchtbus voor 300 man Dr. Titus Brandsma herdacht ESSO-raffinaderij dubbel zo groot DAVIN0X TAFELIJS „Ook op Schipholwegen rijbewijs nodig" Bakker Jraks wellicht ^'et meer aan de deur Algemene Bank Nederland WIJ ZIJN NIET BANG VOOR DE PROVOT Celsleutel ingeslikt en nu maar koek eten Met een AM Spaarbiljet 1967/72 groeit uw spaargeld in bijna vier-driekwart jaar van f.100,-naar f.133,- Verhuizing van nieuwe burgemeester naar Amsterdam laat op zich wachten NIJMEGEN WIL EEN TWEEDE WAALBRUG Fokker wil meewerken aan bouw LICHT INZAKE OVERVAL IN AUGUSTUS 64 Recordverkoop bromfietsen Zeven doden in het verkeer 35 tekenaars ontslagen Uitspraak kantonrechter Brand in nieuwe studentenflat Uitvoer van kalfsvlees goed op gang W eerrapporten uit Europa Jongens snoven zich duf VRIENDENKRING BEGRIP KLANKBORD Deel van Friesland „doorgelicht" KLEINE BIJDRAGE 75 STVKS CHEMISCHE „REUZEN" BIJ ROTTERDAM OVERTREDING Shell Pernis VOOR NIETS DONDERDAG 27 JULI 1967 OEGSTGEEST Het naambordje aan de voordeur is al weggeschroefd. Alsof de verhuizing voor de deur staat. Het zou een voorbarige conclusie zijn. Want nog steeds wacht de familie I. Samkalden over enkele dagen met het predikaat .burgemeesters" op bericht dat de Amsterdamse ambtswoning aan de Herengracht officieel aan hen wordt toegewezen. In elk geval zal het ge zin met drie studerende kinderen het vriendelijke honk aan de Prins Hendrik laan te Oegstgeest definitief verlaten. „Als het aan mij ligt, nemen we on ze intrek in de ambtswoning; graag zelfs," aldus mevrouw O. J. Samkal- den-Meyers die, juist terug van een vakantie met haar man in de Arden nen, positief reageert op haar toekom stige taak als burgemeestersvrouw. „Eigenlijk heb ik er geen idee van wat mij te wachten staat. Toen mijn man minister werd stond ik er net zo voor. Afwachten maar," concludeert nuchter de in Amsterdam geboren en in Leiden getogen professorsdochter. Haar vader is prof. mr. E. M. Meyers. „Waarschijnlijk zal ik meer nog dan voorheen representatieve functies krij gen". Is mevrouw Samkalden daar hap pig op? „Ik vind het prettig mensen te ont vangen", zegt zij, toch met een lichte aarzeling. Even later laat zij zich ont vallen, dat zij een hechte vrienden kring heeft. Daarbuiten houd ik me niet zoveel met mensen op." Na de benoeming van haar man, dr. I. Samkalden als eerste burger van de hoofdstad, heeft de voormalige mi nistersvrouw zij studeerde farmacie zich inténsief verdiept in de Amster damse historie en vooral in de proble matiek. „Provo's? Ik vind het een veront rustend verschijnsel", zegt zij. „Wij moeten de diepe oorzaak ervan zoe ken." Begrip heeft mevrouw Samkalden wel voor de provocerende jeugd. De kans zit er in dat zij er straks meer dan voorheen mee te maken krijgt. „Na tuurlijk zou ik het niet leuk vinden als een horde provo's met pamfletten bij ons op de stoep zou komen te staan. Maar bang? Geenszins. Mijn man is Van onze correspondent NIJMEGEN B. en W. van Nijme gen vinden dat op korte termijn bij Nijmegen een tweede brug over de Waal moet komen. Anders wordt het verkeer in en rondom de stad een chaos, voorspelt het college. Het is boos op de Provinciale Com missie Gelderse Oeververbindingen die in een rapport heeft geconcludeerd, dat er eerst drie nieuwe bruggen over de Rijn moeten komen. Een tweede brug over de Waal vinden B. en W. veel urgenter. Per dag passeren 25.000 automobilisten de Waalbrug. In de spitsuren raakt het verkeer in de knoop. Het college zou de tweede Waal brug graag bij Beuningen bouwd. zien ge- evenmin huiverig voor de Amster damse oproermakers. Hij gaat zijn nieu we baan zeer enthousiast tegenoet.' Om één reden zal mevrouw Samkal den met lichte spijtgevoelens Oegst geest verlaten. Vele bestuursfuncties moet zij laten vallen. Zo was de nieu we burgemeestersvrouw in het bestuur van de WAO, (Vereniging van Vrou wen met een Academische Opleiding) en van het UW (Unie van vrouwelijke vrijwilligers). Voorts was zij fractie- voorzitser van de P. v. d. A. en gemeen teraadslid. „Ik hoop dat ik in Amsterdam de kans krijg soortgelijk werk te doen", zegt mevrouw Samkalden. Of zij hob by's heeft? „Nee. Alleen borduur ik bij tijd en wijle. Dat is mijn tv-zetel". Zij wijst op een stoel waarvan de zitting is uitgevoerd in de borduursteek petit point. „Die heb ik tijdens het tv-kijken gemaakt Jarenlang doe je over zo'n werkstuk. Verder ben ik natuurlijk politiek ge ïnteresseerd. Met mijn man praat ik dikwijls over die zaken. Hem adviseren in zijn nieuwe functie? Dat is teveel gezegd. Een klankbord zijn is soms al voldoende." Eén wens heeft mevrouw Samkalden: dat de fotograaf haar nu eens in de lens neemt met een vriendelijk gezicht. „Altijd sta ik boos op foto's". Vluchtig poedert zij zich voor de opnamen in de tuin. De tuin met een weelderige bloe menpracht, die nog slechts zeer kort het rijk van de Samkaldens zal zijn. Mevrouw Samkalden, echtgenote van de toekomstige burgemeester van Amsterdam, heeft in haar woning aan de Prins Hendriklaan te Oegstgeest een persontvangst gehouden. Zij liet blijken veel van haar bloementuin te houden. Een verhuizing naar de hoofdstad zal een hele overgang betekenen. AMSTERDAM Fokker wil meewer ken aan de bouw van een luchtbus voor ongever driehonderd passagiers. Tot het uitvoeren van dit project hebben Engeland, Frankrijk en West-Duitsland gezamenlijk besloten. De ontwikkelings kosten worden geraamd op 1,9 miljard gulden, waarvan alleen al zeshonderd miljoen gulden voor de Rolls Royce motoren die in Engeland zullen worden gebouwd. De heer F. Diepen heeft als directeur van het Amsterdamse bedrijf de be- LEEUWARDEN Dr. G. Bakker van de Friese Akademie gaat een on derzoek instellen naar de sociaal-econo misch en demografische stagnatie in de Friese zuidwesthoek. Dit is mogelijk ge worden door een subsidie van de Ne derlandse organisatie voor zuiver-weten- schappelijk onderzoek. De studie zal ongeveer drie jaar in beslag nemen. Kardinaal Alfrink en minister Klompé liepen in Nijmegen aan het hoofd van een stille tocht door de binnenstad, die woensdagavond werd gehouden t.g.v. de 25ste sterfdag van prof. dr. Titus Brandsma. Deze overleed in 1942 in het concentratiekamp Dachau. sprekingen omtrent dit project bijge woond. Hij heeft ook al voorstellen tot medewerking gedaan, niet in de laatste plaats omdat Fokker al vele jaren een grote voorstander is van een geïnte greerde samenwerking van de Europe se vliegtuigfabrieken. Op die manier zou op dit gebied aan de Verenigde Staten het hoofd kunnen worden gebo den. Het ziet er evenwel naar uit dat de Nederlandse bijdrage slechts klein zal kunnen zijn. Namens de directies werd meegedeeld: „Het is vooral een finan ciële zaak. Met maar vijf procent van de ontwikkelingskosten kom je al op een honderd miljoen gulden. Zo'n deel neming moet gebeuren in overleg met de regering, hetzij als garantie, dan wel als financieringsaanvraag". De KLM zal de Europese luchtbus voor korte afstanden niet aanschaffen. Dit blijkt uit de verklaring die zij gis teren gaf: „Gezien de verwachting om trent de passagierstoeneming is het niet waarschijnlijk dat wij voor 1975 behoefte hebben aan een dergelijke luchtbus voor de Europese routes". Bo vendien volgt de KLM nauwlettend de ontwikkeling van de Amerikaanse vlieg tuigindustrie met betrekking tot de luchtbus. John Stonehouse, de Britse minister voor Technische Zaken, zei gisteren dat tegen het eind van het jaar zal wor den gevraagd aan de luchtvaartmaat- (Van onze correspondent) MEPPEL. Het onderzoek naar de roofoverval op de 77-jarige landbouwer Jan Lokken uit Meppel die in de nacht van 20 op 21 juli bij het kippenhok naast zijn boerderij werd neergeslagen en beroofd van drieduizend gulden, heeft de identiteit opgeleverd van drie mannen die hem op 11 augustus 1964 hadden overvallen. Het zijn de dertigjarige W. A. D. uit Meppel, de 26-jarige K. S. uit Wanne- perveen en. de 23-jarige L. T. uit Hoo- geveen. Zij hadden Jan Lokken toen een jas over het hoofd gegooid. Hij had zich echter zo duchtig geweerd dat de aanvallers op de vlucht sloegen. Een van hen had een flinke hoofdwond op gelopen. Jan Lokken had hiervan aan gifte gedaan bij de politie hoewel hij dacht dat er sprake was geweest van een grap. De drie overvallers die zijn aangehouden, hebben bekend dat zij Jan Lokken hadden willen beroven. De roofoverval van vorige week is nog niet opgehelderd. De politie gelooft niet dat de drie arrestanten iets met deze overval hebben te maken. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De eerste zes maanden van dit jaar hebben een ver kooprecord opgeleverd voor de brom- fietshandel. Er werden 176.740 brom mertjes verkocht. De verkoop gaat nog volop door. Voor het hele jaar wordt dan ook een omzet van ruim driehonderdduizend stuks verwacht. De zogenaamde boodschappenbrom- mertjes beheersen de markt nog steeds. Liefst 126.000 van de 176.740 verkochte brommers in het afgelopen halfjaar vallen onder deze categorie. Aanvankelijk werd deze klasse geheel door buitenlandse merken beheerst, maar nu gaan ook enkele Nederlandse modellen meedoen, aldus de RAI. schappijen Lufthansa, Air France en British European Airways die staats eigendom zijn van de deelnemende lan den om op zijn minst gezamenlijk 75 van deze vliegtuigen af te nemen. Het is de bedoeling dat het toestel in 1973 in dienst zal worden gesteld. Men hoopt dat omstreeks 1985-'90 er een driehonderd zullen zijn verkocht. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De capaciteit van de raffinaderij van Esso in Rotterdam zal van acht tot zestien miljoen ton per jaar worden uitgebreid. Dat is drie miljoen ton meer dan in de aanvankelijke uitbreidingsplannen was vermeld. Op het raffinaderijterrein in het Botlekgebied komen een nieuwe destillatietoren met bij behoren en een tweede zogenaamde powerformer, die een capaciteit zal heb ben van bijna één miljoen ton per jaar. BLOKKER De 66-jarige J. Schut te uit Blokker is bij het oversteken van een weg in zijn woonplaats door een auto gegrepen. Hij werd zo ernstig ge wond dat hij vrijwel direct overleed. ROTTERDAM In Taragona (Span je) is de 22-jarige Peter Kool uit Rot terdam overleden. Hij was in een bocht met zijn auto over de kop geslagen. Hij stierf in het ziekenhuis. HEERENVEEN De zestienjarige J. Bleeker uit Hengelo is in een Hee- renveens ziekenhuis overleden aan de verwondingen die hij had opgelopen toen hij met zijn brommer plotseling de weg overstak en door 'n busje werd aangereden. EINDHOVEN In Eindhoven over leed gisteren de 44-jarige J. Senders. Hij was op 18 mei op zijn brommer in botsing gekomen met een auto. Zijn stadgenoot F. Dirks (63) overleed giste ren aan verwondingen die hij op 9 juni bij een aanrijding had opgelopen. DEN HAAG De zeventigjarige me vrouw H. J. Staal uit Den Haag is gis teren bij het oversteken van de rijweg voor haar huis aangereden door een personenwagen. Zij overleed in het zie kenhuis. VEGHEL Het negenjarig meisje J. J. M. Derks uit Veghel is dinsdag avond op de provinciale weg Veghel - Nistelrode met haar fiets gegrepen door een auto. Het meisje werd zo ernstig gewond, dat zij enige uren later is over leden. UITGEEST (ANP). De directie van N.V. Technisch bureau industrie moet op korte termijn 35 mensen ontslaan. Het bureau heeft last van een minder goed gevulde orderportefeuille. Het werkt veel voor Hoogovens, Thomassen en Drijver en voor Fokker. Men hoopt de werknemers, vooral constructieteke naars, zoveel mogelijk bij andere bedrij ven onder te brengen ADVERTENTIE Van onze rechtbankverslaggever Ger Dullens HOOFDDORP De wegen van de nieuwe luchthaven Schiphol waren op 29 mei in ieder geval nog openbare wegen, waarop men alleen maar in au to's mocht rijden als men in het bezit was van een rijbewijs en had voldaan aan alle andere algemene wettelijke be palingen. Dat maakte de kantonrechter in Hoofddorp, mr. J. E. Goudsmit, giste ren uit in de zaak tegen de Amsterdam mer Cornelis van de J., die op 29 mei met een vrachtauto een aanrijding had veroorzaakt op Schiphol. Na die aanrijding heeft de directie van de luchthaven ijlings allerlei bor den laten aanbrengen, waarmee ieder die het terrein van Schiphol opkomt, onder ogen wordt gebracht dat hij een particulier terrein betreedt. Of dat vol doende is om de openbaarheid van de wegen op Schiphol voor de justitie te niet te doen, moet zoals gisteren gemeld nog blijken in het proefpro ces dat daarover zal worden gevoerd. De chauffeur die gisteren terecht stond in Hoofddorp had zich er het hoofd niet over gebroken dat de situa tie op het nieuwe Schiphol anders was dan op de oude luchthaven (waar men bij de ingang een portier moest passe ren). Hij was, zoals hij gewend was op het oude Schiphol, achter het stuur ge kropen van een vrachtwagen die op de luchthaven hoort, hoewel hij geen rijbe wijs had. De rechter meende gisteren samen met de officier van justitie, mr. J. J. Bredius, dat hij daarmee wel in overtre ding was geweest, maar dat hem aan zienlijk geringere schuld moest worden verweten dan wanneer hij buiten de DELFT In een studenten-hoog- bouwflat-in-aanbouw, in de wjjk Voor hof te Delft, is woensdagmorgen brand ontstaan tjjdens het lassen. Via een bitumenlaag op een liftschacht trok het vuur naar boven. Er ontstond vooral schade op de galerijen, op het dak en in het trappe- huis, terwijl een dertigtal ruiten werd vernield. De flat zou begin september gereed komen. Door deze brand, die met een aanzienlijke rookontwikkeling ge paard ging, moet met enige vertraging rekening worden gehouden. luchthaven zonder rijbewijs was gaan rijden. Daarom volstond mr. Goudsmit overeenkomstig de eis met een boete van twintig gulden voor deze overtre ding. „Ja, maar als het een openbare weg is, mocht ik er dan wel rijden met een vrachtwagen die geen kenteken had", verbaasde de chauffeur zich. „Neen, dat mocht ook niet maar weest u maar blij dat ik u daarvoor ook niet heb vervolgd", legde de offi cier uit. (Voor de directie van de lucht haven is deze kant van de zaak het kernpunt, omdat voor de auto's die uitsluitend op Schiphol worden ge bruikt, tot nu toe geen kenteken behoef de te worden aangevraagd en geen we genbelasting behoefde te worden be taald). De chauffeur zonder rijbewijs had de aanrijding veroorzaakt door geen voor rang te verlenen aan een auto die van- rechts kwam. Daarvoor legde kan kan tonrechter hem veertig gulden boete op, ook overeenkomstig het advies van de officier. Mr. Bredius legde uit dat het geen voorrang verlenen in ieder geval straf baar was, ook al zou het wegennet van Schiphol niet als openbaar worden beschouwd. Op grond van de Lucht- vaartweg heeft immers de directie van de luchthaven het landelijk Regle ment Verkeersregels en Verkeerstekens (waar rijbewijzen, kentekens en wegen belasting buiten vallen) voor Schiphols wegennet van kracht verklaard. De uitbreiding kosten tweehon derd miljoen gulden -*• zal in 1969 zijn voltooid. De hoofdaannemer is het Ame rikaanse bedrijf Foster Wheeler. Er zul len echter zoveel mogelijk Nederlandse bedrijven bij de bouw worden betrok ken. De raffinaderij in Rotterdam zal in 1969 zijn uitgegroeid tot de op één na grootste van de 23 raffinaderijen van Esso in Europa. De produktie wordt vrijwel geheel geëxporteerd. Gelijktijdig zal ook de aromatenfa- briek van Esso Chemie N.V. in het Bot lekgebied worden vergroot. De capaci teit wordt verdubbeld van 300 000 tot 600.000 ton per jaar. De fabriek levert de grondstoffen voor onder meer syn thetische vezels, plastics, harsen en wasmiddelen. De produktie zal gedeelte lijk worden afgezet in Nederland, maar ook voor een groot deel naar het buiten land gaan. Begin 1970 zal de uitbreiding van de aromatenfabriek kosten meer dan tachtig miljoen gulden zijn voltooid. Dan zal het fabriekscomplex het grootste van zijn soort zijn binnen de Europese gemeenschappelijke markt. De raffinaderij van Shell Nederland in Pernis had na het besluit van de regering voor de Nieuwe Waterweg „de geul" te graven, al aangekondigd haar capaciteit uit te zullen breiden van achttien miljoen tot 25 miljoen ton per jaar. De raffinaderij zal in 1969 de grootste ter wereld zijn. De uitbreiding kost de Shell 125 miljoen gulden. UTRECHT (ANP) De bezorging va. brood aan huis loopt ernstig gevaar. De Algemene bedrtffsbond voedings- en ge notsmiddelen merkt in het blad „De Bode" op dat het aantal levensmidde lenzaken en supermarkten dat brood verkoopt, snel toeneemt. Daar proces zal zelfs nog worden versneld, wanneer op 1 januari de wet op de wederverkoop van brood wordt opgeheven. De bezorger zal daardoor een mindere omzet krijgen en tevens een lager inko men, als tenminste het huidige systeem van provisie gehandhaafd blijft. De bakkerij-ondernemers zijn vrijwel altijd voorstander geweest van de hand having van de bezorging. Volgens de bond sproot dat meer voort uit eigenbe lang dan uit de wens de klant een grotere service te verlenen. De huidige ontwikkeling doet de vraag rijzen of het bakkerijbedrijf nog steeds voorstan der is van bezorging. „Nog voordat de broodverkoop belang rijk vrijer is, wordt reeds allerwegen getracht de broodleverantie aan allerlei levensmiddelenzaken te verkrijgen." Toeneming van het verbruik door de uitbreiding van het aantal verkooppun ten behoeft niet - te worden verwacht. Het broodverbruik per hoofd van de bevolking daalt zelfs nog. De bezorgwij- ken zelf worden daarom minder "renda bel. Dat kan een argument zijn om ze maar op te heffen. Op dat moment spelen de belangen van de consumen ten voor de bakkerij ondernemer, nauwe lijks meer een rol, aldus de bond. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM Veel snijkoek ver meldt het menu van de 26-jarige Ham- brugse koopman R. W. die zit opgeslo ten in het Amsterdamse hoofdbureau van politie. De Duitser had om uit de cel te komen een sleutel ingeslikt. De koopman was gearresteerd wegens oplichting. Aan het Damrak was hij 't kantoor van de Lloyd Bank Europe Ltd, binnengestapt met het verhaal dat zijn rijke vader geld had overgemaakt. Of hij nu alvast 'n chequeboekje kon krij gen. Dat kon waarna enkele winkeliers op de Nieuwedijk er voor bij elkaar onge veer veertienhonderd gulden in liepen. Hij betaalde hen met de ongedekte cheques. Toen zijn oplichterijen aan het licht kwamen één van de winkeliers was vergeefs om geld naar de bank gegaan verscheen de politie om de man te arresteren. In de hoop dat hij de wat ongemakkelijke cel zou kunnen ruilen voor een ziekenhuisbed, slikte hij een sleutel in. Men bracht' hem gistermor gen inderdaad naar een ziekenhuis, maar de dokter vond opneming niet no dig. Met veel snijkoek zou de arrestant ook,yvel in de cel van zijn sleutel afko men, meende de dokter. UTRECHT De Nederlandse ex port van kalveren en kalfsvlees herstelt zich. De afgelopen week gingen meer dan tweeduizend ton kalfsvlees en ruim negenhonderd mest- en slacht- kalveren naar het buitenland. De belanf- rijkste kopers waren Italië West- Duifsland en Frankrijk, zo werd gisteren meegedeeld op de vergadering van het produktschap voor vee en vlees in Utrecht. Voor het komende najaar en de eerste helft van 1968 wordt een aanzien lijke stijging van het aanbod van var kens verwacht. Dit zal waarschijnlijk voor de consument lagere prijzen tot gevolg hebben. Een „varkensdrama" zoals bij de kippen is geweest ver wachten de meeste deskundigen echter niet. Daarom adviseert het schap de var kenshouders beslist niet om hun pro duktie af te remmen. Nederland heeft een goede (concurrentie) positie op de Europese markt, zo onenen de bestuur ders. Inkrimping van de produktie be tekent dat Nederland een deel van zijn exportmarkt zou prijsgeven. O, w> c a> CB .2 2 co T3 •S x' 2 S z Den Helder zw. bew. zzw 21 0 Ypenburg onbew. zw 23 0 Vlissingen licht bew. zw 20 0 Eelde onbew. zzw 23 0 De Bilt onbew. z 23 0 Twente onbew. zzw 24 0 Eindhoven onbew. zzw 24 0 Z.-Limburg onbew. zzw 24 0 Helsinki onbew. zw 19 7 Stockholm motregen zw 20 0.1 Oslo half bew. zzw 19 9 Kopenhagen licht bew. zw 22 0 Aberdeen zw. bew. z 21 0.2 Brussel onbew. zzw 23 0 Luxemburg onbew. ono 24 0 Parijs onbew. windst. 27 0 Bordeaux onbew. windst. 30 0 Nice licht bew. n 29 0 Berlijn zw. bew. windst. 25 0 Frankfort onbew. windst. 28 0 München onbew. zzw 23 9 Zürich licht bew. windst. 23 0 Genève licht bew. windst. 25 0 Locarno regen o 27 32 Wenen onbew. windst. 22 0 Innsbruck zw. bew. windst. 20 3 Belgrado zw. bew. windst. 28 0 Athene onbew. nno 33 0 Rome licht bew. zzo 32 0 Barcelona licht bew. nnw 29 0 Madrid licht bew. windst. 35 0 Mallorca onbew. ono 33 0 Lissabon zw. bew. nnw 25 0 Van onze correspondent DEN HELDER Enkele jonge va kantiegangers hebben in de Sound Track Club in Den Helder trichlooraethyleen gesnoven, een kleurloze vloeistof die de jongens in een toestand van dufheid bracht. De jongens hadden zich afgezonderd in een grote kamer, de vloeistof op wat ten gedrenkt en de watten onder de neus gehouden. Van de jongens is een foto gemaakt om hen te kunnen identi ficeren als zij weer een bezoek brengen aan de club. ADVERTENTIE Dit betekent een samengestelde interest van 6H°/o perjaar.Na15juli wordt rente bljberekend. ["Deelneming aan het Premie Spaarplan betekent een ~1 i extra premie van f20.-. Dan ia het rendement i inruim 9 H°Jo- Folders en inlichtingen bij al onze kantoren.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7