Raad gaf aarzelend geld
voor verbetering sportpark
Sloop molen lijkt nu
onafwendbaar
Diamanten huwelijk
CENTRALE UITGEBREID
Telefoonnummers op
31 juli gewijzigd
v.v. Renswoude
hervat training
„Opheusden" 2 speelt
serie-wedstrijd
3550
4079
VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V.
Soefix streven naar een
bijzonder soort oecumene
CHEVROLET
P. G. VAN OJIK„JE KUNT DAT GELD NET ZO GOED
IN DE VAART SMIJTEN
MIST u uw
0
P
E
L
Camping-kerk
Orgel
Geslaagd
Aanbeveling
VAN WOUT BLAUWKOUS
TELEURGESTELD
OPLOSSING
Bel:
Permanent FORD-show in showroom
Kaarsen
Gestalte
Aangepast
V.A.B.
Hoe lieflijk zijn de
voeten desgenen
▼R1JDAG 28 JULI 1967
Er is een hemelsbreed verschil tussen
het leven in een woonwijk en het le
ven in een buurtschap. In een woon
wijk, ook wel een complex genoemd,
kan het gebeuren dat er een paar
huizen verder glimmend zwarte
auto's komen voorrijden waar zonder
je voorkennis een bruidspaar met ge
volg naar toe vlindert of ook zon
der dat je er maar iets van wist
een trieste last stilletjes opaan schui
felt. Dat kan allemaal in een woon
wijk.
In een buurtschap is zoiets onbestaan
baar. Daar leven de mensen in ge
dachten en daden dfcht tegen elkaar
aan. Daar weet men tegen welke dag
de „zog" van Haverstrooi uitgeteld
is. Net zo goed als men het weet van
vrouw Haverstrooi zelf wanneer de
ze in overeenkomstige positie ver
keert. Daar passeert geen bruiloft of
men heeft meegedronken. Geen be-
grafenisof men heeft meegeleefd.
Maar o wee als de buurtschap wat
dwars zit. Als de omgeving om het
een of ander de pik op je heeft!
Dan kun jè beter in een woonwijk
thuishoren. Daar beperkt de terreur
zich meestal tot het wat opschroeven
van het mechanische geluid, de radio
of de pick-up. Of er wordt wat gepest
met een auto, die altijd precies ge
parkeerd staat op het vaste plaatsje
van degene die het gevreten heeft.
Een aardig treiternummertje is ook
het dagelijks uitzetten van een hon
demopje voor de deur van de boos
doener.
Maar dat alles is toch kleuterwerk
vergeleken bij hetgeen de buurtschap
achter de hand heeft wanneer deze
tot represaille overgaat. Daar werkt
men met grover geschut. Wanneer
een gemeenschap van landslieden de
mouwen over de spierballen krult,
dan gebeurt dat om zaken van ge
wicht op te heffen en deze op vreem
de plaatsen weer neer te zetten. Op
deze manier zijn gierwagens op
strooien daken terechtgekomen en 2-
persoons ledikanten met spiraal ach
ter in het bouwland.
Misschien herinnert u zich nog de plot
selinge verdwijning van een monu
ment in Amerongen. Een massief
stenen gevaarte, dat bij het aan
schouwen voor de meeste mensen al
ontzag inboezemde, werd geruisloos
onder de grond gewerkt. Met eenvou
dig handwerk.
En nu dan de klappaal in het „Russe-
veen". Het zat er dik in dat die paal
zou gaan lopen. Een buurtschap
neemt zoiets niet. Tegen zo'n wrevel
is bij wijze van spreken nog
geen Euromast bestand. Dat een ge
meenteraadslid de enige is die het
kunstje van het omklappen van de
paal kan uithalen, omdat-ie toevallig
de sleutel in z'n grijze kiel heeft, is
onbestaanbaar Ook al zou men van
bevoegde zijde blijven beweren dat-
ie verreweg het meest van de brug
gebruik moet maken om met z'n
paard en zuivelwagen de dichtbe
woonde wereld te bevoorraden. Er
zijn daar meer paarden en wagens
die op gezette tijden een vrachtje
aan de overzijde van de brug heb
ben te lossen.
Dan geldt „wij niet, hij ook niet", en
de paal wordt in het gezichtsveld van
de sleutelbewaarder opgesteld, ter
blijvende herinnering aan voor hem
betere tijden. Men had even simpe
ler te werk kunnen gaan door de
buurtgenoot de sleutel te ontfutselen.
Toegegeven moet worden dat het de
buurtschap siert dat men zich niet
met zulk kruimelwerk ophoudt maar
tot forsere daden overgaat.
Vergeten zijn ze wel dat de sleutelbe
waarder in de gemeenteraad soms
zijn eigen partijbelangen vergat om
voor een echte weg door de buurt
schap te pleiten. En toen die weg
aangelegd werd hebben de mensen
van de wegenbouw het nooit ergens
beter gehad dan juist in die buurt
schap.
Ze weten mekaar te vinden daar. En
te treffen, al,s 't nodig is. 't Zijn ech
te mensen...
Wout Blauwkous
RENSWOUDE Dinsdag 1 augustus
begint de training weer voor alle spe
lers van het le, 2e en 3e elftal van v.v.
„Renswoude", terwijl de junioren even
eens om 7 uur verwacht worden. Trai
ner B. v~ Soest uit Veenendaal zal de
training weer leiden en tevens zater
dags met het le team mee reizen en zo
mogelijk ook de reservewedstrijden be
zoeken.
OPHEUSDEN. Zondagmiddag speelt
Opheusden 2 een seriewedstrijd waar
aan deelnemen Dodewaard 2, Candia 2,
Uchta 2 en Opheusden 2. Als eerste wed
strijd wordt gespeeld: Opheusden 2
Dodewaard 2 om 1 uur. Om 2 uur volgt
Uchta 2Candia 2. Hierna komt de
verliezersronde, alsmede de wedstrijd
om de eerste en tweede plaats.
VEENENDAAL De zevenduizend gulden die het col
lege aan de gemeenteraad vroeg ter verbetering van het
sportpark Panhuis, was voor vele raadsleden aanleiding
ernstige kritiek uit te oefenen op de Ned. Heidemaat
schappij, die de velden in feite heeft aangelegd. In de
raadsvergadering van gisteravond sprak de raad dan ook
zijn bezorgdheid uit over de gang van zaken rond het
sportpark, dat steeds een zorgenkind van het gemeentebe
stuur is gebleven.
De heer P. G. van Ojik (c.h.u.) sprak in dit verband
zelfs van een „feuilleton waar telkens „wordt vervolgd"
Lang werd er ook gediscussieerd
over het mogelijke behoud van de
Molen de Vriendschap. Men wilde
wel graag de molen behouden, maar
toch de eigenaar niet beknotten in de
uitvoering van het bedrijf. De conclu
sie van de burgemeester was dan ook
dat de molen wel zal gaan verdwijnen
in het Veenendaalse dorpsbeeld.
Mevrouw Buddingh-de Vries Lentsch
(VVD) opende de rij sprekers over de
verbetering van het sportpark. „Toen
we het park gingen aanleggen, hebben
we ons gewend tot de Nederlandse
Heidemaatschappij. Het is een grote
desillusie geworden. Nu wordt voorge
steld de ontwatering van het terrein
ook weer door de Heidemij te laten
uitvoeren. Hebben we enige garantie,
dat de moeilijkheden nu opgelost zijn,
is de Heidemij. bereid werkelijk een
garantie te geven?", aldus mevrouw
Buddingh.
De heer Hendriks (KVP) wilde we
ten of de Heidemij heeft toegegeven
een constructiefout gemaakt te heb
ben, dat woord kwam namelijk in het
voorstel van B. en W. voor. De heer
Van Genderen (CHU) betreurde het,
dat de sportstichting nog niet bestond,
toen de plannen voor het sportpark
gemaakt werden. „Zolang de sport
stichting bestaat, is er door de be
stuursleden al veel gedaan en mis
schien zouden zij de narigheid voor
komen hebben," meende hij. Veenendaalse verenigingen leden naar
De heer Van Manen (AR) wilde lie- Suriname zouden gaan. Anderen wa
ver een andere maatschappij, dan de ren gemakkelijker voor het voorstel te
Heidemij het werk laten uitvoeren. vinden. De heer Van Genderen (CHU)
Wethouder Van Kuyk: „Ook het verweet de heer Hendriks zelfs een ge-
college vindt de ontwikkelingen rond brek aan chauvinisme. „U woont nog
het sportpark niet erg gelukkig. In de niet lang genoeg in Veenendaal, om
loop van de jaren is de zaak door di- dit te begrijpen." In tweede instantie
verse deskundigen bekeken en steeds verdedigde de heer, Hendriks ?ich door
kwam men tot de conclusie, dat de te zeggen, dat ze alleen aan het alge-
vette bovenlaag de oorzaak was. Ik mene belang moesten denken als
raadslid.
Enkele raadsleden waren ook te
leurgesteld dat het KNGV en de
Stichtse Turnkring samen slechts
f 500,in de kosten bijdroegen. Men
zag bekostiging van een dergelijke
zaak als een der taken van deze ver
bonden. Er werd ook door enkelen ge
vraagd of het gemeentebestuur de
meisjes op grootse wijze zal ontvan
gen, als ze terugkeren. De wethouder
zegde dit toe.
De heer Van de Berg (sgp) had het
kabinet van de gevolmachtigd minis
ter van Suriname opgebeld en te ho
ren gekregen dat gymnastiek hele
maal niet onbekend was in Suriname.
Mevrouw Buddingh suste de zaak
door te veronderstellen, dat waar
schijnlijk de ritmische gymnastiek on
bekend was.
Toen het eventuele behoud van de
molen aan de orde kwam verklaarde
mevr. Buddingh geschrokken te zijn
van het feit dat er een silo komt, nog
hoger dan de molen. „Een silo op dit
punt zou zeer ontsierend zijn", dacht
onder gezet wordt. Een feuilleton heeft echter nog wel
eens een goed slot, maar bij het sportpark geloof ik daar
niet in. We kunnen die f 7000,beter in de vaart gooien,
dan zien we het misschien in een warme zomer nog eens
terug", aldus de heer Van Ojik. De heer G. J. van Deelen
(SGP) had een voorstel om de kosten te drukken: „Laat
de leden van de sportverenigingen de velden zelf verbe
teren met zand onder van de berg vandaan. Ze houden
toch zo van sport, nou dit is ook een vorm van sport
beoefening."
P. G. VAN OJIK
weggegooid geld
MEVR. BUDDINGH
jubileum
kan niet beoordelen, of de sportstich
ting deze verwikkelingen werkelijk
had kunnen voorkomen. Toen het park
geopend werd ,zag de grasmat er pri
ma uit en ik betwijfel of leken hadden
kunnen zien, dat de zaak niet deugde".
In tweede instantie vroeg de heer
Hendriks, of de Heidemij een gedeelte
van de extra kosten draagt. De heer
Van Hall (PvdA) stelde voor terrein
voor terrein van een nieuwe grasmat
te voorzien. „Ik ben bang, dat zoiets
er toch van komt", zei hij. Wethou
der Van Kuijk vertelde ,dat de Hei
demij reeds enkele jaren met dit
probleem bezig is, en dat ze al heel
wat kosten gemaakt heeft, die nooit
zijn berekend. Ook het college had
volgens hem overwogen om veld voor
veld te vernieuwen. Men hoopt echter
dat nu de juiste oplossing gevonden
is.
Een ander agendapunt, dat met
sport in verband stond betrof het ver
lenen van een subsidie van 1.000,-
aan gymnastiekvereniging Sparta om
de kosten van uitzenden van 10
meisjes naar Suriname te dekken.
Een deel der raadsleden, waaronder
de heer Hendriks, mevrouw Buddingh
en de heer De Kievit wilde de subsi
die aan Sparta koppelen aan het
veertigjarig jubileum, om te voorko
men, dat er precenten geschapen
zouden worden voor de toekomst. Men
ging van de veronderstelling uit, dat
de verenigingen wat te gemakkelijk
om subsidie zouden gaan vragen, in
dien in de toekomst ook van andere
dagblad DE VALLEI?
tot 17.30 u.
van 17.30
t" 19 30 ii
Zaterdags
16.30—17.30
uur
ze. De' toespraken van de meeste le
den kwamen erop neer dat men nog
moest proberen het bedrijf van de
heer Van Eden naar het industrieter
rein te verplaatsen. De heer v. Rem
merden becijferde echter dat het een
vrijwel onmogelijke zaak zou worden:
Het vestigen van zo'n veevoederfa
briek zou ongeveer 535.000,kos
ten terwijl de verbouw van de molen
nog geen 200.000,kostte. Er was
dus een verschil van ongeveer 350
mille en hij wist niet waar dat geld
vandaan moest komen.
De burgemeester vertelde hem dat
het college ook een becijfering had
gemaakt en dat hun uitkomst onge
veer gelijk zou zijn. „Ik geloof dat we
er maar op moeten rekenen dat de
molen verloren gaat", aldus de bu*-
gemester en de gehele raad stemde
in met het voorstel om de verdere af
doening in handen van het college te
houden. Slechts particulier initiatief
kan de molen nog redden.
B. VAN REMMERDEN
kosten
VEENENDAAL Drieënnegentig
leden telt de familie waarvan de heer
en mevrouw C. van Rhee-van Voorst
het hoofd vormen. Alle 91 kinderen,
klein- en achterkleinkinderen (resp.
ADVERTENTIE
Kerkewijk 128
Veenendaal
Telefoon
(08385) 2244
12, 49 en 30) zullen voor 10 augustus
in het boerderijtje aan de Maander-
buurtweg op bezoek komen, want
donderdagmiddag was het 60 jaar ge
leden dat zij in ondertrouw gingen.
Op 10 augustus hopen ze dus hun
diamanten bruiloft te vieren.
Beiden zijn nog goed gezond, al
wordt mevrouw Van Rhee wat hard
horend. Ze doet echter het dagelijks
werk nog zelf. De heer Van Rhee is
nog dagelijks in zijn tuin te vinden:
„Ik doe het nog helemaal zelf, alleen
niet zo snel meer als vroeger", vertelt
hij. Hij leest de krant nog zonder bril,
alleen met de heel kleine letters heeft
hij moeite.
-
-
VEENENDAAL Op maandag 31
juli om 23.00 uur worden te Ede
(08380) en Veenendaal (08385) nieu
we telefooncentrales in dienst gesteld.
In verband hiermee worden de 4-
cijferige telefoonnummers gewijzigd
in 5-cijferige en wel als volgt: Ede:
2000 t.m. 4999 wordt 12000 t.m.
14999; 8000 t.m. 9999 wordt 10000
t.m. 11999. Veenendaal: 2000 t.m.
2999 wordt 12000 t.m. 12999; 3000
t.m. 4999 wordt 1000 t.m. 11999.
Hierop zijn enkele uitzonderingen.
In de telefoongids van het district Arn
hem en in de interlokale gidsen deel
4 (verschijnt binnenkort) en deel 6 is
onder de woonplaatsen een medede
ling terzake opgenomen.
Abonnees die na genoemd tijdstip
nog een oud nummer kiezen worden
door middel van een berichtenauto-
maat ingelicht omtrent de nummer
wijziging.
Tijdens de omschakeling kan enige
stagnatie ontstaan die overigens maar
van korte duur zal zijn.
De in dienst te stellen centrales wer
ken volgens een geheel nieuw systeem
waarvan er tot nu toe slechts enkele
in ons land in gebruik zijn.
Niettegenstaande de apparatuur én
door de leverancier én door PTT-perso-
neel uitvoerig is beproefd is hét niet
onmogelijk dat zich nog enkele kinder
ziekten zullen openbaren. In verbaffti
hiermede worden de centrales voorlo
pig permanent bewaakt.
Het nieuwe systeem vraagt van de
abonnee dat de cijfers van het gewen
ste telefoonnummer snel achter elkaar
worden gekozen.
Het gekozen nummer wordt in een
register opgenomen, dat de gewenste
verbinding opbouwt; dit laatste duurt
iets langer dan men bij het oude
systeem gewend was, doch biedt daar
tegenover de mogelijkheid om bij het
bezet vinden van een interlokale route,
een omweg te zoeken, waardoor men in
meer gevallen slaagt.
Hetgeen hierboven is opgemerkt
over het opbouwen van de verbinding
geldt ook voor de abonnees van de
VEENENDAAL Mevrouw M. Bosman is het enige lid van de Soefi
beweging in Veenendaal. Tevens is zij voorgangster van deze beweging in
hun erediénsten, bekend als de zgn. Universele Eredienst. Om voorganger
te kunnen worden moet men enige tijd lid van de beweging zijn en boven
dien een speciale opleiding volgen. Tijdens een ,,ordinatie" wordt men in
dat ambt bevestigd. De Soefi's houden sinds enige tijd op de eerste zon
dagen van de oneven maanden diensten in Veenendaal, in het gebouw van
de Nederlandse Protestantenbond.
Bj elke dienst behoren drie voor
gangers aanwezig te zijn. Indien er
slechts mannelijke of vrouwelijk
voorgangers zijn, volstaat men met
twee. In elke dienst worden 7 kaar
sen aangestoken, 6 voor de grote we
reldgodsdiensten en 1 „voor allen die
het licht der waarheid hebben hoog
gehouden".
Men brandt wat wierook als sym
bool van het gebed, dat opstijgt tot
God. De voorgangers dragen een
zwarte jas om aan te geven dat hun
eigen persoonlijkheid gedurende de
dienst moet zwijgen en dat zij uit
sluitend Gods dienaren zijn. Het be
langrijkste symbool is een gevleu
geld hart met daarin een ster en een
wassende maan. De betekenis hier
van is: als 't hart van de mens door
Gods licht mag worden verlicht, dan
is het bevrijd. Tijdens de dienst wor
den gedeelten uit de heilige boeken
van alle grote godsdiensten gelezen.
hel, als in reïncarnatie. Voorop staat
dat de Soefi bepaaldelijk niet vindt,
dat er een godsdienst is, die de vol
ledige waarheid heeft".
„Er zijn in de levens van ver
schillende stichters van godsdiensten
grote parallellen. De levensgeschie
denis van Krishna, een der eerste
Hindoes, lang voor Jezus, komt
voor een groot deel met Jezus' over
een: een maagdelijke geboorte, die
aangekondigd werd-, door een ster,
een kindermoord om te pogen hem
te doden, een leven vol wonderen,
waaronder een vermenigvuldiging
van 'n overgeschoten deel van een
maaltijd om velen te voeden, bloed
storting om zijn volgelingen te be
houden, nederdaling ter helle, op
standing en een hemelvaart onder
getuigen. Van verschillende leiders
van de wereldgodsdiensten is bekend
dat de moeder iets bijzonders was,
wat ook niet gek was, als men be
denkt dat de hoogste geest in het li
chaam van de moeder neerdaalde",
aldus mevrouw Bosman.
„De Christus is de zoon van de
levende God, die zich in verschillen
de figuren geopenbaard heeft", al
dus mevrouw Bosman over de leer
van de Soefi-beweging, „Christus
heeft gestalte gekregen in de perso
nen van bijvoorbeeld Mozes, Abra
ham, Boeddha, Jezus en Mohammed.
We hebben er geen bezwaar tegen,
dat iemand Jezus als de zoon van
God ziet, maar niet iedere Soefi
zal dat doen. Een Soefi zal nooit pro
beren iemand van zijn godsdienst af
te brengen, want in ieder geloof is
iets, dat goed is voor hem. In het
westen proberen we te komen tot
iets, wat boven de gewone oecume
ne uitgaat: het samenzijn van men
sen die tot heel verschillende gods
diensten behoren. In Londen heb ik
het meegemaakt, dat er naast elkan
der christenen, mohammedanen en
boeddhisten de Universele Eredienst
meemaakten. Wij zullen ons er nooit
over uitlaten welke Christusfiguur
eigenlijk de grootste is, dat moet
ieder voor zich weten. We hebben
ook geen dogma's, er komen zowel
Soefi's voor, die geloven in hemel en
„Het woord Soefi heeft twee bete
kenissen: wijsheid en reinheid. We
zien alle mensen niet alleen als on
ze naasten, maar proberen ook in
het geloof naast Tien te staan. De Soe
fi hier is aangepast aan het wester
se christendom, ook de christelijke
feestdagen worden door ons onder
houden".
De Soefi heeft weinig op met aller
lei mystieke dingen. „We zijn
felle tegenstanders van bijv. spi
ritisme. Inayath Khan, de stichter
van de Soefi-beweging, heeft daar
tegen fel geageerd. Het is misschien
niet onmogelijk om met geesten van
overledenen in contact te komen,
maar het is niet goed de rust van
hen te verstoren en bovendien is de
taak van een levende geheel anders
dan van een gestorvene. Tegenover
„vervullingen met de Geest", zoals
in de Pinksterbewegingen staan we
sceptisch. Een Soefi zal het nooit
zoeken in occulte krachten. We bren
gen een boodschap van geestelijke
vrijheid: je mag geloven wat je wilt".
Zo besluit de voorgangster van de
Soefibeweging in de omgeving van
Veenendaal, mevrouw Bosman.
De nieuwe telefooncentrale in Vee
nendaal zal uitgebreid worden met
een capaciteit van 300 telefoon
nummers.
zgn. eindcentrales van de knooppunt
centrale Ede (Lunteren, Harskamp, Ot-
terlo, Wekerom en Ederveen) waar de
apparatuur nog niet wordt vervangen,
maar die voor het interlokale verkeer
gebruik maken van de knooppuntappa-
ratuur te Ede.
In verband met het zo spoedig mo
gelijk beschikbaar komen van de oude
apparatuur, die elders wordt ingezet,
wordt de nieuwe centrale Ede voorlo
pig in dienst gesteld met hetzelfde
aantal nummers als de oude centrale.
Met het monteren van een uitbreiding
is evenwel reeds een aanvang ge
maakt; het gereedkomen hiervan wor
begin 1968 verwacht. De capaciteit van
de nieuwe centrale te Veenendaal is
direct met 300 nummers uitgebreid.
KIRPESTEIN
VEENENDAAL
CITY-MOTOR8 - EDE
Onder deze titel stond in „Kerk
nieuws" het volgende stukje.
De pastor-loci van Oene, ds. J. T.
Doornebal, is bij voorkeur met zijn
geschrijf graag in de contramine.
Daarbij speculeert hij vaak op on
gezond kerkismee dat op bepaalde
plekken op de Veluwe zeer wel tie
ren wil. Ds. Doornebal werd er bij
bepaald hoe ook in de gemeente
Wapenveld bij de plaatselijke ker
ken een streven is op te merken el
kaar te zoeken in een nader contact
Zulk goddeloos gevrij met elkaar
vermag zijn weleerwaarde niet te
behagen, waarom hij de violen van
zijn toorn er als volgt over uitgiet:
„Ik voel niets voor dat streven naar
eenheid met wat met alle geweld
zich heeft afgescheurd en ik kan on
mogelijk zo christelijk wezen als ze
in Wapenveld zijn met al dat ge-
broeder en gezuster. Ik voor mij
schopte ze net zo lief 't kanaal
in...".
En dan te bedenken, aldus „Kerk
nieuws", dat deze man dienaar is
van het Evangelie. Vredebode be
hoort te zijn van Hem, Die gezegd
heeft: IK wil dat zij allen één zijn.
Ook in het recreatiecentrum „De
Ossenberg" te Overberg heeft de
kerk „voet aan de grond" gekregen.
De hervormde en gereformeerde
kerkgenootschappen te Amerongen
verzorgen op deze camping iedere
zondagmorgen kerkdiensten. Hier
mee wordt doorgegaan tot half au
gustus. Via de Bijbelkioskvereni-
ging zorgt een aantal jongeren voor
de nodige ontspanning voor de
jeugd.
De leiding berust bij de heer A.
Bos, ouderling der hervormde ge
meente. Men heeft in Amerongen
reeds voor dit werk gecollecteerd.
De diaconieën van de vijf her
vormde gemeenten die samenwer
ken in het bejaardencentrum „Het
Anker" te Kesteren, nl. Hien, Dode
waard, Kesteren, Lienden, Ochten
en Opheusden, hebben besloten het
nieuwe orgel als openingsgeschenk
aan te bieden. De kosten van het
instrument, een twee-klaviers elek
tronisch orgel met pedaal, hebben
2600 gulden bedragen.
Iedere gemeente zal een-vijfde of
wel 520 voor haar rekening nemen.
In elke gemeente wordt of is reeds
voor dit doel een speciale collecte
gehouden.
Aan de Rijksuniversiteit te
Utrecht slaagde voor het kandi
daatsexamen theologie mejuffrouw
D. Methorst te Ederveen.
Door vakantie moest in de her
vormde gemeente te Nigtevecht een
morgendienst uitvallen. De kerke-
raad zag niet veel heil in een lees-
dienst, maar gaf de gemeente de
hartelijke opwekking mee de dienst
in de plaatselijke gereformeerde
kerk te bezoeken.