Raad gaf aarzelend geld voor verbetering sportpark Sloop molen lijkt nu onafwendbaar Diamanten huwelijk CENTRALE UITGEBREID Telefoonnummers op 31 juli gewijzigd v.v. Renswoude hervat training „Opheusden" 2 speelt serie-wedstrijd 3550 4079 VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V. Soefix streven naar een bijzonder soort oecumene CHEVROLET P. G. VAN OJIK„JE KUNT DAT GELD NET ZO GOED IN DE VAART SMIJTEN MIST u uw 0 P E L Camping-kerk Orgel Geslaagd Aanbeveling VAN WOUT BLAUWKOUS TELEURGESTELD OPLOSSING Bel: Permanent FORD-show in showroom Kaarsen Gestalte Aangepast V.A.B. Hoe lieflijk zijn de voeten desgenen ▼R1JDAG 28 JULI 1967 Er is een hemelsbreed verschil tussen het leven in een woonwijk en het le ven in een buurtschap. In een woon wijk, ook wel een complex genoemd, kan het gebeuren dat er een paar huizen verder glimmend zwarte auto's komen voorrijden waar zonder je voorkennis een bruidspaar met ge volg naar toe vlindert of ook zon der dat je er maar iets van wist een trieste last stilletjes opaan schui felt. Dat kan allemaal in een woon wijk. In een buurtschap is zoiets onbestaan baar. Daar leven de mensen in ge dachten en daden dfcht tegen elkaar aan. Daar weet men tegen welke dag de „zog" van Haverstrooi uitgeteld is. Net zo goed als men het weet van vrouw Haverstrooi zelf wanneer de ze in overeenkomstige positie ver keert. Daar passeert geen bruiloft of men heeft meegedronken. Geen be- grafenisof men heeft meegeleefd. Maar o wee als de buurtschap wat dwars zit. Als de omgeving om het een of ander de pik op je heeft! Dan kun jè beter in een woonwijk thuishoren. Daar beperkt de terreur zich meestal tot het wat opschroeven van het mechanische geluid, de radio of de pick-up. Of er wordt wat gepest met een auto, die altijd precies ge parkeerd staat op het vaste plaatsje van degene die het gevreten heeft. Een aardig treiternummertje is ook het dagelijks uitzetten van een hon demopje voor de deur van de boos doener. Maar dat alles is toch kleuterwerk vergeleken bij hetgeen de buurtschap achter de hand heeft wanneer deze tot represaille overgaat. Daar werkt men met grover geschut. Wanneer een gemeenschap van landslieden de mouwen over de spierballen krult, dan gebeurt dat om zaken van ge wicht op te heffen en deze op vreem de plaatsen weer neer te zetten. Op deze manier zijn gierwagens op strooien daken terechtgekomen en 2- persoons ledikanten met spiraal ach ter in het bouwland. Misschien herinnert u zich nog de plot selinge verdwijning van een monu ment in Amerongen. Een massief stenen gevaarte, dat bij het aan schouwen voor de meeste mensen al ontzag inboezemde, werd geruisloos onder de grond gewerkt. Met eenvou dig handwerk. En nu dan de klappaal in het „Russe- veen". Het zat er dik in dat die paal zou gaan lopen. Een buurtschap neemt zoiets niet. Tegen zo'n wrevel is bij wijze van spreken nog geen Euromast bestand. Dat een ge meenteraadslid de enige is die het kunstje van het omklappen van de paal kan uithalen, omdat-ie toevallig de sleutel in z'n grijze kiel heeft, is onbestaanbaar Ook al zou men van bevoegde zijde blijven beweren dat- ie verreweg het meest van de brug gebruik moet maken om met z'n paard en zuivelwagen de dichtbe woonde wereld te bevoorraden. Er zijn daar meer paarden en wagens die op gezette tijden een vrachtje aan de overzijde van de brug heb ben te lossen. Dan geldt „wij niet, hij ook niet", en de paal wordt in het gezichtsveld van de sleutelbewaarder opgesteld, ter blijvende herinnering aan voor hem betere tijden. Men had even simpe ler te werk kunnen gaan door de buurtgenoot de sleutel te ontfutselen. Toegegeven moet worden dat het de buurtschap siert dat men zich niet met zulk kruimelwerk ophoudt maar tot forsere daden overgaat. Vergeten zijn ze wel dat de sleutelbe waarder in de gemeenteraad soms zijn eigen partijbelangen vergat om voor een echte weg door de buurt schap te pleiten. En toen die weg aangelegd werd hebben de mensen van de wegenbouw het nooit ergens beter gehad dan juist in die buurt schap. Ze weten mekaar te vinden daar. En te treffen, al,s 't nodig is. 't Zijn ech te mensen... Wout Blauwkous RENSWOUDE Dinsdag 1 augustus begint de training weer voor alle spe lers van het le, 2e en 3e elftal van v.v. „Renswoude", terwijl de junioren even eens om 7 uur verwacht worden. Trai ner B. v~ Soest uit Veenendaal zal de training weer leiden en tevens zater dags met het le team mee reizen en zo mogelijk ook de reservewedstrijden be zoeken. OPHEUSDEN. Zondagmiddag speelt Opheusden 2 een seriewedstrijd waar aan deelnemen Dodewaard 2, Candia 2, Uchta 2 en Opheusden 2. Als eerste wed strijd wordt gespeeld: Opheusden 2 Dodewaard 2 om 1 uur. Om 2 uur volgt Uchta 2Candia 2. Hierna komt de verliezersronde, alsmede de wedstrijd om de eerste en tweede plaats. VEENENDAAL De zevenduizend gulden die het col lege aan de gemeenteraad vroeg ter verbetering van het sportpark Panhuis, was voor vele raadsleden aanleiding ernstige kritiek uit te oefenen op de Ned. Heidemaat schappij, die de velden in feite heeft aangelegd. In de raadsvergadering van gisteravond sprak de raad dan ook zijn bezorgdheid uit over de gang van zaken rond het sportpark, dat steeds een zorgenkind van het gemeentebe stuur is gebleven. De heer P. G. van Ojik (c.h.u.) sprak in dit verband zelfs van een „feuilleton waar telkens „wordt vervolgd" Lang werd er ook gediscussieerd over het mogelijke behoud van de Molen de Vriendschap. Men wilde wel graag de molen behouden, maar toch de eigenaar niet beknotten in de uitvoering van het bedrijf. De conclu sie van de burgemeester was dan ook dat de molen wel zal gaan verdwijnen in het Veenendaalse dorpsbeeld. Mevrouw Buddingh-de Vries Lentsch (VVD) opende de rij sprekers over de verbetering van het sportpark. „Toen we het park gingen aanleggen, hebben we ons gewend tot de Nederlandse Heidemaatschappij. Het is een grote desillusie geworden. Nu wordt voorge steld de ontwatering van het terrein ook weer door de Heidemij te laten uitvoeren. Hebben we enige garantie, dat de moeilijkheden nu opgelost zijn, is de Heidemij. bereid werkelijk een garantie te geven?", aldus mevrouw Buddingh. De heer Hendriks (KVP) wilde we ten of de Heidemij heeft toegegeven een constructiefout gemaakt te heb ben, dat woord kwam namelijk in het voorstel van B. en W. voor. De heer Van Genderen (CHU) betreurde het, dat de sportstichting nog niet bestond, toen de plannen voor het sportpark gemaakt werden. „Zolang de sport stichting bestaat, is er door de be stuursleden al veel gedaan en mis schien zouden zij de narigheid voor komen hebben," meende hij. Veenendaalse verenigingen leden naar De heer Van Manen (AR) wilde lie- Suriname zouden gaan. Anderen wa ver een andere maatschappij, dan de ren gemakkelijker voor het voorstel te Heidemij het werk laten uitvoeren. vinden. De heer Van Genderen (CHU) Wethouder Van Kuyk: „Ook het verweet de heer Hendriks zelfs een ge- college vindt de ontwikkelingen rond brek aan chauvinisme. „U woont nog het sportpark niet erg gelukkig. In de niet lang genoeg in Veenendaal, om loop van de jaren is de zaak door di- dit te begrijpen." In tweede instantie verse deskundigen bekeken en steeds verdedigde de heer, Hendriks ?ich door kwam men tot de conclusie, dat de te zeggen, dat ze alleen aan het alge- vette bovenlaag de oorzaak was. Ik mene belang moesten denken als raadslid. Enkele raadsleden waren ook te leurgesteld dat het KNGV en de Stichtse Turnkring samen slechts f 500,in de kosten bijdroegen. Men zag bekostiging van een dergelijke zaak als een der taken van deze ver bonden. Er werd ook door enkelen ge vraagd of het gemeentebestuur de meisjes op grootse wijze zal ontvan gen, als ze terugkeren. De wethouder zegde dit toe. De heer Van de Berg (sgp) had het kabinet van de gevolmachtigd minis ter van Suriname opgebeld en te ho ren gekregen dat gymnastiek hele maal niet onbekend was in Suriname. Mevrouw Buddingh suste de zaak door te veronderstellen, dat waar schijnlijk de ritmische gymnastiek on bekend was. Toen het eventuele behoud van de molen aan de orde kwam verklaarde mevr. Buddingh geschrokken te zijn van het feit dat er een silo komt, nog hoger dan de molen. „Een silo op dit punt zou zeer ontsierend zijn", dacht onder gezet wordt. Een feuilleton heeft echter nog wel eens een goed slot, maar bij het sportpark geloof ik daar niet in. We kunnen die f 7000,beter in de vaart gooien, dan zien we het misschien in een warme zomer nog eens terug", aldus de heer Van Ojik. De heer G. J. van Deelen (SGP) had een voorstel om de kosten te drukken: „Laat de leden van de sportverenigingen de velden zelf verbe teren met zand onder van de berg vandaan. Ze houden toch zo van sport, nou dit is ook een vorm van sport beoefening." P. G. VAN OJIK weggegooid geld MEVR. BUDDINGH jubileum kan niet beoordelen, of de sportstich ting deze verwikkelingen werkelijk had kunnen voorkomen. Toen het park geopend werd ,zag de grasmat er pri ma uit en ik betwijfel of leken hadden kunnen zien, dat de zaak niet deugde". In tweede instantie vroeg de heer Hendriks, of de Heidemij een gedeelte van de extra kosten draagt. De heer Van Hall (PvdA) stelde voor terrein voor terrein van een nieuwe grasmat te voorzien. „Ik ben bang, dat zoiets er toch van komt", zei hij. Wethou der Van Kuijk vertelde ,dat de Hei demij reeds enkele jaren met dit probleem bezig is, en dat ze al heel wat kosten gemaakt heeft, die nooit zijn berekend. Ook het college had volgens hem overwogen om veld voor veld te vernieuwen. Men hoopt echter dat nu de juiste oplossing gevonden is. Een ander agendapunt, dat met sport in verband stond betrof het ver lenen van een subsidie van 1.000,- aan gymnastiekvereniging Sparta om de kosten van uitzenden van 10 meisjes naar Suriname te dekken. Een deel der raadsleden, waaronder de heer Hendriks, mevrouw Buddingh en de heer De Kievit wilde de subsi die aan Sparta koppelen aan het veertigjarig jubileum, om te voorko men, dat er precenten geschapen zouden worden voor de toekomst. Men ging van de veronderstelling uit, dat de verenigingen wat te gemakkelijk om subsidie zouden gaan vragen, in dien in de toekomst ook van andere dagblad DE VALLEI? tot 17.30 u. van 17.30 t" 19 30 ii Zaterdags 16.30—17.30 uur ze. De' toespraken van de meeste le den kwamen erop neer dat men nog moest proberen het bedrijf van de heer Van Eden naar het industrieter rein te verplaatsen. De heer v. Rem merden becijferde echter dat het een vrijwel onmogelijke zaak zou worden: Het vestigen van zo'n veevoederfa briek zou ongeveer 535.000,kos ten terwijl de verbouw van de molen nog geen 200.000,kostte. Er was dus een verschil van ongeveer 350 mille en hij wist niet waar dat geld vandaan moest komen. De burgemeester vertelde hem dat het college ook een becijfering had gemaakt en dat hun uitkomst onge veer gelijk zou zijn. „Ik geloof dat we er maar op moeten rekenen dat de molen verloren gaat", aldus de bu*- gemester en de gehele raad stemde in met het voorstel om de verdere af doening in handen van het college te houden. Slechts particulier initiatief kan de molen nog redden. B. VAN REMMERDEN kosten VEENENDAAL Drieënnegentig leden telt de familie waarvan de heer en mevrouw C. van Rhee-van Voorst het hoofd vormen. Alle 91 kinderen, klein- en achterkleinkinderen (resp. ADVERTENTIE Kerkewijk 128 Veenendaal Telefoon (08385) 2244 12, 49 en 30) zullen voor 10 augustus in het boerderijtje aan de Maander- buurtweg op bezoek komen, want donderdagmiddag was het 60 jaar ge leden dat zij in ondertrouw gingen. Op 10 augustus hopen ze dus hun diamanten bruiloft te vieren. Beiden zijn nog goed gezond, al wordt mevrouw Van Rhee wat hard horend. Ze doet echter het dagelijks werk nog zelf. De heer Van Rhee is nog dagelijks in zijn tuin te vinden: „Ik doe het nog helemaal zelf, alleen niet zo snel meer als vroeger", vertelt hij. Hij leest de krant nog zonder bril, alleen met de heel kleine letters heeft hij moeite. - - VEENENDAAL Op maandag 31 juli om 23.00 uur worden te Ede (08380) en Veenendaal (08385) nieu we telefooncentrales in dienst gesteld. In verband hiermee worden de 4- cijferige telefoonnummers gewijzigd in 5-cijferige en wel als volgt: Ede: 2000 t.m. 4999 wordt 12000 t.m. 14999; 8000 t.m. 9999 wordt 10000 t.m. 11999. Veenendaal: 2000 t.m. 2999 wordt 12000 t.m. 12999; 3000 t.m. 4999 wordt 1000 t.m. 11999. Hierop zijn enkele uitzonderingen. In de telefoongids van het district Arn hem en in de interlokale gidsen deel 4 (verschijnt binnenkort) en deel 6 is onder de woonplaatsen een medede ling terzake opgenomen. Abonnees die na genoemd tijdstip nog een oud nummer kiezen worden door middel van een berichtenauto- maat ingelicht omtrent de nummer wijziging. Tijdens de omschakeling kan enige stagnatie ontstaan die overigens maar van korte duur zal zijn. De in dienst te stellen centrales wer ken volgens een geheel nieuw systeem waarvan er tot nu toe slechts enkele in ons land in gebruik zijn. Niettegenstaande de apparatuur én door de leverancier én door PTT-perso- neel uitvoerig is beproefd is hét niet onmogelijk dat zich nog enkele kinder ziekten zullen openbaren. In verbaffti hiermede worden de centrales voorlo pig permanent bewaakt. Het nieuwe systeem vraagt van de abonnee dat de cijfers van het gewen ste telefoonnummer snel achter elkaar worden gekozen. Het gekozen nummer wordt in een register opgenomen, dat de gewenste verbinding opbouwt; dit laatste duurt iets langer dan men bij het oude systeem gewend was, doch biedt daar tegenover de mogelijkheid om bij het bezet vinden van een interlokale route, een omweg te zoeken, waardoor men in meer gevallen slaagt. Hetgeen hierboven is opgemerkt over het opbouwen van de verbinding geldt ook voor de abonnees van de VEENENDAAL Mevrouw M. Bosman is het enige lid van de Soefi beweging in Veenendaal. Tevens is zij voorgangster van deze beweging in hun erediénsten, bekend als de zgn. Universele Eredienst. Om voorganger te kunnen worden moet men enige tijd lid van de beweging zijn en boven dien een speciale opleiding volgen. Tijdens een ,,ordinatie" wordt men in dat ambt bevestigd. De Soefi's houden sinds enige tijd op de eerste zon dagen van de oneven maanden diensten in Veenendaal, in het gebouw van de Nederlandse Protestantenbond. Bj elke dienst behoren drie voor gangers aanwezig te zijn. Indien er slechts mannelijke of vrouwelijk voorgangers zijn, volstaat men met twee. In elke dienst worden 7 kaar sen aangestoken, 6 voor de grote we reldgodsdiensten en 1 „voor allen die het licht der waarheid hebben hoog gehouden". Men brandt wat wierook als sym bool van het gebed, dat opstijgt tot God. De voorgangers dragen een zwarte jas om aan te geven dat hun eigen persoonlijkheid gedurende de dienst moet zwijgen en dat zij uit sluitend Gods dienaren zijn. Het be langrijkste symbool is een gevleu geld hart met daarin een ster en een wassende maan. De betekenis hier van is: als 't hart van de mens door Gods licht mag worden verlicht, dan is het bevrijd. Tijdens de dienst wor den gedeelten uit de heilige boeken van alle grote godsdiensten gelezen. hel, als in reïncarnatie. Voorop staat dat de Soefi bepaaldelijk niet vindt, dat er een godsdienst is, die de vol ledige waarheid heeft". „Er zijn in de levens van ver schillende stichters van godsdiensten grote parallellen. De levensgeschie denis van Krishna, een der eerste Hindoes, lang voor Jezus, komt voor een groot deel met Jezus' over een: een maagdelijke geboorte, die aangekondigd werd-, door een ster, een kindermoord om te pogen hem te doden, een leven vol wonderen, waaronder een vermenigvuldiging van 'n overgeschoten deel van een maaltijd om velen te voeden, bloed storting om zijn volgelingen te be houden, nederdaling ter helle, op standing en een hemelvaart onder getuigen. Van verschillende leiders van de wereldgodsdiensten is bekend dat de moeder iets bijzonders was, wat ook niet gek was, als men be denkt dat de hoogste geest in het li chaam van de moeder neerdaalde", aldus mevrouw Bosman. „De Christus is de zoon van de levende God, die zich in verschillen de figuren geopenbaard heeft", al dus mevrouw Bosman over de leer van de Soefi-beweging, „Christus heeft gestalte gekregen in de perso nen van bijvoorbeeld Mozes, Abra ham, Boeddha, Jezus en Mohammed. We hebben er geen bezwaar tegen, dat iemand Jezus als de zoon van God ziet, maar niet iedere Soefi zal dat doen. Een Soefi zal nooit pro beren iemand van zijn godsdienst af te brengen, want in ieder geloof is iets, dat goed is voor hem. In het westen proberen we te komen tot iets, wat boven de gewone oecume ne uitgaat: het samenzijn van men sen die tot heel verschillende gods diensten behoren. In Londen heb ik het meegemaakt, dat er naast elkan der christenen, mohammedanen en boeddhisten de Universele Eredienst meemaakten. Wij zullen ons er nooit over uitlaten welke Christusfiguur eigenlijk de grootste is, dat moet ieder voor zich weten. We hebben ook geen dogma's, er komen zowel Soefi's voor, die geloven in hemel en „Het woord Soefi heeft twee bete kenissen: wijsheid en reinheid. We zien alle mensen niet alleen als on ze naasten, maar proberen ook in het geloof naast Tien te staan. De Soe fi hier is aangepast aan het wester se christendom, ook de christelijke feestdagen worden door ons onder houden". De Soefi heeft weinig op met aller lei mystieke dingen. „We zijn felle tegenstanders van bijv. spi ritisme. Inayath Khan, de stichter van de Soefi-beweging, heeft daar tegen fel geageerd. Het is misschien niet onmogelijk om met geesten van overledenen in contact te komen, maar het is niet goed de rust van hen te verstoren en bovendien is de taak van een levende geheel anders dan van een gestorvene. Tegenover „vervullingen met de Geest", zoals in de Pinksterbewegingen staan we sceptisch. Een Soefi zal het nooit zoeken in occulte krachten. We bren gen een boodschap van geestelijke vrijheid: je mag geloven wat je wilt". Zo besluit de voorgangster van de Soefibeweging in de omgeving van Veenendaal, mevrouw Bosman. De nieuwe telefooncentrale in Vee nendaal zal uitgebreid worden met een capaciteit van 300 telefoon nummers. zgn. eindcentrales van de knooppunt centrale Ede (Lunteren, Harskamp, Ot- terlo, Wekerom en Ederveen) waar de apparatuur nog niet wordt vervangen, maar die voor het interlokale verkeer gebruik maken van de knooppuntappa- ratuur te Ede. In verband met het zo spoedig mo gelijk beschikbaar komen van de oude apparatuur, die elders wordt ingezet, wordt de nieuwe centrale Ede voorlo pig in dienst gesteld met hetzelfde aantal nummers als de oude centrale. Met het monteren van een uitbreiding is evenwel reeds een aanvang ge maakt; het gereedkomen hiervan wor begin 1968 verwacht. De capaciteit van de nieuwe centrale te Veenendaal is direct met 300 nummers uitgebreid. KIRPESTEIN VEENENDAAL CITY-MOTOR8 - EDE Onder deze titel stond in „Kerk nieuws" het volgende stukje. De pastor-loci van Oene, ds. J. T. Doornebal, is bij voorkeur met zijn geschrijf graag in de contramine. Daarbij speculeert hij vaak op on gezond kerkismee dat op bepaalde plekken op de Veluwe zeer wel tie ren wil. Ds. Doornebal werd er bij bepaald hoe ook in de gemeente Wapenveld bij de plaatselijke ker ken een streven is op te merken el kaar te zoeken in een nader contact Zulk goddeloos gevrij met elkaar vermag zijn weleerwaarde niet te behagen, waarom hij de violen van zijn toorn er als volgt over uitgiet: „Ik voel niets voor dat streven naar eenheid met wat met alle geweld zich heeft afgescheurd en ik kan on mogelijk zo christelijk wezen als ze in Wapenveld zijn met al dat ge- broeder en gezuster. Ik voor mij schopte ze net zo lief 't kanaal in...". En dan te bedenken, aldus „Kerk nieuws", dat deze man dienaar is van het Evangelie. Vredebode be hoort te zijn van Hem, Die gezegd heeft: IK wil dat zij allen één zijn. Ook in het recreatiecentrum „De Ossenberg" te Overberg heeft de kerk „voet aan de grond" gekregen. De hervormde en gereformeerde kerkgenootschappen te Amerongen verzorgen op deze camping iedere zondagmorgen kerkdiensten. Hier mee wordt doorgegaan tot half au gustus. Via de Bijbelkioskvereni- ging zorgt een aantal jongeren voor de nodige ontspanning voor de jeugd. De leiding berust bij de heer A. Bos, ouderling der hervormde ge meente. Men heeft in Amerongen reeds voor dit werk gecollecteerd. De diaconieën van de vijf her vormde gemeenten die samenwer ken in het bejaardencentrum „Het Anker" te Kesteren, nl. Hien, Dode waard, Kesteren, Lienden, Ochten en Opheusden, hebben besloten het nieuwe orgel als openingsgeschenk aan te bieden. De kosten van het instrument, een twee-klaviers elek tronisch orgel met pedaal, hebben 2600 gulden bedragen. Iedere gemeente zal een-vijfde of wel 520 voor haar rekening nemen. In elke gemeente wordt of is reeds voor dit doel een speciale collecte gehouden. Aan de Rijksuniversiteit te Utrecht slaagde voor het kandi daatsexamen theologie mejuffrouw D. Methorst te Ederveen. Door vakantie moest in de her vormde gemeente te Nigtevecht een morgendienst uitvallen. De kerke- raad zag niet veel heil in een lees- dienst, maar gaf de gemeente de hartelijke opwekking mee de dienst in de plaatselijke gereformeerde kerk te bezoeken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 3