K.L.M. kan zich wellicht dividend veroorloven Slbe Stalbediende kreeg klap van een tijgerklauw ANWB repatrieerde al 600 beschadigde auto's Inschrijving Hoger Onderwijs wordt tienmaal zo duur Tachtigurige oorlog remde luchtvervoer ALLEMAAL IJS? Vracht weer vlot weg Minder winst in eerste kwartaal levert na jaren toch klein winstsaldo op Zo fijn... zo lekker Vliegveld Beek moet winter- voorzieningen verbeteren Onhoudbaar Heen en weer Drama in circus Vakantiegangers gestrand Negen mensen uit zee gered Beieren test alle vrachtwagens op mankementen Om misbruik van faciliteiten door profiteurs te beteugelen Geen verhoging collegegeld Ommekeer in de migratie van buitenlanders Varkens en kerk PTT en begroting Vlieland FIN ANCIERING RELATIEF LAAG AUTOMATISERING VEROUDERD OPENGERETEN TERUG VOORDELEN NIET NODIG VRIJDAG 28 JULI 196", (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De winstdaling van de K.L.M. in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar heeft niet kunnen verhinderen dat de maatschappij haar financiële positie heeft verbeterd. De gemaakte winst van f 18,4 min was ruim voldoende om het resterende verliessaldo van f 11,4 min om te zetten in een klein winstsaldo. Bij een vergelijking met het overeen komstige kwartaal van 1966 toen 33 miljoen werd verdiend moet bo vendien in aanmerking worden geno men, dat het resultaat vorig jaar gunstig werd beïnvloed door stakingen bij enkele andere luchtvaartmaatschap pijen. Dit zei president-directeur dr. G. •van der Wal gisteren in de jaarvergade ring van de maatschappij. Vergeleken met vorig jaar stegen de bedrijfsinkomsten in het afgelopen kwartaal met 2 pet. tot ƒ220,2 miljoen. De bedrijfskosten beliepen 199,9 mil joen, of 9 pet. meer dan in 1966. De produktie nam met 7 pet. toe. Het volle dige kwartaalbericht zal half augustus verschenen. Wanneer de resultaten over de eerste twee kwartalen bekend zijn, zal het bestuur de uitkering van een interimdividend bekijken. De verplichtingen wegens lopende bestellingen en garanties, die aan het eind van het boekjaar 1966/'67 240 mil joen bedroegen, zijn intussen gestegen tot ƒ400 miljoen. Het gaat hier vooral om lopende bestellingen van vliegtui gen. Voor de financiering van de vloot en andere investeringen, voor zover thans te voorzien, zal in de komende vijf jaren ruim ƒ800 miljoen nodig zijn. In die periode zal bovendien nog 200 mil joen op bestaande leningen moeten wor den afgelost, zodat in totaal 1 miljard nodig is. De K.L.M. verwacht dit geld voor het grootste deel te kunnen verkrijgen uit afschrijvingen, ingehouden winsten en opbrengst van te verkopen vliegtuigen. Dit betekent dat aan nieuwe middelen een relatief beperkt bedrag vereist zal zijn, zodat waarschijnlijk geen gebruik zal worden gemaakt van de nieuwe ga ranties, met een maximum van ƒ100 miljoen, die de regering tot 1971 op leningen van de K.L.M. beschikbaar heeft gesteld. „Onze hele bedrijfstak", aldus dr. Van der Wal, „moet voortdurend waak zaam zijn voor de schaarbeweging van dalende tarieven enerzijds, en stijgende lonen en prijzen anderzijds. Dit geldt in het bijzonder voor de K.L.M., gezien onze relatief lage gemiddelde opbrengst per produktie-eenheid, onder meer als gevolg van ons relatief sterk gestegen vrachtvervoer." „Ook in het afgelopen jaar is een aantal tarieven verlaagd, waarvan een stimulerende invloed op het vervoer is DR. G. VAN DER WAL klein winstsaldo uitgegaan. Bij de volgende conferenties over luchtvaarttarieven zal de lucht vaart nauwlettend moeten toezien dat verdere dalingen van de tarieven, die ongetwijfeld tot stand zullen komen, in de juiste verhouding blijven met de mogelijkheden van de rentabiliteit." Het beleid bij de K.L.M. blijft derhal ve op een zo gunstig mogelijke rentabi liteit gericht. Een van de hoofdpunten van dit beleid is een steeds ruimere toepassing van arbeidsbesparende werk methoden, onder meer door gebruik te maken van automatisering. Voor de K.L.M. zijn voldoende moge lijkheden aanwezig om een sterke reser vepositie op te bouwen. De behaalde winst is belastingvrij, omdat zij in min dering kan worden gebracht op de ou de verliezen. Ook de komende vijf ja ren kunnen de te behalen winsten fiscaal worden gecompenseerd. Dr. J. E. de Quay, die eerder was afgetreden als commissaris bij zijn be noeming tot minister, werd door de ver gadering gisteren weer bij acclamatie in deze functie benoemd. DEN HAAG De tachtigurige oorlog tussen Israël en de Arabische landen heeft een domper gezet op de vervoer- cjjfers van de meeste luchtvaartmaat schappijen. Niet alleen moesten de ondernemin gen tijdelijk de diensten naar een aan tal landen in het Midden-Oosten staken, maar bovendien hebben de politieke spanningen, op een moment dat de gro te stroom toeristen op gang kwam, hun weerslag gehad op het vervoer op een groot deel van het overige lijnennet. De K.L.M. heeft in het eerste kwar taal van het op 1 april begonnen boekjaar belangrijk minder winst ge boekt dan in dezelfde periode van 1966 (18.4 miljoen gulden tegen 33 miljoen). 0 De Westduitse Lufthansa, die nog geen cijfers beschikbaar heeft, kon de invloed van de crisis in het Midden- Oosten eveneens duidelijk merken. De Britse luchtvaartmaatschappij British European Airways en Bri tish Overseas Airways Corporation on dervonden een nadelige invloed op de bedrijfsresultaten. Dit geldt voor de ge nationaliseerde, de onafhankelijke en tal van chartermaatschappijen. De ingrijpende gebeurtenissen op po litiek terrein hebben er mede toe ge- ADVERTENTIE SIBEltoA-VERKOOP. bel 04490-5055 leid, dat de 1 april ingevoerde lagere tarieven op de Noordatlantische route bij de K.L.M. onvoldoende door een stij ging van het vervoer zijn gecompen seerd. Ook de Lufthansa bespeurt een teruggang in het aantal Amerikaanse toeristen dat naar het Midden-Oosten wil reizen. In tegenstelling tot haar collega's schijnt Air France weinig geleden te hebben onder de gebeurtenissen in het Midden-Oosten. In het eerste halfjaar vervoerde zij 175.000 passagiers op de Noordatlantische route, het hoogste cij fer dat de maatschappij hier ooit heeft bereikt. Het betekent een vooruitgang van 30.9 procent in vergelijking met het eerste halfjaar van 1966. Van onze luchtvaartredacteur DEN HAAG De Nederlandse Luchtvaart Maatschappij (NLM) zal in de komende winter niet op het Zuid limburgse vliegveld Beek vliegen als het dan nog niet is uitgerust met een installatie om er ook bij slecht weer te kunnen landen. Dr. G. van der Wal, president-directeur van de KLM deel de dit gisteren mee op de jaarverga dering van aandeelhouders. Hij zei dat de resultaten van de N.L.M. die vorig jaar op 29 augustus begon met de exploitatie van een bin nenlands luchtnet, tot dusver niet heb ben teleurgesteld. Het bedrijf heeft in de wintermaanden wel veel nadeel on dervonden van de onvoldoende tech nische voorzieningen op Beek. Op een vraag uit de vergadering hoe de directie het kan verantwoorden om nog drie heel dure Amerikaanse S.S.T.'s (sneller dan het geluid vliegen de toestellen) te reserveren, antwoord de de heer Van der Wal: „Die kunnen pas na 1977 worden afgeleverd. De ont wikkeling in de vliegtuigindustrie gaat zo snel dat een luchtvaartmaatschappij al tien jaar tevoren haar posities moet reserveren om in de race te kunnen meelopen. Je koopt een stuk speurwerk en ontwikkeling in de hoop dat je een economisch vliegtuig krijgt". Hij voegde eraan toe dat door te reserveren men niet is gebonden om de vliegtuigen te kopen. Dr. v. d. Wal had een wat vage verklaring waarom de K.L.M. geen opties heeft genomen op het Brits-Franse project Concorde. Hij zei: „We hebben de Concorde niet afgeschreven, maar eigenlijk is zij verouderd nadat de Verenigde Staten hadden besloten hun supersonische ver keersvliegtuig te bouwen". De K.L.M. heeft nog geen precies om lijnde gedachten omtrent het vervoer van containers. Het directielid ir. F. Besangon zag er geen bezwaar in om op den duur de behandeling van vracht op een apart vliegveld te laten gebeuren: „Maar dit gaat pas spelen in de jaren tachtig". (Van onze Amsterdamse redactie) SCHIPHOL Met de afhandeling van de luchtvracht op het nieuwe Schiphol loopt het weer redelijk goed na de complete chaos, die meteen na de ingebruikneming van de nieuwe luchthaven ontstond. „Het was een onvoorstelbare ben de. Zelfs wie het van nabij heeft meegemaakt, kan zich nu nog maar moeilijk indenken hoe het geweest is", vertelt één van de 35 luchtbe- vrachters op Schiphol. Men zal het zich wellicht herinneren: in de gi gantische vrachtloods „het he melbed" wordt hij op Schiphol ge noemd bleek het nieuwe automa tische systeem dat de KLM er had laten neerzetten, niet deugdelijk te werken. Het was een systeen waarbij na een druk-op-de-knop 'n wagentje een bepaalde vracht in een immense stel lage moest opbergen, opdat het goed er na een andere druk-cp-de-knop weer uit tevoorschijn zou komen om in een vliegtuig voor export of in 'n vrachtauto voor vervoer over de weg te worden geladen. Edoch, gist voor Kameroen raakte in het nieuwe systeem even zoek als rollen film voor de Nederlandse te levisie. Het werd zo'n vreselijke, zo'n onhoudbare toestand dat men de be vrachters tenslotte zelf maar in de hal liet grasduinen om hun spullen bij elkaar te zoeken. Dagen, nachten werd er gewerkt, want de klant heeft er tenslotte niets mee te maken of een bepaald systeem niet functio neert. De KLM die vorig jaar bijna tachtigduizend ton vracht vervoerde deed het enige wat zij kon doen: zij zette het nieuwe systeem (tijde lijk) aan de kant en viel terug op 't afhandelen met de hand zoals dat vroeger ging. Exportgoed wordt sindsdien op het nieuwe Schiphol, import- en ander goed, dat zijn weg verder per as vindt, wordt op het ou de Schiphol verwerkt. Het gaat be vredigend. Grote klacht van de bevrachters is evenwel dat zij elke dag ettelijke keren heen en weer moeten tussen hun kantoren bij „het hemelbed" op het nieuwe en de opslagloodsen op het oude Schiphol massa's kilome ters, die extra tijd en extra geld kos ten. Geregeld kan men langs de dienstweg, die tussen nieuw en oud loopt, mensen van luchtbevrachtings- kantoren zien staan liften. „Die chaos in het begin heeft na tuurlijk wel even enige invloed op 't transport door de lucht gehad", ver telt een bevrachter. „Maar dat is al weer voorbij. Wel hebben een paar maatschappijen Schiphol tijdelijk verwisseld voor de luchthaven Rot terdam, maar ze komen straks ze ker weer hier". Onderwijl wordt in „het hemel bed" 't nieuwe systeem geopereerd. De KLM zegt: „Met de installatie moest indertijd al worden begonnen toen het gebouw nog niet eens klaar was. De tijd ontbrak om de appara tuur uitputtend te testen en het per soneel er grondige ervaring mee te laten opdoen". Verwacht wordt nu dat in septem ber het automatische systeem weer in gebruik kan worden genomen. Niet alle vracht zal er dan tegelijk op worden losgelaten. Men wil het ge leidelijk aan doen tot tenslotte alle vracht die ervoor in aanmerking komt, er weer doorgaat. Vrachtgoed van uitzonderlijke af metingen of gewichten blijft buiten het systeem. Maar zo'n tachtig pro cent van alles wat door de lucht ver voerd wordt, is er wel geschikt voor. ADVERTENTIE Het geheim van het onvergelijkelijke karakter dat aan alle Tabac Original creaties eigen is, berust op het volgende principe: van het beste hebben wij het meest edele gekozen en voor u uitgebalanceerd. De individuele geur van Tabac Original vormt 'n onmiskenbare bijdrage tot versterking van uw strikt persoonlijke accent. a» Alleen onze creaties mogen dit teken dragen. Het is internationaal gedeponeerd en staat garant voor geur en kwaliteit. after shave, pre shave, scheerzepen en -crèmes, deodorants, talkpoeder, eau de cologne, haarcrème, haarlotion, hue zepen ROTTERDAM In een fractie van een seconde heeft gistermiddag kort na vijf uur de 2-jarige tijger Prinz in cir cus Willy Hagenbeek in Rotterdam een stalbediende zo ernstig verwond dat moet worden gevreesd dat de rechter arm van de man moet worden geam puteerd. Het ongeluk gebeurde aan het slot van het dressuurnummer van Siegfried Wiesner. De Duitse dompteur treedt daarin op met drie tijgers en twee leeuwen. Het is gebruikelijk dat de leeuwen daarin het eerst worden afge voerd; even later volgt dan de gevaar lijkste van de drie tijgers, Prinz. Met de twee overige beesten besluit Wies ner zijn nummer. Ook gistermiddag werd deze proce- cedure gevolgd. De beide leeuwen wer den door een getraliede timnel naar hun kooien gedirigeerd. Door een ver plaatsbaar schot afgezonderd van zijn voorgangers volgde de gevaarlijke Prinz. De 33-jarige stalbediende Wilhelm Kratzenberg uit Duitsland begeleidde, naast de tunnel het dier. Tot ontstelte nis van het publiek sloeg Prinz plotse ling zijn rechterklauw door de tralies en greep de onthutste stalbediende bij de schouder. Binnen een seconde had de tijger de rechter arm van de Duitse bediende van de schouder tot de elle boog opengereten. Daarbij is ook het bot beschadigd. Gisteravond laat waren de artsen het er nog niet over eens of de arm moet worden geamputeerd. Slechts een deel van het publiek heeft het ongeluk zien gebeuren. Er ontstond enig gedrang toen andere stalbedienden de hevig bloedende Krat zenberg achter de coulissen brachten en de tijger naar zijn kooi dreven. De meest geschrokken toeschouwers ver lieten de tent. Zij keerden echter terug DEN HAAG. De Repatriëringsdienst van de A.N.W.B. heeft dit jaar tot 25 juli reeds 600 beschadigde auto's van vakantiegangers uit het buitenland naar ons land teruggebracht. De beschadigin gen waren veelal te wijten aan verkeers ongelukken, doch daarnaast is de re patriëring ook vaak het gevolg geweest van mechanische schade aan de wagens. In 110 gevallen heeft de Repatriërings dienst verder gezinnen met de eigen auto naar Nederland teruggebracht, waarvan de bestuurder om de een of andere reden was uitgevallen. In ne gentig gevallen werd een beroep op de A.N.W.B. gedaan wanneer het ging om ernstig gewonden of zelfs doden. In 180 gevallen kon de Repatriëringsdienst vol staan met het zenden van onderdelen. Verder hebben zich circa 250 vakan tiegangers vanuit het buitenland bij de A.N.W.B. in Den Haag gemeld, omdat zij extra geld nodig hadden en hun reiskredietbrief niet voldoen'de soelaas bood. Uiteraard moeten zij deze extra hulp terugbetalen. Het aantal radio-oproepen heeft tot genoemde datum 978 bedragen; het gaat hierbij om toeristen van wie te weinig bekend is bij de achtergeblevenen om hen op een andere manier dan via de radio te bereiken. Vele tientallen gevallen zijn nog bij de A.N.W.B. in behandeling; dat wil zeggen auto's, die door welke oorzaak dan ook beschadigd zijn en nog moeten worden opgehaald, maar waarbij geen haast is. De Repatriëringsdienst geeft altijd voorrang aan ernstig gewonden of doden; geld- en onderdelenzendingen en beschadigde auto's komen op de tweede plaats. De A.N.W.B.-alarmcentrale, waar alle meldingen binnen komen, heeft dit jaar niet, zoals andere jaren, een top kunnen constateren, waaruit zij afleidt dat de vakantiespreiding begint door te wer ken. Sinds mei heeft men het bij voort during druk gehad. Wel is de drukte dit jaar eerder begonnen. Vorig jaar werden in totaal 1448 beschadigde mo torrijtuigen naar ons land teruggebracht. DEN HAAG. Agenten van de strandbrigade van de Haagse politie hebben vanmiddag binnen nog geen drie uur t(jd negen mensen uit zee gered, die b(j het zwemmen in moeilijkheden wa ren gekomen. Een van hen, een 15-jarige Zweedse jongen, was op het Zuiderstrand te ver in zee gegaan en kon niet meer naar het strand terug. De andere acht werden voor het strand bij de Promenade in Scheveningen uit zee gehaald. Onder hen bevond zich een 51-jarige inwoner van Rotterdam, die bij een poging een 16-jarig meisje uit de golven te red den, zelf in moeilijkheden kwam en door agenten van de strandbrigade op het droge gebracht moest worden. Rotterdam ook al een ongeluk gebeurd in circus Heros. Toen vielen drie leeu wen dompteur Bruno Togni aan. De man werd zwaar gewond. Circus Hagenbeek zette gisteravond normaal zijn voorstellingen voort. Ook de gevaarlijke Prinz nam deel aan de roofdieren-dressuur. bulance naar het v Bergwegziekenhuis werd gebracht. Nauwelijks een jaar geleden is in toen de heer Kratzenberg met een am- DEN HAAG (ANP). Met ingang van vandaag zullen buitenlandse vrachtauto's aan de grensovergang met Beieren op technische mankementen worden gecontroleerd. Het Beierse ministerie van binnen landse zaken heeft hiertoe opdracht ge- gven, omdat de laatste jaren in Beie ren steeds meer ernstige verkeersonge lukken gebeuren als gevolg van tech nische gebreken aan buitenlandse vrachtwagens. Vrachtwagens met technische gebre ken die niet ter plaatse kunnen worden verholpen, zullen Beieren niet meer mor gen binnenkomen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het departement van onderwijs werkt aan een plan om het inschrijfgeld voor universiteiten en hogescholen, dat nu nog tien gulden be draagt, tegen september 1968 te verhogen tot honderd gulden. Met deze ingrijpende maatregel zal het mes van twee kanten snijden: Aan de vooral in Amsterdam heersende misstand dat allerlei lieden profiteren van de voordelen van het „"student- schap" terwijl ze helemaal niet stude ren, komt een einde en tegelijkertijd beurt minister Veringa (onderwijs) nog wat geld, zij het dan een klein beetje. Naar verwachting zullen zich straks zo'n vijftienduizend studenten voor het nieuwe studiejaar laten inschrijven. De begroting van onderwijs, die vanwege de noodzaak tot uiterste uitgavenbeper king toch al zwaar onder druk staat, zou op deze manier een voordeeltje hebben van ongeveer 1.350.000 gulden. Als het inschrijfgeld een tientje bleef, zou er slechts anderhalve ton binnenko men maar met honderd gulden wordt dat anderhalf miljoen. Tegenover een waarschijnlijke verho ging van het inschrijfgeld staat dat het collegegeld op 200 gulden blijft gehand haafd. Minister Veringa heeft al eens gezegd dat hij meer voor een hoger in schrijfgeld zou voelen als hij voor de keus stond dit of het collegegeld te ver hogen. Deze maatregel heeft inderdaad enke le belangrijke voordelen. In de eerste plaats treft zij de profiteurs, die tot nu toe voor een tientje meedeelden in al lerlei voordelen die voor de studenten zijn bedoeld; goedkope maaltijden in de mensa, de gezondheidszorg en de huis vesting voor studenten. Ook allerlei par ticuliere ondernemingen, zoals kleding magazijnen en bioscopen, geven enige korting op vertoon van hun inschrijf- kaart. Dit laatste gaat de minister uiteraard niet aan, maar wel zou hij er voof wil len waken dat tal van subsidies voor studenten, die uit belastinggeld worden bekostigd, terechtkomen in de zakken van jongelui die er geen recht op heb ben. Voor de klaplopers is honderd gul den een te hoge prijs voor de ver werven voordelen. Verhoging van het collegegeld, die eigenlijk al jarenlang dreigde maar die indertijd door de Tweede Kamer werd afgewezen, zal nu ook niet nodig zijn. De „echte" studenten zouden dus door een verhoging van het inschrijfgeld niet onevenredig worden benadeeld. Het inschrijfgeld kan pas volgend jaar worden verhoogd, daar niet ach teraf een aanvulling op het.in septem ber nog geldende tarief kan worden ge heven. DEN HAAG De buitenlandse mi gratie, op grond van de registratie bij de gemeentelijke bevolkingsregisters, heeft in de eerste helft van 1967 een geheel ander beeld vertoond dan over dezelfde periode van vorig jaar. Per saldo leverde de migratie over onze landsgrenzen in de maanden januari tot en met juni van dit jaar een ver- trekoverschot van bijna 11.000 perso nen, terwijl in 1966 in dit tijdvak nog sprake was van een vestigingssurplus van bijna 7.000. Deze ommekeer is te wijten aan een aanmerkelijk geringere vestiging (bij na 24.000 tegen ruim 36.000). en een sterk toegenomen vertrek (bijna 35.000 tegen bijna 30.000), zo deelt het minis terie van Economische Zaken mee. Deze verschillen zijn nagenoeg ge heel veroorzaakt door verschuivingen in de trek van vreemdelingen over on ze grenzen. Het aantal gevestigde vreemdelin gen bleef meer dan de helft achter bij dat in dezelfde periode van 1966 (10.000 tegen 22.000), het aantal vertrekkende was daartegenover de helft hoger (15.000 tegen 10.000). Een en ander heeft voor januari tot en met juni 1967 geleid tot een vertrekoverschot van bijna 5.000 vreemdelingen tegen een vestigingssaldo van ruim 12.000 gedurende januari-juni 1966. In de omvang van de immigratie resp. emigratie van Nederlanders kwam nauwelijks verandering en ook het daaruit voortvloeiende vertrekover schot was in beide vergeleken perioden vrijwel gelijk (resp. 6.000 tegen 5.500). gü de varkens in Nederland zien we de laatste jaren drie stromingen, aldus „Ons Friese Plattelan d", het orgaan van de Friese CBTB. Er ko men steeds meer varkens op een kleine aantal bedrijven en hoe meer varkens een provincie heeft, des te meer ze krijgt. Dat laatste volgt min of meer uit het vorige. Het blijkt namelijk, dat in gebieden met veel varkens in verhou ding de meeste grote bedrijven voorko men. „Meer varkens. In 1962 had Neder land 2.8 miljoen varkens en in 1966 3.9 miljoen. Verwacht wordt dat we in 1970 iets zullen hebben in de buurt van 5 miljoen, en in 1975 zelfs tegen de 6 miljoen varkens. Met varkens kunnen we in de EEG behoorlijk concurreren; terwijl de sterke, grote bedrijven als het wa re automatisch sterker worden. Een paar varkens loont niet meer. De praktijk heeft dit jaren geleden al ontdekt en past het voor zich zelf toe; met alle gevolgen van dien. Van de 2.8 miljoen varkens trof men in 1962 950.000 op bedrijven met minder dan 30 varkens. In '66 hadden bedrijven met minder dan 30 varkens er in totaal nog maar 670.000. Of in procenten in 1962 33 procent; in 1966 17 procent. Telde men in 1962 120.000 bedrijven met varkens in 1966 was dit terugge lopen tot 100.000. Neemt men de verdeling over de provincies, dan blijkt dat Gelder land en Noord-Brabant ieder een kwart van de Nederlandse var kensstapel bezitten. Limburg en Overijssel volgen in de verte met samen ook een kwart. Waaruit volgt dat alle andere provincies sa men het laatste vierde deel bezit ten. Brabant is hard bezig de lei dende functie van Gelderland als varkensstal van Nederland over te nemen. Friesland, Groningen en Drenthe hadden in 1962 nog 7 procent van de nationale varkensstapel, in '66 nog slechts 4 procent. Men kan zich afvragen of het noor den ook deze slag helemaal gaat verliezen. Friesland heeft 30 mes ters die tot de grote bedrijven ge rekend worden, dat wil zeggen met meer dan 150 mestvarkens. Op de ruim 1500 in Nederland is dat een behoorlijk aantal. Drenthe staat er wat dit betreft veel minder voor, evenals Gelderland. Noord-Brabant daarentegen heeft ruim één derde van de grote bedrijven, Gelderland een vijfde. Limburg een zesde. Een beetje spreukachtig misschien kunnen we stellen dat in de var kenshouderij zich aftekent de mo derne opvatting in de rooms-katho- lieke kerk ten opzichte van bedrijf en gezin. Hier ligt het protestantis me om van de onkerkelijkheid te zwijgen duidelijk in tweede positie." Het gaat niet goed met de PTT. De verliezen bij de posterijen worden alsmaar groter en de telefoondienst tot voor kort een góede winstgevende sector dreigt ook in dë rode cijfers te belanden. In haar jaarverslag ver bloemt de directie nauwelijks dat er straks nieuwe tariefsverhogingen en te gelijk verder inkrimping van 't dienst betoon het gevolg zullen zijn als de ontwikkeling op de huidige voet door gaat. Zij verschiet pijlen op de critici die haar ondoelmatig beleid verwijten, alsook op de regering die haar kort houdt. Te kort, aluds „de Volks krant" (r.-k.): „Als tak van staatsdienst is de PTT volkomen afhankelijk van de schatkist wat betreft de gelden die nodig zijn voor instandhouding, uit breiding en modernisering van haar installaties; voor nieuwe telefoon aansluitingen en andere investerin gen. In het verslag legt de directie uit dat zij nauwelijks zelf over de exploitatiebaten kan beschikken. Het geld uit afschrijvingen, winst, uitkeringen én reserveringen moet aan het Rijk worden afgedragen. Aan de hand hiervan bepaalt de regering hoeveel zij in de begro ting beschikbaar stelt voor de PTT. Hoe meer de PTT dus afdraagt, hoe meer zij kan terugkrijgen; én omgekeerd. Dit is een onbevredi gende situatie. Niet alleen wordt er op deze wijze omslachtig en on doorzichtig gewerkt (naar de maat staven voor afschrijving en reser vering moet men maar raden); het heeft ook tot gevolg dat de PTT een soort sluitpost wordt op de rijksbegroting. En hoe groter het geldgebrek van de staat, hoe min der kans voor de PTT op voldoen de investeringskapitaal. Bovendien vormt de PTT-post op de rijksbe groting een ernstige belemmering voor het voeren van een doelmatig investeringsbeleid op langere ter mijn. Om de PTT werkelijk een kans te bieden zich voldoende mogelijkhe den te verschaffen voor financie ring van toekomstige investeringen dient deze staatsdienst, net als de Staatsmijnen en de Spoorwegen, omgezet te worden in een naamlo ze vennootschap. JT^e reactie van de burgemeester van Vlieland, die geen schietoefeningen meer op het eiland wil, is wel begrijpe lijk. zo schrijft „De Rotterdam- m e r" (chr. nat.). Het blad zegt zich te kunnen voorstellen dat de lucht macht de bezwaren van Vlieland kennende een verstandiger gebruik van het schietterrein zou hebben ge maakt, juist omdat de mogelijkheden voor het ministerie van Defensie al zo klein zijn. „Is het nu zo'n onoverkomelijk be zwaar om gedurende het hoogsei zoen andere onderdelen van de ge vechtsopleiding te perfectioneren en gevaarlijk schieten en afwerpen van bommen te bewaren tot de rustige negen maanden van het jaar? De opmerking van minister Den Toom, dat de luchtmacht toch ook direct klagr staat om patiënten van Vlieland naar de vaste wal te brengen, is natuurlijk niet ter zake. Vlieland kende zijn plicht ten op zichte van de gemeenschap en het stond bij wijze van gunst de lucht macht toe gebruik te maken van de schietbaan. Het is het goed recht van Vlieland daaraan bepaalde voorwaarden te verbinden. Het is echter te allen tijde de plicht van de luchtmacht in te springen ten nutte van de gemeenschap, zoals het overbrengen van patiënten naar ziekenhuizen wanneer er geen andere vervoermogelijkheden zijn.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7