WAT WIJ GELOVEN
Elementaire discussie-interviews met
vooraanstaande kerkelijke figuren
Elfde Wolmars
in Veenendaal
Fransen voeden
zich sleeht
Ook de via de radio en televisie zo zeer bekende ds.
Jac. van Dijk, Arabislaan 95, Den Haag, tevens auteur,
stond ons een interview toe. Deze Schooldecaan en
zijn vrouw, ontvingen ons bijzonder hartelijk.
Jac. van Dijk is een levendig causeur, die van diverse
theologische markten thuis is. Hij laat zich echter
moeilijk een etiket opplakken. Zijn veelkleurige in- en
uitzichten zijn niet onder één noemer te vangen.
Toch mogen we concreet vaststellen dat deze pastor
ontegenzeglijk „rechts" georiënteerd is. De ortho
doxie is hem lief, zonder dat hij er een slaaf van
geworden is. Zijn dynamische geest belet hem een een
zijdig standpunt in te nemen. Zijn liefde voor DE
KERK is typerend voor het gesprek dat wij met hem
voerden en dat wij u hierbij ter lezing aanbieden.
DOMINEE VAN DIJK. WILT U ONS ENKELE BIOGRAFISCHE
INLICHTINGEN VERSCHAFFEN?
Ik ben op 9 januari 1913 te Rotterdam geboren. Ik doorliep
het Marnix Gymnasium en studeerde Theologie aan de R.U. te
Utrecht. Mijn vader was een zakenman. Hij kerkte bij de Ge
reformeerde Kerk en sloot zich later aan bij de Vrijgemaakten.
Later probeerde ik om te zwaaien naar rechtenstudie. Ik werd
daarvan weerhouden door prof. M. van Rhijn, waarvoor ik zijn
nagedachtenis eer.
WAAROM WILDE U OMZWAAIEN
- Ik had het „geloof" uit mijn kinderjaren overboord gegooid,
onder invloed van de moderne theologie. Na mijn studie werd ik
vrijzinnig hulpprediker te Eindhoven.
BLEEF U WEL BELANGSTELLING HOUDEN VOOR DE THEO
LOGIE?...
Ik had van jongsaf een bijzonder sterke religieuze instelling.
Theologie 'heeft mij altijd sterk geïnteresseerd. Daarom was het
voor mij geen probleem, wat ik ging studeren. Soms ging ik wel
vijf keer per zondag naar de kerk. Als je me opensnijdt ben ik
één en al kerk
DEED HET U INWENDIG PIJN, TOEN DE TWIJFEL KWAM?
Dat kan ik niet zeggen. Ik geloof niet dat ik een geloofsband
aan Godzelf had. Daarom moet u het „geloof* van mijn kinder
jaren, tussen aanhalingstekens zetten.
U WERD VRIJZINNIG. WAS DAT EEN NOODSPRONG?...
Uiteraard was het wel teleurstellend voor mij, dat, toen de
twijfel kwam, ik verschillende toekomstplannen moest wijzigen.
Uit dat oogpunt zou u het dus een noodsprong kunnen noemen.
Bij mijn voorstel zei prof. De Vrijer dat hij niet begreep dat er
voor mij in de Herv. Kerk plaats was. Mijn inzichten lagen op
de rand van het Humanisme.
WAS U EEN BEZIELEND VRIJZINNIG PREDIKER?...
Dat zou ik niet durven zeggen. Ik was aangesloten bij de
uiterst linkervleugel in de Herv. Kerk en had eigenlijk geen
boodschap te brengen.
VINDT U ACHTERAF DIE EINDHOVENSE TIJD, DUS VERLO
REN TIJD?
Voor mijn gevoel deed ik in Eindhoven eigenlijk alleen maar
maatschappelijk werk. Toch geloof ik beslist niet dat het verlo
ren tijd was. Ik heb op dat terrein veel geleerd. Ook kwam ik er
in contact met de Oxford-groep (Buchman), waar ik me later
weer van distantieerde.
HOE GING HET VERDER MET U?...
Ik werkte daarna 2 jaar in Zaltbommel. Toen werd het 's-Gra-
venzande. Daar kwam ik in contact met dr. Banning, die in Naald
wijk stond. Wij stonden zo'n beetje op hetzelfde standpunt. Inmid
dels was het toen al volop oorlogstijd geworden
TEGENWOORDIG BENT U ORTHODOX KUNT U IN HET
KORT IETS VERTELLEN, HOE DAT IN ZIJN WERK GING?
Tijdens een razzia; op een zaterdag werd ik weggevoerd
naar het kamp Amersfoort. We moesten lopen, 's Zondags kwa-
imen we langs Benthuizen. Ik herinnerde me dat daar eens een
zekere ds. Ledeboer had gestaan. Dat waseen rare man, vond
ik altijd. Maar opeens begon ik daar anders over te denken. Ik
overlegde met mezelf dat, als ik voor het vuurpeloton zou komen
ik totaal niets had om op en in te rusten. Geen grond voor de
eeuwigheid dus. En dat had Ledeboer wel, wist ik op dat moment
zeker. Deze gedachte bleef mij bij, ook in Amersfoort.
HOE LIEP HET DAAR AF?
Ik ben niet aangesloten bij de Gereformeerde Bond, hoewel
de schoonvader van mijn zuster, ds. Van Grieken, voorzitter was
van de Gereformeerde Bond.
WAAROM DEED U DAT NIET?
Heel eigenaardig. Ik heb mijn leven te danken aan een „toe
vallige" vergissing. Op een keer werd tijdens een appèl, door de
commandant iemand opgeroepen die zich moest melden. De com
mandant had een onduidelijke stem en riep: Van DuinIk
verstond echter Van Dijk, en meldde mij. Mij werd meegedeeld
dat ik vrij was en dat ik naar huis kon gaan. Later bleek over
duidelijk dat het een vergissing was en dat een zekere Van
Duin moest vrijgelaten worden. Een gelukkige vergissing dus van
mijn falend gehoororgaan.
HOE LIEP HET MET UW REMPLACANT AF?
Die was in Delft al ondergedoken
OOK TOEN HET GEVAAR GEWEKEN WAS, KON U HET NIET
MEER MET UW OUDE OPVATTINGEN STELLEN?
Nee, toch niet. Ik besefte dat ik geen geloof had. Ik ging
lezen in de Keurstoffen van Smytegelt en bestudeerde de Insti
tutie van Calvijn. Ik kwam steeds meer tot de overtuiging' dat
mijn godsbegrip waardeloos was. Toen legde ik mijn ambt neer.
U WERD DUS BRODELOOS?
Iemand ving mij op. En dat was de vrijzinnige dr. Banning.
Ik noemde zijn naam met ere. Hij was het niet met me eens,
maar begreep dat ik in moeilijkheden zat. Hij adviseerde mij
in de journalistiek te gaan. Ik ben Banning altijd dankbaar ge
bleven. Na enige tijd kreeg ik begeerte het evangelie te gaan
Pxediken.
DUS TOCH WEER DOMINEE?
Dat ging zo maar niet. Maar enkele rechtzinnige broeders
verzochten aan dr. Banning om mij toe te staan, voor hun evan
gelisatievereniging te spreken. En hoewel Banning mij niet meer
begreep, stond hij het toch toe.
U WAS INTUSEN TOT GOD BEKEND GEWORDEN?
Dat hoge woord durf ik bijna niet te gebruiken. Ik ben bang
dat er altijd zo veel menselijks bij komt. Ik scheld altijd tegen
bekeringsgeschiedenissen, hoewel ik ze zelf veel lees. Een mens
komt vaak zelf te veel centraal te staan.
U KUNT DUS NIET DAG EN UUR NOEMEN?
Dat kan ik wel, door Gods genade. Dat was op 14 maart
1945, naar aanleiding van een preek van Smytegelt: „Vergadert
u geen schatten op de aarde", enz. Matth. 6:19. En ook door een ge
sprek met eert man, die Oud-Gereformeerd was. Ik werd toen
met het geloof begiftigd. Zoals Kohlbrugge zegt: „Sneller dan de
bliksem".
ZOCHT U DAARNA DE GEZELSCHAPPEN OP?
Ik wilde niet weer in een bepaalde denominatie. Dat is wel
licht psychologisch te verklaren in mijn geval.
OP POLITIEK TERREIN DEED U DAT TOCH WEL. U KWAM
IMMERS BIJ DE S.G.P. TERECHT, ALS WE GOED GEÏNFOR
MEERD ZIJN
Dat was inderdaad het geval. Ik ben er trouwens ook weer van
daan gegaan. Dat is echter een lange geschiedenis, die we beter
maar niet kunnen aanroeren. Mijn opvattingen over het sociale
vraagstuk, vaccinatie en vrouwenkiesrecht, waren anders dan die
van hen; dm maar iets te noemen.
VOELT U VEEL VOOR DE GEREFORMEERDE GEZINDTE?...
Zeer beslist. Ik zou graag de eenwording van de gehele Ge
reformeerde Gezindte willen ,doch ik zie het nog niet haalbaar.
HOE STAAT U TEGENOVER DE VRIJ-EVANGELISCHEN?.
Zij behoren wel niet tot de Gereformeerde Gezindte, maar
toch zou ik graag ook met hen willen samengaan. Onlangs preek
te ik in Bussum nog voor hen.
U BENT DUS OECUMENISCH INGESTELD?...
Ja, beslist
VOELT U VOOR DE WERELDRAAD VAN KERKEN
Ik vind hun basisformule nogal zwevend.
EN DE I.C.C.C.?
Die is weer zo negativistisch.
KUNT U ZICH DAN NERGENS BIJ AANPASSEN?...
U kunt mijn ligging het beste omschrijven met: „Ik ben een
vriend, ik ben een metgezel, van allen die Uw Naam ootmoedig
vrezen". Ik pas me dus liever bij allen aan, dan enkel maar bij
een groepering
U KIJKT DUS NIET NAAR KERKMUREN?...
Waar ze mij vragen, ga ik naar toe. Soms preek ik 's zon
dags wel eens in een bioscoop. Een andere keer preek ik in een
Open-Deur dienst, met het kwartet van de Gebr. Spaargaren. Het
gaat niet om een kerkmuur, maar het gaat om het levend geloof.
IS DAT LEVEND GELOOF OOK TE VINDEN IN DE R.-K.-
KERK
Dat geloof ik wel Twee jaar geleden sprak ik b.v. in Berg
en Dal, in een klooster, voor paters en studenten. Ik merkte dat
sommige paters mijn boekjes gelezen hadden. Naar ik meen,
zochten zij naar waarheid. We moeten niet vergeten dat in de
R.-K. kerk de bijbel ook gelezen wordt. Het Woord is niet gebon
den en doet altijd zijn werk. Ook kunnen ze daar wel tegen een
plagerijtje. In mijn toespraak zei ik tot hen over iemand. „Die is
zo rooms als de paus!" Ik weet nog dat mijn vrouw reageerde: „Hoe
kun je dat nou in zo'n gezelschap zeggen?" Och, ze konden er wel
tegen en onder die paters waren er ook wel, van wie ik geloof dat
ze de Heere oprecht vreesden, zij het onder een „deksel". En ze
konden er ook best tegen als je hun stellingen aanviel. Trouwens
je moet voor je principes uitkomen. Dat wordt meestal gewaar
deerd.
VROEGER WAS U UITERST LINKS, TOEN UITERST RECHTS.
MOMENTEEL BREED GEORIëNTEERD, BESTAAT ER NIET
HET GEVAAR ALS WEERHAAN BETITELD TE WORDEN?...
Er was nooit iemand, die me zo genoemd heeft. De kerkera
den van Garderen en Nijkerk hebben mij altijd gedragen en ver
dragen. De Bijbel spreekt dat we steeds vernieuwd moeten 'wor
den in ons denken en oude en nieuwe dingen moeten opbrengen
uit de schat des Woords
WAT VINDT U DE KERNINHOUD VAN DE BIJBEL?...
Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Eniggebo
ren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft,
niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
WORDT HIER DE UITVERKOREN WERELD MEE BEDOELD?
Als ik hier ja op zeg, rijst gelijk de vraag, wie die uitverko
renen dan wel zijn? Tevens of God dan de niet-uitverkorenen
niet heeft liefgehad? Deze problemen zijn eigenlijk niet zo be
langrijk. Calvijn noemde de uitverkiezing het hart der Kerk
Goed. Maar ik preek er niet uit. God biedt ieder Zijn genade aan.
MAAR KAN GOD HET WEL VOOR IEDEREEN MENEN?...
Dit is voor mij geen probleem, hoewel ik er uiteraard niet uit
kom. Maar dat hoeft ook niet Ik zou het zo willen stellen: Wees
nauw in de weg en ruim in het aanbod. Want heus, er is een wel
gemeend aanbod. De Bijbel is daar vol van.
HOE STAAT U TEGENOVER DE PINKSTERBEWEGING?...
Ik lees „Kracht Van Omhoog" trouw. De redacteur, J. E. van
de Brink, schrijft goed. Hij heeft een welversneden pen.
U WIJST HEN DUS NIET AF
In die eerste tijd werd ik een echt gezelschapsmens. Al spoe
dig ontdekte ik dat daar veel kopiewerk bestond. Cliché-gesprek-
ken zonder veel inhoud op den duur.
HEBT U ZICH LATER AANGESLOTEN BIJ DE GEREFOR
MEERDE BOND IN DE HERVORMDE KERK
Ik houd niet van een negativistische houding. Afwijzen is zo
gemakkelijk
GOED, MAAR IS DAT DAN NIET NODIG? OF HAALT U OOK
DAAR LIEVER HET GOEDE UIT?.
Ja, maar ik kan hen echt niet altijd volgen. Wel is er in die
kringen vaak méér spontaniteit dan in de onze.
WAT VINDT U VAN HET LEGER DES HEILS?.
Ook daar sta ik graag positief tegenover. Zij doen veel werk
dat de kerken hebben nagelaten. Een bezwaar is echter dat ze
geen sacramenten gebruiken.
ZIET U OOK IETS POSITIEFS IN DE BIECHT?...
De spreekuren van psychiaters zijn overbezet. Hieruit blijkt
dat de mensen zich willen uitspreken. De r.-k. biecht verwerp ik
wel, maar de ontmoeting met de mens vind ik zeer belangrijk.
De predikanten moeten daar meer aandacht aan gaan besteden.
HEBBEN DE DOMINEES HET EVENWEL AL NIET VEEL TE
DRUK?.
Kom nou Dat valt genoeg mee. Ik heb het nu, als school
decaan, heel wat drukker, dan toen ik nog dominee was. Pas ge
leden sprak ik de koster van de Alledagkerk te Amsterdam en
die zei in smeuïg Amsterdams; „Wat bent u mager geworden do
minee. U moet nu werken, hè?Als predikanten kunnen we
een voorbeeld nemen aan ds. D. A. van den Bosch. Die had al
tijd tijd voor zijn mensen. Het is de moeite waard hierover het
boekje van zijn dochter te lezen.
U BENT SCHOOLDECAAN GEWORDEN. IS DAT GEEN VER
LOOCHENING VAN HET AMBT?...
Sommige vrienden hebben mij dat ook gevraagd. Ik geef ech
ter alleen maar godsdienstles. Ik zag het als mijn roeping de
jonge mensen dagelijks in aanraking te brengen met het evange
lie en met de Bijbel in zijn geheel. De gemiddelde bijbelkennis is
echt zo groot niet. Ik vroeg vanmorgen nog aan een jongen uit
's-Gravenzande, hoe Elia bij de beek Krith aan brood was geko
men. Hij antwoordde: „Dat bracht de bakker en die zei er bij
dat het van God was".
MAAR UW PASTORALE WERK DAN?.
Ik heb veel contacten via de NCRV, waardoor ik nog wel
pastoraal werk doe, al is het natuurlijk veel minder dan als do
minee, en de Herv. Geref. Evangelisatie te Barendrecht.
MIST U HET NORMALE PASTORALE WERK IN DE GEMEEN
TE
Ja, zeer beslist Het is nu alleen maar geven, geven, geven,
en je krijgt er niet zo veel voor terug.
BENT U ER MISCHIEN FINANCIEEL BETER VAN GEWOR
DEN
Ach, dat geloof ik niet. Nu moest ik immers zelf een huis
kopen. De financiën vormden bij mij geen punt van overweging.
Mijn drijfveer was, om onder de jeugd te zijn. Misschien speelde
het ook nog een rol dat ik uit een familie kom van schoolfrikken.
Het frik-zijn zit ons in het bloed.
GEEFT U WELt EENS STRAFWERK?...
Ik heb zelf vroeger heel wat strafwerk gehad en ik geef het
ook. Van dat slappe gedoe moet ik niet veel hebben. Dan krijgt
de „God is doo-theorie" een kans. Die krijgt deze theorie ook
als we de jongelui gaan overvoeren met godsdienstige problemen.
GEEFT U OOK SEKSUELE VOORLICHTING?...
Vorige maand kreeg ik een uitnodiging om seksuele voorlich
ting te geven aan een gymnasium. Ik informeerde of er bedoeld
werd dit op een ouderavond te doen. Het antwoord was: Nee,
voor de 4e, 5e en 6e klas. Toen was mijn antwoord: O, dan kun
nen zij mij beter voorlichten.
WAT VINDT U VAN KOHLBRUGGE?.
Voor hem heb ik bijzonder veel waardering. Hij is vaak ver
keerd begrepen. Toch komen veel predikanten onder beslag van
hem. Ik ben geporteerd van Kohlbrugge, maar ik ben geenKohl-
bruggiaan!
VERONTRUST U DE TOENEMENDE SECULARISATIE?...
Wat bedoelt U daarmede?
HET VERVAGEN VAN HET ONDERSCHEID TUSSEN KERK
EN WERELD. DE WERELDGELIJKVORMIGHEID DUS...
Ik vind dat zo ontzettend moeilijk. Vroeger was het klaar en
duidelijk. Een bekeerd mens was in het zwart gekleed en een
onbekeerde in het licht. Ik weet nog dat een bekeerde vrouw in
Gameren in een licht mantelpak aan het Avondmaal ging. Dat
was wat. Dat deugde helemaal niet. En kijk nu eens?
MAAR DE TV DAN. IS DAT GEEN TOENEMEND KWAAD?...
Tja, zo wordt het door sommigen wel gezien. Ik sprak eens
een broeder die er erg op tegen was. Hij was trouwens ook tegen
vlug .zingen in de kerk. Hij rekte de gemeentezang als een oude
auto. Maar zijn opgroeiende kinderen werden ouder. Toen sprak
ik hem weer, en wat dacht je: Hij had een t.v. aangeschaft. Ik
zeg tegen hem: Dat is ook wat, ik dacht dat jij daar zo op tegen
was? De man antwoordde „Ik wou van dat geduvel af zijn,
want als Swiebertje er op was, waren mijn kinderen naar alle
windstreken vertrokken. En ik houd ze toch maar liever thuis".
Zelf ben ik in 1967 begonnen met afsluitingen voor de t.v.
VINDT U DAT VOLDOENDE MOTIEF OM EEN T.V. AAN TE
SCHAFFEN?.
Enkele jaren geleden zei de tegenwoordige minister Rooi vink
in een tv-gesprek, dat hij zijn kinderen graag het mooie, het goe
de van de dingen, het waarlijk culturele wilde mededelen.
HEBT U OOK WAARDERING VOOR DE KUNST. KUNT U
B.V. DOOR EEN ORATORIUM GESTICHT WORDEN?...
Jazeker. Ook ga ik vaak met Feike Asma op pad. Ik mag
hem bijzonder graag ook in zijn spel. Hij Speelde ook tijdens de
dienst waarin ik trouwde. Mijn vrouw, mezzo-sopraan, concer
teerde vaak met Feike Asma.
U LUISTERT OOK GRAAG NAAR EEN STRIJK- OF SYMPHO-
NIE-ORKEST?.
Heel graag zelfs.
VEENENDAAL De liefhebbers
van de wandelsport in Nederland heb
ben elk jaar weer een ruime keuze uit
tientallen marsen, waarvan enkele een
begrip zijn geworden. De Wolmarsen
in Veenendaal zijn een begrip.
Ook dit jaar is een aantrekkelijke
tocht uitgezet. De 18- en 25-kilometer-
lopers kunnen dit jaar kennismaken
met een van de fraaiste bossen van
Utrecht, 't Remmersteinse bos. De or
ganiserende SKF-wandeisportver. heeft
de elfde Wolmars gepland op 19 augus
tus a.s. en men verwacht weer een gro
te deelneming.
De Wolmars-medaille van dit jaar
BENT U TEGEN HET ZINGEN VAN GEZANGEN?...
Ik ben er niet op tegen.
HOE STAAT U TEGENOVER DE NIEUWE VERTALING VAN
DE BIJBEL
Ik ben er niet op tegen, maar ik gebruik zelf de oude. Ik zou
niet durven zeggen dat de Nieuwe Vertaling 'n dwaalleer brengt...
Dat gaat veel te ver.
LEEST U EEN CHRISTELIJK DAGBLAD?...
Inderdaad. Ik ben geabonneerd op de Nieuwe Haagse. (Fu
sie Trouw???) De Telegraaf krijg ik ook. Een daar jaar geleden
stond er een stukje in, dat ging over de Zeven Wijze en de Zeven
Dwaze Maagden. Ik klom in de pen en vroeg de scribent waar
deze unieke gelijkenis dan wel stond. Hij schreef mij dat ik de
gelijkenis van de Vijf Wijze en de Vijf Dwaze Maagden kon lezen
in Mattheüs 25.
HOE IS UW MENING OVER DE STELLINGEN VAN DR.
GRAAFLAND TE VEENENDAAL?...
Ik voel wel voor zijn gedachtengang. Graafland durft de din
gen eerlijk te zeggen. Véél predikanten zijn het met hem eens,
maar durven daar niet voor uit te komen, want dat kan hun een
beroep kosten
MEN NOEMT U WEL EENS DE WIM KAN VAN DE KANSEL
ZIT ER GEEN GEVAAR IN DE MENSEN AAN HET LACHEN
TE MAKEN?.
Je moet inderdaad een beetje uitkijken. We moeten op de
preekstoel geen lolbroek worden. Maar een beetje humor, graag
Prof. Wisse kreeg in Elburg van een dominee het verzoek om
voor de collecte niet zo te bedelen. Hij zei tot de gemeente: Jul
lie dominee heeft mij verzocht om niet te bedelen, daarom doe
ik dat ook niet. Ik houd niet van bedelen wel van krijgen
HEBT U NOOIT HET IDEE GEHAD DAT U TIJDENS EEN
PREEK TE VEEL HUMOR BRACHT?...
Dat heb ik wel eens gehad. Ik kwam thuis en zei tegen mijn
vrouw dat ik het er niet best afgebracht had; ik had teveel grap
jes gebruikt. Mijn vrouw was het nog met me eens ook
ONDERDRUKT U DEZE NEIGING DAN NIET?...
Beslist wel. maar ik kan het gewoon niet laten. En zoals
reeds gezegd, als we maar niet overdrijven, kan 't wel gezond
zijn.
HEBT U AL EENS GEPROVOCEERD TEGEN DE OORLOG
IN VIETNAM?.
Nee. Op school kwam men tot mij met een lijst tegen de
oorlog in Viëtnam. Of ik maar tekenen wou. Ik weigerde. Toen
vroegen zij mij of ik niet tegen de oorlog was. Ik antwoordde:
Natuurlijk wel, maar wat Amerika doet, is in ons aller belang
ZIET U RUSLAND ALS DE ANTICHRIST
Dat zou ik niet durven zeggen.
VOELT U VOOR HET PACIFISME?.
Vroeger was ik anti-militarist. Een echte „Kerk en Vrede"-
man. Propagandist van het gebroken geweertje. Nu niet meer.
Wat kom je er mee verder?.
U STAAT DUS NIET ACHTER DS. HUIZINGA?.
Ik heb waardering voor zijn daad, maar ik sta er niet achten
BENT U MONARCHIST?...
Ik ben voor de Monarchie onder Oranje.
WAT VOND U VAN HET OPTREDEN VAN DE MARINIERS
IN HUN „SCHOON-SCHIP" ACTIE TEGEN DE NOZEMS IN
HET CENTRAAL STATION TE AMSTERDAM?.
Het zal wel niet juist zijn, maar ik vond het machtig. Een
eresaluut voor de mariniers in Den Helder Dat slappe gedoe te
genwoordig het gaat van kwaad tot erger.
MAAR HET IS TOCH DE TAAK VAN DE OVERHEID OM TE
STRAFFEN?.
Inderdaad is het primair de taak van de politie. Maar als die
het niet doet, terwijl het toch hoogst nodig is, dan, ja dan... nee.
het zal wel niet goed zijn, maar toch
HEEFT U NOG EEN SLOTOPMERKING?...
Laten we als kerkmensen elkaar toch niet om elk wissewas
je in de haren vliegen. Een kerkmuur is niet het belangrijkste.
De grondwaarheid, daar gaat het om
DOMINEE, ONZE GROTE WAARDERING VOOR UW SPECI
FIEKE BIJDRAGE IN ONZE SERIE DISCUSSIE-INTERVIEWS.
WELBED ANKT.
Copyright Link van Bruggen
is weer ontworpen door A. P. de Kleu-
ver en stelt voor de viering van Palm
pasen.
Inschrijvingen voor dit wandelfestijn
kunnen geschieden bij de heer J. C.
Alberti, Fluiterstraat 13-1 in Veenen
daal.
PARIJS Vele Fransen, wier eten-
in de hele wereld beroemd is, voeden
zich slecht, zo blijkt uit een onderzoek.
Ze eten en drinken veel, maar krijgen
vaak te weinig eiwitten, mineralen en
vitaminen naar binnen. Bijna overal
in Frankryk wordt het dagelijks aan
tal calorieën (3.200 voor een actieve
man en 2.800 voor een vrouw) aanzien
lijk overschreden.
De meeste Fransen eten te veel bo
ter, olijfolie en vet vlees. Te weinig
aandacht wordt besteed aan vis, ma
gere zuivelprodukten en vers fruit en
groente.
Zeeën wijn, aperitiefs, cider en bier
worden verzwolgen, terwijl een liter
wijn met 10 procent alcohol, 700 calo
rieën vertegenwoordigt die geen nut
'hebben voor spier- of hersenarbeid,
maar wel dik maken. Vele handarbei
ders drinken meer dan een liter wijn
per dag.