de appek
bloeien
Nederl. stuntman excelleert
bij opnamen oorlogsfilm
Mr. Bloemers opent
Jeugdfestival Yelp
Dr. Ben Casey trad
in het huweliik
Schilder Asselbergs
overleden
5 mannen overvielen
niratenzender
Componisten kregen
vocaliste-opdracht
Londens filmpubliek
gaat blote billen
kijken
Plons
Applaus
Realistisch
Onttakeld
VANAVOND
MORGEN
Nederlanders
in Brazilië
Automatische
fabricage van
lampen
Uitbreidingen
bij Hoogovens
Krediet
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Johnny Hart
Hawker betaalt winst
niet terug
Pagina 2
MAANDAG 7 AUGUSTUS 1967
„Ik kan nóóit meer!", eindigde hij,
en zweeg toen echt.
Coen, met de nuchterheid der
Jeugd, hees hem onder z'n armen
overeind en stopte hem in bed. „Ik
zal Braam vragen, uw ontbijt boven
te brengen", zei hij, en sloot de deur
voorzichtig. Beneden vertelde hij al
les aan zijn tantes, die voor het eerst
alle drie gelijk reageerden: zij waren
bang.
Weliswaar vreesde Agneta de waan
zin, Lientje de „man" en Chrisje de
geesten, waarover hij sprak, en die
haar lang geleden na een afschuwe
lijke spiritistische séance al te na
gestaan hadden; maar hun gelaten
vertoonden slechts de angst.
Zij raakten niet uitgepraat en kon
den het vragen aan Coen niet laten,
terwijl Braam met een onschuldige
boterham met kaas en een kopje thee
opwaarts getogen was.
„Maar wat zei hij nog meer, Coen!
Kind, zit daar niet zo lummelig!"
„Hij zei, dat 'ie niet meer kon",
herhaalde hun neef.
„Maar wat niet?..." druste Ag
neta, en kreeg een voorbarige kleur.
„En wat was dat met die men
sen, die altijd komen, als hij een
zaam is?..." fluisterde Chrisje. „Een
vrouw met bloed aan haar mond
„Had hij niet gedronken, Coen?"
vorste Lientje, haars ondanks.
Toen kwam Braam binnen, en hij
meldde kalm en zakelijk, dat de heer
Kaarsberg kennelijk een geestelijke
instorting had; hij raadde de freules
de dokter op te bellen of de poli
tie.
Beiden werden in kennis gesteld.
Gelukkig maar.
De dokter kwam met een verpleeg
ster, die juist bij zijn vrouw logeer
de om op krachten te komen.
De politie kwam vier man sterk.
En met zijn zessen hadden zij de
grootste moeite, een eensklaps fan
tastisch sterke meneer Kaarsberg,
die met brallende stem sprak, de
trap af te krijgen.
„Het gebrek aan liefde!" riep hij.
„De totale afwezigheid van liefde!
Schoon, maar dodelijk! De stenen
van dit huis laten elkander los van
liefdeloosheid!"
En het galmde zo akelig door het
trappehuis.
„Het is die vlegel in zijn rode rok!
Antoine Pierre!" Kaarsberg sprak de
naam uit, alsof het een vloek gold.
„Hij moet haar vermoord hebben, zij
bloedt elke nacht weer boven mijn
gezicht, het lekt uit haar mond, en
kleeft aan het haar op mijn voor
hoofd tezamen!"
Hij had helemaal geen haar in die
omgeving.
„Ik kan niet meer! Ik kan niet
meer!! Ik kan niét méér!!", loeide
hij.
En in de lege hal beneden fluister
de het schuifelen van de drie totaal
ontzette freules, die achter de kier
van de eetkamerdeur scholen. Zij ke
ken witbestorven naar de van politie
en medische machten omgolfde ge
stalte in het dwangbuis dat had de
dokter thuis nog in een lade liggen.
Zij zagen de man, die toch nog zo'n
kracht toonde in een soort woeste
kniptorbewegingen, dat zij elk ogen
blik meenden, de hele trein van hun
kostelijk trappehuis te zien rollebol
len.
Buiten stonden Geiles en Marie met
enige tuinlieden, die hol-ogig de poli-
tie-wagen bestaarden. En juist op het
bordes moest Kaarsberg natuurlijk
weer loeien over dat gebrek aan lief
de.
„Ik heb ertegen gevochten",
schreeuwde hij naar het publiek.
„Maar ze zijn al dood, daarbinnen.
Geraamten van het leven: hebzucht
en angst is hun naam! Er is geen
liefde! En al die tijd heb ik gewerkt
en gestudeerd, om niet te sterven!...
Ik kan niet meer!..
Dat was een ellendig refrein. Het
leek ook wel, of het langzaam maar
zeker redelijke taal werd. Gelukkig
begon hij toen weer over geesten,
met bloedende monden.
Hij werd weggevoerd.
Hij verdween in een zenuw-inrich
ting, niet betreurd en niet gemist.
Hij had tevergeefs gestudeerd en
zijn nachten doorwaakt. De freules
hadden zijn prestaties gehonoreerd,
en Coen had zich niet gehecht aan de
man, die hem op bevel kon ranselen.
Er waren geen verplichtingen en
geen rouw.
Diezelfde dag telefoneerde Freule
Agneta met de heer Peun.
's Avonds was er reünie in de Rode
Salon.
Daar werd besloten, dat Coen groot
genoeg was, om verder de HBS in
een nabijzijnde plaats te volgen. Hij
zou heen en weer reizen met het lo
kaal-treintje.
Dat bracht wel weer kosten mee:
Coen moest nog een daags pak heb
ben. En een schooltas. En een vul
pen. En ja, wellicht waren de leer
boeken, die de heer Kaarsberg twee
dehands had kunnen krijgen, wat ver
ouderd...
Dat bracht het opgroeien allemaal
mee.
HOOFDSTUK VII
Coen was zestien, toen hij met gro
te moeite na een soort toelatingsexa
men de derde klasse van de Hogere
Burgerschool mocht betreden.
De eerste dagen waren een marte
ling voor hem. Hij moest bij elke le
raar zijn naam opgeven, en allen
schenen te weten, dat deze meer let- j
tergrepen bevatte dan „Coen van
Wynendael", zonder finesses gehoord j
te hebben.
Als een leerkracht binnenkwam en i
informeerde naar de naam van de j
nieuweling, begon de klas al te grin- i
niken. i
Coen had trouwens nooit kunnen j
bevroeden, dat jongens en meisjes j
van zijn leeftijd zo afmattend konden
zijn in hun quasi-verstandige grap- j
penmakerij, die varieerde van de i
speelsheid van een jong dier tot lomp- i
heid. Hij had er geen reactie op,
werd wantrouwend voor elke vriende- j
lijkheid, welke hem bewezen werd,
omdat er bijna altijd een zogenaamd i
mopje achter stak. Hij verstond hun i
jargon niet, en had al zijn energie j
nodig om te begrijpen, wat er be- i
handeld werd in het onderwijs. Het j
gevolg was, dat hij zich kortaf toon- j
de, en geen omgang met anderen ani-
meerde. Hij zocht afgezonderd zijn i
weg, hooghartig en afwijzend. Alleen i
ging hij de school uit, alleen naar
het stationnetje, alleen met de trein j
naar huis.
Dat bracht plagerijen mee van veel j
ernstiger aard. De meisjes lachten j
Coen uit, de jongens voelden zich stij- j
gen in de vrouwelijke aandacht, als i
ze iets geks met de nieuweling wis- j
ten uit te halen. Coen kookte bij tijd
en wijle van razernij. Maar hij be
hield uiterlijk een ijzige kalmte,
waarop alles afstuitte
Dat duurde wel veertien dagen zo.
Hij sprak er weinig over met de
Lange, als ze elkaar op zaterdagmid- jj
dag opzochten.
„Hoe goat 'et op de grote school?"
informeerde de Lange.
(Wordt vervolgd) E
3575. De ervaring van voorgaande avonturen had piloot
Storm geleerd, dat het altijd beter is om onbekend
terrein op vreemde planeten langs een omweg te bena
deren, teneinde onaangename verrassingen te voorko
men. Daarom liet hij de Naald op enige afstand van
de geheimzinnige dubbeltorens verticaal dalen door 'n
zoveelste landing op Pluto's bodem. De donkere pla
neet was vrijwel geheel in wolken en nevels gehuld en
slechts hier en daar vertoonde zich de onderliggende
rotsgrond door de ontzaglijke sneeuw- en ijslaag. Het
verbaasde dan ook niemand, dat het schip weer diep
wegzonk in een melkachtige brij voordat de stabilisa-
tors contact maakten. Eindelijk stond de Naald dan
stil, terwijl buiten de wolken de kolkende massa gelei
langzaam om het schip scheen te stollen; een proces
dat blijkbaar door de hitte van de raketten veroorzaakt
was. Arend greep de cilinder-box waarin zich de lich
tende halter bevond: „Nu zullen we dan eindelijk het
Briggsgeheim ontsluieren, daar ben ik zeker van" riep
hij uit.
41 Na zijn gesprek met Tsjiao Tai en lijkschouwer
Wang verlaat Rechter Tie het hof onopvallend via een
zijdeur, uitgeleide gedaan door zijn persoonlijke die
naar. Werktuigelijk loopt hij in de richting van de
standplaats voor draagstoelen, waarvan hij vaak ge
bruik maakt, maar dan besluit hij dat hij beter te
voet kan gaan. De dragers zouden de Rechter ondanks
zijn vermomming wel eens kunnen herkennen, en dat
moet voorzichtigheidshalve worden vermeden. Geluk
kig zijn de dragers druk aan het redeneren over de
beste manier om een bepaald dobbelspelletje te spe
len, zodat Rechter Tie gelegenheid heeft om zijn hals
doek om zijn gezicht te binden en onopvallend te pas-
seren. Het is maar tien minuten lopen naar het land
huis van dichter Meng Lan, waar Rechter Tie een
onverwacht bezoek wil brengen. Het kan niet anders
of mevrouw Meng heeft het een en ander verborgen
gehouden. Allereerst het bestaan van haar broer, de
onbetrouwbare Shih Ming. Ten tweede de hevige twist
die haar broer heeft gehad met de dichter. Vreest me
vrouw Meng in haar hart misschien dat Shih Ming
de moordenaar is, en probeert ze haar broer door
haar zwijgen te beschermen? In elk geval zal me
vrouw Meng kunnen vertellen of haar broer een ster
vormig litteken heeft op zijn rechterdijbeen. Dat zou
al heel belangrijk zijn.
45. Tekko werd door Bombus mee de lucht ingetrok
ken en toen ze to ver van de grond afwaren dat zelfs
een springende kikker hen niet meer bereiken kon ke
ken ze eens voorzichtig om. Dat was op 't moment dat
de kruisspin door de vors werd opgeslokt.
„Kijk eens, daar gaat-ie!" juichte Tekko. „Boontje
komt om zijn loontje!" „Net zo je zegt!" lachte Bom
bus. „Maar je begint aardig zwaar te worden meneer
Taks. We zullen maar weer eens gaan dalen!" Als
landingsplaats koos de hommel een grote paardebloem
uit en voorzichtig liet hij Tekko daarop plaats nemen.
Vervolgens streek hij zelf naast onze vriend neer en
weldra waren zij in druk gesprek met elkaar. „Nu
moet u mij toch eens vertellen hoe het komt dat u zo
klein geworden bent!" sprak Bombus eindelijk. „Wel
eh... ik heb iets verkeerds gedronken en toen was ik
opeens klein!" maakte Tekko zich er kort en bondig
vanaf. „Ja maar wat was dat dan?" wilde de dikke
goedzak weten. „Oh eh... dat was een nieuwe uitvin
ding van professor Starre veld!" antwoordde Tekko.
„Zeg kun jij mij niet even vlug naar hem toe bren
gen?" „Ik weet het niet!" lachte Bombus. „Ik ken
geen professor Starreveld; wat is een professor eigen
lijk voor ding?" Nu mest Tekko lachen. „Een profes
sor is een erg knap iemand begrijp je?" legde hij toen
uit. „Net zo knap als het koolwitje of de koekoek
wesp?" vroeg Brombus die er niets van begreep. „Nee!"
zei Tekko die het over een andere boeg gooide. „Het
is anders! Maar hij heeft een tuin waarin veel petu
nia's groeien!" „Die weet ik!" riep de hommel blij.
„Het is wel een eind hier vandaan maar ik zal je er
heen brengen!"
AMSTERDAM Curd Jürgens,
Daniela Bianchi (een van de Bond-
meisjes) en Frederick Stafford spelen
de hoofdrollen in de Italiaanse film
„Van de Ardennen tot de hel", waar
voor men op het ogenblik een aantal
opnamen in ons land maakt.
Maar de ster van het afgelopen week
einde was toch wel de Amsterdamse
stuntman Peter Seljee, lid van het in
middels in vele buitenlandse productie
archieven te boek gestelde team van
Hammie de Beukelaar, specialist in
het (doen) verrichten van gevaarlijke,
voor bepaalde filmscènes bestemde kar
weitjes.
De opdracht, die Seljee moest uitvoe
ren was de volgende: in een bejaarde
Citroën met zo hoog mogelijke snelheid
komen aanrijden, de macht over het
stuur verliezen (de auto wordt in het
verhaal door Duitse soldaten bescho
ten) en vervolgens vlak tussen twee
bomen door van de wallekant het wa
ter inplonzen. Daarna diende de stunt
man in zijn wagen te wachten totdat
deze geheel onder het wateroppervlak
was verdwenen. Pas dan waren de gre
tige camera's voldoende „gevoed" en
mocht hij zich voor eigen risico uit zijn
benauwde positie bevrijden.
Op dat moment kon ook zijn colle
ga in kikvorsuitrusting en een breek
ijzer in de hand te water springen voor
het geval dat Peter tijdens de duik in
de wagen „een makke" zou hebben op-
I
VELP Op maandag 14 augustus
om 15 uur zal mr. H. W. Bloemers,
commissaris der Koningin in Gelder
land, in het Huis der Provincie te Arn
hem de officiële opening verrichten
van het „jeugdfestival Velp '67''. Na
de opening zal Erik Vos spreken over
„Kunst als wapen". Het jeugdfestival
dat onder beschermheerschap van
Prins Bernhard staat en tot en met 18
augustus duurt, wordt voor de negen
de maal gehouden.
Tijdens de festival weekeinden vinden
diverse kunstmanifestaties plaats en
krijgen schoolgaande jongeren gele
genheid om in persoonlijke gesprekken
met vooraanstaande kunstenaars over
de diverse kunstuitingen van gedach
ten te wisselen. Zo zal maandagavond
in de Arnhemse Stadsschouwburg door
het Nieuw Rotterdams Toneel „Ham
let" worden opgevoerd. Dinsdagavond
geven Sara Vos-Strumphler, harp, Henk
Vos, dwarsfluit, Piet Honingh, klarinet
en Reinbert de Leeuw piano, een con
cert in het Rhedens lyceum te Velp,
woensdagavond is er wederom in de
Arnhemse Stadsschouwburg, een uit
voering van tikt toneelspel Bloomsdag
van Allen Mcleiland door de toneel
groep Theater en de donderdagavond
wordt gevuld met toneel, mime, muzi
kale parodieën en ballet in het Rhedens
Lyceum.
De groepsgesprekken vinden over-
dags plaats, samen met filmvoorstellin
gen, bezoeken aan tentoonstellingen, ca
baret etc.
BEVERLEY HILL (Californië).
De acteur Vince Edwards, die grote
bekendheid geniet omdat hij voor de te
levisie de rol van dr. Ben Casey speelt is
zondag ten huize van de zanger Dean
Martin in het huwelijk getreden met
de actrice Linda Ann Foster.
De 37 jaar oude Edwards y de 23-
jarige mej. Foster ontmoetten elkaar
een jaar geleden ten huize van Martin
bij een diner.
Het is Edwards tweede huwelijk (hij
is getrouwd geweest met de actrice
Kathy Kersh). Miss Foster is nog nooit
eerder getrouwd geweest.
AMSTERDAM Op 28-jarige leeftijd
is in Nijmegen de Amsterdamse kunst
schilder Gustave Asselbergs overleden.
Het vorig jaar was hij met vrouw en
kind teruggekomen uit Amerika waar
hij een hersenoperatie had ondergaan.
Zijn verblijf daar vloeide voort uit een
studiebeurs van twee jaar, beschikbaar
gesteld door het Commonwealth Fund
in New York.
De schilder die tot de bekende figu
ren in de hoofdstad werd gerekend en
wiens collages veel waardering onder
vonden, was de laatste maanden vrijwel
verlamd.
De begrafenis is bepaald hedenoch
tend op de r-k-begraafplaats Jonkerbos.
LONDEN Vijf mannen hebben za
terdagnacht een overval gepleegd op de
piratenzender „Radio 390" voor de kust
van het Engelse Graafschap Kent.
De overvallers maakten een hoeveel
heid koper en lood ter waarde van on
geveer 10.000 gulden buit maar vier per
soneelsleden van de zender die sinds
negen dagen buiten werking is in ver
band met de Britse wet tegen piraten
zenders slaagden erin de politie te
alarmeren.
gelopen. Resultaat: een geslaagde op
name waarbij niets tegenliep. De stun-
ter wist op eigen kracht uit de toch
wel degelijk ontzette Citroën te klau
teren.
De kikvorsman bleek overbodig. Dat
zelfde gold ook voor de arts, die met
zijn eerste hulp-koffertje klaar stond
voor het geval het erg mis zou
gaan. Reactie van de veertig man ster
ke Italiaanse filmploeg: een daverend
applaus toen Seljee na ongeveer hon
derd zeer lange seconden het kopje
weer boven water stak.
Een van de eersten die op hem toe
rende was Frederic Stafford, de Britse
acteur, die als O.S.S.-agent in een se
rie films in het succesvolle spoor van
James Bond trad en van wie in deze
film wordt gesuggereerd dat hij achter
het stuur van de Citroën zit.
De langdurig voorbereide scene werd
gedraaid op het terrein van de Amster
damse Marine-kazerne op Kattenburg.
Voor regisseur Alberto Martino was dat
een handige locatie; het nieuwsgierige
publiek kon immers gemakkelijk op 'n
afstand worden gehouden. De voor de
Nederlandse opnamen draaitijd on
geveer drie weken aangestelde pro-
duktieleider, Hans Mulder, had alle be
nodigde voorzieningen getroffen.
„Van de Ardennen tot de hel" wordt
een oorlogs-thriller, waarin drie Ame
rikaanse krijgsgevangenen in 1944 uit
een Duits kamp ontsnappen. In Neder
land zoeken ze aansluiting met 'n ver
zetsgroep, maar om de toch al zo span
nende zaken nog eens extra ingewik
keld te maken, doen ze ook nog hun
best een schat aan geroofde diamanten
onder beheer van een Duitse gene
raal (Jürgens) in bezit te krijgen.
Om dat in beeld te brengen, fungeer
de de Marine-kazerne als zwaar be
waakt onderkomen van de generaal.
Onder de voorzieningen vielen dus de
voor veertig jaar en ouderen bekende
bordjes met grimmige „Verboten", en
„Eintritt nur für militar" en „Wehr-
machtsbefehlhaber", alsmede de kleur
loze platen waarop Duitsland op alle
fronten wint en jonge Nederlanders wor
den uitgenodigd tot de Waffen-SS toe te
treden. Voeg daar nog enkele dozijnen
figuranten in uniformen en laarzen aan
toe en de achtergrond voor het film-
tafereel mocht tot in ieder detail een
complete zaak heten.
Regisseur Martino: Dit is mijn vflf
en dertigste film, je mag dus best zeg
gen dat ik ze als vakman aan de lo
pende band maak") was trouwens toch
wel tevreden over zijn Nederlandse uit
stapje. Honderd meter van het marine
gebouw vandaan hadden ze namelijk
in het vanwege de afbraak tot een volle
dige puinhoop onttakelde brokje Kat
tenburg een plek gevonden, waar een
zeer natuurlijke „executie" op het cel
luloid kon worden vastgesteld. Voor ie
dere toekijkende Amsterdammer, die
zich ook nog het jaar 1944 herinnert,
deed het „echt" aan: de troosteloze
vlakte bezaaid met de veldgrijze sol
daten en het groepje slachtoffers... de
Italiaanse cineast bevroedde nauwe
lijks hoe dicht dit allemaal bij de his
torische werkelijkheid lag.
In filmisch vakjargon heten dat trou
wens meevallertjes: een auto die goed
de plomp ingaat en een stukje Katten
burg dat de sfeer van de hongerwinter
ademt. Wij zullen straks in de bioscoop
moeten zien of de cineast Martino het
nog goed gebruikt heeft ook.
DEN HAAG. De Culturele Raad
van Zuid-Holland heeft, hiertoe finan
cieel in staat gesteld door een bijdrage
uit de opbrengst van de zomerpostze-
gelverkoop in 1965, aan twaalf compo
nisten opdracht verleend tot 't vervaar
digen van een vocalise.
Deze opdracht is verleend aan de he
ren Jurriaan, Andriessen, Jaap Geraedts
Otto Ketting, Piet Ketting, Rudolf Kou
mans, Marius Monnikendam, Kors Mon
ster, Leon Orthel, Enrique Raxach,
Stougie, Ary Verhaar en Moss L. H.
Wolff. Aanleiding tot het verlenen van
deze opdrachten was een voorstel van
de commissie muziek van de Culturele
Raad van Zuid-Holland op grond van
de overweging, dat er een wezenlijke
behoefte bestaat aan hedendaagse vo-
lises.
HILVERSUM I
18.00 Koorzang. 18.20 Lichte gr. muz.
voor de tieners. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek
uit uw vakantieland: Zuid-Amerika, Ne^'
derland en Schotland. 20.15 Hulp aan
twee bejaarden, detective-hoorspel. 21.15
Stereo: Licht instrumentaal ensemble
(gr). 21.30 Muziek en dienst, een infor
matief programma. 22.15 Avondover
denking. 22.30 Nws. en herhaling SOS-
berichten. 22.40 Literama: kroniek over
boeken, schrijvers en toneel. 23.00 Sere
nade: licht gevarieerd platenprogram-
ma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik ver
bind u door..., praatje. 18.30 Stereo:
Tafelmuziek (gr.). 19.40 Humanistisch
Verbond: Humanistisch vormingson
derwijs, toespraak door mevrouw
R. Varkevisser-de Boer. NRU: 19.50
Stereo: Licht voc. ensemble. 20.00 Nws.
20.05 Stereo: Rad.filharm. ork. en so
list: klass. en mod. muz. 20.40 Wie
speelt er nou vedel?, lez. 20.55 Stereo:
Rad.filharm. ork.: mod. muz. 21.25 De
grote schoonmaak, Klankb. over het
werk aan het Suez-kan. in 1956. 22.00
Let the peoples sing: internat, compe
titie voor amateurkoren. 22.30 Nieuws.
22.40 Iks, een sprong in het duister:
rep., interviews, en licht gr.muz. 23.55-
24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Jour
naal STER: 18.55 Reel. CVK/IKOR/
RKK: 19.00 Kenmerk, de wekel. act.-
rubr. over kerk en samenleving. NCRV
19.30 De gasten van Felix Hechinger,
TV-film. (Bavaria-produktie). STER:
19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER:
20.16 Reel. NCRV: 20.20 Nu en Dan?:
gespr. over opvoedingsproblemen. 21.10
Het levende lijk, TV-spel. 22.25 Avond
sluiting. NTS: 22.30-22.35 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in 't kort STER:
20.01 Reel. VARA: 20.05 Coronation
Street, TV-feuilleton. 20.55 VARA-Ra-
Boem-TV: op stap stop met de repor-
tageploeg: Concours hippique voor
tuigpaarden in Opmeer. 21.30 Het Wil
de Westen in liedjes. STER: 21.56 Re
clame. NTS: 2.00-22.15 Journ.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord, lezing. 7.15 Lichte gr. muziek.
(7.30 - 7.32 Nws.) 7.55 Overweging. 8.00
Nws. 8.10 Voor de kinderen. 8.30 Nws.
8.32 Touringclub: vakantietips. 8.45
Lichte gram. muz. (9.35 Waterstanden)
10.00 Aubade: moderne muz. (gr.) 11.00
Voor de zieken. 12.00 Stereo Musette
orkest en zangsoliste. 12.18 Marktber.
voor schippers. 12.20 Voor de landbou
wers. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actuali
teiten. 12.50 Licht ensemble met solis
ten. 13.30 Musiësta: licht ge var. muz.
progr. 14.00 De kartonnen doos, hoor
spel. 14.45 Het Vocaal dubbelkwartet:
Zuid-Afrikaanse liederen. 15.00 Pizzica
to: muzikaal middag magazine. 17.00
Overheidsvoorlichting: act. van de Ka
mer van Koophandel en Nijverheid op
Curagao. Presentatie Raymundo De-
brot. 17.10 Voorde jeugd.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Lichte gram. muz. VPRO: 7.55
Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act.
8.15 Lichte gram. muz. (8.30 - 8.35 De
groenteman) 8.50 Morgenwijding. 9.00
Klankjuwelen. 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen: pop. verzoek-
platenprogr. (11.00 - 11.02 Nws). 11.55
Beursberichten. 12.00 Licht instrumen
taal ensemble en zangsoliste. 12.27 Me
dedelingen t. b. v. land en tuinbouw.
12.30 Orgelspel: amusementsmuziek.
12.40 Stereo: Licht orkest. 13.00 Nws.
13.10 Act. 13.30 Stereo: Nabucco, ope
ra v. Verdi (gr.). 15.37 We weten er al
lemaal niet veel van: programma over
het buitengewoon lager onderwijs. 16.00
Nws. 16.02 Pianorecital: mod. muziek.
16.15 Voor de jeugd. 17.15 Lichte gram.
muziek voor de tieners.
HILVERSUM III
TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.10 Va
kantietrips. 9.13 Varen maarrr: platen-
pogramma met interviews. VARA:
10.00 Nws. 10.02 Kwink: Pop- en caba-
retmuziek. (10.30 Geen ja, geen nee;
11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Ekspres:
platen bij de lunch. (13.00 Nieuws).
14.00 Nws. 14.02 Verz.platenprogram-
ma. 15.00 Nws. 15.02 Mixgevar.
platenRrogramma. (16.00 Nws.). 17.00
Nws. 17.02 - 18.00 55555en en 66666en
MAANDAG 7 AUGUSTUS 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis
teravond). 10.20 Sport. 10.50 Amusem.
progr. 12.00-13.30 Act. kroniek. 13.55
Nws. 14.00 Internat. Tenniskamp. van
Duitsland. 18.00 Nws. (Reg. progr.)
NDR: 18.05 Act. 18.19 Sport. 18.55
Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Robin
Scott, TV-film. 19.59 Progr.overz. WDR
18.05 Reg. nws. 18.10 TV-film. 18.25
Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond.
19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Robin
Scott, TV-film. 19.38 Progr.overz. voor
de lopende week. 19.40 Die Erde, auf
der wir stehen, TV-film.). 20.00 Jour
naal en weerber. 20.15 Rep. 21.00 Vra-
genspel. 21.45 Discussie. 22.30 Journ.,
weerber. en comment. 22.45 Doc.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Muzikale sprookjesreis.
19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00
Dagboek uit de Kathol, kerk. 20.15 We
tenschappelijke rep. Aansl. Nws. 21.00
Der Rollstuhl (El Cochecito), Spaanse
film. (Niet geschikt voor jeugdige kij
kers.). Aansl.: Filmkritiek. 22.30 Nws.,
weerber. en act.
iiimiiiiiiiiiiiim
^RM
KRUG 0'J OOK ALTIJD ZO'N PUN
AAN 3E VOETEN VAN HET LOPEN
IEMAND MOEST EENS
SCHOENEN UITVINDEN
WEET IK VEEL,
MAAR HET KUf
LEKKER,NIET'
AMSTERDAM. Ir. J. G. Ohler, we
tenschappelijk medewerker van de af
deling agrarisch onderzoek van het Ko
ninklijk Instituut voor de Tropen in Am
sterdam, is op uitnodigng van de stich
ting Nederlandse Vrijwilligers voor de
duur van twee maanden naar Pedro
Afonso gelegen in het noordelijk deel
van de staat Goiès Brazilië vertrok
ken.
In overleg met de Braziliaanse auto
riteiten zal ir. Ohler het programma
uitwerken voor een landbouwproject
waaraan door een aantal Nederlandse
vrijwilligers wordt deelgenomen. De
ze vrijwilligers volgden een opleiding
in het K.I.T. en bevinden zich reeds in
Brazilië.
LONDEN. Thorn Electrical Indus
tries, één van de grootste Britse fabri
kanten voor tv-toestellen en lampen,
heeft in het jaarverslag meegedeeld dat
in de fabrieken 'n nieuwe, volledig auto
matische machine is ontwikkeld waar
door de snelheid van de fabricage van
lampen wordt verdubbeld. Sir Jules
Thorn, de president, heeft de machine
de belangrijkste ontwikkeling in de lam-
penfabricage in ruim 30 jaar genoemd
IJMUIDEN Naar in „Samen",
mandblad van Hoogovens en aange
sloten bedrijven wordt meegedeeld, is
ruim de helft van het terrein dat ten
noorden van de Zeestraat ter beschik
king staat voor uitbreidingen, bestemd
voor de bouw van warmbandwalserij 2
en blokwalserij 3. De nieuwe fabrieken,
met welker bouw op 7 juni 1966 werd
begonnen, beginnen zich thans reeds
af te tekenen. Het ligt in de be
doeling omstreeks medio 1969 zowel
blokwalserij 3 als warmbandwalserij 2
in gebruik te kunnen nemen.
Op het ogenblik is de derde elektro-
lytische vertinningsbaan geheel gereed
voor produktie na een periode waarin
de installatie grondig beproefd werd.
De bouw van deze baan houdt nauw
verband met de verwachte stijging van
de vraag naar vertind blik op rollen.
Op basis van drieploegendienst kan een
maximum-produktie met de 3 banen be
reikt worden van ca. 580.000 ton per
jaar, een hoeveelheid die bij volcontinu
tot ca. 650.000 ton kan worden opge
voerd. Met de produktie van kooks in
de nieuwe kooksbatterij hoopt men be
gin maart 1968 te kunnen beginnen. Bij
blokwalserij 2 worden vier nieuwe put-
ovens en een bijbehorende betonen
schoorsteen 'van 90 meter hoogte ge
bouwd. Al deze werkzaamheden zijn
een onderdeel van het grote uitbrei
dingsplan, waarmee Hoogovens thans
bezig is.
LONDEN De Britse vliegtuigfa
briek van Hawker-Siddeley die be
schuldigd is van het maken van bui
tensporige winst op een contract met
het ministerie van Defensie in Londen
heeft laten weten dat er geen sprake
van is dat zij iets aan de regering te
rugbetaalt.
Volgens de maatschappij had zij op
dracht voor de Britse marine bom
menwerpers van het type Buccaneer
te maken. Met deze order was een be
drag van 780 miljoen gulden gemoeid.
De winst zou ongeveer 95 miljoen gul
den, of 12 procent bedragen.
In de afgelopen week had een parle
mentaire commissie waarin alle par
tijen vertegenwoordigd, de mogelijk
heid geopperd dat de winst te hoog
zou zijn, omdat wellicht de ramingen
betreffende de post arbeidslonen en de
vaste bedrijfskosten omstreeks 30 pro
cent te hoog zouden zijn.
Enkele andere ondernemingen heb-
beq eerder naar aanleiding van derge
lijke kritische geluiden van de betrok
ken commissie een deel van hun winst
terugbetaald.
LONDEN. In een Londense bio
scoop wordt op 17 augustus de langver
wachte première gegeven van een film
waarin 365 Britten hun blote billen la
ten zien. De film heeft „Nummer vier"
en is het werk van de Japanse avant-
garde-kunstenares Yoko Ono.
De Britse raad voor de filmcensuur
heeft de film een certificaat van goed
keuring geweigerd, maar later heeft
de Londense Graafschapsraad toestem
ming gegeven voor vertoning van de
80 minuten durende film in Londen. De
film wordt uitgebracht door Connois
seur Films Ltd.
Het verhuurkantoor annonceert de
film als „een excentriek project, be
staande uit de gefilmde blote achter
werken van een dwarsdoorsnede van de
Londense bevolking met het doel een
positieve daad voor de vrede te stel
len". De 365 medewerkers hebben al
len gereageerd op een advertentie. Bij
het filmen zijn ook de daarbij gevoer
de gesprekken opgenomen, zodat de ge-
filmden zich in dubbel opzicht bloot ge
ven.
Mejuffrouw Ono heeft verklaard over
haar achterwerkwerk: „De 365 achter
delen behoren toe aan 365 heiligen on
zer dagen". De film zal continu draai
en.
De Sovjetrussische regering heeft aan
Indonesië een krediet van twee tot drie
miljoen dollar aangeboden, zo meldt het
officiële Indonesische legerblad. Het
krediet zou gebruikt moeten worden
voor de aankoop van benodigdheden voor
de exploitatie van bosgronden.