de appek bloeien Nederl. stuntman excelleert bij opnamen oorlogsfilm Mr. Bloemers opent Jeugdfestival Yelp Dr. Ben Casey trad in het huweliik Schilder Asselbergs overleden 5 mannen overvielen niratenzender Componisten kregen vocaliste-opdracht Londens filmpubliek gaat blote billen kijken Plons Applaus Realistisch Onttakeld VANAVOND MORGEN Nederlanders in Brazilië Automatische fabricage van lampen Uitbreidingen bij Hoogovens Krediet RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG Johnny Hart Hawker betaalt winst niet terug Pagina 2 MAANDAG 7 AUGUSTUS 1967 „Ik kan nóóit meer!", eindigde hij, en zweeg toen echt. Coen, met de nuchterheid der Jeugd, hees hem onder z'n armen overeind en stopte hem in bed. „Ik zal Braam vragen, uw ontbijt boven te brengen", zei hij, en sloot de deur voorzichtig. Beneden vertelde hij al les aan zijn tantes, die voor het eerst alle drie gelijk reageerden: zij waren bang. Weliswaar vreesde Agneta de waan zin, Lientje de „man" en Chrisje de geesten, waarover hij sprak, en die haar lang geleden na een afschuwe lijke spiritistische séance al te na gestaan hadden; maar hun gelaten vertoonden slechts de angst. Zij raakten niet uitgepraat en kon den het vragen aan Coen niet laten, terwijl Braam met een onschuldige boterham met kaas en een kopje thee opwaarts getogen was. „Maar wat zei hij nog meer, Coen! Kind, zit daar niet zo lummelig!" „Hij zei, dat 'ie niet meer kon", herhaalde hun neef. „Maar wat niet?..." druste Ag neta, en kreeg een voorbarige kleur. „En wat was dat met die men sen, die altijd komen, als hij een zaam is?..." fluisterde Chrisje. „Een vrouw met bloed aan haar mond „Had hij niet gedronken, Coen?" vorste Lientje, haars ondanks. Toen kwam Braam binnen, en hij meldde kalm en zakelijk, dat de heer Kaarsberg kennelijk een geestelijke instorting had; hij raadde de freules de dokter op te bellen of de poli tie. Beiden werden in kennis gesteld. Gelukkig maar. De dokter kwam met een verpleeg ster, die juist bij zijn vrouw logeer de om op krachten te komen. De politie kwam vier man sterk. En met zijn zessen hadden zij de grootste moeite, een eensklaps fan tastisch sterke meneer Kaarsberg, die met brallende stem sprak, de trap af te krijgen. „Het gebrek aan liefde!" riep hij. „De totale afwezigheid van liefde! Schoon, maar dodelijk! De stenen van dit huis laten elkander los van liefdeloosheid!" En het galmde zo akelig door het trappehuis. „Het is die vlegel in zijn rode rok! Antoine Pierre!" Kaarsberg sprak de naam uit, alsof het een vloek gold. „Hij moet haar vermoord hebben, zij bloedt elke nacht weer boven mijn gezicht, het lekt uit haar mond, en kleeft aan het haar op mijn voor hoofd tezamen!" Hij had helemaal geen haar in die omgeving. „Ik kan niet meer! Ik kan niet meer!! Ik kan niét méér!!", loeide hij. En in de lege hal beneden fluister de het schuifelen van de drie totaal ontzette freules, die achter de kier van de eetkamerdeur scholen. Zij ke ken witbestorven naar de van politie en medische machten omgolfde ge stalte in het dwangbuis dat had de dokter thuis nog in een lade liggen. Zij zagen de man, die toch nog zo'n kracht toonde in een soort woeste kniptorbewegingen, dat zij elk ogen blik meenden, de hele trein van hun kostelijk trappehuis te zien rollebol len. Buiten stonden Geiles en Marie met enige tuinlieden, die hol-ogig de poli- tie-wagen bestaarden. En juist op het bordes moest Kaarsberg natuurlijk weer loeien over dat gebrek aan lief de. „Ik heb ertegen gevochten", schreeuwde hij naar het publiek. „Maar ze zijn al dood, daarbinnen. Geraamten van het leven: hebzucht en angst is hun naam! Er is geen liefde! En al die tijd heb ik gewerkt en gestudeerd, om niet te sterven!... Ik kan niet meer!.. Dat was een ellendig refrein. Het leek ook wel, of het langzaam maar zeker redelijke taal werd. Gelukkig begon hij toen weer over geesten, met bloedende monden. Hij werd weggevoerd. Hij verdween in een zenuw-inrich ting, niet betreurd en niet gemist. Hij had tevergeefs gestudeerd en zijn nachten doorwaakt. De freules hadden zijn prestaties gehonoreerd, en Coen had zich niet gehecht aan de man, die hem op bevel kon ranselen. Er waren geen verplichtingen en geen rouw. Diezelfde dag telefoneerde Freule Agneta met de heer Peun. 's Avonds was er reünie in de Rode Salon. Daar werd besloten, dat Coen groot genoeg was, om verder de HBS in een nabijzijnde plaats te volgen. Hij zou heen en weer reizen met het lo kaal-treintje. Dat bracht wel weer kosten mee: Coen moest nog een daags pak heb ben. En een schooltas. En een vul pen. En ja, wellicht waren de leer boeken, die de heer Kaarsberg twee dehands had kunnen krijgen, wat ver ouderd... Dat bracht het opgroeien allemaal mee. HOOFDSTUK VII Coen was zestien, toen hij met gro te moeite na een soort toelatingsexa men de derde klasse van de Hogere Burgerschool mocht betreden. De eerste dagen waren een marte ling voor hem. Hij moest bij elke le raar zijn naam opgeven, en allen schenen te weten, dat deze meer let- j tergrepen bevatte dan „Coen van Wynendael", zonder finesses gehoord j te hebben. Als een leerkracht binnenkwam en i informeerde naar de naam van de j nieuweling, begon de klas al te grin- i niken. i Coen had trouwens nooit kunnen j bevroeden, dat jongens en meisjes j van zijn leeftijd zo afmattend konden zijn in hun quasi-verstandige grap- j penmakerij, die varieerde van de i speelsheid van een jong dier tot lomp- i heid. Hij had er geen reactie op, werd wantrouwend voor elke vriende- j lijkheid, welke hem bewezen werd, omdat er bijna altijd een zogenaamd i mopje achter stak. Hij verstond hun i jargon niet, en had al zijn energie j nodig om te begrijpen, wat er be- i handeld werd in het onderwijs. Het j gevolg was, dat hij zich kortaf toon- j de, en geen omgang met anderen ani- meerde. Hij zocht afgezonderd zijn i weg, hooghartig en afwijzend. Alleen i ging hij de school uit, alleen naar het stationnetje, alleen met de trein j naar huis. Dat bracht plagerijen mee van veel j ernstiger aard. De meisjes lachten j Coen uit, de jongens voelden zich stij- j gen in de vrouwelijke aandacht, als i ze iets geks met de nieuweling wis- j ten uit te halen. Coen kookte bij tijd en wijle van razernij. Maar hij be hield uiterlijk een ijzige kalmte, waarop alles afstuitte Dat duurde wel veertien dagen zo. Hij sprak er weinig over met de Lange, als ze elkaar op zaterdagmid- jj dag opzochten. „Hoe goat 'et op de grote school?" informeerde de Lange. (Wordt vervolgd) E 3575. De ervaring van voorgaande avonturen had piloot Storm geleerd, dat het altijd beter is om onbekend terrein op vreemde planeten langs een omweg te bena deren, teneinde onaangename verrassingen te voorko men. Daarom liet hij de Naald op enige afstand van de geheimzinnige dubbeltorens verticaal dalen door 'n zoveelste landing op Pluto's bodem. De donkere pla neet was vrijwel geheel in wolken en nevels gehuld en slechts hier en daar vertoonde zich de onderliggende rotsgrond door de ontzaglijke sneeuw- en ijslaag. Het verbaasde dan ook niemand, dat het schip weer diep wegzonk in een melkachtige brij voordat de stabilisa- tors contact maakten. Eindelijk stond de Naald dan stil, terwijl buiten de wolken de kolkende massa gelei langzaam om het schip scheen te stollen; een proces dat blijkbaar door de hitte van de raketten veroorzaakt was. Arend greep de cilinder-box waarin zich de lich tende halter bevond: „Nu zullen we dan eindelijk het Briggsgeheim ontsluieren, daar ben ik zeker van" riep hij uit. 41 Na zijn gesprek met Tsjiao Tai en lijkschouwer Wang verlaat Rechter Tie het hof onopvallend via een zijdeur, uitgeleide gedaan door zijn persoonlijke die naar. Werktuigelijk loopt hij in de richting van de standplaats voor draagstoelen, waarvan hij vaak ge bruik maakt, maar dan besluit hij dat hij beter te voet kan gaan. De dragers zouden de Rechter ondanks zijn vermomming wel eens kunnen herkennen, en dat moet voorzichtigheidshalve worden vermeden. Geluk kig zijn de dragers druk aan het redeneren over de beste manier om een bepaald dobbelspelletje te spe len, zodat Rechter Tie gelegenheid heeft om zijn hals doek om zijn gezicht te binden en onopvallend te pas- seren. Het is maar tien minuten lopen naar het land huis van dichter Meng Lan, waar Rechter Tie een onverwacht bezoek wil brengen. Het kan niet anders of mevrouw Meng heeft het een en ander verborgen gehouden. Allereerst het bestaan van haar broer, de onbetrouwbare Shih Ming. Ten tweede de hevige twist die haar broer heeft gehad met de dichter. Vreest me vrouw Meng in haar hart misschien dat Shih Ming de moordenaar is, en probeert ze haar broer door haar zwijgen te beschermen? In elk geval zal me vrouw Meng kunnen vertellen of haar broer een ster vormig litteken heeft op zijn rechterdijbeen. Dat zou al heel belangrijk zijn. 45. Tekko werd door Bombus mee de lucht ingetrok ken en toen ze to ver van de grond afwaren dat zelfs een springende kikker hen niet meer bereiken kon ke ken ze eens voorzichtig om. Dat was op 't moment dat de kruisspin door de vors werd opgeslokt. „Kijk eens, daar gaat-ie!" juichte Tekko. „Boontje komt om zijn loontje!" „Net zo je zegt!" lachte Bom bus. „Maar je begint aardig zwaar te worden meneer Taks. We zullen maar weer eens gaan dalen!" Als landingsplaats koos de hommel een grote paardebloem uit en voorzichtig liet hij Tekko daarop plaats nemen. Vervolgens streek hij zelf naast onze vriend neer en weldra waren zij in druk gesprek met elkaar. „Nu moet u mij toch eens vertellen hoe het komt dat u zo klein geworden bent!" sprak Bombus eindelijk. „Wel eh... ik heb iets verkeerds gedronken en toen was ik opeens klein!" maakte Tekko zich er kort en bondig vanaf. „Ja maar wat was dat dan?" wilde de dikke goedzak weten. „Oh eh... dat was een nieuwe uitvin ding van professor Starre veld!" antwoordde Tekko. „Zeg kun jij mij niet even vlug naar hem toe bren gen?" „Ik weet het niet!" lachte Bombus. „Ik ken geen professor Starreveld; wat is een professor eigen lijk voor ding?" Nu mest Tekko lachen. „Een profes sor is een erg knap iemand begrijp je?" legde hij toen uit. „Net zo knap als het koolwitje of de koekoek wesp?" vroeg Brombus die er niets van begreep. „Nee!" zei Tekko die het over een andere boeg gooide. „Het is anders! Maar hij heeft een tuin waarin veel petu nia's groeien!" „Die weet ik!" riep de hommel blij. „Het is wel een eind hier vandaan maar ik zal je er heen brengen!" AMSTERDAM Curd Jürgens, Daniela Bianchi (een van de Bond- meisjes) en Frederick Stafford spelen de hoofdrollen in de Italiaanse film „Van de Ardennen tot de hel", waar voor men op het ogenblik een aantal opnamen in ons land maakt. Maar de ster van het afgelopen week einde was toch wel de Amsterdamse stuntman Peter Seljee, lid van het in middels in vele buitenlandse productie archieven te boek gestelde team van Hammie de Beukelaar, specialist in het (doen) verrichten van gevaarlijke, voor bepaalde filmscènes bestemde kar weitjes. De opdracht, die Seljee moest uitvoe ren was de volgende: in een bejaarde Citroën met zo hoog mogelijke snelheid komen aanrijden, de macht over het stuur verliezen (de auto wordt in het verhaal door Duitse soldaten bescho ten) en vervolgens vlak tussen twee bomen door van de wallekant het wa ter inplonzen. Daarna diende de stunt man in zijn wagen te wachten totdat deze geheel onder het wateroppervlak was verdwenen. Pas dan waren de gre tige camera's voldoende „gevoed" en mocht hij zich voor eigen risico uit zijn benauwde positie bevrijden. Op dat moment kon ook zijn colle ga in kikvorsuitrusting en een breek ijzer in de hand te water springen voor het geval dat Peter tijdens de duik in de wagen „een makke" zou hebben op- I VELP Op maandag 14 augustus om 15 uur zal mr. H. W. Bloemers, commissaris der Koningin in Gelder land, in het Huis der Provincie te Arn hem de officiële opening verrichten van het „jeugdfestival Velp '67''. Na de opening zal Erik Vos spreken over „Kunst als wapen". Het jeugdfestival dat onder beschermheerschap van Prins Bernhard staat en tot en met 18 augustus duurt, wordt voor de negen de maal gehouden. Tijdens de festival weekeinden vinden diverse kunstmanifestaties plaats en krijgen schoolgaande jongeren gele genheid om in persoonlijke gesprekken met vooraanstaande kunstenaars over de diverse kunstuitingen van gedach ten te wisselen. Zo zal maandagavond in de Arnhemse Stadsschouwburg door het Nieuw Rotterdams Toneel „Ham let" worden opgevoerd. Dinsdagavond geven Sara Vos-Strumphler, harp, Henk Vos, dwarsfluit, Piet Honingh, klarinet en Reinbert de Leeuw piano, een con cert in het Rhedens lyceum te Velp, woensdagavond is er wederom in de Arnhemse Stadsschouwburg, een uit voering van tikt toneelspel Bloomsdag van Allen Mcleiland door de toneel groep Theater en de donderdagavond wordt gevuld met toneel, mime, muzi kale parodieën en ballet in het Rhedens Lyceum. De groepsgesprekken vinden over- dags plaats, samen met filmvoorstellin gen, bezoeken aan tentoonstellingen, ca baret etc. BEVERLEY HILL (Californië). De acteur Vince Edwards, die grote bekendheid geniet omdat hij voor de te levisie de rol van dr. Ben Casey speelt is zondag ten huize van de zanger Dean Martin in het huwelijk getreden met de actrice Linda Ann Foster. De 37 jaar oude Edwards y de 23- jarige mej. Foster ontmoetten elkaar een jaar geleden ten huize van Martin bij een diner. Het is Edwards tweede huwelijk (hij is getrouwd geweest met de actrice Kathy Kersh). Miss Foster is nog nooit eerder getrouwd geweest. AMSTERDAM Op 28-jarige leeftijd is in Nijmegen de Amsterdamse kunst schilder Gustave Asselbergs overleden. Het vorig jaar was hij met vrouw en kind teruggekomen uit Amerika waar hij een hersenoperatie had ondergaan. Zijn verblijf daar vloeide voort uit een studiebeurs van twee jaar, beschikbaar gesteld door het Commonwealth Fund in New York. De schilder die tot de bekende figu ren in de hoofdstad werd gerekend en wiens collages veel waardering onder vonden, was de laatste maanden vrijwel verlamd. De begrafenis is bepaald hedenoch tend op de r-k-begraafplaats Jonkerbos. LONDEN Vijf mannen hebben za terdagnacht een overval gepleegd op de piratenzender „Radio 390" voor de kust van het Engelse Graafschap Kent. De overvallers maakten een hoeveel heid koper en lood ter waarde van on geveer 10.000 gulden buit maar vier per soneelsleden van de zender die sinds negen dagen buiten werking is in ver band met de Britse wet tegen piraten zenders slaagden erin de politie te alarmeren. gelopen. Resultaat: een geslaagde op name waarbij niets tegenliep. De stun- ter wist op eigen kracht uit de toch wel degelijk ontzette Citroën te klau teren. De kikvorsman bleek overbodig. Dat zelfde gold ook voor de arts, die met zijn eerste hulp-koffertje klaar stond voor het geval het erg mis zou gaan. Reactie van de veertig man ster ke Italiaanse filmploeg: een daverend applaus toen Seljee na ongeveer hon derd zeer lange seconden het kopje weer boven water stak. Een van de eersten die op hem toe rende was Frederic Stafford, de Britse acteur, die als O.S.S.-agent in een se rie films in het succesvolle spoor van James Bond trad en van wie in deze film wordt gesuggereerd dat hij achter het stuur van de Citroën zit. De langdurig voorbereide scene werd gedraaid op het terrein van de Amster damse Marine-kazerne op Kattenburg. Voor regisseur Alberto Martino was dat een handige locatie; het nieuwsgierige publiek kon immers gemakkelijk op 'n afstand worden gehouden. De voor de Nederlandse opnamen draaitijd on geveer drie weken aangestelde pro- duktieleider, Hans Mulder, had alle be nodigde voorzieningen getroffen. „Van de Ardennen tot de hel" wordt een oorlogs-thriller, waarin drie Ame rikaanse krijgsgevangenen in 1944 uit een Duits kamp ontsnappen. In Neder land zoeken ze aansluiting met 'n ver zetsgroep, maar om de toch al zo span nende zaken nog eens extra ingewik keld te maken, doen ze ook nog hun best een schat aan geroofde diamanten onder beheer van een Duitse gene raal (Jürgens) in bezit te krijgen. Om dat in beeld te brengen, fungeer de de Marine-kazerne als zwaar be waakt onderkomen van de generaal. Onder de voorzieningen vielen dus de voor veertig jaar en ouderen bekende bordjes met grimmige „Verboten", en „Eintritt nur für militar" en „Wehr- machtsbefehlhaber", alsmede de kleur loze platen waarop Duitsland op alle fronten wint en jonge Nederlanders wor den uitgenodigd tot de Waffen-SS toe te treden. Voeg daar nog enkele dozijnen figuranten in uniformen en laarzen aan toe en de achtergrond voor het film- tafereel mocht tot in ieder detail een complete zaak heten. Regisseur Martino: Dit is mijn vflf en dertigste film, je mag dus best zeg gen dat ik ze als vakman aan de lo pende band maak") was trouwens toch wel tevreden over zijn Nederlandse uit stapje. Honderd meter van het marine gebouw vandaan hadden ze namelijk in het vanwege de afbraak tot een volle dige puinhoop onttakelde brokje Kat tenburg een plek gevonden, waar een zeer natuurlijke „executie" op het cel luloid kon worden vastgesteld. Voor ie dere toekijkende Amsterdammer, die zich ook nog het jaar 1944 herinnert, deed het „echt" aan: de troosteloze vlakte bezaaid met de veldgrijze sol daten en het groepje slachtoffers... de Italiaanse cineast bevroedde nauwe lijks hoe dicht dit allemaal bij de his torische werkelijkheid lag. In filmisch vakjargon heten dat trou wens meevallertjes: een auto die goed de plomp ingaat en een stukje Katten burg dat de sfeer van de hongerwinter ademt. Wij zullen straks in de bioscoop moeten zien of de cineast Martino het nog goed gebruikt heeft ook. DEN HAAG. De Culturele Raad van Zuid-Holland heeft, hiertoe finan cieel in staat gesteld door een bijdrage uit de opbrengst van de zomerpostze- gelverkoop in 1965, aan twaalf compo nisten opdracht verleend tot 't vervaar digen van een vocalise. Deze opdracht is verleend aan de he ren Jurriaan, Andriessen, Jaap Geraedts Otto Ketting, Piet Ketting, Rudolf Kou mans, Marius Monnikendam, Kors Mon ster, Leon Orthel, Enrique Raxach, Stougie, Ary Verhaar en Moss L. H. Wolff. Aanleiding tot het verlenen van deze opdrachten was een voorstel van de commissie muziek van de Culturele Raad van Zuid-Holland op grond van de overweging, dat er een wezenlijke behoefte bestaat aan hedendaagse vo- lises. HILVERSUM I 18.00 Koorzang. 18.20 Lichte gr. muz. voor de tieners. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek uit uw vakantieland: Zuid-Amerika, Ne^' derland en Schotland. 20.15 Hulp aan twee bejaarden, detective-hoorspel. 21.15 Stereo: Licht instrumentaal ensemble (gr). 21.30 Muziek en dienst, een infor matief programma. 22.15 Avondover denking. 22.30 Nws. en herhaling SOS- berichten. 22.40 Literama: kroniek over boeken, schrijvers en toneel. 23.00 Sere nade: licht gevarieerd platenprogram- ma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik ver bind u door..., praatje. 18.30 Stereo: Tafelmuziek (gr.). 19.40 Humanistisch Verbond: Humanistisch vormingson derwijs, toespraak door mevrouw R. Varkevisser-de Boer. NRU: 19.50 Stereo: Licht voc. ensemble. 20.00 Nws. 20.05 Stereo: Rad.filharm. ork. en so list: klass. en mod. muz. 20.40 Wie speelt er nou vedel?, lez. 20.55 Stereo: Rad.filharm. ork.: mod. muz. 21.25 De grote schoonmaak, Klankb. over het werk aan het Suez-kan. in 1956. 22.00 Let the peoples sing: internat, compe titie voor amateurkoren. 22.30 Nieuws. 22.40 Iks, een sprong in het duister: rep., interviews, en licht gr.muz. 23.55- 24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Jour naal STER: 18.55 Reel. CVK/IKOR/ RKK: 19.00 Kenmerk, de wekel. act.- rubr. over kerk en samenleving. NCRV 19.30 De gasten van Felix Hechinger, TV-film. (Bavaria-produktie). STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20 Nu en Dan?: gespr. over opvoedingsproblemen. 21.10 Het levende lijk, TV-spel. 22.25 Avond sluiting. NTS: 22.30-22.35 Journ. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in 't kort STER: 20.01 Reel. VARA: 20.05 Coronation Street, TV-feuilleton. 20.55 VARA-Ra- Boem-TV: op stap stop met de repor- tageploeg: Concours hippique voor tuigpaarden in Opmeer. 21.30 Het Wil de Westen in liedjes. STER: 21.56 Re clame. NTS: 2.00-22.15 Journ. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord, lezing. 7.15 Lichte gr. muziek. (7.30 - 7.32 Nws.) 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Voor de kinderen. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vakantietips. 8.45 Lichte gram. muz. (9.35 Waterstanden) 10.00 Aubade: moderne muz. (gr.) 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo Musette orkest en zangsoliste. 12.18 Marktber. voor schippers. 12.20 Voor de landbou wers. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actuali teiten. 12.50 Licht ensemble met solis ten. 13.30 Musiësta: licht ge var. muz. progr. 14.00 De kartonnen doos, hoor spel. 14.45 Het Vocaal dubbelkwartet: Zuid-Afrikaanse liederen. 15.00 Pizzica to: muzikaal middag magazine. 17.00 Overheidsvoorlichting: act. van de Ka mer van Koophandel en Nijverheid op Curagao. Presentatie Raymundo De- brot. 17.10 Voorde jeugd. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Lichte gram. muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 Lichte gram. muz. (8.30 - 8.35 De groenteman) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klankjuwelen. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: pop. verzoek- platenprogr. (11.00 - 11.02 Nws). 11.55 Beursberichten. 12.00 Licht instrumen taal ensemble en zangsoliste. 12.27 Me dedelingen t. b. v. land en tuinbouw. 12.30 Orgelspel: amusementsmuziek. 12.40 Stereo: Licht orkest. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.30 Stereo: Nabucco, ope ra v. Verdi (gr.). 15.37 We weten er al lemaal niet veel van: programma over het buitengewoon lager onderwijs. 16.00 Nws. 16.02 Pianorecital: mod. muziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 Lichte gram. muziek voor de tieners. HILVERSUM III TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.10 Va kantietrips. 9.13 Varen maarrr: platen- pogramma met interviews. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink: Pop- en caba- retmuziek. (10.30 Geen ja, geen nee; 11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Ekspres: platen bij de lunch. (13.00 Nieuws). 14.00 Nws. 14.02 Verz.platenprogram- ma. 15.00 Nws. 15.02 Mixgevar. platenRrogramma. (16.00 Nws.). 17.00 Nws. 17.02 - 18.00 55555en en 66666en MAANDAG 7 AUGUSTUS 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teravond). 10.20 Sport. 10.50 Amusem. progr. 12.00-13.30 Act. kroniek. 13.55 Nws. 14.00 Internat. Tenniskamp. van Duitsland. 18.00 Nws. (Reg. progr.) NDR: 18.05 Act. 18.19 Sport. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Robin Scott, TV-film. 19.59 Progr.overz. WDR 18.05 Reg. nws. 18.10 TV-film. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Robin Scott, TV-film. 19.38 Progr.overz. voor de lopende week. 19.40 Die Erde, auf der wir stehen, TV-film.). 20.00 Jour naal en weerber. 20.15 Rep. 21.00 Vra- genspel. 21.45 Discussie. 22.30 Journ., weerber. en comment. 22.45 Doc. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Muzikale sprookjesreis. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de Kathol, kerk. 20.15 We tenschappelijke rep. Aansl. Nws. 21.00 Der Rollstuhl (El Cochecito), Spaanse film. (Niet geschikt voor jeugdige kij kers.). Aansl.: Filmkritiek. 22.30 Nws., weerber. en act. iiimiiiiiiiiiiiim ^RM KRUG 0'J OOK ALTIJD ZO'N PUN AAN 3E VOETEN VAN HET LOPEN IEMAND MOEST EENS SCHOENEN UITVINDEN WEET IK VEEL, MAAR HET KUf LEKKER,NIET' AMSTERDAM. Ir. J. G. Ohler, we tenschappelijk medewerker van de af deling agrarisch onderzoek van het Ko ninklijk Instituut voor de Tropen in Am sterdam, is op uitnodigng van de stich ting Nederlandse Vrijwilligers voor de duur van twee maanden naar Pedro Afonso gelegen in het noordelijk deel van de staat Goiès Brazilië vertrok ken. In overleg met de Braziliaanse auto riteiten zal ir. Ohler het programma uitwerken voor een landbouwproject waaraan door een aantal Nederlandse vrijwilligers wordt deelgenomen. De ze vrijwilligers volgden een opleiding in het K.I.T. en bevinden zich reeds in Brazilië. LONDEN. Thorn Electrical Indus tries, één van de grootste Britse fabri kanten voor tv-toestellen en lampen, heeft in het jaarverslag meegedeeld dat in de fabrieken 'n nieuwe, volledig auto matische machine is ontwikkeld waar door de snelheid van de fabricage van lampen wordt verdubbeld. Sir Jules Thorn, de president, heeft de machine de belangrijkste ontwikkeling in de lam- penfabricage in ruim 30 jaar genoemd IJMUIDEN Naar in „Samen", mandblad van Hoogovens en aange sloten bedrijven wordt meegedeeld, is ruim de helft van het terrein dat ten noorden van de Zeestraat ter beschik king staat voor uitbreidingen, bestemd voor de bouw van warmbandwalserij 2 en blokwalserij 3. De nieuwe fabrieken, met welker bouw op 7 juni 1966 werd begonnen, beginnen zich thans reeds af te tekenen. Het ligt in de be doeling omstreeks medio 1969 zowel blokwalserij 3 als warmbandwalserij 2 in gebruik te kunnen nemen. Op het ogenblik is de derde elektro- lytische vertinningsbaan geheel gereed voor produktie na een periode waarin de installatie grondig beproefd werd. De bouw van deze baan houdt nauw verband met de verwachte stijging van de vraag naar vertind blik op rollen. Op basis van drieploegendienst kan een maximum-produktie met de 3 banen be reikt worden van ca. 580.000 ton per jaar, een hoeveelheid die bij volcontinu tot ca. 650.000 ton kan worden opge voerd. Met de produktie van kooks in de nieuwe kooksbatterij hoopt men be gin maart 1968 te kunnen beginnen. Bij blokwalserij 2 worden vier nieuwe put- ovens en een bijbehorende betonen schoorsteen 'van 90 meter hoogte ge bouwd. Al deze werkzaamheden zijn een onderdeel van het grote uitbrei dingsplan, waarmee Hoogovens thans bezig is. LONDEN De Britse vliegtuigfa briek van Hawker-Siddeley die be schuldigd is van het maken van bui tensporige winst op een contract met het ministerie van Defensie in Londen heeft laten weten dat er geen sprake van is dat zij iets aan de regering te rugbetaalt. Volgens de maatschappij had zij op dracht voor de Britse marine bom menwerpers van het type Buccaneer te maken. Met deze order was een be drag van 780 miljoen gulden gemoeid. De winst zou ongeveer 95 miljoen gul den, of 12 procent bedragen. In de afgelopen week had een parle mentaire commissie waarin alle par tijen vertegenwoordigd, de mogelijk heid geopperd dat de winst te hoog zou zijn, omdat wellicht de ramingen betreffende de post arbeidslonen en de vaste bedrijfskosten omstreeks 30 pro cent te hoog zouden zijn. Enkele andere ondernemingen heb- beq eerder naar aanleiding van derge lijke kritische geluiden van de betrok ken commissie een deel van hun winst terugbetaald. LONDEN. In een Londense bio scoop wordt op 17 augustus de langver wachte première gegeven van een film waarin 365 Britten hun blote billen la ten zien. De film heeft „Nummer vier" en is het werk van de Japanse avant- garde-kunstenares Yoko Ono. De Britse raad voor de filmcensuur heeft de film een certificaat van goed keuring geweigerd, maar later heeft de Londense Graafschapsraad toestem ming gegeven voor vertoning van de 80 minuten durende film in Londen. De film wordt uitgebracht door Connois seur Films Ltd. Het verhuurkantoor annonceert de film als „een excentriek project, be staande uit de gefilmde blote achter werken van een dwarsdoorsnede van de Londense bevolking met het doel een positieve daad voor de vrede te stel len". De 365 medewerkers hebben al len gereageerd op een advertentie. Bij het filmen zijn ook de daarbij gevoer de gesprekken opgenomen, zodat de ge- filmden zich in dubbel opzicht bloot ge ven. Mejuffrouw Ono heeft verklaard over haar achterwerkwerk: „De 365 achter delen behoren toe aan 365 heiligen on zer dagen". De film zal continu draai en. De Sovjetrussische regering heeft aan Indonesië een krediet van twee tot drie miljoen dollar aangeboden, zo meldt het officiële Indonesische legerblad. Het krediet zou gebruikt moeten worden voor de aankoop van benodigdheden voor de exploitatie van bosgronden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2