Evert Schneider verloor van
Nederlandse kampioen in straight sets
OKKER IN FINALE TEGEN HAJER
Hans Tesselaar
stapte van fiets
Jan Wienese
toch in finale
Geen sportieve hoogtepunten
Europese atletiekploeg won
verrassend van Amerika
„Lelijke eend" was bij de
schoonheidsspecialist
Simca 1100 gaat BMC 1100 en
Peugeot 204 beconcurreren
NU 0#K FRISSE LUCHT
IN DE VOLKSWAGEN
Renault 6 komt
in 1968
Kandidaten voor
WK in Amsterdam
Franse selectie voor
WK op de baan
NIEUWTJES UIT DE
AUTOWERELD
AI 19 jaar
Degelijk en snel
Judith Salomé en Tine Zwaan
wonnen titel bij damesdubbel
Weekend-sport
op de radio
Niet geschikt
Beter gehalte
Motor voorin en voorwielaandrijvinc
Liever een ander
Eerste kampioenen
ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1967
DEN HAAG Vaandrig Evert Schneider, toegevoegd stafjurist bij het
Staf commando Luchtmachtopleiding in Arnhem, heeft niet kunnen verhinderen
dat de finale van de nationale tenniskampioenschappen morgen een herhaling
te zien zal geven van de titelstrijd van vorig jaar: OkkerHajer.
De 25-jarige afgestudeerde jurist, die vier jaar geleden in de kwartfinales
als laatste Tom Okker een nederlaag toebracht, verloor nu van de drievoudige
kampioen in straight sets: 97, 64, 63. Toch was de lange Hagenaar niet
ontevreden: „Ik speel graag tegen Tom. Zijn spel is natuurlijk een paar klassen
beter dan dat van de rest, maar in wezen is het ongecompliceerd. We spelen
nu al zo'n acht jaar tegen elkaar en ik zie meestal wel aankomen wat hij gaat
doen. Mijn pech is dat ik er meestal net te laat ben. Ik kan nog zoveel set-
points krijgen, maar als het erop aankomt, trekt hij toch aan het langste eind."
Ook nu maakte Evert Schneider op
de zonnige, stille Metsbanen een aar
dige show, zoals hij dat ook deed in
de finale van twee jaar geleden. De
partij stak in alle opzichten gunstig af
bij de andere halve finale twee ba
nen verder tussen Jan Hajer en
Richard Kasten, van wie de laatstge
noemde de tactiek van het hogere ten
nis niet kon doorgronden. Na aanvan
kelijk verweer liet hij zich in de twee
de set keer op keer beet nemen door
de trage backhandcross van Hajer en
verloor met 75, 61, 63.
Evert Schneider mag dan graag uit
komen tegen Tom Okker, de Haarlem
mer op zijn beurt heeft liever andere
tegenstanders dan de flegmatieke Ha
genaar, die ineens van tempo kan wis
selen, plotseling vertraagt of ineens ge
weldig versnelt op de forehand. Neder
lands tennisser nummer één leek niet
geheel fris. Twee sets lang liet hij veel
te veel dropshots lopen. Pas in de der
de set voerde hij het tempo zover op
dat Schneider geen tijd meer had de
backhand het vervaarlijke slice-effect
van voordien mee te geven. De service
was voor beide spelers een geducht wa
pen. De grillige, in de betonnen kuip
van de Mets toerende wind, maakte 't
retourneren moeilijk. Vooral Okker
sloeg vele aces. De Haarlemmer heeft
de opgooi iets veranderd. De bal komt
wat meer opzij, waardoor er meer rust
in de gehele service-beweging is geko
men. Toch forceerde Schneider al in
de derde game een doorbraak. Hij
deed dat nogmaals na een achterstand
van 42 en nadat hij bij 65 drie set-
points had teniet gedaan nog een keer
na 66. Schneider reikte op eigen ser
vice zelfs naar twee setpoints, maar
hij deed deze kansen op setwinst te
niet door tweemaal in het net te slaan.
Okker buitte dat snel uit en greep de
set op het vijfde setpoint. Beide spe
lers concentreerden zich in de tweede
set geheel op de eigen service. Okker
had daarmee minder moeite dan Schnei
der. Bij 45 weerstond de Hagenaar
twee setpoints. Bij het derde slaakte
de aan het net kansloos gepasseerde
Tom Okker al een waarderende uit
roep, maar de bal kwam net achter de
achterlijn en Schneider stond met twee
sets achter. De teleurstelling resulteer
de in service-verlies in de volgende ga
me, hetgeen uiteindelijk de partij be
sliste. Op dat moment waren Jan Ha
jer en Richard Kasten al naar de
kleedkamer verdwenen. De Eindhoven-
se sportleraar was beter op dreef dan
de dag tevoren tegen Coebergh, maar
kon toch weinig inspiratie putten uit
de geringe tegenstand, die de Leimo-
niasspeler hem bood. Zondag mag Ha
jer het tegen Okker proberen. „Ik heb
dit jaar vrijwel niet kunnen trainen. Na
het toernooi van Eindhoven (drie we
ken geleden) heb ik mijn racket uitge
leend en het pas een dag voor de na
tionale kampioenschappen teruggekre
gen. Toch heb ik een leuk seizoen achter
de rug gehad. Wie weet lukt het tegen
Okker een beetje".
Het matig bezette Centrecourt kreeg
vrijdag reeds de eerste kampioenen te
bejubelen. Hoewel erg enthousiast klonk
het gejuich niet, daarvoor had de da
mesfinale Judith Salomé/Tine Zwaan
- Astrid Suurbeek/Ada Bakker te wei
nig niveau. De Dash-combinatie had
zich in de finale gespeeld dank zij een
overwinning op Jenny Ridderhof en
de opnieuw falende Els Veentjer. In de
eindstrijd was het Ada Bakker, die in
het geheel niet mee kon komen. De ont
steking aan de knie dwong het Haag
se meisje een statische positie aan het
net in te nemen. Astrid Suurbeek liep
voor twee, maar kon op de duur al dat
overwerk niet aan, zodat Judith en Tine
zegevierden in drie sets: 26, 62 en
6—4.
De laatste uitslagen luidden:
Gemengd-dubbelspelKwartfinales
Lidy Jansen-Venneboer/Tom Okker
- Ineke Aalbers/Eddy van 't Hoff 6-2,
6-1; Els Veentjer-Spruyt/Ron van Gel
der - Astrid Suurbeek/Peter Soeters
63, 64; Ada Bakker/Niek Fleury
- Marijke Janssen/Piet Veentjer 75,
75; Janny Ridderhof/Jaap Arends -
Tine Zwaan/Fred Hemmes 57, 86,
6-4.
In de halve finales worden morgen
gespeeld: Lidy Jansen Venneboer/Tom
Okker - Els Veentjer-Spruyt/Ron van
Gelder; Jenny/ Ridderhof/Jaap Arends
- Ada Bakker/Niek Fleury.
Tom Okker:. opnieuw titel
Evert Schneider: „Als het erop aan
komt, trekt Tom toch aan het langste
eind
In de N RIJ-spor tuit zending Langs
de Lijn" zondag 14.3017.00 uur,
Hilversum II) zijn reportages te be
luisteren van de Nationale tennis
kampioenschappen in Scheveningen,
de Nationale atletiekkampioenschap-
pen in Rotterdam en de Europese
kampioenschappen waterskiën in Am
sterdam. Er komen voetbalreportages
van de wedstrijden AjaxGo Ahead,
Xerxes/DHCFeijenoord en MVV
Sittardia en nabeschouwingen over de
wedstrijden NECTelstar, Elinkwijk
Volewijckers, SpartaDOS en Alk
maar/ZaanstreekWillem II. Verder
de koersen van de dravershaan Mere-
veld.
Na de zomeronderbreking hoort
men ook weer Frits van Turenhout
met de wekelijkse toto-uitslagen.
In deel II van „Langs de Lijn(zon
dag 18.0518.30 uur, Hilversum II),
de gebruikelijke karakteristieken van
de ere-divisiewedstrijden, nabeschou
wingen van de tennis- en atletiek-
kampioenschappen en eventueel nog
een verslag van de Europese kam
pioenschappen waterskiën.
BRATISLAWA Hans Tesselaar,
die woensdag nog tweede stond in de
Ronde van Tsjecho-Slowakije en don
derdag naar de achtste plaats afzakte,
heeft vrijdag in de zesde etappe de
strijd gestaakt. De zesde rit van Zvolen
naar Velky Krtis over 152 kilometer
werd gewonnen door de Tsjech Pavel
Dolezal, die de snelste sprinter was in
de grote kopgroep, waarin ook Cees
Zoontjes en Milos Hrazdira, de leider
in het algemeen klassement, zaten.
Hans Tesselaar, die in het begin bij
zonder actief was, zakte naarmate de
rit vorderde samen met Jan Hesse,
steeds verder af. Tesselaar stapte af,
Hesse reed door en kwam ruim 33 min.
na Dolezal over de streep.
ST. CAHERINES (Ontario) De
Amsterdamse skiff eur Jan Wienesse
heeft zich via de herkansingen toch ge
plaatst voor de finale van de skifs bij
de Noordamerikaanse roeikampioen-
schappen in de Canadese plaats St. Ca
therines.
Wienesse, die in de serie werd ver
slagen door de Deen Niels Secher, won
in een tijd van 8 min. 10,07 sec. de
eerste heat van de herkansingen voor
de Amerikaan John Nunn (8.14,58), de
Japanner Toshiomi Kasagi (8.19,66) en 5
de Canadees Claude Sanders (8.29;70).
De uitslag van de tweede heat was
(waaruit ook twee skiffeurs overgaan
naar de finale): 1. Jochen Meissner
(Did.) 8.00,33; 2. Manfred Krausbar
(Oost-Dld.) 8.07,16; 3. Robert Shitlaw
(Austr) 8.28,86; 4. Otto Plettner (Me
xico) 8.29,27.
AMSTERDAM Ongeveer 3000 toe
schouwers woonden vrijdagavond in het
Olympisch Stadion te Amsterdam de
wedstrijden bij tussen de kandidaten
voor de wereldkampioenschappen wiel
rennen. De uitslagen luidden:
Landenwedstrijd Nederland - Dene
marken (amateurs) tijdrit 1000 meter:
1/2. Niels Fredborg (Den) en Klaas
Balk (Ned) 1 minuut 09,8 seconden.
Nederland 1,5 punt, Denemarken 1,5
punt.
Sprint amateurs:
Eerste rit: 1. Charles Ruikers (Ned),
laatste 200 meter in 14,- seconden; 2.
Jan Ingstrup (de.). Tweede rit: 1. Lijn
Loevesijn (Ned) 11,7; 2. Jorgen Jen
sen (Den.). Derde rit: 1. Loevesijn 12,2,
2. Ingstrup. Vierde rit: 1. Ruikers 11,8,
2. Jensen. Nederland 2 punten, Dene
marken 1 punt.
Ploegachtervolging over 4000 meter:
1. Denemarkèn (Olsen, Isaaksson,
Laursen en Ingstrup) 4 min. 39,3 sec.;
2. Nederland (Bongers, Van Piere, Van
de Ruit en Pennings) 4.42,2.
Nederland 1 pnt., 2. Denemarken 2
punten.
Stayers wedstrijd
I. Piet de Wit (Ned.) (gangmaker Koch)
30 km in 23 min. 50,1 sec.; 2. Oor Groe-
newegen (Ned). (Pelser) op 2 ronden
3. Dries Helsloot (Ned) (Wiersma) op
2 ronden; 4. Cees Stam (Ned.) (Van
Roey) op 4 ronden; 5. Ka vin Crowe
(Austr.) (Walrave) op 4 ronden; 6. An
tonio Carniel (It.) (Dagnoni) op 6 ron
den; 7. Fermin Devleminck (Belg) (Lo-
renzetti) op 6 ronden; 8. Harry Mi-
chiels (Belg.) (De Graaf) op 7 ronden.
Tandem: eerste rit: 1. Denemarken
(Fredborg/Sarto), laatste 200 meter in
11 sec.; 2. Nederland (Balk/Ruikers).
Tweede rit: 1. Nederland, 10.8, 2. De
nemarken. Derde rit: 1. Denemarken
II,4, 2e Nederland.
Denemarken 2 punten, Nederland 1
punt.
PARIJS De Franse ploeg voor de
wereldkampioenschappen op de baan
die van 23 tot en met 29 augustus in
Amsterdam worden gehouden, is als
volgt samengesteld:
Amateurs:
Sprint: Pierre Trentin, Daniel Moreion
en Amedee Detraux; achtervolging: Ber
nard Damet en Gilles Fedoroff; tandem:
Trentin/Morelon en Andre Martin/De-
traux; lkilometer tijdrit: Trentin en
Moreion; ploegachtervolging: Alain van
Lancker, Fedoroff, Jean Pierre Mi-
choux, Darmet, Christian Boulnois,
Jack Mourioux en Guy Grandjean; ach
ter grote motoren: Christian Giscos,
Alain Marechal en Joseph Philippe.
Professionals:
Sprint: Michel Rousseau, Bernard
Charruau en Robert Verdeun; achter
volging: Charly Grosskost; achter grote
motoren: Jean Raynal, Daniel Salmon
en Michel Scob.
Dames:
Sprint: Gisele Caille en Colette Savary
(reserve: Marie Simone Jaudin); achter
volging: Jacky Barbedette en Marie Si
mone (reserve: ir>co «ïïmonV
MONTREAL De ontmoeting
tussen de atletiek ploegen van Amerika
en Europa heeft een verrassende over
winning opgeleverd voor de atleten uit
de oude wereld: 169155 punten.
Toch heeft dit eerste treffen in het
Autostadion van Montreal niet die
sportieve hoogtepunten opgeleverd
waarop gerekend was. Niet alleen wa
ren de weersomstandigheden slecht, op
de eerste dag regende het en donder
dag maakte een felle wind goede
prestaties onmogelijk, maar ook de
kwaliteit van de baan en de organi
satie liet bijzonder veel te wensen over.
De Europese heren, die na de eer
ste dag tegen een 79-74 achterstand
aankeken, hadden hun overwinning
(109-100) te danken aan de vijf dubbe
le overwinningen, die zij op de tweede
wedstrijddag behaalden. Verrassend
waren vooral de eerste en tweede plaat
sen op typisch „Amerikaanse" num
mers als discuswerpen en kogelslinge
ren. Amerika verspeelde ook nog kost
bare punten door de diskwalificatie van
de 4 x 100 meter-ploeg en het feit dat
oud-wereldrecordhouder Bob Seagren,
zwaar gehinderd door de wind, zijn
aanvangshoogte (4,90 meter) bij het
polsstokhoogspringen, driemaal miste.
Voor deze wedstrijd was Montreal ze
ker niet de geschiktste plaats. Alleen
het feit dat in deze Canadese stad de
Expo '67 wordt gehouden, was niet vol
doende om de belangstelling van de at
leten te wekken. Daarom ontbraken in
beide teams nogal wat topatleten. Wan
neer over twee jaar deze wedstrijden
in Europa (waarschijnlijk Stuttgart)
wordt gehouden, zullen ongetwijfed ook
meer over twee jaar deze wedstrijd
tribunes zitten.
Ondanks de felle wind en de minder
aangename temperatuur werden don
derdagavond enkele zeer goede presta
ties geleverd. Op de 200 meter revan
cheerde John Carlos, een krachtig ge
bouwde neger-sprinter, zijn ploegge
noot Willie Turner, die de dag daarvoor
op de 100 meter van de Fransman Ro
ger Bambuck had verloren. De in de
buitenbaan gestarte Carlos had al di
rect enkele meters voorsprong op Bam
buck, die wat traag was vertrokken.
De Fransman herstelde zich nog wel,
maar Carlos gaf zijn voorsprong niet
prijs: 20.5 - 20.9.
Van uitstekend gehalte was ook het
openingsnummer van de tweede dag,
de 400 meter horden, die een gemak
kelijke overwinning opleverde voor Ron
Whitney. De Amerikaan passeerde op
het laatste rechte eind de leidende En
gelsman Sherwood en won in 50.1 sec.
Sherwood finishte 0.7 sec. later.
Franz-Josef Kemper, de Europese re
cordhouder op de 800 meter (1.44.9),
die in Montreal een aanval had willen
doen op het wereldrecord van Peter
Snell (1.44.3), kreeg geen steun. Nadat
•de eerste ronde te langzaam was ge
lopen, nam Kemper zelf de kop, waar
na hij niet meer werd bedreigd. De
Fransman Dufresne zorgde zelfs nog
voor een verrassende tweede plaats.
Van beter gehalte was hetzelfde num
mer bij de dames. De Amerikaanse Ma
deleine Manning legde haar tegenstand
sters vanaf het begin een bijzonder
hoog tempo op, door de eerste ronde
in 58 sec. af te leggen. Toen zij daar
na het tempo nog eens opvoerde kon
alleen de 18-jarige Europese kampioe
ne Vera Nikolic (Zd.-Sl.) haar volgen.
Het tweetal liep bijna de volledige 2e
ronde zij aan zij. Tweemaal probeer
de de Zuidslavische langs haar tegen
standster te komen, doch zij werd twee
keer opgevangen. Na een verbitterd
duel kwam het tweetal bijna gelijk
over de streep. Madeleine Manning
won, doch het duo kreeg dezelfde tijd:
2.02.6.
Van de vier technische nummers,
die donderdag bij de heren werden ver
werkt, wonnen de Amerikanen er geen.
Ludwig Danek, de wereldrecordhouder
zegevierde bij het discuswerpen, de
Hongaar Kolacsai was de sterkste bij
het hinkstapspringen, terwijl de Duit
ser Uwe Beyer het kogelslingeren won.
Een bittere pil voor de Amerikanen
was hun nederlaag bij het polsstok
hoogspringen. Bob Seagren miste de
aanvangshoogte (4,90 m) drie maal
terwijl Dick Railsback evenals de Griek
Papanicalaos op 5.10 meter bleef staan.
Herve d'Encause (Fr.) won met 5.20
meter.
Bij de dames had Irena Kirszenstein,
die op de eerste dag de 100 meter op
de streep verloor van Wyomia Tyus, op
de 200 meter geen tegenstand. De
Poolse wereldrecordhoudster zegevier
de onbedreigd in 23,3 sec. De Jamai-
caanse Una Morris eindigde op 0,6 sec.
als tweede. Tegenover de dubbele Ame
rikaanse overwinning op de 80 meter
horden stond het Europese succes bij
het kogelstoten, waar de Oostduitse
Margitta Gummel en Renate Boy meer
dan drie meter op hun Amerikaanse
concurrenten voorbleven.
Citroën introduceert op de Parijse
autosalon een nieuwe versie van
de bekende 2 CV. Bij de ontwikkeling
van het koetswerk heeft de Ami 6 als
model gefungeerd. De afmetingen zijn
vrijwel ongewijzigd en het praktische
oldak is gehandhaafd, maar dit kan
nu van binnen worden geopend en ge
sloten. Van de Ami 6 heeft de nieuwe
2 CV de opklapbare achterdeur over
genomen. Om meer bagageruimte vrij
te maken is het reservewiel onder de
motorkap ondergebracht. De zijpane
len en de motorkap zijn, evenals bij
de Ami, geprofileerd. Het nieuwe mo
del staat tussen de Ami 6 en de be
staande 2 CV, die normaal in produk-
tie blijft.
Met het aangepaste koetswerk ziet
het nieuwe exemplaar van de 2 CV er
minder „lelijk" uit. Het interie.
gelijk gebleven aan dat van het ex;
model. Het dashboard is in Ami-L.ji
uitgevoerd. Motorisch is de wagen iets
krachtiger geworden. De cilinderinhoud
is nog 425 cc, maar het vermogen is,
o.a. door een lichte verhoging van de
compressie van 18 op ongeveer 20 pk
(SAE) gebracht. De topsnelheid is 100
km/u in plaats van 95. Het motorge
luid kon, gebruikmakend van de erva
ringen met de Ami 6 iets worden ver
minderd.
De voorwielaandryvers hebben nieuwe versterking gekregen. Na de Peu
geot 204, die vooral in Frankryk een bestseller is geworden, krjjgen we nu
de nieuwe Simca 1100. Dit model heeft evenals de 204, de BMC-typen 850,
1100 en 1800, en de Primula van Fiat-Autobianchi de motor dwars voorin.
Deze plaatsing heeft het voordeel dat de wagen betrekkelijk kort kan worden
gehouden, zonder dat de passagiersruimte er onder Ijjdt. Voorwielaandrijving
heeft een positieve invloed op de rijeigenschappen en verscheidene construc
teurs hebben zich hierop steeds meer toegelegd. Commerciële argumenten
hebben hierbij ook een rol gespeeld, want wagens met voorwielaandrijving
winnen steeds meer terrein.
In de gevarieerde automobielwereld
is de 2 CV een begrip geworden. Het
gepresenteerd. Niemand nam deze won
gehouden. Het werd in 1948 in Parij»
gepresenteerd, iemand nam deze won
derlijke auto, die „een paraplu op vier
wielen" werd genoemd, ernstig op.
Maar de Franse mini-wagen heeft zich
goed weten te handhaven. Hij wordt
nog goed verkocht, maar de verkoop
is de laatste jaren gaandeweg terug
gelopen. Er zijn op de markt concur
renten verschenen, die moderner, prak
tischer, en sneller zijn. Veel 2 CV-rij-
ders zijn op de Ami 6 overgestapt. An
dere firma's gingen ook kleine, goed
kope auto's bouwen. In Frankrijk is
de Renault 4 een gevaarlijke concur
rent van de 2 CV geworden. De kleine
Renault is meer auto: een normaler
koetswerk, een viercilinder, meer ver
mogen en betere prestaties. Er worden
reeds meer Renault 4's dan 2 CV's
verkocht. Dit is ook een van de rede
nen waarom Citroën de 2 CV heeft op
gewerkt en in Ami 6-stijl heeft ge
bouwd. Het nieuwe model is bedoeld
om de verkoop van de vitale 2 CV te
stimuleren. Vorige pogingen (met Ami-
zittingen en Ami-motor) zijn niet zo
overtuigend gebleken.
De BMC-modellen zijn een goed
verkoopsucces geworden. De Re
nault 16 (en R 4) heeft de markt
positie van Renault aanmerkelijk
verbeterd. Volgend jaar komt deze
fabriek met een nieuw model la
R 4, de Renault 6,.
Ook Peugeot heeft met de 204 zeer
goede resultaten geboekt. De Itali
aanse Primula wordt minder goed
verkocht, maar dit is gedeeltelijk
te wijten aan de concurrentie van
de nieuwere Fiat-modellen.
Intussen heeft de door Chrysler
gecontroleerde Simca volgens de
zelfde constructieprincipes een ge
heel nieuwe wagen gemaakt, die on
getwijfeld een van de blikvangers
van de komende autosalons zal zijn.
De Simca 1100 lijkt in enkele opzich
ten op de BMC 1100 en de Peugeot
204. Volgens onze inlichtingen komt
de koetswerklijn enigszins overeen
met die van de BMC 1100, maar
dan met duidelijke Simca-trekken,
een conventionele motorkap, een
groot glasoppervlak en een kort uit
gebouwde koffer, waarvan het dek
sel en de achterruit één geheel vor
men, dat opklapbaar is. De vier-
deurs wagen is stabiel en eenvou
dig gestileerd.
Het prestatievermogen benadert
meer dat van de Peugeot 204 dan
van de BMC 1100. Met de 1.1 liter
motor van ongeveer 58 pk (SAE)
komt de topsnelheid in de buurt van
140 km/u. Tot 100 km/u accelereert
de wagen in goed 20 seconden.
De motor van de nieuwe Simca is
nieuw geconstrueerd. In principe is
deze gelijk aan die van de onlangs
gepresenteerde 1200 S coupé, die met
twee dubbele carburateurs een top
van ongeveer 170 km/u heeft (prijs
pl.m. f 11.000,-).
Over de rijeigenschappen en het
zitcomfort kunnen we pas iets zeg
gen als we de Simca hebben getest.
Dat hieraan extra aandacht is be
steed ligt voor de hand, vooral met
het oog op de scherpe concurrentie
in deze categorie. Wat de vering aan
gaat heeft Simca hier onafhankelijke
wielophanging eh torsiestaven toege
past. Uit ervaring weten we dat dit
systeem goed veercomfort garan
deert.
Naar de prijs van de nieuwe Sim
ca kan men slechts gissen. Vermoe
delijk zal de goedkoopste uitvoering
tussen 7 en 7V« mille komen te lig
gen. De 1100 wordt ook in luxe en
grand luxe versies geleverd.
Het zal er toch een keer van moe
ien komen. Volkswagen qua sty
ling nu niet bepaald een voorloper
in de automobielindustrie, zal na de
labrieksvakanties, een gewijzigde
serie auto's gaan maken. De wij
zigingen zijn, zoals men gewend is,
niet erg ingrijpend. Er komt op
«orte termyn beslist geen nieuwe
Volkswagen. In de nieuwe kever zul
len de koplampen iets hoger komen
te liggen en bij enkele typen van de
VW zal men nu ook een semi-auto-
matische versnellingsbak kunnen
krijgen. Tenslotte is er nog een ver
betering die overigens al op vrij-
vel alle Europese wagens wordt
toegepast, namelijk de luchtverver
sing. Tot dusverre moesten de ke
vers het doen met uitsluitend een
verwarming. Bij de 1968-er kevers
kan men nu ook onverwarmd de
frisse lucht binnenlaten via openin-
jen op het dashboard, maar dit
;eldt alleen voor de 1300 en 1500.
Volkswagen maakte voor de
Noordamerikaanse markt al gerui
me tijd een speciale kever met ho
ger geplaatste koplampen omdat de
koplampen van het type volgens de
Amerikaanse voorschriften iets te
laag zitten. Deze zelfde koplampen
komen nu ook op de niet voor Ame
rika bestemde kevers. Dat betekent
lus dat Volkswagen weer één mo
del kever gaat maken.
De grote, gebogen bumpers van
de kever gaan verdwijnen. In plaats
daarvan komen vrij rechte bum
pers, met een strook stootrubber
over de volle breedte. Verder komt
de opening van de benzinetank aan
ie buitenkant van de auto en krijgt
deze grotere achterlichten.
Een andere sluiting van de ventila-
De 1968-er Volkswagenkever
(links) heeft hoger geplaatste kop
lampen dan het tot dusverre be
kende model (rechts) en een
nieuwe bumper met stootrubber
(foto links).
tieraampjes moet het tenslotte min
der gemakkelijk maken om in de
kever in te breken.
Het zwaarste kevermodel, de 1500,
en de 1600-serie kunnen voortaan
lesgewenst worden voorzien van
een semi-hydraulische koppelom
vormer, een automatische koppe
ling en een gewone versnellingsbak.
Doordat de overbrengingsverhou
ding van een hydraulische koppel
omvormer variabel is, zijn ook de
totale overbrengingsverhoudingen
van omvormer met versnellingsbak.
Hierdoor hoeft men minder te scha-
celen dan bij een gewone versnel-
ingsbak, al moet de bestuurder dus
zelf de versnellingen blijven kiezen.
Koppelen en ontkoppelen gebeurt
automatisch.
Verder heeft Volkswagen een in
jectiemotor klaar voor produktie.
De Renault 6 wordt waarschijn
lijk begin 1968 uitgebracht. Evenals
destijds de Renault 16 zal het nieu
we model zijn proeftijd in Frankrijk
doormaken. De Renault 6 wordt
eigenlijk een grotere en elegantere
uitgave van de Renault 4, ook met
vijf deuren en voorwielaandrijving.
Het veersysteem is in principe ook
hetzelfde. De Renault 6 is royaler
opgezet dan de Renault 4, ongeveer
twintig centimeter langer, iets bre
der en een paar centimeter lager.
Vanwege het grotere raamopper-
blak en de de schuin aflopende ach
terzijde heeft de R 6 een beter fi
guur gekregen,
Onder de kap komt een
1000-1100 cc motor
De prijs zal vermoedelijk om en na
bij zes mille komen te liggen.
Het laatste Renaultnieuws is dat
de kleine Renault 4 een vierversnel-
lingsbak heeft gekregen.
Geholpen door Pininfarina, de beroemde Italiaanse ontwerper van auto
mobielen, schijnt Volkswagen intussen ijverig door te werken aan een op
volger voor de kever. Op grond van foto's van op de proefbaan bij de fabriek
gesnapte prototypen, maakte het Duitse blad Bildzeitung een tekening van
een auto, waarop de nieuwe kever misschien zal gaan lijken. Volgens deze
tekening zal de nieuwe VW een schuinaflopende achterkant krijgen en een
vrij forse neus. Motor en aandrijving zouden, naar Bildzeitung schijnt te
hebben vernomen, achterin blijven. Verwacht dat deze nieuwe Volkswagen,
die eindelijk eens werkelijk iets nieuws zal brengen, nog wel enige tijd op
zich zal laten wachten. Naar alle waarschijnlijkheid zal Volkswagen de
kever na het uitkomen van het nieuwe model, nog geruime tijd als een
soort standaardmodel handhaven.