Evert Schneider verloor van Nederlandse kampioen in straight sets OKKER IN FINALE TEGEN HAJER Hans Tesselaar stapte van fiets Jan Wienese toch in finale Geen sportieve hoogtepunten Europese atletiekploeg won verrassend van Amerika „Lelijke eend" was bij de schoonheidsspecialist Simca 1100 gaat BMC 1100 en Peugeot 204 beconcurreren NU 0#K FRISSE LUCHT IN DE VOLKSWAGEN Renault 6 komt in 1968 Kandidaten voor WK in Amsterdam Franse selectie voor WK op de baan NIEUWTJES UIT DE AUTOWERELD AI 19 jaar Degelijk en snel Judith Salomé en Tine Zwaan wonnen titel bij damesdubbel Weekend-sport op de radio Niet geschikt Beter gehalte Motor voorin en voorwielaandrijvinc Liever een ander Eerste kampioenen ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1967 DEN HAAG Vaandrig Evert Schneider, toegevoegd stafjurist bij het Staf commando Luchtmachtopleiding in Arnhem, heeft niet kunnen verhinderen dat de finale van de nationale tenniskampioenschappen morgen een herhaling te zien zal geven van de titelstrijd van vorig jaar: OkkerHajer. De 25-jarige afgestudeerde jurist, die vier jaar geleden in de kwartfinales als laatste Tom Okker een nederlaag toebracht, verloor nu van de drievoudige kampioen in straight sets: 97, 64, 63. Toch was de lange Hagenaar niet ontevreden: „Ik speel graag tegen Tom. Zijn spel is natuurlijk een paar klassen beter dan dat van de rest, maar in wezen is het ongecompliceerd. We spelen nu al zo'n acht jaar tegen elkaar en ik zie meestal wel aankomen wat hij gaat doen. Mijn pech is dat ik er meestal net te laat ben. Ik kan nog zoveel set- points krijgen, maar als het erop aankomt, trekt hij toch aan het langste eind." Ook nu maakte Evert Schneider op de zonnige, stille Metsbanen een aar dige show, zoals hij dat ook deed in de finale van twee jaar geleden. De partij stak in alle opzichten gunstig af bij de andere halve finale twee ba nen verder tussen Jan Hajer en Richard Kasten, van wie de laatstge noemde de tactiek van het hogere ten nis niet kon doorgronden. Na aanvan kelijk verweer liet hij zich in de twee de set keer op keer beet nemen door de trage backhandcross van Hajer en verloor met 75, 61, 63. Evert Schneider mag dan graag uit komen tegen Tom Okker, de Haarlem mer op zijn beurt heeft liever andere tegenstanders dan de flegmatieke Ha genaar, die ineens van tempo kan wis selen, plotseling vertraagt of ineens ge weldig versnelt op de forehand. Neder lands tennisser nummer één leek niet geheel fris. Twee sets lang liet hij veel te veel dropshots lopen. Pas in de der de set voerde hij het tempo zover op dat Schneider geen tijd meer had de backhand het vervaarlijke slice-effect van voordien mee te geven. De service was voor beide spelers een geducht wa pen. De grillige, in de betonnen kuip van de Mets toerende wind, maakte 't retourneren moeilijk. Vooral Okker sloeg vele aces. De Haarlemmer heeft de opgooi iets veranderd. De bal komt wat meer opzij, waardoor er meer rust in de gehele service-beweging is geko men. Toch forceerde Schneider al in de derde game een doorbraak. Hij deed dat nogmaals na een achterstand van 42 en nadat hij bij 65 drie set- points had teniet gedaan nog een keer na 66. Schneider reikte op eigen ser vice zelfs naar twee setpoints, maar hij deed deze kansen op setwinst te niet door tweemaal in het net te slaan. Okker buitte dat snel uit en greep de set op het vijfde setpoint. Beide spe lers concentreerden zich in de tweede set geheel op de eigen service. Okker had daarmee minder moeite dan Schnei der. Bij 45 weerstond de Hagenaar twee setpoints. Bij het derde slaakte de aan het net kansloos gepasseerde Tom Okker al een waarderende uit roep, maar de bal kwam net achter de achterlijn en Schneider stond met twee sets achter. De teleurstelling resulteer de in service-verlies in de volgende ga me, hetgeen uiteindelijk de partij be sliste. Op dat moment waren Jan Ha jer en Richard Kasten al naar de kleedkamer verdwenen. De Eindhoven- se sportleraar was beter op dreef dan de dag tevoren tegen Coebergh, maar kon toch weinig inspiratie putten uit de geringe tegenstand, die de Leimo- niasspeler hem bood. Zondag mag Ha jer het tegen Okker proberen. „Ik heb dit jaar vrijwel niet kunnen trainen. Na het toernooi van Eindhoven (drie we ken geleden) heb ik mijn racket uitge leend en het pas een dag voor de na tionale kampioenschappen teruggekre gen. Toch heb ik een leuk seizoen achter de rug gehad. Wie weet lukt het tegen Okker een beetje". Het matig bezette Centrecourt kreeg vrijdag reeds de eerste kampioenen te bejubelen. Hoewel erg enthousiast klonk het gejuich niet, daarvoor had de da mesfinale Judith Salomé/Tine Zwaan - Astrid Suurbeek/Ada Bakker te wei nig niveau. De Dash-combinatie had zich in de finale gespeeld dank zij een overwinning op Jenny Ridderhof en de opnieuw falende Els Veentjer. In de eindstrijd was het Ada Bakker, die in het geheel niet mee kon komen. De ont steking aan de knie dwong het Haag se meisje een statische positie aan het net in te nemen. Astrid Suurbeek liep voor twee, maar kon op de duur al dat overwerk niet aan, zodat Judith en Tine zegevierden in drie sets: 26, 62 en 6—4. De laatste uitslagen luidden: Gemengd-dubbelspelKwartfinales Lidy Jansen-Venneboer/Tom Okker - Ineke Aalbers/Eddy van 't Hoff 6-2, 6-1; Els Veentjer-Spruyt/Ron van Gel der - Astrid Suurbeek/Peter Soeters 63, 64; Ada Bakker/Niek Fleury - Marijke Janssen/Piet Veentjer 75, 75; Janny Ridderhof/Jaap Arends - Tine Zwaan/Fred Hemmes 57, 86, 6-4. In de halve finales worden morgen gespeeld: Lidy Jansen Venneboer/Tom Okker - Els Veentjer-Spruyt/Ron van Gelder; Jenny/ Ridderhof/Jaap Arends - Ada Bakker/Niek Fleury. Tom Okker:. opnieuw titel Evert Schneider: „Als het erop aan komt, trekt Tom toch aan het langste eind In de N RIJ-spor tuit zending Langs de Lijn" zondag 14.3017.00 uur, Hilversum II) zijn reportages te be luisteren van de Nationale tennis kampioenschappen in Scheveningen, de Nationale atletiekkampioenschap- pen in Rotterdam en de Europese kampioenschappen waterskiën in Am sterdam. Er komen voetbalreportages van de wedstrijden AjaxGo Ahead, Xerxes/DHCFeijenoord en MVV Sittardia en nabeschouwingen over de wedstrijden NECTelstar, Elinkwijk Volewijckers, SpartaDOS en Alk maar/ZaanstreekWillem II. Verder de koersen van de dravershaan Mere- veld. Na de zomeronderbreking hoort men ook weer Frits van Turenhout met de wekelijkse toto-uitslagen. In deel II van „Langs de Lijn(zon dag 18.0518.30 uur, Hilversum II), de gebruikelijke karakteristieken van de ere-divisiewedstrijden, nabeschou wingen van de tennis- en atletiek- kampioenschappen en eventueel nog een verslag van de Europese kam pioenschappen waterskiën. BRATISLAWA Hans Tesselaar, die woensdag nog tweede stond in de Ronde van Tsjecho-Slowakije en don derdag naar de achtste plaats afzakte, heeft vrijdag in de zesde etappe de strijd gestaakt. De zesde rit van Zvolen naar Velky Krtis over 152 kilometer werd gewonnen door de Tsjech Pavel Dolezal, die de snelste sprinter was in de grote kopgroep, waarin ook Cees Zoontjes en Milos Hrazdira, de leider in het algemeen klassement, zaten. Hans Tesselaar, die in het begin bij zonder actief was, zakte naarmate de rit vorderde samen met Jan Hesse, steeds verder af. Tesselaar stapte af, Hesse reed door en kwam ruim 33 min. na Dolezal over de streep. ST. CAHERINES (Ontario) De Amsterdamse skiff eur Jan Wienesse heeft zich via de herkansingen toch ge plaatst voor de finale van de skifs bij de Noordamerikaanse roeikampioen- schappen in de Canadese plaats St. Ca therines. Wienesse, die in de serie werd ver slagen door de Deen Niels Secher, won in een tijd van 8 min. 10,07 sec. de eerste heat van de herkansingen voor de Amerikaan John Nunn (8.14,58), de Japanner Toshiomi Kasagi (8.19,66) en 5 de Canadees Claude Sanders (8.29;70). De uitslag van de tweede heat was (waaruit ook twee skiffeurs overgaan naar de finale): 1. Jochen Meissner (Did.) 8.00,33; 2. Manfred Krausbar (Oost-Dld.) 8.07,16; 3. Robert Shitlaw (Austr) 8.28,86; 4. Otto Plettner (Me xico) 8.29,27. AMSTERDAM Ongeveer 3000 toe schouwers woonden vrijdagavond in het Olympisch Stadion te Amsterdam de wedstrijden bij tussen de kandidaten voor de wereldkampioenschappen wiel rennen. De uitslagen luidden: Landenwedstrijd Nederland - Dene marken (amateurs) tijdrit 1000 meter: 1/2. Niels Fredborg (Den) en Klaas Balk (Ned) 1 minuut 09,8 seconden. Nederland 1,5 punt, Denemarken 1,5 punt. Sprint amateurs: Eerste rit: 1. Charles Ruikers (Ned), laatste 200 meter in 14,- seconden; 2. Jan Ingstrup (de.). Tweede rit: 1. Lijn Loevesijn (Ned) 11,7; 2. Jorgen Jen sen (Den.). Derde rit: 1. Loevesijn 12,2, 2. Ingstrup. Vierde rit: 1. Ruikers 11,8, 2. Jensen. Nederland 2 punten, Dene marken 1 punt. Ploegachtervolging over 4000 meter: 1. Denemarkèn (Olsen, Isaaksson, Laursen en Ingstrup) 4 min. 39,3 sec.; 2. Nederland (Bongers, Van Piere, Van de Ruit en Pennings) 4.42,2. Nederland 1 pnt., 2. Denemarken 2 punten. Stayers wedstrijd I. Piet de Wit (Ned.) (gangmaker Koch) 30 km in 23 min. 50,1 sec.; 2. Oor Groe- newegen (Ned). (Pelser) op 2 ronden 3. Dries Helsloot (Ned) (Wiersma) op 2 ronden; 4. Cees Stam (Ned.) (Van Roey) op 4 ronden; 5. Ka vin Crowe (Austr.) (Walrave) op 4 ronden; 6. An tonio Carniel (It.) (Dagnoni) op 6 ron den; 7. Fermin Devleminck (Belg) (Lo- renzetti) op 6 ronden; 8. Harry Mi- chiels (Belg.) (De Graaf) op 7 ronden. Tandem: eerste rit: 1. Denemarken (Fredborg/Sarto), laatste 200 meter in 11 sec.; 2. Nederland (Balk/Ruikers). Tweede rit: 1. Nederland, 10.8, 2. De nemarken. Derde rit: 1. Denemarken II,4, 2e Nederland. Denemarken 2 punten, Nederland 1 punt. PARIJS De Franse ploeg voor de wereldkampioenschappen op de baan die van 23 tot en met 29 augustus in Amsterdam worden gehouden, is als volgt samengesteld: Amateurs: Sprint: Pierre Trentin, Daniel Moreion en Amedee Detraux; achtervolging: Ber nard Damet en Gilles Fedoroff; tandem: Trentin/Morelon en Andre Martin/De- traux; lkilometer tijdrit: Trentin en Moreion; ploegachtervolging: Alain van Lancker, Fedoroff, Jean Pierre Mi- choux, Darmet, Christian Boulnois, Jack Mourioux en Guy Grandjean; ach ter grote motoren: Christian Giscos, Alain Marechal en Joseph Philippe. Professionals: Sprint: Michel Rousseau, Bernard Charruau en Robert Verdeun; achter volging: Charly Grosskost; achter grote motoren: Jean Raynal, Daniel Salmon en Michel Scob. Dames: Sprint: Gisele Caille en Colette Savary (reserve: Marie Simone Jaudin); achter volging: Jacky Barbedette en Marie Si mone (reserve: ir>co «ïïmonV MONTREAL De ontmoeting tussen de atletiek ploegen van Amerika en Europa heeft een verrassende over winning opgeleverd voor de atleten uit de oude wereld: 169155 punten. Toch heeft dit eerste treffen in het Autostadion van Montreal niet die sportieve hoogtepunten opgeleverd waarop gerekend was. Niet alleen wa ren de weersomstandigheden slecht, op de eerste dag regende het en donder dag maakte een felle wind goede prestaties onmogelijk, maar ook de kwaliteit van de baan en de organi satie liet bijzonder veel te wensen over. De Europese heren, die na de eer ste dag tegen een 79-74 achterstand aankeken, hadden hun overwinning (109-100) te danken aan de vijf dubbe le overwinningen, die zij op de tweede wedstrijddag behaalden. Verrassend waren vooral de eerste en tweede plaat sen op typisch „Amerikaanse" num mers als discuswerpen en kogelslinge ren. Amerika verspeelde ook nog kost bare punten door de diskwalificatie van de 4 x 100 meter-ploeg en het feit dat oud-wereldrecordhouder Bob Seagren, zwaar gehinderd door de wind, zijn aanvangshoogte (4,90 meter) bij het polsstokhoogspringen, driemaal miste. Voor deze wedstrijd was Montreal ze ker niet de geschiktste plaats. Alleen het feit dat in deze Canadese stad de Expo '67 wordt gehouden, was niet vol doende om de belangstelling van de at leten te wekken. Daarom ontbraken in beide teams nogal wat topatleten. Wan neer over twee jaar deze wedstrijden in Europa (waarschijnlijk Stuttgart) wordt gehouden, zullen ongetwijfed ook meer over twee jaar deze wedstrijd tribunes zitten. Ondanks de felle wind en de minder aangename temperatuur werden don derdagavond enkele zeer goede presta ties geleverd. Op de 200 meter revan cheerde John Carlos, een krachtig ge bouwde neger-sprinter, zijn ploegge noot Willie Turner, die de dag daarvoor op de 100 meter van de Fransman Ro ger Bambuck had verloren. De in de buitenbaan gestarte Carlos had al di rect enkele meters voorsprong op Bam buck, die wat traag was vertrokken. De Fransman herstelde zich nog wel, maar Carlos gaf zijn voorsprong niet prijs: 20.5 - 20.9. Van uitstekend gehalte was ook het openingsnummer van de tweede dag, de 400 meter horden, die een gemak kelijke overwinning opleverde voor Ron Whitney. De Amerikaan passeerde op het laatste rechte eind de leidende En gelsman Sherwood en won in 50.1 sec. Sherwood finishte 0.7 sec. later. Franz-Josef Kemper, de Europese re cordhouder op de 800 meter (1.44.9), die in Montreal een aanval had willen doen op het wereldrecord van Peter Snell (1.44.3), kreeg geen steun. Nadat •de eerste ronde te langzaam was ge lopen, nam Kemper zelf de kop, waar na hij niet meer werd bedreigd. De Fransman Dufresne zorgde zelfs nog voor een verrassende tweede plaats. Van beter gehalte was hetzelfde num mer bij de dames. De Amerikaanse Ma deleine Manning legde haar tegenstand sters vanaf het begin een bijzonder hoog tempo op, door de eerste ronde in 58 sec. af te leggen. Toen zij daar na het tempo nog eens opvoerde kon alleen de 18-jarige Europese kampioe ne Vera Nikolic (Zd.-Sl.) haar volgen. Het tweetal liep bijna de volledige 2e ronde zij aan zij. Tweemaal probeer de de Zuidslavische langs haar tegen standster te komen, doch zij werd twee keer opgevangen. Na een verbitterd duel kwam het tweetal bijna gelijk over de streep. Madeleine Manning won, doch het duo kreeg dezelfde tijd: 2.02.6. Van de vier technische nummers, die donderdag bij de heren werden ver werkt, wonnen de Amerikanen er geen. Ludwig Danek, de wereldrecordhouder zegevierde bij het discuswerpen, de Hongaar Kolacsai was de sterkste bij het hinkstapspringen, terwijl de Duit ser Uwe Beyer het kogelslingeren won. Een bittere pil voor de Amerikanen was hun nederlaag bij het polsstok hoogspringen. Bob Seagren miste de aanvangshoogte (4,90 m) drie maal terwijl Dick Railsback evenals de Griek Papanicalaos op 5.10 meter bleef staan. Herve d'Encause (Fr.) won met 5.20 meter. Bij de dames had Irena Kirszenstein, die op de eerste dag de 100 meter op de streep verloor van Wyomia Tyus, op de 200 meter geen tegenstand. De Poolse wereldrecordhoudster zegevier de onbedreigd in 23,3 sec. De Jamai- caanse Una Morris eindigde op 0,6 sec. als tweede. Tegenover de dubbele Ame rikaanse overwinning op de 80 meter horden stond het Europese succes bij het kogelstoten, waar de Oostduitse Margitta Gummel en Renate Boy meer dan drie meter op hun Amerikaanse concurrenten voorbleven. Citroën introduceert op de Parijse autosalon een nieuwe versie van de bekende 2 CV. Bij de ontwikkeling van het koetswerk heeft de Ami 6 als model gefungeerd. De afmetingen zijn vrijwel ongewijzigd en het praktische oldak is gehandhaafd, maar dit kan nu van binnen worden geopend en ge sloten. Van de Ami 6 heeft de nieuwe 2 CV de opklapbare achterdeur over genomen. Om meer bagageruimte vrij te maken is het reservewiel onder de motorkap ondergebracht. De zijpane len en de motorkap zijn, evenals bij de Ami, geprofileerd. Het nieuwe mo del staat tussen de Ami 6 en de be staande 2 CV, die normaal in produk- tie blijft. Met het aangepaste koetswerk ziet het nieuwe exemplaar van de 2 CV er minder „lelijk" uit. Het interie. gelijk gebleven aan dat van het ex; model. Het dashboard is in Ami-L.ji uitgevoerd. Motorisch is de wagen iets krachtiger geworden. De cilinderinhoud is nog 425 cc, maar het vermogen is, o.a. door een lichte verhoging van de compressie van 18 op ongeveer 20 pk (SAE) gebracht. De topsnelheid is 100 km/u in plaats van 95. Het motorge luid kon, gebruikmakend van de erva ringen met de Ami 6 iets worden ver minderd. De voorwielaandryvers hebben nieuwe versterking gekregen. Na de Peu geot 204, die vooral in Frankryk een bestseller is geworden, krjjgen we nu de nieuwe Simca 1100. Dit model heeft evenals de 204, de BMC-typen 850, 1100 en 1800, en de Primula van Fiat-Autobianchi de motor dwars voorin. Deze plaatsing heeft het voordeel dat de wagen betrekkelijk kort kan worden gehouden, zonder dat de passagiersruimte er onder Ijjdt. Voorwielaandrijving heeft een positieve invloed op de rijeigenschappen en verscheidene construc teurs hebben zich hierop steeds meer toegelegd. Commerciële argumenten hebben hierbij ook een rol gespeeld, want wagens met voorwielaandrijving winnen steeds meer terrein. In de gevarieerde automobielwereld is de 2 CV een begrip geworden. Het gepresenteerd. Niemand nam deze won gehouden. Het werd in 1948 in Parij» gepresenteerd, iemand nam deze won derlijke auto, die „een paraplu op vier wielen" werd genoemd, ernstig op. Maar de Franse mini-wagen heeft zich goed weten te handhaven. Hij wordt nog goed verkocht, maar de verkoop is de laatste jaren gaandeweg terug gelopen. Er zijn op de markt concur renten verschenen, die moderner, prak tischer, en sneller zijn. Veel 2 CV-rij- ders zijn op de Ami 6 overgestapt. An dere firma's gingen ook kleine, goed kope auto's bouwen. In Frankrijk is de Renault 4 een gevaarlijke concur rent van de 2 CV geworden. De kleine Renault is meer auto: een normaler koetswerk, een viercilinder, meer ver mogen en betere prestaties. Er worden reeds meer Renault 4's dan 2 CV's verkocht. Dit is ook een van de rede nen waarom Citroën de 2 CV heeft op gewerkt en in Ami 6-stijl heeft ge bouwd. Het nieuwe model is bedoeld om de verkoop van de vitale 2 CV te stimuleren. Vorige pogingen (met Ami- zittingen en Ami-motor) zijn niet zo overtuigend gebleken. De BMC-modellen zijn een goed verkoopsucces geworden. De Re nault 16 (en R 4) heeft de markt positie van Renault aanmerkelijk verbeterd. Volgend jaar komt deze fabriek met een nieuw model la R 4, de Renault 6,. Ook Peugeot heeft met de 204 zeer goede resultaten geboekt. De Itali aanse Primula wordt minder goed verkocht, maar dit is gedeeltelijk te wijten aan de concurrentie van de nieuwere Fiat-modellen. Intussen heeft de door Chrysler gecontroleerde Simca volgens de zelfde constructieprincipes een ge heel nieuwe wagen gemaakt, die on getwijfeld een van de blikvangers van de komende autosalons zal zijn. De Simca 1100 lijkt in enkele opzich ten op de BMC 1100 en de Peugeot 204. Volgens onze inlichtingen komt de koetswerklijn enigszins overeen met die van de BMC 1100, maar dan met duidelijke Simca-trekken, een conventionele motorkap, een groot glasoppervlak en een kort uit gebouwde koffer, waarvan het dek sel en de achterruit één geheel vor men, dat opklapbaar is. De vier- deurs wagen is stabiel en eenvou dig gestileerd. Het prestatievermogen benadert meer dat van de Peugeot 204 dan van de BMC 1100. Met de 1.1 liter motor van ongeveer 58 pk (SAE) komt de topsnelheid in de buurt van 140 km/u. Tot 100 km/u accelereert de wagen in goed 20 seconden. De motor van de nieuwe Simca is nieuw geconstrueerd. In principe is deze gelijk aan die van de onlangs gepresenteerde 1200 S coupé, die met twee dubbele carburateurs een top van ongeveer 170 km/u heeft (prijs pl.m. f 11.000,-). Over de rijeigenschappen en het zitcomfort kunnen we pas iets zeg gen als we de Simca hebben getest. Dat hieraan extra aandacht is be steed ligt voor de hand, vooral met het oog op de scherpe concurrentie in deze categorie. Wat de vering aan gaat heeft Simca hier onafhankelijke wielophanging eh torsiestaven toege past. Uit ervaring weten we dat dit systeem goed veercomfort garan deert. Naar de prijs van de nieuwe Sim ca kan men slechts gissen. Vermoe delijk zal de goedkoopste uitvoering tussen 7 en 7V« mille komen te lig gen. De 1100 wordt ook in luxe en grand luxe versies geleverd. Het zal er toch een keer van moe ien komen. Volkswagen qua sty ling nu niet bepaald een voorloper in de automobielindustrie, zal na de labrieksvakanties, een gewijzigde serie auto's gaan maken. De wij zigingen zijn, zoals men gewend is, niet erg ingrijpend. Er komt op «orte termyn beslist geen nieuwe Volkswagen. In de nieuwe kever zul len de koplampen iets hoger komen te liggen en bij enkele typen van de VW zal men nu ook een semi-auto- matische versnellingsbak kunnen krijgen. Tenslotte is er nog een ver betering die overigens al op vrij- vel alle Europese wagens wordt toegepast, namelijk de luchtverver sing. Tot dusverre moesten de ke vers het doen met uitsluitend een verwarming. Bij de 1968-er kevers kan men nu ook onverwarmd de frisse lucht binnenlaten via openin- jen op het dashboard, maar dit ;eldt alleen voor de 1300 en 1500. Volkswagen maakte voor de Noordamerikaanse markt al gerui me tijd een speciale kever met ho ger geplaatste koplampen omdat de koplampen van het type volgens de Amerikaanse voorschriften iets te laag zitten. Deze zelfde koplampen komen nu ook op de niet voor Ame rika bestemde kevers. Dat betekent lus dat Volkswagen weer één mo del kever gaat maken. De grote, gebogen bumpers van de kever gaan verdwijnen. In plaats daarvan komen vrij rechte bum pers, met een strook stootrubber over de volle breedte. Verder komt de opening van de benzinetank aan ie buitenkant van de auto en krijgt deze grotere achterlichten. Een andere sluiting van de ventila- De 1968-er Volkswagenkever (links) heeft hoger geplaatste kop lampen dan het tot dusverre be kende model (rechts) en een nieuwe bumper met stootrubber (foto links). tieraampjes moet het tenslotte min der gemakkelijk maken om in de kever in te breken. Het zwaarste kevermodel, de 1500, en de 1600-serie kunnen voortaan lesgewenst worden voorzien van een semi-hydraulische koppelom vormer, een automatische koppe ling en een gewone versnellingsbak. Doordat de overbrengingsverhou ding van een hydraulische koppel omvormer variabel is, zijn ook de totale overbrengingsverhoudingen van omvormer met versnellingsbak. Hierdoor hoeft men minder te scha- celen dan bij een gewone versnel- ingsbak, al moet de bestuurder dus zelf de versnellingen blijven kiezen. Koppelen en ontkoppelen gebeurt automatisch. Verder heeft Volkswagen een in jectiemotor klaar voor produktie. De Renault 6 wordt waarschijn lijk begin 1968 uitgebracht. Evenals destijds de Renault 16 zal het nieu we model zijn proeftijd in Frankrijk doormaken. De Renault 6 wordt eigenlijk een grotere en elegantere uitgave van de Renault 4, ook met vijf deuren en voorwielaandrijving. Het veersysteem is in principe ook hetzelfde. De Renault 6 is royaler opgezet dan de Renault 4, ongeveer twintig centimeter langer, iets bre der en een paar centimeter lager. Vanwege het grotere raamopper- blak en de de schuin aflopende ach terzijde heeft de R 6 een beter fi guur gekregen, Onder de kap komt een 1000-1100 cc motor De prijs zal vermoedelijk om en na bij zes mille komen te liggen. Het laatste Renaultnieuws is dat de kleine Renault 4 een vierversnel- lingsbak heeft gekregen. Geholpen door Pininfarina, de beroemde Italiaanse ontwerper van auto mobielen, schijnt Volkswagen intussen ijverig door te werken aan een op volger voor de kever. Op grond van foto's van op de proefbaan bij de fabriek gesnapte prototypen, maakte het Duitse blad Bildzeitung een tekening van een auto, waarop de nieuwe kever misschien zal gaan lijken. Volgens deze tekening zal de nieuwe VW een schuinaflopende achterkant krijgen en een vrij forse neus. Motor en aandrijving zouden, naar Bildzeitung schijnt te hebben vernomen, achterin blijven. Verwacht dat deze nieuwe Volkswagen, die eindelijk eens werkelijk iets nieuws zal brengen, nog wel enige tijd op zich zal laten wachten. Naar alle waarschijnlijkheid zal Volkswagen de kever na het uitkomen van het nieuwe model, nog geruime tijd als een soort standaardmodel handhaven.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7