„Coco" Chanel 85 jaar REIN KOK eeuw keizerin in de kunst van de haute couture Drogisterij 12656 winkelmeisje nette juffrouw of weduwe Voor het ,,ruwe" werk, zoals schrobben, dweilen en boenen, zijn moderne machines aanwezig. Ook kantoren hebben dagelijks een „beurt" nodig! Voor dit werk dat over het algemeen in de avond- en ochtenduren wordt gedaan, zoeken wij nog enige Zoekt U een prettige bijverdienste? Komt IJ dan eens, geheel vrijblijvend en bij voorkeur 's morgens tussen 9 en 11 uur, praten op onze afdeling Personeelszaken. Twee jaar vasten en toch kern gezond Julianaziekenhuis Veenendaal HUISHOUDELIJKE HULP A. TH. ONINK Bont in zeldzaam uitgebreide collectie: Nerts, Persianer pattes. Bisam. Dankali, Zobelfeh, Kidskin, Nerts-murmel en Lambleg. Vele klassieke en modieuze modellen: kort, 7/8 en lang. in: zwart, bruin, lever en grijs. WOENSDAG 23 AUGUSTUS 1967 Gabrielle („Coco") Cha nel, de beroemde Franse modeontwerpster, werd 11 augustus 85 jaar. Naar aanleiding daarvan heeft onze speciale medewerker Joseph Barry, exclusief voor ons blad een bezoek gebracht aan het hoofd kwartier van Chanel te Pa rijs. Nog altijd onbestre den zwaait zij de scepter in Rue Cambon 31, 'n per ceel met zes verdiepingen, waar „Coco" woont en waar zij werkt. Al meer dan een halve eeuw re geert zij vandaar uit over het keizerrijk van de hau te couture. In een open hartig interview gaf zij haar mening, over de mo de, over de vrouw, over de man, over de jeugd en vertelde zij iets van haar veelbewogen carrière. Voor eenvoudige, beschaaf de weduwnaar, 68 jr, Ned- Hervormd, zoek ik een om zijn huishouding te verzorgen. -Aantrekkelijke werk kring voor iemand die van een gezellig huiselijk leven houdt. Soil, aan de Maatsch. werk ster v. h. Chr. Soc. Cen trum, J. P. C. Leinweber- straat 31 te Veenendaal, tel. 08385 - 10232 Ik voel er eigenlijk niets voor om op mijn praatstoel te gaan zitten en iemand mijn levensverhaal te vertellen. Ik moet nu eenmaal een hoop ■werk verzetten. Een tijdje ge leden vroegen twee jonge re porters mij een interview. Ik dacht dat een hunner de zoon was van een man die ik erg heb bewonderd achteraf bleek dat ïfc mij had vergist), en ik ging op hun verzoek in. Zij zeiden dat zij nog maar kort in het vak waren en nu bezig waren om drie vragen te stellen aan beroemde lie den. Mochten zij die vragen ook aan mij voorleggen Ak koordzei ik, „ik zit tegen over u en u bent nu eenmaal voor dit doel gekomen." ,JIoe oud bent u eigenlijk?" vroe gen zij toen. Ik repliceerde, dat dit afhankelijk is van een bepaalde dag en van de men sen in wier gezelschap ik mij bevind en dat ik op dit moment juist duizend jaar xoas gewor den. Daarna werd ik echt boos. „Weet u niet dat u nimmer mag informeren naar de leef tijd van een vrouw die niet meer piepjong is?" zei ik. ,JJet is beter dat u nu ver trekt en eerst uw vak leert. Als u zover bent, kunt u te rugkomen." Zij putten zich uit in excuses. Zij waren de wanhoop nabij, doch ik bleef erbij: „Het is heus beter dat u nu gaat." Zij gingen. Ik hoorde dat de deur zich ach ter hen sloot. Toen sprong ik op en holde achter hen aan. Ik wilde namelijk wel eens weten hoe die beide andere vragen zouden hebben geluid, doch het was al te laat..." Q Misschien wilden zij al leen maar weten hoe u staat tegenover een probleem dat niet alleen de vrouw doch alle stervelingen benauwt: het probleem van het ouder worden Ouder worden. Inderdaad, dat is het grote probleem van het leven. Het is niet gemak kelijk op te lossen. 0 Klopt het, dat er volgens u geen vaste maatstaf is bij het bepalen van de leef tijd? Ja! Ik heb het eens aldus onder woorden gebracht: „Als u niet meer erg jong bent, zorg er voor dat u eerst ouder wordt en daarna weer jonger." Weet u: als u niet meer zo jong bent, dan zeg gen de mensen „Wat ziet u er vandaag geweldig uit." Eigenlijk willen zij dan zeg gen: „Akkoord, u bent oud, doch u ziet er iets jonger uit." Maar is het nu zo heel ple zierig als de mensen dat zeg gen? Voor mij hoeft het niet! 0 Wanneer is iemand eigen lijk oud? Na 45 jaar is niemand meer echt jong. Het is dwaas als men dat desondanks zou den ken. Het maakt een vreemde indruk als men oud wordt en meent dat dit niet het geval zou zijn. 0 U bent juist beroemd ge worden vanwege de „young look", de jeugdige stijl van uw modellen. Dat toil zeggen: een vrouw zo jeugdig mogelijk kleden. Het is daarbij bepaald niet de bedoeling elke vrouw er als een meisje van zeventien te laten uitzien. Dat zou ridi cuul zijn voor vrouwen die deze leeftijd al lang zijn ge- Het is de tijd om Uw medicijnkastje te inspecteren. Nog maar een tiental dagen en er is weer een in de maand Hebt U nog ASPIRINE GRIEPPOEDERS VITAMINES HANDLOTION bijv. Atrix in voorraad Denk ook eens aan LEVERTRAAN (ev. met een smaakje) Gelderland/hoek Hoogstraat Veenendaal Telefoon passeerd. Als men veertig is moet men nu eenmaal verge ten dat men er met twintig zo verrukkelijk heeft uitge zien in een blauwe jurk met blonde haren. Maar 'n vrouw kan op iedere leeftijd onweer staanbaar zijn. Hoe? Het mysterie moet in de plaats van de jeugd komen. Je moet je niet geobsedeerd voelen door de Lolita's-Elé- gance is niet het privilege van tieners, maar van hen, die al een vaste lijn in het le ven hebben ontdekt. Als ik 'n zoon zou hebben zou ik mijn best doen hem er van te door dringen dat ik de mooiste vrouw ben die hij ooit had ontmoet tot hij de vrouw leert kennen met wie hij gaat trouwen. Het is geen kwestie van geld, maar van warmte, élégance. 0 Wat bedoelt u daar pre cies mee: élégance? Geld speelt daarbij geen rol. Élégance is niet het tegenge stelde van armoede. Het is het tegengestelde van onverschil ligheid en van verwaarlozing. Iedereen kan overdrijven met kleding, doch nimmer met élégance. Een lelijke vrouw kan haar best doen dat haar tekortkomingen niet worden opgemerkt. Dat gelukt echter nimmer al s er sprake is van verwaarlozing. En er is zo weinig voor nodig. Een paar kilo's gewichtsverlies dank zij een beetje minder eten, een vleugje make-up hier of daar. En het gedrag, de manier van lopen, de manier waarop een vrouw gaat zitten. De kleding geeft niet de doorslag. Het gaat erom dat de mensen u prettig vinden, gewoon door uw aanwezigheid. Charme is belangrijker dan schoonheid. U hebt het over „de ma nier van lopen, de manier van zitten" Het is dus een kwestie van stijl? Ja, je moet bepaalde dingen nu eenmaal op een bepaalde manier doen. Die kunst moet men leren verstaan. Als wij 't hebben over „kunst": de eer ste kunst die een vrouw moet beheersen is: charme. Een vrouw moet voor alles pro beren charmant te worden. Daarna kan zij leren hoe zij zich dient te kleden. Sommige mannen worden er wanhopig van. Laatst zei ik tegen een man: ,JZlopt het dat u binnen kort gaat trouwen?" Hij riep verschrikt uit: „Trouwen, ik? Hoe komt u erbij? Nooit!" Toch was het een heel norma le man. Niet briljant, maar ook geen saaie piet. Hij zou een heel redelijke echtgenoot zijn. Wat weerhoudt hem dan? O! Van alles en nog wat. De moderne vrouw eist een man volledig op; hij moet voortdu rend voor haar in de weer zijn. Ik geloof trouwens dat een vrouw van nature een be zitsinstinct koestert, al weet zij dat ook nog zo goed te ca moufleren. 0 En de man dan? Een man geeft zich van na ture. Een•- intelligente vrouw kan de man de illusie ver schaffen dat hij zich inder daad voortdurend geeft. Dat is geen bedriegerij, dat is di plomatie. In het dagelijks le ven is diplomatie veel essen tiëler dan bij de buitenlandse N.V. NEDERLANDSCHE MAATSCHAPPIJ VAN KOGELLAGERS, WAGENINGSELAAN 2. 5KF VEENENDAAL, TELEFOON 08385 - 19010 ken van Chanel telde. En toen zou u hebben gezegd: toch is er maar één, de mijne. Klopt dat verhaal? Niet helemaal, 28 lijkt mij een beetje overdreven. Er wa ren er misschien acht of ne gen. Hoe het ook zij: een ko pie is mij liever dan diefstal. Er zijn duizend en één coutu- rières in Frankrijk. Hoe zou den zij moeten werken als wij niet bestonden? Laat ze maar kopiëren. Ik sta aan de kant van de vrouwen en de coutu- rières en niet aan de kant van de modehuizen. 0 U doet me denken aan Pi casso. Dat heb ik al eens eerder gehoord. Q Waardeert u een elegante man? Ik verafschuw elegante man nen. Ik heb een grondige he kel aan mannen die zich pre cies zo kleden als hun zoon, of zich kleden alsof zij naar een bal masqué gaan. 0 Heeft u niet gewerkt voor Romy Schneider en Eliza beth Taylor Ah! Romy! Van wie heeft u dat gehoord? Ik heb het ge daan voor Visconti. Hij klopte bij me aan en vroeg mij me over Romy te ontfermen ten behoeve van zijn film. Ik heb haar toen eens bekeken. Een tikje mollig, maar niet kwaad. Ik moest haar silhouet wat langer maken. De beste oplos sing ivas haar te kleden met een van mijn traditionele tail leurs. Dat zijn de modéllen die ik het best vind. Wij had den dezelfde taille. Natuurlijk is zij dikker, maar het ging. Er is overigens slechts één ster die alles kan dragen. Dat is Elizabeth Taylor. Als zij in de buurt is voel je haar aan wezigheid. Een echte ster. Heeft u nooit de geschie denis van uw carrière op schrift willen stellen? Bedoelt u: mijn leven? 0 Ja. Mijn leven acht ik niet van belang. Niet in de zin van „het verleden", in de zin van „me moires" en al dat gedoe. Ik ben trouwens geen schrijfster. Schrijven is een kunst, een beroep waar ik de grootste be wondering voor heb, maar het is niet mijn vak. Ik ben een couturière die het leven heeft leren kennen. Als ik de waar heid zou vertéllen, zou ik als monster worden beschouwd, zelfs als ik alleen maar zou. kwaadspreken over mezelf. Maar het zou nog erger zijn om de waarheid niet te vertél len. De volledige waarheid zou griezelig, beestachtig zijn. U heeft eens gezegd: „Het verdringen van bepaalde hartstochten maakt t gemak kelijker hartstochten uit te leven waarvan het geluk rechtstreeks afhankelijk is". Wat bedoelt u daarmee? Vooral jaloezie. Jaloezie is het ergste van allemaal, de meeste levens worden erdoor verwoest. Een vrouw moest eigenlijk nooit jaloers worden over de kleine lief desper ikél- tjes van een man. 0 En de liefdesperikeltjes van een vrouw. Hoe staat het daarmee? Een vrouw ondergaat alleen maar grote liefdesperikelen. Daardoor zijn zij niet supe- reur aan de man, wel anders. Vroeger hadden de mannen re den om jaloers te zijn als hun vrouw met een andere man danste. Vroeger werd er ge danst op een wijze, die de ja loezie prikkelde. Maar kijk nu eens! Ze raken elkaar niet eens meer aan. De dame wordt niet ten dans gevraagd. De partner wordt gewoon nageaapt, als bij de wilden. Het is misschien prettig voor mensen van uw leeftijd, maar voor mijn generatie! Afschuwelijk (NVO) VASTEN is in India een vorm van boe tedoening, van streven naar geestelijke volmaakt heid en soms ook wel van protest. Mahatma Gan dhi (de kampioen voor India's onafhankelijkheid) was iemand, die heel lang zonder eten kon, maar als „vaster" kon hij toch nauwelijks in de schaduw staan van de re cordhoudster op het stuk van vasten. Die recordhoudster was een jonge Indiase vrouw, Djanalakshmi geheten. Zij volbracht het om bijna twee jaar achtereen geen voedsel tot zich te nemen. De Indiase art sen begrepen het niet. En zelfs de Inndiase fa- kins waren verbaasd over haar prestatie. De artsen die Djanalakshmi na haar lcnge vasten zorgvuldig onderzochten, vonden geen tekenen van verma gering of van verzwak king. Aan een verklaring waagden zij zich na het onderzoek niet. Westerse geleerden, die de rapporten van hun In diase collega's bestudeer den, wisten al evenmin een verklaring te geven. Daarom is men wel haast genoodzaakt om waarde toe te kennen aan de opvatting van In diase mystici, die als hun mening gaven, dat Dja nalakshmi beschikte over bijzondere, occulte krach ten en dat zij, als zij dat had gewild, nog veel lan ger dan twee jaren had kunnen vasten zonder er schadelijke gevolgen van te ondervinden. Die wijze mannen zeiden voorts, dat het echter niet verstandig en ook niet goed is om een te groot gebruik te maken van occulte gaven. De mens is nu eenmaal een aards wezen en moet dus ook (vonden zij) naar aardse trant leven. De mannen der weten schap in India verwier pen die „occulte verkla ring" niet bij voorbaat, maar toch blijven zij zich bezighouden met het „Raadsel van Djanalak shmi" in de hoop, een wetenschappelijk aan vaardbare verklaring van dat raadsel te vinden. Van mijn tantes moest ik tot 5 uur 's middags werken om mijn uitzet te verdienen. Ten slotte gelukte het mij eraan te ontvluchten. Ik trok naar Pa rijs met in mijn koffertje één enkele jurk en een massa leu gens. 9 Leugens De leugens uit de boeken. Wat héb ik veel gelezen! Als ik kinderen had, zou ik ze grootbrengen met romans. Je kunt er alles uithalen, bijna alles. Na verloop van tijd leer je de rest. politiek, want het dagelijks le ven duurt een mensenleven lang. En ik kan u verzekeren: een mens leeft lang. Als dat niet het geval was zouden wij er trouwens niet zoveel belang aan hechten. Onze tekortko mingen zouden dan geen ról spélen. 0 Uitgaande van uw eigen leven wat zou u dan in enkele woorden tot alle vrou wen willen zeggen? Kan dat, veel zeggen in en kele woorden? Vooruit dan! U kijkt er misschien van op, maar volgens mij kan de vrouw zich nog het beste hou den aan een conventionele mo raal als zij tenminste gelukkig wil worden. Zo niet, dan moet zij geweldig flink zijn. En uit eindelijk zal zo'n vrouw een afschuwelijke prijs moeten be talen: eenzaamheid! Ik weet wat dat wil zeggen. Het is het ergste wat een vrouw kan overkomen. Eenzaamheid kan voor een man een stimulans zijn, zich waar te maken in het bestaan. Een vrouw wordt erdoor opgegeten. Ook als je man onverschillig is gewor den of saai, is het nog beter bij hem te blijven dan verder alleen door het leven te gaan. Waarom bent u eigenlijk zelf nooit getrouwd Louter en alleen vanwege mijn werk. Ik heb van twee mannen gehouden, doch zij hebben er nooit begrip voor kunnen opbrengen. Zij waren gefortuneerd. Zij konden niet begrijpen dat een vrouw, een rijke vrouw, wilde blijven werken. Ik zou Maison Chanel nimmer in de steek hebben kunnen laten Het is tenslotte mijn kind. Ik heb 't gemaakt uit het niet. „Waarom zouden wij trouwen?" heb ik eens ge zegd tegen de hertog van Westminster „Wij zijn sa men. Men accepteert het. En ik vestigde daarbij zijn aan dacht op een echtpaar dat juist gewikkeld was in zo'n onbenullig gesprek, typerend voor getrouwde mensen. „Als dat tussen ons zou gebeuren, zou ik prompt de benen ne men", zei ik. Ik heb nooit wil len aanleunen tegen een man die groter was dan een vogel. Of dat zon forse man te gen u zou aanleunen? Inderdaad. Je wordt er flink van als je je aan sleur weet te onttréken. Niet veel men sen beseffen het doch echt ge luk heb ik nooit gekend. Al leen toen ik nog zeventien of achttien was toen was het soms fijn. Maar kent u overi gens iemand die werkelijk ge lukkig is? 0 Enkelen, een paar echtpa ren. Maar u heeft mis schien alleen geprobeerd iets tot stand te brengen, u heeft misschien niet naar geluk ge zocht. Is dat niet het lot van elk genie? Genie? Couture heeft niets te maken met genialiteit. Wij zijn geen artiesten. Wij' zijn „artisans", amboachtslieden werkers met een bepaalde smaak. 0 Maar is het niet juist dat u zich heeft willen waar maken Ik was aanvankelijk te jong om te beseffen waar ik naar streefde. Als kind zocht ik lief de. Ik heb die toen niet gevon den. Later heb ik meer liefde gevonden dan mij lief was. Ik heb een nare jeugd gehad. 0 Als u het nog eens over kon doen, zou u dan uw leven anders inrichten Ja. Het zou wel verschil maken. Ik heb nooit iemand opzettelijk willen kwetsen, doch ik heb het toch gedaan. Waarvan ik werkelijk goed op de hoogte ben, dat is mijn werk. Mijn leven lang heb ik gevochten tegen sleur. Juist daarom heb ik gewerkt. Ik -heb gedaan om het geld. Geld heb ik genoeg. Ik heb het ook niet voor de vrou wen gedaan. Ik ken ze te goed. Telkens ontmoet ik vrouwen die niets voorstellen, die niets ondernemen. Eigenlijk zijn 't dode vrouwen. 0 Was verveling de oorzaak dat u in 1954 opnieuw aan de slag bent gegaan Ja en neen! Het kwam ook door die new look". Het was eigenlijk absurd te denken dat mode afhankelijk zou zijn van de lengte van de jurk, van een korte of van een lan ge rok. De mode is natuurlijk een kwestie an smaak, van goede smaak en de roklengte is afhankelijk van de benen. Zijn de benet mooi, laat ze gerust zien. Zo niet, blijf eraf. Is het niet erg simpel of, beter gezegd fogisch? Weet u hoeveel vrouwen, die niet meer erg jong zijn, mooie benen hebben? Het zijn er niet veel. Zij zijn te dik of te dun. Vreemd eigetiijk. En waarom zou je ze dat zo met nadruk laten zien? 9 Waardooi wordt u geïn spireerd Ik werk reêitstreeks op het lichaam. Ik pit mijn inspira tie uit mijn lannequins, niet uit de boeken Daarom héb ik ook betrekkeljk vaak nieuwe mannequins. I: werk met een schaar en een massa naalden. Ik maak weir.g schetsen, een paar krabbélies voor mijn medewerkers >m ze een in druk te gever Die zijn niet voor publikaie bestemd. Ik heb een heke aan amateurs. Ik heb 'n hékl aan di grotes ke modescheten met manne quins met tiee meter lange benen een hofd als een knob bel. Als iemad mij komt ver téllen dat ee bepaalde jurk goed is uitgeallen, heb ik de neiging de jrk in stukken te scheuren. E moet namelijk ook nog eenvrouw in zitten. Dan pas blict of de jurk ge slaagd is ofniet. Ik zal u een geheim verlappen. De eerste modellen pibeer ik altijd bij mijzelf. Op ie manier contro leer ik of de verhoudingen kloppen. 9 Hoe kot het dat u uw modelier ongestraft laat kopiëren Ik voel m erdoor gevleid. Men heeft nj wel eens ver teld, dat ik igenlijk tachtig procent van de goedgeklede vrouwen klet En ik vrees ook de mind goed geklede vrouwen. Zijijn er zich zelf niet van beust. Een bepaal de stijl moet t de massa kun nen doordrimn. Zo'n stijl moet gewoon straat op, on der de mensekomen, als een revolutie. Dc is het geval met ware sti De mode is vergankelijk, e stijl blijft, ook al wordthij vernieuwd, verder ontwkeld. Net als een boom. Htblijft dezelfde boom, doch el lente ziet hij er anders uit. 0 Ik heb ee gehoord,- dat u op eenivond bij Ciro ging dineren daar 23 jur- vraagt zo spoedig mogelijk Leeftijd niet .-beneden 16 jaar»- Aanmelden bij de directrice. Hoog loon Prettige werkkring Dienstregeling Molenstraat 20 - Rhenen - Telefoon 2497 Met spoed gevraagd net

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 4