Olie onder het water door
Komplot ontmaskerd
van autodieven
Partijbestuur zou zaak
hebben doen uitlekken
Hulp voor honderdjarige
bij organisatie congres
Ook deksels op hoofdkranen van
gasleidingen onbetrouwbaar
Miljoenste lid voor Ned. Roode Kruis
Rel over de vraag hoe publiciteit
om actie van radicalen op gang kwam
Foutje brak bende de nek
die móéten wel
I mr goed zijn 1
VEL
W eerrapporten
uit Europa
Explosiegevaar in de meterkast
Mijn op strand
tot explosie
gebracht
VEL
Fatale botsing
met zandauto
„Rijkswaterstaat
voelt zich
onfeilbaar"
DIEFSTAL
DATUMSTEMPEL
TE GOEDER TROUW
IPHILIPS BATTERIJEN!
OVERLEG
MET VAKANTIE
KOSTBAAR
GEEN VERWIJTEN
STRENGER
HOOGTEPUNT
#*0RAKA
Actiecomité RW 50:
DONDERDAG 24 AUGUSTUS 1967
INTERNE RUZIE RIJ KVP
De nieuwe oliepijpleiding EuropoortVenlo, die, naar men verwacht,
1 april 1968 klaar zal zijn, is woensdag de belangrijkste natuurlijke bar
rière, het Hollandsch niep ter hoogte van de Moerdijk gepasseerd. De
leiding zal per jaar 36 miljoen ton ruwe olie kunnen verwerken. Op de
foto een beeld van de werkzaamheden.
Van een onzer verslaggevers
ROOSENDAAL Een minuscuul foutje in de code op deel I van een ver
valst kentekenbewijs en de oplettendheid van een Haagse ambtenaar zijn een
geraffineerde bende van autodieven uit Roosendaal noodlottig geworden.
De politie heeft daardoor een nog niet eerder voorgekomen complot van ver
valsingen opgerold. Er werden zes arrestaties verricht en tienduizend valse ken
tekenbewijzen voor auto's in beslag genomen.
Toen een inwoner van Woerden bij
de rijksdienst voor het wegverkeer in
Den Haag kwam informeren, wanneer
en door wie de door hem pas gekochte
Mercedes was ingevoerd, ontdekte de
ambtenaar, die deel I van het kenteken
bewijs in handen kreeg, een foutje in
de rangschikking van de cijfers, waar
uit de code, op de kentekenbewijzen
van auto's is samengesteld.
Daaruit bleek dat de auto niet was
Ingevoerd, maar normaal bij een dea
ler zou zijn gekocht. De eigenaar van
de wagen had meegedeeld, dat hij een
ingevoerde auto had gekocht.
Een onderzoek bracht aan het licht,
dat hetzelfde kentekennummer in janu
ari al officieel was afgegeven voor een
nieuwe Citroën.
Langs een hele ris stromannen en tus
senpersonen vond de Haagse politie het
begin van de weg in dit doolhof van
vervalsingen en diefstallen. Het was
tenslotte de politie van Roosendaal, die
met de gegevens uit Den Haag het he
le komplot kon oprollen.
Het Roosendaalse dievenkomplot stal
in België geparkeerde auto's die onder
het eigen kenteken naar Roosendaal
werden gebracht. Daar werden de num
merplaten vervangen door nagemaak
te kentekens. Bij de verkoop van de ge
stolen auto's werd net als in alle nor
male gevallen deel I van het kenteken
bewijs bij de auto geleverd. Dit deel
van het kentekenbewijs was een geraf
fineerde vervalsing.
De vervalsingen zijn in een drukkerij
in België gemaakt. Zij waren zo nauw
keurig, dat het gerechtelijk laborato
rium in Den Haag na chemische en an
dere onderzoekingen' moest vaststellen:
„Zeer goede vervalsingen".
Het Roosendaalse komplot van auto
dieven en kentekenvervalsers blijkt al
kort nadat het actief was geworden in
de val te zijn gelopen. In juni kregen
de bendeleden de tienduizend vervalste
kentekenbewijzen van de Belgische
drukkerij geleverd. Daarna begonnen
de rooftochten in België.
In vier weken tijds werden bij Brus
sel twee auto's gestolen en in Antwer
pen vijf. Een van de bendeleden nam
ook in Rotterdam nog een wagen weg.
In Antwerpen was een bijzondere
schrijfmachine gekocht, waarvan het
lettertype en zelfs de onderlinge af
stand van de letters nauwkeurig over
eenkwamen met de letters van de origi
nele kentekenbewijzen. Op deze schrijf
machine had de bende het dollarteken
laten vervangen door een ster, die weer
identiek was aan de twee sterretjes,
die op het kenteken voor en achter het
chassisnummer staan.
Ook had de bende een set cijfers en
letters weten te bemachtigen, d(e ge
lijk waren aan het type van de auto
nummers, die op de kentekenbewijzen
werden gezet, zij had een paars da
tumstempel laten snijden, dat in geen
enkel opzicht verschilde van het datum
stempel op de echte kentekenbewijzen.
Initiatiefnemers in deze affaire waren
de 29-jarige Roosendaalse autohande
laar J. W. en een Nederlandse auto
handelaar uit het Belgische Essen, de
22-jarige J. d. M. Wanneer zij auto's in
België gingen stelen, namen zij nu en
dan het achttienjarige knechtje R. M.
mee, die in dienst was van J. W.
De jongen heeft ook een auto gesto
len en naar Roosendaal overgebracht.
De 37-jarige Roosendaalse autobekleder
E. B. fungeerde als tussenpersoon. Hij
hield zich ook bezig met het invullen
van de valse kentekenbewijzen, waar
mee de kopers van de gestolen auto's
normaal het andere deel van het ken
teken konden aanvragen.
Deze fase werd weer verzorgd door
de garagehouder E. en zijn bedrijfslei
der De H. uit St. Willebrord. Zij namen
de gestolen wagens over en verkochten
die. Deze verkoop leek volkomen nor
maal.
De verkoopprijzen varieerden van
3500 gulden tot 5000 gulden, maar er
werd een vrij nieuwe Mercedes 200 D
voor elfduizend gulden verkocht. De ko
pers van deze gestolen wagens waren
volledig te goeder trouw.
De twee verkopers uit St. Willebrord
zijn na verhoor voorlopig weer vrijge
laten. De vier anderen zijn opgesloten
ën worden vrijdag aan de officier van
justitie te Breda voorgeleid. Vijf van
de acht gestolen wagens zijn achter
haald en bij hun nieuwe eigenaars in
beslag genomen.
Van twee wagens, waarvoor ook deel
II van het kentekenbewijs was afgege
ven, weet de politie waar zij die moet
zoeken. Naar één gestolen wagen wordt
nog gezocht. In twee gevallen is ge
bleken, dat voor gestolen wagens op het
valse eerste deel van het kentekenbe
wijs een officieel nummer en kenteken
is afgegeven.
Deze auto's rijden nu rond met num
mers, die al eerder aan andere auto's
waren verstrekt. De vervalsingen kwa
men direct na het eerste alarm aan het
licht. De bewijzen waren in Den Haag
al uitgeschreven, maar net nog niet
aan de nieuwe eigenaars van de auto's
verzonden.
ADVERTENTIE
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG De actie van de radicalen in de K.V.P. is uitgegroeid tot een
complete rel en een interne partijruzie over de vraag hoe de bal aan het rollen
is gegaan. Het dagelijks bestuur van de K.V.P. heeft van de kant van de groep-
Bogaers het verwijt te slikken gekregen dat het zelf en met opzet het adres en
de gehele tactiek van de groep openbaar heeft gemaakt met de bedoeling de
zaak te torpederen.
Er is intussen zoveel beweging ont
staan rondom de groep-Bogaers zowel
in als buiten de KVP, dat het partij
bestuur in ons land er in zijn geheel
mee is gemoeid. Wat daarmee heeft te
maken kan dan ook niet meer worden
beschouwd als een partijaangelegen
heid van de KVP. De dreiging van een
scheuring in de grootste partij van het
land is een zaak van algemeen belang.
Ook de buitenstaander heeft ermee
te maken. Bij de opsomming van de
feiten krjjgt h(j dan echter een niet al
te opgewekt beeld van de onderlinge
verhoudingen in de KVP, die welis
waar ook in het verleden stellig niet
altijd een hechte eenheid deden veron
derstellen, maar die de laatste tijd
werden beschouwd als een guerilla-
strijd.
Het begon, maar dan nog niet open
baar, op vrijdag 11 augustus, toen de
woordvoerder van de KVP, de heer P.
van der Sanden, het verzoek van het
rooms-katholieke dagblad De Tijd kreeg
voorgelegd of hij commentaar wilde
geven op een adres, dat de groep
„Christen-radicalen" onder een aantal
leden van de KVP had verspreid. De
volgende dag publiceerde De Tijd het
nieuws omtrent het adres, zowel als een
samenvatting van de reactie van het
dagelijks bestuur van de KVP.
Zo begon het, maar een week later
verscheen er in enkele provinciale bla
den, met name in de Heerenveense-
Friese Koerier, een verklaring van de
zopas van vakantie teruggekeerde mr.
J. M. L. Th. Cals, „die de deining in
de KVP ronduit toeschreef aan het be
stuur van de KVP zelf, dat de publika-
tie van het adres verhaast had".
En gisteren liet de rooms-katholieke
Volkskrant, die nauw verwant is met
de radicalen, er op volgen dat de vice-
voorzitter van de KVP, drs. G. J. M.
Horbach, had „toegegeven dat een of
ficiële partijvertegenwoordiger het
adres van de radicalen in de KVP
voortijdig had laten uitlekken".
Drs. Horbach, zei overigens ook dat
hij niet wist hoe een en ander zich had
voorgedaan, omdat de kwestie op vrij
dag 11 augustus was behandeld door de
partijvoorzitter mr. P. J. M. Aalberse.
Als reactie op de beschuldiging van mr.
Cals had hij echter al eerder laten we
ten dat diens veronderstelling van het
laten uitlekken „niet helemaal bezijden
de waarheid" zou kunnen zijn.
Een feit is dat het gaat om een stuk
dat in vijfhonderd exemplaren is ver
spreid onder de leden van de KVP. De
groep-Bogaers liep met een dergelijke
omvangrijke verspreiding vanzelfspre
kend het risico dat het in de openbaar
heid zou komen. Een feit is ook dat
mr. Aalberse reeds dinsdag 8 augustus
ervan in kennis werd gesteld. Kort
daarop is het adres zelfs in bezit van
het dagelijks bestuur gekomen. Dit was
dus in de gelegenheid om zijn houding
daartegenover te bepalen en toen De
Tijd dan ook drie dagen daarna om
commentaar vroeg, was dit gereed.
De beschuldiging van mr. Cals ver
oorzaakte grote deining. Zij kwam de
dag nadat hij was teruggekeerd en op
de avond van die dag verscheen ook
zijn verklaring dat hij zich omwille van
zijn benoeming tot voorzitter van de
staatscommissie voor de herziening van
de Grondwet en de Kieswet terugtrok
uit alle partijpolitieke overleg, dus ook
uit de groep-Bogaers.
Maar voordat die verklaring, die aan
vankelijk 'n dag later zou komen, werd
afgelegd, had mr. Cals al met verschei
dene mensen gesproken. De dag daarop
werd ook het nieuws bekend dat mr.
Aalberse gedurende de voorafgaande
periode van enkele weken tot driemaal
ADVERTENTIE
4TDRAKA
de harde matras
met alle comfort
van een zachte!
toe met drs. Bogaers zou hebben ge
sproken, waaruit de conclusie zou zijn
te trekken dat de partijvoorzitter geheel
op de hoogte was geweest.
Ook dit veroorzaakte heftige veront
waardiging in het dagelijks bestuur van
de KVP. Deze maakte bekend dat dit
overleg was gegaan over de bijdragen
van de radicalen aan de op te stellen
discussienota over de partijvemieu-
wing. Drs. Bogaers zelf zou zijn op
vattingen daarover inbrengen en deze
zouden met de andere standpunten in
de partij ter bespreking worden voor
gelegd aan de afdelingen en de krin
gen.
Maar intussen, zo luidde de tegenbe-
schuldiging van het bestuur van de
K.V.P., liepen de radicalen met dit
adres in hun zak en werd het tenslotte
in vijfhonderdvoud verspreid. De bij
drage aan de discussienota verscheen
echter niet.
De uitleg van drs. Bogaers als zou
hij met dat adres ook een vruchtbare
bijdrage leveren tot de discussie in de
K.V.P. werd scherp van de hand gewe
zen als zijnde onreglementair.
Mr. Aalberse was onmiddellijk na
het opstellen van het officiële commen
taar van het dagelijks bestuur van de
K.V.P. met vakantie gegaan.
De beschuldiging aan het adres van
het dagelijks bestuur, met name aan
de heren Aalberse en Van der Sanden,
dat zij het adres hebben laten uitlek
ken om zodoende de actie van de radi
calen „te mollen" zoals de redac
teur van de Volkskrant, H. Faas, lid
van de groep-Bogaers, het noemt
komt neer op de veronderstelling van
een uiterst geraffineerde opzet.
De conclusie uit deze hele onver
kwikkelijke geschiedenis kan niet an
ders zijn dan dat met de beschuldiging
de schijn is gewekt dat het dagelijks
bestuur van de K.V.P. de bal inder
daad aan het rollen heeft gebracht en
dat die schijn niet overeekohit met
de werkelijkheid.
a
c
O
33
»-•
I
•o
<v
X
S3
s
CO
1
0)
O
w
1
1
z
Den Helder
zw. bew.
nno
20
0
Ypenburg
mist
windst.
24
0
Vlissingen
half bew.
nno
24
0
Eelde
licht bew.
no
23
0
De Bilt
mist
n
24
0
Twente
licht bew.
no
21
0
Eindhoven
mist
windst.
25
0
Z.-Limburg
mist
wzw
27
0
Helsinki
half bew.
ono
19 30
Stockholm
zw. bew.
n
21
0
Oslo
zw. bew.
n
25
0
Kopenhagen licht bew.
w
22
0
Aberdeen
mist
zzo
24
0
Londen
geh. bew.
windst.
25
0
Brussel
mist
windst.
25
0
Luxemburg
onweer
zzo
27
7
Parijs
zw. bew.
windst.
28
1
Bordeaux
zw. bew.
windst.
23
0
Grenoble
geh. bew.
nnw
29
0
Nice
zw. bew.
nnw
27
5
Berlijn
onbew.
windst.
23
0
Frankfort
regenbui
windst.
27
0.2
München
zw. bew.
w
25
0.2
Zürich
zw. bew.
n
25
1
Genève
zw. bew.
w
26
4
Locarno
geh. bew.
zzo
26
10
Wenen
onbew.
ozo
24
0
Innsbruck
regenbui
verand.
25
3
Belgrado
licht bew.
windst.
26
0
Athene
onbew.
n
31
0
Rome
half bew.
ono
29
0
Barcelona
geh. bew.
windst.
29
0
Madrid
onbew.
windst.
34
0
Mallorca
licht bew.
windst.
29
0
Lissabon
licht bew.
nnw
22
0
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG „Het houden van een internationaal congres in Den Haag
kost niet ongeveer driehonderd deelnemers een kleine vijfhonderdduizend gul
den", zegt de heer Dick van Kleef op een toon, alsof het halve miljoen los in
zijn bureau Kgt. In werkelijkheid echter mag het hoofd van de tijdelijke afde
ling Congreszaken van het Nederlandsche Roode Kruis niet meer dan hooguit
een ton uitgeven omdat zijn hoofdbestuur het geld dringend nodig heeft voor
de financiering van een reeks vredestaken.
Het Nederlandsche Roode Kruis, dat
dit jaar een eeuw bestaat, ontvangt
van 28 augustus tot 9 september de
raad van gouverneurs van de Liga van
Rode-Kruisverenigingen, die éénmaal
in de twee jaar bijeenkomt.
„In 1938 vergaderde de liga voor de
laatste maal in Den Haag", vertelt de
44-jarige organisatiedeskundige, die te
vens leider is van het Nederlandse
Jeugd Rode Kruis. „In 1965 kwamen de
verenigingen in Wenen bij elkaar en
omdat de Nederlandse vereniging hon
derd jaar oud is, boden wij aan het ko
mende congres te organiseren."
Steun van het bedrijfsleven en de
overheid maakt dat veel kostbare voor
zieningen door anderen worden betaald.
Op een plattegrond wijst de heer Van
Kleef aan over welke kamers en za
len op het Binnenhof het Rode Kruis tij
dens het congres zal kunnen beschikken.
Het zijn vrijwel alle ruimten van de
Tweede Kamer en bovendien, de Wees
kamer en de Kelderzaal.
„Wij krijgen de volledige beschik
king over de ruimten, inclusief meubi
lair en de kantoorinstallaties", zegt de
heer Van Kleef tevreden. Hij berekent
dat hij anders aan huur enige tiendui
zenden guldens zou zijn kwijt geweest.
Zijn enige twee zorgen zijn het Tweede-
Kamerdebat over Viëtnam op 25 augus
tus en de doop van prins Willem-Alexan
der op 2 september.
„Door dat debat heb ik maar enkele
dagen over om alles precies zo in te
richten als ik zou willen", klaagt hij
een beetje. „Bij de doop van het prinsje
gaan alle stoelen van de Ridderzaal naar
de Grote Kerk, zodat ik die dag en
misschien wel dagen daarvoor zonder
stoelen zit. Ik heb echter goede hoop
dat de Rijksgebouwendienst 4 hier en
daar nog een aantal fatzoenlijke zetels
weet op te sporen", gaat hij optimis
tisch verder.
De heer Van Kleef weet nauwkeurig
welke bedrijven hij moet benaderen,
om bepaalde faciliteiten goedkoper of
zelfs voor niets te krijgen.
„Dat leer je wel in de loop der ja
ren, want vragen voor het Rode Kruis
is voor mij niets bijzonders".
„Voor ons is het congres waaraan
een kleine tachtig landen deelnemen
een bijdrage aan het Internationale Ro
de Kruis en eigenlijk ook een reclame.
Hoe meer Nederland hoort over het Ro
de Kruis, hoe liever het mij is", zegt
de heer Van Kleef, die zijn werk tot
hobby heeft verheven.
Tijdens het congres zullen honderd
dertig medewerkers en medewerksters
hem helpen bij de organisatie. „Het
zijn voor het merendeel vrijwillige
krachten, die niet of nauwelijks hoeven
te worden betaald".
Erg blij is de organisator met de
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG Ook de plastic dekseltjes op de hoofdkranen van aardgaslei
dingen kunnen spontaan scheuren en gevaar opleveren voor ontploffingen.
Deze niet glasvezel versterkte plaatjes zitten in de meterkasten van vrijwel alle
Nederlandse huizen.
Het Gasinstituut van de Vereniging
van Gasexploitanten heeft gisteren zijn
leden aangeraêen ook deze plaatjes van
kunststof te vervangen door dekseltjes
van koper. Zij zijn even gevaarlijk als
de plastic plaatjes op de afsiuitkranen
van kooktoestelten in de keukens. Deze
worden sinds vorige week in heel Ne
derland vervangen door dekseltjes van
messing, een legering van koper en
zink.
Zelfs de stuitnokjes op de hoofdkra
nen zijn niet te vertrouwen. Zij kunnen
op elk onverwacht moment afknappen.
Ir. A. de Groot, hoofddirecteur van het
Gasinstituut, meent dat men zijn labo
ratorium dat de gaskranen moet keu
ren, niet kan verwijten dat bij het ne
men van proeven te lichtvaardig is ge
handeld.
Elk merk gaskraan is door het Gas
instituut beproefd op een levensduur
van veertig tot vijftig jaar. „We heb
ben in ons laboratorium de kranen net
zo lang open- en dichtgedraaid tot we
zeker meenden te weten dat er-tijdens
de levensduur van die kranen nooit iets
fout zou kunnen gaan", vertelde ir. De
Groot gisteren.
Het heeft hem en zijn medewerkers
verbaasd dat er nu opeens scheurtjes
zijn opgetreden in de plasticplaatjes die
al vanaf 1960 in gaskranen zijn toege
past.
Had men deze fouten dan niet in het
laboratorim van het Gasinstituut kun
nen ontdekken?
„Met veel geluk hadden we misschien
toen kunnen ontdekken wat nu is opge
treden", antwoorrdde ir. De Groot. Hij
wilde de medewerkers die de gaskra
nen in 1960 hebben gekeurd achteraf
geen verwijten maken. „Elke fabrikant
is in staat te weten wat de risico's van
zijn produkt zijn. Destijds is men uit
gegaan van fatsoen, heeft men aange
nomen dat een fabrikant niet zal knoei
en", aldus ir. De Groot.
Hebben de fabrikanten van de plas
tic plaatjes er dan niet te veel op ver
trouwd dat hun produkt toch eerst zou
worden gekeurd door het Gasinstituut
voordat het op de markt werd ge
bracht? Hebben de fabrikanten het on
derzoek in hun eigen laboratoria dan
niet al te serieus genomen?
„Ook de fabrikanten hebben zich ver
galoppeerd", antwoorrdde ir. De Groot
op deze vraag. „Men heeft weieens ge
leefd in de sfeer van: „ach het zal wel
goed gaan".
Het Gasinstituut gaat van nu af gas
kranen strenger keuren. Welke maat
staven men zal aanleggen kon ir. De
Groot nog niet zeggen. „We gaan voort
aan meer aandacht schenken aan de
eigenschappen van het te keuren mate
riaal. We hebben nu veel geleerd en we
zullen speciale maatregelen treffen".
In de eerstvolgende vergadering van 't
bestuur van de Vereniging van Gasex
ploitanten zal worden besproken welke
maatregelen dat zullen zijn.
De plastic pluggen die binnen in de
gaskranen zitten, zullen niet worden
vervangen. „Dat hoeft niet, omdat ze
helemaal opgesloten zitten in de bui
zen. Zij zijn niet brandbestendig, maar
er zijn wel meer onderdelen aan de gas
kranen die het bij een brand begeven",
aldus ir. De Groot.
twaalf Marva's, Luva's en Milva's, die
zich vrijwillig hebben aangeboden voor
het zgn. servicekorps. „De deelnemers
aan het congres moeten zich in Neder
land thuisvoelen", vindt de heer Van
Kleef.
„De congressisten vergaderen niet
de hele dag en moeten in hun vrije tijd
worden beziggehouden. Als een delega
tie uit Opper-Volta het Mauritshuis wil
gaan zien, moet dat worden voorbereid.
Dat is een karweitje voor een van de
meisjes van het servicekorps".
Tijdens het congres zal veel aan
dacht worden besteed aan de ontwikke
lingshulp. „Het streven van de Liga
van Rode-Kruisverenigingen is erop ge
richt de Rode-kruisverenigingen in de
nieuwe landen te steunen en door die
steun het hele land van dienst te zijn.
Dat kan met gespecialiseerd personeel
maar ook met materiaal", aldus de
heer Van Kleef.
Voor het eerst zal een commissie ver
slag uitbrengen over de statistisch vast
gestelde kans op rampen in bepaalde
gebieden. Volgens de commissie is met
Vrij grote mate van zekerheid vast te
stellen in welke gebieden de kans op een
aardbeving of overstroming het grootst
is. Hoe beter dat is vast te stellen, hoe
gerichter en sneller hulp kan worden
geboden of goederen in de buurt van
een rampgebied kunnen worden opge
slagen.
Een hoogtepunt van het congres is 5
september. Voor die tijd hebben ver
scheidene commissies al vergaderd,
maar op dinsdag 5 september opent
minister-president P. de Jong het con
gres in de Ridderzaal officieel. Verschei
dene hoge gasten zullen een of meer
dagen van het congres bijwonen, onder
wie prins Bemhard, prinses Margriet,
de hoge commissaris voor vluchtelingen
zaken van de Verenigde Naties en prins
Saddrudin Aga Khan.
Van onze correspondent
EGMOND AAN ZEE Het strand
en de boulevard van Egmond aan Zee
waren gisteravond ontruimd toen de
Mijnopruimingsdienst uit Den Helder
een uit de Tweede Wereldoorlog date
rende Duitse versperringsmijn tot ont
ploffing bracht.
De mijn, een zogenaamde Notekra-
ker van 150 kilo, was 's middags bij
laag water ontdekt. Met een kilo trotyl,
aangebracht door de duiker Hein Sprin
ger, werd het projectiel opgeblazen. De
Mijnopruimingsdienst had een hele se
rie ontploffingen verwacht, omdat dit
type mijn meestal met stalen kettingen
aan andere projectielen is verbonden.
De verwachte knallen en waterzuilen
bleven echter uit.
ADVERTENTIE
Mevrouw H. M. Haseloop uit het
Groningse Leek is het miljoenste
lid van het Nederlandsche Roode
Kruis. Uit een forse stapel aanmel
dingen werd gisteren in Den Haag
haar naam getrokken door de hard
lopende politie-agente Gerda Kraan.
Dit moment ziet u op onze foto.
Door het hoofdbestuur werd mevrouw
Haseloop een reis naar Genève aan
geboden, waar zij enige dagen de gast
zal zijn van de Liga van rodekruis
verenigingen.
ADVERTENTIE
de harde matras
met alle comfort
van een zachte!
WESTZAAN Op de provinciale
weg tussen Westzaan en Zaandijk is gis
termiddag een personenauto tegen een
zandauto gereden. Van de inzittenden
van de personenauto was de tachtigja
rige mevrouw J. Roos-Overduin uit Den
Haag op slag dood. Op weg naar het
ziekenhuis overleed de zestigjarige me
vrouw J. van der Heide-Roos, eveneens
uit Den Haag. De bestuurder van de
personenauto en een derde passagier
werden zwaar gewond.
DEN HAAG Bij het oversteken
van het Spui is gistermiddag in Den
Haag de negentigjarige W. F. Kronen
burg uit die stad door een tram aange
reden. Op weg naar het ziekenhuis is
hij overleden.
HELLEVOETSLUIS De 58-jarige
J. Kruik uit Rockanje is gistermiddag
met de tractor die hij bestuurde tegen
een vrachtwagen gereden. Hij was op
slag dood.
KERKRADE In het ziekenhuis
van Heerlen is gistermorgen de zeven
tienjarige Albert Bessems uit Kerkrade
aan de gevolgen van een aanrijding
overleden. Hij was dinsdag gewond ge
raakt, toen een auto zijn bromfiets aan
reed.
BERGEN In de Duitse grensplaats
Goch is de 45-jarige J. van Helmond uit
Bergen in Limburg met grote snelheid
tegen een boom gebotst en zo ernstig
gewond, dat hij kort na aankomst in
een ziekenhuis is overleden.
EMMELOORD De vijftienjarige
Arie Hollenberg uit Luttelgeest is gis
termiddag verongelukt toen hij op een
landbouwtrekker wilde springen en
daarbij zijn evenwicht verloor. Hij
kwam terecht onder de aanhangwagen
die zwaar beladen was.
GRONINGEN Aan de gevolgen van
een verkeersongeluk, dat hem maandag
was overkomen, is gisteren in het Aca
demisch ziekenhuis in Groningen de 53-
jarige C. Molendijk uit Borger in Dren
the overleden. Het slachtoffer was na
een verkeerde inhaalmanoeuvre met zijn
auto over de kop geslagen.
DEVENTER In een ziekenhuis in
Deventer is gisteren de 69-jarige me
vrouw H. M. Hof stede-Jansen uit die
plaats overleden. Zij was vorige week
door een scooter geschept, toen zij on
verwachts de straat was opgelopen.
AMSTERDAM Het actiecomité
Rijksweg 50 in Beekbergen heeft gis
terochtend in Amsterdam tijdens een
landelijke persconferentie het verwijt
geuit aan de vaste commissie voor Ver
keer en Waterstaat uit de Tweede Ka
mer, dat zij zakelijke belangen onzake
lijk heeft behandeld en na een gesprek
met de minister als een blad aan de
boom is omgezwaaid. Van Rijkswa
terstaat werd gezegd, dat deze instan
tie zich oppermachtig voelt, zich met
een aureool van onfeilbaarheid heeft
omringd en daardoor ontoegankelijk
Is voor suggesties van derden.
Het actiecomité beoogde met deze
persconferentie ondersteuning te krij
gen voor zijn alternatieve plan, waar
omtrent in ons nummer van gisteren
al een aantal bijzonderheden werd ge
geven. Het hoopt, dat deze zaak in de
Kamer aan de orde zal komen.
De heer C. Hakkenes uit Apeldoorn,
van wie het alternatieve plan afkom
stig is, was aanwezig om een aantal
verkeerstechnische en andere details
toe te lichten, nadat de secretaris van
het actiecomité een résumé had gegeven
van de ontwikkelde activiteiten en de
teleurstellende ervaringen met Rijks
waterstaat en de vaste kamercommis
sie. De vergadering van deze laatste
met de minister zou hoogstens drie
minuten hebben geduurd.
De heer Hakkenes betoogde, dat zijn
plan een aantal verkeerstechnische sto
ringen voorkómt, die door het plan
van Rijkswaterstaat juist worden be
vorderd. Voorts had hij zo veel moge
lijk een bestaande doorsnijding van het
landschap gezocht bij zijn ontwerp,
dat een extra stuk weg van vijf zes
kilometer overbodig zou roeken.