Olie onder het water door Komplot ontmaskerd van autodieven Partijbestuur zou zaak hebben doen uitlekken Hulp voor honderdjarige bij organisatie congres Ook deksels op hoofdkranen van gasleidingen onbetrouwbaar Miljoenste lid voor Ned. Roode Kruis Rel over de vraag hoe publiciteit om actie van radicalen op gang kwam Foutje brak bende de nek die móéten wel I mr goed zijn 1 VEL W eerrapporten uit Europa Explosiegevaar in de meterkast Mijn op strand tot explosie gebracht VEL Fatale botsing met zandauto „Rijkswaterstaat voelt zich onfeilbaar" DIEFSTAL DATUMSTEMPEL TE GOEDER TROUW IPHILIPS BATTERIJEN! OVERLEG MET VAKANTIE KOSTBAAR GEEN VERWIJTEN STRENGER HOOGTEPUNT #*0RAKA Actiecomité RW 50: DONDERDAG 24 AUGUSTUS 1967 INTERNE RUZIE RIJ KVP De nieuwe oliepijpleiding EuropoortVenlo, die, naar men verwacht, 1 april 1968 klaar zal zijn, is woensdag de belangrijkste natuurlijke bar rière, het Hollandsch niep ter hoogte van de Moerdijk gepasseerd. De leiding zal per jaar 36 miljoen ton ruwe olie kunnen verwerken. Op de foto een beeld van de werkzaamheden. Van een onzer verslaggevers ROOSENDAAL Een minuscuul foutje in de code op deel I van een ver valst kentekenbewijs en de oplettendheid van een Haagse ambtenaar zijn een geraffineerde bende van autodieven uit Roosendaal noodlottig geworden. De politie heeft daardoor een nog niet eerder voorgekomen complot van ver valsingen opgerold. Er werden zes arrestaties verricht en tienduizend valse ken tekenbewijzen voor auto's in beslag genomen. Toen een inwoner van Woerden bij de rijksdienst voor het wegverkeer in Den Haag kwam informeren, wanneer en door wie de door hem pas gekochte Mercedes was ingevoerd, ontdekte de ambtenaar, die deel I van het kenteken bewijs in handen kreeg, een foutje in de rangschikking van de cijfers, waar uit de code, op de kentekenbewijzen van auto's is samengesteld. Daaruit bleek dat de auto niet was Ingevoerd, maar normaal bij een dea ler zou zijn gekocht. De eigenaar van de wagen had meegedeeld, dat hij een ingevoerde auto had gekocht. Een onderzoek bracht aan het licht, dat hetzelfde kentekennummer in janu ari al officieel was afgegeven voor een nieuwe Citroën. Langs een hele ris stromannen en tus senpersonen vond de Haagse politie het begin van de weg in dit doolhof van vervalsingen en diefstallen. Het was tenslotte de politie van Roosendaal, die met de gegevens uit Den Haag het he le komplot kon oprollen. Het Roosendaalse dievenkomplot stal in België geparkeerde auto's die onder het eigen kenteken naar Roosendaal werden gebracht. Daar werden de num merplaten vervangen door nagemaak te kentekens. Bij de verkoop van de ge stolen auto's werd net als in alle nor male gevallen deel I van het kenteken bewijs bij de auto geleverd. Dit deel van het kentekenbewijs was een geraf fineerde vervalsing. De vervalsingen zijn in een drukkerij in België gemaakt. Zij waren zo nauw keurig, dat het gerechtelijk laborato rium in Den Haag na chemische en an dere onderzoekingen' moest vaststellen: „Zeer goede vervalsingen". Het Roosendaalse komplot van auto dieven en kentekenvervalsers blijkt al kort nadat het actief was geworden in de val te zijn gelopen. In juni kregen de bendeleden de tienduizend vervalste kentekenbewijzen van de Belgische drukkerij geleverd. Daarna begonnen de rooftochten in België. In vier weken tijds werden bij Brus sel twee auto's gestolen en in Antwer pen vijf. Een van de bendeleden nam ook in Rotterdam nog een wagen weg. In Antwerpen was een bijzondere schrijfmachine gekocht, waarvan het lettertype en zelfs de onderlinge af stand van de letters nauwkeurig over eenkwamen met de letters van de origi nele kentekenbewijzen. Op deze schrijf machine had de bende het dollarteken laten vervangen door een ster, die weer identiek was aan de twee sterretjes, die op het kenteken voor en achter het chassisnummer staan. Ook had de bende een set cijfers en letters weten te bemachtigen, d(e ge lijk waren aan het type van de auto nummers, die op de kentekenbewijzen werden gezet, zij had een paars da tumstempel laten snijden, dat in geen enkel opzicht verschilde van het datum stempel op de echte kentekenbewijzen. Initiatiefnemers in deze affaire waren de 29-jarige Roosendaalse autohande laar J. W. en een Nederlandse auto handelaar uit het Belgische Essen, de 22-jarige J. d. M. Wanneer zij auto's in België gingen stelen, namen zij nu en dan het achttienjarige knechtje R. M. mee, die in dienst was van J. W. De jongen heeft ook een auto gesto len en naar Roosendaal overgebracht. De 37-jarige Roosendaalse autobekleder E. B. fungeerde als tussenpersoon. Hij hield zich ook bezig met het invullen van de valse kentekenbewijzen, waar mee de kopers van de gestolen auto's normaal het andere deel van het ken teken konden aanvragen. Deze fase werd weer verzorgd door de garagehouder E. en zijn bedrijfslei der De H. uit St. Willebrord. Zij namen de gestolen wagens over en verkochten die. Deze verkoop leek volkomen nor maal. De verkoopprijzen varieerden van 3500 gulden tot 5000 gulden, maar er werd een vrij nieuwe Mercedes 200 D voor elfduizend gulden verkocht. De ko pers van deze gestolen wagens waren volledig te goeder trouw. De twee verkopers uit St. Willebrord zijn na verhoor voorlopig weer vrijge laten. De vier anderen zijn opgesloten ën worden vrijdag aan de officier van justitie te Breda voorgeleid. Vijf van de acht gestolen wagens zijn achter haald en bij hun nieuwe eigenaars in beslag genomen. Van twee wagens, waarvoor ook deel II van het kentekenbewijs was afgege ven, weet de politie waar zij die moet zoeken. Naar één gestolen wagen wordt nog gezocht. In twee gevallen is ge bleken, dat voor gestolen wagens op het valse eerste deel van het kentekenbe wijs een officieel nummer en kenteken is afgegeven. Deze auto's rijden nu rond met num mers, die al eerder aan andere auto's waren verstrekt. De vervalsingen kwa men direct na het eerste alarm aan het licht. De bewijzen waren in Den Haag al uitgeschreven, maar net nog niet aan de nieuwe eigenaars van de auto's verzonden. ADVERTENTIE (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG De actie van de radicalen in de K.V.P. is uitgegroeid tot een complete rel en een interne partijruzie over de vraag hoe de bal aan het rollen is gegaan. Het dagelijks bestuur van de K.V.P. heeft van de kant van de groep- Bogaers het verwijt te slikken gekregen dat het zelf en met opzet het adres en de gehele tactiek van de groep openbaar heeft gemaakt met de bedoeling de zaak te torpederen. Er is intussen zoveel beweging ont staan rondom de groep-Bogaers zowel in als buiten de KVP, dat het partij bestuur in ons land er in zijn geheel mee is gemoeid. Wat daarmee heeft te maken kan dan ook niet meer worden beschouwd als een partijaangelegen heid van de KVP. De dreiging van een scheuring in de grootste partij van het land is een zaak van algemeen belang. Ook de buitenstaander heeft ermee te maken. Bij de opsomming van de feiten krjjgt h(j dan echter een niet al te opgewekt beeld van de onderlinge verhoudingen in de KVP, die welis waar ook in het verleden stellig niet altijd een hechte eenheid deden veron derstellen, maar die de laatste tijd werden beschouwd als een guerilla- strijd. Het begon, maar dan nog niet open baar, op vrijdag 11 augustus, toen de woordvoerder van de KVP, de heer P. van der Sanden, het verzoek van het rooms-katholieke dagblad De Tijd kreeg voorgelegd of hij commentaar wilde geven op een adres, dat de groep „Christen-radicalen" onder een aantal leden van de KVP had verspreid. De volgende dag publiceerde De Tijd het nieuws omtrent het adres, zowel als een samenvatting van de reactie van het dagelijks bestuur van de KVP. Zo begon het, maar een week later verscheen er in enkele provinciale bla den, met name in de Heerenveense- Friese Koerier, een verklaring van de zopas van vakantie teruggekeerde mr. J. M. L. Th. Cals, „die de deining in de KVP ronduit toeschreef aan het be stuur van de KVP zelf, dat de publika- tie van het adres verhaast had". En gisteren liet de rooms-katholieke Volkskrant, die nauw verwant is met de radicalen, er op volgen dat de vice- voorzitter van de KVP, drs. G. J. M. Horbach, had „toegegeven dat een of ficiële partijvertegenwoordiger het adres van de radicalen in de KVP voortijdig had laten uitlekken". Drs. Horbach, zei overigens ook dat hij niet wist hoe een en ander zich had voorgedaan, omdat de kwestie op vrij dag 11 augustus was behandeld door de partijvoorzitter mr. P. J. M. Aalberse. Als reactie op de beschuldiging van mr. Cals had hij echter al eerder laten we ten dat diens veronderstelling van het laten uitlekken „niet helemaal bezijden de waarheid" zou kunnen zijn. Een feit is dat het gaat om een stuk dat in vijfhonderd exemplaren is ver spreid onder de leden van de KVP. De groep-Bogaers liep met een dergelijke omvangrijke verspreiding vanzelfspre kend het risico dat het in de openbaar heid zou komen. Een feit is ook dat mr. Aalberse reeds dinsdag 8 augustus ervan in kennis werd gesteld. Kort daarop is het adres zelfs in bezit van het dagelijks bestuur gekomen. Dit was dus in de gelegenheid om zijn houding daartegenover te bepalen en toen De Tijd dan ook drie dagen daarna om commentaar vroeg, was dit gereed. De beschuldiging van mr. Cals ver oorzaakte grote deining. Zij kwam de dag nadat hij was teruggekeerd en op de avond van die dag verscheen ook zijn verklaring dat hij zich omwille van zijn benoeming tot voorzitter van de staatscommissie voor de herziening van de Grondwet en de Kieswet terugtrok uit alle partijpolitieke overleg, dus ook uit de groep-Bogaers. Maar voordat die verklaring, die aan vankelijk 'n dag later zou komen, werd afgelegd, had mr. Cals al met verschei dene mensen gesproken. De dag daarop werd ook het nieuws bekend dat mr. Aalberse gedurende de voorafgaande periode van enkele weken tot driemaal ADVERTENTIE 4TDRAKA de harde matras met alle comfort van een zachte! toe met drs. Bogaers zou hebben ge sproken, waaruit de conclusie zou zijn te trekken dat de partijvoorzitter geheel op de hoogte was geweest. Ook dit veroorzaakte heftige veront waardiging in het dagelijks bestuur van de KVP. Deze maakte bekend dat dit overleg was gegaan over de bijdragen van de radicalen aan de op te stellen discussienota over de partijvemieu- wing. Drs. Bogaers zelf zou zijn op vattingen daarover inbrengen en deze zouden met de andere standpunten in de partij ter bespreking worden voor gelegd aan de afdelingen en de krin gen. Maar intussen, zo luidde de tegenbe- schuldiging van het bestuur van de K.V.P., liepen de radicalen met dit adres in hun zak en werd het tenslotte in vijfhonderdvoud verspreid. De bij drage aan de discussienota verscheen echter niet. De uitleg van drs. Bogaers als zou hij met dat adres ook een vruchtbare bijdrage leveren tot de discussie in de K.V.P. werd scherp van de hand gewe zen als zijnde onreglementair. Mr. Aalberse was onmiddellijk na het opstellen van het officiële commen taar van het dagelijks bestuur van de K.V.P. met vakantie gegaan. De beschuldiging aan het adres van het dagelijks bestuur, met name aan de heren Aalberse en Van der Sanden, dat zij het adres hebben laten uitlek ken om zodoende de actie van de radi calen „te mollen" zoals de redac teur van de Volkskrant, H. Faas, lid van de groep-Bogaers, het noemt komt neer op de veronderstelling van een uiterst geraffineerde opzet. De conclusie uit deze hele onver kwikkelijke geschiedenis kan niet an ders zijn dan dat met de beschuldiging de schijn is gewekt dat het dagelijks bestuur van de K.V.P. de bal inder daad aan het rollen heeft gebracht en dat die schijn niet overeekohit met de werkelijkheid. a c O 33 »-• I •o <v X S3 s CO 1 0) O w 1 1 z Den Helder zw. bew. nno 20 0 Ypenburg mist windst. 24 0 Vlissingen half bew. nno 24 0 Eelde licht bew. no 23 0 De Bilt mist n 24 0 Twente licht bew. no 21 0 Eindhoven mist windst. 25 0 Z.-Limburg mist wzw 27 0 Helsinki half bew. ono 19 30 Stockholm zw. bew. n 21 0 Oslo zw. bew. n 25 0 Kopenhagen licht bew. w 22 0 Aberdeen mist zzo 24 0 Londen geh. bew. windst. 25 0 Brussel mist windst. 25 0 Luxemburg onweer zzo 27 7 Parijs zw. bew. windst. 28 1 Bordeaux zw. bew. windst. 23 0 Grenoble geh. bew. nnw 29 0 Nice zw. bew. nnw 27 5 Berlijn onbew. windst. 23 0 Frankfort regenbui windst. 27 0.2 München zw. bew. w 25 0.2 Zürich zw. bew. n 25 1 Genève zw. bew. w 26 4 Locarno geh. bew. zzo 26 10 Wenen onbew. ozo 24 0 Innsbruck regenbui verand. 25 3 Belgrado licht bew. windst. 26 0 Athene onbew. n 31 0 Rome half bew. ono 29 0 Barcelona geh. bew. windst. 29 0 Madrid onbew. windst. 34 0 Mallorca licht bew. windst. 29 0 Lissabon licht bew. nnw 22 0 (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG „Het houden van een internationaal congres in Den Haag kost niet ongeveer driehonderd deelnemers een kleine vijfhonderdduizend gul den", zegt de heer Dick van Kleef op een toon, alsof het halve miljoen los in zijn bureau Kgt. In werkelijkheid echter mag het hoofd van de tijdelijke afde ling Congreszaken van het Nederlandsche Roode Kruis niet meer dan hooguit een ton uitgeven omdat zijn hoofdbestuur het geld dringend nodig heeft voor de financiering van een reeks vredestaken. Het Nederlandsche Roode Kruis, dat dit jaar een eeuw bestaat, ontvangt van 28 augustus tot 9 september de raad van gouverneurs van de Liga van Rode-Kruisverenigingen, die éénmaal in de twee jaar bijeenkomt. „In 1938 vergaderde de liga voor de laatste maal in Den Haag", vertelt de 44-jarige organisatiedeskundige, die te vens leider is van het Nederlandse Jeugd Rode Kruis. „In 1965 kwamen de verenigingen in Wenen bij elkaar en omdat de Nederlandse vereniging hon derd jaar oud is, boden wij aan het ko mende congres te organiseren." Steun van het bedrijfsleven en de overheid maakt dat veel kostbare voor zieningen door anderen worden betaald. Op een plattegrond wijst de heer Van Kleef aan over welke kamers en za len op het Binnenhof het Rode Kruis tij dens het congres zal kunnen beschikken. Het zijn vrijwel alle ruimten van de Tweede Kamer en bovendien, de Wees kamer en de Kelderzaal. „Wij krijgen de volledige beschik king over de ruimten, inclusief meubi lair en de kantoorinstallaties", zegt de heer Van Kleef tevreden. Hij berekent dat hij anders aan huur enige tiendui zenden guldens zou zijn kwijt geweest. Zijn enige twee zorgen zijn het Tweede- Kamerdebat over Viëtnam op 25 augus tus en de doop van prins Willem-Alexan der op 2 september. „Door dat debat heb ik maar enkele dagen over om alles precies zo in te richten als ik zou willen", klaagt hij een beetje. „Bij de doop van het prinsje gaan alle stoelen van de Ridderzaal naar de Grote Kerk, zodat ik die dag en misschien wel dagen daarvoor zonder stoelen zit. Ik heb echter goede hoop dat de Rijksgebouwendienst 4 hier en daar nog een aantal fatzoenlijke zetels weet op te sporen", gaat hij optimis tisch verder. De heer Van Kleef weet nauwkeurig welke bedrijven hij moet benaderen, om bepaalde faciliteiten goedkoper of zelfs voor niets te krijgen. „Dat leer je wel in de loop der ja ren, want vragen voor het Rode Kruis is voor mij niets bijzonders". „Voor ons is het congres waaraan een kleine tachtig landen deelnemen een bijdrage aan het Internationale Ro de Kruis en eigenlijk ook een reclame. Hoe meer Nederland hoort over het Ro de Kruis, hoe liever het mij is", zegt de heer Van Kleef, die zijn werk tot hobby heeft verheven. Tijdens het congres zullen honderd dertig medewerkers en medewerksters hem helpen bij de organisatie. „Het zijn voor het merendeel vrijwillige krachten, die niet of nauwelijks hoeven te worden betaald". Erg blij is de organisator met de (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Ook de plastic dekseltjes op de hoofdkranen van aardgaslei dingen kunnen spontaan scheuren en gevaar opleveren voor ontploffingen. Deze niet glasvezel versterkte plaatjes zitten in de meterkasten van vrijwel alle Nederlandse huizen. Het Gasinstituut van de Vereniging van Gasexploitanten heeft gisteren zijn leden aangeraêen ook deze plaatjes van kunststof te vervangen door dekseltjes van koper. Zij zijn even gevaarlijk als de plastic plaatjes op de afsiuitkranen van kooktoestelten in de keukens. Deze worden sinds vorige week in heel Ne derland vervangen door dekseltjes van messing, een legering van koper en zink. Zelfs de stuitnokjes op de hoofdkra nen zijn niet te vertrouwen. Zij kunnen op elk onverwacht moment afknappen. Ir. A. de Groot, hoofddirecteur van het Gasinstituut, meent dat men zijn labo ratorium dat de gaskranen moet keu ren, niet kan verwijten dat bij het ne men van proeven te lichtvaardig is ge handeld. Elk merk gaskraan is door het Gas instituut beproefd op een levensduur van veertig tot vijftig jaar. „We heb ben in ons laboratorium de kranen net zo lang open- en dichtgedraaid tot we zeker meenden te weten dat er-tijdens de levensduur van die kranen nooit iets fout zou kunnen gaan", vertelde ir. De Groot gisteren. Het heeft hem en zijn medewerkers verbaasd dat er nu opeens scheurtjes zijn opgetreden in de plasticplaatjes die al vanaf 1960 in gaskranen zijn toege past. Had men deze fouten dan niet in het laboratorim van het Gasinstituut kun nen ontdekken? „Met veel geluk hadden we misschien toen kunnen ontdekken wat nu is opge treden", antwoorrdde ir. De Groot. Hij wilde de medewerkers die de gaskra nen in 1960 hebben gekeurd achteraf geen verwijten maken. „Elke fabrikant is in staat te weten wat de risico's van zijn produkt zijn. Destijds is men uit gegaan van fatsoen, heeft men aange nomen dat een fabrikant niet zal knoei en", aldus ir. De Groot. Hebben de fabrikanten van de plas tic plaatjes er dan niet te veel op ver trouwd dat hun produkt toch eerst zou worden gekeurd door het Gasinstituut voordat het op de markt werd ge bracht? Hebben de fabrikanten het on derzoek in hun eigen laboratoria dan niet al te serieus genomen? „Ook de fabrikanten hebben zich ver galoppeerd", antwoorrdde ir. De Groot op deze vraag. „Men heeft weieens ge leefd in de sfeer van: „ach het zal wel goed gaan". Het Gasinstituut gaat van nu af gas kranen strenger keuren. Welke maat staven men zal aanleggen kon ir. De Groot nog niet zeggen. „We gaan voort aan meer aandacht schenken aan de eigenschappen van het te keuren mate riaal. We hebben nu veel geleerd en we zullen speciale maatregelen treffen". In de eerstvolgende vergadering van 't bestuur van de Vereniging van Gasex ploitanten zal worden besproken welke maatregelen dat zullen zijn. De plastic pluggen die binnen in de gaskranen zitten, zullen niet worden vervangen. „Dat hoeft niet, omdat ze helemaal opgesloten zitten in de bui zen. Zij zijn niet brandbestendig, maar er zijn wel meer onderdelen aan de gas kranen die het bij een brand begeven", aldus ir. De Groot. twaalf Marva's, Luva's en Milva's, die zich vrijwillig hebben aangeboden voor het zgn. servicekorps. „De deelnemers aan het congres moeten zich in Neder land thuisvoelen", vindt de heer Van Kleef. „De congressisten vergaderen niet de hele dag en moeten in hun vrije tijd worden beziggehouden. Als een delega tie uit Opper-Volta het Mauritshuis wil gaan zien, moet dat worden voorbereid. Dat is een karweitje voor een van de meisjes van het servicekorps". Tijdens het congres zal veel aan dacht worden besteed aan de ontwikke lingshulp. „Het streven van de Liga van Rode-Kruisverenigingen is erop ge richt de Rode-kruisverenigingen in de nieuwe landen te steunen en door die steun het hele land van dienst te zijn. Dat kan met gespecialiseerd personeel maar ook met materiaal", aldus de heer Van Kleef. Voor het eerst zal een commissie ver slag uitbrengen over de statistisch vast gestelde kans op rampen in bepaalde gebieden. Volgens de commissie is met Vrij grote mate van zekerheid vast te stellen in welke gebieden de kans op een aardbeving of overstroming het grootst is. Hoe beter dat is vast te stellen, hoe gerichter en sneller hulp kan worden geboden of goederen in de buurt van een rampgebied kunnen worden opge slagen. Een hoogtepunt van het congres is 5 september. Voor die tijd hebben ver scheidene commissies al vergaderd, maar op dinsdag 5 september opent minister-president P. de Jong het con gres in de Ridderzaal officieel. Verschei dene hoge gasten zullen een of meer dagen van het congres bijwonen, onder wie prins Bemhard, prinses Margriet, de hoge commissaris voor vluchtelingen zaken van de Verenigde Naties en prins Saddrudin Aga Khan. Van onze correspondent EGMOND AAN ZEE Het strand en de boulevard van Egmond aan Zee waren gisteravond ontruimd toen de Mijnopruimingsdienst uit Den Helder een uit de Tweede Wereldoorlog date rende Duitse versperringsmijn tot ont ploffing bracht. De mijn, een zogenaamde Notekra- ker van 150 kilo, was 's middags bij laag water ontdekt. Met een kilo trotyl, aangebracht door de duiker Hein Sprin ger, werd het projectiel opgeblazen. De Mijnopruimingsdienst had een hele se rie ontploffingen verwacht, omdat dit type mijn meestal met stalen kettingen aan andere projectielen is verbonden. De verwachte knallen en waterzuilen bleven echter uit. ADVERTENTIE Mevrouw H. M. Haseloop uit het Groningse Leek is het miljoenste lid van het Nederlandsche Roode Kruis. Uit een forse stapel aanmel dingen werd gisteren in Den Haag haar naam getrokken door de hard lopende politie-agente Gerda Kraan. Dit moment ziet u op onze foto. Door het hoofdbestuur werd mevrouw Haseloop een reis naar Genève aan geboden, waar zij enige dagen de gast zal zijn van de Liga van rodekruis verenigingen. ADVERTENTIE de harde matras met alle comfort van een zachte! WESTZAAN Op de provinciale weg tussen Westzaan en Zaandijk is gis termiddag een personenauto tegen een zandauto gereden. Van de inzittenden van de personenauto was de tachtigja rige mevrouw J. Roos-Overduin uit Den Haag op slag dood. Op weg naar het ziekenhuis overleed de zestigjarige me vrouw J. van der Heide-Roos, eveneens uit Den Haag. De bestuurder van de personenauto en een derde passagier werden zwaar gewond. DEN HAAG Bij het oversteken van het Spui is gistermiddag in Den Haag de negentigjarige W. F. Kronen burg uit die stad door een tram aange reden. Op weg naar het ziekenhuis is hij overleden. HELLEVOETSLUIS De 58-jarige J. Kruik uit Rockanje is gistermiddag met de tractor die hij bestuurde tegen een vrachtwagen gereden. Hij was op slag dood. KERKRADE In het ziekenhuis van Heerlen is gistermorgen de zeven tienjarige Albert Bessems uit Kerkrade aan de gevolgen van een aanrijding overleden. Hij was dinsdag gewond ge raakt, toen een auto zijn bromfiets aan reed. BERGEN In de Duitse grensplaats Goch is de 45-jarige J. van Helmond uit Bergen in Limburg met grote snelheid tegen een boom gebotst en zo ernstig gewond, dat hij kort na aankomst in een ziekenhuis is overleden. EMMELOORD De vijftienjarige Arie Hollenberg uit Luttelgeest is gis termiddag verongelukt toen hij op een landbouwtrekker wilde springen en daarbij zijn evenwicht verloor. Hij kwam terecht onder de aanhangwagen die zwaar beladen was. GRONINGEN Aan de gevolgen van een verkeersongeluk, dat hem maandag was overkomen, is gisteren in het Aca demisch ziekenhuis in Groningen de 53- jarige C. Molendijk uit Borger in Dren the overleden. Het slachtoffer was na een verkeerde inhaalmanoeuvre met zijn auto over de kop geslagen. DEVENTER In een ziekenhuis in Deventer is gisteren de 69-jarige me vrouw H. M. Hof stede-Jansen uit die plaats overleden. Zij was vorige week door een scooter geschept, toen zij on verwachts de straat was opgelopen. AMSTERDAM Het actiecomité Rijksweg 50 in Beekbergen heeft gis terochtend in Amsterdam tijdens een landelijke persconferentie het verwijt geuit aan de vaste commissie voor Ver keer en Waterstaat uit de Tweede Ka mer, dat zij zakelijke belangen onzake lijk heeft behandeld en na een gesprek met de minister als een blad aan de boom is omgezwaaid. Van Rijkswa terstaat werd gezegd, dat deze instan tie zich oppermachtig voelt, zich met een aureool van onfeilbaarheid heeft omringd en daardoor ontoegankelijk Is voor suggesties van derden. Het actiecomité beoogde met deze persconferentie ondersteuning te krij gen voor zijn alternatieve plan, waar omtrent in ons nummer van gisteren al een aantal bijzonderheden werd ge geven. Het hoopt, dat deze zaak in de Kamer aan de orde zal komen. De heer C. Hakkenes uit Apeldoorn, van wie het alternatieve plan afkom stig is, was aanwezig om een aantal verkeerstechnische en andere details toe te lichten, nadat de secretaris van het actiecomité een résumé had gegeven van de ontwikkelde activiteiten en de teleurstellende ervaringen met Rijks waterstaat en de vaste kamercommis sie. De vergadering van deze laatste met de minister zou hoogstens drie minuten hebben geduurd. De heer Hakkenes betoogde, dat zijn plan een aantal verkeerstechnische sto ringen voorkómt, die door het plan van Rijkswaterstaat juist worden be vorderd. Voorts had hij zo veel moge lijk een bestaande doorsnijding van het landschap gezocht bij zijn ontwerp, dat een extra stuk weg van vijf zes kilometer overbodig zou roeken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7