mnl. employé
Zwaar gewonde
op Spoorstraat
Ouders flink beboet
voor spijbelend kroost
Scheepvaa rtcontrole
nu belangrijkste taak
van politie te water
Excursie bij tien jaar Streek-V.V.V.
Gewaardeerd 24 uurs-bedrijf
Ds. Van de
Ber
kreeg beroep
AGENDA
Logopediste op
lagere scholen
Met 17 ton
suiker over
vluchtheuvel
Adriana had migraine en bleef thuis
maar de dokter wist van niets
Gezag
Vergeten
Alibi
Betrouwbaar
Aandacht
Bedrijvigheid
Aanvaringen
DIEFSTAL EN INBRAAK
Benoeming
ambtenaar
burgerlijke stand
NUTSSPAARBANK
vraagt
VEENENDAAL
Leeftijd 16-18 jaar.
BONDSSPAARBANK - VEENENDAAL
Kerkewijk 6
ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1*67
Schoolhoofd trok
bromfietsveto in
VEENENDAAL Gistermorgen is voor de klassen van de Hervormde
ULO-II aan de Geerseweg te Veenendaal aan de leerlingen bekend gemaakt,
dat zij hun bromfietsen weer mee naar school mogen nemen en ze weer op het
terrein rond de school mogen plaatsen.
Donderdag j.l. maakte het hoofd van de school, de heer G. Verheul bekend,
dat zijn leerlingen niet meer op de bromfiets naar school mochten komen. Ver
schillende ouders protesteerden tegen dit op pedagogische gronden gebaseerde
verbod. Zij meenden zelf het recht te hebben te beslissen hoe ze hun kinderen
naar school wilden sturen. Waarschijnlijk is dit de reden van het plotseling
ongeldig verklaren van het verbod. De leerlingen van de hervormde ULO is
geen nadere verklaring betreffende het ongedaan maken van de maatregel ge
geven. Een der ouders reageerde: „Het is geen leuk begin van de nieuwe cur
sus". Het hoofd van de ULO, de heer Verheul, wenst niet op de zaak in te
gaan. „Ik heb geen enkel commentaar", aldus het schoolhoofd.
ADVERTENTIE
RHENEN
Heden, zaterdag
Panoramamolen, 20 uur: „Love-in"
m.m.v. „Los Paljos" uit Wijk bij Duur
stede.
BIOSCOOP
Luxortheater Veenendaal, 19.30 uur:
„Duizend Tomahawks tegen Winne-
tou".
Morgen, zondag
BIOSCOOP
Luxortheater Veenendaal, 15 uur: „Dui
zend Tomahawks tegen Winnetou"
en 19.30 uur: „De eend en de Cadil
lac".
AMERONGEN Als de Amerongse
raad er donderdagavond mee accoord
gaat zullen binnenkort op de lagere
scholen spraaklessen worden gegeven.
De gemeente Amerongen gaat hierbij
deelnemen aan de gemeenschappelijke
regeling die de gemeenten Veenendaal
en Rhenen al geruime tijd geleden ge
troffen hebben. Het onderwijs wordt ge
geven op basis van vrijwilligheid en de
ouders of verzorgers moeten tevoren
hun toestemming hebben gegeven.
Behandeld worden afwijkingen in de
spraak ten aanzien van stotteren, neus
klanken e.d. In vele gevallen kan het
euvel met weinig moeite verholpen
worden en worden gevoelens van min
derwaardigheid zo veel mogelijk wegge
nomen, aldus het voorstel aan de raad.
Indien de raad aan dit voorstel zijn
medewerking verleent zal de regeling
per 1 september ingaan.
or
b
KESTEREN Ds. C. van de Berg
te Kesteren heeft een beroep ontvan
gen van de hervormde kerkeraad te
Noordhorn-Niezijl. Voor het overgrote
deel van de hervormde gemeente te
Kesteren komt dit beroep als een grote
verrassing.
ADVERTENTIE
hiui\n nieuw
OCULZJS
voorkomt
Uniek alarm-apparaat voor
iedereen - compleet 34.95
Voor de handel
A. J. J. GASSELING, Herwen-
sedijk 2, Herwen bij Lobith.
Tel. 08365 - 220
AMERONGEN B. en W. stellen de
gemeenteraad van Amerongen voor om
naast de heer G. J. van Barneveld, die
doorgaans de huwelijken voltrekt, de
heer K. G. Tiel te benoemen tot amb
tenaar van de burgelijke stand. Bezoldi
ging vindt plaats naar een vast be
drag voor ieder gesloten huwelijk.
SCHRIFTELIJKE SOLLICITATIES AAN
RHENEN Gisterochtend is de
chauffeur van een uit Strijen afkomsti
ge vrachtwagen, beladen met niet min
der dan 17 ton suiker, bij hotel „La
Montagne" over de daar aanwezige
vluchtheuvel gereden. Het gevolg was
dat enkele lantaarnpalen het moesten
ontgelden. De wagen liep lichte schade
op. V ermoedelijk heeft de chauffeur
geen erg gehad in de kromming van
de weg ter plaatse en is hij zonder
meer rechtuit gereden. De politie maak
te procesverbaal op. Persoonlijke onge
lukken kwamen niet voor.
KESTEREN De 61-jarige garage
houder J. O. van S. uit Kesteren raakte
gisteravond levensgevaarlijk gewond
bü een verkeersongeval dat plaats
vond voor de woning van het slachtof
fer in de Spoorstraat.
Op een gegeven moment liep de heer
v. S. de weg op om zijn hondje te pak
ken. Een uit de richting Kesteren nade
rende personenwagen bestuurd door de
25-jarige M. D. M. uit Opheusden, die
een wagen met oplegger passeerde reed
de heer v. S. op de linkerweghelft aan.
Het slachtoffer moest in zorgwekken
de toestand naar het Julianaziekenhuis
te Veenendaal worden overgebracht.
WAGENINGEN Het was het Rhenense echtpaar P. bij herhaling niet
gelukt hun 14-jarige zoon onder de duim te houden. Hij spijbelde als hij maar
even de kans kreeg van school en dit ging zo lang goed tot er een proces-ver
baal werd opgemaakt. Nu stonden zijn ouders voor het Wageningse kanton
gerecht. Mevrouw A. P.-K. vond het niet redelijk alle schuld op de schouders
van de beide echtelieden te leggen. „We hebben er zelf genoeg aan gedaan",
sprak ze met omfloerste stem. Een paar keer hebben we zelfs de politie ge
waarschuwd om hem te laten halen.
Kantonrechter mr. A. C. van den
Brand trok uit deze woorden de con
clusie dat er bepaald iets mankeerde
aan het ouderlijke gezag van het
echtpaar. „Heeft u beiden dan zo
weinig overwicht op uw zoon?", zo
vroeg hij zich af.
De heer P. nam het antwoord voor
zijn rekening: „Ik zelf ben de hele
dag van huis en mijn vrouw is vaak
ziek. Als ik 's avonds thuis kom kan
ik er niets aan doen dat mijn zoon
heeft gespijbeld
„Desondanks blijf ik niet begrij
pen, waarom u zo weinig overwicht
heeft", liet de kantonrechter de Rhe
nense grondwerker daarop opnieuw
weten.
De officier mr. J. H. G. Boekraad
vond, dat er in dit geval zeker spra
ke was van een Lichtvaardige opvat
ting van de ouderlijke plicht en eiste
voor van elk van de verdachten f 50,-
boete of 5 dagen subsidiair. De rech
ter vonniste conform.
Er kwam nog een tweede geval van
onttrekking aan de leerplichtwet aan
de orde en opnieuw gold dit een Rhe-
nens echtpaar. De heer en mevrouw
Q. hadden hun dochter Adriana naar
de zin van de directrice van de Land-
bouwhuishoudschool te vaak thuisge
houden. „We waren het vergeten
door te geven," zo verdedigde de be-
tontimmerman T. Q. zich. Zijn vrouw
beaamde dat. „Als ze van school
thuis bleef gaven we dat altijd door,
maar nu zijn we het een keer verge
ten. Mijn dochter heeft veel last van
migraine. Zij krijgt pilletjes van de
dokter
Uit informaties bij de betreffende
huisarts was evenwel gebleken dat
hij de migraine-patiënt Adriana Q.
niet onder geregelde behandeling
had. De kantonrechter constateerde
dan ook: „Hij weet van die ziekte
niets af..."
Mevrouw Q. nogmaals: „Ze heeft...
pilletjesde dokter kan er verder
niets aan doen".
De officier kwalificeerde de hele
affaire als een „triest verschijnsel".
„Blijkbaar denken ouders hier veel
te licht over en moeten zo door de
overheid tot de orde worden geroepen.
Ik wil het dan ook niet bij een een
voudige boete laten..." Hij eiste van
elk van de ouders f 50,boete of 5
dagen.
De rechter zag het feit dat het
de eerste keer was dat men in strijd
met de leerplichtwet had gehandeld
als een verzachtende omstandigheid.
Hij verlaagde de gevraagde boete tot
de helft. De resterende f 25,legde
KESTEREN Gisteren bestond de
streek-VVV Midden- en Overbetuwe 10
jaar. Ter gelegenheid van dit tweede
lustrum was een feestelijke vergade
ring belegd in het gemeentehuis te Val
burg, waarbij de afgevaardigden aan
wezig waren van de verschillende ge
meenten, die bij de streek-VVV zijn
aangesloten. Na afloop van de vergade
ring maakte het gezelschap, waaronder
verschillende burgemeesters uit het
Gelderse Rivierengebied, een excursie
langs een tweetal recreatiebedrijven in
de gemeente Kesteren. Deze rondleiding
stond onder leiding van de heer B. de
Vries, directeur van de VVV Gelders
Rivierengebied, waarbij de Streek-VVV
reeds geruime tijd is aangesloten.
Tijdens de vergadering wierp de
voorzitter van de jubilerende streek-
VVV, mr. baron G. A. F. van Lynden,
een terugblik op het verleden. Met na
druk wees spreker op de grote samen
werking die de VVV's in deze tien jaar
zo'n gestalte had gegeven. ,J)e VVV is
in de Midden- en Overbetuwe een in
stantie geworden, die moeilijk meer uit
de samenleving is weg te denken", al
dus mr. baron van Lynden. „Dank zij
het werk van de VVV is onze streek
enorm in de belangstelling bij de toe
rist gestegen. Met name de voorlich
ting, onder andere door de véle succes
rijke folders, heeft op korte termijn tot
dit verbluffende resultaat
dus de voorzitter.
geleid"
Het gezelschap vertrok na afloop van
de vergadering per touringcar naar de
kampeerbedrijven gloeiend Land" en
,Jjeede en Oudewaard" in de gemeen
te Kesteren. Deze kampeerterreinen,
waarvan de eerste dit jaar werd ge
sticht, zijn beide een duidelijk voorbeeld
op dit gebied in de Middeyi-Betuwe. Het
gezelschap toonde zich dan ook zicht
baar enthousiast over de ligging en op
zet van de Kesterense recreatiebedrij
ven. Na afloop van de excursie vond
een feestelijk diner plaats in het Jeugd-
hotel 't Zand" te Ochten.
hij op als een voorwaardelijke straf
met een proeftijd van twee jaar.
De Otterlose monteur E. J. van V.
meende een sluitend alibi te hebben.
Volgens het proces-verbaal zou hij in
Veenendaal met een auto bij de
spoorwegovergang op de „Kerk
straat" door het in werking zijnde
rode knipperlicht zijn gereden.
„Kerkstraat zal wel Kerkewijk
moeten zijn", zo sprak de rechter
wat aarzelend toen hij de dagvaar
ding nog pens doornam.
De monteur sprak met iets triom
fantelijks in zijn sten-K „Ik ben wel
in Veenendaal geweest, maar niet in
de Kerkstraat..."
„U hebt overigens aan de politie
verklaard dat u wel door het rode
licht bent gereden", haakte de rech
ter in.
De verdachte die blijkbaar wist
dat er in Veenendaal geen Kerk
straat bestaat verviel daarop in een
geheimzinnig stilzwijgen. Zowel de of
ficier als de rechter oordeelde het
tenslotte beter, dat de zaak in de
stukken nog eens werd nagekeken,
zodat Van V. te zijner tijd opnieuw
voor de Wageningse balie terecht
zal staan.
De bebaarde J. C .B., een straten
maker uit Enschede maakte een
sympathieke en vooral betrouwbare
indruk op de officier, die dit overi
gens zelf openlijk bekende. B. werd
ten laste gelegd dat hij in een auto
gereden had, waarvan alle vier ban
den glad waren. Bovendien was het
kentekenbewijs niet in orde.
Verdachte voerde aan dat hij geen
verstand van auto's had en dat hij
was uit geweest op een handeltje,
maar dat hij, zoals nu bleek, toch le
lijk op de koffie was gekomen.
'De gebrekkige auto had hij destijds
voor f 525,gekocht en een sloper
had hem er later nog maar f 25,
voor terugbetaald. Een flinke strop,
die B., gezien zijn financiële positie
maar ternauwernood had kunnen op
vangen. „Mijn vakantiegeld is er bij
in geschoten", zei hij.
Voor de geconstateerde overtreding
had hij een schikkingsvoorstel van
f 300,thuis gekregen en van dit be
drag was hij geschrokken. „Kan ik
het niet in twee termijnen van de
kinderbijslag betalen?", vroeg hij
bedeesd. De officier zei in zijn re
quisitoir het niet billijk te vinden als
de kinderbijslag zou worden opge
slokt door „een motoristisch avon
tuur van papa".
Hij eiste een boete van f 150,en
legde verdachte bovendien een voor
waardelijke boete op ter grootte van
hetzelfde bedrag met een proeftijd
van twee jaar. Het vonnis luidde con
form.
Timmerman W. B. uit Wekerom
was met zijn auto een links gelegen
iqrit ingereden en had daarbij een
hem tegemoet komende scooter de
pas afgesneden. Er was een aanrij
ding ontstaan, die zware materiële
schade en persoonlijk letsel tot ge
volg had.
„Ik heb niets gezien, misschien had
hij wel geen licht op", zei B. nogal
nuchter. Van dat laatste argument
was de kantonrechter bepaald niet
overtuigd. Hij vroeg zich af of de
timmerman wellicht meer aandacht
voor zijn verloofde, die naast hem
zat, aan de dag had gelegd, dan vol
doende op het verkeer te hebben ge
let.
B. ontkende dit pertinent en zei
ook, dat hij de schikking van f 100,
niet had betaald omdat hij die „nooit
had gezien" .De officier ging in zijn
eis het schikkingsbedrag niet te bo
ven en toen de rechter verdachte
conform veroordeelde, liep de Weke-
romse timmerman glimlachend de
zaal uit
,UWWWW\wm*W»WWUWWWWWWWW*WTO*WWUU*WWVW»WWWWW*WWWTOWW*WWWM
KESTEREN -r- Venijnig baant
een kleine ranke boot zich een weg
door het onstuimige water van de
Waal. Hoog opspattend boegwater
werpt een opvallend witte kraag te
gen de grijze steven. Tussen de
drukke scheepvaart maakt het snel
le bootje echter een nietige indruk.
Grote olietankers en andere binnen
vaartschepen steken als reuzen af
en schijnen minachtend voorbij te
stomen. Als een speels dier zwenkt
het grijze vaartuig van de ene oever
naar de andere. De schijnbaar uit
dagende manoeuvres zijn echter
niet zonder nut. Juist dit kleine
scheepje met het strakke opschrift
,,RP 23" leidt dag en nacht de vele
honderden reuzen in goede banen.
Deze belangrijke en verantwoorde
lijke taak rust op het korps Rijks
politie te wafer. De binnenvaart
respecteert het werk van de water-
politie en heeft ontzag voor de ge-
uniformeerde bemanning van de
kleine grijze en modern uitgeruste
vaartuigen. Nauwlettend wordt het
steeds drukker wordende scheep
vaartverkeer in het oog gehouden.
Soms moet worden ingegrepen en
in vele gevallen wordt dan een
ramp voorkomen.
„Eigenlijk wordt ons beroep door
een buitenstaander teveel geroman
tiseerd", vertelt de commandant
van de „RP 23", opperwachtmeester
J. 't Lam. „De periode van sensa
tionele smokkeljachten is allang
voorbij. De primaire taak van de
Rijkspolitie te water is tegenwoor
dig de controle op de scheepvaart.
Daarnaast bestrijden wij de crimi
naliteit op het water.
De toezicht op de watersport
vormt eveneens een belangrijk on
derdeel van onze taak, evenals de
visserij en de jacht op en -langs het
water. De watersport is een seizoen
aangelegenheid en eigenlijk staat 't
toezicht hierop nog in de kinder
schoenen. In enkele gevallen komt
het voor dat de watersport het
scheepvaartverkeer in gevaar
brengt, maar over het algemeen be
zitten ook de watersportliefhebbers
reeds een zekere routine. Bovendien
wordt de watersport in de drukke
scheepvaartroutes slechts gering be
oefend."
Aan boord van de „RP 23" heerst
dag en nacht een grote bedrijvig*
heid. Met vaste hand koerst de
stuurman zijn vaartuig over de druk
bevaren river. De overige drie be
manningsleden speuren met grote
nauwkeurigheid de omgeving af,
schrijven de rapporten of zetten een
„bakkie troost".
Het schip is uitgerust met de mo
dernste apparatuur, die vakkundig
kan worden bediend door de hele be
manning. Dichte mist weerhoudt de
waterpolitie bijvoorbeeld niet om uit
te varen, want een kostbare radar-
installatie neemt de verantwoording
zonder falen over. Vernuftige appa
ratuur en een uitgebreide mobilo
fooninstallatie maken de „RP 23"
tot een drijvend politiebureau. De
bemanning werkt in nauw teamver
band samen om de veiligheid op de
rivieren ieder ogenblik van de dag
te bewaren. Deze mensen kennen de
gevaren op de rivier. Iedere krib
heeft voor hen wel een bijzonder
heid. Ook de meeste schippers van
de binnenbaart kennen zij bij naam,
evenals de schepen die zij bevaren.
Voorheen werd voor een politie
man op het water de eis gesteld dat
hij van de binnenvaart afkomstig
moest zijn. Deze eis wordt de laat
ste jaren niet zo streng meer ge
handhaafd in verband met een per
soneelstekort. Overwogen wordt om
„nieuwkomers" in het vervolg een
voortgezette opleiding te geven op
de binnenwateren. Kennis en routi
ne spelen bij de waterpolitie nu een
maal de voornaamste rol.
Zoals reeds werd opgemerkt is de
controle op de scheepvaart het be
langrijkste werk van de waterpoli
tie. De steeds toenemende binnen
vaart vereist een steeds intensiever
toezicht. Van 1 januari tot 1 juli pas
seerden ruim 100.000 schepen de
grens bij Lobith. De grote rivieren
vormen tezamen de drukste ver
keersaders van West-Europa.
De steeds groter en logger wor
dende binnenvaartschepen maken 't
steeds noodzakelijker dat men zich
aan de voorschriften houdt. Een
schipper is niet alleen verplicht zich
aan de verkeersregels te houden,
maar ook de veiligheidsvoorschrif
ten zijn uitermate belangrijk.
Met name de grote olietankers of
de schepen die explosief materiaal
vervoeren, dienen zich aan deze
voorschriften te houden. Een brand
aan boord van dit soort vaartuigen
zou rampzalige gevolgen kunnen
hebben. De speciale stook- en kook-
gelegenheden worden dan ook regel
matig op hun deugdelijkheid door
de waterpolitie gecontroleerd. „Het
komt niet zo bijzonder vaak voor
dat er iets niet in orde is. De schip
pers beseffen zelf dat deze voor
schriften noodzakelijk zijn. Ik heb
trouwens de indruk dat het werk
van de politie op het water beter be
grepen en gewaardeerd wordt dan
van de politie op het land. De disci
pline op de rivieren is in elk geval
groter dan op de wegen", vindt op
perwachtmeester 't Lam.
Vrij regelmatig gaat het schip van
De politiedienst wordt af en toe on
derbroken om een „bakkie troost" te
zetten.
Er is wel wat behendigheid voor no
dig om van het ene schip naar het
andere te komen.
De ranke, snelle politiescheepjes zijn
gewaardeerde verschijningen op onze
grote rivieren.
de waterpolitie langszij van een der
grote schepen. Behendig als een kat
springt dan een van de politieman
nen aan boord van het te controle
ren schip. De kapitein toont de pa
pieren en vertelt bijzonderheden
over de lading. Tijdens zo'n contro
le blijkt duidelijk dat de binnen
vaartschippers de waterpolitie als
hun vriend beschouwen. Het zakelij
ke wordt eerst afgehandeld en daar
na vindt een gezellig praatje plaats.
Na de wederzijdse wens „goede
vaart" verlaat de politie het schip.
Dit overstappen is met name in de
wintertijd niet geheel zonder ge
vaar. Als het gangboord van de
schepen spiegelglad is van de ijsaf
zetting gaat ook dit routine-werk
door. Ongelukken gebeuren echter
maar zelden;
Regelmatig wordt de waterpolitie
geconfronteerd met aanvaringen.
Op de meest onverwachte ogenblik
zomeravond komt soms plotseling 'n
ken, bijvoorbeeld een mooie rustige
enorme aanvaring voor. De snelle
boot van de politie spoedt zich dan
naar de plek des onheils en het on
derzoek vangt aan. In heel ernstige
gevallen heeft de waterpolitie ook
nog een reddende taak. Verschillen
de malen zijn mensenlevens gered
door het snelle ingrijpen van de wa-r
terhermandad.
„Het aantal ongelukken op de gro
te riveren ten gevolge van alcohol
is beslist heel gering. Ik mag wel
zeggen dat een schipper tijdens de
vaart niet drinkt", merkt de com
mandant van de „RP 23" op. „De
regels voor het verkeer te water
zijn echter niet zo streng als voor
het wegverkeer. De slogan „Glaasje
op, laat je varen" kennen wij bij
voorbeeld niet, maar de schippers
beseffen zelf dat drinken ernstige
gevolgen kan hebben. Het persoon
lijk verantwoordelijkheidsgevoel is
onder de schippers beslist veel gro
ter dan onder de automobilisten .on
danks het feit dat een schipper be
kend staat dat hij graag een borrel
tje lust", aldus „opper" 't Lam.
De taak van de waterpolitie is
veelomvattend. Het controleren van
vis- en jachtakten behoort tot de da
gelijkse routinewerkzaamheden,
evenals het dreggen naar drenkelin
gen, dat steeds veelvuldiger voor
komt. Ondanks de drukke en toene
mende werkzaamheden blijft de vei
ligheid op de grote rivieren dag en
nacht gewaarborgd door de aanwe
zigheid van een modern politie-ap-
paraat te water, dat door training
berekend is voor zijn taak.
p
0
I
i
S
t
p
p
p
p
i
t