mnl. employé Zwaar gewonde op Spoorstraat Ouders flink beboet voor spijbelend kroost Scheepvaa rtcontrole nu belangrijkste taak van politie te water Excursie bij tien jaar Streek-V.V.V. Gewaardeerd 24 uurs-bedrijf Ds. Van de Ber kreeg beroep AGENDA Logopediste op lagere scholen Met 17 ton suiker over vluchtheuvel Adriana had migraine en bleef thuis maar de dokter wist van niets Gezag Vergeten Alibi Betrouwbaar Aandacht Bedrijvigheid Aanvaringen DIEFSTAL EN INBRAAK Benoeming ambtenaar burgerlijke stand NUTSSPAARBANK vraagt VEENENDAAL Leeftijd 16-18 jaar. BONDSSPAARBANK - VEENENDAAL Kerkewijk 6 ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1*67 Schoolhoofd trok bromfietsveto in VEENENDAAL Gistermorgen is voor de klassen van de Hervormde ULO-II aan de Geerseweg te Veenendaal aan de leerlingen bekend gemaakt, dat zij hun bromfietsen weer mee naar school mogen nemen en ze weer op het terrein rond de school mogen plaatsen. Donderdag j.l. maakte het hoofd van de school, de heer G. Verheul bekend, dat zijn leerlingen niet meer op de bromfiets naar school mochten komen. Ver schillende ouders protesteerden tegen dit op pedagogische gronden gebaseerde verbod. Zij meenden zelf het recht te hebben te beslissen hoe ze hun kinderen naar school wilden sturen. Waarschijnlijk is dit de reden van het plotseling ongeldig verklaren van het verbod. De leerlingen van de hervormde ULO is geen nadere verklaring betreffende het ongedaan maken van de maatregel ge geven. Een der ouders reageerde: „Het is geen leuk begin van de nieuwe cur sus". Het hoofd van de ULO, de heer Verheul, wenst niet op de zaak in te gaan. „Ik heb geen enkel commentaar", aldus het schoolhoofd. ADVERTENTIE RHENEN Heden, zaterdag Panoramamolen, 20 uur: „Love-in" m.m.v. „Los Paljos" uit Wijk bij Duur stede. BIOSCOOP Luxortheater Veenendaal, 19.30 uur: „Duizend Tomahawks tegen Winne- tou". Morgen, zondag BIOSCOOP Luxortheater Veenendaal, 15 uur: „Dui zend Tomahawks tegen Winnetou" en 19.30 uur: „De eend en de Cadil lac". AMERONGEN Als de Amerongse raad er donderdagavond mee accoord gaat zullen binnenkort op de lagere scholen spraaklessen worden gegeven. De gemeente Amerongen gaat hierbij deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling die de gemeenten Veenendaal en Rhenen al geruime tijd geleden ge troffen hebben. Het onderwijs wordt ge geven op basis van vrijwilligheid en de ouders of verzorgers moeten tevoren hun toestemming hebben gegeven. Behandeld worden afwijkingen in de spraak ten aanzien van stotteren, neus klanken e.d. In vele gevallen kan het euvel met weinig moeite verholpen worden en worden gevoelens van min derwaardigheid zo veel mogelijk wegge nomen, aldus het voorstel aan de raad. Indien de raad aan dit voorstel zijn medewerking verleent zal de regeling per 1 september ingaan. or b KESTEREN Ds. C. van de Berg te Kesteren heeft een beroep ontvan gen van de hervormde kerkeraad te Noordhorn-Niezijl. Voor het overgrote deel van de hervormde gemeente te Kesteren komt dit beroep als een grote verrassing. ADVERTENTIE hiui\n nieuw OCULZJS voorkomt Uniek alarm-apparaat voor iedereen - compleet 34.95 Voor de handel A. J. J. GASSELING, Herwen- sedijk 2, Herwen bij Lobith. Tel. 08365 - 220 AMERONGEN B. en W. stellen de gemeenteraad van Amerongen voor om naast de heer G. J. van Barneveld, die doorgaans de huwelijken voltrekt, de heer K. G. Tiel te benoemen tot amb tenaar van de burgelijke stand. Bezoldi ging vindt plaats naar een vast be drag voor ieder gesloten huwelijk. SCHRIFTELIJKE SOLLICITATIES AAN RHENEN Gisterochtend is de chauffeur van een uit Strijen afkomsti ge vrachtwagen, beladen met niet min der dan 17 ton suiker, bij hotel „La Montagne" over de daar aanwezige vluchtheuvel gereden. Het gevolg was dat enkele lantaarnpalen het moesten ontgelden. De wagen liep lichte schade op. V ermoedelijk heeft de chauffeur geen erg gehad in de kromming van de weg ter plaatse en is hij zonder meer rechtuit gereden. De politie maak te procesverbaal op. Persoonlijke onge lukken kwamen niet voor. KESTEREN De 61-jarige garage houder J. O. van S. uit Kesteren raakte gisteravond levensgevaarlijk gewond bü een verkeersongeval dat plaats vond voor de woning van het slachtof fer in de Spoorstraat. Op een gegeven moment liep de heer v. S. de weg op om zijn hondje te pak ken. Een uit de richting Kesteren nade rende personenwagen bestuurd door de 25-jarige M. D. M. uit Opheusden, die een wagen met oplegger passeerde reed de heer v. S. op de linkerweghelft aan. Het slachtoffer moest in zorgwekken de toestand naar het Julianaziekenhuis te Veenendaal worden overgebracht. WAGENINGEN Het was het Rhenense echtpaar P. bij herhaling niet gelukt hun 14-jarige zoon onder de duim te houden. Hij spijbelde als hij maar even de kans kreeg van school en dit ging zo lang goed tot er een proces-ver baal werd opgemaakt. Nu stonden zijn ouders voor het Wageningse kanton gerecht. Mevrouw A. P.-K. vond het niet redelijk alle schuld op de schouders van de beide echtelieden te leggen. „We hebben er zelf genoeg aan gedaan", sprak ze met omfloerste stem. Een paar keer hebben we zelfs de politie ge waarschuwd om hem te laten halen. Kantonrechter mr. A. C. van den Brand trok uit deze woorden de con clusie dat er bepaald iets mankeerde aan het ouderlijke gezag van het echtpaar. „Heeft u beiden dan zo weinig overwicht op uw zoon?", zo vroeg hij zich af. De heer P. nam het antwoord voor zijn rekening: „Ik zelf ben de hele dag van huis en mijn vrouw is vaak ziek. Als ik 's avonds thuis kom kan ik er niets aan doen dat mijn zoon heeft gespijbeld „Desondanks blijf ik niet begrij pen, waarom u zo weinig overwicht heeft", liet de kantonrechter de Rhe nense grondwerker daarop opnieuw weten. De officier mr. J. H. G. Boekraad vond, dat er in dit geval zeker spra ke was van een Lichtvaardige opvat ting van de ouderlijke plicht en eiste voor van elk van de verdachten f 50,- boete of 5 dagen subsidiair. De rech ter vonniste conform. Er kwam nog een tweede geval van onttrekking aan de leerplichtwet aan de orde en opnieuw gold dit een Rhe- nens echtpaar. De heer en mevrouw Q. hadden hun dochter Adriana naar de zin van de directrice van de Land- bouwhuishoudschool te vaak thuisge houden. „We waren het vergeten door te geven," zo verdedigde de be- tontimmerman T. Q. zich. Zijn vrouw beaamde dat. „Als ze van school thuis bleef gaven we dat altijd door, maar nu zijn we het een keer verge ten. Mijn dochter heeft veel last van migraine. Zij krijgt pilletjes van de dokter Uit informaties bij de betreffende huisarts was evenwel gebleken dat hij de migraine-patiënt Adriana Q. niet onder geregelde behandeling had. De kantonrechter constateerde dan ook: „Hij weet van die ziekte niets af..." Mevrouw Q. nogmaals: „Ze heeft... pilletjesde dokter kan er verder niets aan doen". De officier kwalificeerde de hele affaire als een „triest verschijnsel". „Blijkbaar denken ouders hier veel te licht over en moeten zo door de overheid tot de orde worden geroepen. Ik wil het dan ook niet bij een een voudige boete laten..." Hij eiste van elk van de ouders f 50,boete of 5 dagen. De rechter zag het feit dat het de eerste keer was dat men in strijd met de leerplichtwet had gehandeld als een verzachtende omstandigheid. Hij verlaagde de gevraagde boete tot de helft. De resterende f 25,legde KESTEREN Gisteren bestond de streek-VVV Midden- en Overbetuwe 10 jaar. Ter gelegenheid van dit tweede lustrum was een feestelijke vergade ring belegd in het gemeentehuis te Val burg, waarbij de afgevaardigden aan wezig waren van de verschillende ge meenten, die bij de streek-VVV zijn aangesloten. Na afloop van de vergade ring maakte het gezelschap, waaronder verschillende burgemeesters uit het Gelderse Rivierengebied, een excursie langs een tweetal recreatiebedrijven in de gemeente Kesteren. Deze rondleiding stond onder leiding van de heer B. de Vries, directeur van de VVV Gelders Rivierengebied, waarbij de Streek-VVV reeds geruime tijd is aangesloten. Tijdens de vergadering wierp de voorzitter van de jubilerende streek- VVV, mr. baron G. A. F. van Lynden, een terugblik op het verleden. Met na druk wees spreker op de grote samen werking die de VVV's in deze tien jaar zo'n gestalte had gegeven. ,J)e VVV is in de Midden- en Overbetuwe een in stantie geworden, die moeilijk meer uit de samenleving is weg te denken", al dus mr. baron van Lynden. „Dank zij het werk van de VVV is onze streek enorm in de belangstelling bij de toe rist gestegen. Met name de voorlich ting, onder andere door de véle succes rijke folders, heeft op korte termijn tot dit verbluffende resultaat dus de voorzitter. geleid" Het gezelschap vertrok na afloop van de vergadering per touringcar naar de kampeerbedrijven gloeiend Land" en ,Jjeede en Oudewaard" in de gemeen te Kesteren. Deze kampeerterreinen, waarvan de eerste dit jaar werd ge sticht, zijn beide een duidelijk voorbeeld op dit gebied in de Middeyi-Betuwe. Het gezelschap toonde zich dan ook zicht baar enthousiast over de ligging en op zet van de Kesterense recreatiebedrij ven. Na afloop van de excursie vond een feestelijk diner plaats in het Jeugd- hotel 't Zand" te Ochten. hij op als een voorwaardelijke straf met een proeftijd van twee jaar. De Otterlose monteur E. J. van V. meende een sluitend alibi te hebben. Volgens het proces-verbaal zou hij in Veenendaal met een auto bij de spoorwegovergang op de „Kerk straat" door het in werking zijnde rode knipperlicht zijn gereden. „Kerkstraat zal wel Kerkewijk moeten zijn", zo sprak de rechter wat aarzelend toen hij de dagvaar ding nog pens doornam. De monteur sprak met iets triom fantelijks in zijn sten-K „Ik ben wel in Veenendaal geweest, maar niet in de Kerkstraat..." „U hebt overigens aan de politie verklaard dat u wel door het rode licht bent gereden", haakte de rech ter in. De verdachte die blijkbaar wist dat er in Veenendaal geen Kerk straat bestaat verviel daarop in een geheimzinnig stilzwijgen. Zowel de of ficier als de rechter oordeelde het tenslotte beter, dat de zaak in de stukken nog eens werd nagekeken, zodat Van V. te zijner tijd opnieuw voor de Wageningse balie terecht zal staan. De bebaarde J. C .B., een straten maker uit Enschede maakte een sympathieke en vooral betrouwbare indruk op de officier, die dit overi gens zelf openlijk bekende. B. werd ten laste gelegd dat hij in een auto gereden had, waarvan alle vier ban den glad waren. Bovendien was het kentekenbewijs niet in orde. Verdachte voerde aan dat hij geen verstand van auto's had en dat hij was uit geweest op een handeltje, maar dat hij, zoals nu bleek, toch le lijk op de koffie was gekomen. 'De gebrekkige auto had hij destijds voor f 525,gekocht en een sloper had hem er later nog maar f 25, voor terugbetaald. Een flinke strop, die B., gezien zijn financiële positie maar ternauwernood had kunnen op vangen. „Mijn vakantiegeld is er bij in geschoten", zei hij. Voor de geconstateerde overtreding had hij een schikkingsvoorstel van f 300,thuis gekregen en van dit be drag was hij geschrokken. „Kan ik het niet in twee termijnen van de kinderbijslag betalen?", vroeg hij bedeesd. De officier zei in zijn re quisitoir het niet billijk te vinden als de kinderbijslag zou worden opge slokt door „een motoristisch avon tuur van papa". Hij eiste een boete van f 150,en legde verdachte bovendien een voor waardelijke boete op ter grootte van hetzelfde bedrag met een proeftijd van twee jaar. Het vonnis luidde con form. Timmerman W. B. uit Wekerom was met zijn auto een links gelegen iqrit ingereden en had daarbij een hem tegemoet komende scooter de pas afgesneden. Er was een aanrij ding ontstaan, die zware materiële schade en persoonlijk letsel tot ge volg had. „Ik heb niets gezien, misschien had hij wel geen licht op", zei B. nogal nuchter. Van dat laatste argument was de kantonrechter bepaald niet overtuigd. Hij vroeg zich af of de timmerman wellicht meer aandacht voor zijn verloofde, die naast hem zat, aan de dag had gelegd, dan vol doende op het verkeer te hebben ge let. B. ontkende dit pertinent en zei ook, dat hij de schikking van f 100, niet had betaald omdat hij die „nooit had gezien" .De officier ging in zijn eis het schikkingsbedrag niet te bo ven en toen de rechter verdachte conform veroordeelde, liep de Weke- romse timmerman glimlachend de zaal uit ,UWWWW\wm*W»WWUWWWWWWWW*WTO*WWUU*WWVW»WWWWW*WWWTOWW*WWWM KESTEREN -r- Venijnig baant een kleine ranke boot zich een weg door het onstuimige water van de Waal. Hoog opspattend boegwater werpt een opvallend witte kraag te gen de grijze steven. Tussen de drukke scheepvaart maakt het snel le bootje echter een nietige indruk. Grote olietankers en andere binnen vaartschepen steken als reuzen af en schijnen minachtend voorbij te stomen. Als een speels dier zwenkt het grijze vaartuig van de ene oever naar de andere. De schijnbaar uit dagende manoeuvres zijn echter niet zonder nut. Juist dit kleine scheepje met het strakke opschrift ,,RP 23" leidt dag en nacht de vele honderden reuzen in goede banen. Deze belangrijke en verantwoorde lijke taak rust op het korps Rijks politie te wafer. De binnenvaart respecteert het werk van de water- politie en heeft ontzag voor de ge- uniformeerde bemanning van de kleine grijze en modern uitgeruste vaartuigen. Nauwlettend wordt het steeds drukker wordende scheep vaartverkeer in het oog gehouden. Soms moet worden ingegrepen en in vele gevallen wordt dan een ramp voorkomen. „Eigenlijk wordt ons beroep door een buitenstaander teveel geroman tiseerd", vertelt de commandant van de „RP 23", opperwachtmeester J. 't Lam. „De periode van sensa tionele smokkeljachten is allang voorbij. De primaire taak van de Rijkspolitie te water is tegenwoor dig de controle op de scheepvaart. Daarnaast bestrijden wij de crimi naliteit op het water. De toezicht op de watersport vormt eveneens een belangrijk on derdeel van onze taak, evenals de visserij en de jacht op en -langs het water. De watersport is een seizoen aangelegenheid en eigenlijk staat 't toezicht hierop nog in de kinder schoenen. In enkele gevallen komt het voor dat de watersport het scheepvaartverkeer in gevaar brengt, maar over het algemeen be zitten ook de watersportliefhebbers reeds een zekere routine. Bovendien wordt de watersport in de drukke scheepvaartroutes slechts gering be oefend." Aan boord van de „RP 23" heerst dag en nacht een grote bedrijvig* heid. Met vaste hand koerst de stuurman zijn vaartuig over de druk bevaren river. De overige drie be manningsleden speuren met grote nauwkeurigheid de omgeving af, schrijven de rapporten of zetten een „bakkie troost". Het schip is uitgerust met de mo dernste apparatuur, die vakkundig kan worden bediend door de hele be manning. Dichte mist weerhoudt de waterpolitie bijvoorbeeld niet om uit te varen, want een kostbare radar- installatie neemt de verantwoording zonder falen over. Vernuftige appa ratuur en een uitgebreide mobilo fooninstallatie maken de „RP 23" tot een drijvend politiebureau. De bemanning werkt in nauw teamver band samen om de veiligheid op de rivieren ieder ogenblik van de dag te bewaren. Deze mensen kennen de gevaren op de rivier. Iedere krib heeft voor hen wel een bijzonder heid. Ook de meeste schippers van de binnenbaart kennen zij bij naam, evenals de schepen die zij bevaren. Voorheen werd voor een politie man op het water de eis gesteld dat hij van de binnenvaart afkomstig moest zijn. Deze eis wordt de laat ste jaren niet zo streng meer ge handhaafd in verband met een per soneelstekort. Overwogen wordt om „nieuwkomers" in het vervolg een voortgezette opleiding te geven op de binnenwateren. Kennis en routi ne spelen bij de waterpolitie nu een maal de voornaamste rol. Zoals reeds werd opgemerkt is de controle op de scheepvaart het be langrijkste werk van de waterpoli tie. De steeds toenemende binnen vaart vereist een steeds intensiever toezicht. Van 1 januari tot 1 juli pas seerden ruim 100.000 schepen de grens bij Lobith. De grote rivieren vormen tezamen de drukste ver keersaders van West-Europa. De steeds groter en logger wor dende binnenvaartschepen maken 't steeds noodzakelijker dat men zich aan de voorschriften houdt. Een schipper is niet alleen verplicht zich aan de verkeersregels te houden, maar ook de veiligheidsvoorschrif ten zijn uitermate belangrijk. Met name de grote olietankers of de schepen die explosief materiaal vervoeren, dienen zich aan deze voorschriften te houden. Een brand aan boord van dit soort vaartuigen zou rampzalige gevolgen kunnen hebben. De speciale stook- en kook- gelegenheden worden dan ook regel matig op hun deugdelijkheid door de waterpolitie gecontroleerd. „Het komt niet zo bijzonder vaak voor dat er iets niet in orde is. De schip pers beseffen zelf dat deze voor schriften noodzakelijk zijn. Ik heb trouwens de indruk dat het werk van de politie op het water beter be grepen en gewaardeerd wordt dan van de politie op het land. De disci pline op de rivieren is in elk geval groter dan op de wegen", vindt op perwachtmeester 't Lam. Vrij regelmatig gaat het schip van De politiedienst wordt af en toe on derbroken om een „bakkie troost" te zetten. Er is wel wat behendigheid voor no dig om van het ene schip naar het andere te komen. De ranke, snelle politiescheepjes zijn gewaardeerde verschijningen op onze grote rivieren. de waterpolitie langszij van een der grote schepen. Behendig als een kat springt dan een van de politieman nen aan boord van het te controle ren schip. De kapitein toont de pa pieren en vertelt bijzonderheden over de lading. Tijdens zo'n contro le blijkt duidelijk dat de binnen vaartschippers de waterpolitie als hun vriend beschouwen. Het zakelij ke wordt eerst afgehandeld en daar na vindt een gezellig praatje plaats. Na de wederzijdse wens „goede vaart" verlaat de politie het schip. Dit overstappen is met name in de wintertijd niet geheel zonder ge vaar. Als het gangboord van de schepen spiegelglad is van de ijsaf zetting gaat ook dit routine-werk door. Ongelukken gebeuren echter maar zelden; Regelmatig wordt de waterpolitie geconfronteerd met aanvaringen. Op de meest onverwachte ogenblik zomeravond komt soms plotseling 'n ken, bijvoorbeeld een mooie rustige enorme aanvaring voor. De snelle boot van de politie spoedt zich dan naar de plek des onheils en het on derzoek vangt aan. In heel ernstige gevallen heeft de waterpolitie ook nog een reddende taak. Verschillen de malen zijn mensenlevens gered door het snelle ingrijpen van de wa-r terhermandad. „Het aantal ongelukken op de gro te riveren ten gevolge van alcohol is beslist heel gering. Ik mag wel zeggen dat een schipper tijdens de vaart niet drinkt", merkt de com mandant van de „RP 23" op. „De regels voor het verkeer te water zijn echter niet zo streng als voor het wegverkeer. De slogan „Glaasje op, laat je varen" kennen wij bij voorbeeld niet, maar de schippers beseffen zelf dat drinken ernstige gevolgen kan hebben. Het persoon lijk verantwoordelijkheidsgevoel is onder de schippers beslist veel gro ter dan onder de automobilisten .on danks het feit dat een schipper be kend staat dat hij graag een borrel tje lust", aldus „opper" 't Lam. De taak van de waterpolitie is veelomvattend. Het controleren van vis- en jachtakten behoort tot de da gelijkse routinewerkzaamheden, evenals het dreggen naar drenkelin gen, dat steeds veelvuldiger voor komt. Ondanks de drukke en toene mende werkzaamheden blijft de vei ligheid op de grote rivieren dag en nacht gewaarborgd door de aanwe zigheid van een modern politie-ap- paraat te water, dat door training berekend is voor zijn taak. p 0 I i S t p p p p i t

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 3