Gesprekken met vooraanstaande kerkelijke figuren in Nederland Ds. J. Overduin, een begrip voor kerkelijk niet? Wie zal niet op de een of andere wijze gekomen zijn? Toen wij hem bezochten in 3 te Veenendaal werden wij hartelijk on tv an te typeren. Daarvoor zijn zijn activiteiten te zelfstandig. Wij volstaan dan ook met op voortvloeiend uit zijn medemenselijkheid, venal vanuit het bijbels standpunt, het meest brede, milde visie vergezelt zijn spreken, ook wordt Overduin verteerd door de existentie continu voor bijkans onoplosbare problemen doorgronden, om deze dingen in het juiste objectief zoeken naar de waarheid der dingen gaan van een bepaalde relativiteit daarvan, hoogt. Daarom zoekt men tevergeefs naar ooktijdens dit interview, wat wij onze lezers en onkerkelijk Nederland. Wie kent hem met hem of zijn geschriften in aanraking zijn woning aan de Schimmelpenninckstraat gen. Het is moeilijkij hem te kwalificeren of en zijn invloedswereld te wijd, te universeel, te merken dat zijn rijpheid van spreken, niet alleen maar vanuit humaan, maar bo- kenmerkend is voor ds. Overduin. Een als het anders-denkenden betreft. Ergens van zijn geloof in de Verrezene, wat hem stelt, waarvan hij de diepte tracht te licht te kunnen stellen. Bij een zo bewust en ontkomt men uiteraard niet aan het onder wat echter de rijpheid van opmerken ver een zwart/wit-schema in zijn uitspraken, gaarne ter lezing voorleggen. WAT WIJ GELOVEN DOMINEE OVERDUIN, WILT U ONS ENKELE BIOGRAFI SCHE INFORMATIES VERSCHAFFEN?... Ik ben in 1902 te Leiden geboren en liep daar ook het gymna sium af. Mijn vader was een hervormde Kohlbruggiaan en mijn moeder was christ. gereformeerd. Ik ging bij de christ. gerefor meerde kerk op de catechisatie. Mijn studie voltooide ik aan de V.U. te Amsterdam. WAS U AL JONG GEESTELIJK GEÏNTERESSEERD?... Ja. Ik heb altijd het bewustzijn gehad predikant te worden. Ik heb nooit andere roeping en interesse gehad dan om dominee te worden. Als ik nog 100 maal werd geboren zou ik weer honderd keer predikant willen worden. HAD U REEDS VROEG EEN BAND AAN GOD?... Ja, inderdaad. Dat was bij mij sterk en zeker. God is geen be grip maar realiteit. WIENS INVLOED HEBT U AAN DE UNIVERSITEIT HET MEEST ONDERGAAN?... Van de oude Bavinck, hoewel ik geen colleges van hem volgde. Hij lag toen het meest in mijn lijn. WELKE RICHTING DOMINEERDE IN UW STUDIETIJD?... In die tijd kwam juist de dialectische richting op van E. Brun- ner en Karl Barth e.d. In de dertiger jaren vond ik de kritiek die toen algemeen op Barth geuit werd, nooit billijk. BENT U DAN GEPORTEERD VOOR BARTH?... Je moet je nooit aan iemand verkopen, wie het ook is. Maar Barth was een groot theoloog en is een zeer gelovig mens. Ook al is men het niet in alles eens met bepaalde theologen of wijsgeren. Het is een ethische en wetenschappelijke eis voor alles iemand recht te doen. SOMMIGEN MENEN DAT U ZICH GEMELD HEEFT VOOR HET CURATORIUM VAN DE CHRISTELIJKE GEREFORMEER DE KERKEN. KLOPT DAT?... Dat klopt niet. Men verwart mij met mijn hervormde collega ds. J. Overduin van Oosterbeek. WAT WAS UW EERSTE GEMEENTE?... bat was Sleen in Drente (nabij Emmen). Vervolgens Kam- peni Arnhem, Amsterdam en Veenendaah In Sleen ben ik drie jaar geweest. BEVIEL HET U DAAR GOED?... Ik heb er een mooie tijd gehad, hoewel het de crisistijd was. De boeren hadden het er erg moeilijk. Mijn gemeente telde ruim driehonderd zielen. VULDE HET GEMEENTEWERK AL UW TIJD OF DEED U OOK NOG WAT ANDERS?... Ik hield heel veel debat-avonden. Ik plaatste ergens een ad vertentie in de krant, dat ik daar en daar, in die kroeg, herberg of toneelzaal zou spreken en debatteren over een bepaald onder werp. WAS DAAR BELANGSTELLING VOOR?... De zalen stroomden vol. Het was een geweldige toeloop. Dren ten zijn verzot op debat-avonden. Er woonden in de veenstreken veel anarchisten en het communisme was meestal het onderwerp van gesprek. Rasechte atheïsten kruisten de degens met mij. ONTAARDDE DAT NOOIT IN EEN CHAOS?... Nee, dat viel erg mee. Aanvankelijk dachten de mensen als ze mijn advertentie hadden gelezen dat ik over politiek zou spre ken. Dan was er vaak marechaussee aanwezig in de zaal. Ze hoefde nooit op te treden. WAT BEOOGDE U DAN PRECIES MET UW DEBAT-AVON DEN?... Het was mijn doel de mensen, welke politieke kleur ze ook hadden, duidelijk te maken dat verandering van politieke situatie nog niet altijd een betere maatschappij zou brengen. U voelt dat daar onmiddellijk kritiek op kwam, want in Drente was de toe stand niet zo rooskleurig. DEED U DIT DAN UIT EEN BEPAALDE EVANGELISATIE- DRANG?... Zo zou u het kunnen noemen. De leer van Lenin was dat er vanzelf paradijselijke toestanden zouden komen door het prakti- zeren van het communisme. Ik zei daartegenover dat men daar niet klaar mee was. De mens moest zélf veranderen. Dan kwam ik dus met het Evangelie. Natuurlijk eist het Evangelie ook structuurveranderingen. KWAM ER GEEN RUZIE VAN?... Wij hebben met die mensen zeer sterke vriendschapsbanden gekregen. Het werd van debat tot dialoog en van dialoog fcat een vriendschappelijk gesprek. Verschillende voormannen gingen mij overal achterna, tot zelfs naar de danszaal van Coevorden waar ik zulke avonden belegde. ONTDEKTE U NIET DAT DE KERK TEKORT HAD GE SCHOTEN?... Op een keer zei ik tegen een vergadering van anarchisten, communisten en atheïsten: Ik vind jullie maar toffe jongens dat jullie geen tijdbom in mijn pastorie hebben geplaatst, als ik be denk hoeveel ellende jullie hebben meegemaakt, terwijl wij als kerk veel tekort geschoten zijn. STOND U EEN BEPAALDE POLITIEKE RICHTING VOOR?... Ik was het ook niet altijd met Colijn eens, hoewel hij een gaaf mens was. Het Evangelie is een kritische instantie boven alle partijen en kerken. ZAG U WEL RESULTAAT OP DEZE DEBAT-AVONDEN?... Eens had ik een debat-avond in Schoonoord. Ik moest daar „duelleren" met een ex-predikant, die atheïst was geworden. Het werd een pittige avond, \0felke resulteerde in een... bijbelkring. U KWEEKTE ER DUS EEN BEPAALDE GOODWILL?... Het is wat eigenaardig en hoogmoedig geformuleerd, maar de mensen zeiden: Deze dominee is niet alleen voor de gereformeer den, maar voor de hele wereld. Ze drukten dat veel te persoonlijk uit. Maar ze begrepen mijn bedoeling dat de boodschap van Christus voor iedereen bestemd is. WAT VINDT U DE KERNINHOUD VAN DE BIJBEL?... Dat Jezus Christus in de wereld gezonden is om de failliete mensen te redden en daardoor te herstellen tot mensen, zoals God die bedoelt. ZIET U HEIL IN DE OECUMENE? Ik ben daar zeker voor. Maar je moet geen oecumenisch deli rium krijgen. Echter ook geen oecumenische onverschilligheid. HOE DEFINIEERT U DE OECUMENE?... Dat de Zoon van God Zich van het begin der wereld een ge meente verzamelt uit die wereld. Daar gaat het dus om. HOE VERZAMELT JEZUS DIE GEMEENTE? Er blijft een spanning tussen oecumenische en institutionaire ernst. Zondag 21 van onze Heid. Catechismus geeft de begrenzing: „Door Zijn Geest en Woord". Zijn verkiezing is dus wel gebon den aan Geest en Woord, maar nooit aan één kerk. U VOELT DUS VOOR DE UNA SANCTA?... Beslist. Er is in wezen maar één heilige kerk. En die moet ook zichtbaar tot uitdrukking gebracht worden. We moeten niet denken dat de kerk begon in 1517, 1834, 1886, 1892 of 1944. Deze jaartallen mogen we nooit fixeren, al erken je de historische betekenis. WAREN DE HERVORMING, DE AFSCHEIDING EN DE DO LEANTIE DAN OVERBODIGE STOPPLAATSEN? In deze getallen zit de worsteling dat het toch gebeurt door Gods Woord en Geest. Ook deze scheuringen dus. Maar... God gaat verder met het schrijven van Zijn geschiedenis. Al ben ik bijvoorbeeld overtuigd dat 1834 legitiem is, dan wil dat nog niet zeggen dat we daar bij moeten blijven. We mogen het niet fixe ren, nogmaals gezegd. Wel moeten we de historische waarde er van zien en erkennen. KRIJGEN WE DAN GEEN OECUMENE TEN KOSTE VAN DE WAARHEID?... Ik zou geen oecumene willen op grond van een verkeerd rela tivisme. We moeten gevoel hebben voor het concrete. Als we maar inzien dat men vroeger relatieve dingen teveel verabsolu teerde, terwijl nu er het gevaar bestaat dat men het absolute, dat Jezus Christus gisteren, vandaag en morgen Dezelfde is, gaat relativeren. Het gaat om een zuiver onderscheidingsvermogen. BENT U VOORSTANDER VOOR AANSLUITING BIJ DE WE RELDRAAD VAN KERKEN?... Niet uit een verkeerd relativisme, maar wel om verantwoor delijkheid voor elkaar te aanvaarden. Elke kerk heeft haar zwakke kanten. Men kan nooit stellen dat men voor honderd procent de waarheid heeft. Wij kennen slechts ten dele, zegt Paulus. BENT U VOOR HET TOEPASSEN VAN KERKELIJKE TUCHT?... Gods Zoon vergadert zijn kerk dus door Geest en Woord. Als boodschappenjongens moeten wij steeds de Boodschap doorgeven. Wij mogen alleen tucht uitoefenen als het het hart van het Evan gelie betreft. DUS NIET OVER EEN KWESTIE HOE MEN GENESIS 1 IN TERPRETEERT?... Ik heb altijd op het standpunt gestaan dat de exegese, zoals die door de synode van Assen bindend was verklaard, onjuist was. Maar ook andere interpretaties moeten niet zo haastig ver kocht worden als de juiste, want dan gaat men weer binden. ONTSTAAN ER DAN GEEN PROBLEMEN?... Wij moeten niet zo kopschuw zijn voor problemen. Om een dwaling gaat men heus niet verloren. Wie zou er dan komen? Maar we moeten ons verontrusten of we de christelijke bestaans wijze hebben. Dat is doorslaggevend. HOE BEDOELT U?... To be or not to be, is niet het hebben van een verkeerde exegese in detailpunten. Daardoor tast men Christus niet aan. De bijbel heeft nooit ten doel een natuur-wetenschappelijke uiteen zetting te geven. Het gaat om de diepe kern van een levend ge loof in Jezus Christus, de Zoon van God, de Heiland der wereld. HEBT U WAARDERING VOOR DE PINKSTERBEWEGING?... Jazeker. Er zijn daar veel positieve dingen. Er wordt de na druk gelegd op een sterk persoonlijk geloofsleven. Een getuigend leven. Daar kan de kerk best wat van overnemen. OOK VAN HET MEEDOEN AAN DE GLOSSALIE, DE TON- GENTAAL DUS? De bijbel stelt geloof, hoop en liefde centraal. Niet tongentaai of gebedsgenezing. MAAR DE KERK DOET PRAKTISCH HELEMAAL NIET AAN CHARISMATISCHE GAVEN, IS DAT DUS FOUT TE NOE MEN?... Tja, of dat fout is, weet ik eigenlijk ook niet. Fout is wel dat men de Heilige Geest in Zijn werkingen en gaven wil tegenhou den. Zoals het ook fout is om de Heilige Geest te dwingen de geestelijke gaven te geven. Het gaat er dus om de Heilige Geest te erkennen in wat Hij doet en laat. Er is verscheidenheid van gaven. U KRAAKT DE PINKSTERBEWEGING DUS NIET?... Ik ben altijd bang dat we met onze vuile vingers aan het werk van Gods Geest komen. Laten we daarvoor oppassen. Ik heb altijd een hekel anderen te kraken omdat we zelf zo onvolmaakt zijn. HOE STAAT U TEGENOVER DE BEVINDING?... Dit is een belast woord. Daarom is het misschien beter te spreken van existentie. Het geloof is dus niet maar een beschou welijkheid. Als je spreekt zal het in de één doorwerken, terwijl de ander er koud bij zal blijven. DE BEVINDING IS DUS PRIMAIR?... Het is niet juist om de bevinding voorop te zetten. Eerst het geloof en dan de ervaring. De bevinding begint dus met het ge loof. Typisch is eigenlijk dat een bepaald soort existentie-theolo- gie de oude bevinding is in een nieuw gewaad. KUNT U DE OPVATTINGEN VAN DR. GRAAFLAND HIER OVER WAARDEREN?... Ik geloof dat Graafland de dingen zuiver stelt. Geloof is pri mair. Calvijn immers bindt de Heilige Geest zeer sterk aan het Woord. VINDT U CALVIJN DAN NIET TE WISKUNDIG?... Dat is voor een heel klein deeltje waar. Maar als ik zijn com mentaren en Institutie lees, kan ik niet anders zeggen dan dat Calvijn de theoloog is van het Woord Gods. Hij heeft nooit een theologisch systeem vanuit één zijde opgebouwd. U VINDT CALVIJN 't EINDE VAN ALLE TEGENSPRAAK?... Dat zou juist helemaal niet calvinistisch zijn. We hebben im mers geen behoefte aan een calvinistische paus. WAARDEERT U DE BELIJDENISGESCHRIFTEN?... Ik vind het wel juist en ook wel nodig dat ze door een ambts drager onderschreven worden. Maar dan moeten we wel ver staan dat deze geschriften bedoeld zijn voor de verkondiging. Geloofsbelijdenis dus! Geen dogmatiek. HOE DENKT U OVER ROME?... Rome is een zeer merkwaardig en boeiend verschijnsel, voor- al in deze tijd. Er zijn heel wat stromingen daar. Maar ook daar zijn waarachtig gelovigen. De kerk begint niet, zoals we reeds opmerkten, in 1517. Het gevaar van e.n interview is dat men elke vraag kort moet beantwoorden en daardoor misverstanden wekt, terwijl we er wel een hele avond over zouden willen praten of er een brochure over schrijven. Het is allemaal zo genuanceerd en er zitten zoveel kanten aan. TOEGEGEVEN. MAAR DUIZENDEN WACHTEN EN VER WACHTEN KORTE, DUIDELIJKE UITSPRAKEN OVER DE DINGEN VAN HET HEIL, DIE HEN BEZIGHOUDEN. OF ZIET U DAT ANDERS?... Dat ik met interesse en belangstelling aan dit interview mee werk, bewijst dat ik er ook zo over denk. Maar dat neemt niet weg dat rekening moet gehouden worden met het beknopte van onze uitspraken, die daardoor noodzakelijk eenzijdig zijn. WAT VINDT U VAN DE NIEUWE THEORIEëN, ZOALS DIE VAN „GOD IS DOOD"?... Ergens moeten we de neo-moderne theologen wel au sérieux nemen. Maar we moeten er vooral niet ondersteboven van zijn. Er zijn al zoveel filosofieën geweest, die fel de theologie infiltreerden voor een tijd. Over 15 jaar is ook dit weer aan de kant. Maar het EVANGELIE, zoals bijvoorbeeld Paulus het leert, blijft altijd bestaan. Het hart van het Evangelie moeten we nooit loslaten. IN DE CONTROVERSE TUSSEN DE SYNODALEN EN DE VRIJGEMAAKTEN KOOS U CONCREET DE ZIJDE VAN DE SYNODE, WAS DAARBIJ VOOR U DE DOOP EN VERBONDS- BESCHOUWING VAN DOORSLAGGEVENDE AARD?... Och, de doop of verbondskwestie vond ik nipt zo belangrijk, wel de achtergronden van deze kerkscheuring. Bijvoorbeeld de ver absolutering van de kerk en van het ambt door prof. Schilder. Zoals zij dat zagen kon dat nooit goed gaan. Ik schreef laatst een artikel: Wie wind zaait, zal storm oogsten. Het komt mij voor dat men bij de Vrijgemaakten momenteel maait wat in de jaren '30 al werd gezaaid. Het is er nu nogal chaotisch. TOCH ZAL MEN BIJ DE VRIJGEMAAKTEN MEER AFWEER HEBBEN TEGEN DE MODERNE THEORIEëN DAN BIJ DE SYNODALEN?... ZOALS O.A. OVER DE OPVATTING VAN DE FUNCTIE VAN DE EEUWIGE STRAF... Ik weet dat men Berkouwer dit verwijt maakt, maar dat is niet juist. Berkouwer leert dat de straf op de zonde niet alleen functioneert als waarschuwing, maar tevens dat het een realiteit is. Mensen oordelen elke dag over alles en iedereen. Het mense lijk oordeel is onvolmaakt, maar het laatste oordeel, dat God heeft, is volmaakt, even rechtvaardig als barmhartig. WAT VINDT U DAN DE DIEPSTE DOGMATISCHE VERSCHIL LEN TUSSEN DE SYNODALEN EN DE VRIJGEMAAKTEN?... Ook weer zo'n vraag waar ik niet met enkele woorden op kan antwoorden, tenzij dat ik onrecht doe naar beide kanten. De fron ten zijn beweeglijk. Dat behoort bij de geschiedenis, die niet sta tisch maar dynamisch is. Ik heb deze zaak van nabij meege maakt in het voorstadium in de dertiger jaren in Kampen. Toen lagen de kaarten anders dan tijdens de verdere ontwikkeling van globaal 19401945. En op het ogenblik ligt het in beide kerken anders. Wel wil ik zeggen dat ik de achtergronden veel belang rijker vond dan de kwestie over de betekenis van verbond en doop. Deze achtergronden tekenen zich in de ontwikkeling der ge schiedenis steeds duidelijker af. Ik ben ervan overtuigd dat de meesten pas veel later daarop zicht kregen. Dat verklaart voor het grootste deel de crisis in de Vrijgemaakte kerken. Velen zeg gen: „Maar dit hebben we nooit gewild." Dat komt, doordat ze het niet hebben gezien. HOE DENKT U OVER KOHLBRUGGE?... Betreffende het facet van zonde en genade, spreekt hij mij sterk aan. Zoals hij de heiligmaking stelt, spreekt mij dat veel minder aan. Die stelt hij mij te sterk voorwerpelijk. Hij is een typisch Luthers theoloog. Een voordeel van eenzijdigheid kan na tuurlijk zijn dat het je sneller wat doet. Dat het op je afkomt! ZIET U IETS GROEIEN UIT DE SAMENWERKING VAN DE VERSCHILLENDE KERKEN DER GEREFORMEERDE GE ZINDTE?... Ik heb de meeste conferenties van de Gereformeerde Gezindte meegemaakt. Het is beslist prettig en nuttig. Je leert elkaar beter kennen maar tot nog toe komt er helaas niet genoeg uit de bus. U ZOU DUS SNELLER WILLEN VERENIGEN?... Dat zou ik zeker, maar dan moet er ook geestelijk eenheid zijn. Men moet de verschillende nuanceringen kunnen aanvaar den. Men moet bijvoorbeeld van de kwesties Wereldraad of ICCC geen schibbolet maken. Dit moeten geen punten van geschil uit maken. Overigens is een administratieve en organisatorische een heid niet voldoende. DAT ZEGT U NU WEL, MAAR VERSCHILLENDE GELOVIGEN UIT DE GEREF. GEZINDTEN ZULLEN ZICH NIET EN WAAR SCHIJNLIJK NOOIT KUNNEN VERENIGEN MET EN IN DE WERELDRAAD VAN KERKEN. BAGATELLISEERT U DEZE KWESTIE NIET?... De Wereldraad van Kerken is een gespreksgemeenschap en een daadgemeenschaD. Je hoeft echt niet alles voor je rekening te ne men wat daar gebeurt. Je bent alleen verantwoordelijk voor je eigen INBRENG. En hoeveel verschil is er overal in eigen ker ken, waar soms te weinig geloofsgemeenschap gevonden wordt. Dat is dan toch ook geen redergom elkaar maar los te laten? HEEFT U NEIGING TOT HET PACIFISME?... Soms heb ik wel perioden dat ik voor pacifisme sterk voel, zo gruwelijk is de oorlog. Algehele ontwapening met een leger van de V.N., daar moeten we heen. Aangezien het niet zover is zullen we van lapmiddelen gebruik moeten maken. Een land kan een leger zomaar niet opzij zetten. Dat heeft de jongste oorlog in het Midden-Oosten wel geleerd. Israël kon zich toch zomaar niet on der de voet laten lopen! Zelfs overtuigde pacifisten worden hier stil onder. ZIET U DAT DAN ALS EEN HEILIGE OORLOG?... Laten we zuinig zijn met het woordje heilig. Het is een gecom pliceerd vraagstuk. De Arabieren hebben ook enige duizenden ja ren in Palestina gewoond. Zij hebben dus ook hun rechten. DE PALESTIJNSE VLUCHTELINGEN ZIJN DUS NIET JUIST BEHANDELD?... Dat is moeilijk te zeggen. De Arabieren hebben hen waar schijnlijk als een soort internationaal protest in kampen laten zit ten. Waar die vluchtelingen uiteraard de dupe van zijn. Wat Is raël betreft, meen ik dat het zich fatsoenlijker heeft gedragen dan zijn vijanden. PRESENTEERT ZICH IN NEDERLAND DE ARABIEREN- HAAT ZICH NIET ALS EEN HETZE?. De Egyptenaren zijn ook schepselen Gods. Heel veel chris tenen kunnen beschaamd een heleboel leren van Abel Herzberg, die zelf Jood is. Deze man heeft in de oorlog 37 familieleden ver loren door het onmenselijk Nazisme en heeft ook zelf in een con centratiekamp gezeten. Ook streden van herp een zoon en dqchter in Israël in de jongste oorlog tegen de Arqfneren. Hij zei mqeap- .- gen te hebben met de moeders van de gesneuvelde jonge Jorda- niërs en Egyptenaren, die tevergeefs zullen wachten op de komst van hun zonen. 'J VEROORDEELT DUS OM HAATDRAGEND TE ZIJN TEGEN DE ARABIEREN?... Er bestaat een Joodse legende met de volgende inhoud: Als de Joden door de Rode Zee getrokken zijn, nadat Jahweh hen uit het diensthuis Egypte geleid heeft en een muur van water op de Egyptenaren valt, dan zingen hemel en aarde. Het is een typisch Joodse legende. En dan zegt God tegen de zingende enge len: Jullie zingen, maar vergeet niet dat die Egyptenaren ook mijn schepselen zijn. Het zijn mijn creaturen die te gronde gaan, aldus de legende. Maar wij kunnen ook spreken van die gelijke nis van Jezus over die schuld van 10.000 talenten tegenover 100 penningen. Jezus Zélf, die bad voor zijn moordenaren! Dat moet ons toch wel wat zeggen. WAS HET DAN FOUT VAN ISRAëL OM ZO HARD TOE TE SLAAN?... Het is natuurlijk waanzin te zeggen dat Israël agressor was. Wanneer iemand een pistool op m'n borst zet met de duidelijke bedoeling te schieten en ik sla dat pistool uit z'n hand, dan ben ik toch geen agressor? Je moet er niet aan denken dat Egypte ge wonnen had, waar oorlogsmisdadigers weer een kans kregen om de Joden uit te moorden. Wanneer Rusland maar niet achter de waanzinnige machtswellust van Nasser stond!... DUS PACIFISME BRENGT GEEN OPLOSSING VAN DEZE PROBLEMEN?... Enige tijd geleden wees dr. B. Rietveld in zijn artikel in een bepaald blad over „Vrede op Aarde" erop, dat voor zijn besef er maar één middel tot uitbanning van de oorlog is, namelijk de zending. Het Rijk Gods vol gerechtigheid, liefde, genade en vre de, is alleen maar in zoverre vol van die heerlijkheid als God dan ook werkelijk als Koning erkend wordt. Geen woorden alleen ook daden. WELKE KANT MOET OF ZAL HET DAN IN DE WERELD UITGAAN?... Welke kant de wereld ook uitgaat, het zijn allemaal verschrik kelijke kanten. Altijd het ene ten koste van het andere. Dat is de vloek, wanneer de wereld (en de enkele mens) „uit het vlees" of „uit de geest der wereld" leeft. Dat wil zeggen uit de geest van zelfhandhaving ten koste van anderen. Dan draait men zich in een onmogelijke positie. Elke uitweg van het „zondige vlees" is een lapmiddel, een uitstel van executie, een opofferen van het een aan het ander. Het zijn uitwegen op een verkeerd niveau en een verkeerd klimaat. Alleen de Geest van God is anders dan de geest der wereld; alleen Christus is een totaal andere Weg, op een ander niveau en in een ander klimaat. Het gebed past ons: O God. bekeer de wereld, en .begin bij mij en bij mijn kerk. En ontferm U over Israël en... de Arabieren. U VINDT DUS WEL DAT HET EVANGELIE ALLES MÖET OVERKOEPELEN?... Uiteraard. Wel mogen we, meen ik, vaststellen dat de Israëli's humane maatstaven aanlegden. En het probleem van de moderne oorlog is door Christus nooit direct aan de orde gesteld. Wel de persoonlijke verhoudingen. DUS WE KOMEN NIET GEHEEL UIT DE IMPASSE?... Ik zie maar één uitkomst en dat is de toekomst. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Gelukkig hij die daar naar toeleeft! HEEFT U NOG EEN SLOTOPMERKING?... We leven in een tijd van slogans, leuzen en kreten. Daar be hoef je niet veel bij te denken. Je kunt het na-schreeuwen. Gebrek aan kritisch denkvermogen en gebrek aan ethische zorgvuldig heid. De kreten gaan voorbij. Ze doen wel een tijd kwaad.'Eén van de kreten (die trouwens al honderden jaren oud is) is: De Kerk heeft haar tijd gehad. Bedoelt men een bepaalde vorm van Kerk-zijn, dan kunt u dat cadeau krijgen. Wat nooit zijn tijd ge had zal hebben, is de Persoon en de boodschap van Christus. Waarom? Omdat het Evangelie geen zaak is van een bepaalde tijd, een bepaalde provincie, een bepaalde cultuur, maar voor al le tijden, plaatsen en mensen. Eenvoudig omdat Gods boodschap in Christus het diepste van de relatie God - mens, mens - mens, mens - wereld raakt. Dat wil helaas niet zeggen dat ieder die zich christen noemt, dit ook beleeft in geloof, hoop en liefde. Maar het is de moeite waard je leven daarvoor in te zetten. Ik geloof niet in christenen, maar in Christus, en in christenen voorzover Christus in hen een gestalte krijgt. DOMINEE OVERDUIN, ONZE HARTELIJKE DANK VOOR UW FIJNE MEDEWERKING AAN DIT INTERVIEW, DAT ZEER ZEKER GEWAARDEERD ZAL WORDEN! Copyright: Rik Valkenburg

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 5