de appelc bloeien PAUL MUNI t UIT DE KERKEN Brian Epstein - impresario van de Beatles - overleden TV-show in Berlijr waardig pleidooi voor lichte muziek FINANCIËLE NOTITIES Tien „rijke landen" geven wereldhandel „steuntje" VANAVOND MORGEN België bestelt 4 tv-zenders bij Philips ral RADIO- en TELEVlSÏEPROGRAiMA'S PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG JERM Johnny Hart „NIET VERDER" VETORECHT Zaanse bedrijven willen zelf hun stroom opwekken Order voor VMF van HVA-Ethiopië MAANDAG 28 AUGUSTUS 1967 Hij stond doodstil, met een blos op de wangen en gefronste wenkbrau wen, en keek naar de scheef-hangen- de wagen op de platte band. En door de stilte, waarin ze hem verwach tingsvol bezag, moest hij de ogen wel weer opslaan, om nogeens geschokt te worden door de vlammend rode mond, die lachte, en de prachtige, behaagzieke ogen onder de blauwe le den. Hij durfde haar niet meer aan te zien en liet zijn blik weer zinken naar de band. Het meisje zuchtte. Vroeg hem vriendelijk, maar desniettemin ta melijk radeloos, en inconsequent in het Engels, of hij haar niet verstaan kon. Coen knikte toen maar. Hij be greep, dat er een andere band op moest, en zijn ogen gingen naar het reserve-wiel achterop. Het was toch wel affreus-moeilijk om vrij te zijn, en zelfstandig. Hoe wel dat meisje toch ook En opeens ontglipte Coen het ant woord: „Yes, I'll help you". Alsof hij aldoor Engels gepraat had. Het meis je zweeg perplex en beet zich op de lippen om niet te lachen. Gelukkig zag Coen dat niet. Hij nam de crick van haar over. Hij demonteerde het reserve-wiel; hij peuterde aan schroeven. Allemaal werk, dat hij dikwijls bij Gaalders gezien had, maar eigenlijk nooit ge daan. Omdat er bij de Lange thuis handen genoeg waren, en steeds te weinig tijd voor lesjes-geven. Misschien deed hij het wel niet he lemaal volgens de regels, en moest je al die moeren op volgorde leg gen?... Hij werkte met purperen wan gen; zijn haar plakte vochtig aan het voorhoofd. Het meisje was op haar hurken naast hem gaan zitten en babbelde, en vroeg bijzonderheden over rich ting en landschap, welke Coen niet geven kon. Voor het eerst voelde Coen zich als een ontsnapte gevangene. Wat wist hij eigenlijk van het leven? Wat ken de hij van eigen land? De Lange had gelijk gehad. Dat zag hij nu in, nog geen uur later. „Kunt u geen antwoord geven?" vroeg het meisje vriendelijk. En Coen keek weer op in dat vlam mende gezicht (dat hij nu toch lang zamerhand als duivels mooi ontdek te), en zei: „Yes". En hij voegde er achter, als een nette jongen: „I can". En toen zag hij per ongeluk wèl, dat het meisje op haar lippen beet. Maar die paarse kleur had hij, om dat het wiel zo moeizaam op de as sloot. Met zijn ogen op het werk vroeg hij van zijn kant een paar din gen. Of ze een Engelse was? Dat was niet origineel. Het zweet brak hem uit. Gelukkig antwoordde ze, dat ze Amerikaanse was. Of zetja, hij wist het woord vakantie niet in het Engels. Maar het meisje vertelde, dat ze een reis maakte. Ter ontspannig van haar werk. Het was zwaar werk ge weest, de laatste tijd. „Wat is uw werk?" vroeg Coen, blij, weer een vraag te kunnen stel len, waardoor de gelakte lippen in beweging bleven, en hij iets te weten kwam, zonder al te veel praat van zijn kant. „Movies", zei 't meisje. ,I'm eh ze kuchte alsof ze bescheiden meen de te zijn, „Mona de Rez..." Coen moest nog anderhalve moer vastdraaien, voordat het tot hem doordrong, dat ze zich had voorge steld. Hij blikte schichtig op en zei stroef: „Ik ben Coen van Wynen- dael". Ze keek een beetje verbluft. Maar Coen was argeloos aan het werk. „Is dat uw werk of uw naam?" in formeerde ze. „Mijn naam", zei Coen. „O", antwoordde het meisje, en keek bevreemd. Dat ontnam Coen het kleine beetje zekerheid, dat hij juist bezig was ge weest, te verzamelen. Kon ze met Mona de Rez haèr werk bedoeld heb ben?... Zijn gedachten gingen terug naar haar uitleg. Movies. Bewegingen? Pictures. Schilderijen Ze was dus schilderes. Amerikaans, om dan met je eigen gezicht te beginnen. Hij keek héél tersluiks naar haar, en natuurlijk pal in haar opene, zwar te ogen. Het gaf hem een sensatie, alsof hij achterover viel. Had hij ooit zulke lange wimpers gezien? Het was haast ziekelijk... „Dus u maakt schilderijen", zei hij maar gauw. „No," verbeterde ze, „movies". „Wat zijn dat?" Hij moest het nu maar ronduit laten merken. Toen begon ze te lachen, en zweeg dan opeens weer verbluft. „Films", zei ze dan. „O", zei Coen op zijn beurt. De lege band moest nog achterop gezet worden. Hij had een nagel gescheurd, en ontzettend zwarte handen gekre gen. De Lange had wel eens gesproken over films. Andere, dan Coen gezien had. Zou dit meisje zulke films op nemen, als hij zelf gezien had: van de diepzee-vissen, en van die hoge bergen?... Die films van de Lange daar werd je blijkbaar gruwelijk opgewon den van, en er gebeurden altijd rare dingen in zo'n verhaal. Mannen, die op paarden rond galoppeerden, en meisjes schaakten en op elkaar scho ten. „Werkt u in die films, spéélt u er in?" vroeg Coen beleefd. „Ja", zei het meisje. „Ik ben Mo na de Rez". Weer dat woord. „Is dat vroeg Coen, met zo mo gelijk een nog dieper blos, „uw werk of uw naam?..." Maar toen barstte het meisje in zo'n luide lach uit, dat Coen meende, haar te horen gillen. Ze klapte de hand voor de mond (een prachtige smalle hand met een reusachtige groene steen op een gouden ring; de mond gaf niet af) en zonk schokkend op de treeplank. Eerst dacht hij, dat het van angst was, toen meende hij erg verlegen te zijn, of zoiets; maar per slot bleek hij alleen maar boos. Zat me dat meisje daar, dat zo smal was als één been van hem, en zo hoog als het borstzakje van zijn colbert, en had hem volmaakt in de macht! Scherp zei hij: „Uw wagen is klaar". „Wat?" vroeg ze, en hief een hoog rood gezicht van achter haar handen. „Plezierige rit verder", zei Coen. Opeens kon hij vlot Engels praten: „goodbye!" o „Neem me niet kwalijk", zei het meisje, opspringend. „Zeker niet", antwoordde Coen. Doch zijn ogen vlamden, en hij stond torenhoog boven haar. Hij wendde zich om, om zijn koffertje op te ne- men. s (Wordt vervolgd) 5 niiuiiiiiiiiiiin 3593. De zwaartekracht van Pluto mocht dan veel ge ringer zijn dan die van de Aarde, maar dat maakt toch niet zoveel verschil als men door een hevige ont ploffing door de ruimte geslingerd wordt. Het con tact met een scheepswand is dan even hard en pijn lijk, zoals Piloot Storm en Sandra ondervonden, 'n Beetje versuft zaten zij naast elkaar op de bodem van de „eerste bol" en alvorens op te staan, controleerde Arend bijna automatisch of alles aan zijn ruimtepak nog heel was. De klap was volgens hem zwaar genoeg ge weest om een os te vellen, zoals dat in de avonturen boeken heet, maar tot zijn grote geruststelling bleek alles intact te zijn. Geen gebroken helm, zuurstof voorziening normaal, niets gescheurd. Onwillekeurig dankte hij de vaklieden op Aarde, die hun uitrusting van zo deugdelijk materiaal hadden gemaakt. Ook Sandra had voldoende aan wat bemoedigende woorden en toen zij, overeind staande, de situatie in ogenschouw namen, wachtte hun een aangename verrassing. Het grote luik was door de druk van de ontploffing gedeel telijk open gesprongen! Het tweetal aarzelde niet lang en klauterde, zij het met enige moeite weer naar bui ten. 59. „Ik verdacht u vanaf het begin, Yuan Kai", zegt Rechter Tie. „Vanochtend, toen we bij de lotusvijver waren, liet u zich ontvallen dat de kikkers er 's nachts vaak tekeer gaan. Inderdaad was mevrouw Meng de vo rige nacht wakker geworden van hun gekwaak. Maar iedereen verzekerde mij dat Meng Lan nooit iemand ontving in zijn paviljoen. De vorige nacht had hij voor het eerst toch een bezoeker in het paviljoen ontvangen, en dat was zijn moordenaar. Alleen de moordenaar kon weten dat de kikkers 's nachts zo hevig kwaakten." Yuan Kai kreunt en zegt: „Die verwenste kikkers hebben mij verraden. Ik dacht dat kikkers niet praten konden." „Dat kunnen ze wel", zegt Rechter Tie. „Ik begreep alleen niet meteen wat ze wilden zeggen. Morgenochtend zal ik vonnis over u vellen. Uw bezit vervalt aan mevrouw Meng, ook al kan dat de dood van haar man en haar broer niet goedmaken." De apotheker wordt gekerkerd, en de Rechter neemt afscheid van mevrouw Meng. Hij nodigt Tsjiao Tai uit nog even naar zijn werkkamer te komen. „Nu weet je wat ik bedoelde met een lokeend. Yuan Kai hoorde dat de moordenaar al bekend was en wilde er het zijne van weten. Ik had geen werkelijk overtuigende bewijzen tegen hem. Vandaar de bedelaar om hem uit zijn tent te lokken en de dramatische ont moeting met mevrouw Meng om hem te laten bekennen. Het was een vermoeiende dag, Tsjiao Tai, maar we heb ben twee moordzaken opgelost, en de dader zit achter de tralies." MONTECITO De acteur Paul Mu ni „de man met de duizend gezich ten" is tijdens 't weekeinde in zjjn huis in de Amerikaanse plaats Monte- cito overleden. Paul Muni is zeventig jaar geworden. Hij werd als Paul Weisenfreund in het. destijds Oostenrijkse Lemberg ge boren. Zijn ouders waren leden van een rondreizend jiddisch toneelgezel schap. Zijn beide broers waren musi ci. Paul Muni maakte als 12-jarige zijn debuut op de planken toen hij in vallen moest voor een ziekgeworden acteur van de groep van zijn ouders. Al heel jong was zijn ambitie een groot acteur te worden. In 1902 emigreerde de familie Wei senfreund naar New York, na eerst haar geluk in Engeland te hebben be proefd. In 1926 trad Paul Mundi voor het eerst op met een Engelssprekend gezelschap op Broadway in de rol van een oude joodse vader in „We, Ameri cans". In 1932 maakte hij zijn filmde buut in „Scarface" en voor zijn rol in „Het verhaal van Louis Pasteur" kreeg hij in 1936 een Oscar. Andere grote rollen van Paul Muni wa ren onder meer die in „De goede aar de" en „Het leven van Emile Zola". In 1955 moest Paul Muni ophouden met spelen in „Inherit the wind", dat een groot succes op Broadway was, omdat hij een oog moest missen. Maar drie maanden later was hij weer terug op de planken. Voor de titelrol in „The last angry man", kreeg Paul Muni in 1958 weer een Oscar, maar aan het eind van dat jaar trok hij zich met zijn vrouw Bella terug, die jarenlang zijn zakelijk leider is geweest. Geref. Gemeenten: Beroepen: te Rotterdam-Zuidwijk: C. Hardinck te Utrecht; te Klaaswaal: J. C. Wesstrate te Meliskerke. LONDEN Brian Epstein, de 32-ja- rige manager van de Beatles, is giste ren dood in bed gevonden in zijn huis in Londen. Van misdaad is geen spra ke; Epstein voelde zich al enige maan den niet goed, zo heeft een van zijn vrienden gisteravond onthuld. Onlangs heeft Brian Epstein, die dank zij de Beatles miljonair is gewor den, zich net als de vier leden van de ze popgroep uitgesproken voor het vrije gebruik van marihuana. Dat veroorzaakte zeer veel opschud ding. Epstein bekende in het openbaar, dat hij bepaalde middelen gebruikte: ,Ik voel me er veel beter door, het helpt me bij mijn werk", zei hij voor radio en televisie. Hij vond het gebruik van alcohol en het roken van gewone siga retten schadelijker dan marihuanasiga- retten. Juist dit weekeinde hebben de vier Beatles bekend gemaakt, dat zij het gebruik van bewustzijnsverruimende middelen hebben opgegeven. Die beant woorden volgens hen maar gedeeltelijk aan wat zij op geestelijk gebied probe ren te bereiken. Hij gebruikte geregeld slaaptablet ten, daar moet hij zaterdagavond al dan niet met opzet teveel van hebben inge nomen. Een vriend zei gisteravond: „Het was een ongeluk, een stom onge luk." Het nieuws van de dood van hun za kelijke leider kwam gisteren als een ge weldige schok voor de Beatles. Zij wa ren in de badplaats Bangor in Wales op 'n meditatieweekeinde onder leiding van hun pas ontdekte geestelijke leider, een Indische Yogi. Ze vertrokken gis teravond onmiddellijk naar Londen. Brian Epstein was altijd het toon beeld van netheid en voorkomendheid. In tegenstelling tot veel figuren uit de popwereld, die hij onder zijn hoede 63. Tekko schreeuwde en Tekko zwaaide maar de pro fessor herkende hem niet. Wel meende de geleerde man een zacht jankend geluid te horen en gelukkig trok dat direct zijn belangstelling. „Hé! Het is net of die mier geluid geeft!" mompelde de professor en hij zocht in zijn jaszak naar de loep die hij altijd bij zich droeg. „Daar moet ik het mijne van hebben. Dat moet ik eens even van dichtbij bekijken!" Aandachtig tuur de de knappe geleerde door het vergrootglas en toen schrok hij zoals hij nog nooit in zijn hele leven ge schrokken was. Duidelijk herkenbaar zag hij door het dikke ronde glas zijn vriend Taks in gezelschap van een hommel zo maar op de palm van zijn hand staan. Tekko zwaaide en schreeuwde nog steeds om de aan dacht te trekken maar dat was heus niet meer nodig. De professor had onze vriend dadelijk herkend en hap te naar lucht. Plotseling kneep de geschrokken man de hand dicht en met de loep in de ene en Tekko en Bombus in de andere hand stormde hij, alsof een do zijn bloedhonden hem op d'e hielen zaten, terug naar zijn laboratorium. Klassieke muziek is niet alleen maar goed. Lichte muziek is niet alleen maar slecht. Er bestaat alleen maar goede en slechte muziek in beide genres. Mensen met 'n brede visie op het ver schijnsel muziek (vaak lang niet de eerste de beste in hun genre) plegen dit nogal eens te beweren, en terecht. Toch zullen er heel wat mensen zijn, die menen dat de laatste tien, twaalf jaar de klad in de lichte muziek is ge komen, waarbij zij dan wijzen op tal van beat en ryhm-and-blues proberen de pubers die op een peperdure, elek trisch versterkte gitaar maar drie of vier akkoorden kunnen slaan. De tv- show uit Berlijn die zaterdagavond uit gezonden werd heeft bewezen, dat er ook nog een grote hoeveelheid uitste kende lichte muziek is, waarvan men sen als die muziekliefhebbers met die brede visie evejaxee^ kunnen genie* en als van Bacn of Débussy. Die uitste kende lichte muziek is er ook dank zij de moderne ritmen, zoals de beat en de bossa nova. Dat was vooral te mer ken aan de arrangementen. Uit muzi kaal oogpunt had ik slechts twee bezwa ren. Ten eerste waren die arrangemen ten teveel in dezelfde, perfecte maar confectie-achtige Duitse showstijl ge schreven, vergeleken bij de grote ver scheidenheid aan zangstijlen. En ten tweede vraag ik me af waarom men de authentiek-Amerikaanse wijze waarop het Golden Gate Quartet befaamde classics als „On the sunny side of the street" en „Sweet Georgia brown" zong, ook met beat moest larderen, waardoor het geheel nogal lawaaierig werd. Maar goed: er viel dus veel te genie ten, in tegenstelling tot wat we meest al op songfestivals en gala-avonden te horen krijgen. Iedereen zal wel zijn of haar eigen favoriet bij de vedettes heb ben gehad. Mijn voorkeur gaat al sinds jaar en dag uit naar Juliette Gréco, hoewel ik de muzikaal zeer begaafde Ulla en Ulrik Neuman ook graag aan het werk zie, evenals in het meer op de jeugd afgestemde genre Wencke Myhre (het Noorse meisje met de gro te, ronde ogen, dat even struikelde) en haar Deense collega Gitte, al heeft de ze de grote beloften uit „Wenn du musi- kalisch bist", haar grote succes van een paar jaar geleden, helaas nog steeds niet heeft ingelost. En toch was Juliette Gréco volgens mij niet de bes te van de avond. Zij verstaat weliswaar als geen ander de kunst, haast kapot- gezongen chansons als „Parlez-moi d'amour" en „Les feuilles mortes" door haar vertolking als het ware te herschapen, maar haar voordracht van deze woord-voor-woord en noot- voor-noot intieme liedjes was zaterdag avond teveel op een groot publiek ge richt. Zelf kwam ik dan ook het meest onder de indruk van Hildegard Liefs meesterlijk geschreven en gebrachte chanson „Eins und eins". De mannen- afdeling had iets sterker bezet kunnen zijn, want Freddy Quinn (mooie stem, daar niet van) en Udo Jürgens staan toch niet op dezelfde hoogte als Maha- lia Jackson en Hildegard Knef, hun vrouwelijke concurrenten bij de laatste vier. Jammer ook, dat Nederland niet vertegenwoordigd was met Corry Brok ken of Greetje Kauffeld of een andere ster van Europees formaat: Rita Reys of Liesbeth List. Enfin, nu maar af wachten of dat nieuwe liedje van Bert Kampfert het doen zal. Evenals de gala-avond zagen we ook de wielerreportages (knap geregis seerd, al was het jammer dat de hul diging van ons aller Tiemen niet met een na zijn triomf kon worden uitgezon den) op zwart-wit. Desondanks zag het ons gisteravond door die twee we reldtitels Groen en ogen. (de) Wit voor de had, ging hij altijd vrij conventioneel gekleed. Hij maakte immer 'n beheers te en buitengewoon sympathieke in druk. Net als de vier Beatles kwam Ep stein uit Liverpool. Hij heeft enige tijd in Londen de Koninklijke Toneelacade mie bezocht, maar keerde spoedig terug naar zijn geboortestad, waar hij in de grammofoonplatenwinkels van zijn fa milie ging werken. Er werden toen al zoveel platen ge vraagd van de nog vrij onbekende Beatles; ze werkten destijds nog in de vermaarde Cavern Club in Liverpool, bakermat van talloze groten -op het ge bied van de popmuziek. In 1962 werd Brian Epstein manager van de Beatles. Weldra kreeg hij nog veel meer bekende popsterren: Cilla Black, Gerry en (Je Pacemakers, Billy J. Kramer, The Who en honderden an deren. Voorts bezit hij twintig onderne mingen, waaronder een theater in Lon den. Hij bezat ook een privé-vliegtuig. Het eerste jaar heeft Epstein met verlies gewerkt, maar daarna was er financieel geen houden meer aan. Zijn financiële belangen breidden zich snel uit, hij werd onder meer grootste aandeelhouder van het Saville Theater in Londen; hij financierde tal van succesrijke shows in het Londense West End. Brian Epstein was vrijgezel HILVERSUM I. 18.00 Stereo: Koorzang. 18.20 Lichte gr. muz. voor de tieners. 19.00 Nieuws en weerpr. 19.10 Radiokrant. 19.30 Mu ziek uit uw vakantieland: Engeland, Spanje en Hawaii. 20.15 De vrienden van onze vrienden, hoorsp. 20.45 Ste reo: Berlijns Filharm. orkest, koor en soliste: klass. en moderne muziek. 22.10 Avondoverdenking. 22.30 Nws. en herh. SOS-berichten. 22.40 Boekbespr. 22.50 Stereo: Lichte orkestmuz. 23.00 In een landomdraai: ontspanningsprogr. uit Griekenland. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Licht in strumentaal trio. 18.50 Meisjesk. 19.15 Stereo: Vibrato: een gr. platenprogr. voor stereo-liefh. NRU: 19.30 Henry Wood Promenade Concert: BBC-sym- fonie orkest, BBC-koor en solisten: kl. en mod. muz. 20.30 Nws. 20.35 Muziek en religie van verre volken. 20.50 Kl. kamermuz. (gr). 21.35 De reder als ondernemer, klankbeeld. 22.00 Let the peoples sing: internationale competitie voor amateurkoren. 22.0 Humanis tisch Verbond: Van de langste naar de kortste dag. Een toespraak door de heer W. van de Lecq. 22.30 Nws. 22.40 Iks, een sprong in het duister, repor tages en gr. muz. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Jour naal. STER: 18.55 Reel. CVKIKOR/ RKK: 19.00 Kenmerk, de wek. act. ru briek over kerk en samenleving. AVRO 19.30 Kolonel Hogan's helden, TV-film. STER: 19.56 Rel. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reel. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.50 De vijfde colonne: Het geval Schurzheim, TV-spel. 20.05 Het in nerlijk leven, film over het menselijk lichaam. NTS: 22.25-22.30 Journ. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reel. KRO: 20.05 Jazz 625: Dave Bluebeck Quartet. 20.30 Bioscoopsuc cessen van weleer: De geheimzinnige dr. Clitterhouse (The amazing dr. Clit- terhouse - 1938). STER: 21.56 Reclame. NTS: 22.00-22.15 Journaal. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord, lezing. 7.15 Lichte grammo- foonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.30 Nieuws. Touringclub: vakantietips. 8.45 Lichte grammofoonmuziek (verv.) (9.35 Wa terstanden). 10.00 Stereo: Aubade: klassieke en moderne grammofoon muziek. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Musette-orkest en zangsoliste. 12.18 Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Mede delingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Licht ensemble met solisten. 13.30 Musiësta: licht gevariëerd muziekprogramma (opn.) 14.00 Simba's sterven niet, hooor- spel. (3). 14.40 Gevariëerd grammo foonmuziek. 15.00 Pizzicato: muzikaal middag magazine. 17.00 Overheids voorlichting: Nws. uit de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmu ziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. Actualiteiten. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klankjuwelen (gr.). 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.55 Beursberichten. 12.00 Promenade orkest. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Draaior- gelmuziek (gr.) 12.40 Stereo: Licht or kest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Stereo: De avonturen van de Heer Broucek, opera, door orkest van de Tsjechische Nationale Opera en so listen. (opn.). 15.40 We weten er alle maal niet veel van: programma over het buitengewoon lager onderwijs. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Pianorecital (gr.): semi-klassieke muziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 Lichte grammo foonmuziek voor de tieners. HILVERSUM III. TROS: 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.10 Vakantietips. 9.13 Instappen maarrrrr: platenprogramma met in terviews. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink: Pop- en cabaretdecor. (10.30 Geen ja, geen nee. 11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Ekspres: platen bij de lunch (13.00 Nws). 14.00 Nws. 14.02 Verzoek platenprogramma. 15.00 Nws. 15.02 Mix...: gevariëerd platenprogramma. (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02-18.00 555555en en 66666en. MAANDAG, 28 AUGUSTUS 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van gisteren). 10.20 Filmrep. 11.00 Sportpr. 12.00-13.30 Act. kr. 14.30 In kleuren: Schwarzwaldmelodie, film 16.10 Nws. 16.15 Filmrep. 16.45 Chinese kookles. 17.00 Pr. over de Gaucho's van Argen tinië 17.30 Progr. over woninginrichting. 18.00-18.05 Nws. (Reg. pr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zandman netje. 19.00 Act. 19.26 TV-film. 19.59 Pr overz. WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn- Westfalen. 18.10 In kleuren: TV-film. 18.25 Hier und heute. 18.50 Goeden avond. 19.00 Hier und heute. 19.10 In kleuren: Film. 19.38 Progr.-overz. 20.15 Panorama. 21.00 TV-spel. 21.45 Filmre portage. 22.30 Journ. en weerber. Aansl. commentaar. DUITSLAND II 14.30-16.10 In kleuren: Schwarzwald melodie, film. 17.45 Nws en weerber, 17.50 TV-film. 18.20 Die Drehscheibe 18.55 Flitsen uit geliefde Duitse speel films. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en the ma's van de dag. 20.00 Dagb. uit de Evang. Wereld. 20.15 Med. rubriek Aansl.: Nws. 21.00 Film. (Niet gesch, voor jeugdige kijkers). 22.25 Nws, weer bericht en act. iillliiiiiiiiiimiiiiiuiiiuiiimii iiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii HOE KOMT HET DAT ALS JE LOOPT DE HIELEN EERST OP DE GROND KOMEN Y EN ALS JE SLUIPT 0 DAT JE TENEN EERST NEERKOMEN? HET VOORKOMT SL'JTAGE VAN ALLES MT ERTUSSENIN ZIT. sfatt AMSTERDAM Tien belangrijke industriële landen zijn het na vier jaar moeizaam onderhandelen eens gewor den over de manier waarop meer geld beschikbaar moet komen voor de fi nanciering van de wereldhandel. Eind september zullen hun voorstellen in Rio de Janeiro ter sprake komen in de jaarvergadering van het Internationale Monetaire Fonds. Verwacht wordt dat deze met grote meerderheid zullen worden aangenomen. De groep van tien, zoals deze in dustriële landen worden genoemd, be staat uit Nederland, de Ver. Staten, Ca nada, Japan, Engeland, Zweden, West- Duitsland, Frankrijk, België en Italië. Zaterdag kwamen de ministers van fi nanciën en de presidenten van de cen trale banken van deze landen in Lon den bijeen om de laatste hand te leggen aan de overeenkomst. Het plan beoogt het invoeren van speciale trekkingsrechten op het IMF. Dit betekent dat elk lid van het fonds het recht krijgt om bij het IMF het geld in elke gewenste valuta op te nemen dat nodig is om het tekort op de betalingsbalans aan te vullen. Het verschil met de bestaande rechten is, dat dergelijke kredieten niet door een bepaalde hoeveelheid goud behoeven te worden gedekt. ,In deze vorm van geld scheppen", aldus minister Witteveen gistermiddag bij z(jn aankomst op Schiphol, „schuilt natuurlijk het gevaar van inflatie. Daarom willen wij beslist niet verder gaan dan het bedrag dat nodig is voor het tekort op de betalingsbalans. Aan de andere kant beschikken wjj nu over een techniek om, als dit ooit nodig mocht zijn, een crisis als in de jaren dertig af te wenden". Minister Witteveen zei verder: „Bij het verstrekken van deze bijzondere kredieten zullen wij derhalve moeten streven naar een zeker evenwicht. De leden van het IMF zullen moeten beslis sen of en wanneer een land in aanmer king komt voor de speciale regeling". Voor het nemen van deze beslissin gen zal,, evenals in het vervolg voor de de andere belangrijke besluiten, volgens het plan van de groep van tien een meerderheid van 85 procent van de stemmen nodig zijn, waardoor de lan den van de Europese Economische Ge meenschap het vetorecht in handen krijgen. Bij de huidige vereiste meer derheid van tachtig procent is dit recht uitsluitend aan de Verenigde Staten voorbehouden. „De verhoging van het percentage betekent een groot succes voor de EEG", aldus minister Witteveen. HILVERSUM De BRT, de Belgi sche Radio- en Televisie-omroeporga nisatie, heeft bij Philips vier televisie zenders besteld voor de uitbreiding van haar net, waar de ontvangst nog on voldoende is. De zenders, die worden gemaakt in de fabriek van Philips Telecommuni catie Industrie in Huizen, kunnen zo wel voor zwart-wit als voor kleuren- uitzendingen worden gebruikt. Voor het gehele project, waartoe de zenders be horen, heeft de BRT 65 miljoen Belgi sche franken uitgetrokken. ZAANDAM Vier grote Zaanse be drijven willen zelf stroom gaan opwek ken als de gemeente het tarief voor grootverbruikers niet verlaagt. De ta rieven voor de stroom die uit Amster dam komt zijn in de hoofdstad wel lager geworden. De bedrijven die zich hebben be klaagd, zijn de Koninklijke Verkade- fabrieken, het staatsbedrijf Artillerie inrichtingen, Meijpro en Bruynzeel. In een brief aan de gemeenteraad schrij ven de bedrijven dat ze al geruime tijd met het elektriciteitsbedrijf en met een wethouder tevergeefs onderhandeld hebben over verlaging van het tarief. De ondernemers vinden dat zij in een ongunstige positie zijn gekomen. Niet alleen ten opzichte van de Am sterdamse bedrijven, maar ook in ver gelijking met de industrie in andere Zaanse gemeenten, die hun stroom be trekken van het Provinciaal elektrici teitsnet. Behalve plannen om zelf stroom op te wekken uit aardgas, hebben de be drijven ook ideeën om delen van de produktie die veel stroom vragen, naar andere plaatsen over te brengen. Het elektriciteitsbedrijf in Zaandam heeft vorig jaar een winst gemaakt van ongeveer 900.000 gulden. HENGELO Stork-Werkspoor Su gar, die behoort tot de Verenigde Ma chine Fabrieken V.M.F., zal voor de nieuwe suikerfabriek van H.V.A. in Ethiopië het gedeelte van de installatie bouwen, dat de eerste bewerkingen van het suikerriet uitvoert. Het gaat om de rietlossing, de voorbehandeling, het molenstation en de daarbij behorende stoomturbine.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2