de appelc
bloeien
PAUL MUNI t
UIT DE KERKEN
Brian Epstein - impresario
van de Beatles - overleden
TV-show in Berlijr
waardig pleidooi voor
lichte muziek
FINANCIËLE
NOTITIES
Tien „rijke
landen" geven
wereldhandel
„steuntje"
VANAVOND
MORGEN
België bestelt
4 tv-zenders
bij Philips
ral
RADIO- en TELEVlSÏEPROGRAiMA'S
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
JERM
Johnny Hart
„NIET VERDER"
VETORECHT
Zaanse bedrijven
willen zelf hun
stroom opwekken
Order voor VMF
van HVA-Ethiopië
MAANDAG 28 AUGUSTUS 1967
Hij stond doodstil, met een blos op
de wangen en gefronste wenkbrau
wen, en keek naar de scheef-hangen-
de wagen op de platte band. En door
de stilte, waarin ze hem verwach
tingsvol bezag, moest hij de ogen wel
weer opslaan, om nogeens geschokt
te worden door de vlammend rode
mond, die lachte, en de prachtige,
behaagzieke ogen onder de blauwe le
den.
Hij durfde haar niet meer aan te
zien en liet zijn blik weer zinken
naar de band.
Het meisje zuchtte. Vroeg hem
vriendelijk, maar desniettemin ta
melijk radeloos, en inconsequent in
het Engels, of hij haar niet verstaan
kon.
Coen knikte toen maar. Hij be
greep, dat er een andere band op
moest, en zijn ogen gingen naar het
reserve-wiel achterop.
Het was toch wel affreus-moeilijk
om vrij te zijn, en zelfstandig. Hoe
wel dat meisje toch ook
En opeens ontglipte Coen het ant
woord: „Yes, I'll help you". Alsof hij
aldoor Engels gepraat had. Het meis
je zweeg perplex en beet zich op de
lippen om niet te lachen. Gelukkig
zag Coen dat niet.
Hij nam de crick van haar over.
Hij demonteerde het reserve-wiel; hij
peuterde aan schroeven. Allemaal
werk, dat hij dikwijls bij Gaalders
gezien had, maar eigenlijk nooit ge
daan. Omdat er bij de Lange thuis
handen genoeg waren, en steeds te
weinig tijd voor lesjes-geven.
Misschien deed hij het wel niet he
lemaal volgens de regels, en moest
je al die moeren op volgorde leg
gen?... Hij werkte met purperen wan
gen; zijn haar plakte vochtig aan het
voorhoofd.
Het meisje was op haar hurken
naast hem gaan zitten en babbelde,
en vroeg bijzonderheden over rich
ting en landschap, welke Coen niet
geven kon.
Voor het eerst voelde Coen zich als
een ontsnapte gevangene. Wat wist
hij eigenlijk van het leven? Wat ken
de hij van eigen land? De Lange had
gelijk gehad. Dat zag hij nu in, nog
geen uur later.
„Kunt u geen antwoord geven?"
vroeg het meisje vriendelijk.
En Coen keek weer op in dat vlam
mende gezicht (dat hij nu toch lang
zamerhand als duivels mooi ontdek
te), en zei: „Yes". En hij voegde er
achter, als een nette jongen: „I can".
En toen zag hij per ongeluk wèl,
dat het meisje op haar lippen beet.
Maar die paarse kleur had hij, om
dat het wiel zo moeizaam op de as
sloot. Met zijn ogen op het werk
vroeg hij van zijn kant een paar din
gen.
Of ze een Engelse was? Dat was
niet origineel. Het zweet brak hem
uit.
Gelukkig antwoordde ze, dat ze
Amerikaanse was.
Of zetja, hij wist het woord
vakantie niet in het Engels.
Maar het meisje vertelde, dat ze
een reis maakte. Ter ontspannig van
haar werk. Het was zwaar werk ge
weest, de laatste tijd.
„Wat is uw werk?" vroeg Coen,
blij, weer een vraag te kunnen stel
len, waardoor de gelakte lippen in
beweging bleven, en hij iets te weten
kwam, zonder al te veel praat van
zijn kant.
„Movies", zei 't meisje. ,I'm eh
ze kuchte alsof ze bescheiden meen
de te zijn, „Mona de Rez..."
Coen moest nog anderhalve moer
vastdraaien, voordat het tot hem
doordrong, dat ze zich had voorge
steld. Hij blikte schichtig op en zei
stroef: „Ik ben Coen van Wynen-
dael".
Ze keek een beetje verbluft.
Maar Coen was argeloos aan het
werk.
„Is dat uw werk of uw naam?" in
formeerde ze.
„Mijn naam", zei Coen.
„O", antwoordde het meisje, en
keek bevreemd.
Dat ontnam Coen het kleine beetje
zekerheid, dat hij juist bezig was ge
weest, te verzamelen. Kon ze met
Mona de Rez haèr werk bedoeld heb
ben?...
Zijn gedachten gingen terug naar
haar uitleg. Movies. Bewegingen?
Pictures. Schilderijen Ze was dus
schilderes. Amerikaans, om dan met
je eigen gezicht te beginnen.
Hij keek héél tersluiks naar haar,
en natuurlijk pal in haar opene, zwar
te ogen. Het gaf hem een sensatie,
alsof hij achterover viel. Had hij
ooit zulke lange wimpers gezien? Het
was haast ziekelijk...
„Dus u maakt schilderijen", zei hij
maar gauw.
„No," verbeterde ze, „movies".
„Wat zijn dat?" Hij moest het nu
maar ronduit laten merken.
Toen begon ze te lachen, en zweeg
dan opeens weer verbluft. „Films",
zei ze dan.
„O", zei Coen op zijn beurt. De
lege band moest nog achterop gezet
worden. Hij had een nagel gescheurd,
en ontzettend zwarte handen gekre
gen.
De Lange had wel eens gesproken
over films. Andere, dan Coen gezien
had. Zou dit meisje zulke films op
nemen, als hij zelf gezien had: van
de diepzee-vissen, en van die hoge
bergen?...
Die films van de Lange daar
werd je blijkbaar gruwelijk opgewon
den van, en er gebeurden altijd rare
dingen in zo'n verhaal. Mannen, die
op paarden rond galoppeerden, en
meisjes schaakten en op elkaar scho
ten.
„Werkt u in die films, spéélt u er
in?" vroeg Coen beleefd.
„Ja", zei het meisje. „Ik ben Mo
na de Rez".
Weer dat woord.
„Is dat vroeg Coen, met zo mo
gelijk een nog dieper blos, „uw werk
of uw naam?..."
Maar toen barstte het meisje in
zo'n luide lach uit, dat Coen meende,
haar te horen gillen. Ze klapte de
hand voor de mond (een prachtige
smalle hand met een reusachtige
groene steen op een gouden ring; de
mond gaf niet af) en zonk schokkend
op de treeplank.
Eerst dacht hij, dat het van angst
was, toen meende hij erg verlegen te
zijn, of zoiets; maar per slot bleek
hij alleen maar boos. Zat me dat
meisje daar, dat zo smal was als één
been van hem, en zo hoog als het
borstzakje van zijn colbert, en had
hem volmaakt in de macht!
Scherp zei hij: „Uw wagen is
klaar".
„Wat?" vroeg ze, en hief een hoog
rood gezicht van achter haar handen.
„Plezierige rit verder", zei Coen.
Opeens kon hij vlot Engels praten:
„goodbye!" o
„Neem me niet kwalijk", zei het
meisje, opspringend.
„Zeker niet", antwoordde Coen.
Doch zijn ogen vlamden, en hij stond
torenhoog boven haar. Hij wendde
zich om, om zijn koffertje op te ne-
men. s
(Wordt vervolgd) 5
niiuiiiiiiiiiiin
3593. De zwaartekracht van Pluto mocht dan veel ge
ringer zijn dan die van de Aarde, maar dat maakt
toch niet zoveel verschil als men door een hevige ont
ploffing door de ruimte geslingerd wordt. Het con
tact met een scheepswand is dan even hard en pijn
lijk, zoals Piloot Storm en Sandra ondervonden, 'n
Beetje versuft zaten zij naast elkaar op de bodem van
de „eerste bol" en alvorens op te staan, controleerde
Arend bijna automatisch of alles aan zijn ruimtepak
nog heel was. De klap was volgens hem zwaar genoeg ge
weest om een os te vellen, zoals dat in de avonturen
boeken heet, maar tot zijn grote geruststelling bleek
alles intact te zijn. Geen gebroken helm, zuurstof
voorziening normaal, niets gescheurd. Onwillekeurig
dankte hij de vaklieden op Aarde, die hun uitrusting
van zo deugdelijk materiaal hadden gemaakt. Ook
Sandra had voldoende aan wat bemoedigende woorden
en toen zij, overeind staande, de situatie in ogenschouw
namen, wachtte hun een aangename verrassing. Het
grote luik was door de druk van de ontploffing gedeel
telijk open gesprongen! Het tweetal aarzelde niet lang
en klauterde, zij het met enige moeite weer naar bui
ten.
59. „Ik verdacht u vanaf het begin, Yuan Kai", zegt
Rechter Tie. „Vanochtend, toen we bij de lotusvijver
waren, liet u zich ontvallen dat de kikkers er 's nachts
vaak tekeer gaan. Inderdaad was mevrouw Meng de vo
rige nacht wakker geworden van hun gekwaak. Maar
iedereen verzekerde mij dat Meng Lan nooit iemand
ontving in zijn paviljoen. De vorige nacht had hij voor
het eerst toch een bezoeker in het paviljoen ontvangen,
en dat was zijn moordenaar. Alleen de moordenaar kon
weten dat de kikkers 's nachts zo hevig kwaakten." Yuan
Kai kreunt en zegt: „Die verwenste kikkers hebben mij
verraden. Ik dacht dat kikkers niet praten konden." „Dat
kunnen ze wel", zegt Rechter Tie. „Ik begreep alleen
niet meteen wat ze wilden zeggen. Morgenochtend zal
ik vonnis over u vellen. Uw bezit vervalt aan mevrouw
Meng, ook al kan dat de dood van haar man en haar
broer niet goedmaken." De apotheker wordt gekerkerd,
en de Rechter neemt afscheid van mevrouw Meng. Hij
nodigt Tsjiao Tai uit nog even naar zijn werkkamer te
komen. „Nu weet je wat ik bedoelde met een lokeend.
Yuan Kai hoorde dat de moordenaar al bekend was en
wilde er het zijne van weten. Ik had geen werkelijk
overtuigende bewijzen tegen hem. Vandaar de bedelaar
om hem uit zijn tent te lokken en de dramatische ont
moeting met mevrouw Meng om hem te laten bekennen.
Het was een vermoeiende dag, Tsjiao Tai, maar we heb
ben twee moordzaken opgelost, en de dader zit achter
de tralies."
MONTECITO De acteur Paul Mu
ni „de man met de duizend gezich
ten" is tijdens 't weekeinde in zjjn
huis in de Amerikaanse plaats Monte-
cito overleden. Paul Muni is zeventig
jaar geworden.
Hij werd als Paul Weisenfreund in
het. destijds Oostenrijkse Lemberg ge
boren. Zijn ouders waren leden van
een rondreizend jiddisch toneelgezel
schap. Zijn beide broers waren musi
ci. Paul Muni maakte als 12-jarige
zijn debuut op de planken toen hij in
vallen moest voor een ziekgeworden
acteur van de groep van zijn ouders.
Al heel jong was zijn ambitie een groot
acteur te worden.
In 1902 emigreerde de familie Wei
senfreund naar New York, na eerst
haar geluk in Engeland te hebben be
proefd. In 1926 trad Paul Mundi voor
het eerst op met een Engelssprekend
gezelschap op Broadway in de rol van
een oude joodse vader in „We, Ameri
cans". In 1932 maakte hij zijn filmde
buut in „Scarface" en voor zijn rol in
„Het verhaal van Louis Pasteur" kreeg
hij in 1936 een Oscar. Andere
grote rollen van Paul Muni wa
ren onder meer die in „De goede aar
de" en „Het leven van Emile Zola".
In 1955 moest Paul Muni ophouden
met spelen in „Inherit the wind", dat
een groot succes op Broadway was,
omdat hij een oog moest missen. Maar
drie maanden later was hij weer terug
op de planken. Voor de titelrol in „The
last angry man", kreeg Paul Muni in
1958 weer een Oscar, maar aan het
eind van dat jaar trok hij zich met
zijn vrouw Bella terug, die jarenlang
zijn zakelijk leider is geweest.
Geref. Gemeenten:
Beroepen: te Rotterdam-Zuidwijk: C.
Hardinck te Utrecht; te Klaaswaal: J.
C. Wesstrate te Meliskerke.
LONDEN Brian Epstein, de 32-ja-
rige manager van de Beatles, is giste
ren dood in bed gevonden in zijn huis
in Londen. Van misdaad is geen spra
ke; Epstein voelde zich al enige maan
den niet goed, zo heeft een van zijn
vrienden gisteravond onthuld.
Onlangs heeft Brian Epstein, die
dank zij de Beatles miljonair is gewor
den, zich net als de vier leden van de
ze popgroep uitgesproken voor het
vrije gebruik van marihuana.
Dat veroorzaakte zeer veel opschud
ding. Epstein bekende in het openbaar,
dat hij bepaalde middelen gebruikte: ,Ik
voel me er veel beter door, het helpt
me bij mijn werk", zei hij voor radio
en televisie. Hij vond het gebruik van
alcohol en het roken van gewone siga
retten schadelijker dan marihuanasiga-
retten.
Juist dit weekeinde hebben de vier
Beatles bekend gemaakt, dat zij het
gebruik van bewustzijnsverruimende
middelen hebben opgegeven. Die beant
woorden volgens hen maar gedeeltelijk
aan wat zij op geestelijk gebied probe
ren te bereiken.
Hij gebruikte geregeld slaaptablet
ten, daar moet hij zaterdagavond al dan
niet met opzet teveel van hebben inge
nomen. Een vriend zei gisteravond:
„Het was een ongeluk, een stom onge
luk."
Het nieuws van de dood van hun za
kelijke leider kwam gisteren als een ge
weldige schok voor de Beatles. Zij wa
ren in de badplaats Bangor in Wales
op 'n meditatieweekeinde onder leiding
van hun pas ontdekte geestelijke leider,
een Indische Yogi. Ze vertrokken gis
teravond onmiddellijk naar Londen.
Brian Epstein was altijd het toon
beeld van netheid en voorkomendheid.
In tegenstelling tot veel figuren uit de
popwereld, die hij onder zijn hoede
63. Tekko schreeuwde en Tekko zwaaide maar de pro
fessor herkende hem niet. Wel meende de geleerde
man een zacht jankend geluid te horen en gelukkig
trok dat direct zijn belangstelling. „Hé! Het is net of
die mier geluid geeft!" mompelde de professor en hij
zocht in zijn jaszak naar de loep die hij altijd bij zich
droeg. „Daar moet ik het mijne van hebben. Dat moet
ik eens even van dichtbij bekijken!" Aandachtig tuur
de de knappe geleerde door het vergrootglas en toen
schrok hij zoals hij nog nooit in zijn hele leven ge
schrokken was. Duidelijk herkenbaar zag hij door het
dikke ronde glas zijn vriend Taks in gezelschap van
een hommel zo maar op de palm van zijn hand staan.
Tekko zwaaide en schreeuwde nog steeds om de aan
dacht te trekken maar dat was heus niet meer nodig.
De professor had onze vriend dadelijk herkend en hap
te naar lucht. Plotseling kneep de geschrokken man
de hand dicht en met de loep in de ene en Tekko en
Bombus in de andere hand stormde hij, alsof een do
zijn bloedhonden hem op d'e hielen zaten, terug naar
zijn laboratorium.
Klassieke muziek is niet alleen maar
goed. Lichte muziek is niet alleen maar
slecht. Er bestaat alleen maar goede
en slechte muziek in beide genres.
Mensen met 'n brede visie op het ver
schijnsel muziek (vaak lang niet de
eerste de beste in hun genre) plegen
dit nogal eens te beweren, en terecht.
Toch zullen er heel wat mensen zijn,
die menen dat de laatste tien, twaalf
jaar de klad in de lichte muziek is ge
komen, waarbij zij dan wijzen op tal
van beat en ryhm-and-blues proberen
de pubers die op een peperdure, elek
trisch versterkte gitaar maar drie of
vier akkoorden kunnen slaan. De tv-
show uit Berlijn die zaterdagavond uit
gezonden werd heeft bewezen, dat er
ook nog een grote hoeveelheid uitste
kende lichte muziek is, waarvan men
sen als die muziekliefhebbers met die
brede visie evejaxee^ kunnen genie* en
als van Bacn of Débussy. Die uitste
kende lichte muziek is er ook dank zij
de moderne ritmen, zoals de beat en
de bossa nova. Dat was vooral te mer
ken aan de arrangementen. Uit muzi
kaal oogpunt had ik slechts twee bezwa
ren. Ten eerste waren die arrangemen
ten teveel in dezelfde, perfecte maar
confectie-achtige Duitse showstijl ge
schreven, vergeleken bij de grote ver
scheidenheid aan zangstijlen. En ten
tweede vraag ik me af waarom men de
authentiek-Amerikaanse wijze waarop
het Golden Gate Quartet befaamde
classics als „On the sunny side of the
street" en „Sweet Georgia brown"
zong, ook met beat moest larderen,
waardoor het geheel nogal lawaaierig
werd.
Maar goed: er viel dus veel te genie
ten, in tegenstelling tot wat we meest
al op songfestivals en gala-avonden te
horen krijgen. Iedereen zal wel zijn of
haar eigen favoriet bij de vedettes heb
ben gehad. Mijn voorkeur gaat al sinds
jaar en dag uit naar Juliette Gréco,
hoewel ik de muzikaal zeer begaafde
Ulla en Ulrik Neuman ook graag aan
het werk zie, evenals in het meer op
de jeugd afgestemde genre Wencke
Myhre (het Noorse meisje met de gro
te, ronde ogen, dat even struikelde) en
haar Deense collega Gitte, al heeft de
ze de grote beloften uit „Wenn du musi-
kalisch bist", haar grote succes van
een paar jaar geleden, helaas nog
steeds niet heeft ingelost. En toch was
Juliette Gréco volgens mij niet de bes
te van de avond. Zij verstaat weliswaar
als geen ander de kunst, haast kapot-
gezongen chansons als „Parlez-moi
d'amour" en „Les feuilles mortes"
door haar vertolking als het ware te
herschapen, maar haar voordracht
van deze woord-voor-woord en noot-
voor-noot intieme liedjes was zaterdag
avond teveel op een groot publiek ge
richt. Zelf kwam ik dan ook het meest
onder de indruk van Hildegard Liefs
meesterlijk geschreven en gebrachte
chanson „Eins und eins". De mannen-
afdeling had iets sterker bezet kunnen
zijn, want Freddy Quinn (mooie stem,
daar niet van) en Udo Jürgens staan
toch niet op dezelfde hoogte als Maha-
lia Jackson en Hildegard Knef, hun
vrouwelijke concurrenten bij de laatste
vier. Jammer ook, dat Nederland niet
vertegenwoordigd was met Corry Brok
ken of Greetje Kauffeld of een andere
ster van Europees formaat: Rita Reys
of Liesbeth List. Enfin, nu maar af
wachten of dat nieuwe liedje van Bert
Kampfert het doen zal.
Evenals de gala-avond zagen we ook
de wielerreportages (knap geregis
seerd, al was het jammer dat de hul
diging van ons aller Tiemen niet met
een na zijn triomf kon worden uitgezon
den) op zwart-wit. Desondanks zag
het ons gisteravond door die twee we
reldtitels Groen en
ogen.
(de) Wit voor de
had, ging hij altijd vrij conventioneel
gekleed. Hij maakte immer 'n beheers
te en buitengewoon sympathieke in
druk.
Net als de vier Beatles kwam Ep
stein uit Liverpool. Hij heeft enige tijd
in Londen de Koninklijke Toneelacade
mie bezocht, maar keerde spoedig terug
naar zijn geboortestad, waar hij in de
grammofoonplatenwinkels van zijn fa
milie ging werken.
Er werden toen al zoveel platen ge
vraagd van de nog vrij onbekende
Beatles; ze werkten destijds nog in de
vermaarde Cavern Club in Liverpool,
bakermat van talloze groten -op het ge
bied van de popmuziek.
In 1962 werd Brian Epstein manager
van de Beatles. Weldra kreeg hij nog
veel meer bekende popsterren: Cilla
Black, Gerry en (Je Pacemakers, Billy
J. Kramer, The Who en honderden an
deren. Voorts bezit hij twintig onderne
mingen, waaronder een theater in Lon
den. Hij bezat ook een privé-vliegtuig.
Het eerste jaar heeft Epstein met
verlies gewerkt, maar daarna was er
financieel geen houden meer aan.
Zijn financiële belangen breidden
zich snel uit, hij werd onder meer
grootste aandeelhouder van het Saville
Theater in Londen; hij financierde tal
van succesrijke shows in het Londense
West End. Brian Epstein was vrijgezel
HILVERSUM I.
18.00 Stereo: Koorzang. 18.20 Lichte
gr. muz. voor de tieners. 19.00 Nieuws
en weerpr. 19.10 Radiokrant. 19.30 Mu
ziek uit uw vakantieland: Engeland,
Spanje en Hawaii. 20.15 De vrienden
van onze vrienden, hoorsp. 20.45 Ste
reo: Berlijns Filharm. orkest, koor en
soliste: klass. en moderne muziek. 22.10
Avondoverdenking. 22.30 Nws. en herh.
SOS-berichten. 22.40 Boekbespr. 22.50
Stereo: Lichte orkestmuz. 23.00 In een
landomdraai: ontspanningsprogr. uit
Griekenland. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II.
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Licht in
strumentaal trio. 18.50 Meisjesk. 19.15
Stereo: Vibrato: een gr. platenprogr.
voor stereo-liefh. NRU: 19.30 Henry
Wood Promenade Concert: BBC-sym-
fonie orkest, BBC-koor en solisten: kl.
en mod. muz. 20.30 Nws. 20.35 Muziek
en religie van verre volken. 20.50 Kl.
kamermuz. (gr). 21.35 De reder als
ondernemer, klankbeeld. 22.00 Let the
peoples sing: internationale competitie
voor amateurkoren. 22.0 Humanis
tisch Verbond: Van de langste naar
de kortste dag. Een toespraak door de
heer W. van de Lecq. 22.30 Nws. 22.40
Iks, een sprong in het duister, repor
tages en gr. muz. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Jour
naal. STER: 18.55 Reel. CVKIKOR/
RKK: 19.00 Kenmerk, de wek. act. ru
briek over kerk en samenleving. AVRO
19.30 Kolonel Hogan's helden, TV-film.
STER: 19.56 Rel. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reel. AVRO: 20.20 AVRO's
Televizier. 20.50 De vijfde colonne: Het
geval Schurzheim, TV-spel. 20.05 Het in
nerlijk leven, film over het menselijk
lichaam. NTS: 22.25-22.30 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. KRO: 20.05 Jazz 625: Dave
Bluebeck Quartet. 20.30 Bioscoopsuc
cessen van weleer: De geheimzinnige
dr. Clitterhouse (The amazing dr. Clit-
terhouse - 1938). STER: 21.56 Reclame.
NTS: 22.00-22.15 Journaal.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord, lezing. 7.15 Lichte grammo-
foonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws). 7.55
Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. 8.30 Nieuws.
Touringclub: vakantietips. 8.45 Lichte
grammofoonmuziek (verv.) (9.35 Wa
terstanden). 10.00 Stereo: Aubade:
klassieke en moderne grammofoon
muziek. 11.00 Voor de zieken. 12.00
Stereo: Musette-orkest en zangsoliste.
12.18 Marktberichten voor schippers.
12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Mede
delingen voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Licht
ensemble met solisten. 13.30 Musiësta:
licht gevariëerd muziekprogramma
(opn.) 14.00 Simba's sterven niet, hooor-
spel. (3). 14.40 Gevariëerd grammo
foonmuziek. 15.00 Pizzicato: muzikaal
middag magazine. 17.00 Overheids
voorlichting: Nws. uit de Nederlandse
Antillen. Spreker: Henk Dennert. 17.10
Voor de jeugd.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmu
ziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO:
8.00 Nws. Actualiteiten. 8.15 Lichte
grammofoonmuziek. (8.30-8.35 De
groenteman.) 8.50 Morgenwijding. 9.00
Klankjuwelen (gr.). 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekplatenprogramma. (11.00-11.02
Nieuws). 11.55 Beursberichten. 12.00
Promenade orkest. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Draaior-
gelmuziek (gr.) 12.40 Stereo: Licht or
kest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten.
13.30 Stereo: De avonturen van de
Heer Broucek, opera, door orkest van
de Tsjechische Nationale Opera en so
listen. (opn.). 15.40 We weten er alle
maal niet veel van: programma over
het buitengewoon lager onderwijs.
16.00 Nws. 16.02 Stereo: Pianorecital
(gr.): semi-klassieke muziek. 16.15
Voor de jeugd. 17.15 Lichte grammo
foonmuziek voor de tieners.
HILVERSUM III.
TROS: 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten.
9.10 Vakantietips. 9.13 Instappen
maarrrrr: platenprogramma met in
terviews. VARA: 10.00 Nws. 10.02
Kwink: Pop- en cabaretdecor. (10.30
Geen ja, geen nee. 11.00 Nws.). 12.00
Nws. 12.02 Ekspres: platen bij de lunch
(13.00 Nws). 14.00 Nws. 14.02 Verzoek
platenprogramma. 15.00 Nws. 15.02
Mix...: gevariëerd platenprogramma.
(16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02-18.00
555555en en 66666en.
MAANDAG, 28 AUGUSTUS 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van
gisteren). 10.20 Filmrep. 11.00 Sportpr.
12.00-13.30 Act. kr. 14.30 In kleuren:
Schwarzwaldmelodie, film 16.10 Nws.
16.15 Filmrep. 16.45 Chinese kookles.
17.00 Pr. over de Gaucho's van Argen
tinië 17.30 Progr. over woninginrichting.
18.00-18.05 Nws. (Reg. pr.: NDR: 18.05
Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zandman
netje. 19.00 Act. 19.26 TV-film. 19.59 Pr
overz. WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn-
Westfalen. 18.10 In kleuren: TV-film.
18.25 Hier und heute. 18.50 Goeden
avond. 19.00 Hier und heute. 19.10 In
kleuren: Film. 19.38 Progr.-overz. 20.15
Panorama. 21.00 TV-spel. 21.45 Filmre
portage. 22.30 Journ. en weerber. Aansl.
commentaar.
DUITSLAND II
14.30-16.10 In kleuren: Schwarzwald
melodie, film. 17.45 Nws en weerber,
17.50 TV-film. 18.20 Die Drehscheibe
18.55 Flitsen uit geliefde Duitse speel
films. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en the
ma's van de dag. 20.00 Dagb. uit de
Evang. Wereld. 20.15 Med. rubriek
Aansl.: Nws. 21.00 Film. (Niet gesch,
voor jeugdige kijkers). 22.25 Nws, weer
bericht en act.
iillliiiiiiiiiimiiiiiuiiiuiiimii
iiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
HOE KOMT HET DAT ALS JE LOOPT
DE HIELEN EERST OP DE GROND
KOMEN Y
EN ALS JE SLUIPT 0
DAT JE TENEN EERST NEERKOMEN?
HET VOORKOMT
SL'JTAGE VAN ALLES MT ERTUSSENIN ZIT.
sfatt
AMSTERDAM Tien belangrijke
industriële landen zijn het na vier jaar
moeizaam onderhandelen eens gewor
den over de manier waarop meer geld
beschikbaar moet komen voor de fi
nanciering van de wereldhandel. Eind
september zullen hun voorstellen in
Rio de Janeiro ter sprake komen in de
jaarvergadering van het Internationale
Monetaire Fonds. Verwacht wordt dat
deze met grote meerderheid zullen
worden aangenomen.
De groep van tien, zoals deze in
dustriële landen worden genoemd, be
staat uit Nederland, de Ver. Staten, Ca
nada, Japan, Engeland, Zweden, West-
Duitsland, Frankrijk, België en Italië.
Zaterdag kwamen de ministers van fi
nanciën en de presidenten van de cen
trale banken van deze landen in Lon
den bijeen om de laatste hand te leggen
aan de overeenkomst.
Het plan beoogt het invoeren van
speciale trekkingsrechten op het IMF.
Dit betekent dat elk lid van het fonds
het recht krijgt om bij het IMF het
geld in elke gewenste valuta op
te nemen dat nodig is om het tekort op
de betalingsbalans aan te vullen. Het
verschil met de bestaande rechten is,
dat dergelijke kredieten niet door een
bepaalde hoeveelheid goud behoeven te
worden gedekt.
,In deze vorm van geld scheppen",
aldus minister Witteveen gistermiddag
bij z(jn aankomst op Schiphol, „schuilt
natuurlijk het gevaar van inflatie.
Daarom willen wij beslist niet verder
gaan dan het bedrag dat nodig is voor
het tekort op de betalingsbalans. Aan
de andere kant beschikken wjj nu over
een techniek om, als dit ooit nodig
mocht zijn, een crisis als in de jaren
dertig af te wenden".
Minister Witteveen zei verder: „Bij
het verstrekken van deze bijzondere
kredieten zullen wij derhalve moeten
streven naar een zeker evenwicht. De
leden van het IMF zullen moeten beslis
sen of en wanneer een land in aanmer
king komt voor de speciale regeling".
Voor het nemen van deze beslissin
gen zal,, evenals in het vervolg voor de
de andere belangrijke besluiten, volgens
het plan van de groep van tien een
meerderheid van 85 procent van de
stemmen nodig zijn, waardoor de lan
den van de Europese Economische Ge
meenschap het vetorecht in handen
krijgen. Bij de huidige vereiste meer
derheid van tachtig procent is dit recht
uitsluitend aan de Verenigde Staten
voorbehouden.
„De verhoging van het percentage
betekent een groot succes voor de EEG",
aldus minister Witteveen.
HILVERSUM De BRT, de Belgi
sche Radio- en Televisie-omroeporga
nisatie, heeft bij Philips vier televisie
zenders besteld voor de uitbreiding van
haar net, waar de ontvangst nog on
voldoende is.
De zenders, die worden gemaakt in
de fabriek van Philips Telecommuni
catie Industrie in Huizen, kunnen zo
wel voor zwart-wit als voor kleuren-
uitzendingen worden gebruikt. Voor het
gehele project, waartoe de zenders be
horen, heeft de BRT 65 miljoen Belgi
sche franken uitgetrokken.
ZAANDAM Vier grote Zaanse be
drijven willen zelf stroom gaan opwek
ken als de gemeente het tarief voor
grootverbruikers niet verlaagt. De ta
rieven voor de stroom die uit Amster
dam komt zijn in de hoofdstad wel
lager geworden.
De bedrijven die zich hebben be
klaagd, zijn de Koninklijke Verkade-
fabrieken, het staatsbedrijf Artillerie
inrichtingen, Meijpro en Bruynzeel. In
een brief aan de gemeenteraad schrij
ven de bedrijven dat ze al geruime tijd
met het elektriciteitsbedrijf en met een
wethouder tevergeefs onderhandeld
hebben over verlaging van het tarief.
De ondernemers vinden dat zij in
een ongunstige positie zijn gekomen.
Niet alleen ten opzichte van de Am
sterdamse bedrijven, maar ook in ver
gelijking met de industrie in andere
Zaanse gemeenten, die hun stroom be
trekken van het Provinciaal elektrici
teitsnet.
Behalve plannen om zelf stroom op
te wekken uit aardgas, hebben de be
drijven ook ideeën om delen van de
produktie die veel stroom vragen, naar
andere plaatsen over te brengen.
Het elektriciteitsbedrijf in Zaandam
heeft vorig jaar een winst gemaakt van
ongeveer 900.000 gulden.
HENGELO Stork-Werkspoor Su
gar, die behoort tot de Verenigde Ma
chine Fabrieken V.M.F., zal voor de
nieuwe suikerfabriek van H.V.A. in
Ethiopië het gedeelte van de installatie
bouwen, dat de eerste bewerkingen van
het suikerriet uitvoert. Het gaat om de
rietlossing, de voorbehandeling, het
molenstation en de daarbij behorende
stoomturbine.