Leider Sect II: „Muzikaler musiceren
Jong artsenechtpaar
valt in voor doktoren
die met vakantie gaan
m
m
m>k
m i
m
Trio met
een eigen
gezicht
Steengoed
Kinderliedjes
Verandering
Kathy uit V.S.
jaar leerlinge
op chr. lyceum
DAMMEN
SCHAKEN
s
O
5
BRIDGE
CRYPTOGRAM
door H. KRAMER
;Si
door H. W. FILARSKI
VEENENDAAL Na een op
zwepend intro van de solo-gitarist
vallen ook de bassist en de drummer
bij. De solo-gitarist begint te zingen
en een „soulful" swingend nummer
volgt. Een strakke beat vormt de on
dergrond voor een goede melodie.
Dat is de muziek die de nieuwe be
zetting van Sect II in het komende
seizoen gaat brengen. De muziek
houdt het midden tussen beat en
rhythm and blues, maar dan min
der beat en meer blues.
Ernst Kraft van Ermel is de leider
van Sect II. Hij is achttien jaar en
zit in de vierde klas van de HAVO
in Amersfoort. Als hij van school
komt wil hij het liefst naar een con
servatorium of een muzieklyceum.
In ieder geval wil hij later van de
muziek kunnen leven. Net als zijn
grootvader, die eerste violist was van
de Java-kunstkring in het voormalig
Nederlands Indië. Van zijn grootva
der leerde Ernst, toen hij zeven jaar
was, ook viool spelen. Later heeft de
gitaar de viool vervangen. Al zijn
vrije tijd besteedt hij aan dit instru
ment.
Ernst Kraft van Ermel was ook de
leider van de vorige bezetting van
Sect II en van Quibus 5. Sect II is
een trio. Vroeger speelden ook nog
een slaggitarist en een organist mee.
Ernst is nu dus eigenlijk slaggitarist
en solo-gitarist tegelijk; daarbij is
hij ook nog zanger. Aan een orgel
heeft hij geen behoefte meer: „Ik wil
een geheel eigen stijl gaan ontwikke
len. Ik wil muzikaler gaan musice
ren."
Ernst gaat er van uit, dat het bij
goede muziek niet op het lawaai of
de veelheid van instrumenten aan
komt, daarom speelt hij nu nog maar
met twee mensen: „Dit trio is eigen
lijk de oudste bezetting waarmee ik
gespeeld heb. Vroeger ondervonden
we het als een gebrek, we hadden een
gitarist te weinig, en nu willen we
het zelf."
Ernst Kraft van Epnel houdt niet
alleen van beat: „Brubeck vind ik
steengoed. Ik luister graag naar jazz.
En ik houd ook van klassieke muziek,
maar alles op z'n tijd". Waarschijn
lijk brengt zijn studie de tweede lief
hebberij met zich mee: lezen. Hij
leest vooral wetenschappelijke boe
ken maar af en toe ontspant hij zich
ook wel eens met een licht roman
netje.
Ernst houdt van beatmuziek, maar
niet van al die toestanden die er bij
schijnen te horen: happenings, love-
in, verdovende middelen en sterke
drank. „De gedachte waar men bij
de „love-in" van uit gaat vind ik mooi,
maar waarom gaan ze dat nou ver
prutsen met verdovende middelen en
al dat soort dingen. Alles wordt hier
door zo negatief", zegt de leider van
Sect II.
Ernst Kraft van Ermel wordt mu
zikaal gesteund door bassist Stephan
Petersen. Stephan is auto-didact.
Vroeger speelde hij slaggitaar, maar
sinds een jaar uit hij zijn muzikale
gevoelens op de basgitaar. Overdag
VEENENDAAL „Dag dominee, is de dokter thuis?" zo vroeg een
VeenendaJer onlangs aan de heer J. J. Rasker, die nog anderhalve
maand dienst moet doen als dienstplichtig officier van gezondheid in een
kazerne te Ede. De vraag is niet helemaal zo gek als het lijkt, want de
heer Rasker is de zoon van professor Rasker, die theoloog is. Overigens
wordt met de „dokter" bedoeld mevrouw M. P. Rasker-Krijgsman, die
de afgelopen maanden „waargenomen" heeft voor de Veenendaalse huis
artsen, die met vakantie gingen. Aan de andere kant is het ook weer
ze, dat patiënten die mevrouw Rasker verwachtten de heer Rasker aan 't
bed kregen, of andersom.
werkt hij als monteur in de elektro
techniek.
Evenals Ernst zou hij ook het
liefst van de muziek zijn beroep ma
ken. Hij is zich bewust van de proble
men, die het vak musicus met zich
mee kan brengen, maar hij laat zich
hierdoor niet afschrikken. Hij laat
zich trouwens niet zo gauw door iets
afschrikken. Er moet heel wat gebeu
ren wil hij z'n goede humeur verlie
zen. Ernst vertelt: „Stephan moet al
tijd getemd worden. Vooral als het
een beetje zonnig weer is. Dan be
gint hij om twaalf uur 's middags te
spoken". Stephan zelf: „Ik ben niet
alleen dol op muziek hoor. Ik mag
ook graag zo af en toe een Turks bad
nemen."
Ernst Kraft van Ermel wordt rit
misch gesteund door Harry Rondeau,
de drummer. Harry begon toen hij
16 was te drummen. Hij is niet geheel
auto-didact. Connecties in de showwe
reld hebben hem de fijne kneepjes
van het vak bijgebracht. Behalve
slagwerk heeft hij vroeger nog mond
harmonica gspeeld: „Maar dat wa
ren alleen maar kinderliedjes". Ook
Harry wil beroepsmusicus worden.
Om zoveel mogelijk te leren gaat hij
dikwijls naar topbands luisteren. „Als
je ze life ziet optreden vallen ze
meestal ontzettend tegen," zegt hij.
Zijn grote favorieten zijn Jimi Hen-
drikx, Otis Redding en Wilson Pickett.
De andere bandleden zijn het hier wel
mee eens. Evenals Ernst houdt Har
ry ook wel van jazz. Klassiek boeit
hem echter niet.
Ernst Kraft van Ermel is de grote
stimulator van het trio. Van een lei
derschap is eigenlijk geen sprake.
De drie jongens hebben vrijwel de
zelfde ideeën over muziek. Er komt
dan ook nooit een onderlinge ruzie bij
het trio voor. Ook over de manier van
Sect II. V.l.n.r.: Stephan Petersen,
basgitarist; Ernst Kraft van Ermel,
leider, solo- en slaggitarist en zan
ger; Harry Rondeau, drummer.
O
optreden verschillen ze niet van me
ning. Harry zegt hierover: „We hou
den er niet van een show te brengen
zoals vele beatgroeperi dat doen. Ze
staan daar stoer op het podium en
het publiek krijgt een onsympathieke
indruk van de jongens. Het is soms
net, alsof ze er elk ogenblik op los
zullen gaan slaan." Sect II houdt
daar niet van. Zij willen hun show
leuk brengen. Hun muziek is over het
algemeen vrolijk. Stephan: „Het is
belangrijk contact met het publiek
te hebben."
Ernst Kraft van Ermel zorgt voor
het repertoire. „We horen een plaat
die we goed vinden en die gaan we
dan zelf spelen. We schrijven de tekst
over en we zoeken de melodie en de
akkoorden op de gitaar op. We bren
gen vaak ook eigen nummers.
Volgens het trio is er een grote ver
andering te ontdekken in het publiek.
„Het publiek is nuchter geworden,
gereserveerder. Het spel wordt kriti
scher beluisterd en als je het goed
doet, word je meer gewaardeerd.
Het publiek is ook niet meer. zo van
het gooi- en smijtwerk gediend. Er
wordt zelfs minder gedanst dan vroe
ger. Luisteren is belangrijker gewor
den. Daarom willen wij een wat mu
zikalere stijl gaan brengen", zeggen
Ernst Kraft van Ermel, Stephan
Petersen en Harry Rondeau, samen
Sect II. Ze zullen in het komende sei
zoen ongetwijfeld weer velen weten
te boeien. Zoals ze dat al vijf jaar
hebben gedaan. Er liggen al weer ve
le contracten te wachten: Veenen-
daal, Ede, Wageningen enz....
„Kijk mijn man doet het werk voor
namelijk 's nachts en in het week
end en ik op de gewone dagen. Zo
kan het gebeuren, dat ik vrijdags bij
een patiënt geweest ben, mijn man
er op zaterdag naar toe gaat en ik
's maandags weer kom. Dat leidt ook
•1 weer tot rare situaties. Toen ik op
een zaterdag eens de telefoon aan
nam en men mij vroeg of ik zo spoe
dig mogelijk kon komen, vertelde ik
dat mijn man zou komen. „O, komt
de dokter zelf?" was het wat verbaas
de antwoord. Kennelijk dacht men
dat mijn man de arts is en ik ga kij
ken of het werkelijk ernstig genoeg
is om er aandacht aan te besteden,"
aldus mevrouw Rasker.
Trouwens de heer Rasker heeft een
zelfde „wantrouwen" meegemaakt.
Toen hij op 't verzoek van zijn vrouw
bij een patiënt ging kijken, werd hij
heel netjes binnengelaten, waarna
men hem vroeg wat hij kwam doen.
Toen bleek, dat hij naar de patiënt
wilde kijken hield men hem eerst
voor een kennis van zijn echtgenote,
die poolshoogte kwam nemen. Een
vrouwelijke arts is iets, wat niet zo
gemakkelijk verwerkt kan worden.
Veelal blijkt men over mevrouw Ras
ker te spreken als „de vrouwenarts",
wat toch wel iets anders is.
De heer en mevrouw Rasker heb
ben elkaar tijdens hun studie in Lei
den leren kennen. Mevrouw komt uit
het Limburgse Hoensbroek, terwijl
haar echtgenoot en collega van ge
boorte een Groninger is, vele jaren in
Indië woonde en daarna in Oegst-
geest. Doordat ze dezelfde opleiding
gehad hebben is het samenwerken
heel gemakkelijk. Bewust proberen
ze ook om dezelfde therapie toe te
passen.
Wie denkt, dat door een artsenecht
paar over niets anders dan „interes
sante" gevallen gesproken wordt,
heeft het mis. „We praten zo weinig
mogelijk over het werk. Natuurlijk
wordt er wel eens over een patiënt
van gedachten gewisseld en zeker
worden ernstige patiënten even „door
gesproken", zodat de ander weet wat
er aan de hand is, als die er plotse
ling naar toe moet, maar verder vindt
men voldoende gespreksstof in de
hobby's.
Een der voornaamste liefhebberijen
van de dokters vormt het verzorgen
van dieren: momenteel een Abessijn-
se kat, een Welsh terrier in wording
(pas 2l/i maand oud) en een bok. „De
bok zou eigenlijk het gras moeten
korthouden, maar dat lukt niet. Hij
eet alleen appel- en perebomen. Het
gras wordt door de buurman kortge-
maakt met een zeis."
Muziek is ook zo'n liefhebberij. Me
vrouw Rasker speelt piano en heeft
enige tijd zangles gehad. „Ze heeft
een beetje een sopraan" vertelde
haar man. Verder verzamelt het echt
paar tegels, waar kinderen op staan.
„Oude dingen" „echt antiek is zo
duur" waarbij een staande Engel
se klok uit de tweede helft van de 18e
eeuw een pronkstuk vormt. En foto
graferen, vooral kinderen en dieren.
De heer Rasker is bovendien lid
van de hockeyclub „De Salaman
ders", een sport die hij sinds zijn
middelbare schooltijd beoefend.
Nog ongeveer anderhalve maand
blijven de twee artsen in Veenendaal,
dan gaan ze naar Groningen, waar
het mannelijke deel van het paar zijn
studie zal hervatten om zich te gaan
specialiseren als internist. Tot die
tijd zullen er nog wel enkele Veenen-
dalers zijn die van een van beiden
een pilletje of poedertje voorgeschre
ven krijgen. Dat is trouwens wat toe
vallig begonnen. De Veenendaalse
huisartsen meenden te druk te zijn
om ook de praktijken van de collega's
erbij te nemen, als deze met vakantie
waren. Naarstig werd er dus naar een
waarnemer gezocht, waarbij men tot
de ontdekking kwam, dat Veenendaal
nog twee „werkloze" artsen herberg
de et voila.
VEENENDAAL Het Christe
lijk Lyceum te Veenendaal heeft een
cursusjaar lang een bijzondere leer
linge. Het is de Amerikaanse Kathy
Donaldson, die dank zij de Rotary-
club een jaar van haar ,,High
school"-opleiding op een Nederlands
lyceum kan volgen Cathy zit in de
vierde klas van de M.M.S. en ze
heeft het er best naar haar zin. Twee
weken lang heeft ze in Den Haag el
ke dag acht uur les in de Nederland
se taal gehad, maar toch heeft ze
nog moeite met de taal, die ze nooit
eerder had horen spreken.
De Rotary club wisselt elk jaar Ne
derlandse en Amerikaanse middelbare
scholieren uit. Dit jaar kreeg ook Ca
thy een kans om naar Nederland te
gaan: „Het was de kans van m'n le
ven", zegt ze en ze beeft hem met
beide handen aangegrepen. Helemaal
alleen kwam ze, per vliegtuig van
Seattle, in de staat Washington, via
Londen naar Nederland. „In Londen
miste ik de aansluiting naar Neder
land", vertelt de opgewekte Ameri
kaanse scholiere lachend, „ik dwaalde
moederziel alleen over het grote Lon
don Airport. Ik ging verkeerde ge
bouwen binnen, maar uiteindelijk ben
ik toch nog goed terecht gekoemn".
Toen Cathy in Nederland kwam
ging ze eerst met vakantie. Zeilen op
de Loosdrechtse plassen. Daarna
kreeg ze haar veertiendaagse cursus
Nederlands in Den Haag en vervol
gens belandde ze in Veenendaal, waar
ze voorlopig te gast is bij de familie
de Ruiter aan de Populierenlaan, die
zoals ze zegt, bijzonder goed voor
haar zorgt.
Over Veenendaal is ze goed te spre
ken. „Juist in een kleinere plaats leer
je de mensen goed kennen. In de stad
ben je een nummer en bekommert
zich niemand om je. De mensen hier
zijn erg vriendelijk, m'n klasgenoten
helpen me, als ik iets niet goed ge-
grijp en overal wordt ik uitgenodigd
om eens op visite te komen".
Aan ons leersysteem moet Cathy
nog wel even wennen. Ten eerste
vindt ze het schoolgaan hier erg
duur: „In de VS zorgt de school voor
alle boeken en benodigdheden. Hier
moet je het allemaal zelf kopen". Ze
vindt het wel leuk, steeds in dezelfde
klas te zitten: „Bij ons veranderen de
klassen steeds. Hier krijg je echt
klasgenoten". Ook voelt ze zich veel
vrijer op de Nederlandse school. In
haar vaderland zijn de activiteiten
van school belangrijker dan de studie.
Na schooltijd doet men aan sport of
muziek; maar alles in schoolverband.
„Hier ben je vrij na de lessen. Je
kunt meteen aan je huiswerk begin
nen". Dat is trouwens wel nodig ook,
want: „Je krijgt hier veel meer huis
werk dan in Amerika".
Volgend jaar hoopt Cathy naar de
VS terug te keren en daar verder te
gaan studeren op de universiteit van
Washington.
NA DE hoopvolle resultaten van
Roozenburg ln het Brlnta-toernool
en Sybrands in het grote Internatio
nale toernooi te Batoemi, waarin belde
Nederlanders zozeer schitterden, dat
daarbij vergeleken de allerwege erkende
suprematie van de Russen scheen te ver
bleken, is de trip van het Oranje-team
naar Moskou voor de landen wedstrijd
tegen de Sovjetunie een ware „tocht
over de Bereslna" geworden.
Zoals destijds Napoleon zich na een
reeks schijnsuccessen al zag tronen in
het machtige Kreml. doch volkomen ont
luisterd uit de eindeloze Russische vlak
ten moest vluchten, zo verging het ook
onze nationale ploeg: in drie ontmoetin
gen werd ze verpletterd onder het
Russische geweld van kennis, toernool-er-
varing. conditie en uitgebalanceerde
wedstrijdtactiek. Hieronder een der mar
kantste partijen uit de eerste ontmoe
ting, die Nederland nog hoop gaf op een
beter resultaat ln de volgende wedstrij
den:
Wit: Harm Wiersma; Zwart: V. Kaplan.
I. 31—27 20—24 2 32—28 18—23 3.
38—32 14—20; 4. 43—38 10-14; 3. 34—30
17—21; 6. 30—25 21—26; 7. 37—31 26x37; 8.
42x31 11—17; 9. 47—42 7—11; 10. 41—37
17—21.
Zwart speelt op het verlammen van
wits mogelijkheden aan zijn rechtervleu
gel. om later met tempowinst het ortho
dox-klassieke middenspel te bereiken.
SCHITTEREND
II. 31—26 2—7; 12. 26x17 11x31; 13. 36x27
7—11; 14. 46—41 11—17; 15. 41—36 17—21; 16.
37—31 21—26: 17. 42-37 6—11; 18. 40-34
24—29.
19. 33x24 20X40; 20. 25x34; 520! Niet
(23—29) 34X23 (16—21) 27x18 (13x42) wegens
4843! Steeds met schijfwinst.
21. 39—33! Belet weer (23—29) 33x15
(16—21) 27x18 (13x42) nu door: 25—20!
(14x25 31—27 42x22 32—28 22x33) 3631
(26x37) 48—42 (37x48) 44—39! (33x44) 49x40
(48x30) 35x2! met winst.
Een schitterende combinatie! 21. -
20—24; 22. 44—39 12—18: 23. 48—43 5—10; 24.
40-44 10—15; 25. 44—40 8—12; 26. 50—45
14—20; 27. 25x14 9x20; (zie diagram). „Ko
meet" Wiersma. zoals de Sowjet-bladen
onze jongste internationaal vleiend noe
men, leidt met zijn volgende zet een
bewegingsoorlog in, die zijn roem
ruchte tegenstander op de knieën
had moeten brengen, mede gezien
het feit, dat ook een nijpend tijdge
brek beide spelers parten speelde:
28. 27—22'. 18x27; 29. 31x22 11—17; Op
(12—18) volgt 34—291! 30. 22x11 16x7; 31.
34—30 4—9: 32. 30—25 8—14.
Ook Kaplan laat zich niet onbetuigd.
Opnieuw probeert hij een verlamming
van wits korte vleugel: 33. 40—34 12—18;
34. 34-29 23x34; 35. 39x30 18-23; 36. 43—39
3—8; 37. 39—34 8—12; 38 34—29 23x34 39.
30x39 12—18; 40 36—31 18—23 41. 28—2217
Met nog enkele minuten voor beiden
steekt Wiersma opnieuw de lont in het
kruit. 41. 7—12; 42. 32—27? Wel tac
tisch maar niet de sterkste 42. 13—18?
Hier leidt (23—39) tot winst voor zwart,
doch hij kon de conseQuentles niet meer
berekenen.
43 27—22 8—13 44. 45-40! 23—28 45.
40-34! 28x17; 48. 34—30! 13—19??
Behoudt de materiaalwinst, maar nood
zakelijk was (24—29) 47. 31—27 12—18; 48.
37—31 26x37; 49. 38—32 37x28. 50. 33x11!
18-23; 51. 39—33 23—29 52. 33-28 19-23;
53 28X10 1 5x4 54. 25x14 29—33; 55. 30x19
33—28; 56. 19-13 38—43 57. 14—9??
Jammer na deze glanspartij. Als opga
ve voor onze lezers: Hoe had Wiersma
hier de verdiende winst kunnen force
ren?
Na wits foutzet werd het remise door:
57. 43—49; 58. 27-22 49—16; 59. 11—6
16—2; 60. 9—3 2x24; 61. 3—21 24—2; 62.
21—38 2—7; 63. 22—17 7—23; 64. 38—16
23—37! remise.
OPLOSSING
De stand: Wit (Dukel): 22, 26. 28. 32, 34,
35. 37, 38, 45, 48. (10 st). Zwart (De Descal-
lard): 6, 8. 11. 12, 13. 15, 17, 20, 24, 25 (10
st). Als volgt werd een bekende dreiging
voor Dukel funest: 17—21! (25x17) 12x21!
Er dreigt nu (24—29) en (25—30) waarte
gen niets meer te doen is. Dukel offerde
met 35—30 en verloor na een tiental
zetten kansloos.
DE UIT Griekse ouders in Rusland
geboren Nicholas Rossolimo is een
van de kleurrijkste figuren uit de
schaakwereld. In het begin van zijn
schaakcarrière leefde de nu 57-jarige Ros
solimo in Parijs. Ongeveer tien jaar gele
den emigreerde hij naar de verenigde
Staten.
Hij heeft daar een eethuisje, waar van
zelfsprekend ook volöp gelegenheid is
tot schaken. Rossolimo heeft voorts zijn
brood verdiend als taxi-chauffeur en als
jiu-jitsu-leraar.
Rossolimo heeft èén keer de titel van
„open" kampioen op zijn naam ge
bracht. De eerste prijs, bestaande uit
een automobiel, kwam hem in zijn be
roep goed van pas. In het pas gehouden
„open" kampioenschap van de Verenigde
Staten moest hij de titel aan Robert
Byrne laten. Maar Rossolimo had een
troost: hij won de briljantste partij van
de wedstrijd. De partij volgt hieronder.
Wit: N. ROSSOLIMO. Zwart:
REISSMAN. (San Juan, Portorico 1967.)
Italiaanse opening, l. e2—e4, e7—e5 2.
Pgl—f3. Pb8C6 3. LflC4, Lf8C5 4.
c2—c3, Pg8—f6 5. d2d4, e5xd4 6. c3xd4,
Lc5h4t 7. Lel—d2, Lb4xd2t 8. Pblxd2.
d7—d5 9. e4xd5, Pf6xd5 10. Ddl—b3,
Pc6e7 11. 0—0, c7c6.
(Een van de oudste varianten van het
schaakspel. Voor zwart is het bezit van
het knooppunt d5 een levenskwestie).
12. Tfl—el, 0—0 13. a2—a4, b7—b6?
(Beter is 13Dc7 14. Tacl, Df4 of 13.
85 14. Pe4, Lf5 15. Pg3, Lg8.)
14. Pf8e5, Lc8b7 15. a4—a5, Ta8—c8
(Beschermt de c-pion en maakt het veld
a8 vrij voor de loper voor het geval wit
a6 mocht spelen. Onvoldoende Is 15.
b5 16. Lxd5, Dxd5 17. Dxd5, cxd5 18. a6,
Lc8 19. Pb3 gevolgd door Pc5.)
SEIN
16. Pd2—e4, Dd8c7 17. a5—afl. (Iets
nauwkeuriger was het geweest deze zet
al een beurt vroeger te doen. Nu heeft
zwart de gelegenheid gehad tot 16
Tc7 17. a6, Lc8.)
1 7Lb7—a8 13. Db3—h31 (Het sein tot
de aanval: er dreigt 19. Pg5, h6 20.
Pgxf7.)
1 8Pd5—f4 19. Dh3—g4, Pe7—d5 20.
Tal—a3! (Dit mobiliseren van een toren
via de derde rij komt meer voor bij een
koningsaanval. Er zijn karakteristieke
uitdrukkingen voor. Dr. Tartakower
placht te zeggen „de bergartlllerie komt
in actie", maar Marco sprak over „de
wreker nadert").
20. Pf4e6 (Geeft gelegenheid tot
een verbluffend slot).
21. Lc4xd5, c6xd5 22. Pe4f6t. Kg8—h8,
(De beide laatste zetten van wit zijn de
inleiding tot de eigenlijke combinatie.
Hoe di ze combinatie verder gaat, laten
wij aan de scherpzinnigheid van de le
zers over).
De opgave van de week: wit speelt en
wint. De oplossing komt in de volgende
rubriek.
REISSMAN
1
■m ma\
m
1|1
II
■*E3
i
in,
Böö
B
abcdefgb
ROSSOLIMO
OPLOSSING
De stand was: Wit (Bronstein): Kgl,
Dg4, Tel en c7, pionnen a2, b3, f5, f2, g2.
h3. Zwart (Gligoric): Kg8, Dd4, Te5, Lf8,
Pe4, pionnen a6, b4, f6, g7, h7. Er volgde:
35. Tc7xg7t!, Lf5xg7 36. Tel—C8t. Kg8—
f7 37. Dg4h5t, Kf7—e7 38. Dh5—e8t.
Ke7—d6 39. Tc8—c6+ (Nog beter is 39.
Dd8 mat!) 39Kd6—d5 40. De8—d7t
en zwart gaf het op.
HOEWEL het Weense biedsysteem in
de bridgewereld betrekkelijk weinig
aanhangers telt, heeft het ongetwij
feld grote verdiensten. Oorspronkelijk
was het een werkstuk van een groepje
Oostenrijkse spelers van wereldformaat,
die onder leiding van de legendarische
dr. Paul Stern er zelfs eens een wereld
kampioenschap mee wonnen. Het is al
weer ruim 14 jaar geleden dat een groep
spelers uit Woerden die het Weense sy
steem aanhingen een uitdaging aan
vaardden van een Haags team, dat zich
gespecialiseerd had op het toen vooral
in Den Haag populaire Lilliputsysteem.
Daar er slechts 24 spellen werden ge
speeld, had deze als test voor biedsyste-
men weinig waarde. Aan beide zijden
zag men goede en slechte bridgeverrich-
tingen en de uitslag was praktisch gelijk.
Wat opviel was, dat vele punten aan
beide zijden verloren werden door min
der juiste speeltechniek en tegen het
weggeven van punten door onvolmaakt
heid op dit gebied, is zelfs het beste
biedsysteem ter wereld niet opgewas
sen.
Zo ging in genoemde wedstrijd het
onderstaande, goed geboden drie SA con
tract „de mist in" Had u het beter ge
daan?
A H 9 3 2
HB 5
O B2
A B 2
54
C? 109 6 2
O A H 6 4
V 7 6
Zuid gever, OW kwetsbaar. De noord
speler opende in de derde hand met één
schoppen OW pasten zuid één
Sansatout noord twee SA zuid drie
SA einde
Tegen drie SA kwam de westspeler uit
met ruiten vijf en noords rultenboer
maakte de eerste slag. Oost speelde rui
ten drie bij. Hoe verder?? Oplossing vol
gende week.
DE Argentijn die tegen de formidabele
Italianen D'Alelio—Chiaradia zich
zelf in vijf harten gewurmd had,
zal zich na afloop van dat spelletje (vo
rige week als opgave verschenen) wel
zoals bridgers dat noemen „dood
ziek" hebben gevoeld. De gehele partij
zag er als volgt uit:
*H 3 2
<?B 3
OV 7 5
«f» A V 10 9 7
A V 5
9 H 10 9 4 2
03
H B 8 3
964
7 A V 8 7 5
O 10 642
4
B10
<?6
OA H B 9 7
f6 5 2
Oost gever, OW kwetsbaar. Het bieden
ging: oost één harten zuid één schop
pen west vier harten oost vijf har
ten einde.
Zonder gegronde aanleiding, had oost
dus het contract van vier op vijf harten
verhoogd en hij moest dus elf slagen
maken. Zuid begon twee hoge ruitens
te spelen en oost troefde. Daarna volgde
harten naar de hartenvrouw van tafel
(west), waarop klaver vier volgde die
noord met het aas nam. Nu ontstond het
kritieke ogenblik: noord speelde schop
pen twee na en daar zét de arme oost.
Zuid had schoppen geboden, dus de
snit leek kansloos. Oost dacht lang na,
nam tenslotte schoppenaas en speelde in
de hoop op het vallen der klavervrouw
verder. Ook mis en één down.
De kans dèt klavervrouw zou vallen is
natuurlijk gering het is al de vraag
of noord, mét klaveraas doch eventueel
zónder klavervrouw, de eerste klaverslag
direct met het aas zou hebben genomen.
Het was natuurlijk bijzonder ongeluk
kig, dat zuid hier net schoppen had moe
ten bieden op viermaal de boer (overi
gens een goed bod in deze situatie) en
dat oost zichzelf nét eentje boven zijn
krachten had geboden.
Oosts prestaties waren kenmerkend
voor die van menig minder sterke spe
ler: wel gewaagd hoog bieden, doch bij
het afspelen geen risico durven nemen.
Had oost eenvoudig het snitje met
schoppenvrouw „toch" genomen, dan zou
hij zowaar zijn dwaze vijf-hartenbod nog
gemaakt hebben óók. Maar als hij zó
gblttuun»
nuchter-goed had gespeeld, zou hij nim
mer vijf harten hebben geboden!
Horizontaal:
1. in het nieuwe Italiaanse huis
schuilt een echte Don Juan (8)
5. besloten woning (8)
11. wandelend deel van het hoofd (7)
12. waar dit staat komt geen man (5)
13. dikwijls ls hij de eerste geweest
(7)
14. dit drankje moet wel zuiver zijn
(5)
16. voltooide onverplichte goedheid
wekt jalouzie (7)
18. een priester? (9)
22. tussen twaalf en twee komt het
op hetzelfde neer (7)
23. hij die inviteert kan moeilijk
worden gemist (7)
26. wie tamelijk gehoorzaam is be
hoeft niet te worden gedwongen
(9)
30.de kwalijke vrucht van beperkte
kweek (7)
32. in de woonlaag schuilt een gat
(5) V,
33. de wandelstok is aan bederf on
derhevig (7)
35 daar houdt alles mee op (5)
38 in Engeland is het een circus (7)
37 zo knelt het nog meer (8)
38 als zij oud zijn lusten zij mals
groen (7)
Verticaal:
1. hun werk komt op het zelfde
neer (8)
2. dat waarborgt een goede ont
vangst (11)
3 Skandinaviër uit het verleden (7)
4. kenmerk van de hinderlaag (7)
6. begint met aap, noot en Mies (7)
7. zulk een gedicht biedt bergruim
te voor speelgoed (7)
8. melktanks (5)
9. militaire mollen (8)
10. schetterende makmak (6)
15. stemt vrolijk (5)
17. de gap aan de pan (5)
19. in een vereniging moesten velen
dulden (5)
20. geen illuster gezelschap (11)
21. in Tunis houdt een olifant zich
gedeeltelijk schuil (5)
24. bis (8)
25. zij doen aan de Vierdaagse mee
(8)
27. volgens velen zij, die er anders
overdenken (7)
28. het verhaal van het randschrift
(7)
29. hij ontmoet de man die komt (6)
30. in zekere zin het Waterloo uit '14
- '18 (7)
31. het knolletje aan de voet (7)
34. bij de militairen is het een bende
(5)
Oplossing vorige
kruiswoordraadsel
Horizontaal: 1. Vlaams, 6. Klas»3,
11. Brits, 13. kwint, 14. ego, 16. soe
laas, 17. aan, 19. gr„ 20. stop, 21.
rats, 23. ad, 24. east, 26. lisol, 28.
nare, 30. laten, 32. als, 33. donor, 34.
temet, 36. talon, 37. gobelin 38. ke
tel, 40. linie, 43. malen, 44. val, 46.
Geert, 48. oase, 49. samen,51. emir,
52. ir, 53. rand, 55. most, 57. ca, 58.
sta, 60. roetmop, Zl. ban, 62. luier,
64. arena, 66. instap, 67. slaken.
Verticaal: 1. Vlegel, 2. Abo, 3. ar,
4. mist, 5. stool, 6. kwaal, 7. list, 8.
An, 9. sta, 10. einder, 12. sepia, 13.
karos, 15. graat, 18. Aaron, 20. stem,
22. snol, 25. stekels, 27. Sloedam, 29.
anoniem, 31. negen, 33. danig, 35.
tol, 36. til, 38. kaart, 39. teer, 41.
neet, 42. erica, 43. Moissi, 44. vader,
45. lemma, 47. tranen, 49. snoep, 50.
Noors, 54. aria, 56. spel, 59. als, 61.
bak, 63. ut, 65. na.
i