Leider Sect II: „Muzikaler musiceren Jong artsenechtpaar valt in voor doktoren die met vakantie gaan m m m>k m i m Trio met een eigen gezicht Steengoed Kinderliedjes Verandering Kathy uit V.S. jaar leerlinge op chr. lyceum DAMMEN SCHAKEN s O 5 BRIDGE CRYPTOGRAM door H. KRAMER ;Si door H. W. FILARSKI VEENENDAAL Na een op zwepend intro van de solo-gitarist vallen ook de bassist en de drummer bij. De solo-gitarist begint te zingen en een „soulful" swingend nummer volgt. Een strakke beat vormt de on dergrond voor een goede melodie. Dat is de muziek die de nieuwe be zetting van Sect II in het komende seizoen gaat brengen. De muziek houdt het midden tussen beat en rhythm and blues, maar dan min der beat en meer blues. Ernst Kraft van Ermel is de leider van Sect II. Hij is achttien jaar en zit in de vierde klas van de HAVO in Amersfoort. Als hij van school komt wil hij het liefst naar een con servatorium of een muzieklyceum. In ieder geval wil hij later van de muziek kunnen leven. Net als zijn grootvader, die eerste violist was van de Java-kunstkring in het voormalig Nederlands Indië. Van zijn grootva der leerde Ernst, toen hij zeven jaar was, ook viool spelen. Later heeft de gitaar de viool vervangen. Al zijn vrije tijd besteedt hij aan dit instru ment. Ernst Kraft van Ermel was ook de leider van de vorige bezetting van Sect II en van Quibus 5. Sect II is een trio. Vroeger speelden ook nog een slaggitarist en een organist mee. Ernst is nu dus eigenlijk slaggitarist en solo-gitarist tegelijk; daarbij is hij ook nog zanger. Aan een orgel heeft hij geen behoefte meer: „Ik wil een geheel eigen stijl gaan ontwikke len. Ik wil muzikaler gaan musice ren." Ernst gaat er van uit, dat het bij goede muziek niet op het lawaai of de veelheid van instrumenten aan komt, daarom speelt hij nu nog maar met twee mensen: „Dit trio is eigen lijk de oudste bezetting waarmee ik gespeeld heb. Vroeger ondervonden we het als een gebrek, we hadden een gitarist te weinig, en nu willen we het zelf." Ernst Kraft van Epnel houdt niet alleen van beat: „Brubeck vind ik steengoed. Ik luister graag naar jazz. En ik houd ook van klassieke muziek, maar alles op z'n tijd". Waarschijn lijk brengt zijn studie de tweede lief hebberij met zich mee: lezen. Hij leest vooral wetenschappelijke boe ken maar af en toe ontspant hij zich ook wel eens met een licht roman netje. Ernst houdt van beatmuziek, maar niet van al die toestanden die er bij schijnen te horen: happenings, love- in, verdovende middelen en sterke drank. „De gedachte waar men bij de „love-in" van uit gaat vind ik mooi, maar waarom gaan ze dat nou ver prutsen met verdovende middelen en al dat soort dingen. Alles wordt hier door zo negatief", zegt de leider van Sect II. Ernst Kraft van Ermel wordt mu zikaal gesteund door bassist Stephan Petersen. Stephan is auto-didact. Vroeger speelde hij slaggitaar, maar sinds een jaar uit hij zijn muzikale gevoelens op de basgitaar. Overdag VEENENDAAL „Dag dominee, is de dokter thuis?" zo vroeg een VeenendaJer onlangs aan de heer J. J. Rasker, die nog anderhalve maand dienst moet doen als dienstplichtig officier van gezondheid in een kazerne te Ede. De vraag is niet helemaal zo gek als het lijkt, want de heer Rasker is de zoon van professor Rasker, die theoloog is. Overigens wordt met de „dokter" bedoeld mevrouw M. P. Rasker-Krijgsman, die de afgelopen maanden „waargenomen" heeft voor de Veenendaalse huis artsen, die met vakantie gingen. Aan de andere kant is het ook weer ze, dat patiënten die mevrouw Rasker verwachtten de heer Rasker aan 't bed kregen, of andersom. werkt hij als monteur in de elektro techniek. Evenals Ernst zou hij ook het liefst van de muziek zijn beroep ma ken. Hij is zich bewust van de proble men, die het vak musicus met zich mee kan brengen, maar hij laat zich hierdoor niet afschrikken. Hij laat zich trouwens niet zo gauw door iets afschrikken. Er moet heel wat gebeu ren wil hij z'n goede humeur verlie zen. Ernst vertelt: „Stephan moet al tijd getemd worden. Vooral als het een beetje zonnig weer is. Dan be gint hij om twaalf uur 's middags te spoken". Stephan zelf: „Ik ben niet alleen dol op muziek hoor. Ik mag ook graag zo af en toe een Turks bad nemen." Ernst Kraft van Ermel wordt rit misch gesteund door Harry Rondeau, de drummer. Harry begon toen hij 16 was te drummen. Hij is niet geheel auto-didact. Connecties in de showwe reld hebben hem de fijne kneepjes van het vak bijgebracht. Behalve slagwerk heeft hij vroeger nog mond harmonica gspeeld: „Maar dat wa ren alleen maar kinderliedjes". Ook Harry wil beroepsmusicus worden. Om zoveel mogelijk te leren gaat hij dikwijls naar topbands luisteren. „Als je ze life ziet optreden vallen ze meestal ontzettend tegen," zegt hij. Zijn grote favorieten zijn Jimi Hen- drikx, Otis Redding en Wilson Pickett. De andere bandleden zijn het hier wel mee eens. Evenals Ernst houdt Har ry ook wel van jazz. Klassiek boeit hem echter niet. Ernst Kraft van Ermel is de grote stimulator van het trio. Van een lei derschap is eigenlijk geen sprake. De drie jongens hebben vrijwel de zelfde ideeën over muziek. Er komt dan ook nooit een onderlinge ruzie bij het trio voor. Ook over de manier van Sect II. V.l.n.r.: Stephan Petersen, basgitarist; Ernst Kraft van Ermel, leider, solo- en slaggitarist en zan ger; Harry Rondeau, drummer. O optreden verschillen ze niet van me ning. Harry zegt hierover: „We hou den er niet van een show te brengen zoals vele beatgroeperi dat doen. Ze staan daar stoer op het podium en het publiek krijgt een onsympathieke indruk van de jongens. Het is soms net, alsof ze er elk ogenblik op los zullen gaan slaan." Sect II houdt daar niet van. Zij willen hun show leuk brengen. Hun muziek is over het algemeen vrolijk. Stephan: „Het is belangrijk contact met het publiek te hebben." Ernst Kraft van Ermel zorgt voor het repertoire. „We horen een plaat die we goed vinden en die gaan we dan zelf spelen. We schrijven de tekst over en we zoeken de melodie en de akkoorden op de gitaar op. We bren gen vaak ook eigen nummers. Volgens het trio is er een grote ver andering te ontdekken in het publiek. „Het publiek is nuchter geworden, gereserveerder. Het spel wordt kriti scher beluisterd en als je het goed doet, word je meer gewaardeerd. Het publiek is ook niet meer. zo van het gooi- en smijtwerk gediend. Er wordt zelfs minder gedanst dan vroe ger. Luisteren is belangrijker gewor den. Daarom willen wij een wat mu zikalere stijl gaan brengen", zeggen Ernst Kraft van Ermel, Stephan Petersen en Harry Rondeau, samen Sect II. Ze zullen in het komende sei zoen ongetwijfeld weer velen weten te boeien. Zoals ze dat al vijf jaar hebben gedaan. Er liggen al weer ve le contracten te wachten: Veenen- daal, Ede, Wageningen enz.... „Kijk mijn man doet het werk voor namelijk 's nachts en in het week end en ik op de gewone dagen. Zo kan het gebeuren, dat ik vrijdags bij een patiënt geweest ben, mijn man er op zaterdag naar toe gaat en ik 's maandags weer kom. Dat leidt ook •1 weer tot rare situaties. Toen ik op een zaterdag eens de telefoon aan nam en men mij vroeg of ik zo spoe dig mogelijk kon komen, vertelde ik dat mijn man zou komen. „O, komt de dokter zelf?" was het wat verbaas de antwoord. Kennelijk dacht men dat mijn man de arts is en ik ga kij ken of het werkelijk ernstig genoeg is om er aandacht aan te besteden," aldus mevrouw Rasker. Trouwens de heer Rasker heeft een zelfde „wantrouwen" meegemaakt. Toen hij op 't verzoek van zijn vrouw bij een patiënt ging kijken, werd hij heel netjes binnengelaten, waarna men hem vroeg wat hij kwam doen. Toen bleek, dat hij naar de patiënt wilde kijken hield men hem eerst voor een kennis van zijn echtgenote, die poolshoogte kwam nemen. Een vrouwelijke arts is iets, wat niet zo gemakkelijk verwerkt kan worden. Veelal blijkt men over mevrouw Ras ker te spreken als „de vrouwenarts", wat toch wel iets anders is. De heer en mevrouw Rasker heb ben elkaar tijdens hun studie in Lei den leren kennen. Mevrouw komt uit het Limburgse Hoensbroek, terwijl haar echtgenoot en collega van ge boorte een Groninger is, vele jaren in Indië woonde en daarna in Oegst- geest. Doordat ze dezelfde opleiding gehad hebben is het samenwerken heel gemakkelijk. Bewust proberen ze ook om dezelfde therapie toe te passen. Wie denkt, dat door een artsenecht paar over niets anders dan „interes sante" gevallen gesproken wordt, heeft het mis. „We praten zo weinig mogelijk over het werk. Natuurlijk wordt er wel eens over een patiënt van gedachten gewisseld en zeker worden ernstige patiënten even „door gesproken", zodat de ander weet wat er aan de hand is, als die er plotse ling naar toe moet, maar verder vindt men voldoende gespreksstof in de hobby's. Een der voornaamste liefhebberijen van de dokters vormt het verzorgen van dieren: momenteel een Abessijn- se kat, een Welsh terrier in wording (pas 2l/i maand oud) en een bok. „De bok zou eigenlijk het gras moeten korthouden, maar dat lukt niet. Hij eet alleen appel- en perebomen. Het gras wordt door de buurman kortge- maakt met een zeis." Muziek is ook zo'n liefhebberij. Me vrouw Rasker speelt piano en heeft enige tijd zangles gehad. „Ze heeft een beetje een sopraan" vertelde haar man. Verder verzamelt het echt paar tegels, waar kinderen op staan. „Oude dingen" „echt antiek is zo duur" waarbij een staande Engel se klok uit de tweede helft van de 18e eeuw een pronkstuk vormt. En foto graferen, vooral kinderen en dieren. De heer Rasker is bovendien lid van de hockeyclub „De Salaman ders", een sport die hij sinds zijn middelbare schooltijd beoefend. Nog ongeveer anderhalve maand blijven de twee artsen in Veenendaal, dan gaan ze naar Groningen, waar het mannelijke deel van het paar zijn studie zal hervatten om zich te gaan specialiseren als internist. Tot die tijd zullen er nog wel enkele Veenen- dalers zijn die van een van beiden een pilletje of poedertje voorgeschre ven krijgen. Dat is trouwens wat toe vallig begonnen. De Veenendaalse huisartsen meenden te druk te zijn om ook de praktijken van de collega's erbij te nemen, als deze met vakantie waren. Naarstig werd er dus naar een waarnemer gezocht, waarbij men tot de ontdekking kwam, dat Veenendaal nog twee „werkloze" artsen herberg de et voila. VEENENDAAL Het Christe lijk Lyceum te Veenendaal heeft een cursusjaar lang een bijzondere leer linge. Het is de Amerikaanse Kathy Donaldson, die dank zij de Rotary- club een jaar van haar ,,High school"-opleiding op een Nederlands lyceum kan volgen Cathy zit in de vierde klas van de M.M.S. en ze heeft het er best naar haar zin. Twee weken lang heeft ze in Den Haag el ke dag acht uur les in de Nederland se taal gehad, maar toch heeft ze nog moeite met de taal, die ze nooit eerder had horen spreken. De Rotary club wisselt elk jaar Ne derlandse en Amerikaanse middelbare scholieren uit. Dit jaar kreeg ook Ca thy een kans om naar Nederland te gaan: „Het was de kans van m'n le ven", zegt ze en ze beeft hem met beide handen aangegrepen. Helemaal alleen kwam ze, per vliegtuig van Seattle, in de staat Washington, via Londen naar Nederland. „In Londen miste ik de aansluiting naar Neder land", vertelt de opgewekte Ameri kaanse scholiere lachend, „ik dwaalde moederziel alleen over het grote Lon don Airport. Ik ging verkeerde ge bouwen binnen, maar uiteindelijk ben ik toch nog goed terecht gekoemn". Toen Cathy in Nederland kwam ging ze eerst met vakantie. Zeilen op de Loosdrechtse plassen. Daarna kreeg ze haar veertiendaagse cursus Nederlands in Den Haag en vervol gens belandde ze in Veenendaal, waar ze voorlopig te gast is bij de familie de Ruiter aan de Populierenlaan, die zoals ze zegt, bijzonder goed voor haar zorgt. Over Veenendaal is ze goed te spre ken. „Juist in een kleinere plaats leer je de mensen goed kennen. In de stad ben je een nummer en bekommert zich niemand om je. De mensen hier zijn erg vriendelijk, m'n klasgenoten helpen me, als ik iets niet goed ge- grijp en overal wordt ik uitgenodigd om eens op visite te komen". Aan ons leersysteem moet Cathy nog wel even wennen. Ten eerste vindt ze het schoolgaan hier erg duur: „In de VS zorgt de school voor alle boeken en benodigdheden. Hier moet je het allemaal zelf kopen". Ze vindt het wel leuk, steeds in dezelfde klas te zitten: „Bij ons veranderen de klassen steeds. Hier krijg je echt klasgenoten". Ook voelt ze zich veel vrijer op de Nederlandse school. In haar vaderland zijn de activiteiten van school belangrijker dan de studie. Na schooltijd doet men aan sport of muziek; maar alles in schoolverband. „Hier ben je vrij na de lessen. Je kunt meteen aan je huiswerk begin nen". Dat is trouwens wel nodig ook, want: „Je krijgt hier veel meer huis werk dan in Amerika". Volgend jaar hoopt Cathy naar de VS terug te keren en daar verder te gaan studeren op de universiteit van Washington. NA DE hoopvolle resultaten van Roozenburg ln het Brlnta-toernool en Sybrands in het grote Internatio nale toernooi te Batoemi, waarin belde Nederlanders zozeer schitterden, dat daarbij vergeleken de allerwege erkende suprematie van de Russen scheen te ver bleken, is de trip van het Oranje-team naar Moskou voor de landen wedstrijd tegen de Sovjetunie een ware „tocht over de Bereslna" geworden. Zoals destijds Napoleon zich na een reeks schijnsuccessen al zag tronen in het machtige Kreml. doch volkomen ont luisterd uit de eindeloze Russische vlak ten moest vluchten, zo verging het ook onze nationale ploeg: in drie ontmoetin gen werd ze verpletterd onder het Russische geweld van kennis, toernool-er- varing. conditie en uitgebalanceerde wedstrijdtactiek. Hieronder een der mar kantste partijen uit de eerste ontmoe ting, die Nederland nog hoop gaf op een beter resultaat ln de volgende wedstrij den: Wit: Harm Wiersma; Zwart: V. Kaplan. I. 31—27 20—24 2 32—28 18—23 3. 38—32 14—20; 4. 43—38 10-14; 3. 34—30 17—21; 6. 30—25 21—26; 7. 37—31 26x37; 8. 42x31 11—17; 9. 47—42 7—11; 10. 41—37 17—21. Zwart speelt op het verlammen van wits mogelijkheden aan zijn rechtervleu gel. om later met tempowinst het ortho dox-klassieke middenspel te bereiken. SCHITTEREND II. 31—26 2—7; 12. 26x17 11x31; 13. 36x27 7—11; 14. 46—41 11—17; 15. 41—36 17—21; 16. 37—31 21—26: 17. 42-37 6—11; 18. 40-34 24—29. 19. 33x24 20X40; 20. 25x34; 520! Niet (23—29) 34X23 (16—21) 27x18 (13x42) wegens 4843! Steeds met schijfwinst. 21. 39—33! Belet weer (23—29) 33x15 (16—21) 27x18 (13x42) nu door: 25—20! (14x25 31—27 42x22 32—28 22x33) 3631 (26x37) 48—42 (37x48) 44—39! (33x44) 49x40 (48x30) 35x2! met winst. Een schitterende combinatie! 21. - 20—24; 22. 44—39 12—18: 23. 48—43 5—10; 24. 40-44 10—15; 25. 44—40 8—12; 26. 50—45 14—20; 27. 25x14 9x20; (zie diagram). „Ko meet" Wiersma. zoals de Sowjet-bladen onze jongste internationaal vleiend noe men, leidt met zijn volgende zet een bewegingsoorlog in, die zijn roem ruchte tegenstander op de knieën had moeten brengen, mede gezien het feit, dat ook een nijpend tijdge brek beide spelers parten speelde: 28. 27—22'. 18x27; 29. 31x22 11—17; Op (12—18) volgt 34—291! 30. 22x11 16x7; 31. 34—30 4—9: 32. 30—25 8—14. Ook Kaplan laat zich niet onbetuigd. Opnieuw probeert hij een verlamming van wits korte vleugel: 33. 40—34 12—18; 34. 34-29 23x34; 35. 39x30 18-23; 36. 43—39 3—8; 37. 39—34 8—12; 38 34—29 23x34 39. 30x39 12—18; 40 36—31 18—23 41. 28—2217 Met nog enkele minuten voor beiden steekt Wiersma opnieuw de lont in het kruit. 41. 7—12; 42. 32—27? Wel tac tisch maar niet de sterkste 42. 13—18? Hier leidt (23—39) tot winst voor zwart, doch hij kon de conseQuentles niet meer berekenen. 43 27—22 8—13 44. 45-40! 23—28 45. 40-34! 28x17; 48. 34—30! 13—19?? Behoudt de materiaalwinst, maar nood zakelijk was (24—29) 47. 31—27 12—18; 48. 37—31 26x37; 49. 38—32 37x28. 50. 33x11! 18-23; 51. 39—33 23—29 52. 33-28 19-23; 53 28X10 1 5x4 54. 25x14 29—33; 55. 30x19 33—28; 56. 19-13 38—43 57. 14—9?? Jammer na deze glanspartij. Als opga ve voor onze lezers: Hoe had Wiersma hier de verdiende winst kunnen force ren? Na wits foutzet werd het remise door: 57. 43—49; 58. 27-22 49—16; 59. 11—6 16—2; 60. 9—3 2x24; 61. 3—21 24—2; 62. 21—38 2—7; 63. 22—17 7—23; 64. 38—16 23—37! remise. OPLOSSING De stand: Wit (Dukel): 22, 26. 28. 32, 34, 35. 37, 38, 45, 48. (10 st). Zwart (De Descal- lard): 6, 8. 11. 12, 13. 15, 17, 20, 24, 25 (10 st). Als volgt werd een bekende dreiging voor Dukel funest: 17—21! (25x17) 12x21! Er dreigt nu (24—29) en (25—30) waarte gen niets meer te doen is. Dukel offerde met 35—30 en verloor na een tiental zetten kansloos. DE UIT Griekse ouders in Rusland geboren Nicholas Rossolimo is een van de kleurrijkste figuren uit de schaakwereld. In het begin van zijn schaakcarrière leefde de nu 57-jarige Ros solimo in Parijs. Ongeveer tien jaar gele den emigreerde hij naar de verenigde Staten. Hij heeft daar een eethuisje, waar van zelfsprekend ook volöp gelegenheid is tot schaken. Rossolimo heeft voorts zijn brood verdiend als taxi-chauffeur en als jiu-jitsu-leraar. Rossolimo heeft èén keer de titel van „open" kampioen op zijn naam ge bracht. De eerste prijs, bestaande uit een automobiel, kwam hem in zijn be roep goed van pas. In het pas gehouden „open" kampioenschap van de Verenigde Staten moest hij de titel aan Robert Byrne laten. Maar Rossolimo had een troost: hij won de briljantste partij van de wedstrijd. De partij volgt hieronder. Wit: N. ROSSOLIMO. Zwart: REISSMAN. (San Juan, Portorico 1967.) Italiaanse opening, l. e2—e4, e7—e5 2. Pgl—f3. Pb8C6 3. LflC4, Lf8C5 4. c2—c3, Pg8—f6 5. d2d4, e5xd4 6. c3xd4, Lc5h4t 7. Lel—d2, Lb4xd2t 8. Pblxd2. d7—d5 9. e4xd5, Pf6xd5 10. Ddl—b3, Pc6e7 11. 0—0, c7c6. (Een van de oudste varianten van het schaakspel. Voor zwart is het bezit van het knooppunt d5 een levenskwestie). 12. Tfl—el, 0—0 13. a2—a4, b7—b6? (Beter is 13Dc7 14. Tacl, Df4 of 13. 85 14. Pe4, Lf5 15. Pg3, Lg8.) 14. Pf8e5, Lc8b7 15. a4—a5, Ta8—c8 (Beschermt de c-pion en maakt het veld a8 vrij voor de loper voor het geval wit a6 mocht spelen. Onvoldoende Is 15. b5 16. Lxd5, Dxd5 17. Dxd5, cxd5 18. a6, Lc8 19. Pb3 gevolgd door Pc5.) SEIN 16. Pd2—e4, Dd8c7 17. a5—afl. (Iets nauwkeuriger was het geweest deze zet al een beurt vroeger te doen. Nu heeft zwart de gelegenheid gehad tot 16 Tc7 17. a6, Lc8.) 1 7Lb7—a8 13. Db3—h31 (Het sein tot de aanval: er dreigt 19. Pg5, h6 20. Pgxf7.) 1 8Pd5—f4 19. Dh3—g4, Pe7—d5 20. Tal—a3! (Dit mobiliseren van een toren via de derde rij komt meer voor bij een koningsaanval. Er zijn karakteristieke uitdrukkingen voor. Dr. Tartakower placht te zeggen „de bergartlllerie komt in actie", maar Marco sprak over „de wreker nadert"). 20. Pf4e6 (Geeft gelegenheid tot een verbluffend slot). 21. Lc4xd5, c6xd5 22. Pe4f6t. Kg8—h8, (De beide laatste zetten van wit zijn de inleiding tot de eigenlijke combinatie. Hoe di ze combinatie verder gaat, laten wij aan de scherpzinnigheid van de le zers over). De opgave van de week: wit speelt en wint. De oplossing komt in de volgende rubriek. REISSMAN 1 ■m ma\ m 1|1 II ■*E3 i in, Böö B abcdefgb ROSSOLIMO OPLOSSING De stand was: Wit (Bronstein): Kgl, Dg4, Tel en c7, pionnen a2, b3, f5, f2, g2. h3. Zwart (Gligoric): Kg8, Dd4, Te5, Lf8, Pe4, pionnen a6, b4, f6, g7, h7. Er volgde: 35. Tc7xg7t!, Lf5xg7 36. Tel—C8t. Kg8— f7 37. Dg4h5t, Kf7—e7 38. Dh5—e8t. Ke7—d6 39. Tc8—c6+ (Nog beter is 39. Dd8 mat!) 39Kd6—d5 40. De8—d7t en zwart gaf het op. HOEWEL het Weense biedsysteem in de bridgewereld betrekkelijk weinig aanhangers telt, heeft het ongetwij feld grote verdiensten. Oorspronkelijk was het een werkstuk van een groepje Oostenrijkse spelers van wereldformaat, die onder leiding van de legendarische dr. Paul Stern er zelfs eens een wereld kampioenschap mee wonnen. Het is al weer ruim 14 jaar geleden dat een groep spelers uit Woerden die het Weense sy steem aanhingen een uitdaging aan vaardden van een Haags team, dat zich gespecialiseerd had op het toen vooral in Den Haag populaire Lilliputsysteem. Daar er slechts 24 spellen werden ge speeld, had deze als test voor biedsyste- men weinig waarde. Aan beide zijden zag men goede en slechte bridgeverrich- tingen en de uitslag was praktisch gelijk. Wat opviel was, dat vele punten aan beide zijden verloren werden door min der juiste speeltechniek en tegen het weggeven van punten door onvolmaakt heid op dit gebied, is zelfs het beste biedsysteem ter wereld niet opgewas sen. Zo ging in genoemde wedstrijd het onderstaande, goed geboden drie SA con tract „de mist in" Had u het beter ge daan? A H 9 3 2 HB 5 O B2 A B 2 54 C? 109 6 2 O A H 6 4 V 7 6 Zuid gever, OW kwetsbaar. De noord speler opende in de derde hand met één schoppen OW pasten zuid één Sansatout noord twee SA zuid drie SA einde Tegen drie SA kwam de westspeler uit met ruiten vijf en noords rultenboer maakte de eerste slag. Oost speelde rui ten drie bij. Hoe verder?? Oplossing vol gende week. DE Argentijn die tegen de formidabele Italianen D'Alelio—Chiaradia zich zelf in vijf harten gewurmd had, zal zich na afloop van dat spelletje (vo rige week als opgave verschenen) wel zoals bridgers dat noemen „dood ziek" hebben gevoeld. De gehele partij zag er als volgt uit: *H 3 2 <?B 3 OV 7 5 «f» A V 10 9 7 A V 5 9 H 10 9 4 2 03 H B 8 3 964 7 A V 8 7 5 O 10 642 4 B10 <?6 OA H B 9 7 f6 5 2 Oost gever, OW kwetsbaar. Het bieden ging: oost één harten zuid één schop pen west vier harten oost vijf har ten einde. Zonder gegronde aanleiding, had oost dus het contract van vier op vijf harten verhoogd en hij moest dus elf slagen maken. Zuid begon twee hoge ruitens te spelen en oost troefde. Daarna volgde harten naar de hartenvrouw van tafel (west), waarop klaver vier volgde die noord met het aas nam. Nu ontstond het kritieke ogenblik: noord speelde schop pen twee na en daar zét de arme oost. Zuid had schoppen geboden, dus de snit leek kansloos. Oost dacht lang na, nam tenslotte schoppenaas en speelde in de hoop op het vallen der klavervrouw verder. Ook mis en één down. De kans dèt klavervrouw zou vallen is natuurlijk gering het is al de vraag of noord, mét klaveraas doch eventueel zónder klavervrouw, de eerste klaverslag direct met het aas zou hebben genomen. Het was natuurlijk bijzonder ongeluk kig, dat zuid hier net schoppen had moe ten bieden op viermaal de boer (overi gens een goed bod in deze situatie) en dat oost zichzelf nét eentje boven zijn krachten had geboden. Oosts prestaties waren kenmerkend voor die van menig minder sterke spe ler: wel gewaagd hoog bieden, doch bij het afspelen geen risico durven nemen. Had oost eenvoudig het snitje met schoppenvrouw „toch" genomen, dan zou hij zowaar zijn dwaze vijf-hartenbod nog gemaakt hebben óók. Maar als hij zó gblttuun» nuchter-goed had gespeeld, zou hij nim mer vijf harten hebben geboden! Horizontaal: 1. in het nieuwe Italiaanse huis schuilt een echte Don Juan (8) 5. besloten woning (8) 11. wandelend deel van het hoofd (7) 12. waar dit staat komt geen man (5) 13. dikwijls ls hij de eerste geweest (7) 14. dit drankje moet wel zuiver zijn (5) 16. voltooide onverplichte goedheid wekt jalouzie (7) 18. een priester? (9) 22. tussen twaalf en twee komt het op hetzelfde neer (7) 23. hij die inviteert kan moeilijk worden gemist (7) 26. wie tamelijk gehoorzaam is be hoeft niet te worden gedwongen (9) 30.de kwalijke vrucht van beperkte kweek (7) 32. in de woonlaag schuilt een gat (5) V, 33. de wandelstok is aan bederf on derhevig (7) 35 daar houdt alles mee op (5) 38 in Engeland is het een circus (7) 37 zo knelt het nog meer (8) 38 als zij oud zijn lusten zij mals groen (7) Verticaal: 1. hun werk komt op het zelfde neer (8) 2. dat waarborgt een goede ont vangst (11) 3 Skandinaviër uit het verleden (7) 4. kenmerk van de hinderlaag (7) 6. begint met aap, noot en Mies (7) 7. zulk een gedicht biedt bergruim te voor speelgoed (7) 8. melktanks (5) 9. militaire mollen (8) 10. schetterende makmak (6) 15. stemt vrolijk (5) 17. de gap aan de pan (5) 19. in een vereniging moesten velen dulden (5) 20. geen illuster gezelschap (11) 21. in Tunis houdt een olifant zich gedeeltelijk schuil (5) 24. bis (8) 25. zij doen aan de Vierdaagse mee (8) 27. volgens velen zij, die er anders overdenken (7) 28. het verhaal van het randschrift (7) 29. hij ontmoet de man die komt (6) 30. in zekere zin het Waterloo uit '14 - '18 (7) 31. het knolletje aan de voet (7) 34. bij de militairen is het een bende (5) Oplossing vorige kruiswoordraadsel Horizontaal: 1. Vlaams, 6. Klas»3, 11. Brits, 13. kwint, 14. ego, 16. soe laas, 17. aan, 19. gr„ 20. stop, 21. rats, 23. ad, 24. east, 26. lisol, 28. nare, 30. laten, 32. als, 33. donor, 34. temet, 36. talon, 37. gobelin 38. ke tel, 40. linie, 43. malen, 44. val, 46. Geert, 48. oase, 49. samen,51. emir, 52. ir, 53. rand, 55. most, 57. ca, 58. sta, 60. roetmop, Zl. ban, 62. luier, 64. arena, 66. instap, 67. slaken. Verticaal: 1. Vlegel, 2. Abo, 3. ar, 4. mist, 5. stool, 6. kwaal, 7. list, 8. An, 9. sta, 10. einder, 12. sepia, 13. karos, 15. graat, 18. Aaron, 20. stem, 22. snol, 25. stekels, 27. Sloedam, 29. anoniem, 31. negen, 33. danig, 35. tol, 36. til, 38. kaart, 39. teer, 41. neet, 42. erica, 43. Moissi, 44. vader, 45. lemma, 47. tranen, 49. snoep, 50. Noors, 54. aria, 56. spel, 59. als, 61. bak, 63. ut, 65. na. i

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 13