de appels
bloeten
Veel nieuwe NRU-
programma's
TV met inhoud
UIT DE KERKEN
Graham Greene wil
vrouwen Russische
schrijvers steunen
Olies
FINANCIËLE
NOTITIES
VANAVOND
MORGEN
Winst Ngombezi
daalde scherp
Nefa in conflict
met vakbond
WISSELMARKT
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
rjcjina 2
DINSDAG 5 SEPTEMBER 1967
Coen had een gevoel, alsof ze de
lucht doorkliefden; de bomen suisden
hun voorbij met een gonzend geluid,
als van te strak gespannen snaren.
Raakten de wielen het wegdek nog
Coen zat met op elkaar geklemde
lippen verstard in de dickey naast
Alexander,, wiens stem in droomach
tige, vluchtige klanken zei: „Is die
vent gek?!"
Maar Coen kon niet eens knikken.
Hij moest zijn hoofd een beetje opzij
houden en de neusgaten opensperren,
om op te vangen, wat er nog aan
lucht restte, en hij sloot de ogen, om
dat hij meende, zo dadelijk dwars
door een boom te zullen vliegen.
Hij wist later ook niet meer, of het
lang of kort geduurd had.
Op een gegeven moment waren er
weer huizen, en het werden er aldoor
meer. Eigenlijk bleken ze in een gro
te stad aangeland. De two-seater
drong kronkelend en ongeduldig snui
vend tussen de meest fantastische
samenpakkingen van wagens en kar
ren en mensen door, gilde met een
hoge claxon-loei en nam een brugge
tje over een gracht, alsof het een
springplank was.
Eindelijk stonden ze stil voor een
imposant hotel.
Ze stapten uit en zwaaiden op dui-
zel-benen. Coen zag spierwit.
Diggers dreef ze een brede, stenen
trap op en een hal in, alsof ze een
kostbaar soort schapen waren. Elisa's
fluisteren drong nauwelijks tot Coen
door. Ze liep gearmd met Alexander
en zei: „Ik dacht ,dat we er regel
recht aan gingen, zeg!"
„Als we straks teruggaan, wil-,
de Alexander haar geruststellen,
maar toen steeg Mona de Rez uit
de lift.
Ze deed Coen denken aan een
prachtige mechanische pop, die uit
zijn doos wandelde. Ze knikte en
glimlachte en zei met een héél lieve
stem: „Hello!" En Diggers was met
één stap naast haar, en stelde haar
voor met vakkundige, trotse noncha
lance, waarbij hij met één hand zijn
haar binnen de wapperperken hield.
Mona de Rez was allerliefst. Elisa
en Alexander keken haar met grote
ogen aan en glimlachten; en Coen
niet minder. Want waar waren die
ontzettend rode lippen??
Mona de Rez had een beeldig ge
zichtje, met roze lippen en een zach
te blos, en heel gewone oogleden...
Desniettegenstaande had ze toch
die gloednieuw-heid over zich van een
pop: zat het in de fluwelen huid, of
in het kreukelloze donkergele japon
netje, of in die schitterende, onschul
dige ogen?
Coen stond een beetje achteraf, on
miskenbaar stug en jaloers, terwijl
ze de Verbrinke's uitlegde: mr. Wy-
nendael had haar gisteren verteld,
nog nooit een grote speelfilm gezien
te hebben; en nu leek het haar zo
aardig, hem als dank voor zijn hulp
en aangenaam gezelschap, te invite
ren...
En Coen hoorde met pijn in het
hart, hoe keurig Alexander antwoord
de, en verder converseerde. Dat hij
dat nu niet kon!
Wat kon hij eigenlijk wél? En
wat stond hij gek achteraf!...
Eigenlijk was hij daar in alle ne
derigheid blij om.
Maar hij had niet lang tijd om blij
te zijn, want Mona de Rez keek op
een briljanten polshorloge, en knikte
tegen Diggers en nog een paar won
derlijke mensen, die een eindje ver
der in de hal stonden. Een jongeman,
die zij Miller noemde, kreeg een paar
aanwijzingen voor een telefoonge
sprek. En daarna knikte ze met één
stralende glimlach in het rond, en
nam opeens Coen's arm. Stond hij
dan toch dicht genoeg bij haar?...
„Kom", zei Mona de Rez. En wan
delde met Coen naar de brede trap
terug, onder de ogen van alle aanwe
zigen. Elisa volgde met Diggers,
waar ze beslist niets van meende, en
Alexander besloot de optocht op een
keurige manier.
Maar buiten, bovenaan de trap, zei
Coen tegen Mona: „Ik ga niet weer
in die wagen, als die meneer stuurt".
Ze kneep hem in de arm en fluis
terde: „Reed hij hard?"
„Hij reed krankzinnig", zei Coen.
„Het was niet eens beleefd".
Mona glimlachte zo breed, dat Coen
met gemak kon vaststellen, hoe gaaf
haar kleine witte kiezen waren. Hij
wist nog niet, dat A. R. Diggers een
van de meest invloedrijke mannen
was van een onbekend vak, in een
ander werelddeel, en dat zijn welle
vendheid nog nooit in twijfel getrok
ken was.
Ja, de tantes hadden een bioscoop niet
nodig geoordeeld voor een kind,
dat niets anderj wilde dan dansen en
gekke, on-adellijke dingen doen. Ze
meenden een wilde appel het bloeien
te kunnen verbieden.
Dat Coen met Mona de Rez uitging,
en met haar in een donkere zaal zat,
zei hem als zodanig niets. Hij voelde
slechts om een onnaspeurbare reden
zijn hart sneller gaan.
Maar de film zelf was een overstel
pende ervaring voor hem.
Van de Lange had hij genoeg ge
hoord over ontzaglijk spannende ver
halen (want de Lange ging uitsluitend
naar Wild West-films, en dan nog al
leen, als hij zeker wist, dat er min
stens vijf dooien in vielen). En al had
Coen uit macht der gewoonte natuur
lijk niet èlles van de Lange kunnen
geloven, dan begreep hij toch wel,
dat een dergelijk nuchter karakter
wel iets meer gezien moest hebben
dan een doodgewone prentbriefkaart,
om tot sluipen door zijn eigen tuin te
komen, of tot zulke onmenselijke be
dreigingen, als hij in de half-rijpe ja
ren voor Coen's familie in petto had,
om nog maar te zwijgen van de wilde
ritten, die hij meende te moeten ma
ken op veulens, droge koeien of een
afgedankte fiets.
Wat de Lange verder verteld had
van de films, was afgezaagd, want
de Lange had een praktische kijk op
de liefde.
Nu echter aanschouwde Coen zelf
een film, en hij was zo betoverd, dat
hij doodstil, als gehypnotiseerd, op
zijn fauteuil zat. Want dit was een
exquise historische film, met Mona
de Rez in de hoofdrol.
Haa dat nu niet moeten gebeuren?
Was Coen alleen maar een groen
jongetje, met teveel ongebruikte ge
voelens?
Op het ogenblik, dat Mona voor het
eerst op het doek kwam, een slanke,
donkere verschijning met grote zwar
te ogen en een tedere, half-verstrooi-
de glimlach van fonkelend-witte tan
den tegen het matte half-donker van
haar huid, terwijl ze toch zo le
vend en geheimzinnig naast hem zat.
op dat ogenblik hield Coen de
adem in, en keek met wijde, ogen
naar de ongrijpbare illusie.
Hij begon opeens te begrijpen, hoe
ver ze weg was. Volkomen bewuste
loos incasseerde hij de fluwelen blik
van deze zijn eerste liefde. Had ze de
vorige dag, bij de auto, niet precies
zo gekeken?...
(Wordt vervolgd)
De zanger Rudolf Schock vierde
gisteren in ons land zijn verjaar
dag, onder meer door met zijn echtge
note een beetje te tennissen.
3600. De twee mensen waren gedurende tijd langs
twee hei-witte lichtstralen op Arends helm. neerpriem-
den. Zij wist niet wat haar overkwam en haar verloof
de scheen het nog minder te weten, want behoudens
een zacht gekreun had hij verder geen geluid meer
voortgebracht, en nu staarde hij wezenloos voor zich
uit. Zijn gezicht had een uitdrukking alsof hij in grote
verbazing luisterde naar een stem, die hem de onge
looflijkste dingen vertelde. Intussen bleef hij onver
stoorbaar voortgaan, bijna mechanisch de ene voet
voor de andere brengend. „Arend! Voel je je niet goed?
Waf is er gebeurd? Zeg dan toch iets!" Het meisje
klampte zich aan zijn arm vast. „Laten we terug gaan,
jongen!" Maar hij duwde haar eenvoudig opzij en ver
volgde bedaard en plechtig zijn weg. „Heb je iets ont
dekt dan? Zeg het mij ook", riep zij nu tegen beter
weten in. Piloot Storm zweeg en ging voort, onstuit
baar... als een man met een groot doel voor ogen!
7. Rechter Tie volgt de officier van de wacht de
trap op. Op het geplaveide voorplein voor het hoofd
gebouw is commandant Fang verschenen om zijn be
zoeker te begroeten. De commandant ziet er indruk
wekkend uit in zijn zware malienkolder met ijzeren
borst en schouderstukken. Hij heeft een mager, intel
ligent gezicht, borstelige wenkbrauwen en een dunne
grijze baard. „Het is mij een eer, een bezoek te
brengen aan de commandant van dit onneembare
fort", zegt Rechter Tie hoffelijk. „Ik hoop dat de mi
litaire situatie in dit grensdistrict u niet teveel zorgen
baart?" „Dat zeker niet, magistraat", bromt comman
dant Fang. „Integendeel. Ik zou best willen dat de Ko-
70-m
reanen weer eens iets ondernamen. Wat moet ik in dit
fort beginnen met vijftienhonderd officieren en man
schappen als er nooit iets gebeurt. Maar kom, laten we
ons terugtrekken in mijn werkkamer." Rechter Tie
volgt de commandant naar zijn werkkamer, een rui
me zaal met betegelde vloer en fraaie schilderingen
aan de wand. Fang neemt plaats achter zijn bureau
en de Rechter op een leunstoel er tegenover. „Ik heb
anders gehoord dat er hier juist een merkwaardige
moord is gepleegd", zegt Rechter Tie. „Kunt u me
daar niet wat meer over vertellen. Ik weet zo weinig
van de militaire rechtspraak, misschien kan ik nog
iets leren".
HILVERSUM.— De Nederlandse Ra
dio Unie, zendgemachtigd samenwer
kingsorgaan van de hele omroep, heeft
voor haar tweede seizoen in het over-
gangsbestel programma's ontworpen,
die bij elkaar op één zender gezet een
mooi cultureel/educatief geheel zou
den vormen.
Dat gebeurt echter niet, want ook
het gezamenlijk programma moet op
drie zenders kunnen worden gehoord.
Voorzitter mr. A. B. Roosjen, die min
der somber is over de halsbrekende
realiteit van dat overgangsbestel dan
zijn collega's in het vak, noemde het
nieuwe schema gisteren een respecta
bel stuk werk.
£)e minimaal zestig er zendtijd, die
de NRU per week zal verzorgen (met
veel medewerking van de omroepen)
wordt deels in blokken, deels geïnte
greerd verwerkt. Op grond van de wet
mag de NRU nog veel meer zendtijd
vullen, namelijk veertig procent, maar
dat is een zaak van later zorg. „We
kunnen niet alles ineens", vond drs.
Van de Laar voorzitter van de pro
grammaraad.
De programmaraad meent dat uit
breiding van de zendtijd op het derde
net (de avonden) noodzakelijk is. Daar
door zouden meer en betere program
matische mogelijkheden ontstaan voor
de beide andere zenders.
De titels van nieuwe rubrieken en
series doen een nogal grijs beeld ver
moeden, hoewel de NRU vindt dat ook
in het lichte genre een heel stuk geza
menlijkheid zit. „Culturele drive-in",
„De geschiedenis van het hoorspel",
„Burgemeesters onder elkaar", „De
geschiedenis van de lichte muziek",
„Medisch-opvoedkundig bureau", „De
geschiedenis van de jazz", „Banden
met het verleden", „Vergeten Neder
landers" en zo meer.
Naast de al genoemde rubrieken zal
de NRU zeer veel klassieke muziek
uitzenden, gebruik makend van eigen
muzikale aanbiedingen van de Euro
pese Radio Unie.
Het ontwerp actualiteiten zit voor
een deel verweven in de genoemde ru
brieken. Het is de bedoeling dat weke
lijks een documentaire of klankbeeld
wordt uitgezonden, een incidentele le
zing, een incidentele discussie en ui
teraard sport („Langs de lijn").
De NRU heeft besloten geen parle
mentaire rubriek meer te verzorgen,
omdat dat mede door de toelating
van mini-omroepen zeer ingewikkeld
zou worden.
Het is voor de NRU heel lastig om
minderheidsgroeperingen onder te
brengen in het ontmoetingsvlak. Een
deel van die groeperingen heeft een
zendmachtiging gekregen, een veel
groter deel niet. Er komt straks een
magazine „Tijding" (iedere week),
waarin over allerlei levensbeschouwe
lijke groeperingen zal worden bericht.
Uiteraard kan in deze rubriek geen
„zendingswerk" worden toegestaan.
Dit plan. lag al op tafel voor de mi
nister z^ven mini-omroeper creëerde,
omdat het duidelijk de bedoeling is van
de NRU te werken in de richting van
de omroepwet.
70. „Alle deksels!" bromde de brigadier die weer moed
begon te krijgen toen hij zag dat Bombus beteuterd
bleef staan rondkijken. „Wat een monster! Dat vormt
een gevaar voor de samenleving. Ik ben verplicht dit
ondier neer te schieten!"
En de brigadier zette zijn woorden kracht bij door
naar zijn schietwapen te grijpen. Kaatje die ontzettend
bang was voor alles wat met schieten te maken had
slaakte een luide gil en stopte gauw haar vingers in
de oren. De enige die zich van de dreigementen niets
aantrok was professor Starreveld. Blij verrast stevende
de goede man met uitgestoken handen op de groot ge
worden hommel af. „Gelukkig! Geweldig! Vlug, vertel
me precies waarvan je gedronken hebt!" hijgde de ge
leerde vol spanning. Maar Bombus, die met zijn figuur
niet goed raad wist maakte een afwerend gebaar, sloeg
met zijn vleugels en verhief zich van de grond. De klei
ne Tekko zag alleen de ernst van de situatie ten volle
in. Gauw dronk hij iets van het vocht waarvan Bom
bus ook geproefd had en snel begon hij te groeien.
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen te Capelle aan de IJssel
(wijk West) (toez.): J. Vos te Rijssen;
te Balk: R. Bijl te Joure; te Katwijk a.
Zee: C. v. d. Bergh te Oud-Beyerland.
Aangenomen naar Poortvliet: C. Mul
der te Hien en Dodewaard.
Bedankt voor Valburg-Homoet: J. G.
Abbringh te Arnemuiden.
Beroepen: te Zwartemeer: I. D. H.
Dijk te Vierhuizen-Zoutkamp.
Aangenomen: naar St. Philipsland:
M. v.d. Linden, kand. te Utrecht.
Bedankt: voor Wijhe (toez.): P. Land
weer te Nigtevegt.
Chr. Geref. Kerken:
Beroepen te Schiedam: W. Heerma
te Enschede.
Geref. Gemeenten:
Beropen te Leiden: J. van Haaren te
Amersfoort.
Bapt. Gemeenten:
Aangenomen: naar Heerenveen: H.
Bij leveld te Tweede Exloërmond.
LONDEN De Britse schrijver
Graham Greene heeft de secretaris van
de bond van schrijvers in Moskou ge-
vraagt de auteursrechten die hjj in de
Sovjet-Unie zou ontvangen, uit te keren
aan de echtgenoten van de Russische
auteurs Sinjafski en Daniel.
Zoals bekend zijn deze twee jonge
schrijvers vorig jaar veroordeeld tot
dwangarbeid omdat zij „aan de Sovjet-
Unie vijandige propaganda" naar het
buitenland hadden gesmokkeld.
Greene, die dit aan de Londense
Times schrijft, zegt dat hij hoopt, dat
meer schrijvers zijn voorbeeld zullen
volgen. „Ik had mij misschien beter lot
de Prawda of de Izvestia kunnen rich
ten," aldus Greene, „maar deze bladen
hebben ook niet de protesten - gepubli
ceerd van Sovjet-burgers tegen de ar
restatie en veroordeling van Sinjafski
en Daniel."
„Mijn verzoek moet niet beschouwd
worden als een aanval op de Sovjet-
Unie,"' schrijft Greene. „Als ik moest
kiezen tussen het leven in Rusland en
in Amerika, dan koos ik Rusland. Maar
hoe meer men voor een land voelt, hoe
meer men wil protesteren tegen elk on
recht dat daar wordt begaan."
„Kenmerk", de actualiteitenrubriek
van de gezamenlijke kerken, maakte
gisteravond een goede, frisse beurt door
twee figuren te interviewen die zich
juist dezer dagen mogen verheugen in
de belangstelling van veel jonge men
sen, die op zoek zijn naar meer levens
inhoud: de zanger Cliff Richard (die
u ook vanavond kunt zien in een tv-do-
cumentaire over Billy Graham) en de
Maharishi Mahesh Jogy, die onder an
dere de Beatles en Marianne Faithfull in
zijn voetspoor heeft gekregen en afgelo
pen weekend ook in Nederland was. De
zanger wist althans mij het minst te im
poneren; hij bedoelt het ongetwijfeld
allemaal goed (als door het evangelie
geïnspireerde „richard" heeft hij zelfs
zijn grote huis verkocht), maar het lijkt
me meer een privé-aangelegenheid. De
yogi, die zijn bovenzinnelijke medidatie
niet als een religie maar als een tech
niek zei te beschouwen, had (ook al
weer: althans mij) meer te zeggen. Hij
werd op typisch westers-kritische wijze
ondervraagd, maar wist in zijn antwoor
den toch duidelijk te maken, dat alleen
een mens die aan „de bron van de idee"
gelukkig en harmonisch is geworden,
op de meest effectieve wijze liefde en
vrede kan uitdragen. Een waardevol ad
vies voor iedereen, wellicht ook voor het
christendam, dat in het westen misschien
wel eens te veel de kant van een ratio
naliserende „geen woorden maar da-
den"-evangelisering opgaat, die in ve
ler ogen meer op formeel (inter-)kerkis-
me dan op persoonlijk geïnspireerd
goeddoen in het alledaagse leven lijkt
(Ik denk hier aan de bezwaren van de
theologiestudent in de zondagsavond
uitgezonden IKOR/CVK-documentaire
„Een studie uit het jaar nul").
De VARA zond gisteravond de eerste
aflevering van Eisensteins befaamde
film „Iwan de verschrikkelijke" uit.
Vanavond krijgen we van de NTS het
tweede deel van „Iwan de verschrikke
lijke" voorgeschoteld. Wat ik van het
eerste deel gezien heb (de eerste twin
tig minuten) muntte uit door schitte
rende beelden, ook qua compositie, en
veel allure.
Henk van Ulsen kwam in het VPRO-
programma met zijn „Kijk op klein
kunst" ons steeds groeiender leger van
chansonniers en chansonnières verster
ken. Vooral „Schietgebedje" (over de
zegening van wapens), „Ik verspeel je
(dat qua inhoud deed denken aan een
van de mooiste Beatles-songs( „For no
one"), „De dorpsgek" (met een tikkel
tje Van Ulsen uit Gogols „Dagboek van
een gek" er doorheen) en de Shaffy-
achtig gebrachte „Geschiedenis van
Joosje" mochten er zijn. Een groot deel
van het succes moet echter op rekening
worden geschreven van Ruud Bos, die
voor meesterlijke arrangementen had
gezorgd.
Daarna was er nog de verhaling van
de „Randfiguren"-aflevering over Kurt
Tucholsky, door samensteller en presen
tator Ernst van Altena „het geweten
wan het goede Duitsland" genoemd. Het
werk van deze grote journalist, criticus,
satiricus en liedjesschrijver bleek nog
steeds actueel te zijn, niet alleen door
zijn visie oo de oorlog („Een incident"),
maar ook door die op bij voorbeeld de
reclame, waarvan het jargon in veertig
jaar nog niet veel lijkt te zijn veran
derd. De meer geresigneerde Tucholsky
kwam naar mijn mening iets te weinig
aan het woord. Naast het indrukwek
kende „Er bestaat geen ongerepte
sneeuw" had bij voorbeeld ook „Het
vijfde seizoen" niet misstaan. Maar dat
gaat over deze tijd van het jaar. En
deze aflevering werd voor het eerst uit
gezonden op 5 mei 1966, toen niet ge
zien door, en dus gisteren nog fonkel
nieuw voor
J. v.d. K.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Muziek Mo
zaïek. NRU: 19.30 Henry Wood Prome
nade Concerten: BBC Symphony Or
chestra en solisten: moderne muz. (In
de pauze: 20.10 Nws. ca. 20.15 Op de
drempel van het Londense theatersei
zoen, lezing). AVRO: 21.00 Nordring
1967: Promenade orkest en solisten.
22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Om
roeporkest en solist (opn.): moderne
muziek. 23.50 Bariton en piano (gr.):
moderne liederen. 23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Mannenkoor (opn.). 18.20 Uit
zending van de Communistische Partij
van Nederland. 18.30 De springplank:
jonge artiesten met orkestbegeleiding.
19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30
Conciliepostbus. 19.35 Vaudeville. 20.00
Carillonspel. 20.15 Instrumentaal kwin
tet (opn.): moderne muziek. 20.40 Ste
reo: Radiophilharmonisch orkest en so
liste: moderne muziek. In de pauze:
plm. 21.10 - 21.25 Voordracht. 22.00
Geestelijke liederen (gr.). 22.30 Nws.
22.40 Overweging. 22.45 Dag, land!:
progr. over Schotland. 23.15 Lichte gr.-
muz. 23.55 - 24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 De minimolen. 18.50 Jour
naal. STER: 18.55 Reclame. AVRO:
19.00 De onbekende wereld, program
ma over Bangkok. 19.20 Frans van Ber
gen improviseert over de bekende
battlehymn Glory Hallejuja. 19.30
Kolonel Hogans helden, TV-film.
STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Jour
naal. STER: 20.16 Reclame. AVRO:
20.20 AVRO's Televizier. 20.45 De Dick
van Dyke-show TV-serie. 21.10 Twee
honderd vingertjes: harpensemble.
21.30 Dr. Billy Graham, filmreportage.
NTS: 22.30 - 22.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws in 't kort. STER:
20.01 Reclame. NTS: 20.05 Fisherman's
fiesta, documentaire. 20.30 Ivan de ver
schrikkelijke, speelfilm (dl. 2). STER:
22.00 Reclame. NTS: 22.05-22.20 Jour
naal.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. en ochtengymn. 7.20
Soc. strijdlied. 7.23 Li. gr.muz. en rep.
(7.307.35 Van de voorpag., pers.over-
zicht). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA:
8.00 Nws. 8.10 Li. grjnuz. (8.30-8.35
Voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klass.
gr.muz. (9.35-9.40 Waterst.). 10.00 Li.
grmuz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Nws. 11.02 Voor de huisvr. 11.40 Hol
land Festival 1967: Fanfarekorps: mod.
muz. 12.00 Li. gr.muz. 12.22 Voor het
platteland. 12.27 Med. t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Stereo: Tango rumba
ork. m. zangsol. 13.00 Nws. 13.10 Act.
en kalender. 13.25 Vrij entree: cabaret.
13.50 Gesproken portret 14.05 Stereo:
Omroepork.: klass. en mod. muz. 14.45
Radio dubbelkwartet: mod. muz. 16.30
Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd.
17.30 Dansork. en sol.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagop. 7.15 Ste
reo: Gitaarduo (gr.). 7.30 Nws. 7.32 Ra
diokrant. 7.50 Stereo: li. gr.muz. 8.00
Nws. 8.10 Gew. muz. (gr.). 8.30 Nws.
8.32 Touringclub: vak.tips. 8.45 Li. gr.
muz 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de
vrouw. 10.30 Studiodienst. 11.00 Li. gr.
muz. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb.
12.30 Nws. 12.40 Act., eventueel gr.muz.
12.50 Operafragmenten (gr.) 14.00 Li.
gr.muz. 14.20 Am.muz. (gr.). 15.05 Oude
en klass. muz. (gr.). 15.50 Bijbelvertel
ling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd.
17.00 De London-Melbourne rade, hoor
spel (herh. v. dl. 1). 17.15 Stereo: Li.
gr.muz. 17.50 Overheidsvoorl.: Werk en
welzijn. Een uitz. v. 't min. v. Soc. Za
ken en Volksgezondheid.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Ka-
leidoskoop: AVRO-sol. en -ork. (opn.).
10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvit: populair
verzoekplatenpr. (11.00 Nws.). 12.00
Nws. 12.02 Operettemuz. 13.00 Nws. 13.02
Act. 13.05 Zet 'm op!: plaatjes en praat
jes (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.02
Lichte muziek voor 'n Hollands pu
bliek. 16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt: pla-
tenpr. van AVRO's jeugdafdeling. 17.00
Nws. 17.02 Act. 17.05 Rhythm and
Blues: oude en nieuwe opnamen. 17.35-
18.00 Hillbilly Time: Country and Wes
tern muz.
DINSDAG 5 SEPTEMBER 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal. 10.20 Ac
tualiteiten en muziek. 11.00 Film. 11.45
Kookpraatje. 12.00 - 13.30 Actuele kro
niek 16.40 Nws. 16.45 - 18.00 Kinder
programma. 18.00 - 18.05 Nws. (Region,
progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 lm Zeit-
raffer 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act.
19.26 Film. 19.59 Progr.-overz. WDR:
18.05 Nws uit Noordrijn-Westfalen 18.10
Film. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50
Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II)
19.10 TV-film. 19.40 Brievenbeantwoor-
ding.). 20.00 Journaal en weerbericht
20.15 In kleuren: Filmreportage. 21.00
Zweedse speelfilm. 22.40 Journaal en
weerbericht. Aansl.i commentaar.
DUITSLAND II
17.45 Nws en weerber. 17.50 TV-film.
18.20 Die Drehscheibe. 18.55 In kleuren:
Western-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws
en actualiteiten. 20.00 Sportspiegel.
20.30 Filmreportage. Aansl.: Nws. 21.15
TV-film (Niet geschikt voor jeugdige
kijkers). 22.05 Informaties en meningen
uit het culturele leven. 22.35 Nws, weer
ber. en actualiteiten.
AMSTERDAM, 4 sept. De beurs
van Amsterdam zal het de eerste twee
dagen van deze week zonder een im
puls van Wall Street moeten stellen.
Gisteren was Wall Street dicht we
gens Labor Day en vandaag kan nog
niet worden vooruit gelopen op de
stemming in New York wegens het
tijdverschil. Dit heeft niet verhinderd
de nieuwe week voor internationals
vast te doen starten. Vooral Olies wa
ren zeer gezocht, ook al op de voor
beurs. De officiële beurs kon de hoge
re koersen behoorlijk vasthouden. De
winst stelde zich uiteindelijk op ruim
f 2 bij behoorlijke omzetten.
Ook Unilever zette vast in met een
winst van ruim f 1, welke later werd
verkleind. Philips daarentegen kon de
aanvankelijke winst minder gemak
kelijk vasthouden. Per saldo week het
slot niet zo veel van de laatste koers
van vrijdag af. Hoogovens steeg rond
f 1,50 en AKU maakte een even gro
te sprong omhoog. Voor dit aandeel
betekende het een flink herstel van
de koersval van vorige week.
Het was ditmaal een minder goede
dag voor de speculatie. Aandelen
Lijempf waren 5 punten lager niet te
plaatsen en aandelen Hollandsche
Bank-Unie ontmoetten zoveel winst
nemingen nu het angstige stilzwijgen
voortduurt, dat hier een koersdaling
optrad van bijna 7 punten. De rest
was nogal verdeeld: Brocades, Gist,
Erdal, Rommenhöller, B.O.Z., Kon.
Zout, Blauwhoed en A.C.F. zetten de
opmars voort. Van der Grinten was in
herstel. De Nefa reageerde vast op
het tussentijdse bericht.
Daarentegen moest Elsevier verder
terug en waren ook Hellingman,
Scholten-Honig, Key Kramer, Norit,
Gelderland-Tielens, Heineken en Am-
stel in reactie. Vlismar kwam nu tot
afdoening op 350 of 25 punten beneden
de blijkbaar te hoog gestelde laatprijs
van vrijdag.
De staatsobligaties traden wat
vriendelijker naar voren maar de le
ningen van de Bank van Nederland-
sche Gemeenten moesten met het oog
op de dinsdag te houden inschrijving
Iets terug.
AMSTERDAM. Met de Cultuur
maatschappij Ngombezi is het vorig
jaar bergafwaarts gegaan. De onder
neming heeft in 1966 een nettowinst
geboekt van f 173.000 tegen f 569.000
in het voorgaande jaar. Aan de jaar
vergadering op 19 oktober zal worden
voorgesteld het dividend opnieuw te
passeren en de nettowinst over te boe
ken naar de buitengewone reserve.
Het positieve exploitatiesaldo in de
sector sisal daalde van f 224.000 tot
f 152.000 en dat in de sector koffie
van f 442.000 tot f 396.000, aldus het
bestuur.
De opgaande lijn die in 1965 merk-»'
baar was, is daarmee weer afgebro-
ken. Over 1964 had het bedrijf, we
gens de strop met een sisalproject op
Haïti, een verlies geleden van ruim
f 1,25 miljoen.
Ngombezi keerde voor het laatst di
vidend uit over 1963. Toen werd 10
pet. in contanten en 11 pet in aande
len betaald.
NIJMEGEN De Nederlandse Ex
port-papierfabriek N.V. (Nefa) in Nij
megen heeft zo'n abnormaal goed ge
vulde orderportefeuille, dat het be
drijf gedwongen is voor een bedrijfs
afdeling van 24 man over te schake
len op een volledige continudienst.
Deze op zich verheugende ontwikke
ling heeft prompt geleid tot een con
flict met de vakbonden.
De Nefa leed vorig jaar nog een
Verlies van 229.000 gulden, na een
winst over 1965 van 318.000 gulden.
Mede om die ietwat ongunstige finan
ciële positie, is de vakbond van katho
lieke werknemers in de industriële be
drijven „Sint Willibrordus" akkoord
gegaan met een uitstel van de loons
verhoging van vier procent, zoals die
algemeen is doorgevoerd.
De loonsverhoging van anderhalf
procent per 1 juli is wel betaald. De
dochterbedrijven van Nefa in Gennep,
Tilburg en Swalmen hebben boven
dien de vier procent uitbetaald.
De vakbond ging akkoord met 'n uit
betaling van de loonsverhoging voor
het bedrijf in Nijmegen achteraf in 't
komende jaar. De secretaris, de heer
J. M. Nooy, verklaarde dit standpunt
door het begrip dat de vakbond heeft
voor de moeilijke positi van het be
drijf.
Tegen de volledige continu-dienst op
zich heeft de vakvereniging geen be
zwaar. Zij eist dan wel een onmiddel
lijke uitbetaling van de achterstallige
loonsverhoging voor de 250 tot 300
werknemers. De directie zegt dat een
dergelijke betaling nu nog niet verant
woord is.
De vakbond wenst, met alle begrip
voor de „minder rooskleurige situa
tie" niet dat de lonen een sluitstuk op
de begroting vormen. Overigens blijkt
het bedrijf geen vergunning voor een
volledige continudienst te hebben aan
gevraagd en te hebben gekregen. Er
is slechts door de directeur-generaal
voor de arbeid een overwerkvergun-
ning voor de afgelopen zondag ver
strekt.
De vakbond „Sint Willibrordus"
heeft daarop zijn leden aangespoord
niet zonder meer de continudienst uit
te voeren. Slechts dank zij een „be
werken" van personeel door hogere
functionarissen en uit vrees voor ont
slag zouden de werknemers toch hun
opdrachten hebben uitgevoerd. De di
rectie zegt het op prijs te stellen te
mogen verklaren dat „zelfs extra pres
taties" zijn geleverd.
AMSTERDAM, 4 sept. Contante
prijzen: Londen lO.OlVi10.02, New
York 3.59V*3.59V4, Montreal 3.33%
3.34%, Parijs 73.30—73.35, Brussel
7.24%—7.24%, Frankfort 89.90'*—
89.95'/t, Stockholm 69.63'/*—69.68
Zürich 82.83'/*82.88'/*, MUaan 52.72'/*—
52.77V*, Kopenhagen 51.82'/*—51.87'/*,
Oslo 50.26—50.31, Wenen 13.92V«—
13.93'/i, Lissabon 12.483/«—12.50'/«.