de appels bloeten Veel nieuwe NRU- programma's TV met inhoud UIT DE KERKEN Graham Greene wil vrouwen Russische schrijvers steunen Olies FINANCIËLE NOTITIES VANAVOND MORGEN Winst Ngombezi daalde scherp Nefa in conflict met vakbond WISSELMARKT PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG rjcjina 2 DINSDAG 5 SEPTEMBER 1967 Coen had een gevoel, alsof ze de lucht doorkliefden; de bomen suisden hun voorbij met een gonzend geluid, als van te strak gespannen snaren. Raakten de wielen het wegdek nog Coen zat met op elkaar geklemde lippen verstard in de dickey naast Alexander,, wiens stem in droomach tige, vluchtige klanken zei: „Is die vent gek?!" Maar Coen kon niet eens knikken. Hij moest zijn hoofd een beetje opzij houden en de neusgaten opensperren, om op te vangen, wat er nog aan lucht restte, en hij sloot de ogen, om dat hij meende, zo dadelijk dwars door een boom te zullen vliegen. Hij wist later ook niet meer, of het lang of kort geduurd had. Op een gegeven moment waren er weer huizen, en het werden er aldoor meer. Eigenlijk bleken ze in een gro te stad aangeland. De two-seater drong kronkelend en ongeduldig snui vend tussen de meest fantastische samenpakkingen van wagens en kar ren en mensen door, gilde met een hoge claxon-loei en nam een brugge tje over een gracht, alsof het een springplank was. Eindelijk stonden ze stil voor een imposant hotel. Ze stapten uit en zwaaiden op dui- zel-benen. Coen zag spierwit. Diggers dreef ze een brede, stenen trap op en een hal in, alsof ze een kostbaar soort schapen waren. Elisa's fluisteren drong nauwelijks tot Coen door. Ze liep gearmd met Alexander en zei: „Ik dacht ,dat we er regel recht aan gingen, zeg!" „Als we straks teruggaan, wil-, de Alexander haar geruststellen, maar toen steeg Mona de Rez uit de lift. Ze deed Coen denken aan een prachtige mechanische pop, die uit zijn doos wandelde. Ze knikte en glimlachte en zei met een héél lieve stem: „Hello!" En Diggers was met één stap naast haar, en stelde haar voor met vakkundige, trotse noncha lance, waarbij hij met één hand zijn haar binnen de wapperperken hield. Mona de Rez was allerliefst. Elisa en Alexander keken haar met grote ogen aan en glimlachten; en Coen niet minder. Want waar waren die ontzettend rode lippen?? Mona de Rez had een beeldig ge zichtje, met roze lippen en een zach te blos, en heel gewone oogleden... Desniettegenstaande had ze toch die gloednieuw-heid over zich van een pop: zat het in de fluwelen huid, of in het kreukelloze donkergele japon netje, of in die schitterende, onschul dige ogen? Coen stond een beetje achteraf, on miskenbaar stug en jaloers, terwijl ze de Verbrinke's uitlegde: mr. Wy- nendael had haar gisteren verteld, nog nooit een grote speelfilm gezien te hebben; en nu leek het haar zo aardig, hem als dank voor zijn hulp en aangenaam gezelschap, te invite ren... En Coen hoorde met pijn in het hart, hoe keurig Alexander antwoord de, en verder converseerde. Dat hij dat nu niet kon! Wat kon hij eigenlijk wél? En wat stond hij gek achteraf!... Eigenlijk was hij daar in alle ne derigheid blij om. Maar hij had niet lang tijd om blij te zijn, want Mona de Rez keek op een briljanten polshorloge, en knikte tegen Diggers en nog een paar won derlijke mensen, die een eindje ver der in de hal stonden. Een jongeman, die zij Miller noemde, kreeg een paar aanwijzingen voor een telefoonge sprek. En daarna knikte ze met één stralende glimlach in het rond, en nam opeens Coen's arm. Stond hij dan toch dicht genoeg bij haar?... „Kom", zei Mona de Rez. En wan delde met Coen naar de brede trap terug, onder de ogen van alle aanwe zigen. Elisa volgde met Diggers, waar ze beslist niets van meende, en Alexander besloot de optocht op een keurige manier. Maar buiten, bovenaan de trap, zei Coen tegen Mona: „Ik ga niet weer in die wagen, als die meneer stuurt". Ze kneep hem in de arm en fluis terde: „Reed hij hard?" „Hij reed krankzinnig", zei Coen. „Het was niet eens beleefd". Mona glimlachte zo breed, dat Coen met gemak kon vaststellen, hoe gaaf haar kleine witte kiezen waren. Hij wist nog niet, dat A. R. Diggers een van de meest invloedrijke mannen was van een onbekend vak, in een ander werelddeel, en dat zijn welle vendheid nog nooit in twijfel getrok ken was. Ja, de tantes hadden een bioscoop niet nodig geoordeeld voor een kind, dat niets anderj wilde dan dansen en gekke, on-adellijke dingen doen. Ze meenden een wilde appel het bloeien te kunnen verbieden. Dat Coen met Mona de Rez uitging, en met haar in een donkere zaal zat, zei hem als zodanig niets. Hij voelde slechts om een onnaspeurbare reden zijn hart sneller gaan. Maar de film zelf was een overstel pende ervaring voor hem. Van de Lange had hij genoeg ge hoord over ontzaglijk spannende ver halen (want de Lange ging uitsluitend naar Wild West-films, en dan nog al leen, als hij zeker wist, dat er min stens vijf dooien in vielen). En al had Coen uit macht der gewoonte natuur lijk niet èlles van de Lange kunnen geloven, dan begreep hij toch wel, dat een dergelijk nuchter karakter wel iets meer gezien moest hebben dan een doodgewone prentbriefkaart, om tot sluipen door zijn eigen tuin te komen, of tot zulke onmenselijke be dreigingen, als hij in de half-rijpe ja ren voor Coen's familie in petto had, om nog maar te zwijgen van de wilde ritten, die hij meende te moeten ma ken op veulens, droge koeien of een afgedankte fiets. Wat de Lange verder verteld had van de films, was afgezaagd, want de Lange had een praktische kijk op de liefde. Nu echter aanschouwde Coen zelf een film, en hij was zo betoverd, dat hij doodstil, als gehypnotiseerd, op zijn fauteuil zat. Want dit was een exquise historische film, met Mona de Rez in de hoofdrol. Haa dat nu niet moeten gebeuren? Was Coen alleen maar een groen jongetje, met teveel ongebruikte ge voelens? Op het ogenblik, dat Mona voor het eerst op het doek kwam, een slanke, donkere verschijning met grote zwar te ogen en een tedere, half-verstrooi- de glimlach van fonkelend-witte tan den tegen het matte half-donker van haar huid, terwijl ze toch zo le vend en geheimzinnig naast hem zat. op dat ogenblik hield Coen de adem in, en keek met wijde, ogen naar de ongrijpbare illusie. Hij begon opeens te begrijpen, hoe ver ze weg was. Volkomen bewuste loos incasseerde hij de fluwelen blik van deze zijn eerste liefde. Had ze de vorige dag, bij de auto, niet precies zo gekeken?... (Wordt vervolgd) De zanger Rudolf Schock vierde gisteren in ons land zijn verjaar dag, onder meer door met zijn echtge note een beetje te tennissen. 3600. De twee mensen waren gedurende tijd langs twee hei-witte lichtstralen op Arends helm. neerpriem- den. Zij wist niet wat haar overkwam en haar verloof de scheen het nog minder te weten, want behoudens een zacht gekreun had hij verder geen geluid meer voortgebracht, en nu staarde hij wezenloos voor zich uit. Zijn gezicht had een uitdrukking alsof hij in grote verbazing luisterde naar een stem, die hem de onge looflijkste dingen vertelde. Intussen bleef hij onver stoorbaar voortgaan, bijna mechanisch de ene voet voor de andere brengend. „Arend! Voel je je niet goed? Waf is er gebeurd? Zeg dan toch iets!" Het meisje klampte zich aan zijn arm vast. „Laten we terug gaan, jongen!" Maar hij duwde haar eenvoudig opzij en ver volgde bedaard en plechtig zijn weg. „Heb je iets ont dekt dan? Zeg het mij ook", riep zij nu tegen beter weten in. Piloot Storm zweeg en ging voort, onstuit baar... als een man met een groot doel voor ogen! 7. Rechter Tie volgt de officier van de wacht de trap op. Op het geplaveide voorplein voor het hoofd gebouw is commandant Fang verschenen om zijn be zoeker te begroeten. De commandant ziet er indruk wekkend uit in zijn zware malienkolder met ijzeren borst en schouderstukken. Hij heeft een mager, intel ligent gezicht, borstelige wenkbrauwen en een dunne grijze baard. „Het is mij een eer, een bezoek te brengen aan de commandant van dit onneembare fort", zegt Rechter Tie hoffelijk. „Ik hoop dat de mi litaire situatie in dit grensdistrict u niet teveel zorgen baart?" „Dat zeker niet, magistraat", bromt comman dant Fang. „Integendeel. Ik zou best willen dat de Ko- 70-m reanen weer eens iets ondernamen. Wat moet ik in dit fort beginnen met vijftienhonderd officieren en man schappen als er nooit iets gebeurt. Maar kom, laten we ons terugtrekken in mijn werkkamer." Rechter Tie volgt de commandant naar zijn werkkamer, een rui me zaal met betegelde vloer en fraaie schilderingen aan de wand. Fang neemt plaats achter zijn bureau en de Rechter op een leunstoel er tegenover. „Ik heb anders gehoord dat er hier juist een merkwaardige moord is gepleegd", zegt Rechter Tie. „Kunt u me daar niet wat meer over vertellen. Ik weet zo weinig van de militaire rechtspraak, misschien kan ik nog iets leren". HILVERSUM.— De Nederlandse Ra dio Unie, zendgemachtigd samenwer kingsorgaan van de hele omroep, heeft voor haar tweede seizoen in het over- gangsbestel programma's ontworpen, die bij elkaar op één zender gezet een mooi cultureel/educatief geheel zou den vormen. Dat gebeurt echter niet, want ook het gezamenlijk programma moet op drie zenders kunnen worden gehoord. Voorzitter mr. A. B. Roosjen, die min der somber is over de halsbrekende realiteit van dat overgangsbestel dan zijn collega's in het vak, noemde het nieuwe schema gisteren een respecta bel stuk werk. £)e minimaal zestig er zendtijd, die de NRU per week zal verzorgen (met veel medewerking van de omroepen) wordt deels in blokken, deels geïnte greerd verwerkt. Op grond van de wet mag de NRU nog veel meer zendtijd vullen, namelijk veertig procent, maar dat is een zaak van later zorg. „We kunnen niet alles ineens", vond drs. Van de Laar voorzitter van de pro grammaraad. De programmaraad meent dat uit breiding van de zendtijd op het derde net (de avonden) noodzakelijk is. Daar door zouden meer en betere program matische mogelijkheden ontstaan voor de beide andere zenders. De titels van nieuwe rubrieken en series doen een nogal grijs beeld ver moeden, hoewel de NRU vindt dat ook in het lichte genre een heel stuk geza menlijkheid zit. „Culturele drive-in", „De geschiedenis van het hoorspel", „Burgemeesters onder elkaar", „De geschiedenis van de lichte muziek", „Medisch-opvoedkundig bureau", „De geschiedenis van de jazz", „Banden met het verleden", „Vergeten Neder landers" en zo meer. Naast de al genoemde rubrieken zal de NRU zeer veel klassieke muziek uitzenden, gebruik makend van eigen muzikale aanbiedingen van de Euro pese Radio Unie. Het ontwerp actualiteiten zit voor een deel verweven in de genoemde ru brieken. Het is de bedoeling dat weke lijks een documentaire of klankbeeld wordt uitgezonden, een incidentele le zing, een incidentele discussie en ui teraard sport („Langs de lijn"). De NRU heeft besloten geen parle mentaire rubriek meer te verzorgen, omdat dat mede door de toelating van mini-omroepen zeer ingewikkeld zou worden. Het is voor de NRU heel lastig om minderheidsgroeperingen onder te brengen in het ontmoetingsvlak. Een deel van die groeperingen heeft een zendmachtiging gekregen, een veel groter deel niet. Er komt straks een magazine „Tijding" (iedere week), waarin over allerlei levensbeschouwe lijke groeperingen zal worden bericht. Uiteraard kan in deze rubriek geen „zendingswerk" worden toegestaan. Dit plan. lag al op tafel voor de mi nister z^ven mini-omroeper creëerde, omdat het duidelijk de bedoeling is van de NRU te werken in de richting van de omroepwet. 70. „Alle deksels!" bromde de brigadier die weer moed begon te krijgen toen hij zag dat Bombus beteuterd bleef staan rondkijken. „Wat een monster! Dat vormt een gevaar voor de samenleving. Ik ben verplicht dit ondier neer te schieten!" En de brigadier zette zijn woorden kracht bij door naar zijn schietwapen te grijpen. Kaatje die ontzettend bang was voor alles wat met schieten te maken had slaakte een luide gil en stopte gauw haar vingers in de oren. De enige die zich van de dreigementen niets aantrok was professor Starreveld. Blij verrast stevende de goede man met uitgestoken handen op de groot ge worden hommel af. „Gelukkig! Geweldig! Vlug, vertel me precies waarvan je gedronken hebt!" hijgde de ge leerde vol spanning. Maar Bombus, die met zijn figuur niet goed raad wist maakte een afwerend gebaar, sloeg met zijn vleugels en verhief zich van de grond. De klei ne Tekko zag alleen de ernst van de situatie ten volle in. Gauw dronk hij iets van het vocht waarvan Bom bus ook geproefd had en snel begon hij te groeien. Ned. Herv. Kerk: Beroepen te Capelle aan de IJssel (wijk West) (toez.): J. Vos te Rijssen; te Balk: R. Bijl te Joure; te Katwijk a. Zee: C. v. d. Bergh te Oud-Beyerland. Aangenomen naar Poortvliet: C. Mul der te Hien en Dodewaard. Bedankt voor Valburg-Homoet: J. G. Abbringh te Arnemuiden. Beroepen: te Zwartemeer: I. D. H. Dijk te Vierhuizen-Zoutkamp. Aangenomen: naar St. Philipsland: M. v.d. Linden, kand. te Utrecht. Bedankt: voor Wijhe (toez.): P. Land weer te Nigtevegt. Chr. Geref. Kerken: Beroepen te Schiedam: W. Heerma te Enschede. Geref. Gemeenten: Beropen te Leiden: J. van Haaren te Amersfoort. Bapt. Gemeenten: Aangenomen: naar Heerenveen: H. Bij leveld te Tweede Exloërmond. LONDEN De Britse schrijver Graham Greene heeft de secretaris van de bond van schrijvers in Moskou ge- vraagt de auteursrechten die hjj in de Sovjet-Unie zou ontvangen, uit te keren aan de echtgenoten van de Russische auteurs Sinjafski en Daniel. Zoals bekend zijn deze twee jonge schrijvers vorig jaar veroordeeld tot dwangarbeid omdat zij „aan de Sovjet- Unie vijandige propaganda" naar het buitenland hadden gesmokkeld. Greene, die dit aan de Londense Times schrijft, zegt dat hij hoopt, dat meer schrijvers zijn voorbeeld zullen volgen. „Ik had mij misschien beter lot de Prawda of de Izvestia kunnen rich ten," aldus Greene, „maar deze bladen hebben ook niet de protesten - gepubli ceerd van Sovjet-burgers tegen de ar restatie en veroordeling van Sinjafski en Daniel." „Mijn verzoek moet niet beschouwd worden als een aanval op de Sovjet- Unie,"' schrijft Greene. „Als ik moest kiezen tussen het leven in Rusland en in Amerika, dan koos ik Rusland. Maar hoe meer men voor een land voelt, hoe meer men wil protesteren tegen elk on recht dat daar wordt begaan." „Kenmerk", de actualiteitenrubriek van de gezamenlijke kerken, maakte gisteravond een goede, frisse beurt door twee figuren te interviewen die zich juist dezer dagen mogen verheugen in de belangstelling van veel jonge men sen, die op zoek zijn naar meer levens inhoud: de zanger Cliff Richard (die u ook vanavond kunt zien in een tv-do- cumentaire over Billy Graham) en de Maharishi Mahesh Jogy, die onder an dere de Beatles en Marianne Faithfull in zijn voetspoor heeft gekregen en afgelo pen weekend ook in Nederland was. De zanger wist althans mij het minst te im poneren; hij bedoelt het ongetwijfeld allemaal goed (als door het evangelie geïnspireerde „richard" heeft hij zelfs zijn grote huis verkocht), maar het lijkt me meer een privé-aangelegenheid. De yogi, die zijn bovenzinnelijke medidatie niet als een religie maar als een tech niek zei te beschouwen, had (ook al weer: althans mij) meer te zeggen. Hij werd op typisch westers-kritische wijze ondervraagd, maar wist in zijn antwoor den toch duidelijk te maken, dat alleen een mens die aan „de bron van de idee" gelukkig en harmonisch is geworden, op de meest effectieve wijze liefde en vrede kan uitdragen. Een waardevol ad vies voor iedereen, wellicht ook voor het christendam, dat in het westen misschien wel eens te veel de kant van een ratio naliserende „geen woorden maar da- den"-evangelisering opgaat, die in ve ler ogen meer op formeel (inter-)kerkis- me dan op persoonlijk geïnspireerd goeddoen in het alledaagse leven lijkt (Ik denk hier aan de bezwaren van de theologiestudent in de zondagsavond uitgezonden IKOR/CVK-documentaire „Een studie uit het jaar nul"). De VARA zond gisteravond de eerste aflevering van Eisensteins befaamde film „Iwan de verschrikkelijke" uit. Vanavond krijgen we van de NTS het tweede deel van „Iwan de verschrikke lijke" voorgeschoteld. Wat ik van het eerste deel gezien heb (de eerste twin tig minuten) muntte uit door schitte rende beelden, ook qua compositie, en veel allure. Henk van Ulsen kwam in het VPRO- programma met zijn „Kijk op klein kunst" ons steeds groeiender leger van chansonniers en chansonnières verster ken. Vooral „Schietgebedje" (over de zegening van wapens), „Ik verspeel je (dat qua inhoud deed denken aan een van de mooiste Beatles-songs( „For no one"), „De dorpsgek" (met een tikkel tje Van Ulsen uit Gogols „Dagboek van een gek" er doorheen) en de Shaffy- achtig gebrachte „Geschiedenis van Joosje" mochten er zijn. Een groot deel van het succes moet echter op rekening worden geschreven van Ruud Bos, die voor meesterlijke arrangementen had gezorgd. Daarna was er nog de verhaling van de „Randfiguren"-aflevering over Kurt Tucholsky, door samensteller en presen tator Ernst van Altena „het geweten wan het goede Duitsland" genoemd. Het werk van deze grote journalist, criticus, satiricus en liedjesschrijver bleek nog steeds actueel te zijn, niet alleen door zijn visie oo de oorlog („Een incident"), maar ook door die op bij voorbeeld de reclame, waarvan het jargon in veertig jaar nog niet veel lijkt te zijn veran derd. De meer geresigneerde Tucholsky kwam naar mijn mening iets te weinig aan het woord. Naast het indrukwek kende „Er bestaat geen ongerepte sneeuw" had bij voorbeeld ook „Het vijfde seizoen" niet misstaan. Maar dat gaat over deze tijd van het jaar. En deze aflevering werd voor het eerst uit gezonden op 5 mei 1966, toen niet ge zien door, en dus gisteren nog fonkel nieuw voor J. v.d. K. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Muziek Mo zaïek. NRU: 19.30 Henry Wood Prome nade Concerten: BBC Symphony Or chestra en solisten: moderne muz. (In de pauze: 20.10 Nws. ca. 20.15 Op de drempel van het Londense theatersei zoen, lezing). AVRO: 21.00 Nordring 1967: Promenade orkest en solisten. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Om roeporkest en solist (opn.): moderne muziek. 23.50 Bariton en piano (gr.): moderne liederen. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Mannenkoor (opn.). 18.20 Uit zending van de Communistische Partij van Nederland. 18.30 De springplank: jonge artiesten met orkestbegeleiding. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Vaudeville. 20.00 Carillonspel. 20.15 Instrumentaal kwin tet (opn.): moderne muziek. 20.40 Ste reo: Radiophilharmonisch orkest en so liste: moderne muziek. In de pauze: plm. 21.10 - 21.25 Voordracht. 22.00 Geestelijke liederen (gr.). 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Dag, land!: progr. over Schotland. 23.15 Lichte gr.- muz. 23.55 - 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.45 De minimolen. 18.50 Jour naal. STER: 18.55 Reclame. AVRO: 19.00 De onbekende wereld, program ma over Bangkok. 19.20 Frans van Ber gen improviseert over de bekende battlehymn Glory Hallejuja. 19.30 Kolonel Hogans helden, TV-film. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Jour naal. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.45 De Dick van Dyke-show TV-serie. 21.10 Twee honderd vingertjes: harpensemble. 21.30 Dr. Billy Graham, filmreportage. NTS: 22.30 - 22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws in 't kort. STER: 20.01 Reclame. NTS: 20.05 Fisherman's fiesta, documentaire. 20.30 Ivan de ver schrikkelijke, speelfilm (dl. 2). STER: 22.00 Reclame. NTS: 22.05-22.20 Jour naal. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. en ochtengymn. 7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Li. gr.muz. en rep. (7.307.35 Van de voorpag., pers.over- zicht). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Li. grjnuz. (8.30-8.35 Voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klass. gr.muz. (9.35-9.40 Waterst.). 10.00 Li. grmuz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de huisvr. 11.40 Hol land Festival 1967: Fanfarekorps: mod. muz. 12.00 Li. gr.muz. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Stereo: Tango rumba ork. m. zangsol. 13.00 Nws. 13.10 Act. en kalender. 13.25 Vrij entree: cabaret. 13.50 Gesproken portret 14.05 Stereo: Omroepork.: klass. en mod. muz. 14.45 Radio dubbelkwartet: mod. muz. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Dansork. en sol. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagop. 7.15 Ste reo: Gitaarduo (gr.). 7.30 Nws. 7.32 Ra diokrant. 7.50 Stereo: li. gr.muz. 8.00 Nws. 8.10 Gew. muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vak.tips. 8.45 Li. gr. muz 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.30 Studiodienst. 11.00 Li. gr. muz. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act., eventueel gr.muz. 12.50 Operafragmenten (gr.) 14.00 Li. gr.muz. 14.20 Am.muz. (gr.). 15.05 Oude en klass. muz. (gr.). 15.50 Bijbelvertel ling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 De London-Melbourne rade, hoor spel (herh. v. dl. 1). 17.15 Stereo: Li. gr.muz. 17.50 Overheidsvoorl.: Werk en welzijn. Een uitz. v. 't min. v. Soc. Za ken en Volksgezondheid. HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Ka- leidoskoop: AVRO-sol. en -ork. (opn.). 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvit: populair verzoekplatenpr. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Operettemuz. 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Zet 'm op!: plaatjes en praat jes (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte muziek voor 'n Hollands pu bliek. 16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt: pla- tenpr. van AVRO's jeugdafdeling. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 Rhythm and Blues: oude en nieuwe opnamen. 17.35- 18.00 Hillbilly Time: Country and Wes tern muz. DINSDAG 5 SEPTEMBER 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal. 10.20 Ac tualiteiten en muziek. 11.00 Film. 11.45 Kookpraatje. 12.00 - 13.30 Actuele kro niek 16.40 Nws. 16.45 - 18.00 Kinder programma. 18.00 - 18.05 Nws. (Region, progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 lm Zeit- raffer 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Film. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Nws uit Noordrijn-Westfalen 18.10 Film. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II) 19.10 TV-film. 19.40 Brievenbeantwoor- ding.). 20.00 Journaal en weerbericht 20.15 In kleuren: Filmreportage. 21.00 Zweedse speelfilm. 22.40 Journaal en weerbericht. Aansl.i commentaar. DUITSLAND II 17.45 Nws en weerber. 17.50 TV-film. 18.20 Die Drehscheibe. 18.55 In kleuren: Western-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws en actualiteiten. 20.00 Sportspiegel. 20.30 Filmreportage. Aansl.: Nws. 21.15 TV-film (Niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.05 Informaties en meningen uit het culturele leven. 22.35 Nws, weer ber. en actualiteiten. AMSTERDAM, 4 sept. De beurs van Amsterdam zal het de eerste twee dagen van deze week zonder een im puls van Wall Street moeten stellen. Gisteren was Wall Street dicht we gens Labor Day en vandaag kan nog niet worden vooruit gelopen op de stemming in New York wegens het tijdverschil. Dit heeft niet verhinderd de nieuwe week voor internationals vast te doen starten. Vooral Olies wa ren zeer gezocht, ook al op de voor beurs. De officiële beurs kon de hoge re koersen behoorlijk vasthouden. De winst stelde zich uiteindelijk op ruim f 2 bij behoorlijke omzetten. Ook Unilever zette vast in met een winst van ruim f 1, welke later werd verkleind. Philips daarentegen kon de aanvankelijke winst minder gemak kelijk vasthouden. Per saldo week het slot niet zo veel van de laatste koers van vrijdag af. Hoogovens steeg rond f 1,50 en AKU maakte een even gro te sprong omhoog. Voor dit aandeel betekende het een flink herstel van de koersval van vorige week. Het was ditmaal een minder goede dag voor de speculatie. Aandelen Lijempf waren 5 punten lager niet te plaatsen en aandelen Hollandsche Bank-Unie ontmoetten zoveel winst nemingen nu het angstige stilzwijgen voortduurt, dat hier een koersdaling optrad van bijna 7 punten. De rest was nogal verdeeld: Brocades, Gist, Erdal, Rommenhöller, B.O.Z., Kon. Zout, Blauwhoed en A.C.F. zetten de opmars voort. Van der Grinten was in herstel. De Nefa reageerde vast op het tussentijdse bericht. Daarentegen moest Elsevier verder terug en waren ook Hellingman, Scholten-Honig, Key Kramer, Norit, Gelderland-Tielens, Heineken en Am- stel in reactie. Vlismar kwam nu tot afdoening op 350 of 25 punten beneden de blijkbaar te hoog gestelde laatprijs van vrijdag. De staatsobligaties traden wat vriendelijker naar voren maar de le ningen van de Bank van Nederland- sche Gemeenten moesten met het oog op de dinsdag te houden inschrijving Iets terug. AMSTERDAM. Met de Cultuur maatschappij Ngombezi is het vorig jaar bergafwaarts gegaan. De onder neming heeft in 1966 een nettowinst geboekt van f 173.000 tegen f 569.000 in het voorgaande jaar. Aan de jaar vergadering op 19 oktober zal worden voorgesteld het dividend opnieuw te passeren en de nettowinst over te boe ken naar de buitengewone reserve. Het positieve exploitatiesaldo in de sector sisal daalde van f 224.000 tot f 152.000 en dat in de sector koffie van f 442.000 tot f 396.000, aldus het bestuur. De opgaande lijn die in 1965 merk-»' baar was, is daarmee weer afgebro- ken. Over 1964 had het bedrijf, we gens de strop met een sisalproject op Haïti, een verlies geleden van ruim f 1,25 miljoen. Ngombezi keerde voor het laatst di vidend uit over 1963. Toen werd 10 pet. in contanten en 11 pet in aande len betaald. NIJMEGEN De Nederlandse Ex port-papierfabriek N.V. (Nefa) in Nij megen heeft zo'n abnormaal goed ge vulde orderportefeuille, dat het be drijf gedwongen is voor een bedrijfs afdeling van 24 man over te schake len op een volledige continudienst. Deze op zich verheugende ontwikke ling heeft prompt geleid tot een con flict met de vakbonden. De Nefa leed vorig jaar nog een Verlies van 229.000 gulden, na een winst over 1965 van 318.000 gulden. Mede om die ietwat ongunstige finan ciële positie, is de vakbond van katho lieke werknemers in de industriële be drijven „Sint Willibrordus" akkoord gegaan met een uitstel van de loons verhoging van vier procent, zoals die algemeen is doorgevoerd. De loonsverhoging van anderhalf procent per 1 juli is wel betaald. De dochterbedrijven van Nefa in Gennep, Tilburg en Swalmen hebben boven dien de vier procent uitbetaald. De vakbond ging akkoord met 'n uit betaling van de loonsverhoging voor het bedrijf in Nijmegen achteraf in 't komende jaar. De secretaris, de heer J. M. Nooy, verklaarde dit standpunt door het begrip dat de vakbond heeft voor de moeilijke positi van het be drijf. Tegen de volledige continu-dienst op zich heeft de vakvereniging geen be zwaar. Zij eist dan wel een onmiddel lijke uitbetaling van de achterstallige loonsverhoging voor de 250 tot 300 werknemers. De directie zegt dat een dergelijke betaling nu nog niet verant woord is. De vakbond wenst, met alle begrip voor de „minder rooskleurige situa tie" niet dat de lonen een sluitstuk op de begroting vormen. Overigens blijkt het bedrijf geen vergunning voor een volledige continudienst te hebben aan gevraagd en te hebben gekregen. Er is slechts door de directeur-generaal voor de arbeid een overwerkvergun- ning voor de afgelopen zondag ver strekt. De vakbond „Sint Willibrordus" heeft daarop zijn leden aangespoord niet zonder meer de continudienst uit te voeren. Slechts dank zij een „be werken" van personeel door hogere functionarissen en uit vrees voor ont slag zouden de werknemers toch hun opdrachten hebben uitgevoerd. De di rectie zegt het op prijs te stellen te mogen verklaren dat „zelfs extra pres taties" zijn geleverd. AMSTERDAM, 4 sept. Contante prijzen: Londen lO.OlVi10.02, New York 3.59V*3.59V4, Montreal 3.33% 3.34%, Parijs 73.30—73.35, Brussel 7.24%—7.24%, Frankfort 89.90'*— 89.95'/t, Stockholm 69.63'/*—69.68 Zürich 82.83'/*82.88'/*, MUaan 52.72'/*— 52.77V*, Kopenhagen 51.82'/*—51.87'/*, Oslo 50.26—50.31, Wenen 13.92V«— 13.93'/i, Lissabon 12.483/«—12.50'/«.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2