WAT WIJ GELOVEN
Discussie-
interviews met
vooraanstaande
kerkelijke figuren
in Nederland
Kracht van Omhoog"
pVn van de voormannen in de huidige Pinkster-Kringen is zeker
wel Voorganger-hoofdredacteur, J. E. van den Brink
(„Kracht van Omhoog") te Gorinchem. Hij is een debater die
zelfverzekerd en met kennis van zaken zijn standpunten verde
digt, samen met zijn vrouw, die een stuwende kracht in zijn leven
vormt. Voorganger Van den Brink heeft jarenlang over de gees
telijke problematiek nagedacht en is tot standpunten gekomen
die als lawines uit hem voortstuwen. Hij is een geladen spreker,
die voor 100% achter zijn woorden staat, trefzeker zijn conclusies
tot uitdrukking brengt.
BROEDER VAN DEN BRINK, WILT U ONS ENKELE BIOGRA
FISCHE INFORMATIES GEVEN?
Ik ben op 6 februari 1909 te Haarlem geboren en goed ker
kelijk opgevoed. Mijn vader deed veel aan bijbelstudie en ging
met de doleantie mee. Van jongsaf is eerbied en liefde voor
Gods Woord mij bijgebracht.
WAT VOOR OPLEIDING VOLGDE U?
Ik ging op de christelijke Kweekschool te Dordrecht en nam
ook les in dogmatiek en kerkgeschiedenis. Ik had daar bijzonder
veel belangstelling voor.
BIJ WELKE KERKELIJKE RICHTING WAS U AANGESLO
TEN?
Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Kerk en deed actief
mee met het verenigingswerk.
BENT U, TERWIJL U GEREFORMEERD WAS, KIND VAN
GOD GEWORDEN?
Het tijdstip van mijn wedergeboorte kan ik niet aangeven,
maar het was wel tijdens mijn gereformeerd-zijn.
BENT U OOK NOG IN MILITAIRE DIENST GEWEEST?
Inderdaad. Ik had het er best naar mijn zin. Ik was nooit
bang om mij in de geestelijke strijd te werpen. Ik was de eni
ge op mijn kamer die in het openbaar bad. Ze mochten het ge
rust van mij zien. Boven mijn bed had men een plaat gehangen,
waarop stond: „gelieve niet te vloeken". Ze wisten wat ze aan
mij hadden.
U WAS DUS AL JONG WEDERGEBOREN, WAAROM BLEEF
U EIGENLIJK NIET BIJ DE GEREFORMEERDE KERK?
Ik was wel wedergeboren, maar had weinig inzicht in het
ware geestelijke leven. Van Pinkstergroepen wist ik niets af.
Later kwam ik met deze groeperingen in aanraking en werd in
1936 in de Geest gedoopt. Wij zijn zoekend en tastend op de weg
van het volle evangelie gekomen.
U BENT EINDREDACTEUR VAN „KRACHT VAN OMHOOG"
BENT U ER OOK DE STICHTER VAN?
Neen, dat was P. Klaver, destijds Pinkstervoorganger in
Amsterdam, 't Begon heel in het klein met vier pagina's per
maand en een oplage van 250 exemplaren. Nu is de oplage 17000
met 14000 betalende abonnees. 3000 exemplaren verspreiden wij
gratis, waaronder ook de pastorieën-actie. Vaak krijgen wij goe
de reacties van predikanten. Met Jan van Gijs heb ik een fijne
redactionele samenwerking.
U WAS EERST BIJ HET ONDERWIJS, NU ZIT U IN EEN
GOED FLORERENDE STICHTING. BENT U ER FINANCIEEL
BETER VAN GEWORDEN?
Ik heb een goed salaris, overeenkomende met dat van een
Mulo-onderwijzer. Ik ben er dus niet op achteruit en ook niet op
vooruit gegaan. Wat er aan winst gemaakt wordt, gaat allemaal
in de Stichting: de auteursrechten van de muziekbundel „Glo-
rieklokken", de rechten op de grammofoonplaten, de spreekgel-
den en de persoonlijke giften.
WAT VINDT U DE KERNINHOUD VAN DE BIJBEL?
Dat een mens geroepen wordt uit de duisternis tot Gods won
derbaar licht om Hem te eren als levend lid van Zijn gemeente,
die als vrouw des Lams met God zal zitten in Zijn troon.
WAT MOET EEN MENS OP GODS TROON DOEN?
De Here regeert met de Zijnen om hemel en aarde onder
Zijn heerschappij te brengen. Voor de mens geldt: „Gij doet
hem heersen over de werken Uwer handen".
WAT VERSTAAT U ONDER DE HEMEL?
Wij zijn als gelovigen volgens Efeziërs 2:6 overgeplaatst in de
hemelse gewesten, dat is de onzienlijke wereld, waar niet alleen
het godsrijk, maar ook het rijk der boze geesten is. De laatsten
hebben het op onze ondergang gemunt. Zonde, ziekte en afwij
kingen worden door deze geesten veroorzaakt.
KUNT U DAT BEWIJZEN?
Jezus sprak: „Maar indien Ik door de vinger Gods de duive
len uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen". De
vinger Gods wijst de vijanden van God en de mens aan, namelijk
de demonen. Wij hadden eens contact met een jongen uit Enge
land. Hij heette John. Deze was een volslagen homoseksueel.
Deze afwijking wordt door een boze geest veroorzaakt In Jezus'
naam dreven wij deze demon uit. De jongen was er een paar
dagen lichamelijk en geestelijk door van streek. Maar hij genas
volkomen van zijn homo-zijn. Mij dunkt, dat de methode van Je
zus niet verouderd is. Zo zijn er tientallen homo's verlost en gene
zen.
HET IS DUS EEN KLEIN KUNSTJE DEZE VERLOSSING TE
ONDERGAAN?
Dat is het niet. Handoplegging en de verdrijving van mach
ten resulteren meestal niet, als iemand niet met het kwaad wil
breken. Men wil dikwijls wel van de gevolgen van de zonde af,
maar niet van het kwaad zelf.
ALS IEMAND BESLIST WIL, RESULTEERT HANDOPLEG
GING DAN ALTIJD?
Een jaar of vier geleden kwamen er twee onderwijzers bij
ons, die ook homoseksueel waren. Zij waren ten einde raad. Door
hun voortdurend contact met kinderen waren zij beangst zich
nog eens aan een jongen te vergrijpen. Hoewel de boze macht
hen naar deze daad dreef, schreeuwde hun hart naar verlossing
uit deze gesteldheid. Wij dreven de machten uit en zij herstelden
volkomen en doen hun werk weer met genoegen. Ik durf zeggen
dat wij een antwoord hebben op de vraag naar verlossing van
zonde en ziekte. De kerk heeft hier geen antwoord op. Zij ver
kondigt alleen de schuldvergeving. Op zichzelf zeer terecht,
maar er is meer
U ZEI DAT OOK ZIEKTEN DOOR BOZE MACHTEN VEROOR
ZAAKT WORDEN. IS ZIEKTE NIET LOUTER IETS BIOLO
GISCH?
Het lichaam wordt in stand gehouden door de levensgeest.
Deze functioneert door het bloed. Een kankergezwel is een wet
teloos voortgebracht leven in een leven en heeft dus geen be
staansrecht. Het wordt door een demonische ziektemacht veroor
zaakt.
GOD WIL DUS DE ZIEKTE NIET?
Beslist niet. De duivelse machten die de levensgeest trachten
te vernietigen staan niet in dienst van God.
DEZE ZIEKTEVERWEKKENDE DEMONISCHE MACHTEN
KUNNEN DUS OOK DOOR HANDOPLEGGING UITGEBAN
NEN WORDEN?
Dat kan en dat moet! Jezus. Zelf ging ons hierin voor. Hij
dreef de stomme, de dove en de koortsgeest uit. Hij beloofde
Zijn volgelingen dat zij grotere dingen zouden doen door het
zelfde geloof.
WAAROM GAAT U DAN NIET NAAR ZIEKENHUIZEN EN IN
RICHTINGEN VAN GEESTESZIEKEN OM MET DE VOLLE
EVANGELIEBOODSCHAP NAAR DIE LIJDERS TE GAAN OM
DAAR DE MACHT VAN UW OPGESTANE HEER ZICHTBAAR
TE MAKEN DOOR TEKENEN EN WONDEREN?
De Heer geeft ons nergens de opdracht om de ziekenhuizen
te penetreren. Hijzelf kwam in een ziekenhuis en genas slechts
één persoon.
WAAR BLIJFT U DAN MET HET BEVEL: LEGT ZIEKEN DE
HANDEN OP EN DRIJFT DE BOZE GEESTEN UIT?
Het evangelie blijft primair! Jezus geeft ons niet de bijzon-,
dere opdracht: Verkondigt mijn evangelie aan zieken. Maar wel
aan de gehele wereld. Wij hebben geen evangelie speciaal
voor zieken of voor gevangenen, maar een blijde boodschap voor
de mens in zijn totaliteit naar geest, ziel en lichaam. „Wat baat
het de mens als hij de gehele wereld wint, dus ook een gezond
lichaam ontvangt, en aan zijn ziel schade lijdt?"...
MAAR ALS VANUIT EEN ZIEKENHUIS NU EENS EEN BE
ROEP OP U GEDAAN WERD DOOR EEN GROEP PATIËN
TEN?
De meeste zieken vragen niet om ons en wanneer zij tot een
kerkgenootschap behoren, zouden wij hen, wanneer zij ons toch
vroegen, in de eerste plaats naar hun eigen herder en hun eigen
ouderlingen verwijzen. Wij ontvangen dikwijls brieven van lezers,
die ons verzoeken bij een zieke vriend of een ziek familielid aan
te gaan. Dit loopt vrijwel altijd op teleurstelling uit, want zulke
mensen stellen ons bezoek meestal niet op prijs. En voor degene,
die het vraagt, is het vaak alleen maar een afschuifsysteem!
EN ALS EEN PREDIKANT UW HULP ZOU INROEPEN?
Ook deze kan de zorg en de opdracht, die hij voor de gemeen
teleden heeft, en voor degenen, met wie hij in aanraking komt,
niet afschuiven naar een Pinksterbroeder. Ook de briefschrijvers
moeten zelf hun vrienden of familieleden benaderen. Deze zijn im
mers niet onze ooms of tantes, of onze vrienden, maar de hunne.
Niet wij dragen de verantwoordelijkheid, maar zij!
HET ZOU TOCH EEN MACHTIGE MANIFESTATIE ZIJN, ALS
VELE GEHANDICAPTEN, GEZOND EN WEL DE HEER GIN
GEN PRIJZEN IN HET OPENBAAR. WAAROM MOET ER ZO
VEEL LIJDEN EN GEBONDENHEID ZIJN, ALS ER MENSEN
OP DE WERELD RONDLOPEN DIE WETEN HOE KWET
SUREN VAN GEEST, ZIEL EN LICHAAM GENEZEN KUNNEN
WORDEN?
Een ziekenhuis is niet de geschikte plaats voor geloofsgene-
zing. Hier toch zijn alle gedachten gericht op de ziekte en op de
hulp, die de medische behandeling brengen kan. Wij hebben geen
bezwaar tegen medische behandeling, maar het is heel moeilijk,
om iemand aan zijn vertrouwen op de arts te onttrekken en zijn
geloofsoog alleen op Jezus te richten. De zieke komt daarmee in al
lerlei conflicten en spanningen, temeer daar velen geleerd is in
hun toestand te berusten en zelfs de ziekte als ons van Gods Va
derhand toekomend te aanvaarden.
HOE WORDT IEMAND DAN DOOR HET GELOOF GENEZEN?
De eerste voorwaarde voor geloofsgenezing is de overtuiging
De Heer wil de ziekte niet en ik wil het ook niet. Ik wil de Hee
dienen met een gezond lichaam.
De geloofsgenezing heeft een bodem nodig van innerlijke zeker
heid, rust en standvastigheid. Wij hebben mensen wonderlijk ziei
genezen, die later weer instortten, doordat in hun hart twijfel er
ongeloof gezaaid werd.
HOE REALISEERT EN PRAKTIZEERT U DAT IN DE GE
MEENTEN?.
In onze gemeente prediken wij eerst het woord des geloofs en
bidden daarna of de Heer zijn Woord bevestigen wil. Wij beginnen
niet met zieken de handen op te leggen, maar wachten op de
doorwerking van de Geest van God. Wij zijn niet geroepen alle
lijden uit de wereld te helpen. Dit deed Jezus ook niet. Voor wij
met een zieke bidden, zal deze toch eerst oprecht zijn hart aan
de Heer moeten schenken, met zijn zonden moeten breken en be
vrijd worden van zijn verslaafdheden.
VOLGDE JEZUS DEZE METHODE OOK?
Er waren zieken, die vol geloof tot Jezus kwamen of tot hen,
die de naam van Jezus verkondigden. Hun geschiedde naar hun
geloof. Zij ontvingen- wat zij verwachtten en datgene, waarop zij
hoopten. Zij wisten dat Hij van wie zij het verwachtten, machtig
en bereid was het te geven.
U GAAT DUS STERK ER VANUIT DAT MEN GELOOF HEEFT
VOOR ZIJN GENEZING?
Jezus sprak tot verschillenden: Groot is uw geloof. In onze
tegenwoordige tijd zouden deze lijders vragen om handoplegging,
of om de komst van de oudsten hunner kerk voor zalving.
HET ONGELOOF HOUDT DUS GENEZING TEGEN?
Er staat ergens dat Jezus op een bepaalde plaats niet vele
krachten kon doen vanwege hun ongeloof. Deze mensen kwamen
niet naar voren!
VERLIEP EEN GENEZING DUS ALTIJD VOLGENS DE DOOR
U GENOEMDE METHODE?
Soms werd ook wel een genezing bewerkt als teken van Je
zus' heerlijkheid en om de schare te verzamelen, b.v. bij Petrus
met de verlamde aan de schone poort. Het gebeurt ook dat de
discipelen vragen of de Here tekenen en wonderen wil doen om
Zijn Woord te bevestigen. (Hand. 4 30).
KAN IEMAND OOK UIT ZICHZELF GENEZEN WORDEN, ZON
DER HANDOPLEGGING?
Er is een genezing, die de gelovige ten deel valt krachtens de
werking van de Heilige Geest die in hem is. „Dan zal Hij, die
Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke
lichamen levend maken door Zijn Geest, die in u woont" (Rom.
8 11). Let wel, dat hier sprake is van een sterfelijk lichaam en
dat levend maken betekent functioneren naar de wetten van God.
MAAKT U HET ZICH, DOOR AL DE VOORWAARDEN DIE U
HIER NOEMT, NIET WAT TE GEMAKKELIJK TEN AANZIEN
VAN DE CONSEQUENTIES VAN UW LEER? OM HET NIET
GENEZEN VAN ELKE ZIEKE WIE DE HANDEN OPGELEGD
WORDT, MAAR TE KUNNEN MOTIVEREN?
Wij brengen de mensen eerst tot Jezus en spreken met hen
over het Koninkrijk Gods, dat is vrede, gerechtigheid en blijd
schap. Daar een ziekte, bij de gelovige, essentiële delen van dit
Koninkrijk aantast, namelijk vrede en blijdscha zal hij genezing
ontvangen, indien zijn wil gericht is op dit Koninkrijk. In onze ge
meente zien wij heerlijke wonderen gebeuren en wij strijden voor
de „overoude puinhopen" die nog niet genezen zijn. Wij bidden
niet voor iedere willekeurige zieke, maar werpen ons in de strijd
voor hen, die de Heer op onze weg brengt. Zo doen wij het toch
ook met de verslaafden en gebondenen...
DUS ALLEEN MAAR VOOR HEN DIE OP UW WEG GEBRACHT
WORDEN?
Wij hebben geen opdracht in een trein te stappen en alle boze
machten in de mensen te binden. Verder geloven wij dat elke pre
diker dezelfde opdracht heeft als wij, want de Here eist van de
herder Zijner schapen, dat zij het zwakke versterken en het zie
ke genezen, zoals duidelijk in Ezech. 34 staat.
KUNT U DEZE EIS VOLBRENGEN?
Wij behoren tot degenen, die evenals de apostel Paulus het
nog niet gegrepen hebben en ook nog niet volmaakt zijn. Wij ja
gen er echter naar met ons ganse hart. Wij weten dat de kracht
tot genezing en de kennis en de wijsheid gaven zijn van de Hei
lige Geest.
Wij bidden dat de Heer in ons en in onze broeders en zusters,
die-de Heilige Geest ontvangen hebben, die gaven waarnaar wij
ijveren, tot rijke ontplooiing mag brengen.
U LEERT DAT GOD DE ZIEKTE NIET WIL. MAAR HOEVE-
LEN ZIJN JUIST DAARDOOR TOT INKEER GEBRACHT?
God heeft liever dat men zonder ziekte tot inkeer komt.
BEST MOGELIJK. MAAR VELEN GELOVEN MET DE HAND
OP DE BIJBEL, DAT GOD VOL BEWOGENHEID EN LIEFDE
IN ZIJN VOORZIENIG BESTEL ALLE DINGEN DOET MEDE
WERKEN TEN GOEDE, ZELFS HET KWAAD DAT HIJ ONS IN
DIT JAMMERDAL TOESCHIKT. HET LAATSTE WOORD ZAL
HIEROVER NOG WEL NIET GESPRÓKEN ZIJN. DAAROM
IETS ANDERS: HEEFT EEN MEDICUS IN UW KRINGEN NOG
WEL EEN FUNCTIE?
Beslist'wel. Een arts, en zeker als hij Christen is, is Gods
mede-arbeider. Gods helper tegen de ziekten. Wij moeten nooit in
een kramp vervallen, alsof elke ziekte door geloof genezen moet
worden. Wij dwingen nooit iets af. Iemand die meent voor zijn
kwaal een dokter te moeten consulteren, zullen wij dat niet ver
hinderen. Dat mag ook niet. Een gespannen mens is ook moeilijk
door handoplegging te genezen. Nogmaals, elk mens is daar vrij
in. God werkt ook door de medici.
EEN ARTS KAN DUS, EVENALS EEN SPECIALIST OF ANDE
RE MEDICUS, EEN PINKSTERGELOVIGE ZIJN?
En of! Ik heb een goede vriend, een chirurg, die Gerefor
meerd was. Op een onzer bijeenkomsten gaf hij zijn hart volledig
aan de Heer. Nu is hij in zijn beroep bewust Gods mede-arbeider.
EEN MAGNETISEUR IS DAT DUS OOK?...
Zeer beslist niet! Elke paranormale begaafdheid is uit de dui
vel. De magnetiseur werkt met bovennatuurlijke, demonische
krachten.
U DURFT VEEL BEWEREN. DE DUIVEL WERKT ZICHZELF
TOCH TEGEN, ALS HIJ LIJDEN GAAT VERZACHTEN OF
WEGNEMEN, ZOALS MAGNETISEURS DOEN?
Dat dacht u maar. Ieder die in aanraking gekomen is met
magnetisme, waarzeggerij of enig ander occultisme, is daardoor
een gebondene van de Satan geworden.
DE WETENSCHAP KOMT STEEDS MEER TOT DE ONTDEK
KING DAT MAGNETISME EEN ZUIVERE, NATUURLIJKE
UITSTRALING IS VAN EEN BIOLOGISCHE CONSTRUCTIE
Dat is nooit te bewijzen. De uitstraling is demonisch en niet
biologisch.
MOGEN WIJ EEN EENVOUDIG BEWIJS NOEMEN: RADIUM
STRAALT OOK UIT. SOMS ZELFS GENEZEND. IS DAT DAN
OOK DEMONISCH?
(Even aarzelt de scherpzinnige denker. Dan schiet zijn vrouw
hem te hulp). Mevrouw: De uitstraling van radium is passief en
ongewild. Een magnetiseur straalt bewust uit en wordt gedreven
door een demon. De bovennatuurlijke begaafdheid van de magne
tiseur is de duivelse tegenhanger van de met Gods Qeest toege
ruste gelovige. Is het niet merkwaardig dat christenen wel naar
magnetiseurs lopen en tegelijkertijd weigeren te ijveren naar de
geestelijke gaven, die God schenkt?
PARANORMAAL BEGAAFDEN ZIJN ZICH DEZE GAVE NIET
\LTIJD BEWUST EN STRALEN DUS PASSIEF UIT, ZONDER
HET TE WETEN. HOE KAN DAT DAN?
Mevrouw: Dan heeft de boze macht toch reeds bezit van hen
genomen en zal hen gaan overheersen, waardoor zijzelf en dege
nen die met hen in aanraking komen, een prooi van Satan wor
den. Van den Brink: De bijbel kent geen strijken, maar alleen
handoplegging. Naaman de Syriër, de heiden en afgodendienaar,
dacht bestreken te zullen worden, maar Eliza kwam zelfs in dit
geval niet naar buiten!
GELOOFT U DE VAL IN ADAM?
Er bestaat geen erfschuld en geen erfsmet. Dat zijn uitvindin
gen van filosofische geleerden. Indien de zonde erfgoed is, dan
zou de genade dit volgens Romeinen 5 19 en 18 ook moeten zijn.
Indien wij rein zijn door het Woord dat gesproken is, waarom
kunnen dan onze kinderen de genade ook niet erven? Door de
leer der erfzonde maakt men de zonde tot een biologisch ver
schijnsel. God zegt uitdrukkelijk in Ezechiël 18 dat Hij de zonden
der vaderen niet straft aan de kinderen. Wij zullen en kunnen
niet gestraft worden voor de zonde die Adam deed. Erfsmet is een
dogmatisch verzinsel, en iedere theoloog heeft er een andere me
ning over. Wel bezoekt God de zonde van de afgoderij (het occul
tisme) tot in het derde en het vierde geslacht, dat wil zeggen dat
Hij de machten toelaat in de geslachten werkzaam te zijn.
ALS EEN KIND OPGROEIT, IS HET ANDERS SPOEDIG MERK
BAAR DAT HIJ GENEIGD IS TOT HET KWADE, OF BE
SPEURT U DAT NIET?
Kom nou! Een zuigeling zondigt niet Wat wij voor zonden
aanzien, zijn doodgewone, natuurlijke neigingen. Onlustgevoelens
bij pijn, honger, kou zijn reacties van onbehagen bij het kind.
DUS EEN MENS WORDT REIN GEBOREN?
Ik zou het zo willen stellen: een mens wordt met een „groen",
dat is met een natuurlijk hart geboren. Een mens zondigt uit zich
zelf niet, maar hij wordt verleid door een boze geest, die soms
zelfs bezit van hem neemt en hem dan tot zondigen dwingt. Jaco
bus 1 14 en Psalm 7 15 wijzen er op, dat de zonde een vrucht
is van gemeenschap met boze geesten. Zo wordt ook de eeuwige
staat van de mens na dit leven bepaald door de geest met wie
hij in gemeenschap leefde. De geest der duisternis zal hem naar
de afgrond meesleuren en de Heilige Geest zal hem in het Konink
rijk Gods voeren.
WEDERGEBOORTE IS DUS NIET NODIG, IN VERBAND MET
DAT GROENE HART?
Ieder mens heeft met boze geesten gemeenschap gehad, want
de wereld ligt in het boze. Van nature is het voor de mens onmo
gelijk aan de beïnvloeding van boze geesten te ontsnappen. Daar
om moet ieder mens wedergeboren worden. Wie er echter een
theologisch begrip van maakt, voert dit door tot zuigelingen en
veronderstelt zelfs bij een kind een wedergeboorte voor de natuur
lijke geboorte!
KRIJGT DE MENS NA DE DOOD NOG WEER EEN KANS OP
REDDING?
Ik geloof daar niet in, want de bijbel spreekt er niet van. Het
is dus een ernstige zaak om in dit leven te breken met de dui
vel en zijn demonen en vervuld te worden met de Heilige Geest,
wat een bijzonder heerlijke ervaring is. Wedergeboorte is noodza
kelijk, want hierdoor worden wij als een cel ingeplant in het
lichaam van Christus.
WAT BEDOELT U DAARMEE?
Naar de uitwendige mens zijn wij hier cp aarde, maar naar
de inwendige mens, die des harten (geest en ziel) zijn wij in de
hemel, deel uitmakende van het mystieke lichaam van Christus,
dat is de ware gemeente.
EN DE OPSTANDING DER DODEN DAN?
Bij de opstanding wordt de onzienlijke, geestelijke mens op
gewekt, de mens die in Christus is (1 Cor. 15 44). Deze ontvangt
een verheerlijkt lichaam, waarin geen man of vrouw meer is.
LEEFT DE GELOVIGE BEWUST VOORT NA DE OPSTAN
DING?
Zeer zeker! Wij krijgen weer vlees en bloed en zijn toch niet
aan de aarde, aan tijd of plaats gebonden. Jezus kon na zijn op
standing zich geestelijk verplaatsen en zichtbaar worden. Wij zul
len Zijn heerlijk lichaam gelijkvormig worden.
IS ER OOK EEN HERKENNEN VAN ELKAAR?
Wij herkennen degenen met wie wij nu reeds in de geest ver
bonden zijn geweest. Die zijn onze vaders, moeders, broeders en
zusters. Ik zal daar bijvoorbeeld mijn vrouw herkennen als een
zuster in Christus."Natuurlijke banden vallen weg.
MEN ZEGT DAT U EEN PERFECTIONIST BENT. VOELT U
ZICH VOLMAAKT?
Christus is de spiegel, waarin ik kijken moet. Ik moet Zijn
geestelijke structuur dragen en volmaakt worden, gelijk Hij vol
maakt is, Paulus zegt in één adem: Ik jaag naar de volmaakt
heid en: In zoverre wij volmaakt zijn. Een gaaf kind is vol
maakt, maar nog niet volwassen. In Efeze staat: „Dan groeien
wij, ons aan de waarheid houdende, in elk opzicht naar Hem toe".
STRUIKELT U DAN NOOIT?...
Als ik woorden gehad heb, bijvoorbeeld met onze medewer
kers, maak ik dat voor de avond weer goed. Als ik verkeerde
neigingen voel opkomen, werïersta ik de boze in de naam van
Christus.
U ZONDIGT DUS NIET MEER?...
Indien ik gezondigd heb, ben ik ergens bezweken voor de
verleiding of de druk van de boze. Dan zal ik mijn zonden be
lijden en laten. Mijn vrouw en ik kunnen ons niet permitteren
in de zonde te leven. Als voorganger kan ik elk ogenblik bij een
zieke geroepen worden of bij iemand, die door een boze macht
gebonden of gekweld wordt. Als er zonde in mij is, kan ik niets
doen. Dan is er geen kracht in mij en helpt meestal ook de op
legging van handen niet.
DOET U DAT DAN VAAK?
Het komt herhaaldelijk voor. (Scherp ratelt plotseling de te
lefoon. Wij horen een jubelende vrouwestem en merken aan de
reacties van Van den Brink, dat er iets vrolijks gebeurd moet
zijn).
Daar belt mij zo juist een zuster, die ik dezer dagen de han
den opgelegd heb. Zij was jarenlang door een demonische macht
gebonden, die haar het leven met Christus praktisch onmogelijk
maakte. Op dit tijdstip heb ik haar voor het eerst „Prijst de
Heer!" horen zeggen. Ze riep het wel een paar keer door de te
lefoon. Zij heeft ook voor het eerst in tongen gesproken, deelde
ze mij mede. Deze reacties zijn spijs en drank voor mij. Zij ge
ven grote blijdschap in mijn leven. (Van den Brink straalt...)
DOET U NOOIT AAN SPORT OF KIJKT U NOOIT TV?...
Ik heb er geen behoefte aan. Ik kan mijn tijd wel beter ge
bruiken. Wij verbieden het in de gemeente niet. Het leven nr
Christus in de hemelse gewesten door de Heilige Geest gee
echter zoveel blijdschap en levensvulling, dat de andere dingc
hun waarde verliezen.
U KIJKT OOK NIET ALS AJAX SPEELT?...
Ik bemoei mij niet met Ajax.
U PROBEERT DUS EEN PERFECTIONIST TE ZIJN? VOL
MAAKT TE WORDEN. PAULUS ROEPT ECHTER UIT: IF
ELLENDIG MENS. ALS IK HET GOEDE WIL DOEN, LIGT
HET KWADE MIJ BIJ...
Dit was de strijd in Paulus' leven voor zijn bekering, toen
hij nog onder de wet was. Later functioneerde de „Wet van de
Geest des levens" in hem. Deze had hem vrijgemaakt van de
wet der zonde en des doods (Rom. 8 2). De hedendaagse kerk
blijft onder de wet van de Sinai en komt niet onder die van de
Geest. Men zegt: Wij blijven zondaars tot de dood. Daarom
neemt men de woorden van Paulus: Ik jaag naar de volmaakt
heid, niet au sérieux. Men gelooft niet in de mogelijkheid ervan.
GAAN DEZE KERKMENSEN ALLEN VOLGENS U VERLOREN,
DOOR DIT TEKORT?...
Gelukkig niet. Ieder die wedergeboren is en God liefheeft, is
en wordt gered! Maar het is jammer dat de kerk niet verder
gaat. Zij verkondigt de vergeving van zonden en dat is goed.
Maar zij verzuimt de prediking over de doop in de Heilige Geest
en over de geestelijke gaven, zoals hemelse wijsheid, kennis
van de onzienlijke wereld, spreken in tongen, profetie, gaven van
genezingen, krachten. Ook geeft zij niet het antwoord op de nood
van zonde en ziekte, zoals ik in het begin reeds opmerkte.
U HAD HET OVER HET SPREKEN IN TONGEN. WAT IS
EIGENLIJK DE GLOSSOLALIE?
Dit is een specifiek geestelijke gave. Tongentaai is een gees
telijke taal. Als wij normaal spreken, worden onze gedachten in
de geest geboren. Het verstand zet die gedachten om in woor
den. Bij tongentaai zet Gods Geest mijn gedachten om in woor
den van een vreemde taal, die mijn mond uitspreekt. Deze woor
den kunnen een aardse of hemelse taal vormen.
DE KERK LEERT DAT DE TONGENTAAL EEN BEPAALDE
TIJD FUNCTIONEERDE IN DE EERSTE CHRISTENGEMEEN
TE. ZODRA DE KERK MONDIG WERD, HIELD MEN ERMEE
OP, OMDAT HET GEEN ZIN MEER HAD...
Een kerk wordt niet mondig door de eeuwen van haar be
staan, maar doordat haar leden volwassen worden. De tongentaai
heeft nog dezelfde functie als in de tijd van de apostelen. Zij
is een gave, die de kerk niet verachten mag, wil zij de Heili
ge Geest niet bedroeven.
PAULUS ZEGT ANDERS NADRUKKELIJK IN 1 COR. 14 DAT
MEN DE GLOSSOLALIE VOORAL NIET MOET ZIEN ALS DE
GROOTSTE GEESTELIJKE GAVE!... ALS HIJ IN HET VIER
DE VERS HUN DUIDELIJK MAAKT, DAT PROFETEREN
MééR IS, WAAR MAAKT DE PINKSTERGEMEENTE ZICH NU
DAN ZO DIK OM?..,
Toegegeven dat Paulus de gave der profetie hoger stelt.
Niettemin stelt hij concreet: „Ik wilde dat gij allen in tongen
spraakt" (vers 5). Hij vindt de tongentaai belangrijk en wij
ook. Wat het profeteren betreft, dringt de apostel erop aan,
dat allen profeteren. Doet men dat soms in de kerk?
MAAR ONTAARDT DE TONGENTAAL NIET IN EEN BRAB
BELTAALTJE, DAAR PAULUS IN VERS 23 STELT: INDIEN
DAN DE GEHELE GEMEENTE BIJEENGEKOMEN IS EN
ALLEN IN TONGEN SPREKEN, EN ER KOMEN TOEHOOR
DERS OF ONGELOVIGEN BINNEN, ZULLEN ZIJ DAN NIET
ZEGGEN, DAT GIJ WARTAAL SPREEKT?...
De kerk kritiseert ons hierover zonder dat zij daartoe het
recht heeft. Zij wijst op de uitwassen en de misbruiken van de
tongentaai, maar gooit daarbij met het badwater het kind weg!
Paulus zegt in vers 18: „Ik dank God, dat ik MEER dan gij
allen in tongen spreek"... Als men dit Paulus kan nazeggen, sta
ik open voor kritiek. Als men echter niet zelf één woord in ton
gen spreekt, hoe zal men dan in staat zijn de uitwassen ervan
bij anderen te corrigeren? Laat men toch de Bijbel onbevoor
oordeeld lezen! In de aangehaalde tekst kritiseert Paulus het
spreken in tongen niet, maar het moet volgens hem de buiten
staander vreemd aandoen, wanneer velen tezamen spreken „ie
der in zijn eigen taal".
BESTAAT ER OOK EEN ZINGEN IN TONGEN?
Op onze samenkomsten zingen wij psalmen, lofzangen en ook
„geestes"-liederen. Wij zingen in tongen naardat de Geest ons
geeft uit te spreken. Paulus deed dit ook. In vers 15 van hetzelfde
hoofdstuk zegt hij: „Ik zal lofzingen met mijn geest (in tongen),
maar ook lofzingen met mijn verstand." Dit geldt ook voor het
gebed. Wij kunnen in de geest bidden en ook met het verstand
bidden.
BENT U VOOR DE OECUMENISCHE BEWEGING?
Neen, ik zie daar geen heil in.
VOELT U VOOR ASCESE?
Ik hecht er geen waarde aan. Het is echt niet zo, dat iets wat
je graag doet, verkeerd moet zijn. In bepaalde gevallen heeft
vasten in combinatie met bidden wel ter dege betekenis.
BELIJDT U DE TRINITEIT?
In de leer der drieëenheid heb ik geen bepaald inzicht. Ik
ben er niet voor en er ook niet tegen. Wel geloof ik concreet in
de godheid van de Zoon. Het woord drieëenheid komt in de Bijbel
niet voor.
HECHT U WAARDE AAN DE BELIJDENISGESCHRIFTEN?...
Het kan nuttig zijn geloofswaarheden en geloofsinhoud duide
lijk te formuleren, maar dan volledig in overeenstemming met
het geïnspireerde Woord van God. De belijdenisgeschriften die u
bedoelt, zijn opgesteld door mensen, die geen inzicht hadden in
de geestelijke gaven, noch in de hemelse gewesten. Zij zijn ook
niet absoluut, maar alleszins voor verbetering vatbaar. Zo komt
de volle raad Gods in de verlossing, de genezing, het herstel van
de mens, de heiligmaking en het doel van God met de mens niet
tot zijn recht.
HEEFT U WAARDERING VOOR DE GEREFORMEERDE GE
ZINDTE?
Zeker wel. Zij doet een goed werk met het brengen van de
boodschap van Gods genade, ook al predikt zij niet de volle ver
lossing. Dat zij bijbelgetrouw wil zijn is uiteraard ook een plus
punt. Zij biedt echter geen reële oplossing voor de nood van de
zonde en de ziekte.
WAT DUNKT U OVER ISRAëL IN ONZE TIJD?
De terugkeer van Israël naar zijn land is zeker een bewijs,
dat God Zijn volk niet verstoten heeft. Anders zou Hij volgens
Jesaja 1 ermee moeten handelen als met Sodom en Gomorra.
God heeft dit volk als een volk onder de andere en de middel
muur des afscheidsels weggenomen. Israël wordt behouden, zoals
ieder uit de volken behouden wordt door het aannemen van Je
zus Christus. Het zal zijn één kudde en één Herder.
BROEDER VAN DEN BRINK, ONZE HARTELIJKE DANK
VOOR UW SPONTANE EN GEWAARDEERDE MEDEWER
KING!
Copyright: Rik Valkenburg.