WAT WIJ GELOVEN Discussie- interviews met vooraanstaande kerkelijke figuren in Nederland Kracht van Omhoog" pVn van de voormannen in de huidige Pinkster-Kringen is zeker wel Voorganger-hoofdredacteur, J. E. van den Brink („Kracht van Omhoog") te Gorinchem. Hij is een debater die zelfverzekerd en met kennis van zaken zijn standpunten verde digt, samen met zijn vrouw, die een stuwende kracht in zijn leven vormt. Voorganger Van den Brink heeft jarenlang over de gees telijke problematiek nagedacht en is tot standpunten gekomen die als lawines uit hem voortstuwen. Hij is een geladen spreker, die voor 100% achter zijn woorden staat, trefzeker zijn conclusies tot uitdrukking brengt. BROEDER VAN DEN BRINK, WILT U ONS ENKELE BIOGRA FISCHE INFORMATIES GEVEN? Ik ben op 6 februari 1909 te Haarlem geboren en goed ker kelijk opgevoed. Mijn vader deed veel aan bijbelstudie en ging met de doleantie mee. Van jongsaf is eerbied en liefde voor Gods Woord mij bijgebracht. WAT VOOR OPLEIDING VOLGDE U? Ik ging op de christelijke Kweekschool te Dordrecht en nam ook les in dogmatiek en kerkgeschiedenis. Ik had daar bijzonder veel belangstelling voor. BIJ WELKE KERKELIJKE RICHTING WAS U AANGESLO TEN? Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Kerk en deed actief mee met het verenigingswerk. BENT U, TERWIJL U GEREFORMEERD WAS, KIND VAN GOD GEWORDEN? Het tijdstip van mijn wedergeboorte kan ik niet aangeven, maar het was wel tijdens mijn gereformeerd-zijn. BENT U OOK NOG IN MILITAIRE DIENST GEWEEST? Inderdaad. Ik had het er best naar mijn zin. Ik was nooit bang om mij in de geestelijke strijd te werpen. Ik was de eni ge op mijn kamer die in het openbaar bad. Ze mochten het ge rust van mij zien. Boven mijn bed had men een plaat gehangen, waarop stond: „gelieve niet te vloeken". Ze wisten wat ze aan mij hadden. U WAS DUS AL JONG WEDERGEBOREN, WAAROM BLEEF U EIGENLIJK NIET BIJ DE GEREFORMEERDE KERK? Ik was wel wedergeboren, maar had weinig inzicht in het ware geestelijke leven. Van Pinkstergroepen wist ik niets af. Later kwam ik met deze groeperingen in aanraking en werd in 1936 in de Geest gedoopt. Wij zijn zoekend en tastend op de weg van het volle evangelie gekomen. U BENT EINDREDACTEUR VAN „KRACHT VAN OMHOOG" BENT U ER OOK DE STICHTER VAN? Neen, dat was P. Klaver, destijds Pinkstervoorganger in Amsterdam, 't Begon heel in het klein met vier pagina's per maand en een oplage van 250 exemplaren. Nu is de oplage 17000 met 14000 betalende abonnees. 3000 exemplaren verspreiden wij gratis, waaronder ook de pastorieën-actie. Vaak krijgen wij goe de reacties van predikanten. Met Jan van Gijs heb ik een fijne redactionele samenwerking. U WAS EERST BIJ HET ONDERWIJS, NU ZIT U IN EEN GOED FLORERENDE STICHTING. BENT U ER FINANCIEEL BETER VAN GEWORDEN? Ik heb een goed salaris, overeenkomende met dat van een Mulo-onderwijzer. Ik ben er dus niet op achteruit en ook niet op vooruit gegaan. Wat er aan winst gemaakt wordt, gaat allemaal in de Stichting: de auteursrechten van de muziekbundel „Glo- rieklokken", de rechten op de grammofoonplaten, de spreekgel- den en de persoonlijke giften. WAT VINDT U DE KERNINHOUD VAN DE BIJBEL? Dat een mens geroepen wordt uit de duisternis tot Gods won derbaar licht om Hem te eren als levend lid van Zijn gemeente, die als vrouw des Lams met God zal zitten in Zijn troon. WAT MOET EEN MENS OP GODS TROON DOEN? De Here regeert met de Zijnen om hemel en aarde onder Zijn heerschappij te brengen. Voor de mens geldt: „Gij doet hem heersen over de werken Uwer handen". WAT VERSTAAT U ONDER DE HEMEL? Wij zijn als gelovigen volgens Efeziërs 2:6 overgeplaatst in de hemelse gewesten, dat is de onzienlijke wereld, waar niet alleen het godsrijk, maar ook het rijk der boze geesten is. De laatsten hebben het op onze ondergang gemunt. Zonde, ziekte en afwij kingen worden door deze geesten veroorzaakt. KUNT U DAT BEWIJZEN? Jezus sprak: „Maar indien Ik door de vinger Gods de duive len uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen". De vinger Gods wijst de vijanden van God en de mens aan, namelijk de demonen. Wij hadden eens contact met een jongen uit Enge land. Hij heette John. Deze was een volslagen homoseksueel. Deze afwijking wordt door een boze geest veroorzaakt In Jezus' naam dreven wij deze demon uit. De jongen was er een paar dagen lichamelijk en geestelijk door van streek. Maar hij genas volkomen van zijn homo-zijn. Mij dunkt, dat de methode van Je zus niet verouderd is. Zo zijn er tientallen homo's verlost en gene zen. HET IS DUS EEN KLEIN KUNSTJE DEZE VERLOSSING TE ONDERGAAN? Dat is het niet. Handoplegging en de verdrijving van mach ten resulteren meestal niet, als iemand niet met het kwaad wil breken. Men wil dikwijls wel van de gevolgen van de zonde af, maar niet van het kwaad zelf. ALS IEMAND BESLIST WIL, RESULTEERT HANDOPLEG GING DAN ALTIJD? Een jaar of vier geleden kwamen er twee onderwijzers bij ons, die ook homoseksueel waren. Zij waren ten einde raad. Door hun voortdurend contact met kinderen waren zij beangst zich nog eens aan een jongen te vergrijpen. Hoewel de boze macht hen naar deze daad dreef, schreeuwde hun hart naar verlossing uit deze gesteldheid. Wij dreven de machten uit en zij herstelden volkomen en doen hun werk weer met genoegen. Ik durf zeggen dat wij een antwoord hebben op de vraag naar verlossing van zonde en ziekte. De kerk heeft hier geen antwoord op. Zij ver kondigt alleen de schuldvergeving. Op zichzelf zeer terecht, maar er is meer U ZEI DAT OOK ZIEKTEN DOOR BOZE MACHTEN VEROOR ZAAKT WORDEN. IS ZIEKTE NIET LOUTER IETS BIOLO GISCH? Het lichaam wordt in stand gehouden door de levensgeest. Deze functioneert door het bloed. Een kankergezwel is een wet teloos voortgebracht leven in een leven en heeft dus geen be staansrecht. Het wordt door een demonische ziektemacht veroor zaakt. GOD WIL DUS DE ZIEKTE NIET? Beslist niet. De duivelse machten die de levensgeest trachten te vernietigen staan niet in dienst van God. DEZE ZIEKTEVERWEKKENDE DEMONISCHE MACHTEN KUNNEN DUS OOK DOOR HANDOPLEGGING UITGEBAN NEN WORDEN? Dat kan en dat moet! Jezus. Zelf ging ons hierin voor. Hij dreef de stomme, de dove en de koortsgeest uit. Hij beloofde Zijn volgelingen dat zij grotere dingen zouden doen door het zelfde geloof. WAAROM GAAT U DAN NIET NAAR ZIEKENHUIZEN EN IN RICHTINGEN VAN GEESTESZIEKEN OM MET DE VOLLE EVANGELIEBOODSCHAP NAAR DIE LIJDERS TE GAAN OM DAAR DE MACHT VAN UW OPGESTANE HEER ZICHTBAAR TE MAKEN DOOR TEKENEN EN WONDEREN? De Heer geeft ons nergens de opdracht om de ziekenhuizen te penetreren. Hijzelf kwam in een ziekenhuis en genas slechts één persoon. WAAR BLIJFT U DAN MET HET BEVEL: LEGT ZIEKEN DE HANDEN OP EN DRIJFT DE BOZE GEESTEN UIT? Het evangelie blijft primair! Jezus geeft ons niet de bijzon-, dere opdracht: Verkondigt mijn evangelie aan zieken. Maar wel aan de gehele wereld. Wij hebben geen evangelie speciaal voor zieken of voor gevangenen, maar een blijde boodschap voor de mens in zijn totaliteit naar geest, ziel en lichaam. „Wat baat het de mens als hij de gehele wereld wint, dus ook een gezond lichaam ontvangt, en aan zijn ziel schade lijdt?"... MAAR ALS VANUIT EEN ZIEKENHUIS NU EENS EEN BE ROEP OP U GEDAAN WERD DOOR EEN GROEP PATIËN TEN? De meeste zieken vragen niet om ons en wanneer zij tot een kerkgenootschap behoren, zouden wij hen, wanneer zij ons toch vroegen, in de eerste plaats naar hun eigen herder en hun eigen ouderlingen verwijzen. Wij ontvangen dikwijls brieven van lezers, die ons verzoeken bij een zieke vriend of een ziek familielid aan te gaan. Dit loopt vrijwel altijd op teleurstelling uit, want zulke mensen stellen ons bezoek meestal niet op prijs. En voor degene, die het vraagt, is het vaak alleen maar een afschuifsysteem! EN ALS EEN PREDIKANT UW HULP ZOU INROEPEN? Ook deze kan de zorg en de opdracht, die hij voor de gemeen teleden heeft, en voor degenen, met wie hij in aanraking komt, niet afschuiven naar een Pinksterbroeder. Ook de briefschrijvers moeten zelf hun vrienden of familieleden benaderen. Deze zijn im mers niet onze ooms of tantes, of onze vrienden, maar de hunne. Niet wij dragen de verantwoordelijkheid, maar zij! HET ZOU TOCH EEN MACHTIGE MANIFESTATIE ZIJN, ALS VELE GEHANDICAPTEN, GEZOND EN WEL DE HEER GIN GEN PRIJZEN IN HET OPENBAAR. WAAROM MOET ER ZO VEEL LIJDEN EN GEBONDENHEID ZIJN, ALS ER MENSEN OP DE WERELD RONDLOPEN DIE WETEN HOE KWET SUREN VAN GEEST, ZIEL EN LICHAAM GENEZEN KUNNEN WORDEN? Een ziekenhuis is niet de geschikte plaats voor geloofsgene- zing. Hier toch zijn alle gedachten gericht op de ziekte en op de hulp, die de medische behandeling brengen kan. Wij hebben geen bezwaar tegen medische behandeling, maar het is heel moeilijk, om iemand aan zijn vertrouwen op de arts te onttrekken en zijn geloofsoog alleen op Jezus te richten. De zieke komt daarmee in al lerlei conflicten en spanningen, temeer daar velen geleerd is in hun toestand te berusten en zelfs de ziekte als ons van Gods Va derhand toekomend te aanvaarden. HOE WORDT IEMAND DAN DOOR HET GELOOF GENEZEN? De eerste voorwaarde voor geloofsgenezing is de overtuiging De Heer wil de ziekte niet en ik wil het ook niet. Ik wil de Hee dienen met een gezond lichaam. De geloofsgenezing heeft een bodem nodig van innerlijke zeker heid, rust en standvastigheid. Wij hebben mensen wonderlijk ziei genezen, die later weer instortten, doordat in hun hart twijfel er ongeloof gezaaid werd. HOE REALISEERT EN PRAKTIZEERT U DAT IN DE GE MEENTEN?. In onze gemeente prediken wij eerst het woord des geloofs en bidden daarna of de Heer zijn Woord bevestigen wil. Wij beginnen niet met zieken de handen op te leggen, maar wachten op de doorwerking van de Geest van God. Wij zijn niet geroepen alle lijden uit de wereld te helpen. Dit deed Jezus ook niet. Voor wij met een zieke bidden, zal deze toch eerst oprecht zijn hart aan de Heer moeten schenken, met zijn zonden moeten breken en be vrijd worden van zijn verslaafdheden. VOLGDE JEZUS DEZE METHODE OOK? Er waren zieken, die vol geloof tot Jezus kwamen of tot hen, die de naam van Jezus verkondigden. Hun geschiedde naar hun geloof. Zij ontvingen- wat zij verwachtten en datgene, waarop zij hoopten. Zij wisten dat Hij van wie zij het verwachtten, machtig en bereid was het te geven. U GAAT DUS STERK ER VANUIT DAT MEN GELOOF HEEFT VOOR ZIJN GENEZING? Jezus sprak tot verschillenden: Groot is uw geloof. In onze tegenwoordige tijd zouden deze lijders vragen om handoplegging, of om de komst van de oudsten hunner kerk voor zalving. HET ONGELOOF HOUDT DUS GENEZING TEGEN? Er staat ergens dat Jezus op een bepaalde plaats niet vele krachten kon doen vanwege hun ongeloof. Deze mensen kwamen niet naar voren! VERLIEP EEN GENEZING DUS ALTIJD VOLGENS DE DOOR U GENOEMDE METHODE? Soms werd ook wel een genezing bewerkt als teken van Je zus' heerlijkheid en om de schare te verzamelen, b.v. bij Petrus met de verlamde aan de schone poort. Het gebeurt ook dat de discipelen vragen of de Here tekenen en wonderen wil doen om Zijn Woord te bevestigen. (Hand. 4 30). KAN IEMAND OOK UIT ZICHZELF GENEZEN WORDEN, ZON DER HANDOPLEGGING? Er is een genezing, die de gelovige ten deel valt krachtens de werking van de Heilige Geest die in hem is. „Dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, die in u woont" (Rom. 8 11). Let wel, dat hier sprake is van een sterfelijk lichaam en dat levend maken betekent functioneren naar de wetten van God. MAAKT U HET ZICH, DOOR AL DE VOORWAARDEN DIE U HIER NOEMT, NIET WAT TE GEMAKKELIJK TEN AANZIEN VAN DE CONSEQUENTIES VAN UW LEER? OM HET NIET GENEZEN VAN ELKE ZIEKE WIE DE HANDEN OPGELEGD WORDT, MAAR TE KUNNEN MOTIVEREN? Wij brengen de mensen eerst tot Jezus en spreken met hen over het Koninkrijk Gods, dat is vrede, gerechtigheid en blijd schap. Daar een ziekte, bij de gelovige, essentiële delen van dit Koninkrijk aantast, namelijk vrede en blijdscha zal hij genezing ontvangen, indien zijn wil gericht is op dit Koninkrijk. In onze ge meente zien wij heerlijke wonderen gebeuren en wij strijden voor de „overoude puinhopen" die nog niet genezen zijn. Wij bidden niet voor iedere willekeurige zieke, maar werpen ons in de strijd voor hen, die de Heer op onze weg brengt. Zo doen wij het toch ook met de verslaafden en gebondenen... DUS ALLEEN MAAR VOOR HEN DIE OP UW WEG GEBRACHT WORDEN? Wij hebben geen opdracht in een trein te stappen en alle boze machten in de mensen te binden. Verder geloven wij dat elke pre diker dezelfde opdracht heeft als wij, want de Here eist van de herder Zijner schapen, dat zij het zwakke versterken en het zie ke genezen, zoals duidelijk in Ezech. 34 staat. KUNT U DEZE EIS VOLBRENGEN? Wij behoren tot degenen, die evenals de apostel Paulus het nog niet gegrepen hebben en ook nog niet volmaakt zijn. Wij ja gen er echter naar met ons ganse hart. Wij weten dat de kracht tot genezing en de kennis en de wijsheid gaven zijn van de Hei lige Geest. Wij bidden dat de Heer in ons en in onze broeders en zusters, die-de Heilige Geest ontvangen hebben, die gaven waarnaar wij ijveren, tot rijke ontplooiing mag brengen. U LEERT DAT GOD DE ZIEKTE NIET WIL. MAAR HOEVE- LEN ZIJN JUIST DAARDOOR TOT INKEER GEBRACHT? God heeft liever dat men zonder ziekte tot inkeer komt. BEST MOGELIJK. MAAR VELEN GELOVEN MET DE HAND OP DE BIJBEL, DAT GOD VOL BEWOGENHEID EN LIEFDE IN ZIJN VOORZIENIG BESTEL ALLE DINGEN DOET MEDE WERKEN TEN GOEDE, ZELFS HET KWAAD DAT HIJ ONS IN DIT JAMMERDAL TOESCHIKT. HET LAATSTE WOORD ZAL HIEROVER NOG WEL NIET GESPRÓKEN ZIJN. DAAROM IETS ANDERS: HEEFT EEN MEDICUS IN UW KRINGEN NOG WEL EEN FUNCTIE? Beslist'wel. Een arts, en zeker als hij Christen is, is Gods mede-arbeider. Gods helper tegen de ziekten. Wij moeten nooit in een kramp vervallen, alsof elke ziekte door geloof genezen moet worden. Wij dwingen nooit iets af. Iemand die meent voor zijn kwaal een dokter te moeten consulteren, zullen wij dat niet ver hinderen. Dat mag ook niet. Een gespannen mens is ook moeilijk door handoplegging te genezen. Nogmaals, elk mens is daar vrij in. God werkt ook door de medici. EEN ARTS KAN DUS, EVENALS EEN SPECIALIST OF ANDE RE MEDICUS, EEN PINKSTERGELOVIGE ZIJN? En of! Ik heb een goede vriend, een chirurg, die Gerefor meerd was. Op een onzer bijeenkomsten gaf hij zijn hart volledig aan de Heer. Nu is hij in zijn beroep bewust Gods mede-arbeider. EEN MAGNETISEUR IS DAT DUS OOK?... Zeer beslist niet! Elke paranormale begaafdheid is uit de dui vel. De magnetiseur werkt met bovennatuurlijke, demonische krachten. U DURFT VEEL BEWEREN. DE DUIVEL WERKT ZICHZELF TOCH TEGEN, ALS HIJ LIJDEN GAAT VERZACHTEN OF WEGNEMEN, ZOALS MAGNETISEURS DOEN? Dat dacht u maar. Ieder die in aanraking gekomen is met magnetisme, waarzeggerij of enig ander occultisme, is daardoor een gebondene van de Satan geworden. DE WETENSCHAP KOMT STEEDS MEER TOT DE ONTDEK KING DAT MAGNETISME EEN ZUIVERE, NATUURLIJKE UITSTRALING IS VAN EEN BIOLOGISCHE CONSTRUCTIE Dat is nooit te bewijzen. De uitstraling is demonisch en niet biologisch. MOGEN WIJ EEN EENVOUDIG BEWIJS NOEMEN: RADIUM STRAALT OOK UIT. SOMS ZELFS GENEZEND. IS DAT DAN OOK DEMONISCH? (Even aarzelt de scherpzinnige denker. Dan schiet zijn vrouw hem te hulp). Mevrouw: De uitstraling van radium is passief en ongewild. Een magnetiseur straalt bewust uit en wordt gedreven door een demon. De bovennatuurlijke begaafdheid van de magne tiseur is de duivelse tegenhanger van de met Gods Qeest toege ruste gelovige. Is het niet merkwaardig dat christenen wel naar magnetiseurs lopen en tegelijkertijd weigeren te ijveren naar de geestelijke gaven, die God schenkt? PARANORMAAL BEGAAFDEN ZIJN ZICH DEZE GAVE NIET \LTIJD BEWUST EN STRALEN DUS PASSIEF UIT, ZONDER HET TE WETEN. HOE KAN DAT DAN? Mevrouw: Dan heeft de boze macht toch reeds bezit van hen genomen en zal hen gaan overheersen, waardoor zijzelf en dege nen die met hen in aanraking komen, een prooi van Satan wor den. Van den Brink: De bijbel kent geen strijken, maar alleen handoplegging. Naaman de Syriër, de heiden en afgodendienaar, dacht bestreken te zullen worden, maar Eliza kwam zelfs in dit geval niet naar buiten! GELOOFT U DE VAL IN ADAM? Er bestaat geen erfschuld en geen erfsmet. Dat zijn uitvindin gen van filosofische geleerden. Indien de zonde erfgoed is, dan zou de genade dit volgens Romeinen 5 19 en 18 ook moeten zijn. Indien wij rein zijn door het Woord dat gesproken is, waarom kunnen dan onze kinderen de genade ook niet erven? Door de leer der erfzonde maakt men de zonde tot een biologisch ver schijnsel. God zegt uitdrukkelijk in Ezechiël 18 dat Hij de zonden der vaderen niet straft aan de kinderen. Wij zullen en kunnen niet gestraft worden voor de zonde die Adam deed. Erfsmet is een dogmatisch verzinsel, en iedere theoloog heeft er een andere me ning over. Wel bezoekt God de zonde van de afgoderij (het occul tisme) tot in het derde en het vierde geslacht, dat wil zeggen dat Hij de machten toelaat in de geslachten werkzaam te zijn. ALS EEN KIND OPGROEIT, IS HET ANDERS SPOEDIG MERK BAAR DAT HIJ GENEIGD IS TOT HET KWADE, OF BE SPEURT U DAT NIET? Kom nou! Een zuigeling zondigt niet Wat wij voor zonden aanzien, zijn doodgewone, natuurlijke neigingen. Onlustgevoelens bij pijn, honger, kou zijn reacties van onbehagen bij het kind. DUS EEN MENS WORDT REIN GEBOREN? Ik zou het zo willen stellen: een mens wordt met een „groen", dat is met een natuurlijk hart geboren. Een mens zondigt uit zich zelf niet, maar hij wordt verleid door een boze geest, die soms zelfs bezit van hem neemt en hem dan tot zondigen dwingt. Jaco bus 1 14 en Psalm 7 15 wijzen er op, dat de zonde een vrucht is van gemeenschap met boze geesten. Zo wordt ook de eeuwige staat van de mens na dit leven bepaald door de geest met wie hij in gemeenschap leefde. De geest der duisternis zal hem naar de afgrond meesleuren en de Heilige Geest zal hem in het Konink rijk Gods voeren. WEDERGEBOORTE IS DUS NIET NODIG, IN VERBAND MET DAT GROENE HART? Ieder mens heeft met boze geesten gemeenschap gehad, want de wereld ligt in het boze. Van nature is het voor de mens onmo gelijk aan de beïnvloeding van boze geesten te ontsnappen. Daar om moet ieder mens wedergeboren worden. Wie er echter een theologisch begrip van maakt, voert dit door tot zuigelingen en veronderstelt zelfs bij een kind een wedergeboorte voor de natuur lijke geboorte! KRIJGT DE MENS NA DE DOOD NOG WEER EEN KANS OP REDDING? Ik geloof daar niet in, want de bijbel spreekt er niet van. Het is dus een ernstige zaak om in dit leven te breken met de dui vel en zijn demonen en vervuld te worden met de Heilige Geest, wat een bijzonder heerlijke ervaring is. Wedergeboorte is noodza kelijk, want hierdoor worden wij als een cel ingeplant in het lichaam van Christus. WAT BEDOELT U DAARMEE? Naar de uitwendige mens zijn wij hier cp aarde, maar naar de inwendige mens, die des harten (geest en ziel) zijn wij in de hemel, deel uitmakende van het mystieke lichaam van Christus, dat is de ware gemeente. EN DE OPSTANDING DER DODEN DAN? Bij de opstanding wordt de onzienlijke, geestelijke mens op gewekt, de mens die in Christus is (1 Cor. 15 44). Deze ontvangt een verheerlijkt lichaam, waarin geen man of vrouw meer is. LEEFT DE GELOVIGE BEWUST VOORT NA DE OPSTAN DING? Zeer zeker! Wij krijgen weer vlees en bloed en zijn toch niet aan de aarde, aan tijd of plaats gebonden. Jezus kon na zijn op standing zich geestelijk verplaatsen en zichtbaar worden. Wij zul len Zijn heerlijk lichaam gelijkvormig worden. IS ER OOK EEN HERKENNEN VAN ELKAAR? Wij herkennen degenen met wie wij nu reeds in de geest ver bonden zijn geweest. Die zijn onze vaders, moeders, broeders en zusters. Ik zal daar bijvoorbeeld mijn vrouw herkennen als een zuster in Christus."Natuurlijke banden vallen weg. MEN ZEGT DAT U EEN PERFECTIONIST BENT. VOELT U ZICH VOLMAAKT? Christus is de spiegel, waarin ik kijken moet. Ik moet Zijn geestelijke structuur dragen en volmaakt worden, gelijk Hij vol maakt is, Paulus zegt in één adem: Ik jaag naar de volmaakt heid en: In zoverre wij volmaakt zijn. Een gaaf kind is vol maakt, maar nog niet volwassen. In Efeze staat: „Dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in elk opzicht naar Hem toe". STRUIKELT U DAN NOOIT?... Als ik woorden gehad heb, bijvoorbeeld met onze medewer kers, maak ik dat voor de avond weer goed. Als ik verkeerde neigingen voel opkomen, werïersta ik de boze in de naam van Christus. U ZONDIGT DUS NIET MEER?... Indien ik gezondigd heb, ben ik ergens bezweken voor de verleiding of de druk van de boze. Dan zal ik mijn zonden be lijden en laten. Mijn vrouw en ik kunnen ons niet permitteren in de zonde te leven. Als voorganger kan ik elk ogenblik bij een zieke geroepen worden of bij iemand, die door een boze macht gebonden of gekweld wordt. Als er zonde in mij is, kan ik niets doen. Dan is er geen kracht in mij en helpt meestal ook de op legging van handen niet. DOET U DAT DAN VAAK? Het komt herhaaldelijk voor. (Scherp ratelt plotseling de te lefoon. Wij horen een jubelende vrouwestem en merken aan de reacties van Van den Brink, dat er iets vrolijks gebeurd moet zijn). Daar belt mij zo juist een zuster, die ik dezer dagen de han den opgelegd heb. Zij was jarenlang door een demonische macht gebonden, die haar het leven met Christus praktisch onmogelijk maakte. Op dit tijdstip heb ik haar voor het eerst „Prijst de Heer!" horen zeggen. Ze riep het wel een paar keer door de te lefoon. Zij heeft ook voor het eerst in tongen gesproken, deelde ze mij mede. Deze reacties zijn spijs en drank voor mij. Zij ge ven grote blijdschap in mijn leven. (Van den Brink straalt...) DOET U NOOIT AAN SPORT OF KIJKT U NOOIT TV?... Ik heb er geen behoefte aan. Ik kan mijn tijd wel beter ge bruiken. Wij verbieden het in de gemeente niet. Het leven nr Christus in de hemelse gewesten door de Heilige Geest gee echter zoveel blijdschap en levensvulling, dat de andere dingc hun waarde verliezen. U KIJKT OOK NIET ALS AJAX SPEELT?... Ik bemoei mij niet met Ajax. U PROBEERT DUS EEN PERFECTIONIST TE ZIJN? VOL MAAKT TE WORDEN. PAULUS ROEPT ECHTER UIT: IF ELLENDIG MENS. ALS IK HET GOEDE WIL DOEN, LIGT HET KWADE MIJ BIJ... Dit was de strijd in Paulus' leven voor zijn bekering, toen hij nog onder de wet was. Later functioneerde de „Wet van de Geest des levens" in hem. Deze had hem vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods (Rom. 8 2). De hedendaagse kerk blijft onder de wet van de Sinai en komt niet onder die van de Geest. Men zegt: Wij blijven zondaars tot de dood. Daarom neemt men de woorden van Paulus: Ik jaag naar de volmaakt heid, niet au sérieux. Men gelooft niet in de mogelijkheid ervan. GAAN DEZE KERKMENSEN ALLEN VOLGENS U VERLOREN, DOOR DIT TEKORT?... Gelukkig niet. Ieder die wedergeboren is en God liefheeft, is en wordt gered! Maar het is jammer dat de kerk niet verder gaat. Zij verkondigt de vergeving van zonden en dat is goed. Maar zij verzuimt de prediking over de doop in de Heilige Geest en over de geestelijke gaven, zoals hemelse wijsheid, kennis van de onzienlijke wereld, spreken in tongen, profetie, gaven van genezingen, krachten. Ook geeft zij niet het antwoord op de nood van zonde en ziekte, zoals ik in het begin reeds opmerkte. U HAD HET OVER HET SPREKEN IN TONGEN. WAT IS EIGENLIJK DE GLOSSOLALIE? Dit is een specifiek geestelijke gave. Tongentaai is een gees telijke taal. Als wij normaal spreken, worden onze gedachten in de geest geboren. Het verstand zet die gedachten om in woor den. Bij tongentaai zet Gods Geest mijn gedachten om in woor den van een vreemde taal, die mijn mond uitspreekt. Deze woor den kunnen een aardse of hemelse taal vormen. DE KERK LEERT DAT DE TONGENTAAL EEN BEPAALDE TIJD FUNCTIONEERDE IN DE EERSTE CHRISTENGEMEEN TE. ZODRA DE KERK MONDIG WERD, HIELD MEN ERMEE OP, OMDAT HET GEEN ZIN MEER HAD... Een kerk wordt niet mondig door de eeuwen van haar be staan, maar doordat haar leden volwassen worden. De tongentaai heeft nog dezelfde functie als in de tijd van de apostelen. Zij is een gave, die de kerk niet verachten mag, wil zij de Heili ge Geest niet bedroeven. PAULUS ZEGT ANDERS NADRUKKELIJK IN 1 COR. 14 DAT MEN DE GLOSSOLALIE VOORAL NIET MOET ZIEN ALS DE GROOTSTE GEESTELIJKE GAVE!... ALS HIJ IN HET VIER DE VERS HUN DUIDELIJK MAAKT, DAT PROFETEREN MééR IS, WAAR MAAKT DE PINKSTERGEMEENTE ZICH NU DAN ZO DIK OM?.., Toegegeven dat Paulus de gave der profetie hoger stelt. Niettemin stelt hij concreet: „Ik wilde dat gij allen in tongen spraakt" (vers 5). Hij vindt de tongentaai belangrijk en wij ook. Wat het profeteren betreft, dringt de apostel erop aan, dat allen profeteren. Doet men dat soms in de kerk? MAAR ONTAARDT DE TONGENTAAL NIET IN EEN BRAB BELTAALTJE, DAAR PAULUS IN VERS 23 STELT: INDIEN DAN DE GEHELE GEMEENTE BIJEENGEKOMEN IS EN ALLEN IN TONGEN SPREKEN, EN ER KOMEN TOEHOOR DERS OF ONGELOVIGEN BINNEN, ZULLEN ZIJ DAN NIET ZEGGEN, DAT GIJ WARTAAL SPREEKT?... De kerk kritiseert ons hierover zonder dat zij daartoe het recht heeft. Zij wijst op de uitwassen en de misbruiken van de tongentaai, maar gooit daarbij met het badwater het kind weg! Paulus zegt in vers 18: „Ik dank God, dat ik MEER dan gij allen in tongen spreek"... Als men dit Paulus kan nazeggen, sta ik open voor kritiek. Als men echter niet zelf één woord in ton gen spreekt, hoe zal men dan in staat zijn de uitwassen ervan bij anderen te corrigeren? Laat men toch de Bijbel onbevoor oordeeld lezen! In de aangehaalde tekst kritiseert Paulus het spreken in tongen niet, maar het moet volgens hem de buiten staander vreemd aandoen, wanneer velen tezamen spreken „ie der in zijn eigen taal". BESTAAT ER OOK EEN ZINGEN IN TONGEN? Op onze samenkomsten zingen wij psalmen, lofzangen en ook „geestes"-liederen. Wij zingen in tongen naardat de Geest ons geeft uit te spreken. Paulus deed dit ook. In vers 15 van hetzelfde hoofdstuk zegt hij: „Ik zal lofzingen met mijn geest (in tongen), maar ook lofzingen met mijn verstand." Dit geldt ook voor het gebed. Wij kunnen in de geest bidden en ook met het verstand bidden. BENT U VOOR DE OECUMENISCHE BEWEGING? Neen, ik zie daar geen heil in. VOELT U VOOR ASCESE? Ik hecht er geen waarde aan. Het is echt niet zo, dat iets wat je graag doet, verkeerd moet zijn. In bepaalde gevallen heeft vasten in combinatie met bidden wel ter dege betekenis. BELIJDT U DE TRINITEIT? In de leer der drieëenheid heb ik geen bepaald inzicht. Ik ben er niet voor en er ook niet tegen. Wel geloof ik concreet in de godheid van de Zoon. Het woord drieëenheid komt in de Bijbel niet voor. HECHT U WAARDE AAN DE BELIJDENISGESCHRIFTEN?... Het kan nuttig zijn geloofswaarheden en geloofsinhoud duide lijk te formuleren, maar dan volledig in overeenstemming met het geïnspireerde Woord van God. De belijdenisgeschriften die u bedoelt, zijn opgesteld door mensen, die geen inzicht hadden in de geestelijke gaven, noch in de hemelse gewesten. Zij zijn ook niet absoluut, maar alleszins voor verbetering vatbaar. Zo komt de volle raad Gods in de verlossing, de genezing, het herstel van de mens, de heiligmaking en het doel van God met de mens niet tot zijn recht. HEEFT U WAARDERING VOOR DE GEREFORMEERDE GE ZINDTE? Zeker wel. Zij doet een goed werk met het brengen van de boodschap van Gods genade, ook al predikt zij niet de volle ver lossing. Dat zij bijbelgetrouw wil zijn is uiteraard ook een plus punt. Zij biedt echter geen reële oplossing voor de nood van de zonde en de ziekte. WAT DUNKT U OVER ISRAëL IN ONZE TIJD? De terugkeer van Israël naar zijn land is zeker een bewijs, dat God Zijn volk niet verstoten heeft. Anders zou Hij volgens Jesaja 1 ermee moeten handelen als met Sodom en Gomorra. God heeft dit volk als een volk onder de andere en de middel muur des afscheidsels weggenomen. Israël wordt behouden, zoals ieder uit de volken behouden wordt door het aannemen van Je zus Christus. Het zal zijn één kudde en één Herder. BROEDER VAN DEN BRINK, ONZE HARTELIJKE DANK VOOR UW SPONTANE EN GEWAARDEERDE MEDEWER KING! Copyright: Rik Valkenburg.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 8