CHAUFFEUR ZAG AFBUIGING WEG TE LAAT I
Groot alarm na
omslaan tankauto
Vredesapostel straks op
oorlogsbodem „piraat"
Breukelen leeft in angst
voor brandstichter
IN HOIIAND
i rSi RAIFFEISENBANK
Containertrein
door Europa
spaarbank en alle bankzaken
Vier gezinnen
in Beek (L.)
geëvacueerd
i wegens
gevaar voor
explosie
vloeibaar gas
Israëliër A. Nathan wil vredesoproepen richten tot
Arabische landen vanuit de Middellandse Zee
Hoogleraar nam na
weigering verlof
ontslag
VAKANTIE
INGELICHT
„ZO GEBEURD"
SLAG
WET
Man aangehouden
voor ontucht
met dochtertjes
N.V.V. wenst een
sociale planning
Juristen hekelen
Duvalier
NA ZESDE BRAND IN RUIM TWEE WEKEN:
met ruim
2 miljoen
spaarders
Vier weken
Veranderen
Voor scholen
Geen feest voor
Tsjechische joden
Niet in kern
WOENSDAG 6 SEPTEMBER 1967
iiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiHiiiiHiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimiimiiii,
'iiiiimi mil i li li iiiiiiiiiiiiimiiiiiiKii i iiiiiiiiiiiiiiiiimi iiiimii i iiiiiiimiiiiiiiitiiiiiiiii i in li li li ■iiiiiiiiiiiiiiimiij.
A De gekantelde Franse tankwagen
met 40.000 liter propyleen op de
toerit naar rijksweg 9. Met het oog
op het ontploffingsgevaar werd
het verkeer stopgezet en later om
geleid.
.iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiimimmiimiiM
AMSTERDAM De Israëliër Abie Nathan uit Tel Aviv
heeft in Amsterdam een schip gevonden, waarop hij een
piratenzender wil vestigen om van de Middellandse Zee
uit, vredesoproepen te richten tot de Arabische landen en
Israël.
Nathan heeft het oog op de afgedankte Duitse kanonneer
boot Hoche, die de firma Mantel in Amsterdam te koop
heeft aangeboden voor een kwart miljoen gulden. Nathan
komt een ton tekort, maar hij hoopt desondanks tot za
ken te kunnen komen. Technici van de Radio Corpora
tion of America bekijken alvast hoe er een zender en stu
dio's op het schip moeten worden gebouwd.
Als alles loopt volgens de plannen van Nathan, die in zijn
land en ook daarbuiten bekend staat als vredesapostel
nummer één, zal de piratenzender al over enkele weken
onder de naam Sjaloom Stem van de vrede in de
lucht zijn.
A Abie Nathan (rechts), Israels „vredes-
piloot" die sinds enige tijd in Amster
dam verblijft om een „piraten-zender"
te kopen waarmee hij de Arabisch
sprekende landen wil bestrijken, voer
de gisteren in gezelschap van een
Zwitserse ingenieur besprekingen aan
boord van het afgedankte Duitse
Nato-schip „Hoche" in de Amster
damse haven.
MAASTRICHT Als een reusachtig projectiel lag vannacht een met twin
tigduizend kilo vloeibaar gas geladen tankauto bij Beek op de weg.
Vier gezinnen die bij de oprit naar de rijksweg ten zuiden van Beek
wonen, zijn wegens het explosiegevaar geëvacueerd.
De tankauto had gistermorgen propyleen getankt bij de Nederlandse Staats
mijnen N.V. in Beek. De 21-jarige chauffeur Jean Charles August Steimer
uit Grenoble was nauwelijks vier kilometer op de terugrit naar Lyon ge
vorderd, toen hij door een verlegging van de oprit naar de Euro-route werd
misleid.
A De volgeladen tankauto kantelde
even ten zuiden van Beek, bij de
oprit naar de Europaweg.
■minimi
AMSTERDAM Omdat hij geen ver
lof heeft kunnen krijgen om voor een
jaar naar de Verenigde Staten te gaan,
heeft prof. dr. J. F. Staal ontslag geno
men als hoogleraar aan de universiteit
van Amsterdam
Prof. Staal gaf les in de wijsbegeerte.
Hij was directeur van het Instituut
voor filosofie en voorheen tevens secre
taris van de Centrale interfaculteit
(wijsbegeerte). Hij wilde naar Ameri
ka om daar zijn kennis te verrijken.
Men liet henv echter niet gaan.
„Prof Staal was nog maar kort aan
de universiteit verbonden, en hij is al
enige malen met verlof geweest", zo is
van de kant van de universiteit aange
voerd. „Het werd niet verdedigbaar ge
acht als hij er nu weer voor een tijd
uit zou zijn. Als hoogleraar moet je op
je post blijven." Prof. Staal, die sedert
vijf jaar hoogleraar was aan de Amster
damse universiteit, is inderdaad twee
keer met verlof geweest. Dat was in
perioden tussen Pasen en de zomerva
kantie.
Nu hij zijn ontslag genomen heeft,
gaat prof. Staal zaterdag naar Boston,
waar hij gaat doceren aan het Massa
chusetts institute of technology. „Het is
daar een centrum waar in vruchtbare
wisselwerking met wiskunde en psycho
logie de linguïstiek, de logica en de fi
losofie worden beoefend."
Prof. Staal werd in Amsterdam be
schouwd als een hoogst begaafd, doch
jong wetenschapsman, die bij zijn stu
denten in hoog aanzien stond.
ROTTERDAM Van het goederen
emplacement Waalhaven van de Ne
derlandse Spoorwegen is gisteravond uit
Rotterdam de eerste Terre-trein ver
trokken. Deze is speciaal ingericht
voor snel vervoer van containers door
Europa.
Deze trein wordt in Keulen samenge
voegd met een soortgelijke trein die
uit Antwerpen komt. Hij gaat dan ver
der naar Milaan en Florence. Voorlopig
zal deze lijn een keer per week worden
gereden. De rytyd van Rotterdam naar
Italië bedraagt ongeveer dertig uur.
Uit Rotterdam vertrokken zes wa
gens met elf lege containers. De trein
komt dindag terug met tien wagens
met geladen containers die zullen wor
den gelost bij de Europe Container Ter
minus aan de Margriethaven.
Het initiatief voor de oprichting van
Terre (Trans Europ Rail Route Express)
is uitgegaan van de Amerikaanse on
derneming Integrated Container Ser
vice. Het hoofdkantoor is in Brussel.
Voor het transport van de containers
heeft Terre contracten afgesloten met
de nationale Europese vervoersmaat
schappijen.
ARNHEM Op de autoweg van
Utrecht naar het Duitse Ruhrgebied is
gistermorgen ter hoogte van Arnhem
de achttienjarige scholier Peter Baruf-
ke uit Gelsenkirchen (Duitsland) door
een auto gegrepen en op slag gedood.
Hij reed tien meter te ver de af
buigende weg naar Geulle op en
draaide het stuur toen met een for
se haal naar links om zijn fout te
herstellen. Het gevaarte raakte uit
zijn balans en viel met een daveren
de klap tegen het wegdek. De chauf
feur werd licht gewond.
De Limburgse autoriteiten sloegen
onmiddellijk groot alarm om herha
ling van een ramp als in de Belgi
sche grensplaats Martelange te voor
komen. Op advies van de inspecteur
voor het staatstoezicht op de mijnen
in Limburg het Beeks loco-burge
meester (en distillateur) H. Sangers
een tankwagen uit Duisburg aanruk
ken.
Daarin werd gisteravond laat de
helft van de lading overgenomen.
De rest zou men in de loop van de
nacht laten ontsnappen en laten op
branden.
De loco-burgemeester vormde een
orde- en bewakingsdienst van vijf
tien gemeentewerklieden en mobili
seerde brandweer en politie om op
alles voorbereid te zijn. Dodelijk ver
moeid zei hij gisteravond: „Ik moest
wel snel maatregelen nemen. Onze
burgemeester is nog met vakantie
op Texel. Als hij terug is gaan we
onmiddellijk overleggen om nog in
de eerstvolgende raadsvergadering
een verordening op tafel te kunnen
leggen met het voorstel dit gevaar
lijke vervoer uit Beek te weren".
De kosten die gisteren zijn ge
maakt, zal de gemeente verhalen op
de eigenaar van de tankwagen, Fou-
vet et Mercier uit Fontaine-Izères.
Een lid van de directie ging giste
ren naar Beek onderweg, nadat de
chauffeur van de verongelukte auto,
een vriend van de chauffeur van de
rampauto in Martelange, hem tele
fonisch had ingelicht.
„Ik ben hier altijd bang voor ge
weest. Vooral nadat mijn vrienden
collega's in Martelange en op de
weg tussen Parijs en Chartres on
langs zijn verongelukt".
Jean Charles August Steimer uit
Grenoble maakte gisteren van zijn
angst voor dit gevaarlijke transport
van vloeibaar propaangas één van
de bij het kraken van lichte benzi
nes vrijkomende grondstoffen voor
kunstoffen over de weg geen ge
heim.
„Ik vind 't verschrikkelijk te den
ken wat er allemaal had kunnen ge
beuren. Nee, verder zeg ik nu lie
ver niets. Ik moet eerst praten met
de baas uit Parijs en de directie van
onze transportonderneming uit Fon
taine-Izères".
„Ik zag die afbuiging naar de gro
te weg net even te laat. Het was zo
gebeurd. Even een ruk naar links
aan het stuur en toen voelde ik de
wagen op de wielen overhellen. Ik
heb doodangst uitgestaan".
De tengere nauwelijks volwas
sen Fransman wreef zich terwijl
hij deze weinige woorden zenuwach
tig losliet, pijnlijk over zijn linker
bovenbeen.
Zondagmiddag was hij uit zijn
woonplaats vertrokken voor zijn eer
ste rit met de lege wegreus naar Ne
derland. Op de heenweg heeft hij
lang stilgestaan bij de ruines van de
tragische ramp, die zich op 21 au
gustus in Martelange voltrok. In dat
dorp tankte hij ook 'n nieuwe voor
raad dieselolie voor zijn tocht naar
de Polychemiebedrijven in het Lim
burgse Beek.
De Franse chauffeur zegt dat hij
de wagen daar maandagavond voor
belading heeft afgeleverd en toen
naar bed is gegaan. Tot acht uur
gistermorgen, vertelde hij aan de po
litie van Beek, heb ik geslapen. Na
alle formaliteiten te hebben afgewik
keld, startte hij de kolos rond half
elf en zette hem met vaardige hand
op de weg naar Lyon. Nauwelijks een
kwartier later hoorde opperwacht
meester Dral van de Rijkspolitie in
Geulle een daverende slag, die ver
dacht veel op een explosie leek.
Hij sloeg meteen groot alarm.
Binnen een kwartier werd bekend
welke grote gevaren dreigend boven
dat kruispunt bij de weg E 9 hingen.
Politiemannen uit Maastricht zetten
direct de wegen af. Het duurde wel
even eer het verkeer op de drukke
noord-zuid-route vice-versa langs
omwegen weer op gang kon wor
den gebracht.
Groot alarm luidde ook de klok bij
de veiligheidsdienst van de Staats
mijnen. Een tiental deskundigen
spoedden zich naar Beek. Aanvanke
lijk ontbrak in deze ploeg de eensge
zindheid om tot definitieve beslissin
gen te komen. Pas na langdurig over
leg met de inspecteur voor 't staats
toezicht op de mijnen in Limburg
kon Beeks loco-burgemeester H.
Asangers zijn beslissingen nemen.
Een woordvoerder van de Staats
mijnen in Heerlen wimpelde de ver
antwoordelijkheid van de transpor
ten van vloeibaar gas over de weg
geheel af op de transportondernemin
gen.
„Zodra deze produkten bij ons de
deur uit zijn, is de transportonderne
ming of de nieuwe eigenaar er voor
verantwoordelijk. Natuurlijk doet
men in gevallen als nu in Beek nooit
tevergeefs een beroep op onze vei
ligheidsdienst. Zelf beperken we ons
tot een uitgekiende veiligheid van 't
transport over de terreinen van on
ze chemie-bedrijven in Beek en Ge
leen", aldus deze woordvoerder.
Een verbod van het vervoer van
de (gevaarlijke) chemische produk
ten van Staatsmijnen wordt in dat
concern onmogelijk geacht. Dit zou,
zo zegt de veiligheidsdienst, fataal
zijn voor een groot deel van de in
dustriële bedrijvigheid in West-Euro-
pa.
Sinds 1966 bestaat een nieuwe ver
sie van het Europese akkoord betref
fende het internationaal goederen
transport over de weg. Dat akkoord
is nu al geratificeerd door Frank
rijk, Italië, België en Nederland. Ra
tificatie door Duitsland is spoedig te
verwachten.
De ontworpen vervoersvoorschrif-
ten en veiligheidsmaatregelen zullen
in Nederland binnenkort worden be
krachtigd in een wet voor vervoer
van gevaarlijke stoffen.
iiHimimiNimiiiiimiimiiiimmiiiiiiiiimmmmiimmimimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiimiimi»
DELFT De Delftse politie heeft de
39-jarige J. H. P. van V. aangehouden,
die ervan wordt verdacht ontucht te
hebben gepleegd met twee van zijn
dochtertjes, respectievelijk twaalf en
negen jaar oud. Zijn vrouw had bij de
politie aangifte gedaan.
Twee jaar geleden heeft de man zich
ook een keer aan een van zijn kinderen
vergrepen; de vrouw had hiervan geen
aangifte gedaan nadat de huisarts had
vastgesteld dat het kind geen nadelige
gevolgen had ondervonden.
Van V. is wegens diefstal en dron
kenschap al eerder in aanraking met de
politie geweest.
UTRECHT Het NVV wil af van de
jaarlijkse verrassing van de premie
verhoging van de sociale verzekerin
gen. Het vindt dat er een bewuste plan
ning voor het hele terrein van de so
ciale verzekering moet komen. De
werknemer met een inkomen beneden
de loongrens betaalt nu al gemiddeld
zestien procent aan sociale lasten, de
pensioenvoorziening niet meegerekend.
In de bladen van het Nederlands Ver
bond van vakverenigingen van deze
week wordt gezegd, dat maar op de
eenmaal ingeslagen weg wordt voortge
gaan tot men helemaal vastloopt en
dat men dan haastig naar een noodop
lossing zoekt die in de meeste gevallen
niet de beste zal zijn.
GENèVE. Het nieuwste bulletin
van de internationale commissie van
juristen maakt melding van een golf
van terreur in de Middenamerikaanse
republiek Haïti.
„De terechtstelling, kennelijk zonder
proces, van 19 officieren, het schijnpro
ces waarbij een andere belangrijke
groep van officieren ter dood werd ver
oordeeld en er beslag op hun bezittin
gen werd gelegd, de ongelooflijke druk
die, ongeacht de deplomatieke rechten
en gebruiken, op de ambassades wordt
uitgeoefend waar grote aantallen Haïti-
anen (velen van zeer goede naam) hun
toevlucht hebben genomen, om aan een
zekere dood te ontsnappen dit zijn
slechts een paar sprekende voorbeelden
van de huidige toestand. De laakbare
dictatuur van president Duvalier (Pa
pa Doe) heeft door zijn onbekwaam
heid, laksheid en corruptie het land tot
het economisch en sociaal meest ach
terlijke land van geheel Zuid-Amerika
gemaakt".
De commissie wordt gesteund door
een 46.000 juristen op alle continenten.
BREUKELEN „Wjj lopen de kans een tweede Ridderkerk te worden", zegt
de groepscommandant van de rijkspolitie in Breukelen, adjudant C/"Van der
Steeg.
De commandant van de Breukelse vrijwillige brandweer, P. Lemaire, voegt er
aan toe: „Als er niet vlug iets gebeurt lopen wij het risico dat er slachtoffers
vallen. Ik ben ervan overtuigd dat er een brandstichter aan het werk is. Ik maak
my zelfs sterk dat er meer dan één dader is".
Gisterochtend om vijf uur brak in
Breukelen voor de zesde maal in twee-
eneenhalve week brand uit. De vlam
men sloegen uit een opslagplaats van
Knoops Zadelfabriek aan de Rijks
straatweg, waar duizenden fiets- en
bromfietszadels op verzending lagen te
wachten. Toen de brandweer vijf minu
ten later arriveerde stortte het dak in.
De schade? De bedrijfsleider, J. van
de Wijngaarden, haalt de schouders op.
„Het is zo'n chaos, dat ik er nog geen
idee van heb", zegt hij.
Twee man van de technische recher-
ADVERTENTIE
STAAT [EN HUIS
Zóvelen geven hun
vertrouwen
aan de Raiffeisenbank.
Samen sparen zij meer
dan 5 miljard gulden.
Abie Nathan,-oud-piloot by de R.A.F., nu een ryk restaurateur uit Tel Aviv, ia
vredesapostel nummer één in het schynbaar eeuwige conflict tussen Israël en de
Arabische buren. Na opzienbarende vredesmissies naar Egypte, kondigde hy on
langs aan dat hy een piratenzender wilde stationeren in de Middellandse Zee om
daarmee vredesgedachten in de betrokken landen te bevorderen. Opnieuw haalde
vrijwel iedereen de schouders op, maar Abie Nathan heeft inmiddels in de Am
sterdamse haven het schip gevonden voor de piratenzender.
In Hotel Schiller in Amsterdam ver
telt hij: „Ik ben druk in onderhande
ling met de firma Mantel in Amster
dam. Via kennissen heb ik gehoord,
dat de heer Mantel een afgedankte
Duitse kanonneerboot te koop heeft.
Het oorlogsschip is afgeschreven om
dat het te ouderwets is. Het zou na
tuurlijk prachtig zijn als ik uitgere
kend een Duits oorlogsschip zou gaan
gebruiken als de eerste vredeszender
ter wereld. Het schip is in 1956 ge
bouwd en is nog in goede conditie. Er
wordt 250.000 gulden voor gevraagd,
maar ik heb 150.000 gulden. Ik hoop tot
zaken te komen", vertelt doorzetter
Nathan.
Er zal nog'een ton nodig zijn om de
oorlogsbodem om te bouwen tot zend
station. In de Griekse haven Piraeus
ligt de hele uitrusting daarvoor al
klaar. Gisteren kwamen deskundigen
van de Radio Corporation of America
(RCA) uit Genève in ons land aan om
de mogelijkheden van de kanonneer
boot te bekijken.
„Kijk, het plan gaat in ieder geval
door. Ik hoop snel die ton ergens te
kunnen lenen. Als dat niet lukt moet ik
eerst terug naar Israël om dat geld
bij elkaar te brengen. Het zal alleen
enkele maanden vertraging betekenen.
Als de koop snel wordt gesloten, liggen
we binnen vier weken in de ex-territo
riale wateren te zenden. In Israël heb
ben zich veel artiesten gemeld die gra
tis om beurten veertien dagen willen
omroepen. Hier in Nederland heb ik
al verschillende aanbiedingen gehad
van studenten en anderen die gratis op
het schip willen gaan werken. Het plan
zal zeker slagen".
Nathan beschikt ook over gratis om
roepers die in de Arabische talen vre
desboodschappen de lucht in kunnen
sturen van het schip dat de naam Sja
loom (vrede) zal krijgen. Ook tekst
schrijvers voor reclameboodschappen
hebben zich al aangeboden. Abie Na
than verwacht niet dat hij veel adver
teerders uit de Arabische landen zal
krijgen, maar ook dat weerhoudt hem
niet
„We nemen gewoon wat Arabische
firma's waar we gratis reclame voor
gaan maken om een begin te hebben.
Radio is van groot belang bij de be-
invloeding van de bevolking in de Ara
bische landen. De haatcampagne zullen
we vervangen door vredesboodschap
pen. Het station zal zichzelf aankondi
gen als „Voice of peace" (Stem van de
Vrede).
De vrijgezel Nathan gelooft niet, dat
de Arabieren anti-semitisch zijn. Het
gaat erom de mening bij beide partijen
zo te veranderen dat men zich gaat
realiseren dat buren in vrede met el
kaar kunnen leven. De Israëliërs moe
ten ervoor zorgen dat ze geen vreem
den blijven in een Arabische omgeving.
Abie Nathan heeft al veel weerstan
den overwonnen, ook in Israël. Sommi
gen beschouwden hem als een verrader
omdat hij met de Arabieren ging pra
ten, maar oud-premier David Ben Goe-
rion is inmiddels overtuigd van de op
rechte bedoelingen van de vredesapos
tel uit Tel Aviv. In het vliegtuigje dat
hij van koning Hoessein van Jordanië
kocht, heeft Nathan de hele wereld al
bezocht: Tunis, Moskou, Amerika, In
dia en de paus in Rome.
Voorts stichtte hij in Nazareth een
school waar zowel joodse als Arabische
kinderen onderwijs krijgen. Omdat
Abie Nathan gelooft in integratie, vindt
hij die scholen het belangrijkst; im
mers, het beste is joodse en Arabische
kinderen op school al goed met elkaar
te laten omgaan.
Als de piratenzender Sjaloom geld
Als de piratenzender Sjaloom geld
gaat opleveren, zal dat worden ge
bruikt om meer dergelijke scholen te
stichten.
„Ik heb voor dit werk negenhonderd
liefdadigheidsinstellingen in Amerika
aangeschreven. Ik kreeg tweehonderd
antwoorden en in totaal vijf dollar. Het
is helaas nog steeds zo dat men voor
bewapening net zo veel geld kan lenen
als men wil. Voor vredeswerk heeft bij
na niemand een cent over".
Wat dat betreft geeft Abie Nathan 'n
duidelijk voorbeeld.
NEW YORK. Tsjrrho-Slowakije
heeft de plannen afgelast voor de vie
ring van het duizendjarig bestaan van
zyn Joodse gemeente, zo heeft het
Amerikaanse Joodse congres bekend
gemaakt.
Rabbijn Arthur J. Lelyveld, de voor
zitter van 't congres, noemde dit besluit
een nieuwe vijandige daad die het
straffe antisemitisme van Moskou
weerspiegelt. Hij legde verband tussen
het besluit en het feit, dat de Tsjechi
sche autoriteiten geen onderzoek heb
ben ingesteld naar de gewelddadige
dood van Charles H. Jordan, een Jood
se maatschappelijk werker die vorige
maand in Praag verdronk.
Cedok, het officiële Tsjechische reis
bureau, heeft meegedeeld dat de vie
ring volgend jaar niet door gaat „in
verband met de toestand in de wereld".
che van de Rijkspolitie in Amsterdam
zijn gisterochtend op verzoek van ad
judant Van der Steeg naar Breukelen
gekomen. Hij zegt: „Die zadels zijn zo
moeilijk in brand te krijgen, dat ze
heus niet gaan branden als je er een
lucifer bij houdt. Om de vlam in dat
spul te krijgen moet je echt je best
doen".
De branden in Breukelen begonnen
op vrijdag 18 augustus, 's Avonds om
kwart over negen sloegen de vlammen
huizenhoog uit de hooiberg van veehou
der L. Bijsterbos. „Van hooibroei kan
geen sprake zijn geweest", zegt zijn
vrouw. „Hooibroei begint in de kern
van de berg. Na de brand was het hart
van onze hooiberg onaangetast. Wij
hadden een (verzekerde) schade van
dertigduizend gulden".
De heer Bijsterbos heeft nu van de
schuur waar zijn hond slaapt, naar
zijn slaapkamer een draad lopen, die
is aangesloten op een geluidsinstallatie.
„Zo gauw de hond begint te grommen,
hoor ik hem", zegt hij. Hij overweegt
ook nog een kettinghond aan te schaf
fen.
De avond na de brand in de hooi
berg van de heer Bijsterbos, brak op
twee andere plaatsen in het dorp
brand uit: bij een fouragehandelaar en
bij een veehouder. „Toen was het ons
duidelijk dat er een pyromaan aan het
werk was", zegt mevrouw Bijsterbos.
De veehouder, die de tweede avond
het slachtoffer werd: „Ik doe geen oog
meer dicht. Ik heb zeker voor twintig
duizend gulden schade. Deskundigen
hebben uitgemaakt dat er geen sprake
is geweest van hooibroei".
„Nadat het bij mij had gebrand, heb
ik enkele nachten achter elkaar in het
dorp wacht gelopen. Zo'n pyromaan
is dan natuurlijk wel zo slim zich niet
te laten zien".
Op 28 augustus werd om tien uur
's avonds een dot poetskatoen in de
brievenbus van het gemeentehuis ge
stopt en in brand gestoken. De brand
weer was er snel bij. De schade viel
mee. Er verbrandden alleen wat post
stukken.
Drie dagen later brank branfl uit in
het schuurtje van weer een andere vee
houder. Er verbrandden een bromfiets
en twee fietsen. Dit is het enige geval
waarvan de politie zegt: „Dit kan een
ongeluk zijn geweest. Dit hoeft niet
per se 't werk te zijn geweest van een
pyromaan".
Adjudant Van der Steeg zegt: „Na
de brand bij Bijsterbos hebben we een
jongen aan de tand gevoeld die enkele
jaren geleden ook al werd verdacht
van brandstichting. Wij konden toen en
nu niets bewijzen".
„Wij houden nu met extra patrouilles
vooral de rand van het dorp in de ga
ten", zegt hij. „Daar staan de meeste
boerderijen".