CHAUFFEUR ZAG AFBUIGING WEG TE LAAT I Groot alarm na omslaan tankauto Vredesapostel straks op oorlogsbodem „piraat" Breukelen leeft in angst voor brandstichter IN HOIIAND i rSi RAIFFEISENBANK Containertrein door Europa spaarbank en alle bankzaken Vier gezinnen in Beek (L.) geëvacueerd i wegens gevaar voor explosie vloeibaar gas Israëliër A. Nathan wil vredesoproepen richten tot Arabische landen vanuit de Middellandse Zee Hoogleraar nam na weigering verlof ontslag VAKANTIE INGELICHT „ZO GEBEURD" SLAG WET Man aangehouden voor ontucht met dochtertjes N.V.V. wenst een sociale planning Juristen hekelen Duvalier NA ZESDE BRAND IN RUIM TWEE WEKEN: met ruim 2 miljoen spaarders Vier weken Veranderen Voor scholen Geen feest voor Tsjechische joden Niet in kern WOENSDAG 6 SEPTEMBER 1967 iiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiHiiiiHiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimiimiiii, 'iiiiimi mil i li li iiiiiiiiiiiiimiiiiiiKii i iiiiiiiiiiiiiiiiimi iiiimii i iiiiiiimiiiiiiiitiiiiiiiii i in li li li ■iiiiiiiiiiiiiiimiij. A De gekantelde Franse tankwagen met 40.000 liter propyleen op de toerit naar rijksweg 9. Met het oog op het ontploffingsgevaar werd het verkeer stopgezet en later om geleid. .iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiimimmiimiiM AMSTERDAM De Israëliër Abie Nathan uit Tel Aviv heeft in Amsterdam een schip gevonden, waarop hij een piratenzender wil vestigen om van de Middellandse Zee uit, vredesoproepen te richten tot de Arabische landen en Israël. Nathan heeft het oog op de afgedankte Duitse kanonneer boot Hoche, die de firma Mantel in Amsterdam te koop heeft aangeboden voor een kwart miljoen gulden. Nathan komt een ton tekort, maar hij hoopt desondanks tot za ken te kunnen komen. Technici van de Radio Corpora tion of America bekijken alvast hoe er een zender en stu dio's op het schip moeten worden gebouwd. Als alles loopt volgens de plannen van Nathan, die in zijn land en ook daarbuiten bekend staat als vredesapostel nummer één, zal de piratenzender al over enkele weken onder de naam Sjaloom Stem van de vrede in de lucht zijn. A Abie Nathan (rechts), Israels „vredes- piloot" die sinds enige tijd in Amster dam verblijft om een „piraten-zender" te kopen waarmee hij de Arabisch sprekende landen wil bestrijken, voer de gisteren in gezelschap van een Zwitserse ingenieur besprekingen aan boord van het afgedankte Duitse Nato-schip „Hoche" in de Amster damse haven. MAASTRICHT Als een reusachtig projectiel lag vannacht een met twin tigduizend kilo vloeibaar gas geladen tankauto bij Beek op de weg. Vier gezinnen die bij de oprit naar de rijksweg ten zuiden van Beek wonen, zijn wegens het explosiegevaar geëvacueerd. De tankauto had gistermorgen propyleen getankt bij de Nederlandse Staats mijnen N.V. in Beek. De 21-jarige chauffeur Jean Charles August Steimer uit Grenoble was nauwelijks vier kilometer op de terugrit naar Lyon ge vorderd, toen hij door een verlegging van de oprit naar de Euro-route werd misleid. A De volgeladen tankauto kantelde even ten zuiden van Beek, bij de oprit naar de Europaweg. ■minimi AMSTERDAM Omdat hij geen ver lof heeft kunnen krijgen om voor een jaar naar de Verenigde Staten te gaan, heeft prof. dr. J. F. Staal ontslag geno men als hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam Prof. Staal gaf les in de wijsbegeerte. Hij was directeur van het Instituut voor filosofie en voorheen tevens secre taris van de Centrale interfaculteit (wijsbegeerte). Hij wilde naar Ameri ka om daar zijn kennis te verrijken. Men liet henv echter niet gaan. „Prof Staal was nog maar kort aan de universiteit verbonden, en hij is al enige malen met verlof geweest", zo is van de kant van de universiteit aange voerd. „Het werd niet verdedigbaar ge acht als hij er nu weer voor een tijd uit zou zijn. Als hoogleraar moet je op je post blijven." Prof. Staal, die sedert vijf jaar hoogleraar was aan de Amster damse universiteit, is inderdaad twee keer met verlof geweest. Dat was in perioden tussen Pasen en de zomerva kantie. Nu hij zijn ontslag genomen heeft, gaat prof. Staal zaterdag naar Boston, waar hij gaat doceren aan het Massa chusetts institute of technology. „Het is daar een centrum waar in vruchtbare wisselwerking met wiskunde en psycho logie de linguïstiek, de logica en de fi losofie worden beoefend." Prof. Staal werd in Amsterdam be schouwd als een hoogst begaafd, doch jong wetenschapsman, die bij zijn stu denten in hoog aanzien stond. ROTTERDAM Van het goederen emplacement Waalhaven van de Ne derlandse Spoorwegen is gisteravond uit Rotterdam de eerste Terre-trein ver trokken. Deze is speciaal ingericht voor snel vervoer van containers door Europa. Deze trein wordt in Keulen samenge voegd met een soortgelijke trein die uit Antwerpen komt. Hij gaat dan ver der naar Milaan en Florence. Voorlopig zal deze lijn een keer per week worden gereden. De rytyd van Rotterdam naar Italië bedraagt ongeveer dertig uur. Uit Rotterdam vertrokken zes wa gens met elf lege containers. De trein komt dindag terug met tien wagens met geladen containers die zullen wor den gelost bij de Europe Container Ter minus aan de Margriethaven. Het initiatief voor de oprichting van Terre (Trans Europ Rail Route Express) is uitgegaan van de Amerikaanse on derneming Integrated Container Ser vice. Het hoofdkantoor is in Brussel. Voor het transport van de containers heeft Terre contracten afgesloten met de nationale Europese vervoersmaat schappijen. ARNHEM Op de autoweg van Utrecht naar het Duitse Ruhrgebied is gistermorgen ter hoogte van Arnhem de achttienjarige scholier Peter Baruf- ke uit Gelsenkirchen (Duitsland) door een auto gegrepen en op slag gedood. Hij reed tien meter te ver de af buigende weg naar Geulle op en draaide het stuur toen met een for se haal naar links om zijn fout te herstellen. Het gevaarte raakte uit zijn balans en viel met een daveren de klap tegen het wegdek. De chauf feur werd licht gewond. De Limburgse autoriteiten sloegen onmiddellijk groot alarm om herha ling van een ramp als in de Belgi sche grensplaats Martelange te voor komen. Op advies van de inspecteur voor het staatstoezicht op de mijnen in Limburg het Beeks loco-burge meester (en distillateur) H. Sangers een tankwagen uit Duisburg aanruk ken. Daarin werd gisteravond laat de helft van de lading overgenomen. De rest zou men in de loop van de nacht laten ontsnappen en laten op branden. De loco-burgemeester vormde een orde- en bewakingsdienst van vijf tien gemeentewerklieden en mobili seerde brandweer en politie om op alles voorbereid te zijn. Dodelijk ver moeid zei hij gisteravond: „Ik moest wel snel maatregelen nemen. Onze burgemeester is nog met vakantie op Texel. Als hij terug is gaan we onmiddellijk overleggen om nog in de eerstvolgende raadsvergadering een verordening op tafel te kunnen leggen met het voorstel dit gevaar lijke vervoer uit Beek te weren". De kosten die gisteren zijn ge maakt, zal de gemeente verhalen op de eigenaar van de tankwagen, Fou- vet et Mercier uit Fontaine-Izères. Een lid van de directie ging giste ren naar Beek onderweg, nadat de chauffeur van de verongelukte auto, een vriend van de chauffeur van de rampauto in Martelange, hem tele fonisch had ingelicht. „Ik ben hier altijd bang voor ge weest. Vooral nadat mijn vrienden collega's in Martelange en op de weg tussen Parijs en Chartres on langs zijn verongelukt". Jean Charles August Steimer uit Grenoble maakte gisteren van zijn angst voor dit gevaarlijke transport van vloeibaar propaangas één van de bij het kraken van lichte benzi nes vrijkomende grondstoffen voor kunstoffen over de weg geen ge heim. „Ik vind 't verschrikkelijk te den ken wat er allemaal had kunnen ge beuren. Nee, verder zeg ik nu lie ver niets. Ik moet eerst praten met de baas uit Parijs en de directie van onze transportonderneming uit Fon taine-Izères". „Ik zag die afbuiging naar de gro te weg net even te laat. Het was zo gebeurd. Even een ruk naar links aan het stuur en toen voelde ik de wagen op de wielen overhellen. Ik heb doodangst uitgestaan". De tengere nauwelijks volwas sen Fransman wreef zich terwijl hij deze weinige woorden zenuwach tig losliet, pijnlijk over zijn linker bovenbeen. Zondagmiddag was hij uit zijn woonplaats vertrokken voor zijn eer ste rit met de lege wegreus naar Ne derland. Op de heenweg heeft hij lang stilgestaan bij de ruines van de tragische ramp, die zich op 21 au gustus in Martelange voltrok. In dat dorp tankte hij ook 'n nieuwe voor raad dieselolie voor zijn tocht naar de Polychemiebedrijven in het Lim burgse Beek. De Franse chauffeur zegt dat hij de wagen daar maandagavond voor belading heeft afgeleverd en toen naar bed is gegaan. Tot acht uur gistermorgen, vertelde hij aan de po litie van Beek, heb ik geslapen. Na alle formaliteiten te hebben afgewik keld, startte hij de kolos rond half elf en zette hem met vaardige hand op de weg naar Lyon. Nauwelijks een kwartier later hoorde opperwacht meester Dral van de Rijkspolitie in Geulle een daverende slag, die ver dacht veel op een explosie leek. Hij sloeg meteen groot alarm. Binnen een kwartier werd bekend welke grote gevaren dreigend boven dat kruispunt bij de weg E 9 hingen. Politiemannen uit Maastricht zetten direct de wegen af. Het duurde wel even eer het verkeer op de drukke noord-zuid-route vice-versa langs omwegen weer op gang kon wor den gebracht. Groot alarm luidde ook de klok bij de veiligheidsdienst van de Staats mijnen. Een tiental deskundigen spoedden zich naar Beek. Aanvanke lijk ontbrak in deze ploeg de eensge zindheid om tot definitieve beslissin gen te komen. Pas na langdurig over leg met de inspecteur voor 't staats toezicht op de mijnen in Limburg kon Beeks loco-burgemeester H. Asangers zijn beslissingen nemen. Een woordvoerder van de Staats mijnen in Heerlen wimpelde de ver antwoordelijkheid van de transpor ten van vloeibaar gas over de weg geheel af op de transportondernemin gen. „Zodra deze produkten bij ons de deur uit zijn, is de transportonderne ming of de nieuwe eigenaar er voor verantwoordelijk. Natuurlijk doet men in gevallen als nu in Beek nooit tevergeefs een beroep op onze vei ligheidsdienst. Zelf beperken we ons tot een uitgekiende veiligheid van 't transport over de terreinen van on ze chemie-bedrijven in Beek en Ge leen", aldus deze woordvoerder. Een verbod van het vervoer van de (gevaarlijke) chemische produk ten van Staatsmijnen wordt in dat concern onmogelijk geacht. Dit zou, zo zegt de veiligheidsdienst, fataal zijn voor een groot deel van de in dustriële bedrijvigheid in West-Euro- pa. Sinds 1966 bestaat een nieuwe ver sie van het Europese akkoord betref fende het internationaal goederen transport over de weg. Dat akkoord is nu al geratificeerd door Frank rijk, Italië, België en Nederland. Ra tificatie door Duitsland is spoedig te verwachten. De ontworpen vervoersvoorschrif- ten en veiligheidsmaatregelen zullen in Nederland binnenkort worden be krachtigd in een wet voor vervoer van gevaarlijke stoffen. iiHimimiNimiiiiimiimiiiimmiiiiiiiiimmmmiimmimimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiimiimi» DELFT De Delftse politie heeft de 39-jarige J. H. P. van V. aangehouden, die ervan wordt verdacht ontucht te hebben gepleegd met twee van zijn dochtertjes, respectievelijk twaalf en negen jaar oud. Zijn vrouw had bij de politie aangifte gedaan. Twee jaar geleden heeft de man zich ook een keer aan een van zijn kinderen vergrepen; de vrouw had hiervan geen aangifte gedaan nadat de huisarts had vastgesteld dat het kind geen nadelige gevolgen had ondervonden. Van V. is wegens diefstal en dron kenschap al eerder in aanraking met de politie geweest. UTRECHT Het NVV wil af van de jaarlijkse verrassing van de premie verhoging van de sociale verzekerin gen. Het vindt dat er een bewuste plan ning voor het hele terrein van de so ciale verzekering moet komen. De werknemer met een inkomen beneden de loongrens betaalt nu al gemiddeld zestien procent aan sociale lasten, de pensioenvoorziening niet meegerekend. In de bladen van het Nederlands Ver bond van vakverenigingen van deze week wordt gezegd, dat maar op de eenmaal ingeslagen weg wordt voortge gaan tot men helemaal vastloopt en dat men dan haastig naar een noodop lossing zoekt die in de meeste gevallen niet de beste zal zijn. GENèVE. Het nieuwste bulletin van de internationale commissie van juristen maakt melding van een golf van terreur in de Middenamerikaanse republiek Haïti. „De terechtstelling, kennelijk zonder proces, van 19 officieren, het schijnpro ces waarbij een andere belangrijke groep van officieren ter dood werd ver oordeeld en er beslag op hun bezittin gen werd gelegd, de ongelooflijke druk die, ongeacht de deplomatieke rechten en gebruiken, op de ambassades wordt uitgeoefend waar grote aantallen Haïti- anen (velen van zeer goede naam) hun toevlucht hebben genomen, om aan een zekere dood te ontsnappen dit zijn slechts een paar sprekende voorbeelden van de huidige toestand. De laakbare dictatuur van president Duvalier (Pa pa Doe) heeft door zijn onbekwaam heid, laksheid en corruptie het land tot het economisch en sociaal meest ach terlijke land van geheel Zuid-Amerika gemaakt". De commissie wordt gesteund door een 46.000 juristen op alle continenten. BREUKELEN „Wjj lopen de kans een tweede Ridderkerk te worden", zegt de groepscommandant van de rijkspolitie in Breukelen, adjudant C/"Van der Steeg. De commandant van de Breukelse vrijwillige brandweer, P. Lemaire, voegt er aan toe: „Als er niet vlug iets gebeurt lopen wij het risico dat er slachtoffers vallen. Ik ben ervan overtuigd dat er een brandstichter aan het werk is. Ik maak my zelfs sterk dat er meer dan één dader is". Gisterochtend om vijf uur brak in Breukelen voor de zesde maal in twee- eneenhalve week brand uit. De vlam men sloegen uit een opslagplaats van Knoops Zadelfabriek aan de Rijks straatweg, waar duizenden fiets- en bromfietszadels op verzending lagen te wachten. Toen de brandweer vijf minu ten later arriveerde stortte het dak in. De schade? De bedrijfsleider, J. van de Wijngaarden, haalt de schouders op. „Het is zo'n chaos, dat ik er nog geen idee van heb", zegt hij. Twee man van de technische recher- ADVERTENTIE STAAT [EN HUIS Zóvelen geven hun vertrouwen aan de Raiffeisenbank. Samen sparen zij meer dan 5 miljard gulden. Abie Nathan,-oud-piloot by de R.A.F., nu een ryk restaurateur uit Tel Aviv, ia vredesapostel nummer één in het schynbaar eeuwige conflict tussen Israël en de Arabische buren. Na opzienbarende vredesmissies naar Egypte, kondigde hy on langs aan dat hy een piratenzender wilde stationeren in de Middellandse Zee om daarmee vredesgedachten in de betrokken landen te bevorderen. Opnieuw haalde vrijwel iedereen de schouders op, maar Abie Nathan heeft inmiddels in de Am sterdamse haven het schip gevonden voor de piratenzender. In Hotel Schiller in Amsterdam ver telt hij: „Ik ben druk in onderhande ling met de firma Mantel in Amster dam. Via kennissen heb ik gehoord, dat de heer Mantel een afgedankte Duitse kanonneerboot te koop heeft. Het oorlogsschip is afgeschreven om dat het te ouderwets is. Het zou na tuurlijk prachtig zijn als ik uitgere kend een Duits oorlogsschip zou gaan gebruiken als de eerste vredeszender ter wereld. Het schip is in 1956 ge bouwd en is nog in goede conditie. Er wordt 250.000 gulden voor gevraagd, maar ik heb 150.000 gulden. Ik hoop tot zaken te komen", vertelt doorzetter Nathan. Er zal nog'een ton nodig zijn om de oorlogsbodem om te bouwen tot zend station. In de Griekse haven Piraeus ligt de hele uitrusting daarvoor al klaar. Gisteren kwamen deskundigen van de Radio Corporation of America (RCA) uit Genève in ons land aan om de mogelijkheden van de kanonneer boot te bekijken. „Kijk, het plan gaat in ieder geval door. Ik hoop snel die ton ergens te kunnen lenen. Als dat niet lukt moet ik eerst terug naar Israël om dat geld bij elkaar te brengen. Het zal alleen enkele maanden vertraging betekenen. Als de koop snel wordt gesloten, liggen we binnen vier weken in de ex-territo riale wateren te zenden. In Israël heb ben zich veel artiesten gemeld die gra tis om beurten veertien dagen willen omroepen. Hier in Nederland heb ik al verschillende aanbiedingen gehad van studenten en anderen die gratis op het schip willen gaan werken. Het plan zal zeker slagen". Nathan beschikt ook over gratis om roepers die in de Arabische talen vre desboodschappen de lucht in kunnen sturen van het schip dat de naam Sja loom (vrede) zal krijgen. Ook tekst schrijvers voor reclameboodschappen hebben zich al aangeboden. Abie Na than verwacht niet dat hij veel adver teerders uit de Arabische landen zal krijgen, maar ook dat weerhoudt hem niet „We nemen gewoon wat Arabische firma's waar we gratis reclame voor gaan maken om een begin te hebben. Radio is van groot belang bij de be- invloeding van de bevolking in de Ara bische landen. De haatcampagne zullen we vervangen door vredesboodschap pen. Het station zal zichzelf aankondi gen als „Voice of peace" (Stem van de Vrede). De vrijgezel Nathan gelooft niet, dat de Arabieren anti-semitisch zijn. Het gaat erom de mening bij beide partijen zo te veranderen dat men zich gaat realiseren dat buren in vrede met el kaar kunnen leven. De Israëliërs moe ten ervoor zorgen dat ze geen vreem den blijven in een Arabische omgeving. Abie Nathan heeft al veel weerstan den overwonnen, ook in Israël. Sommi gen beschouwden hem als een verrader omdat hij met de Arabieren ging pra ten, maar oud-premier David Ben Goe- rion is inmiddels overtuigd van de op rechte bedoelingen van de vredesapos tel uit Tel Aviv. In het vliegtuigje dat hij van koning Hoessein van Jordanië kocht, heeft Nathan de hele wereld al bezocht: Tunis, Moskou, Amerika, In dia en de paus in Rome. Voorts stichtte hij in Nazareth een school waar zowel joodse als Arabische kinderen onderwijs krijgen. Omdat Abie Nathan gelooft in integratie, vindt hij die scholen het belangrijkst; im mers, het beste is joodse en Arabische kinderen op school al goed met elkaar te laten omgaan. Als de piratenzender Sjaloom geld Als de piratenzender Sjaloom geld gaat opleveren, zal dat worden ge bruikt om meer dergelijke scholen te stichten. „Ik heb voor dit werk negenhonderd liefdadigheidsinstellingen in Amerika aangeschreven. Ik kreeg tweehonderd antwoorden en in totaal vijf dollar. Het is helaas nog steeds zo dat men voor bewapening net zo veel geld kan lenen als men wil. Voor vredeswerk heeft bij na niemand een cent over". Wat dat betreft geeft Abie Nathan 'n duidelijk voorbeeld. NEW YORK. Tsjrrho-Slowakije heeft de plannen afgelast voor de vie ring van het duizendjarig bestaan van zyn Joodse gemeente, zo heeft het Amerikaanse Joodse congres bekend gemaakt. Rabbijn Arthur J. Lelyveld, de voor zitter van 't congres, noemde dit besluit een nieuwe vijandige daad die het straffe antisemitisme van Moskou weerspiegelt. Hij legde verband tussen het besluit en het feit, dat de Tsjechi sche autoriteiten geen onderzoek heb ben ingesteld naar de gewelddadige dood van Charles H. Jordan, een Jood se maatschappelijk werker die vorige maand in Praag verdronk. Cedok, het officiële Tsjechische reis bureau, heeft meegedeeld dat de vie ring volgend jaar niet door gaat „in verband met de toestand in de wereld". che van de Rijkspolitie in Amsterdam zijn gisterochtend op verzoek van ad judant Van der Steeg naar Breukelen gekomen. Hij zegt: „Die zadels zijn zo moeilijk in brand te krijgen, dat ze heus niet gaan branden als je er een lucifer bij houdt. Om de vlam in dat spul te krijgen moet je echt je best doen". De branden in Breukelen begonnen op vrijdag 18 augustus, 's Avonds om kwart over negen sloegen de vlammen huizenhoog uit de hooiberg van veehou der L. Bijsterbos. „Van hooibroei kan geen sprake zijn geweest", zegt zijn vrouw. „Hooibroei begint in de kern van de berg. Na de brand was het hart van onze hooiberg onaangetast. Wij hadden een (verzekerde) schade van dertigduizend gulden". De heer Bijsterbos heeft nu van de schuur waar zijn hond slaapt, naar zijn slaapkamer een draad lopen, die is aangesloten op een geluidsinstallatie. „Zo gauw de hond begint te grommen, hoor ik hem", zegt hij. Hij overweegt ook nog een kettinghond aan te schaf fen. De avond na de brand in de hooi berg van de heer Bijsterbos, brak op twee andere plaatsen in het dorp brand uit: bij een fouragehandelaar en bij een veehouder. „Toen was het ons duidelijk dat er een pyromaan aan het werk was", zegt mevrouw Bijsterbos. De veehouder, die de tweede avond het slachtoffer werd: „Ik doe geen oog meer dicht. Ik heb zeker voor twintig duizend gulden schade. Deskundigen hebben uitgemaakt dat er geen sprake is geweest van hooibroei". „Nadat het bij mij had gebrand, heb ik enkele nachten achter elkaar in het dorp wacht gelopen. Zo'n pyromaan is dan natuurlijk wel zo slim zich niet te laten zien". Op 28 augustus werd om tien uur 's avonds een dot poetskatoen in de brievenbus van het gemeentehuis ge stopt en in brand gestoken. De brand weer was er snel bij. De schade viel mee. Er verbrandden alleen wat post stukken. Drie dagen later brank branfl uit in het schuurtje van weer een andere vee houder. Er verbrandden een bromfiets en twee fietsen. Dit is het enige geval waarvan de politie zegt: „Dit kan een ongeluk zijn geweest. Dit hoeft niet per se 't werk te zijn geweest van een pyromaan". Adjudant Van der Steeg zegt: „Na de brand bij Bijsterbos hebben we een jongen aan de tand gevoeld die enkele jaren geleden ook al werd verdacht van brandstichting. Wij konden toen en nu niets bewijzen". „Wij houden nu met extra patrouilles vooral de rand van het dorp in de ga ten", zegt hij. „Daar staan de meeste boerderijen".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 8