Beek kan na 36 uur rustig ademhalen Tientallen mensen in touw bij berging gekantelde tankauto Regeling ziektekosten voor rijksambtenaren voorlopig niet in Kamer Zakenvliegtuigen mogen voortaan landen op acht luchtmachtbases Keulen wil afgietsel Zadkine 's beeld N.-Vietnam zal oorlog winnen PROEFPROCES OVER WEGEN OP SCHIPHOL heb ik van sparen willen weten, maar nu... PREMIE SPAARPLAN Afgewerkte olie Starfighters kan gebreken aantonen Onderzoek naar brokkenmakers in het verkeer Uurtje vrij? Brei! 1 Belastingplicht voor terreinwagens inzet HOOGSTE INSTANTIE Proef met speciale zendertjes voor waarschuwen van automobilisten OPONTHOUD TOESTEMMING BEKEURING AMSTERDAMMER MOET VEERTIG KATTEN WEGDOEN Leslie Fiedler toch naar Amsterdam Rotterdam is tegen Kamerlid Boetes bij zijn thuiskomst: V) NIET EENVOUDIG VERZWARING DONDERDAG 7 SEPTEMBER 1967 Een gedeelte van de 40.000 liter vloeibaar propaangas werd uit de gekantelde Franse tankwagen overgepompt in een tankauto, die in Duitsland was ge charterd. BEEK Het Zuidlimburgse Beek kan weer rustig ademhalen. Enkele tien tallen mensen mijningenieurs, politie, een Duitse tankwagen bemanning en een zes man sterke bergingsploeg hebben gisteren urenlang grote risico's gelopen bij het bergen van de dinsdag even ten zuiden van de bebouwde kom van Beek verongelukte, met twintigduizend liter vloeibaar propaangas geladen tankauto. HOOFDDORP. De Hoofddorpse kantonrechter mr. J. E. Goudsmit gaat woensdagmiddag met de officier van Justitie mr. J. Wiarda de lucht in om zich op de hoogte te stellen van de lig ging van de toegangen tot het nieuwe Schiphol. Tevoren zullen rechter en of- Ticier de situatie op de grond in ogen schouw nemen. Zij besloten dat gisteren bij de eer ste behandeling van een proefproces over de wegen van Schiphol. De offi cier van Justitie stelt zich op het stand punt dat op het nieuwe Schiphol de we gen die, anders dan op het oude Schip hol, niet zijn afgesloten door slagbomen waarbij dag en nacht een portier zit die entree heft van bezoekers, „voor het openbaar verkeer openstaande" we gen zijn. Dat betekent dat voor alle auto's die daar rijden, ook de zg. plat formauto's die nooit buiten het terrein van. Schiphol komen, belasting moet worden betaald en een kenteken moet worden aangevraagd. Zij mogen alleen worden bestuurd door chauffeurs met een rijbewijs. Aan deze voorwaarden hoefde op het oude Schiphol niet te worden voldaan. Om de mening van de officier aan het oordeel van de rechter tot in hoog ste instantie te kunnen toetsen, heeft de juridische adviseur van de NV Lucht haven Schiphol, mr. C. H. Goekoop, zich 28 juli laten verbaliseren als be stuurder v an een platformauto zonder kenteken. Volgens de officier reed hij daarmee „op een voor het openbaar verkeer openstaande naamloze weg" op Schiphol, volgens hemzelf reed hij daarmee op een niet-openbaar lucht vaartterrein. Mr. Goekoop had foto's meegenomen van alle borden met Verboden Toe gang en met andere tekst die aan ie dereen die het terrein opkomt duide lijk zouden moeten maken dat hij zich niet meer op een openbare weg be vindt. „Dus de automobilisten moeten eerst stoppen en dan dat hele verhaal op die borden lezen", vroeg de kanton rechter hem. Toen hij dat bevestigde, wilde de officier direct weten: „Bent u dan niet bang voor opstoppingen". „De praktijk bewijst...", begon mr. Goekoop voorzichtig aan de beantwoor ding van die vraag, maar de officier maakte het antwoord al af: dat ze het niet lezen". Na de schouw zal- de behandeling van de zaak worden voortgezet op 11 okto ber, waarna mr. Goudsmit op 25 okto ber schriftelijk vonnis zal wijzen. De verongelukte tankwagen, waar in nog 11.500 liter propaangas, werd gistermiddag met twee kra nen weer voorzichtig op zijn wielen gezet. De brandweer van Beek had voor alle zekerheid de brandslangen uitgelegd om zo nodig onmiddellijk in actie te kun nen komen. Behalve politie, brand weer en de bergingsploeg mocht niemand in de buurt van de auto komen. DEN HAAG Op verzoek van Phi lips begint 15 september op het gedeel te Linschoten—Oudenrijn in de rijks weg Den Haag—Utrecht een puur za kelijk experiment. Rijkswaterstaat, politie, ANWB en Philips gaan er pro beren uit te maken of het mogelijk is automobilisten te waarschuwen tegen dreigend gevaar. Tijdens de proeven zal gebruik worden gemaakt van een speciale radio-ontvanger van Philips. Bij Hannover worden al enkele jaren proeven genomen met een door Tele- funken ontwikkeld apparaat. Omdat het hier om een nieuwe ont wikkeling gaat in de communicatie met automobilisten, is de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid in Den Haag gevraagd om een wetenschappelijke begeleiding. Zou het systeem ooit in praktijk worden gebracht, dan zal het mogelijk zijn iedere automobilist met een radio in zijn wagen, te waarschuwen voor gladde wegen, dreigende kettingbotsin gen, mist en ander onheil. Eerst moet echter worden uitge maakt, of het systeem technisch en economisch haalbaar is. Daarna zou de overheid moeten beslissen over de invoering ervan. Dat zal zeker niet gauw het geval zijn. Tijdens de proeven zullen alleen de deelnemers met de speciale ontvanger de mededelingen kunnen horen. Dat is met opzet- gedaan, om ongerustheid onder de andere automobilisten te voorkomen. De zendertjes waarvan gebruik wordt gemaakt hebben een reikwijdte van 1,2 kilometer. Verder zijn kabels onder het wegdek nodig. Wil het sys teem ooit kunnen functioneren, dan zouden eerst, al naar gelang de be hoefte, een aantal van die „lussen" moeten worden aangelegd. De ontwerpers zijn ervan uitgegaan, dat de ogen van de automobilisten door de vele informatie en het verkeer zelf toch zijn overbelast. Daarom is gezocht naar een manier, om de infor matie via de oren door te geven. Het systeem werkt zodanig, dat de bood schappen ook doorkomen als de radio op een andere zender is afgesteld. Gisteren tegen de a'vond was het kar wei geklaard en was de dreiging van een explosie weggenomen. Gisteravond werd de gevarenzone rondom de plaats van het ongeluk opgeheven. Bijna 36 uur lang was het traject Ge leen - Maastricht in de Europaweg Am sterdam - Milaan geblokkeerd geweest. Evenlang zijn zo'n twintig politieman nen vrijwel onafgebroken in touw ge weest om het verkeer langs vele kilo meters lange omwegen om de gestran de auto met zijn hoogst explosieye en brandbare lading heen te leiden. Het bergingswerk moest gisternacht tijdelijk worden gestaakt. De mannen van de firma Kahl uit Dormagen-Duis- burg dochteronderneming van het Britse transportconcern Carol had den toen 8.400 liter van het vloeibare gas uit de Franse tankwagen overgehe veld in een andere tankauto en afge voerd naar het polychemiebedrijf van de Nederlandse Staatsmijnen in Beek Geleen. De ligging van de Franse auto maakte verder leegpompen onmogelijk. Op verzoek van de Franse onderne mingen Fouver et Mercier en Usunes Kuhlmann gaf de inspecteur van het staatstoezicht op de mijnen in Limburg toestemming te proberen de Franse ko los overeind te zetten en verder leeg te pompen. Ir. C. J. Pickee van het staatstoe zicht had niet voetstoots in die uiterst gevaarlijke operatie willen toestem men. „Na de eerste onderzoekingen hadden wij geadviseerd de lading via pijpen te laten wegstromen en te ver branden. Deskundige hebben toen op nieuw de tank nauwkeurig onderzocht. Pas toen wij vrijwel zeker wisten dat er geen lekkages waren ontstaant, heb ik in de berging toegestemd", aldus ir. Pickee. Om twaalf uur gistermiddag werd de berging van het „projectiel" opgedra gen aan de fa- Dabekausen in Beek. Centimeter voor centimeter werd de auto opgetrokken. Voor het eerst sinds de tankauto dinsdagmorgen bij de op rit naar de E-9 kantelde, waren ambu lancewagens binnen handbereik neerge zet. Twee uur van angstige spanning gin gen voorbij eer om klokslag half drie de nog voor meer dan de helft met gas gevulde geladen wegreus zachtjes op zijn tien wielen neerzakte. „Natuurlijk doen wij dit vrijwillig. Als iemand bezwaar had gemaakt had hij thuis mogen blijven. Maar daaraan heeft geen van ons vijven gedacht. Wij rijden met zestig tankauto's door heel Europa en slepen de gevaarlijkste stof fen zoals onderkoeld ethyleengas, pro paan, butaan en ammoniak van de ene plaats naar de andere. Dan blijf je bij wat risico zo lang niet meer stilstaan", zei de leider van de operatie Werner Spiza. Dc chauffeur van de verongelukte tankauto, Jean Ch. A. Steimer, is door de rijkspolitie in Beek bekeurd wegens het belemmeren van de vrijheid van 't wegverkeer. Hij is gisteren naar zijn woonplaats Grenoble vertrokken. De tankauto is weggesleept naar de terreinen van de Cokesfabriek Emma in Beek. De verkeerspolitie uit Maastricht zal de wagen onderzoeken. AMSTERDAM B. en W. van Am sterdam zullen spoedig de veertig kat ten laten verwijderen die een bewoner van Amsterdam-Noord nu al tien jaar houdt, tot ergernis van zijn buren. De man heeft een laatste waarschuwing gehad. Als daar weer niet op wordt gereageerd, zal de gemeente ingrijpen. B. en W. van Amsterdam antwoor den dit op schriftelijke vragen van het raadslid -G. W. Keja (lib.). De buren hebben al tien jaar last van een on draaglijke stank. AMSTERDAM De Amerikaanse hoogleraar Leslie Fiedler zal alsnog aan de universiteit van Amsterdam gastcolleges in de Engelse taal komen geven. De universiteit wilde de man aanvankelijk niet uitnodigen, omdat hij in Amerika in een proces is verwikkeld. Hem wordt ten last gelegd dat hij de wet op de verdovende middelen zou heb ben overtreden. ROTTERDAM Het scheepsbouw- concern Verolme heeft opdracht gekre gen voor de bouw van twee visfabriek- schepen voor Noord-Korea. Deze zeven duizend ton grote schepen zullen op zijn werf in Heusden worden gebouwd. ROTTERDAM De burgemeester van de Duitse stad Keulen, Theo Bu- rauen, wil een afgietsel van Zadkines beeld „Stad zonder hart". Het beeld staat aan het Rotterdamse Plein 40-45 en beeldt de verwoestingen uit die Duit se bommen in de oorlog in Rotterdams centrum hebben aangericht. Burgemeester Burauen uitte zijn wens om het beroemde beeld van Zad kine in zijn stad te krijgen al maanden geleden. Hij herhaalde zijn wens toen 'n Rotterdamse delegatie van de bouw- bedrijfsbond Keulen bezocht. De Westduitse burgemeester zou het beeld willen plaatsen tussen het cen traal station van Keulen en de Dom. Keulen beschikt al over een afgietsel van een oorlogsmonument uit Neder land. Dat heeft de gemeente Enschede enkele jaren geleden aan Keulen gege ven nadat hierom door het gemeente bestuur was gevraagd. De burgemeester van Rotterdam, de heer W. Thomassen, zei gisteravond naar aanleiding van de uitspraken van zijn Keulse ambtgenoot: „Ik geloof ze ker dat mijn collega zich deze wens zomaar heeft laten ontvallen. Zoiets is mij ook weieens gebeurd. Als de man beseft wat Zadkines beeld voor Rotter dam en de Rotterdammers betekent, zal hij ongetwijfeld zijn verzoek laten varen". „Het beeld van Zadkine", aldus de heer Thomassen, „zou je bij wijze van spreken als briefhoofd van het postpa pier voor Rotterdam kunnen gebrui ken. Zelfs al zou de naam van de stad er niet bij staan, dan nog zou iedereen begrijpen dat het om een brief uit Rot terdam gaat. Zadkines beeld", aldus Rotterdams burgemeester, „is een soort zegel van Rotterdam geworden". EEN Rotterdamse delegatie van de bou SCHIPHOL „Ik heb altijd ge dacht dat er maar twee mogelijkhe den waren voor het Noordviëtnamese volk: winnen of uitgeroeid worden. Nu ik er geweest ben, weet ik zeker dat ze winnen, want het is niet mo gelijk dit volk uit te roeien. Ze zijn er geheel op ingesteld de bombarde menten te overleven. Ze kruipen in kelders en holen en na het bom bardement gaat het leven gewoon door. De veerkracht is enorm. Alle nationale krachten zijn verenigd". Dit is de belangrijkste conclusie van het pacifistische Eerste-Kamer- lid O. Boetes, die als leider van de Viëtnam-optochten door het vredes- comité in Viëtnam werd uitgeno digd een bezoek van een week aan Hanoi te brengen. Gisteren keerde hij terug op Schiphol, niet geheel voldaan omdat men hem op vele vragen uit terughoudenendheid en voorzichtigheid geen antwoord had gegeven. „De bevolking simplificeert deze oorlog enorm, maar minister-presi dent Phan Van Dong, die mij een uur ontving, denkt aanzienlijk genu anceerder. Hij beseft dat er in Zuid- Viëtnam groeperingen zijn waar mee overleg moet worden gepleegd en dat (je hereniging en de terug tocht van de Amerikanen niet een voudig zullen zijn"- „Hanoi is in vergelijking met de rest van het land een oase van rust, hoewel ik voortdurend door lucht alarm in een kelder moest vluchten. Daarna gaat het leven weer gewoon door". Vooral de medische prestaties in Noord-Viëtnam vond hij opvallend. „Gezien de vele bombardementen valt het aantal slachtoffers enorm mee. Een dorp met zesduizend in woners, dat volledig werd verwoest telde maar 44 slachtoffers omdat men op alles voorbereid bleek". De heer Boetes zal zijn acties in Nederland tegen de oorlog in Viët nam voortzetten. Bij aankomst op Schiphol hield de politie een extra oogje in het zeil, omdat er een wel komstdemonstratie was aangekon digd. Er gebeurde echter niets. DEN HAAG De Tweede Kamer zal voorlopig het wetsontwerp inzake een eigen ziektekostenregeling voor het rükspersoneel niet behandelen. De bijzondere com missie voor ambtenarenzaken en pensioenen heeft gistermorgen besloten om voor lopig geen eindverslag over dit wetsontwerp uit te brengen. Dit besluit werd genomen, nadat staatssecretaris mr. C. van Veen (Binnenlandse Zaken) had verteld dat hij de gepensioneerde ambtenaren de volle premie wilde laten betalen. Hij zei overigens dat dit plan nog niet vaststaat. Er moet worden bezuinigd, en als het mogelijk is om op een andere ma nier te beknibbelen op de uitgaven van de schatkist voor deze ziektekosten verzekering, heeft hij daartegen geen enkel bezwaar. Op 15 september wordt weer gepraat in het Georganiseerd overleg. „Laten wij eerst maar eens afwach ten wat het resultaat van deze en even tueel volgende besprekingen zal zijn", zo redeneerde de Kamercommissie gis teren. De commissie had, evenals trouwens ADVERTENTIE büU* sWer DEN HAAG Zakenvliegtuigen mogen voortaan gebruik maken van acht mili taire vliegvelden: Leeuwarden, Twente, Eindhoven, Gilze-Ryen, Woensdrecht, Deelen, Valkenburg en De Kooy. Dit gebaar heeft minister W. den Toom (Defen sie) gemaakt ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de Koninklijke Ne derlandse Vereniging van Luchtvaart (K.N.v.L.). De vliegvelden zullen door bur gervliegtuigen alleen gebruikt kunnen worden tijdens de normale openingstijden van deze bases en vliegkampen. Tijdens de weekeinden zullen ze niet voor zaken- vluchten in aanmerking kunnen komen. Van de nieuwe regeling zijn lijndiensten en/of chartervluchten voor toeristisch groepsvervoer uitgesloten. Het is ook niet de bedoeling dat uit het zakenvliegen een geregeld gebruik ontstaat. Dan moet een permanente vergunning worden aan gevraagd. Buitenlandse sport- en zakenvliegtui gen zijn onderworpen aan het douane- besluit. Dit betekent, dat zij voor ge bruikmaking van een militair terrein eerst op een burgervliegveld moeten hebben geland. De Sabena heeft er ont heffing van voor haar lijndienst van Rotterdam via Eindhoven naar Brussel. „Wij zijn er buitengewoon mee inge nomen", was de reactie van de heer P. ADVERTENTIE Nu moest ik gewoon wel, want het sparen werd te aantrekkelijk. Mijn vrouw en ik sparen nu elk jaar 500,- en naast de normale rente krijgen we vanaf 1972 ieder jaar ook nog eens honderd gulden van het Rijk! Belastingvrij! En dat telt dubbel aan. Waarom informeert u ook niet eens naar de spaarbewijzen van het Premie Spaarplan? Alle Spaarbanken, Poskantoren, Banken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken en Bouwfondsen zullen u graag inlichten. Basis voor persoonlijk bezit J. Yperlaan, algemeen secretaris van de K.N.V.v.L. en directeur van de Natio nale Luchtvaartschool (N.L.S.). „Er is grote behoefte aan, want het aantal vliegvelden is te klein en op deze ma nier worden veel meer streken in ons land ontsloten voor de zakenvliegerij." De heer Yperlaan zei verder: „De Nederlandse vloot van zakenvliegtuigen is de laatste jaren wel niet veel ge stegen, maar dit komt door fiscale maatregelen. Bij de import van vlieg tuigen wordt het weeldetarief toege past. Dit betekent, dat op de waarde van het toestel plus de invoerrechten (voor Amerikaanse vliegtuigen 11,2 pro cent) een heffing van een derde van het gezamenlijk bedrag komt. Voor deze bepaling van kracht werd, gold een weeldetarief van bijna 5,3 procent. Er zijn symptomen, die hoop geven, dat het weeldetarief weer omlaag zal gaan." Als directeur van de N.L.S. voegde hij eraan toe: „De belangstelling voor pri- vévliegen neemt sterk toe. Dat zien wij aan het intensieve gebruik van onze toestellen, niet alleen voor het lesgeven aan leerlingen, maar er worden ook steeds meer van die vliegtuigen ver huurd." DEN HAAG Metaalanalyses van motorolie van Starfighters kunnen aan wijzingen opleveren om ongelukken en groot financieel verlies te voorkomen. Deze ervaring heeft de Koninklijke Luchtmacht opgedaan nadat men sinds maart van dit jaar regelmatig monsters motorolie was gaan onderzoeken met behulp van een spectrometer. Deze analyses bieden de mogelijkheid met grote nauwkeurigheid en snel zeer kleine hoeveelheden metalen te meten. Vaandrig ir. J. Vogelsang schreeft hier over een artikel' in Veilig Vliegen, het blad van onze luchtmacht. Het spectro- metrisch onderzoek wordt gedaan in Frankfort aan de Main. Tot begin augus tus waren 2350 oliemonsters onderzocht. Bij twee motoren werd vliegtuigbrand stof in de motorolie aangetroffen. In het ene geval werd bij nader onderzoek een lek in de hoofdbrandstofpomp gevonden. In het andere geval lekte de oliekoeler van de naverbrander. In twee andere gevallen constateer de men een hoog metaalgehalte in de oliemonsters. Daar bleek bij de betrok ken motoren dat een druklager in de voorste tandwielkast verkeerd was ge monteerd. In beide gevallen leidde dit tot zware beschadiging van die kasten. ook vele ambtenaren, allang grote be zwaren tegen het indertijd door minis ter Smallenbroek ingediende wetsont werp. Het is zeker niet onmogelijk, dat het plannetje van de staatssecretaris om gepensioneerden de volle premie te laten betalen, de druppel zal worden die de emmer doet overlopen. De Twee de Kamer zou dan straks het hele wets ontwerp wel eens kunnen verwerpen. In de Miljoenennota, die over veer tien dagen wordt ingediend, zullen niet alleen bezuinigingen staan, maar ook een verzwaring van lasten worden aan gekondigd. Desniettemin is het voor minister Witteveen onmogelijk geweest om een sluitende begroting te maken. Het is natuurlijk nog niet bekend op welke manier het rijk aan meer geld wil komen. Voor een verhoging van de directe belasting hoeven wij niet bang te zijn. De regering wil immers met het oog op de harmonisatie van de belas tingen in de E.E.G., meer nadruk gaan leggen op de indirecte belasting. In Den Haag gaat wel het gerucht, dat sigaretten met vijftien cent per pakje duurder zouden worden en dat de prijs voor een fles gedestilleerde drank een gulden zou stijgen. Het staat wel vast dat de tijdelijke verhoging van de benzine met twee cent, die indertijd alleen voor 1967 is ingevoerd, zal wor den gehandhaafd. DEN HAAG De Stichting weten schappelijk onderzoek verkeersveilig heid kortweg: de Swov geeft in haar gisteren gepubliceerde jaarver slag over 1966 een overzicht van de on derzoeken die in dat jaar zijn uitge voerd of begonnen. Het boeiendste onderzoek is dat naar de samenhang tussen leeftijd, geslacht, beroep, rijervaring en dergelijke en het betrokken raken bij ongelukken. Het onderzoek poogt de potentiële brokken maker te achterhalen. Als dat lukt, if het denkbaar dat er een maximale leef tijd komt waarop men een rijbewijs kan halen, of dat de minimale leeftijd wordt veranderd. Samen met het Centraal Bureauvoor de afgifte van rijbewijzen is de stich ting bezig om te onderzoeken hoe het komt dat sommige mensen, de eerste beste keer slagen voor het rij-exa- men en anderen vele keren worden af gewezen. Beveiliging van bermen en midden berm is een onderwerp dat nog steeds in studie is. De stichting heeft al eer der uitgezocht welke beveiliging haars inziens de beste is. Er kwam toen zelfs een nieuw soort rail uit de bus- Nu wordt onderzocht hoe beveiligingen het beste kunnen worden bevestigd. Een heel succes voor de stichting was dat Duitsland, dat zijn wegen al veel eer der dan Nederland van bermbeveiliging voorzag, grote belangstelling toonde voor het Nederlandse onderzoek. In Utrecht werd een proef genomen naar de invloed op het aantal ongeluk ken van het met stads- of dimlicht rij den. De resultaten daarvan moeten nog bekend worden gemaakt. Diepgaand is een onderzoek naar de oorzaken van ongelukken op overwegen. De Spoorwegen stellen zelf steeds een uitgebreid onderzoek in na een ongeluk, maar boekten geen succes. Nu is de stichting het aan het proberen. O SCHIEDAM In Schiedam sluiten binnenkort drie rooms-katholieke ker ken, alle in de binnenstad. Ook in Rotterdam worden enkele kerken gesloten. De oorzaak van het sluiten van de kerken in Schiedam is de vergrijzing van de binnenstad. De jongeren trek ken naar de nieuwbouwwijken. ADVERTENTIE met Scheepjes Crylor. Adorable! Wie oog heeft voor echte mode breit met Scheepjes Crylor. Goed wasbaar, blijft als nieuw. Vraag het patroon b(| uw winkelier of stuur onderstaande bon op. CO UJ cc O _J O. 2 O O

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9