Beek kan na 36 uur rustig ademhalen
Tientallen
mensen in
touw bij
berging gekantelde tankauto
Regeling ziektekosten
voor rijksambtenaren
voorlopig niet in Kamer
Zakenvliegtuigen mogen
voortaan landen op
acht luchtmachtbases
Keulen wil
afgietsel
Zadkine 's
beeld
N.-Vietnam
zal oorlog
winnen
PROEFPROCES
OVER WEGEN
OP SCHIPHOL
heb ik van sparen willen weten,
maar nu...
PREMIE SPAARPLAN
Afgewerkte olie
Starfighters
kan gebreken
aantonen
Onderzoek naar
brokkenmakers
in het verkeer
Uurtje vrij? Brei!
1
Belastingplicht voor
terreinwagens inzet
HOOGSTE INSTANTIE
Proef met speciale
zendertjes voor
waarschuwen van
automobilisten
OPONTHOUD
TOESTEMMING
BEKEURING
AMSTERDAMMER
MOET VEERTIG
KATTEN WEGDOEN
Leslie Fiedler toch
naar Amsterdam
Rotterdam is tegen
Kamerlid Boetes bij
zijn thuiskomst:
V)
NIET EENVOUDIG
VERZWARING
DONDERDAG 7 SEPTEMBER 1967
Een gedeelte van de 40.000 liter vloeibaar propaangas werd uit de gekantelde
Franse tankwagen overgepompt in een tankauto, die in Duitsland was ge
charterd.
BEEK Het Zuidlimburgse Beek kan weer rustig ademhalen. Enkele tien
tallen mensen mijningenieurs, politie, een Duitse tankwagen bemanning en
een zes man sterke bergingsploeg hebben gisteren urenlang grote risico's
gelopen bij het bergen van de dinsdag even ten zuiden van de bebouwde kom
van Beek verongelukte, met twintigduizend liter vloeibaar propaangas geladen
tankauto.
HOOFDDORP. De Hoofddorpse
kantonrechter mr. J. E. Goudsmit gaat
woensdagmiddag met de officier van
Justitie mr. J. Wiarda de lucht in om
zich op de hoogte te stellen van de lig
ging van de toegangen tot het nieuwe
Schiphol. Tevoren zullen rechter en of-
Ticier de situatie op de grond in ogen
schouw nemen.
Zij besloten dat gisteren bij de eer
ste behandeling van een proefproces
over de wegen van Schiphol. De offi
cier van Justitie stelt zich op het stand
punt dat op het nieuwe Schiphol de we
gen die, anders dan op het oude Schip
hol, niet zijn afgesloten door slagbomen
waarbij dag en nacht een portier zit
die entree heft van bezoekers, „voor
het openbaar verkeer openstaande" we
gen zijn. Dat betekent dat voor alle
auto's die daar rijden, ook de zg. plat
formauto's die nooit buiten het terrein
van. Schiphol komen, belasting moet
worden betaald en een kenteken moet
worden aangevraagd.
Zij mogen alleen worden bestuurd
door chauffeurs met een rijbewijs. Aan
deze voorwaarden hoefde op het oude
Schiphol niet te worden voldaan.
Om de mening van de officier aan
het oordeel van de rechter tot in hoog
ste instantie te kunnen toetsen, heeft de
juridische adviseur van de NV Lucht
haven Schiphol, mr. C. H. Goekoop,
zich 28 juli laten verbaliseren als be
stuurder v an een platformauto zonder
kenteken. Volgens de officier reed hij
daarmee „op een voor het openbaar
verkeer openstaande naamloze weg"
op Schiphol, volgens hemzelf reed hij
daarmee op een niet-openbaar lucht
vaartterrein.
Mr. Goekoop had foto's meegenomen
van alle borden met Verboden Toe
gang en met andere tekst die aan ie
dereen die het terrein opkomt duide
lijk zouden moeten maken dat hij zich
niet meer op een openbare weg be
vindt. „Dus de automobilisten moeten
eerst stoppen en dan dat hele verhaal
op die borden lezen", vroeg de kanton
rechter hem. Toen hij dat bevestigde,
wilde de officier direct weten: „Bent
u dan niet bang voor opstoppingen".
„De praktijk bewijst...", begon mr.
Goekoop voorzichtig aan de beantwoor
ding van die vraag, maar de officier
maakte het antwoord al af: dat ze
het niet lezen".
Na de schouw zal- de behandeling van
de zaak worden voortgezet op 11 okto
ber, waarna mr. Goudsmit op 25 okto
ber schriftelijk vonnis zal wijzen.
De verongelukte tankwagen, waar
in nog 11.500 liter propaangas,
werd gistermiddag met twee kra
nen weer voorzichtig op zijn
wielen gezet. De brandweer van
Beek had voor alle zekerheid de
brandslangen uitgelegd om zo
nodig onmiddellijk in actie te kun
nen komen. Behalve politie, brand
weer en de bergingsploeg mocht
niemand in de buurt van de auto
komen.
DEN HAAG Op verzoek van Phi
lips begint 15 september op het gedeel
te Linschoten—Oudenrijn in de rijks
weg Den Haag—Utrecht een puur za
kelijk experiment. Rijkswaterstaat,
politie, ANWB en Philips gaan er pro
beren uit te maken of het mogelijk is
automobilisten te waarschuwen tegen
dreigend gevaar. Tijdens de proeven
zal gebruik worden gemaakt van een
speciale radio-ontvanger van Philips.
Bij Hannover worden al enkele jaren
proeven genomen met een door Tele-
funken ontwikkeld apparaat.
Omdat het hier om een nieuwe ont
wikkeling gaat in de communicatie
met automobilisten, is de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid in Den Haag gevraagd om
een wetenschappelijke begeleiding.
Zou het systeem ooit in praktijk
worden gebracht, dan zal het mogelijk
zijn iedere automobilist met een radio
in zijn wagen, te waarschuwen voor
gladde wegen, dreigende kettingbotsin
gen, mist en ander onheil.
Eerst moet echter worden uitge
maakt, of het systeem technisch en
economisch haalbaar is. Daarna zou
de overheid moeten beslissen over de
invoering ervan. Dat zal zeker niet
gauw het geval zijn.
Tijdens de proeven zullen alleen de
deelnemers met de speciale ontvanger
de mededelingen kunnen horen. Dat is
met opzet- gedaan, om ongerustheid
onder de andere automobilisten te
voorkomen.
De zendertjes waarvan gebruik
wordt gemaakt hebben een reikwijdte
van 1,2 kilometer. Verder zijn kabels
onder het wegdek nodig. Wil het sys
teem ooit kunnen functioneren, dan
zouden eerst, al naar gelang de be
hoefte, een aantal van die „lussen"
moeten worden aangelegd.
De ontwerpers zijn ervan uitgegaan,
dat de ogen van de automobilisten
door de vele informatie en het verkeer
zelf toch zijn overbelast. Daarom is
gezocht naar een manier, om de infor
matie via de oren door te geven. Het
systeem werkt zodanig, dat de bood
schappen ook doorkomen als de radio
op een andere zender is afgesteld.
Gisteren tegen de a'vond was het kar
wei geklaard en was de dreiging van
een explosie weggenomen. Gisteravond
werd de gevarenzone rondom de plaats
van het ongeluk opgeheven.
Bijna 36 uur lang was het traject Ge
leen - Maastricht in de Europaweg Am
sterdam - Milaan geblokkeerd geweest.
Evenlang zijn zo'n twintig politieman
nen vrijwel onafgebroken in touw ge
weest om het verkeer langs vele kilo
meters lange omwegen om de gestran
de auto met zijn hoogst explosieye en
brandbare lading heen te leiden.
Het bergingswerk moest gisternacht
tijdelijk worden gestaakt. De mannen
van de firma Kahl uit Dormagen-Duis-
burg dochteronderneming van het
Britse transportconcern Carol had
den toen 8.400 liter van het vloeibare
gas uit de Franse tankwagen overgehe
veld in een andere tankauto en afge
voerd naar het polychemiebedrijf van
de Nederlandse Staatsmijnen in Beek
Geleen. De ligging van de Franse auto
maakte verder leegpompen onmogelijk.
Op verzoek van de Franse onderne
mingen Fouver et Mercier en Usunes
Kuhlmann gaf de inspecteur van het
staatstoezicht op de mijnen in Limburg
toestemming te proberen de Franse ko
los overeind te zetten en verder leeg te
pompen.
Ir. C. J. Pickee van het staatstoe
zicht had niet voetstoots in die uiterst
gevaarlijke operatie willen toestem
men. „Na de eerste onderzoekingen
hadden wij geadviseerd de lading via
pijpen te laten wegstromen en te ver
branden. Deskundige hebben toen op
nieuw de tank nauwkeurig onderzocht.
Pas toen wij vrijwel zeker wisten dat
er geen lekkages waren ontstaant, heb
ik in de berging toegestemd", aldus ir.
Pickee.
Om twaalf uur gistermiddag werd de
berging van het „projectiel" opgedra
gen aan de fa- Dabekausen in Beek.
Centimeter voor centimeter werd de
auto opgetrokken. Voor het eerst sinds
de tankauto dinsdagmorgen bij de op
rit naar de E-9 kantelde, waren ambu
lancewagens binnen handbereik neerge
zet.
Twee uur van angstige spanning gin
gen voorbij eer om klokslag half drie
de nog voor meer dan de helft met gas
gevulde geladen wegreus zachtjes op
zijn tien wielen neerzakte.
„Natuurlijk doen wij dit vrijwillig.
Als iemand bezwaar had gemaakt had
hij thuis mogen blijven. Maar daaraan
heeft geen van ons vijven gedacht. Wij
rijden met zestig tankauto's door heel
Europa en slepen de gevaarlijkste stof
fen zoals onderkoeld ethyleengas, pro
paan, butaan en ammoniak van de ene
plaats naar de andere. Dan blijf je bij
wat risico zo lang niet meer stilstaan",
zei de leider van de operatie Werner
Spiza.
Dc chauffeur van de verongelukte
tankauto, Jean Ch. A. Steimer, is door
de rijkspolitie in Beek bekeurd wegens
het belemmeren van de vrijheid van 't
wegverkeer. Hij is gisteren naar zijn
woonplaats Grenoble vertrokken.
De tankauto is weggesleept naar de
terreinen van de Cokesfabriek Emma in
Beek. De verkeerspolitie uit Maastricht
zal de wagen onderzoeken.
AMSTERDAM B. en W. van Am
sterdam zullen spoedig de veertig kat
ten laten verwijderen die een bewoner
van Amsterdam-Noord nu al tien jaar
houdt, tot ergernis van zijn buren. De
man heeft een laatste waarschuwing
gehad. Als daar weer niet op wordt
gereageerd, zal de gemeente ingrijpen.
B. en W. van Amsterdam antwoor
den dit op schriftelijke vragen van het
raadslid -G. W. Keja (lib.). De buren
hebben al tien jaar last van een on
draaglijke stank.
AMSTERDAM De Amerikaanse
hoogleraar Leslie Fiedler zal alsnog
aan de universiteit van Amsterdam
gastcolleges in de Engelse taal komen
geven. De universiteit wilde de man
aanvankelijk niet uitnodigen, omdat hij
in Amerika in een proces is verwikkeld.
Hem wordt ten last gelegd dat hij de
wet op de verdovende middelen zou heb
ben overtreden.
ROTTERDAM Het scheepsbouw-
concern Verolme heeft opdracht gekre
gen voor de bouw van twee visfabriek-
schepen voor Noord-Korea. Deze zeven
duizend ton grote schepen zullen op zijn
werf in Heusden worden gebouwd.
ROTTERDAM De burgemeester
van de Duitse stad Keulen, Theo Bu-
rauen, wil een afgietsel van Zadkines
beeld „Stad zonder hart". Het beeld
staat aan het Rotterdamse Plein 40-45
en beeldt de verwoestingen uit die Duit
se bommen in de oorlog in Rotterdams
centrum hebben aangericht.
Burgemeester Burauen uitte zijn
wens om het beroemde beeld van Zad
kine in zijn stad te krijgen al maanden
geleden. Hij herhaalde zijn wens toen
'n Rotterdamse delegatie van de bouw-
bedrijfsbond Keulen bezocht.
De Westduitse burgemeester zou het
beeld willen plaatsen tussen het cen
traal station van Keulen en de Dom.
Keulen beschikt al over een afgietsel
van een oorlogsmonument uit Neder
land. Dat heeft de gemeente Enschede
enkele jaren geleden aan Keulen gege
ven nadat hierom door het gemeente
bestuur was gevraagd.
De burgemeester van Rotterdam, de
heer W. Thomassen, zei gisteravond
naar aanleiding van de uitspraken van
zijn Keulse ambtgenoot: „Ik geloof ze
ker dat mijn collega zich deze wens
zomaar heeft laten ontvallen. Zoiets is
mij ook weieens gebeurd. Als de man
beseft wat Zadkines beeld voor Rotter
dam en de Rotterdammers betekent,
zal hij ongetwijfeld zijn verzoek laten
varen".
„Het beeld van Zadkine", aldus de
heer Thomassen, „zou je bij wijze van
spreken als briefhoofd van het postpa
pier voor Rotterdam kunnen gebrui
ken. Zelfs al zou de naam van de stad
er niet bij staan, dan nog zou iedereen
begrijpen dat het om een brief uit Rot
terdam gaat. Zadkines beeld", aldus
Rotterdams burgemeester, „is een
soort zegel van Rotterdam geworden".
EEN Rotterdamse delegatie van de bou
SCHIPHOL „Ik heb altijd ge
dacht dat er maar twee mogelijkhe
den waren voor het Noordviëtnamese
volk: winnen of uitgeroeid worden.
Nu ik er geweest ben, weet ik zeker
dat ze winnen, want het is niet mo
gelijk dit volk uit te roeien. Ze zijn
er geheel op ingesteld de bombarde
menten te overleven. Ze kruipen
in kelders en holen en na het bom
bardement gaat het leven gewoon
door. De veerkracht is enorm. Alle
nationale krachten zijn verenigd".
Dit is de belangrijkste conclusie
van het pacifistische Eerste-Kamer-
lid O. Boetes, die als leider van de
Viëtnam-optochten door het vredes-
comité in Viëtnam werd uitgeno
digd een bezoek van een week aan
Hanoi te brengen. Gisteren keerde
hij terug op Schiphol, niet geheel
voldaan omdat men hem op vele
vragen uit terughoudenendheid en
voorzichtigheid geen antwoord had
gegeven.
„De bevolking simplificeert deze
oorlog enorm, maar minister-presi
dent Phan Van Dong, die mij een
uur ontving, denkt aanzienlijk genu
anceerder. Hij beseft dat er in Zuid-
Viëtnam groeperingen zijn waar
mee overleg moet worden gepleegd
en dat (je hereniging en de terug
tocht van de Amerikanen niet een
voudig zullen zijn"-
„Hanoi is in vergelijking met de
rest van het land een oase van rust,
hoewel ik voortdurend door lucht
alarm in een kelder moest vluchten.
Daarna gaat het leven weer gewoon
door".
Vooral de medische prestaties in
Noord-Viëtnam vond hij opvallend.
„Gezien de vele bombardementen
valt het aantal slachtoffers enorm
mee. Een dorp met zesduizend in
woners, dat volledig werd verwoest
telde maar 44 slachtoffers omdat
men op alles voorbereid bleek".
De heer Boetes zal zijn acties in
Nederland tegen de oorlog in Viët
nam voortzetten. Bij aankomst op
Schiphol hield de politie een extra
oogje in het zeil, omdat er een wel
komstdemonstratie was aangekon
digd. Er gebeurde echter niets.
DEN HAAG De Tweede Kamer zal voorlopig het wetsontwerp inzake een eigen
ziektekostenregeling voor het rükspersoneel niet behandelen. De bijzondere com
missie voor ambtenarenzaken en pensioenen heeft gistermorgen besloten om voor
lopig geen eindverslag over dit wetsontwerp uit te brengen.
Dit besluit werd genomen, nadat staatssecretaris mr. C. van Veen (Binnenlandse
Zaken) had verteld dat hij de gepensioneerde ambtenaren de volle premie wilde
laten betalen. Hij zei overigens dat dit plan nog niet vaststaat.
Er moet worden bezuinigd, en als
het mogelijk is om op een andere ma
nier te beknibbelen op de uitgaven van
de schatkist voor deze ziektekosten
verzekering, heeft hij daartegen geen
enkel bezwaar. Op 15 september wordt
weer gepraat in het Georganiseerd
overleg.
„Laten wij eerst maar eens afwach
ten wat het resultaat van deze en even
tueel volgende besprekingen zal zijn",
zo redeneerde de Kamercommissie gis
teren.
De commissie had, evenals trouwens
ADVERTENTIE
büU*
sWer
DEN HAAG Zakenvliegtuigen mogen voortaan gebruik maken van acht mili
taire vliegvelden: Leeuwarden, Twente, Eindhoven, Gilze-Ryen, Woensdrecht,
Deelen, Valkenburg en De Kooy. Dit gebaar heeft minister W. den Toom (Defen
sie) gemaakt ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de Koninklijke Ne
derlandse Vereniging van Luchtvaart (K.N.v.L.). De vliegvelden zullen door bur
gervliegtuigen alleen gebruikt kunnen worden tijdens de normale openingstijden
van deze bases en vliegkampen. Tijdens de weekeinden zullen ze niet voor zaken-
vluchten in aanmerking kunnen komen.
Van de nieuwe regeling zijn lijndiensten en/of chartervluchten voor toeristisch
groepsvervoer uitgesloten. Het is ook niet de bedoeling dat uit het zakenvliegen
een geregeld gebruik ontstaat. Dan moet een permanente vergunning worden aan
gevraagd.
Buitenlandse sport- en zakenvliegtui
gen zijn onderworpen aan het douane-
besluit. Dit betekent, dat zij voor ge
bruikmaking van een militair terrein
eerst op een burgervliegveld moeten
hebben geland. De Sabena heeft er ont
heffing van voor haar lijndienst van
Rotterdam via Eindhoven naar Brussel.
„Wij zijn er buitengewoon mee inge
nomen", was de reactie van de heer P.
ADVERTENTIE
Nu moest ik gewoon wel, want het sparen werd te aantrekkelijk.
Mijn vrouw en ik sparen nu elk jaar 500,- en naast de normale
rente krijgen we vanaf 1972 ieder jaar ook nog eens honderd
gulden van het Rijk! Belastingvrij! En dat telt dubbel aan.
Waarom informeert u ook niet eens naar de spaarbewijzen van
het Premie Spaarplan? Alle Spaarbanken, Poskantoren, Banken,
Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken en Bouwfondsen zullen u
graag inlichten.
Basis voor persoonlijk bezit
J. Yperlaan, algemeen secretaris van de
K.N.V.v.L. en directeur van de Natio
nale Luchtvaartschool (N.L.S.). „Er is
grote behoefte aan, want het aantal
vliegvelden is te klein en op deze ma
nier worden veel meer streken in ons
land ontsloten voor de zakenvliegerij."
De heer Yperlaan zei verder: „De
Nederlandse vloot van zakenvliegtuigen
is de laatste jaren wel niet veel ge
stegen, maar dit komt door fiscale
maatregelen. Bij de import van vlieg
tuigen wordt het weeldetarief toege
past. Dit betekent, dat op de waarde
van het toestel plus de invoerrechten
(voor Amerikaanse vliegtuigen 11,2 pro
cent) een heffing van een derde van
het gezamenlijk bedrag komt. Voor deze
bepaling van kracht werd, gold een
weeldetarief van bijna 5,3 procent. Er
zijn symptomen, die hoop geven, dat
het weeldetarief weer omlaag zal gaan."
Als directeur van de N.L.S. voegde hij
eraan toe: „De belangstelling voor pri-
vévliegen neemt sterk toe. Dat zien wij
aan het intensieve gebruik van onze
toestellen, niet alleen voor het lesgeven
aan leerlingen, maar er worden ook
steeds meer van die vliegtuigen ver
huurd."
DEN HAAG Metaalanalyses van
motorolie van Starfighters kunnen aan
wijzingen opleveren om ongelukken en
groot financieel verlies te voorkomen.
Deze ervaring heeft de Koninklijke
Luchtmacht opgedaan nadat men sinds
maart van dit jaar regelmatig monsters
motorolie was gaan onderzoeken met
behulp van een spectrometer.
Deze analyses bieden de mogelijkheid
met grote nauwkeurigheid en snel zeer
kleine hoeveelheden metalen te meten.
Vaandrig ir. J. Vogelsang schreeft hier
over een artikel' in Veilig Vliegen, het
blad van onze luchtmacht. Het spectro-
metrisch onderzoek wordt gedaan in
Frankfort aan de Main. Tot begin augus
tus waren 2350 oliemonsters onderzocht.
Bij twee motoren werd vliegtuigbrand
stof in de motorolie aangetroffen. In het
ene geval werd bij nader onderzoek een
lek in de hoofdbrandstofpomp gevonden.
In het andere geval lekte de oliekoeler
van de naverbrander.
In twee andere gevallen constateer
de men een hoog metaalgehalte in de
oliemonsters. Daar bleek bij de betrok
ken motoren dat een druklager in de
voorste tandwielkast verkeerd was ge
monteerd. In beide gevallen leidde dit
tot zware beschadiging van die kasten.
ook vele ambtenaren, allang grote be
zwaren tegen het indertijd door minis
ter Smallenbroek ingediende wetsont
werp. Het is zeker niet onmogelijk, dat
het plannetje van de staatssecretaris
om gepensioneerden de volle premie te
laten betalen, de druppel zal worden
die de emmer doet overlopen. De Twee
de Kamer zou dan straks het hele wets
ontwerp wel eens kunnen verwerpen.
In de Miljoenennota, die over veer
tien dagen wordt ingediend, zullen niet
alleen bezuinigingen staan, maar ook
een verzwaring van lasten worden aan
gekondigd. Desniettemin is het voor
minister Witteveen onmogelijk geweest
om een sluitende begroting te maken.
Het is natuurlijk nog niet bekend op
welke manier het rijk aan meer geld
wil komen. Voor een verhoging van de
directe belasting hoeven wij niet bang
te zijn. De regering wil immers met het
oog op de harmonisatie van de belas
tingen in de E.E.G., meer nadruk gaan
leggen op de indirecte belasting.
In Den Haag gaat wel het gerucht,
dat sigaretten met vijftien cent per
pakje duurder zouden worden en dat
de prijs voor een fles gedestilleerde
drank een gulden zou stijgen. Het staat
wel vast dat de tijdelijke verhoging van
de benzine met twee cent, die indertijd
alleen voor 1967 is ingevoerd, zal wor
den gehandhaafd.
DEN HAAG De Stichting weten
schappelijk onderzoek verkeersveilig
heid kortweg: de Swov geeft in
haar gisteren gepubliceerde jaarver
slag over 1966 een overzicht van de on
derzoeken die in dat jaar zijn uitge
voerd of begonnen.
Het boeiendste onderzoek is dat naar
de samenhang tussen leeftijd, geslacht,
beroep, rijervaring en dergelijke en het
betrokken raken bij ongelukken. Het
onderzoek poogt de potentiële brokken
maker te achterhalen. Als dat lukt, if
het denkbaar dat er een maximale leef
tijd komt waarop men een rijbewijs
kan halen, of dat de minimale leeftijd
wordt veranderd.
Samen met het Centraal Bureauvoor
de afgifte van rijbewijzen is de stich
ting bezig om te onderzoeken hoe het
komt dat sommige mensen, de eerste
beste keer slagen voor het rij-exa-
men en anderen vele keren worden af
gewezen.
Beveiliging van bermen en midden
berm is een onderwerp dat nog steeds
in studie is. De stichting heeft al eer
der uitgezocht welke beveiliging haars
inziens de beste is. Er kwam toen zelfs
een nieuw soort rail uit de bus- Nu
wordt onderzocht hoe beveiligingen het
beste kunnen worden bevestigd. Een
heel succes voor de stichting was dat
Duitsland, dat zijn wegen al veel eer
der dan Nederland van bermbeveiliging
voorzag, grote belangstelling toonde
voor het Nederlandse onderzoek.
In Utrecht werd een proef genomen
naar de invloed op het aantal ongeluk
ken van het met stads- of dimlicht rij
den. De resultaten daarvan moeten nog
bekend worden gemaakt.
Diepgaand is een onderzoek naar de
oorzaken van ongelukken op overwegen.
De Spoorwegen stellen zelf steeds een
uitgebreid onderzoek in na een ongeluk,
maar boekten geen succes. Nu is de
stichting het aan het proberen.
O
SCHIEDAM In Schiedam sluiten
binnenkort drie rooms-katholieke ker
ken, alle in de binnenstad.
Ook in Rotterdam worden enkele
kerken gesloten.
De oorzaak van het sluiten van de
kerken in Schiedam is de vergrijzing
van de binnenstad. De jongeren trek
ken naar de nieuwbouwwijken.
ADVERTENTIE
met Scheepjes Crylor. Adorable!
Wie oog heeft voor echte mode breit
met Scheepjes Crylor. Goed wasbaar,
blijft als nieuw. Vraag het patroon b(| uw
winkelier of stuur onderstaande bon op.
CO
UJ
cc
O
_J
O.
2
O
O