Kleermakerij als kunstatelier FEESTAVONDEN NAAR MAAT Hedda Buys: „'k Vind die gekke dingen die ze tegenwoordig maken wel leuk, maar ze moeten het geen kunst noemen" Tekenleraar is mn basis DENK ER EENS mm Bemiddeld bij kasteelfeesten in Renswoude umim Geld DAMMEN SCHAKEN f door H. KRAMER A Ai AA A OPLOSSING BRIDGE door H. W. FILARSKI OPLOSSING KRUISWOORDRAADSEL VEENENDAAL Iedereen die voor het oude schuurtje staat, met scheef aan de deurpost bevestigd een bordje „kleermakerij"verbaast zich er over aan een wand van het schuur tje een groot, zwart metaalreliëf te zien hangen. In de kleermakerij wordt de verbazing nog groter als men er de reliëfs, mozaïeken en con structies ziet: men waant zich in een kleine kunstgalerij. Al gauw wordt het duidelijk dat men zich in een kunstenaarsatelier bevindt. Op een klein krukje zit namelijk een bebaar de figuur gebogen over een mozaïek in wording dat voor hem op de grond ligt. Kalm en geconcentreerd plaatst hij een voor een grotere en kleinere stukken gekleurde steen op het grote, vierhoekige bord. Het is de jonge, succesvolle Veenendaalse kunstenaar Hedda Buys. Hij heeft z'n monumen tale opleiding genoten aan de Rijks Academie voor Beeldende Kunsten te Arnhem. Ruim twee jaar geleden verliet hij deze school en nu al heeft hij enkele belangrijke opdrachten ge- hadeen mozaïek in de trappenhui van het nieuwe tandem generatoren gebouw van de Rijksuniversiteit te Utrecht, een mozaïek in de hal van de nieuwe bioscoop „Studio A" te Arnhem en een hout reliëf in de kan tine van het nieuwe raadhpis te Vee nend aal. De bescheiden Hedda denkt dit succes niet aan zichzelf te danken te hebben. „Ik heb gewoon geluk gehad" zegt hij. H vertelt van de vele jonge, afgestu deerde academie-leelingen die niet aan de slag kunnen komen. Dat is overigens niet zo vreemd. De laatste tijd zijn de artistieke beroepen bij de jeugd bij zonder in trek gekomen: „Tien jaar geleden was het normaal als een aca demie per jaar twintig aanmeldingen, kreeg, nu zijn het er 500 per jaar. Als ik dan naar meisjes van de mo de-afdeling kijk zie ik ze ten einde raad maar een boutiekje beginnen, omdat ze geen werk kunnen krijgen. Jongens of meisjes van andere afde lingen komen bij het onderwijs of bij een ander beroep dat eigenlijk nog maar weinig met kunst te maken heeft". Ook Hedda is geen „full-time" kunstenaar. Hij geeft twee dagen per week tekenles op het Christelijk Lyceum te Veenendaal. „Dat is m'n basis. De rest van de week is voor mezelf", aldus Hedda. Die rest van de week is Hedda hoofdzakelijk te vinden in de „kleer makerij" achter het huis van de fa milie Van Manen aan de De Savornin Lohmanstraat. Met zijn atelier, is hij niet zo bijzonder tevreden: „Ik kan in dit hok niet werken", zucht de jonge kunstenaar. Als hij een grote opdracht heeft, moet hij die buiten uitvoeren: „Neem nou dat houtreliëf voor het nieuwe raadhuis. Dat ding is 2 meter bij 70 cm groot. Dat moet ik buiten maken". Als een kunstenaar bezig is, kijkt hij niet naar de rommel die hij maakt. „Dat is binnenniet zo erg. Maar buiten kan ik niet zo'n rommel maken. Ik moet tenslotte ook aan de familie Van Manen denken", zegt Hedda. „Daarom is dat buitenwer ken ook niets gedaan. Als ik bezig ben denk ik alleen aan m'n werk. Dan moet ik verder geen zorg over rommel hebben". Het atelier is dus te klein. Maar dat is nog niet alles. „Het is voor mij ook ondoenlijk steeds tussen m'n huis en het atelier heen en weer te rijden. Als ik b.v. moet gaan eten moet ik helemaal naar de Juliana- straat en als ik dan weer terugkom ben ik er helemaal uit". Hedda heeft enige tijd geleden al contact opgenomen met de burge meester van Veenendaal, mr. dr. J. Hazenberg. Hij kan de kunstenaar echter niet helpen. „Ach, als in deze industrieplaats een grote keet vrij komt, wordt die meteen door een of ander bedrijf opgeslokt", zegt Hedda. Nu is hij bezig een atelier met woonruimte in Amerongen te bemach tigen: „Maar ik ben bang dat dit weer te duur wordt", gaat Hedda verder, „Ik begin tenslotte pas en ik heb heel wat grote investeringen moe ten doen. Als er nu ook nog zo'n duur atelier bijkomt..." Hedda hoopt op een wonder. Wat VEENENDAAL De heer A. de Vries levert „feestavonden naar maat". Iedereen die ooit op zich neemt de feestavond ter gelegen heid van het zoveel jarig bestaan van zijn vereniging te organiseren, kan bij hem terecht om een groep artiesten te krijgen die voor een aantrekkelijk programma zorgen. Bovendien rekent de heer De Vries niets voor zijn bemiddeling, zodat er zelfs geen telefoonkosten gaan drukken op het budget dat door het bestuur van de vereniging uitge trokken is. De heer De Vries is bij het ge westelijk arbeidsbureau te Veenen daal onder meer belast met de afde ling „Artiestenbemiddeling". In die hoedanigheid heeft hij bijvoorbeeld de artiesten bijeengebracht, die meewerkten aan het tuinfeest in de kasteeltuin in Renswoude, nu enkele weken geleden. Ook is op hem vaak een beroep gedaan door de Oranje vereniging in Rhenen. Vele bedrij ven, personeelsverenigingen, sport verenigingen en dergelijke maken regelmatig van de werkzaamheden van de heer De Vries gebruik. Hij vult er een deel van zijn dagtaak mee. „De regering besloot direct na de oorlog zich met artiestenbemidde ling te gaan bemoeien", vertelde de heer De Vries. „Eerst gebeurde dat alleen in de grote steden, met als voornaamste punt Amsterdam. Ove rigens heeft de hoofdstad ook nu nog een voorname rol in het gehele ar- tiestenbemiddelingsbeleid, hoewel er reeds op veel gewestelijke arbeids bureaus iemand zit, die van deze materie op de hoogte is. Dat is na tuurlijk wel een voorwaarde. Ik heb dit werk geleerd op het GAB in Zaandam, waar ik het een aantal jaren als hoofdtaak gehad heb. In die tijd heb ik, dacht ik, een goede ervaring gekregen en heb ik geleerd welke artiesten bij bepaalde gele genheden het meeste succes zullen hebben. Het is als je het als hoofd taak hebt een tijdrovend werk, dat veel van je vrije avonden kost, want met alleen bemiddelen tussen een organisator en de artiesten ben je er niet. Het is namelijk heel be langrijk om te weten hoe de arties ten werken en wat zij brengen, zo dat je wel verplicht bent het optre den bij te wonen". Heeft de heer De Vries bemiddeld bij het totstandbrengen van een feestavond, dan zal hij veelal achter de coulissen te vinden zijn. Hier komt hij aan de weet hoe het contact met de zaal is, hoe het publiek reageert en ook wat de ar tiesten brengen. „Het slagen van een avond hangt van kleinigheden af", zegt de heer De Vries. „Alleen al de manier waarop het doek gehaald wordt is heel belangrijk voor het welslagen van een avond. Bovendien zijn lang niet alle artiesten voor elk publiek geschikt. Een extreem voorbeeld daarvan is Wim Kan. Het publiek dat hem waardeert heeft een be paald niveau en als je hem zou la ten optreden voor een publiek dat dat niet heeft, wordt het een gran dioze mislukking. Zo is het echter ook met de minder bekenden. Door dat ik een groot deel van de Neder landse beroepsartiesten héb leren kennen kan ik vrij goed beoordelen of ze het in een bepaalde situatie zullen doen. Natuurlijk kun je je al tijd vergissen''. De heer De Vries beschikt over de namen en adressen van vrijwel alle beroepsartiesten in Nederland. De bemiddeling is ook uitsluitend be stemd voor de beroepsmensen en eventueel voor een enkele goede amateur, die serieuze plannen heeft het „vak" in te gaan. Indien iemand bij de heer De Vries komt en om bemiddeling vraagt is zijn eerste vraag „Hoeveel geld hebt u ervoor uitgetrokken". Dat is namelijk heel belangrijk voor hem om te weten. Voor veel minder dan f 700,- is het niet moge lijk een avond met beroepsartiesten te vullen. Voor in principe elk hoger bedrag kan de heer De Vries echter helpen. Belangrijk om te weten is voor hem ook of men een bepaalde „ster" wil. Hij kan dan daaromheen rekening houdend met het bud get een show opbouwen. Voor een gemiddelde avond moet men re kenen op een bedrag van rond de f 1000,-. Een man als Wim Kan vraagt voor zijn gehele show ech ter heel wat meer. Het werk van het Arbeidsbureau is altijd gratis en dus ook bij de ar tiestenbemiddeling. Dat alleen al be spaart de orgnisator een vrij groot bedrag, dat tot enkele honderden gul dens kan oplopen. Er zijn namelijk particuliere „bemiddelaars" die voor hun werkzaamheden een zeke re (soms vrij hoge) vergbeding ne men. Een ander voordeel van de bemiddeling via het GAB is dat de ze instelling een landelijk apparaat heeft opgebouwd, waardoor het vrij wel steeds mogelijk is na te gaan of de gewenste artiest op de bepaalde datum nog „vrij" is. Dat is onmo gelijk voor de particuliere „bemid delaar". „Wij maken het de parti culiere „beimddelaar" het is de vraag of je hem zo mag noemen, volgens de wet kan hij het niet zijn door onze manier van werken behoorlijk lastig", lacht de leveran cier van gezellige avondjes „naar maat". 0 Hedda Buys is steeds op zoek naar nieuwe materialen en nieuwe vormen. Hier werkt hij aan een metaalconstruc tie: „Op die manier kan ik ook de ruim te in". zou hij gelukkig zijn als iemand te gen hem zei: „Hier, ik heb nog ruim te. Ga hier maar werken". Voorlopig zit Hedda echter nog in de „kleer makerij". Hedda heeft tweemaal geëxpo seerd. In Veenendaal, in de kunst galerij van de antiekzaak ,,'t Lan- teerntje" en in het Stedelijk Mu seum te Amsterdam, waar een aan tal etsen van hem werden tentoon gesteld. „Ik was stomverbaasd over de reacties die ik kreeg op de ex positie in ,,'t Lanteerntje". Ik had niet anders verwacht dan dat ze negatief zouden zijn", vertelt Hed da. De reacties waren echter bij zonder gunstig. Hedda gelooft dat het komt omdat het Veenendaalse publiek nog nooit moderne mozaïe ken had gezien. Hij had enkele mo zaïeken op de expositie hangen die bijzonder in de smaak vielen. Hed da was niet alleen verbaasd over de reacties van het publiek maar ook over de recensies: „Men trok vergelijkingen met Van Ruysdael en nog wat van die beroemde men sen. Ik werd er wel een beetje dui zelig van". Hedda houdt trouwens .helemaal niet zo van diepzinnige kunstverhan delingen. Althans niet wat zijn werk betreft. Hij geeft aan zijn werk geen titels en verbindt er ook geen filoso fieën aan: „Soms zit er wel een ach tergrond achter maar daar hebben de mensen niets mee te maken. Ieder een moet er zijn eigen verhaal bij maken". Hedda vertelt van zijn academie tijd: „Ik heb gezien hoe het gaat. Ze maken wat en dan gaan ze er een naam voor bedenken. Een leraar was daar erg goed in. Die kon Grieks en Latijn en die talen lenen zich erg goed voor moeilijke namen". Hedda houdt er niet van. Men kan zijn werk mooi vinden of niet. En als men het mooi vindt, doet het er niet toe waar om: „Als Piet iets mooi vindt omdat hij er een aap in ziet vindt ik het best, maar als Jan het mooi vindt omdat hij er een paard in ziet is het voor mij ook goed". Hedda experimenteert nog. Hij zoekt steeds naar nieuwe materialen en naar nieuwe mogelijkheden. Van blik tot baksteen, alles geniet zijn interesse. Soms maakt hij gekke din gen, vaker zijn ze dynamisch. Hed da: „Ik houd niet zo van gekke kunst. Ik vind die gekke dingen die men tegenwoordig maakt wel leuk, maar ze moeten het niet meteen maar kunst noemen. Ik geloof niet in de shokkerende werking van de kunst". Hedda heeft het in Veenendaal best naar zijn zin, ook al is het een indus trie-plaats. „Men moet Veenendaal niet kleineren", zegt hij. Er is vol gens hem voldoende interesse voor kunst. In de stad zou Hedda in ieder geval niet willen werken: „Ik weet van mezelf dat ik er dan onderdoor zou gaan", zegt hij. „Ik zou dan an dere dingen gaan doen en het werk vergeten. Bovendien, als ik naar de stad wil, stap ik toch in m'n auto". Volgens Hedda hebben de meeste mensen nog wel een verkeerde ge dachte over het werken van een kun stenaar: „Ze denken dat je maar wat aanrommelt. Maar dat is niet zo. Ik zal je vertellen dat ik dit jaar maar veertien dagen vrij genomen hebt". Hedda Buys is een idealist. „Ik kan hier wel zo'n beetje blijven sud deren en ik zal in de omgeving dan ook best wat opdrachten houden maar dat wil ik niet", zegt hij. De 24-jari- ge Veenendaler zal zijn uiterste best doen om zijn werken door heel Ne derland, heel Europa en liefst over de hele wereld te verspreiden. „Als ik nu maar meer ruimte en vrijheid had, dan kon ik tweemaal zo hard werken als nu. Als er een ruimte beschikbaar wordt gesteld, al is het maar een stuk grond waar ik zelf een krot op kan bouwen, dan zal ik dat met beide handen aangrijpen". Hedda pakt een stukje steen en past het in het mozaïek. Hij haalt het er weer uit en breekt er een stukje af. Opnieuw wordt het stukje steen in het geheel geplaatst. Het past nu beter: „Ach, je hebt ups and downs. Die heeft iedereen. Maar een kunste naar heeft er het meest mee te ma ken. Als je in de put zit als kantoor bediende, kun je rustig doorwerken. Maar een kunstenaar staat dan hele maal stil. Hij weet niets meer en hij maakt niets meer". Dan begint hij te glimlachen. In zijn vrolijke, grijs blauwe ogen speelt de pret: „En dan te bedenken dat er mensen zijn die het beter schijnen te weten. Bij mij kwam ook eens zo'n burger. Die durf de te beweren dat een mozaïek beter zou zijn geweest als ik een rood stuk steen dat in de linker benedenhoek zat in de rechterbovenhoek had ge plaatst. Dan vraag je je toch af". ZOWEL vóór als na de zo triest voor onze nationale ploeg verlopen landenwedstrijd tegen de Sowjet Unie heeft het niet aan kritiek ontbro ken op de samenstelling van ons team. Merkwaardig genoeg trof deze kritiek onder meer Evert Bronstrjng. die de laatste Jaren niet kon doordringen tot de nationale eindstrijd en ..daarom" on geschikt werd geacht om tot de uitverko renen te behoren. Echter aan een zeer moeilijk bord, het zesde, waar hij de geraffineerde Russische meester Sjkittin tegenover zich kreeg, weerstond hij niet alleen het Russische geweld, maar speelde kansrijke partijen! Hieronderd de bijzon der fraaie uit de eerste ontmoeting. Wit: E. Bronstring'; Zwart B. Sjkitkin; Moskou 1967. 1. 31—27 18—23: 2. 33—28 17—21; 3. 39—33 21—26: 4. 44—39 11—17; 5. 34—30 17—21; 6. 30—25 12—18; 7. 37—31 26x37; 8. 42x31 21—26; 9. 47—42. Merkwaar dig dat dit systeem ook door Wiersma en Roozenburg werd gebezigd in dezelf de ronde! 926x37; 10. 42x31 20—24: 11. 41—37 7-12: 12. 46—41 1—7; 13. 31—26 4de ronde! 926x 37; 10. 42x31 20—24; 11. 41—37 7—12; 12. 46—41 1—7; 13. 31—26 14—20; 14. 25x14 9x20; 15. 49—44 4—9: 16. 39—34 10—14: 17. 44—39 5—10; 18. 36—31 20—25; De witspeler had graag (24—29) gezien, dat hem, in verband met zijn snelle ontwikkeling links, aantrekkelijke kansen had gegeven. Zwart heeft echter andere plannen, zoals snel zal blijken: 19a. 41-36 14-20; 20. 50-44 10—14; 21. 48—421 23—29! (24—29) zou zwart moeilijk heden geven door (33x4) (20x29) 34—30! (25x34) 39x30 (7—11) 30—35! en (11— of 12—17) kan niet door 28—22 en 27—21! Na zwarts 21e zet ontstaat een merkwaardig en spannend duel: 22. 34—23 18x29; 23. 17—21 16x27: 24. 32x21 25—30: (zie dia gram) De strijd draait erom, wat zwaarder weegt: de insnoering van wits rechter vleugel. of de beweeglijke witte aanval tegen zwarts rechter vleugel. Een interes sant probleem, waarvan nog niet zo heel veel voorbeelden bekend zijn! 25. 31—27 20—25: 26. 37—31 14—20; 27. 21—16 9-14; 28. 27—22 Latere analyses wezen uit, dat hier 26—21! zwart voor ernstige moeilijkheden plaatst. 2812—18; 29. 42—37 18x27; 30. 31x22 8—12; 31. 22—17 moet wel 12x21; 32. 16X27 3—8; 33. 26—1 8—12; 34. 36—31 13—18!! Als opgave voor de lezers hier: Waar om mag wit de hem aangeboden schijf winst niet nemen? 35. 37—32 30—34; Nu komt zwart gevaar lijk in de aanval: 36. 39x30 25x34; 37. 43—39 deze terugtocht is gedwongen 34X43; 38. 38x48 29x38; 39. 32x43 7—11; 40. 31—26 11—17; 41. 40—34 20—25; 42. 44—39 6—11; 43. 39—33 1-6; 44. 34—29 14—2ö: 45. 27—22 18x27; 46. 21x32 12—18; 47. 43—38 16—21! Van twee zijden wordt het witte centrum nu ingekneld. 48. 49—43 2—7; 49. 43—39 18—22; 50. 39—34 7—11; 51. 29—23 11—16; 52. 23x14 20X9; 53. 28—23 15—20; 54. 32—28! en zwart wikkelde maar af naar de voordelige remise door (24—29) enz. Ook (9—14) geeft geen uitzicht op een beter resultaat. Een fraaie partij OPLOSSING De stand: Wit (Wiersma) 11, 13, 14, 27, 35 (5 st.) Zwart (Kaplan) l, 4. 43 (3 st.) Hier had wit moeten spelen: 13—8! (43—48 gedw.) 8—3! en nu is (48—37) ver boden door 14—9 en 11—7 en ook (48—39) 11—6 (39—28) faalt op 14—9! en 27—22! Na (48—43) 27—22 (43—16) 11—6 (16—32) wint zwart wel een schijf terug, zoals in de partij maar verliest nu door 22—8 (32x5) 18—13! en bereikt een overmachtswinst! DE Duitse grootmeester Wolfgang Un- zlcker heeft zojuist een sterk bezet toernooi in Marlbor gewonnen. Hij deed dat in de hem eigen rustige gedegen stijl, zonder een partij te verliezen. Un- zicker is thans 42 jaar oud. Hij heeft lange tijd behoord tot de groep groot meesters die zo ongeveer de middelmoot vormen. In de laatste tijd is de kracht van Unzicker echter onmiskenbaar gegroeid. In het wereldtoernool te Santa Monica (1966) verraste hij met de gedeelde 4e en 5e plaats (gelijk met Portisch maar voor Petrosjan, Reshevsky, Najdorf, ivkov en Donner) en dit maal speelde hij het weer klaar om boven Reshevsky, ivkov, Matanovlc en vele anderen uit te komen. Unzicker herkent men aan de manier waarop hij met luide en verdragende stem allerlei anecdotes vertelt, maar ook aan de manier waarop hij speelt. Hij is namelijk een overtuigd aanhanger van de eens zo beroemde dr. Tarrasch. Hier onder een interessante partij van Duitslands sterkste schaakmeester. Wit: MUSIL. Zwart: W. UNZICKER. (Marlbor 1967) Schotse opening. 1. e2e4. e7—e5 2. Pgl—f3, Pb8—C6 3. d2—d4, e5xd4 4. Pf3xd4. Lf8—C5 5. Pd4—b3 (Op 5. Pxc6 kan 5Df6 benevens Dxc6 volgen. De hoofdvariant gaat overi gens veraer met 5. Le3, Df6 6. c3, Pge Pc2. Het recept van Tarrasch, dat Unzic ker waarschijnlijk gevolgd zou hebben. luidt: 7Lxe3 8. Pxe3, De5!) 5Lc5b6 6. 82—a4, a7—a« 7. Pblc3, Pg8—e7 (Hier komt ook 7Dh4 8. De2, Pge7 in aanmerking, maar de rustige tekstzet is meer in overeenstemming met de denkbeelden van Tarrasch: eerst ontwik kelen en dan pas aanvallen.) 8. Lel—g5 (Hier en in het vervolg doet de witspe ler voortdurend pogingen de tegenstan der in verwarring te brengen. De positio neel voorgeschreven weg Le2. 0—0, Khl enz. laat hij achterwege.) 817—f6 9. Lg5h4, 0—0 10. Lfl—C4t. Kg8—h8 11. 0—0, d7—d6 12. Kgl—hl. Pc6e5 13. Lc4e2 (Langs een omweg heeft wit toch de voorgeschreven opstelling bereikt. Hij heeft «-chter veel tijd verloren en deze maakt de zwartspeler zich ten nutte.) 13Pe5g6 14. Lh4—g3, f6—f5 15. e4xf5, Pe7xf5 16. Pc3—d5, Lb6—a7 17. Le2d3, Lc8e6 18. Pd5—f4, Pg6xf4 19. Lg3xf4, Dd8h4 20. Ddl—d2. Le6—d5! 21. f2—f3 (Er dreigde 21Lxg2rt 22. Kxg2, Dg4t 23. Khl, Df3t 24. Kgl, Ph4.) 21Ta8e8 22. C2—C4. Ld5-C6 23. Pb3—a5, Pf5e3 24. Lf4xe3, La7xe3 25. Dd2C2, Lc6d7 26. Ld3—e4 (Op 26. Pxb7 volgt 26Lf4.) 26b7—b6 27. g2g3, Dg4—h5 28. Pa5b3, Ld7—h3 29. g3—g4 (Of: 29. Tel. Txf3! en wint.) 2 9Dh5h6! 30. Tfl—gl (Onvoldoende is ook: 30. Tel, Lxg4! 11. fxg4, Tf2.) 3 0Le3xgl 31. Talxgl, Dh6e3 32. Tgl—g3 (In de partij volgde: 32. Pd2. Txe4 33. fxe4, TI2 34. Db3, Dh6 35. g5, Dh5 36. Dg3. Txd2 37. Df4, De8 38. g6, Te2 en wit gaf het op.) De opgave van de week: zwart speelt UNZICKER MUSIL m m v/////// W///MS abcdefgh en wint. Oplossing in de volgende ru briek. De stand was: Wit (Rossolimo) Kgl, Dg4, Ta3 en el, Pe5 en f6, pionnen a6, b2, d4, f2, g2 en h2. Zwart (Reissman) Kh8, Dc7, Tc8 en f8, La8, Pe6, pionnen a7, b6, d5, f7, g7, h7. Wit won zeer fraai door 23. Dg3—g6ü, Dc7—C2 (op 23fxg6 volgt 24. Pxg6t, hxg6 25. Th3 mat en op 23. gxf6 24. Dxf6t, Pg7 25. Tg3.) 24. Ta3—h3ü en zwart gaf het op. LATEN wij het ditmaal eens een beetje aan de bescheiden kant houden en ons verdiepen in een simpel con- tractje: twee harten. Laat u overigens niet misleiden door de schijnbare een voud der opgave, want het is weer zo'n spelletje waarop Jan, Plet en Klaas on getwijfeld down gaan als zij het contract „zomaar" In hun eigen club of thuis zou den moeten spelen. Dus: opgelet en de volgende week uw oplossing toetsen aan de onze! A107 3 9 B 9 8 2 <0> A H B Vele bridgespelen; en vooral zij die niet bij de top gerekend worden, hebben een diepe minachting voor de „kansbe rekening". Zij vinden dat onderwerp maar onzin en feitelijk alleen geschikt om bridgetheoretici in hun studeerkamer bezig te houden. Toch zijn er een paar dingen der kans berekening die grote praktische waarde hebben. Wist u, dat wanneer men samen met de partner in een bepaalde kleur zeven kaarten bezit, de „kans" dat de ontbrekende zes kaarten 3:3 bij de te genpartij verdeeld zijn, slechts 36% is? Populair gezegdals je zes kaarten mist is de kans slechts 1 op 3 dat die kaarten precies 3 3 verdeeld zittenDie kennis is voor praktisch spel natuurlijk wél belangrijk zo ook in het partijtje dat ik u vorige week toonde. 4» AH932 9HB5 O B 2 AB2 Zuid gever OW kwetsbaar. Zuid speelt drie SA en west speelt ruiten vijf voor. noord maakt de ruitenboer. In schoppen hebben NZ slechts 7 kaarten samen slechts een theoretisch geheel niet on derlegde speler zal de aanval in die kleur beginnen. Het betere spel is te be ginnen met hartenheer! Dit leidt ver moedelijk tot het winnen van: twee har tenslagen, drie ruitensiagen en twee schoppenslagen. Daar behoeven dus maar twee klaver slagen bij te komen en NZ hebben er negen. Stel, dat west hartenheer met het aas neemt en bijv. schoppen tien terugspeelt, noord schoppenheer. Nu volgt nogmaals harten, oost wint (of laat nog eenmaal lopen) en vervolgt met schoppenvrouw, noord schoppenaas. Hierna kan noord zelfs klaver twee spelen OW zullen niet méér maken dan één schoppen, twee hartens en klaver heer. De tegenspelers beschikken over nog andere mogelijkheden, doch geen enkele leidt voor hen tot de vijf slagen die nodig zijn het contract te doen mis lukken. Grappig is, dat wanneer men de tafel West gever, OW kwetsbaar, parenwed strijd. Biedverloop: west een klaver (normaal) noord doublet oost past zuid één harten west doublet noord past oost twee klaver zuid past west past noord twee harten allen passen. Tegen twee harten begint west de strijd met klaverheer. Welk speelplan zou u voor de zuid- speler opstellen? !0 6 A 7 4 O V 9 8 5 9 8 5 3 VB 8 7 V 8 3 O 107 3 H104 (noord) harten V B 5 zou geven, menig een de juiste speelwijze (met harten beginnen) gemakkelijker gevonden had een de speelwijze (met harten 5 4 10 9 6 2 O AH 6 4 V 7 6 dan nu er harten H B 5 liggen! Die heer-boer verleiden tot een „snit", die echter in dit geval zinloos moest zijn, vooral ook omdat zuid veel te weinig entrees heeft. In de praktijk speelde de spelleider op het „rond" zitten der schoppens, waarna het contract een roemloze dood stierf. HORIZONTAAL: 1. aaien 6. knap 12. klank 14. hijswerktuig 15. oefening 17. moment 19. slot 20. bedorven 21. hier noch daar 22. boom 23. godin 25. voorzetsel 26. aansporing 28. noot 29. doorgang 30. titel 31. buigzaam 34. plaats dn Frankrijk 37. blunder 38. niet 20 veel 40. koraaleiland 42. soort kaartspel 44. voorzetsel 45. vaartuig 47. waterstand 48. gewicht 50. insekt 51. stuk touw 53. Europeaan 55. lekkernij 56. zoogdier 58. over een poosje 60. deel van het gelaat 61. garenspil 63. plaats in Brabant 66. Europese hoofdstad 67. hoogste register ger(es) 98. bloei 31. groente 22. vervoeronderneming 33. vlies 34. niet getroffen 35. bouwland 36. stoot 39. tegenspoed 41. heel flink 43. bevel 45. stand 46. lichaamsdeel van een dier 48. zoogdier 49. plaaggeest 51. plaat 52. geen werkelijkheid 54. voertuig 57. rivier in Duitsland 59. plaats in N.O.-older 62. voorzetsel 64. voorzetsel 65. voorzetsel. Oplossing vorige cryptogram HORIZONTAAL: 1. Casanova, 5. club huls, 11. loopoor, 12. Dames, 13. laatste, 14. klare, 16. afgunst, 18. mistleider, 22. overeen, 23. nodiger, 26. vrijwillig, 30. Inteelt, 32. etage, 33. rotting, 35. einde. 36. rotonde. 37. nijpender, 38. snoepers. VERTIKAAL: 1. collega's. 2. sto ringsvrij, 3, Noorman, 4. verdekt. 6. leesles. 7. ballade, 8. uiers, 9. sappeurs, 10. tamtam, 15. riant. 17. steel. 19. leden, 20. dievenbende, 21. snuit, 24. overdoen, 25. stappers. 27. Idioten, 28. legende, 29. gaande. 30. Ieperen, 31. teentje, 34. troep. van een zan- VERTIKAAL: 1. krachtiger maken 2. soort loterij 3. de te volgen weg 4. stuk touw 5. titel 7. maanstand 8. Bijbelse figuur 9 waarmee het is afgelopen 10 ligplaats 11. te drinken geven 13. wettig 16. plaats in de N.O.-polder 17. deel van een huis 18. deel van een camera 19. Europeaan 24. omhoog sturen 27. geheel van streek

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 13