ZIEZO Het is lange tijd stil geweest in de ruimte rond de aarde. Noch op de Amerikaanse raketbasis Cape Kenne dy, noch op de geheimgehouden Russische lanceerplaatsen zijn de laatste maanden spectaculaire din gen gebeurd. Het heeft er even op geleken, dat de jacht in de ruimte tot op een heel laag pitje was terugge draaid. Tot einde januari van dit jaar was het met het Amerikaanse ruimte vaartprogramma heel voorspoedig gegaan. Stap voor stap kwamen de ruimtevaartdeskundigen dichter bij het grote doel: een verantwoord schot naar de maan. Op gezette tijden scho ten enorme raketten, bemand en on bemand van de Amerikaanse bases de ruimte in en steeds weer konden nieuwe gegevens verzameld worden. Maarplotseling was daar die fa tale dag: 27 januari 1967. Drie Ame rikaanse mannen die gereed stonden voor een proef in de Apollocabine kwamen om het leven, toen in hun ruimteschip brand uitbrak. In enkele seconden was het gebeurd. Wat men bij een lancering of een terugkeer naar de aarde had kunnen verwach ten een ongeluk gebeurde bij een eenvoudige repetitie op de grond. Uit de brand in de cabine is lering getrokken. Het nieuwe ruimteschip is volkomen onbrandbaar gemaakt. Zelfs bij de hoogste temperaturen zal er niets meer kunnen branden tot en met het ondergoed van de ruimte vaarders toe. TOEN de Gemini 12-capsule een jaar geleden onder de grote para chute in de Atlantische Oceaan plonsde en de commandant James Lovell en piloot Edwin Aldrin heelhuids uit de cabine tevoorschijn kwa men, was er niet alleen een einde gekomen aan een vierdaagse missie in de ruimte de zoveelste! maar ook zou dat het begin betekenen van een nieuw ruimtevaartprogramma: het Apollo-project. Onder don derend geraas zijn dezer dagen reeds op Cape Kennedy de raketten gelanceerd die de cabines van het Apollo-project zullen dragen. Deze kleurenfoto toont zo'n lancering een soort generale repetitie voor de maan-ouverture of, zoals de Amerikanen zeggen: „the last step to moon Na de Gemini's 12 stuks in totaal - dus nu de Apollo's. De mannen zijn tot in de perfectie getraind. Zesentwintig van hen hebben samen al meer dan duizend uren in de ruimte gezweefd. Zeven van hen maakten al meer dan één vlucht en vijf Amerikanen kunnen zich er op beroemen, dat zij buiten de cabine zijn gestapt voor een „walk in space", tijdens welk uitstapje allerlei manoeuvres zijn gemaakt om alvast te wennen aan, en te oefenen met ingewikkelde handelingen die voor de reis naar de maan (en terug!) noodzakelijk zijn. Want het is uiteraard de bedoe ling dat na de landing op de maan ook de start voor een retourvlucht naar de aarde kan worden ondernomen. „Generale" voor laatste stap naar de maan Na een vertraging van nu bijna een jaar heeft Amerika de draad in de ruimte weer opgepakt en dezer dagen wordt de lancering verwacht van weer een team ruimtevaarders. yolgens de plannen zullen vier ra ketten in het Apollo-program de ruimte in gaan, alvorens 't maanschot wordt gewaagd en de Amerikanen, van wie de namen nog niet met ze kerheid bekend zijn, met een snelheid van 40.000 kilometer per uur zullen afstormen op de mysterieuze planeet, die wij „maan" noemen. yoor het eerst in de geschiedenis van de Amerikaanse ruimtevaart zal de cabine een driezitter zijn. (Rusland is wat dat betreft Amerika een stapje voor, want al in 1964 draai den drie Russen ongeveer 24 uur om de aarde). Eerst zal de Apollo in een baan om de aarde worden gebracht. Twee van de drie mannen in de cabine stappen vervolgens over in een, apart voor landingen op de maan geconstrueerd landingsvaartuig en vervolgen hun reis naar de maan, terwijl de derde man in een, wat genoemd wordt „moederschip" om de aarde blijft draaien. De twee maanvaarders zullen trach ten in een baan om de maan te ko men om daarna op een tevoren vastgestelde plaats met remraketten hun landingsvaartuig een zachte lan ding op het maanoppervlak te laten maken. Op de maan zullen allerlei proefne mingen worden gedaan en na onge veer 18 uur (de tijden zijn overigens op duizendste seconden nauwkeurig gepland) zal gestart worden voor de terugkeer naar de baan om de aarde, waarin de derde man wacht op de koppeling met zijn twee vrienden. Gedrieën zullen zij terugkeren naar de aarde. 2© is het gepland zó hoopt Ame- ka de eerste te zijn die de brug zal slaan tussen twee planeten in het heelal: moeder Aarde en onze be kendste planeet de Maan die bijna 400.000 kilometer „verderop" ligt. Of dat eerste maanschot zal gelukken? Geen sterveling weet 't. Welke conse quenties de eerste maanverkenning van zó dichtbij nog eens zal hebben"? Men kan er alleen maar naar raden. Voor de twee eerste mensen, die na 'n duizelingwekkende reis in de onher bergzaamheid van de droge maan- zeeën, omringd door ketens van ber gen en kraters, zullen landen, moet het een sensatie zijn. We zijn het haast vergeten dat met het Apolloproject waarvan een le vensechte proefstart op deze pagina staat afgebeeld inderdaad de mens in het startblok staat voor de laatste „stap". Ja, haast vergeten bezig als we zijn met andere zaken op onze eigen planeet zaterdag 9 september 1967 54321en dan klinkt in de metersdikke betonnen bunkers van Cape Kenndy het „zero dat de start inluidt van een miljoenen kilogram zware sigaar met een middellijn van elf meter. Met een stuwkracht die gelijk is aan het vermogen van meer dan een half miljoen sterke Ame rikaanse auto's verheft de raket zich eerst langzaam, dan steeds sneller tot een maximum van 40.000 kilometer per uur verschroeide aarde onder de vlam menspuwende aanjaagpijpen achterlatend. (Foto boven). Van een hoogte van 450 kilometer boven de aarde fotografeerde een Gemini-astronaut een stukje aarde, waarop Zuid-Europa en het noordelijke puntje van Afrika zichtbaar waren, benevens een depressie-gebied dat zich boven de Atlantische Oceaan aan het ont wikkelen was (foto midden). De recordhoogte van een Gemini is 1400 kilometer geweest. Op deze hoogte was de bolvorm van de aarde uiteraard nog beter te zien. 's Avonds biedt Cape Kennedy een spookachtige aanblik. Naast een van de lanceertorens voor het Apollo-project (hoger dan de Domtoren) staat een bijna volle maan het doel van alle activiteiten op de basis. Misschien aan het einde van het volgend jaar zal de afstand tussen toren en planeet (bijna 400.000 kilometer) worden overbrugd. (Foto links).

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9