UNIEK SCHOUWSPEL Betuwe presenteerde zich aan tienduizenden Zoelense wagen was te hoog voor viaduct Nieuw Rhenens produkt Eerste motorkruiser met champagne vanaf de veerstoep Burgemeester heeft gesprek over jachthaven Invaliden Directeur op Hollantoriade Niet alle bedrijven kunnen feesten opgetogen over tocht aanrijding Zilver Tweede Jongetje (4) gewond na U HELPT U ZELF EN Betaal per kwartaal PI at tel andsv ro uwen openen het seizoen Oogstfee Rivaliteit MAANDAG II SEPTEMBER 1967 KESTERE1S TIEL - Ruim 60,000 toeschou wers waren zaterdagmiddag in Tiel getuige van het VEENENDAAL Het vierjarige zoontje Lex van de familie S. uit Vee- nendaal stond zaterdagmiddag met 'n groepje andere kinderen op het trot toir van de Adriaan van Ostadelaan. Plotseling liep Lex weg uit het groep je en pardoes de straat op, vlak voor een busje. De bestuurder van de auto J. van K. uit Veenendaal, zag geen kans het kind te ontwijken. Lex kreeg schaafwonden aan beide benen en klaagde over hoofd pijn. Voor een nader onderzoek is hij naar het Julianaziekenhuis gebracht. SCHERPENZEEL Maandag 11 september houdt de afdeling' Scherpen- zeel van de Nederlandsche Bond van Plattelandsvrouwen haar eerste bijeen komst van dit seizoen. Mevr. v. d. Werf-Kouw zal handwerken laten zien van de bondswedstrijden. Deze hand werken kunnen als voorbeeld dienen voor de dames van de afdeling. De bijeenkomst wordt gehouden in zaal Marktzicht te Scherpenzeel. Op 13 september begint de cursus „fijne keuken". grootste Nederlandse oogst en fruitcorso. Op spectacu laire en kunstzinnige wijze toonde het rivierengebied zijn visitekaartjeaan het duizendkoppige publiek dat men onafgebroken ivist te boeien met een bijzonder kleurrijk en geschakeerd schouwspel. Het zevende oogst- en fruitcorso is op nieuw een gebeurtenis ge worden, die tot nu toe ner gens in Europa wordt ge ëvenaard. Honderden kwe kers en vrijwilligers hebben weken achtereen de boog op vaardige wijze gespannen weten te houden. Het resul taat; een 12-tal praalwa gens, die er wezen mochten en die een spectaculaire presentatie vormden van het Betuwse fruit. Aanhou dende ovaties waren de be loning voor de wagenbou wers, die dagen en nachten hadden doorgewerkt om tenslotte letterlijk en figuur lijk een hoogstaand werk stuk te kunnen tonen. Alvorens het corso zaterdagmiddag van start kon gaan, hebben organisato ren en deelnemers nog verschillende enerverende problemen moeten oplos sen. Toen de praalwagens 's morgens in alle vroegte vanuit de dorpen naar Tiel werden getransporteerd, bleek dat de wagen van Zoelen niet onder het viaduct van Rijksweg 15 door kon. Moeizaam werk moest worden afge broken en later in ijltempo worden op gebouwd. Op het laatste nippertje wis ten de Zoelenaren hun pronkstuk voor de tweede maal te voltooien. De praalwagen van Kerk-Avezaath dreigde vlak voor de start door het enorme gewicht van het fruit door te zakken. Onder hoogspanning denkende wagenbouwers wisten juist op de tijd een oplossing te vinden. Op het veilingterrein van Septer, waar de opstelling plaatsvond, was de spanning te snijden. De jury beoor deelde hier de wagens en had een zeer moeilijke taak. Zij kwam tot de con clusie dat alle wagens een hoogstaand peil hadden weten te bereiken. Het dorp Varik, dat vijf maal achtereen de eerste prijs had weten te behalen, was ook dit keer wederom vertegenwoor- De keerzijde van de medaille was goud waard. 0 Drakesteijn en de geboorte van prins Willem-Alexander uitgebeeld in fruit en groente. digd met een wagen die er mocht zijn. De wagen beeldde de kleuren pracht van de Betuwse fruitprodukten uit en droeg als titel „Betuwes kleuren pracht en exportkracht". De export werd weergegeven door verschillende vervoermiddelen, die symbolisch wa ren uitgebeeld. Voordat de uitslag echter bekendge maakt werd, trok de corso-karavaan eerst over het ongeveer 1 kilometer lange parcours, waar het publiek reeds nieuwsgierig stond te wachten. Met 'n enorm applaus begroetten de toeschou wers de lange stoet, waarin een 15-tal muziekkorpsen voor de muzikale om lijsting zorgden. Alle praalwagens wer den met bewondering gadegeslagen. Met name de wagen van Maurik, ge naamd „Topoogst 1967" oogsttte veel succes. Het geheel stelde de geboorte van het prinsenkind voor. In een enor me rode kool, bestaande uit ruim 2000 rode-koolbladeren lag „de baby" met daarboven in vogelvlucht een enorme ooievaar, vervaardigd uit vele soorten kleurig zaad. Achter op de praalwagen bevond zich de ware gelijkenis van kasteel „Drakesteyn". Middelpunt van het corso was onge twijfeld de oogstfee en haar beide hofdames. De twintigjarige Trichtse schone Janny Key die dit jaar deze grote eer ten deel was gevallen, kon de onafgebroken toejuichingen moeilijk verwerken. In het daverend applaus lag zeer zeker ook een be paalde vorm van medeleven verbor gen met haar woonplaats Tricht, welke onlangs door een stormramp werd geteisterd. Spontaan nam het beeldschone meisje de begroeting van het publiek in ontvangst, af en toe een traantje van vreugde weg pinkend. Ook de praalwagen van Tricht, met als titel „De vier jaargetijden" bleek buitengewoon veel indruk te maken. In verband met de wederopbouw van Tricht moest de wagen zo goedkoop mogelijk worden vervaardigd. Het fruit dat was verwerkt moest later weer kunnen worden verkocht. Toen het corso voor de tweede maal over het parcours trok, waren de prij zen tevens bekend. De Grote Prijs 1967 werd toegekend aan Kerk-Ave zaath. „Iedere medaille heeft z'n keer zijde", was de titel van de praalwa- 0 De Betuwse oogstfee Janny Key uit Tricht kreeg veel „meelevende" open doekjes. gen. Een medaille midden op de wa gen toonde de fruitteler, die bezig is op zijn bedrijf. De ene zijde stelde de boer voor in zijn element, terwijl de andere zijde van de medaille de keerzijde van het beroep uitbeeldde, namelijk het ge heel of gedeeltelijk verloren gaan van de oogst. In de wagen waren nagenoeg alle fruitprodukten verwerkt. De me daille was samengesteld uit diverse zaadjes van verschillende kleur. Eerste prijzen werden verder nog behaald door Tricht, Geldermalsen en Drumpt. De wagen van Drumpt toonde Klein Duimpje en de Reus, terwijl het werkstuk van Geldermalsen de rijke oogstweelde van het rivierengebied symbolisch wist aan te tonen. De resultaten van de verschillende praalwagens, die ook dit jaar bijzonder kunstzinnig en origineel waren, zijn voornamelijk het resultaat van een hechte samenwerking van de bevol king in de verschillende dorpen. Een stuwende kracht vormt echter de ge zonde rivaliteit die tussen de dorpen onderling heerst. De totale uitslag van het oogst- en fruitcorso luidt: Eerste prijzen: 1. Kerk-Avezaath (le prijs en lof van de jury); 2. Tricht (le prijs en ereprijs); 3. Geldermalsen; 4. Drumpt .Tweede prijzen: 1. Varik (2e prijs en ere-pr.); 2. Zoelen; 3. Buren; 4. Ophemert. Der de prijzen: 1. Ingen; 2. Echteld; 3. Maurik; 4. Beusichem. De jury bestond uit ir. C. J. J. Hooy- man, rijkstuinbouwconsulent, Harry Bouwmeester, ontwerper corso Aals meer, Mathieu Jansen, keramieker uit Tegelen, Cas Oorthuys, fotograaf uit Amsterdam en de heer F. Kersbergen fruitteler uit Middelharnis. Ja, dat is het plezierige als u als week- of maandabonnee van het dagblad De Vallei voortaan per kwartaal gaat betalen. U maakt het u zelf gemakkelijk èn u helpt onze agenten; zij behoeven dan maar éénmaal per kwartaal bij u aan te bellen om het abonne mentsgeld te incasseren. Een hele tijdsbesparing voor u en voor on ze agenten. U kunt ook tijdig voor het ingaan van het nieuwe kwartaal aan ons gireren 10,80 p. kwartaal) door overschrijving op onze postreke ning no. 1321600. Het bespaart u incassokosten. Maak het U zelf gemakkelijk RHENEN Het was zaterdagoch tend een historisch moment voor Rhe- nen. De Rhenense scheepswerf „Jacht bouw Jansen", gevestigd in het voor malige pompstation van de waterlei ding maatschappij aan de Buitenom- me^ liet het eerste schip te water, dat in Khenen werd gebouwd, sinds de vestiging van dit voormalige Wage- ningse bedrijf in de Grebbestad. Deze kruiser met een Mercedes-dieselmotor van 40 PK werd op de voormalige veer stoep bij hotel „Stichtse Oever" vak kundig tewatergelaten, waarna het jacht in de loop van de middag in Ren- kum bij de papierfabriek van Van Gel der Zonen door middel van een grote kraan weer uit het water werd gehesen om daar op de wal verder te worden af gebouwd. De eerste proefvaart verliep uitstekend. De motorkruiser bleek zeer snel en buitengewoon wendbaar te zijn in de besturing. Op een speciaal daarvoor vervaar digde oplegger van metalen balken werd het jacht over de weg vanaf de Buitenomme naar het Veerplein ver voerd. Als helling deed dienst de voor- VEENENDAAL Zaterdag j.I. werd weer de jaarlijkse Hollantoriade ge houden, de dag waarop het gehele personeel van Hollantor N.V. uit Veenen- deel uitgaat. In totaal namen 350 personen aan het evenement deel; elk per soneelslid kon zijn echtgenote of verloofde meenemen. Dit jaar namen bij zondere gasten aan de Hollantoriade deel, nl. de personeelsleden van de Belgi sche, Zwitserse en Duitse verkoopmaatschappijen van Hollantor, in totaal on geveer 60 dames en heren. Het programma van de Hollantoriade 1967, dat om twee uur 's middags begon was tot half zeven 's avonds gesplitst in twee groepen: de puzzelrijders en de busrijders. Degenen die niet wilden meedoen aan de puzzelrit maakten na melijk een bustocht over de Veluwe. Tijdens deze tocht konden de busrijders deelnemen aan de „Oto-toto". Zij moesten dan raden welke puzzelrijders een prijs zouden behalen. Zowel aan de bustocht als aan de „Oto-toto" heeft men veel plezier beleefd. Evenals de busrijders kwamen de puzzelaars om half vier in Renkum aan bij hotel „Kampman". Niet een deel nemer aan de puzzelrit was verdwaald. Dit was overigens geen bijzondere prestatie, want de samenstellers van de puzzelrit, de heren A. Boers en de adjunct-directeur van de Hollantor NV, de heer H. J. Witters, hadden alles zo eenvoudig mogelijk gehouden in de toe risten-klasse. Toch bleken er nog veel fouten te zijn gemaakt. Om vijf uur vertrokken de busrijders vanuit Renkum naar Leersum om bij restaurant „Darthuizen" van een diner te genieten. De puzzelrijders, inmid dels van Renkum naar Veenendaal ge fietst, vertrokken om zes uur per bus van het terrein van Hollandtor NV eveneens naar Leersum. Aan het diner in Leersum ging eerst nog een borrel-uurtje vooraf. Tijdens dit bijzonder gezellige uurtje werden de vele rake karikaturen opgehangen die sneltekenaar Jan Rodrigo 's middags in Renkum had gemaakt van verschei dene Hollandtor-personeelsleden. Het geheel werd muzikaal opgeluisterd door de Hasselaar band. Verder werkten mee de van radio en televisie bekende Jan Gorissen en Frans Soulier. Het di ner werd afgewisseld met enige inter mezzo's en er was, zoals het menu ver melde, voortdurend „gelegenheid tot bijtanken". Aan het einde van het diner sprak de directeur van de Hollantor NV, de heer J. P. van de Velde zijn personeel toe. Hij verheugde zich er over zijn hele personeel weer bij elkaar te hebben. „Niet alle bedrijven in Nederland kun nen feestvieren", zei hij, „bij velen dreigt de werkeloosheid". Maar Hollan tor hield volgens hem de juiste koers door hard werken, en de geest beter te willen zijn wat produktie, verkoop en ontwikkeling betreft. Hierdoor kon de Hollantor volgens hem ook nog steeds uitbreiden. Vervolgens ging de heer Van de Velde in gedachten terug naar de begintijd van de Hollantor, onge veer zeven a acht jaar geleden. „Bij de eerste Hollantoriade waren tachtig deelnemers aanwezig, nu zijn het er tweehonderd plus honderdvijftig intro- ducs." Daarna verwelkomde de spre ker in het bijzonder de FVG, de ver koopmaatschappijen van Hollantor NV uit Duitsland, België en Zwitserland. De heer Van de Velde zag ook de toekomst van Hollantor rooskleurig te gemoet. „In vijf jaar zal Hollantor, wat Firet zal gaa heten, zijn produktie en verkoop verdubbelen", aldus de di recteur. Vervolgens werden zilveren manchetknopen uitgereikt aan perso neelsleden die vijf jaar achtereen in dienst van de Hollantor waren ge weest. De heer Van de Velde merkte hierbij op dat bij de eerste zitting van de bedrijfsraad ongeveer zeven jaar ge leden werd gevraagd of bij een 25-jarig jubileum een gouden horloge zou wor den uitgereikt: „Dit getuigt wel van een onbeperkt vertrouwen in Hollantor. Het beleid van onze deelnemers is ver vooruitziend". Na de toespraak van de heer Van de Velde sprak de heer Den Ambtman na mens het gehele personeel zijn dank uit aan het adres van de directie voor de Hollantoriade '67. Ook de heer 'G. Morgner van de Duitse verkoopmaat schappij sprak een woord van dank uit. Vervolgens was er gelegenheid tot dan sen, afgewisseld met het zingen van twee liederen door de Duitse concert bas Hoffman. Met zijn prachtige stem wist hij het ademloze publiek op bij zondere wijze te boeien. De avond werd besloten met de prijsuitreiking van de puzzelrit en van de Oto-toto. Vele fraaie prijzen werden met dankbaarheid in ontvangst genomen. Het personeel kijkt terug op een goed geslaagde Hollanto riade 1967. Mede dank zij het fijne weer kon iedereen aan zij trekken ko men. Ook de goede organisatie heeft hiertoe bijgedragen. 0 De „Hollantorianen" aan het diner in Leersum. 0 Het jacht de Elektra kort voordat het vanaf de Rhenense veerstoep in zijn element zal glijden. malige afrit naar de destijds hier inge- bruik zijnde veerpont. Bovenaan de veerstoep was een lier geplaatst. De oplegger werd door middel van een lange kabel aan deze lier bevestigd en toen zakte het schip rustig naar de wa terspiegel. Nog voordat het daar aankwam werd er aan de boeg een fles champagne bevestigd, die door de toekomstige ei genaar, de heer Beumer, tegen het schip te pletter werd geslagen, met de uitroep: „ik wens u behouden vaart Elektra". De heer Beumer is elektricien van zijn vak, vandaar deze toepasselijke naam voor zijn motorkruiser. Er ging een hoeraatje op, toen de kruiser in zijn element belandde. Direct werd de motor gestart en binnen enkele secon den werd gevaren. Er is een installa tie aan boord, die besturing van het schip mogelijk maakt op afstandsbe diening .Alle deskundigen, die bij deze tewaterlating aanwezig waren, bleken enthousiast over deze nieuw gebouwde kruiser. Het model van het scheepje was ver vaardigd door een broer van de scheepsbouwer. In karton werd het op schaal uitgevoerd en er werd mee ge- experimenteerd in een soort grote was bak. Het bleek volkomen aan de ver wachtingen te beantwoorden. De V-bo dem met het bijzonder platte achtervlak en de scherpe kiellijn maken deze krui ser snel wendbaar, zonder dat er gevaar bestaat voor het zogenaamd „tollen" van het schip. „Jachtbouw Jansen" heeft er na de voorbereidingen ongeveer een maand aan gebouwd. De eigenaar zal het schip zelf afbouwen en van een elektrische installatie voorzien. Dat ge beurt in Renkum, waar de boot in de loop van de middag weer aan wal werd gehesen. In een gesprek met de heer Jansen, vertelde deze dat hij Wageningen moest verlaten omdat zijn werf daar in het uitbreidingsplan lag voor de Wageningse industrieterreinen. In Wa geningen maakte hij zelfs enorme Rijn schepen .Kort voor zijn vertrek leverde hij er daar nog een af, waarvoor veel belangstelling bestond. „Nu ik in Rhenen gevestigd ben ga ik me helemaal toeleggen op de bouw van jachten. Dit is het eerste dat klaar is gekomen, „zegt de oud-Wageninge- ner", maar het tweede in opdracht staat al weer op stapel. Daarvan is de kiel al gelegd. Het is te hopen, dat Rhenen toch nog eens de zo begeerde jachthaven krijgt. Dan kan het pas goed worden. Momenteel zoek ik ruim te voor winterberging van jachten. In de loop van deze week heeft bur gemeester Mr. L. Bosch ridder van Rosenthal samen met de heer Ruyten- schildt, directeur van het bureau voor watertoerisme van de ANWB een be spreking over de jachthavenplannen op het ministerie van de rijkswaterstaat in Den Haag. In Rhenen hoopt men dat deze bespreking op hoog niveau nave nante resultaten zal afwerpen. Het viel op, dat er zaterdagochtend praktisch geen stroming meer in de Rijn stond, tengevolge van de inwerking zijnde stuw bij Amerongen. De Rijn wordt op die manier een prachtig water voor de beoefening van de watersport. VEENENDAAL Begunstigd door mooi herfstweer zijn de invaliden za terdag een dag uitgeweest. Evenals de ouden van dagen tien dagen tevoren, ging de tocht via Wezep naar het nieu we land van de Noordoostpolder, ter wijl men via de „Julianatoren" bij Apeldoorn huiswaarts keerde. In Emmeloord gebruikten de invali den een uitstekende koffiemaaltijd, die in grote lijnen gelijk was aan die wel ke de bejaarden eerder al gekregen hadden. Het welslagen van de tocht is naast het werk van de organisatoren, het bestuur, van de „Oranjedag", voor al te danken geweest aan de medewer king die de leden van EHBO en Rode Kruiscolonne gegeven hebben. De ongeveer tweehonderd mensen die de tocht ditmaal meemaakten heb ben genoten van deze prachtige dag, die, naar veler mening veel te vroeg, eindigde toen de bussen tussen zes en half zeven hun passagiers weer bij huis afzetten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 3