UNIEK SCHOUWSPEL
Betuwe presenteerde zich aan
tienduizenden
Zoelense wagen
was te hoog
voor viaduct
Nieuw Rhenens produkt
Eerste motorkruiser
met champagne
vanaf de veerstoep
Burgemeester
heeft gesprek
over jachthaven
Invaliden
Directeur op Hollantoriade
Niet alle bedrijven
kunnen feesten
opgetogen
over tocht
aanrijding
Zilver
Tweede
Jongetje (4)
gewond na
U HELPT U ZELF
EN
Betaal per kwartaal
PI at tel andsv ro uwen
openen het seizoen
Oogstfee
Rivaliteit
MAANDAG II SEPTEMBER 1967
KESTERE1S TIEL -
Ruim 60,000 toeschou
wers waren zaterdagmiddag
in Tiel getuige van het
VEENENDAAL Het vierjarige
zoontje Lex van de familie S. uit Vee-
nendaal stond zaterdagmiddag met 'n
groepje andere kinderen op het trot
toir van de Adriaan van Ostadelaan.
Plotseling liep Lex weg uit het groep
je en pardoes de straat op, vlak voor
een busje.
De bestuurder van de auto J. van K.
uit Veenendaal, zag geen kans het kind
te ontwijken. Lex kreeg schaafwonden
aan beide benen en klaagde over hoofd
pijn. Voor een nader onderzoek is hij
naar het Julianaziekenhuis gebracht.
SCHERPENZEEL Maandag 11
september houdt de afdeling' Scherpen-
zeel van de Nederlandsche Bond van
Plattelandsvrouwen haar eerste bijeen
komst van dit seizoen. Mevr. v. d.
Werf-Kouw zal handwerken laten zien
van de bondswedstrijden. Deze hand
werken kunnen als voorbeeld dienen
voor de dames van de afdeling.
De bijeenkomst wordt gehouden in
zaal Marktzicht te Scherpenzeel.
Op 13 september begint de cursus
„fijne keuken".
grootste Nederlandse oogst
en fruitcorso. Op spectacu
laire en kunstzinnige wijze
toonde het rivierengebied
zijn visitekaartjeaan het
duizendkoppige publiek
dat men onafgebroken ivist
te boeien met een bijzonder
kleurrijk en geschakeerd
schouwspel. Het zevende
oogst- en fruitcorso is op
nieuw een gebeurtenis ge
worden, die tot nu toe ner
gens in Europa wordt ge
ëvenaard. Honderden kwe
kers en vrijwilligers hebben
weken achtereen de boog op
vaardige wijze gespannen
weten te houden. Het resul
taat; een 12-tal praalwa
gens, die er wezen mochten
en die een spectaculaire
presentatie vormden van
het Betuwse fruit. Aanhou
dende ovaties waren de be
loning voor de wagenbou
wers, die dagen en nachten
hadden doorgewerkt om
tenslotte letterlijk en figuur
lijk een hoogstaand werk
stuk te kunnen tonen.
Alvorens het corso zaterdagmiddag
van start kon gaan, hebben organisato
ren en deelnemers nog verschillende
enerverende problemen moeten oplos
sen. Toen de praalwagens 's morgens
in alle vroegte vanuit de dorpen naar
Tiel werden getransporteerd, bleek dat
de wagen van Zoelen niet onder het
viaduct van Rijksweg 15 door kon.
Moeizaam werk moest worden afge
broken en later in ijltempo worden op
gebouwd. Op het laatste nippertje wis
ten de Zoelenaren hun pronkstuk voor
de tweede maal te voltooien.
De praalwagen van Kerk-Avezaath
dreigde vlak voor de start door het
enorme gewicht van het fruit door te
zakken. Onder hoogspanning denkende
wagenbouwers wisten juist op de tijd
een oplossing te vinden.
Op het veilingterrein van Septer,
waar de opstelling plaatsvond, was de
spanning te snijden. De jury beoor
deelde hier de wagens en had een zeer
moeilijke taak. Zij kwam tot de con
clusie dat alle wagens een hoogstaand
peil hadden weten te bereiken. Het
dorp Varik, dat vijf maal achtereen de
eerste prijs had weten te behalen, was
ook dit keer wederom vertegenwoor-
De keerzijde van de medaille was
goud waard.
0 Drakesteijn en de geboorte van prins
Willem-Alexander uitgebeeld in fruit
en groente.
digd met een wagen die er mocht
zijn. De wagen beeldde de kleuren
pracht van de Betuwse fruitprodukten
uit en droeg als titel „Betuwes kleuren
pracht en exportkracht". De export
werd weergegeven door verschillende
vervoermiddelen, die symbolisch wa
ren uitgebeeld.
Voordat de uitslag echter bekendge
maakt werd, trok de corso-karavaan
eerst over het ongeveer 1 kilometer
lange parcours, waar het publiek reeds
nieuwsgierig stond te wachten. Met 'n
enorm applaus begroetten de toeschou
wers de lange stoet, waarin een 15-tal
muziekkorpsen voor de muzikale om
lijsting zorgden. Alle praalwagens wer
den met bewondering gadegeslagen.
Met name de wagen van Maurik, ge
naamd „Topoogst 1967" oogsttte veel
succes. Het geheel stelde de geboorte
van het prinsenkind voor. In een enor
me rode kool, bestaande uit ruim 2000
rode-koolbladeren lag „de baby" met
daarboven in vogelvlucht een enorme
ooievaar, vervaardigd uit vele soorten
kleurig zaad. Achter op de praalwagen
bevond zich de ware gelijkenis van
kasteel „Drakesteyn".
Middelpunt van het corso was onge
twijfeld de oogstfee en haar beide
hofdames. De twintigjarige Trichtse
schone Janny Key die dit jaar
deze grote eer ten deel was gevallen,
kon de onafgebroken toejuichingen
moeilijk verwerken. In het daverend
applaus lag zeer zeker ook een be
paalde vorm van medeleven verbor
gen met haar woonplaats Tricht,
welke onlangs door een stormramp
werd geteisterd. Spontaan nam het
beeldschone meisje de begroeting
van het publiek in ontvangst, af en
toe een traantje van vreugde weg
pinkend.
Ook de praalwagen van Tricht, met
als titel „De vier jaargetijden" bleek
buitengewoon veel indruk te maken. In
verband met de wederopbouw van
Tricht moest de wagen zo goedkoop
mogelijk worden vervaardigd. Het fruit
dat was verwerkt moest later weer
kunnen worden verkocht.
Toen het corso voor de tweede maal
over het parcours trok, waren de prij
zen tevens bekend. De Grote Prijs
1967 werd toegekend aan Kerk-Ave
zaath. „Iedere medaille heeft z'n keer
zijde", was de titel van de praalwa-
0 De Betuwse oogstfee Janny Key uit
Tricht kreeg veel „meelevende" open
doekjes.
gen. Een medaille midden op de wa
gen toonde de fruitteler, die bezig is op
zijn bedrijf. De ene zijde stelde de boer
voor in zijn element, terwijl de andere
zijde van de medaille de keerzijde van
het beroep uitbeeldde, namelijk het ge
heel of gedeeltelijk verloren gaan van
de oogst. In de wagen waren nagenoeg
alle fruitprodukten verwerkt. De me
daille was samengesteld uit diverse
zaadjes van verschillende kleur.
Eerste prijzen werden verder nog
behaald door Tricht, Geldermalsen en
Drumpt. De wagen van Drumpt toonde
Klein Duimpje en de Reus, terwijl het
werkstuk van Geldermalsen de rijke
oogstweelde van het rivierengebied
symbolisch wist aan te tonen.
De resultaten van de verschillende
praalwagens, die ook dit jaar bijzonder
kunstzinnig en origineel waren, zijn
voornamelijk het resultaat van een
hechte samenwerking van de bevol
king in de verschillende dorpen. Een
stuwende kracht vormt echter de ge
zonde rivaliteit die tussen de dorpen
onderling heerst.
De totale uitslag van het oogst- en
fruitcorso luidt: Eerste prijzen: 1.
Kerk-Avezaath (le prijs en lof van de
jury); 2. Tricht (le prijs en ereprijs);
3. Geldermalsen; 4. Drumpt .Tweede
prijzen: 1. Varik (2e prijs en ere-pr.);
2. Zoelen; 3. Buren; 4. Ophemert. Der
de prijzen: 1. Ingen; 2. Echteld; 3.
Maurik; 4. Beusichem.
De jury bestond uit ir. C. J. J. Hooy-
man, rijkstuinbouwconsulent, Harry
Bouwmeester, ontwerper corso Aals
meer, Mathieu Jansen, keramieker uit
Tegelen, Cas Oorthuys, fotograaf uit
Amsterdam en de heer F. Kersbergen
fruitteler uit Middelharnis.
Ja, dat is het plezierige als u als
week- of maandabonnee van het
dagblad De Vallei voortaan per
kwartaal gaat betalen. U maakt
het u zelf gemakkelijk èn u helpt
onze agenten; zij behoeven dan
maar éénmaal per kwartaal bij
u aan te bellen om het abonne
mentsgeld te incasseren. Een hele
tijdsbesparing voor u en voor on
ze agenten.
U kunt ook tijdig voor het ingaan
van het nieuwe kwartaal aan ons
gireren 10,80 p. kwartaal) door
overschrijving op onze postreke
ning no. 1321600. Het bespaart u
incassokosten.
Maak het U zelf gemakkelijk
RHENEN Het was zaterdagoch
tend een historisch moment voor Rhe-
nen. De Rhenense scheepswerf „Jacht
bouw Jansen", gevestigd in het voor
malige pompstation van de waterlei
ding maatschappij aan de Buitenom-
me^ liet het eerste schip te water, dat
in Khenen werd gebouwd, sinds de
vestiging van dit voormalige Wage-
ningse bedrijf in de Grebbestad. Deze
kruiser met een Mercedes-dieselmotor
van 40 PK werd op de voormalige veer
stoep bij hotel „Stichtse Oever" vak
kundig tewatergelaten, waarna het
jacht in de loop van de middag in Ren-
kum bij de papierfabriek van Van Gel
der Zonen door middel van een grote
kraan weer uit het water werd gehesen
om daar op de wal verder te worden af
gebouwd. De eerste proefvaart verliep
uitstekend. De motorkruiser bleek
zeer snel en buitengewoon wendbaar
te zijn in de besturing.
Op een speciaal daarvoor vervaar
digde oplegger van metalen balken
werd het jacht over de weg vanaf de
Buitenomme naar het Veerplein ver
voerd. Als helling deed dienst de voor-
VEENENDAAL Zaterdag j.I. werd weer de jaarlijkse Hollantoriade ge
houden, de dag waarop het gehele personeel van Hollantor N.V. uit Veenen-
deel uitgaat. In totaal namen 350 personen aan het evenement deel; elk per
soneelslid kon zijn echtgenote of verloofde meenemen. Dit jaar namen bij
zondere gasten aan de Hollantoriade deel, nl. de personeelsleden van de Belgi
sche, Zwitserse en Duitse verkoopmaatschappijen van Hollantor, in totaal on
geveer 60 dames en heren.
Het programma van de Hollantoriade
1967, dat om twee uur 's middags begon
was tot half zeven 's avonds gesplitst in
twee groepen: de puzzelrijders en de
busrijders. Degenen die niet wilden
meedoen aan de puzzelrit maakten na
melijk een bustocht over de Veluwe.
Tijdens deze tocht konden de busrijders
deelnemen aan de „Oto-toto". Zij
moesten dan raden welke puzzelrijders
een prijs zouden behalen. Zowel aan de
bustocht als aan de „Oto-toto" heeft
men veel plezier beleefd.
Evenals de busrijders kwamen de
puzzelaars om half vier in Renkum aan
bij hotel „Kampman". Niet een deel
nemer aan de puzzelrit was verdwaald.
Dit was overigens geen bijzondere
prestatie, want de samenstellers van
de puzzelrit, de heren A. Boers en de
adjunct-directeur van de Hollantor NV,
de heer H. J. Witters, hadden alles zo
eenvoudig mogelijk gehouden in de toe
risten-klasse. Toch bleken er nog veel
fouten te zijn gemaakt.
Om vijf uur vertrokken de busrijders
vanuit Renkum naar Leersum om bij
restaurant „Darthuizen" van een diner
te genieten. De puzzelrijders, inmid
dels van Renkum naar Veenendaal ge
fietst, vertrokken om zes uur per bus
van het terrein van Hollandtor NV
eveneens naar Leersum.
Aan het diner in Leersum ging eerst
nog een borrel-uurtje vooraf. Tijdens
dit bijzonder gezellige uurtje werden
de vele rake karikaturen opgehangen die
sneltekenaar Jan Rodrigo 's middags
in Renkum had gemaakt van verschei
dene Hollandtor-personeelsleden. Het
geheel werd muzikaal opgeluisterd door
de Hasselaar band. Verder werkten
mee de van radio en televisie bekende
Jan Gorissen en Frans Soulier. Het di
ner werd afgewisseld met enige inter
mezzo's en er was, zoals het menu ver
melde, voortdurend „gelegenheid tot
bijtanken".
Aan het einde van het diner sprak de
directeur van de Hollantor NV, de heer
J. P. van de Velde zijn personeel toe.
Hij verheugde zich er over zijn hele
personeel weer bij elkaar te hebben.
„Niet alle bedrijven in Nederland kun
nen feestvieren", zei hij, „bij velen
dreigt de werkeloosheid". Maar Hollan
tor hield volgens hem de juiste koers
door hard werken, en de geest beter te
willen zijn wat produktie, verkoop en
ontwikkeling betreft. Hierdoor kon de
Hollantor volgens hem ook nog steeds
uitbreiden. Vervolgens ging de heer
Van de Velde in gedachten terug naar
de begintijd van de Hollantor, onge
veer zeven a acht jaar geleden. „Bij
de eerste Hollantoriade waren tachtig
deelnemers aanwezig, nu zijn het er
tweehonderd plus honderdvijftig intro-
ducs." Daarna verwelkomde de spre
ker in het bijzonder de FVG, de ver
koopmaatschappijen van Hollantor NV
uit Duitsland, België en Zwitserland.
De heer Van de Velde zag ook de
toekomst van Hollantor rooskleurig te
gemoet. „In vijf jaar zal Hollantor,
wat Firet zal gaa heten, zijn produktie
en verkoop verdubbelen", aldus de di
recteur. Vervolgens werden zilveren
manchetknopen uitgereikt aan perso
neelsleden die vijf jaar achtereen in
dienst van de Hollantor waren ge
weest. De heer Van de Velde merkte
hierbij op dat bij de eerste zitting van
de bedrijfsraad ongeveer zeven jaar ge
leden werd gevraagd of bij een 25-jarig
jubileum een gouden horloge zou wor
den uitgereikt: „Dit getuigt wel van
een onbeperkt vertrouwen in Hollantor.
Het beleid van onze deelnemers is ver
vooruitziend".
Na de toespraak van de heer Van de
Velde sprak de heer Den Ambtman na
mens het gehele personeel zijn dank
uit aan het adres van de directie voor
de Hollantoriade '67. Ook de heer 'G.
Morgner van de Duitse verkoopmaat
schappij sprak een woord van dank uit.
Vervolgens was er gelegenheid tot dan
sen, afgewisseld met het zingen van
twee liederen door de Duitse concert
bas Hoffman. Met zijn prachtige stem
wist hij het ademloze publiek op bij
zondere wijze te boeien. De avond werd
besloten met de prijsuitreiking van de
puzzelrit en van de Oto-toto. Vele fraaie
prijzen werden met dankbaarheid in
ontvangst genomen. Het personeel kijkt
terug op een goed geslaagde Hollanto
riade 1967. Mede dank zij het fijne
weer kon iedereen aan zij trekken ko
men. Ook de goede organisatie heeft
hiertoe bijgedragen.
0 De „Hollantorianen" aan het diner in
Leersum.
0 Het jacht de Elektra kort voordat het
vanaf de Rhenense veerstoep in zijn
element zal glijden.
malige afrit naar de destijds hier inge-
bruik zijnde veerpont. Bovenaan de
veerstoep was een lier geplaatst. De
oplegger werd door middel van een
lange kabel aan deze lier bevestigd en
toen zakte het schip rustig naar de wa
terspiegel.
Nog voordat het daar aankwam werd
er aan de boeg een fles champagne
bevestigd, die door de toekomstige ei
genaar, de heer Beumer, tegen het
schip te pletter werd geslagen, met de
uitroep: „ik wens u behouden vaart
Elektra".
De heer Beumer is elektricien van
zijn vak, vandaar deze toepasselijke
naam voor zijn motorkruiser. Er ging
een hoeraatje op, toen de kruiser in
zijn element belandde. Direct werd de
motor gestart en binnen enkele secon
den werd gevaren. Er is een installa
tie aan boord, die besturing van het
schip mogelijk maakt op afstandsbe
diening .Alle deskundigen, die bij deze
tewaterlating aanwezig waren, bleken
enthousiast over deze nieuw gebouwde
kruiser.
Het model van het scheepje was ver
vaardigd door een broer van de
scheepsbouwer. In karton werd het op
schaal uitgevoerd en er werd mee ge-
experimenteerd in een soort grote was
bak. Het bleek volkomen aan de ver
wachtingen te beantwoorden. De V-bo
dem met het bijzonder platte achtervlak
en de scherpe kiellijn maken deze krui
ser snel wendbaar, zonder dat er gevaar
bestaat voor het zogenaamd „tollen" van
het schip. „Jachtbouw Jansen" heeft er
na de voorbereidingen ongeveer een
maand aan gebouwd. De eigenaar zal
het schip zelf afbouwen en van een
elektrische installatie voorzien. Dat ge
beurt in Renkum, waar de boot in de
loop van de middag weer aan wal
werd gehesen.
In een gesprek met de heer Jansen,
vertelde deze dat hij Wageningen
moest verlaten omdat zijn werf daar
in het uitbreidingsplan lag voor de
Wageningse industrieterreinen. In Wa
geningen maakte hij zelfs enorme Rijn
schepen .Kort voor zijn vertrek leverde
hij er daar nog een af, waarvoor veel
belangstelling bestond.
„Nu ik in Rhenen gevestigd ben ga
ik me helemaal toeleggen op de bouw
van jachten. Dit is het eerste dat klaar
is gekomen, „zegt de oud-Wageninge-
ner", maar het tweede in opdracht
staat al weer op stapel. Daarvan is de
kiel al gelegd. Het is te hopen, dat
Rhenen toch nog eens de zo begeerde
jachthaven krijgt. Dan kan het pas
goed worden. Momenteel zoek ik ruim
te voor winterberging van jachten.
In de loop van deze week heeft bur
gemeester Mr. L. Bosch ridder van
Rosenthal samen met de heer Ruyten-
schildt, directeur van het bureau voor
watertoerisme van de ANWB een be
spreking over de jachthavenplannen op
het ministerie van de rijkswaterstaat
in Den Haag. In Rhenen hoopt men dat
deze bespreking op hoog niveau nave
nante resultaten zal afwerpen. Het viel
op, dat er zaterdagochtend praktisch
geen stroming meer in de Rijn stond,
tengevolge van de inwerking zijnde
stuw bij Amerongen. De Rijn wordt
op die manier een prachtig water voor
de beoefening van de watersport.
VEENENDAAL Begunstigd door
mooi herfstweer zijn de invaliden za
terdag een dag uitgeweest. Evenals de
ouden van dagen tien dagen tevoren,
ging de tocht via Wezep naar het nieu
we land van de Noordoostpolder, ter
wijl men via de „Julianatoren" bij
Apeldoorn huiswaarts keerde.
In Emmeloord gebruikten de invali
den een uitstekende koffiemaaltijd, die
in grote lijnen gelijk was aan die wel
ke de bejaarden eerder al gekregen
hadden. Het welslagen van de tocht is
naast het werk van de organisatoren,
het bestuur, van de „Oranjedag", voor
al te danken geweest aan de medewer
king die de leden van EHBO en Rode
Kruiscolonne gegeven hebben.
De ongeveer tweehonderd mensen
die de tocht ditmaal meemaakten heb
ben genoten van deze prachtige dag,
die, naar veler mening veel te vroeg,
eindigde toen de bussen tussen zes en
half zeven hun passagiers weer bij
huis afzetten.