de appel:
bloeien
Over homofilie
„Het Hemelbed"
als musical
UIT DE KERKEN
Beurs van Amsterdam
FINANCIËLE
NOTITIES
Int. licht
verdeeld
RADIO* en TELEVISIEPROG^miA
VANAVOND
MORGEN
Intrinsieke
waarde
Rolinco-aandeel
is gestegen
WISSELMARKT
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
Hl T.V. LANGENBERG
rt.
Pagina 2
WOENSDAG IS SEPTEMBER 1967
Ï:.J'
Maar hij had zijn narcoticum goed
gekozen. Bij de eerste close-up van
de filmactrice zonk er een wonderlij
ke melancholie over hem. Hij vroeg
zich af, hoe hij haar voor welk werk
dan ook, maar één minuut had kun
nen vergeten. Want ook de geheel
verkeerde, toch al zo lieflijke, herin
nering aan haar was een vorm van
vergeten.
Of had hij zich haar, in alle levens
vreugde van de laatste maanden, in
zijn genegenheid tegenover de men
sen en in zijn smachten naar het
heerlijke werk, aldoor onbewust her
innerd?
Ze was verbijsterend mooi. Niet om
de absurd lange wimpers, maar om
de lieve blik uit haar bodemloos-
zwarte ogen; niet door de prachtig
geschilderde mond, doch door haar
trieste, toch bijna schalkse glimlach,
die kuiltjes in de wangen maakte en
de mondhoeken éven neertrok.
De film heette „Billie's youth", en
vertelde het verhaal van een arm
jong meisje* met een fenomenaal te
kentalent, dat nergens werk kon krij
gen en ten einde raad, om geld te
verdienen voor haar geliefde-in-het-
sanatorium, trottoir-tekenares werd.
Hoe de mensen langs haar werk lie
pen en erover. Hoe een deftige,
dikke meneer haar onbeschoft behan
delde, nadat zij zijn kleverige toena
dering had genegeerd. Die meneer
deed Coen helaas even denken aan
neef Barend. Maar wat een triomf,
toen de tedere kleine Billie uit wraak
een gewaagde karikatuur op het trot
toir tekende, van die ellendige me
neer! Hij waarschuwde de politie.
Billie werd streng aangepakt. Maar
een criticus had haar werk gezien, en
wist haar vrij te krijgen en deed haar
een geweldige aanbieding voor een
tijdschrift...
Coen vergat geen ogenblik het
Amerikaanse verhaaltje; maar hij
genoot met gloeiend hart. Het was de
triomf van Mona de Rez, het slanke,
donkere meisje nee, de beroemde
actrice; ach nee, toch het lieve, ont
roerende meisje...
Dan volgde het moment, dat ze
thuis kwam, vrolijk zingend om het
eindelijke succes. En de rinkelende
telefoon van de kostjuffrouw: het sa
natorium. De geliefde jongeman
vroeg naar Billie. En daarna Billie's
stralende ogen, haar geheimzinnige
glimlach, haar stem, bijna fluiste
rend „Yes... tell him, I'm coming
right now..." waarna ze met een jo
lige zwaai de hoorn teruglegde
niet wetend, dat de geliefde stervend
was...
Hoewel Coen het goedkope gegeven
doorzag, was hij toch diep getroffen.
Het was niet het verhaaltje. 't Was
de gedachte, dat zulk leed Mona de
Rez waarlijk zou kunnen treffen. Ja,
zonder dat Coen haar kon helpen.
Onderwijl verloor Coen niet uit het
oog, dat hij met deze gevoelens nog
maar een typisch jong kereltje was:
verliefd op een filmster. Hij werd er
kribbig en stil van. En omdat hij dit
niet kon verbergen voor Lex en Eli-
sa, vertelde hij hun van de ontmoe
ting met neef Barend.
„Hij zal je niet herkend hebben",
besloot Elisa, de vriendelijke. „Je
bent erg veranderd, Coen, in deze
maanden!"
Lex greep zijn arm in' het donker
op straat en zei: „Hard werken,
zoon! Dan blijf je onafhankelijk van
hem!"
En dat was de juiste toon. Maar
Coen kon het gezicht niet zien, dat
Verbrinke erbij zette. Anders zou hij
toch verbaasd geweest zijn, en zich
afgevraagd hebben, wat er was.
Werken wilde Coen! Heel hard wer
ken in zijn eigen heerlijke kunst. Hij
wilde de snelheid en de kracht be
heersen, zijn lichaam moest een in
strument zijn, dat hij volkomen in de
macht had. En dan zou hij mis
schien ééns, op een tournee, dansen
voor Mona de Rez...
Zulke dingen bleven diep in zijn ge
dachten. Uiterlijk was Coen nu een
volwassen man met een lange broek
en een diepe stem, en een wil, die de
hele deftige familie niet had kunnen
breken.
Maar 's avonds in zijn bed lag
Coen heel stil voor zich uit te sta
ren, net als de eerste maal, dat hij
Mona de Rez aanschouwd had. En hij
voelde zich zeer gelukkig en rein en
goed nu echter veel en veel ster-
ker nog, dan de eerste maal.
En hij bedacht, hoe hij de liefde
zou verheerlijken in een dans van 5
hemelse tederheid. En hoe hij zijn S
zou: de verwaaide bedelaar die een s
rijke vrouw aanbad; en de dichter
die in een tuin droomde; en de ko
ning, die zijn minnares miste...
En hij las het, insluimerend, alle
maal in die aller-liefste zwarte ogen.
HOOFDSTUK XI.
Coen had zich al eens afgevraagd,
of het huwelijksgeschenk niet in de
Lange z'n smaak gevallen mocht
zijn hij had er niets meer over ge
hoord, toen hij op een middag, thuis
komende, bij de voordeur tegen zijn
vriend op botste. De Lange zou net
de voordeur achter zich dicht trek
ken, toen hij Coen zag, en hij zette
een heel vreemd gezicht.
„Ha, die Lange!" begroette Coen
hem verheugd, „nou had je me bijna
.niet thuis getroffen!"
„Nee", antwoordde de aangespro
kene. „Ik eh ik... wou al weer
goan..."
„Maar nou kom je toch nog even
binnen?" zei Coen, en drong hem
mee terug in de gang.
De Lange keek hem aan met die
zonderlinge blik van aarzeling en
verbazing... hij bleef op de mat stil
staan. „Ik hè' geen tijd meer", ver
klaarde hij.
„Heb je dan zo'n tijd op me ge
wacht?" vroeg Coen verbaasd.
Het duurde even, voordat zijn
vriend antwoordde. „Ja..."
Coen zag hem vlak in de ogen, en
stelde vast: „Je praat maar wat.
Kwam je niet voor mij? Het zou toch
geen schande zijn, als je voor Lex
gekomen was om zijn advies in te
winnen".
Toen kwam de rust terug in de
Lange z'n ogen. „Joa, zo was 't ök",
zei hij.
„En kom je niet even met mij pra
ten?" vroeg Coen.
„Nou, alla", zei de ander.
Ze gingen samen de trap op, naar
Coen's kamer.
„Wanneer ga je trouwen, Lange?"
informeerde Coen.
Hij waste zijn handen, en keek on
derwijl in de spiegel naar zijn oude
speelkameraad.
Daar was weer zo'n dwaze aarze
ling. Het gaf Coen een zeer onbe
haaglijk gevoel. Terwijl hij over
dacht, of hij weer een toespraak over
de vriendschap zou moeten houden,
kwam het droppelend antwoord:
„Coen..., jong wat ken 't leve gos-
verduveld zwoar weze..."
Maar de Lange had Coen's preek s
over de vriendschap toch niet verge- jj
ten: hij nam hem volledig in ver-
trouwen. Hij had al een half jaar 'n
oogje op Mieke van Kees Klop gehad, s
maar zij hield van 'n andere vent. s
(Wordt vervolgd)
f
3607. Piloot Storm verkeerde nu geheel en al onder
de hypnose van de Duistere Machten. Met afgrijzen
zag Sandra hoe hij zijn Eigen Ik verloochende en wil
loos gehoorzaamde aan onhoorbare bevelen, hoe hij van
zijn zetel verrees en zich naar het kleine altaar voor
de rechtervoet van de kolossus begaf. Als in trance
greep hij de daarop liggende halter vast en hief die met
gestrekte arm op. Onmiddellijk drong van alle kanten
een aanzwellend gezoem tot hen door, terwijl de grond
onder hun voeten begon te trillen, alsof ergens mach
tige dynamo's in werking gesteld werden. Arend scheen
zich niet bewust te zijn, dat hij als instrument had ge
fungeerd voor het op gang brengen van machines, die
misschien gedurende eeuwen en eeuwen op non-actief
hadden gestaan.
Hij liep naar het andere altaar voor de kolossale lin
kervoet en greep... vermoedelijk om de andere halter
omhoog te heffen. Maar zijn hand tastte in ledigheid.
Het onderwerp „homofilie" is in
Nederland al eens eerder op de tv be
handeld, maar voor zover ik me kan
herinneren nog niet zo evenwichtig en
rustig als in de BRT-documentaire, die
gisteravond door de NTS werd uitge
zonden. „Diagnose van het anders
zijn" heette het programma. Men wil
de de kijker geen diagnose voorschote
len, maar hem zoveel mogelijk ingre
diënten verschaffen voor het stellen
van een eigen diagnose na afloop van
de uitzending. Die diagnose zal bij veel
kijkers een gewetensonderzoek, dus 'n
diagnose van het eigen anders-zijn-dan-
de-homofiel zijn geworden. In de docu
mentaire werden namelijk pogingen
ondernomen om de niet-homofielen te
bevrijden van een aantal misverstan
den, vooroordelen en veroordelingen,
waarmee zij veel homofielen naar de
rand van de maatschappij en zelfs de
rand van de afgrond hebben gedrukt.
Deskundigen op het gebied van genees
kunde, recht en moraal trachtten aan
te tonen, dat homofilie geen ziekte of
iets abnormaals is, maar „een variant
van het mens-zijn", net als linkshandig
heid of rossig haar. Niet öf men homo-
dan wel heterofiel is, maar wat men
met een van deze instellingen doet
achtte men bepalend voor het mens
zijn.
Duidelijk werd er op gewezen, dat
het hier enkel ging om kernhomofielen,
dus om mensen die vanaf hun geboor
te al een dergelijke instelling bezitten.
Een waardevolle beperking van het on
derwerp, in zoverre zij de kern waar
het hier letterlijk in wezen om gaat,
duidelijker maakte. Daarnaast ook een
niet erg waardevolle beperking, want
de heterofielen komen in hun dagelijks
leven ook wel in aanraking met homo
fielen, die het door incidenten, modieus
heid of psychische afwijkingen gewor
den zijn of willen zijn. De diagnose van
de wetenschapsmensen over de echtheid
van de homofilie is al moeilijk te stel
len, laat staan die van de heterofiele
leken. Dat laatstgenoemden na het
zien van deze documentaire wat genu
anceerder over hun „anders zijnde"
medemensen zijn gaan denken is niet
denkbeeldig. De waarde van deze nood
zakelijke intermenselijke (her-) waarde
ring kan echter alleen maar worden
verhoogd, wanneer ook aan het verschil
tussen natuurlijke en niet-natuurlijke
homofilie eens aandacht wordt be
steed.
J.v.d.K.
ROTTERDAM „We gaan ons op
glad ijs begeven en we weten dat we
een harde smak kunnen maken", al
dus de actrice Annet Nieuwenhuyzen,
die het komende jaar met Eric Schnei
der het middelpunt zal zijn van de
musicalproduktie „I do I do", geba
seerd op „Het Hemelbed" van Jan de
Hartog.
In ons land wordt „I do I do" ten to
nele gebracht in co-produktie tussen het
Nieuw Rotterdams Toneel en de onaf
hankelijke Nederlandse producer Paul
Kijzer. Deze noemde het gisteren op
een persconferentie in Rotterdam een
unieke gebeurtenis in het naoorlogs
Nederlandse toneel dat een gesubsidi
eerd toneelge«.slsvehap een coproduktie
met een buft^Ustyander gaat beginnen.
Paul Kijzer heeft in New York de
rechten voor Nederland verworven van
de Amerikaanse musical, die thans de
39ste week ingaat. Het team dat deze
musical schreef, Tom Jones en Har
vey Schmidt, verwierf reeds bekend
heid met de musical „The Fantastics",
waarvoor de toeloop in New York die
van „My fair Lady" reeds heeft over
troffen. Zij waren ook de auteurs van
een ander succes van de Amerikaanse
producer Vadiv Marrick: „110 in the
shade".
Voor Nederland stonden producer
Paul Kijzer als ideaal paar Annet
Nieuwenhuyzen en Eric Schneider voor
ogen. Dank zij de samenwerking met het
Nieuw Rotterdams Toneel kon dit ver
werkelijkt worden. Bij de muzikale re
petities bleek, aldus de heer Kijzer,
dat zowel Annet Nieuwenhuyzen als
14. Rechter Tie denkt even na en vraagt dan: „Is
het niet mogelijk dat de pijl binnen deze kamer is af
geschoten?" „Onmogelijk", antwoordt de commandant
Fang. „Dan zou de pijl veel dieper in het lichaam van
het slachtoffer zijn gedrongen. Bovendien is er behalve
Shih Lang tussen één en twee niemand naar Soe's ka
mer gegaan, zoals de wachters in de gang hebben ge
zworen. En toen Shih Lang binnenkwam was Soe al
dood". De Rechter strijkt eens over zijn baard en
vraagt dan: „Waarom zou Tsjeng de ondercomman
dant eigenlijk willen doden?" „Een simpel geval van
wraakneming", antwoordt kolonel Mow. „Drie dagen
geleden had Soe de kapitein weer eens voor het front
van de troep uitgescholden, omdat Tsjeng partij koos
voor luitenant Kao. Kao's gordelriem was niet in orde
en Soe dreigde hem daarvoor te zullen degraderen. Het
was niet de eerste maal dat Tsjeng er van langs kreeg
van de ondercommandant. Waarschijnlijk heeft hij
langzamerhand een grief tegen hem opgevat. Het is ook
mogelijk dat hij Soe ervan verdacht zijn promotie te
gen te houden". „Wat Kao betreft had Tsjeng overigens
gelijk", zegt Shih Lang, „er was motabene een verzoek
onderweg om hem tot kapitein te bevorderen. Het is
wel een treurige toevalligheid dat Kao juist de voor
naamste getuige is tegen kapitein Tsjeng."
77. „En nu moet ik eens eventjes heel ernstig met u
praten!" sprak Tekko toen hij even later met de ge
leerde man heel rustig in de bibliotheek zat. „Dat we
reld-'voedsel-probleem waarvoor u al die uitvindingen
gedaan hebt mag dan nog zo belangrijk zijn; de oplos
sing die u er voor gedacht had gevonden te hebben is
beslist niet juist. Het spijt mij, dat ik het u zeggen
moet maar u zult werkelijk iets anders moeten uitvin
den.
Wanneer de mensen namelijk eenmaal zo klein als
insecten geworden zijn hebben zij opeens zoveel natuur
lijke vijanden en worden zij door zoveel gevaren be
dreigd, dat het leven bijna ondoenlijk geworden is!"
Tekko moest nog heel lang praten voordat hij zijn
vriend overtuigd had. Maar eindelijk stond de geleer
de man, die stilzwijgend had zitten luisteren, met een
bruusk gebaar op en schudde de zorgen van zich af en
sprak monter: „Welnu, het zij zo mijn waarde Taks!
Ik zie in dat je gelijk hebt! Maar laten we nu ons
eigen voedselprobleem even gaan oplossen!"
Zij zetten zich aan tafel en genoten van een zorgvul
dig bereide feestmaaltijd, die Kaatje tot besluit van
dit avontuur voor hen had gemaakt.
En Tekko's welgemeende loftuitingen hierover deden
de goede meid alle narigheid vergeten en glimmen
van plezier.
EINDE.
HILVERSUM I.
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Uitzending van de Anti Revolutionaire
Partij. Spreker: mr. W. de Kwaadste-
niet, secretaris van de Anti Revolutio
naire Partij. 18.30 Stereo: Dansorkest.
19.00 Licht orgelspel. 19.20 Artistieke
Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Militaire
kapel (gr). NRU: 20.10 Reportage van
de voetbalwedstr. Nederland - Oost-
Duitsland te Amsterdam. VARA: 22.05
Lichte gr. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act.
22.55 Stereo: Moderne muz. 23.20 Radio
Jazz Magazine. 22.55-24.00 Nws.
HILVERSUM H.
18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: A. Stereo: Licht vocaal ensemble
(opn). B. Harmonie-orkest. 18.30 Spek-
trum: nws. uit de protestants christe
lijke organisaties. 18.50 Lichte gr.muz.
19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radiokr.
19.30 Leger des Heilskwartier. 19.45
Wereldpanorama. 19.55 Stereo: Lichte
gr. muz. 20.15 De Londen-Melboume-
race, hoorspel. 20.30 Kamerorkest: kl.
muziek. 21.35 Visioen en visie: letter
kundig progr. 21.55 Stereo: Lichte gr.
muz. 22.15 Wijd als de wereld: interna
tionale oriëntatie in ker!:, zending en
oecumene. 22.30 Nws. 22.40 Stereo:
Licht instrumentaal kwintet (gr). 23.00
Verantwoord ouderschap, lezing. 23.15
Lichte gr. muz. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I.
KRO: 17.00 Douchka, filmpje voor
kinderen. 17.20-17.35 Voor de kinderen:
Naiha, filmpje. NTS: 18.45 De Minimo-
len. NTS: 18.50 Journ. STER: 18.55 Re
clame. NS: 19.00 Speciaal program
ma, gewijd aan Luxemburg, i.v.m.
Statiebezoek. 19.15 Internationaal agra
risch nieuws. 19.41 Uitzending stichting
Socutera. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00
Journ. en weeroverz. STER: 20.16 Re
clame. NTS: 20.20 Politieke uitz.: Het
Geref. Politiek Verbond. 20.30 Les es-
pions, hoofdfilm .22.25 Voetbalwedstr.:
Nederland - Oost-Duitsland, samenvat
ting. 22.55-23.00 Journaal.
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
2001 Reel. KRO: 20.05 Waauw, progr.
voor de jeugd. 20.35 Bathman, TV-se-
rie. 21.25 Europees panorama. STER:
22.10 Reel. NTS: 22.15-22.30 Journaal.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Li. gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag.
AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten.
8.15 Li. gr.muz. (8.30-8.35 De groente
man, praatje voor de huisvrouw) 8.50
Morgenwijding. 9.00 Stereo: Instrumen
taal ensemble (gr.): klassieke muziek.
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen: populair verzoekplatenpro-
gramma. (11.00-11.02 Nws.). 11.55
Beursberichten. 12.00 Licht ensemble
met zangsoliste. 12.27 Med. t.b.v. land
en tuinb. 12.30 Stereo: Licht orkest.
12.50 Draaiorgelmuz. (gr.). 13.00 Nws.
13.10 Actualiteiten. 13.30 Muzikale toe
ristenroute: koorzang. 14.25 Israël en
zijn bewogen historie, lezing. 14.40 Ste
reo: Omroepdubbelkwartet: klassieke
muziek. 15.00 Voor de zieken. 16.00
Nws. 16.02 Muziek uit Suriname, de Ne
derlandse Antillen en omringende lan
den. 16.25 Der Bettelstudent, operette,
door Promenade orkest, klein radiokoor
en solisten. (Uitvoering in verkorte
vorm).
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15
Li. gr.muz. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Over
weging. 8.00 Nws. 8.10 Li. gr.muz. 8.30
Nws. 8.32 Touringclub: vakantietips.
8.45 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Moderne gr.muz. 11.00 Voor
de zieken. VPRO: 11.30 Klassieke gr.
muz. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb.
12.30 Nws. 12.40 Pro memorie, praatje.
12.45 Tafelpraat, lezing. 13.00 Klassiek
decor (gr.): A. Promenade orkest:
amusementsmuz. B. moderne ork. muz.
13.45 Voor de vrouw. 14.15 Klassiek de
cor (rg.): A. Fluit en piano: klass. en
mod. muz. B. Harprecital: Mod. muz.
TROS: 14.45 Van 1685 tot vandaag muz.
lezing. 15.15 Actualiteiten. 15.20 Voor
de vrouw. NCRV: 15.45 Musiciana: mu
zikale herinneringen. 16.00 De Bijbel is
toch gemakkelijkei dan u denkt: studio-
dienst. 16.30 Pianotrio: semi-klassieke
muz. 17.00 De London-Melbournerace,
hoorspel. 17.15 Li. orkestmuz. (gr.).
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing! Lichte vocale muziekjes. 10.00
Nws. 10.02 Mengelmuze: Nieuwe lang
speelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Muz. bij
de koffie (gr.). 12.00 Nws. 12.02 Tran
sistor: gevarieerd progr. met een toe
ristische inslag. 13.00 Nws. 13.02 Top
dertig: Nederlandse hitparade van de
week (14.00 Nws.( 14.30 Lagelanders:
lichte platen. KRO: 15.00 Nws. 15.02
Actualiteiten. 15.05 Programma van
Netty Rosenfeld. 16.00 Nws. 16.02 Ac
tualiteiten. 16.02 10 RRRr... platen-
show voor tieners. 17.00 Nws. 17.02
Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplaten-
programma.
Eric Schneider over uitstekende vocale
kwaliteiten beschikt.
Paul Kijzer gelooft dat de beide ac
teurs in staat zullen zijn om de kracht
toer de musical telt 19 liedjes te
volbrengen.
Eric Schneider, die onlangs veel suc
ces had met zijn Hamlet-vertolking,
meent dat een musical als „I do I do"
een even groot beroep doet op het ar
tistiek gevoel van de acteur als een
grote rol in een klassiek stuk. Boven
dien meent hij dat het voor een acteur
aantrekkelijk is om eens totaal iets an
ders te doen.
De musical „I do I do" zal vanaf 1
januari tot half maart alleen in Rot
terdam te zien zijn, eerst in een reeks
van plm. tien voorstellingen, vervol
gens incidenteel in het totale repertoire.
Na half maart volgt een tournee naar
andere plaatsen in ons land, onder
meer naar Amsterdam en Den Haag.
Chr. Geref. Kerken:
Beroepen: te IJmuiden: J. H. Velema
te Apeldoorn.
Bedankt: voor Zaandam: A. W.
Drechsler te 's-Gravenhage-Zuid.
WOENSDAG. 13 SEPTEMBER 1967.
DUITSLAND I.
10.00 Nws. 10.15 Journ (van gisteren)
10.20 Kommissar Maigret, tv-film. 11.10
Ein Schleier aus Geld, film. 12.00-13.30
Actualiteitenkroniek. 15.25 Nws. 15.30
Interland Hockey-wedstr. 16.45 Skizzen
und Notizen, progr. voor jonge men
sen. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal progr.
NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 Von
Nachbar zu Nachbar. 18.53 Zandman
netje. 19.00 Actualiteiten. 19.26 In kleu
ren: Treffpunkt New York, TV-serie.
19.59 Progr.-overzicht. WDR: 18.05 Nws
uit Nordrhein-Westfalen. 18.10 In kleu
ren: Wilde Spiele, documentaire. 18.25
Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond.
19.00 Hier und Heute (II). 19.10 In kleu
ren: Valerie und ds Abenteuer, TV-
serie. 10.40 In kleuren: Romer am
Rhein,, film. 20.00 Journ. en weerber.
20.15 Arzte, Forscher und Patiënten,
reportage. 21.00 Das Fernsehgericht
tagt, geïmproviseerd proces. 23.05 Jour
naal en weerbericht, aansl.: commen
taar. 23.20 Reportage Bundesliga-voet-
balwedstrijd.
DUITSLAND II.
17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Hier
komt Petter, Zweeds jongensverhaal.
(herhaling). 18.20 Die Drehscheibe: ac
tualiteiten en muz. 18.55 Ein Fall für
Titus Bunge, TV-film. 19.27 Weerber.
19.30 Heute: nws. en thema's van de
dag. 20.00 Ein Walzer für Dich: muzi
kaal progr. (herh.). 20.45 Von Rostock
nach Hiddensee: filmschetsen, aansl.
nws. 21.15 Neapolitanische Hochzeit,
Philomena Marturano, komedie. (Niet
geschikt voor jeugdige kijkers). 22.35
Heute: nws., weerber. en thema's van
de dag.
Fonds
Vorig>e 1ste
koers not.
Nederland
1966-1 7
105%
105%
Nederland
1966
6i
100%
100%
Nederland
1967
6
98%
98A
Nederland
1965-1 53
96
96
Nederland
1964-1 5i
92%
Nederland
1964
5
90%
90%
Nederland
1958
41
90%
90%
Nederland
1964
4i
95 H
95%
Nederland
1959
4è
87%
87%
Nederland
1963-1 4i
84 fi
85%
Nederland
1961
4
85%
85A
Nederland
1953
31
81%
81%
Ned. staffell.
1947
31
72%
72%
Nederland
1951
3è
90A
90%
Nederland
1953 1-2 3i
84%
84A
Nedérland
1950 1-2 3i
74%
74%
Nederland
1954 1-2 3i
77%
77%
Ned. grootb. obl. 1946
3
83%
83%
Ned. dollarlng 1947
3
89
88%
Bank v. N.G. wnb.l. '57 6
97%
97%
id. 30-jar.
1958/'59 4è
87%
87%
H.V.A.-mijen ver.
a.
118%
119
A.K.U.
58.9 62-3 gl
Delimij. f.
eert.
81.10
81
Hoogovens
n.r.c.v.a.
96.70
96,8
Philips gem. bezit v.
a.
114,8
114,1
Unilever
c.v.a.
110,6
109,7
Dordtsche Petr.
a.
672%
666
Kon. Petr. f.
a.
145.5
144,6
H.A.L.
a.
90%
90%
Java-China p.
n.r.c.v.a.
185
182%
K.L.M.
a.
274
276
Rotterd. Lloyd
a.
157
156%
Scheepvaartunie
a.
138
138%
Bk v. Ned. Gem. '65-1
53
96
96
Nat. investeringsb. '65
53
83%
96 b
Fr.-Gron. Hyp.b. dw
6
94
94
Westl. Hyp.b. u
5
85%
Alb. Heyn wdlobl. '55
4
104%
Bijenkorf
6
591
Co-op Ned. r.spaarbr.
142 1.
Ned. Gasunie
53
97%
97%
Philips dir. 250-100*51
4
82%
82%
Pegem 1-2
1957
6
97%
97%
Pgem
1957
6
98%
98%
K.L.M. 15-jarig
5
95%
93%
Ned. Spoorw.
'57 1-2
43
91
91
A.K.U. f 1000
44
87%
89%
Gelder Zonen v.
43
89%
89%
Hoogovens
53
110
109%
Alg. Bank Ned.
a.
247%
247%
Amrobank f 20,
a.
47,6
47,8
Nationale Ned.
eert.
608
610
Ned. Credietb. aand.
b.
178%
178%
Ned. Middenstand sbank
a.
92,9
02,9
(Slotkoersen van gisteren)
Slavenburg's Bank a. 177% 177
Albert Heyn a. 943 950
Amstel Br n.r.c.v.a. 341 341%
Bergh en Jurg. f 250-1000 a. 213 214
Blaauwhoed a. 99 98,9
Blijdenst.-Will, f 1000 nreva 73%
Bols Lucas a. 189 189,8
Bredero ver. bedr. n.r.c.v.a. 424 422
Brocades-Stheeman a. 850
Buhrmann-Tetterode a. 480 480
Bijenkorf n.r.c.v.a. 590 592
Calvé c.v.a. 790
Drentsch-Overijs. Houth. a. 119 118
D.R.U. a. 280 280
Elsevier's Uitgeversmij. a. 276,3 279
Erdal mij. v. wasverw. a. 518 520
Excelsior metaalbuizen a. 68% 68%
Fokker a. 418 419
Gazelle Rijwielfabriek a. 174 172
Gelder Zonen, van a. 115% 115%
Gist- en Spiritusfabriek a. 740
Grasso's Kon. Machiabr. a. 135 139%
Heineken's Bierbr. aand. 539 536
Holec aand. 185 186
Internatio aand. 296 296
Kon. Ned. Papierfabr. a. 166 166%
Kon. Ned. Textielunie eert. 55 56
Kon. Zout-Ketjen n.r.c.v.a. 755 774
K.V.T. (kon ver tap) aand. 133 1
Meteoor Beton a. 92 91
Misset, Uitgeversmij. a. 272% 270
Naarden Chem. fabr. a. 450 450
Naeff gebr. a. 143 145
Nedap ned. app.fabr. aand. 153 150
Ned. Kabelfabrieken aand. 323 313
Nelle, wed. J. van aand. 320 327
Hyma n.r.c.v.a. 23% 25
Nij verdal-ten Ca te a. 94 94%
Overz. Gas. nat. bez. v.a.f. 108.2 108 5
Palthe a. 64% 64
Pont Houthandel a. 175 175
Reesink en Co. a. 157 155
Scheveningen Expl.mij.f. a. 48 48
Schokbeton aand. b. 211 212
Scholten Carton en Pap. a. 255 257
Schuppen Sajetfabriek a. 90% 81%
Simon de Wit aand. b. 381 385
Spaame ver. bez.500-100 a. 648 651
Technische Unie a. 260 258
Thomassen/Dr.-Verbl. f.a. 106.5 105.9
Twentsche Kabelfabriek a. 365% 365
Ubbink-Davo a. 14% 14%
Unilever 1000 cert. 7c.pr. a. 111% 111
Veenendaal6che stoomsp. a. 185 185
Ver. Machinefabrieken a. 175 175
Ver. Touwfabrieken c.v.a. 154 153%
Vredestein Rubb.br. c.v.a.
Vulcaansoord a.
Wessanen's Kon. Fabr. a.
Wilton-Fijen.-Bronsw. a.
Zwanenberg-Organon f. a.
Billiton le rubriek a.
Geldersche Tramw.mij. a.
H.B.B. bel. depot 1-2 pb. f.
Interbonds lpb. f.
Interunie f 50 a.
Robeco f 50 a.
Rolinco f.
Unitas f 50 a.
Ver. Bezit v. 1894 f 50 a.
Canadian Pac. Railw. eert.
Int. Nickel Cy Can. cert.
Shell Can. (10 a.) cert.
A.T.T. 15-10a33-l/3d cert.
Anaconda cert.
Bethlehem Steel cert.
Chesapeake and Ohio cert.
Cities Serv. 10 a 10 dlr cert.
Douglas Aircraft cert.
Dupont d.n. 10 a 5 dlr cert.
General Electric cert.
General Motors cert.
Kennecott Copper cert.
Phillips Petroleum cert.
R.C.A. cert.
Republic Steel cert.
Shell Oil cert.
Standard Brands 10 a. cert.
U.S. Steel (10) cert.
Woolworth cert.
Bank v. N.G. '58 1-2-3 42
Nat. Bk v. Midd.Kr. '66 7
British Petrol. 1966 7i
Ned. Gasunie 1966 64
Rott. Rijn Pijpl.mij. 51
Berghuizer Pap.fabr. 44
Grasso's Kon. Mach.f. 52
Meteoor beton 53
Stokvis en Zonen 43
Thomassen'Dr.-Verbl. 44
Bredero vast goed a.
Calvé cum.pref.wd.nr. eert
Edy emaille a.
Krasnapolsky, f. a.
Lips en Gispen eert.
Vastgoedbel.fonds part. f.
VOORBEURSKOERS
VAN HEDENMORGEN
(verstrekt door de Amrobank)
Kon. Olie 142.80—143.80; Unilever 109.20
—109.50; Philips 113.60—114.00; AKU
62.70—63.50; KLM 278.00—279.00 (ge
daan en later).
140
151
56
60
515
515
167
164
190
193.5
26.20
74
755
753
662
662
180.3
182
221
222
206
207
411
411
105
105
65%
65%
105
108%
29%
29%
52%
52%
49%
49H
37%
36%
70
52%
53%
86%
86
158%
160%
111%
112V«
83H
8374
4874
49
62Vi
64A
747»
49 Vt
4874
73V«
73
387»
397»
46 Vt
467»
297s
2974
8874
8874
101
95
105
105
101%
10174
100
94Vt
9474
90 Vs
76
88%
88
110
947»
142
142
145','s
77
77
65,40
65
114Vf
648
650
AMSTERDAM, 12 sept. De stem
ming bij de opening voor de internatio
nale waarden is licht verdeeld geweest.
AKU handhaafde niet alleen de zeer
vaste tendentie van maandag, doch
deed er nog een flinke schep bovenop.
Na een opening op 61 liep de koers
verder op tot 63, tegen gisteren als
siotprijs 60.10. De lokale speculatieve
vraag voor AKU blijft nog steeds aan
houden. Aan deze vraag kon vandaag
slechts worden voldaan tegen sterk op
lopende koersen. De handel in deze
hoek was ruim. Kon. Olie kon de for
se koerswinst van de voorgaande dag
aanhankelijk zeer goed behouden op
145.70 (145.50). Later echter veroor
zaakten winstnemingen een daling tot
144.60. Philips had het moeilijk. Na een
opening op 114.60 zakte de koers in tot
113.80 door wat lokaal aanbod hetwelk
in een vrijwel lege markt terecht
kwam. Ook Unilever ging het niet be
paald voor de wind. In dit fonds daal
de de prijs van 110.40 tot 109.70 (110.70)
Ook hier ging de koersafbrokkeling ge
paard met weinig zaken. Hoogovens
werd 20 cent lager geadviseerd op 97.
Het publiek ging vandaag meren
deels tot lichte verkopen over bij ge
brek aan stimulerend nieuws. Voor
AKU echter bestond, zoals boven aan
gehaald, weer flinke belangstelling.
Wall street heeft maandag de nieuwe
beursweek ingezet met lichte koersver-
beteringen. Er werd echter niet op het
hoogste punt van de dag gesloten. On
danks de staking in de auto-industrie
lagen enkele auto-waarden toch vast
in de markt. De staal-aandelen waren
lager onder invloed van de staking in
de auto-industrie. Van de Nederlandse
fondsen was KLM in Wall Street 5/8,
Kon. Olie en Unilever ieder 1/4 dollar
hoger, Philips onveranderd.
De scheepvaartsector gaf geringe
koersafwijkingen naar beide richtingen
te zien met weinig zaken. Ook de cul
tures waren licht verdeeld. De Staats-
fondsenmarkt schommelde merendeels
ond het voorgaande slotniveau.
De Lint's beheermaatschappij pas
seert het divident over 1966. Vorig
jaar werd het dividend verlaagd van
5 tot 3 procent. Gisteren noteerde De
Lint 517» procent.
Het sterk verhoogde koersniveau lok
te wat winstnemingen in de AKU-hoek
uit waardoor de koers iets inzakte tot
62,50. Vraag van het publiek deed de
prijs van Philips weer oplopen van
113.80 tot 114.60. Hetzelfde deed Unile
ver van 109.70 tot 110.30 en Kon. Olie
van 144.60 tot 145.40.
Van de cultures verbeterde HVA tot
119 3/4. In de scheepvaartwaarden
kwam weinig verandering meer.
In de eerste periode ging Albert Heijn
6 en Simon De Wit 4 punten omhoog.
Ook Bijenkorf Beheer en Van Nelle wa
ren iets beter. Zwanenberg-Organon
gaf een koersavance te zien met f 3,50
en Kon. Zout met 14 punten. De Wereld
haven steeg 19 punten. Wyers verbeter
de 5 en Nyma lVt punt. Elsevier was
f 2,70 hogef. Gist-Brocades was 13 pun
ten lager en Lijemof 7 punten. 10 pun
ten lager waren Ned. Kabel en houthan
del Jongeneel. Hoogovens gaf f 1,10
prijs terwijl H.B.U. 27» punt lager werd
afgedaan.
ROTTERDAM Het per 30 juni af
gesloten boekjaar 1966-'67 van N.V.
Rolinco is, blijkens het verslag, in alle
opzichten een jaar van vooruitgang ge
weest. De intrinsieke waarde van een
aandeel Rolinco steeg in de verslag
periode met f 19 tot f 192.
Het vermogen (voor aftrek van obli
gatieschuld) nam toe tot f 295,7 min
(f 218,7 min). Door de emissie van ju
ni 1967 is een bedrag van f 28,2 min
aan de N.V. toegevloeid. De plaatsing
over de beurs van nieuwe gewone aan
delen bracht f 22,2 miljoen op. De ove
rige stijging ad f 26,5 min vloeide voort
uit koersstijging van de beleggingen en
ontvangen inkomsten. Het geplaatste
gewone aandelenkapitaal nam door de
uitgifte van 130.000 nieuwe gewone
aandelen toe tot f 71,5 min (f 65 min).
De inkomsten uit dividenden stegen tot
f 5,5 min (f 2,2 min).
Na aftrek van de kosten ad f 663.000
(f 220.000) resteert een saldo-winst van
f 4,8 (f 1,9 min). Zoals bekend wordt
voorgesteld het dividend te verhogen
tot f 2 (f 1,20) per gewoon aandeel.
Tijdens het gehele boekjaar werd 'n
actieve beleggingspolitiek gevoerd. De
waarde van de Amerikaanse porte
feuille is vooral in de tweede helft van
het boekjaar aanzienlijk gestegen. Het
Nederlandse deel van de portefeuille
heeft zich bijzonder goed ontwikkeld.
Circa 47 pet. van het vermogen was
aan het eind van 1966-'67 belegd in
Europa, 29,5 pet. in V.S., 1,8 pet. in
Canada, 7,1 pet. in Azië, 1,3 pet. in
Afrika. De liquide middelen vormen
13,5 pet. van het vermogen. De verde
ling van de portefeuille zal zich in de
komende maanden wellicht wijzigen
door belegging van de ruime kas (na
de emissie van juni).
In het eerste halfjaar 1967 werden de
volgende aankopen van Nederlandse
stukken gedaan: f28.000 Albert Heyn,
9000 stuks Amsterdam Chemie Far
macie, f 6000 Brocades-Stheeman en
Pharmacia, f 250.000 Mulder Vogem,
1000 stuks Ogem, f 3000 Spaarnestad,
400 stuks Zwanenberg-Organon.
Minder enthousiast is Rolinco over
de Amerikaanse investment trusts,
fondsen en beheersinstituten en indi
viduele speculanten die zich schuldig
maken aan „een moderne goldrush",
waarbij het hoogste doel het maken en
koerswinst op korte termijn is, onge
acht de aard van de belegging.
AMSTERDAM, 12 sept. Londen
10.00%—10.01%; New York 3.59 A—
3.59H; Montreal 3.33H3.34A; Parijs
73.24%—73.29%; Brussel 7.24%—7.24%;
Frankfort 89.80 89.85%; Stockholm
69.66 69.71 Zürich 82.75—82.80
Milaan 57.70%57.75%; Kopenhagen
51.80%— 51.85%; Oslo 50.23%—50.28'/ij
Wenen 13.92—13.93; Lissabon 12.47%
12.49%.