de appel: bloeien Over homofilie „Het Hemelbed" als musical UIT DE KERKEN Beurs van Amsterdam FINANCIËLE NOTITIES Int. licht verdeeld RADIO* en TELEVISIEPROG^miA VANAVOND MORGEN Intrinsieke waarde Rolinco-aandeel is gestegen WISSELMARKT PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE Hl T.V. LANGENBERG rt. Pagina 2 WOENSDAG IS SEPTEMBER 1967 Ï:.J' Maar hij had zijn narcoticum goed gekozen. Bij de eerste close-up van de filmactrice zonk er een wonderlij ke melancholie over hem. Hij vroeg zich af, hoe hij haar voor welk werk dan ook, maar één minuut had kun nen vergeten. Want ook de geheel verkeerde, toch al zo lieflijke, herin nering aan haar was een vorm van vergeten. Of had hij zich haar, in alle levens vreugde van de laatste maanden, in zijn genegenheid tegenover de men sen en in zijn smachten naar het heerlijke werk, aldoor onbewust her innerd? Ze was verbijsterend mooi. Niet om de absurd lange wimpers, maar om de lieve blik uit haar bodemloos- zwarte ogen; niet door de prachtig geschilderde mond, doch door haar trieste, toch bijna schalkse glimlach, die kuiltjes in de wangen maakte en de mondhoeken éven neertrok. De film heette „Billie's youth", en vertelde het verhaal van een arm jong meisje* met een fenomenaal te kentalent, dat nergens werk kon krij gen en ten einde raad, om geld te verdienen voor haar geliefde-in-het- sanatorium, trottoir-tekenares werd. Hoe de mensen langs haar werk lie pen en erover. Hoe een deftige, dikke meneer haar onbeschoft behan delde, nadat zij zijn kleverige toena dering had genegeerd. Die meneer deed Coen helaas even denken aan neef Barend. Maar wat een triomf, toen de tedere kleine Billie uit wraak een gewaagde karikatuur op het trot toir tekende, van die ellendige me neer! Hij waarschuwde de politie. Billie werd streng aangepakt. Maar een criticus had haar werk gezien, en wist haar vrij te krijgen en deed haar een geweldige aanbieding voor een tijdschrift... Coen vergat geen ogenblik het Amerikaanse verhaaltje; maar hij genoot met gloeiend hart. Het was de triomf van Mona de Rez, het slanke, donkere meisje nee, de beroemde actrice; ach nee, toch het lieve, ont roerende meisje... Dan volgde het moment, dat ze thuis kwam, vrolijk zingend om het eindelijke succes. En de rinkelende telefoon van de kostjuffrouw: het sa natorium. De geliefde jongeman vroeg naar Billie. En daarna Billie's stralende ogen, haar geheimzinnige glimlach, haar stem, bijna fluiste rend „Yes... tell him, I'm coming right now..." waarna ze met een jo lige zwaai de hoorn teruglegde niet wetend, dat de geliefde stervend was... Hoewel Coen het goedkope gegeven doorzag, was hij toch diep getroffen. Het was niet het verhaaltje. 't Was de gedachte, dat zulk leed Mona de Rez waarlijk zou kunnen treffen. Ja, zonder dat Coen haar kon helpen. Onderwijl verloor Coen niet uit het oog, dat hij met deze gevoelens nog maar een typisch jong kereltje was: verliefd op een filmster. Hij werd er kribbig en stil van. En omdat hij dit niet kon verbergen voor Lex en Eli- sa, vertelde hij hun van de ontmoe ting met neef Barend. „Hij zal je niet herkend hebben", besloot Elisa, de vriendelijke. „Je bent erg veranderd, Coen, in deze maanden!" Lex greep zijn arm in' het donker op straat en zei: „Hard werken, zoon! Dan blijf je onafhankelijk van hem!" En dat was de juiste toon. Maar Coen kon het gezicht niet zien, dat Verbrinke erbij zette. Anders zou hij toch verbaasd geweest zijn, en zich afgevraagd hebben, wat er was. Werken wilde Coen! Heel hard wer ken in zijn eigen heerlijke kunst. Hij wilde de snelheid en de kracht be heersen, zijn lichaam moest een in strument zijn, dat hij volkomen in de macht had. En dan zou hij mis schien ééns, op een tournee, dansen voor Mona de Rez... Zulke dingen bleven diep in zijn ge dachten. Uiterlijk was Coen nu een volwassen man met een lange broek en een diepe stem, en een wil, die de hele deftige familie niet had kunnen breken. Maar 's avonds in zijn bed lag Coen heel stil voor zich uit te sta ren, net als de eerste maal, dat hij Mona de Rez aanschouwd had. En hij voelde zich zeer gelukkig en rein en goed nu echter veel en veel ster- ker nog, dan de eerste maal. En hij bedacht, hoe hij de liefde zou verheerlijken in een dans van 5 hemelse tederheid. En hoe hij zijn S zou: de verwaaide bedelaar die een s rijke vrouw aanbad; en de dichter die in een tuin droomde; en de ko ning, die zijn minnares miste... En hij las het, insluimerend, alle maal in die aller-liefste zwarte ogen. HOOFDSTUK XI. Coen had zich al eens afgevraagd, of het huwelijksgeschenk niet in de Lange z'n smaak gevallen mocht zijn hij had er niets meer over ge hoord, toen hij op een middag, thuis komende, bij de voordeur tegen zijn vriend op botste. De Lange zou net de voordeur achter zich dicht trek ken, toen hij Coen zag, en hij zette een heel vreemd gezicht. „Ha, die Lange!" begroette Coen hem verheugd, „nou had je me bijna .niet thuis getroffen!" „Nee", antwoordde de aangespro kene. „Ik eh ik... wou al weer goan..." „Maar nou kom je toch nog even binnen?" zei Coen, en drong hem mee terug in de gang. De Lange keek hem aan met die zonderlinge blik van aarzeling en verbazing... hij bleef op de mat stil staan. „Ik hè' geen tijd meer", ver klaarde hij. „Heb je dan zo'n tijd op me ge wacht?" vroeg Coen verbaasd. Het duurde even, voordat zijn vriend antwoordde. „Ja..." Coen zag hem vlak in de ogen, en stelde vast: „Je praat maar wat. Kwam je niet voor mij? Het zou toch geen schande zijn, als je voor Lex gekomen was om zijn advies in te winnen". Toen kwam de rust terug in de Lange z'n ogen. „Joa, zo was 't ök", zei hij. „En kom je niet even met mij pra ten?" vroeg Coen. „Nou, alla", zei de ander. Ze gingen samen de trap op, naar Coen's kamer. „Wanneer ga je trouwen, Lange?" informeerde Coen. Hij waste zijn handen, en keek on derwijl in de spiegel naar zijn oude speelkameraad. Daar was weer zo'n dwaze aarze ling. Het gaf Coen een zeer onbe haaglijk gevoel. Terwijl hij over dacht, of hij weer een toespraak over de vriendschap zou moeten houden, kwam het droppelend antwoord: „Coen..., jong wat ken 't leve gos- verduveld zwoar weze..." Maar de Lange had Coen's preek s over de vriendschap toch niet verge- jj ten: hij nam hem volledig in ver- trouwen. Hij had al een half jaar 'n oogje op Mieke van Kees Klop gehad, s maar zij hield van 'n andere vent. s (Wordt vervolgd) f 3607. Piloot Storm verkeerde nu geheel en al onder de hypnose van de Duistere Machten. Met afgrijzen zag Sandra hoe hij zijn Eigen Ik verloochende en wil loos gehoorzaamde aan onhoorbare bevelen, hoe hij van zijn zetel verrees en zich naar het kleine altaar voor de rechtervoet van de kolossus begaf. Als in trance greep hij de daarop liggende halter vast en hief die met gestrekte arm op. Onmiddellijk drong van alle kanten een aanzwellend gezoem tot hen door, terwijl de grond onder hun voeten begon te trillen, alsof ergens mach tige dynamo's in werking gesteld werden. Arend scheen zich niet bewust te zijn, dat hij als instrument had ge fungeerd voor het op gang brengen van machines, die misschien gedurende eeuwen en eeuwen op non-actief hadden gestaan. Hij liep naar het andere altaar voor de kolossale lin kervoet en greep... vermoedelijk om de andere halter omhoog te heffen. Maar zijn hand tastte in ledigheid. Het onderwerp „homofilie" is in Nederland al eens eerder op de tv be handeld, maar voor zover ik me kan herinneren nog niet zo evenwichtig en rustig als in de BRT-documentaire, die gisteravond door de NTS werd uitge zonden. „Diagnose van het anders zijn" heette het programma. Men wil de de kijker geen diagnose voorschote len, maar hem zoveel mogelijk ingre diënten verschaffen voor het stellen van een eigen diagnose na afloop van de uitzending. Die diagnose zal bij veel kijkers een gewetensonderzoek, dus 'n diagnose van het eigen anders-zijn-dan- de-homofiel zijn geworden. In de docu mentaire werden namelijk pogingen ondernomen om de niet-homofielen te bevrijden van een aantal misverstan den, vooroordelen en veroordelingen, waarmee zij veel homofielen naar de rand van de maatschappij en zelfs de rand van de afgrond hebben gedrukt. Deskundigen op het gebied van genees kunde, recht en moraal trachtten aan te tonen, dat homofilie geen ziekte of iets abnormaals is, maar „een variant van het mens-zijn", net als linkshandig heid of rossig haar. Niet öf men homo- dan wel heterofiel is, maar wat men met een van deze instellingen doet achtte men bepalend voor het mens zijn. Duidelijk werd er op gewezen, dat het hier enkel ging om kernhomofielen, dus om mensen die vanaf hun geboor te al een dergelijke instelling bezitten. Een waardevolle beperking van het on derwerp, in zoverre zij de kern waar het hier letterlijk in wezen om gaat, duidelijker maakte. Daarnaast ook een niet erg waardevolle beperking, want de heterofielen komen in hun dagelijks leven ook wel in aanraking met homo fielen, die het door incidenten, modieus heid of psychische afwijkingen gewor den zijn of willen zijn. De diagnose van de wetenschapsmensen over de echtheid van de homofilie is al moeilijk te stel len, laat staan die van de heterofiele leken. Dat laatstgenoemden na het zien van deze documentaire wat genu anceerder over hun „anders zijnde" medemensen zijn gaan denken is niet denkbeeldig. De waarde van deze nood zakelijke intermenselijke (her-) waarde ring kan echter alleen maar worden verhoogd, wanneer ook aan het verschil tussen natuurlijke en niet-natuurlijke homofilie eens aandacht wordt be steed. J.v.d.K. ROTTERDAM „We gaan ons op glad ijs begeven en we weten dat we een harde smak kunnen maken", al dus de actrice Annet Nieuwenhuyzen, die het komende jaar met Eric Schnei der het middelpunt zal zijn van de musicalproduktie „I do I do", geba seerd op „Het Hemelbed" van Jan de Hartog. In ons land wordt „I do I do" ten to nele gebracht in co-produktie tussen het Nieuw Rotterdams Toneel en de onaf hankelijke Nederlandse producer Paul Kijzer. Deze noemde het gisteren op een persconferentie in Rotterdam een unieke gebeurtenis in het naoorlogs Nederlandse toneel dat een gesubsidi eerd toneelge«.slsvehap een coproduktie met een buft^Ustyander gaat beginnen. Paul Kijzer heeft in New York de rechten voor Nederland verworven van de Amerikaanse musical, die thans de 39ste week ingaat. Het team dat deze musical schreef, Tom Jones en Har vey Schmidt, verwierf reeds bekend heid met de musical „The Fantastics", waarvoor de toeloop in New York die van „My fair Lady" reeds heeft over troffen. Zij waren ook de auteurs van een ander succes van de Amerikaanse producer Vadiv Marrick: „110 in the shade". Voor Nederland stonden producer Paul Kijzer als ideaal paar Annet Nieuwenhuyzen en Eric Schneider voor ogen. Dank zij de samenwerking met het Nieuw Rotterdams Toneel kon dit ver werkelijkt worden. Bij de muzikale re petities bleek, aldus de heer Kijzer, dat zowel Annet Nieuwenhuyzen als 14. Rechter Tie denkt even na en vraagt dan: „Is het niet mogelijk dat de pijl binnen deze kamer is af geschoten?" „Onmogelijk", antwoordt de commandant Fang. „Dan zou de pijl veel dieper in het lichaam van het slachtoffer zijn gedrongen. Bovendien is er behalve Shih Lang tussen één en twee niemand naar Soe's ka mer gegaan, zoals de wachters in de gang hebben ge zworen. En toen Shih Lang binnenkwam was Soe al dood". De Rechter strijkt eens over zijn baard en vraagt dan: „Waarom zou Tsjeng de ondercomman dant eigenlijk willen doden?" „Een simpel geval van wraakneming", antwoordt kolonel Mow. „Drie dagen geleden had Soe de kapitein weer eens voor het front van de troep uitgescholden, omdat Tsjeng partij koos voor luitenant Kao. Kao's gordelriem was niet in orde en Soe dreigde hem daarvoor te zullen degraderen. Het was niet de eerste maal dat Tsjeng er van langs kreeg van de ondercommandant. Waarschijnlijk heeft hij langzamerhand een grief tegen hem opgevat. Het is ook mogelijk dat hij Soe ervan verdacht zijn promotie te gen te houden". „Wat Kao betreft had Tsjeng overigens gelijk", zegt Shih Lang, „er was motabene een verzoek onderweg om hem tot kapitein te bevorderen. Het is wel een treurige toevalligheid dat Kao juist de voor naamste getuige is tegen kapitein Tsjeng." 77. „En nu moet ik eens eventjes heel ernstig met u praten!" sprak Tekko toen hij even later met de ge leerde man heel rustig in de bibliotheek zat. „Dat we reld-'voedsel-probleem waarvoor u al die uitvindingen gedaan hebt mag dan nog zo belangrijk zijn; de oplos sing die u er voor gedacht had gevonden te hebben is beslist niet juist. Het spijt mij, dat ik het u zeggen moet maar u zult werkelijk iets anders moeten uitvin den. Wanneer de mensen namelijk eenmaal zo klein als insecten geworden zijn hebben zij opeens zoveel natuur lijke vijanden en worden zij door zoveel gevaren be dreigd, dat het leven bijna ondoenlijk geworden is!" Tekko moest nog heel lang praten voordat hij zijn vriend overtuigd had. Maar eindelijk stond de geleer de man, die stilzwijgend had zitten luisteren, met een bruusk gebaar op en schudde de zorgen van zich af en sprak monter: „Welnu, het zij zo mijn waarde Taks! Ik zie in dat je gelijk hebt! Maar laten we nu ons eigen voedselprobleem even gaan oplossen!" Zij zetten zich aan tafel en genoten van een zorgvul dig bereide feestmaaltijd, die Kaatje tot besluit van dit avontuur voor hen had gemaakt. En Tekko's welgemeende loftuitingen hierover deden de goede meid alle narigheid vergeten en glimmen van plezier. EINDE. HILVERSUM I. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Anti Revolutionaire Partij. Spreker: mr. W. de Kwaadste- niet, secretaris van de Anti Revolutio naire Partij. 18.30 Stereo: Dansorkest. 19.00 Licht orgelspel. 19.20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Militaire kapel (gr). NRU: 20.10 Reportage van de voetbalwedstr. Nederland - Oost- Duitsland te Amsterdam. VARA: 22.05 Lichte gr. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Moderne muz. 23.20 Radio Jazz Magazine. 22.55-24.00 Nws. HILVERSUM H. 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: A. Stereo: Licht vocaal ensemble (opn). B. Harmonie-orkest. 18.30 Spek- trum: nws. uit de protestants christe lijke organisaties. 18.50 Lichte gr.muz. 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radiokr. 19.30 Leger des Heilskwartier. 19.45 Wereldpanorama. 19.55 Stereo: Lichte gr. muz. 20.15 De Londen-Melboume- race, hoorspel. 20.30 Kamerorkest: kl. muziek. 21.35 Visioen en visie: letter kundig progr. 21.55 Stereo: Lichte gr. muz. 22.15 Wijd als de wereld: interna tionale oriëntatie in ker!:, zending en oecumene. 22.30 Nws. 22.40 Stereo: Licht instrumentaal kwintet (gr). 23.00 Verantwoord ouderschap, lezing. 23.15 Lichte gr. muz. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I. KRO: 17.00 Douchka, filmpje voor kinderen. 17.20-17.35 Voor de kinderen: Naiha, filmpje. NTS: 18.45 De Minimo- len. NTS: 18.50 Journ. STER: 18.55 Re clame. NS: 19.00 Speciaal program ma, gewijd aan Luxemburg, i.v.m. Statiebezoek. 19.15 Internationaal agra risch nieuws. 19.41 Uitzending stichting Socutera. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. STER: 20.16 Re clame. NTS: 20.20 Politieke uitz.: Het Geref. Politiek Verbond. 20.30 Les es- pions, hoofdfilm .22.25 Voetbalwedstr.: Nederland - Oost-Duitsland, samenvat ting. 22.55-23.00 Journaal. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 2001 Reel. KRO: 20.05 Waauw, progr. voor de jeugd. 20.35 Bathman, TV-se- rie. 21.25 Europees panorama. STER: 22.10 Reel. NTS: 22.15-22.30 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Li. gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Li. gr.muz. (8.30-8.35 De groente man, praatje voor de huisvrouw) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Instrumen taal ensemble (gr.): klassieke muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen: populair verzoekplatenpro- gramma. (11.00-11.02 Nws.). 11.55 Beursberichten. 12.00 Licht ensemble met zangsoliste. 12.27 Med. t.b.v. land en tuinb. 12.30 Stereo: Licht orkest. 12.50 Draaiorgelmuz. (gr.). 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Muzikale toe ristenroute: koorzang. 14.25 Israël en zijn bewogen historie, lezing. 14.40 Ste reo: Omroepdubbelkwartet: klassieke muziek. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Muziek uit Suriname, de Ne derlandse Antillen en omringende lan den. 16.25 Der Bettelstudent, operette, door Promenade orkest, klein radiokoor en solisten. (Uitvoering in verkorte vorm). HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Li. gr.muz. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Over weging. 8.00 Nws. 8.10 Li. gr.muz. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vakantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Moderne gr.muz. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.30 Klassieke gr. muz. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Pro memorie, praatje. 12.45 Tafelpraat, lezing. 13.00 Klassiek decor (gr.): A. Promenade orkest: amusementsmuz. B. moderne ork. muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Klassiek de cor (rg.): A. Fluit en piano: klass. en mod. muz. B. Harprecital: Mod. muz. TROS: 14.45 Van 1685 tot vandaag muz. lezing. 15.15 Actualiteiten. 15.20 Voor de vrouw. NCRV: 15.45 Musiciana: mu zikale herinneringen. 16.00 De Bijbel is toch gemakkelijkei dan u denkt: studio- dienst. 16.30 Pianotrio: semi-klassieke muz. 17.00 De London-Melbournerace, hoorspel. 17.15 Li. orkestmuz. (gr.). HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing! Lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Mengelmuze: Nieuwe lang speelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Muz. bij de koffie (gr.). 12.00 Nws. 12.02 Tran sistor: gevarieerd progr. met een toe ristische inslag. 13.00 Nws. 13.02 Top dertig: Nederlandse hitparade van de week (14.00 Nws.( 14.30 Lagelanders: lichte platen. KRO: 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Programma van Netty Rosenfeld. 16.00 Nws. 16.02 Ac tualiteiten. 16.02 10 RRRr... platen- show voor tieners. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplaten- programma. Eric Schneider over uitstekende vocale kwaliteiten beschikt. Paul Kijzer gelooft dat de beide ac teurs in staat zullen zijn om de kracht toer de musical telt 19 liedjes te volbrengen. Eric Schneider, die onlangs veel suc ces had met zijn Hamlet-vertolking, meent dat een musical als „I do I do" een even groot beroep doet op het ar tistiek gevoel van de acteur als een grote rol in een klassiek stuk. Boven dien meent hij dat het voor een acteur aantrekkelijk is om eens totaal iets an ders te doen. De musical „I do I do" zal vanaf 1 januari tot half maart alleen in Rot terdam te zien zijn, eerst in een reeks van plm. tien voorstellingen, vervol gens incidenteel in het totale repertoire. Na half maart volgt een tournee naar andere plaatsen in ons land, onder meer naar Amsterdam en Den Haag. Chr. Geref. Kerken: Beroepen: te IJmuiden: J. H. Velema te Apeldoorn. Bedankt: voor Zaandam: A. W. Drechsler te 's-Gravenhage-Zuid. WOENSDAG. 13 SEPTEMBER 1967. DUITSLAND I. 10.00 Nws. 10.15 Journ (van gisteren) 10.20 Kommissar Maigret, tv-film. 11.10 Ein Schleier aus Geld, film. 12.00-13.30 Actualiteitenkroniek. 15.25 Nws. 15.30 Interland Hockey-wedstr. 16.45 Skizzen und Notizen, progr. voor jonge men sen. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal progr. NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 Von Nachbar zu Nachbar. 18.53 Zandman netje. 19.00 Actualiteiten. 19.26 In kleu ren: Treffpunkt New York, TV-serie. 19.59 Progr.-overzicht. WDR: 18.05 Nws uit Nordrhein-Westfalen. 18.10 In kleu ren: Wilde Spiele, documentaire. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 In kleu ren: Valerie und ds Abenteuer, TV- serie. 10.40 In kleuren: Romer am Rhein,, film. 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Arzte, Forscher und Patiënten, reportage. 21.00 Das Fernsehgericht tagt, geïmproviseerd proces. 23.05 Jour naal en weerbericht, aansl.: commen taar. 23.20 Reportage Bundesliga-voet- balwedstrijd. DUITSLAND II. 17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Hier komt Petter, Zweeds jongensverhaal. (herhaling). 18.20 Die Drehscheibe: ac tualiteiten en muz. 18.55 Ein Fall für Titus Bunge, TV-film. 19.27 Weerber. 19.30 Heute: nws. en thema's van de dag. 20.00 Ein Walzer für Dich: muzi kaal progr. (herh.). 20.45 Von Rostock nach Hiddensee: filmschetsen, aansl. nws. 21.15 Neapolitanische Hochzeit, Philomena Marturano, komedie. (Niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.35 Heute: nws., weerber. en thema's van de dag. Fonds Vorig>e 1ste koers not. Nederland 1966-1 7 105% 105% Nederland 1966 6i 100% 100% Nederland 1967 6 98% 98A Nederland 1965-1 53 96 96 Nederland 1964-1 5i 92% Nederland 1964 5 90% 90% Nederland 1958 41 90% 90% Nederland 1964 4i 95 H 95% Nederland 1959 4è 87% 87% Nederland 1963-1 4i 84 fi 85% Nederland 1961 4 85% 85A Nederland 1953 31 81% 81% Ned. staffell. 1947 31 72% 72% Nederland 1951 3è 90A 90% Nederland 1953 1-2 3i 84% 84A Nedérland 1950 1-2 3i 74% 74% Nederland 1954 1-2 3i 77% 77% Ned. grootb. obl. 1946 3 83% 83% Ned. dollarlng 1947 3 89 88% Bank v. N.G. wnb.l. '57 6 97% 97% id. 30-jar. 1958/'59 4è 87% 87% H.V.A.-mijen ver. a. 118% 119 A.K.U. 58.9 62-3 gl Delimij. f. eert. 81.10 81 Hoogovens n.r.c.v.a. 96.70 96,8 Philips gem. bezit v. a. 114,8 114,1 Unilever c.v.a. 110,6 109,7 Dordtsche Petr. a. 672% 666 Kon. Petr. f. a. 145.5 144,6 H.A.L. a. 90% 90% Java-China p. n.r.c.v.a. 185 182% K.L.M. a. 274 276 Rotterd. Lloyd a. 157 156% Scheepvaartunie a. 138 138% Bk v. Ned. Gem. '65-1 53 96 96 Nat. investeringsb. '65 53 83% 96 b Fr.-Gron. Hyp.b. dw 6 94 94 Westl. Hyp.b. u 5 85% Alb. Heyn wdlobl. '55 4 104% Bijenkorf 6 591 Co-op Ned. r.spaarbr. 142 1. Ned. Gasunie 53 97% 97% Philips dir. 250-100*51 4 82% 82% Pegem 1-2 1957 6 97% 97% Pgem 1957 6 98% 98% K.L.M. 15-jarig 5 95% 93% Ned. Spoorw. '57 1-2 43 91 91 A.K.U. f 1000 44 87% 89% Gelder Zonen v. 43 89% 89% Hoogovens 53 110 109% Alg. Bank Ned. a. 247% 247% Amrobank f 20, a. 47,6 47,8 Nationale Ned. eert. 608 610 Ned. Credietb. aand. b. 178% 178% Ned. Middenstand sbank a. 92,9 02,9 (Slotkoersen van gisteren) Slavenburg's Bank a. 177% 177 Albert Heyn a. 943 950 Amstel Br n.r.c.v.a. 341 341% Bergh en Jurg. f 250-1000 a. 213 214 Blaauwhoed a. 99 98,9 Blijdenst.-Will, f 1000 nreva 73% Bols Lucas a. 189 189,8 Bredero ver. bedr. n.r.c.v.a. 424 422 Brocades-Stheeman a. 850 Buhrmann-Tetterode a. 480 480 Bijenkorf n.r.c.v.a. 590 592 Calvé c.v.a. 790 Drentsch-Overijs. Houth. a. 119 118 D.R.U. a. 280 280 Elsevier's Uitgeversmij. a. 276,3 279 Erdal mij. v. wasverw. a. 518 520 Excelsior metaalbuizen a. 68% 68% Fokker a. 418 419 Gazelle Rijwielfabriek a. 174 172 Gelder Zonen, van a. 115% 115% Gist- en Spiritusfabriek a. 740 Grasso's Kon. Machiabr. a. 135 139% Heineken's Bierbr. aand. 539 536 Holec aand. 185 186 Internatio aand. 296 296 Kon. Ned. Papierfabr. a. 166 166% Kon. Ned. Textielunie eert. 55 56 Kon. Zout-Ketjen n.r.c.v.a. 755 774 K.V.T. (kon ver tap) aand. 133 1 Meteoor Beton a. 92 91 Misset, Uitgeversmij. a. 272% 270 Naarden Chem. fabr. a. 450 450 Naeff gebr. a. 143 145 Nedap ned. app.fabr. aand. 153 150 Ned. Kabelfabrieken aand. 323 313 Nelle, wed. J. van aand. 320 327 Hyma n.r.c.v.a. 23% 25 Nij verdal-ten Ca te a. 94 94% Overz. Gas. nat. bez. v.a.f. 108.2 108 5 Palthe a. 64% 64 Pont Houthandel a. 175 175 Reesink en Co. a. 157 155 Scheveningen Expl.mij.f. a. 48 48 Schokbeton aand. b. 211 212 Scholten Carton en Pap. a. 255 257 Schuppen Sajetfabriek a. 90% 81% Simon de Wit aand. b. 381 385 Spaame ver. bez.500-100 a. 648 651 Technische Unie a. 260 258 Thomassen/Dr.-Verbl. f.a. 106.5 105.9 Twentsche Kabelfabriek a. 365% 365 Ubbink-Davo a. 14% 14% Unilever 1000 cert. 7c.pr. a. 111% 111 Veenendaal6che stoomsp. a. 185 185 Ver. Machinefabrieken a. 175 175 Ver. Touwfabrieken c.v.a. 154 153% Vredestein Rubb.br. c.v.a. Vulcaansoord a. Wessanen's Kon. Fabr. a. Wilton-Fijen.-Bronsw. a. Zwanenberg-Organon f. a. Billiton le rubriek a. Geldersche Tramw.mij. a. H.B.B. bel. depot 1-2 pb. f. Interbonds lpb. f. Interunie f 50 a. Robeco f 50 a. Rolinco f. Unitas f 50 a. Ver. Bezit v. 1894 f 50 a. Canadian Pac. Railw. eert. Int. Nickel Cy Can. cert. Shell Can. (10 a.) cert. A.T.T. 15-10a33-l/3d cert. Anaconda cert. Bethlehem Steel cert. Chesapeake and Ohio cert. Cities Serv. 10 a 10 dlr cert. Douglas Aircraft cert. Dupont d.n. 10 a 5 dlr cert. General Electric cert. General Motors cert. Kennecott Copper cert. Phillips Petroleum cert. R.C.A. cert. Republic Steel cert. Shell Oil cert. Standard Brands 10 a. cert. U.S. Steel (10) cert. Woolworth cert. Bank v. N.G. '58 1-2-3 42 Nat. Bk v. Midd.Kr. '66 7 British Petrol. 1966 7i Ned. Gasunie 1966 64 Rott. Rijn Pijpl.mij. 51 Berghuizer Pap.fabr. 44 Grasso's Kon. Mach.f. 52 Meteoor beton 53 Stokvis en Zonen 43 Thomassen'Dr.-Verbl. 44 Bredero vast goed a. Calvé cum.pref.wd.nr. eert Edy emaille a. Krasnapolsky, f. a. Lips en Gispen eert. Vastgoedbel.fonds part. f. VOORBEURSKOERS VAN HEDENMORGEN (verstrekt door de Amrobank) Kon. Olie 142.80—143.80; Unilever 109.20 —109.50; Philips 113.60—114.00; AKU 62.70—63.50; KLM 278.00—279.00 (ge daan en later). 140 151 56 60 515 515 167 164 190 193.5 26.20 74 755 753 662 662 180.3 182 221 222 206 207 411 411 105 105 65% 65% 105 108% 29% 29% 52% 52% 49% 49H 37% 36% 70 52% 53% 86% 86 158% 160% 111% 112V« 83H 8374 4874 49 62Vi 64A 747» 49 Vt 4874 73V« 73 387» 397» 46 Vt 467» 297s 2974 8874 8874 101 95 105 105 101% 10174 100 94Vt 9474 90 Vs 76 88% 88 110 947» 142 142 145','s 77 77 65,40 65 114Vf 648 650 AMSTERDAM, 12 sept. De stem ming bij de opening voor de internatio nale waarden is licht verdeeld geweest. AKU handhaafde niet alleen de zeer vaste tendentie van maandag, doch deed er nog een flinke schep bovenop. Na een opening op 61 liep de koers verder op tot 63, tegen gisteren als siotprijs 60.10. De lokale speculatieve vraag voor AKU blijft nog steeds aan houden. Aan deze vraag kon vandaag slechts worden voldaan tegen sterk op lopende koersen. De handel in deze hoek was ruim. Kon. Olie kon de for se koerswinst van de voorgaande dag aanhankelijk zeer goed behouden op 145.70 (145.50). Later echter veroor zaakten winstnemingen een daling tot 144.60. Philips had het moeilijk. Na een opening op 114.60 zakte de koers in tot 113.80 door wat lokaal aanbod hetwelk in een vrijwel lege markt terecht kwam. Ook Unilever ging het niet be paald voor de wind. In dit fonds daal de de prijs van 110.40 tot 109.70 (110.70) Ook hier ging de koersafbrokkeling ge paard met weinig zaken. Hoogovens werd 20 cent lager geadviseerd op 97. Het publiek ging vandaag meren deels tot lichte verkopen over bij ge brek aan stimulerend nieuws. Voor AKU echter bestond, zoals boven aan gehaald, weer flinke belangstelling. Wall street heeft maandag de nieuwe beursweek ingezet met lichte koersver- beteringen. Er werd echter niet op het hoogste punt van de dag gesloten. On danks de staking in de auto-industrie lagen enkele auto-waarden toch vast in de markt. De staal-aandelen waren lager onder invloed van de staking in de auto-industrie. Van de Nederlandse fondsen was KLM in Wall Street 5/8, Kon. Olie en Unilever ieder 1/4 dollar hoger, Philips onveranderd. De scheepvaartsector gaf geringe koersafwijkingen naar beide richtingen te zien met weinig zaken. Ook de cul tures waren licht verdeeld. De Staats- fondsenmarkt schommelde merendeels ond het voorgaande slotniveau. De Lint's beheermaatschappij pas seert het divident over 1966. Vorig jaar werd het dividend verlaagd van 5 tot 3 procent. Gisteren noteerde De Lint 517» procent. Het sterk verhoogde koersniveau lok te wat winstnemingen in de AKU-hoek uit waardoor de koers iets inzakte tot 62,50. Vraag van het publiek deed de prijs van Philips weer oplopen van 113.80 tot 114.60. Hetzelfde deed Unile ver van 109.70 tot 110.30 en Kon. Olie van 144.60 tot 145.40. Van de cultures verbeterde HVA tot 119 3/4. In de scheepvaartwaarden kwam weinig verandering meer. In de eerste periode ging Albert Heijn 6 en Simon De Wit 4 punten omhoog. Ook Bijenkorf Beheer en Van Nelle wa ren iets beter. Zwanenberg-Organon gaf een koersavance te zien met f 3,50 en Kon. Zout met 14 punten. De Wereld haven steeg 19 punten. Wyers verbeter de 5 en Nyma lVt punt. Elsevier was f 2,70 hogef. Gist-Brocades was 13 pun ten lager en Lijemof 7 punten. 10 pun ten lager waren Ned. Kabel en houthan del Jongeneel. Hoogovens gaf f 1,10 prijs terwijl H.B.U. 27» punt lager werd afgedaan. ROTTERDAM Het per 30 juni af gesloten boekjaar 1966-'67 van N.V. Rolinco is, blijkens het verslag, in alle opzichten een jaar van vooruitgang ge weest. De intrinsieke waarde van een aandeel Rolinco steeg in de verslag periode met f 19 tot f 192. Het vermogen (voor aftrek van obli gatieschuld) nam toe tot f 295,7 min (f 218,7 min). Door de emissie van ju ni 1967 is een bedrag van f 28,2 min aan de N.V. toegevloeid. De plaatsing over de beurs van nieuwe gewone aan delen bracht f 22,2 miljoen op. De ove rige stijging ad f 26,5 min vloeide voort uit koersstijging van de beleggingen en ontvangen inkomsten. Het geplaatste gewone aandelenkapitaal nam door de uitgifte van 130.000 nieuwe gewone aandelen toe tot f 71,5 min (f 65 min). De inkomsten uit dividenden stegen tot f 5,5 min (f 2,2 min). Na aftrek van de kosten ad f 663.000 (f 220.000) resteert een saldo-winst van f 4,8 (f 1,9 min). Zoals bekend wordt voorgesteld het dividend te verhogen tot f 2 (f 1,20) per gewoon aandeel. Tijdens het gehele boekjaar werd 'n actieve beleggingspolitiek gevoerd. De waarde van de Amerikaanse porte feuille is vooral in de tweede helft van het boekjaar aanzienlijk gestegen. Het Nederlandse deel van de portefeuille heeft zich bijzonder goed ontwikkeld. Circa 47 pet. van het vermogen was aan het eind van 1966-'67 belegd in Europa, 29,5 pet. in V.S., 1,8 pet. in Canada, 7,1 pet. in Azië, 1,3 pet. in Afrika. De liquide middelen vormen 13,5 pet. van het vermogen. De verde ling van de portefeuille zal zich in de komende maanden wellicht wijzigen door belegging van de ruime kas (na de emissie van juni). In het eerste halfjaar 1967 werden de volgende aankopen van Nederlandse stukken gedaan: f28.000 Albert Heyn, 9000 stuks Amsterdam Chemie Far macie, f 6000 Brocades-Stheeman en Pharmacia, f 250.000 Mulder Vogem, 1000 stuks Ogem, f 3000 Spaarnestad, 400 stuks Zwanenberg-Organon. Minder enthousiast is Rolinco over de Amerikaanse investment trusts, fondsen en beheersinstituten en indi viduele speculanten die zich schuldig maken aan „een moderne goldrush", waarbij het hoogste doel het maken en koerswinst op korte termijn is, onge acht de aard van de belegging. AMSTERDAM, 12 sept. Londen 10.00%—10.01%; New York 3.59 A— 3.59H; Montreal 3.33H3.34A; Parijs 73.24%—73.29%; Brussel 7.24%—7.24%; Frankfort 89.80 89.85%; Stockholm 69.66 69.71 Zürich 82.75—82.80 Milaan 57.70%57.75%; Kopenhagen 51.80%— 51.85%; Oslo 50.23%—50.28'/ij Wenen 13.92—13.93; Lissabon 12.47% 12.49%.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2