Minister Klompé opent morgen
de Jeroen Bosch-expositie
Vrouw haalde rovers als
goede kennissen binnen
- rijp, vitaalecht...
„Tuin der Lusten" is present
Deel van buit
is nog zoek
NORTON
Grote herdenkingstentoonstelling in het
Noordbrabants Museum te Den Bosch
GEMAAL
Moordenaars misten een eerdere kans
„ZO SJEF..."
HEVIG VERZET
ROYAAL
NORTON is er! Drie simpele woorden,
een wereld van verandering. Een verandering
die jaren geleden begonnen is op de
rijke tabaksplantages onder de
warme zon van Amerika's oude Zuiden.
NORTON heeft het bereikt.
Planters kweekten nieuwe soorten
volle, weelderige tabak— de tabak voor Norton.
Mensen van nu stellen steeds hogere eisen,
aan alles. Daarom kon Norton er niet eerder zijn,
geen dag! Omdat iets wat echt goed is,
langzaam geboren wordt.
NORTON is van een unieke, oprechte kwaliteit-
rijp, vitaalecht! Norton is de sigaret
die er nog niet was—gemaakt door mannen
die alles en alles weten van tabak.
Koop een pakje. Probeer er een
juist, dat is Norton!
mannen die alles weten van tabak
volle weelderige tabak
VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1967
(Van een onzer redacteuren)
DEN BOSCH De „Tuin der Lusten", een der mees
terwerken van de middeleeuwse schilder Jeroen Bosch,
kon ter elfder ure toch nog van het Museo del Prado te
Madrid in bruikleen worden ontvangen en prijkt nu, hoe
wel beschadigd en door de tand des tijds am getast, in de
boven galerij van het Noordbrabants Museum in Den
Bosch, waar het deel uitmaakt van de grote herdenkings
tentoonstelling, die zaterdagmiddag door de minister van
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, dr. Marga
Klompé, officieel zal worden geopend.
Met vijf-en-veertig andere panelen en een nagenoeg vol
ledige collectie tekeningen, maakt dit kunstwerk deel uit
van een unieke expositie, die misschien wel geen volledig
beeld, maar toch een zeer universele indruk geeft van het
werk van Jeroen Bosch, die in de tweede helft van de vijf
tiende en het begin van de zestiende eeuw in Den Bcfcch
leefde en werkte. De tentoonstelling is aangevuld met mi
niaturen en enige werken van tijdgenoten van Bosch, die
op het werk van deze schilder van invloed moeten zijn ge
weest.
Het is voor de eerste keer, dat er in
Nederland een zo omvangrijke col
lectie van werken wordt tentoonge
steld van een schilder, die in de ge
compliceerde overgangstijd van Mid
deleeuwen naar Renaissance, buiten de
Eote cultuurcentra een zo uitzonderlij-
kunst heeft geschapen. Het Bossche
evenement, dat gezien de belangstel
ling van radio, televisie en pers uit
binnen- en buitenland vermoedelijk 'n
internationale kunstmanifestatie gaat
worden, is evenals de expositie zelf een
uniek gebeuren. Uit vrijwel de gehele
wereld werden panelen of tekeningen
voor deze op particulier initiatief geor
ganiseerde tentoonstelling, ingezonden.
De voorbereiding heeft dan ook ruim
twee jaar geduurd.
Het Noordbrabants Museum, een
enige jaren geleden omgebouwde
kerk, blijkt zich bijzonder goed te le
nen voor de expositie van de prachtige
middeleeuwse kunstwerken. Men be
schikt over een royale, lichte ruimte,
waarin de panelen en tekeningen door
een uitstekende belichting goed tot hun
recht komen.
De tentoonstelling is opgezet naar 'n
vijftal thema's. De eerste wordt ge
vormd door de legenden der heiligen.
Tot de belangrijkste werken in deze
groep behoren de „Bekoring van St.
Antonius" uit het Prado te Madrid, 'n
soortgelijk werk uit de Nashville-collec-
tie te Canada, de „Job-triptiek" uit
Brugge en „St. Christophorus", een
werk uit het Museum Booymans-
Van Beuningen te Rotterdam. Het
tweede thema behandelt het leven van
Christus. We vinden daaronder de be
kende „Aanbidding der Koningen" uit
Brussel, de „Aanbidding van het
Kin'd' (Walraff-Richartzmuseum Keu
len), en de „Bruiloft van Kana" uit
Rotterdam.
Het derde en misschien meest ge
niaal uitgewerkte thema is het lijden
van Christus met werken als de „Kruis
draging" uit het Kunsthistorisches Mu
seum te Wenen en de „Doornenkro
ning" uit de National Gallery te Lon
den. De moraliserende werken vormen
het vierde thema. Daartoe kan het
„Narrenschip" worden gerekend, dat
ook als reclame-affiche voor de ten
toonstelling dienst doet en waarvan het
origineel uit het Louvre te Parijs is ge
komen. Verder de subtiel geschilderde
„Landloper" (Boymans-Van Beunin
gen) en de „Keisnijding" (Prado, Ma
drid) en nog verschillende andere wer
ken, die spreekwoorden en volksge
bruiken tot onderwerp hebben. Werken
als „Het Laatste Oordeel" en „Para
dijs en Hel" maken deel uit van de
groep waarin het thema van de vier
uitersten is behandeld. Ze zijn uit de
Alte Pinakothek te München en uit
Amerikaanse musea afkomstig. Ver
meld dient nog te worden dat de twee
aan Jeroen Bosch toegeschreven doe
ken, die kort na de oorlog bij restau
ratiewerkzaamheden in de St. Jan te
Den Bosch werden ontdekt, een voor
stelling van de apostel Johannes en een
Mariafiguur, eveneens in het Noordbra
bants Museum tentoongesteld zijn.
Een rijk geïllustreerde catalogus met
vele detailfoto's en tal van platen in
kleur vormt een welkome gids bij een
rondwandeling door het Noordbrabants
museum en een kostbaar aandenken
voor kunstliefhebbers.
Een speciaal voor de tentoonstelling
gemaakte serie foto's wordt apart ge-
(Van een onzer verslaggevers)
BERGHEM Twee dagen hebben de roofovervallers van de weduwe C.
Gijsbers in Berghem op de loer gelegen om hun slag te slaan. Na de arrestatie
van de beide vedachten komt langzamerhand de hele afschuwelijke waarheid
aan het licht. De rijkspolitie van de groep Berghem heeft bevestigd, dat E. en
K. reeds zondagmorgen hebben geprobeerd de vrouw te beroven.
Standbeeld van Jeroen Bosch op de
markt te 's-Hertogenbosch.
exposeerd terwijl geregeld dia-verto
ningen worden gegeven, toegelicht met
behulp van een geluidsband, die als
zeer goede inleidingen kunnen worden
gerekend tot hetgeen men in Den
Bosch kan zien. De tentoonstelling van
werken van Jeroen Bosch duurt van
17 september tot en met 15 november.
Die poging stuitte af op de drukte in
de Vossenbosstraat en op de aanwezig
heid van bezoekers in de woning van
de weduwe Gysberts. Deze onvoorzie
ne wending in hun plan bracht hen op
een ander systeem, waarbij E. gebruik
zou maken van zijn relatie met de
jongste dochter.
Nadat zij samen de zondagnacht bij
een kennis in Schaik hadden doorge
bracht, zijn zij maandagavond tegen 't
invallen van de duisternis teruggeko
men. Tevoren had E. er zich met drie
telefoontjes naar de restauratie waar
het meisje werkt, van vergewist, dat
het meisje in ieder geval niet thuis zou
zijn.
Toen de beide mannen lopend uit
Oss over het smalle achterpad langs
de spoorbaan bij het huis in Berghem
aankwamen, hebben zij gewoon aan de
voordeur aangebeld.
Mevrouw Gijsbers die tot enkele mi
nuten voor half acht met een buurman
had staan praten, had bij haar thuis
komst naar gewoonte de voordeur
afgesloten. Op het gebel deed zij niet
open, maar zij kwam door de achter
deur naar buiten en liep om het huis
heen naar de voorkant.
Toen zij E. daar zag reageerde zij
niets vermoedend met: „Zo Sjef ben
de gij het. Komen jullie binnen". Sa
men met de vrouw zijn de twee man
nen door de achterdeur het huis binnen
gegaan, waar zij in de kamer-keuken
aan tafel zijn gaan zitten. Mevrouw
Gijsbers was daar juist begonnen met
het afhalen van sperzieboontjes.
Enkele minuten later stelde de vrouw
gastvrij voor, dat zij koffie zou gaan
zetten voor haar bezoekers. Op het
moment dat zij met haar rug naar de
twee bezoekers aan het aanrecht stond
om water in de ketel te laten lopen,
sprong E. van zijn stoel op en probeer
de hij de vrouw te wurgen. Van achte
ren sloeg hij zijn armen om haar keel.
Mevrouw Gijsbers verzette zich ech
ter hevig, ondanks haar 62 jaren. Het
handgemeen ontaardde in een gevecht
van drie mensen, waarbij het meubi
lair door de kamer vloog en zelfs de
haard van de muur werd gerukt. Toen
de vrouw ernstig gewond op de keuken
vloer lag, zijn de beide mannen naar
de bovenverdieping gegaan op zoek
naar geld. Nadat de rovers met hun
buit van naar schatting veertigduizend
gulden waren verdwenen, is de vrouw
nog met moeite naar de gang kunnen
komen, waar zij tenslotte ineenzeeg en
overleed.
Hoewel op de beide arrestanten bij
hun aanhouding in Antwerpen slechts
kleine geldbedragen zijn gevonden in
vergelijking met het bedrag dat wordt
vermist, meent de politie, dat de beide
roofovervallers veertig- tot zestigdui
zend in handen is gevallen. Uit het ver
dere onderzoek is vast komen te staan,
dat E. en K. gedurende de twee dagen,
dat zij op vrije voeten waren na de
overval te Berghem, ontzaglijk veel
geld hebben uitgegeven. Zij hebben du
re taxiritten gemaakt van Oss naar
Eindhoven, van Eindhoven naar Maas-
eyk en van Maaseyk naar St. Wille-
brord, waar zij de eerste nacht na de
overval bleven.
Zij bleven hier bij kennissen uit de
smokkeiwereld. Ook in St. Willebrord
lieten zij het geld kwistig rollen. Daar
staken zij zich ook geheel in het nieuw
en de volgende dag (dinsdag) hebben
zij weer handenvol geld uitgegeven op
afzonderlijke reizen naar Antwerpen.
In deze Belgische havenstad deden
zij het evenmin zuinig aan. Zij koch
ten daar dure armbandhorloges, een
zegelring, gouden manchetknopen, gou
den sigarenaanstekers en andere kost
baarheden. Tegenover de dames waar
mee zij in contact kwamen, waren zij
al even royaal met geld en geschenken.
Een van deze dames, bij wie E. de
nacht heeft doorgebracht, heeft ten
slotte voor zijn arrestatie gezorgd.
Mr. J. Booster, de officier van Jus
titie in Den Bosch, die na de arresta
tie van K. met enkele rechercheurs uit
Den Bosch naar Antwerpen was ge
gaan, had met hulp van de procureur
des konings gedaan weten te krijgen,
dat woensdagavond over de Vlaamse
televisie een signalement en een por
tret van E., die toen nog voortvluch
tig was, werden uitgezonden. De vrouw
die E. de nacht tevoren onderdak had
verschaft, zag deze uitzending en ging
naar de politie.
Mede dank zij haar aanwijzingen,
kon E. woensdagavond in een bar wor
den gearresteerd. In tegenstelling tot K.
ontkent hij nog steeds.
ADVERTENTIE
de beste tabak is NORTON tabak
lliliilillilliliiiltu!
rijpvitaalecht
World Copyright