Minister Klompé opent morgen de Jeroen Bosch-expositie Vrouw haalde rovers als goede kennissen binnen - rijp, vitaalecht... „Tuin der Lusten" is present Deel van buit is nog zoek NORTON Grote herdenkingstentoonstelling in het Noordbrabants Museum te Den Bosch GEMAAL Moordenaars misten een eerdere kans „ZO SJEF..." HEVIG VERZET ROYAAL NORTON is er! Drie simpele woorden, een wereld van verandering. Een verandering die jaren geleden begonnen is op de rijke tabaksplantages onder de warme zon van Amerika's oude Zuiden. NORTON heeft het bereikt. Planters kweekten nieuwe soorten volle, weelderige tabak— de tabak voor Norton. Mensen van nu stellen steeds hogere eisen, aan alles. Daarom kon Norton er niet eerder zijn, geen dag! Omdat iets wat echt goed is, langzaam geboren wordt. NORTON is van een unieke, oprechte kwaliteit- rijp, vitaalecht! Norton is de sigaret die er nog niet was—gemaakt door mannen die alles en alles weten van tabak. Koop een pakje. Probeer er een juist, dat is Norton! mannen die alles weten van tabak volle weelderige tabak VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1967 (Van een onzer redacteuren) DEN BOSCH De „Tuin der Lusten", een der mees terwerken van de middeleeuwse schilder Jeroen Bosch, kon ter elfder ure toch nog van het Museo del Prado te Madrid in bruikleen worden ontvangen en prijkt nu, hoe wel beschadigd en door de tand des tijds am getast, in de boven galerij van het Noordbrabants Museum in Den Bosch, waar het deel uitmaakt van de grote herdenkings tentoonstelling, die zaterdagmiddag door de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, dr. Marga Klompé, officieel zal worden geopend. Met vijf-en-veertig andere panelen en een nagenoeg vol ledige collectie tekeningen, maakt dit kunstwerk deel uit van een unieke expositie, die misschien wel geen volledig beeld, maar toch een zeer universele indruk geeft van het werk van Jeroen Bosch, die in de tweede helft van de vijf tiende en het begin van de zestiende eeuw in Den Bcfcch leefde en werkte. De tentoonstelling is aangevuld met mi niaturen en enige werken van tijdgenoten van Bosch, die op het werk van deze schilder van invloed moeten zijn ge weest. Het is voor de eerste keer, dat er in Nederland een zo omvangrijke col lectie van werken wordt tentoonge steld van een schilder, die in de ge compliceerde overgangstijd van Mid deleeuwen naar Renaissance, buiten de Eote cultuurcentra een zo uitzonderlij- kunst heeft geschapen. Het Bossche evenement, dat gezien de belangstel ling van radio, televisie en pers uit binnen- en buitenland vermoedelijk 'n internationale kunstmanifestatie gaat worden, is evenals de expositie zelf een uniek gebeuren. Uit vrijwel de gehele wereld werden panelen of tekeningen voor deze op particulier initiatief geor ganiseerde tentoonstelling, ingezonden. De voorbereiding heeft dan ook ruim twee jaar geduurd. Het Noordbrabants Museum, een enige jaren geleden omgebouwde kerk, blijkt zich bijzonder goed te le nen voor de expositie van de prachtige middeleeuwse kunstwerken. Men be schikt over een royale, lichte ruimte, waarin de panelen en tekeningen door een uitstekende belichting goed tot hun recht komen. De tentoonstelling is opgezet naar 'n vijftal thema's. De eerste wordt ge vormd door de legenden der heiligen. Tot de belangrijkste werken in deze groep behoren de „Bekoring van St. Antonius" uit het Prado te Madrid, 'n soortgelijk werk uit de Nashville-collec- tie te Canada, de „Job-triptiek" uit Brugge en „St. Christophorus", een werk uit het Museum Booymans- Van Beuningen te Rotterdam. Het tweede thema behandelt het leven van Christus. We vinden daaronder de be kende „Aanbidding der Koningen" uit Brussel, de „Aanbidding van het Kin'd' (Walraff-Richartzmuseum Keu len), en de „Bruiloft van Kana" uit Rotterdam. Het derde en misschien meest ge niaal uitgewerkte thema is het lijden van Christus met werken als de „Kruis draging" uit het Kunsthistorisches Mu seum te Wenen en de „Doornenkro ning" uit de National Gallery te Lon den. De moraliserende werken vormen het vierde thema. Daartoe kan het „Narrenschip" worden gerekend, dat ook als reclame-affiche voor de ten toonstelling dienst doet en waarvan het origineel uit het Louvre te Parijs is ge komen. Verder de subtiel geschilderde „Landloper" (Boymans-Van Beunin gen) en de „Keisnijding" (Prado, Ma drid) en nog verschillende andere wer ken, die spreekwoorden en volksge bruiken tot onderwerp hebben. Werken als „Het Laatste Oordeel" en „Para dijs en Hel" maken deel uit van de groep waarin het thema van de vier uitersten is behandeld. Ze zijn uit de Alte Pinakothek te München en uit Amerikaanse musea afkomstig. Ver meld dient nog te worden dat de twee aan Jeroen Bosch toegeschreven doe ken, die kort na de oorlog bij restau ratiewerkzaamheden in de St. Jan te Den Bosch werden ontdekt, een voor stelling van de apostel Johannes en een Mariafiguur, eveneens in het Noordbra bants Museum tentoongesteld zijn. Een rijk geïllustreerde catalogus met vele detailfoto's en tal van platen in kleur vormt een welkome gids bij een rondwandeling door het Noordbrabants museum en een kostbaar aandenken voor kunstliefhebbers. Een speciaal voor de tentoonstelling gemaakte serie foto's wordt apart ge- (Van een onzer verslaggevers) BERGHEM Twee dagen hebben de roofovervallers van de weduwe C. Gijsbers in Berghem op de loer gelegen om hun slag te slaan. Na de arrestatie van de beide vedachten komt langzamerhand de hele afschuwelijke waarheid aan het licht. De rijkspolitie van de groep Berghem heeft bevestigd, dat E. en K. reeds zondagmorgen hebben geprobeerd de vrouw te beroven. Standbeeld van Jeroen Bosch op de markt te 's-Hertogenbosch. exposeerd terwijl geregeld dia-verto ningen worden gegeven, toegelicht met behulp van een geluidsband, die als zeer goede inleidingen kunnen worden gerekend tot hetgeen men in Den Bosch kan zien. De tentoonstelling van werken van Jeroen Bosch duurt van 17 september tot en met 15 november. Die poging stuitte af op de drukte in de Vossenbosstraat en op de aanwezig heid van bezoekers in de woning van de weduwe Gysberts. Deze onvoorzie ne wending in hun plan bracht hen op een ander systeem, waarbij E. gebruik zou maken van zijn relatie met de jongste dochter. Nadat zij samen de zondagnacht bij een kennis in Schaik hadden doorge bracht, zijn zij maandagavond tegen 't invallen van de duisternis teruggeko men. Tevoren had E. er zich met drie telefoontjes naar de restauratie waar het meisje werkt, van vergewist, dat het meisje in ieder geval niet thuis zou zijn. Toen de beide mannen lopend uit Oss over het smalle achterpad langs de spoorbaan bij het huis in Berghem aankwamen, hebben zij gewoon aan de voordeur aangebeld. Mevrouw Gijsbers die tot enkele mi nuten voor half acht met een buurman had staan praten, had bij haar thuis komst naar gewoonte de voordeur afgesloten. Op het gebel deed zij niet open, maar zij kwam door de achter deur naar buiten en liep om het huis heen naar de voorkant. Toen zij E. daar zag reageerde zij niets vermoedend met: „Zo Sjef ben de gij het. Komen jullie binnen". Sa men met de vrouw zijn de twee man nen door de achterdeur het huis binnen gegaan, waar zij in de kamer-keuken aan tafel zijn gaan zitten. Mevrouw Gijsbers was daar juist begonnen met het afhalen van sperzieboontjes. Enkele minuten later stelde de vrouw gastvrij voor, dat zij koffie zou gaan zetten voor haar bezoekers. Op het moment dat zij met haar rug naar de twee bezoekers aan het aanrecht stond om water in de ketel te laten lopen, sprong E. van zijn stoel op en probeer de hij de vrouw te wurgen. Van achte ren sloeg hij zijn armen om haar keel. Mevrouw Gijsbers verzette zich ech ter hevig, ondanks haar 62 jaren. Het handgemeen ontaardde in een gevecht van drie mensen, waarbij het meubi lair door de kamer vloog en zelfs de haard van de muur werd gerukt. Toen de vrouw ernstig gewond op de keuken vloer lag, zijn de beide mannen naar de bovenverdieping gegaan op zoek naar geld. Nadat de rovers met hun buit van naar schatting veertigduizend gulden waren verdwenen, is de vrouw nog met moeite naar de gang kunnen komen, waar zij tenslotte ineenzeeg en overleed. Hoewel op de beide arrestanten bij hun aanhouding in Antwerpen slechts kleine geldbedragen zijn gevonden in vergelijking met het bedrag dat wordt vermist, meent de politie, dat de beide roofovervallers veertig- tot zestigdui zend in handen is gevallen. Uit het ver dere onderzoek is vast komen te staan, dat E. en K. gedurende de twee dagen, dat zij op vrije voeten waren na de overval te Berghem, ontzaglijk veel geld hebben uitgegeven. Zij hebben du re taxiritten gemaakt van Oss naar Eindhoven, van Eindhoven naar Maas- eyk en van Maaseyk naar St. Wille- brord, waar zij de eerste nacht na de overval bleven. Zij bleven hier bij kennissen uit de smokkeiwereld. Ook in St. Willebrord lieten zij het geld kwistig rollen. Daar staken zij zich ook geheel in het nieuw en de volgende dag (dinsdag) hebben zij weer handenvol geld uitgegeven op afzonderlijke reizen naar Antwerpen. In deze Belgische havenstad deden zij het evenmin zuinig aan. Zij koch ten daar dure armbandhorloges, een zegelring, gouden manchetknopen, gou den sigarenaanstekers en andere kost baarheden. Tegenover de dames waar mee zij in contact kwamen, waren zij al even royaal met geld en geschenken. Een van deze dames, bij wie E. de nacht heeft doorgebracht, heeft ten slotte voor zijn arrestatie gezorgd. Mr. J. Booster, de officier van Jus titie in Den Bosch, die na de arresta tie van K. met enkele rechercheurs uit Den Bosch naar Antwerpen was ge gaan, had met hulp van de procureur des konings gedaan weten te krijgen, dat woensdagavond over de Vlaamse televisie een signalement en een por tret van E., die toen nog voortvluch tig was, werden uitgezonden. De vrouw die E. de nacht tevoren onderdak had verschaft, zag deze uitzending en ging naar de politie. Mede dank zij haar aanwijzingen, kon E. woensdagavond in een bar wor den gearresteerd. In tegenstelling tot K. ontkent hij nog steeds. ADVERTENTIE de beste tabak is NORTON tabak lliliilillilliliiiltu! rijpvitaalecht World Copyright

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7