Gemengde gevoelens
t.a.v. verkeersnota
Doe-het-zelf-kaartjesloket
Dertigurige
betoging in
Amsterdam
Commissie tot herziening van
Grond- en Kieswet ingesteld
IGLO SOEPGROENTEN
35 ct
ANWB vindt
het allemaal
„nogal vaag"
Europese Vak
beweging is
over Philips
gerustgesteld
zo boeiend is nu
Nu lekker goedkoop!
Reacties op beleidsplannen
van minister Bakker
MATRASSEN
Tekenaar geeft
plagiaat toe
Tussen twee klippen
Eiland en isolement
Plan voor erts
overslagbedrijf
op Maasvlakte
KERNPUN TEN
SIT-DOWN VOOR HET
CONSULAAT DER V.S.
NIET AL TE ZWAAR
BEGRIP
GEWONDEN VERVOER
„ONDER INVLOED"
FELLE BRAND IN
PENSION VOOR
GASTARBEIDERS
Bloemen
brengen
sfeer
Suikerbietenoogst
beter dan ooit
Modekoning(in) worden? Kan! Twaalf Europese
topbladen organiseren "create-in" voor jonge
ontwerpers(sters)Kans op f, 1000,-, afvaar
diging naar internationale finale in Londen,
contacten met modehuizen, showen op TV, Plus
nog eens f, 5000,- PANORAMA met alle bijzon-
van 6
pas
pers
LOSSE NUMMERS 60 CT, - BIJ KIOSK EN BOEKHANDEL
ALLEEN KAMERLEDEN VAN D'66 GAVEN DOOR
AANWEZIGHEID BLIJK VAN BEL ANGSTELLING
HUN
Bepalingen tegen
gevaarlijke stof f en-
vervoer in Beek
VAN VOOR
Bloemen 1
IPHILIPS BATTERIJENI
1die móéten wel\
goed zijn I
VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1967
ADVERTENTIE
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De nota van minister Bakker over de verkeersveiligheid is
gisteren met zeer gemengde gevoelens ontvangen. Vakmensen hechten nog de
meeste waarde aan het uitvoerige rapport van de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid, dat de Tweede Kamer als bijdrage bij de nota
is aangeboden.
„Wij betreuren het in hoge mate, dat deze bijzonder belangrijke bijdrage
van de stichting nu pas is gepubliceerd. Het rapport lag al twee jaar gereed",
protesteerde de ANWB. De bond vindt het beleid, dat de minister in zijn nota
uitstippelt, erg vaag.
„De problemen worden door de mi
nister wel onderkend, maar hij geeft
geen enkele oplossing. Het enige posi
tieve is eigenlijk dat de mogelijkheden,
die er al zijn om de weg wat veiliger
te maken, nu inderdaad schijnen te
worden aangepakt".
Dat de nota niet alle problemen uit
puttend behandelt, wil de ANWB minis
ter Bakker nog wel vergeven. „Het is
tenslotte de eerste keer, dat op dit ter
rein zo'n officieel stuk is verschenen.
Bovendien kon de nota niet uitputtend
zijn, omdat er tot nu toe nog veel te
weinig wetenschappelijk onderzoek is
verricht. De nota van de minister is
eigenlijk een soort literatuurstudie",
meent de ANWB.
Uit de nota hebben wij enkele kern
punten gelicht en die voorgelegd aan
instanties, die dagelijks met het onder
werp te maken hebben. Zo schreef mi
nister Bakker letterlijk:
ADVERTENTIE
Er is nu een weelde aan
chrysanten in vele warme kleuren
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM Burgemeester Sam-
kalden heeft toestemming gegeven voor
een unieke demonstratie tegen het op
treden van de Amerikanen in Viëtnam.
Vanochtend om tien uur zouden demon
stranten plaatsnemen op het trottoir
voor het Amerikaanse consulaat aan
het Museumplein in Amsterdam. Het is
de bedoeling, dat ze daar dertig uur
blijven zitten om zich vervolgens aan
te sluiten bij de traditionele optocht te
gen de oorlog in Viëtnam, die zaterdag
middag wordt gehouden. Deze love-sit-
down wordt georganiseerd door het Ac-
tiecomité-Viëtnam.
Alles wat de organisatoren van de
sitdown wilden, heeft burgemeester
Samkalden goedgekeurd. Er zijn twee
restricties gemaakt: de toegang tot het
consulaat moet vrij blijven en als er
wanordelijkheden komen, zal de poli
tie direct ingrijpen.
Met belletjes, toeters en fluitjes
hoopt men zich tijdens de marathon-de
monstratie te amuseren. Er is een tent
bij het consulaat neergezet, waar de
demonstranten dranken kunnen halen.
Een aantal acteurs heeft beloofd langs
te komen om iets voor te dragen. Er
zullen open brieven aan president John
son worden uitgereikt. Het Actiecomité
Viëtnam hoopt met dit nieuwe idee op
nieuw de aandacht op de oorlog in
Viëtnam te vestigen. Er is voor-over
leg geweest met commissaris H. Mo
lenkamp en de hoofdinspecteurs W. v.
d. Voort en F. Perrels van de Amster
damse politie.
„Het gaat er absoluut niet om te kij
ken hoever we bij de nieuwe burge
meester kunnen gaan. Wij hopen dat
alles goed gaat en dat het een sympa
thieke demonstratie wordt. Wij vinden
het erg hoopvol dat men tevoren niets
heeft verboden. Wij hebben zelf enkele
toezichthouders aangesteld", aldus or
ganisator Y. Lansen.
Hij heeft zijn verzoek vorige week
schriftelijk op het stadhuis ingediend.
Overigens bleek tijdens het onderhoud
dat de algemene politieverordening
niets voorschrijft over het vragen van
toestemming voor een sitdown. Alleen
als het verkeer wordt belemmerd of
als er wanorde dreigt, kan de politie
ingrijpen. Men verwachtte tientallen
deelnemers aan de dertigurige sitdown.
De volgende demonstratie op 21 okto
ber zal groots worden opgezet. Na af
loop zal Paul van 't Veer, regerings
waarnemer tijdens de verkiezingen in
Viëtnam, verslag uitbrengen aan de de
monstranten.
„De weg, het voertuig en de ver
keersregeling moeten worden aange
past aan de natuurlijke beperkingen
en kenmerken van de weggebruiker.
Niet alle fouten zijn te vermijden. Er
zal steeds vaker in het verkeer een
te zwaar beroep worden gedaan op
het menselijk kunnen. De opvatting,
dat in de eerste plaats baat kan wor
den gevonden bij het opvoeden, selec
teren en strenger straffen van ver
keersdeelnemers, doet geen voldoen
de recht aan het feit, dat verkeerson
gevallen meestal complete gebeurte
nissen vormen".
„Nou, nou", weifelde adjudant Vlag-
kamp van de groep witte Porsches van
de Rijkspolitie. „Zouden werkelijk niet
alle fouten te voorkomen zijn? Zo hard
zal de minister zijn uitspraak natuurlijk
niet hebben bedoeld. Toch zit er wel
een grond van waarheid in".
De adjudant zoekt even naar een
voorbeeld. „Kijk, soms maak je onbe
wust een fout. Als er onder het rijden
een achterlichtje van een auto uitvalt,
is dat levensgevaarlijk. Maar de be
stuurder kon daar niets aan doen, hij
wist niet eens dat het lichtje plotseling
kapot ging. Ja, in zo'n geval is de
grens van je kunnen inderdaad be
reikt".
Vakmensen weten dat men niet al te
zwaar moet tillen aan deze uitspraak
van de minister, zei de ANWB. „Dit
geluid is al lang bekend op het ministe
rie van Verkeer en Waterstaat. Het eni
ge nieuwe is, dat minister Bakker deze
opvatting nu in het openbaar naar vo
ren heeft gebracht".
De ANWB vindt het verheugend, dat
minister Bakker de bekende gedachte
over de menselijke fouten in het ver
keer nu openbaar heeft gemaakt. „Er
zijn tal van factoren buiten de schuld
van de overheid of de weggebruikers
die een ongeval kunnen veroorzaken.
Denk alleen maar aan een plotseling
opkomend noodweer".
Minister Bakker vindt dat de oplei
ding van toekomstige bestuurders van
motorrijtuigen moet worden verbeterd.
Letterlijk schrijft hij in zijn nota:
„Voor een verbetering van de ma
teriële inhoud van de rijopleiding en
van de selectie van motorvoertuigen-
bestuurders door middel van het rij
examen is grondiger kennis nodig
omtrent hetgeen bestuurders ten be
hoeve van een goed rijgedrag moet
worden aangeleerd en omtrent de
methoden die hiervoor het meest
aangewezen zijn. Een analyse van de
rijtaak is voor het verzamelen van
die kennis de meest aangewezen ba
sis".
De Algemene Bond van auto-rij
schoolhouders in Nederland zei hierop:
„Wij streven al jaren naar verbetering.
De instructeurs weten wel wat ze pre
cies moeten onderwijzen, maar niet
hoe. Hun parate kennis is veelal vol
doende, maar aan hun pedagogische en
psychologische kennis ontbreekt nog
weieens wat".
EINDHOVEN Voor het eerst heb
ben de internationale vakbeweging en
de directie van een internationaal con
cern elkaar ontmoet voor wat zij noe
men, „een informatief en informeel ge
sprek". De organisatie van metaalbon
den in de landen van de Europese Ge
meenschap en Philips zijn heel tevre
den. Vooral bij de buitenlandse vak
bondsleiders is veel ongerustheid weg
genomen.
Sinds 1965 heeft Philips zijn perso
neel over de gehele wereld met der
tienduizend man teruggebracht. Alleen
al in Frankrijk, Duitsland, Italië en Be
nelux verdwenen zesduizend man.
De plannen van het concern om de
produktie te stroomlijnen wekten on
rust. In het buitenland vreesde men
dat Philips aan de werkgelegenheid in
Nederland meer aandacht zou beste
den dan aan die in de andere landen
van de gemeenschap.
Ir. F. Philips, president van Philips,
verklaarde gisteren dat hem de werk
gelegenheid van zijn mensen in welk
land zij ook werken, even lief is.
De verschillen in lonen zijn in de
Europese Gemeenschap bovendien zo
gering geworden dat men om die reden
niet meer produktie eenheden over
brengt. De heer Philps zei: „De her
groepering van de z.g. exportproduk-
tie heeft op de ontwikkeling van de om
zet nauwelijks invloed gehad. Wel is de
ze herverdeling voorwaarde van conti
nuïteit, aangezien zij leidt tot grotere
series en daarmee tot de vereiste hoge
re produktiviteit. Bij de herverdeling
zijn de directies van de nationale Phi
lips bedrijven ten nauwste betrokken".
De vakbeweging had voor de verkla
ring begrip. Trouwens, duidelijk werd
dat een toestand van evenwicht en rust
bij Phlips is ingetreden. Vele bedrij
ven, o.a. Philips Eindhoven, zoeken weer
produktie-personeel.
De vakbonden hebben gisteren geen
sociale wensen geuit. Aan een Europese
CAO is men nog niet toe.
Het CBR, het Centraal bureau voor
de afgifte van rijvaardigheidsbewijzen,
meende dat alles nog kan worden ver
beterd, ook de opleiding van toekomsti
ge chauffeurs.
Minister Bakker sneed ook aan hoe
slachtoffers van een verkeersongeluk
snel kunnen worden vervoerd naar een
ziekenhuis. Hij zei:
„Bevorderd moet worden het tot
stand komen van een efficiënt mel-
dings- en alarmeringssysteem ten be
hoeve van ongevallen. Gestreefd
moet worden te geraken tot de orga
nisatie van een doelmatig vervoer
van verkeersslachtoffers naar zieken
huizen en tot medische research ten
behoeve van de diagnostiek en thera
pie van kwetsuren".
Het commentaar op deze paragraaf
was zeer kort. „Sorry", zei de algeme
ne inspectie van de Rijkspolitie, „maar
voor dit project heeft de regering een
aantal werkgroepen in het leven geroe
pen". Zoals wij al meldden, zullen de
werkgroepen nog dit jaar advies uit
brengen aan de regering.
De GG en GD's van de grote gemeen
ten verwijzen ook naar deze commis
sies. Zij opereren voornamelijk binnen
de eigen gemeenten. Gebeurt op een
snelweg een ongeluk, dat wordt de
dichtstbijzijnde GG en GD gealar
meerd. Elke organisatie treedt af
zonderlijk op. Over een coördinatie
van deze hulpacties was gisteren geen
commentaar te krijgen, waarmee aan
getoond werd dat minister Bakker ge
lijk had toen hij schreef dat het hoog
tijd is om tot een efficiënt meldingssys
teem te komen.
Er moet veel strenger kunnen wor
den opgetreden tegen het autorijden on
der invloed van alcohol, vindt minister
Bakker. Hij schreef letterlijk:
„Steeds meer wint het inzicht veld
dat tegen het rijden onder invloed
van alcohol sterker moet kunnen
worden opgetreden. De minister heeft
met grote belangstelling kennis geno
men van de in Groot-Brittannië voor
gestelde regeling, volgens welke be
stuurders onderworpen kunnen wor
den aan een ademproef, waarvan de
uitslag maatgevend is voor het al
dan niet toepassen van een bloed
proef of een urineproef".
Het ministerie van justitie stelt zich
gereserveerd op tegenover deze uit
spraak. „De bloedproef wordt nog
steeds afgenomen op basis van vrijwil
ligheid. Zal er sprake zijn van een ver
plichte ademproef, dan zal in de eerste
plaats ten minste de wet moeten wor
den veranderd". Als medewetgever heeft
het ministerie van justitie op dit punt
echter nog niets mee te delen. „Ik kan
me niet herinneren dat er over dit on
derwerp al iets openbaar is gemaakt"
zo werd gezegd.
DEN BOSCH Op de zolder van een
pension voor buitenlandse arbeiders
aan de Hinthamerstraat in Den Bosch,
waar zeven Turken hun slaapgelegen
heid hadden, is donderdagmorgen een
felle brand uitgebroken.
Het vuur was zo hevig, dat twee der
Turken, die op het gillen der hospita
wakker werden, geen kans meer zagen
hun kamer op de normale manier te
verlaten. Door het dakraam wisten zij
zich echter naar buiten te werken,
waar zij in de dakgoot voorlopig veilig
waren, tot zij door de brandweer met
behulp van een ladder konden worden
gered.
De brandweer, die met zes stralen 't
vuur bestreed, slaagde erin de brand
na een half uur te bedwingen. De om
vang van de schade, die beperkt bleef
tot de overkapping van het pand, kon
nog niet worden vastgesteld.
ADVERTENTIE
*En het zit *m ntetj
in de grootte
van het boeket,
maar in de manier
waarop u het neerzet
AMSTERDAM De Nederlandse
suikerindustrie gaat waarschijnlijk de
grootste bietenoogst uit haar geschiede
nis tegemoet, zo meldt het maandblad
Suiker Unie. De oogst wordt dit jaar
geschat op meer dan vijf miljoen ton.
Het record staat op 1960, toen een klei
ne vijf miljoen ton bieten door de fa
brieken werden verwerkt.
OLGA
De Spoorwegen gaan zondag in Utrecht een proef nemen met een nieuwe
plaatskaartenautomaat. In de „kaart-o-maat" kan de reiziger kiezen uit veer
tig mogelijkheden. Hij kan enkele reizen, retours en avondretours uit de automaat
trekken. Als hij heeft gekozen waarheen hij zal reizen en in welke klasse drukt
hij twee toetsen in. In verlichte cijfers wordt dan het verschuldigde bedrag zicht
baar. Er kan worden betaald met dubbeltjes, kwartjes, guldens en rijksdaalders.
De machine geeft ten hoogste f 2,45 terug. Het apparaat is beveiligd door een
sirene.
HEERLEN Naar aanleiding van
publikaties in „De Volkskrant" van
donderdag jl. inzake door de tekenaar
H. L. te Maastricht gepleegd plagiaat,
heeft de directie van „Het Limburgs
Dagblad" een communiqué uitgegeven.
De heer L. te Maastricht is enkele
jaren free lance medewerker geweest
van „Het Limburgs Dagblad". Het be
hoorde tot zijn taak dagelijks een car-
toontje te tekenen voor de voorpagina
van het blad. In de publikatie van „De
Volkskrant" van vandaag wordt de
heer L. beschuldigd van het plegen
van plagiaat door cartoons van de teke
naar van „De Volkskrant", Wiko, te
kopiëren en daarna als eigen werk,
voorzien van zijn handtekening, te la
ten publiceren
Naar aanleiding van deze publikatie
heeft de directie van „Het Limburgs
Dagblad" de heer L. ontboden en op
heldering gevraagd. De heer L. had op
de publikatie van „De Volkskrant" als
enig commentaar, dat hij volmondig
toegaf het plagiaat inderdaad gepleegd
te hebben door de cartoons van Wibo
zonder meer te kopiëren. Op grond
hiervan heeft „Het Limburgs dagblad"
de relatie met de heer L. onmiddellijk
verbroken.
Omdat de heer L. naar de mening
van de directie van „Het Limburgs
Dagblad" de goede naam van deze
krant op ernstige wijze schade heeft
toegebracht, heeft deze directie haar
juridisch adviseur inmiddels opdracht
gegeven te onderzoeken op welke wij
ze gerechtelijke stappen tegen de heer
L. kunnen worden ondernomen. Direc
tie en redactie van „Het Limburgs
Dagblad" betreuren deze gang van za
ken ten zeerste."
In de editie van „Het Limburgs Dag
blad" van vandaag zijn publiekelijk
exuses aangeboden aan „De Volks
krant" en aan Wibo.
ADVERTENTIE
i "r* A c
XJet is wel duidelijk, dat mensen die
et is wel duidelijk dat mensen die
in een partij veranderingen te weeg
willen brengen, die omstreden worden,
tussen twee klippen door moeten zei
len, aldus de hoofdredacteur van
„Trouw" (a.r.), dr. J. A. H. J. S.
Bruins Slot in een commentaar op het
optreden van de KVP-radicalen onder
leiding van de heer Bogaers, een be
wegen tegen de partijen in, zoals die
partij nog nooit tevoren heeft gekend.
„De ene klip is dat men een zaak
kapot maakt, zodat iedereen met
de brokken zit. De andere klip is
dat men zich laat inkapselen zodat
er van het doel ook niets terecht
komt. Als men partijvernieuwing
wil moet men iets trachten te ma
ken dat werkt en dat beter werkt
dan het bestaande en niet iets dat
de zaak alleen maar minder
maakt. Dat zou het geval zijn als
men er een nieuwe partij met bij
voorbeeld een stuk of tien Kamer
leden bijmaakte.
Men kan in Nederland niet met
een schone lei beginnen. Een feit
is nog altijd dat het percentage
mensen dat voor christelijke par
tijen kiest in Nederland van 1918
tot 1967 nagenoeg niet veranderd
is. Het verschil tussen 1918 en nu
is dat er heden ten dage meer men
sen in onvrede leven met wat de
christelijke partijen er van terecht
brengen dan in 1918.
De vernieuwingsbeweging in de
christelijke partijen wil trouwens
zelf van uit de gedachte van de
christelijke partij, van uit de ge
dachte dat er een band is tussen
evangelie en politiek tot een ander
beleid komen. Wat er van terecht
komt zullen we moeten afwachten.
Het is duidelijk dat de kaarten niet
in elke partij gelijk liggen. Maar
het is wel opvallend dat in de drie
partijen een en dezelfde beweging
in elk der drie met haar eigen par
tij-nuances optreedt.
De partijen zelf zijn aan het pra
ten met elkaar over meer samen
werking. Dat hebben we ook nog
nooit beleefd. Het is, dunkt mij,
van betekenis dat wij juist op dit
moment deze spontaan geboren ge
coördineerde poging tot program-
en beleidsherziening beleven. Het
grote voordeel van de huidige si
tuatie is, dat de vernieuwingsbewe
ging in de KVP veel krachtiger is
gebleken dat men dacht. Zij kan
niet meer als een bagatel behan
deld worden. En dat betekent dat
de mensen van de bestaande orde
er belang bij hebben om tot een op
lossing te komen. Het KVP-be-
stuur kan het zich niet meer ver
oorloven de groep-Bogaers van
zich af te stoten. En als het niet
delen wil zal het moeten kiezen".
TJet blijkt, dat prof. dr. J. C. van de
T* Kamer, hoogleraar in de algeme
ne zoölogie aan de Rijksuniversiteit te
Utrecht, als voorzitter van de Natuur
wetenschappelijke Commissie van de
voorlopige Natuurbeschermingsraad,
in besloten kring voor koningin Juliana
en prins Bernhard bij hun bezoek aan
de Waddeneilanden in de afgelopen zo
mer op Terschelling een inleiding heeft
gehouden onder de titel: Natuurweten
schappelijke aspecten van de Wadden
eilanden. De volledige tekst is thans af
gedrukt in het nieuwe nummer van
Waddenbulletin, waarin wij lezen, dat
het meest karakteristieke element van
een eiland, ook wat planten en dieren
betreft, het isolement is. Dit uit zich in
de aanwezigheid van zekere soorten,
maar ook in het ontbreken van andere.
Bij dat isolement speelt de aanwezig
heid van de Waddenzee een belangrijke
rol en de hoogleraar waagde dan ook
van een uitermate belangrijk natuurge-
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG „Het zal niet zo'n vliegende start zijn als men wel denkt",
zei mr. J. M. L. Th. Cals gistermiddag als voorzitter van de zopas door pre
mier P. J. S. de Jong ingestelde staatscommissie tot herziening van de Grond
wet en de Kieswet.
De minister-president had het in zijn installatierede gehad over „een korte
spanne tijds" en hij had de commissie op het hart gedrukt om er voor te zor
gen, dat er voor 1971 een nieuw kiesstelsel is. De Kieswet zal dus eerst onder
handen moeten komen.
Van onze correspondent.
BEEK De gemeenteraad van het
Limburgse Beek heeft gisteravond B.
en W. de bevoegdheid gegeven zo snel
mogelijk maatregelen te nemen tegen
het vervoer van gevaarlijke stoffen
over gemeentewegen. B. en W. zullen
nu spoedig een vergunningenstelsel in
voeren.
De gemeente-verordening zal even
als in Rotterdam een aantal voor
waarden bevatten waaraan bestuur
ders en rollend materieel bij dit soort
vervoer moeten voldoen. De raad nam
ook het voorstel van ir. Van Veen uit
Beek aan, waarbij B. en W. opdracht
kregen de minister van verkeer en wa
terstaat te verzoeken de inwerkingtre
ding van de wet Vervoer Gevaarlijke
Stoffen op de weg te bespoedigen en
hogere eisen te stellen aan vaten en
tanks.
ADVERTENTIE
8 zomerverse groenten
voor 6 tot 8 borden
emakelljke groentesoep.
Heerlijk van Iglo.
Neem gauw
een paar bekertjes mee.
T\|de!ljk maar 36 centl
Mr. Cals stelde hem wat dit betreft
echter wel gerust. De commissie zal
haar best doen hierover in ieder geval
spoedig advies uit te brengen. Wel
waarschuwde hij tegen een al te groot
optimisme. De Tweede Kamer heeft
ook een commissie, die hiermee aan 't
werk gaat en mr. Cals stelde daarom
voor eerst goed af te spreken hoe dat
werk ter hand moest worden genomen.
De staatscommissie zal zo spoedig
mogelijk een reeks vraagpunten voor
leggen aan de regering, die deze dan
kan doorzenden naar de Tweede Ka
mer. Mr. Cals veronderstelde ook dat
het niet in de bedoeling van de rege
ring lag het gesprek met de Kamer
commissie geheel buiten de openbaar
heid te houden.
Premier De Jong somde in zijn rede
een groot aantal onderwerpen op die de
commissie zal moeten behandelen, zo
wel wat de herziening van de Grondwet
als wat de modernisering van de Kies
wet betreft. Hij stelde vast dat er in
brede kring belangstelling heerst voor
constitutionele onderwerpen, zoals de
antwoordplicht van de minister tegen
over het parlement, de verkiezing van
een minister-president, de benoeming
of verkiezing van een burgemeester, de
positie van de Eerste Kamer en de
taak van deze Kamer met betrekking
tot de begroting.
De minister-president herinnerde er
aan dat tien jaar geleden nog een
staatscommissie advies over de Kies
wet had aangebracht, maar dat het
thans reeds nodig was ook het kiesstel
sel opnieuw te bekijken. De commissie
zou kunnen nagaan of voor de verster
king van het directe contact tussen de
politici en de kiezers een combinatie
van de evenredige vertegenwoordiging
met iets van het districtenstelsel ver
eist is.
Verder is er de vraag of het wense
lijk is ons land te verdelen in enkele
districten waarin telkens de kiesdeler
moet worden gehaald en waarbij lijst-
verbindingen in een district mogelijk
worden ingekort. Tenslotte wees pre
mier De Jong erop dat een grondwets
wijziging nodig is om na vijftig jaar
evenredige vertegenwoordiging weer
over te gaan op een meerderheidsstel
sel. In de Grondwet zou althans ruimte
kunnen worden gelaten voor de wet
gever om desgewenst een ander stelsel
in te voeren.
De installatie gebeurde in betrekke
lijk besloten kring in de Trèveszaal
van het departement van Verkeer en
Waterstaat, waar ook het kabinet zijn
wekelijkse vergaderingen houdt. Bij de
installatie waren van de Tweede-Ka
merleden alleen de fractievoorzitter
van D'66, mr. Van Mierlo, en zijn frac
tieleden mejuffrouw mr. Goudsmit
en de heer De Goede aanwezig. Na af
loop kwam de commissie meteen in 'n
eerste werkvergadering bijeen.
ADVERTENTIE
Leuk: elk weekend een nieuw boeket
Van een onzer verslaggevers.
ROTTERDAM Een groep van drie
Rotterdamse stuwadoorsbedryven wil
op de Maasvlakte een ertsoverslagbe
drijf vestigen.
De groep, die bestaat uit Frans
Swarttouw's havenbedrijf, de Steenko
len-Handelsvereniging en Manufrance,
heeft het Rotterdamse gemeentebestuur
om een optie op een terrein in dit toe
komstige industrie- en havengebied ge
vraagd.
De besprekingen die deze groep met
vier Duitse staalbedrijven heeft ge
voerd over de vestiging van gezamen
lijke ertsoverslagbedrijven in Euro
poort hebben geen resultaat gehad.
De vier Duitse staalbedrijven, August
Thyssen-Hütte, Friedrich Krupp Hüt-
tenwerke, Hüttenwerk Oberhausen en
Mannesmann, zien hun toekomstige
vestiging in Europoort als een „voor
terrein" voor hun Hoogovens.
B. en W. van Rotterdam hebben de
gemeenteraad voorgesteld aan hen een
28 hectaren groot terrein in Europoort
te verhuren.
bied
„Het aantal dieren, dat per op-
pervlakte-eenheid in de Waddenbo
dem leeft, is ongewoon groot. Dat
vindt zijn oorzaak in de getijdenbe
weging. Met hoogwater worden
zand, slib, plankton en plantaardige
en dierlijke rekten aangevoerd,
waaruit zeer veel bestanddelen be
zinken, voordat het water met laag-
water weer wordt afgevoerd. Van
daar de grote rijkdom aan mossels,
kokkels, zeepieren, slakjes, garna
len en krabben in en op de bodem.
Deze rijke, bij laagwater droogval
lende bodem levert het voedsel
voor de duizenden steltlopers, een
den en meeuwen, die op de Wad
deneilanden broeden of ze in het
voorjaar, herfst en winter op door
trek bezoeken. In totaal trekken er
zo'n 15 miljoen vogels per jaar
door deze streek.
De Waddenzee als getijdengebied
is uniek voor Europa. In samen
hang met de eilanden vormt het
een levensgemeenschap van onge
kende allure en deze samenhang
is biologisch gezien van grote bete
kenis. Het valt dan ook niet te ver
bazen, dat in dit rijke milieu na
tuurwetenschappelijk onderzoek
plaatsvindt. Het isolement van de
eilanden schakelt daarbij vele voor
het onderzoek storende factoren uit.
Tast men het isolement /an de ei
landen aan, dan tast men het hart
van dit gebied aan. Dan wijzigt
zich de getijdenbeweging ten zeer
ste of wordt zelfs geheel uitgeslo
ten, dan wordt de voedselrijkdom
van de Waddenzee sterk aange
tast, dan zal de vogel- en visrijk-
dom aanzienlijk verminderen, dan
zullen de schadelijke invloeden van
het vasteland zich op de eilanden
sterk doen gaan gevoelen, dan gaat
de luister van de eilandenreeks
met haar er van nature bijbehoren
de omgeving verloren. Het komt mij
voor, dat op onze generatie de
plicht rust dit unieke biologisch»
gebied zodanig verder te laten ont
wikkelen, dat het biologisch poten
tieel niet wordt aangetast. Dat zijn
wij ook internationaal gezien ver
plicht. Immers, de grote aantallen
vogels, die hier op de trek voedsel
vinden, zijn een uiterst belangrijk
deel of zelfs de totale broedvogel-
populaties van de ons omringende
Noord- en Oosteuropese landen".
ADVERTENTIE