Gemengde gevoelens t.a.v. verkeersnota Doe-het-zelf-kaartjesloket Dertigurige betoging in Amsterdam Commissie tot herziening van Grond- en Kieswet ingesteld IGLO SOEPGROENTEN 35 ct ANWB vindt het allemaal „nogal vaag" Europese Vak beweging is over Philips gerustgesteld zo boeiend is nu Nu lekker goedkoop! Reacties op beleidsplannen van minister Bakker MATRASSEN Tekenaar geeft plagiaat toe Tussen twee klippen Eiland en isolement Plan voor erts overslagbedrijf op Maasvlakte KERNPUN TEN SIT-DOWN VOOR HET CONSULAAT DER V.S. NIET AL TE ZWAAR BEGRIP GEWONDEN VERVOER „ONDER INVLOED" FELLE BRAND IN PENSION VOOR GASTARBEIDERS Bloemen brengen sfeer Suikerbietenoogst beter dan ooit Modekoning(in) worden? Kan! Twaalf Europese topbladen organiseren "create-in" voor jonge ontwerpers(sters)Kans op f, 1000,-, afvaar diging naar internationale finale in Londen, contacten met modehuizen, showen op TV, Plus nog eens f, 5000,- PANORAMA met alle bijzon- van 6 pas pers LOSSE NUMMERS 60 CT, - BIJ KIOSK EN BOEKHANDEL ALLEEN KAMERLEDEN VAN D'66 GAVEN DOOR AANWEZIGHEID BLIJK VAN BEL ANGSTELLING HUN Bepalingen tegen gevaarlijke stof f en- vervoer in Beek VAN VOOR Bloemen 1 IPHILIPS BATTERIJENI 1die móéten wel\ goed zijn I VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1967 ADVERTENTIE (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG De nota van minister Bakker over de verkeersveiligheid is gisteren met zeer gemengde gevoelens ontvangen. Vakmensen hechten nog de meeste waarde aan het uitvoerige rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, dat de Tweede Kamer als bijdrage bij de nota is aangeboden. „Wij betreuren het in hoge mate, dat deze bijzonder belangrijke bijdrage van de stichting nu pas is gepubliceerd. Het rapport lag al twee jaar gereed", protesteerde de ANWB. De bond vindt het beleid, dat de minister in zijn nota uitstippelt, erg vaag. „De problemen worden door de mi nister wel onderkend, maar hij geeft geen enkele oplossing. Het enige posi tieve is eigenlijk dat de mogelijkheden, die er al zijn om de weg wat veiliger te maken, nu inderdaad schijnen te worden aangepakt". Dat de nota niet alle problemen uit puttend behandelt, wil de ANWB minis ter Bakker nog wel vergeven. „Het is tenslotte de eerste keer, dat op dit ter rein zo'n officieel stuk is verschenen. Bovendien kon de nota niet uitputtend zijn, omdat er tot nu toe nog veel te weinig wetenschappelijk onderzoek is verricht. De nota van de minister is eigenlijk een soort literatuurstudie", meent de ANWB. Uit de nota hebben wij enkele kern punten gelicht en die voorgelegd aan instanties, die dagelijks met het onder werp te maken hebben. Zo schreef mi nister Bakker letterlijk: ADVERTENTIE Er is nu een weelde aan chrysanten in vele warme kleuren (Van onze Amsterdamse redactie) AMSTERDAM Burgemeester Sam- kalden heeft toestemming gegeven voor een unieke demonstratie tegen het op treden van de Amerikanen in Viëtnam. Vanochtend om tien uur zouden demon stranten plaatsnemen op het trottoir voor het Amerikaanse consulaat aan het Museumplein in Amsterdam. Het is de bedoeling, dat ze daar dertig uur blijven zitten om zich vervolgens aan te sluiten bij de traditionele optocht te gen de oorlog in Viëtnam, die zaterdag middag wordt gehouden. Deze love-sit- down wordt georganiseerd door het Ac- tiecomité-Viëtnam. Alles wat de organisatoren van de sitdown wilden, heeft burgemeester Samkalden goedgekeurd. Er zijn twee restricties gemaakt: de toegang tot het consulaat moet vrij blijven en als er wanordelijkheden komen, zal de poli tie direct ingrijpen. Met belletjes, toeters en fluitjes hoopt men zich tijdens de marathon-de monstratie te amuseren. Er is een tent bij het consulaat neergezet, waar de demonstranten dranken kunnen halen. Een aantal acteurs heeft beloofd langs te komen om iets voor te dragen. Er zullen open brieven aan president John son worden uitgereikt. Het Actiecomité Viëtnam hoopt met dit nieuwe idee op nieuw de aandacht op de oorlog in Viëtnam te vestigen. Er is voor-over leg geweest met commissaris H. Mo lenkamp en de hoofdinspecteurs W. v. d. Voort en F. Perrels van de Amster damse politie. „Het gaat er absoluut niet om te kij ken hoever we bij de nieuwe burge meester kunnen gaan. Wij hopen dat alles goed gaat en dat het een sympa thieke demonstratie wordt. Wij vinden het erg hoopvol dat men tevoren niets heeft verboden. Wij hebben zelf enkele toezichthouders aangesteld", aldus or ganisator Y. Lansen. Hij heeft zijn verzoek vorige week schriftelijk op het stadhuis ingediend. Overigens bleek tijdens het onderhoud dat de algemene politieverordening niets voorschrijft over het vragen van toestemming voor een sitdown. Alleen als het verkeer wordt belemmerd of als er wanorde dreigt, kan de politie ingrijpen. Men verwachtte tientallen deelnemers aan de dertigurige sitdown. De volgende demonstratie op 21 okto ber zal groots worden opgezet. Na af loop zal Paul van 't Veer, regerings waarnemer tijdens de verkiezingen in Viëtnam, verslag uitbrengen aan de de monstranten. „De weg, het voertuig en de ver keersregeling moeten worden aange past aan de natuurlijke beperkingen en kenmerken van de weggebruiker. Niet alle fouten zijn te vermijden. Er zal steeds vaker in het verkeer een te zwaar beroep worden gedaan op het menselijk kunnen. De opvatting, dat in de eerste plaats baat kan wor den gevonden bij het opvoeden, selec teren en strenger straffen van ver keersdeelnemers, doet geen voldoen de recht aan het feit, dat verkeerson gevallen meestal complete gebeurte nissen vormen". „Nou, nou", weifelde adjudant Vlag- kamp van de groep witte Porsches van de Rijkspolitie. „Zouden werkelijk niet alle fouten te voorkomen zijn? Zo hard zal de minister zijn uitspraak natuurlijk niet hebben bedoeld. Toch zit er wel een grond van waarheid in". De adjudant zoekt even naar een voorbeeld. „Kijk, soms maak je onbe wust een fout. Als er onder het rijden een achterlichtje van een auto uitvalt, is dat levensgevaarlijk. Maar de be stuurder kon daar niets aan doen, hij wist niet eens dat het lichtje plotseling kapot ging. Ja, in zo'n geval is de grens van je kunnen inderdaad be reikt". Vakmensen weten dat men niet al te zwaar moet tillen aan deze uitspraak van de minister, zei de ANWB. „Dit geluid is al lang bekend op het ministe rie van Verkeer en Waterstaat. Het eni ge nieuwe is, dat minister Bakker deze opvatting nu in het openbaar naar vo ren heeft gebracht". De ANWB vindt het verheugend, dat minister Bakker de bekende gedachte over de menselijke fouten in het ver keer nu openbaar heeft gemaakt. „Er zijn tal van factoren buiten de schuld van de overheid of de weggebruikers die een ongeval kunnen veroorzaken. Denk alleen maar aan een plotseling opkomend noodweer". Minister Bakker vindt dat de oplei ding van toekomstige bestuurders van motorrijtuigen moet worden verbeterd. Letterlijk schrijft hij in zijn nota: „Voor een verbetering van de ma teriële inhoud van de rijopleiding en van de selectie van motorvoertuigen- bestuurders door middel van het rij examen is grondiger kennis nodig omtrent hetgeen bestuurders ten be hoeve van een goed rijgedrag moet worden aangeleerd en omtrent de methoden die hiervoor het meest aangewezen zijn. Een analyse van de rijtaak is voor het verzamelen van die kennis de meest aangewezen ba sis". De Algemene Bond van auto-rij schoolhouders in Nederland zei hierop: „Wij streven al jaren naar verbetering. De instructeurs weten wel wat ze pre cies moeten onderwijzen, maar niet hoe. Hun parate kennis is veelal vol doende, maar aan hun pedagogische en psychologische kennis ontbreekt nog weieens wat". EINDHOVEN Voor het eerst heb ben de internationale vakbeweging en de directie van een internationaal con cern elkaar ontmoet voor wat zij noe men, „een informatief en informeel ge sprek". De organisatie van metaalbon den in de landen van de Europese Ge meenschap en Philips zijn heel tevre den. Vooral bij de buitenlandse vak bondsleiders is veel ongerustheid weg genomen. Sinds 1965 heeft Philips zijn perso neel over de gehele wereld met der tienduizend man teruggebracht. Alleen al in Frankrijk, Duitsland, Italië en Be nelux verdwenen zesduizend man. De plannen van het concern om de produktie te stroomlijnen wekten on rust. In het buitenland vreesde men dat Philips aan de werkgelegenheid in Nederland meer aandacht zou beste den dan aan die in de andere landen van de gemeenschap. Ir. F. Philips, president van Philips, verklaarde gisteren dat hem de werk gelegenheid van zijn mensen in welk land zij ook werken, even lief is. De verschillen in lonen zijn in de Europese Gemeenschap bovendien zo gering geworden dat men om die reden niet meer produktie eenheden over brengt. De heer Philps zei: „De her groepering van de z.g. exportproduk- tie heeft op de ontwikkeling van de om zet nauwelijks invloed gehad. Wel is de ze herverdeling voorwaarde van conti nuïteit, aangezien zij leidt tot grotere series en daarmee tot de vereiste hoge re produktiviteit. Bij de herverdeling zijn de directies van de nationale Phi lips bedrijven ten nauwste betrokken". De vakbeweging had voor de verkla ring begrip. Trouwens, duidelijk werd dat een toestand van evenwicht en rust bij Phlips is ingetreden. Vele bedrij ven, o.a. Philips Eindhoven, zoeken weer produktie-personeel. De vakbonden hebben gisteren geen sociale wensen geuit. Aan een Europese CAO is men nog niet toe. Het CBR, het Centraal bureau voor de afgifte van rijvaardigheidsbewijzen, meende dat alles nog kan worden ver beterd, ook de opleiding van toekomsti ge chauffeurs. Minister Bakker sneed ook aan hoe slachtoffers van een verkeersongeluk snel kunnen worden vervoerd naar een ziekenhuis. Hij zei: „Bevorderd moet worden het tot stand komen van een efficiënt mel- dings- en alarmeringssysteem ten be hoeve van ongevallen. Gestreefd moet worden te geraken tot de orga nisatie van een doelmatig vervoer van verkeersslachtoffers naar zieken huizen en tot medische research ten behoeve van de diagnostiek en thera pie van kwetsuren". Het commentaar op deze paragraaf was zeer kort. „Sorry", zei de algeme ne inspectie van de Rijkspolitie, „maar voor dit project heeft de regering een aantal werkgroepen in het leven geroe pen". Zoals wij al meldden, zullen de werkgroepen nog dit jaar advies uit brengen aan de regering. De GG en GD's van de grote gemeen ten verwijzen ook naar deze commis sies. Zij opereren voornamelijk binnen de eigen gemeenten. Gebeurt op een snelweg een ongeluk, dat wordt de dichtstbijzijnde GG en GD gealar meerd. Elke organisatie treedt af zonderlijk op. Over een coördinatie van deze hulpacties was gisteren geen commentaar te krijgen, waarmee aan getoond werd dat minister Bakker ge lijk had toen hij schreef dat het hoog tijd is om tot een efficiënt meldingssys teem te komen. Er moet veel strenger kunnen wor den opgetreden tegen het autorijden on der invloed van alcohol, vindt minister Bakker. Hij schreef letterlijk: „Steeds meer wint het inzicht veld dat tegen het rijden onder invloed van alcohol sterker moet kunnen worden opgetreden. De minister heeft met grote belangstelling kennis geno men van de in Groot-Brittannië voor gestelde regeling, volgens welke be stuurders onderworpen kunnen wor den aan een ademproef, waarvan de uitslag maatgevend is voor het al dan niet toepassen van een bloed proef of een urineproef". Het ministerie van justitie stelt zich gereserveerd op tegenover deze uit spraak. „De bloedproef wordt nog steeds afgenomen op basis van vrijwil ligheid. Zal er sprake zijn van een ver plichte ademproef, dan zal in de eerste plaats ten minste de wet moeten wor den veranderd". Als medewetgever heeft het ministerie van justitie op dit punt echter nog niets mee te delen. „Ik kan me niet herinneren dat er over dit on derwerp al iets openbaar is gemaakt" zo werd gezegd. DEN BOSCH Op de zolder van een pension voor buitenlandse arbeiders aan de Hinthamerstraat in Den Bosch, waar zeven Turken hun slaapgelegen heid hadden, is donderdagmorgen een felle brand uitgebroken. Het vuur was zo hevig, dat twee der Turken, die op het gillen der hospita wakker werden, geen kans meer zagen hun kamer op de normale manier te verlaten. Door het dakraam wisten zij zich echter naar buiten te werken, waar zij in de dakgoot voorlopig veilig waren, tot zij door de brandweer met behulp van een ladder konden worden gered. De brandweer, die met zes stralen 't vuur bestreed, slaagde erin de brand na een half uur te bedwingen. De om vang van de schade, die beperkt bleef tot de overkapping van het pand, kon nog niet worden vastgesteld. ADVERTENTIE *En het zit *m ntetj in de grootte van het boeket, maar in de manier waarop u het neerzet AMSTERDAM De Nederlandse suikerindustrie gaat waarschijnlijk de grootste bietenoogst uit haar geschiede nis tegemoet, zo meldt het maandblad Suiker Unie. De oogst wordt dit jaar geschat op meer dan vijf miljoen ton. Het record staat op 1960, toen een klei ne vijf miljoen ton bieten door de fa brieken werden verwerkt. OLGA De Spoorwegen gaan zondag in Utrecht een proef nemen met een nieuwe plaatskaartenautomaat. In de „kaart-o-maat" kan de reiziger kiezen uit veer tig mogelijkheden. Hij kan enkele reizen, retours en avondretours uit de automaat trekken. Als hij heeft gekozen waarheen hij zal reizen en in welke klasse drukt hij twee toetsen in. In verlichte cijfers wordt dan het verschuldigde bedrag zicht baar. Er kan worden betaald met dubbeltjes, kwartjes, guldens en rijksdaalders. De machine geeft ten hoogste f 2,45 terug. Het apparaat is beveiligd door een sirene. HEERLEN Naar aanleiding van publikaties in „De Volkskrant" van donderdag jl. inzake door de tekenaar H. L. te Maastricht gepleegd plagiaat, heeft de directie van „Het Limburgs Dagblad" een communiqué uitgegeven. De heer L. te Maastricht is enkele jaren free lance medewerker geweest van „Het Limburgs Dagblad". Het be hoorde tot zijn taak dagelijks een car- toontje te tekenen voor de voorpagina van het blad. In de publikatie van „De Volkskrant" van vandaag wordt de heer L. beschuldigd van het plegen van plagiaat door cartoons van de teke naar van „De Volkskrant", Wiko, te kopiëren en daarna als eigen werk, voorzien van zijn handtekening, te la ten publiceren Naar aanleiding van deze publikatie heeft de directie van „Het Limburgs Dagblad" de heer L. ontboden en op heldering gevraagd. De heer L. had op de publikatie van „De Volkskrant" als enig commentaar, dat hij volmondig toegaf het plagiaat inderdaad gepleegd te hebben door de cartoons van Wibo zonder meer te kopiëren. Op grond hiervan heeft „Het Limburgs dagblad" de relatie met de heer L. onmiddellijk verbroken. Omdat de heer L. naar de mening van de directie van „Het Limburgs Dagblad" de goede naam van deze krant op ernstige wijze schade heeft toegebracht, heeft deze directie haar juridisch adviseur inmiddels opdracht gegeven te onderzoeken op welke wij ze gerechtelijke stappen tegen de heer L. kunnen worden ondernomen. Direc tie en redactie van „Het Limburgs Dagblad" betreuren deze gang van za ken ten zeerste." In de editie van „Het Limburgs Dag blad" van vandaag zijn publiekelijk exuses aangeboden aan „De Volks krant" en aan Wibo. ADVERTENTIE i "r* A c XJet is wel duidelijk, dat mensen die et is wel duidelijk dat mensen die in een partij veranderingen te weeg willen brengen, die omstreden worden, tussen twee klippen door moeten zei len, aldus de hoofdredacteur van „Trouw" (a.r.), dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot in een commentaar op het optreden van de KVP-radicalen onder leiding van de heer Bogaers, een be wegen tegen de partijen in, zoals die partij nog nooit tevoren heeft gekend. „De ene klip is dat men een zaak kapot maakt, zodat iedereen met de brokken zit. De andere klip is dat men zich laat inkapselen zodat er van het doel ook niets terecht komt. Als men partijvernieuwing wil moet men iets trachten te ma ken dat werkt en dat beter werkt dan het bestaande en niet iets dat de zaak alleen maar minder maakt. Dat zou het geval zijn als men er een nieuwe partij met bij voorbeeld een stuk of tien Kamer leden bijmaakte. Men kan in Nederland niet met een schone lei beginnen. Een feit is nog altijd dat het percentage mensen dat voor christelijke par tijen kiest in Nederland van 1918 tot 1967 nagenoeg niet veranderd is. Het verschil tussen 1918 en nu is dat er heden ten dage meer men sen in onvrede leven met wat de christelijke partijen er van terecht brengen dan in 1918. De vernieuwingsbeweging in de christelijke partijen wil trouwens zelf van uit de gedachte van de christelijke partij, van uit de ge dachte dat er een band is tussen evangelie en politiek tot een ander beleid komen. Wat er van terecht komt zullen we moeten afwachten. Het is duidelijk dat de kaarten niet in elke partij gelijk liggen. Maar het is wel opvallend dat in de drie partijen een en dezelfde beweging in elk der drie met haar eigen par tij-nuances optreedt. De partijen zelf zijn aan het pra ten met elkaar over meer samen werking. Dat hebben we ook nog nooit beleefd. Het is, dunkt mij, van betekenis dat wij juist op dit moment deze spontaan geboren ge coördineerde poging tot program- en beleidsherziening beleven. Het grote voordeel van de huidige si tuatie is, dat de vernieuwingsbewe ging in de KVP veel krachtiger is gebleken dat men dacht. Zij kan niet meer als een bagatel behan deld worden. En dat betekent dat de mensen van de bestaande orde er belang bij hebben om tot een op lossing te komen. Het KVP-be- stuur kan het zich niet meer ver oorloven de groep-Bogaers van zich af te stoten. En als het niet delen wil zal het moeten kiezen". TJet blijkt, dat prof. dr. J. C. van de T* Kamer, hoogleraar in de algeme ne zoölogie aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, als voorzitter van de Natuur wetenschappelijke Commissie van de voorlopige Natuurbeschermingsraad, in besloten kring voor koningin Juliana en prins Bernhard bij hun bezoek aan de Waddeneilanden in de afgelopen zo mer op Terschelling een inleiding heeft gehouden onder de titel: Natuurweten schappelijke aspecten van de Wadden eilanden. De volledige tekst is thans af gedrukt in het nieuwe nummer van Waddenbulletin, waarin wij lezen, dat het meest karakteristieke element van een eiland, ook wat planten en dieren betreft, het isolement is. Dit uit zich in de aanwezigheid van zekere soorten, maar ook in het ontbreken van andere. Bij dat isolement speelt de aanwezig heid van de Waddenzee een belangrijke rol en de hoogleraar waagde dan ook van een uitermate belangrijk natuurge- (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG „Het zal niet zo'n vliegende start zijn als men wel denkt", zei mr. J. M. L. Th. Cals gistermiddag als voorzitter van de zopas door pre mier P. J. S. de Jong ingestelde staatscommissie tot herziening van de Grond wet en de Kieswet. De minister-president had het in zijn installatierede gehad over „een korte spanne tijds" en hij had de commissie op het hart gedrukt om er voor te zor gen, dat er voor 1971 een nieuw kiesstelsel is. De Kieswet zal dus eerst onder handen moeten komen. Van onze correspondent. BEEK De gemeenteraad van het Limburgse Beek heeft gisteravond B. en W. de bevoegdheid gegeven zo snel mogelijk maatregelen te nemen tegen het vervoer van gevaarlijke stoffen over gemeentewegen. B. en W. zullen nu spoedig een vergunningenstelsel in voeren. De gemeente-verordening zal even als in Rotterdam een aantal voor waarden bevatten waaraan bestuur ders en rollend materieel bij dit soort vervoer moeten voldoen. De raad nam ook het voorstel van ir. Van Veen uit Beek aan, waarbij B. en W. opdracht kregen de minister van verkeer en wa terstaat te verzoeken de inwerkingtre ding van de wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen op de weg te bespoedigen en hogere eisen te stellen aan vaten en tanks. ADVERTENTIE 8 zomerverse groenten voor 6 tot 8 borden emakelljke groentesoep. Heerlijk van Iglo. Neem gauw een paar bekertjes mee. T\|de!ljk maar 36 centl Mr. Cals stelde hem wat dit betreft echter wel gerust. De commissie zal haar best doen hierover in ieder geval spoedig advies uit te brengen. Wel waarschuwde hij tegen een al te groot optimisme. De Tweede Kamer heeft ook een commissie, die hiermee aan 't werk gaat en mr. Cals stelde daarom voor eerst goed af te spreken hoe dat werk ter hand moest worden genomen. De staatscommissie zal zo spoedig mogelijk een reeks vraagpunten voor leggen aan de regering, die deze dan kan doorzenden naar de Tweede Ka mer. Mr. Cals veronderstelde ook dat het niet in de bedoeling van de rege ring lag het gesprek met de Kamer commissie geheel buiten de openbaar heid te houden. Premier De Jong somde in zijn rede een groot aantal onderwerpen op die de commissie zal moeten behandelen, zo wel wat de herziening van de Grondwet als wat de modernisering van de Kies wet betreft. Hij stelde vast dat er in brede kring belangstelling heerst voor constitutionele onderwerpen, zoals de antwoordplicht van de minister tegen over het parlement, de verkiezing van een minister-president, de benoeming of verkiezing van een burgemeester, de positie van de Eerste Kamer en de taak van deze Kamer met betrekking tot de begroting. De minister-president herinnerde er aan dat tien jaar geleden nog een staatscommissie advies over de Kies wet had aangebracht, maar dat het thans reeds nodig was ook het kiesstel sel opnieuw te bekijken. De commissie zou kunnen nagaan of voor de verster king van het directe contact tussen de politici en de kiezers een combinatie van de evenredige vertegenwoordiging met iets van het districtenstelsel ver eist is. Verder is er de vraag of het wense lijk is ons land te verdelen in enkele districten waarin telkens de kiesdeler moet worden gehaald en waarbij lijst- verbindingen in een district mogelijk worden ingekort. Tenslotte wees pre mier De Jong erop dat een grondwets wijziging nodig is om na vijftig jaar evenredige vertegenwoordiging weer over te gaan op een meerderheidsstel sel. In de Grondwet zou althans ruimte kunnen worden gelaten voor de wet gever om desgewenst een ander stelsel in te voeren. De installatie gebeurde in betrekke lijk besloten kring in de Trèveszaal van het departement van Verkeer en Waterstaat, waar ook het kabinet zijn wekelijkse vergaderingen houdt. Bij de installatie waren van de Tweede-Ka merleden alleen de fractievoorzitter van D'66, mr. Van Mierlo, en zijn frac tieleden mejuffrouw mr. Goudsmit en de heer De Goede aanwezig. Na af loop kwam de commissie meteen in 'n eerste werkvergadering bijeen. ADVERTENTIE Leuk: elk weekend een nieuw boeket Van een onzer verslaggevers. ROTTERDAM Een groep van drie Rotterdamse stuwadoorsbedryven wil op de Maasvlakte een ertsoverslagbe drijf vestigen. De groep, die bestaat uit Frans Swarttouw's havenbedrijf, de Steenko len-Handelsvereniging en Manufrance, heeft het Rotterdamse gemeentebestuur om een optie op een terrein in dit toe komstige industrie- en havengebied ge vraagd. De besprekingen die deze groep met vier Duitse staalbedrijven heeft ge voerd over de vestiging van gezamen lijke ertsoverslagbedrijven in Euro poort hebben geen resultaat gehad. De vier Duitse staalbedrijven, August Thyssen-Hütte, Friedrich Krupp Hüt- tenwerke, Hüttenwerk Oberhausen en Mannesmann, zien hun toekomstige vestiging in Europoort als een „voor terrein" voor hun Hoogovens. B. en W. van Rotterdam hebben de gemeenteraad voorgesteld aan hen een 28 hectaren groot terrein in Europoort te verhuren. bied „Het aantal dieren, dat per op- pervlakte-eenheid in de Waddenbo dem leeft, is ongewoon groot. Dat vindt zijn oorzaak in de getijdenbe weging. Met hoogwater worden zand, slib, plankton en plantaardige en dierlijke rekten aangevoerd, waaruit zeer veel bestanddelen be zinken, voordat het water met laag- water weer wordt afgevoerd. Van daar de grote rijkdom aan mossels, kokkels, zeepieren, slakjes, garna len en krabben in en op de bodem. Deze rijke, bij laagwater droogval lende bodem levert het voedsel voor de duizenden steltlopers, een den en meeuwen, die op de Wad deneilanden broeden of ze in het voorjaar, herfst en winter op door trek bezoeken. In totaal trekken er zo'n 15 miljoen vogels per jaar door deze streek. De Waddenzee als getijdengebied is uniek voor Europa. In samen hang met de eilanden vormt het een levensgemeenschap van onge kende allure en deze samenhang is biologisch gezien van grote bete kenis. Het valt dan ook niet te ver bazen, dat in dit rijke milieu na tuurwetenschappelijk onderzoek plaatsvindt. Het isolement van de eilanden schakelt daarbij vele voor het onderzoek storende factoren uit. Tast men het isolement /an de ei landen aan, dan tast men het hart van dit gebied aan. Dan wijzigt zich de getijdenbeweging ten zeer ste of wordt zelfs geheel uitgeslo ten, dan wordt de voedselrijkdom van de Waddenzee sterk aange tast, dan zal de vogel- en visrijk- dom aanzienlijk verminderen, dan zullen de schadelijke invloeden van het vasteland zich op de eilanden sterk doen gaan gevoelen, dan gaat de luister van de eilandenreeks met haar er van nature bijbehoren de omgeving verloren. Het komt mij voor, dat op onze generatie de plicht rust dit unieke biologisch» gebied zodanig verder te laten ont wikkelen, dat het biologisch poten tieel niet wordt aangetast. Dat zijn wij ook internationaal gezien ver plicht. Immers, de grote aantallen vogels, die hier op de trek voedsel vinden, zijn een uiterst belangrijk deel of zelfs de totale broedvogel- populaties van de ons omringende Noord- en Oosteuropese landen". ADVERTENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9