Verstedelijking van
Over Betuwe zal hele
streek veranderen
Drie deskundigen
gaven eigen visie
Raadslid tikt
wethouder Deen
op de vingers
Stalhouderij 125 jaar
Kantongerecht Wageningen
Edenaar kreeg boete en
raakte rijbewijs kwijt
Grondtransactie geeft
woningbouw meer kans
Rivierenland in de toekomst
Uniek jubileum
in de Betuwe
„In Domineesberg99
Plaats voor
54 woningen
Via 2 bomen
in de sloot
U.S.O. komt
in Rhenen
AGENDA
Bestuursvergadering
,Het Anker' verdaagd
DE LORD" EN
ZIJN PAARDEN
Monopolie
Lampionoptoclit
in Eist
„Test" komt in
,,'t Dingetje"
Beweging
Verdacht
Correctie
Pech
ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1967
BETUWE In het Overbetuwse Bemmel werd vrijdag een bijeenkomst ge
houden uitgaande van het bestuur van de Slichting tot Ontwikkeling van de
Betuwe-Oost, met als thema „De ruimtelijke ontwikkeling van de Over-Be-
tuwe". Door een drietal sprekers werd een visie gegeven op de problemen
en mogelijkheden, die er in het oostelijk deel van de Betuwe rijzen door de
noodzakelijke uitbreidingen van Arnhem en Nijmegen, waar dit gebied tus
senin ligt. Welk plan er ook gerealiseerd zal worden, het is zonder meer dui
delijk, dat de ontwikkeling in dit deel van de Betuwe repercussies voor het ge
hele rivierengebied heeft. De inleiders waren ir. D. C. Scheffer, stedebouw-
kundige van de gemeente Arnhem, ir. C. Pouderoyen, stedebouwkundige, be
trokken bij het Overlegorgaan Agglomeratie Nijmegen en ir. F. J. van der
Werf, die een uiteenzetting gaf van zijn plannen om te komen tot een hand
vormige stad AmhemNijmegen.
Ir. Scheffer schetste de plannen, die
de stad Arnhem heeft tor vorming van
een satellietstad in het Betuwse. Aan
sluitend op de polder Marlburgen komt
er een nieuwe stad, die de dorpen El-
den en Huissen zal insluiten. In de om
geving van Heteren is werkgelegenheid
geprojecteerd, terwijl er ook in die rich
ting mogelijkheden tot stedelijke bebou
wing komen. Belangrijk achtte de heer
Scheffer de reeds bestaande vrij goede
verbindingen met het gebied, zoals de
spoorwegen, waaronder de Betuwelijn,
de grote weg ArnhemNijmegen, die
langs het project komt te lopen de goe
de waterverbindingen via de Rijn en
eventueel de Waal.
De plannen voor deze zuidelijke satel
lietstad van Arnhem zullen revolutionair
opgezet worden met veel ongelijkvloer
se kruisingen, wandelpaden, die over de
rijwegen heengaan enz.
De afstand van Opheusden tot het
dichtstbijzijnde punt van de nieuwe Arn
hemse woonwijken zal slechts een lut
tel aantal kilometers bedragen, zodat
een modern koopcentrum op deze wijze
binnen bereik komt van dit deel van de
Betuwe.
De Nijmeegse deskundige, ir. Poude-
roy zag de ontwikkeling in dit gebied
enigszins anders. Niet een diepe zak
naar 't zuiden, zoals de Arnhemse plan
nen nu zijn, maar een lintbebouwing
langs de Rijn in westelijke richting,
evenwijdig aan de bestaande woonker
nen langs de noordelijke oever, gevormd
door de plaatsen Oosterbeek, Renkum en
Wageningen.
RH EN EN De heer A. Jansen, lid
van de gemeenteraad voor de WD, tikt
in een schrijven aan de burgemeester,
de wethouder van Publieke werken mr.
J. Deen op zijn vingers. Letterlijk
schrijft de liberaal het volgende:
„In een artikel in het dagblad „De
Vallei" van 5 september zou de wet
houder van openbare mr. J. Deen, in
het kader van de krotopruiming heb
ben gezegd: „Zo gauw er iets leeg
komt wordt de zaak direct kort en
klein geslagen. Deze opdracht heb ik
gemeentewerken gegeven".
Naar aanleiding daarvan heb ik het
voornemen in de gemeenteraadsverga
dering van 19 septepiber de volgende
vragen te stellen:
1. Is het juist dat de wethouder ge
noemde uitlatingen heeft gedaan?
2. Is 't juist Vit de onbewoonde krot
ten aan de Rijnstraat, tussen het nieuwe
postkantoor en de brandweergarage het
eigendom van de gemeente Rhenen zijn
Indien beide vragen bevestigend be
antwoord worden, waarom wacht de
wethouder van openbare werken nu
nog met het slopen van de krotwoningen
die reeds zeer geruime tijd leeg staan?
Het vrij te maken terrein zou voorlo
pig als parkeerruimte kunnen worden
gebruikt, om het verkeer ter plaatse
enigszins te ontlasten".
Een beeld van de Rijnstraat, waar nog
vele krotten op de sloper wachten.
Nijmegen wil hij op een zelfde manier
ten zuiden van de Waal laten uitbreiden.
In 't Betuwse gebied wil hij een zekere
mate van stedelijke sfeer scheppen door
het bouwen van diverse voorzieningen
op economisch, sociaal en cultureel ge
bied. Hij dacht bijvoorbeeld aan de ves
tiging van een Technische Hogeschool in
de omgeving van Eist (OB), grote re-
search-laboratoria ten dienste v. d. uni
versiteit in Nijmegen, de technische ho-
geschoo' en het bedrijfsleven. Een con
gres- en expositie-ruimte, vergelijkbaar
met de RAI in .Amsterdm behoort even
eens tot de plannen van de heer Poude
royen.
Op verkeerstechnisch gebied pleitte hij
voor een zo groot mogelijk aantal oever
verbindingen. Hij vroeg aandacht voor
de centrale ligging van het gebied, tus
sen Noord- en Zuid-Nederland en tus
sen het Roergebied en de Randstad Hol
land. Dat maakt goede verbindingen
noodzakelijk, die ten dele geprojecteerd
zijn, zoals bijvoorbeeld Rijksweg 15. Hij
pleitte voor een dubbele Noord-Zuidver
binding; de bestaande over Nijmegen en
een nieuwe Eindhoven-Zwolleroute, die
ten westen van Arnhem moet blijven.
Een belangrijk aspect van dit gebied
zou kunnen worden de centrale ligging,
zodat men daardoor nieuwe industrieën
kan aantrekken. Een deel van de behoef
te aan verbindingen zou gerealiseerd
kunnen worden door de aanleg van een
vlieghaven in het westelijke deel van de
Oost-Betuwe.
De laatste spreker van de ochtendbij
eenkomst was ir. F. J. van der Werf,
die als stedebouwkundige werkzaam is
voor „Mission d'Etude et d'Amenage-
ment de la Ville Nouvelle d'Evry" in
Frankrijk. Hij heeft een studie gemaakt
van 'n bandvorige stad Arnhem-Nijme-
gen. Van Noord naar Zuid zouden in een
ongeveer rechte lijn 5 woonkernen van
elk ongeveer 50.000 inwoners gevormd
moeten worden, als de plannen van de
heer Van de Werf doorgaan. Deze plan
nen zijn zeer vooruitstrevend. Hij denkt
zich de wöonkemen als lintsteden
langs een secundaire autowegen om
geven door een autosnelweg, met een
richtingverkeer aan beide kanten van de
steden. De autowegen zouden om Am-
hem en Nijmegen heen ringwegen moe
ten vormen.
Zijn visie is geheel gericht op het jaar
2000, waarbij hij ervan uitgaat, dat het
beter wonen is in een stad dan in een
dorp.
Het geheel van de beschouwingen
maakte duidelijk, dat de gehele Betuwe
bjj realisering van de plannen van Arn-
hem-Nymegen, in beweging komt. Het
levenspatroon zal er door veranderen,
vooral als men bedenkt wat voorzitter
H. J. Knopers in zijn inleiding zei: „Het
agrarische deel van de bevolking zal aan
het eind van deze eeuw nog maar 5 pet.
van de totale bevolking uitmaken, tegen
nu 20De inwoners van Resteren
en Opheusden zullen indien in de Over-
Betuwe een stedelijke sfeer tot stand
komt meer mogelijkheden voor verbin
ding met alle delen van het land krij
gen. omdat goede spoorverbindingen
voor een dergelijke agglomeratie evident
zijn en de Betuwelijn hierdoor aan be
tekenis gaat winnen. Ook het aantal
busverbindingen zal verhoogd worden,
terwijl Rüksweg 15 ook een fase in de
ontsluiting van de gehele Betuwe bete
kent, die door de stadsuitbreidingsplan
nen een extra accent zal verkygen.
Heden, zaterdag
BIOSCOOP
Luxortheater Veenendaal: 19.30 uur:
„Ik, dr. Fu Man Chu" en 21.30 uur:
„Zo'n soort meisje".
Morgen, zondag
BIOSCOOP
Luxortheater Veenendaal, 15 uur:
„Ik dr. Fu Man Chu" en 19.30 uur:
„De gele tijger van Bangkok".
WINKELCENTRUM
VEENENDAAL
Winkels zijn tot 6 uur *s avonds
open.
0 Vrijdagsavonds KOOPAVOND tot
9 uur.
0 's Woensdagsmiddags zijn de win
kels na 1 uur gesloten. (De Hema
aan de Markt is deze middag wel
open en is op maandagmorgen ge
sloten
0 Kappers zijn 's maandags de gehele
dag gesloten.
0 Markt: dinsdagsmorgens tot 1 uur,
's zaterdags de gehele dag.
0 VW-Inlichtingenkantoor: Hoofd
straat 84. tel. 08385—11607 en 11602.
RESTEREN De vergadering van
het algemeen bestuur van het bejaar
dencentrum „Het Anker" in Resteren,
die op 21 september zou worden gehou
den gaat niet door. Een motivering van
dit besluit werd niet gegeven.
De vergadering is rtu gepland op don
derdag 12 oktober in het bejaardencen
trum. Ongetwijfeld zal in deze vergade
ring worden voorzien in de vacatures,
die ontstaan door het vertrek van ds.
C. Mulder, secretaris en ds. C. van de
Berg, algemeen bestuurslid, die hun ge
meentes binnenkort door het aanvaar
den van een beroep zullen gaan verla
ten.
VEENENDAAL De automobilist R.
V. moest op de Polderweg rijdend
met een snelheid van ongeveer 65 km
uitwijken voor een tegenligger. V.
kwam in de berm, slingerde naar de
overzijde en kwam daar met het linker-
achterspatbord tegen een boom. De wa
gen schoot terug en kwam via een twee
de boom in de sloot terecht.
De politie kon bij aankomst nergens
de chauffeur vinden. Omstanders ver
telden dat V. een lift gekregen had naar
een dokter. V. kwam in het ziekenhuis
terecht, waar een ernstige wond aan z'n
knie geconstateerd werd. De auto werd
zwaar beschadigd.
H
ZETTEN In het Betuwse
'dorpje Zetten bevindt zich de aller
oudste stalhouderij van Nederland.
Gerrit Jan Dirk Cochius, vierde van
zijn geslacht die in Zetten de stal
houderij beheert, heeft dezer dagen
het 125-jarig bestaan van zijn ro
mantische bedrijf herdacht. De 63-
jarige geboren en getogen Betuwe
naar, beter bekend als „De Lord"
om het onmiskenbaar correcte
waarmee hij zich beweegt, kan zich
een leven zonder paarden moeilijk
meer. voorstellen. Van 's morgens
vroeg tot 's avonds laat bevindt de
heer Cochius zich tussen zijn edele
„vrienden".
In de Betuwe kent men „De
Lord" als een paardenkenner bij
uitstek. Het geslacht Cochius heeft
wat dit betreft in die 125 jaar een
ongekende faam opgebouwd, die
zelfs tot buiten de landsgrenzen
strekt.
4(ii(ii!iiiiinii!iiiniiiiiiiHi!iiUMiniiiniiuiiimiiiNiiii'iiiiniiiim(iiiniiiiii!iHiiiiiiiiUHiinMi
In 1842 kocht Arnold Johannes Cochi
us in Zetten een pand, dat hij deels in
richtte als herberg en deels als stalhou
derij. Een herberg was in die dagen
voor een stalhouder onontbeerlijk.
Paarden en reizigers moesten de vaak
lange trajecten op gezette tijden onder
breken om zich de nodige rust te gun
nen.
De stalhouderij floreerde in die dagen
bijzonder goed en toen de stichter in
1860 werd opgevolgd door diens zoon
behoorde het bedrijf reeds tot de groot
ste van Nederland. Toen ook de twee
de eigenaar van de stalhouderij in 1900
het familiebezit in beheer gaf van zijn
zoon Arnold was de onderneming op
nieuw in omvang toegenomen.
Enkele jaren na de overname huwde
Arnold Cochius en uit dit huwelijk
werd de huidige „bewindsman" Gerrit
Jan Dirk geboren, die in 1922 zijn va
der opvolgde. Inmiddels had de auto
mobiel zijn intrede gedaan en de animo
voor het koetsje rijden begon minder te
worden. De oude postkoets, die tot die
tijd twee maal per dag door het vlakke
Betuwse land reed, moest zijn glorieuze
periode beëindigen.
De oorlog brak uit en de paarden
van de stalhouderij werden door de
Duitsers gevorderd. Binnen een jaar na
de oorlog was het bedrijf echter weer
volop in actie. De herberg, die na de
eeuwwisseling steeds meer als café ge
bruikt werd, sloot in 1952 haar deuren.
Deze sluiting hield voornamelijk ver
band met de zondagrust waar steeds
meer naar gestreefd werd.
WAGENINGEN Juist op zijn verjaardag moest de 20-jarige scholier Jaco
bus H. van D. uit Renkum voor de Wageningse kantonrechter, mr. A. C. van
den Brand, verschijnen. Jacobus, die in Utrecht de Nationale Schildersschool
bezoekt en dit jaar volontairt, zal het zelf ook wel niet de beste inzet van zijn
21ste levensjaar hebben gevonden, overigens net zoals de kantonrechter die de
ruitjes-gebroekte scholier meewarig aankeek en sprak: „Niet zo'n beste ver
jaardag".
Verdachte Jacobus had nog niet zo
lang geleden in zijn eigen wagentje
(„voor een koopje van een kennis kun
nen krijgen") in het rustige Wagenin-
gen-Hoog een vriendinnetje laten rij
den, dat van plan was rijles te gaan
nemen. Dat zoiets niet mag wist Jaco
bus niet en wat hij ook niet wist was
dat bij een dergelijke gelegenheid ook
de verzekering door het zonder rijbe
wijs rijden, niet meer van kracht is.
Zekerheid bleek er over het laatste
toch ook niet te zijn en Jacobus kreeg
van de kantonrechter gelegenheid de
polis uit zijn wagen te halen. Na een
korte onderbreking verscheen de Ren-
kummer weer op het toneel en over
handigde de rechter zijn papieren,
waaruit bleek dat door het rijden van
het vriendinnetje de waarde van de
polis vervalt.
De officier van justitie, jhr. mr. R.
A. Th. Gevers Deynoot, wilde in zijn
requisitoir wel aannemen dat Jacobus
niet beter wist. Niettemin meende hij
dat er toch strak de hand moet wor
den gehouden aan het rijden onder toe
zicht en eiste, rekeninghoudend met de
scholierenstatus van verdachte, een
geldboete van f 50,- of vijf dagen voor
het rijbewijs en f 11,- of een dag voor
het onverzekerd zijn. De kantonrechter
vonniste wat de eerste eis betreft con
form, maar sprak Jacobus in verband
met de bestaande twijfels voor de ver
zekering vrij, waarna de officier ho
ger beroep aantekende.
toch dat een flinke correctie op zijn
plaats was, temeer omdat de Edenaar
had bewezen dat ondanks de hem eer
der opgelegde straffen het hem niet
erg duidelijk werd dat hij zich in het
verkeer anders moest gedragen.
Hij eiste een geldboete van f 75,- of
zeven dagen hechtenis met een onvoor
waardelijke ontzegging van de rijbe
voegdheid vqor de tijd van drie maan
den. De kantonrechter vonniste con
form.
Hij had al een lange straflijst de 20-
jarige Piet fran H. uit Ede, die op de
weg niet al te best had uitgekeken en
tegen een andere auto was opgebotst.
Hoofdschuddend bekeek de kantonrech
ter Piets verleden en merkte op: „Dat
wordt zo langzamerhand te gek, hè!"
De Edese groentehandelaar voerde
aan dat hij er niet zo heel veel aan
had kunnen doen, omdat hij door tra
gische familie-omstandigheden nogal
nerveus was geweest. De officier van
justitie wilde wel met die omstandig
heden rekening houden. Met het oog
op het verleden van Piet meende hij
Johannes G. H., een 63-jarige be-
roepsloze inwoner van Arnhem had na
bij Renswoude enige tijd geleden een
vreemde ervaring opgedaan. „Ik had
al enige meters op de weg gereden
toen ik plotseling een verdacht geluid
achter me hoorde". Het verdachte ge
luid bleek afkomstig te zijn van een an
dere automobilist die had moeten uit
wijken voor de uit een inrit komende
Arnhemmer. Hoewel de verdachte dui
delijk liet uitkomen dat het verdachte
geluid voor hem als een grote verras
sing kwam, veroordeelde de officier
van justitie het weggedrag van de ver
dachte scherp en noemde het een gro
te fout die hij begaan had, door zon
der meer het onbelemmerd rijden op
een Rijksweg te verhinderen. Hij eiste
voor dit gedrag een geldboete van
f 150,- of vijftien dagen hechtenis,
waarna de kantonrechter, rekening
houdend dat die ander ook wel eens te
hard gereden zou kunnen hebben, von
niste met f 100,- of tien dagen.
Klein en smal stond de Bennekomse
vertegenwoordiger Gerardus J. B. voor
de kantonrechter omdat hij de maxi
mumsnelheid had overschreden en be-
vendien een andere wagen had gesne
den. De 58-jarige vertelde, in tegenstel
ling tot hetgeen in de tenlastelegging
vermeld stond dat hij van een par-
keerstrook was afgekomen, terwijl hij
over de snelheid zei eenvoudig het bord
niet gezien te hebben. De heer B., die
al een goed gevulde straflijst bleek te
hebben, reden waarvoor hij vermoede
lijk in gezelschap van zijn raadsman
naar Wageningen was gekomen, ant
woordde schuldbewust, toen de kanton
rechter een opmerking maakte over
zijn lijst: „Ik ben inderdaad een boos
doener wat dat betreft". En vervol
gens: „Ik heb nogal eens pech". Daar
was de kantonrechter het helemaal niet
mee eens en heftig sprak hij tegen:
„dat moet u geen pech noemen, u trekt
zich van de voorschriften niets aan",
waaraan hij de mening vastknoopte
dat verdachte wel tien maal geverbali
seerd was voor te hard rijden, maar
dat hij het dan zeker honderd keer ge
daan had.
Door onzekerheid en onduidelijkheid
over het punt van het snijden besloot
de kantonrechter de zaak aan te hou
den om ter plaatse een kijkje te kun
nen nemen.
„De Lord" van Zetten werkt hard.
De werkdagen duren maar al te vaak
langer dan twaalf uur en ook voor het
slapen gaan worden de paarden met
een laatste bezoekje vereerd. Ze ken
nen de heer Cochius allemaal. Wanneer
hij binnenkomt begroeten ze hem en
als ze eens ruzie hebben is een woord
genoeg om ze tot rust te brengen. De
grijzende maar vitale heer Cochius
praat over zijn paarden als een moeder
over haar kinderen. De paarejen, waar
van hij ook de hoefsmid is, verzorgt
hij helemaal alleen. Het zijn er zes.
Dat is heel wat minder dan vroeger
toen er nog 18 in de stallen stonden.
In de loop der jaren heeft stalhoude
rij Cochius het monopolie verworven in
de Betuwe. Het is de enige van Panner-
den tot Tiel. Van de ruim honderd stal
houderijen van vroeger zijn er trou
wens niet veel meer dan 15 in Neder
land overgebleven. De heer Cochius be
weert met weemoed in zijn stem dat
er steeds meer zullen gaan verdwijnen,
alhoewel het koetsje rijden de laatste
tijd weer meer „in" begint te raken.
Sinds enige jaren zet de stal Cochius
zich minstens vijfmaal per week in om
een trouwerij een romantisch cachet te
geven. In de wintermaanden januari
tot april ligt het bedrijf nagenoeg stil.
Dat is de slechte tijd, die al vele stal
houderijen heeft doen verdwijnen. Ook
de stalhouderij Cochius schijnt geen gro
te toekomst meer beschoren. Gerrit Jan
Dirk Cochius weet dat ondanks het
vreugdevolle jubileum zijn bedrijf
moet gaan verdwijnen. Niemand in de
familie zal de stalhouderij kunnen
voortzetten. De naam Cochius blijft
voor de Betuwnaar echter nog onge
twijfeld lang met het paard verbonden.
RHENEN Het Utrechts Stedelijk
Orkest zal op donderdag 23 november
in gebouw „Irene" een concert geven.
Het programma van de uit te voeren
werken is nog niet bekend, doch zal zo
spoedig mogelijk door het comité USO-
concerten worden gepubliceerd.
9 De heer Cochius is altijd in de stal
tussen zijn paarden te vinden, Vol
overgave en liefde verricht hij het
vele werk dat aan een stalhouderij ia
verbonden.
RHENEN Het bestemmingsplan
„Domineesberg" vertoont nog steeds
een „witte plek". Het terrein tussen
Anjerlaan, Rozenlaan, Beukenlaan,
Nieuwe Veenendaalseweg en Papaver-
straat ligt namelijk nog altijd braak. De
oorzaak hiervan is, dat een vroeger ge
meentebestuur naar de mening van de
eigenaar toen niet genoeg voor de grond
wilde betalen en deze plotseling aan dé
N.V. Maatschappij Stadhouderslaan te
Den Haag verkocht. Jarenlang hebben
de onderhandelingen met deze maat
schappij geduurd. Beide partijen schij
nen elkaar nu gevonden te hebben.
ELST Volgende week zaterdag, 23
september, start 's avonds om half 8
een lampionoptocht in de Beatrixstraat
bij de muziektent. Kinderen tot en met
de leeftijd van 14 jaar kunnen hieraan
deelnemen. De optocht is georganiseerd
door de contactgroep van de winkeliers
te Eist. Voor elk kind, met lampion,
wordt tijdens de tocht een traktatie be
schikbaar gesteld en ook voor de best
verklede kinderen of voor de beste groe
pen zijn ook prijzen ter besctykking.
De route van de lampionoptocht is:
Muziektent Beatrixstraat; Schoolweg;
Rijksstraatweg; Veenendaalsestraat;
Franseweg; muziektent Beatrixstraat.
In een advies aan de gemeenteraad
stellen burgemeester en wethouders, dat
van beide kanten concessies zijn ge
daan. Deze kunnen verantwoord ge
noemd worden, omdat beide partijen
er bij gebaat zijn, dat onder de huidige
omstandigheden spoedig een overeen
komst tot stand komt.
Die overeenkomst ligt in concept ge
reed. Zij kan als volgt worden omschre
ven. 1. De gemeente gaat met de N.V.
Stadhouderslaan een grondruil aan,
waarbij de gemeente aan de N.V. af
staat een perceel grond ter grootte van
2140 m2 en van genoemde vennoot
schap in eigendom verkrijgt een per
ceel grond ter grootte van 32.711 m2
zonder dat van beide zijden toebetaling
plaatsvindt. Deze ruil houdt in dat de
NV al haar grond afstoot met uitzon
dering van die, gelegen tussen Beuken
laan, Asterstraat, Dahliastraat en Do
mineesbergweg. Dit is een oppervlakte
van 13.409 m2, waarop zullen worden
gebouwd 54 woningen, namelijk 11 dub
bele met garages langs de Beukenlaan,
3 dubbele met garages langs de Domi
neesbergweg, 1 dubbele met garages
langs de Dahliastraat en 4 blokken van
6 woningen met garages langs de Dah
liastraat.
De gemeente zal het bouwterrein
bouwrijp moeten maken door aanleg
van wegen, riolering, verlichting en
parkeerstroken. De N.V. zal zich daar
tegenover verbinden in de kosten van
bouwrijpmaken een bijdrage te betalen
van f 85.000 zodra de woningen gereed
zijn, doch Oiterlijk binnen drie jaar na
de dagtekening van de overeenkomst
van bouwexploitatie.
Ondanks deze bijdrage blijft er toch
nog een aanzienlijk tekort over, name
lijk een bedrag van f 121.870,25. Volgens
een bijgevoegde berekening komt men
als volgt op dit bedrag:
verwervingsgrond langs Beukenlaan
f 6232,75; kosten bouwrijpmaken ged.
Beukenlaan f 49.000; idem gedeelte
Asterstraat f 18.000; idem gedeelte
Dahliastraat f 42.600; idem gedeelte
Domineesbergweg f 18.600. Dit maakt
een totale becijfering uit van f 128.200.
Daarbij komen nog de beheerskosten
gemeentewerken en grondbedrijf, het
renteverlies, de opslag voor de fondsen
stadsuitbreiding (f 38.522,50) en riool
waterzuivering (f 15.549), hetgeen totaal
f 206.870,25 wordt. Hiervan de bijdrage
van de N.V. afgetrokken resteert
f 121.870,25 als een tekort.
Dit bedrag zal de N.V. „Stadhou
derslaan" vergoeden in de vorm van 'n
overdracht van een deel van haar
maagdelijke bouwgrond. De oppervlak
te daarvan kan als volgt worden bere
kend: grootte van het oorspronkelijk
bouwterrein van de N.V. 46.120 m2; de
N.V. houdt in eigen exploitatie 13.409
m2; en stoot af aan de gemeente Rhe
nen 32711 m2.
Vergeleken met het genoemde be
drag van f 121.870,25, dat na de bijdra
ge van de N.V. ongedekt blijft, ver
werft de gemeente de om niet inge
brachte grond van de N.V. voor de aan
koopprijs van f 3,72 per m2.
Deze lage aankoopprijs staat in het
advies aan de raad tussen aanhalings
tekens. B. en W. gaan verder met vast
te stellen dat deze „grondprijs" (letter
lijk volgens het pre-advies) gezien moet
worden in het licht van de totale ex
ploitatie van het bestemmingsplan „Do
mineesberg".
Bovendien wijzen B. en W. erop, dat
de N.V. volledig bouwrijpe en met wo
ningen te bebouwen grond overhoudt,
terwijl de gemeente haar grond welis
waar eensdeels voor woningbouw, doch
anderdeels voor wegen en bijzondere
doeleinden moet aanwenden. Nader ko
men B. en W. dan ook tot de conclusie,
dat het nodig zal zijn om na het tot
standkomen van deze transactie een
nieuwe kostprijsberekening samen te
stellen, waarin de consequenties tot
uiting komen.
B. en W. stellen tenslotte dat de grond-
transactie met Stadhouderslaan hun de
zekerheid geeft, dat 't lopende woning
bouwprogramma in de woningwetsec
tor ongehinderd kan worden uitge
voerd. Tevens kan het wegenbouwpro
gramma, doordat alle daarvoor bestem
de grond in handen van de gemeente
komt, op efficiënte wijze worden afge
werkt. Hierdoor ontstaat ook weer ge
legenheid om binnen het bestemmings
plan weer grond uit te geven voor par
ticuliere woningbouw of bouw door
bouwondernemers en beleggers.
VEENENDAAL Zondag 17 sept.
a.s. speelt 's middags in beatclub N.V.
't Dingetje de Bredase folksoundgroup
„Test". Dit kwartet uit het zuiden zal
Amerikaanse volksmuziek brengen in
een nieuw jasje. De jongens mijden
angstvallig de bestempeling „beat".
„We hebben de beat niet meer nodig"
zegt drummer Loubert van der Swart.
Volgens hem brengen ze nu een be
schaafdere muziek. Ook speelt het mu
zikale element nu de hoofdrol in tegen
stelling tot vroeger, toen het ritme het
belangrijkste was.
De band, die precies een jaar bestaat
heeft zondagmiddag in Veenendaal haar
135e optreden. In het begin kon de folk
soundgroup niet best van de grond ko
men. Later kwam echter solo-gitarist
Cees de Jonge by 't kwartet. Hij speel
de eerder samen met Bert Jansch. In
Engeland is deze Schotse zanger even
belangrijk als Donovan, en hij begeleid
de vier maanden lang de Belgische zan
ger Ferré Grignard, die binnenkort
ook in Veenendaal zal optreden.
Met deze ervaring en zijn vele rela
ties in de amusementswereld heeft Cees
de groep enorm omhoog geholpen. Za
terdag a.s. zal „Test" als eerste Neder
landse band in het beatcasino van Sche-
veningen spelen. „Test" speelde ook in
nachtclub „La Cave" in Vlissingen en
in Soesterberg in de circusresidentie
van Tony Boltini: „El Paradiso".