Verstedelijking van Over Betuwe zal hele streek veranderen Drie deskundigen gaven eigen visie Raadslid tikt wethouder Deen op de vingers Stalhouderij 125 jaar Kantongerecht Wageningen Edenaar kreeg boete en raakte rijbewijs kwijt Grondtransactie geeft woningbouw meer kans Rivierenland in de toekomst Uniek jubileum in de Betuwe „In Domineesberg99 Plaats voor 54 woningen Via 2 bomen in de sloot U.S.O. komt in Rhenen AGENDA Bestuursvergadering ,Het Anker' verdaagd DE LORD" EN ZIJN PAARDEN Monopolie Lampionoptoclit in Eist „Test" komt in ,,'t Dingetje" Beweging Verdacht Correctie Pech ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1967 BETUWE In het Overbetuwse Bemmel werd vrijdag een bijeenkomst ge houden uitgaande van het bestuur van de Slichting tot Ontwikkeling van de Betuwe-Oost, met als thema „De ruimtelijke ontwikkeling van de Over-Be- tuwe". Door een drietal sprekers werd een visie gegeven op de problemen en mogelijkheden, die er in het oostelijk deel van de Betuwe rijzen door de noodzakelijke uitbreidingen van Arnhem en Nijmegen, waar dit gebied tus senin ligt. Welk plan er ook gerealiseerd zal worden, het is zonder meer dui delijk, dat de ontwikkeling in dit deel van de Betuwe repercussies voor het ge hele rivierengebied heeft. De inleiders waren ir. D. C. Scheffer, stedebouw- kundige van de gemeente Arnhem, ir. C. Pouderoyen, stedebouwkundige, be trokken bij het Overlegorgaan Agglomeratie Nijmegen en ir. F. J. van der Werf, die een uiteenzetting gaf van zijn plannen om te komen tot een hand vormige stad AmhemNijmegen. Ir. Scheffer schetste de plannen, die de stad Arnhem heeft tor vorming van een satellietstad in het Betuwse. Aan sluitend op de polder Marlburgen komt er een nieuwe stad, die de dorpen El- den en Huissen zal insluiten. In de om geving van Heteren is werkgelegenheid geprojecteerd, terwijl er ook in die rich ting mogelijkheden tot stedelijke bebou wing komen. Belangrijk achtte de heer Scheffer de reeds bestaande vrij goede verbindingen met het gebied, zoals de spoorwegen, waaronder de Betuwelijn, de grote weg ArnhemNijmegen, die langs het project komt te lopen de goe de waterverbindingen via de Rijn en eventueel de Waal. De plannen voor deze zuidelijke satel lietstad van Arnhem zullen revolutionair opgezet worden met veel ongelijkvloer se kruisingen, wandelpaden, die over de rijwegen heengaan enz. De afstand van Opheusden tot het dichtstbijzijnde punt van de nieuwe Arn hemse woonwijken zal slechts een lut tel aantal kilometers bedragen, zodat een modern koopcentrum op deze wijze binnen bereik komt van dit deel van de Betuwe. De Nijmeegse deskundige, ir. Poude- roy zag de ontwikkeling in dit gebied enigszins anders. Niet een diepe zak naar 't zuiden, zoals de Arnhemse plan nen nu zijn, maar een lintbebouwing langs de Rijn in westelijke richting, evenwijdig aan de bestaande woonker nen langs de noordelijke oever, gevormd door de plaatsen Oosterbeek, Renkum en Wageningen. RH EN EN De heer A. Jansen, lid van de gemeenteraad voor de WD, tikt in een schrijven aan de burgemeester, de wethouder van Publieke werken mr. J. Deen op zijn vingers. Letterlijk schrijft de liberaal het volgende: „In een artikel in het dagblad „De Vallei" van 5 september zou de wet houder van openbare mr. J. Deen, in het kader van de krotopruiming heb ben gezegd: „Zo gauw er iets leeg komt wordt de zaak direct kort en klein geslagen. Deze opdracht heb ik gemeentewerken gegeven". Naar aanleiding daarvan heb ik het voornemen in de gemeenteraadsverga dering van 19 septepiber de volgende vragen te stellen: 1. Is het juist dat de wethouder ge noemde uitlatingen heeft gedaan? 2. Is 't juist Vit de onbewoonde krot ten aan de Rijnstraat, tussen het nieuwe postkantoor en de brandweergarage het eigendom van de gemeente Rhenen zijn Indien beide vragen bevestigend be antwoord worden, waarom wacht de wethouder van openbare werken nu nog met het slopen van de krotwoningen die reeds zeer geruime tijd leeg staan? Het vrij te maken terrein zou voorlo pig als parkeerruimte kunnen worden gebruikt, om het verkeer ter plaatse enigszins te ontlasten". Een beeld van de Rijnstraat, waar nog vele krotten op de sloper wachten. Nijmegen wil hij op een zelfde manier ten zuiden van de Waal laten uitbreiden. In 't Betuwse gebied wil hij een zekere mate van stedelijke sfeer scheppen door het bouwen van diverse voorzieningen op economisch, sociaal en cultureel ge bied. Hij dacht bijvoorbeeld aan de ves tiging van een Technische Hogeschool in de omgeving van Eist (OB), grote re- search-laboratoria ten dienste v. d. uni versiteit in Nijmegen, de technische ho- geschoo' en het bedrijfsleven. Een con gres- en expositie-ruimte, vergelijkbaar met de RAI in .Amsterdm behoort even eens tot de plannen van de heer Poude royen. Op verkeerstechnisch gebied pleitte hij voor een zo groot mogelijk aantal oever verbindingen. Hij vroeg aandacht voor de centrale ligging van het gebied, tus sen Noord- en Zuid-Nederland en tus sen het Roergebied en de Randstad Hol land. Dat maakt goede verbindingen noodzakelijk, die ten dele geprojecteerd zijn, zoals bijvoorbeeld Rijksweg 15. Hij pleitte voor een dubbele Noord-Zuidver binding; de bestaande over Nijmegen en een nieuwe Eindhoven-Zwolleroute, die ten westen van Arnhem moet blijven. Een belangrijk aspect van dit gebied zou kunnen worden de centrale ligging, zodat men daardoor nieuwe industrieën kan aantrekken. Een deel van de behoef te aan verbindingen zou gerealiseerd kunnen worden door de aanleg van een vlieghaven in het westelijke deel van de Oost-Betuwe. De laatste spreker van de ochtendbij eenkomst was ir. F. J. van der Werf, die als stedebouwkundige werkzaam is voor „Mission d'Etude et d'Amenage- ment de la Ville Nouvelle d'Evry" in Frankrijk. Hij heeft een studie gemaakt van 'n bandvorige stad Arnhem-Nijme- gen. Van Noord naar Zuid zouden in een ongeveer rechte lijn 5 woonkernen van elk ongeveer 50.000 inwoners gevormd moeten worden, als de plannen van de heer Van de Werf doorgaan. Deze plan nen zijn zeer vooruitstrevend. Hij denkt zich de wöonkemen als lintsteden langs een secundaire autowegen om geven door een autosnelweg, met een richtingverkeer aan beide kanten van de steden. De autowegen zouden om Am- hem en Nijmegen heen ringwegen moe ten vormen. Zijn visie is geheel gericht op het jaar 2000, waarbij hij ervan uitgaat, dat het beter wonen is in een stad dan in een dorp. Het geheel van de beschouwingen maakte duidelijk, dat de gehele Betuwe bjj realisering van de plannen van Arn- hem-Nymegen, in beweging komt. Het levenspatroon zal er door veranderen, vooral als men bedenkt wat voorzitter H. J. Knopers in zijn inleiding zei: „Het agrarische deel van de bevolking zal aan het eind van deze eeuw nog maar 5 pet. van de totale bevolking uitmaken, tegen nu 20De inwoners van Resteren en Opheusden zullen indien in de Over- Betuwe een stedelijke sfeer tot stand komt meer mogelijkheden voor verbin ding met alle delen van het land krij gen. omdat goede spoorverbindingen voor een dergelijke agglomeratie evident zijn en de Betuwelijn hierdoor aan be tekenis gaat winnen. Ook het aantal busverbindingen zal verhoogd worden, terwijl Rüksweg 15 ook een fase in de ontsluiting van de gehele Betuwe bete kent, die door de stadsuitbreidingsplan nen een extra accent zal verkygen. Heden, zaterdag BIOSCOOP Luxortheater Veenendaal: 19.30 uur: „Ik, dr. Fu Man Chu" en 21.30 uur: „Zo'n soort meisje". Morgen, zondag BIOSCOOP Luxortheater Veenendaal, 15 uur: „Ik dr. Fu Man Chu" en 19.30 uur: „De gele tijger van Bangkok". WINKELCENTRUM VEENENDAAL Winkels zijn tot 6 uur *s avonds open. 0 Vrijdagsavonds KOOPAVOND tot 9 uur. 0 's Woensdagsmiddags zijn de win kels na 1 uur gesloten. (De Hema aan de Markt is deze middag wel open en is op maandagmorgen ge sloten 0 Kappers zijn 's maandags de gehele dag gesloten. 0 Markt: dinsdagsmorgens tot 1 uur, 's zaterdags de gehele dag. 0 VW-Inlichtingenkantoor: Hoofd straat 84. tel. 08385—11607 en 11602. RESTEREN De vergadering van het algemeen bestuur van het bejaar dencentrum „Het Anker" in Resteren, die op 21 september zou worden gehou den gaat niet door. Een motivering van dit besluit werd niet gegeven. De vergadering is rtu gepland op don derdag 12 oktober in het bejaardencen trum. Ongetwijfeld zal in deze vergade ring worden voorzien in de vacatures, die ontstaan door het vertrek van ds. C. Mulder, secretaris en ds. C. van de Berg, algemeen bestuurslid, die hun ge meentes binnenkort door het aanvaar den van een beroep zullen gaan verla ten. VEENENDAAL De automobilist R. V. moest op de Polderweg rijdend met een snelheid van ongeveer 65 km uitwijken voor een tegenligger. V. kwam in de berm, slingerde naar de overzijde en kwam daar met het linker- achterspatbord tegen een boom. De wa gen schoot terug en kwam via een twee de boom in de sloot terecht. De politie kon bij aankomst nergens de chauffeur vinden. Omstanders ver telden dat V. een lift gekregen had naar een dokter. V. kwam in het ziekenhuis terecht, waar een ernstige wond aan z'n knie geconstateerd werd. De auto werd zwaar beschadigd. H ZETTEN In het Betuwse 'dorpje Zetten bevindt zich de aller oudste stalhouderij van Nederland. Gerrit Jan Dirk Cochius, vierde van zijn geslacht die in Zetten de stal houderij beheert, heeft dezer dagen het 125-jarig bestaan van zijn ro mantische bedrijf herdacht. De 63- jarige geboren en getogen Betuwe naar, beter bekend als „De Lord" om het onmiskenbaar correcte waarmee hij zich beweegt, kan zich een leven zonder paarden moeilijk meer. voorstellen. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat bevindt de heer Cochius zich tussen zijn edele „vrienden". In de Betuwe kent men „De Lord" als een paardenkenner bij uitstek. Het geslacht Cochius heeft wat dit betreft in die 125 jaar een ongekende faam opgebouwd, die zelfs tot buiten de landsgrenzen strekt. 4(ii(ii!iiiiinii!iiiniiiiiiiHi!iiUMiniiiniiuiiimiiiNiiii'iiiiniiiim(iiiniiiiii!iHiiiiiiiiUHiinMi In 1842 kocht Arnold Johannes Cochi us in Zetten een pand, dat hij deels in richtte als herberg en deels als stalhou derij. Een herberg was in die dagen voor een stalhouder onontbeerlijk. Paarden en reizigers moesten de vaak lange trajecten op gezette tijden onder breken om zich de nodige rust te gun nen. De stalhouderij floreerde in die dagen bijzonder goed en toen de stichter in 1860 werd opgevolgd door diens zoon behoorde het bedrijf reeds tot de groot ste van Nederland. Toen ook de twee de eigenaar van de stalhouderij in 1900 het familiebezit in beheer gaf van zijn zoon Arnold was de onderneming op nieuw in omvang toegenomen. Enkele jaren na de overname huwde Arnold Cochius en uit dit huwelijk werd de huidige „bewindsman" Gerrit Jan Dirk geboren, die in 1922 zijn va der opvolgde. Inmiddels had de auto mobiel zijn intrede gedaan en de animo voor het koetsje rijden begon minder te worden. De oude postkoets, die tot die tijd twee maal per dag door het vlakke Betuwse land reed, moest zijn glorieuze periode beëindigen. De oorlog brak uit en de paarden van de stalhouderij werden door de Duitsers gevorderd. Binnen een jaar na de oorlog was het bedrijf echter weer volop in actie. De herberg, die na de eeuwwisseling steeds meer als café ge bruikt werd, sloot in 1952 haar deuren. Deze sluiting hield voornamelijk ver band met de zondagrust waar steeds meer naar gestreefd werd. WAGENINGEN Juist op zijn verjaardag moest de 20-jarige scholier Jaco bus H. van D. uit Renkum voor de Wageningse kantonrechter, mr. A. C. van den Brand, verschijnen. Jacobus, die in Utrecht de Nationale Schildersschool bezoekt en dit jaar volontairt, zal het zelf ook wel niet de beste inzet van zijn 21ste levensjaar hebben gevonden, overigens net zoals de kantonrechter die de ruitjes-gebroekte scholier meewarig aankeek en sprak: „Niet zo'n beste ver jaardag". Verdachte Jacobus had nog niet zo lang geleden in zijn eigen wagentje („voor een koopje van een kennis kun nen krijgen") in het rustige Wagenin- gen-Hoog een vriendinnetje laten rij den, dat van plan was rijles te gaan nemen. Dat zoiets niet mag wist Jaco bus niet en wat hij ook niet wist was dat bij een dergelijke gelegenheid ook de verzekering door het zonder rijbe wijs rijden, niet meer van kracht is. Zekerheid bleek er over het laatste toch ook niet te zijn en Jacobus kreeg van de kantonrechter gelegenheid de polis uit zijn wagen te halen. Na een korte onderbreking verscheen de Ren- kummer weer op het toneel en over handigde de rechter zijn papieren, waaruit bleek dat door het rijden van het vriendinnetje de waarde van de polis vervalt. De officier van justitie, jhr. mr. R. A. Th. Gevers Deynoot, wilde in zijn requisitoir wel aannemen dat Jacobus niet beter wist. Niettemin meende hij dat er toch strak de hand moet wor den gehouden aan het rijden onder toe zicht en eiste, rekeninghoudend met de scholierenstatus van verdachte, een geldboete van f 50,- of vijf dagen voor het rijbewijs en f 11,- of een dag voor het onverzekerd zijn. De kantonrechter vonniste wat de eerste eis betreft con form, maar sprak Jacobus in verband met de bestaande twijfels voor de ver zekering vrij, waarna de officier ho ger beroep aantekende. toch dat een flinke correctie op zijn plaats was, temeer omdat de Edenaar had bewezen dat ondanks de hem eer der opgelegde straffen het hem niet erg duidelijk werd dat hij zich in het verkeer anders moest gedragen. Hij eiste een geldboete van f 75,- of zeven dagen hechtenis met een onvoor waardelijke ontzegging van de rijbe voegdheid vqor de tijd van drie maan den. De kantonrechter vonniste con form. Hij had al een lange straflijst de 20- jarige Piet fran H. uit Ede, die op de weg niet al te best had uitgekeken en tegen een andere auto was opgebotst. Hoofdschuddend bekeek de kantonrech ter Piets verleden en merkte op: „Dat wordt zo langzamerhand te gek, hè!" De Edese groentehandelaar voerde aan dat hij er niet zo heel veel aan had kunnen doen, omdat hij door tra gische familie-omstandigheden nogal nerveus was geweest. De officier van justitie wilde wel met die omstandig heden rekening houden. Met het oog op het verleden van Piet meende hij Johannes G. H., een 63-jarige be- roepsloze inwoner van Arnhem had na bij Renswoude enige tijd geleden een vreemde ervaring opgedaan. „Ik had al enige meters op de weg gereden toen ik plotseling een verdacht geluid achter me hoorde". Het verdachte ge luid bleek afkomstig te zijn van een an dere automobilist die had moeten uit wijken voor de uit een inrit komende Arnhemmer. Hoewel de verdachte dui delijk liet uitkomen dat het verdachte geluid voor hem als een grote verras sing kwam, veroordeelde de officier van justitie het weggedrag van de ver dachte scherp en noemde het een gro te fout die hij begaan had, door zon der meer het onbelemmerd rijden op een Rijksweg te verhinderen. Hij eiste voor dit gedrag een geldboete van f 150,- of vijftien dagen hechtenis, waarna de kantonrechter, rekening houdend dat die ander ook wel eens te hard gereden zou kunnen hebben, von niste met f 100,- of tien dagen. Klein en smal stond de Bennekomse vertegenwoordiger Gerardus J. B. voor de kantonrechter omdat hij de maxi mumsnelheid had overschreden en be- vendien een andere wagen had gesne den. De 58-jarige vertelde, in tegenstel ling tot hetgeen in de tenlastelegging vermeld stond dat hij van een par- keerstrook was afgekomen, terwijl hij over de snelheid zei eenvoudig het bord niet gezien te hebben. De heer B., die al een goed gevulde straflijst bleek te hebben, reden waarvoor hij vermoede lijk in gezelschap van zijn raadsman naar Wageningen was gekomen, ant woordde schuldbewust, toen de kanton rechter een opmerking maakte over zijn lijst: „Ik ben inderdaad een boos doener wat dat betreft". En vervol gens: „Ik heb nogal eens pech". Daar was de kantonrechter het helemaal niet mee eens en heftig sprak hij tegen: „dat moet u geen pech noemen, u trekt zich van de voorschriften niets aan", waaraan hij de mening vastknoopte dat verdachte wel tien maal geverbali seerd was voor te hard rijden, maar dat hij het dan zeker honderd keer ge daan had. Door onzekerheid en onduidelijkheid over het punt van het snijden besloot de kantonrechter de zaak aan te hou den om ter plaatse een kijkje te kun nen nemen. „De Lord" van Zetten werkt hard. De werkdagen duren maar al te vaak langer dan twaalf uur en ook voor het slapen gaan worden de paarden met een laatste bezoekje vereerd. Ze ken nen de heer Cochius allemaal. Wanneer hij binnenkomt begroeten ze hem en als ze eens ruzie hebben is een woord genoeg om ze tot rust te brengen. De grijzende maar vitale heer Cochius praat over zijn paarden als een moeder over haar kinderen. De paarejen, waar van hij ook de hoefsmid is, verzorgt hij helemaal alleen. Het zijn er zes. Dat is heel wat minder dan vroeger toen er nog 18 in de stallen stonden. In de loop der jaren heeft stalhoude rij Cochius het monopolie verworven in de Betuwe. Het is de enige van Panner- den tot Tiel. Van de ruim honderd stal houderijen van vroeger zijn er trou wens niet veel meer dan 15 in Neder land overgebleven. De heer Cochius be weert met weemoed in zijn stem dat er steeds meer zullen gaan verdwijnen, alhoewel het koetsje rijden de laatste tijd weer meer „in" begint te raken. Sinds enige jaren zet de stal Cochius zich minstens vijfmaal per week in om een trouwerij een romantisch cachet te geven. In de wintermaanden januari tot april ligt het bedrijf nagenoeg stil. Dat is de slechte tijd, die al vele stal houderijen heeft doen verdwijnen. Ook de stalhouderij Cochius schijnt geen gro te toekomst meer beschoren. Gerrit Jan Dirk Cochius weet dat ondanks het vreugdevolle jubileum zijn bedrijf moet gaan verdwijnen. Niemand in de familie zal de stalhouderij kunnen voortzetten. De naam Cochius blijft voor de Betuwnaar echter nog onge twijfeld lang met het paard verbonden. RHENEN Het Utrechts Stedelijk Orkest zal op donderdag 23 november in gebouw „Irene" een concert geven. Het programma van de uit te voeren werken is nog niet bekend, doch zal zo spoedig mogelijk door het comité USO- concerten worden gepubliceerd. 9 De heer Cochius is altijd in de stal tussen zijn paarden te vinden, Vol overgave en liefde verricht hij het vele werk dat aan een stalhouderij ia verbonden. RHENEN Het bestemmingsplan „Domineesberg" vertoont nog steeds een „witte plek". Het terrein tussen Anjerlaan, Rozenlaan, Beukenlaan, Nieuwe Veenendaalseweg en Papaver- straat ligt namelijk nog altijd braak. De oorzaak hiervan is, dat een vroeger ge meentebestuur naar de mening van de eigenaar toen niet genoeg voor de grond wilde betalen en deze plotseling aan dé N.V. Maatschappij Stadhouderslaan te Den Haag verkocht. Jarenlang hebben de onderhandelingen met deze maat schappij geduurd. Beide partijen schij nen elkaar nu gevonden te hebben. ELST Volgende week zaterdag, 23 september, start 's avonds om half 8 een lampionoptocht in de Beatrixstraat bij de muziektent. Kinderen tot en met de leeftijd van 14 jaar kunnen hieraan deelnemen. De optocht is georganiseerd door de contactgroep van de winkeliers te Eist. Voor elk kind, met lampion, wordt tijdens de tocht een traktatie be schikbaar gesteld en ook voor de best verklede kinderen of voor de beste groe pen zijn ook prijzen ter besctykking. De route van de lampionoptocht is: Muziektent Beatrixstraat; Schoolweg; Rijksstraatweg; Veenendaalsestraat; Franseweg; muziektent Beatrixstraat. In een advies aan de gemeenteraad stellen burgemeester en wethouders, dat van beide kanten concessies zijn ge daan. Deze kunnen verantwoord ge noemd worden, omdat beide partijen er bij gebaat zijn, dat onder de huidige omstandigheden spoedig een overeen komst tot stand komt. Die overeenkomst ligt in concept ge reed. Zij kan als volgt worden omschre ven. 1. De gemeente gaat met de N.V. Stadhouderslaan een grondruil aan, waarbij de gemeente aan de N.V. af staat een perceel grond ter grootte van 2140 m2 en van genoemde vennoot schap in eigendom verkrijgt een per ceel grond ter grootte van 32.711 m2 zonder dat van beide zijden toebetaling plaatsvindt. Deze ruil houdt in dat de NV al haar grond afstoot met uitzon dering van die, gelegen tussen Beuken laan, Asterstraat, Dahliastraat en Do mineesbergweg. Dit is een oppervlakte van 13.409 m2, waarop zullen worden gebouwd 54 woningen, namelijk 11 dub bele met garages langs de Beukenlaan, 3 dubbele met garages langs de Domi neesbergweg, 1 dubbele met garages langs de Dahliastraat en 4 blokken van 6 woningen met garages langs de Dah liastraat. De gemeente zal het bouwterrein bouwrijp moeten maken door aanleg van wegen, riolering, verlichting en parkeerstroken. De N.V. zal zich daar tegenover verbinden in de kosten van bouwrijpmaken een bijdrage te betalen van f 85.000 zodra de woningen gereed zijn, doch Oiterlijk binnen drie jaar na de dagtekening van de overeenkomst van bouwexploitatie. Ondanks deze bijdrage blijft er toch nog een aanzienlijk tekort over, name lijk een bedrag van f 121.870,25. Volgens een bijgevoegde berekening komt men als volgt op dit bedrag: verwervingsgrond langs Beukenlaan f 6232,75; kosten bouwrijpmaken ged. Beukenlaan f 49.000; idem gedeelte Asterstraat f 18.000; idem gedeelte Dahliastraat f 42.600; idem gedeelte Domineesbergweg f 18.600. Dit maakt een totale becijfering uit van f 128.200. Daarbij komen nog de beheerskosten gemeentewerken en grondbedrijf, het renteverlies, de opslag voor de fondsen stadsuitbreiding (f 38.522,50) en riool waterzuivering (f 15.549), hetgeen totaal f 206.870,25 wordt. Hiervan de bijdrage van de N.V. afgetrokken resteert f 121.870,25 als een tekort. Dit bedrag zal de N.V. „Stadhou derslaan" vergoeden in de vorm van 'n overdracht van een deel van haar maagdelijke bouwgrond. De oppervlak te daarvan kan als volgt worden bere kend: grootte van het oorspronkelijk bouwterrein van de N.V. 46.120 m2; de N.V. houdt in eigen exploitatie 13.409 m2; en stoot af aan de gemeente Rhe nen 32711 m2. Vergeleken met het genoemde be drag van f 121.870,25, dat na de bijdra ge van de N.V. ongedekt blijft, ver werft de gemeente de om niet inge brachte grond van de N.V. voor de aan koopprijs van f 3,72 per m2. Deze lage aankoopprijs staat in het advies aan de raad tussen aanhalings tekens. B. en W. gaan verder met vast te stellen dat deze „grondprijs" (letter lijk volgens het pre-advies) gezien moet worden in het licht van de totale ex ploitatie van het bestemmingsplan „Do mineesberg". Bovendien wijzen B. en W. erop, dat de N.V. volledig bouwrijpe en met wo ningen te bebouwen grond overhoudt, terwijl de gemeente haar grond welis waar eensdeels voor woningbouw, doch anderdeels voor wegen en bijzondere doeleinden moet aanwenden. Nader ko men B. en W. dan ook tot de conclusie, dat het nodig zal zijn om na het tot standkomen van deze transactie een nieuwe kostprijsberekening samen te stellen, waarin de consequenties tot uiting komen. B. en W. stellen tenslotte dat de grond- transactie met Stadhouderslaan hun de zekerheid geeft, dat 't lopende woning bouwprogramma in de woningwetsec tor ongehinderd kan worden uitge voerd. Tevens kan het wegenbouwpro gramma, doordat alle daarvoor bestem de grond in handen van de gemeente komt, op efficiënte wijze worden afge werkt. Hierdoor ontstaat ook weer ge legenheid om binnen het bestemmings plan weer grond uit te geven voor par ticuliere woningbouw of bouw door bouwondernemers en beleggers. VEENENDAAL Zondag 17 sept. a.s. speelt 's middags in beatclub N.V. 't Dingetje de Bredase folksoundgroup „Test". Dit kwartet uit het zuiden zal Amerikaanse volksmuziek brengen in een nieuw jasje. De jongens mijden angstvallig de bestempeling „beat". „We hebben de beat niet meer nodig" zegt drummer Loubert van der Swart. Volgens hem brengen ze nu een be schaafdere muziek. Ook speelt het mu zikale element nu de hoofdrol in tegen stelling tot vroeger, toen het ritme het belangrijkste was. De band, die precies een jaar bestaat heeft zondagmiddag in Veenendaal haar 135e optreden. In het begin kon de folk soundgroup niet best van de grond ko men. Later kwam echter solo-gitarist Cees de Jonge by 't kwartet. Hij speel de eerder samen met Bert Jansch. In Engeland is deze Schotse zanger even belangrijk als Donovan, en hij begeleid de vier maanden lang de Belgische zan ger Ferré Grignard, die binnenkort ook in Veenendaal zal optreden. Met deze ervaring en zijn vele rela ties in de amusementswereld heeft Cees de groep enorm omhoog geholpen. Za terdag a.s. zal „Test" als eerste Neder landse band in het beatcasino van Sche- veningen spelen. „Test" speelde ook in nachtclub „La Cave" in Vlissingen en in Soesterberg in de circusresidentie van Tony Boltini: „El Paradiso".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 4