„Laat 'm maar
komenkamers
genoeg zei prinses en
vandaag is ze de bruid
„In elke auto elektronische meter
voor heffing op rijden en parkeren"
25.75
Luxemburgs
paar weer
naar huis
Lekasin
Strijd om gelijke kansen
voor gehandicapten nog
geen overbodigheid
ZITTEN VOOR
VIETNAM
Idee Prof. Telderstichting in rapport „Ruim baan"
Wegennet in
verschillende
tariefzones
indelen
naar soort,
gebied en
NYLON
Oirschot gaat bij Belgen feestje bouwen
Vier jaar voor
roofoverval op
bankkassier
Zeeslepers nu
rond de Kaap
MATRASSEN
Pleidooi voor
verpl ichte
bloedproef
VERWANT
SHOWGROEP
PILSKE VATTEN
Zendertje
Geautomatiseerd
Uitbreiding
Basering
Spitsuurtarief
VEILIGER
TE VOET
de snelle en zekere pijnverdrijver
B. Roolvink bij AVO-jubileumt
VOOR HOMOFIELEN
EERSTE ADVIESBUREAU
ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1967
Tn het Belgische plaatsje Westerlo,
niet zo heel ver van de Nederlandse
grens, trouwt vanmiddag de 23-jarige
Belgische prinses Anne de Merode met
de 24-jarig^ Franse graaf Antoine
d'Escayrac Lauture.
Vijftienhonderd gasten zullen bjj het
huwelijk aanwezig zijn. Onder hen he
rvindt zich een deputatie van het schut
tersgilde Sint Sebastiaan uit Oirschot.
Uit deze reportage wordt duidelijk
waarom.
AMSTERDAM Op initiatief van de
actiegroep Vietnam is vrijdag en vandaag
voor het Amerikaanse Consulaat-Gene
raal aan het Museumplein een sitdown-
demonstratie annex love-in gehouden.
DEN HAAG De Haagse rechtbank
heeft gisteren de 26-jarige barkeeper
E .M. veroordeeld tot vier jaar gevan
genisstraf met aftrek van voorarrest
terzake van een roofoverval op 28 sep
tember van het vorig jaar gepleegd, op
de kassier van de Raiffeisen Bank aan
de Zuiderparklaan te Den Haag.
Onder bedreiging met een revolver
zag de jongeman kans een bedrag van
f 7.662,- buit te maken, waarna hij er
met een auto, waarin een medeplichtige
voor het bankgebouw stond te wachten,
vandoor ging. Het tweetal kon reeds
vrij spoedig worden gearresteerd. De
verdachte was ook betrokken bij een
diefstal van een auto en inbraak in een
villa, waarvoor een waarde van onge
veer 60.000 gulden aan goederen was
gestolen.
Bij de eerste behandeling van deze
zaak had de officier van Justitie zes
jaar gevangenisstraf en ter beschikking
stelling van de regering geëist. Nadat
de rechtbank een psychiatrisch onder
zoek had bevolen eiste de officier van
Justitie thans drie jaar gevangenisstraf
en voorwaardelijke terbeschikkingstel
ling van de regering, met aftrek van
het voorarrest. De verdachte had ge
zegd niet mee te willen werken aan een
psychiatrische behandeling.
UTRECHT De „Nationale com
missie tegen het alcoholisme" vindt
dat ook in ons land de invoering van de
verplichte bloedproef niet langer uitge
steld kan worden. In een brief aan de
minister van Justitie dringt de commis
sie aan op spoedige invoering.
In de brief herinnert de commissie
eraan dat uit een door de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid ingestelde enqpête is geble
ken, dat de overgrote meerderheid van
het Nederlandse volk niet alleen geen
bezwaar meer heeft tegen invoering
van de verplichte bloedproef, maar de
ze invoering ook zou begroeten als een
duidelijke mogelijkheid tot het veiliger
wegverkeer. Niet alleen omdat ze de
beantwoording van de schuldvraag bij
verkeersongevallen zou vergemakkelij
ken, maar vooral, omdat er stellig een
preventieve werking vernacht mag wor
den, aldus de „Nationale commissie te-
o-o^ hot alcoholisme."
WESTERLO De muren van de burcht Westerlo, een schilderachtig dorpje
in de omstreken van het Belgische stadje Geel, zijn drie meter dik. Toen er
onlangs een badkamer bij moest komen, zo zeggen de gezellige dorpelingen
van Westerlo, kon gewoon worden volstaan met het uitbreken van een van
die muren en de badkamer was er.
Het kasteel, eigendom van de tach
tigjarige prins Charles de Merode,
markies van Westerlo, prins van Ru-
bempre en van Grimberghe, had aan
de vijftig tot zestig slaap-, zit- en bad
kamers een onderkomen toegevoegd.
Westerlo spreekt erover maar het
windt er zich niet over op, want men
kent de prins, zijn 72-jarige echtgeno
te en zijn 23-jarige kleindochter, prin
ses Anne de Merode, als eenvoudige
brave mensen.
„Ze zwemmen in het geld, maar het
is hun niet naar het hoofd gestegen.
De jonge prinses", zegt een van de
tuinlieden „rijdt doodgewoon in een
Renault 4 en", voegt hij er, de handen
wat theatraal ten hemel geheven, aan
toe: „welke prinses zou dat doen?"
Wie 65 kilometer terugrijdt in de
richting Nederland, wat moeizaam de
grens passeert en neerstrijkt in het
oer-Nederlandse dorpje Oirschot kan
aan de blankeiken bittertafel van res
taurant De Zwaan aan de markt pre
cies dezelfde verhalen horen. Oirschot
en het Belgische Westerlo zijn aan el
kaar verwant.
Temeer nü vandaag prinses Anne de
Merode in het huwelijk treedt met de
Franse graaf Antoine d'Escayrac Lau
ture, een 24-jarige, in schapen geïnte
resseerde jongeman uit La Puye.
Het schuttersgilde Sint Sebastiaan
uit het Nederlandse Oirschot is uitge
nodigd het huwelijk bij te wonen. „En"
zegt de keizer van het gilde met on
verhulde trots, „wat ik belangrijker
vind: we zullen de prinses met ons
vaandel mogen begroeten, terwijl het
gilde van Westerlo zelf alleen met een
deputatie aanwezig mag zijn."
„Weet U", vertelt de 72-jarige kei
zer van Oirschots gilde, „waar 'm dat
in zit?" Vanachter zijn derde cognac
je met suiker en een glinsterende zil
veren Orde van Oranje-Nassau zegt
hij: „Dat gilde van Westerlo is meer
een showgroep met dansers en zo. Wij
zijn een schuttersgilde, een soort B.B.
als u begrijpt wat ik bedoel."
In Westerlo ziet men het wat anders.
Westerlo en Oirschot zijn aan elkaar
verwant. Dat dateert al vanuit de veer
tiende eeuw. Prinses Beatrix een
andere uiteraard dan de huidige
huwde toen met graaf Richard de Me
rode. Die graaf werd heer van Oir
schot, hertog van Utrecht en nog een
paar steden. De heer van Oirschot is
toen bij Oirschot gaan wonen aan de
oever van de Beerze in Spoordonk.
Uit dat geslacht kwam nu de tach
tigjarige prins Charles de Merode, een
sportieve, nog jagende man, die in
Westerlo het kasteel en zo'n negentien
honderd hectaren grond bezit, in het
Duitse stadje Merode, tussen Aken en
Düren nog een kasteel en in Brussel
vervolgens een bekend hotel.
Toch bleef Oirschot hem boeien. Hij,
zijn echtgenote en uit zijn familie aan
genomen kleinkinderen kwamen er en
bleven er komen. Vol trots weten de
Oirschotters te vertellen hoe vaak en
wanneer heel recent nog maar
voor het laatst.
Maar ook Oirschot liet zich niet on
betuigd. „Alles bij elkaar", zegt de in
het schuttersgilde vergrijsde keizer C.
Smits, „ben ik er zo'n veertig keer ge
weest. Jaarlijks gingen we er heen om
te schieten en nou ja, goed een
pilske te vatten natuurlijk. De prins
kwam dan altijd. Dat was een wet van
Meden en Perzen".
„Daarom", vult hopman H. van Zeist
(55) van het Oirschotse schuttersgilde
hem aan, „gaan we vandaag weer.
Met een deputatie van twaalf man
mogen wë de plechtigheden bijwonen.
IJMUIDEN De sluiting van
het Suezkanaal en het geringe uit
zicht op de heropening daarvan heb
ben tot gevolg dat Nederlandse zee
sleepboten in de komende maanden
enkele lange sleepreizen rond de
Kaap De Goede Hoop gaan uitvoe
ren. Tal van sleeptranporten voor
olie-, bagger- en aannemingsmaat
schappijen en scheepvaartbedrijven
van en naar het Midden- en Verre
Oosten werden tot mei dit jaar via
het Suezkanaal geleid. Thans heb
ben deze bedrijven en maatschap
pijen moeten besluiten om niet lan
ger met de uitvoering van hun
transporten te wachten en opdracht
te geven de sleepreizen rond de
zuidpunt van Afrika uit te voeren,
dit betekent voor enkele transpor
ten een omweg van negenduizend
mijl, of variërend naar grootte
en zwaarte van het te slepen object
een omweg van zes tot acht we
ken.
Aan de eerste reis is inmiddels
donderdag in Djeddah aan de Rode
Zee begonnen door de zeesleepboot
„Friesland" van NV Bureau Wijs
muller. Met achter zich het Franse
booreiland „Neptune 6" vaart men
naar Marseille, een reis van 11.000
mijl. Via het Suezkanaal zou het
slechts 2.000 mijl geweest zijn.
De „Neptune 6" was eind mei
achter de sleepboot „Jacob van
Heemskerk" onderweg van de Ara
bische Golf naar Marseille, toen het
conflict in het Midden-Oosten uit
brak. De Franse oliemaatschappij
gaf toen opdracht het booreiland
tijdelijk in Djeddah af te meren en
daar de heropening van het Suezka
naal af te wachten. Thans heeft men
besloten tot de grote omweg om de
Kaap.
Ook de zeesleepboot „Noord-Hol
land" staat een reis rond de Kaap
naar Marseille te wachten. De
„Noord-Holland" zal eerstdaags in
Aden vastmaken aan het Franse
vrachtschip „Tayga", dat 7.311 ton
meet. Sinds het begin van dit jaar
ligt de „Tayga" na een aanvaring
in Aden afgemeerd. Het schip moet
op een Franse werf gerepareerd
worden. De reis leidt voor de Noord-
Holland en de „Tayga" over 10.000
mijl afstand. Men hoopt deze reis
in twee maanden uit te voeren.
ADVERTENTIE
OLGA
DEN HAAG In het rapport „Ruim Baan" van de Prof. mr. B. M. Tel-
dersstichting (het wetenschappelijk bureau van de VVD), dat zijn visie
geeft op het onderwerp „Meer wegen en doelmatiger weggebruik door
prijsmechanisch rijden en parkeren", wordt de „Meter" geïntroduceerd. De
ze meter, een elektronisch apparaat, die in iedere auto zal moeten worden
ingebouwd, kan worden gebruikt zowel voor de heffing op het rijdend ver
keer als voor de parkeerheffing en moet wettelijk verplicht worden gesteld.
In Engeland werkt men hard aan
de ontwikkeling van elektronische
apparatuur, die moet dienen om te
komen tot gedifferentieerde tarieven
voor het gebruik van wegen en par
keerplaatsen. Voor Nederland acht
het rapport een stelsel goed bruik
baar, waarbij de meter gekoppeld
zou worden aan de kilometerteller
en aangesloten op de accu. De me
ter zou verschillend kunnen worden
afgesteld voor diverse soorten voer
tuigen, naar gelang van gewicht en
ruimtebeslag.
De meter kent bijv. vier tarief
klassen: laag, middelmatig, hoog en
zeer hoog. Tijdens het rijden met
het voertuig moet de meter dienst
doen als heffingsmeter, maar tijdens
het parkeren als individuele par-
keermeter.
Het wegennet is naar soort weg,
naar gebied en naar tijdstip inge
deeld in vijf tariefzones, in zone
nul brengt de meter geen tarief in
rekening. Als men rijdt geeft een
licht buiten de auto aan dat het
apparaat in gebruik is, tijdens het
stilstaan geeft een gekleurde schijf
achter de voorruit dit aan.
Bij de grensovergang van de ene
naar de andere zone en eventueel
ook bij in- en uitgang van parkeer
plaatsen, staat een zendertje opge
steld of ligt er een inductiedraad
onder het wegdek. Door elektrische
impulsen via zender en draad wordt
een bepaalde tariefklasse in- of uit
geschakeld.
De impulsen worden zo geregeld
dat ook op dezelfde weg of parkeer
plaats verschillende tariefklassen
kunnen worden ingeschakeld, al
naar gelang het uur van de dag en
de dag van de week. De meter be
vat een verwisselbaar elementje.
„electronic timer" genaamd, dat
een beperkte levensduur heeft maar
sneller verslijt naarmate men in
hogere tariefklasse rijdt of par
keert. Als het op is gooit men het
weg en begint men aan een nieuw.
De werkelijke waarde van de „ti
mer", vergelijkbaar met het bekende
telefoon- of gasmetermuntje, is zeer
gering, maar de prijs, die veel ho
ger is, houdt de heffing in. Leveran
cier van de „timer": het benzine
station. Voor het gebruik (rijdend of
parkerend) van de wegen in de nul-
zone geldt als tarief de motorrijtui
genbelasting en een speciale heffing
op de brandstof. Beide heffingen
zullen in dit metersysteem aanzien
lijk lager zijn dan nu. De andere
tarieven zijn op dit nultarief geënt.
De meter maakt een goed gedif
ferentieerde heffing voor het gebruik
van wegen door rijdend en parke
rend vervoer mogeljjk. De meter,
vrjjwel volledig geautomatiseerd,
vereist nauwelijks enige aandacht
van de bestuurder.
De perceptiekosten zijn zeer laag.
De controle is eenvoudig en de kos
ten ervan kunnen laag zijn. De aan
schafkosten per auto worden op
f 30,- a f 50,- geraamd. Met de in
vestering in de vaste apparatuur
zullen geen buitensporige bedragen
gemoeid zijn.
De problemen, die door dit me
tersysteem moeten worden opgelost
noemt het rapport echter nu al ur
gent en worden met de dag nijpen
der, zodat de samenstellers hun ge
dachten hebben laten gaan over een
overgangsregeling.
ring van een systeem van investe
ringsfinanciering en weggebruik,
waarin dit marktmechanisme een
belangrijke rol speelt.
Bij het vaststellen van de tarie
ven moet rekening worden gehou
den met het soort voertuig, het tijd
stip van gebruik en de uiteenlopen
de kosten van wegen en kunstwer
ken. Het vervoer zou tevens geheel
of gedeeltelijk moeten opkomen voor
de zg. sociale kosten, die het veroor
zaakt in de vorm van 'luchtvervui
ling, geluidshinder e.d.
In dit voorgestelde systeem zul
len verborgen subsidies van de ene
categorie weggebruikers aan de an
dere verdwijnen. Verliesgevende in
vesteringen kunnen worden voorko
men, terwijl wei-rendabele investe
ringen niet door budgetaire overwe
gingen achterwege blijven.
In het rapport wordt gesteld, dat
toepassing van het prijsmechanisme
op het wegvervoer een belangrijke
uitbreiding kan geven aan de gel
den, die beschikbaar zijn voor de
aanleg en verbetering in en -buiten
de steden. Ook het gebruikspatroon
van de weg door het rijdende en
parkerende vervoer, dat nu hoogst
onbevredigend is en chaotisch dreigt
te worden, kan door de toepassing
van het prijsmechanisme worden
verbeterd.
Het rapport pleit voor de invoe-
Het prijsmechanisme voor het ge
bruik van de wegen dient gebaseerd
te zijn op een heffing op de brand
stoffen, een gedifferentieerde mo
torrijtuigenbelasting, eenzelfde hef
fing op het rijden en gedifferentieer
de parkeerheffingen.
De reeds genoemde meter maakt
volgens het rapport een goede diffe
rentiatie in de heffingen mogelijk.
Het rapport is verder van oordeel,
dat het stelsel van gedifferentieerde
heffingen een belangrijke bijdrage
kan leveren tot de oplossing van de
stedelijke opstoppings- en parkeer
problemen. Het prijsmechanisme
kan ook een waardevolle bijdrage
leveren aan de stedelijke planning
en aan de bepaling van de rol van
het openbaar vervoer in het stede
lijke vervoerssysteem.
Door de aanleg van speciale snel-
busdiensten naar het centrum, kan
het vervoer naar en door de binnen
stad worden verbeterd. De huidige
malaise van het openbaar vervoer
is niet alleen te wijten aan de on
voldoende kwaliteit van dit vervoer
maar ook aan de enorme, onzicht
bare subsidiëring aan het particulie
re vervoer in de steden, dat de kos
ten voor het gebruik van de stede
lijke infrastructuur niet volledig be
hoeft op te brengen, meent het rap
port „Ruim baan".
Ook het openbaar vervoer behoort,
althans op lange termijn, kostendek
kend te zijn. Daartoe zal bijv. in de
spitsuren e§n extra hoogspitsuurta-
rief in rekening moeten worden ge
bracht.
Het rapport zegt verder de indruk
te hebben, dat in het taxibedrijf door
kartelvorming buitensporige mono
poliewinsten worden gemaakt en
acht een nader onderzoek dringend
noodzakelijk.
Om het in het rapport bepleite
systeem goed te laten werken zou
den alle uitgaven voor de infrastruc
tuur voor het- wegvervoer in en bui
ten de steden, en alle ontvangsten
uit de belastingen en heffingen op
het wegvervoer, geleid moeten wor
den via een nieuw wegenfonds met
een aanzienlijke mate van finan
ciële zelfstandigheid.
Naar analogie van het bestaande
provinciefonds zou dit wegenfonds
verplicht moeten worden alle ont
vangen gelden geheel en uitsluitend
aan de doeleinden waarvoor zij zijn
bestemd, uit te geven. Naar analo
gie van het gemeentefonds zou als
adviserend lichaam een raad voor
het wegenfonds, waarin ook 'de weg
gebruikers vertegenwoordigd zou
den zijn aan het wegenfonds moeten
worden toegevoegd.
Dit wegenfonds zou zijn inkom
sten krijgen uit de motorrijtuigen
belasting, de overige heffingen op
motorrijtuigen en brandstoffen,
eventuele tolgelden, de opbrengst
van de meters en van leningen.
Na het kerkelijk huwelijk, omstreeks
half vijf, maken we onze opwachting in
de tuinen van het kasteel."
„De prinses zal dan over ons vaan
del mogen lopen, omdat ze van konin
klijken bloede is. Nee, nee, alleen men
sen van koninklijken bloede mogen
over het vaandel lopen en dan de
schutterskoning natuurlijk. Maar ver
der niemand".
De koning van het gilde, Pierre Lou-
wers (34), ziet er niet naar uit dat hij
ooit een voet op het vaandel heeft ge
zet. „We gaan met een bus", zegt hij,
„tegen de heenreis zie ik niet op, waar
het m'n eigen auto bestreft, maar je
weet hoe zoiets gaat, er komen op dat
feest vijftienhonderd gasten en dan
loopt het al gauw uit de hand. Daar
om gaan we maar met de bus. Dat is
veiliger".
De 72-jarige keizer van het Oirschot
se gilde gnuift als hij over zijn bezoe
ken aan het Belgische Westerlo heeft.
„Dat waren nog eens reisjes. Toen
droegen we nog bataljons-snorren en
had je voor een Hollandse gulden in
België zo'n vijftien pinten bier".
Over de kennismaking van de prin
ses met de graaf: „Dat is helemaal
een mooie zaak geweest. Ze kent die
Fransman pas sinds de winter. Man,
wat een verhaal. Er werd toen op het
kasteel in Westerlo een feestje gege
ven voor de drie jongeheren van de
Franse ambassadeur in België."
„Nou, die jongelui hadden net een
logé over uit Frankrijk. Opgebeld naar
het kasteel en gevraagd: mogen we
die knaap meebrengen. Zegt de prin
ses: vooruit, laat maar komen; ka
mers genoeg. Laat nou uitgerekend
die knaap met de prinses gaan trou
wen. Sneu voor die jongelui van de
ambassadeur. Zegt u dat wel, ja."
Ook Westerlo kent dit verhaal, al
weet men het minder smeuïg uit te
doeken te doen. Men heeft er achting
voor de jonge prinses en de jonge
prinses achtde dorpelingen. Dat is
wel gebleken uit de drieduizend invita
ties die voor het feest van zaterdag de
deur zijn uitgegaan. Een niet gering
deel daarvan moest de postbode in ei
gen dorp rondbrengen.
Onder de vijftienhonderd mensen die
vandaag de uitgestrekte gazons, de za
len en de immense tent binnen de mu
ren van het slot zullen bevolken, zul
len er velen zijn uit Westerlo. Eenvou
dige mensen die er respect voor heb
ben dat de jonge bruid aan de arm van
haar Franse graaf de driehonderd me
ter van het stadhuis naar de kerk te
voet zal doen. Regen of geen regen.
Naast de twaalf leden van het Oir
schotse schuttersgilde zal er de society
uit Frankrijk en België zijn en in een
van de vele cafeetjes van Westerlo zul
len ongeveer twintig supporters uit Oir
schot wachten tot de officiële deputatie
de prinses over het vaandel heeft laten
lopen, want de bus die uit Oirschot
naar Westerlo rijdt is een grote bus
met vele zitplaatsen.
Oirschot wil een feestje bouwen om
de band met het Belgische Westerlo
wat nauwer aan te halen. Aan het
schuttersgilde Sint Sebastiaan zal het
niet liggen.
„Zondagavond zijn we wel weer
thuis", aldus de zeer actieve VW-se-
cretaris G. Th. Beljaars.
AMSTERDAM Het Luxemburgse
staatsiebezoek is gisteren geëindigd.
Groothertog Jean en groothertogin Jo
sephine-Charlotte verlaten het ko
ninklijk paleis na afscheid te hebben
genomen van de koningin en prins.
f
ADVERTENTIE
DEN HAAG „De verdiensten van de AVO voor de verwezenlijking van het
recht op arbeid voor de gehandicapte mens in ons land zjjn niet gering. Deze,
vandaag veertigjarige, vereniging behoeft waarlijk niet over de zin en de beteke
nis van haar bestaan in twijfel te verkeren".
Dit zei de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, B. Roolvink, gister
middag tijdens de 40e jaarvergadering van de Nederlandse vereniging sociale
zorg voor minder-validen „Actio Vincit Omnia" in het gebouw „Op gouden wie
ken" te Scheveningen.
Men zou zich, aldus de bewindsman,
kunnen afvragen of er voor de AVO nog
een reeëlè opdracht en taak ligt, gezien
het vele dat inmiddels op het punt van
de werkgelegenheid voor gehandicapten
tot stand is gekomen.
„Alle verworvenheden ten spijt, mo
gen wy vandaag bepaald niet stellen dat
de gehandicapte mens in het vlak van
de arbeid gelijke kansen en gelijke ont
plooiingsmogelijkheden bezit als de niet
gehandicapte", zo vervolgde minister
Roolvink, die hierbij niet zozeer doelde
op de vraag of er nu voldoende institu
ten en voorzieningen zijn, dan wel op
de vraag of de bestaande instituten en
voorzieningen wel op de juiste wijze
functioneren.
Een vrije maatschappelijke organisa
tie, die daarop bij voortduring met des
kundigheid en kritische zin haar aan
dacht richt zowel in de periferie als
landelijke, zowel voor de gehandicapten
als totaliteit als voor de verschillende
categorieën van gehandicapten en be
roepsgroepen acht de bewindsman
van grote betekenis.
Minister Roolvink riep in zijn toe
spraak allen, gehandicapten zowel als
niet gehandicapten, voor wie de moge
lijkheid tot arbeiden open staat, op het
recht niet te zien zonder de plicht.
„Ik schaar me met overtuiging in de
voorste gelederen wanneer er op wordt
gewezen dat de betekenis van de mens
veruit gaat boven zijn dagelijkse arbeid
DEN HAAG. In Den Haag is giste
ren een adviesbureau voor levensmoei
lijkheden voor homofielen opgericht. Het
bureau is van een stichting, die ont
stond uit een initiatief van de „Raad
voor geestelijke volksgezondheid op
christelijke grondslag voor Den Haag en
omstreken" en de „Stichting Katholieke
geestelijke gezondheidszorg" in de resi
dentie.
Het bureau is het eerste in zijn soort
in ons land.
BB Elf- tot veertienjarige scholie
ren in Moskou zullen met ingang van
januari lessen in de burgerlijke ver
dediging krijgen.
in het maatschappelijk produktieproces
en dat er menselijke behoeften zijn van
hogere orde dan de behoefte om prdouk-
tieve arbeid te verrichten. Maar ik weet
tevens de gevoelens te vertolken van
duizenden die in het afgelopen jaar te
horen kregen dat hun arbeid niet lan
ger nodig was en van vele andere dui
zenden, die door een lichamelijke of
geestelijke handicap geen arbeidsplaats
konden krijgen, als ik zeg dat de behoef
te om verantwoordelijke en zinvolle ar
beid te verrichten te midden en ten nut
te van de gemeenschap tot de essentiële
behoeften van de mens behoort".
Minister Roolvink besloot: „De in
standhouding van onze maatschappij
zal nog lange tijd overwegend van men
selijke arbeid afhankelijk zijn en de ar
beidsgeschikte gehandicapten onder ons
zullen terecht een volwaardige plaats
blijven opeisen in dat arbeidsproces, ook
wanneer zich daarin allerlei structurele
wijzigingen gaan voltrekken".
ADVERTENTIE
EEN KEIJZER TAPIJT
Vervaardigd met de beroemde
tapijt-computer.)Sterk, veer
krachtig, kleurecht. Gemak
kelijk in onderhoud. (390 cm)
va.
PER METER2
POSTBUS 39 - HILVERSUM