„Laat 'm maar komenkamers genoeg zei prinses en vandaag is ze de bruid „In elke auto elektronische meter voor heffing op rijden en parkeren" 25.75 Luxemburgs paar weer naar huis Lekasin Strijd om gelijke kansen voor gehandicapten nog geen overbodigheid ZITTEN VOOR VIETNAM Idee Prof. Telderstichting in rapport „Ruim baan" Wegennet in verschillende tariefzones indelen naar soort, gebied en NYLON Oirschot gaat bij Belgen feestje bouwen Vier jaar voor roofoverval op bankkassier Zeeslepers nu rond de Kaap MATRASSEN Pleidooi voor verpl ichte bloedproef VERWANT SHOWGROEP PILSKE VATTEN Zendertje Geautomatiseerd Uitbreiding Basering Spitsuurtarief VEILIGER TE VOET de snelle en zekere pijnverdrijver B. Roolvink bij AVO-jubileumt VOOR HOMOFIELEN EERSTE ADVIESBUREAU ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1967 Tn het Belgische plaatsje Westerlo, niet zo heel ver van de Nederlandse grens, trouwt vanmiddag de 23-jarige Belgische prinses Anne de Merode met de 24-jarig^ Franse graaf Antoine d'Escayrac Lauture. Vijftienhonderd gasten zullen bjj het huwelijk aanwezig zijn. Onder hen he rvindt zich een deputatie van het schut tersgilde Sint Sebastiaan uit Oirschot. Uit deze reportage wordt duidelijk waarom. AMSTERDAM Op initiatief van de actiegroep Vietnam is vrijdag en vandaag voor het Amerikaanse Consulaat-Gene raal aan het Museumplein een sitdown- demonstratie annex love-in gehouden. DEN HAAG De Haagse rechtbank heeft gisteren de 26-jarige barkeeper E .M. veroordeeld tot vier jaar gevan genisstraf met aftrek van voorarrest terzake van een roofoverval op 28 sep tember van het vorig jaar gepleegd, op de kassier van de Raiffeisen Bank aan de Zuiderparklaan te Den Haag. Onder bedreiging met een revolver zag de jongeman kans een bedrag van f 7.662,- buit te maken, waarna hij er met een auto, waarin een medeplichtige voor het bankgebouw stond te wachten, vandoor ging. Het tweetal kon reeds vrij spoedig worden gearresteerd. De verdachte was ook betrokken bij een diefstal van een auto en inbraak in een villa, waarvoor een waarde van onge veer 60.000 gulden aan goederen was gestolen. Bij de eerste behandeling van deze zaak had de officier van Justitie zes jaar gevangenisstraf en ter beschikking stelling van de regering geëist. Nadat de rechtbank een psychiatrisch onder zoek had bevolen eiste de officier van Justitie thans drie jaar gevangenisstraf en voorwaardelijke terbeschikkingstel ling van de regering, met aftrek van het voorarrest. De verdachte had ge zegd niet mee te willen werken aan een psychiatrische behandeling. UTRECHT De „Nationale com missie tegen het alcoholisme" vindt dat ook in ons land de invoering van de verplichte bloedproef niet langer uitge steld kan worden. In een brief aan de minister van Justitie dringt de commis sie aan op spoedige invoering. In de brief herinnert de commissie eraan dat uit een door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid ingestelde enqpête is geble ken, dat de overgrote meerderheid van het Nederlandse volk niet alleen geen bezwaar meer heeft tegen invoering van de verplichte bloedproef, maar de ze invoering ook zou begroeten als een duidelijke mogelijkheid tot het veiliger wegverkeer. Niet alleen omdat ze de beantwoording van de schuldvraag bij verkeersongevallen zou vergemakkelij ken, maar vooral, omdat er stellig een preventieve werking vernacht mag wor den, aldus de „Nationale commissie te- o-o^ hot alcoholisme." WESTERLO De muren van de burcht Westerlo, een schilderachtig dorpje in de omstreken van het Belgische stadje Geel, zijn drie meter dik. Toen er onlangs een badkamer bij moest komen, zo zeggen de gezellige dorpelingen van Westerlo, kon gewoon worden volstaan met het uitbreken van een van die muren en de badkamer was er. Het kasteel, eigendom van de tach tigjarige prins Charles de Merode, markies van Westerlo, prins van Ru- bempre en van Grimberghe, had aan de vijftig tot zestig slaap-, zit- en bad kamers een onderkomen toegevoegd. Westerlo spreekt erover maar het windt er zich niet over op, want men kent de prins, zijn 72-jarige echtgeno te en zijn 23-jarige kleindochter, prin ses Anne de Merode, als eenvoudige brave mensen. „Ze zwemmen in het geld, maar het is hun niet naar het hoofd gestegen. De jonge prinses", zegt een van de tuinlieden „rijdt doodgewoon in een Renault 4 en", voegt hij er, de handen wat theatraal ten hemel geheven, aan toe: „welke prinses zou dat doen?" Wie 65 kilometer terugrijdt in de richting Nederland, wat moeizaam de grens passeert en neerstrijkt in het oer-Nederlandse dorpje Oirschot kan aan de blankeiken bittertafel van res taurant De Zwaan aan de markt pre cies dezelfde verhalen horen. Oirschot en het Belgische Westerlo zijn aan el kaar verwant. Temeer nü vandaag prinses Anne de Merode in het huwelijk treedt met de Franse graaf Antoine d'Escayrac Lau ture, een 24-jarige, in schapen geïnte resseerde jongeman uit La Puye. Het schuttersgilde Sint Sebastiaan uit het Nederlandse Oirschot is uitge nodigd het huwelijk bij te wonen. „En" zegt de keizer van het gilde met on verhulde trots, „wat ik belangrijker vind: we zullen de prinses met ons vaandel mogen begroeten, terwijl het gilde van Westerlo zelf alleen met een deputatie aanwezig mag zijn." „Weet U", vertelt de 72-jarige kei zer van Oirschots gilde, „waar 'm dat in zit?" Vanachter zijn derde cognac je met suiker en een glinsterende zil veren Orde van Oranje-Nassau zegt hij: „Dat gilde van Westerlo is meer een showgroep met dansers en zo. Wij zijn een schuttersgilde, een soort B.B. als u begrijpt wat ik bedoel." In Westerlo ziet men het wat anders. Westerlo en Oirschot zijn aan elkaar verwant. Dat dateert al vanuit de veer tiende eeuw. Prinses Beatrix een andere uiteraard dan de huidige huwde toen met graaf Richard de Me rode. Die graaf werd heer van Oir schot, hertog van Utrecht en nog een paar steden. De heer van Oirschot is toen bij Oirschot gaan wonen aan de oever van de Beerze in Spoordonk. Uit dat geslacht kwam nu de tach tigjarige prins Charles de Merode, een sportieve, nog jagende man, die in Westerlo het kasteel en zo'n negentien honderd hectaren grond bezit, in het Duitse stadje Merode, tussen Aken en Düren nog een kasteel en in Brussel vervolgens een bekend hotel. Toch bleef Oirschot hem boeien. Hij, zijn echtgenote en uit zijn familie aan genomen kleinkinderen kwamen er en bleven er komen. Vol trots weten de Oirschotters te vertellen hoe vaak en wanneer heel recent nog maar voor het laatst. Maar ook Oirschot liet zich niet on betuigd. „Alles bij elkaar", zegt de in het schuttersgilde vergrijsde keizer C. Smits, „ben ik er zo'n veertig keer ge weest. Jaarlijks gingen we er heen om te schieten en nou ja, goed een pilske te vatten natuurlijk. De prins kwam dan altijd. Dat was een wet van Meden en Perzen". „Daarom", vult hopman H. van Zeist (55) van het Oirschotse schuttersgilde hem aan, „gaan we vandaag weer. Met een deputatie van twaalf man mogen wë de plechtigheden bijwonen. IJMUIDEN De sluiting van het Suezkanaal en het geringe uit zicht op de heropening daarvan heb ben tot gevolg dat Nederlandse zee sleepboten in de komende maanden enkele lange sleepreizen rond de Kaap De Goede Hoop gaan uitvoe ren. Tal van sleeptranporten voor olie-, bagger- en aannemingsmaat schappijen en scheepvaartbedrijven van en naar het Midden- en Verre Oosten werden tot mei dit jaar via het Suezkanaal geleid. Thans heb ben deze bedrijven en maatschap pijen moeten besluiten om niet lan ger met de uitvoering van hun transporten te wachten en opdracht te geven de sleepreizen rond de zuidpunt van Afrika uit te voeren, dit betekent voor enkele transpor ten een omweg van negenduizend mijl, of variërend naar grootte en zwaarte van het te slepen object een omweg van zes tot acht we ken. Aan de eerste reis is inmiddels donderdag in Djeddah aan de Rode Zee begonnen door de zeesleepboot „Friesland" van NV Bureau Wijs muller. Met achter zich het Franse booreiland „Neptune 6" vaart men naar Marseille, een reis van 11.000 mijl. Via het Suezkanaal zou het slechts 2.000 mijl geweest zijn. De „Neptune 6" was eind mei achter de sleepboot „Jacob van Heemskerk" onderweg van de Ara bische Golf naar Marseille, toen het conflict in het Midden-Oosten uit brak. De Franse oliemaatschappij gaf toen opdracht het booreiland tijdelijk in Djeddah af te meren en daar de heropening van het Suezka naal af te wachten. Thans heeft men besloten tot de grote omweg om de Kaap. Ook de zeesleepboot „Noord-Hol land" staat een reis rond de Kaap naar Marseille te wachten. De „Noord-Holland" zal eerstdaags in Aden vastmaken aan het Franse vrachtschip „Tayga", dat 7.311 ton meet. Sinds het begin van dit jaar ligt de „Tayga" na een aanvaring in Aden afgemeerd. Het schip moet op een Franse werf gerepareerd worden. De reis leidt voor de Noord- Holland en de „Tayga" over 10.000 mijl afstand. Men hoopt deze reis in twee maanden uit te voeren. ADVERTENTIE OLGA DEN HAAG In het rapport „Ruim Baan" van de Prof. mr. B. M. Tel- dersstichting (het wetenschappelijk bureau van de VVD), dat zijn visie geeft op het onderwerp „Meer wegen en doelmatiger weggebruik door prijsmechanisch rijden en parkeren", wordt de „Meter" geïntroduceerd. De ze meter, een elektronisch apparaat, die in iedere auto zal moeten worden ingebouwd, kan worden gebruikt zowel voor de heffing op het rijdend ver keer als voor de parkeerheffing en moet wettelijk verplicht worden gesteld. In Engeland werkt men hard aan de ontwikkeling van elektronische apparatuur, die moet dienen om te komen tot gedifferentieerde tarieven voor het gebruik van wegen en par keerplaatsen. Voor Nederland acht het rapport een stelsel goed bruik baar, waarbij de meter gekoppeld zou worden aan de kilometerteller en aangesloten op de accu. De me ter zou verschillend kunnen worden afgesteld voor diverse soorten voer tuigen, naar gelang van gewicht en ruimtebeslag. De meter kent bijv. vier tarief klassen: laag, middelmatig, hoog en zeer hoog. Tijdens het rijden met het voertuig moet de meter dienst doen als heffingsmeter, maar tijdens het parkeren als individuele par- keermeter. Het wegennet is naar soort weg, naar gebied en naar tijdstip inge deeld in vijf tariefzones, in zone nul brengt de meter geen tarief in rekening. Als men rijdt geeft een licht buiten de auto aan dat het apparaat in gebruik is, tijdens het stilstaan geeft een gekleurde schijf achter de voorruit dit aan. Bij de grensovergang van de ene naar de andere zone en eventueel ook bij in- en uitgang van parkeer plaatsen, staat een zendertje opge steld of ligt er een inductiedraad onder het wegdek. Door elektrische impulsen via zender en draad wordt een bepaalde tariefklasse in- of uit geschakeld. De impulsen worden zo geregeld dat ook op dezelfde weg of parkeer plaats verschillende tariefklassen kunnen worden ingeschakeld, al naar gelang het uur van de dag en de dag van de week. De meter be vat een verwisselbaar elementje. „electronic timer" genaamd, dat een beperkte levensduur heeft maar sneller verslijt naarmate men in hogere tariefklasse rijdt of par keert. Als het op is gooit men het weg en begint men aan een nieuw. De werkelijke waarde van de „ti mer", vergelijkbaar met het bekende telefoon- of gasmetermuntje, is zeer gering, maar de prijs, die veel ho ger is, houdt de heffing in. Leveran cier van de „timer": het benzine station. Voor het gebruik (rijdend of parkerend) van de wegen in de nul- zone geldt als tarief de motorrijtui genbelasting en een speciale heffing op de brandstof. Beide heffingen zullen in dit metersysteem aanzien lijk lager zijn dan nu. De andere tarieven zijn op dit nultarief geënt. De meter maakt een goed gedif ferentieerde heffing voor het gebruik van wegen door rijdend en parke rend vervoer mogeljjk. De meter, vrjjwel volledig geautomatiseerd, vereist nauwelijks enige aandacht van de bestuurder. De perceptiekosten zijn zeer laag. De controle is eenvoudig en de kos ten ervan kunnen laag zijn. De aan schafkosten per auto worden op f 30,- a f 50,- geraamd. Met de in vestering in de vaste apparatuur zullen geen buitensporige bedragen gemoeid zijn. De problemen, die door dit me tersysteem moeten worden opgelost noemt het rapport echter nu al ur gent en worden met de dag nijpen der, zodat de samenstellers hun ge dachten hebben laten gaan over een overgangsregeling. ring van een systeem van investe ringsfinanciering en weggebruik, waarin dit marktmechanisme een belangrijke rol speelt. Bij het vaststellen van de tarie ven moet rekening worden gehou den met het soort voertuig, het tijd stip van gebruik en de uiteenlopen de kosten van wegen en kunstwer ken. Het vervoer zou tevens geheel of gedeeltelijk moeten opkomen voor de zg. sociale kosten, die het veroor zaakt in de vorm van 'luchtvervui ling, geluidshinder e.d. In dit voorgestelde systeem zul len verborgen subsidies van de ene categorie weggebruikers aan de an dere verdwijnen. Verliesgevende in vesteringen kunnen worden voorko men, terwijl wei-rendabele investe ringen niet door budgetaire overwe gingen achterwege blijven. In het rapport wordt gesteld, dat toepassing van het prijsmechanisme op het wegvervoer een belangrijke uitbreiding kan geven aan de gel den, die beschikbaar zijn voor de aanleg en verbetering in en -buiten de steden. Ook het gebruikspatroon van de weg door het rijdende en parkerende vervoer, dat nu hoogst onbevredigend is en chaotisch dreigt te worden, kan door de toepassing van het prijsmechanisme worden verbeterd. Het rapport pleit voor de invoe- Het prijsmechanisme voor het ge bruik van de wegen dient gebaseerd te zijn op een heffing op de brand stoffen, een gedifferentieerde mo torrijtuigenbelasting, eenzelfde hef fing op het rijden en gedifferentieer de parkeerheffingen. De reeds genoemde meter maakt volgens het rapport een goede diffe rentiatie in de heffingen mogelijk. Het rapport is verder van oordeel, dat het stelsel van gedifferentieerde heffingen een belangrijke bijdrage kan leveren tot de oplossing van de stedelijke opstoppings- en parkeer problemen. Het prijsmechanisme kan ook een waardevolle bijdrage leveren aan de stedelijke planning en aan de bepaling van de rol van het openbaar vervoer in het stede lijke vervoerssysteem. Door de aanleg van speciale snel- busdiensten naar het centrum, kan het vervoer naar en door de binnen stad worden verbeterd. De huidige malaise van het openbaar vervoer is niet alleen te wijten aan de on voldoende kwaliteit van dit vervoer maar ook aan de enorme, onzicht bare subsidiëring aan het particulie re vervoer in de steden, dat de kos ten voor het gebruik van de stede lijke infrastructuur niet volledig be hoeft op te brengen, meent het rap port „Ruim baan". Ook het openbaar vervoer behoort, althans op lange termijn, kostendek kend te zijn. Daartoe zal bijv. in de spitsuren e§n extra hoogspitsuurta- rief in rekening moeten worden ge bracht. Het rapport zegt verder de indruk te hebben, dat in het taxibedrijf door kartelvorming buitensporige mono poliewinsten worden gemaakt en acht een nader onderzoek dringend noodzakelijk. Om het in het rapport bepleite systeem goed te laten werken zou den alle uitgaven voor de infrastruc tuur voor het- wegvervoer in en bui ten de steden, en alle ontvangsten uit de belastingen en heffingen op het wegvervoer, geleid moeten wor den via een nieuw wegenfonds met een aanzienlijke mate van finan ciële zelfstandigheid. Naar analogie van het bestaande provinciefonds zou dit wegenfonds verplicht moeten worden alle ont vangen gelden geheel en uitsluitend aan de doeleinden waarvoor zij zijn bestemd, uit te geven. Naar analo gie van het gemeentefonds zou als adviserend lichaam een raad voor het wegenfonds, waarin ook 'de weg gebruikers vertegenwoordigd zou den zijn aan het wegenfonds moeten worden toegevoegd. Dit wegenfonds zou zijn inkom sten krijgen uit de motorrijtuigen belasting, de overige heffingen op motorrijtuigen en brandstoffen, eventuele tolgelden, de opbrengst van de meters en van leningen. Na het kerkelijk huwelijk, omstreeks half vijf, maken we onze opwachting in de tuinen van het kasteel." „De prinses zal dan over ons vaan del mogen lopen, omdat ze van konin klijken bloede is. Nee, nee, alleen men sen van koninklijken bloede mogen over het vaandel lopen en dan de schutterskoning natuurlijk. Maar ver der niemand". De koning van het gilde, Pierre Lou- wers (34), ziet er niet naar uit dat hij ooit een voet op het vaandel heeft ge zet. „We gaan met een bus", zegt hij, „tegen de heenreis zie ik niet op, waar het m'n eigen auto bestreft, maar je weet hoe zoiets gaat, er komen op dat feest vijftienhonderd gasten en dan loopt het al gauw uit de hand. Daar om gaan we maar met de bus. Dat is veiliger". De 72-jarige keizer van het Oirschot se gilde gnuift als hij over zijn bezoe ken aan het Belgische Westerlo heeft. „Dat waren nog eens reisjes. Toen droegen we nog bataljons-snorren en had je voor een Hollandse gulden in België zo'n vijftien pinten bier". Over de kennismaking van de prin ses met de graaf: „Dat is helemaal een mooie zaak geweest. Ze kent die Fransman pas sinds de winter. Man, wat een verhaal. Er werd toen op het kasteel in Westerlo een feestje gege ven voor de drie jongeheren van de Franse ambassadeur in België." „Nou, die jongelui hadden net een logé over uit Frankrijk. Opgebeld naar het kasteel en gevraagd: mogen we die knaap meebrengen. Zegt de prin ses: vooruit, laat maar komen; ka mers genoeg. Laat nou uitgerekend die knaap met de prinses gaan trou wen. Sneu voor die jongelui van de ambassadeur. Zegt u dat wel, ja." Ook Westerlo kent dit verhaal, al weet men het minder smeuïg uit te doeken te doen. Men heeft er achting voor de jonge prinses en de jonge prinses achtde dorpelingen. Dat is wel gebleken uit de drieduizend invita ties die voor het feest van zaterdag de deur zijn uitgegaan. Een niet gering deel daarvan moest de postbode in ei gen dorp rondbrengen. Onder de vijftienhonderd mensen die vandaag de uitgestrekte gazons, de za len en de immense tent binnen de mu ren van het slot zullen bevolken, zul len er velen zijn uit Westerlo. Eenvou dige mensen die er respect voor heb ben dat de jonge bruid aan de arm van haar Franse graaf de driehonderd me ter van het stadhuis naar de kerk te voet zal doen. Regen of geen regen. Naast de twaalf leden van het Oir schotse schuttersgilde zal er de society uit Frankrijk en België zijn en in een van de vele cafeetjes van Westerlo zul len ongeveer twintig supporters uit Oir schot wachten tot de officiële deputatie de prinses over het vaandel heeft laten lopen, want de bus die uit Oirschot naar Westerlo rijdt is een grote bus met vele zitplaatsen. Oirschot wil een feestje bouwen om de band met het Belgische Westerlo wat nauwer aan te halen. Aan het schuttersgilde Sint Sebastiaan zal het niet liggen. „Zondagavond zijn we wel weer thuis", aldus de zeer actieve VW-se- cretaris G. Th. Beljaars. AMSTERDAM Het Luxemburgse staatsiebezoek is gisteren geëindigd. Groothertog Jean en groothertogin Jo sephine-Charlotte verlaten het ko ninklijk paleis na afscheid te hebben genomen van de koningin en prins. f ADVERTENTIE DEN HAAG „De verdiensten van de AVO voor de verwezenlijking van het recht op arbeid voor de gehandicapte mens in ons land zjjn niet gering. Deze, vandaag veertigjarige, vereniging behoeft waarlijk niet over de zin en de beteke nis van haar bestaan in twijfel te verkeren". Dit zei de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, B. Roolvink, gister middag tijdens de 40e jaarvergadering van de Nederlandse vereniging sociale zorg voor minder-validen „Actio Vincit Omnia" in het gebouw „Op gouden wie ken" te Scheveningen. Men zou zich, aldus de bewindsman, kunnen afvragen of er voor de AVO nog een reeëlè opdracht en taak ligt, gezien het vele dat inmiddels op het punt van de werkgelegenheid voor gehandicapten tot stand is gekomen. „Alle verworvenheden ten spijt, mo gen wy vandaag bepaald niet stellen dat de gehandicapte mens in het vlak van de arbeid gelijke kansen en gelijke ont plooiingsmogelijkheden bezit als de niet gehandicapte", zo vervolgde minister Roolvink, die hierbij niet zozeer doelde op de vraag of er nu voldoende institu ten en voorzieningen zijn, dan wel op de vraag of de bestaande instituten en voorzieningen wel op de juiste wijze functioneren. Een vrije maatschappelijke organisa tie, die daarop bij voortduring met des kundigheid en kritische zin haar aan dacht richt zowel in de periferie als landelijke, zowel voor de gehandicapten als totaliteit als voor de verschillende categorieën van gehandicapten en be roepsgroepen acht de bewindsman van grote betekenis. Minister Roolvink riep in zijn toe spraak allen, gehandicapten zowel als niet gehandicapten, voor wie de moge lijkheid tot arbeiden open staat, op het recht niet te zien zonder de plicht. „Ik schaar me met overtuiging in de voorste gelederen wanneer er op wordt gewezen dat de betekenis van de mens veruit gaat boven zijn dagelijkse arbeid DEN HAAG. In Den Haag is giste ren een adviesbureau voor levensmoei lijkheden voor homofielen opgericht. Het bureau is van een stichting, die ont stond uit een initiatief van de „Raad voor geestelijke volksgezondheid op christelijke grondslag voor Den Haag en omstreken" en de „Stichting Katholieke geestelijke gezondheidszorg" in de resi dentie. Het bureau is het eerste in zijn soort in ons land. BB Elf- tot veertienjarige scholie ren in Moskou zullen met ingang van januari lessen in de burgerlijke ver dediging krijgen. in het maatschappelijk produktieproces en dat er menselijke behoeften zijn van hogere orde dan de behoefte om prdouk- tieve arbeid te verrichten. Maar ik weet tevens de gevoelens te vertolken van duizenden die in het afgelopen jaar te horen kregen dat hun arbeid niet lan ger nodig was en van vele andere dui zenden, die door een lichamelijke of geestelijke handicap geen arbeidsplaats konden krijgen, als ik zeg dat de behoef te om verantwoordelijke en zinvolle ar beid te verrichten te midden en ten nut te van de gemeenschap tot de essentiële behoeften van de mens behoort". Minister Roolvink besloot: „De in standhouding van onze maatschappij zal nog lange tijd overwegend van men selijke arbeid afhankelijk zijn en de ar beidsgeschikte gehandicapten onder ons zullen terecht een volwaardige plaats blijven opeisen in dat arbeidsproces, ook wanneer zich daarin allerlei structurele wijzigingen gaan voltrekken". ADVERTENTIE EEN KEIJZER TAPIJT Vervaardigd met de beroemde tapijt-computer.)Sterk, veer krachtig, kleurecht. Gemak kelijk in onderhoud. (390 cm) va. PER METER2 POSTBUS 39 - HILVERSUM

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 5