SURVEYOR
STAAT STIL
GEDURENDE
MAANNACHT
Redding kost Nederlandse
stuurman het leven
^Afgrijselijke lacunes in i
ziekenvervoer in ons land'
Piloten van Tsjombe door
Algerijnen vrijgelaten
Onrust door
Geertsema's
uitlatingen
Twentse textiel ziet de
toekomst iets hoopvoller
Schiekerk schoot Joegoslavisch schip te hulp
Rijst duurder
in Indonesië
Krijgsraden in
Egypte
W aarschuwing
aan Britse
artsen
Luidruchtige
aankomst
Chinees schip
in Rotterdam
Er gaan héél-véél
plukvers-geroosterde
hazelnoten in
DIRECTEUR GG EN GD VAN BREDA:
geZ6t
TSJOMBE
ECONOMISCH
Rajakovic wil
boek NViesenthal
veranderd
Zeg
4&ü"ï s het met
warX* bloemen
Olieveld verdwenen
Brit vervoerde
explosieven om
Franeo te doden
Na verkeersongeluk
Witte vlag als
oproep voor
dokter
AANVAL OP A.R.P
RUSTIG
LOYALITEIT
Bemanning citeerde
Mao's rode boekje"
VRIENDSCHAP
VERBODEN
GEEN RESULTAAT
MAANDAG 25 SEPTEMBER 1967
PASADENA (Californië) De Sur-
veyor-5 is zondag vanaf de aarde uit
geschakeld voor de twee weken duren
de maannacht. De Surveyor-5 heeft tot
nu toe 18.006 foto's naar de aarde over
geseind. meer dan het totaal van het
aantal foto's van de twee eerdere Sur
veyors.
„Een fantastische, succesvolle cli
max van een project, waarvan we aan
vankelijk dachten dat het mislukken
zou", zei dr. Leonard Jaffe, weten
schappelijk deskundige, belast met het
Surveyor-project, terwijl hij de foto's
bestudeerde die het driepotige toestel
van zichzelf, het maanoppervlak en de
corona van de zon heeft gemaakt.
Enkele van de laatste foto's, geno
men zondag na zonsondergang op de
maan, zijn genomen bij aardelicht-zon-
licht, weerkaatst door de aarde.
Het ruimteschip maakte op 10 sep
tember een zachte landing in de droge
„Zee van Rust", ondanks een storing in
de brandstofdruk gedurende de vlucht
van de Surveyor, waardoor het ruimte
schip onbestuurbaar dreigde te worden
en te zullen neerstorten.
Gedurende de twee weken durende
maan-dag, werd de Surveyor druk aan
het werk gehouden door de controleurs
in het laboratorium voor straalaandrij
ving. De Surveyor moest foto's maken
en gegevens seinen met behulp van een
apparaat, dat uit het ruimteschip om
laag komt en door middel van straling
de bodem van de maan analyseert. De
resultaten van dit onderzoek (de eerste
chemische analyse van de maanopper-
vlakte), zullen naar wordt verwacht
aan het eind van deze week worden ge
publiceerd.
De Surveyor-5 is in zijn serie be
stemd om mogelijke landingsplaatsen
voor astronauten te onderzoeken, tot
nu toe de meest succesvolle geweest.
Surveyor-1, die in juni 1966 op de
maan landde nam 11.150 foto's en Sur-
veyor-3, die in april van dit jaar land
de, zond er 6.319 naar de aarde. In to
taal dus 17.469 ongeveer 500 minder
dan de produktie van Surveyor-5.
ROTTERDAM De bemanning van het Nederlandse vrachtschip Schie
kerk (9830 brt.) heeft gisterochtend in de Indische Oceaan onder bijzonder
moeilijke omstandigheden veertig Zuidslavische'zeelieden gered.
De vreugde over deze magnifieke redding wordt echter overschaduwd door
de dood van de eerste stuurman van de Schiekerk, de 39-jarige C. J. Brouwer
uit Heiloo, die bij de actie om het leven is gekomen. Hij had zich aan een lijn
tot vlak boven de wilde zee laten zakken om enkele zwaar gewonde opvaren
den van het Zuidslavische schip aan boord te helpen. Stuurman Brouwer werd
door een hoge golf tegen de scheepswand geslagen, waarna de lijn brak. Hij
dreef snel af en verdween in korte tijd door een dicht regengordijn.
DJAKARTA In de derde week van
september is de prijs van rijst in Indo
nesië met vijftien procent gestegen,
hetgeen betekent dat de Indonesische
huisvrouw thans vijftig procent meer
moet uitgeven voor dit hoofdvoedsel
dan een maand geleden.
Volgens een verklaring van het mi
nisterie van Landbouw, is de vermin
derde produktie tengevolge van langdu
rige droogte belangrijkste oorzaak van
deze prijsstijging, maar een vooraan
staand parlementslid van de Nahdatoel
Oelama Moslim partij, Hamid Baid-
movi gaf botweg de regering de schuld
van deze prijsstijging.
Hij beschuldigde de regering ervan,
niet voldoende geld beschikbaar te heb
ben gesteld op het juiste ogenblik voor
de aankoop van rijst.
De prijs van rijst heeft een ongeken
de hoogte bereikt op het eiland Ambon.
Volgens berichten uit Bandoeng op
West-Java, moesten veel huisvrou
wen bij gebrek aan geld in plaats van
rijst tapioca of zoete aardappelen ko
pen.
ADVERTENTIE
OOSTERBEEK „Het verkeerongeluk heeft de vinger gelegd op de zieke plek,
die ziekenvervoer heet. Op het gebied van vervoer van zieken en verkeersslacht
offers bestaan in ons land afgrijselijke lacunes". Dit zei de geneesheer-directeur
van de Bredase GG en GD, de arts A. J. M. Smulders, zaterdag op de algemene
bondsvergadering van het Oranje Kruis in Oosterbeek.
H\j pleitte voor een verdeling van het land in districten met centrale posten,
van waaruit het ziekenvervoer kan worden geregeld.
De hele dag is de Schiekerk met be
hulp van vliegtuigen naar de stuurman
op zoek geweest. Alle inspanningen wa
ren vergeefs. Toen de duisternis viel
werd het zoeken gestaakt en zette de
Schiekerk koers naar Durban aan de
Oostkust van Zuid-Afrika. Daar zullen
de Zuidslaven aan land worden gezet.
In de machinekamer van hun schip
de Trebinje (7400 brt) was zater
dagavond brand uitgebroken. Zij slaag
den er niet in het vuur te bedwingen
en de opvarenden zagen zich genood
zaakt van boord te gaan.
Voordat het zo ver was, beantwoord
den verschillende schepen het noodsein
van de Trebinje. De Karachi (10.890
brt) van de Stoomvaartmaatschppij Ne
derland arriveerde als eerste op de op
gegeven positie, 380 kilometer ten oos
ten van Durban.
De Karachi zocht urenlang de omge
ving af met behulp van magnesiumfak
kels, zonder dat een spoor van het schip
of de bemanning werd gevonden. La
ter bleek dat de Zuidslaven een verkeer
de positie hadden opgegeven. Het was
eigenlijk puur toeval dat de Schiekerk
van de Verenigde Nederlandsche
Scheepvaartmaatschappij hen vond.
Eerst werd een rubber vlot met 14
man gesignaleerd. Het kostte veel moei
te hen aan boord van de Schiekerk te
krijgen. De mannen vertelden dat er in
de beurt nog een vlot met de overige
36 bemanningsleden moest ronddrijven,
waarop kapitein H. F. L. Witt (59) uit
Velp opdracht gaf het zoeken voort te
zetten.
Het tweede vlot kwam spoedig door
de regensluiers in zicht en weer gaven
de opvarenden van de Schiekerk zich tot
't uiterste om ook deze drenkelingen uit
de kokende zee te redden.
Volgens de jongste berichten drijft 't
wrak van de Trebinje op het ogenblik
rond 470 mijl ten oosten van Durban.
Het schip was onderweg van Dakar naa
Madras toen de brand uitbrak.
Een Shackleton verkenningsvliegtuig
dat bij het opsporingswerk heeft ge
holpen, is eveneens naar zijn basis te
Kaapstad teruggekeerd.
Op het ogenblik is een bergingsschip
uit Kaapstad naar de Trebinje onder
weg.
LONDEN De twee Britse pi
loten die op 30 juni samen met
Moise Tsjombe, de vroegere Con
golese premier, naar Algerije werden
ontvoerd zijn dit weekeinde vrijge
laten.
Bij hun aankomst in Londen ver
telden de mannen, de eerste piloot
David Taylor (27 jaar) en de tweede
piloot, Trever Copleston (39) hoe de
kidnapping in haar werk was ge-
gaa-.
„Achterin het vliegtuig werden
twee schoten gelost," zei David
Taylor. Daarop gaf de Fransman
Francis Bodeman, die het vliegtuig
had gehuurd voor Tsjombe, opdracht
van koers te veranderen.
„Het leek me maar het beste dat
bevel op te volgen," aldus Taylor.
„Niet alleen wegens de veiligheid van
de passagiers maar tevens om ver
scheidene andere redenen waarop ik
nu niet kan ingaan."
Het vliegtuig was op weg van
Ibiza, Spanje naar Majorca toen de
piloot opdracht kreeg koers te zetten
naar Algerije. Bij aankomst daar
werden alle ingezetenen gevangen
De voormalige Congolese premier
verblijft nog steeds in Algerijnse ge
vangenschap. Het Algerijnse hoogge
rechtshof heeft bepaald dat hij aan
Congo zal worden uitgeleverd, in
overeenstemming met een Congolees
verzoek daaromtrent. In zijn geboor
teland wacht Tsjombe de doodstraf
wegens „hoogverraad."
Het is niet bekend waar de toen
malige premier van Congo op het
ogenblik is, hoewel Taylor zei hem
„eergisteren" gezien te hebben.
Hij zei niet waar.
Na een ontroerende hereniging met
hun families moesten de beide vlie
gers een kruisvuur van vragen van
de pers doorstaan.
Zij weigerden in bijzonderheden te
treden over de behandeling die ze
hadden ondergaan in de gevangenis
in Algiers. Zij noemden die naar
Britse maatstaven slecht.
Taylor zei: „Ik wal niets doen dat
iemand nadeel zou kunnen berokke
nen die nog vastzit in Algiers en dat
er toe zou kunnen leiden dat we ons
vliegtuig niet terug krijgen."
ADVERTENTIE
W. F. J. F. Frackers, officier van de
Rijkspolitie eerste klas, bijzondere ver-
keerstaken, behandelde een onderzoek,
dat is ingesteld onder de bemanningen
van de witte Porsches over de ervarin
gen bij hulpverleningen. Daarbij kwa
men de volgende merkwaardigheden
aan het licht:
Bij het afvoeren van slachtoffers
langs de weg Den HaagUtrecht lijkt
het aantal ziekenwagens op het eerste
gezicht niet weinig. Naast de goed uit
geruste en met bekwaam personeel be
mande ziekenwagens van de GGD van
Voorburg en Utrecht, en van de zieken
huizen van Woerden en Gouda kan
men nog beschikken over 6 ambulan
ces van 5 particuliere ondernemingen.
Desondanks blijkt een gemiddelde
wachttijd van 25 minuten normaal ter
wijl wachttijden van 40 minuten voor
komen. In enkele gevallen moest een
slachtoffer zelfs één tot anderhalf uur
wachten, omdat elke vorm van coördi
natie ontbrak.
Bij particuliere ondernemingen is de
oorzaak van deze ontbrekende coördi-
MüNCHEN De Duitse uitgever van
een door Simon Wiesenthal geschreven
boek heeft zaterdag aangeboden, de
passages in het boek te verzwakken
welke betrekking hebben op ex-SS-ka
pitein Erich Rajakovic, die Nederland
se Joden heeft helpen deporteren.
Rajakovic, die destijds in bezet Ne
derland voor de Duitsers werkte, heeft
er bezwaar tegen gemaakt dat Wiesen
thal hem in zijn boek beschuldigd heeft
van moord op Nederlandse Joden
waarvan hij vrijgesproken is.
Klaus Böle, de advocaat van Rajako
vic, heeft verklaard dat Wiesenthal in
zijn boek, in het voorjaar in de VS ge
publiceerd onder de titel „the murde
rers live among us", alleen maar de
aanklacht wegens moord heeft ver
meld en daaraan toegevoegd heeft dat
Rajakovic maar 2>/t jaar in de gevan
genis heeft gezeten.
Wiesenthal had volgens Böle ook het
oude, ongegronde gerucht vermeld dat
Rajakovic een Sovjet-agent en een in
dustriële spion was.
Het boek van Wiesenthal, de man die
zijn leven gewijd heeft aan het opspo
ren van nazi-misdadigers, zal op 2 ok
tober onder de titel „Doch die Mörder
leben" bij Drömer-Knaur in München
verschirnen.
natie vaak de omstandigheid dat zij
hun wagens economisch waar moeten
maken en dus als trouw- of rouwwa-
gen benutten. De chauffeur is vaak een
monteur uit de garage. Omdat ook bij
de GGD en ziekenhuizen niet 24 uur
per dag een wagen uitsluitend beschik
baar is voor diensten langs de grote
wegen, is een beroep op deze wagens
ook wel eens vergeefs.
In een van de 19 gemeenten door welker
grondgebied de weg Den Haag-Utrecht
loopt, rijdt een Amerikaanse auto uit
1957. Deze auto is alleen ingericht voor
personenvervoer en niet voorzien van
een blauw zwaailicht en een 3-tonige
hoorn. Voor het vervoer van zieken of
gewonden moet de rugleuning van de
achterzitting worden verwijderd. Daar
na moet een eigengemaakte buiscon
structie worden bevestigd, waarop een
brancard kan worden geschoven. De
zieke of gewonde moet via de bagage
ruimte in het voertuig worden gelegd en
ligt dan grotendeels in die bagage
ruimte.
In de auto is verder geen ander hulp
middel aanwezig, zelfs geen EHBO-
trommel. Indien mogelijk wordt met 2
man uitgerukt, maar slechts één van
hen heeft een EHBO-diploma.
Niet lang geleden moest een zwange
re vrouw, die bij een ongeluk was be
trokken, met deze wagen worden ver
voerd. Zij kon niet door de nauwe door
gang worden geschoven. IJlings moest
een andere ziekenwagen worden vrij
gemaakt. Een vertraging van ruim een
half uur was het gevolg.
Het economisch verlies, dat door het
ontbreken van doorstroming wordt ge
leden, schatte de heer Frackers op ze
ker een miljoen gulden per jaar.
Volgens de heer Frackers moet het
volgende worden bereikt: oprichting
van een ambulancedienst, uitsluitend
bestemd voor ongelukken op de grote
interlokale wegen, en de aanleg van
helihavens langs deze grote wegen.
ADVERTENTIE
•memmi®*81$$? iMmMM'
een aanleiding te zijn...
CAIRO In Egypte zullen drie
krijgsraadzittingen worden gehouden na
de voltooiing van een diepgaand onder
zoek, dat begon na de nederlaag van
het land tegen Israël in juni, aldus
heeft het semi-officiële dagblad Al
Achram bekendgemaakt.
Volgens Al Achram zullen de drie
krijgsraadzittingen worden gehouden
ter berechting van degenen die verant
woordelijk zijn voor de nalatigheid, die
geleid heeft tot de militaire nederlaag
(een onderzoek hiernaar werd ingesteld
door een buitengewone militaire en we
tenschappelijke commissie op hoog ni
veau).
De samenzweerders, die met veld
maarschalk Abdel Hakim Amer, de
voormalige opperbevelhebber van de
strijdkrachten, die deze maand zelf
moord heeft gepleegd, hebben gepoogd
op 27 augustus de macht in handen te
nemen.
De Egyptische inlichtingendienst naar
de rol waarvan in beide eerste punten
een onderzoek is ingesteld door een
commissie onder leiding van de' minis
ter van Defensie Amen Howeidi.
Howeidi, aldus onthult Al Achram, is
benoemd tot hoofd van de inlichtingen
dienst na de arrestatie van Salah Nasr,
het vroegere hoofd van de inlichtingen
dienst.
LONDEN De artsen in Britse zie
kenhuizen is zaterdag officieel door het
ministerie van Gezondheid aangezegd,
dat geen enkele patiënt automatisch
mag worden uitgesloten van pogingen
om zijn leven te redden, zelfs niet als
zijn hart is gaan stilstaan.
De verklaring van het ministerie
volgt na een storm van verontwaardi
ging over het advies van dr. William
McMath, directeur van het Neasden-
ziekenhuis, aan zijn staf om zekere pa
tiënten te laten sterven, als hun hart
stilstaat. Hij beval aan dat bij oude en
chronisch zieke patiënten in dat geval
niet moet worden gebracht het leven op
te wekken.
Zonder dr. McMath te noemen,
maakt het ministerie bekend, dat zijn
hoogste medische ambtenaar, Sir Geor
ge Godber, het volgende advies aan al
le ziekenhuizen heeft gegeven:
„Geen enkele patiënt mag van pogin
gen tot wederopwekking van het leven
alleen om redenen van leeftijd of diag
nostische kwalificatie en zonder acht te
slaan op alle individuele omstandighe
den worden uitgesloten. Elke vorm van
algemene instructie in dit opzicht is
volkomen onaanvaardbaar. Zoals alle
artsen weten, gaat bij slechts een zeer
klein aantal patiënten in ziekenhuizen
het hart stilstaan onder omstandighe
den welke het mogelijk maken maat
regelen te nemen om het proces te ke
ren en het hart weer op gang te bren
gen.
MAASSLUIS Van het olieveld, dat
vrijdag door de bemanning van het
lichtschip Goeree op zes kilometer van
Oostvoorne was gezien, is niets meer
te bespeuren. Slechts hier en daar
dreef gisteren nog wat olie op het wa
ter.
LONDEN De jonge Schotse anar
chist Stuart Christie, die vorige week
door Spanje werd vrijgelaten, nadat hij
drie van de twintig jaar waartoe hij
deeld had uitgezeten, heeft in een
vraaggesprek met het weekblad „The
People" gezegd, betrokken te zijn ge
weest bij een samenzwering om gene
raal Franco te vermoorden.
Christie zei destijds explosieven naar
Spanje te hebben gebracht. Men had
hem daar verteld, dat Franco ermee
zou worden vermoord tijdens een voet
balwedstrijd in het Bernabeu-stadion.
Tot zijn verdediging had Christie ge
zegd, niet te hebben geweten dat hij
explosieven vervoerde, maar in de ver
onderstelling te hebben verkeerd dat
het bundeltjes pamfletten waren.
DEN HAAG Bij de rijkspolitie wordt
er over gedacht de witte Porsches van
de Sectie bijzondere verkeerstaken
uit te rusten met een grote vlag,
waarop het woord „Dokter?"
De vlag zou over de volle breedte ach
terop de poltiewagëns moeten wor
den bevestigd wanneer een ernstig
ongeluk is gebeurd en met grote spoed
de hulp van een dokter gewenst is.
ADVERTENTIE
HAMBURG De Duitse minister
van Defensie, Gerhard Schroder, die
drie weken geleden een hartaanval
kreeg, is zaterdag uit het ziekenhuis
in Hamburg ontslagen. Hij zal naar de
Tegernsee in Beieren gaan, voor alge
heel herstel.
Nederlandse werknemers zijn niet
beschikbaar, willen niet of kunnen niet.
Het resultaat van vele pogingen bij de
arbeidsbureaus in Almelo, Oldenzaal
en Enschede om Nederlanders voor het
bedrijf te interesseren, heeft praktisch
niets opgeleverd. Het bedrijf heeft vele
advertenties geplaatst. De leeftijds
grens voor toekomstige personeelsle
den wordt soepel gehanteerd. Toch kan
de onderneming niet volop draaien.
Ook het concern van Schuttersveld
dat in de afgelopen maanden vele werk
loze textielarbeiders heeft aangetrok
ken, ziet geen kans meer voldoende
spinners en spoelers aan te trekken.
De hoofdinspecteur-directeur van de
arbeidsvoorziening in Overijssel, de
heer I. F. H. Stuveling, zei dat gezon
de bedrijven ook gezond moeten blij
ven. Er worden echter geen Turkse ar
beiders gehaald als er nog Nederland
se zijn. Als echter werkelijk blijkt dat
er geen Nederlandse werkkrachten be
schikbaar zijn, dan zullen we moeten
toestaan dat er Turken worden aange
trokken. Dat kunnen we niet tegenhou
den, aldus de heer Stuveling.
Een soortgelijke situatie als in Twen
te doet zich ook in Helmond voor. Vlis-
co's textieldrukkerijen (onderdeel van
Texoprint) bleek niet in staat te zijn
mensen aan te trekken uit het rayon
Helmond, hoewel daar meer dan 1000
werklozen zijn geregistreerd onder wie
40 textielarbeiders. De personeelsafde
ling van Vlisco heeft gesprekken ge
voerd met honderd mensen, die bij het
arbeidsbureau waren ingeschreven.
Het leverde niets op. Er komen nu
30 Spanjaarden....
Ook in de Twentse metaalindustrie
kunnen nog steeds vakmensen terecht.
Bij G. Dikkers en Co. in Hengelo (een
fabriek van afsluiters) wil men ook
buitenlanders gaan werven. Nederlan
ders hadden geen belangstelling voor
de afdeling gieterij.
DEN HAAG In de VVD is gedu
rende het weekeinde veel te doen ge
weest over berichten in provinciale bla
den als zou mr. W. J. Geertsema een
felle aanval op de Anti-Revolutiona'.re
Partij hebben gedaan en deze als een
„weinig betrouwbare regeringspart
ner" hebben afgeschilderd.
De oud-fractievoorzitter van de libe
ralen in de Tweede Kamer zou dit in
een besloten vergadering van de VVD
in Den Haag hebben gezegd. De ver
ontrusting gold natuurlijk de mogelijk
heid van het zaaien van tweedracht tus
sen deze twee regeringspartijen nog
voordat de algemene politieke beschou
wingen in de Tweede Kamer waren
begonnen.
De reactie van de politieke leider van
de AR, mr. B. W. Biesheuvel, de uit
sluitend moest afgaan op wat er in die
kranten stond, was echter heel rustig.
Volgens de berichten had mr. Geertse
ma als argumenten voor zijn „aanval"
genoemd de houding van de AR fractie
bij het Viëtnam-debat in de Tweede Ka
mer en de „verwarde uitlatingen" van
mr. Biesheuvel over de Miljoenennota.
„Van dat Viëtnam begrijp ik niets",
zei mr. Biesheuvel ons gisteravond.
„Wij hebben toch allebei gestemd voor
dezelfde motie, waarvan wij tevoren
wisten dat daarover verschil van op
vatting met minister Luns bestond".
Wat zijn commentaar op de Miljoe
nennota betreft zei mr. Biesheuvel:
„Dit kabinet moet op zwaar terrein
spelen en daarom dienen wij ons kri
tisch te matigen". De begroting 1968
biedt volgens hem de basis om tot over
eenstemming te komen. De Troonrede
was te veel een opsomming van depar
tementale bezigheden en plannen, maar
zij getuigde weinig van politieke visie.
„Intussen is echter geen wijziging ge
komen in mijn positieve instelling ten
opzichte van dit kabinet, zoals dit tot
uiting is gekomen in mijn rede tijdens
het Kamerdebat in april over de rege
ringsverklaring", aldus mr. Biesheuvel.
„Die instelling is niet veranderd na
het verschijnen van Miljoenennota en
Troonrede".
Volgens onze inlichtingen heeft mr.
Geertsema zich in de besloten VVD-ver-
gadering slechts afgevraagd, of men
zich na alles wat er in de KVP was ge
beurd, niet nog wat minder gerust
moest voelen „over de loyaliteit van
een deel van de AR fractie".
Van een felle aanval was geen spra
ke en mr. Geertsema heeft evenmin de
term „verwarde uitlatingen" gebruikt,
zo zei hij ons. Wel had hij gesproken
over de aard van de kritische opmer
kingen van mr. Biesheuvel over Troon
rede en Miljoenennota, die van weinig
steun van een regeringspartner getuig
de.
Overigens is er ook uit de kring van
de CHÜ een waarschuwing- aan het
adres van de ARP gericht. In het jong
ste nummer van het CH weekblad De
Nederlander schrijft Insider (het Eer-
ste-Kamerlid ir. M. A. Geuze): „De
KVP is na de uitstulping weer op de
basis teruggekeerd. Wij zullen hopen,
dat niet de ARP op zijn beurt meent te
moeten uitbreken".
ROTTERDAM Begeleid door een pa
trouillevaartuig van de rivierpolitie is
het Chinese propagandaschip Li Ming
zaterdagmiddag in de Rotterdamse
Waalhaven aangekomen.
De opvarenden werden op de kade op
gewacht door de voltallige bemanning
van een ander Chinees vrachtschip
de Hang Zou. dat ook aan de pier
van Pakhuismeesteren ligt. Toen de
Li Ming werd afgemeerd, hieven bei
de bemanningen juichliederen aan.
Er werd collectief en met luide stem
geciteerd uit de werken van Mao Tse-
toeng. Vele zeelieden zwaaiden met
rode vlaggen; anderen omklemden
een portrt van Mao. Allen waren ge
wapend met de befaamde rode boek
jes.
riet ontvangstcomité op de kade zorgde
bovendien voor ritmische begeleiding
van de gezangen, waarbij gebruik
werd gemaakt van gongen en andere
slaginstrumenten. Op de Russische
vrachtschepen Permjles en Izhesvk,
die vlakbij lagen afgemeerd, vertoon
de zich niemand aan dek.
Het concert duurde een half uur. Na
afloop klauterden de opvarenden van
de Hang Zou met veel lawaai aan
boord van de Li Ming om de beman
ning te complimenteren met haar
heldhaftig gedrag in Genua. Daar
was het schip kortgeleden een maand
lang vastgehouden omdat de havendi
rectie weigerde het schip te laten los
sen wanneer de spandoeken op de
brug niet werden verwijderd.
De brug behangen met felrode doeken
stoomde het schip zaterdag ook de
Nieuwe Waterweg op. In gele letters
werd in niet geheel correct Engels
de wens uitgesproken dat de vriend
schap tussen de volkeren van China
en Nederland lang moge leven.
En op het front van de brug: „Houdt
hoog de grote rode banier van Mao's
gedachte, die heldhaftig voorop mar
cheert".
Gedurende het optreden van het Chine
se mannenkoor werden verslaggevers
en fotografen door de veiligheids
dienst van Pakhuismeesteren angst
vallig buiten de poort gehouden. La
ter mochten de fotografen één voor
één geëscorteerd door de chef van de
veiligheidsdienst naar de kade lopen.
Op het dek van de Li Ming viel toen
geen levend wezen meer te beken
nen en de opvarenden van de Hang
Zou waren al lang met vliegende
vaandels en in gesloten gelederen af
gemarcheerd. Aan verslaggevers
bleef het verboden de Li Ming te be
naderen.
De rivierpolitie zag zich tijdens de de
monstratie op de kade, die een duide
lijk politiek karakter droeg, niet ge
noodzaakt in te grijpen. „Het gebeur
de op een afgesloten haventerrein",
reageerde hoofdinspecteur G. H. Post-
ma, „dat zeer afgelegen ligt. De
openbare orde is dus niet verstoord.
Voor zo ver wij hebben kunnen na
gaan werd ons land of het konings
huis niet beledigd."
Dergelijke beledigingen vielen trouwens
moeilijk vast te stellen omdat de
Chinezen zich uiteraard van hun ei
gen taal bedienden.
O
ENSCHEDE In de katoenindustrie ziet de toekomst er weer wat hoopvoller
uit. Het Centraal Bureau voor de Katoen-, Rayon- en Linnenindustrie verwacht
een flinke opleving in het begin van 1968. Het aantal verkortingen van de werk
week in Twente is sterk verminderd. De bandfabriek Scholten en Van Heek meld
de dat het korter werken weer achter de rug is. Het bedrjjf draait weer op volle
toeren.
Sommige ondernemingen hebben in
Twente alweer een tekort aan perso
neel, ondanks het feit dat er nog dui
zenden mannen werkloos zijn. Er zijn
bedrijven die uitzien naar buitenlandse
arbeiders, ofschoon werving niet is toe
gestaan. De Stoomspinnerij Twente in
Almelo doet al 5 weken vergeefse po
gingen Turken aan te trekken. Het be
drijf is goed van orders voorzien.
Het Chinese schip „Li Ming" is za
terdag, rijkelijk voorzien van spreu
ken ter ere van Mao Tse Toeng de Nieu
we Waterweg opgevaren om in de Waal
haven ligplaats te kiezen. Hetzelfde
schip werd indertijd in Genua een maand
vastgehouden, omdat de Chinezen de
leuzen niet wilden verwijderen.