SURVEYOR STAAT STIL GEDURENDE MAANNACHT Redding kost Nederlandse stuurman het leven ^Afgrijselijke lacunes in i ziekenvervoer in ons land' Piloten van Tsjombe door Algerijnen vrijgelaten Onrust door Geertsema's uitlatingen Twentse textiel ziet de toekomst iets hoopvoller Schiekerk schoot Joegoslavisch schip te hulp Rijst duurder in Indonesië Krijgsraden in Egypte W aarschuwing aan Britse artsen Luidruchtige aankomst Chinees schip in Rotterdam Er gaan héél-véél plukvers-geroosterde hazelnoten in DIRECTEUR GG EN GD VAN BREDA: geZ6t TSJOMBE ECONOMISCH Rajakovic wil boek NViesenthal veranderd Zeg 4&ü"ï s het met warX* bloemen Olieveld verdwenen Brit vervoerde explosieven om Franeo te doden Na verkeersongeluk Witte vlag als oproep voor dokter AANVAL OP A.R.P RUSTIG LOYALITEIT Bemanning citeerde Mao's rode boekje" VRIENDSCHAP VERBODEN GEEN RESULTAAT MAANDAG 25 SEPTEMBER 1967 PASADENA (Californië) De Sur- veyor-5 is zondag vanaf de aarde uit geschakeld voor de twee weken duren de maannacht. De Surveyor-5 heeft tot nu toe 18.006 foto's naar de aarde over geseind. meer dan het totaal van het aantal foto's van de twee eerdere Sur veyors. „Een fantastische, succesvolle cli max van een project, waarvan we aan vankelijk dachten dat het mislukken zou", zei dr. Leonard Jaffe, weten schappelijk deskundige, belast met het Surveyor-project, terwijl hij de foto's bestudeerde die het driepotige toestel van zichzelf, het maanoppervlak en de corona van de zon heeft gemaakt. Enkele van de laatste foto's, geno men zondag na zonsondergang op de maan, zijn genomen bij aardelicht-zon- licht, weerkaatst door de aarde. Het ruimteschip maakte op 10 sep tember een zachte landing in de droge „Zee van Rust", ondanks een storing in de brandstofdruk gedurende de vlucht van de Surveyor, waardoor het ruimte schip onbestuurbaar dreigde te worden en te zullen neerstorten. Gedurende de twee weken durende maan-dag, werd de Surveyor druk aan het werk gehouden door de controleurs in het laboratorium voor straalaandrij ving. De Surveyor moest foto's maken en gegevens seinen met behulp van een apparaat, dat uit het ruimteschip om laag komt en door middel van straling de bodem van de maan analyseert. De resultaten van dit onderzoek (de eerste chemische analyse van de maanopper- vlakte), zullen naar wordt verwacht aan het eind van deze week worden ge publiceerd. De Surveyor-5 is in zijn serie be stemd om mogelijke landingsplaatsen voor astronauten te onderzoeken, tot nu toe de meest succesvolle geweest. Surveyor-1, die in juni 1966 op de maan landde nam 11.150 foto's en Sur- veyor-3, die in april van dit jaar land de, zond er 6.319 naar de aarde. In to taal dus 17.469 ongeveer 500 minder dan de produktie van Surveyor-5. ROTTERDAM De bemanning van het Nederlandse vrachtschip Schie kerk (9830 brt.) heeft gisterochtend in de Indische Oceaan onder bijzonder moeilijke omstandigheden veertig Zuidslavische'zeelieden gered. De vreugde over deze magnifieke redding wordt echter overschaduwd door de dood van de eerste stuurman van de Schiekerk, de 39-jarige C. J. Brouwer uit Heiloo, die bij de actie om het leven is gekomen. Hij had zich aan een lijn tot vlak boven de wilde zee laten zakken om enkele zwaar gewonde opvaren den van het Zuidslavische schip aan boord te helpen. Stuurman Brouwer werd door een hoge golf tegen de scheepswand geslagen, waarna de lijn brak. Hij dreef snel af en verdween in korte tijd door een dicht regengordijn. DJAKARTA In de derde week van september is de prijs van rijst in Indo nesië met vijftien procent gestegen, hetgeen betekent dat de Indonesische huisvrouw thans vijftig procent meer moet uitgeven voor dit hoofdvoedsel dan een maand geleden. Volgens een verklaring van het mi nisterie van Landbouw, is de vermin derde produktie tengevolge van langdu rige droogte belangrijkste oorzaak van deze prijsstijging, maar een vooraan staand parlementslid van de Nahdatoel Oelama Moslim partij, Hamid Baid- movi gaf botweg de regering de schuld van deze prijsstijging. Hij beschuldigde de regering ervan, niet voldoende geld beschikbaar te heb ben gesteld op het juiste ogenblik voor de aankoop van rijst. De prijs van rijst heeft een ongeken de hoogte bereikt op het eiland Ambon. Volgens berichten uit Bandoeng op West-Java, moesten veel huisvrou wen bij gebrek aan geld in plaats van rijst tapioca of zoete aardappelen ko pen. ADVERTENTIE OOSTERBEEK „Het verkeerongeluk heeft de vinger gelegd op de zieke plek, die ziekenvervoer heet. Op het gebied van vervoer van zieken en verkeersslacht offers bestaan in ons land afgrijselijke lacunes". Dit zei de geneesheer-directeur van de Bredase GG en GD, de arts A. J. M. Smulders, zaterdag op de algemene bondsvergadering van het Oranje Kruis in Oosterbeek. H\j pleitte voor een verdeling van het land in districten met centrale posten, van waaruit het ziekenvervoer kan worden geregeld. De hele dag is de Schiekerk met be hulp van vliegtuigen naar de stuurman op zoek geweest. Alle inspanningen wa ren vergeefs. Toen de duisternis viel werd het zoeken gestaakt en zette de Schiekerk koers naar Durban aan de Oostkust van Zuid-Afrika. Daar zullen de Zuidslaven aan land worden gezet. In de machinekamer van hun schip de Trebinje (7400 brt) was zater dagavond brand uitgebroken. Zij slaag den er niet in het vuur te bedwingen en de opvarenden zagen zich genood zaakt van boord te gaan. Voordat het zo ver was, beantwoord den verschillende schepen het noodsein van de Trebinje. De Karachi (10.890 brt) van de Stoomvaartmaatschppij Ne derland arriveerde als eerste op de op gegeven positie, 380 kilometer ten oos ten van Durban. De Karachi zocht urenlang de omge ving af met behulp van magnesiumfak kels, zonder dat een spoor van het schip of de bemanning werd gevonden. La ter bleek dat de Zuidslaven een verkeer de positie hadden opgegeven. Het was eigenlijk puur toeval dat de Schiekerk van de Verenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij hen vond. Eerst werd een rubber vlot met 14 man gesignaleerd. Het kostte veel moei te hen aan boord van de Schiekerk te krijgen. De mannen vertelden dat er in de beurt nog een vlot met de overige 36 bemanningsleden moest ronddrijven, waarop kapitein H. F. L. Witt (59) uit Velp opdracht gaf het zoeken voort te zetten. Het tweede vlot kwam spoedig door de regensluiers in zicht en weer gaven de opvarenden van de Schiekerk zich tot 't uiterste om ook deze drenkelingen uit de kokende zee te redden. Volgens de jongste berichten drijft 't wrak van de Trebinje op het ogenblik rond 470 mijl ten oosten van Durban. Het schip was onderweg van Dakar naa Madras toen de brand uitbrak. Een Shackleton verkenningsvliegtuig dat bij het opsporingswerk heeft ge holpen, is eveneens naar zijn basis te Kaapstad teruggekeerd. Op het ogenblik is een bergingsschip uit Kaapstad naar de Trebinje onder weg. LONDEN De twee Britse pi loten die op 30 juni samen met Moise Tsjombe, de vroegere Con golese premier, naar Algerije werden ontvoerd zijn dit weekeinde vrijge laten. Bij hun aankomst in Londen ver telden de mannen, de eerste piloot David Taylor (27 jaar) en de tweede piloot, Trever Copleston (39) hoe de kidnapping in haar werk was ge- gaa-. „Achterin het vliegtuig werden twee schoten gelost," zei David Taylor. Daarop gaf de Fransman Francis Bodeman, die het vliegtuig had gehuurd voor Tsjombe, opdracht van koers te veranderen. „Het leek me maar het beste dat bevel op te volgen," aldus Taylor. „Niet alleen wegens de veiligheid van de passagiers maar tevens om ver scheidene andere redenen waarop ik nu niet kan ingaan." Het vliegtuig was op weg van Ibiza, Spanje naar Majorca toen de piloot opdracht kreeg koers te zetten naar Algerije. Bij aankomst daar werden alle ingezetenen gevangen De voormalige Congolese premier verblijft nog steeds in Algerijnse ge vangenschap. Het Algerijnse hoogge rechtshof heeft bepaald dat hij aan Congo zal worden uitgeleverd, in overeenstemming met een Congolees verzoek daaromtrent. In zijn geboor teland wacht Tsjombe de doodstraf wegens „hoogverraad." Het is niet bekend waar de toen malige premier van Congo op het ogenblik is, hoewel Taylor zei hem „eergisteren" gezien te hebben. Hij zei niet waar. Na een ontroerende hereniging met hun families moesten de beide vlie gers een kruisvuur van vragen van de pers doorstaan. Zij weigerden in bijzonderheden te treden over de behandeling die ze hadden ondergaan in de gevangenis in Algiers. Zij noemden die naar Britse maatstaven slecht. Taylor zei: „Ik wal niets doen dat iemand nadeel zou kunnen berokke nen die nog vastzit in Algiers en dat er toe zou kunnen leiden dat we ons vliegtuig niet terug krijgen." ADVERTENTIE W. F. J. F. Frackers, officier van de Rijkspolitie eerste klas, bijzondere ver- keerstaken, behandelde een onderzoek, dat is ingesteld onder de bemanningen van de witte Porsches over de ervarin gen bij hulpverleningen. Daarbij kwa men de volgende merkwaardigheden aan het licht: Bij het afvoeren van slachtoffers langs de weg Den HaagUtrecht lijkt het aantal ziekenwagens op het eerste gezicht niet weinig. Naast de goed uit geruste en met bekwaam personeel be mande ziekenwagens van de GGD van Voorburg en Utrecht, en van de zieken huizen van Woerden en Gouda kan men nog beschikken over 6 ambulan ces van 5 particuliere ondernemingen. Desondanks blijkt een gemiddelde wachttijd van 25 minuten normaal ter wijl wachttijden van 40 minuten voor komen. In enkele gevallen moest een slachtoffer zelfs één tot anderhalf uur wachten, omdat elke vorm van coördi natie ontbrak. Bij particuliere ondernemingen is de oorzaak van deze ontbrekende coördi- MüNCHEN De Duitse uitgever van een door Simon Wiesenthal geschreven boek heeft zaterdag aangeboden, de passages in het boek te verzwakken welke betrekking hebben op ex-SS-ka pitein Erich Rajakovic, die Nederland se Joden heeft helpen deporteren. Rajakovic, die destijds in bezet Ne derland voor de Duitsers werkte, heeft er bezwaar tegen gemaakt dat Wiesen thal hem in zijn boek beschuldigd heeft van moord op Nederlandse Joden waarvan hij vrijgesproken is. Klaus Böle, de advocaat van Rajako vic, heeft verklaard dat Wiesenthal in zijn boek, in het voorjaar in de VS ge publiceerd onder de titel „the murde rers live among us", alleen maar de aanklacht wegens moord heeft ver meld en daaraan toegevoegd heeft dat Rajakovic maar 2>/t jaar in de gevan genis heeft gezeten. Wiesenthal had volgens Böle ook het oude, ongegronde gerucht vermeld dat Rajakovic een Sovjet-agent en een in dustriële spion was. Het boek van Wiesenthal, de man die zijn leven gewijd heeft aan het opspo ren van nazi-misdadigers, zal op 2 ok tober onder de titel „Doch die Mörder leben" bij Drömer-Knaur in München verschirnen. natie vaak de omstandigheid dat zij hun wagens economisch waar moeten maken en dus als trouw- of rouwwa- gen benutten. De chauffeur is vaak een monteur uit de garage. Omdat ook bij de GGD en ziekenhuizen niet 24 uur per dag een wagen uitsluitend beschik baar is voor diensten langs de grote wegen, is een beroep op deze wagens ook wel eens vergeefs. In een van de 19 gemeenten door welker grondgebied de weg Den Haag-Utrecht loopt, rijdt een Amerikaanse auto uit 1957. Deze auto is alleen ingericht voor personenvervoer en niet voorzien van een blauw zwaailicht en een 3-tonige hoorn. Voor het vervoer van zieken of gewonden moet de rugleuning van de achterzitting worden verwijderd. Daar na moet een eigengemaakte buiscon structie worden bevestigd, waarop een brancard kan worden geschoven. De zieke of gewonde moet via de bagage ruimte in het voertuig worden gelegd en ligt dan grotendeels in die bagage ruimte. In de auto is verder geen ander hulp middel aanwezig, zelfs geen EHBO- trommel. Indien mogelijk wordt met 2 man uitgerukt, maar slechts één van hen heeft een EHBO-diploma. Niet lang geleden moest een zwange re vrouw, die bij een ongeluk was be trokken, met deze wagen worden ver voerd. Zij kon niet door de nauwe door gang worden geschoven. IJlings moest een andere ziekenwagen worden vrij gemaakt. Een vertraging van ruim een half uur was het gevolg. Het economisch verlies, dat door het ontbreken van doorstroming wordt ge leden, schatte de heer Frackers op ze ker een miljoen gulden per jaar. Volgens de heer Frackers moet het volgende worden bereikt: oprichting van een ambulancedienst, uitsluitend bestemd voor ongelukken op de grote interlokale wegen, en de aanleg van helihavens langs deze grote wegen. ADVERTENTIE •memmi®*81$$? iMmMM' een aanleiding te zijn... CAIRO In Egypte zullen drie krijgsraadzittingen worden gehouden na de voltooiing van een diepgaand onder zoek, dat begon na de nederlaag van het land tegen Israël in juni, aldus heeft het semi-officiële dagblad Al Achram bekendgemaakt. Volgens Al Achram zullen de drie krijgsraadzittingen worden gehouden ter berechting van degenen die verant woordelijk zijn voor de nalatigheid, die geleid heeft tot de militaire nederlaag (een onderzoek hiernaar werd ingesteld door een buitengewone militaire en we tenschappelijke commissie op hoog ni veau). De samenzweerders, die met veld maarschalk Abdel Hakim Amer, de voormalige opperbevelhebber van de strijdkrachten, die deze maand zelf moord heeft gepleegd, hebben gepoogd op 27 augustus de macht in handen te nemen. De Egyptische inlichtingendienst naar de rol waarvan in beide eerste punten een onderzoek is ingesteld door een commissie onder leiding van de' minis ter van Defensie Amen Howeidi. Howeidi, aldus onthult Al Achram, is benoemd tot hoofd van de inlichtingen dienst na de arrestatie van Salah Nasr, het vroegere hoofd van de inlichtingen dienst. LONDEN De artsen in Britse zie kenhuizen is zaterdag officieel door het ministerie van Gezondheid aangezegd, dat geen enkele patiënt automatisch mag worden uitgesloten van pogingen om zijn leven te redden, zelfs niet als zijn hart is gaan stilstaan. De verklaring van het ministerie volgt na een storm van verontwaardi ging over het advies van dr. William McMath, directeur van het Neasden- ziekenhuis, aan zijn staf om zekere pa tiënten te laten sterven, als hun hart stilstaat. Hij beval aan dat bij oude en chronisch zieke patiënten in dat geval niet moet worden gebracht het leven op te wekken. Zonder dr. McMath te noemen, maakt het ministerie bekend, dat zijn hoogste medische ambtenaar, Sir Geor ge Godber, het volgende advies aan al le ziekenhuizen heeft gegeven: „Geen enkele patiënt mag van pogin gen tot wederopwekking van het leven alleen om redenen van leeftijd of diag nostische kwalificatie en zonder acht te slaan op alle individuele omstandighe den worden uitgesloten. Elke vorm van algemene instructie in dit opzicht is volkomen onaanvaardbaar. Zoals alle artsen weten, gaat bij slechts een zeer klein aantal patiënten in ziekenhuizen het hart stilstaan onder omstandighe den welke het mogelijk maken maat regelen te nemen om het proces te ke ren en het hart weer op gang te bren gen. MAASSLUIS Van het olieveld, dat vrijdag door de bemanning van het lichtschip Goeree op zes kilometer van Oostvoorne was gezien, is niets meer te bespeuren. Slechts hier en daar dreef gisteren nog wat olie op het wa ter. LONDEN De jonge Schotse anar chist Stuart Christie, die vorige week door Spanje werd vrijgelaten, nadat hij drie van de twintig jaar waartoe hij deeld had uitgezeten, heeft in een vraaggesprek met het weekblad „The People" gezegd, betrokken te zijn ge weest bij een samenzwering om gene raal Franco te vermoorden. Christie zei destijds explosieven naar Spanje te hebben gebracht. Men had hem daar verteld, dat Franco ermee zou worden vermoord tijdens een voet balwedstrijd in het Bernabeu-stadion. Tot zijn verdediging had Christie ge zegd, niet te hebben geweten dat hij explosieven vervoerde, maar in de ver onderstelling te hebben verkeerd dat het bundeltjes pamfletten waren. DEN HAAG Bij de rijkspolitie wordt er over gedacht de witte Porsches van de Sectie bijzondere verkeerstaken uit te rusten met een grote vlag, waarop het woord „Dokter?" De vlag zou over de volle breedte ach terop de poltiewagëns moeten wor den bevestigd wanneer een ernstig ongeluk is gebeurd en met grote spoed de hulp van een dokter gewenst is. ADVERTENTIE HAMBURG De Duitse minister van Defensie, Gerhard Schroder, die drie weken geleden een hartaanval kreeg, is zaterdag uit het ziekenhuis in Hamburg ontslagen. Hij zal naar de Tegernsee in Beieren gaan, voor alge heel herstel. Nederlandse werknemers zijn niet beschikbaar, willen niet of kunnen niet. Het resultaat van vele pogingen bij de arbeidsbureaus in Almelo, Oldenzaal en Enschede om Nederlanders voor het bedrijf te interesseren, heeft praktisch niets opgeleverd. Het bedrijf heeft vele advertenties geplaatst. De leeftijds grens voor toekomstige personeelsle den wordt soepel gehanteerd. Toch kan de onderneming niet volop draaien. Ook het concern van Schuttersveld dat in de afgelopen maanden vele werk loze textielarbeiders heeft aangetrok ken, ziet geen kans meer voldoende spinners en spoelers aan te trekken. De hoofdinspecteur-directeur van de arbeidsvoorziening in Overijssel, de heer I. F. H. Stuveling, zei dat gezon de bedrijven ook gezond moeten blij ven. Er worden echter geen Turkse ar beiders gehaald als er nog Nederland se zijn. Als echter werkelijk blijkt dat er geen Nederlandse werkkrachten be schikbaar zijn, dan zullen we moeten toestaan dat er Turken worden aange trokken. Dat kunnen we niet tegenhou den, aldus de heer Stuveling. Een soortgelijke situatie als in Twen te doet zich ook in Helmond voor. Vlis- co's textieldrukkerijen (onderdeel van Texoprint) bleek niet in staat te zijn mensen aan te trekken uit het rayon Helmond, hoewel daar meer dan 1000 werklozen zijn geregistreerd onder wie 40 textielarbeiders. De personeelsafde ling van Vlisco heeft gesprekken ge voerd met honderd mensen, die bij het arbeidsbureau waren ingeschreven. Het leverde niets op. Er komen nu 30 Spanjaarden.... Ook in de Twentse metaalindustrie kunnen nog steeds vakmensen terecht. Bij G. Dikkers en Co. in Hengelo (een fabriek van afsluiters) wil men ook buitenlanders gaan werven. Nederlan ders hadden geen belangstelling voor de afdeling gieterij. DEN HAAG In de VVD is gedu rende het weekeinde veel te doen ge weest over berichten in provinciale bla den als zou mr. W. J. Geertsema een felle aanval op de Anti-Revolutiona'.re Partij hebben gedaan en deze als een „weinig betrouwbare regeringspart ner" hebben afgeschilderd. De oud-fractievoorzitter van de libe ralen in de Tweede Kamer zou dit in een besloten vergadering van de VVD in Den Haag hebben gezegd. De ver ontrusting gold natuurlijk de mogelijk heid van het zaaien van tweedracht tus sen deze twee regeringspartijen nog voordat de algemene politieke beschou wingen in de Tweede Kamer waren begonnen. De reactie van de politieke leider van de AR, mr. B. W. Biesheuvel, de uit sluitend moest afgaan op wat er in die kranten stond, was echter heel rustig. Volgens de berichten had mr. Geertse ma als argumenten voor zijn „aanval" genoemd de houding van de AR fractie bij het Viëtnam-debat in de Tweede Ka mer en de „verwarde uitlatingen" van mr. Biesheuvel over de Miljoenennota. „Van dat Viëtnam begrijp ik niets", zei mr. Biesheuvel ons gisteravond. „Wij hebben toch allebei gestemd voor dezelfde motie, waarvan wij tevoren wisten dat daarover verschil van op vatting met minister Luns bestond". Wat zijn commentaar op de Miljoe nennota betreft zei mr. Biesheuvel: „Dit kabinet moet op zwaar terrein spelen en daarom dienen wij ons kri tisch te matigen". De begroting 1968 biedt volgens hem de basis om tot over eenstemming te komen. De Troonrede was te veel een opsomming van depar tementale bezigheden en plannen, maar zij getuigde weinig van politieke visie. „Intussen is echter geen wijziging ge komen in mijn positieve instelling ten opzichte van dit kabinet, zoals dit tot uiting is gekomen in mijn rede tijdens het Kamerdebat in april over de rege ringsverklaring", aldus mr. Biesheuvel. „Die instelling is niet veranderd na het verschijnen van Miljoenennota en Troonrede". Volgens onze inlichtingen heeft mr. Geertsema zich in de besloten VVD-ver- gadering slechts afgevraagd, of men zich na alles wat er in de KVP was ge beurd, niet nog wat minder gerust moest voelen „over de loyaliteit van een deel van de AR fractie". Van een felle aanval was geen spra ke en mr. Geertsema heeft evenmin de term „verwarde uitlatingen" gebruikt, zo zei hij ons. Wel had hij gesproken over de aard van de kritische opmer kingen van mr. Biesheuvel over Troon rede en Miljoenennota, die van weinig steun van een regeringspartner getuig de. Overigens is er ook uit de kring van de CHÜ een waarschuwing- aan het adres van de ARP gericht. In het jong ste nummer van het CH weekblad De Nederlander schrijft Insider (het Eer- ste-Kamerlid ir. M. A. Geuze): „De KVP is na de uitstulping weer op de basis teruggekeerd. Wij zullen hopen, dat niet de ARP op zijn beurt meent te moeten uitbreken". ROTTERDAM Begeleid door een pa trouillevaartuig van de rivierpolitie is het Chinese propagandaschip Li Ming zaterdagmiddag in de Rotterdamse Waalhaven aangekomen. De opvarenden werden op de kade op gewacht door de voltallige bemanning van een ander Chinees vrachtschip de Hang Zou. dat ook aan de pier van Pakhuismeesteren ligt. Toen de Li Ming werd afgemeerd, hieven bei de bemanningen juichliederen aan. Er werd collectief en met luide stem geciteerd uit de werken van Mao Tse- toeng. Vele zeelieden zwaaiden met rode vlaggen; anderen omklemden een portrt van Mao. Allen waren ge wapend met de befaamde rode boek jes. riet ontvangstcomité op de kade zorgde bovendien voor ritmische begeleiding van de gezangen, waarbij gebruik werd gemaakt van gongen en andere slaginstrumenten. Op de Russische vrachtschepen Permjles en Izhesvk, die vlakbij lagen afgemeerd, vertoon de zich niemand aan dek. Het concert duurde een half uur. Na afloop klauterden de opvarenden van de Hang Zou met veel lawaai aan boord van de Li Ming om de beman ning te complimenteren met haar heldhaftig gedrag in Genua. Daar was het schip kortgeleden een maand lang vastgehouden omdat de havendi rectie weigerde het schip te laten los sen wanneer de spandoeken op de brug niet werden verwijderd. De brug behangen met felrode doeken stoomde het schip zaterdag ook de Nieuwe Waterweg op. In gele letters werd in niet geheel correct Engels de wens uitgesproken dat de vriend schap tussen de volkeren van China en Nederland lang moge leven. En op het front van de brug: „Houdt hoog de grote rode banier van Mao's gedachte, die heldhaftig voorop mar cheert". Gedurende het optreden van het Chine se mannenkoor werden verslaggevers en fotografen door de veiligheids dienst van Pakhuismeesteren angst vallig buiten de poort gehouden. La ter mochten de fotografen één voor één geëscorteerd door de chef van de veiligheidsdienst naar de kade lopen. Op het dek van de Li Ming viel toen geen levend wezen meer te beken nen en de opvarenden van de Hang Zou waren al lang met vliegende vaandels en in gesloten gelederen af gemarcheerd. Aan verslaggevers bleef het verboden de Li Ming te be naderen. De rivierpolitie zag zich tijdens de de monstratie op de kade, die een duide lijk politiek karakter droeg, niet ge noodzaakt in te grijpen. „Het gebeur de op een afgesloten haventerrein", reageerde hoofdinspecteur G. H. Post- ma, „dat zeer afgelegen ligt. De openbare orde is dus niet verstoord. Voor zo ver wij hebben kunnen na gaan werd ons land of het konings huis niet beledigd." Dergelijke beledigingen vielen trouwens moeilijk vast te stellen omdat de Chinezen zich uiteraard van hun ei gen taal bedienden. O ENSCHEDE In de katoenindustrie ziet de toekomst er weer wat hoopvoller uit. Het Centraal Bureau voor de Katoen-, Rayon- en Linnenindustrie verwacht een flinke opleving in het begin van 1968. Het aantal verkortingen van de werk week in Twente is sterk verminderd. De bandfabriek Scholten en Van Heek meld de dat het korter werken weer achter de rug is. Het bedrjjf draait weer op volle toeren. Sommige ondernemingen hebben in Twente alweer een tekort aan perso neel, ondanks het feit dat er nog dui zenden mannen werkloos zijn. Er zijn bedrijven die uitzien naar buitenlandse arbeiders, ofschoon werving niet is toe gestaan. De Stoomspinnerij Twente in Almelo doet al 5 weken vergeefse po gingen Turken aan te trekken. Het be drijf is goed van orders voorzien. Het Chinese schip „Li Ming" is za terdag, rijkelijk voorzien van spreu ken ter ere van Mao Tse Toeng de Nieu we Waterweg opgevaren om in de Waal haven ligplaats te kiezen. Hetzelfde schip werd indertijd in Genua een maand vastgehouden, omdat de Chinezen de leuzen niet wilden verwijderen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 4