Woonwagens zijn tot
verdwijnen gedoemd
Marathon
Esso bestelt weer zeven
reuzentankers in Europa
ANTI-FLODDER
PRO 5*u'
Voor het kind blijkt
niets mooi genoeg
I Proef voor
automatisch
I mobilofoonnet
INYLON
Tweede Kamer nam nieuwe wet aan:
Over paar jaar alleen nog vijftig
centra voor vergunninghouders
menko
l&denka
KIESPIJN?
WITTE KRUIS
Kapelaan schuld
aan belasting
kwijtgescholden
Ook Verolme deelt mee in opdracht
Weer tankauto
gekanteld
Suezkanaal
heeit straks
voor nieuwe
olievloot
afgedaan
TOEZICHT
OVERLEG
ROOLVINK WIL:
„Vakantietoeslag"
bij AOW en AWW
door verhogingen
in te houden
Tweede Kamer geeft
fiat aan wijziging
van Huurwet
Rapport Enschede
Wèg pijn...-'
fijn;vC>\
Als u
poeders
kiest!
VRAGEN IN KAMER
OVER KWESTIE
B. KORSTEN
Boekhouder pleegde
voor tweede
maal fraude
EEN KEIJZER TAPIJT
Lang haar mag in
Rennes
Strijd de goede strijd met Sturka: voor de
goede mode, goed gemaakt van goede stoffen.
SCHERPE AANVAL
OP ECONOMISCHE
CONTROLEDIENST
JAPAN NIET
VAARGEUL
U zag het op TV
111
Koop vandaag nog
wïInrJq
"I. fg f
eenVIlBudzeem
v.a. f 3.95
9^spons
Kijkje op Utrechtse vakbeurs
Anti-hik-speen
Nieuw soort luier
Ook lits-jumeaux
LOS MAKEN
OPMERKELIJK
VEERTIG MILJOEN
KOSTEN DRUKKEN
WOENSDAG 27 SEPTEMBER 1967
DEN HAAG In ons land zullen straks geen woonwagenkampen meer be
staan. Het worden allemaal centra, over een jaar of drie een vijftigtal met elk
zeventig staanplaatsen, uitsluitend bestemd voor vergunninghouders. Een ver
gunning wordt alleen gegeven aan iemand die woonwagenbewoner van oor
sprong is.
Dit is de regeling die gisteren door de Tweede Kamer met overgrote meer
derheid van stemmen is aangenomen. De nieuwe Woonwagenwet werd goed
gekeurd met alleen de pacifisten, de Boerenpartij en D '66 (met uitzondering
van dr. Imkamp) tegen.
Een tegenvoorstel om iedere behoorlijke
woonwagen een vergunning te geven,
werd verworpen. Dit was afkomstig
van D '66-er drs. Visser en de pacifist
dr. Van der Lek. Ht kreeg alleen de
steun van deze beide fracties van de
Boeren, de S.G.P., de G.V.P.-er Jonge
ling en van de socialisten drs. Van den
Doel en drs. Van Thijn.
Minister mej. dr. Klompé had het „in
hoge mate" ontraden, omdat het tegen
de geest van de wet indruiste.
Daarin had zij ook wel gelijk, want
het gaat er in de Woonwagenwet om
dat op den duur na één generatie
of langer, zei zij - de woonwagenbewo
ner uit de samenleving verdwijnt. De
minister legde uit dat de regeling voor
al de bevordering van het maatschap
pelijk welzijn van de woonwagenbewo
ners beoogt en dat er een wet voor no
dig is om te garanderen dat dit werk
voor deze „achtergelaten groep" ge
beurt.
Deze wordt op die manier „in vrij
heid naar de sedentaire status ge
bracht", zoals dr. Klompé het uitdruk
te, wat wil zeggen dat de woonwagen
bewoners in de toekomst nog eens in
een gewoon huis komen te wonen. Zij
betoogde dat het toch niet aangaat heel
Nederland maar de gelegenheid te ge
ven in een woonwagen te gaan zitten.
De liberaal Vonhoff sprak zelfs over
een „inferieure woonvorm" en hij
vond het niet wenselijk dat deze wordt
uitgebreid.
Er komt een inspectie die erop toe
ziet dat de centra, die door de gemeen
ten worden beheerd .voldoende accom
modatie bieden. Een voorstel van het
duo Van der Lek-Visser om voor iede
re staanplaats een aansluiting voor wa
ter en elektriciteit alsmede een toilet
voor te schrijven, werd verworpen.
De kostenverdeling tussen rijk en ge
meenten zal minister Klompé op aan
dringen van de socialist mr. Daams
nog nader bekijken. Zij beloofde ook
dat een vertegenwoordiging van de
Bond van woonwagenbewoners een
plaats in de commissie van advies zal
krijgen.
Verder verzachtte zij de wat al te
stringente regeling voor het verwerven
van een staanplaats op een centrum.
Degene die tevoren reserveert, zal
naar gelang de ruimte die beschikbaar
van een plaats verzekerd kunnen zijn.
De nieuw wet geldt voornamelijk
voor de traditionele woonwagenbewo
ners, reizigers genaamd, van wie ove
rigens al meer dan zestig procent niet
meer regelmatig rondtrekt. Vrijwel
iedereen beschikt over een auto, waar
mee hij zijn handeltje of zijn bedrijfje
uitoefent. De weg- en dijkwerkers, die
voor hun werk in woonwagens moeten
huizen, komen nooit in dergelijke cen
tra als de wet bedoelt.
Dan zijn er nog de zogenaamde „bur
gers", dat zijn de mensen, die tengevol
ge van de woningnood of door andere
sociale omstandigheden tot het woon
wagenleven zijn gekomen. Volgens mi
nister Klompé zullen de gemeenten
voor deze groep moeten zorgen.
In Brabant en Gelderland is voor de
woonwagenbewoner al een goed begin
gemaakt met de aanleg en inrichting
van de centra, zei minister Klompé.
Deze zullen over het algemeen ook wor
den voorzien van opslagplaatsen zodat
de bewoners er hun sloop- en schroot-
bedrijfjes kunnen uitoefenen. Daarvoor
komt ook een regeling, die noodzake
lijk is „voor de orde en de netheid",
zei dr. Klompé.
De Tweede Kamer kreeg ook de
verzekering dat met de minister van
Justitie overleg zal worden gepleegd
over het optreden van Justitie en poli
tie tegenover de woonwagenbewoners.
De klachten en teleurstellende ervarin
gen uit het verleden op dit gebied zou
dr. Klompé aan minister Polak voor
leggen. Zij zal met hem bespreken
hoe er verbetering in kan komen.
ADVERTENTIE
Stoer en modieus is dit
warmgevoerde winterjack.
De sterke stof is van
en
creëerde het model.
DEN HAAG Minister Roolvink (So
ciale Zaken en Volksgezondheid) heeft
er in beginsel geen bezwaar tegen om
de trekkers van AOW en AWW een va
kantietoeslag te geven. Het geld hier
voor zou moeten worden gereserveerd
door toekomstige verhogingen van de
uitkeringen gedeeltelijk vast te houden
tot de vakantietijd. Oud-minister Veld
kamp heeft altijd bezwaar gehad tegen
zo'n vakantietoeslag.
De Jeugdspaarwet zal, zo blijkt uit
de begroting van Sociale Zaken, wor
den gewijzigd. Getrouwde jeugdspaar-
ders zouden, als ze netjes drie jaar hun
geld hebben gespaard, een premie kun
nen krijgen bij aankoop van een eigen
huis. De minister voelt er verder niets
voor alleen voor huisartsen een pen
sioenregeling te ontwerpen.
DEN HAAG De Tweede Kamer
heeft gistermiddag zonder debat en zon
der hoofdelijke stemming een wijziging
van de Huurwet aanvaard. Hierin
wordt bepaald dat mensen die na 1
oktober in de gebieden met een vrij
huurbeleid een huis betrekken, hier niet
zonder meer door hun huisbaas kunnen
worden uitgezet. Huurders, die voor 1
oktober in hun huis zaten, hadden die
bescherming al.
De Kamer heeft verder de beide mo
ties verworpen die in de openbare com
missievergadering over de ruimtelijke
ordening op tafel waren gelegd. De
commissie had al besloten om de Ka
mer te adviseren ze niet aan te nemen.
De eerste motie, van de PSP'er drs.
H. Wiebenga, vroeg om een ontwikke
lingsplan voor het noorden.
De voorzitter van de Tweede Kamer,
mr. F. J. F. M. van Thiel, zal minis
ter Beernink (Binnenlandse Zaken)
vragen het tweede en derde deel van
het rapport van de commissie-Ensche-
de over de gebeurtenissen in Amster
dam vorig jaar tijdig te publiceren.
Mej. mr. A. Goudsmit (D'66) had daar
gistermiddag in de Tweede Kamer om
gevraagd. Als de rapporten tijdig wor
den gepubliceerd, kunnen ze worden be
handeld bij de begroting van Binnen
landse Zaken.
ADVERTENTIE
DEN HAAG. Zijn de publikaties
over de Haagse public relations-advi-
seur, de heer B. Korsten, de juiste
weergave van de gang van zaken, zo
vraagt het Tweede-Kamerlid mr. G. A.
A. M. Boot (KVP) schriftelijk aan pre
mier De Jong. Het Kamerlid wil ver
der weten wat voor werk door niet-
ambtelijke functionarissen dus ook
door de heer Korsten wordt gedaan
op het terrein van de voorlichting.
Is het verder juist, zó vraagt mr.
Boot, dat de regering wil komen tot
een doeltreffender organisatie van de
voorlichting? Is het in elk geval niet
wenselijk dat, mede uit een oogpunt
van doelmatigheid, wordt bekeken of
het mogelijk is om de vaak omvangrij
ke departementale voorlichtingsdienst
te coördineren? De heer Boot zou
graag spoedig het resultaat van zo'n
eventuele reorganisatie willen horen.
De heer Korsten heeft intussen al
aan minister Den Toom (Defensie) ge
vraagd om zijn contract niet te verlen
gen. Dit contract loopt op 1 oktober af,
dus voor de terugkeer van premier De
Jong van vakantie. De andere contrac
ten, die de heer Korsten met ministers
heeft, lopen door zolang premier De
Jong niet terug is.
OSS De directie van 's rijks belas
tingen in Breda heeft kapelaan Van He-
del in Oss zijn belastingschuld van
1650.50 kwijtgescholden. Op zijn beurt
heeft de kapelaan een resterende belas
tingschuld van driehonderd gulden in
middels betaald. Hij had tot vandaag
de tijd gekregen deze schuld te voldoen
op straffe van verkoop van zijn meu
bilair.
Hiermee is een eind gekomen aan de
moeilijkheden die kapelaan van Hedel
zich op de hals had gehaald door aan
vankelijk te weigeren de loonbelasting
te betalen, die hij verschuldigd was,
nadat hij beatbandjes voor teenerclubs
had laten optreden.
ROTTERDAM Over enige dagen
start in Rotterdam een proef die voor
de PTT een belangrijke stap betekent
naar de tot standkoming van een auto
matisch ;mobilofoonnet. Veertig Rotter
damse mobilofoon-abonnees gaan de ko
mende zes maanden voor de PTT als
proefkonijn fungeren. Hun ervaringen
kunnen van groot belang zijn bij de uit
voering van het kostbare project, dat
naar schatting over twee a drie jaar
moet leiden tot een volledig geautomati
seerd landelijk mobilofoonnet.
Men hoopt dat dftor de invoering van
het automatische mobilofoonnet de ver
bindingen aanzienlijk sneller tot stand
kunnen worden gebracht.
Een mobilofoon, geplaatst in een auto
of een vaartuig, biedt de mogelijkheid
gesprekken te voeren met elke willekeu
rige telefoonabonnee. Tot nu toe komen
deze gesprekken nog tot stand via de
tussenkomst van een telefoniste.
AMSTERDAM De boekhouder .J
E„ die enige jaren geleden tot een for
se gevangenisstraf werd veroordeeld
wegens verduistering van ruim 800.000
gulden bij de Amsterdamse Bank, is
opnieuw gearresteerd. Nu wordt hij er
van beschuldigd een firma in automa
teriaal voor enige duizenden guldens
te hebben benadeeld.
Hoe groot precies de schade is die
het bedrijf heeft opgelopen, is nog niet
bekend. De fraude werd ontdekt door
iemand die de boekhouder tijdens diens
vakantie verving.
De nieuwe ambassadeur van Tsjecho-
Slowakije in Den Haag, de "heer Josef
Pospisil, is gisteren in ons land aange
komen. Hij volgt dr. Ladislav Zilka op.
ADVERTENTIE
Vervaardigd met de beroemde
tapijt-computer Sterk, veer
krachtig. kleurecht Gemak
kelijk in onderhoud. (390 cm)
v.a.
PER METER2
RENNES Een administratieve
rechtbank in de Franse stad Rennes
(Bretagne) heeft de directeur van een
middelbare school in het ongelijk ge
steld, die een jongen van school had
gestuurd omdat deze weigerde zijn
haar te laten knippen. De vader had
beroep aangetekend tegen deze maat
regel, die hij „strijdig met de indivi
duele vrijheid van de mens" vond. De
rechtbank oordeelde dat „het dragen
van lang haar op school geen buitenge
woon ernstig feit is dat uitsluiting wet
tigt".
ROTTERDAM De Amerikaanse oliemaatschappij Esso heeft gisteren aan
vier Europese scheepswerven opdracht gegeven voor de bouw van nog eens zeven
tankers van 240.000 ton.
Vorige maand bestelde dit concern al vijf schepen van deze grootte. De twaalf
tankers vertegenwoordigen bij elkaar 2,88 miljoen ton, wat byna driemaal de om
vang is van de vloot van Shell Tankers, de grootste rederij van ons land. Het is
de grootste order, die de Esso ooit in Europa plaatste. Er is een bedrag mee ge-
moeid van ongeveer achthonderd miljoen gulden.
ADVERTENTIE
EMMEN. „Het optreden van de
economische controledienst is voor een
rechtstaat ronduit beschamend geweest.
Het in beslag nemen van notulen van
vergaderingen en bescheiden van or
ganisaties gebeurt misschien in een po
litiestaat achter het IJzeren Gordijn,
maar hoort in een rechtstaat niet voor
te komen".
Met deze woorden deed de heer E.
van Tellingen, voorzitter van de Chris
telijke bond van patroons in de meubi
leringsindustrie, een aanval op de
ECD. Hij heeft opdracht gegeven geen
bescheiden van de centrale cartotheek
voor de woninginrichting af te geven,
zijnde in strijd met het fatsoenlijk bur
gerlijk verkeer in een democratische
staat.
De controledienst heeft in het voor
jaar een onderzoek ingesteld naar de
boycot van de winkeliers tegen fabri
kanten die ook leveren aan organisaties
die aan hun leden kortingen geven. Er
is al eens eerder geprotesteerd tegen
het optreden van de economische con
troledienst. De regering heeft toen in
antwoord op vragen van het Tweede-
Kamerlid P. Voogd nog eens gewezen
op de bevoegdheden van de dienst. De
rechter zal later moeten uitmaken of
het optreden rechtmatig is of niet, al
dus de regering.
De heer Van Tellingen echter meent
dat „het drama" een gevolg is van de
heersende bureaucratie en levensge
vaarlijk voor het vrije ondernemer
schap.- De strijd van de patroons tegen
de kortingszaken noemde hij overigens
rechtmatig. De consument wordt als
regel „beduveld" door deze organisa
ties, meende hij.
LIMBURG Een Duitse tankauto
geladen met bijtende vloeistof is op de
verkeersweg Keulen-Frankfort bij Nie-
derbrechen in botsing gekomen met een
Nederlandse vrachtwagen, waardoor
het verkeer zes uur gestremd werd.
Naar de politie meedeelde, moest de
bestuurder van de tankauto in dichte
mist plotseling remmen waardoor zijn
wagen ging slingeren en tegen de Ne
derlandse auto reed. De tankwagen sloeg
om en 600 tot 800 liter bijtende vloei
stof vloeide over het wegdek. De be
stuurder van de tankauto werd ernstig
gewond.
De werf van Verolme, die in augus
tus de contracten voor de bouw van
twee van deze tankers verwierf, kreeg
er gisteren één bjj. De Britse werven
Harland Wolff en Swan Hunter en de
Odense Steal Shipyard in Denemarken
zullen elk twee van deze reuzen bou
wen. Bjj de werf van A. G. Weser in
West-Duitsland wefden vorige maand
al drie 240.000-tonneers besteld.
De schepen zullen een lengte krijgen
van 335 meter, een breedte van bijna 52
meter en een diepgang van negentien
meter (Arco voet). Zij zullen worden
voortgestuwd door één schroef. De be-
drijfssnelheid wordt vijftien mijl.
Opmerkelijk is dat de Japanse
scheepsbouwindustrie er niet in is ge
slaagd ook maar een enkel schip van
deze gigantische ppdracht te verwerven.
Dit moet voor een belangrijk deel wor
den toegeschreven aan de lange lever
tijden, waarmee de Japanse werven op
het ogenblikdcampen.
Alle twaalf schepen moeten al in 1970
in de vaart zijn. Zij zullen worden inge
zet voor het vervoer van ruwe olie van
de Perzische Golf naar West-Europa.
De Nederlandse Dok- en Scheeps
maatschappij (N.D.S.M.) te Amsterdam
ontving gisteren van de Deense rederij
A. P. Moller te Kopenhagen een op
dracht voor de bouw van een 210.000
tons schip. De bouwprijs bedraagt vijf
tig miljoen gulden. Het schip moet in
het tweede kwartaal van 1969 worden
opgeleverd. Het wordt een zusterschip
van de drie tankers die de werf voor de
Shell moet bouwen.
Het werk aan de vaargeul in zee om
de Rotterdamse haven toegankelijk te
maken voor schepen van meer dan
tweehonderdduizend ton, is door de
grote bestelling van Esso onder extra
hoge druk gezet.
Volgens de werkplannen van Rijks
waterstaat zou de geul in 1970 gereed
zijn voor schepen met een diepgang van
62 voet, voldoende om de nieuwe tan
kers van Esso te kunnen ontvangen.
De eerste tankers komen echter al in
1969 in de vaart. De diepgang van de
geul wordt dan geacht te zijn tussen 57
en zestig voet. Binnenlopen met deze
tankers is dan alleen mogelijk wanneer
zij gedeeltelijk afgeladen zijn.
Er zijn al besprekingen op gang met
Rijkswaterstaat om te trachten de vaar
geul voor de halve breedte één jaar
voor de oplevering al een diepgang van
62 voet te geven. De totale breedte van
de vaargeul zal variërend van zeshon
derd tot duizend meter.
Op het ogenblik heeft het werk aan
de geul een diepgang van 52 voet be
reikt.
ADVERTENTIE
UTRECHT De fopspeen wordt hip.
Vroeger verguisd, langzaam maar ze
ker weer bemind. De fabrikanten sab
belen er weer een bescheiden winst uit,
sinds het publiek meer om fopspenen
vraagt. Het enthousiasme voor fopspe
nen blijkt in de Utrechtse Julianahal,
waar begin deze week de vakbeurs Het
Kind haar poorten opende.
Temidden van navelbandjes en met
roosjes beschilderde kinderpo's liggen
hier de honderden ronde en ovale, kor
te en langwerpige fopspenen op hun
toekomstige consumenten te wachten.
„De onwetende winkelier haalt er
nog steeds zijn neus voor op", zegt de
verkoper verontwaardigd. „Waarom?"
„Vroeger waren fopspenen onhy
giënische attributen. Nu wordt er een
plastic stofkapje bijgeleverd. Reuze
handig. Wij verkopen op 't ogenblik ten
minste tweeduizend fopspenen per
jaar."
Hij wordt bijna lyrisch als hij 'n anti-
hik-speen uit zijn voorraad haalt: „Me-V
neer, dit is het einde op spenengebied."
Er komen geen drommen belangstel
lenden naar de Julianahal. De beurs is
in de eerste plaats ingericht voor win
keliers. Vervolgens is het „gewone" pu
bliek van harte welkom. De eerste
dag van de beurs, maandag, kwamen
er 1642 mensen kijken naar alles, waar
mee baby's in weelde kunnen worden
gebed. Ingewijden zeggen Het loopt
lekker.
In een van de stands is een appetij
telijke Eva dolgelukkig een nieuw soort
luier te kunnen demonstreren. Zij ver
telt op welke geheimzinnige wijze het
plasje van de baby in deze luier wordt
veranderd in een gelei-achtige massa.
Het plasje komt uit een fles. die naast
haar staat. Het is water, zegt zij. „Lui
er slorpt op en zwelt" is haar slogan.
Temidden van de 180 firma's, die zo'n
tienduizend vierkante meter hal met
hun stands in beslag nemen, staat een
verkoper ongegeneerd 'n blote zeer aan
trekkelijke, juffrouw te strelen. „Zij
weegt maar tien kilo", zegt de man en
hij knijpt haar fijntjes in het dijbeen.
Tien kilo plastic met een niet van echt
te onderscheiden huid: Etalagepoppen,
die in -alle standen kunnen worden ge
bogen.
Voor achthonderd gulden kan men
haar op de kop tikken. „De warenhui
zen zijn er gek op. Een warenhuis in
Eindhoven heeft er gisteren 250 ge
kocht", zegt de verkoper. Hij zegt ook:
„Ze zien er nu erg aantrekkelijk uit,
met die vormen en zo. Maar over tien
jaar is het hele modellenpak weer ver
ouderd. Minder of meer buste, een
smallere of wijdere taille is dan weer
mode. Kunnen we weer opnieuw begin
nen."
Meer in de kindersfeer is het „pik-
band": Een meters lange smalle plak-
strook, die onder een verraderlijk laag
je schuimplastic kleine, gemeen steken
de pinnen verbergt. „Mensen die in
flats wonen kunnen dit op de rand van
hun balkon plakken. De kinderen laten
het dan wel uit hun hoofd om over het
balkon te klimmen met het risico naar
beneden te vallen", meent de aan-de-
man-brenger. „Het is misschien ietwat
Spartaans, maar het succes is verze
kerd", meent hij.
Het kind is koning. Misschien wel
keizer. Dat blijkt duidelijk op deze
beurs, waar voor tweelingen luxueus
uitgevoerde lits-jumeaux in empirestijl
staan te wachten, waar kinderbedjes
staan, waarvan de leek zegt: Ze lijken
wel gek om zo iets moois in handen
van kinderen te geven.
Nog niet eens een volle week was
nodig om in de internationale
scheepsbouwwereld een bijna revo
lutionaire ontwikkeling teweeg te
brengen, waarvan niemand kon ver
moeden dat zij zich zo snel zou vol
trekken. De vijf dagen van vijande
lijkheden tussen Israël en de Arabi
sche landen zijn nl. voor de olie
maatschappijen een les geweest die
zij kennelijk maar eens willen leren.
Ongetwijfeld hadden zij ook lering
getrokken uit de situatie die in 1956
door de stremming van het Suezka
naal ontstond.
Over de hele wereld hebben de
scheepsbouwers als gevolg daarvan
jarenlang plezier gehad van de be
stellingen van steeds grotere tan
kers. Toen werd nog gelet op een
tonnemaat die de mogelijkheden
van het Suezkanaal niet overschreed.
Dit standpunt is nu wel helemaal
verlaten.
De oliemaatschappijen stellen zich
erop in zich los te maken van de
band met het Suezkanaal, waarbij
zij worden geholpen door de onaf
hankelijke reders.
In de eerste weken na het uitbre
ken van de vijandelijkheden in be
gin juni was het nog stil. Toen wa
ren er alleen nog berichten over de
omvangrijke manier waarop de olie
maatschappijen schepen voor lange
tijd gingen huren.
Daarna brak in steeds sneller tem
po de stroom los van bestellingen
van tankers van tweehonderddui
zend ton en meer. In Japan en acht
Europese landen zijn nu 118 van de
ze giganten met een draagvermogen
van circa 25 miljoen ton besteld. De
ze hoeveelheid tonnage komt neer op
een kwart van de huidige omvang
van de hele wereldvloot aan tan
kers.
Het opmerkelijke verschil van de
ze situatie is dat nagenoeg de helft
van de nieuwe opdrachten in nog
geen drie maanden werd geplaatst.
Sinds 1 juli werden 56 van deze or
ders genoteerd. Daarbij is het ook
opvallend dat de Europese werven
zo ruim zijn bedeeld. Van de 118
mammoeten zijn er 65 in Japan en
53 in Europa terechtgekomen. In Eu
ropa viel deze verdeling uit: Frank
rijk 11, Zweden 10, West-Duitsland
9, Nederland 8, Groot-Brittannië 5,
Denemarken 5, Noorwegen 3 en
Zuidslavië (Triëst) 2.
Al deze schepen moeten in de ko
mende twee tot drie jaar worden op
geleverd. Van deze indrukwekkende
vloot werden 52 schepen rechtstreeks
besteld door de grote oliemaatschap
pijen Shell, Esso, B.P., Texaco en
Mobiloil. Het is wel zeker dat de on
afhankelijke scheepvaartmaatschap
pijen die zulke schepen gaan aan
schaffen al afspraken hebben met
de oliemaatschappijen voor 'n lang
durig contract. In vele gevallen komt
de periode ervan overeen met de
tijd waarin het schip wordt afge
schreven.
Naast de 118 mammoeten zijn nog
tankers van kleinere afmetingen in
aanbouw en bestelling. Dit wil zeg
gen dat de wereldvloot in de volgen
de drie jaar met bijna veertig mil
joen ton zal gaan toenemen.
Men zou de vraag kunnen stellen
wat dan wel de toekomst wordt: Hoe
veel kan de markt opnemen onder
normale omstandigheden als het
Suezkanaal weer ter beschikking
staat?
Het antwoord luidt wellicht: De
oliemaatschappijen zullen de zeker
heid van een omweg van zevendui
zend kilometer verkiezen boven een
kort maar riskant kanaal van maar
160 kilometer lengte.
Een Amerikaanse scheepsmake
laar heeft trouwens al de voorspel
ling gedaan dat de oliemaatschap
pijen het omstreeks 1970-'71 zonder
het Suezkanaal zouden kunnen stel
len. Hij acht de kans groot dat voor
hen het Suezkanaal voortaan de 2e
verkeersroute zal blijven na het ver
voer via Kaap de Godo Hoop.
Dit betekent dan dat de vervoer
kosten drastisch moeten worden ver
laagd. Dit blijkt mogelijk met ge
bruikmaking van de mammoettan
kers. Men heeft berekend dat de ex
ploitatiekosten van een tanker van
80.000 ton van de Perzische Golf via
het Suezkanaal naar West-Europa
neerkomen op een vervoerprijs van
ongeveer f 13,75 per ton olie. Als 'n
tanker van 200.000 ton of meer de
zelfde begin- en eindpunten verbindt
langs Kaap de Goede Hoop daalt dit
bedrag tot circa f 9,05.
Wie in de tankvaart over vijftien
jaar geleden spreekt, duikt zo onge
veer in het grijze verleden. Toen
noemde men een tankschip van der
tigduizend ton een supertanker. Vijf
jaar later bestonden nog niet eens
tankers van vijftigduizend ton. Bij
de toen volgende enerverende gang
van zaken moet evenwel niet wor
den vergeten dat de voortschrijden
de techniek de vervulling van de on
getwijfeld grootscheepse wensen van
de oliemaatschappijen mogelijk ge
maakt heeft.