Woonwagens zijn tot verdwijnen gedoemd Marathon Esso bestelt weer zeven reuzentankers in Europa ANTI-FLODDER PRO 5*u' Voor het kind blijkt niets mooi genoeg I Proef voor automatisch I mobilofoonnet INYLON Tweede Kamer nam nieuwe wet aan: Over paar jaar alleen nog vijftig centra voor vergunninghouders menko l&denka KIESPIJN? WITTE KRUIS Kapelaan schuld aan belasting kwijtgescholden Ook Verolme deelt mee in opdracht Weer tankauto gekanteld Suezkanaal heeit straks voor nieuwe olievloot afgedaan TOEZICHT OVERLEG ROOLVINK WIL: „Vakantietoeslag" bij AOW en AWW door verhogingen in te houden Tweede Kamer geeft fiat aan wijziging van Huurwet Rapport Enschede Wèg pijn...-' fijn;vC>\ Als u poeders kiest! VRAGEN IN KAMER OVER KWESTIE B. KORSTEN Boekhouder pleegde voor tweede maal fraude EEN KEIJZER TAPIJT Lang haar mag in Rennes Strijd de goede strijd met Sturka: voor de goede mode, goed gemaakt van goede stoffen. SCHERPE AANVAL OP ECONOMISCHE CONTROLEDIENST JAPAN NIET VAARGEUL U zag het op TV 111 Koop vandaag nog wïInrJq "I. fg f eenVIlBudzeem v.a. f 3.95 9^spons Kijkje op Utrechtse vakbeurs Anti-hik-speen Nieuw soort luier Ook lits-jumeaux LOS MAKEN OPMERKELIJK VEERTIG MILJOEN KOSTEN DRUKKEN WOENSDAG 27 SEPTEMBER 1967 DEN HAAG In ons land zullen straks geen woonwagenkampen meer be staan. Het worden allemaal centra, over een jaar of drie een vijftigtal met elk zeventig staanplaatsen, uitsluitend bestemd voor vergunninghouders. Een ver gunning wordt alleen gegeven aan iemand die woonwagenbewoner van oor sprong is. Dit is de regeling die gisteren door de Tweede Kamer met overgrote meer derheid van stemmen is aangenomen. De nieuwe Woonwagenwet werd goed gekeurd met alleen de pacifisten, de Boerenpartij en D '66 (met uitzondering van dr. Imkamp) tegen. Een tegenvoorstel om iedere behoorlijke woonwagen een vergunning te geven, werd verworpen. Dit was afkomstig van D '66-er drs. Visser en de pacifist dr. Van der Lek. Ht kreeg alleen de steun van deze beide fracties van de Boeren, de S.G.P., de G.V.P.-er Jonge ling en van de socialisten drs. Van den Doel en drs. Van Thijn. Minister mej. dr. Klompé had het „in hoge mate" ontraden, omdat het tegen de geest van de wet indruiste. Daarin had zij ook wel gelijk, want het gaat er in de Woonwagenwet om dat op den duur na één generatie of langer, zei zij - de woonwagenbewo ner uit de samenleving verdwijnt. De minister legde uit dat de regeling voor al de bevordering van het maatschap pelijk welzijn van de woonwagenbewo ners beoogt en dat er een wet voor no dig is om te garanderen dat dit werk voor deze „achtergelaten groep" ge beurt. Deze wordt op die manier „in vrij heid naar de sedentaire status ge bracht", zoals dr. Klompé het uitdruk te, wat wil zeggen dat de woonwagen bewoners in de toekomst nog eens in een gewoon huis komen te wonen. Zij betoogde dat het toch niet aangaat heel Nederland maar de gelegenheid te ge ven in een woonwagen te gaan zitten. De liberaal Vonhoff sprak zelfs over een „inferieure woonvorm" en hij vond het niet wenselijk dat deze wordt uitgebreid. Er komt een inspectie die erop toe ziet dat de centra, die door de gemeen ten worden beheerd .voldoende accom modatie bieden. Een voorstel van het duo Van der Lek-Visser om voor iede re staanplaats een aansluiting voor wa ter en elektriciteit alsmede een toilet voor te schrijven, werd verworpen. De kostenverdeling tussen rijk en ge meenten zal minister Klompé op aan dringen van de socialist mr. Daams nog nader bekijken. Zij beloofde ook dat een vertegenwoordiging van de Bond van woonwagenbewoners een plaats in de commissie van advies zal krijgen. Verder verzachtte zij de wat al te stringente regeling voor het verwerven van een staanplaats op een centrum. Degene die tevoren reserveert, zal naar gelang de ruimte die beschikbaar van een plaats verzekerd kunnen zijn. De nieuw wet geldt voornamelijk voor de traditionele woonwagenbewo ners, reizigers genaamd, van wie ove rigens al meer dan zestig procent niet meer regelmatig rondtrekt. Vrijwel iedereen beschikt over een auto, waar mee hij zijn handeltje of zijn bedrijfje uitoefent. De weg- en dijkwerkers, die voor hun werk in woonwagens moeten huizen, komen nooit in dergelijke cen tra als de wet bedoelt. Dan zijn er nog de zogenaamde „bur gers", dat zijn de mensen, die tengevol ge van de woningnood of door andere sociale omstandigheden tot het woon wagenleven zijn gekomen. Volgens mi nister Klompé zullen de gemeenten voor deze groep moeten zorgen. In Brabant en Gelderland is voor de woonwagenbewoner al een goed begin gemaakt met de aanleg en inrichting van de centra, zei minister Klompé. Deze zullen over het algemeen ook wor den voorzien van opslagplaatsen zodat de bewoners er hun sloop- en schroot- bedrijfjes kunnen uitoefenen. Daarvoor komt ook een regeling, die noodzake lijk is „voor de orde en de netheid", zei dr. Klompé. De Tweede Kamer kreeg ook de verzekering dat met de minister van Justitie overleg zal worden gepleegd over het optreden van Justitie en poli tie tegenover de woonwagenbewoners. De klachten en teleurstellende ervarin gen uit het verleden op dit gebied zou dr. Klompé aan minister Polak voor leggen. Zij zal met hem bespreken hoe er verbetering in kan komen. ADVERTENTIE Stoer en modieus is dit warmgevoerde winterjack. De sterke stof is van en creëerde het model. DEN HAAG Minister Roolvink (So ciale Zaken en Volksgezondheid) heeft er in beginsel geen bezwaar tegen om de trekkers van AOW en AWW een va kantietoeslag te geven. Het geld hier voor zou moeten worden gereserveerd door toekomstige verhogingen van de uitkeringen gedeeltelijk vast te houden tot de vakantietijd. Oud-minister Veld kamp heeft altijd bezwaar gehad tegen zo'n vakantietoeslag. De Jeugdspaarwet zal, zo blijkt uit de begroting van Sociale Zaken, wor den gewijzigd. Getrouwde jeugdspaar- ders zouden, als ze netjes drie jaar hun geld hebben gespaard, een premie kun nen krijgen bij aankoop van een eigen huis. De minister voelt er verder niets voor alleen voor huisartsen een pen sioenregeling te ontwerpen. DEN HAAG De Tweede Kamer heeft gistermiddag zonder debat en zon der hoofdelijke stemming een wijziging van de Huurwet aanvaard. Hierin wordt bepaald dat mensen die na 1 oktober in de gebieden met een vrij huurbeleid een huis betrekken, hier niet zonder meer door hun huisbaas kunnen worden uitgezet. Huurders, die voor 1 oktober in hun huis zaten, hadden die bescherming al. De Kamer heeft verder de beide mo ties verworpen die in de openbare com missievergadering over de ruimtelijke ordening op tafel waren gelegd. De commissie had al besloten om de Ka mer te adviseren ze niet aan te nemen. De eerste motie, van de PSP'er drs. H. Wiebenga, vroeg om een ontwikke lingsplan voor het noorden. De voorzitter van de Tweede Kamer, mr. F. J. F. M. van Thiel, zal minis ter Beernink (Binnenlandse Zaken) vragen het tweede en derde deel van het rapport van de commissie-Ensche- de over de gebeurtenissen in Amster dam vorig jaar tijdig te publiceren. Mej. mr. A. Goudsmit (D'66) had daar gistermiddag in de Tweede Kamer om gevraagd. Als de rapporten tijdig wor den gepubliceerd, kunnen ze worden be handeld bij de begroting van Binnen landse Zaken. ADVERTENTIE DEN HAAG. Zijn de publikaties over de Haagse public relations-advi- seur, de heer B. Korsten, de juiste weergave van de gang van zaken, zo vraagt het Tweede-Kamerlid mr. G. A. A. M. Boot (KVP) schriftelijk aan pre mier De Jong. Het Kamerlid wil ver der weten wat voor werk door niet- ambtelijke functionarissen dus ook door de heer Korsten wordt gedaan op het terrein van de voorlichting. Is het verder juist, zó vraagt mr. Boot, dat de regering wil komen tot een doeltreffender organisatie van de voorlichting? Is het in elk geval niet wenselijk dat, mede uit een oogpunt van doelmatigheid, wordt bekeken of het mogelijk is om de vaak omvangrij ke departementale voorlichtingsdienst te coördineren? De heer Boot zou graag spoedig het resultaat van zo'n eventuele reorganisatie willen horen. De heer Korsten heeft intussen al aan minister Den Toom (Defensie) ge vraagd om zijn contract niet te verlen gen. Dit contract loopt op 1 oktober af, dus voor de terugkeer van premier De Jong van vakantie. De andere contrac ten, die de heer Korsten met ministers heeft, lopen door zolang premier De Jong niet terug is. OSS De directie van 's rijks belas tingen in Breda heeft kapelaan Van He- del in Oss zijn belastingschuld van 1650.50 kwijtgescholden. Op zijn beurt heeft de kapelaan een resterende belas tingschuld van driehonderd gulden in middels betaald. Hij had tot vandaag de tijd gekregen deze schuld te voldoen op straffe van verkoop van zijn meu bilair. Hiermee is een eind gekomen aan de moeilijkheden die kapelaan van Hedel zich op de hals had gehaald door aan vankelijk te weigeren de loonbelasting te betalen, die hij verschuldigd was, nadat hij beatbandjes voor teenerclubs had laten optreden. ROTTERDAM Over enige dagen start in Rotterdam een proef die voor de PTT een belangrijke stap betekent naar de tot standkoming van een auto matisch ;mobilofoonnet. Veertig Rotter damse mobilofoon-abonnees gaan de ko mende zes maanden voor de PTT als proefkonijn fungeren. Hun ervaringen kunnen van groot belang zijn bij de uit voering van het kostbare project, dat naar schatting over twee a drie jaar moet leiden tot een volledig geautomati seerd landelijk mobilofoonnet. Men hoopt dat dftor de invoering van het automatische mobilofoonnet de ver bindingen aanzienlijk sneller tot stand kunnen worden gebracht. Een mobilofoon, geplaatst in een auto of een vaartuig, biedt de mogelijkheid gesprekken te voeren met elke willekeu rige telefoonabonnee. Tot nu toe komen deze gesprekken nog tot stand via de tussenkomst van een telefoniste. AMSTERDAM De boekhouder .J E„ die enige jaren geleden tot een for se gevangenisstraf werd veroordeeld wegens verduistering van ruim 800.000 gulden bij de Amsterdamse Bank, is opnieuw gearresteerd. Nu wordt hij er van beschuldigd een firma in automa teriaal voor enige duizenden guldens te hebben benadeeld. Hoe groot precies de schade is die het bedrijf heeft opgelopen, is nog niet bekend. De fraude werd ontdekt door iemand die de boekhouder tijdens diens vakantie verving. De nieuwe ambassadeur van Tsjecho- Slowakije in Den Haag, de "heer Josef Pospisil, is gisteren in ons land aange komen. Hij volgt dr. Ladislav Zilka op. ADVERTENTIE Vervaardigd met de beroemde tapijt-computer Sterk, veer krachtig. kleurecht Gemak kelijk in onderhoud. (390 cm) v.a. PER METER2 RENNES Een administratieve rechtbank in de Franse stad Rennes (Bretagne) heeft de directeur van een middelbare school in het ongelijk ge steld, die een jongen van school had gestuurd omdat deze weigerde zijn haar te laten knippen. De vader had beroep aangetekend tegen deze maat regel, die hij „strijdig met de indivi duele vrijheid van de mens" vond. De rechtbank oordeelde dat „het dragen van lang haar op school geen buitenge woon ernstig feit is dat uitsluiting wet tigt". ROTTERDAM De Amerikaanse oliemaatschappij Esso heeft gisteren aan vier Europese scheepswerven opdracht gegeven voor de bouw van nog eens zeven tankers van 240.000 ton. Vorige maand bestelde dit concern al vijf schepen van deze grootte. De twaalf tankers vertegenwoordigen bij elkaar 2,88 miljoen ton, wat byna driemaal de om vang is van de vloot van Shell Tankers, de grootste rederij van ons land. Het is de grootste order, die de Esso ooit in Europa plaatste. Er is een bedrag mee ge- moeid van ongeveer achthonderd miljoen gulden. ADVERTENTIE EMMEN. „Het optreden van de economische controledienst is voor een rechtstaat ronduit beschamend geweest. Het in beslag nemen van notulen van vergaderingen en bescheiden van or ganisaties gebeurt misschien in een po litiestaat achter het IJzeren Gordijn, maar hoort in een rechtstaat niet voor te komen". Met deze woorden deed de heer E. van Tellingen, voorzitter van de Chris telijke bond van patroons in de meubi leringsindustrie, een aanval op de ECD. Hij heeft opdracht gegeven geen bescheiden van de centrale cartotheek voor de woninginrichting af te geven, zijnde in strijd met het fatsoenlijk bur gerlijk verkeer in een democratische staat. De controledienst heeft in het voor jaar een onderzoek ingesteld naar de boycot van de winkeliers tegen fabri kanten die ook leveren aan organisaties die aan hun leden kortingen geven. Er is al eens eerder geprotesteerd tegen het optreden van de economische con troledienst. De regering heeft toen in antwoord op vragen van het Tweede- Kamerlid P. Voogd nog eens gewezen op de bevoegdheden van de dienst. De rechter zal later moeten uitmaken of het optreden rechtmatig is of niet, al dus de regering. De heer Van Tellingen echter meent dat „het drama" een gevolg is van de heersende bureaucratie en levensge vaarlijk voor het vrije ondernemer schap.- De strijd van de patroons tegen de kortingszaken noemde hij overigens rechtmatig. De consument wordt als regel „beduveld" door deze organisa ties, meende hij. LIMBURG Een Duitse tankauto geladen met bijtende vloeistof is op de verkeersweg Keulen-Frankfort bij Nie- derbrechen in botsing gekomen met een Nederlandse vrachtwagen, waardoor het verkeer zes uur gestremd werd. Naar de politie meedeelde, moest de bestuurder van de tankauto in dichte mist plotseling remmen waardoor zijn wagen ging slingeren en tegen de Ne derlandse auto reed. De tankwagen sloeg om en 600 tot 800 liter bijtende vloei stof vloeide over het wegdek. De be stuurder van de tankauto werd ernstig gewond. De werf van Verolme, die in augus tus de contracten voor de bouw van twee van deze tankers verwierf, kreeg er gisteren één bjj. De Britse werven Harland Wolff en Swan Hunter en de Odense Steal Shipyard in Denemarken zullen elk twee van deze reuzen bou wen. Bjj de werf van A. G. Weser in West-Duitsland wefden vorige maand al drie 240.000-tonneers besteld. De schepen zullen een lengte krijgen van 335 meter, een breedte van bijna 52 meter en een diepgang van negentien meter (Arco voet). Zij zullen worden voortgestuwd door één schroef. De be- drijfssnelheid wordt vijftien mijl. Opmerkelijk is dat de Japanse scheepsbouwindustrie er niet in is ge slaagd ook maar een enkel schip van deze gigantische ppdracht te verwerven. Dit moet voor een belangrijk deel wor den toegeschreven aan de lange lever tijden, waarmee de Japanse werven op het ogenblikdcampen. Alle twaalf schepen moeten al in 1970 in de vaart zijn. Zij zullen worden inge zet voor het vervoer van ruwe olie van de Perzische Golf naar West-Europa. De Nederlandse Dok- en Scheeps maatschappij (N.D.S.M.) te Amsterdam ontving gisteren van de Deense rederij A. P. Moller te Kopenhagen een op dracht voor de bouw van een 210.000 tons schip. De bouwprijs bedraagt vijf tig miljoen gulden. Het schip moet in het tweede kwartaal van 1969 worden opgeleverd. Het wordt een zusterschip van de drie tankers die de werf voor de Shell moet bouwen. Het werk aan de vaargeul in zee om de Rotterdamse haven toegankelijk te maken voor schepen van meer dan tweehonderdduizend ton, is door de grote bestelling van Esso onder extra hoge druk gezet. Volgens de werkplannen van Rijks waterstaat zou de geul in 1970 gereed zijn voor schepen met een diepgang van 62 voet, voldoende om de nieuwe tan kers van Esso te kunnen ontvangen. De eerste tankers komen echter al in 1969 in de vaart. De diepgang van de geul wordt dan geacht te zijn tussen 57 en zestig voet. Binnenlopen met deze tankers is dan alleen mogelijk wanneer zij gedeeltelijk afgeladen zijn. Er zijn al besprekingen op gang met Rijkswaterstaat om te trachten de vaar geul voor de halve breedte één jaar voor de oplevering al een diepgang van 62 voet te geven. De totale breedte van de vaargeul zal variërend van zeshon derd tot duizend meter. Op het ogenblik heeft het werk aan de geul een diepgang van 52 voet be reikt. ADVERTENTIE UTRECHT De fopspeen wordt hip. Vroeger verguisd, langzaam maar ze ker weer bemind. De fabrikanten sab belen er weer een bescheiden winst uit, sinds het publiek meer om fopspenen vraagt. Het enthousiasme voor fopspe nen blijkt in de Utrechtse Julianahal, waar begin deze week de vakbeurs Het Kind haar poorten opende. Temidden van navelbandjes en met roosjes beschilderde kinderpo's liggen hier de honderden ronde en ovale, kor te en langwerpige fopspenen op hun toekomstige consumenten te wachten. „De onwetende winkelier haalt er nog steeds zijn neus voor op", zegt de verkoper verontwaardigd. „Waarom?" „Vroeger waren fopspenen onhy giënische attributen. Nu wordt er een plastic stofkapje bijgeleverd. Reuze handig. Wij verkopen op 't ogenblik ten minste tweeduizend fopspenen per jaar." Hij wordt bijna lyrisch als hij 'n anti- hik-speen uit zijn voorraad haalt: „Me-V neer, dit is het einde op spenengebied." Er komen geen drommen belangstel lenden naar de Julianahal. De beurs is in de eerste plaats ingericht voor win keliers. Vervolgens is het „gewone" pu bliek van harte welkom. De eerste dag van de beurs, maandag, kwamen er 1642 mensen kijken naar alles, waar mee baby's in weelde kunnen worden gebed. Ingewijden zeggen Het loopt lekker. In een van de stands is een appetij telijke Eva dolgelukkig een nieuw soort luier te kunnen demonstreren. Zij ver telt op welke geheimzinnige wijze het plasje van de baby in deze luier wordt veranderd in een gelei-achtige massa. Het plasje komt uit een fles. die naast haar staat. Het is water, zegt zij. „Lui er slorpt op en zwelt" is haar slogan. Temidden van de 180 firma's, die zo'n tienduizend vierkante meter hal met hun stands in beslag nemen, staat een verkoper ongegeneerd 'n blote zeer aan trekkelijke, juffrouw te strelen. „Zij weegt maar tien kilo", zegt de man en hij knijpt haar fijntjes in het dijbeen. Tien kilo plastic met een niet van echt te onderscheiden huid: Etalagepoppen, die in -alle standen kunnen worden ge bogen. Voor achthonderd gulden kan men haar op de kop tikken. „De warenhui zen zijn er gek op. Een warenhuis in Eindhoven heeft er gisteren 250 ge kocht", zegt de verkoper. Hij zegt ook: „Ze zien er nu erg aantrekkelijk uit, met die vormen en zo. Maar over tien jaar is het hele modellenpak weer ver ouderd. Minder of meer buste, een smallere of wijdere taille is dan weer mode. Kunnen we weer opnieuw begin nen." Meer in de kindersfeer is het „pik- band": Een meters lange smalle plak- strook, die onder een verraderlijk laag je schuimplastic kleine, gemeen steken de pinnen verbergt. „Mensen die in flats wonen kunnen dit op de rand van hun balkon plakken. De kinderen laten het dan wel uit hun hoofd om over het balkon te klimmen met het risico naar beneden te vallen", meent de aan-de- man-brenger. „Het is misschien ietwat Spartaans, maar het succes is verze kerd", meent hij. Het kind is koning. Misschien wel keizer. Dat blijkt duidelijk op deze beurs, waar voor tweelingen luxueus uitgevoerde lits-jumeaux in empirestijl staan te wachten, waar kinderbedjes staan, waarvan de leek zegt: Ze lijken wel gek om zo iets moois in handen van kinderen te geven. Nog niet eens een volle week was nodig om in de internationale scheepsbouwwereld een bijna revo lutionaire ontwikkeling teweeg te brengen, waarvan niemand kon ver moeden dat zij zich zo snel zou vol trekken. De vijf dagen van vijande lijkheden tussen Israël en de Arabi sche landen zijn nl. voor de olie maatschappijen een les geweest die zij kennelijk maar eens willen leren. Ongetwijfeld hadden zij ook lering getrokken uit de situatie die in 1956 door de stremming van het Suezka naal ontstond. Over de hele wereld hebben de scheepsbouwers als gevolg daarvan jarenlang plezier gehad van de be stellingen van steeds grotere tan kers. Toen werd nog gelet op een tonnemaat die de mogelijkheden van het Suezkanaal niet overschreed. Dit standpunt is nu wel helemaal verlaten. De oliemaatschappijen stellen zich erop in zich los te maken van de band met het Suezkanaal, waarbij zij worden geholpen door de onaf hankelijke reders. In de eerste weken na het uitbre ken van de vijandelijkheden in be gin juni was het nog stil. Toen wa ren er alleen nog berichten over de omvangrijke manier waarop de olie maatschappijen schepen voor lange tijd gingen huren. Daarna brak in steeds sneller tem po de stroom los van bestellingen van tankers van tweehonderddui zend ton en meer. In Japan en acht Europese landen zijn nu 118 van de ze giganten met een draagvermogen van circa 25 miljoen ton besteld. De ze hoeveelheid tonnage komt neer op een kwart van de huidige omvang van de hele wereldvloot aan tan kers. Het opmerkelijke verschil van de ze situatie is dat nagenoeg de helft van de nieuwe opdrachten in nog geen drie maanden werd geplaatst. Sinds 1 juli werden 56 van deze or ders genoteerd. Daarbij is het ook opvallend dat de Europese werven zo ruim zijn bedeeld. Van de 118 mammoeten zijn er 65 in Japan en 53 in Europa terechtgekomen. In Eu ropa viel deze verdeling uit: Frank rijk 11, Zweden 10, West-Duitsland 9, Nederland 8, Groot-Brittannië 5, Denemarken 5, Noorwegen 3 en Zuidslavië (Triëst) 2. Al deze schepen moeten in de ko mende twee tot drie jaar worden op geleverd. Van deze indrukwekkende vloot werden 52 schepen rechtstreeks besteld door de grote oliemaatschap pijen Shell, Esso, B.P., Texaco en Mobiloil. Het is wel zeker dat de on afhankelijke scheepvaartmaatschap pijen die zulke schepen gaan aan schaffen al afspraken hebben met de oliemaatschappijen voor 'n lang durig contract. In vele gevallen komt de periode ervan overeen met de tijd waarin het schip wordt afge schreven. Naast de 118 mammoeten zijn nog tankers van kleinere afmetingen in aanbouw en bestelling. Dit wil zeg gen dat de wereldvloot in de volgen de drie jaar met bijna veertig mil joen ton zal gaan toenemen. Men zou de vraag kunnen stellen wat dan wel de toekomst wordt: Hoe veel kan de markt opnemen onder normale omstandigheden als het Suezkanaal weer ter beschikking staat? Het antwoord luidt wellicht: De oliemaatschappijen zullen de zeker heid van een omweg van zevendui zend kilometer verkiezen boven een kort maar riskant kanaal van maar 160 kilometer lengte. Een Amerikaanse scheepsmake laar heeft trouwens al de voorspel ling gedaan dat de oliemaatschap pijen het omstreeks 1970-'71 zonder het Suezkanaal zouden kunnen stel len. Hij acht de kans groot dat voor hen het Suezkanaal voortaan de 2e verkeersroute zal blijven na het ver voer via Kaap de Godo Hoop. Dit betekent dan dat de vervoer kosten drastisch moeten worden ver laagd. Dit blijkt mogelijk met ge bruikmaking van de mammoettan kers. Men heeft berekend dat de ex ploitatiekosten van een tanker van 80.000 ton van de Perzische Golf via het Suezkanaal naar West-Europa neerkomen op een vervoerprijs van ongeveer f 13,75 per ton olie. Als 'n tanker van 200.000 ton of meer de zelfde begin- en eindpunten verbindt langs Kaap de Goede Hoop daalt dit bedrag tot circa f 9,05. Wie in de tankvaart over vijftien jaar geleden spreekt, duikt zo onge veer in het grijze verleden. Toen noemde men een tankschip van der tigduizend ton een supertanker. Vijf jaar later bestonden nog niet eens tankers van vijftigduizend ton. Bij de toen volgende enerverende gang van zaken moet evenwel niet wor den vergeten dat de voortschrijden de techniek de vervulling van de on getwijfeld grootscheepse wensen van de oliemaatschappijen mogelijk ge maakt heeft.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 6