BIJ DE FOTO'S
POP-ART
2
3
4
5
FUNCTIE
Nieuw
Het nieuwe raadhuis van
Veenendaal leent zich
met z'n strakke, eenvou
dige en efficiënte uitvoe
ring uitstekend als decor
voor moderne kunst. Men
heeft hier dan ook uitge
breid gebruik van ge
maakt door van 14 kunste
naars werk aan te kopen.
In totaal zijn 25 originele
kunstwerken in het raad
huis aangebracht; de
diverse potterieën van
Jaap Domisse uit Ooster
beek en Jan van Stolk uit
Arnhem niet meegere
kend. Bovendien wordt 't
zeer waarschijnlijk geacht
dat er in de toekomst nog
meer artistiek werk zal
worden aangekocht.
raadhuis: schakel
--■mw
tussen
oud en
nieuw Veenendaal
wmmm
lende materialen op de meest veelzij
dige manieren. Nooit zal men kunnen
zeggen: „Dit is typisch Hedda", altijd
komt hij met nieuwe ontdekkingen en
grote verrassingen. Zijn grote houtre
liëf is uitgevoerd in rood. Een construc
tie van grotere en kleinere rode blok
ken hout. Even strak uitgevoerd als het
raadhuis zelf, maar dan met een ont
spannende, vrolijke kleur. Zijn schilde
rij daarentegen is een puur kijkgenot.
Een zwarte „vlek" op een aluminium
achtergrond. Als men er lang genoeg
naar kijkt schijnt de vlek te gaan dan
sen in de zilveren, schitterende hemel.
-Zijn 2 werken druisen ogenschijnlijk
geheel tegen elkaar in. Maar erachter
staat Hedda Buys, die alleen maar zoekt
naar steeds weer nieuwe mogelijkhe
den en nieuwe materialen oi.i de men
sen mee te boeien.
Gaby Bovelander is een kunstenares
uit Hoog-Soeren. Zij heeft evenals de
bovengenoemde Veenendaalse kunste
naars haar opleiding genoten aan de
Academie voor Beeldende Kunst te
Arnhem. Deze 36-jarige kunstenares
komt eveneens met twee werken: een
olieverfschilderij „Keien" op kamer
2.6. en een Compositie op kamer 2.3.
Dit laatste werk is uitgevoerd in ver
schillende materialen. Haar compositie
is een interessant schouwspel gewor
den, waarin verschillende stijlen her
kenbaar zijn. Men vindt er duidelijk
een pop-art element in terug, evenals
de zgn. „Jugendstil" en dit alles is dan
samengebracht op een vlakverdeling
die aan Mondriaan doet denken. Toch
werkt deze mengelmoes van stijlen
geenszins storend. Het is haar gevoels
leven en haar visie gebaseerd op haar
ervaringen. De Compositie past opval
lend goed in haar omgeving.
Theo van der Horst (geb. 1921), die
zijn opleiding genoot aan de Academie
voor Kunstbeoefening te Arnhem,
komt met 4 gouaches en 3'lino's. Zijn
werk ligt op het zgn. „figuratieve"
vlak (in wezen is alles figuratief, maar
men noemt het nu eenmaal zo). Zijn
twee lino's op kamer 2.7 doen zelfs
Vanaf de bovenste omloop
van het trappenhuis kijkt men
in het hart van het raadhuis.
De in hout uitgevoerde trap
leuningen geven een fraai con
trast met het ongeschilderde
beton van een hoogwaardige
kwaliteit.
Toren en raadhuis vormen met
elkaar een harmonische com
positie waarvan beton, glas en
hout de hoofdbestanddelen
vormen.
De klokketoren waarin een
carillon is opgehangen harmo
nieert fraai met het imposan
te gebouw. Vanaf de hoogste
omloop registreerde het came
ra-oog een panorama in vogel
vlucht.
De „Compositie" van Gaby
Bovenlander.
De raadzaal in het nieuwe ge
meentehuis is niet in het minst
door de aankleding de meest
sfeervolle ruimte van het ge
hele gebouw. De open trap op
de voorgrond rechts boven
geeft vanuit de raadzaal toe
gang tot de pers- en publieke
tribunes die in een rechthoe
kige vorm halverwege de mu
ren zijn uitgebouwd. De tribu
nes zijn ook bereikbaar vanaf
het trappenhuis.
leid aan de Rijksacademie voor Beel
dende Kunsten te Amsterdam en de
Academie Scandinave te Parijs (Des-
piau). Zijn portret van onze koningin
lijkt, maar daarmee is alles gezegd.
Zijn persoonlijke inbreng is groot, maar
daardoor is de weergave van het ka
rakter d.m.v. de karaktertrekken in
het gezicht op de achtergrond geraakt
Heel wat boeiender is Victor Lin-
ford's „Ascension", olieverf op papier,
geplakt op hout Dit werk is terug te
vinden op kamer 2.12.
Er is echter niet één kunstwerk dat
zijn functie mist in het nieuwe raad
huis. Alle werken maken het interieur
namelijk leefbaar. Door de afwisseling,
hetzij ten voor- of ten nadele, die zij
brengen aan de strakke constructie van
het gebouw, maken zij het mogelijk dat
er in gewerkt kan worden. Bovendien
leggen de kunstwerken het accent op
het exclusieve van het gebouw. Juist
door die eenmalige scheppingen wordt
het gebouw iets bijzonders, iets van al
lure, iets dat boven alle andere gebou
wen in Veenendaal staat.
Op de daarvoor meest geschikte
plaats vindt men de portretbuste in
brons van koningin Juliana, nl. in de
raadszaal. De buste is een schepping
van A. Sondaar uit Loenen aan de
Vecht. Hij werd geboren in 1904 en is
daarmee de oudste nog levende kunste
naar van wie men werk in het nieuwe
raadhuis kan vinden. Hij werd opge-
Behalve het beeld „De Heraut" van
de Heelsumse beeldhouwer Ubbo Schef-
fe. zijn alle kunstwerken ondergebracht
op de tweede of derde verdieping. Daar
vindt men dan ook een uitgebreide col
lectie moderne kunst. Burgemeester
Hazenberg sprak zijn waardering uit
voor de oudere kunstenaars, maar zo
zei hij „we meenden in dit gebouw toch
de jongeren een kans te moeten geven".
Alle werken zijn abstract, behalve „De
Veenendalers in de Geertekerk" van
W. C. van Dijk dat uit 1856 dateert en
de portretbuste van H. M. Koningin
Juliana van A. Sondaar; de portretbus
te is uitgevoerd in brons en het werk
van Van Dijk is een olieverfschilderij.
Ook twee jonge Veenendaalse kunste
naars zijn vertegenwoordigd: Mik Thoo-
mes en Hedda Buys. Mik Thoomes met
'n glasmozaïek in blauw dat hangt op 't
bordes van de tweede etage. Het inte
ressante van dit mozaïek is, dat het
gemaakt is in de periode toen Mik
Thoomes zijn laatste stap deed voor hij
naar het wetmatige overging. Tegen
woordig streeft hij ernaar «ien zo juist
mogelijk gebruik te maken van de
beeldmiddelen.
Hij zou gebruik maken van de con
sequentie doorvoering van het maat-
systeem dat overal door de architect in
het gebouw herkenbaar is gemaakt.
Het gebouw vraagt eigenlijk om een
objectie, gemaakt met gebruikmaking
van die maat, die logisch voortkomt uit
de bouw.
Hedda Buys leverde twee werken.
Een houtreliëf in de kantine en een
schilderij op aluminiumstructuur in ka
mer 2.9.
Twee geheel uiteenlopende werken,
waarin nergens een kunstenaar is
te herkennen. En daarin ligt juist de
waardevolle persoonlijkheid van Hed
da. Hij werkt met de meest verschil-
sterk denken aan oud-Veenendaal, met
zijn sloten en bruggen.
Het werk van de 24-jarige Wim Pe
ters uit Oosterbeek is meer kubis
tisch. Vooral zijn paneel „Rayader",
in caseïne-verf, in kamer 2.5, vertegen
woordig sterk deze stijl. Verder hangt
er van hem in de gang van de tweede
etage een naar het erotische neigend
mozaïek „Boom" en op kamer 2.9 en
2.10 resp. de kleurenhoutsnedes „Poly
pous" en „Zonaanbidders". De titels
zeggen minder dan zijn werk: de titels
klinken interessant, zijn werk is het.