BIJ DE FOTO'S POP-ART 2 3 4 5 FUNCTIE Nieuw Het nieuwe raadhuis van Veenendaal leent zich met z'n strakke, eenvou dige en efficiënte uitvoe ring uitstekend als decor voor moderne kunst. Men heeft hier dan ook uitge breid gebruik van ge maakt door van 14 kunste naars werk aan te kopen. In totaal zijn 25 originele kunstwerken in het raad huis aangebracht; de diverse potterieën van Jaap Domisse uit Ooster beek en Jan van Stolk uit Arnhem niet meegere kend. Bovendien wordt 't zeer waarschijnlijk geacht dat er in de toekomst nog meer artistiek werk zal worden aangekocht. raadhuis: schakel --■mw tussen oud en nieuw Veenendaal wmmm lende materialen op de meest veelzij dige manieren. Nooit zal men kunnen zeggen: „Dit is typisch Hedda", altijd komt hij met nieuwe ontdekkingen en grote verrassingen. Zijn grote houtre liëf is uitgevoerd in rood. Een construc tie van grotere en kleinere rode blok ken hout. Even strak uitgevoerd als het raadhuis zelf, maar dan met een ont spannende, vrolijke kleur. Zijn schilde rij daarentegen is een puur kijkgenot. Een zwarte „vlek" op een aluminium achtergrond. Als men er lang genoeg naar kijkt schijnt de vlek te gaan dan sen in de zilveren, schitterende hemel. -Zijn 2 werken druisen ogenschijnlijk geheel tegen elkaar in. Maar erachter staat Hedda Buys, die alleen maar zoekt naar steeds weer nieuwe mogelijkhe den en nieuwe materialen oi.i de men sen mee te boeien. Gaby Bovelander is een kunstenares uit Hoog-Soeren. Zij heeft evenals de bovengenoemde Veenendaalse kunste naars haar opleiding genoten aan de Academie voor Beeldende Kunst te Arnhem. Deze 36-jarige kunstenares komt eveneens met twee werken: een olieverfschilderij „Keien" op kamer 2.6. en een Compositie op kamer 2.3. Dit laatste werk is uitgevoerd in ver schillende materialen. Haar compositie is een interessant schouwspel gewor den, waarin verschillende stijlen her kenbaar zijn. Men vindt er duidelijk een pop-art element in terug, evenals de zgn. „Jugendstil" en dit alles is dan samengebracht op een vlakverdeling die aan Mondriaan doet denken. Toch werkt deze mengelmoes van stijlen geenszins storend. Het is haar gevoels leven en haar visie gebaseerd op haar ervaringen. De Compositie past opval lend goed in haar omgeving. Theo van der Horst (geb. 1921), die zijn opleiding genoot aan de Academie voor Kunstbeoefening te Arnhem, komt met 4 gouaches en 3'lino's. Zijn werk ligt op het zgn. „figuratieve" vlak (in wezen is alles figuratief, maar men noemt het nu eenmaal zo). Zijn twee lino's op kamer 2.7 doen zelfs Vanaf de bovenste omloop van het trappenhuis kijkt men in het hart van het raadhuis. De in hout uitgevoerde trap leuningen geven een fraai con trast met het ongeschilderde beton van een hoogwaardige kwaliteit. Toren en raadhuis vormen met elkaar een harmonische com positie waarvan beton, glas en hout de hoofdbestanddelen vormen. De klokketoren waarin een carillon is opgehangen harmo nieert fraai met het imposan te gebouw. Vanaf de hoogste omloop registreerde het came ra-oog een panorama in vogel vlucht. De „Compositie" van Gaby Bovenlander. De raadzaal in het nieuwe ge meentehuis is niet in het minst door de aankleding de meest sfeervolle ruimte van het ge hele gebouw. De open trap op de voorgrond rechts boven geeft vanuit de raadzaal toe gang tot de pers- en publieke tribunes die in een rechthoe kige vorm halverwege de mu ren zijn uitgebouwd. De tribu nes zijn ook bereikbaar vanaf het trappenhuis. leid aan de Rijksacademie voor Beel dende Kunsten te Amsterdam en de Academie Scandinave te Parijs (Des- piau). Zijn portret van onze koningin lijkt, maar daarmee is alles gezegd. Zijn persoonlijke inbreng is groot, maar daardoor is de weergave van het ka rakter d.m.v. de karaktertrekken in het gezicht op de achtergrond geraakt Heel wat boeiender is Victor Lin- ford's „Ascension", olieverf op papier, geplakt op hout Dit werk is terug te vinden op kamer 2.12. Er is echter niet één kunstwerk dat zijn functie mist in het nieuwe raad huis. Alle werken maken het interieur namelijk leefbaar. Door de afwisseling, hetzij ten voor- of ten nadele, die zij brengen aan de strakke constructie van het gebouw, maken zij het mogelijk dat er in gewerkt kan worden. Bovendien leggen de kunstwerken het accent op het exclusieve van het gebouw. Juist door die eenmalige scheppingen wordt het gebouw iets bijzonders, iets van al lure, iets dat boven alle andere gebou wen in Veenendaal staat. Op de daarvoor meest geschikte plaats vindt men de portretbuste in brons van koningin Juliana, nl. in de raadszaal. De buste is een schepping van A. Sondaar uit Loenen aan de Vecht. Hij werd geboren in 1904 en is daarmee de oudste nog levende kunste naar van wie men werk in het nieuwe raadhuis kan vinden. Hij werd opge- Behalve het beeld „De Heraut" van de Heelsumse beeldhouwer Ubbo Schef- fe. zijn alle kunstwerken ondergebracht op de tweede of derde verdieping. Daar vindt men dan ook een uitgebreide col lectie moderne kunst. Burgemeester Hazenberg sprak zijn waardering uit voor de oudere kunstenaars, maar zo zei hij „we meenden in dit gebouw toch de jongeren een kans te moeten geven". Alle werken zijn abstract, behalve „De Veenendalers in de Geertekerk" van W. C. van Dijk dat uit 1856 dateert en de portretbuste van H. M. Koningin Juliana van A. Sondaar; de portretbus te is uitgevoerd in brons en het werk van Van Dijk is een olieverfschilderij. Ook twee jonge Veenendaalse kunste naars zijn vertegenwoordigd: Mik Thoo- mes en Hedda Buys. Mik Thoomes met 'n glasmozaïek in blauw dat hangt op 't bordes van de tweede etage. Het inte ressante van dit mozaïek is, dat het gemaakt is in de periode toen Mik Thoomes zijn laatste stap deed voor hij naar het wetmatige overging. Tegen woordig streeft hij ernaar «ien zo juist mogelijk gebruik te maken van de beeldmiddelen. Hij zou gebruik maken van de con sequentie doorvoering van het maat- systeem dat overal door de architect in het gebouw herkenbaar is gemaakt. Het gebouw vraagt eigenlijk om een objectie, gemaakt met gebruikmaking van die maat, die logisch voortkomt uit de bouw. Hedda Buys leverde twee werken. Een houtreliëf in de kantine en een schilderij op aluminiumstructuur in ka mer 2.9. Twee geheel uiteenlopende werken, waarin nergens een kunstenaar is te herkennen. En daarin ligt juist de waardevolle persoonlijkheid van Hed da. Hij werkt met de meest verschil- sterk denken aan oud-Veenendaal, met zijn sloten en bruggen. Het werk van de 24-jarige Wim Pe ters uit Oosterbeek is meer kubis tisch. Vooral zijn paneel „Rayader", in caseïne-verf, in kamer 2.5, vertegen woordig sterk deze stijl. Verder hangt er van hem in de gang van de tweede etage een naar het erotische neigend mozaïek „Boom" en op kamer 2.9 en 2.10 resp. de kleurenhoutsnedes „Poly pous" en „Zonaanbidders". De titels zeggen minder dan zijn werk: de titels klinken interessant, zijn werk is het.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9