Mien en Jozefien NCRV brengt hedenavond „Het Zwanenmeer" op tv Beeldhouwerstekeningen uit „Kröller-Müller" op t.v. Kindertoneelstuk door „Arena" Invloed KTV op kleedgewoonten de appe)£ bloeien Nieuwe theatergroep opgericht UIT DE KERKEN Winst communisten voortqezet RADIp" en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND MORGEN PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE EEI T.V. LANGENBERG In „Openbaar Kunstbezit" via Nederland 2: Ontwikkel ingshulp voor lange adem Winst Indoheem uit cosmetica Deel dividend K.V.T. uit reserve Prins Claus gaf soldaat „lift" na 2 MAANDAG 2 OKTOBER 1967 123 De Will Bend Film Corporation had eerst Mona de Rez en haar huwe lijksplannen doodgezwegen. Alle gro te mannen voorspelden, dat het wel zou blussen, na de beschrijving, die Diggers van de bruidegom had gege ven. Toen het ernst werd met de trou werij, kwam Diggers bij Mona om inlichtingen voor de publicity. Het zou een groots opgezette, zeer ro mantische reclame worden. Mona lachte hem allervriendelijkst uit. Zij vroeg diezelfde dag telefo nisch Will Bend persoonlijk te spre ken, en vertelde hem, dat zij, indien het publicity-department iets méér durfde te melden dan haar huwelijk na de voltrekking daarvan, op stel en sprong alle contact zou verbreken. „Bedoel je contact of contract??" informeerde de machthebber koel tjes. „Beide", antwoordde Mona. „Ik blijf voor je werken, zolang als wij het samen goed kunnen vinden, dear Will. Mijn man heeft daar niets te gen. Maar ik verwacht eerbiediging van mijn wensen. Tot ziens". En zij hing de haak op, alsof zij de mach tigste was. Zij trouwden op de dag, dat de lente begon. Het was een koude dag, met een strak-blauwe hemel. In de plantsoenen stonden krokussen en tul pen, het was een dwaas voorjaar, waarin alle bloemen voor of na hun tijd bloeiden. „Net als wij", zei Mona. Dat was in de trouw-auto, naar het stadhuis. Hun getuigen waren Alexander Verbrinke en de dansleraar. Als ge hoorzame kinderen zaten er verder Elisa, de boksleraar en een secreta ris van het Amerikaanse consulaat bij. De Lange had niet aanwezig kunnen zijn. Coen miste hem, toen zij daar in de trouwkamer zaten, en luisterden naar de wethouder, die stotterde en slecht Engels sprak. Coen nam hem dat niet kwalijk, want alles tezamen deed hem denken aan een onvoldoen de voorbereid toneelstuk. Er waren achteraf te weinig mensen. Dat riep een huishoudelijkheid op, die allen lacherig maakte. Buiten stond toch nog een man van het film-journaal. Dat was afschuwe lijk, want ze brulden allemaal van 't lachen om een mop van de Ameri kaanse secretaris. Thuis, bij Elisa en Lex, vonden ze een klein stapeltje telegrammen: Will Bend, Diggers, Gladys Barry de kamenier, Freule Eline Borgh van Wynendael, Braam en echtgenote. En juist, toen zij aan tafel zouden gaan, arriveerde er nog een tele gram: „Wel gefeliciteerd! Veel ge luk! Heden dochter Mona geboren". De ondertekening was „Kees Gaal- ders". Het was de clou van de hele brui loft. Alleen Coen was even stil. „Ar me Lange!" zei hij. „Dat 'ie nou op de mooiste dag van mijn leven nog niet eens hier kan zijn dat hij moet ondertekenen met die naam!..." Want voor hem zou de Lange altijd „Lange" blijven. Mona was diep getroffen. „Wat lief, om haar naar mij te noemen! Ik zal het kindje mijn kleinste parelsnoer geven", zei ze. Het leek wel, of alles zot moest klinken, die dag. Zie je, lezer, dat is het verhaal over Coen. Hier zouden wij gevoege lijk de tuin weer kunnen uitwandelen, en zelfs de hekken sluiten, als ik niet nog één klein verhaaltje had, dat als slot-akkoord wat lieflijker klinkt: Twee jaar later werd er op de „Wynendael" een zoon geboren. Dat is nu wel niet zo ontroerend voor bui tenstaanders maar het treffende was daarbij, dat hij in het voorjaar arriveerde, juist, toen de wilde appels bloeiden. Coen telefoneerde naar de Lange en naar Lex om het hun te vertellen. Maar naar de tantes zond hij de chauffeur met een gemakkelijke wa gen: die gaf een brief af. De chauffeur kwam alleen in die deftige auto terug. De groeten, had den de freules gezegd. En gefelici teerd. Coen wilde van teleurstelling niet eens wagen, of het misschien alleen die kleine magere was geweest, met het witte krulhaar... 3623. In normale omstandigheden zou piloot Storm het natuurlijk niet in zijn hoofd gehaald hebben om zulke zware apparaten op een betrekkelijk dunne ijskorst te brengen. Maar de omstandigheden waren nu eenmaal niet normaal. Zijn brein was immers vervuld van de vreemde ideeën en impulsen, die de Plutonische god heid daar in had geplant. Het ruimteschip waarmee hij zelf van de Aarde was gekomen, hetgeen hij op dat mo ment niet besefte, was het doel van zijn excursie aan het hoofd van die massa ratelende en rollende machi nes. Hij wilde dus in een rechte lijn naar dat doel op- rukken. De wetten van de zwaartekracht zouden hem evenwel dwarsbomen, want de oppervlakte van het ge stolde gasmeer was niet in staat zoveel gewicht te dra gen. De witte korst brak achter hem open en verzwolg de voorste rij machinesVerbijsterd staarde Arend ernaar en toen ontstak hij opeens in een vreselijke woe de. Terwijl hij zo stond te tieren en met de zwarte hal ter te schudden, scheurde de ijskorst steeds verder, zo dat hijzelf tot zijn verbluffing moest constateren, dat ook alles onder hém begon te golven en kraken. Ver geefs zocht hij een uitweg 30. „Tja", zegt kolonel Mow, enigszins in de war ge bracht door de vraag van de Rechter, „het is inderdaad een vreemde zaak dat Soe's zegel niet in zijn etui zat. We hebben het gevonden in zijn bureaula, en het zit dus in de tweede enveloppe. Zal ik die voor u openma ken?" „Dat is niet nodig", antwoordt de Rechter. „Ver telt u mij eens, was het in overeenstemming met Soe's karakter om zijn zegel te laten slingeren? Was hij nogal slordig in die dingen?" „Juist niet", moet Mow toegeven. „Hij was het toppunt van stiptheid en disci pline. U weet dat hij luitenant Kao wilde degraderen omdat zijn koppelriem niet deugde. Welnu, hij was even streng voor zichzelf als voor anderen." „Dan weet ik wel genoeg", zegt Rechter Tie. „Als het enigszins mogelijk is, zou ik nu graag de commandant willen spreken." „Laten we gaan kijken of hij vrij is", zegt Mow. „Waarschijnlijk is de conferentie net afgelopen." De kolonel brengt Rechter Tie een Tsjiac Tai naar de grote vergaderzaal. Tot een van de wachters die bij de deur op post staan zegt Rechter Tie: „Vraag comman dant Fang of hij mij ontvangen wil. Ik heb belangrijke nieuwe aanwijzingen verzameld inzake de moord op on dercommandant Soe, waaruit zal blijken dat kapitein Tsjeng onschuldig veroordeeld is. De zaak gedoogt geen uitstel." 16. De waard, die zich achter de toonbank in een leeg vat verstopt had, gluurde voorzichtig over de rand van de ton toen hij iema id met normaal stemgeluid hoorde roeoen. En toen hij hoorde wót Tekko riep, kwam hij vliegensvlug uit zijn benauwde schuilplaats tevoorschijn. „Ah, er valt iets te verdienen!" mompel de de dikke herbergier. „Zaken zijn zaken!" Hij maak te licht en kwam onderdanig naar Tekko toe om te vragen: „Waarmee kan ik de edele heer van dienst zijn? Slecht weertje wat?" „Hondeweer!" beaamde Tekko volmondig. „Breng me maar gauw een kop kof fie met een scheutje dinges erin! En hang die natte doek voor me te drogen, wil je?" De waard haastte zich om aan Tekko's verzoek te voldoen en toen kwa men de boeren jn het oude mannetje ook weer één voor één opduiken. „Bent u hier soms voor zaken?" vroeg de herbergier, terwijl hij een dampend kop kof fie voor Tekko neerzette. „Nee, ik ben met vakantie!" antwoordde onze vriend. „Maar wat waren jullie aan het doen in het donker?" „Oheh....de lamp woei uit toen U binnenkwam!" stotterde de waard „En....eh...we zochten naar lucifers die ik in de consternatie...eh.. ik bedoel in de gauwig heid op de grond had laten vallen We zijn zo dikwijls te snel ontgoo- E cheld. Een uur later reed een wagentje 5 met een nieuw paardje ervoor de op- jjj rijlaan van het Huis in. Zij waren er alle drie. En Braam, die hun de monumentale voordeur opende, was niet vlug genoeg om hen aan te dienen: ze groetten hem, en waren reeds voorbij, de trap op... Nog altijd liep Agneta vooraan. Zij zagen, dat in de holten van de trapleuning vier prachtige nieuwe potten stonden: wit Delfts; zoals zij ook opgemerkt hadden, hoe een nieu we stenen ridder mét een hoofd en een zwaard en een duidelijk wapen schild, de wacht hield bij het bordes. Een kraam-verpleegster wees hun de weg naar de juiste kamer. Daar traden zij binnen, met vreemd strak ke gezichten, als getemde schikgodin nen. „Good morning", zei Agneta tegen het wildvreemde kraambed. Zij zag een smal, donker vrouwtje, dat een afgematte glimlach van schitterend witte tanden naar haar zond: „U bent tante Lientje!..." ant woordde Mona, in bijna accentloos r Nederlands. Het was een pijnlijk compliment. „Ik ben Agneta", zei de oudste zus ter. En als zij zich schaamde, dan wist zij dit even voorbeeldig te ver bergen, als Mona haar verbazing. Zij brachten bloemen en wijn, en vroegen naar de gezondheid en naar het verloop van de bevalling. Mona maakte een bijzonder gunsti ge indruk. Per slot was zij toch een zorgvuldig opgevoede vrouw van de wereld, en zij had voor de film al zo vaak in een gebeeldhouwd bed met een hemel gelegen. De tantes praatten beschaafd, niet te druk. Ze dronken kandeel en aten tulband. Het was hun een heerlijke ontroering, dat Coenraad zo vasthield aan de traditie. Ze vonden het kindje lief, en be loofden, spoedig eens weer te zullen komen. Toen stonden zij op de bovengang; en de deur van de portrettenkamer was open. Wij weten niet, of Agneta een ijdeltuit was, of dat haar beheer sing haar die dag in de steek liet. Ze ging er naar binnen, en haar zus ters volgden haar met de aarzelende gretigheid van spijbelende scholieren. En ja, daar hing het grote doek, waarop zij drieën pronkten; de lijst bevatte, aan hun voeten, de namen: Eline, Agneta, Christina. De vier hoeken van de lijst droegen het wa pen Borgh van Wynendael. Maar de achtergrond!... Die toonde de Rode Salon..., terwijl ze in hun eigen kleine huis geposeerd hadden, te gen de porte brisé met het blauwe gobelin... (Wordt vervolgd) Het nieuwe tv-seizoen is gisteren dan „officieel" gestart. Veel nieuwtjes dus, al dan niet bestaande uit gehele of ge deeltelijke vernieuwingen van oude be kende programma's. Laten we maar met het begin beginnen: „Monitor". Twee items sprongen er naar mijn me ning uit. Allereerst het gesprek met de Griekse kunstenaars en intellectuelen over de toestand in hun land, al was 't bepaald niet de eerste keer dat dit on derwerp op 't scherm kwam. Het twee de opvallende intern was dat van Jurriaan Andriessen, die liet zien hoe een componist een orkestpartituur schrijft. Na de uitleg kregen we niet alleen de uitvoering, maar ook de par tituur van het gespeelde gedeelte uit Mozarts „Eine kleine Nachtmusik" te zien. Een waardevol onderdeeltje, mis schien wel een beetje schooltelevisie achtig, maar in welk programma zou het ten behoeve van de volwassen kijkers beter terecht kunnen dan in „Moni tor"? Van de voetbalwedstrijden kre gen we slechts één minuut FC Twente- NEC te zien, „toevallig" ook nog het moment waarop Dik van Dijk de Twen tenaren via een penalty aan hun 1-0 overwinning hielp. Een aardig stukje Nederlandse „Dik van Dijk-show", maar één minuutje voetbal op anderhalf uur „Marathon" hoeft voor mij echt niet meer. Voor de kinderen was er „Paulus de Boskabouter" (kort en goed) en „De eenzame ruiter" (strip-achtig getekende avonturen van een Dick Bos-achtige held). De jeugd kwam deze zondag trouwens wel aan haar trekken, want 's avonds waren er de terugkeer van Pipo de Clown (Petra krijgt ook al een vrijetijdsprobleem) en de eerste afleve ring van „Axel Nort", een Vlaamse se rie met een beetje Maigret-sfeer (Mar cel Hendrickx was commissaris, er zat een waarzegster in, er waren veel straatopnamen) en een verrijking van onze Vlaamse-woordenschat, (eenzel- vigheidskaart", indentiek aan identi teitsbewijs). Ook de grote mensen kregen gister avond hun n auwe series. Allereerst Dimitri Frenkel Franks „Een zekere Jozefien" over een eenzame verkoop ster in een lingeriezaak („Het geluk hangt aan een dun schouderbandje"), kordaat gespeeld door Els Bouwman. Ook Winnifred Bosboom, Lex Goud smit en Leen Jongewaard waren de rol len op het lijf geschreven. Geen ver haal om te brullen, maar wel om te ge nieten van allerlei menselijke trekjes en staaltjes van goede beeldregie. Het „vervreemdingseffect" door com mentaar en statische illustraties werd niet alleen in „Een zekere Jozefien", maar ook in Hugo Claus' „De Getuigen" (de eerste van een serie eenakters voor de VPRO-televisie) met succes toege past. Het wrange verhaal over een drie tal vieze ouwe kerels die een jongeman het slachtoffer laten worden van hun nieuwsgierigheid naar de gedragingen van een licht meisje werd voortreffe lijk gespeeld. De collages waarmee de fantasieën van het drietal in beeld wer den gebracht waren ook knap vervaar digd, al kan men zich voorstellen dat er mensen zijn die deze plaatjes ter voor koming van al te jeugdige kijkers lie ver wat later op de beeldbuis hadden willen zien, bijvoorbeeld na een ver vroegde start van „Forum". In dat ge val was het interessant geweest eens te onderzoeken, in hoeverre het gesprek over onze discriminaties en vooroorde len preventief had gewerkt ten opzich te van evpntuéle kritiek op een minder heidsprogramma als „De Getuigen". Nu werd ons door een aantal intellec tuelen onder rustige en heldere leiding van dr. Trimbos achteraf duidelijk ge maakt, dat we bewuste en onbewuste discriminaties en vooroordelen tegen over onze medemensen (met name de vertegenwoordigers van minderheden in onze Nederlandse samenleving) het beste kunnen uitroeien door onze kinde ren tot verdraagzaamheid op te voeden en de belangen te ontmaskeren, die de achtergrond kunnen vormen van een houding, tegenover die minderheid aan genomen vanuit de sociaal-economische structuur waarvan we het dikwijls dis criminerende produkt zijn. Overigens lijkt „Forum", ondanks 't belang van de onderwerpen, meer 'n radioprogramma dan bijvoorbeeld „ja, nee, geen me ning". Toch hoort deze discussieserie op de tv thuis, want heel veel mensen luisteren 's avonds niet meer naar de radio. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik verbind u doorpraatje. 18.30 De tafel van (half) zeven, gevarieerd progr. 19.30 Nws. 19.35 RVU Vriend-Vijand-Vriend, door W. J. C. M. van Lanschot. NRU: 20.05 Nationale Kinderpostzegelactie 1967. 20.10 Promenade-ork.: mod. muz. 20.40 Toneel nu!: progr. over mod. to - neelstukken. 21.10 Uitzending in samen werking met de Joodse Gem. in Am sterdam: 1. Reportage onthulling mo nument te Edam; 2. Nieuwjaarsrede door Opperrabijn A. Schuster. 21.40 Muz. tijdens het werk: programma over het gebruik en de mogelijkheden van de zogenaamde functionele muz. 22.10 Lichte grammofoonmuz. 22.20 Bond zonder Naam: Naastenliefde kent geen Mini-mode, lezing. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Muzikaal klank beeld. 23.30 Stereo: Lichte grammofoon muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Stereo: Lichte ork. muz. en zangsolisten. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45 Act. 19.00 Op de man af. praatje. 19.05 Muz. en dienst: klass. muz. (opn). 19.30 Stereo: Metrolope-ork.: amusementsmuz. 20.10 Het grote podium: I Stereo: Omroep- ork., groot Omroepkoor en solisten: mod. muz.; II. Noordelijk Filharmo nisch Ork., koren en solisten: mod. ge wijde muz. 22.15 Literama: radiokro niek over boeken, schrijvers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50 Stereo: NCRV-Vocaal ensemble: Werken uit de Nederlandse Scholen. 23.15 Vertolkers beluisterd: klassieke pianorecital: vergelijking verschillen de interpretaties. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour naal. STER: 19.03 Reclame. CVK/IKOR KRO: 19.07 In kleur: In die dagen, ver telling voor kinderen. CVK/IKOR/ RKK: 19.12 Kenmerk, de wekelijkse ac- tualiteitenrubr. over kerk en samenle ving. NCRV: 19.32 Hier en nu: actuali- teitenrubr. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reclame. NTS: 20.20 Wat een dag: reportage van de officiële opening van de nieuwe NTS- studio's I en II door Z.K.H. Prins Bern- hard. NCRV: In kleur: 21.00 Het Zwa- nenmeer ballet. (Unitel-produktie). 22.55 Avondsluiting. NTS: 23.00-23.05 Journ. NEDERLAND II NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour naal. AVRO: 19.03 Vjoew, tiener-maga zine. NTS: 20.20 Journaal en weerover- zicht. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 Ballet-Festival: beroemde dansers en beroemde pas-de-deux. 21.00 Het loon van de angst (Le salaire de la peur), film. STER: 22.55 Reclame. NTS 23.00-23.05 Journ. HILVERSUM I. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Zing met ons mee: instrumentaal en semble en zangsolisten. 18.50 Orgelspel, evergreens. 19.00 Ontmoetingspunt: dis cussierubriek voor actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Hersengymnastiek. 20.00 Tot uw orders: gevar. programma voor de militairen. 21.00 Schatten der toon kunst: licht ensemble en zangsolisten: Duitse cabaretliedjes. 21.40 Stereo: Mu ziek uit Engeland en Tirol (opn.). 22.00 Blijf zitten waar je zit, documen taire over lange gevangenisstraffen. 22.30 Nws. 22.40 Act. NRU: 22.55 Muz. van deze eeuw: Biennale Zagreb 1967: Nieuwe muziek uit Oost-Europa. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 18.00 Licht ensemble en solisten: volks muziek. 18.20 Uitzending van de Com munistische Partij van Nederland. 18.30 Nieuws. 18.45 Actualiteiten. 19.05 De Bisschoppensynode in Rome. 19.10 Licht ensemble en solisten. 19.40 Conciliepost bus. 19.45 Zoekend geloven: godsdien stige vorming in deze tijd. 20.00 Moder ne kamermuziek. 20.45 Het Grootkruis en de Maarschalkstaf, hoorspel. 21.50 Stereo: Kerkorgelconcert: oude muz. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 De zingende kerk: gedachten over muzika le vormgeving en vernieuwing in de li turgie. 23.00 Context: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Zin in liedjes: liedjesprogramma. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Nederland se artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nieuws. 10.02 Klink Klaar, programma voor twintigers, dertigers en ouderen. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Zorro, programma voor tieners. 13.00 Nieuws. 13.02 Ekspres: lichte platen. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Er-Jee-Em Drie 16.00 Nieuws. 16.02 Mix: 120 minuten rijp en groen op alle toeren (17.00 Nieuws). MAANDAG 2 OKTOBER 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teren). 10.20 Sportprogr. 10.50 Lichte koorzang. 11.30 Film. 12.00-13.30 Act. kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Filmdocumen taire. 17.30 Voor de vrouw. 18400-18.05 Nws. (Region, progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportprogr. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-film. 19.59 Progr- overz. WDR: 18.05 Nws. 18.10 Progr. over de dierenriemtekens. 18.25 Act. (18.50-19.00 Goedenavond). 19.10 TV- film. 19.40 Natuurfilm. 19.45 Progr.- overz.) 20.00 Journ. en weeroverz. 20.15 Filmreportages. 21.00 Vragenspel. 21.45 Ruimtevaartprogr. 22.30 Journ., com mentaren en weeroverz. 22.50 Film. 0.10 Journ. Vanavond zendt de NCRV-tv om 21.00 uur via Nederland I de grote kleurenproduktie „Het Zwanenmeer" uit, een sprookjesachtig ballet in vier Het meest interessante tv-program- ma van gisteren was naar mijn me ning „Een mens is maar een mens", waarin Netty Rosenfeld er in slaagde, binnen twintig minuten de opgewekt heid én de levensernst van Lou de pa lingboer en zijn Mien te portretteren. Een meesterlijk interview, waarin Net ty Rosenfeld medeleven en afstand, journalistieke nieuwsgierigheid en jour nalistiek respect evenwichtig verdeelde. Zelfs de voortreffelijke opvoering van „De Getuigen" kon, althans mij, deze uitzending niet doen vergeten. J. v.d. K. bedryven op muziek van Peter Iljitsj Tsjaikofsky. De enscenering door Ru- dolf Noerejef is opgezet aan de hand van de oorspronkelijke versie uit 18fö van Marius Petipa en Lew Iwanof. De rol van Prins Siegfrid wordt ge danst door Rudolf Noerejef, de dubbel rol Odette/Odille door Margot Fon- teyn, die in 1956 in de adelstand werd verheven, als erkenning van haar bui tengewone verdiensten. Overigens heeft zij onlangs besloten zich uit het theaterleven terug te trekken. Verder ziet men leden van het ballet van de Weense Staatsopera. De muzikale lei ding is in handen van John Lanchber- ry, een van de dirigenten van het Ro yal Ballet in Londen en de regie be rust bij de specialist voor deze produk- ties Truck Branns. Met ingang van het nieuwe seizoen worden de programma's van de Stich ting Openbaar Kunstbezit op Neder land 2 uitgezonden en wel een maal per twee weken op donderdagavond van 19.45 tot 20.00 uur. Voor de eerste maal geschiedt dit op donderdag 5 oktober. Het onderwerp is dan „Beeldhouwerstekeningen". Aan dit programma, waarin o.m. eer. interview is opgenomen met de beeldhouwers Wessel Couzijn en Carel Visser, wordt medewerking verleend door drs. R. W. D. Oxenaar, de directeur van het Rijks museum Kröller-Muller. Hetzelfde on derwerp wordt behandeld in de radio uitzending van zaterdag 7 oktober. „Openbaar Kunstbezit" tekent bij de uitzending het volgende aan: Zo goed als een architect een ontwerptekening moet maken als hij wil gaan bouwen, zo goed hebben beeldhouwers vaak constructietekeningen nodig om aller hande nuchtere, technische kwesties op te lossen, zoals gewicht, evenwicht, spankracht van het materiaal, even tueel de invloed van weer en wind. Maar een beeldhouwer kan daarnaast vrij tekenen, dat wil zeggen tekeningen maken als doel in zichzelf. Dezelfde thema's die we uit zijn beelden kennen, verschijnen dan in een vrijere vorm, vol onverwachte fantasie, in een opzet mis schien, die in klei, brons of ijzer niet te realiseren is. Voor veel beeldhouwers is tekenen daarom een bron van inspi ratie. Er zijn er die hun werk geregeld tekenend begeleiden. Anderen kennen perioden van tekenen, die telkens weer een rustpunt geven, een kans tot ver nieuwing. Soms zijn de tekeningen echte fi guurstudies, al komt dat in de huidige beeldhouwersgeneratie minder voor dan vroeger. Soms legt een tekening een stadium vast, vlak voor het „ech te", ruimtelijke beeld. Het materiaal, waarin het moet worden uitgevoerd, is als het ware van het papier al af te le zen. Andere tekenineen geven een goede indruk van de lange weg, die er kan liggen tussen de eerste inval en het vol tooide beeld. Vrijwel steeds getuigen beeldhouwerstekeningen er van, dat ze zijn gemaakt door sterk ruimtelijk den kende mensen. Het Rijksmuseum Kröller-Muller op de Hoge Veluwe (waarvan de samen steller van de uitzending, drs. R. W. D. Oxenaar, directeur is) bezit sinds 1961 een beeldentuin, die vorig jaar weer sterk werd uitgebreid. Met de beelden collectie groeide er een verzameling van beeldhouwerstekeningen, die inmiddels binnen de hele museum-collectie een eigen gezicht heeft gekregen. Uit deze collectie zijn de afbeeldingen gekozen, die de abonnees van „Openbaar Kunst bezit" inmiddels hebben ontvangen. AMSTERDAM In Amsterdam is opgericht de theatergroep „Bewe gingstheater Bewth". De opzet is om de resultaten die de „Werkgroep Be wegingstheater" in de afgelopen jaren heeft geboekt, vaker in het openbaar te brengen. De groep streeft een vorm van thea ter na, waarbij naast de regisseur, ook de leden en het publiek voortdurend in vloed op de composities kunnen uitoe fenen. Hoewel mime het uitgangspunt is, en de basistechniek van de spelers, wordt en verruiming nagestreefd met beeldende elementen, gesproken woord, film, geluid etc. De leiding be rust bij Frits Vogels, Arnold Hamal- berg (beeldende vormgeving) en Luc Boyer, zakelijke leiding: Ben Zwaai. Verder maken van het gezelschap deel uit: Nanneke Bakker, Jeroen Bal, Klaske Bruinsman, Naomi Duveen, Enny Maijer, Netta van Pelt en Hein Vrasdonk. De groep is uitgenodigd op 2 novem ber deel te nemen aan het Jeugdfesti- val Noord-Holland 1067. Gestreefd wordt dit seizoen naar een 30-tal voor stellingen. DEN HAAG. Toneelgroep „Arena heeft voor de zesde keer een stuk van Jan Staal op het programma genomen en het vijfde dat Berend Boudewijn re gisseerde: „Het laatste loverbos", waarvoor Lisette van Meeteren decors en kostuums ontwierp en Han Reiziger de muziek voor de lichtvoetige liedjes schreef, en dat zaterdagmiddag in Di- ligentia in Den Haag in première ging. „Het laatste loverbos" is een natuur reservaat met een hoge muur er om heen, een bejaardencentrum voor wat er overbleef aan kabouters, aardmannetjes, elfjes, heksen, vogels en beesten die niet in van benzinedampen vervulde lucht kunnen leven. Ook een Indiaan komt zich als laatste van zijn geslacht in het loverbos verbergen. Daarover wordt vegaderd, want er mogen offi cieel geen mensen in het bos. Het origi nele kindertoneelwerk met humor en spanning bacht de toeschouwer(tje)s afwisselend tot daverend lachen en het inhouden van de adem, en tot slot tot een applaus dat met juichkreten werd ondersteept omdat alles goed was afge lopen. Voor dit laatste zogden aardmannetjes Krummel Koks Kippesoep (Lex Schoo- rel), Indiaan Grote Arendsneus (John Smit), Opa Krummel (John Soer), Heks Fiedelgonda (Truus Dekker), Roekie Ka (Anja Jansen Schuiling), konijn Snuffelneus (Co Stedelinck), Ouwe Elf (Tatiana Radier) en kabouter Wiebe Wieringa (John Kelly). Geref. Kerken: Beroepen: te Brussel, als evangelisa tie-predikant: H. Eikelboom te Hein- kenszand; te Geldermalsen en te Elburg D. van Santen te Suawoude. De kerkeraad van Apeldoorn is voor nemens als geestelijk verzorger van de stichting „Groot-Schuylenburg" te be roepen: Tj. Zuidema te Lollum. Bedankt: voor De Lier: M. E. van Heesen te Uden-Grave. Baptisten gemeenten: Beroepen: te Zwolle: M. Cohen te Alphen aan de Rijn. SCHIPHOL „Het effect van vele belangrijke investeringen in ontwikke lingslanden is nu nog nauwelijks te zien, maar zal eerst over een aantal ja ren blijken. In de jaarvergadering Fonds en de Wereldbank is er op gewe zen dat ontwikkelingshulp een proces van lange adem is. Wat deze hulp be treft, moet er echter nog veel meer ge beuren". Dit zei minister Witteveen za terdag bij zijn aankomst op Schiphol uit Rio de Janeiro, waar vorige week de jaarvergadering werd gehouden. Het plan van de president van de Wereldbank, George Woods om de jaarlijkse bijdrage aan de International Development Association (I.DA) te verviervoudigen tot 1 miljard dollar, is volgens minister Witteveen niet te realiseren. Het grootste probleem bij de verhoging van de bijdrage aan de I.D.A. is dat de Verenigde Staten wel aan een uitbreiding willen meewerken, maar niet ten koste van de eigen beta lingsbalans. RIJSWIJK Ondanks enkele tegen slagen heeft Indoheem in het eerste halfjaar betere resultaten geboekt dan in dezelfde periode van vorig jaar. De eerste zes maanden werden geken merkt door hergroepering en sanering van de binnen de onderneming gebleven bedrijven in Utrecht. Deze ingrijpende reorganisatie is thans vrijwel voltooid. De hiermee gemoeide kosten zijn be langrijk uitgegaan boven de raming, waarbij nog kwam een terughoudend heid van de markt voor de in Utrecht vervaardigde produkten in het eerste halfjaar. In de algemene marktsituatie is intussen een verandering ten goede gekomen. Hier tegenover hebben de andere sec toren van het concern zich gunstig ont wikkeld. Vooral de cosmetische afde ling toont dit jaar tot nu toe betere re sultaten dan vorig jaar. Ook de buiten landse vestigingen hebben beter ge werkt. MOORDRECHT. De aandeelhou ders Koninklijke Vereenigde Tapijtfa- briek wordt voorgesteld het dividend over 1966/1967 te verlagen van 24 tot 18 pet. op de gewone en van 9 3/5 tot 8,4 pet. op de preferente aandelen. Hiervan moet respectievelijk 2Vi en een half procent uit de dividend-reserve ko men. BURCULO De negentienjarige militair Arjen Poepjes is dezer dagen thuisgebracht door prins Claus. De jongen wilde goedkoop en snel thuis komen en stak daarom langs de weg zijn duim omhoog. Er stopte al spoe dig een auto, met prins Claus achter het stuur. Waar hij naartoe moest? „Naar Borculo", zei Arjen Poepjes. En op de vraag waar dat precies lag, antwoord de hij dat het stadje ongeveer tien ki lometer van Lochem ligt. „Dat treft dan mooi", reageerde prins Claus, „want ik moet naar Diepenheim". De prins reed vervolgens elf kilo meter om en zette Arjen Poepjes vlak bij zijn huis af. In Frankrijk PARIJS In de zondag gehouden tweede stemronde van de kantonale ver kiezingen in Frankrijk hebben de com munisten hun winst van vorige week ge consolideerd. Zij wonnen 41 zetels in de parlementaire raden. Alleen de uitslag van een Corsicaans district moet nog binnenkomen. In totaal moesten 1718 zetels worden gekozen. De communis tische winst bedraagt 80 procent van de 56 zetels die zij bezetten voor de ver kiezingen begonnen. De federatie van niet-communistisch links van Frangois Mitterrand verloor elf zetels en behaalde er 444, de Gaul listen wonnen er 18 en hebben nu 180 zetels behaald. In het gebied van Parijs, met zes nieuwe departementen, werden 78 com munistische vertegenwoordigers geko zen op 192 in totaal. Welke partijen een meerderheid hebben behaald, zal pas vast komen te staan, na de eerste ver gadering van de departementale ra den, als de onafhankelijken of gematig den zich bij de grote groeperingen voe gen. De opkomst was iets minder dan vo rige week, 57,38 procent, tegenover vo rige zondag 57,33 pet. UTRECHT Volgens de stichting Mitex zal bij een goede aanpak de kleurentelevisie een grote invloed kun nen gaan uitoefenen op de kleedge woonten van de Nederlandse man en vrouw. Bij de Firato in Amsterdam stond bijna alles in het teken van de kleu rentelevisie. Philips heeft nu ongeveer 3.000 kleurentoestellen verkocht en men verwacht dat eind van dit jaar 10.000 van deze apparaten in de Nederlandse huiskamers zullen staan. Uit marktonderzoek ingen is gebleken dat bij de kleur in de reclame de im pact veel groter is en nog groter wordt als de kleur functioneel wordt toege past. De reclamepsycholoog dr. Dich ter vindt kleur bijzonder belangrijk, want, zo zegt hij, kleur is emotie. Bij het zien van kleuren heeft men minder behoefte aan het gesproken woord, de zintuigen worden gestimuleerd en alles wordt voor de kijker „opwindender". O MONTREAL Uit 36 gastvrouwen op Expo '67 in Montreal is de 20-jarige Joanna Woodman uit Londen tot Mis:- Expo '67 gekozen. De Nederlandse MargrietMeursing (26) uit Zwolle werd tweede en Sarah Shamir (21) uit Tel Aviv derde.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2