Grebbebocht werd met spoed uit de duisternis gehaald Raakt Rhenen bioscoop kwijt? Instuif bijeen voor jubileum Logboek van een Rhenense kapitein Zes weken slepen op zee „Als de nood aan de man komt gaat er een siddering door *t schip" Pluimpje voor Rhenen Brand in Scherpenzeel en Snert bonnen NU WEL VOLDOENDE VERLICHT MIST AGENDA door kapitein L. Westd ijk van de „Thames" Bejaardenzang voor bejaarden Ds. J. Overduin u uw 10550 11079 BIJ COÖPERATIE Geduld Volle kracht Koppig Juichend *h 1 mam' DONDERDAG 5 OKTOBER 1967 RHENEN De gevaarlij ke Grebbebocht heeft ver lichting gekregen. In onze krant van dinsdag vestigden wij de aandacht op de nog steeds on verlichte gevaarlijke bocht in de steile helling van de Grebbeberg tegenover hotel „De Grebbe", waar veertien da gen geleden een ernstig auto-ongeluk plaats vond en waar sindsdien een scheve lantaarnpaal stond die geen licht meer gaf. Wij schreven letterlijk: ...„wanneer op korte termijn wordt in gegrepen, kan dat betekenen dat er mensenlevens kunnen worden ge spaard". Nog geen vier en twintig uur later, om precies te zijn gistermiddag om streeks half drie verscheen er ter plaat se een grote oplegger met zwaailicht, waarop een metershoge lantaarnpaal lag, die bestemd was om de vernielde paal te vervangen. De employés van de PUEM verklaarden opdracht te heb ben ontvangen de paal nog dezelfde dag te plaatsen en er vooral voor te zorgen, dat de lamp dezelfde avond nog zou branden. Met drie man is men ongeveer twee en een half uur bezig geweest en toen de duisternis inviel, brandde in de ge vaarlijke bocht weer de openbare ver lichting. Nu is het wachten nog op natrium- verlichting. Van de zijde van het ge meentebestuur maakt men ons erop at tent, dat reeds lang overeenstemming is bereikt over een aan te brengen na- triumverlichting vanaf het Viaduct tot in de Rhenense Nude. Maar ook die verlichting, die er toe kan bijdragen dat het verkeer over de thans nog in diepe duisternis gehulde drukke hoofd verkeersweg aanzienlijk meer wordt be veiligd, laat tot nog toe nog steeds op zich wachten. I niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiui'i'i/iitmiii/tiiiiiiiiiiii/iifin/ê j RHENEN De A.N.W.B. heeft een 5 interessant boekje laten verschijnen S onder de titel „Winkelen met de auto J en te voet". Hierin worden voorbeel- j 5 den aangehaald van verkoopcentra uit binnen- en buitenland. Temidden 5 5 van deze reeks troffen we twee foto's s s aan van Rhenen's binnenstad. De toe- 5 lichting luidt als volgt: S „Voetgangersgebieden zullen, vooral 5 in kleinere steden, nauwelijks meer dan een enkele straat in beslag 5 nemen. In vele gevallen is een al- S gehele scheiding niet nodig en kunnen j zeer goede resultaten worden ver- kregen, door te zorgen voor ruime 5 voetgangersstroken, waarbij de rijweg 5 eventueel versmald in gebruik blijft. Het gaat de voetganger niet om overmaat aan ruimte. Een „aange- 5 klede" brede stoep kan al veel aan de 5 wensen tegemoet komen en dit vormt 5 vaak een goede aanzet voor een latere j algehele reconstructie van de betref- fende straat. 5 v Hoe deze met uiterst logische en sim- 5 5 pele werkwijze verbluffende resul- j taten mogelijk zijn, leert ons de situa- 5 J tie in Rhenen. Hier is bij de herbouw 5 5 weer een voetgangersmilieu verkre- 5 gen, dat toch in directe relatie staat met de hoofdweg. S Dit charmante voorbeeld geeft in de 5 meest simpele vorm alle criteria voor s 5 het voetgangersgebied: toegankelijk, een eigen wereldje, dat toch relatie dagblad DE VALLEI? Bel: tot 17.30 uur van 17.30 19.30 uur Zaterdags 16.30—17.30 uur. SCHERPENZEEL Woensdagoch tend om half zeven werd de Scherpen- zeelse brandweer gealarmeerd. Bij de coöperatie „Ons Belang" deed zich volgens de heer De Man, de bedrijfs leider, een enorme rookontwikkeling voor. Door alle ramen en deuren te sluiten kon de brandweer voorkomen dat het vuur om zich heen zou grijpen. Nadat enkele leden van de brandweer zich, beschermd met zuurstofappara ten, overtuigd hadden van de oorzaak ging men tot blussen over. De brand vond zijn oorsprong in het kolenhok in de bakkerij. Door het tactische op treden van de Scherpenzeelse brand weer kon erger worden voorkomen. Voor acht uur kon men weer inrukken. De schade is nog niet bekend. Er staat nu wel een lantaarn (links) in de Grebbebocht. RHENEN „Gaat Rhenen zijn enige bioscoop verliezen?" Deze vraag wordt in Rhenen steeds actueler. Wij hadden gisteravond een telefonisch onderhoud met de exploitant in Badhoevedorp, die de zaak nog niet zo somber inzag. „Het zal van allerlei factoren afhan gen", zei de heer Wierda, „of ik in Rhenen zal kunnen blijven draaien. Niet alleen het bestuur van het „Eigen Gebouw" heeft het in de hand, ook het gemeentebestuur zal water bij de „be- lasting"wijn moeten doen. Ik kan met talrijke voorbeelden uit andere gemeen ten aantonen, dat Rhenen met zijn ver makelijkheidsbelasting aan de zeer ho ge kant zit. Daar zal aan gedokterd moeten worden". De heer Wierda draait zijn films in het „Eigen Gebouw" aan de Eikenlaan. Vrijdag heeft hij een bespreking met het bestuur, dat dit gebouw heeft ver pacht aan een exploitant. „Ik houd te veel van het bioscoopwerk om het zo maar te laten varen", zegt de heer Wierda. „Bovendien heb ik een taak in Rhenen, net zo goed als in andere gemeenten, namelijk om de jeugd van de straat te houden. Zolang ik de lei ding heb en zal hebben gaat het tij dens de bioscoopvoorstellingen in het „Eigen Gebouw" ordelijk toe. Dat moet zo blijven. Het zou jammer zijn voor Rhenen, wanneer ik zou moeten besluiten er mee op te houden". Wethouder Deen te midden van de enthousiaste „instuivers" RHENEN Gisteren bestond de Instuif in Rhenen tien jaar. Voor het ge meentebestuur was dit aanleiding de acht leiders van de Stichting Jeugdzorg- werk hulde te brengen. In overleg met het bestuur van de VVV en de RMC werd voor deze gelegenheid de algemene geschenkenbon ten doop gehouden door wethouder mr. J. Deen. Men wist eigenlijk niet wat voor een presentje men de Instuifleiders zou aanbieden. En hoewel de geschenkenbon nog ter perse is, was het voor VVV en RMC een welkome gelegenheid aan de voor avond van de verschijning van deze primeur het gemeentebestuur de eer te ge ven de eerste bonnen te laten uitgeven. Mr. Deen zette in „Bella Vista" dui delijk uiteen wat eigenlijk de bedoe ling van deze actie gaat worden. De ontvangers van de bon kunnen deze be steden bij een RMC-winkelier, die aan de actie deelneemt en op de reclame folders met zijn naam en adres voor komt. Bij deze schenking sprak de wethouder de hoop uit, dat het werk van de instuif in Rhenen nog vele ja ren doorgang mag hebben. Uit naam van burgemeester Bosch ridder van Rosenthal bood de wethouder de aan wezige jeugd een rondje cola aan. De leiders, die de geschenkenbon in ont vangst mochten nemen waren de heer en mevrouw Cuperi en de heren Both, Hulshof, Van de Heuvel, Kriek en Van de Bovenkamp. De jeugd werd tijdens deze lustrum avond rijkelijk getrakteerd op snert, gratis klaar gemaakt door de kok van het bejaardencentrum De Tollekamp. Ook mr. Deen genoot van twee borden soep met worst en kluif. Heden, donderdag VEENENDAAL Brandweerkantine 18-22 uur: Bloemen tentoonstelling. SKF-kantine 19.30 uur: Prijsklaverjas- sen. Gebouw Leger des Heils 19.30 uur: Welkom nieuwe commandant kapi tein B. Outhuijsen. SCHERPENZEEL Eierhal 19.30 uur: Winkeliersbeurs. Aan overzijde Vermaakcentrum voor de jeugd. BIOSCOOP Luxortheater Veenendaal 19.30 uur: „De adelaar van het Eskader". Morgen, vrjjdag VEENENDAAL Brandweerkantine 14-17 en 19-22 uur: Bloemententoonstelling. RENSWOUDE De Hof 14-16 uur: Afscheid coöp. di recteur H. v. Setten. SCHERPENZEEL Eierhal: Winkeliersbeurs. Aan overzijde vermaakcentrum. BIOSCOOP Luxortheater Veenendaal: 19.30 uur: „De adelaar van het regiment". Het is 1 augustus, als de Nederlandse zeesleepboot „THAMES" even in de haven van Maassluis binnenligt om, na een periode van dienstverlening aan olieboorinstallaties op het continentale plat in de Noordzee, van bemanning te verwisselen. Zes maanden heeft de oude bemanning dienst gedaan en is aan een welverdiend verlof toe, zij zullen nog een stuk van de zomer in Nederland genieten om daarna, wanneer twee tot drie maanden zijn verstreken op hun beurt weer een andere sleepboot van L. Smit Co's Internationale Sleep dienst te gaan aflossen. De nieuwe leden van de bemanning installeren zich aan boord en de „Thames" wordt zeeklaar gemaakt om enkele dagen „stationsdienst" te gaan verrichten op de Noordzee. Dit houdt in, dat zy langzaam op en neer varend tussen de Nederlandse en En gelse kust de oren en ogen wijd open, als een jachthond tussen de scheepvaart zal bewegen, gereed om haar vierdui zend paardekrachten en uitgebreid bergings- en brandblusmaterieel daar in te zetten, waar dit ten gevolge van een bepaald ongeval kan worden ver langd. De „Thames" kiest zee en bepaalt, rustig stampend met langzaam draaien de machine, van uur tot uur haar juiste positie. Dit behalve door verkenning van vuurtorens en lichtschepen, boeien en andere bakens, ook met de aan boord zijnde RADAR, de Richtingzoe ker, het Echolood en het radionaviga tiesysteem. De telegrafist aan boord luistert zo veel mogelijk uit naar het scheepvaart-etherverkeer terwijl er op de brug een speciale zend-ontvangappa- ratuur aanstaat, waarmee rechtstreeks verbinding met het kantoor te Maas sluis wordt onderhouden om zo alle be langrijke berichten direct te kunnen beschouwen op hun waarde in een be paald hulpverleningsgeval. Ruikt zo'n binnenkomend bericht maar naar een noodgeval, dan zal er een siddering van enthousiasme door het gehele schip en zijn bemanning trekken. Daverend zal dan de „Thames" zich een weg ploegen, door haar automati sche stuurinrichting geleid trachten als eerste hulpverlenende vaartuig op de rampplaats aan te komen. Maar het is rustig en alle energie wordt in toom ge houden. Het blijft rustig „snuffelen", waarbij het geduld op de proef wordt gesteld. Er komen instructies binnen voor het verslepen van een supertanker van Schiedam naar Antwerpen. Het schip, de „Fina Norvège" van 65.000 ton, heeft een lengte van 250 meter en is ruim 32 meter breed. Om u een beeld te geven van de massa van dit schip, denkt u het zich eens in, staande op het Fred, van de Paltshof te Rhenen. Zorgvuldig wordt dit reisje voorbereid, want rekening houdend met tij stromen en nauwe vaarwaters dient precies volgens een schema te worden ge varen. Zes havensleepboten zeulen het gevaarte uit een haven van Schie dam, draaien het slaags op de ri vier en dan schuiven aan weerszijden de sleepboten „Thames" en „Maas- bank" onder de geweldige voorsteven door om hun trossen in te sluiten. Met hulp van twee havenboten achter langs zij de „Fina", om het schip zoveel mo gelijk in bedwang te houden, glijdt het transport over het begin van de eb- stroom de Nieuwe Waterweg af. Een maal in zee worden de trossen op 300 meter lengte gevierd en zetten de zee slepers pas goed hun schouders eron der. In het nauwe Oostgat tussen West- Capelle en Vlissingen, worden de tros sen weer kort genomen en gaat het met het vloedtij mee naar binnen. We lig gen voor op het tijdschema en moeten op de rede van Vlissingen gaande hou den, zodat op later tijdstip de nauwste en felst stromende gedeelten van de Schelderivier gunstig genomen kunnen worden. Zeer voorzichtig manoeuvre rend gaat het nu stroomopwaarts, waar bij de „Fina" zich geduldig als een enorme olifant laat leiden. Nabij Ant werpen komen havensleepboten assiste ren, om het gevaarte veilig langs de afgemeerde schepen van de Schelde- kade te bewegen. Dan wordt de „Tha mes" losgegooid en de „Fina Norvège" door de havensleepboten gezwaaid d.i. rondgesleept en afgemeerd. Volle kracht gaat de „Thames" naar Le Havre, waar een zandzuiger ligt te wachten die zo nodig eveneens naar Antwerpen dient te worden gebracht. Dit is wat genoemd wordt een „snoep reisje" en met een vaart van 8 mijl per uur sleuren we het vaartuig achter ons aan. Na het afleveren keert de „Thames" weer terug naar de Noord zee en zal ter hoogte van Great Yar mouth de befaamde stationsdienst weer opnemen. In dichte mist wordt de Engelse kust genaderd en juist wanneer er voorbe reidingen worden getroffen om een goe de ankerplaats op te zoeken, achter de zandbanken, komt Scheveningen-radio met een dringend telefoongesprek, waaruit blijkt dat de „Thames" met de meeste spoed wordt verlangd bij de na bij Terneuzen gestrande Engelse tan ker „British Lantern". Spoedig dave ren beide motoren weer op uiterst vermogen en wordt in uiterste con centratie op de brug en observerend in het radarapparaat door het matige tot slechte zicht het aanlopen van Vlis singen verkend. Wanneer we bij de tanker aankomen zijn reeds een reeks Belgische rivier sleepboten vastgemaakt. De sleepboten „Oostzee" en „Maasbank" zijn onder weg van Hoek van Holland en met het eerstvolgende hoge tij, zal met totaal vijftien sleepboten worden getracht de ongelukkige Brit van de zandbank af te trekken. De „British Lantern" zit slecht. Het 26.000 ton metende schip heeft 40.000 ton ruwe olie geladen. Bij laag water zit de tanker op de rand van de bank hoog uit het water en het is lang niet denkbeeldig dat de „British Lantern" een soortgelijk geval als de „Torrey Canyon" op de Engelse westkust zal kunnen worden. Pogingen tot vlotsle- pen bij het eerste tij mislukken. De tanker zit onwrikbaar, ondanks de to taal 23.000 paardekrachten die aan alle kanten van het schip trekken. Elk tij laag water doet de kansen op breken sterk toenemen en de „British Lan tern" komt in het middelpunt van de belangstelling te staan. Teneinde het schip iets lichter te maken, worden ijlings olielichters langszij de tanker gebracht, die in to taal een 2000 ton lossen. Welk een ge vaarlijk werk dit is blijkt uit het ont ploffen van een der lichters. De gassen hangen rondom het schip. In „crude- oil" zitten nog immers alls bestandde len. Maar het derde tij hoogwater, gehol pen door een westelijk briesje, geeft zoveel rijzing aan het water, dat de sle pers succes hebben. Op het topje van hoog water begint de „British Lantern" langzaam om haar lengte te draaien. „Thames", „Oostzee" en „Maasbank" scheuren uit alle macht en hoog kolkt het water op tussen de schepen. De peilingen van torentjes en vaste mer ken aan de wal veranderen langzaam en dan opeens begint de „British Lan tern" steeds sneller achteruit mee te komen. De sleepboten achter worden losge gooid en die voor vaststaan zwenken haar rond in de richting van de rede van Vlissingen. Zegevierend passeert de „Thames" met haar collega's de Vlissingse boulevard, waar het intussen zwart van de toeschouwers staat en het verstopt zit van de auto's. De „Thames" viert een weekendje thuis en dan luidt de opdracht: Een be tonnen dok van Vlaardingen naar Malta te verslepen. Dit is een zorgelijk reis je, want het dok is reeds 25 jaar oud en gebeurt er njaar iets mee, dan zal het letterlijk als een baksteen achter ons wegzinken. Allerlei voorzorgen worden genomen om dit vervoer zo veilig mogelijk te doen geschieden. Er wordt vernomen, dat een Joegoslavische sleepboot er mee onderweg is geweest, maar het na een dag heeft opgegeven. De vaart was niet meer dan enkele mijlen per uur geworden en zodra het dok op zee was, ging de sleep in de kop liggen. Enkele maatregelen worden genomen om her haling hiervan te voorkomen en met 'n briesje kracht 4 tot 5 slepen we het be tonnen geval naar zee. Eenmaal buiten neemt de wind nog toe tot kracht 5 tot 6 en er gaat een koppige zee lopen. Het dok ligt als een rots in het water en de zee spat als branding hoog boven alles uit. Een kleine collega sleepboot be sluit met haar sleep terug te keren van wege nog slechtere weerberichten, maar we houden het er op dat de soep meest al heter wordt opgediend, dan dat ze wordt gegeten. We doen het voorzichtig aan en lig gen zeer langzaam onze sleep recht in de zee op te houden. Er wordt wat naast de gebruikelijke scheepvaartroute ge stuurd voor het geval het dok toch mocht zinken. Maar niets bijzonders gebeurt en de volgende dag vlakt de zee wat af. Het ws--dt mooi weer en dan gaat het volle kracht verder. De vaart loopt op tot 5'/i mijl per uur, de weergoden zijn ons gunstig ge zind en rustig wordt de beruchte Golf van Biscaye doorgelopen, de Middel landse Zee bereikt en net als de weer berichten naar stormachtig weer gaan ruiken wordt op een avond La Valetta op Malta bereikt, waardoor we ook weer veilig van dit zorgenkind af zijn. „Ga naar de sleepboot „Oceaan", zegt Rotterdam ons en neem haar sleep over met bestemming Augusta op Sici- 1 i s De motorsleepboot Thames waarvan de heer L. Westd ijk, die in Rhenen woont, kapitein is, in volle zee gefoto grafeerd. lië". Juichend loopt de „Thames" naar het westen teneinde, naar verwach ting, haar collega ter hoogte van Lis sabon te ontmoeten. Het is nog volop zomer in de Middellandse Zee en dicht onder de Spaanse kust genieten we van het mooie uitzicht op de wal. De rots van Gibraltar komt recht vooruit in zicht en juist als koers wordt gesteld door de Straat, zit er een dringend tele foongesprek met Rotterdam voor ons in. Weer een tanker in moeilijkheden, weer een supertanker; ditmaal de 35.168 ton metende Italiaanse „Ercole" geladen met 16.000 ton fuel-oil heeft kortsluiting in haar machinekamer ge had en heeft geen stoom en geen elek triciteit meer. Op topsnelheid stuift de „Thames" dwars door het door de Straat van Gibraltar koersende scheep vaartverkeer heen, op de hielen gevolgd door de Noorse sleepboot „Hercules". De positie van de tanker is aanvanke lijk niet verontrustend. De dichtstbij zijnde wal is 17 mijlen ver en in de richting van de wind 30-35 mijlen. Maar al gauw blijkt duidelijk hoe hier niet de wind, doch wel de sterke zeestromen parten spelen. Een nieuwe positie meldt de tanker: vier mijl uit de rotsige kust. We moeten voortmaken. Koortsachtig wordt de juiste positie van de „Tha mes" bijgehouden. Op het achterdek ligt alles klaar, maar een zorg is: zal de bemanning de zware sleepdraad bo ven op het hoge voorschip van de tan ker kunnen krijgen; er is geen stoom, er is een winchkracht De zon gaat precies half zeven onder in een heiige kim en in het laatste schemerlicht wordt om kwart voor ze ven de tanker bereikt. We praaien de brug van het schip en verzoeken alle beschikbare mensen naar het voorschip te dirigeren, aan welk verzoek maar al te graag wordt voldaan. De tanker zit nu nog maar twee mijl uit de rotsige hoge en steile kust en drijft er nog steeds snel naar toe. De „Thames" past aan stuurboordzijde aan. De manoeu vre mislukt, want de tanker blijkt te snel van ons af te drijven. Dan snel rond voor de steven langs en het over bakboord geprobeerd. Wild werken schroef en roer om de „Thames" met haar achterschip vlak onder de ver bo ven ons uitstekende voorsteven te draai en. Deze is zo hoog, dat er geen denken aan is om een lyn op te gooien. We zouden het nooit kunnen bereiken. De Italianen laten een dunne lijn vallen en daarop wordt van onze zijde een zwaar dere manillalijn vastgestoken, die op haar beurt weer op onze sleeptros is be vestigd. Vrijwel de voltallige Italiaanse bemanning trekt nu de tros al zagend naar boven en juist wanneer de „Tha mes" opnieuw iets dreigt af te drijven en het gewicht van de staaldraad te veel zal worden in de handen van de mannen, komt de verlossende roep van boven: Made Fast. I oorzichtig Heel voorzichtig, nog zonder kracht te zetten, vaart de „Thames" haar tros uit, stuurt langzaam rond tussen tanker en rotskust door, die nu op 1 mijl is om de genaderd en houdt voorlopig recht noordwest, om de „Ercole" uit de kust vandaan te trekken. In het halfduister doemt deze als een monster op. We gebruiken ons sterke zoeklicht, om de „Ercole" nu in volsla gen duisternis gehuld te belichten. De sleepdraad wordt nog wat gevierd. „Volle kracht", rinkelt het weer naar de machinekamer. De tros spant zich en langzaamaan gaan we vaart lopen. De snelheid wordt nu 7 mijl en reeds de volgende morgen om 10 uur stapt bij Gibraltar de loods aan boord en wordt de „Ercole" op veilige anker plaats in de baai gebracht. Het „job" is binnen en hollen is het nu naar col lega Oceaan, die intussen Kaap St. Vincent is genaderd. In de nacht wordt haar sleep op zee overgenomen. Vele handen maken licht werk en in een half uurtje zien we het heklicht van de „Oceaan" alweer verdwijnen. Een pon ton beladen met zware buizen. Deze zullen worden gelost te Augusta en de ponton moet leeg terug naar Rotter dam. Zo U wilt zullen we er wat van het prachtige zomerse weer op Iaden, dat hier nog steeds in de Middellandse Zee heerst. We hopen dan voor de volgende opdracht nog een weekendje bij moe der te zijn. dik tevreden met bijna 7000 sleepmijlen en twee flinke hulpverle- ningsgevallen in acht weken achter de rug. VEENENDAAL. Dinsdagmiddag werd de eerste ontspanningsmiddag voor de bejaarden van het nieuwe winterseizoen gehouden in het OCB-ge- bouw. Een groot aantal bejaarden kon genieten van het optreden van het Be jaardenkoor, dat onder leiding van de heer W'. Budding gevormd is uit bewo ners van het Hervormd Bejaardencen trum „De Engelenburgh". Behalve met koorzang werd de mid dag gevuld met declamaties en piano spel. De declamatie werd verzorgd door mej. W. Oosterbeek, mevrouw Van Nieuw Amerongen en de heer Geere- stein. De twee laatstgenoemden zijn tevens lid van het bejaardenkoor. Me vrouw Bax en de heer Budding speel den enkele quatre-mains op de piano, wat tot de hoogtepunten van deze goed geslaagde bejaardenmiddag hoorde. Volgende week dinsdag zal mej. J. Sligter uit Utrecht een en ander vertel len over „SOS per telefoon", een on derwerp dat vooral voor alleenstaande bejaarden zeker interessant zal zijn. RENSWOUDE. Donderdagavond 12 oktober spreekt de Veenendaalse emeri tuspredikant ds. J. Overduin in gebouw Rehoboth. De bijeenkomst begint om acht uur. Er is gelegenheid tot het stel len van vragen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 5