Vier uur vliegen naar de grens tussen Oost en West Houd die ellendge ladders voortaan onder devoet moüoc De schoonmoeder en het principe „Vliegen in jets is voor vrouwen onschadelijk" Stewardesse hadden vaak klachten OP BLOTE VOETEN MOSKEE BEKIJKEN TOM A DO TOMADO Rust op „tussenstations" wel erg belangrijk VLIEGMEDISCH EXPERT: Spreekuur THEEDOEK???? Serieus Nieuwe Libelle nylons met Footloc' niet één cent duurder INSCHIKKELIJKE DROOGREKKEN DE DOEK DIE DIRECT DROOGT^H ONDER DE PRUIKEN met de onactrttiare footloc in nieuwe Libelle ryions HH m/k de (machttere ladderstop: I Fbotioc DE VASTE LES ALS EEN RUGZAK BEETJE PIJN f 37,50 ZUn EEN WENSJE VOOR VIJF LIRA (Van onze verslaggeefster) 1STANBOEL Zes verdiepingen naar beneden ligt de nacht van de vijf honderd moskeeën en de duizend minaretten. Het is bijna ongelooflijk, zo sta je op een natgeregend Schiphol druk een koffertje te vergeten en zo vraagt de oude, kleine Hassan je in lstanboel of je een wens hebt. Ik heb er wel een en dat is goed, zegt Hassan, want hij krijgt mensen, die hebben niet één wens meer en dat maakt Hassan héél bedroefd. Buigend en glimlachend stopt hij mijn rechterduim in het gat van de marmeren wenszuil, waarin heel zicht baar tientallen duizenden anderen vóór mij hetzelfde ondergingen. Het ge beurt onder de 65 meter hoge koepel van de immense moskee Aya Sophia en het kost me, met Hassan meegerekend, precies vijf lira. Eén gulden vijf tig en dan nog eens het zelfde bedrag om het gebouw binnen te komen. De Turken hebben inmiddels ontdekt dat de toeristen het geld in hun laatje kun nen brengen. „Zag je lstanboel, zag je Turkjje al eens", heeft de Turkse luchtvaartmaat schappij Türk Hava Yollari me ge vraagd. „Zo niet, vlieg dan een keer met ons mee. We hebben een nieuwe DC-9 en die brengt je in minder dan vier uur naar lstanboel. Dat willen we een beetje vieren". Ik zag Turkije nog nooit en daarom stapte ik in een vliegtuig vol Turkse ar beiders, die de wasmachines en de ver diende centjes uit Nederland naar huis gingen brengen. „Welcome to lstanboel", staat er in grote verlichte letters op het vliegveld en dat welkom werd de Orhans en Ach- meds uit Nederland bereid door huilen de, al veel te oud geworden jonge vrou wen die onder hun trieste, zwarte om slagdoeken hun baby's de borst gaven. Maar ze glimlachten naar iedereen die dat naar hen deed, met een mond vol gouden tanden. Of een mond zonder tanden. Ik had mijn jas beter thuis kunnen la ten, want samen met de Turken loop ik 's middags rond te stomen in 25 en 27 graden Celsius. lstanboel, de Turkse plaats die met haar twee en een half miljoen inwoners nog net aan Europa is blijven plakken. lstanboel, de stad waar Oost en West elkaar het eerst ontmoe ten. Dat klopt nog steeds. Het vrouwtje in het zwart, dat op straat haar watermeloenen aan de man tracht te brengen, doet dat onder de etalage waarin dure pruiken en posti ches op roze zijde zijn uitgestald. En oh, die mannen. Je kunt ze als gids krij gen, zo vaak je maar wilt. Ze bevelen zichzelf uiterst beleefd aan, zoals de snelle, besnorde heren die op Broadway van lstanboel, de winkelstraat Istiklal, op me af komen schieten. Het zijn een paar van de vele duizenden Turken die op het eerste gezicht ook maar zo'n beetje lopen rond te kijken. „You American", fluisteren ze vanon der het borstelsnorretje, waarvan ik al lang denk dat ze het rechtscheren met een liniaal. „Geen American? Jammer, toch dollars wisselen voor Turkse lira, tegen een betere koers dan de bank geeft?" Dankuwel, de grote Orhan Tü- rel heeft me gezegd: Beter niet doen. Orhan Türel, een van de mannen van Türk Hava Yollari, de man die alles weet, blijft mijn vaste gastheer en gids. „Kijk", wijst hij, „een beatnikmeisje, misschien wel een uit Holland". Zijn hoofd draait bescheiden een kwart slag in de richting van een soort Indianen meisje in spijkerbroek, mager als een De Blauwe Moskee: duizend en één nacht. ADVERTENTIE Uibelle "Ned. octrooi aangevraagd. 0 Om een waterpijp te kunnen roken, hoef je eigenlijk niet meer te doen dan met een mondstuk in je zak op stap te gaan. De waterpijp kim je huren in ieder café en kleine jongens met potjes brandende houts kool zorgen er tegen geringe vergoeding voor dat er rook uit de stellage blijft komen. aangereden. Hij moet alleen overeind zien te krabbelen, er is niemand die hem helpt. „Merhaba", fluistert Muraffer en dat is dan een goedendag midden op een van de twee bruggen over de Gouden Hoorn, het water dat het oudste stuk van lstanboel scheidt van het grootste en nieuwste deel. Muraffer heeft er vijf jaar arbeid in Duitsland op zitten en hij heeft er veel centjes verdiend, legt hij uit. Vijf Mark in ieder uur, maar he laas stierf Muraffers moeder en toen was Muraffer zeer verdrietig. Hij kwam terug en probeert nu hier de familie in het leven te houden. Valt dat niet tegen, na Duitsland, vraag ik. Dat gaat wel, want de taxi is zijn eigendom. Hij maakt het best. Dag, Muraffer, het spijt me, maar tien lira zijn er geen vijftien en we hadden die tien tevoren afgesproken. Hassan, in de Aya Sophia, spreekt ook tevoren de prijs af. Hij is een klein meneertje, dat ook al in Duitsland heeft gewerkt. Het is eeh prachtige moskee, maar waarom is de ruimte zo kaal, wil ik van hem weten. „Straks", zegt Has san, want ik glipte net tussen een paar regels van zijn vaste Duitse les, die hij voor de vaste prijs opdreunt voor wie hem een kwartier vraagt. Als ik Has sans verhaal zo hoor, krijg in visioenen van zevenduizend keizers, die de vroe gere Byzantijnse kerk heel vaak lieten verwoesten en haar tenslotte, zoals kei telefoonpaal, met een sjaal om de lange blonde haren geknoopt alsof ze Winne- tou speelt. „Er zijn hier erg veel beatniks", ver telt Orhan Türel. „Uit Zweden, uit Ne derland, van overal. Wat ze hier doen? Weet ik niet, maar dit is toch een ge weldig mooie stad? Wel, de beatniks le ven in heel goedkope hotelletjes. Nie mand slaapt hier op straat. Hebt u dan iemand hier op straat zien slapen? Nee, toch?" Ik heb er één gezien, maar dat was tussen de komkommers en de water meloenen, in een van de vele winkeltjes op de stoep. „Wat wil je zien", vraagt Orhan Türel, „de Aya Sophia?" Voordat ik „ja" of „nee" kan zeggen, heeft hij me in een van de bijna tienduizend taxi's gestopt die hier in lstanboel vei lig en niet zo heel erg veilig verkeer bedrijven. Het is Muraffer Ari die me in zijn taxi gemaakte Amerikaanse slee naar de moskee van alle geschiedenisboekjes brengt. We rijden langs de ezeltjes en mannen en vrouwen die hier alles in grote manden op de rug vervoeren, op een soort draagzadeltje dat je aantrekt als een rugzak. „Dat gaat toch niet", roep ik naar Muraffer, want voordat we de Atatürk- brug over gaan racet de slee van Muraffer een straat af die zo steil is, dat ik die weg voor geen goud op de fiets zou afleggen. Op een haar na mis sen we een oude man, die toch al op straat ligt omdat hij op een zebra is zer Justinianus, weer lieten opbouwen en verfraaien. Met zo hier en daar een klein dingetje uit Griekse tempels en nog het een en ander dat tijdens de oor logen werd buitgemaakt. Tn Londen is het schoonmoeders- vraagstuk weer eens aan de orde gesteld. Een bruidegom zag enkele uren voor de huwelijksvoltrekking van de hele zaak af, omdat de moeder van de bruid er op stond zijn getuige te kiezen. David Powis zei, vlak voordat hij in een Anglicaanse kerk met Dorothy Childs zou trouwen: „Ik weet, dat schoonmoeders berucht zijn, maar het gaat hier om een principe. Ik wilde een vriend als getuige en wilde loten tussen vier lui van mijn kantoor. Zij wilde haar schoonzoon het laten doen". David en Dorothy kregen een week om er over na te denken. Intussen schaarde een katholieke priester zich aan David's kant. In het parochie-blad van Southwell schreef de eerwaarde Jo seph Jones: „De moeder moet wijken, als iemand dat moet. De moeder moet het zwijgen opgelegd worden, als ie mand dat moet... Een verstandige moe der erkent, dat een zoon voor alles ver plichtingen aan zijn vrouw heeft". „De moskee is zo kaal, omdat zij niet meer wordt gebruikt en nu alleen mu seum is", vertelt Hassan. Onder een koepel die miljarden waard moet zijn laat hij me zien hoe je in sommige marmeren muren de groene duivels kunt herkennen. „Een Franse toerist zag in het marmer zelfs het profiel van president De Gaulle", meldt Hassan trots. De Aya Sophia is en blijft een impo sant stuk bouwwerk, met haar vier mi naretten, die tussen de bomen oprijzen als de meest slanke kaarsen die er ter wereld te vinden zijn. Maar ik kies voor de Blauwe Moskee, honderd stappen verwijderd van zuster Aya Sophia. De Blauwe Moskee heeft zes minaret ten. Ik kom binnen via de zij-ingang, waar talloze kraantjes en banken zijn, om voeten, handen en hoofd te reinigen voor men de moskee binnengaat. „Kom terug om zes uur", fluistert de jonge gids bij de hoofdingang, terwijl hij voor zes bussen vol Duitse en Ameri kaanse toeristen de schoenen inlevert bij de man met de schoenenvakjes. Om zes uur is er een gebedsdienst, een van de vijf die er per dag worden gehouden. Ik ben er en ik hoef mijn schoenen niet in te leveren. Ik mag ze meenemen als ik op blote voeten heel stil het ge bedshuis inwandel, over bijna tweehon derd gigantische oosterse tapijten. Ie dere vrijdag knielen er zesduizend ge lovigen op neer, met het hoofd naar het oosten en de Iman, die zijn liederen nog in het Arabisch zingt. Buiten, op de smalle omloop van een van de minaretten, staat nu'de Muezzin en hij wacht tot hij van beneden het te ken krijgt, dat het één minuut over zes is. Mijn jonge gids brult zeventien let tergrepen omhoog. Het is zover. De geestelijke posteert zich voor de luid spreker en begint de gezangen, die in ieder geval in mijn oren zo klaag lijk klinken. „Wij doen het nog echt", zegt de Ach- med bij de hoofdingang. „Er zijn mos keeën, die sturen niemand meer naar boven, die draaien de opwekking om te komen bidden af via bandrecorders". Even tevoren waren er in de hoeken van deze prachtige moskee heel jonge jongetjes, gebogen over een bankje waarop de Koran lag. Ze studeerden op de knieën, af en toe wiebelden ze een beetje omdat de knie tjes wel pijn moesten gaan doen, na 'n paar uur. Ze droegen zwarte of witte petjes op het hoofd en keken met schalkse ogen even op als ik zo zacht mogelijk aan hen voorbij ging. Ik denk dat er nu zo'n tweehonderd mannen geknield liggen onder de bran dende vetpotjes, onder de beschilderde koepel met omlopen, vanwaar een niet te definiëren zacht gezang de moskee indrijft, vervliegend als de rook van een sigaret. De Iman zingt, voor in de kerk en h\j is de enige, die met de rug naar het oosten zit. Hoog boven in de koepel zingt een vogeltje met hem mee. Het is duizend en een nacht. ADVERTENTIE Tip voor handiger huishouden (echte ruimtewoekeraars) Zoveel droogproblemen, zoveel To rnado droogrekken! Eenvoudig op te zetten of op te hangen. Voor bal- con, zolder, tuin of badkamer. In talloze maten en uitvoeringen. Bij voorbeeld: het Tomestic staand droogrek, 26 meter drooglengte, plat op te vouwen f 37,50. Tafelmodel met los aanzetstuk, 18 meter droog lengte f 24,75. Speciaal model voor lavet of bad f 15,95. Hangende droog rekken van f 4,- tot f 9,50. Wilt u méér tips? Vraag uw winkelier om de ultzoekfolder "Hartewensen"- Of schrijf aan Tornado. Tomadohuls, afdeling IC. Dordrecht. In de smalle straten op de heuvel van de Aya Sophia en de Blauwe Moskee kan het nog, kinderen zonder jas op straat laten spelen, 's Middags is het in lstanboel zo'n 25 graden Celsius op dit moment. OCHIPHOL „Ik heb de absolute overtuiging, dat het jet-tempo, het vlie- gen in een straalvliegtuig geen enkele schadelijke invloed heeft op de vrouwelijke lichaamsfuncties", zegtdr. Kornelis Vaandrager, hoofd van de me dische dienst van de KLM en internationaal een bekend vliegmedisch expert. „Wij worden er hier steeds weer mee geconfronteerd. Op de vraag of het vlie gen in een jet-machine de menstruele cyclus stoort, bevallingen op kan wek ken bij zwangere vrouwen of een schadelijke invloed heeft op de vruchtbaar heid, zeg ik met klem neen". „Toen de KLM in 1960 straalvliegtuigen ging gebruiken, hadden enkele ste wardessen klachten, dat de menstruatie uitbleef. Dat duurde maar even; die klachten bleven daarna vanzelf uit. Het bleek, dat men in het begin onwen nig stond tegenover het vliegen met een DC-8. De stewardessen moesten daar nog in groeien, er meer vertrouwd mee raken. De klachten bleken alleen te ma ken te hebben met spanningen, voortkomend uit het gaan vliegen met een nieuw type." ^yfeer hoofdpijn, hartklachten, storin gen In de bloedsomloop; allemaal fabeltjes", vindt dokter Vaandrager. „Tijdens het spreekuur voor het vlie gend personeel blijkt hier dagelijks, dat er bij stewardessen op dat gebied niet meer klachten voorkomen dan bij elke groep in leeftijd vergelijkbare vrouwen. Ik vind zelfs het zich vliegend ver plaatsen,1, ook met snelle straalvliegtui gen, de enige manier van vervoer, die voor' hartpatiënten en patiënten met aandoeningen van de bloedvaten toe laatbaar en redelijk verantwoord is. Geen enkele andere manier van ver voer is immers zo makkelijk. Bukken de en strekkende bewegingen kunnen schadelijk zijn voor hartpatiënten. Bij het reizen met auto of trein versleept en vertilt men koffers. Wie vliegt hoeft de bagage, zodra het huis verlaten ls, echter niet meer aan te raken". „Voor ieder mens, die aanleg heeft voor hart- of vaatziekte, is vooral het autorijden een aanval op de gezond heid", zegt deze medicus. „Denk maar eens aan de frustatie op de weg en de bloeddrukverhogende werking daar van". „De stewardessen worden bij ons ge keurd op algemene lichamelijke en geestelijke gezondheid. Er zijn geen speciale bepalingen voor hun keuring sinds wij bij de KLM met straalvlieg tuigen vliegen", zegt dr. Vaandrager. „Wij hebben hier ook geen stringente voorschriften voor lengte en gewicht, zoals bij vele maatschappijen. Bij de KLM wordt meer op een algemeen re presentatief uiterlijk gelet". „Sinds 1961 hebben wij hier de bepa ling, dat een stewardes eenentwintig jaar moet zijn en vijf jaar blijft vlie gen. Deze bepaling heeft echter geen medische achtergronden, maar staat al leen in verband met de sociale wetge ving in ons land. Wij houden er wel re kening mee, dat dit soort werk op ho gere leeftijd mentaal te zwaar kan wor den. Het behoort immers tot het nor male fysiologische gebeuren, dat de flexibiliteit afneemt naarmate men ou der wordt". De extreme klimaatveranderingen en de tegennatuurlijke dagtij dverschuivin- gen zouden de Duitse stewardessen ernstige lichamelijke stoornissen te weegbrengen. Welke ervaringen heeft men op dat gebied bij de KLM? „Ik beweer niet, dat ik het beroep van stewardess bij een volle kist geen moeilijk beroep vind", zegt het hoofd van de medische dienst op Schiphol. „Wij geven onze stewardessen na een vlucht dan ook ruimschoots de gelegen heid weer op verhaal te komen. Ik maak hier twee soorten reacties mee op de klimaatveranderingen en de dag- tijdverschuivingen. Sommige meisjes hebben de rusttijd tussen de vluchten helemaal nodig om bij te komen. Ande re stewardessen rusten een of twee da gen en beschouwen de rest als vakan tie". Japanse meisjes beter dan Europese opgewassen tegen het beroep van stewardess, sinds de luchtvaartmaatschappijen snelle straalvliegtuigen op hun lijndiensten hebben ingeschakeld? Bij de Lufthansa blijkt men te zijn gealarmeerd, omdat gynaecolo gen en vlieg-medische experts tot de conclusie zijn gekomen, dat het vliegen in jet-tempo de vrouwelijke lichaamsfuncties in de war kan brengen. Een aantal Duitse stewardessen zou aan ernstige lichamelijke stoor nissen lijden door de grote klimaat veranderingen en de dagtijdver- schuivingen in hun werkkring. Hoofdpijn, hartklachten en storin gen in de bloedsomloop zouden bij hen het gevolg zijn van het vliegen in jet-tempo. Deze stoornissen zou den op den duur zelfs onvruchtbaar heid kunnen veroorzaken. Slaappil len en opwekkende middelen zou men gebruiken om in dit beroep op de been te blijven. Er gaan stemmen op, dat stewar dessen grondiger dienen te worden gekeurd om tevoren te bepalen, of zij voor dit snelle vliegen wel de juiste constitutie hebben. De Lufthansa is meer Japanse meisjes gaan werven voor het be roep van stewardess, omdat deze lichamelijk beter tegen de omstan digheden «van het vliegen met straal vliegtuigen zouden zijn opgewassen. De Japanse jonge vrouwen zouden klimaatvaster zijn en van de tijdver- schuivingen minder last hebben. Hoe zijn de ervaringen in ons land op dit gebied? Doctor Kornelis Vaan drager, hoofd van de medische dienst van de KLM, geeft in neven staand artikel zijn mening over de ze beweringen. „Ons werkschema is zo geregeld, dat zij allemaal goed en lang kunnen sla pen na een trip. Ik meen, dat zij dat meestal doen zonder slaappillen. Het slikken van pillen en andere opwekken de middelen om de moeüijkheden het hoofd te bieden, zoals men beweert dat bij Duitse meisjes gebeurt, komt hier beslist nier voor. Bij het medische toe zicht zou men dat hier absoluut moeten merken". „Voor het cabine-personeel hebben wij hier drie vaste regels", zegt dr. Vaandrager. „Voor men in dienst komt is er allereerst een grondige keuring. Daarna gaat men voor een algemene cheque-up elk jaar nog een keer door de molen. Bovendien moet een stewardess zich na elk ziektebeeld bij ons melden. Onze medische dienst heeft hier op Schiphol elke dag spreekuur voor het vliegend personeel; het personeel dus van cockpit en cabine. Wanneer een stewardess ziek is, gaan wij haar ook dikwijls thuis bezoeken. Niet om haar te behandelen, maar om te zien of de ziekte verband houdt met het vliegen of met besmetting. In elk geval kan er door de verplichting tot melding na elk ziektegeval geen ziekte plaats gevonden hebben, zonder dat onze medische dienst daarvan op de hoogte is". Hebben de Japanse meisjes voor het vliegen in jet-tempo een betere consti tutie dan Europese stewardessen? Ab soluut niet", vindt dr. Vaandrager. „Ik zie medisch niet in waarom Japanse meisjes daar beter tegen zouden zijn opgewassen. Mocht in de praktijk blij- ADVERTENTIE DDD DDIS HEDEMAN ALMELO ken, dat zij op het snelle vliegen beter reageren, dan moet dat psychologische achtergronden hebben. Misschien kla gen die Japanse meisjes gewoon min der!" Op grond van zijn medische presta ties werd dr. Vaandrager in Lissabon, tijdens een congres waarvan hij net te rug is gekomen, benoemd tot lid van de internationale academie van lucht- en ruimtevaartgeneeskunde. „Inderdaad houden de experts zich diepgaand be zig met de medische ontwikkelingen bij de luchtvaart" zegt hij. „De straalvliegperiode is al bijna voorbij. Internationaal verdiepen wij ons nu vooral in de medische controle nodig voor het supersonisch vliegen. Voor dat supersonisch vliegen zijn voor stewardessen geen speciale medi sche voorwaarden te verwachten. De factoren worden bij dat nog sneller vliegen immers juist gunstiger wat dagtijdverschuivingen en klimaatver anderingen aangaat. Als vliegend per soneel keert men bij die supersonische snelheden doorgaans op één dag weer terug in eigen land. Men blijft dus op een Hollands schema vliegen. „Driehonderd en twintig stewardes sen hebben wij tegenwoordig in dienst" vertelt men bij het korps cabineperso neel van de KLM, waar men ons over de indeling van de werkschema's nader inlicht. „Vooral op vriendelijkheid en bereidheid tot helpen letten wij hier bij het selecteren van de meisjes voor dit beroep. We hanteren beslist geen „gla- mour-mallen" zoals bij Amerikaanse maatschappijen, om voor uiterlijk schoon precies lengte en omvang te meten." „Na de opleiding worden de meisjes voor de gewenning eerst op korte Euro pese vluchten ingeschakeld. Geleidelijk volgt een indeling op langere routes. De werkschema's zijn zo samengesteld dat onze stewardessen tussen de vluch ten voldoende kunnen rusten. De cabi ne-crew voor de Sidney-dienst Vliegt bijvoorbeeld 's zaterdags als passagier naar Athene. Als werkende bemanning gaat men daarna 's zondags door naar Karachi. Op dinsdag naar Bangkok, op woens dag naar Manilla, op donderdag naar Sidney. Daar wordt dan een hele week gewacht voor men weer werkend terug vliegt In New York blijft het cabine personeel vier en twintig uur over staan." „Onze ervaring is, dat de Nederland se meisjes serieus zijn. Zij gaan wel uit als zij ergens langer blijven, maar beslist niet overdreven. De rustperiode wordt door onze st< .aiJessen ook voor rust gebruikt. Dat heeft zeker even eens invloed op het uitblijven van klachten."

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 12