Rennies
Winkel voor tweede keer
in anderhalf jaar door
vrachtauto in puin gereden
j Studenten hielden protestmars
vitaal, echt...
„Westduits plan beperking
goederenvervoer langs de
weg voor ons rampzalig"
In september
ruim 90.000
zonder werk
Nederlandse
deskundigen
naar India
Schietpartij na scheldwoord
„Torrebak": eis IV2 jaar
r
NORTON
Utrechter reed
op politie in na
ruzie met vrouw
Brandend maagzuur,
Beide malen voertuigen van hetzelfde bedrijf
f noo li l ot» noon terniiddae op de gespaarde toonbank in zijn verwoeste kruidenierswinkel in
kans op vele werklozen en hogere prijzen
KANTELEN
RIJDEND
Proeven in Flevoland
Biezenvijver
nieuw wapen
tegen water-
vervui
OMGEBOUWD
Eén op vijf fietsen
slecht verlicht
VRIJDAG 6 OKTOBER 1967
druk op de mug. opgeblazen gevoel?
helpen direct I
RIJSBERGEN Met trillende handen bouwde Jacques Staaltjens (46) gjs-
UTRECHT „Ik maak je kapot",
schreeuwde een Utrechter gisternacht
terwijl hij probeerde een hoofdagent
van de Utrechtse politie met zijn auto
te overrijden. De politieman redde met
een sprong zijn leven.
De Utrechter, de 29-jarige schilder
F. W., reed vervolgens met grote snel
heid in op een politieauto. Zware scha
de was het gevolg. Met gummiknup
pels bracht de politie hem tot beda
ren. Daarna moest hij mee naar het
hoofdbureau, waar hij werd opgeslo
ten.
De woede van W. was opgewekt,
doordat de politie zich had gemengd in
wat hij beschouwde als een huiselijke
aangelegenheid. W. had zijn vrouw
met een stoel op haar hoofd geslagen
en aan een arm verwond.
RIJSBERGEN Met trillende handen bouwde Jacques Staaltjens (46) gis
termiddag op de gespaarde toonbank in zijn verwoeste kruidenierswinkel in
Rijsbergen de situatie na. Een gedroogde éénpansmaaltijd vormde zijn pand,
een bundeltje repen elf voor 98 cent de beschermde betonrand ervoor en
een pakje soep de vrachtauto die gisterochtend vroeg twintig ton aan beton-
palen zijn zaak binnenzwiepte.
Voor de tweede keer in nog geen anderhalf jaar t(jds was h\j gisterochtend uit
z|jn slaap geschud om te ontdekken dat zijn winkel half was ingestort. „Allebei
de keren een vrachtauto van dezelfde Belgische firma nota bene", zegt hij ver
ontwaardigd.
„Ik ben hier geboren en getogen. Het
is de vierde keer dat ik dit moet mee
maken", zegt hjj rusteloos ronddrente
lend over vertrapte souvenirpoppen, ge-
confijte vruchtjes, plakken chocolade en
pijpekoppen. „Bovendien zijn er door de
jaren heen zeker tien tot vijftien min
der ernstige botsingen geweest".
Bijna een jaar was zijn winkel geslo
ten geweest sinds het vorige contact met
een vrachtauto, op 13 april vorig jaar.
Een gloednieuwe winkel met bovenwo
ning verrees in die tijd aan de Sint Ba-
vostraat, die alle verkeer tussen Breda
en Antwerpen moet verwerken.
Uit voorzorg werd zijn nieuwe huis
f oorsitter van beroepstransporteurs
DEN HAAG „De VV'estduitse plannen voor een beperking van het goederen
vervoer langs de weg kunnen catastrofaal zjjn voor Nederland. Niet alleen de
beroepsvervoerders zelf zullen klappen krijgen, ook de toeleveringsbedrijven als
garages en de automobielindustrie. Wat de Duitse minister van Vervoer Leber
beoogt, kan ons op duizenden werklozen komen te staan, op verhoogde prijzen en
op een aantal failliete vervoersbedrijven".
Zo reageert de heer E. van Donke
laar, voorzitter van de Nationale orga
nisatie voor het beroepsgoederenver-
voer „NOB Wegtransport", op de plan
nen die binnenkort aan het Westduitse
parlement zullen worden voorgelegd.
Minister Leber vindt dat de wegen te
vol raken. Bovendien kijkt hij tegen
spoorwegen aan die per dag tien mil
joen mark (negen miljoen gulden) ver
lies lijden.
De heer Van Donkelaar zegt: „Hij
wil de verliezen van de spoorwegen
overhevelen naar het particuliere ver
voer. Veertig procent van het Duitse
goederenvervoer op de lange afstand
moet naar de spoorwegen worden over
gebracht. Tienduizenden Duitsers zullen
werkloos worden. Wat er na de slacht
partij nog aan vervoer langs de weg
overblijft, moet dan nog eens 250 mil
joen mark per jaar extra opbrengen".
Vor de strijdvaardige voorzitter van
het NOB Wegtransport staat het vast
dat de Westduitse plannen zeker in
strijd zijn met de geest van het ver
drag van de Europese Economische Ge
meenschap maar ook met een aantal
artikelen. Daar immers spreekt men
over vrij handelsverkeer en het streven
naar een gemeenschappelijk vervoers
beleid.
Het beroepsgoederenvervoer in heel
West-Europa moet opdraaien voor de
politiek van minister Leber. Het gaat
namelijk niet alleen over het vervoer
naar en van Duitsland, maar ook over
het vervoer door Duitsland naar Scan
dinavië, Zwitserland, Oostenrijk. Dat
betekent dat van de tien miljoen ton
goederen die er vorig jaar over de Ne
derlands-Duitse grens gingen, er zeker
tweederde in groot gevaar verkeert.
„Zoveel mogelijk per spoor", zegt de
socialistische minister Leber, maar de
heer Van Donkelaar voegt er aan toe:
„Dit betekent dat kwaliteit en prijs voor
Duitsland geen rol spelen. Immers, de
goederen moeten eerst van fabriek per
auto naar station. Dan per trein naar
de plaats van bestemming (als er een
station is tenminste) en dan weer per
auto naar de geadresseerde. Zo kun je
de werkloze chauffeurs aan het werk
houden met het overladen".
Het gaat de Duitsers niet alleen om
het massa-vervoer. Tal van produkten
die normaal als stukgoed worden be
schouwd, zouden per trein vervoerd
moeten worden. „Ook de Nederlandse
Spoorwegen zal straks een hoop werk
in de schoot worden gegooid".
Fruit en groenten mogen nog per au
to door Duitsland. Nu echter nemen de
vervoerders op de terugweg allerlei an
dere goederen mee, materiaal voor de
middenbermbeveiliging bijvoorbeeld.
Dat mag straks niet meer.
Vrijheid weg
niseren. Je kunt toch ook niet tegen
Philips zeggen: Je mag geen gloeilam
pen meer maken?"
„Juist nu het handelsverkeer zich uit
breidt. Juist nu we praten over een ge
meenschappelijk vervoersbeleid in de
EEG, komt Duitsland met deze plan
nen. We moeten de Duitse spoorwegen
en de Duitse zeehavens subsidiëren".
De NOB Wegtransport bereidt een in
ternationale actie voor, want het zijn
niet alleen de Nederlandse en de Duit
se vervoerder, die de lasten moeten
dragen. De organisatie zal ook een rap
port samen stellen bestemd voor rege
ring en parlement. De heer van Donke
laar hoopt dat er medestanders komen,
want de gevolgen treffen meer bedrijfs
takken dan alleen het transport.
Hij beseft dat het Duitse parlement
zijn goedkeuring nog moet verlenen. De
heer Van Donkelaar vreest dat wat er
nog zal worden veranderd, de klappen
heel hard zullen zijn.
2,5 meter verder van de weg gebouwd
dan het verwoeste pand. De één meter
hoge, langerekte betonstoep, die als een
soort tankbarrière voor zijn huis ligt,
werd tegelijkertijd anderhalve meter in
gekort.
Nog voor het krieken van de dag deed
de barrière dienst. De 22-jarige chauf
feur P. V. de P. uit het Belgische Oost-
Rozenbeke, aan het stuur van een zwa
re trekker met oplegger vol beton, was
heel even in slaap gesukkeld.
Toen hij opschrok doemde de kruide
nierswinkel, die net in een bocht van de
weg staat, vlak voor hem op. In een
flits gooide de chauffeur zijn stuur naar
links om. Het gevolg was averechts: de
vrachtauto kantelde naar rechts tegen
de betonbarrière, de hele lading schoof
onder hevig gekraak tussen de kruide
nierswaren.
„Mijn vrouw, mijn dochter en ik
sprongen tegelijk uit bed. We hoorden
de dieselolie uit de tanks van de vracht
auto gutsen en mijn vrouw gilde: Het
is 'n tankwagen. Gauw, gauw, 't plat
je op, riep ik. Even later ben ik voor
zichtig gaan kijken en toen zag ik dat 't
beton was", aldus Jacques Staaltjens.
In zijn woonkamer durft hij zich niet
meer te wagen. Die ligt recht boven de
hoek waar het beton naar binnen drong.
Het grootste deel van zijn huis is ont
zet. De schade raamt hij voorzichtig op
tachtigduizend gulden tot een ton. Hij
heeft voorlopig onderdak gezocht bij
kennissen.
„Sinds fabruari waren we weer open.
Ik ben wel goed verzekerd, maar ik
moet toch maar weer opnieuw begin
nen", tobt hij. „De burgemeester zei bij
de opening van do nieuwe zaak nog: Dit
gebeurt je maar eens in de vijftig jaar.
Jaja".
„De burgemeester is al komen kijken.
Trouwens, de dokter en de pastoor ook.
Medewerking heb ik ook vorige keer
volop gehad. Ik denk dat ik nu voor
lopig in een rijdende winkel de zaak
voortzet", zegt hij terwijl vingers ge
woontegetrouw een stapeltje doosjes
rechttikken.
Buiten zetten puinruimers de schop in
de ravage. Alleen het beschermende be
tonblok is nog volkomen gaaf.
NIJMEGEN In Nijmegen is giste
ren de achttienjarige Gerrie van Heyst
overleden. Zondagmiddag werd zij, ter
wijl zij achter op een bromfiets zat,
aangereden en zwaar gewond.
ADVERTENTIE
DEN HAAG Het aantal werkloze
mannen is in september praktisch ge
lijk gebleven op bijna 68.000. Schakelt
men echter de invloed van het zomer
seizoen uit, dan komt men tot een aan
tal van 90.100 mannen en vrouwen zon
der werk, 2900 meer dan aan het einde
van augustus.
De vraag naar mannelijk personeel
daalde van 42.500 tot 40.600. Het aan
tal werkloze vrouwen steeg met acht
honderd naar 8100.
Na het corrigeren van de seizoencij-
fers blijkt dat de werkloosheid niet is
gestegen in de provincies Friesland,
Utrecht en Zeeland. Daar bleef het cij
fer nagenoeg gelijk. In Gelderland daal
de de werkloosheid zelfs.
VOORBURG Het Rijksinstituut voor
de zuivering van afvalwater (Riza)
heeft een nieuw wapen een biezen
vijver gevonden in de strijd tegen
de waterverontreiniging.
Het instituut hoopt dat in de toekomst
een groot aantal biezenvijvers kan
worden aangelegd bij kampeerterrei
nen en vakantiecentra, waar in het
seizoen grote hoeveelheden rioolwa
ter worden geproduceerd. Ook voor de
nazuivering van afvalwater, dat al
door kostbare zuiveringsinstallaties is
behandeld, lijken biezenvijvers ge
schikt.
Volgend jaar zal proefondervindelijk
worden onderzocht welke oppervlakte
aan biezen nodig is om het afvalwater
van een bepaald aantal mensen te rei
nigen. Onlangs is in Oostelijk-Flevo-
land de eerste proef met een biezen
vijver afgesloten, die daar is geno
men in samenwerking met de Rijks
dienst voor de IJsselmeerpolders.
In Oostelijk-Flevoland werd 't rioolwa
ter van een kampeerterrein met in 't
hoogseizoen 2.000 gasten, behandeld in
een ondiepe vijver van één hectare.
Het water kwam er zo zuiver uit, dat
het zonder bezwaar in de polder kon
worden geloosd. Het water bleek bo
vendien bijzonder zuurstofrijk te zijn.
Tot nog toe werd 't afvalwater van het
luwemeer geloosd. De waterverontrei
niging van 't meer bereikte echter de
grens van het toelaatbare. De biezen
waren het vuil in alle opzichten de
baas.
Ook elders in Europa onder meer in
Frankrijk en Tsjecho-Slowakijke
wordt geëxperimenteerd met soortge
lijke systemen van biologische reini
ging van het afvalwater.
AMSTERDAM Een grote groep J
studenten heeft donderdagavond t
met een mars door de hoofdstad t
geprotesteerd tegen het rijksstudie-
toelagenbeleid en de aangekondigde
verhoging van inschrijf- en examen
geld. Voor deze demonstratie was
toestemming verleend; er deden
zich geen ongeregeldheden voor.
DEN HAAG Drie Nederlandse des
kundigen zijn gisteren van Schiphol
naar India vertrokken om in de deel
staat Bihar na te gaan op welke wijze
het best de hulp, die indertijd door Ne
derland werd aangeboden, kan worden
uitgevoerd.
Het zijn drs. W. R. Verhoeven, mede
werker van de directie technische hulp
van het ministerie van Buitenlandse
Zaken, dr. A. van Loen, hoofd van de
afdeling toepassingstechniek en ont
wikkeling van voeding en voedingsche-
micaliën van de Staatsmijnen en kapi
tein der genie G. W. Metz. Volgende
week zal ook nog ir. G. P. Felius, hoofd
van het waterloopkundig laboratorium
van de Zuiderzeewerken naar India
gaan.
Zoals bekend boden minister Udink
(Ontwikkelingshulp) en staatssecreta-
kampeerterrein ongezuiverd in 't Ve- ris Haex (Landmacht) hulp van Neder
landse militaire en burgerlijke technici
aan voor het vinden van blijvende wa-
terwinplaatsen en voor het verhogen
van de eiwit-waarde van de plantaardi
ge voedingsmiddelen in India. Kapitein
Metz zal onderzoeken of het inderdaad
nodig is om een detachement genie in
te zetten.
De deskundigen zullen ongeveer drie
weken in India blijven.
ADVERTENTIE
AMSTERDAM „Torrebak". Dat ongebruikelijke scheldwoord was in de nacht
van 22 op 23 mei in de Lange Niezel in de Amsterdamse binnenstad de aanlei
ding geworden tot een schiet- en vechtpartij, die gisteren in de zaal van de Am
sterdamse rechtbank na-echode.
Een man had „Torrebak" gezegd tegen een vrouw op het moment dat de veertig
jarige Toos G„ een caféhoudster die na sluiting van haar eigen zaak nog enkele
concurrenten klandizie had gegund, voorbijliep.
ADVERTENTIE
Wat de heer Van Donkelaar erg
dwars zit: „Mijnheer Leber bepaalt in
feite wat er in de andere landen moet
gebeuren! Weg gaat de vrijheid van
keuze van transportmiddel! Er is toch
geen verlader die de voorkeur aan de
trein geeft, als het vervoer per auto
sneller en goedkoper kan. Gevolg is
dus dat de prijzen straks onherroepe
lijk omhoog gaan.
Voor produkten die via Duitsland
moeten worden aangevoerd, moeten wij
meer betalen. De prijzen van onze ex
portartikelen zullen zodanig stijgen dat
onze concurrentiepositie in gevaar zal
komen".
„Nog zo'n dergelijke minister, in
Frankrijk bijv., en ons hele internatio
naal wegtransport staat voor de rand
van de afgrond. En onze havens zullen
de gevolgen mede dragen. Het contai
nervervoer vraagt snelheid. Hoe vlug
ger het losen en afvoeren gebeurt, des
te sneller is de omloop van de sche
pen".
„Er wordt geen rekening gehouden
met de investeringen die het beroeps
goederenvervoer heeft gedaan. Zo'n
combinatie die nieuwe personenauto's
vervoert bijvoorbeeld, kost honderddui
zend gulden. Moet dat zo maar aan de
kant worden gezet?"
Juist nu
De heer Van Donkelaar verduidelijkt:
„Het komt er op neer dat ze tegen de
vervoerder zeggen: Je mag je produk-
tie niet uitbreiden en evenmin moder-
de beste tabak is NORTON tabak
.2,
NORTON is er J Drie simpele woorden,
een wereld van verandering. Een verandering
die jaren geleden begonnen is op de
rijke tabaksplantages onder de
warme zon van Amerika's oude Zuiden.
NORTON heeft het bereikt.
Planters kweekten nieuwe soorten
volle, weelderige tabak—de tabak voor Norton.
Mensen van nu stellen steeds hogere eisen,
aan alles. Daarom kon Norton er niet eerder rijn,
geen dag! Omdat iets wat echt goed is,
langzaam geboren wordt.
NORTON is van een nnieke, oprechte kwaliteit-
rijp, vitaal, echt! Norton is de sigaret
die er nog niet was—gemaakt door mannen
die alles en alles weten van tabak.
Koop een pakje. Probeer er een
juist, dat is Nor toni
25 NORTON cigarettes 1.50
mannen die alles weten van tabak
volle weelderige tabak
rijp, vitaalecht
World Copyright
Hoewel het paar haar onbekend was
had zij zich zo aan het scheldwoord ge-
ergerd dat zij een scheld- en vechtpartij
met de man begon.
Toen zij later op de Zeedijk de tapijt
koopman Albert van G. (23) tegenkwam
met wie zij samenwoonde, besloot deze
verhaal te halen. (Volgens de reclasse
ring was hij geen drinker, maar hij had
zelf verteld die avond veertig tot vijftig
pilsjes te hebben gedronken). Albert
ging naar een café in de Lange Niezel
omdat hij ten onrechte dacht dat zijn
vrouw het met de portier van deze zaak
aan de stok had gehad.
De portier had een vrije avond, maar
dat wilde Albert niet geloven. Zo ont
stond een vechtpartij met de beheerder
van het café, de 26-jarige Rudy C. K.
Toen Rudy naar binnen vluchtte, trok
Albert een revolver en schoot vijf keer
in de richting van de glazen deur van
het café die aan de binnenkant door Ru
dy dichtgedrukt werd gehouden.
„U had hier als moordenaar kunnen
staan", hield de president, mr. B. van
der Waerden, Albert gisteren voor. De
(kleine loden) kogels waren echter plat
geslagen tegen het acht milimeter dikke
glas.
Albert voerde aan: „Ik had het wa
pen gekocht als alarmpistool." Dat was
het volgens de politie ook wel geweest,
maar het was omgebouwd tot een echte
cilinderrevolver van 6 millimeter. De
officier mr. H. E. v. Renesse, verwierp
het hele argument: „Na het eerste
schot wist hij toch dat er echte kogels
uit kwamen". Mr. Van Renesse achtte
poging tot het toebrengen van zwaar li
chamelijk letsel bewezen en vroeg daar
voor anderhalf jaar gevangenisstraf met
aftrek.
De officier had ook een lid van de te
genpartij in de nachtelijke strijd gedag
vaard, Rudy's broer Peter, die Rudy te
hulp was gekomen toen hij de schoten
hoorde. In de strijd met Albert had hij
tot twee keer toe Toos van zich afge
schud en daarna had hij de dronken
vrouw door elkaar geschud, waarbij
haar hoofd twee keer tegen een deur
had gebonsd. Ze was scheldend wegge
lopen, elke hulp weigerend, maar later
bleek dat ze een schedelbreuk en een ge
scheurd trommelvlies had. Daar eiste de
officier nog eens zes weken voor.
DEN HAAG Eén van de vijf fiet
sers rijdt 's avonds rond met ondeug
delijke of zelfs zonder verlichting. De
bromfietsers brengen het er niet veel
beter af en ook aan de verlichting van
auto's mankeert nog veel. Daarom zijn
het Verbond voor Veilig Verkeer en de
politie begonnen met een verlichtings
actie onder het motto: „Goed achter
licht ziet u wel?"
Van de 51.000 voertuigen die de
ANWB vorig jaar controleerde deug
den 47.000 koplampen niet. Van veer
tienduizend auto's moesten de koplam
pen worden gerepareerd. Het Verbond
voor Veilig Verkeer adviseert de lam
pen om de twee jaar te vernieuwen en
bij vervanging van een defecte lamp
ook de andere te vernieuwen.