Rennies Winkel voor tweede keer in anderhalf jaar door vrachtauto in puin gereden j Studenten hielden protestmars vitaal, echt... „Westduits plan beperking goederenvervoer langs de weg voor ons rampzalig" In september ruim 90.000 zonder werk Nederlandse deskundigen naar India Schietpartij na scheldwoord „Torrebak": eis IV2 jaar r NORTON Utrechter reed op politie in na ruzie met vrouw Brandend maagzuur, Beide malen voertuigen van hetzelfde bedrijf f noo li l ot» noon terniiddae op de gespaarde toonbank in zijn verwoeste kruidenierswinkel in kans op vele werklozen en hogere prijzen KANTELEN RIJDEND Proeven in Flevoland Biezenvijver nieuw wapen tegen water- vervui OMGEBOUWD Eén op vijf fietsen slecht verlicht VRIJDAG 6 OKTOBER 1967 druk op de mug. opgeblazen gevoel? helpen direct I RIJSBERGEN Met trillende handen bouwde Jacques Staaltjens (46) gjs- UTRECHT „Ik maak je kapot", schreeuwde een Utrechter gisternacht terwijl hij probeerde een hoofdagent van de Utrechtse politie met zijn auto te overrijden. De politieman redde met een sprong zijn leven. De Utrechter, de 29-jarige schilder F. W., reed vervolgens met grote snel heid in op een politieauto. Zware scha de was het gevolg. Met gummiknup pels bracht de politie hem tot beda ren. Daarna moest hij mee naar het hoofdbureau, waar hij werd opgeslo ten. De woede van W. was opgewekt, doordat de politie zich had gemengd in wat hij beschouwde als een huiselijke aangelegenheid. W. had zijn vrouw met een stoel op haar hoofd geslagen en aan een arm verwond. RIJSBERGEN Met trillende handen bouwde Jacques Staaltjens (46) gis termiddag op de gespaarde toonbank in zijn verwoeste kruidenierswinkel in Rijsbergen de situatie na. Een gedroogde éénpansmaaltijd vormde zijn pand, een bundeltje repen elf voor 98 cent de beschermde betonrand ervoor en een pakje soep de vrachtauto die gisterochtend vroeg twintig ton aan beton- palen zijn zaak binnenzwiepte. Voor de tweede keer in nog geen anderhalf jaar t(jds was h\j gisterochtend uit z|jn slaap geschud om te ontdekken dat zijn winkel half was ingestort. „Allebei de keren een vrachtauto van dezelfde Belgische firma nota bene", zegt hij ver ontwaardigd. „Ik ben hier geboren en getogen. Het is de vierde keer dat ik dit moet mee maken", zegt hjj rusteloos ronddrente lend over vertrapte souvenirpoppen, ge- confijte vruchtjes, plakken chocolade en pijpekoppen. „Bovendien zijn er door de jaren heen zeker tien tot vijftien min der ernstige botsingen geweest". Bijna een jaar was zijn winkel geslo ten geweest sinds het vorige contact met een vrachtauto, op 13 april vorig jaar. Een gloednieuwe winkel met bovenwo ning verrees in die tijd aan de Sint Ba- vostraat, die alle verkeer tussen Breda en Antwerpen moet verwerken. Uit voorzorg werd zijn nieuwe huis f oorsitter van beroepstransporteurs DEN HAAG „De VV'estduitse plannen voor een beperking van het goederen vervoer langs de weg kunnen catastrofaal zjjn voor Nederland. Niet alleen de beroepsvervoerders zelf zullen klappen krijgen, ook de toeleveringsbedrijven als garages en de automobielindustrie. Wat de Duitse minister van Vervoer Leber beoogt, kan ons op duizenden werklozen komen te staan, op verhoogde prijzen en op een aantal failliete vervoersbedrijven". Zo reageert de heer E. van Donke laar, voorzitter van de Nationale orga nisatie voor het beroepsgoederenver- voer „NOB Wegtransport", op de plan nen die binnenkort aan het Westduitse parlement zullen worden voorgelegd. Minister Leber vindt dat de wegen te vol raken. Bovendien kijkt hij tegen spoorwegen aan die per dag tien mil joen mark (negen miljoen gulden) ver lies lijden. De heer Van Donkelaar zegt: „Hij wil de verliezen van de spoorwegen overhevelen naar het particuliere ver voer. Veertig procent van het Duitse goederenvervoer op de lange afstand moet naar de spoorwegen worden over gebracht. Tienduizenden Duitsers zullen werkloos worden. Wat er na de slacht partij nog aan vervoer langs de weg overblijft, moet dan nog eens 250 mil joen mark per jaar extra opbrengen". Vor de strijdvaardige voorzitter van het NOB Wegtransport staat het vast dat de Westduitse plannen zeker in strijd zijn met de geest van het ver drag van de Europese Economische Ge meenschap maar ook met een aantal artikelen. Daar immers spreekt men over vrij handelsverkeer en het streven naar een gemeenschappelijk vervoers beleid. Het beroepsgoederenvervoer in heel West-Europa moet opdraaien voor de politiek van minister Leber. Het gaat namelijk niet alleen over het vervoer naar en van Duitsland, maar ook over het vervoer door Duitsland naar Scan dinavië, Zwitserland, Oostenrijk. Dat betekent dat van de tien miljoen ton goederen die er vorig jaar over de Ne derlands-Duitse grens gingen, er zeker tweederde in groot gevaar verkeert. „Zoveel mogelijk per spoor", zegt de socialistische minister Leber, maar de heer Van Donkelaar voegt er aan toe: „Dit betekent dat kwaliteit en prijs voor Duitsland geen rol spelen. Immers, de goederen moeten eerst van fabriek per auto naar station. Dan per trein naar de plaats van bestemming (als er een station is tenminste) en dan weer per auto naar de geadresseerde. Zo kun je de werkloze chauffeurs aan het werk houden met het overladen". Het gaat de Duitsers niet alleen om het massa-vervoer. Tal van produkten die normaal als stukgoed worden be schouwd, zouden per trein vervoerd moeten worden. „Ook de Nederlandse Spoorwegen zal straks een hoop werk in de schoot worden gegooid". Fruit en groenten mogen nog per au to door Duitsland. Nu echter nemen de vervoerders op de terugweg allerlei an dere goederen mee, materiaal voor de middenbermbeveiliging bijvoorbeeld. Dat mag straks niet meer. Vrijheid weg niseren. Je kunt toch ook niet tegen Philips zeggen: Je mag geen gloeilam pen meer maken?" „Juist nu het handelsverkeer zich uit breidt. Juist nu we praten over een ge meenschappelijk vervoersbeleid in de EEG, komt Duitsland met deze plan nen. We moeten de Duitse spoorwegen en de Duitse zeehavens subsidiëren". De NOB Wegtransport bereidt een in ternationale actie voor, want het zijn niet alleen de Nederlandse en de Duit se vervoerder, die de lasten moeten dragen. De organisatie zal ook een rap port samen stellen bestemd voor rege ring en parlement. De heer van Donke laar hoopt dat er medestanders komen, want de gevolgen treffen meer bedrijfs takken dan alleen het transport. Hij beseft dat het Duitse parlement zijn goedkeuring nog moet verlenen. De heer Van Donkelaar vreest dat wat er nog zal worden veranderd, de klappen heel hard zullen zijn. 2,5 meter verder van de weg gebouwd dan het verwoeste pand. De één meter hoge, langerekte betonstoep, die als een soort tankbarrière voor zijn huis ligt, werd tegelijkertijd anderhalve meter in gekort. Nog voor het krieken van de dag deed de barrière dienst. De 22-jarige chauf feur P. V. de P. uit het Belgische Oost- Rozenbeke, aan het stuur van een zwa re trekker met oplegger vol beton, was heel even in slaap gesukkeld. Toen hij opschrok doemde de kruide nierswinkel, die net in een bocht van de weg staat, vlak voor hem op. In een flits gooide de chauffeur zijn stuur naar links om. Het gevolg was averechts: de vrachtauto kantelde naar rechts tegen de betonbarrière, de hele lading schoof onder hevig gekraak tussen de kruide nierswaren. „Mijn vrouw, mijn dochter en ik sprongen tegelijk uit bed. We hoorden de dieselolie uit de tanks van de vracht auto gutsen en mijn vrouw gilde: Het is 'n tankwagen. Gauw, gauw, 't plat je op, riep ik. Even later ben ik voor zichtig gaan kijken en toen zag ik dat 't beton was", aldus Jacques Staaltjens. In zijn woonkamer durft hij zich niet meer te wagen. Die ligt recht boven de hoek waar het beton naar binnen drong. Het grootste deel van zijn huis is ont zet. De schade raamt hij voorzichtig op tachtigduizend gulden tot een ton. Hij heeft voorlopig onderdak gezocht bij kennissen. „Sinds fabruari waren we weer open. Ik ben wel goed verzekerd, maar ik moet toch maar weer opnieuw begin nen", tobt hij. „De burgemeester zei bij de opening van do nieuwe zaak nog: Dit gebeurt je maar eens in de vijftig jaar. Jaja". „De burgemeester is al komen kijken. Trouwens, de dokter en de pastoor ook. Medewerking heb ik ook vorige keer volop gehad. Ik denk dat ik nu voor lopig in een rijdende winkel de zaak voortzet", zegt hij terwijl vingers ge woontegetrouw een stapeltje doosjes rechttikken. Buiten zetten puinruimers de schop in de ravage. Alleen het beschermende be tonblok is nog volkomen gaaf. NIJMEGEN In Nijmegen is giste ren de achttienjarige Gerrie van Heyst overleden. Zondagmiddag werd zij, ter wijl zij achter op een bromfiets zat, aangereden en zwaar gewond. ADVERTENTIE DEN HAAG Het aantal werkloze mannen is in september praktisch ge lijk gebleven op bijna 68.000. Schakelt men echter de invloed van het zomer seizoen uit, dan komt men tot een aan tal van 90.100 mannen en vrouwen zon der werk, 2900 meer dan aan het einde van augustus. De vraag naar mannelijk personeel daalde van 42.500 tot 40.600. Het aan tal werkloze vrouwen steeg met acht honderd naar 8100. Na het corrigeren van de seizoencij- fers blijkt dat de werkloosheid niet is gestegen in de provincies Friesland, Utrecht en Zeeland. Daar bleef het cij fer nagenoeg gelijk. In Gelderland daal de de werkloosheid zelfs. VOORBURG Het Rijksinstituut voor de zuivering van afvalwater (Riza) heeft een nieuw wapen een biezen vijver gevonden in de strijd tegen de waterverontreiniging. Het instituut hoopt dat in de toekomst een groot aantal biezenvijvers kan worden aangelegd bij kampeerterrei nen en vakantiecentra, waar in het seizoen grote hoeveelheden rioolwa ter worden geproduceerd. Ook voor de nazuivering van afvalwater, dat al door kostbare zuiveringsinstallaties is behandeld, lijken biezenvijvers ge schikt. Volgend jaar zal proefondervindelijk worden onderzocht welke oppervlakte aan biezen nodig is om het afvalwater van een bepaald aantal mensen te rei nigen. Onlangs is in Oostelijk-Flevo- land de eerste proef met een biezen vijver afgesloten, die daar is geno men in samenwerking met de Rijks dienst voor de IJsselmeerpolders. In Oostelijk-Flevoland werd 't rioolwa ter van een kampeerterrein met in 't hoogseizoen 2.000 gasten, behandeld in een ondiepe vijver van één hectare. Het water kwam er zo zuiver uit, dat het zonder bezwaar in de polder kon worden geloosd. Het water bleek bo vendien bijzonder zuurstofrijk te zijn. Tot nog toe werd 't afvalwater van het luwemeer geloosd. De waterverontrei niging van 't meer bereikte echter de grens van het toelaatbare. De biezen waren het vuil in alle opzichten de baas. Ook elders in Europa onder meer in Frankrijk en Tsjecho-Slowakijke wordt geëxperimenteerd met soortge lijke systemen van biologische reini ging van het afvalwater. AMSTERDAM Een grote groep J studenten heeft donderdagavond t met een mars door de hoofdstad t geprotesteerd tegen het rijksstudie- toelagenbeleid en de aangekondigde verhoging van inschrijf- en examen geld. Voor deze demonstratie was toestemming verleend; er deden zich geen ongeregeldheden voor. DEN HAAG Drie Nederlandse des kundigen zijn gisteren van Schiphol naar India vertrokken om in de deel staat Bihar na te gaan op welke wijze het best de hulp, die indertijd door Ne derland werd aangeboden, kan worden uitgevoerd. Het zijn drs. W. R. Verhoeven, mede werker van de directie technische hulp van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dr. A. van Loen, hoofd van de afdeling toepassingstechniek en ont wikkeling van voeding en voedingsche- micaliën van de Staatsmijnen en kapi tein der genie G. W. Metz. Volgende week zal ook nog ir. G. P. Felius, hoofd van het waterloopkundig laboratorium van de Zuiderzeewerken naar India gaan. Zoals bekend boden minister Udink (Ontwikkelingshulp) en staatssecreta- kampeerterrein ongezuiverd in 't Ve- ris Haex (Landmacht) hulp van Neder landse militaire en burgerlijke technici aan voor het vinden van blijvende wa- terwinplaatsen en voor het verhogen van de eiwit-waarde van de plantaardi ge voedingsmiddelen in India. Kapitein Metz zal onderzoeken of het inderdaad nodig is om een detachement genie in te zetten. De deskundigen zullen ongeveer drie weken in India blijven. ADVERTENTIE AMSTERDAM „Torrebak". Dat ongebruikelijke scheldwoord was in de nacht van 22 op 23 mei in de Lange Niezel in de Amsterdamse binnenstad de aanlei ding geworden tot een schiet- en vechtpartij, die gisteren in de zaal van de Am sterdamse rechtbank na-echode. Een man had „Torrebak" gezegd tegen een vrouw op het moment dat de veertig jarige Toos G„ een caféhoudster die na sluiting van haar eigen zaak nog enkele concurrenten klandizie had gegund, voorbijliep. ADVERTENTIE Wat de heer Van Donkelaar erg dwars zit: „Mijnheer Leber bepaalt in feite wat er in de andere landen moet gebeuren! Weg gaat de vrijheid van keuze van transportmiddel! Er is toch geen verlader die de voorkeur aan de trein geeft, als het vervoer per auto sneller en goedkoper kan. Gevolg is dus dat de prijzen straks onherroepe lijk omhoog gaan. Voor produkten die via Duitsland moeten worden aangevoerd, moeten wij meer betalen. De prijzen van onze ex portartikelen zullen zodanig stijgen dat onze concurrentiepositie in gevaar zal komen". „Nog zo'n dergelijke minister, in Frankrijk bijv., en ons hele internatio naal wegtransport staat voor de rand van de afgrond. En onze havens zullen de gevolgen mede dragen. Het contai nervervoer vraagt snelheid. Hoe vlug ger het losen en afvoeren gebeurt, des te sneller is de omloop van de sche pen". „Er wordt geen rekening gehouden met de investeringen die het beroeps goederenvervoer heeft gedaan. Zo'n combinatie die nieuwe personenauto's vervoert bijvoorbeeld, kost honderddui zend gulden. Moet dat zo maar aan de kant worden gezet?" Juist nu De heer Van Donkelaar verduidelijkt: „Het komt er op neer dat ze tegen de vervoerder zeggen: Je mag je produk- tie niet uitbreiden en evenmin moder- de beste tabak is NORTON tabak .2, NORTON is er J Drie simpele woorden, een wereld van verandering. Een verandering die jaren geleden begonnen is op de rijke tabaksplantages onder de warme zon van Amerika's oude Zuiden. NORTON heeft het bereikt. Planters kweekten nieuwe soorten volle, weelderige tabak—de tabak voor Norton. Mensen van nu stellen steeds hogere eisen, aan alles. Daarom kon Norton er niet eerder rijn, geen dag! Omdat iets wat echt goed is, langzaam geboren wordt. NORTON is van een nnieke, oprechte kwaliteit- rijp, vitaal, echt! Norton is de sigaret die er nog niet was—gemaakt door mannen die alles en alles weten van tabak. Koop een pakje. Probeer er een juist, dat is Nor toni 25 NORTON cigarettes 1.50 mannen die alles weten van tabak volle weelderige tabak rijp, vitaalecht World Copyright Hoewel het paar haar onbekend was had zij zich zo aan het scheldwoord ge- ergerd dat zij een scheld- en vechtpartij met de man begon. Toen zij later op de Zeedijk de tapijt koopman Albert van G. (23) tegenkwam met wie zij samenwoonde, besloot deze verhaal te halen. (Volgens de reclasse ring was hij geen drinker, maar hij had zelf verteld die avond veertig tot vijftig pilsjes te hebben gedronken). Albert ging naar een café in de Lange Niezel omdat hij ten onrechte dacht dat zijn vrouw het met de portier van deze zaak aan de stok had gehad. De portier had een vrije avond, maar dat wilde Albert niet geloven. Zo ont stond een vechtpartij met de beheerder van het café, de 26-jarige Rudy C. K. Toen Rudy naar binnen vluchtte, trok Albert een revolver en schoot vijf keer in de richting van de glazen deur van het café die aan de binnenkant door Ru dy dichtgedrukt werd gehouden. „U had hier als moordenaar kunnen staan", hield de president, mr. B. van der Waerden, Albert gisteren voor. De (kleine loden) kogels waren echter plat geslagen tegen het acht milimeter dikke glas. Albert voerde aan: „Ik had het wa pen gekocht als alarmpistool." Dat was het volgens de politie ook wel geweest, maar het was omgebouwd tot een echte cilinderrevolver van 6 millimeter. De officier mr. H. E. v. Renesse, verwierp het hele argument: „Na het eerste schot wist hij toch dat er echte kogels uit kwamen". Mr. Van Renesse achtte poging tot het toebrengen van zwaar li chamelijk letsel bewezen en vroeg daar voor anderhalf jaar gevangenisstraf met aftrek. De officier had ook een lid van de te genpartij in de nachtelijke strijd gedag vaard, Rudy's broer Peter, die Rudy te hulp was gekomen toen hij de schoten hoorde. In de strijd met Albert had hij tot twee keer toe Toos van zich afge schud en daarna had hij de dronken vrouw door elkaar geschud, waarbij haar hoofd twee keer tegen een deur had gebonsd. Ze was scheldend wegge lopen, elke hulp weigerend, maar later bleek dat ze een schedelbreuk en een ge scheurd trommelvlies had. Daar eiste de officier nog eens zes weken voor. DEN HAAG Eén van de vijf fiet sers rijdt 's avonds rond met ondeug delijke of zelfs zonder verlichting. De bromfietsers brengen het er niet veel beter af en ook aan de verlichting van auto's mankeert nog veel. Daarom zijn het Verbond voor Veilig Verkeer en de politie begonnen met een verlichtings actie onder het motto: „Goed achter licht ziet u wel?" Van de 51.000 voertuigen die de ANWB vorig jaar controleerde deug den 47.000 koplampen niet. Van veer tienduizend auto's moesten de koplam pen worden gerepareerd. Het Verbond voor Veilig Verkeer adviseert de lam pen om de twee jaar te vernieuwen en bij vervanging van een defecte lamp ook de andere te vernieuwen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7