Ons Genoegen verwacht
veel van jonge dirigent
Streekmuseum
Rhenen in de
belangstelling
W J. van Wijk (23) start enthousiast in Anierongen
-] DENK ER EENS OVER NA
OPLOSSING
w
JLU P
mm
E B
B-SA
m s
Koper
NU MEER
EIGENTIJDSE
KUNST
Idealisme
Waardeloos
„JONGE MENSEN
MAKEN DE
MUZIEK VITAAL"
■■Mi
DAMMEN
door J. M. BOM
i*'
A
A- - A
AH
SP
BRIDGE
door H. W. FILARSKI
KRUISWOORDRAADSEL
OPLOSSING
AMERONGEN Een don
derdagavond in Amerongen. In de
gymnastiekzaal van het Dorpshuis
weerklinken de tonen van de kope
ren instrumenten van Ons Genoe
gen, de fanfare van Amerongen.
Een slanke jongeman met een intel
ligente blik in zijn ogen zwaait ge
spannen en een tikkeltje fel met een
zwiepend dirigeerstokje.
Zo nu en dan kijkt een muzikant
op om de bewegingen van het stokje
gade te slaan. Eventjes maar, want
iedereen concentreert zich op de mu
ziek en op de notenbalken.
Ons Genoegen repeteert in alle
ernst. Sinds de 23-jarige Brabander
W. J. van Wijk de leiding over de
fanfare op zich heeft genomen, weet
elk actief lid van Ons Genoegen pre
cies waar hij aan toe is.
De dirigent, die dezer dagen zijn
vaste aanstelling bij de Amerongse
fanfare heeft gekregen, is een van de
jongste dirigenten van Nederland. Nu
hjj Ons Genoegen een paar avonden
onder handen heeft gehad, zegt hij:
„Vooral de sfeer die ik heb, aangetrof
fen, is mjj bijzonder, goed bevallen...."
De leden van Ons Genoegen hebben
er even aan moeten wennen. Van Wijk,
woonachtig in Vlijmen, heeft een bij
zonder besliste manier van optreden en
bindt zich met hart en ziel aan zijn
werk.
„Enthousiasme?", vraagt hij „...och,
lk geloof dat iedere dirigent er naar
streeft zijn korps naar de top te voe
ren. Belangrijker vind ik nog, dat er
prettig wordt gemusiceerd. De sfeer
zegt nog veel meer dan die noten die ze
spelen. Het is beter een goede stemming
te hebben, dan goede muzikanten, zou
je haast zeggen..."
Dirigent Van Wijk werd door het be
stuur van Ons Genoegen gepolst of hij
het korps onder zijn hoede wilde ne
men. Men zocht een nieuwe dirigent en
stelde zich in verbinding met het Con
servatorium in Utrecht.
„We hadden goede ervaringen opge
daan met een vroegere dirigent, die
eveneens pas van het conservatorium
af kwam. We zeiden: zo iemand wil
len we weer hebben, te meer daar we
in de omgeving geen geschikte persoon
konden vinden. Hele avonden hebben
we bij de repetitielokalen van andere
korpsen staan te luisteren om een goe
de dirigent te ontdekken. Het liep op
niets uit. Via het conservatorium zijn
we daarna in contact gekomen met de
heer Van Wijk...."
De jonge dirigent kwam al spoedig
met de muzikanten van Amerongen tot
een overeenkomst. Hij heeft geen spijt
van z\jn keus. Overigens ziet hjj het
zelf als geen eenvoudige taak om „Ons
Genoegen" op een nieuw spoor te zet
ten. „Er is hier voor rnjj nog veel
werk aan de winkel", zo bekent hjj eer
lijk.
Dirigent Vön Wijk stamt uit een mu
zikaal geslacht en hij kan dan ook met
recht stellen, dat de muziek hem met
de paplepel is ingegoten. „Mijn vader
bouwde instrumenten en er kwamen
bij ons veel dirigenten over de vloer.
Onze familie heeft een koperen verle
den, zou je kunnen zeggenl maar ik ben
de eerste die van de muziek zijn be
roep heeft gemaakt. Als kind ging ik al
met muziekinstrumenten om
Onlangs heeft hij met succes zijn stu
die aan het Utrechts Conservatorium
voltooid. Hij is nu een carrière in het
muziekonderwijs op enkele scholen be
gonnen.
Van Wijk komt twee avonden per
Dirigent Van Wijk in actie tijdens
de repetitie.
Ons Genoegen repeteert nu nog in
het Dorpshuis maar is op zoek naar
ander (goedkoper) onderdak.
week naar Amerongen. Een avond re
serveert hij voor de jeugd. Deze wijze
van aanpak heeft bij het bestuur van
„Ons Genoegen" veel waardering ge
vonden.
Wellicht omdat hij zelf nog jong van
jaren is, ziet de dirigent de wenselijk
heid van jonge aanwas voor de fanfa
re terdege in.
Natuurlijk, de oude, vaste kern, is
onmisbaar, maar anderzijds stelt hij
vast: „Jonge mensen maken de muziek
vitaal. De speelwijze wordt er flexibe
ler door...."
Kan Van Wijk, als klassiek geschoold
muziekleraar, waardering opbrengen
voor de beat- en andere soorten popu
laire muziek, die de jeugd van nu
boeit.
„Op school", antwoordt hij, „gebruik
ik de muziek van de Beatles wel om be
paalde muzikale facetten aan de leer
lingen duidelijk te maken. Ik vind in 't
algemeen, dat die beatmuziek ergens
wel correspondeert met de werken van
de oude meesters. In beide tref je
een actieve geestdrift aan...ze hebben
beide de musiceerdrift in zich.
Ons Genoegen is ingedeeld in de klas
se uitmuntendheid. Er zijn nog twee
hogere afdelingen; de ere- en de vaan
delafdeling. De nieuwe dirigent is be
voegd om. een vaandel-korps onder zijn
leiding te hebben.
Is het een voor- of een nadeel dat een
dirigent jong is? Ons Genoegen-voor
zitter J. Buijng geef het antwoord:
„Natuurlijk is de ervaring er niet van
iemand die al lang in het vak zit...maar
daar staat tegenover dat we van deze
jonge dirigent lang plezier hopen te heb
ben
Hij legt de nadruk op dat woordje
„lang"...
RHENEN De belangstellingvoor
het Streekmeuseum in Rhenen is de
afgelopen jaren toegenomen en be
weegt zich nog in stijgende lijn. Vo
rig jaar werd een bezoekerstal van
ongeveer 5000 bereikt.
Enkele jaren geleden bekommerde
echter vrijwel geen Rhenenaar zich
om de verzameling „oudheden" uit
eigen omgeving en de toerist beleef
de in het streekmuseum op een re
genachtige dag beslist geen „dolle
uurtjes".
De toename van het bezoek is te dan
ken aan de nieuwe aanpak, onder lei
ding van de conservatrice mej. A. van
de Bunt. Sinds zij eigentijdse kunste
naars de gelegenheid biedt hun werkte
exposeren tegen de achtergrond van
zaken uit het verleden, weet het pu
bliek het streekmuseum weer te vinden.
Vorig jaar is een tiental exposities
gehouden, waaronder zeer interessante.
Zo was er werk te zien van Albrecht
Dürer, samen met kostbare 16-eeuwse
beeldjes.
Verscheidene schilderessen en schil
ders uit eigen land, maar ook uit Em
merik (Duitsland) exposeerden er. De
opmerkelijke schilder Georg von Beh-
rens van Russisch-Zwitserse afkomst
presenteerde een aantal doeken en er
kwamen beeldhouwers werk uiter
aard van bescheiden afmeting ten
toonstellen.
Het zeer uiteenlopend karakter van
de exposities bleek een aantrekkings-
punt op zich.
Tot het vast bezoekerspubliek beho
ren de leerlingen van verscheidene Rhe-
nense en Wageningse scholen. Een van
de belangrijkste redenen hiervoor is,
dat mej. v. d. Bunt de moeite neemt 't
bezoek rond te leiden. Op het gros van
de tentoonstellingen en in musea moet
men 't zelf maar „zien" wat dan re
sulteert in een doelloos ronddolen.
„Willen de bezoekers er werkelijk
iets aan hebben, dan moet je hun op
de belangwekkende details wijzen",
zegt mej. v. d. Bunt. Met voldoende
explicatie blijkt een breed publiek inté
resse te tonen, de academicus even
zeer als de tiener mét lange haren".
Mej. v. d. Bunt vindt het rijk gescha
keerd bezoekerspubliek van het streek
museum boeiend. Er is een grote dosis
idealisme nodig om de taak van con
servatrice zo op te vatten als zij dat
doet. Re^ds vijf jaar organiseert zij re
gelmatig kunstexposities, ze bezoekt de
kunstenaars thuis, laat geen persoonlij
ke voorkeur prevaleren, wil de heden
daagse kunstenaar in zijn gedifferen
tieerde uitingen laten zien.
„Alleen afwisselende, goede tentoon
stellingen kunnen zowel de inwoners als
de vreemdelingen iets geven waar ze
werkelijk wat aan hebben", haalt zij
de woorden van de directeur van het
Drents museum in Assen aan.
Dat doel wordt in Rhenen ook nage
streefd. Met de eigen verzameling staat
het er nog minder rooskleurig voor.
„Er zijn waardevolle voorwerpen zo
als prehistorische vondsten, Middel
eeuwse gebruiksgoed, herinneringen
aan de oude Cunerakerk en een kleine,
maar goede tegelverzameling. Maar
daar staat tegenover, dat er ook veel
beslist waardeloze prullen zijn: oude
naaimachines, een collectie oude brillen
en nog veel meer, wat niet in een mu
seum thuishoort en teveel plaats in be
slag neemt in onze toch al beperkte
ruimten".
„Enige tijd geleden toen de televisie
een programma „Schatten op zolder"
had, kreeg ik de volgende dag prompt
mensen met allerlei oude spullen, die
meenden ook „iets bijzonders" op zol
der te hebben. Misschien had het mu
seum er wel belangstelling voor... Kijk,
van de waardeloze voorwerpen zouden
Mej. Aleid van de Bunt heeft een
groot aantal bezoekers naar het
Streekmuseum weten te trekken
door een nieuwe aanpak.
we langzamerhand, af moeten. Ér is
nog veel werk aan inventarisatie en
voldoende onderhoud.
Wat dat laatste betreft de bestrij
ding van houtworm en andere vijanden
beschikken we nog niet over voldoen
de hulp".
Met waardering spreekt mej. v. d.
Bunt over het gemeentebestuur van
Rhenen, dat veel belangstelling voor
het streekmuseum toont.
„Ik hoop, dat men er zich steeds
meer van bewust wordt, dat het niet gaat
om een hobby, maar om de mensen in
deze materialistische tijd iets te bren
gen, dat boven de materie uitgaat".
ONS JONGSTE Idool Harm Wiersma
heeft er geen twijfel over laten
bestaan, dat hij in Friesland, dat
momenteel over een groot aantal zeer
sterke spelers beschikt, onbetwist de
sterkste speler is. Het bijzondere van de
laatst gehouden kampioenswedstrijd is
misschien wel, dal direct na Wiersma
„good old" Pleter Bergsma beslag legde
op de tweede plaats, voor Schotanus.
Frank Dros (de Friese hoop in een wat
verdere toekomst!) en de titelhouder van
vorig Jaar Oebele Hoekstra.
Hieronder het fraaie treffen tussen de
nieuwe en oude kampioen uit de laatste
ronde, toen Hoekstra alleen bij winst
gebaat was:
Wit: O. Hoekstra: Zwart H. Wiersma
Leeuwarden 16-9—'67. 1. 32—38 20—24; 2.
37-32 14-10; 3. 41—37 10-14; 4. 34-29
18—23; 5. 23x34 40x29; 6. 39—34 7—12; Ziet
af van de vereenvoudiging (23—29) en
(24—30). (24—30). 7. 34—29 23x34; 8. 40x29
(24—30). 7. 34—29 23x34; 8. 40x29
met verstrekkende betekenis. Misschien
was direct 45—40, dat tot een verklaring
dwingt, beter. 10510: 11. 31"27
20—25; 12. 46—41 17—21; 13. 36—31 21—26;
14. 41—36 15—20: 15. 49—43 30—35; Zwart
voert een uiterst consequente omsinge
lingstactiek en dwingt wit in de aanval,
waardoor een boelend en spectaculair
gevecht ontstaat. 16. 39—34 13—19. Na
(14—19) komt de witte linkervleugel vrij
door 27—21! omdat op (26x177) volgt 34—30
(25x23) 33—29 (23x34) 28—22 (17x28) 32x5
(34—40) 45x34 (13—19) 5x7 (1x12), met po
sitievoordeel voor wit! 17. 43—39 9—13; 18.
45—40 3—9: 19. 50—45 19—24; 20. 29—23
Zoekt de zo onontbeerlijke ruimte; 20.
24—30; 21. 27—22 12—17; (zie diagram).
Het siert beide spelers, dat zij „alle
schepen achter zich verbranden" zodat
geen enkele terugkeer van het grote
ige analyses
kunnen pas vaststellen, wie nier beter
avontuur mogelijk is. Uitvoerig
staat! 22, 31—27 13—19; 23. 33—29 17—21;
Voorkomt 29—24 en 27—21! 24. 3833
10—15; 25. 42—38 Vertrouwt volkomen op
zijn enorme centrumoverwicht. maar on
derschat de kracht van de flankenklem-
mingen. Beter ls daarom 37—31 en 42x31.
258—12: 26. 36—31 12—17; 27. 47—41
Wit kan ook 23—18 spelen. Voor onze
lezers de bizonder Instructieve opgave
van deze week: Welke variant berekende
zwart hier in de partij die tot winst
voert, indien wit deze drieste doorstoot
had toegepast?
27 19—24; 28. 48—13 2—8: 29. 23—18
moét nu! 8—13! 30. 41—36 4—10! 31. 29—23
24—29! De eerste maar gelijktijdig beslis
sende tegenstoot, waartegen wit geen ver
weer heeft. 32. 33x24 20x29; 33. 23—19
gedw. 14x12; 34. 34x23 12—18; 35. 23x12
17x8; 36. 38—33 10—14; 37. 40—34 14—20; 38.
34—29 20—24; 39. 29x20 15x24; 40. 43—38
13—19; 41. 45—40 9—14; 42. 40—34 14—20; 43.
22—18 8—12; 44. 18x7 1x12; 45. 28—22 12—18;
46. 22x13 19X8; 47 27—22 21—27 48. 32x21
26X28! 49. 33x22 24—29; 50. 34x23 30—34;
51. 39x30 25x34 en wit staakte de strijd!
De stand was:
Wit: 19, 24. 43 (3 st.).
Zwart; 16, 18. 21 (3 stukken).
Als volgt ging dit eindspelletje verlo
ren: 19-14 (21—17) 14—10 (27—31) 10—5
(16—21) 43—38 (31—36) 5—37! (21—27)
37—46! Belet (27—32) door 46x7 (3(541)
7—23! met winst. (27—31) 24—19!! (18—22)
weer gedwongen, want (31—37) faalt nu
op 46x7 (36II) 36—33! en zwart kan geen
damhalen. Wit wint ten slotte nu door:
19—14! Weer is (31— 37* belet door 37x17!
(36—41) 17—8! en na (22—27) vervolgt wit
met 46—37 en zwart heeft geen zet meer.
Een heel leerzaam „lange-lljn"-eindspel-
letje!
IN DE voorwedstrijden voor de fcu-
ropa-Cup heeft het Nederlandse
schaakteam de aansluiting tot de
finale Juist niet gehaald. Wel won ons
team met 82 van België en met 61 van
Zwitserland, maar tegen Spanje werd
slechts gelijk gespeeld en dat stelde dit
land in staat, dank zU een iets hoger
bordgemiddelde, boven onze landgenoten
te eindigen.
Het beste resultaatvan onze spelers
behaalde T. D. van Scheltlnga. Deze. nu
54-larlge meester, speelt nog regelmatig
mee in diverse wedstrijden. Hij heeft
weinig of niets ingeboet van zijn speel-
kracht van een jaar of tien geleden. In
leder geval behaalde hij in Barcelona 3
punten uit 1 partijen, een resultaat dat
geen der andere deelnemers kon evena
ren. Hij won er een fraaie zilveren beker
mee.
Hieronder een van zijn partijen.
Wit: MARCUS (Zwitserland). Zwart;
Th. D. VAN SCHELTINGA. (Barcelona
1967). Slclllaanse verdediging-
1. e2—e4. c7c5 2. Pgl—e2
(Door Keres af en toe toegepast.)
2d7—d6
(Goed is ook 2Pf6 3. Pbc3, d5.)
3. g2g3. Pb8—c« 4. Lfl—g2. g7—g6 5.
6-9
(Hier was de laatste gelegenheid om
met 5. d4.cxd4 6. Pxd4 in de normale
Drakevariant over te gaan.)
5Lf8-g7 6. c2c3. e7—e5
(Nu laat de zwartspeler de opmars
d3d4 niet zonder meer toe.)
7. d2d3 Pg8e7 8. Lel—e3, 0-0
f2— f4. f7—f5 10. h2h3 (7).
(Het was verstandiger geweest de mobi
lisatie der strijdkrachten te voltooien
door 10. Pd2.)
1 0Lc8e6 11. f4xe5
(Hij gaat voort op de ingeslagen weg.)
1 1Pc6xe5! 12. Le3—g5
(Een poging het tempoverlies 10. h3 te
fechtvaardlgen: de witspeler gaat uit van
de gedachte dat voor zwart de uitval
Lg4, voor wit de uitval Lg5, nuttig moet
zijn. Van Scheltinga helpt hem snel uit
de droom.)
1 2Pe5—f7! 13. Lg5xe7. Dd8xe7 14.
e4xf5, Le6xf5 15. Pe2-f4, Lg7-e5 16.
Pf4d5
(De bezetting van dit knooppunt is de
positionele gedachte die aan wits vooraf
gaande zetten ten grondslag ligt.)
16De7g5 17. g3-g4. Lf5-e6 18.
dl—d2. Dg5—h4
(Natuurlijk ruilt zwart de dames niet
af. De witte residentie ls namelijk
ernstig verzwakt en bij de aanval hierop
gaat de zwarte dame de voornaamste rol
vervullen.)
19. d3d4, c5xd4 20. c3xd4. Leöxda!
(In de partij volgde verder: 21. d4xe5,
Ld5xg2 22. Kglxg2, Pf7—g5 23. Tfl—hl,
Pg5e4! 24. Dd2—«3. Tf8—f2t 25. Kg2—gl,
Ta8—f8 en wit gaf het op.)
21. Lg2xd5
De opgave voor de lezers: hoe kan
zwart vanuit de diagramstelling gefor
ceerd winnen?
VAN SCHELTINGA
fi
m
abcdefgh
MARCUS
De oplossing komt in de volgende ru
briek.
OPLOSSING
De stand was: Wit (Derenyi): Khl, Tal
en f2. Le3. Pc3, pionnen a4, b4, c2. e5, f4.
g2 en h2. Zwart: (Rigo) Kc8. Te5 en g6.
Lc6. Ph5, pionnen a6, b6, c7, f5. g7. h7.
Er volgde: 22Tg6xg2! 23. Tf2xg2.
Te6-g6 24. Tal—gl, Ph5—g3t! 25. h2xg3.
Tg6—h6 mat.
Tl
1 Dublin ontmoetten Engeland en Italië
elkaar. In de eerste helft ging de strijd
vrij gelijk op, hoewel Belladonna nogal
moeite had enkele fouten van zijn part
ner Mondolfo goed te maken. Een typi
sche „Belladonna-actie" zagen wij In dit
spel;
$HB 10 9 6 2
•A H V 8 2
A4
SAHV543
V 3
O A 10 7
93
10 6
C? 8 5
O B 9 6 5 3
H106 5
Noord gever. 'OW kwetsbaar. Bella
donna opende als noord met één ruiten,
oost paste en zuid bood twee ruiten. Dit
gaf een zwak spel aan en ontkende een
vierkaart in een hoge kleur. Rodrigue als
west bood twee schoppen en voor noord
was het nu wel zeker dat OW \rier schop
pen zouden kunnen maken.
De maestro blufte daarom met vier
Sansatout. oost paste, zuid vijf klaver en
noord vjjf ruiten. Tarlo (oost) die dit
kunstje natuurlijk al eerder gehoord had.
meende dat vijf schoppen verantwoord
was waarna iedereen paste. Noord
speelde ruiten twee voor, west won met
ruitenaas en speelde éénmaal troef, daar
na klaver die noord liet lopen.
Zuid kwam met klaverheer aan slag en
speelde harten terug zodat west één
down ging.
Aan tafel 2 opende Goldstein (Eng.)
als noord met één harten, oost en zuid
pasten, west doubleerde. Noord bood nu
twee harten, een vrij pover bod: als men
toch biedt, waarom dan piet de kans mee
te nemen dat zuid ruitensteun heeft?!
Oost verhoogde tot twee schoppen, zuid
paste en west bood vier schoppen die
zonder moeite gemankt werden. Vijf rui
ten in NZ gaat maximaal twee down en
dan moeten OW nog héél goed tegenspe
len.
In de tweede helft liepen de Italianen
regelmatig op hun tegenstanders uit.
Vooral Swimer-Goldstein schoten nogal
eens tekort in biedtechniek en Italië won
de strijd vrij gemakkelijk met 7—1. In het
voorlaatste spel van de wedstrijd gingen
beide westspelers één down in een vier-
schoppen-contract, waarover nogal wat
gesproken werd.
TER illustratie welke „ontzettende"
bridgedingen er ook in het top-
bridge kunnen gebeuren, een spel
letje uit de wedstrijd tussen Italië en
Ierland.
2
<?HB 9 6
O 9 7 5 3
8 7 4 3
A B 8 4 3
O A H V 10 6
H V
SH1096
A 7 3 2
OB 2
652
West
A H V 10 7 2
<?A 6
OB 3
10 5 4
Oost
B
CHB 8 4 2
O A 9 7 6 5 4
3
Zuid gever. NZ kwetsbaar. NZ pasten
en OW boden; west een schoppen - oost
twee harten - west drie schoppen - oost
vier schoppen.
Aan beide tafels kwam noord met
schoppen uit, de tafel (oost) maakte
schoppenboer. Hierna harten voor het
aas (zuid harten vijf, noord harten drie)
en west trok nog driemaal schoppen, op
tafel drie ruitens opruimende.
De noordspeler bleek vier schoppens
gehad te hebben en bekende dus steeds.
Zuid. die twee schoppen had, ruimde
klaver zes en klaver zeven op.
Hoe had u, als west. verder gespeeld?
Oplossing volgende week zaterdag.
V 7 5
C? V 10 8 5
<>8 4
A B 10 9
Noord gever, allen kwetsbaar. De
Ieren boden in de OW-lijn tot vier schop
pen. Met open kaarten is klein slem na
tuurlijk gemakkelijk te maken wanneer
west slechts de schoppenvrouw over
zuid snijdt. In de praktijk is dat echter
met dichte kaarten een dubieuze speel
wijze. want als noord bijvoorbeeld met
klaver uitkomt gaat klaveraas verloren
en heeft de spelleider er geen idee van
wie de schoppenvrouw zou kunnen heb
ben. zodat hij „normaal" aas en heer zal
slaan.
De Italianen boden op de OW-spellen
wel zes schoppen en iedereen verwachtte
dat zij daarbij klaveraas en een trcefslag
zouden verliezen. Helaas voor de Ieren
had men buiten de waard in dit ge
val buiten noord gerekend. Die besloot
namelijk met schoppen tweetje uit te
komen en déarna zou ook de legendari
sche Tane Koba het contract met de
westkaarten gemakkelijk kunnen win
nen! Het kostte de Ieren 750 punten, dat
zijn liefst 13 matchpunt^n.
HORIZONTAAL:
1. ligplaats
6. vaartuig
12: groet
14. jong
16. maat
18. verduren
21. noot
22. vreemde munt
24. droog
25. vis
26. voorzetsel
27. plaats in Afrika
29. waterweg in Ned.
30. nakomelingschap
31. godin
33. vracht
34. schoolmeubel
36. int. organisatie
38. rivier in Luxemburg
39. benauwd
41. gereedschap
43. onaangename koude
45. maat
47. waterkering
50. ontkenning
52. deel
53. bevestigingsmiddel
54. rivier in Duitsland
55. weg
57. spoedig
59. pers. vrnwrd.
60. titel
61. neergezet
65. uitroep
66. badplaats
67. vloeistof
69. deel van een boek
70. sterker maken
VERTIKAAL:
2. godheid
3. wereldtaal
4. soort balk
5. rustplaats
7. familielid
8. vervoermiddel
9. metaal
10. maat
11. religie
13. van vocht ontdoen
15. onderzocht
17. Bijbelse figuur
19. plaats in Noord-Holland
20. soort hol
21. vreemde munt
23. van fouten ontdaan
25. delen van groter geheel
27. van inhoud ontdoen
28. rivier in Afrika
31. heilwens
32. plaats in Groningen, by Baflo
35. familielid
37. rivier in Frankrijk
40. bijten
42. verenigingsblad
44. spijt
46. lijst
48. Eng. titel
49. Indonesisch dorp
51. wederhelft
56. verzoek
58. deel van kolenkachel
61. delfstof
62. duwtje
63. voorzetsel
64. dierenverblijfplaats
66. noot
68. waterloop
HORIZONTAAL: 1. slagroomtaart: 8.
alpaca; 9. enter; 11. Ka; 13. negge; 15.
kers; 16. gelden; 19. el; 20. Moors; 24.
spie; 26. raadsel; 27. sterken; 28. dekken;
29. era; 30. lawaai; 32. es; 33. mop; 35.
pp.; 36. e.a.; 37. ut; 40. dlerenoppasser.
VERTIKAAL: 2. loper; 3. riant; 4. man
gel: 5. are; 6. tak; 7. parkeerplek; 9.
egge; 10. tel; 12. aankondiger; 14. snoek
baars; 17. dupe; 18. roskam; 20. Made; 21.
Oder; 22. rek; 23. sleep; 24. stolp: 31. we;
34. ode: 35. pop; 37. ui: 38. te: 39. la.