Ons Genoegen verwacht veel van jonge dirigent Streekmuseum Rhenen in de belangstelling W J. van Wijk (23) start enthousiast in Anierongen -] DENK ER EENS OVER NA OPLOSSING w JLU P mm E B B-SA m s Koper NU MEER EIGENTIJDSE KUNST Idealisme Waardeloos „JONGE MENSEN MAKEN DE MUZIEK VITAAL" ■■Mi DAMMEN door J. M. BOM i*' A A- - A AH SP BRIDGE door H. W. FILARSKI KRUISWOORDRAADSEL OPLOSSING AMERONGEN Een don derdagavond in Amerongen. In de gymnastiekzaal van het Dorpshuis weerklinken de tonen van de kope ren instrumenten van Ons Genoe gen, de fanfare van Amerongen. Een slanke jongeman met een intel ligente blik in zijn ogen zwaait ge spannen en een tikkeltje fel met een zwiepend dirigeerstokje. Zo nu en dan kijkt een muzikant op om de bewegingen van het stokje gade te slaan. Eventjes maar, want iedereen concentreert zich op de mu ziek en op de notenbalken. Ons Genoegen repeteert in alle ernst. Sinds de 23-jarige Brabander W. J. van Wijk de leiding over de fanfare op zich heeft genomen, weet elk actief lid van Ons Genoegen pre cies waar hij aan toe is. De dirigent, die dezer dagen zijn vaste aanstelling bij de Amerongse fanfare heeft gekregen, is een van de jongste dirigenten van Nederland. Nu hjj Ons Genoegen een paar avonden onder handen heeft gehad, zegt hij: „Vooral de sfeer die ik heb, aangetrof fen, is mjj bijzonder, goed bevallen...." De leden van Ons Genoegen hebben er even aan moeten wennen. Van Wijk, woonachtig in Vlijmen, heeft een bij zonder besliste manier van optreden en bindt zich met hart en ziel aan zijn werk. „Enthousiasme?", vraagt hij „...och, lk geloof dat iedere dirigent er naar streeft zijn korps naar de top te voe ren. Belangrijker vind ik nog, dat er prettig wordt gemusiceerd. De sfeer zegt nog veel meer dan die noten die ze spelen. Het is beter een goede stemming te hebben, dan goede muzikanten, zou je haast zeggen..." Dirigent Van Wijk werd door het be stuur van Ons Genoegen gepolst of hij het korps onder zijn hoede wilde ne men. Men zocht een nieuwe dirigent en stelde zich in verbinding met het Con servatorium in Utrecht. „We hadden goede ervaringen opge daan met een vroegere dirigent, die eveneens pas van het conservatorium af kwam. We zeiden: zo iemand wil len we weer hebben, te meer daar we in de omgeving geen geschikte persoon konden vinden. Hele avonden hebben we bij de repetitielokalen van andere korpsen staan te luisteren om een goe de dirigent te ontdekken. Het liep op niets uit. Via het conservatorium zijn we daarna in contact gekomen met de heer Van Wijk...." De jonge dirigent kwam al spoedig met de muzikanten van Amerongen tot een overeenkomst. Hij heeft geen spijt van z\jn keus. Overigens ziet hjj het zelf als geen eenvoudige taak om „Ons Genoegen" op een nieuw spoor te zet ten. „Er is hier voor rnjj nog veel werk aan de winkel", zo bekent hjj eer lijk. Dirigent Vön Wijk stamt uit een mu zikaal geslacht en hij kan dan ook met recht stellen, dat de muziek hem met de paplepel is ingegoten. „Mijn vader bouwde instrumenten en er kwamen bij ons veel dirigenten over de vloer. Onze familie heeft een koperen verle den, zou je kunnen zeggenl maar ik ben de eerste die van de muziek zijn be roep heeft gemaakt. Als kind ging ik al met muziekinstrumenten om Onlangs heeft hij met succes zijn stu die aan het Utrechts Conservatorium voltooid. Hij is nu een carrière in het muziekonderwijs op enkele scholen be gonnen. Van Wijk komt twee avonden per Dirigent Van Wijk in actie tijdens de repetitie. Ons Genoegen repeteert nu nog in het Dorpshuis maar is op zoek naar ander (goedkoper) onderdak. week naar Amerongen. Een avond re serveert hij voor de jeugd. Deze wijze van aanpak heeft bij het bestuur van „Ons Genoegen" veel waardering ge vonden. Wellicht omdat hij zelf nog jong van jaren is, ziet de dirigent de wenselijk heid van jonge aanwas voor de fanfa re terdege in. Natuurlijk, de oude, vaste kern, is onmisbaar, maar anderzijds stelt hij vast: „Jonge mensen maken de muziek vitaal. De speelwijze wordt er flexibe ler door...." Kan Van Wijk, als klassiek geschoold muziekleraar, waardering opbrengen voor de beat- en andere soorten popu laire muziek, die de jeugd van nu boeit. „Op school", antwoordt hij, „gebruik ik de muziek van de Beatles wel om be paalde muzikale facetten aan de leer lingen duidelijk te maken. Ik vind in 't algemeen, dat die beatmuziek ergens wel correspondeert met de werken van de oude meesters. In beide tref je een actieve geestdrift aan...ze hebben beide de musiceerdrift in zich. Ons Genoegen is ingedeeld in de klas se uitmuntendheid. Er zijn nog twee hogere afdelingen; de ere- en de vaan delafdeling. De nieuwe dirigent is be voegd om. een vaandel-korps onder zijn leiding te hebben. Is het een voor- of een nadeel dat een dirigent jong is? Ons Genoegen-voor zitter J. Buijng geef het antwoord: „Natuurlijk is de ervaring er niet van iemand die al lang in het vak zit...maar daar staat tegenover dat we van deze jonge dirigent lang plezier hopen te heb ben Hij legt de nadruk op dat woordje „lang"... RHENEN De belangstellingvoor het Streekmeuseum in Rhenen is de afgelopen jaren toegenomen en be weegt zich nog in stijgende lijn. Vo rig jaar werd een bezoekerstal van ongeveer 5000 bereikt. Enkele jaren geleden bekommerde echter vrijwel geen Rhenenaar zich om de verzameling „oudheden" uit eigen omgeving en de toerist beleef de in het streekmuseum op een re genachtige dag beslist geen „dolle uurtjes". De toename van het bezoek is te dan ken aan de nieuwe aanpak, onder lei ding van de conservatrice mej. A. van de Bunt. Sinds zij eigentijdse kunste naars de gelegenheid biedt hun werkte exposeren tegen de achtergrond van zaken uit het verleden, weet het pu bliek het streekmuseum weer te vinden. Vorig jaar is een tiental exposities gehouden, waaronder zeer interessante. Zo was er werk te zien van Albrecht Dürer, samen met kostbare 16-eeuwse beeldjes. Verscheidene schilderessen en schil ders uit eigen land, maar ook uit Em merik (Duitsland) exposeerden er. De opmerkelijke schilder Georg von Beh- rens van Russisch-Zwitserse afkomst presenteerde een aantal doeken en er kwamen beeldhouwers werk uiter aard van bescheiden afmeting ten toonstellen. Het zeer uiteenlopend karakter van de exposities bleek een aantrekkings- punt op zich. Tot het vast bezoekerspubliek beho ren de leerlingen van verscheidene Rhe- nense en Wageningse scholen. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is, dat mej. v. d. Bunt de moeite neemt 't bezoek rond te leiden. Op het gros van de tentoonstellingen en in musea moet men 't zelf maar „zien" wat dan re sulteert in een doelloos ronddolen. „Willen de bezoekers er werkelijk iets aan hebben, dan moet je hun op de belangwekkende details wijzen", zegt mej. v. d. Bunt. Met voldoende explicatie blijkt een breed publiek inté resse te tonen, de academicus even zeer als de tiener mét lange haren". Mej. v. d. Bunt vindt het rijk gescha keerd bezoekerspubliek van het streek museum boeiend. Er is een grote dosis idealisme nodig om de taak van con servatrice zo op te vatten als zij dat doet. Re^ds vijf jaar organiseert zij re gelmatig kunstexposities, ze bezoekt de kunstenaars thuis, laat geen persoonlij ke voorkeur prevaleren, wil de heden daagse kunstenaar in zijn gedifferen tieerde uitingen laten zien. „Alleen afwisselende, goede tentoon stellingen kunnen zowel de inwoners als de vreemdelingen iets geven waar ze werkelijk wat aan hebben", haalt zij de woorden van de directeur van het Drents museum in Assen aan. Dat doel wordt in Rhenen ook nage streefd. Met de eigen verzameling staat het er nog minder rooskleurig voor. „Er zijn waardevolle voorwerpen zo als prehistorische vondsten, Middel eeuwse gebruiksgoed, herinneringen aan de oude Cunerakerk en een kleine, maar goede tegelverzameling. Maar daar staat tegenover, dat er ook veel beslist waardeloze prullen zijn: oude naaimachines, een collectie oude brillen en nog veel meer, wat niet in een mu seum thuishoort en teveel plaats in be slag neemt in onze toch al beperkte ruimten". „Enige tijd geleden toen de televisie een programma „Schatten op zolder" had, kreeg ik de volgende dag prompt mensen met allerlei oude spullen, die meenden ook „iets bijzonders" op zol der te hebben. Misschien had het mu seum er wel belangstelling voor... Kijk, van de waardeloze voorwerpen zouden Mej. Aleid van de Bunt heeft een groot aantal bezoekers naar het Streekmuseum weten te trekken door een nieuwe aanpak. we langzamerhand, af moeten. Ér is nog veel werk aan inventarisatie en voldoende onderhoud. Wat dat laatste betreft de bestrij ding van houtworm en andere vijanden beschikken we nog niet over voldoen de hulp". Met waardering spreekt mej. v. d. Bunt over het gemeentebestuur van Rhenen, dat veel belangstelling voor het streekmuseum toont. „Ik hoop, dat men er zich steeds meer van bewust wordt, dat het niet gaat om een hobby, maar om de mensen in deze materialistische tijd iets te bren gen, dat boven de materie uitgaat". ONS JONGSTE Idool Harm Wiersma heeft er geen twijfel over laten bestaan, dat hij in Friesland, dat momenteel over een groot aantal zeer sterke spelers beschikt, onbetwist de sterkste speler is. Het bijzondere van de laatst gehouden kampioenswedstrijd is misschien wel, dal direct na Wiersma „good old" Pleter Bergsma beslag legde op de tweede plaats, voor Schotanus. Frank Dros (de Friese hoop in een wat verdere toekomst!) en de titelhouder van vorig Jaar Oebele Hoekstra. Hieronder het fraaie treffen tussen de nieuwe en oude kampioen uit de laatste ronde, toen Hoekstra alleen bij winst gebaat was: Wit: O. Hoekstra: Zwart H. Wiersma Leeuwarden 16-9—'67. 1. 32—38 20—24; 2. 37-32 14-10; 3. 41—37 10-14; 4. 34-29 18—23; 5. 23x34 40x29; 6. 39—34 7—12; Ziet af van de vereenvoudiging (23—29) en (24—30). (24—30). 7. 34—29 23x34; 8. 40x29 (24—30). 7. 34—29 23x34; 8. 40x29 met verstrekkende betekenis. Misschien was direct 45—40, dat tot een verklaring dwingt, beter. 10510: 11. 31"27 20—25; 12. 46—41 17—21; 13. 36—31 21—26; 14. 41—36 15—20: 15. 49—43 30—35; Zwart voert een uiterst consequente omsinge lingstactiek en dwingt wit in de aanval, waardoor een boelend en spectaculair gevecht ontstaat. 16. 39—34 13—19. Na (14—19) komt de witte linkervleugel vrij door 27—21! omdat op (26x177) volgt 34—30 (25x23) 33—29 (23x34) 28—22 (17x28) 32x5 (34—40) 45x34 (13—19) 5x7 (1x12), met po sitievoordeel voor wit! 17. 43—39 9—13; 18. 45—40 3—9: 19. 50—45 19—24; 20. 29—23 Zoekt de zo onontbeerlijke ruimte; 20. 24—30; 21. 27—22 12—17; (zie diagram). Het siert beide spelers, dat zij „alle schepen achter zich verbranden" zodat geen enkele terugkeer van het grote ige analyses kunnen pas vaststellen, wie nier beter avontuur mogelijk is. Uitvoerig staat! 22, 31—27 13—19; 23. 33—29 17—21; Voorkomt 29—24 en 27—21! 24. 3833 10—15; 25. 42—38 Vertrouwt volkomen op zijn enorme centrumoverwicht. maar on derschat de kracht van de flankenklem- mingen. Beter ls daarom 37—31 en 42x31. 258—12: 26. 36—31 12—17; 27. 47—41 Wit kan ook 23—18 spelen. Voor onze lezers de bizonder Instructieve opgave van deze week: Welke variant berekende zwart hier in de partij die tot winst voert, indien wit deze drieste doorstoot had toegepast? 27 19—24; 28. 48—13 2—8: 29. 23—18 moét nu! 8—13! 30. 41—36 4—10! 31. 29—23 24—29! De eerste maar gelijktijdig beslis sende tegenstoot, waartegen wit geen ver weer heeft. 32. 33x24 20x29; 33. 23—19 gedw. 14x12; 34. 34x23 12—18; 35. 23x12 17x8; 36. 38—33 10—14; 37. 40—34 14—20; 38. 34—29 20—24; 39. 29x20 15x24; 40. 43—38 13—19; 41. 45—40 9—14; 42. 40—34 14—20; 43. 22—18 8—12; 44. 18x7 1x12; 45. 28—22 12—18; 46. 22x13 19X8; 47 27—22 21—27 48. 32x21 26X28! 49. 33x22 24—29; 50. 34x23 30—34; 51. 39x30 25x34 en wit staakte de strijd! De stand was: Wit: 19, 24. 43 (3 st.). Zwart; 16, 18. 21 (3 stukken). Als volgt ging dit eindspelletje verlo ren: 19-14 (21—17) 14—10 (27—31) 10—5 (16—21) 43—38 (31—36) 5—37! (21—27) 37—46! Belet (27—32) door 46x7 (3(541) 7—23! met winst. (27—31) 24—19!! (18—22) weer gedwongen, want (31—37) faalt nu op 46x7 (36II) 36—33! en zwart kan geen damhalen. Wit wint ten slotte nu door: 19—14! Weer is (31— 37* belet door 37x17! (36—41) 17—8! en na (22—27) vervolgt wit met 46—37 en zwart heeft geen zet meer. Een heel leerzaam „lange-lljn"-eindspel- letje! IN DE voorwedstrijden voor de fcu- ropa-Cup heeft het Nederlandse schaakteam de aansluiting tot de finale Juist niet gehaald. Wel won ons team met 82 van België en met 61 van Zwitserland, maar tegen Spanje werd slechts gelijk gespeeld en dat stelde dit land in staat, dank zU een iets hoger bordgemiddelde, boven onze landgenoten te eindigen. Het beste resultaatvan onze spelers behaalde T. D. van Scheltlnga. Deze. nu 54-larlge meester, speelt nog regelmatig mee in diverse wedstrijden. Hij heeft weinig of niets ingeboet van zijn speel- kracht van een jaar of tien geleden. In leder geval behaalde hij in Barcelona 3 punten uit 1 partijen, een resultaat dat geen der andere deelnemers kon evena ren. Hij won er een fraaie zilveren beker mee. Hieronder een van zijn partijen. Wit: MARCUS (Zwitserland). Zwart; Th. D. VAN SCHELTINGA. (Barcelona 1967). Slclllaanse verdediging- 1. e2—e4. c7c5 2. Pgl—e2 (Door Keres af en toe toegepast.) 2d7—d6 (Goed is ook 2Pf6 3. Pbc3, d5.) 3. g2g3. Pb8—c« 4. Lfl—g2. g7—g6 5. 6-9 (Hier was de laatste gelegenheid om met 5. d4.cxd4 6. Pxd4 in de normale Drakevariant over te gaan.) 5Lf8-g7 6. c2c3. e7—e5 (Nu laat de zwartspeler de opmars d3d4 niet zonder meer toe.) 7. d2d3 Pg8e7 8. Lel—e3, 0-0 f2— f4. f7—f5 10. h2h3 (7). (Het was verstandiger geweest de mobi lisatie der strijdkrachten te voltooien door 10. Pd2.) 1 0Lc8e6 11. f4xe5 (Hij gaat voort op de ingeslagen weg.) 1 1Pc6xe5! 12. Le3—g5 (Een poging het tempoverlies 10. h3 te fechtvaardlgen: de witspeler gaat uit van de gedachte dat voor zwart de uitval Lg4, voor wit de uitval Lg5, nuttig moet zijn. Van Scheltinga helpt hem snel uit de droom.) 1 2Pe5—f7! 13. Lg5xe7. Dd8xe7 14. e4xf5, Le6xf5 15. Pe2-f4, Lg7-e5 16. Pf4d5 (De bezetting van dit knooppunt is de positionele gedachte die aan wits vooraf gaande zetten ten grondslag ligt.) 16De7g5 17. g3-g4. Lf5-e6 18. dl—d2. Dg5—h4 (Natuurlijk ruilt zwart de dames niet af. De witte residentie ls namelijk ernstig verzwakt en bij de aanval hierop gaat de zwarte dame de voornaamste rol vervullen.) 19. d3d4, c5xd4 20. c3xd4. Leöxda! (In de partij volgde verder: 21. d4xe5, Ld5xg2 22. Kglxg2, Pf7—g5 23. Tfl—hl, Pg5e4! 24. Dd2—«3. Tf8—f2t 25. Kg2—gl, Ta8—f8 en wit gaf het op.) 21. Lg2xd5 De opgave voor de lezers: hoe kan zwart vanuit de diagramstelling gefor ceerd winnen? VAN SCHELTINGA fi m abcdefgh MARCUS De oplossing komt in de volgende ru briek. OPLOSSING De stand was: Wit (Derenyi): Khl, Tal en f2. Le3. Pc3, pionnen a4, b4, c2. e5, f4. g2 en h2. Zwart: (Rigo) Kc8. Te5 en g6. Lc6. Ph5, pionnen a6, b6, c7, f5. g7. h7. Er volgde: 22Tg6xg2! 23. Tf2xg2. Te6-g6 24. Tal—gl, Ph5—g3t! 25. h2xg3. Tg6—h6 mat. Tl 1 Dublin ontmoetten Engeland en Italië elkaar. In de eerste helft ging de strijd vrij gelijk op, hoewel Belladonna nogal moeite had enkele fouten van zijn part ner Mondolfo goed te maken. Een typi sche „Belladonna-actie" zagen wij In dit spel; $HB 10 9 6 2 •A H V 8 2 A4 SAHV543 V 3 O A 10 7 93 10 6 C? 8 5 O B 9 6 5 3 H106 5 Noord gever. 'OW kwetsbaar. Bella donna opende als noord met één ruiten, oost paste en zuid bood twee ruiten. Dit gaf een zwak spel aan en ontkende een vierkaart in een hoge kleur. Rodrigue als west bood twee schoppen en voor noord was het nu wel zeker dat OW \rier schop pen zouden kunnen maken. De maestro blufte daarom met vier Sansatout. oost paste, zuid vijf klaver en noord vjjf ruiten. Tarlo (oost) die dit kunstje natuurlijk al eerder gehoord had. meende dat vijf schoppen verantwoord was waarna iedereen paste. Noord speelde ruiten twee voor, west won met ruitenaas en speelde éénmaal troef, daar na klaver die noord liet lopen. Zuid kwam met klaverheer aan slag en speelde harten terug zodat west één down ging. Aan tafel 2 opende Goldstein (Eng.) als noord met één harten, oost en zuid pasten, west doubleerde. Noord bood nu twee harten, een vrij pover bod: als men toch biedt, waarom dan piet de kans mee te nemen dat zuid ruitensteun heeft?! Oost verhoogde tot twee schoppen, zuid paste en west bood vier schoppen die zonder moeite gemankt werden. Vijf rui ten in NZ gaat maximaal twee down en dan moeten OW nog héél goed tegenspe len. In de tweede helft liepen de Italianen regelmatig op hun tegenstanders uit. Vooral Swimer-Goldstein schoten nogal eens tekort in biedtechniek en Italië won de strijd vrij gemakkelijk met 7—1. In het voorlaatste spel van de wedstrijd gingen beide westspelers één down in een vier- schoppen-contract, waarover nogal wat gesproken werd. TER illustratie welke „ontzettende" bridgedingen er ook in het top- bridge kunnen gebeuren, een spel letje uit de wedstrijd tussen Italië en Ierland. 2 <?HB 9 6 O 9 7 5 3 8 7 4 3 A B 8 4 3 O A H V 10 6 H V SH1096 A 7 3 2 OB 2 652 West A H V 10 7 2 <?A 6 OB 3 10 5 4 Oost B CHB 8 4 2 O A 9 7 6 5 4 3 Zuid gever. NZ kwetsbaar. NZ pasten en OW boden; west een schoppen - oost twee harten - west drie schoppen - oost vier schoppen. Aan beide tafels kwam noord met schoppen uit, de tafel (oost) maakte schoppenboer. Hierna harten voor het aas (zuid harten vijf, noord harten drie) en west trok nog driemaal schoppen, op tafel drie ruitens opruimende. De noordspeler bleek vier schoppens gehad te hebben en bekende dus steeds. Zuid. die twee schoppen had, ruimde klaver zes en klaver zeven op. Hoe had u, als west. verder gespeeld? Oplossing volgende week zaterdag. V 7 5 C? V 10 8 5 <>8 4 A B 10 9 Noord gever, allen kwetsbaar. De Ieren boden in de OW-lijn tot vier schop pen. Met open kaarten is klein slem na tuurlijk gemakkelijk te maken wanneer west slechts de schoppenvrouw over zuid snijdt. In de praktijk is dat echter met dichte kaarten een dubieuze speel wijze. want als noord bijvoorbeeld met klaver uitkomt gaat klaveraas verloren en heeft de spelleider er geen idee van wie de schoppenvrouw zou kunnen heb ben. zodat hij „normaal" aas en heer zal slaan. De Italianen boden op de OW-spellen wel zes schoppen en iedereen verwachtte dat zij daarbij klaveraas en een trcefslag zouden verliezen. Helaas voor de Ieren had men buiten de waard in dit ge val buiten noord gerekend. Die besloot namelijk met schoppen tweetje uit te komen en déarna zou ook de legendari sche Tane Koba het contract met de westkaarten gemakkelijk kunnen win nen! Het kostte de Ieren 750 punten, dat zijn liefst 13 matchpunt^n. HORIZONTAAL: 1. ligplaats 6. vaartuig 12: groet 14. jong 16. maat 18. verduren 21. noot 22. vreemde munt 24. droog 25. vis 26. voorzetsel 27. plaats in Afrika 29. waterweg in Ned. 30. nakomelingschap 31. godin 33. vracht 34. schoolmeubel 36. int. organisatie 38. rivier in Luxemburg 39. benauwd 41. gereedschap 43. onaangename koude 45. maat 47. waterkering 50. ontkenning 52. deel 53. bevestigingsmiddel 54. rivier in Duitsland 55. weg 57. spoedig 59. pers. vrnwrd. 60. titel 61. neergezet 65. uitroep 66. badplaats 67. vloeistof 69. deel van een boek 70. sterker maken VERTIKAAL: 2. godheid 3. wereldtaal 4. soort balk 5. rustplaats 7. familielid 8. vervoermiddel 9. metaal 10. maat 11. religie 13. van vocht ontdoen 15. onderzocht 17. Bijbelse figuur 19. plaats in Noord-Holland 20. soort hol 21. vreemde munt 23. van fouten ontdaan 25. delen van groter geheel 27. van inhoud ontdoen 28. rivier in Afrika 31. heilwens 32. plaats in Groningen, by Baflo 35. familielid 37. rivier in Frankrijk 40. bijten 42. verenigingsblad 44. spijt 46. lijst 48. Eng. titel 49. Indonesisch dorp 51. wederhelft 56. verzoek 58. deel van kolenkachel 61. delfstof 62. duwtje 63. voorzetsel 64. dierenverblijfplaats 66. noot 68. waterloop HORIZONTAAL: 1. slagroomtaart: 8. alpaca; 9. enter; 11. Ka; 13. negge; 15. kers; 16. gelden; 19. el; 20. Moors; 24. spie; 26. raadsel; 27. sterken; 28. dekken; 29. era; 30. lawaai; 32. es; 33. mop; 35. pp.; 36. e.a.; 37. ut; 40. dlerenoppasser. VERTIKAAL: 2. loper; 3. riant; 4. man gel: 5. are; 6. tak; 7. parkeerplek; 9. egge; 10. tel; 12. aankondiger; 14. snoek baars; 17. dupe; 18. roskam; 20. Made; 21. Oder; 22. rek; 23. sleep; 24. stolp: 31. we; 34. ode: 35. pop; 37. ui: 38. te: 39. la.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 15