Waarom is de Postgiro voor 1.500.000 rekeninghouders zo aantrekkelijk? i 2 3 4 5 6 P03 Spreiding van industrie houdt Noord-Viëtnam op de been „COSMOS" verzamelt gegevens over röntgen straling van de zon POSEREN VOOR FAMILIEFOTO - Sm OLGA AMERIKAANSE RECLAME-EXPERTS OOK IN NEDERLAND AAN HET WERK 25. B00TZ SIMONEDEBEAUVOIR NYLON POSTCHEQUE- EN GIRODIENST Bommen ontwrichten boeren-volkshuishouding niet MATRASSEN L. B. J. wellicht toch kandidaat in 1968 Spoed achter klachten over Griekenland Eigen mensen De groten Beatles wijzen aanbod af Rechtstreeks Overal betalen Overal opnemen Rente tot 5|% toe Boekhoud-gemak Geen kosten het grootste gironet van Nederland - volledig geautomatiseerd Bommen Rieten daken In loopgraven Een nieuwe roman van De schone schijn I H?" *si - Lange strijd SPIONAGE RADIOBEELDEN PRINCETON, NEW JERSEY Senator Robert F. Kennedy heeft de voorkeur boven president Johnson en andere vooraanstaande Democraten als de kandidaat van de partij voor de presidentsverkiezingen in 1968, zo blijkt uit het jongste Gallup-opinieonderzoek MAN OVERLEEFDE VAL VAN 135 KM/UUR zegt de Fransman zeggen tcij Genieten:doen we allebei. De Fransman van zijn cognac, wij van BOOTZ BRANDY SPÉCIAL. Een „Hollandse", door Bootz gemaakt. Vraag er naar, waar dan ook. uw goede keus ADVERTENTIE gemakkelijk betalings verkeer met 1.000.000 particulieren 500.000 winkels en bedrijven. Snel en efficiënt. (Elk jaar komen er nog zo'n 200.000 rekeninghouders bij!) Met de blauwe girokaart kunt u tegenwoordig bijna overal betalen. U kunt contant geld op nemen bij elk van de 2250 post kantoren en -agentschappen, overal in Nederland (ook na 3 uur 's middags!). De particuliere rekeninghouder krijgt nl. 2 kascheques, elk voor max. f 500.-. Na inwisseling ont vangt u een nieuwe cheque thuis. U zit dus nooit zonder. U kunt van de giro zonder meer overschrijven op een spaarrekening bij de RPS - ook per automatische afschrijving. Terugboeking op uw girorekening is altijd mogelijk. Üw geld is dus niet geblokkeerd De snelle dagafrekeningen van de postgiro zijn uitvoerig gespecificeerd; naast het bedrag worden ook gironummer en naam van de begunstigde vermeld. voor porti, overschrijvingen, kascheques en stortingen op eigen rekening. Inlichtingen bg elk postkantoor. jP|e oorlogsinspanning van Noord-Viëtnam steunt op de rug van massale menselijke arbeidskrachten en de fantastische spreiding van de industrie, waardoor dorpen en gehuchten zijn veranderd in werkplaatsen voor de pro- duktie. De spreiding is zover gegaan, dat industrieën zijn verbrokkeld in een heden van een man, die werken in werkplaatsen, gebouwd tussen de puin hopen van steden en zelfs in loopgraven. De zware bombardementen op steden en industriële centra in de tweede we reldoorlog hebben grote verwoesting aangericht in de volkshuishoudingen van de oorlogvoerende landen van Europa, maar deze klassieke bombardements strategie schijnt niet doeltreffend tegenover de boeren-volkshuishouding van dit land. Noord-Viëtnam telt slechts weinige steden en aangezien de volkshuishou ding onderontwikkeld is, beschikt het nauwelijks over wat wij industriële complexen kunnen noemen; niettemin hebben de V.S. meer tonnen bommen op dit land geworpen dan ze in Korea hebben gedaan. Enkele voorbeelden: In een dorp on geveer 70 km ten oosten van Hanoi werd ons een coöperatieve fabriek van landbouwwerktuigen getoond, die was overgebracht uit de hoofdstad. Het was een van vier eenheden van de moeder fabriek in de stad Hai Doe Oeng, die was gesplitst. De afdelingen van de fabriek zijn aan waarnemingen vanuit de lucht onttrok ken door rieten daken, die er het voor komen van gewone schuren aan geven. De samenstellende delen zijn een giete rij, 'n smederij en een werkplaats voor de vervaardiging van landbouwwerktui gen. Er werken 60 mensen, voor de helft vrouwen. De oven is een primitief ding, dat op een kleine generator van Pools fabri kaat en een Vitëtnamese motor werkt. Het personeel werkt op een vloer van aangestampte aarde. De vormen wor den gemaakt in de werkplaatsen zelf. Niettegenstaande dit alles heeft deze fabriek veel bijgedragen tot de totale produktie van vier verspreide afdelin gen, bestaande uit 50.000 ploegkoppen, 12.000 schoffels en 16.000 spaden plus kleine ijzeren voorwerpen zoals spijkers en scharnieren. In Phat Dien hebben we kinderen van zeven tot tien jaar van rietsoorten dun ne touwen zien weven onder de toren van de kathedraal. Hun afgewerkte pro- dukt gaat naar een andere fabriek in een op twee km afstand gelegen dorp, waar vrouwen er matten, korven en an der handwerk van maken. Het „hoofdkantoor" van deze hand- werkindustrie is weer een andere hut met rieten dak, waar twee man de pro- duktiekaarten op de lemen wanden spij keren. Naast dit „kantoor" is een werkplaats waar twee mannen houten gereedschap pen voor de bewerkers van het riet ma ken. Het eindprodukt gaat naar Hong- Kong. In de textielstad Nam Dinh hebben ,we een meisje in een betonnen loop graaf met 'n elektrische machine gleu ven zien snfjden in assen voor ossewa- gens; naast haar loopgraaf bevond zich een andere, met stro overdekt, waar 'n man kransen voor wagenraderen ver vaardigde Achter hun loopgraven zijn t>etonnen tunnels, die worden gebruikt als schuilplaatsen in geval van lucht aanvallen, en nesten machinegeweren tegen vliegtuigen, die tijdens luchtaan vallen door de meisjes zelf worden be mand volgens de leuze voor fabrieksar beiders „geweer in de ene, hamer in de andere hand". Deze voorbeelden geven een vrij goed idee van de mate van decentralisatie van industrieën, die op de volle omvang van het spreidingsprogram kan worden toegepast. De autoriteiten hier erkennen de moei lijkheden waarop zij bij deze aanpas sing stuiten, maar deze maken deel uit van een oorlog, die hun steden met de grond gelijk kan maken en tien tot 20 jaar zal duren. In de landbouwgebieden wordt een groot aantal mensen behalve voor boe renarbeid gebruikt voor het herstellen van wegen en bruggen die door Ameri kaanse bommen zijn beschadigd, maar ook hier geldt: „als het werk overdag niet kan worden gedaan is er altijd nog de nacht". ADVERTENTIE vraag uwy bockhandel MOSKOU Drie Sovjet-geleerden hebben bekendgemaakt, dat een Rus sische onbemande kunstmaan, de Cosmos-166, gegevens heeft veraameld over röntgenstralingen van de zon, wijzend op de aanwezigheid van stralingen, die gevaar zouden kunnen opleveren voor de mens bij bemande ruimtevluchten. In een artikel in de Pravda beschre ven zij de Cosmos 166, die een baan om de aarde beschreef op een hoogte va riërend van 578 tot 283 kilometer boven het aardoppervlak. De omlooptijd van de Spoetnik was 92,9 minuten. De Cos- mos 166 werd op 16 juni gelanceerd en was ongeveer drie maanden in bedrijf geweest. Een andere Spoetnik, de Electron 2, die op 30 januari 1964 in een baan om de aarde werd gebracht met een hoog te van 68.200 kilometer, had bijzondere röntgenstralingen van de zon waarge nomen, die niet bleken samen te vallen 'ft Am. - - Ét' x Een teken dat het volk zich heeft neergelegd bij en aangepast aan het vooruitzicht van een langdurige oorlog is, dat de fabrieksarbeiders afdelingen voor hun verdediging hebben gevormd en dat dorpen milities hebben, die gron dig worden opgeleid, niet alleen in de bediening van luchtafweergeschut maar ook in straatgevechten. 't Is waar dat de Amerikaanse lucht bombardementen vaak noodzaken het werk stop te zetten maar de Viëtname- aen werken niet in termen van manuren aoals in zeer geïndustrialiseerde landen gebeurt De werktijd is 24 uur in drie perioden van acht uur. 0 LONDEN: Norman Parkinson fotografeerde prinses Margaret en haar echtgenoot Lord Snowdon met hun kinderen Lord Linley (in novem ber 6 jaar) en Lady Sarah Armstrong Jones (3) in de tuin van Kensington Palace. met de van de aarde af waarneembare zonne-uitbarstingen. De Cosmos 166 had het onderzoek naar deze röntgen stralingen voortgezet. Tot het Cosmos-programma behoren wetenschappelijk onderzoek, bestude ring van het weer, het testen van ruim tevaartuigen en naar Westerse deskun digen aannemen, spionage vanuit de ruimte. In de Australische plaats Culgoora, 590 kilometer ten noordwesten van Sydney, is een nieuw zonne-observato- rium in gebruik genomen waarmee de geleerden gaan onderzoeken wat de in vloed van de zon op het weer is en wel ke gevaren de zon oplevert voor toe komstige ruimtevaarders. Het observa torium staat op een vlak grasveld van 1200 ha en is een van de best uitgerus te ter wereld. Het grootste instrument is een radio- heligraaf. Het systeem bestaat uit 96 radiotelescopen van elk 13 meter door snede, die staan opgesteld langs een cirkel van drie kilometer doorsnee. Elk van deze radiotelescopen wordt op de zon gericht gehouden. De radiosignalen van de zon worden ermee opgevangen en naar een centraal gebouw geleid, waar eens per seconde een gedetail leerd beeld van de zon wordt gevormd. De radio-heligraaf is bedacht en ont worpen door dr. J. P. Wild, een natuur kundige die tot directeur van het nieu we station is benoemd. Voorheen was de snelste tijd waarin een radiobeeldje van de zon gemaakt kon worden drie kwartier. Door de zon voortdurend in het oog te houden hoopt men een beter begrip te krijgen van de zonnevlekken, de zonnevlammen en het noorder- en zuiderlicht. Het observatorium heeft f 4 miljoen gekost. De Ford-stichting en de Austra lische regering hebben ongeveer f 2 miljoen bijgedragen. ADVERTENTIE Robert Kennedy meer populair dan Johnson ROBERT KENNEDY kansen Toch zijn veel politieke waarnemers het er over eens dat president Johnson op de partij conventie opnieuw kandi daat gesteld zal worden, aldus dr. Geor ge Gallup, directeur van het Ameri kaanse bureau voor opinieonderzoek. Zij zijn echter van mening dat Kennedy een geweldige aanhang zal krijgen bij de voorverkiezingen als zijn populairi- teit zo groot blijft als op het ogenblik. Speciaal onder de jonge volwassenen is Kennedy zeer populair. Aan de Democraten was de volgende vraag voorgelegd: „welke van de man nen op de lüst zou u graag benoemd zien als Democratisch kandidaat voor de presidentsverkiezingen in 1968?" De verdeling van de antwoorden was: Robert Kennedy: 39 precent, Lyndon Johnson: 37 percent, Arthur Goldberg: 8 percent, Hubert Humphrey: 6 percent, Robert McNamara: 5 per cent, Geenvoorkeur: 5 percent. Toen alle geënquêteerden, ondanks hun partijvoorkeur gevraagd werd een keuze te maken tussen Kennedy en Johnson als presidentskandidaat, kreeg de senator 51®/o der stemmen en John son 39®/«. Tien procent kon geen keus maken. Bij het opinieonderzoek van mei kreeg Johnson nog 6®/» meer stemmen dan Kennedy. STRAATSBURG De Europese Commissie voor de rechten van de Mens heeft besloten voorrang te verle nen aan het behandelen van 4 klachten tegen Griekenland, die zijn ingediend door Denemarken, Noorwegen, Zweden en Nederland. De commissie heeft de Griekse regering gevraagd om «v o o r 15 november schriftelijk haar opmer kingen te maken; 14 of 7 december is bepaald als de dag voor de behandeling van de klachten over schending van de rechten voor de mens doör de Griekse regering. ADVERTENTIE Wie enigszins thuis is in de Nederlandse reclame- wereld weet dat in de laatste tien jaar Anierikaan- j se belangen in Nederlandse reclamebureaus zich nogal uitbreiden. EEN KEIJZER TAPIJT Vervaardigd met de beroemde tapijt-computer Sterk, veer krachtig. kleurecht. Gemak kelijk in onderhoud. (390 cm) PER METER2 POSTBUS 39 HILVERSUM SAN DIEGO (Californië) Een kik vorsman van de Amerikaanse marine heeft een sprong van 3.800 meter hoog te met gedeeltelijk geopende parachute overleefd. De man kwam met een snelheid van 135 kilometer per uur op de aarde te recht. Hij liep slechts enkele kneuzin gen op. Eerste van de Amerikaanse bureaus om zich in Nederland te vestigen was het oudste en grootste t Amerikaanse bureau: J. Walter Thompson, een I meer dan een eeuw oude onderneming. Een buiten- t landse vestiging was voor Thompson geen nieuw I avontuur: reeds in 1899 had men een kantoor in J Londen geopend en ook elders waren reeds voor f de tweede wereldoorlog kantoren van J. Walter Thompson in actie. Op het ogenblik is ït bureau met zijn formida- t bele omzetten overal ter wereld waar de markt- I' verhoudingen dat wettigen, met eigen kantoren p vertegenwoordigd. J. Walter Thompson werd in Nederland vrij spoedig gevolgd door andere Amerikaanse dure bureaus. Sommigen kochten eenvoudig een bestaand Ne derlands bureau op, anderen interesseerden zich finacieel in Nederlandse bureaus en er waren ook die geheel zelfstandig zaken begonnen. Het Amerikaanse vakblad .Advertising Age" vond de internationale uitbloeseming van de Ame rikaanse bureaus interessant genoeg om daar eens over te gaan praten met de leiders van twintig on dernemingen die eigen vestigingen in het buiten land hebben. Het bleek, dat het merendeel der Amerikaanse bureaus, die vestigingen overzee dus o.a. in Ne derland opzetten, dit doen om hun eigen Ameri kaanse cliënten overzee te kunnen bedienen, maar dat ze gewoonlijk, wanneer ze eenmaal zo'n filiaal hebben geopend of zich hebben geïnteresseerd in een buitenlands bureau, ontdekken, dat een be langrijk deel van hun omzet wordt gevormd door plaatselijke opdrachtgevers. Eén van de sterk internationaal georiënteerde bureaus wond er geen doekjes om dat tweederde van zijn totale buitenlandse omzet komt van op drachtgevers die gevestigd zijn in die landen, waar in de buitenlandse vestigingen werkzaam zijn. Dikwijls werken de Amerikaanse bureaus met eigen mensen, die zij -uitzenden naar het buiten land om de nieuwe vestiging op gang te brengen, maar het blijkt dan gewoonlijk, dat in sterke mate moet worden teruggevallen op ter plaatse zeer goed georiënteerde reclamemensen. „Niemand" aldus een der ook in Nederland werkzame Amerikaanse reclamebureaus, „is beter geschikt om de plaatselijke markt te kennen en te beoordelen, dan de in het betrokken land thuis zijn de reclameman". De meeste Amerikaanse bureaus in het buiten land werken met winst of verwachten binnenkort met winst te kunnen gaan werken. Verreweg de meeste ondervraagden gaven toe, dat het grootste probleem waarmee zij worden ge confronteerd wanneer zij in een nieuwe markt aan de gang willen gaan, is het vinden van de juiste werkkrachten. Dat geldt niet alleen voor het aan trekken van ervaren Amerikaans personeel dat naar het buitenland moet worden uitgezonden, maar ook voor de plaatselijk aan te werven mede werkers. Andere problemen, die men telkenmale weer tegenkomt in de verhalen, die de internatio naal georiënteerde Amerikaanse bureaus vertellen zijn de verschillen in de karakteristieken der te bewerken markten, de van land tot land uiteen lopende voorschriften ten aanzien van de reclame en de plaatselijke gewoonten. Hier en daar werden ook moeilijkheden ondervonden, wanneer de in het buitenland gevestigde Amerikaanse bureaus te hard van stapel liepen,' of wanneer ze de mogelijkheden van de markt, waarin zij streefden naar activitei ten, hadden overschat. Hetf beginnen van een vestiging in het buitenland was natuurlijk het eenvoudigst voor de Amerikaan se bureaus die grote, internationaal verkochte merkartikelen adverteren. Colgate, Mars, Mobil, Dupont, vormden aanleiding voor bepaalde bureaus om overzee-kantoren te openen (we noemen slechts een paar der grote internationale merken)... men I ging fusies aan met of kocht aandelen 'n reclame- j bureaus over de hele wereld. Dientengevolge vindt men thans Amerikaanse bureaus in Engeland, Ne- drland, Duitsland, België, Frankrijk, Zwitserland, i Italië, Japan, Australië, Denemarken, enz. i Er zijn zeer grote bureaus onder: McCann Erickson heeft 66 vestigingen in 44 landen. Young Rubican is rechtstreeks vertegenwoordigd in na ties, die gezamenlijk 87,5 procent van de wereldom- zet in reclame besteden, Foote, Cone Belding heeft zelfs geen plannen voor verdere uitbreiding, J omdat men meent „wereldwijd" gevestigd te zijn, t andere bureaus tellen eveneens eigen vestigingen of aandelenbezit in buitenlandse bureaus over de hele wereld. Gemakkelijk is het niet allemaal. Nadrukkelijk J wordt gewaarschuwd voor overschatting van j mogelijkheden, voor het gevaar van gemengde per- t soneelsbezettingen. waarbij de salarissen van de Amerikaanse en de lokale krachten volkomen uit elkaar liggen en een bron van wrijving en ontevre- j denheid gaan vormen. Het is bovendien dikwijls I moeilijk buitenlanders de Amerikaanse reclameza- j kenfilosofie bij te brengen. De duidelijkste principiële uitspraak kwam van J een ander, eveneens (nog) niet in Nederland ge vestigd bureau. „Het maken van reclame voor en de marketing van goederen en diensten eist men sen, die inwoners zijn van het land, waarin deze activiteiten moeten plaats hebben: door hun levens- j lange ervaring in het betrokken land kennen zij j instinctief de plaatselijke smaak en gewoonten, ze t kunnen snel de ontwikkelingen in de markt onder- I kennen..." Een bureau met een kleine dertig eigen vestigin- gen buiten Amerika stelde dat reclame en de re- clamemiddelen buiten Amerika tweemaal zo snel j groeien als in de Verenigde Staten. Het verwacht- j te dat binnen tien jaar de reclame-omzet overzee - die in de Staten zou overtreffen. LYNDON JOHNSON toch kandidaat ADVERTENTIE BOOTZ- BESTE „KONJAK' NEDERLANDS FABRIKAAT f 10,45 PER HELE LITER LONDEN De Beatles hebben een aanbod van de Amerikaanse impresst- rio Dis Bernstein afgewezen, om voor een miljoen dollar op een dag twee maal op te treden in New York. De woordvoerder van de Beatles, Tony Barrow, verklaarde dat de afwij zing geen financiële kwestie was. Vol gens Barrow wil de groep niet in het openbaar optreden zolang men niet over de middelen beschikt om de nieuwste composities van de groep ter tonele te brengen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 6