Van der Zee
geschorst
Theater" bracht
I Pirandello
MARCEL AIMÉ OVERLEDEN
Kunstwerken in
huurkoop
„Blow-up" in
Italië verboden
Hoogovens geeft
miljoenenorder
aan Duitsland
Bachrecital in
grote stijl
Ajax-reprises
„Onechtscheiding"
UIT DE KERKEN
VANAVOND
MORGEN
PILOOT STORM
RECHTER TIE
i EKKO TAKS
TELEVISIE
ZEI T.V. LANGENBERG
Kennis
Pagina 2
MAANDAG 16 OKTOBER 1967
li
De slagers
floreerden. Ze hadden Amerikaanse
lastauto's, die groter waren dan hun
winkelgevels. De kruidenierswinkel
van Buchhalter nam steeds grotere
afmetingen aan. De kleine man wiens
haren als tabaksstrengels vanaf de
kruin van zijn kaal hoofd hingen, was
veertig jaar geleden koster geweest,
nu hield hij er drie bedienden in wit
te jassen op na, terwijl de zusters
Baumann, die vroeger als naaisters
bij haar klanten thuis voor zestig cen
times het uur vrouwenkleren naaiden,
nu in haar eigen winkel zaten, op
welke winkels in witte geëmailleerde
letters de woorden „Modes pour Da
mes" prijkten.
En zij berekenden de eerzuchtige
dochters van Lützikon voor een japon,
die een krachtige wind biimen een
minuut mijlenver over wouden en da
len met zich zou kunnen voeren, het
loon van een week, twee weken of
zelfs een maand.
De stadsziekte van de eeuw had de
Lützikoners door middel van de auto,
de bioscoop en de radio aangegre
pen. Hun boereninstincten maakten
nu plaats voor tendensen naar het
bourgeoisleven en hun dorp verander
de langzamerhand in een voorstad.
De ouderwetse herbergen „De Os",
,.De Beer" en „De Leeuw" waren nu
de vaste verblijfplaatsen van stads
bewoners. Waar zich vroeger de boe
ren van Berneroberland verzameld
hadden, zat nu de gladtongige, hyper
moderne burger, voor wie geld de es
sentie van het leven was. Het was
dus ook geen wonder, dat in Lützi
kon, waar nog een generatie geleden
iedereen iedereen had gekend, waar
men elkander als 't ware instinctief
geholpen had, waar de geest op een
vreedzaam leven geconcentreerd was
geweest, het was dus ook geen won
der, dat men elkaar daar heden be
spiedde, dat ieder nauwkeurig naging
wat de ander deed, dat men elkaar
op alle mogelijke manieren in de wie
len reed en dat een evenmens hier
niet langer als vriend, maar als me
dedinger werd beschouwd. En het was
evenmin een wonder, dat deze men
sen hoe langer hoe meer in politieke
beroering geraakten, want hun be
langen waren nu niet meer als vroe
ger gemeenschappelijke belangen,
neen, ieder werkte in mindere of
meerdere mate alleen maar voor
zichzelf, zoals de beginselen van het
liberalisme voorschreven. De predi
kant Theodor Straub woonde alleen
in de pastorie van Lützikon. Zijn
vrouw was zeven jaar geleden over
leden. Zijn zoon Franz, die altijd in
moeilijkheden zat en die nooit genoeg
geld verdiende, om hem van het geld
lenen af te brengen had het dorp al
lang geleden verlaten. Hij bezocht
zijn vader alleen, als hij geen geld
had en als hij wachtte op een nieuw
baantje, dat hem ergens was toege
zegd. Welke goede opvoeding hij ook
genoten had, toch was die niet in
staat geweest hem tot een nuttig lid
van de maaschappij te doen opgroei
en. Hij werd als een originele kerel
beschouwd. Hij nam de dingen licht
op.
Hij vond 't iets heel natuurlijks, om
zonder geld of werk rond te lopen,
want hij was er aan gewend geraakt,
om op de beminnelijkste mander over
de problemen te filosoferen en te
peinzen en reeds heel vroeg was hij
in tegenstelling met de ideeën van
het overgrote deel zijner landgeno
ten tot de overtuiging gekomen,
dat het leven niet als een zware last
van plichten moest worden opgevat,
maar dat het eigenlijke doel van het
leven daarin bestond, dat men het ge
nieten moest.
Men kon er Amadeus, die met hem
als een broeder was opgevoed, mis
schien een gegrond verwijt van ma
ken, dat hij hem geholpen had er
zo'n oppervlakkig oordeel over het le
ven op na te houden. Want Amadeus
was er goed aan toe; hij genoot een
flink inkomen uit het kapitaal, dat
voor hem beheerd werd en ofschoon
hij een heel andere visie op het le
ven had dan Franz en ook heel anders
geaard was dan deze, was rij er al
tijd dadelijk voor te vinden geweest
om Franz geld te lenen, als deze er
om vroeg. Zijn gulheid had er dan
ook heel veel toe bijgedragen, om in
Franz die natuurlijke drang tot wer
ken in slaap te sussen, zonder welke
drang geen mens ter wereld in het
leven enig succes kan oogsten.
Erna Straub was met Bonifacius
Lang getrouwd, een knappe, achtens
waardige Lützikoner, die een groot
tuindersbedrijf had en die in een
reeks grote broeikassen bloemen, to
maten en tafelfruit kweekte. Hij
maakte er zijn werk van, om de sei
zoenvruchten en bloemen over de post
en met de trein naar zijn vertegen
woordigers in de stad te sturen. Het
was een groot geluk voor de eerwaar
de heer Straub, dat zijn enige dochter
in Lützikon woonde en daar zij twee
mooie bloeiende kinderen had, ver
heugde hij zich in dubbele mate hier
over en op die manier zag hij niet
zonder troost zijn oude dag tegemoet.
Hij was nu al ruim vijfentwintig
jaar de predikant van dit kerspel ge
weest. Hij was met zijn pastorie sa
mengegroeid, hij had om zo te zeggen
diep wprtel geschoten in deze plaats.
Daar hij veel van het leven gezien
had en er de diepste smart van had
leren kennen, was zijn geest breder,
zijn hart wijder geworden en met
zijn geloof, dat stevig geankerd was
op de rots van Christus en Paulus,
schouwde hij met medelijden en mild
heid op de twijfel en het ongeloof van
de moderne mens, die in politiek,
economie en techniek een surrogaat
voor het oude geloof zocht. Nog geen
zestig jaar oud beschikte Theodor
over een innerlijke frisheid, die zijn
enigszins zwakke uiterlijke verschij
ning iets van jeugdigheid gaf en of
schoon zijn preken niet bijzonder le
vendig en voor de meesten zijner ge
trouwe kerkbezoekers niet meer zo
heel nieuw waren, trokken ze niette
min door de persoonlijke goed- en
mildheid van hem. die ze uitsprak.
Daar was vrijwel geen Lützikoner
te vinden, die hem niet respecteerde,
die hem niet liefhad met iets van een
pas ontloken liefde. Want hij kende ze
allen, hij had ze gedoopt, bevestigd
en in de echt verbonden. Ja, hij had
ook gedurende een kwart eeuw zelfs
helpen begraven.
Toen Amadeus in het begin van
augustus terugkeerde verheugde do
minee Straub zich daar ten zeerste
over. Hij hield van Amadeus even
veel als hij van zijn eigen zoon hield.
De oude Babette maakte zijn slaap
kamer boven in orde, die hij altijd
betrokken had. Erna en haar rijzige
tuindersechtgenoot kwamen voor het
middagmaal.
„Het is net als vroeger", sprak de
dominee, „alleen moeder en Franz
ontbreken eraan".
En hij vouwde zijn handen en sprak
het gebed uit.
Erna's man had een grote sympa
thie voor Amadeus. Hij was een tuin-;
dersidealist, die in zijn florerend bloe
men- en vruchtenbedrijf als in een
heilige roeping geloofde.
„Er moet iemand komen, die zich
inspant, om onze nationale kwekerij
en op een hoger peil te brengen",
sprak hij. „Het kweken van appels
en peren om er een tweederangscider
uit te bereiden is niet genoeg. Dat is
enkel maar luiheid en onwetendheid
van de kant van onze boeren. We
moeten tafelfruit produceren. Dat zal
onze invoer verminderen en het
geld in het land houden. Doen wij dat
niet, dan zal er vroeger of later een
nationale economische crisis uitbre
ken".
(Wordt vervolgd)
HILVERSUM. Het bestuur van de
AVRO heeft de televisie-directeur, de
heer S. K. van der Zee, voor onbe
paalde tijd geschorst. Er zal door een
commissie van buitenstaanders wor
den onderzocht of de betrekkingen
Zee schadelijk voor de AVRO zijn ge-
tussen Van Heijst en de heer Van der
weest.
„Onbegrijpelijk", reageerde zaterdag
na een langdurige bestuursvergadering
in Hilversum de heer Van der Zee op
de beslissing. Hij kende de conclusie
uit het pre-advies van het dagelijks be
stuur van de AVRO, dat zaterdag heeft
gediend als basis van het beraad in het
algemeen bestuur. Gezien die conclu
sie en het hernieuwde onderzoek waar
toe is besloten vroeg de heer Van der
Zee zich af: „Moet Barbertje dan als
nog hangen?"
W
iniiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiii
iiiiimiiiimiiiiiii
3635. Niet alleen het afsluitwiel, maar ook het hele
middengedeelte van de deur werd wit-heet en weldra
was het ganse mechanisme van het slot tot een vorme
loze klomp ineengesmolten! Het ging allemaal met zo'n
onweerstaanbare zekerheid, dat de drie inzittenden van
de stuurcabine zover mogelijk achteruit deinsden.
Bucks stem klonk schor, toen hij waarschuwde: „Maak
vooral geen gebruik van je vuurwapen, want anders be
schadigt onze trouwe Naald misschien nog meer, zodat
we hier op deze verwenste planeet zullen moeten ach
terblijven tot onze zuurstofvoorraad is verbruikt!"
Bucks woorden waren niet erg opwekkend, maar dat
was de aanblik van de ongenode bezoekers al evenmin!
De zware deur zwaaide plotseling open en piloot Storm
stapte plechtig naar binnen, vooraf gegaan door zijn ro
bot-lakei, die met kennelijk agressieve bedoelingen het
drietal benaderde. Buck wist niet eens, waar hij die
stang had gevonden, maar hij gebruikte hem zo goed
hij kon!
s ARNHEM Dit jaar was het op
5 28 juni honderd jaar geleden dat de
Italiaanse toneelschrijver Luigi Piran-
jj dello werd geboren. Ter herdenking
daarvan gaat de toneelgroep Theater
z volgende maand diens spel „Vanavond
z improviseren wij" spelen. En als intro-
s ductie en begeleiding daarvan heeft
E Theater gisteravond onder de titel
S „Luigi Pirandello de onschuld" een
E S(peciaal) P(rogramma) vertoond in
z een poging de Italiaanse toneelschrij-
5 ver die als een der grondleggers van
r ons moderne toneel wordt beschouwd
E dichter bij de toeschouwers te bren-
gen.
Hans Tiemeyer stelde dit program-
ma samen uit fragmenten van drie van
5 Pirandello's belangrijkste stukken en
S sloot het af met de eenakter „De man
S met de bloem in de mond".
E Zowel de fragmenten als de eenak-
E ters waren voortreffelijk gekozen. Zij
z zijn namelijk karakteristiek voor het
5 oeuvre van de auteur, wiens leven en
S werk zo duidelijk parellel hebben gelo-
E pen. Het thema van vrijwel al zijn
E stukken is de betrekkelijkheid van de
E waarheid en het vervagen van de
z grens tussen schijn en werkelijkheid.
5 Een belangrijke rol in de presentatie
S van dit programma leverde Carol Lins-
S sen met een relativerend gesproken
E inleiding, waarin hij met enkele concre-
i te feiten uit Pirandello's leven de tegen-
5 stellingen daarin en de gespletenheid
5 daarvan suggereerde.
E In 't fragment uit „Zo is 't of zo lijkt
E het" het stuk dat op het ogenblik bij
de Haagse Comedie op het repertoire
staat speelde hij de rol van de toe
schouwer, die de illusies en de werke
lijkheid van de oude mevrouw Frola en
haar schoonzoon Ponza met elkaar con
fronteerde om te laten zien hoe iedere
waarheid een andere kan zijn en hoe
moeilijk het is de ander, en zelfs zich
zelf, te leren kennen.
Het instructieve element krijgt in een
dergelijke vertoning uiteraard sterker
de nadruk dan de vertolking. De ac
teurs kunnen namelijk slechts -de rol
aanduiden zöittef die in zijn 'geheel te
mogen uitwerken. Desondanks speel
den Mia Goossen en Eric van der Donk
helder schijn en werkelijkheid in de le
vens van de oude mevrouw Frola en
haar schoonzoon Ponza.
In de andere twee fragmenten
„Het leven dat ik gaf" en „Zes perso
nages op zoek naar een auteur" de
den dat Annie Langenaken - zelfs voor
treffelijk Fenneke Andreae, Carol
Linssen, Hans Tiemeyer, Mia Goossen,
Jan Kieboom en Johnny Peters.
In de figuur van Carol Linssen kwam
Pirandello zelf duidelijk aan het woord
in de eenakter na de pauze. Zoals de
schrijver zelfs eens het leven vreemde
onzin noemde, zo illustreert de man
(Carol Linssen) die onzinnigheid in een
lange monoloog: Met de schoonheid
van de bloem is het vergif van de dood
zijn leven binnengedrongen.
Juist als inleiding op voorstellingen
als die van de Haagse Comedie en van
Theater kan dit instructieve program
ma verhelderend werken.
RECHTER TIE EN HET GEHEIM VAN DE WIER-
ROOKKLOK.
2. „Ik ben zijzonder tevreden over de nieuwe regels
voor de scheepsbouw", zegt de jonge reder Yie Pen.
De Rechter mag hem wel. Hij heeft een openhartig,
baardeloos gezicht en staat bekend als een volkomen
eerlijk handelaar. De nieuwe voorschriften zijn bedoeld
om hem en zijn collega's te beschermen tegen de felle
concurrentie van Hwa Min, die ook minder fatsoenlijke
middelen niet schuwt als hij een kans ziet om geld te
verdienen. Plotseling wordt de deur geopend. Het is
Tsjiao Tai die gehaast binnenkomt en zegt: „Er is ie
mand die u dringend wil spreken, Edelachtbare. Het
schijnt nogal belangrijk te zijn". „Excuseert u mij een
ogenblik, heren", zegt Rechter Tie. Hij volgt zijn trou
we helper naar de gang en vraagt wat er aan de hand
is. „Het is de huismeester van meneer Ho, Edelacht
bare", zegt Tsjiao Tai. „Hij is gekomen om zijn mees
ter te rapporteren dat mevrouw Ho zelfmoord heeft ge
pleegd". „Heilige hemel", roept de Rechter uit. „Hoe
is het precies gebeurd?" „Ze heeft zich met een zij
den koord opgehangen in het tuinprieel", antwoordt
Tsjiao Tai. „Ze had zich daar voor de middagrust te
ruggetrokken. De huismeester vertelde dat ze de laat
ste tijd leed aan zwaarmoedigheid". „Het is vreselijk
voor Ho", zegt Rechter Tie. „Hij is misschien een wat
stugge man, maar een uitstekend rechtsgeleerde. Dat
zal een harde slag voor hem zijn".
■>8-37
28. „Zo, en breng me nu even een lunchpakket, een
glas fosco en een pakje sigaretten!" commandeerde
Tekko, die de schraperigheid van de herbergier niet
goed kon uitstaan. „Maar vlug, want ik wil zo gauw
mogelijk naar Ilpenrode toe om de boel daar bij dag
licht eerst eens grondig te verkennen! De waard
haasstte zich om de bestelling ten uitvoer te brengen
en direct werd Tekko het gevraagde gebracht. „Zou
U dat nu wel doen vannacht? Ik bedoel dat slapen op
Ilpenrode!" begon de dikkerd weer. „Niet dat ik me
d'r mee bemoeien wil, Maar als ik U raden mag zou
ik 's nachts maar rustig hier blijven en overdag van
de mooie omstreken genieten. Je kunt per slot nooit
weten„Jto, ja, nu weet ik het wel!" ant
woordde onze vriend die duidelijk voelde dat de her
bergier zo veel mogelijk van hem plukken wilde nu ge
bleken was dat hij nog geld bij zich had. „Laat mij
maar begaan. Ik ben oud en wijs genoeg om te weten
wat ik doen en late.i moet. Gegroet heer waard, ik ga!
Tot ziens!" Een vrolijk lied fluitend stapte de onver
schrokken spokenjager even later over de holle weg
die hij de vorige nacht onder heel andere omstandig
heden in tegenovergestelde richting gelopen had. Hij
had al een flink eind gewandeld toen hij plotseling
hoefgetrappel achter zich hoorde en omkijkend ontdek
te hij om de bocht van de weg een voertuigje dat in
zijn richting ging.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25
Ik verbind u door, praatje. 18.30 De ta
fel van (half) zeven, gev. progr.; met
o.a. Het klokje van zeven en Paris vous
Parle. 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.: Blaise
Pascal, door prof. dr. P. v. d. Hoeven.
NRU: 20.05 Grote rollen grote spe
lers: over toneel en vertolkers uit he
den en verleden. 20.35 Gamma van al
pha en Bèta, een progr. over recente
vorderingen in de wetenschap. 21.35
Salzburger Festspiele 1967 (opn.): bari
ton en piano: ldass. liederen. 22.20
Bond zonder naam: Meer hart, minder
hard...., lezing. 22.30 Nws. 22.40 Actua
liteiten. 22.55 Stereo: Muzikaal klank
beeld. 23.30 Li. gr.muz.
HILVERSUM II
18.00 Stereo: Koorzang. 18.20 Uitzen
ding van de Pacifistisch Socialistische
Partij. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45
Actualiteiten. 19.00 Op de man af,
praatje. 19.05 Muziek en dienst, een in
formatief progr.: Fluit en orgel: heden
daagse muz. 19.30 Gev. muz.progr. 20.10
Het grote Podium: Wiener Festwochen
1967: Orkest van Radio Wenen, koor en
solisten (opn.): semi-klass. en klass.
muz. In de pauze 21.00-21.30 De positie
van het jonge gezin in een veranderende
maatschappij, klankbeeld. 22.15 Litera-
ma: radiokroniek over boeken, schrij
vers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avond
overdenking. 22.50 Stereo: NCRV-Vo-
caal ens.: mod. liederen. 23.15 Vertol
kers beluisterd: klass. liederen. 23.55-
24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour
naal. STER: 19.03 Reclame. CKV/
IKOR/RKK: 19.07 Kenmerk, de weken-
lijkse informatierubriek over kerk en
samenleving. VPRO: 19.32 Kinderen van
de West, filmrep. STER: 19.56 Recla
me. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16
Reclame. VPRO: 20.00 Speciale be
richtgeving over Israël en de Arabieren
21.05 Liedjesprogr. 21.45 Big Ben: Ben
Webster in Europe, film over de jazz.
22.15 Romeo en Julia, ballet. 22.30 Hu
manistisch Verbond: Oud, maar le
vend, gesprekken NTS: 23.00-23.05 Jour
naal.
NEDERLAND II
NTS: 18.55 Pipo de clown. 19.00 Jour
naal. NCRV: 19.03 In kleur: Naar de
top van de wereld, filmrep. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
NCRV: 20.20 Foto van de week: aante
keningen bij de conferentie van de Eu
ropese kerken. 20.25 Die Wiener Sym-
phoniker o.l.v. Karl Brhm: klass. muz.
21.00 Postbus 1000, familieprogr. 21.45
Van nul uur één tot middernacht: dl.
13: Zeg het met bloemen, detective
film. STER: 22.11 Reclame. NTS: 22.15-
22.20 Journaal.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuz.
VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00
Nws. 8.10 Act. 8.15 Lichte grammofoon-
müziek. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50
Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide
reportages. 9.35 Waterstanden. 9.40 Ka
merorkest van Luik en solist: muziek
uit de barok. AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.).
(11.00-11.02 Nws.) 11.55 Beursberichten.
12.00 Stereo: Concertgebouwork. (Gr).:
klass. muz. 12.27 Mededelingen voor
land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoor
lichting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Jour
naal. NRU: 13.30 De lichte Muze be
licht: Nederlandse radio-ensembles. 14.30
Het Rostrum of Composers: een inter
nationaal forum. AVRO: 15.00 Mag ik
mij even voorstellen? Mijn naam is
Cox!, detective-hoorspel (dl. 3). 15.35
Stereo: Hobo en piano: mod. muz. 16.00
Nws. 16.02 Stereo: Pianorecital: klas
sieke en mod. muz. 16.25 Voor de jeugd.
17.15 Dixieland-muz. 17.30 Lichte gram
mofoonmuz. voor de tieners.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Pianorecital (gr.): mod.
en klass. muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45
Volksmuziek: Liederen van de Abruz-
zen (gr). 8.00 Nieuws. 8.10 NCRV-lied.
8.13 Stereo: Gewijde muz. (gr). 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Ste
reo: Klassieke grammofoonmuziek.
9.35 Schoolradio. 10.00 Theologische
Etherleergang. 10.35 Klarinet en piano:
klass. en mod. muz. 11.00 Nws. 11.02
Voor de zieken. KRO: 12.00 Van Twaalf
tot Twee: gevarieerd progr. (12.23 Voor
de landbouwers; 12.27 Mededelingen
voor land- en tuinbouw; 12.30 Nws.;
12.40 Act). 14.05 Schoolradio. 14.30 Piz
zicato: Muzikaal middagmagazine (16.00-
16.02 Nws). 17.00 Overheidsvoor
lichting: Gezinsplanning in de Neder
landse Antillen. Vraaggesprek van E.
R. Wouters met de heer H. Jansen van
Steenbergen. 17.10 Voor de kinderen.
NRU: 17.50 Het Voor-Olympisch hockey
toernooi in Londen: Nederland-Japan.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Neder
landse Artiesten Revue op de plaat.
10.00 Nws. 10.02 Klink Klaar, progr.
voor twintigers, dertigers en ouderen.
(11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Zorro,
programma voor tieners. 13.00 Nws.
13.02 Ekspres: licht platenprogramma.
(14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.02 Er-Jee-Em
Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Mix: geva
rieerd platenprogramma. (17.00 Nws).
MAANDAG 16 OKTOBER 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. v.
gisteren). 10.20 Sportprogr. 11.30 Skaat
en muziek. 12.00-13.30 Actualiteiten-kro
niek. 16.40 Journaal. 16.45 Voor de
vrouw. 18.00-18.05 Journaal. (Regionaal
progr.:. NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19
Progr.-overzicht. WDR: 18.05 Nws.
18.10 TV-serie. 19.25 Hier und Heute
(18.50-19.00 Goedenavond). 19.10 TV-
film. 19.40 Film-rep. 19.45 Weekoverz.).
20.00 Journaal en weerbericht. 20.15
Filmrep. 21.00 In kleuren: Muzikaal
amusementsprogr. 21.45 Filmrep. 22.30
Journ., commentaar en weerbericht.
22.50 Filmportret. 23.35 Journ.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Der
Mann ohne Namen, TV-serie. 18.20 Ac
tualiteiten en muz. 18.55 In kleuren:
Dank der Tifcre, poppenfilm. 19.27
Weerbericht. 19.30 Nwen actualitei
ten. 20.00 Dagboek uit de katholieke
kerk. 20.15 Uit onderzoek en techniek.
Aansl.: Nws. 21.00 Teufelskreis, Engel
se speelfilm. (Niet geschikt voor jeugdi
ge kijkers). 22.35 Nws.. weerbericht en
actualiteiten.
PARIJS De Franse schrijver
Marcel Aymé is zaterdagavond in zijn
woning in Parijs overleden. Aymé, die
al enige tijd ziek was, is 65 jaar oud
geworden.
Marcel Aymé, die de publiciteit over
het algemeen schuwde, studeerde medi
cijnen, voordat hij zich als journalist
en een opeenvolging van baantjes als
bankbediende, straatveger en filmfigu
rant in het leven hield. Op zijn 24ste pu
bliceerde hij zijn eerste roman. Daarna
volgde een hele reeks romans en toneel
stukken, alsmede ettelijke filmscena
rio's.
Tot zijn bekendste boeken behoren
„La rue sans nom", „Le jument verte"
en „Travelingue". Zijn bekendste to
neelstukken zijn „Vogue la galère",
„La tête des autres", „Les quatres vé-
rités" en „Clérambard".
Vanavond presenteert de V.P.R.O. op
Nederland I „Picknick", een show
van Boudewijn de Groot onder regie
van Rob Touber. De muzikale leiding
is in handen van Bert Paige en Pi
Scheffer.
1 LONDEN „Mama" Cas Elliott
heeft verklaard dat de Amerikaanse
popgroep „The Mama and the Papa's"
overweegt, uit elkaar te gaan.
1 „De berichten dat we ruzie hebben
gehad zijn niet waar", zei de potige
Cass. „Het is niet waar dat we ons op
treden in de Albert Hall in Londen op
30 oktober hebben afgezegd uit protest
tegen mijn arrestatie op beschuldiging
van diefstal, een paar weken geleden."
Die aanklacht, die te maken had met
twee hoteldekens, is ingetrokken. Cass
zei dat de groep de fans niet wilde te
leurstellen wegens haar moeilijkheden.
„Maar onze groep is al zo lang sa
men, dat we in herhaling beginnen te
treden", vervolgde Cass. „We dachten
dat deze Europese tournee stimulerend
zou werken, maar dat ging niet op. Nu
schijnen sommige van onze leden apart
te willen optreden, om er meer uit te
halen. We zullen in ieder geval niet
meer samen optreden in Europa. Het is
heel goed mogelijk dat we helemaal on
ze eigen weg zullen gaan en nooit meer
ergens als groep zullen optreden, hoewel
we op het ogenblik een vaag plan heb
ben, over een maand of zes samen nog
een langspeelplaat op te nemen."
ANCONA 'Italië De succesfilm
„Blow-up" van de Italiaanse regisseur
Michelangelo Antonioni die dit jaar de
grote prijs van Cannes won, is wegens
onzedelijkheid in geheel Italië in beslag
genomen.
Het bevel werd in Ancona uitge
vaardigd door de officier van justitie
Arnaldo Angioni, die bezwaar heeft te
gen het naakte en vooral tegen de ver
vulling van een seksuele daad in de
film.
In afwachting van het gerechtelijk
onderzoek geldt het verbod in het hele
land. De hoofdrollen in de film worden
gespeeld door Vanessa Redgrave en
David Hemmings, Antonioni was niet
direct beschikbaar voor commentaar.
PARIJS De Spaanse schilder
Pedro Flores is op 70-jarige leeftijd in
Parijs overleden. Flores heeft zich on
geveer 50 jaar geleden in Parijs geves
tigd en heeft daar nauwe relaties on
derhouden met Picasso, Braque, Léger
en andere bekende schilders. Zijn werk
ademt een typisch Spaanse sfeer.
AMSTERDAM De Slichting Beel
dende Kunst, die sinds 1955 werken van
Nederlandse kunstenaars aan instellin
gen en particulieren verhuurt, heeft
besloten om aan deelnemers de moge
lijkheid te bieden, de geleende kunst
werken op huurkoopbasis in eigen be
zit te krijgen.
Van het iets verhoogde huurbedrag,
dat afhankelijk is van de waarde van
het kunstwerk, wordt 75 procent als
kooptegoed apart gehouden. Na enkele
jaren kan de huurder het kunstwerk als
eigendom beschouwen. De prijzen van
de huurkoop variëren van 5,- tot 15,-
per maand. De rijkssubsidieregeling,
die maximaal 25 procent kan bedragen,
blijft na aankoop van kracht.
De stichting, die thans subsidie ont
vangt van de gemeente Amsterdam en
her Rijk en die bovendien van de pro
vincie Noord-Holland voor dit jaar voor
het eerst financiële steun kan verwach
ten, voert thans besprekingen om haar
activiteiten ook tot andere tseden in
Nederland uit te breiden. Er zijn be
sprekingen gaande over distributiecen
tra in Den Haag, Rotterdam, Zaandam,
Groningen, Enschede, Heemskerk en
Bergen (N.H.) De stichting, die tot nu
toe slechts schilderijen en grafieken uit
leende, start nu voor het eerst met de
verhuur van plastieken. Zij telt thans
500 deelnemers.
Ned. Herv. Kerk:
Bedankt: voor Rotterdam-Delfsha-
ven (wijkgem Tussendijken): M. J. G.
van den Velden te Renkum; voor Rot
terdam-Pernis (vac. C. den Engelse); B.
Zoodsma te Wemeldinge.
Geref. Kerken:
Beroepen te A'dam-Watergraafsmeer
(vac. dr. J. C. Gilhuis): C. W. de Vries
te Eindhoven; te Amsterdam-Water
graafsmeer (vac. drs. C. P. T. Rijper):
A. Corporaal te Zeist
Geref. Kerken Vrijgemaakt:
Beroepen: te Rotterdam-Pernis: H.
Kiezebrink, kandidaat te Wapenveld.
Bedankt: voor Ommen: R. Houwen te
Hattem.
Chr. Geref. Kerken:
Beroepen: te Hamilton (Ontario-Ca
nada): J. Keuning te Veenendaal, die
dit beroep ook aannam.
(Van onze redactie financiën)
IJMUIDEN. - De Koninklijke Hoog
ovens en Staalfabrieken hebben aan
een Duitse dochteronderneming van
de Amerikaanse Dravo Corporation
een order gegeven van enkele tiental
len miljoenen guldens.
Deze heeft betrekking op de brande
rij van de nieuwe in aanbouw zijnde
pelletfabriek, de ertsknikkerij van de
Hoogovens. Het hele project kost
tachtig miljoen gulden en komt in drie
delen tot stand. De branderij is het
eerste deel.
De Hoogovens streven ernaar de or
ders voor dit project geheel in eigen
land te houden. Op grond echter van
de kennis van het buitenlandse bedrijf
is deze order de Nederlandse industrie
de neus voorbij gegaan.
De capaciteit van de pelletfabriek
zal 2V« miljoen ton per jaar bedragen.
De branderij wordt de grootste ter we
reld. Hier zullen diverse soorten ijzer
erts worden behandeld voordat de ert
sen verdere verwerking ondergaan.
OTTERLO Robert Schumann
heeft bij de zes stukken die J. S. Bach
voor viool alleen componeerde (3 So
naten en 3 Partita's) pianobegeleidin
gen geschreven, daarmede aantonend
dat hij ze niet heeft begrepen. Zij zijn
zozeer muziek in zichzelf, dat zij geen
begeleiding van node hebben. Hoe waar
dit is, heeft de violist Theo Olof weer
eens duidelijk gemaakt in zijn recital
zaterdagavond in het Kröller-Müller-
museum, waarvoor hij de „Partita in
E", de „Sonate in a" en de beroemde
„Partita in d" had gekozen.
De Chaconne, het meest gespeelde
deel van de Partita in d, is wel eens
een monstrum genoemd, door zijn
lengte en de ontzaglijke technische
moeilijkheden die ér in opgetast lig
gen. Maar zij is tevens van een weer
galoze schoonheid, hoewel voor wat dit
betreft, de delen waaruit de Partita
verder bestaat (Allemande, Courante,
Sarabande en Gigue) nauwelijks voor
de Chaconne onderdoen, al spant het
compositorisch de kroon met het niet
minder dan 32 maal behaalde gevarieer
de thema, door Bach met schier onuit-
putelijke fantasie behandeld. Dat de
uitvoering ervan slechts aan meester-
violisten is voorbehouden is duidelijk.
Theo Olof speelde het monumentale
werk in grote stijl, waarmee hij de eer
der voorgedragen „Partita in E" en de
„Sonate in a" nog overtrof.
Virtuositeit heeft Bach ook verwerkt
in de „Partita in E", met name aan 't
eerste deel, de Preludio. Treffend wa
ren de magnifieke dubbelgrepen in de
Loure, het gematigd lijnenspel van Ga
votte en Rondeau, de geciseleerde klank
van de beide Menuetten en geraffineer
de techniek in de Gigue.
Olof's interpretatie van de „Sonate in
a" getuigde al evenzeer van een groot
se visie. Het Grave in een eerbiedige
geestelijke benadering, de Fuga een
meesterstukje van violistiek, het An
dante stylistisch fraai van opzet, de fi
nale in gepolijste techniek.
Een uitverkochte aula heeft de kunste
naar geestdriftig gehuldigd. Na tot drie
maal toe te zijn teruggeroepen, liet hij
zich desondanks niet tot een toegift ver
leiden, hetgeen zijn dankbare toehoor
ders overigens begrijpelijk zal zijn
vóórgekomen.
Van R.
Ondankr het meesterschot van Fey-
enoorder Kindvall tegen DOS was Ajax
het afgelopen weekend op de beeldbuis
nog in de meerderheid. „NTS-Sport"
meende zelfs gisteravond nog een paar
belangrijke fragmenten uit de wedstrijd
tegen Real Madrid te moeten laten zien
en Wim Suurbier om commentaar od dat
onvergetelijke treffen té moeten vra
gen. Dat kwam wel een beetje als mos
terd na de maaltijd (of beter: als 7."«»r
bier na de hitte van de strijd), zeker
nu de NCRV zaterdagavond onder, de
citel „Zo zagen zij t" al een uiterst
boeiende en gezellige montage op het
scherm had gebracht, die behalve uit
wedstrijdfragmenten ook was samenge
steld uit reacties van supporters in da
huiskamer van familie Swart, de stu
dio (een aantal artiesten) en „Het Win
keltje" in Rotterdam. Kostelijk om t«
horen waren typisch Amsterdamse op
merkingen als „Een decimeter! Geluk
kig maar dat ie geen timmerman is!"
(over Koen Verhoeff, die had geconsta
teerd dat Amancio een decimeter over
de lat had geschoten) en „Hij hep een
gouwe hoofd!" (over Henk Groot na
diens doeltreffende kopbal). Als ik uit
deze supporters een elftal moest samen
stellen, koos ik als speerpunten de on-
/erbiddelijke, vervaarlijk gillende mevr.
Nuninga en de zeer geëngageerde Har
ry de Groot, die door zijn forse reacties
evenzeer wist te imponeren als door de
fraaie melodietjes en arrangementjes,
die hij pleegt te schrijven. Wel had ik
een groter aandeel van de Rotterdamse
tribune verwacht. Ik had bijvoorbeeld
wel eens een luchtsprong-met-kunstgre
pen van Pierre Janssen willen zien.
Van de klucht „Wat krijgen we
nou?" heb ik slechts het laatste kwar
tier kunnen zien. Als je er dan nog „in*
moet komen, kun je zelfs om je favo
riet Johnny Kraaykamp niet lachen.
Maar alle ingrediënten voor een gier
en brulsucces leken wel voorhanden te
zijn.
De TROS zorgde zondagavond voor
een portret van Godfried Bomans. Niets
nieuws, maar het is altijd de moeite
waard om Bomans' uitspraken (waar
mee je het altijd volledig eens of hele
maal niet eens bent) te horen en hem
te zien improviseren, zoals gisteravond
tegen interviewer Dick Sternheim en
Miss Holland.
IKOR en CVK kwamen met een le
vendige film van Pieter Verhoeff („Vre
de in de Wester") en de KRO bracht 'n
gedegen, goed actuele aflevering van
„Kijk op kunst", die qua regie een
kunstwerkje op zichzelf was. De gespeel
de zaak voor het Ambtenarenge
recht en de discussie over recht of voor
recht van de ambtenaar leverden niet
veel verrassende gezichtspunten op.
J. v.d. K.