Van der Zee geschorst Theater" bracht I Pirandello MARCEL AIMÉ OVERLEDEN Kunstwerken in huurkoop „Blow-up" in Italië verboden Hoogovens geeft miljoenenorder aan Duitsland Bachrecital in grote stijl Ajax-reprises „Onechtscheiding" UIT DE KERKEN VANAVOND MORGEN PILOOT STORM RECHTER TIE i EKKO TAKS TELEVISIE ZEI T.V. LANGENBERG Kennis Pagina 2 MAANDAG 16 OKTOBER 1967 li De slagers floreerden. Ze hadden Amerikaanse lastauto's, die groter waren dan hun winkelgevels. De kruidenierswinkel van Buchhalter nam steeds grotere afmetingen aan. De kleine man wiens haren als tabaksstrengels vanaf de kruin van zijn kaal hoofd hingen, was veertig jaar geleden koster geweest, nu hield hij er drie bedienden in wit te jassen op na, terwijl de zusters Baumann, die vroeger als naaisters bij haar klanten thuis voor zestig cen times het uur vrouwenkleren naaiden, nu in haar eigen winkel zaten, op welke winkels in witte geëmailleerde letters de woorden „Modes pour Da mes" prijkten. En zij berekenden de eerzuchtige dochters van Lützikon voor een japon, die een krachtige wind biimen een minuut mijlenver over wouden en da len met zich zou kunnen voeren, het loon van een week, twee weken of zelfs een maand. De stadsziekte van de eeuw had de Lützikoners door middel van de auto, de bioscoop en de radio aangegre pen. Hun boereninstincten maakten nu plaats voor tendensen naar het bourgeoisleven en hun dorp verander de langzamerhand in een voorstad. De ouderwetse herbergen „De Os", ,.De Beer" en „De Leeuw" waren nu de vaste verblijfplaatsen van stads bewoners. Waar zich vroeger de boe ren van Berneroberland verzameld hadden, zat nu de gladtongige, hyper moderne burger, voor wie geld de es sentie van het leven was. Het was dus ook geen wonder, dat in Lützi kon, waar nog een generatie geleden iedereen iedereen had gekend, waar men elkander als 't ware instinctief geholpen had, waar de geest op een vreedzaam leven geconcentreerd was geweest, het was dus ook geen won der, dat men elkaar daar heden be spiedde, dat ieder nauwkeurig naging wat de ander deed, dat men elkaar op alle mogelijke manieren in de wie len reed en dat een evenmens hier niet langer als vriend, maar als me dedinger werd beschouwd. En het was evenmin een wonder, dat deze men sen hoe langer hoe meer in politieke beroering geraakten, want hun be langen waren nu niet meer als vroe ger gemeenschappelijke belangen, neen, ieder werkte in mindere of meerdere mate alleen maar voor zichzelf, zoals de beginselen van het liberalisme voorschreven. De predi kant Theodor Straub woonde alleen in de pastorie van Lützikon. Zijn vrouw was zeven jaar geleden over leden. Zijn zoon Franz, die altijd in moeilijkheden zat en die nooit genoeg geld verdiende, om hem van het geld lenen af te brengen had het dorp al lang geleden verlaten. Hij bezocht zijn vader alleen, als hij geen geld had en als hij wachtte op een nieuw baantje, dat hem ergens was toege zegd. Welke goede opvoeding hij ook genoten had, toch was die niet in staat geweest hem tot een nuttig lid van de maaschappij te doen opgroei en. Hij werd als een originele kerel beschouwd. Hij nam de dingen licht op. Hij vond 't iets heel natuurlijks, om zonder geld of werk rond te lopen, want hij was er aan gewend geraakt, om op de beminnelijkste mander over de problemen te filosoferen en te peinzen en reeds heel vroeg was hij in tegenstelling met de ideeën van het overgrote deel zijner landgeno ten tot de overtuiging gekomen, dat het leven niet als een zware last van plichten moest worden opgevat, maar dat het eigenlijke doel van het leven daarin bestond, dat men het ge nieten moest. Men kon er Amadeus, die met hem als een broeder was opgevoed, mis schien een gegrond verwijt van ma ken, dat hij hem geholpen had er zo'n oppervlakkig oordeel over het le ven op na te houden. Want Amadeus was er goed aan toe; hij genoot een flink inkomen uit het kapitaal, dat voor hem beheerd werd en ofschoon hij een heel andere visie op het le ven had dan Franz en ook heel anders geaard was dan deze, was rij er al tijd dadelijk voor te vinden geweest om Franz geld te lenen, als deze er om vroeg. Zijn gulheid had er dan ook heel veel toe bijgedragen, om in Franz die natuurlijke drang tot wer ken in slaap te sussen, zonder welke drang geen mens ter wereld in het leven enig succes kan oogsten. Erna Straub was met Bonifacius Lang getrouwd, een knappe, achtens waardige Lützikoner, die een groot tuindersbedrijf had en die in een reeks grote broeikassen bloemen, to maten en tafelfruit kweekte. Hij maakte er zijn werk van, om de sei zoenvruchten en bloemen over de post en met de trein naar zijn vertegen woordigers in de stad te sturen. Het was een groot geluk voor de eerwaar de heer Straub, dat zijn enige dochter in Lützikon woonde en daar zij twee mooie bloeiende kinderen had, ver heugde hij zich in dubbele mate hier over en op die manier zag hij niet zonder troost zijn oude dag tegemoet. Hij was nu al ruim vijfentwintig jaar de predikant van dit kerspel ge weest. Hij was met zijn pastorie sa mengegroeid, hij had om zo te zeggen diep wprtel geschoten in deze plaats. Daar hij veel van het leven gezien had en er de diepste smart van had leren kennen, was zijn geest breder, zijn hart wijder geworden en met zijn geloof, dat stevig geankerd was op de rots van Christus en Paulus, schouwde hij met medelijden en mild heid op de twijfel en het ongeloof van de moderne mens, die in politiek, economie en techniek een surrogaat voor het oude geloof zocht. Nog geen zestig jaar oud beschikte Theodor over een innerlijke frisheid, die zijn enigszins zwakke uiterlijke verschij ning iets van jeugdigheid gaf en of schoon zijn preken niet bijzonder le vendig en voor de meesten zijner ge trouwe kerkbezoekers niet meer zo heel nieuw waren, trokken ze niette min door de persoonlijke goed- en mildheid van hem. die ze uitsprak. Daar was vrijwel geen Lützikoner te vinden, die hem niet respecteerde, die hem niet liefhad met iets van een pas ontloken liefde. Want hij kende ze allen, hij had ze gedoopt, bevestigd en in de echt verbonden. Ja, hij had ook gedurende een kwart eeuw zelfs helpen begraven. Toen Amadeus in het begin van augustus terugkeerde verheugde do minee Straub zich daar ten zeerste over. Hij hield van Amadeus even veel als hij van zijn eigen zoon hield. De oude Babette maakte zijn slaap kamer boven in orde, die hij altijd betrokken had. Erna en haar rijzige tuindersechtgenoot kwamen voor het middagmaal. „Het is net als vroeger", sprak de dominee, „alleen moeder en Franz ontbreken eraan". En hij vouwde zijn handen en sprak het gebed uit. Erna's man had een grote sympa thie voor Amadeus. Hij was een tuin-; dersidealist, die in zijn florerend bloe men- en vruchtenbedrijf als in een heilige roeping geloofde. „Er moet iemand komen, die zich inspant, om onze nationale kwekerij en op een hoger peil te brengen", sprak hij. „Het kweken van appels en peren om er een tweederangscider uit te bereiden is niet genoeg. Dat is enkel maar luiheid en onwetendheid van de kant van onze boeren. We moeten tafelfruit produceren. Dat zal onze invoer verminderen en het geld in het land houden. Doen wij dat niet, dan zal er vroeger of later een nationale economische crisis uitbre ken". (Wordt vervolgd) HILVERSUM. Het bestuur van de AVRO heeft de televisie-directeur, de heer S. K. van der Zee, voor onbe paalde tijd geschorst. Er zal door een commissie van buitenstaanders wor den onderzocht of de betrekkingen Zee schadelijk voor de AVRO zijn ge- tussen Van Heijst en de heer Van der weest. „Onbegrijpelijk", reageerde zaterdag na een langdurige bestuursvergadering in Hilversum de heer Van der Zee op de beslissing. Hij kende de conclusie uit het pre-advies van het dagelijks be stuur van de AVRO, dat zaterdag heeft gediend als basis van het beraad in het algemeen bestuur. Gezien die conclu sie en het hernieuwde onderzoek waar toe is besloten vroeg de heer Van der Zee zich af: „Moet Barbertje dan als nog hangen?" W iniiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiii iiiiimiiiimiiiiiii 3635. Niet alleen het afsluitwiel, maar ook het hele middengedeelte van de deur werd wit-heet en weldra was het ganse mechanisme van het slot tot een vorme loze klomp ineengesmolten! Het ging allemaal met zo'n onweerstaanbare zekerheid, dat de drie inzittenden van de stuurcabine zover mogelijk achteruit deinsden. Bucks stem klonk schor, toen hij waarschuwde: „Maak vooral geen gebruik van je vuurwapen, want anders be schadigt onze trouwe Naald misschien nog meer, zodat we hier op deze verwenste planeet zullen moeten ach terblijven tot onze zuurstofvoorraad is verbruikt!" Bucks woorden waren niet erg opwekkend, maar dat was de aanblik van de ongenode bezoekers al evenmin! De zware deur zwaaide plotseling open en piloot Storm stapte plechtig naar binnen, vooraf gegaan door zijn ro bot-lakei, die met kennelijk agressieve bedoelingen het drietal benaderde. Buck wist niet eens, waar hij die stang had gevonden, maar hij gebruikte hem zo goed hij kon! s ARNHEM Dit jaar was het op 5 28 juni honderd jaar geleden dat de Italiaanse toneelschrijver Luigi Piran- jj dello werd geboren. Ter herdenking daarvan gaat de toneelgroep Theater z volgende maand diens spel „Vanavond z improviseren wij" spelen. En als intro- s ductie en begeleiding daarvan heeft E Theater gisteravond onder de titel S „Luigi Pirandello de onschuld" een E S(peciaal) P(rogramma) vertoond in z een poging de Italiaanse toneelschrij- 5 ver die als een der grondleggers van r ons moderne toneel wordt beschouwd E dichter bij de toeschouwers te bren- gen. Hans Tiemeyer stelde dit program- ma samen uit fragmenten van drie van 5 Pirandello's belangrijkste stukken en S sloot het af met de eenakter „De man S met de bloem in de mond". E Zowel de fragmenten als de eenak- E ters waren voortreffelijk gekozen. Zij z zijn namelijk karakteristiek voor het 5 oeuvre van de auteur, wiens leven en S werk zo duidelijk parellel hebben gelo- E pen. Het thema van vrijwel al zijn E stukken is de betrekkelijkheid van de E waarheid en het vervagen van de z grens tussen schijn en werkelijkheid. 5 Een belangrijke rol in de presentatie S van dit programma leverde Carol Lins- S sen met een relativerend gesproken E inleiding, waarin hij met enkele concre- i te feiten uit Pirandello's leven de tegen- 5 stellingen daarin en de gespletenheid 5 daarvan suggereerde. E In 't fragment uit „Zo is 't of zo lijkt E het" het stuk dat op het ogenblik bij de Haagse Comedie op het repertoire staat speelde hij de rol van de toe schouwer, die de illusies en de werke lijkheid van de oude mevrouw Frola en haar schoonzoon Ponza met elkaar con fronteerde om te laten zien hoe iedere waarheid een andere kan zijn en hoe moeilijk het is de ander, en zelfs zich zelf, te leren kennen. Het instructieve element krijgt in een dergelijke vertoning uiteraard sterker de nadruk dan de vertolking. De ac teurs kunnen namelijk slechts -de rol aanduiden zöittef die in zijn 'geheel te mogen uitwerken. Desondanks speel den Mia Goossen en Eric van der Donk helder schijn en werkelijkheid in de le vens van de oude mevrouw Frola en haar schoonzoon Ponza. In de andere twee fragmenten „Het leven dat ik gaf" en „Zes perso nages op zoek naar een auteur" de den dat Annie Langenaken - zelfs voor treffelijk Fenneke Andreae, Carol Linssen, Hans Tiemeyer, Mia Goossen, Jan Kieboom en Johnny Peters. In de figuur van Carol Linssen kwam Pirandello zelf duidelijk aan het woord in de eenakter na de pauze. Zoals de schrijver zelfs eens het leven vreemde onzin noemde, zo illustreert de man (Carol Linssen) die onzinnigheid in een lange monoloog: Met de schoonheid van de bloem is het vergif van de dood zijn leven binnengedrongen. Juist als inleiding op voorstellingen als die van de Haagse Comedie en van Theater kan dit instructieve program ma verhelderend werken. RECHTER TIE EN HET GEHEIM VAN DE WIER- ROOKKLOK. 2. „Ik ben zijzonder tevreden over de nieuwe regels voor de scheepsbouw", zegt de jonge reder Yie Pen. De Rechter mag hem wel. Hij heeft een openhartig, baardeloos gezicht en staat bekend als een volkomen eerlijk handelaar. De nieuwe voorschriften zijn bedoeld om hem en zijn collega's te beschermen tegen de felle concurrentie van Hwa Min, die ook minder fatsoenlijke middelen niet schuwt als hij een kans ziet om geld te verdienen. Plotseling wordt de deur geopend. Het is Tsjiao Tai die gehaast binnenkomt en zegt: „Er is ie mand die u dringend wil spreken, Edelachtbare. Het schijnt nogal belangrijk te zijn". „Excuseert u mij een ogenblik, heren", zegt Rechter Tie. Hij volgt zijn trou we helper naar de gang en vraagt wat er aan de hand is. „Het is de huismeester van meneer Ho, Edelacht bare", zegt Tsjiao Tai. „Hij is gekomen om zijn mees ter te rapporteren dat mevrouw Ho zelfmoord heeft ge pleegd". „Heilige hemel", roept de Rechter uit. „Hoe is het precies gebeurd?" „Ze heeft zich met een zij den koord opgehangen in het tuinprieel", antwoordt Tsjiao Tai. „Ze had zich daar voor de middagrust te ruggetrokken. De huismeester vertelde dat ze de laat ste tijd leed aan zwaarmoedigheid". „Het is vreselijk voor Ho", zegt Rechter Tie. „Hij is misschien een wat stugge man, maar een uitstekend rechtsgeleerde. Dat zal een harde slag voor hem zijn". ■>8-37 28. „Zo, en breng me nu even een lunchpakket, een glas fosco en een pakje sigaretten!" commandeerde Tekko, die de schraperigheid van de herbergier niet goed kon uitstaan. „Maar vlug, want ik wil zo gauw mogelijk naar Ilpenrode toe om de boel daar bij dag licht eerst eens grondig te verkennen! De waard haasstte zich om de bestelling ten uitvoer te brengen en direct werd Tekko het gevraagde gebracht. „Zou U dat nu wel doen vannacht? Ik bedoel dat slapen op Ilpenrode!" begon de dikkerd weer. „Niet dat ik me d'r mee bemoeien wil, Maar als ik U raden mag zou ik 's nachts maar rustig hier blijven en overdag van de mooie omstreken genieten. Je kunt per slot nooit weten„Jto, ja, nu weet ik het wel!" ant woordde onze vriend die duidelijk voelde dat de her bergier zo veel mogelijk van hem plukken wilde nu ge bleken was dat hij nog geld bij zich had. „Laat mij maar begaan. Ik ben oud en wijs genoeg om te weten wat ik doen en late.i moet. Gegroet heer waard, ik ga! Tot ziens!" Een vrolijk lied fluitend stapte de onver schrokken spokenjager even later over de holle weg die hij de vorige nacht onder heel andere omstandig heden in tegenovergestelde richting gelopen had. Hij had al een flink eind gewandeld toen hij plotseling hoefgetrappel achter zich hoorde en omkijkend ontdek te hij om de bocht van de weg een voertuigje dat in zijn richting ging. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Ik verbind u door, praatje. 18.30 De ta fel van (half) zeven, gev. progr.; met o.a. Het klokje van zeven en Paris vous Parle. 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.: Blaise Pascal, door prof. dr. P. v. d. Hoeven. NRU: 20.05 Grote rollen grote spe lers: over toneel en vertolkers uit he den en verleden. 20.35 Gamma van al pha en Bèta, een progr. over recente vorderingen in de wetenschap. 21.35 Salzburger Festspiele 1967 (opn.): bari ton en piano: ldass. liederen. 22.20 Bond zonder naam: Meer hart, minder hard...., lezing. 22.30 Nws. 22.40 Actua liteiten. 22.55 Stereo: Muzikaal klank beeld. 23.30 Li. gr.muz. HILVERSUM II 18.00 Stereo: Koorzang. 18.20 Uitzen ding van de Pacifistisch Socialistische Partij. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45 Actualiteiten. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Muziek en dienst, een in formatief progr.: Fluit en orgel: heden daagse muz. 19.30 Gev. muz.progr. 20.10 Het grote Podium: Wiener Festwochen 1967: Orkest van Radio Wenen, koor en solisten (opn.): semi-klass. en klass. muz. In de pauze 21.00-21.30 De positie van het jonge gezin in een veranderende maatschappij, klankbeeld. 22.15 Litera- ma: radiokroniek over boeken, schrij vers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avond overdenking. 22.50 Stereo: NCRV-Vo- caal ens.: mod. liederen. 23.15 Vertol kers beluisterd: klass. liederen. 23.55- 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour naal. STER: 19.03 Reclame. CKV/ IKOR/RKK: 19.07 Kenmerk, de weken- lijkse informatierubriek over kerk en samenleving. VPRO: 19.32 Kinderen van de West, filmrep. STER: 19.56 Recla me. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. VPRO: 20.00 Speciale be richtgeving over Israël en de Arabieren 21.05 Liedjesprogr. 21.45 Big Ben: Ben Webster in Europe, film over de jazz. 22.15 Romeo en Julia, ballet. 22.30 Hu manistisch Verbond: Oud, maar le vend, gesprekken NTS: 23.00-23.05 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 18.55 Pipo de clown. 19.00 Jour naal. NCRV: 19.03 In kleur: Naar de top van de wereld, filmrep. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20 Foto van de week: aante keningen bij de conferentie van de Eu ropese kerken. 20.25 Die Wiener Sym- phoniker o.l.v. Karl Brhm: klass. muz. 21.00 Postbus 1000, familieprogr. 21.45 Van nul uur één tot middernacht: dl. 13: Zeg het met bloemen, detective film. STER: 22.11 Reclame. NTS: 22.15- 22.20 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 Lichte grammofoon- müziek. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reportages. 9.35 Waterstanden. 9.40 Ka merorkest van Luik en solist: muziek uit de barok. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nws.) 11.55 Beursberichten. 12.00 Stereo: Concertgebouwork. (Gr).: klass. muz. 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoor lichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Jour naal. NRU: 13.30 De lichte Muze be licht: Nederlandse radio-ensembles. 14.30 Het Rostrum of Composers: een inter nationaal forum. AVRO: 15.00 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox!, detective-hoorspel (dl. 3). 15.35 Stereo: Hobo en piano: mod. muz. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Pianorecital: klas sieke en mod. muz. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixieland-muz. 17.30 Lichte gram mofoonmuz. voor de tieners. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Pianorecital (gr.): mod. en klass. muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Volksmuziek: Liederen van de Abruz- zen (gr). 8.00 Nieuws. 8.10 NCRV-lied. 8.13 Stereo: Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Ste reo: Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Schoolradio. 10.00 Theologische Etherleergang. 10.35 Klarinet en piano: klass. en mod. muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van Twaalf tot Twee: gevarieerd progr. (12.23 Voor de landbouwers; 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.40 Act). 14.05 Schoolradio. 14.30 Piz zicato: Muzikaal middagmagazine (16.00- 16.02 Nws). 17.00 Overheidsvoor lichting: Gezinsplanning in de Neder landse Antillen. Vraaggesprek van E. R. Wouters met de heer H. Jansen van Steenbergen. 17.10 Voor de kinderen. NRU: 17.50 Het Voor-Olympisch hockey toernooi in Londen: Nederland-Japan. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Neder landse Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.02 Klink Klaar, progr. voor twintigers, dertigers en ouderen. (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Zorro, programma voor tieners. 13.00 Nws. 13.02 Ekspres: licht platenprogramma. (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.02 Er-Jee-Em Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Mix: geva rieerd platenprogramma. (17.00 Nws). MAANDAG 16 OKTOBER 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. v. gisteren). 10.20 Sportprogr. 11.30 Skaat en muziek. 12.00-13.30 Actualiteiten-kro niek. 16.40 Journaal. 16.45 Voor de vrouw. 18.00-18.05 Journaal. (Regionaal progr.:. NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 Progr.-overzicht. WDR: 18.05 Nws. 18.10 TV-serie. 19.25 Hier und Heute (18.50-19.00 Goedenavond). 19.10 TV- film. 19.40 Film-rep. 19.45 Weekoverz.). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Filmrep. 21.00 In kleuren: Muzikaal amusementsprogr. 21.45 Filmrep. 22.30 Journ., commentaar en weerbericht. 22.50 Filmportret. 23.35 Journ. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Der Mann ohne Namen, TV-serie. 18.20 Ac tualiteiten en muz. 18.55 In kleuren: Dank der Tifcre, poppenfilm. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nwen actualitei ten. 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15 Uit onderzoek en techniek. Aansl.: Nws. 21.00 Teufelskreis, Engel se speelfilm. (Niet geschikt voor jeugdi ge kijkers). 22.35 Nws.. weerbericht en actualiteiten. PARIJS De Franse schrijver Marcel Aymé is zaterdagavond in zijn woning in Parijs overleden. Aymé, die al enige tijd ziek was, is 65 jaar oud geworden. Marcel Aymé, die de publiciteit over het algemeen schuwde, studeerde medi cijnen, voordat hij zich als journalist en een opeenvolging van baantjes als bankbediende, straatveger en filmfigu rant in het leven hield. Op zijn 24ste pu bliceerde hij zijn eerste roman. Daarna volgde een hele reeks romans en toneel stukken, alsmede ettelijke filmscena rio's. Tot zijn bekendste boeken behoren „La rue sans nom", „Le jument verte" en „Travelingue". Zijn bekendste to neelstukken zijn „Vogue la galère", „La tête des autres", „Les quatres vé- rités" en „Clérambard". Vanavond presenteert de V.P.R.O. op Nederland I „Picknick", een show van Boudewijn de Groot onder regie van Rob Touber. De muzikale leiding is in handen van Bert Paige en Pi Scheffer. 1 LONDEN „Mama" Cas Elliott heeft verklaard dat de Amerikaanse popgroep „The Mama and the Papa's" overweegt, uit elkaar te gaan. 1 „De berichten dat we ruzie hebben gehad zijn niet waar", zei de potige Cass. „Het is niet waar dat we ons op treden in de Albert Hall in Londen op 30 oktober hebben afgezegd uit protest tegen mijn arrestatie op beschuldiging van diefstal, een paar weken geleden." Die aanklacht, die te maken had met twee hoteldekens, is ingetrokken. Cass zei dat de groep de fans niet wilde te leurstellen wegens haar moeilijkheden. „Maar onze groep is al zo lang sa men, dat we in herhaling beginnen te treden", vervolgde Cass. „We dachten dat deze Europese tournee stimulerend zou werken, maar dat ging niet op. Nu schijnen sommige van onze leden apart te willen optreden, om er meer uit te halen. We zullen in ieder geval niet meer samen optreden in Europa. Het is heel goed mogelijk dat we helemaal on ze eigen weg zullen gaan en nooit meer ergens als groep zullen optreden, hoewel we op het ogenblik een vaag plan heb ben, over een maand of zes samen nog een langspeelplaat op te nemen." ANCONA 'Italië De succesfilm „Blow-up" van de Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni die dit jaar de grote prijs van Cannes won, is wegens onzedelijkheid in geheel Italië in beslag genomen. Het bevel werd in Ancona uitge vaardigd door de officier van justitie Arnaldo Angioni, die bezwaar heeft te gen het naakte en vooral tegen de ver vulling van een seksuele daad in de film. In afwachting van het gerechtelijk onderzoek geldt het verbod in het hele land. De hoofdrollen in de film worden gespeeld door Vanessa Redgrave en David Hemmings, Antonioni was niet direct beschikbaar voor commentaar. PARIJS De Spaanse schilder Pedro Flores is op 70-jarige leeftijd in Parijs overleden. Flores heeft zich on geveer 50 jaar geleden in Parijs geves tigd en heeft daar nauwe relaties on derhouden met Picasso, Braque, Léger en andere bekende schilders. Zijn werk ademt een typisch Spaanse sfeer. AMSTERDAM De Slichting Beel dende Kunst, die sinds 1955 werken van Nederlandse kunstenaars aan instellin gen en particulieren verhuurt, heeft besloten om aan deelnemers de moge lijkheid te bieden, de geleende kunst werken op huurkoopbasis in eigen be zit te krijgen. Van het iets verhoogde huurbedrag, dat afhankelijk is van de waarde van het kunstwerk, wordt 75 procent als kooptegoed apart gehouden. Na enkele jaren kan de huurder het kunstwerk als eigendom beschouwen. De prijzen van de huurkoop variëren van 5,- tot 15,- per maand. De rijkssubsidieregeling, die maximaal 25 procent kan bedragen, blijft na aankoop van kracht. De stichting, die thans subsidie ont vangt van de gemeente Amsterdam en her Rijk en die bovendien van de pro vincie Noord-Holland voor dit jaar voor het eerst financiële steun kan verwach ten, voert thans besprekingen om haar activiteiten ook tot andere tseden in Nederland uit te breiden. Er zijn be sprekingen gaande over distributiecen tra in Den Haag, Rotterdam, Zaandam, Groningen, Enschede, Heemskerk en Bergen (N.H.) De stichting, die tot nu toe slechts schilderijen en grafieken uit leende, start nu voor het eerst met de verhuur van plastieken. Zij telt thans 500 deelnemers. Ned. Herv. Kerk: Bedankt: voor Rotterdam-Delfsha- ven (wijkgem Tussendijken): M. J. G. van den Velden te Renkum; voor Rot terdam-Pernis (vac. C. den Engelse); B. Zoodsma te Wemeldinge. Geref. Kerken: Beroepen te A'dam-Watergraafsmeer (vac. dr. J. C. Gilhuis): C. W. de Vries te Eindhoven; te Amsterdam-Water graafsmeer (vac. drs. C. P. T. Rijper): A. Corporaal te Zeist Geref. Kerken Vrijgemaakt: Beroepen: te Rotterdam-Pernis: H. Kiezebrink, kandidaat te Wapenveld. Bedankt: voor Ommen: R. Houwen te Hattem. Chr. Geref. Kerken: Beroepen: te Hamilton (Ontario-Ca nada): J. Keuning te Veenendaal, die dit beroep ook aannam. (Van onze redactie financiën) IJMUIDEN. - De Koninklijke Hoog ovens en Staalfabrieken hebben aan een Duitse dochteronderneming van de Amerikaanse Dravo Corporation een order gegeven van enkele tiental len miljoenen guldens. Deze heeft betrekking op de brande rij van de nieuwe in aanbouw zijnde pelletfabriek, de ertsknikkerij van de Hoogovens. Het hele project kost tachtig miljoen gulden en komt in drie delen tot stand. De branderij is het eerste deel. De Hoogovens streven ernaar de or ders voor dit project geheel in eigen land te houden. Op grond echter van de kennis van het buitenlandse bedrijf is deze order de Nederlandse industrie de neus voorbij gegaan. De capaciteit van de pelletfabriek zal 2V« miljoen ton per jaar bedragen. De branderij wordt de grootste ter we reld. Hier zullen diverse soorten ijzer erts worden behandeld voordat de ert sen verdere verwerking ondergaan. OTTERLO Robert Schumann heeft bij de zes stukken die J. S. Bach voor viool alleen componeerde (3 So naten en 3 Partita's) pianobegeleidin gen geschreven, daarmede aantonend dat hij ze niet heeft begrepen. Zij zijn zozeer muziek in zichzelf, dat zij geen begeleiding van node hebben. Hoe waar dit is, heeft de violist Theo Olof weer eens duidelijk gemaakt in zijn recital zaterdagavond in het Kröller-Müller- museum, waarvoor hij de „Partita in E", de „Sonate in a" en de beroemde „Partita in d" had gekozen. De Chaconne, het meest gespeelde deel van de Partita in d, is wel eens een monstrum genoemd, door zijn lengte en de ontzaglijke technische moeilijkheden die ér in opgetast lig gen. Maar zij is tevens van een weer galoze schoonheid, hoewel voor wat dit betreft, de delen waaruit de Partita verder bestaat (Allemande, Courante, Sarabande en Gigue) nauwelijks voor de Chaconne onderdoen, al spant het compositorisch de kroon met het niet minder dan 32 maal behaalde gevarieer de thema, door Bach met schier onuit- putelijke fantasie behandeld. Dat de uitvoering ervan slechts aan meester- violisten is voorbehouden is duidelijk. Theo Olof speelde het monumentale werk in grote stijl, waarmee hij de eer der voorgedragen „Partita in E" en de „Sonate in a" nog overtrof. Virtuositeit heeft Bach ook verwerkt in de „Partita in E", met name aan 't eerste deel, de Preludio. Treffend wa ren de magnifieke dubbelgrepen in de Loure, het gematigd lijnenspel van Ga votte en Rondeau, de geciseleerde klank van de beide Menuetten en geraffineer de techniek in de Gigue. Olof's interpretatie van de „Sonate in a" getuigde al evenzeer van een groot se visie. Het Grave in een eerbiedige geestelijke benadering, de Fuga een meesterstukje van violistiek, het An dante stylistisch fraai van opzet, de fi nale in gepolijste techniek. Een uitverkochte aula heeft de kunste naar geestdriftig gehuldigd. Na tot drie maal toe te zijn teruggeroepen, liet hij zich desondanks niet tot een toegift ver leiden, hetgeen zijn dankbare toehoor ders overigens begrijpelijk zal zijn vóórgekomen. Van R. Ondankr het meesterschot van Fey- enoorder Kindvall tegen DOS was Ajax het afgelopen weekend op de beeldbuis nog in de meerderheid. „NTS-Sport" meende zelfs gisteravond nog een paar belangrijke fragmenten uit de wedstrijd tegen Real Madrid te moeten laten zien en Wim Suurbier om commentaar od dat onvergetelijke treffen té moeten vra gen. Dat kwam wel een beetje als mos terd na de maaltijd (of beter: als 7."«»r bier na de hitte van de strijd), zeker nu de NCRV zaterdagavond onder, de citel „Zo zagen zij t" al een uiterst boeiende en gezellige montage op het scherm had gebracht, die behalve uit wedstrijdfragmenten ook was samenge steld uit reacties van supporters in da huiskamer van familie Swart, de stu dio (een aantal artiesten) en „Het Win keltje" in Rotterdam. Kostelijk om t« horen waren typisch Amsterdamse op merkingen als „Een decimeter! Geluk kig maar dat ie geen timmerman is!" (over Koen Verhoeff, die had geconsta teerd dat Amancio een decimeter over de lat had geschoten) en „Hij hep een gouwe hoofd!" (over Henk Groot na diens doeltreffende kopbal). Als ik uit deze supporters een elftal moest samen stellen, koos ik als speerpunten de on- /erbiddelijke, vervaarlijk gillende mevr. Nuninga en de zeer geëngageerde Har ry de Groot, die door zijn forse reacties evenzeer wist te imponeren als door de fraaie melodietjes en arrangementjes, die hij pleegt te schrijven. Wel had ik een groter aandeel van de Rotterdamse tribune verwacht. Ik had bijvoorbeeld wel eens een luchtsprong-met-kunstgre pen van Pierre Janssen willen zien. Van de klucht „Wat krijgen we nou?" heb ik slechts het laatste kwar tier kunnen zien. Als je er dan nog „in* moet komen, kun je zelfs om je favo riet Johnny Kraaykamp niet lachen. Maar alle ingrediënten voor een gier en brulsucces leken wel voorhanden te zijn. De TROS zorgde zondagavond voor een portret van Godfried Bomans. Niets nieuws, maar het is altijd de moeite waard om Bomans' uitspraken (waar mee je het altijd volledig eens of hele maal niet eens bent) te horen en hem te zien improviseren, zoals gisteravond tegen interviewer Dick Sternheim en Miss Holland. IKOR en CVK kwamen met een le vendige film van Pieter Verhoeff („Vre de in de Wester") en de KRO bracht 'n gedegen, goed actuele aflevering van „Kijk op kunst", die qua regie een kunstwerkje op zichzelf was. De gespeel de zaak voor het Ambtenarenge recht en de discussie over recht of voor recht van de ambtenaar leverden niet veel verrassende gezichtspunten op. J. v.d. K.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2