FL UITCONCER T en WILHELMUS over IJsselmeer Bij H.A.L. wellicht ook minder kantoorpersoneel Over eenvoudig en voordelig sparen voor een eigen 2**' Koningin Juliana luidt de bel voor het droogmalen van Zuid-Flevoland AMRO BANK Laatste gat in dijk bij Harderwijk gaat morgenochtend dicht Oost-Flevoland ZEEWOLDE aan nog maar elf jaar geleden de Baai van Harderwijk Niet alleen voor de boeren Ook waterwinst Agrarisch centrum Verbindingen Per ha f18000- ^\v%\\m\\m\\mv\m\\mv\m\\m\v Met een variatie op het bekende gezegde: .Poppetje gezien kastje dicht", hebben de ingenieurs van Zuiderzeewerken gisteren iedere schipper in het zuidelijk deel van het IJsselmeer laten weten, dat het hoog tijd werd te vertrekken. Morgen zal namelijk in aanwezigheid van H. M. Koningin Juliana de laatste meter van de bijna zeventig kilometer lange dijk rondom Zuid-Flevo land dicht gaan. En wie dan niet meer door de sluis kan, zit onherroepelijk gevangen en zal zijn schip in de modder van een nieuwe polder zien ondergaan. Even buiten Harderwijk aan de Knardijk naar Lelystad wordt morgen dus weer een mijlpaal opgericht voor de Nederlandse dijkwerkers. „Vijf, misschien zes maanden pompen en dan hebben we weer een stukje land", vertelde ons gisteren heel nuchter een der hoofd ingenieurs van Zuiderzeewerken. Een stukje land ja, 43.000 hectare van de beste grond die men zich denken kan. Precies elf jaar geleden werd de dijk om Oost-Flevoland gesloten even eens in aanwezigheid van de Koningin. Net zo als toen, zal er morgen weer over de immense watervlakte een fluitconcert van de schepen gaan. Met ontblote hoofden zullen honderden aan wezigen het Wilhelmus zingen als de laatste plomp van leem en klei in het laatste gat zakt. Kort na dit plechtige moment gaat koningin Juliana over de Knardijk naar Lelystad en vervolgens naar het nieuwe gemaal aan het Oostvaardersdiep om daar een oude ,uit het IJsselmeer opgegraven bel te luiden voor de ouver ture van vier grote pompen, die zo'n kleine 5000 kubieke meter water per minuut buiten de dijk zullen zuigen. Hoe het nieuwe gemaal aan het Oostvaardersdiep zal heten, is nü nog geheim. De koningin zal de naamgeving verrichten. Zal het een Prinsgemaal worden AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK ontwer" 60000 ha ZUIDELIJK FLEVOLAND DINSDAG 17 OKTOBER 1967 ROTTERDAM. De Holland-Ameri- ka Lijn (HAL) te Rotterdam is bezig te onderzoeken of er ook bij haar admi nistratief personeel een overbezetting is. Dit is gisteren bekend geworden na dat de directie de getroffen werkne mers op de hoogte had gebracht van het eerste aangekondigde ontslag aan meer dan tweehonderd mensen. Bij de rederij deelde men mee dat door de vermindering van activiteiten in de werkplaats en bij het stuwadoors- bedrijf ook op andere afdelingen min der werk kan ontstaan. Het „doorlich ten" is nog niet zo ver gevorderd dat kan worden gezegd tot welke omvang verdere ontslagen zullen volgen. Zes afdelingen Vakbondsbestuurders die met de di rectie van het bedrijf hebben onder handeld over de afvloeiingsregeling voor de nu ontslag aangezegde groep, menen dat het onderzoek zich uitstrekt over zes afdelingen. De heer J. Kieboom, hoofdbestuurs lid van de Nederlandse Bond van Ver voerpersoneel, vond de bereikte rege ling in het algemeen niet slecht. Hij was wel teleurgesteld over de manier waarop de HAL de ontslagen heeft voorbereid. Hij zei: „Twee maanden geleden gonsde het bedrijf van geruchten over ophanden zijnde ontslagen, maar ter zelfder tijd zei men ons dat er in de stuwadoorssector in 1967 geen ontsla gen waren te verwachten". De financiële tegemoetkomingen ko men hierop neer: De ontslagen werknemers krijgen bij hun vertrek voor elk jaar dat ze bij de maatschappij in dienst geweest zijn een bedrag ter grootte van een week loon. Zij ontvangen van de HAL een aan vulling tot honderd procent op de werk loosheidsuitkering, waarbij de periode waarover deze aanvulling wordt ver strekt afhankelijk is van de leeftijd. Werknemers van zestig jaar en ou der worden op wachtgeld gesteld. Hun pensioenpremie zal tot hun 65e jaar door de MAL worden betaald. Optimisme Over de plaatsingsmogelijkheden bij andere bedrijven toonden de vakbon den zich, evenals de directie van het Gewestelijk Arbeidsbureau in Rotter dam, vrij optimistisch. Van de 216 ont slagenen komen er 110 uit de techni sche werkplaats. Ruim twintig bedrij ven hebben de HAL laten weten dat zi. mensen kunnen overnemen. Ook voor de administratieve krachten lijken an dere mogelijkheden aanwezig. Anders ligt dit voor de 44 man uit het stuwadoorsbedrijf. De Scheepvaart vereniging Zuid, de organisatie van werkgevers in de haven, heeft kort ge leden een personeelsstop afgekondigd. De Scheepvaartvereniging Zuid heeft intussen toegezegd te zullen nagaan of deze personeelsleden van de HAL bij andere ondernemingen aan de slag kun nen. Niet alle havenbedrijven hebben mensen teveel. De ontslagen gaan aan het eind van deze maand in. Er moet evenwel een opzegtermijn van twee tot dertien we ken in acht worden genomen. Daarom zullen de laatsten de maatschappij ui terlijk eind januari verlaten. ADVERTENTIE mm Volendom OOSTELIJK FLEVOLAND Oppervlakte 54.000 ha ZUIDELIJK FLEVOLAND! v Oppervlakte 43.000 ha □Harderwijk Muiderberg QHuixen '"pot degenen die elf jaar geleden, op 15 september 1956, aanwezig waren bij de sluiting van het laatste gat in de dijk van de vorige polder, Oost-Flevoland, behoorden ook de toenmalige minister-president, dr. W. Drees en de ministers van Verkeer en Waterstaat en van Financiën, de heren Algera en v. d. Kieft. Terwijl een hels kabaal van sirenes en toeters over het wijde water ongeveer 12 kilometer van Lelystad in het hart van de polder klonk, drukten de uitvoerders, P. Dekker uit LJrk en J. Hussaarts uit Amsterdam, elkaar de hand over de laatste plomp in het sluitgat. Enkele uren later stelde H. M. Koningin Juliana de motoren van het gemaal „Wortman" in Lelystad in werking. Voor één man op de boten rondom het sluitgat moet het die 15e septem ber een heel bijzondere dag geweest zijn. Het was een urker, die de slui ting van de gaten in de Wieringer- meer, de Noordoost-polder en Oost- Flevoland had meegemaakt. Zal hij er morgen weer bij zijn? Wie nu door Oost-Flevoland rijdt Lelystad-oud, Lelystad-nieuw, Dron- ten, Biddinghuizen, Swifterband kan zich nauwelijks voorstellen dat het nog maar elf jaar geleden is dat de ring rondom deze polder gesloten werd en begonnen moest worden met het afzuigen van de enorme hoeveel heden water brug bij Muiderberg, een kwestie van een wip en men zit op het strand langs de randmeren. Zoals gezegd, over ongeveer een half jaar komen de eerste grote stukken van het „soepbord" droog te vallen. Omdat de grondsoort van bijzonder goede kwaliteit is veel klei zal de bodem vlak na het droogvallen slap en zeer week zijn. De enige bruikbare verbindingen bieden in die eerste pe riode de vaargeulen die voorgebaggerd werden. Uiteraard men kan dat duidelijk op de dieptekaart zien vallen de ran den van de polder het eerst droog. Aan de randen van de Veluwe-meren krijgen de bosbouwers dan de eerste kans. Want vooral bij de strandgebieden den ken de plannenmakers aan veel bos voor de recreatie. Dienst ütr Zuidtrzttwtrhtn \"V WY'V I\vXV4\wN^MARKERWAARD\v. \VN Pampus mmmm Dijkvak gereed -■ 1 Dijkvak in ontwerp Hootdvaart ONoerden ■.•«- Hoofdvaart in uitvoering Gemaal Schutsluis Keersluis 5 km diepte maten in meters t,o.v. N.A.R toestand opl8-10-1967 OBunschoten Nijkerk OVERZICHT DIJKEN EN VAARTEN Onder dreigende wolkenluchten en tussen de buien door zagen wij gisteren de dijkwerkers bezig van het laatste, ga pende gat een klein gaatje te maken. Ja, een klein gaatje, want men kan als morgen de Koningin komt en aller ogen gericht zullen zijn op „dat ene moment" niet riskeren dat de dijk niet dicht gaat. Natuurlijk, de ring had al wat eerder gesloten kunnen worden, maar op een werk van zeven jaar kan men nu een maal niet precies van tevoren een tijd stip vaststellen. Het gat dat wij gisteren zagen, wordt nu zorgvuldig door de dijkwerkers be waakt, opdat geen stormpje er mis schien vannacht nog plotseling een ope ning van maakt die morgen met geen geweld meer te stoppen is. Het is de bedoeling dat Koningin Ju liana per auto op de Knardijk arriveert en ten noorden of ten zuiden van het laatste gat (dat hangt nog af van de windrichting) scheep gaat op de „Dr. ir De Blocq van Kuffeler". Vanaf dat schip zal zij het grote moment waarop een kraan het gat stopt, kunnen gade slaan. Daarna vertrekt H.M. naar het nog naamloze gemaal aan het Oostvaar dersdiep. Werd bij de indijking en droogma- ling van de Noord-Oostpolder en de polder Oost-Flevoland in de eerste plaats gedacht aan hoogwaardige landwinst ten behoeve van onze boeren bij deze nieuwe polder gaan de gedachten ook en vooral uit naar andere dingen. Deze nieuwe ruimte zal, naar de laatste in zichten met betrekking tot de ruimtelij ke ordening, ingericht worden en dat betekent dat er behalve akkers met graan en bieten ook steden zullen ko men; dat er industrieën zullen verrij zen; dat er bossen met stranden zullen komen voor de recreatie en tenslotte, dat er snelwegen zullen worden aange legd om de communicatie tusen West- Nederland en Noord-Nederland te be vorderen. De hoek van de nieuwe polder die het dichtst bij Amsterdam ligt en met het vasteland wordt verbonden met een geweldige brug bij Muiderberg, zal vermoedelijk in de toekomst weinig meer met een polder, zoals we die ons voorstellen, te maken hebben. Die hoek zal de volle Randstad en het steeds vol ler wordende Gooi wat lucht moeten geven en wat de industrie betreft men spreekt er nu al over, dat de strook Sparen voor een eigen huis is bij de AMRO Bank een heel eenvoudige zaak. Zonder ingewikkelde re gelingen of vervelende verplichtingen. Want wie spaart bij de AMRO Bank, mag voor de aankoop van een eigen woning op elk gewenst moment elk be drag van zijn spaarreke ning opnemen. Dus ook van die voordelige spaar rekening waarop de AMRO Bank vandaag 6% (zes procent!) rente vergoedt. Drie van de vier kolossale zes-cilinder viertakt-dieselmotoren in het gemaal aan het Oostvaardersdiep, die morgen, samen met de drie andere diesels, door Koningin Juliana in werking zul len worden gesteld. Dit kaartje geeft een overzicht van de polder Zuid-Flevoland met, aan de Baai van Harderwijk aan de Knardijk (rechts), de plaats waar morgen het laatste gat van de dijk dicht gaat. In deze omgeving komt ook de grote ne derzetting, die men Zeewolde genoemd heeft. In het andere deel van de pol der, in de punt bij Amsterdam, zal het volle Westen een uitloop krijgen, zo wel voor de bevolking als voor de in dustrie. Begin volgend jaar komt de grote brug bij Muiderberg gereed, zo dat vanaf dat ogenblik alle activitei ten vanuit het Westen zich kunnen richten op de nieuwe polder. Duidelijk kan men zien hoeveel „water" er in de randmeren ter beschikking van de recreatie kan komen. Voorlopig zul len de stranden aan de vaste wal voor Ermelo en Putten (Horst en Nulde) 't eerst gereed zijn voor de ontvangst van baders. Er is nog een stad gepland in de nieuwe polder. De naam is er al: Zee wolde, een nederzetting die al jaren ge leden op de kaart van Oost-Flevoland stond, maar tot de stichting waarvan men heeft afgezien omdat naderhand bleek dat Oost-Flevoland met de goe de communicatiemiddelen geen behoef te meer had aan kleine dorpen. Het aanvankelijk geplande Zeewolde wordt nu een flinke plaats tegenover Harderwijk aan de baai van Harder wijk. Dit woongebied zal het agrarisch centrum worden van de nieuwe polder in tegenstelling tot het woongebied tegenover Amsterdam en Het Gooi, dat van geheel andere allure zal zijn. Met de droogmaking van alle Zuider zeepolders (na Zuid-Flevoland volgt tenslotte nog de Markerwaard over tien jaar) heeft elke Nederlander, die het tot nu toe moest doen met (gemid deld) een stukje grond van 50 x 50 me ter, er een lapje van 10 x 10 meter bij- gekregen. Heel belangrijk is, dat deze landwinst gepaard gaat met een het klinkt wat paradoxaal flinke winst aan water. En wat misschien nog belangrijker is: een geweldige winst aan recreatiestrand. Aan de zuid- en oostkant van Zuid- Flevoland bieden het IJ-meer, het Gooi-meer, het Eem-meer en het Ve- luwe-randmeer van Nijkerk tot Harder wijk wijde perspectieven voor de wa tersport. Toen de dijk voor Oost-Flevoland voor de kust van de Veluwe gestalte me klont kei en leem laten vallen, waarmee dan het laatste gat in de dijk rondom de polder Zuid-Flevoland ge sloten zal worden. De dijk op de ach tergrond loopt naar Nijkerk. De foto werd gemaakt op de Knardijk tussen Harderwijk en Lelystad. Het is nog niet bekend of H. M. de Koningin links of rechts (op de foto gezien) van deze plaats de dijksluiting zal meemaken. Dat zal van de windrichting afhan gen. Wordt het rechts, dan betekent het, dat de directieboot, de „Dr. ir. de Blocq van Kuffeler", zich binnenzijds in de polder moet begeven. langs het Oostvaardersdiep de achter waartse verlenging kan worden van het industriegebied langs het Noord zeekanaal. Zuid-Flevoland-Zuid moet dus gezien worden als de „achterdeur" van Amsterdam. kreeg, zag men niets meer dan een dijk. De dijk van Zuid-Flevoland heeft men met opzet van een zeer breed strand voorzien. Men kan nauwelijks schatten hoeveel tienduizenden hier straks vertier zullen vinden. Voor dag jesmensen uit Amsterdam en omgeving is het na de ingebruikneming van de Wijde perspectieven opent de polder Zuid-Flevoland ook voor de verbindin gen met het Noorden en Oosten des lands. De voornaamste verbinding zal de weg worden van Muiderberg (brug over enkele maanden gereed) dwars door het oude IJsselmeer langs het Oostvaardersdiep naar Lelystad, ver volgens over de brug bij Zwolsehoek (begin 1969 klaar), de Noord-Oostpol der en zo naar Groningen en Friesland. In de nieuwe polder vormen enkele grote vaarten belangrijke verbindings wegen voor de scheepvaart. Die vaar ten met een totale lengte van onge veer 60 kilometer zijn inmiddels reeds „in de natte" voorgegraven. Zij vormen straks, als de polder langzaam droog valt, een prachtige afvoerweg voor de laatste restanten water. Polder Zuid-Flevoland zal, als al het land droog is, compleet ongeveer f 18.000,per hectare kosten. Rekent u maar uit... Foto boven: in dit smalle, onstuimige stroompje zal morgen één van de grij pers van Zuiderzeewerken een enor-

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7