Oistrach is meer dan gew Nederland heeft nu „vereniging voor strip-vrienden 99 Urker gereformeerden zongen zes langspeelplaten vol LABYRINT OP KRETA NOG ALTIJD EEN TEKEN VAN TEGENSPRAAK „Love-ins vind ik walgelijk" UIT DE KERKEN en ze vlogen weg 55 55 THEEDOEK???? DE SNELLE KEUKEN WEEGSCHAAL Emmy Verhey DE DOEK DIE DIRECT DROOGT Si. Nieuwe uitgaven TOMADO TOMADO Jeugdige dieven gepakt binnen tien minuten Als enigen alleen hele noten op hun zang Kretenzers geen leugenaars meer, maar toch Mevr. Baank (VOOR JAAR VIOOLLES IN MOSKOU) i BESTE VAN 'T BESTE NEP-ZUIL RUSSISCH LEREN „ENG" BOEKENNIEUWS RUSSEN SNELLER Tip voor handiger huishouden JjC f29,95 ZEER PERSOONLIJK WAT INFANTIEL SINDS 1897 Veel brieven Dodelijke botsing met paard Schietbaan Zonder bloemen Vrije opvoeding De dienst in VRIJDAG 20 OKTOBER 1967 MOSKOU Emmy Verhey bukt zich diep over de emmers met asters. „Ik zoek ze zelf uit", zegt ze. „De vorige keer zaten er een paar verlepte tus sen". ze trekt tien bloemen tevoor schijn en ik betaal een roebel: vier gul den. Het bloemenvrouwtje vlak bij de diplomatenwijk van Moskou, scheurt twee pagina's uit een schoolboekje en biedt ze Emmy aan. „Wat moet ik daar nu mee, is dat een cadeau?" vraagt Emmy. Ik kijk naar een bosje bloemen in de hand van een Russin en ik zie het. Je moet de pagina's om de stelen draaien, bij wijze van aan- pakkertje, zeg ik. Emmy doet het en we wandelen samen verder door de middagzon van Moskou. Emmy Verhey, het achttienjarige Nederlandse meisje uit Ellecom aan wie men méér dan gewone aanleg voor het bespelen van een viool mag toe schrijven studeert sinds bijna twee maanden in Moskou. Het was in maart van dit jaar dat ze in Neerland het Os car Back-concours won en dat beteken de een beurs van zestienduizend gul den en een jaar vioolles aan het Mos- kouse conservatorium. „Ik heb les van David Oistrach, een ongelooflijke man", vertelt Emmy die met haar korte rok, lichtgrijze kou sen en gebloemde bloes toch wel de aandacht trekt van de Russen die we tegenkomen. „Ontzettend aardig, die Oistrach, menselijk en eenvoudig. En zoals die man viool speelt, meer dan geweldig". Hoe oud is die David Oistrach, wil ik weten en in welke taal geeft hij les? -A „Ik denk dat hij goed vijftig is", zegt Emmy Verhey, terwijl we via 'n tunneltje aan de andere kant van een brede boulevard komen met enorme re clames. „En hij geeft les in het Duits. Twee keer in de week". Vanochtend heeft ze bijvoorbeeld les van Oistrach gehad: van half tien tot elf uur. En Emmy Verhey heeft dan altijd gezelschap van een Nederlander. Het is óf Peter Hendriks uit Den Haag óf Kees Verheul uit Amsterdam. Ze studeren alle twee Russisch in Mos kou en gaan om beurten mee. „Want soms spreekt Oistrach in het vuur van zijn betoog ineens Russisch. Dan moet je hem noet onderbreken, dat zou hem uit zijn concentratie halen en dan ver taalt Peter of Kees voor me", legt Em my uit. Oistrach treedt veel op in Moskou en Emmy is twee keer naar zijn concer ten geweest. Zit ze dan te genieten of bestudeert ze zijn techniek? „Je speelt natuurlijk altijd mee", zegt Emmy. „En je kijkt voortdurend naar zijn techniek. Hij is een enorm groot man. Rusland is trouwens voor violisten het beste van het beste naast Amerika". Wij hebben geen violisten van dat formaat? vraag ik. Emmy: „Nou, in Nederland is Krebbers natuurlijk wel de grootste". Is Emmy Verhey moe, na de les bij Oistrach? „Je probeert natuurlijk zoveel moge lijk van een les mee te nemen", vindt ze. „En dat betekent echt wel erg in spannen. Ja, ik ben moe als ik thuis kom en heb enorme zin in koffie." Thuiskomen in Moskou betekent voor Emme Verhey: de Nederlandse am bassade. Er is in Moskou geen ka mer te krijgen op dit moment en dat blijft zo tot na de feesten in de eerste week van november vanwege vijftig jaar revolutie. „Ja, Emmy slaapt nu in de kamer van mijn dochter die op dit moment niet hier is", vertelt me de Nederland se ambassadeur jhr. mr. G. Beelaerts van Blokland in zijn werkkamer. „Ik heb hier natuurlijk geen hotel, maar dit konden we net zo regelen". Er staan een paar grote zuilen in die werkkamer en de ambassadeur ziet me kijken. Dan staat hij op en wan delt met zijn grote rijzige gestalte naar een pilaster toe en zegt: „Dat zijn nep-zuilen, dat ziet u wel", en hij schopt het onderste stuk dat van hout blijkt te zijn, weg. Het is een ouderwets, groot Russisch huis waarin onze ambassade is onder gebracht en waarin ook de ambassa deur woont. „Ze zeggen dat dit huis gebouwd is voor een danseres van het Bolsjoi-theater, door een vriend, maar dat zeggen ze van alle grote huizen in Moskou, als dat zo was, dan woonden alle danseressen zo en zaten de jon gens in krotten, maar dat is bepaald niet het geval", vertelt de heer Bee laerts. „Het huis is doodgewoon door een zakenman in 1888 neergezet Sinds 1946 is het Nederlandse ambassade, want u weet dat we voor de oorlog geen diplomatieke betrekkingen met de Sovjets onderhielden". „Maar na de feesten vanwege de re volutie ga ik een kamer zoeken", zegt Emmy Verhey. „Nu is het heerlijk dat ik hier kon wonen, want ik studeer ook elke dag natuurlijk en dat zou op een hotelkamer moeilijk gaan". Wat zou u willen worden in de toekomst, vraag ik ineens. „Ontzettend bereomd", flapt Emmy Verhey eruit. En even later: „Nou ja, beroemd is natuurlijk krankzinnig. Maar ik zou een erg goede naam wil len hebben bij het publiek, de hele we reld doortrekken, maar ook veel in Nederland spelen". Op het conservatorium maar ze ven minuten lopen van de ambassade krijgt Emmy ook twee keer per week les in Russisch. „Het zou toch te gek zijn, dat je hier een jaar was en de taal dan nog helemaal niet sprak", vindt ze. Met boodschappen doen voor mevrouw Scheele. de echt genote van de Nederlandse kanselier N. J. Scheele, heeft Emmy al geen last meer. Brood en taartjes halen en in het Russisch haar boodschappen be stellen, dat gaat haar al best af en de weg begint ze ook al aardig te kennen. „We hebben hier in Moskou al sneeuw gehad dit jaar", vertelt ze. „En uitstapjes buiten Moskou heb ik Poll Voon geen tijd gehad, maar daar ga ik ze ker heen wanneer ik eenmaal op een kamer woon". En het mausoleum van Lenin? „Ik ben tegen de dingen die alle toe risten doen", zegt Emmy. „En ik vind het eng, zo'n dode man. Nou ja, mis schien doe ik het nog wel eens, maar dan moet er niet zo'n lange rij men sen staan". f We staan bij een ijskarretje en ik vraag: Gaat u nog hier in Moskou op treden of zit dat er niet in? „Ik zou dit helt jaar eigenlijk niet willen optreden en alleen maar stude ren", zegt ze. „Dat is mijn voornemen. Ik weet bovendien helemaal niet of ik ADVERTENTIE DDD DDIS ALMELO JJe uitgeverij N. Kluwer N.V. te De venter zond ons haar nieuwste uitgave: „Voortplanting bij het dier" door dr. C. Naaktgeboren, een van dui delijke foto's voorzien boekwerk, dat f 36,- kost. Van de N.V. „Hollandia" te Baarn ontvingen wij „Hollandia Gids deel 1" door mr. J. van Vollenhoven en Jaap A. M. Kramer, een handleiding voor het bouwen van en het omgaan met zeilboten en -jachten (f 14,50). Voor de prijs van f 15,75 is in de boekhandel te koop: „Maatschappij in beweging" door prof. dr. T. P. van der Kooy, een uitgave van J. H. Kok N.V. te Kampen. De uitgeverij Zomer en Keuning N.V. te Wageningen stuurde ons vijf nieuwe deeltjes toe uit haar nu al zeventien nummers tellende serie „Vaardige han den". Ze kosten per stuk f 3,25 en zijn resp. getiteld: „Lampen van papier", „Spelen met pijperagers", „Kettingen van zilverdraad", „Kerstversieringen van goudpapier" en „Merklappen, oud en nieuw". L. J. Veen's Uitegeversmij te Am sterdam heeft in haar serie Omstel Literaire Vierkanten" een zestal korte verhalen van Louis Couperus herdrukt, waarvan „De zoon van Don Juan" het titelverhaal is (f 4,50). Zorgvuldig bekijkt Emmy Verhey de Nederlandse violiste in Moskou de asters, voor ze haar keuze maakt. Het wordt een bosje van tien stuks voor de prijs van vier gulden. gevraagd zal worden op te treden. Dat wacht ik rustig af." Hoe komt het dat Emmy Ver- hey's naam steeds weer terugkeert in de kranten en die van Christian Bor met wie ze vorig jaar juni veertien dagen in Moskou was veel minder of niet? Het is een onverwacht antwoord dat Emmy Verhey geeft. Ze zegt: „Voor mij is het misschien niet ze goed ge weest bekend te zijn. Je kunt als je jong bent beter studeren. Christian heeft dat voordeel gehad. Overigens hij trad pas weer op, begin oktober in het Concertgebouw. Ik heb net een reu ze leuke brief van hem gehad". Ineens staat er een jongeman naast ons die in puur-Nederlands vraagt: „Weet u hoe laat het is". Ja, zeg ik, half vier. Hij had zelf ook een horloge om maar hoorde ons kennelijk Neder lands praten en wilde even laten weten dat hij éf ook was. Een minuut later is hij tussen alle Russen verdwenen. Als we de ambassade weer binnenwandelen is de Russische politie-agent, die er dag en nacht voor de deur staat, in zijn klei ne wachthuisje verdwenen en hij bekijkt ons door een smal ruitje. „Vroeger stond die agent er alleen overdag, maar sinds de Nederlandse ambassadeur hier ook de zaken van Israël behartigt, is hij er 's nachts ook", weet Emmy. En heeft Emmy Verhey al iets ge kocht in Moskou? „Ja", lacht ze, „brief papier, ik heb steeds briefpapier nodig. Maar ik wil nog grammofoonplaten ko pen, die zijn hier geweldig. En zeker een telraam". Een telraam? Het is me in de win kels opgevallen dat iedereen met een telraam werkt, maar Emmy Verhey? Ze rent naar de keuken van mevrouw Scheele en komt terug met een origi neel Russisch telraam, dat door Tama ra, de gedienstige wordt gebruikt. Emmy laat het me zien: „Zegt u maar iets. Wat? Oja, zeven roebel en 20 kopeken plus drie roebel en 40 ko peken". Ze ritselt met haar vingers over de grote houten kralen van het relraam, legt me uit, dit zijn kopeken, daf roe bels, dat tien roebel en zo verder. Ze gaat er razend snel me-, om. „De Russen zijn er meesters in", ver telt ze. „Er is hier een tijdje geleden een wedstrijd geweest tussen Russen met telramen en Japanners met com puters. De Russen wonnen". Dan zegt wat later de ambassadeur: „Ik laat u even thuisbrengen" en ik stap in een van de weinige Chevrolets die er in Moskou rondrijden. De politieman aan de poort van de ambassade gaat in de houding staan en salueert als hij de auto ziet aankomen. Ik heb zo'n idee dat zijn hand wat erg vlug zakt, wanneer hij ziet dat niet de ambassadeur, maar ik de passagier ben. ADVERTENTIE (niet meer schuiven met gewichten) Hoeveel is 100 gram boter? 20 gram cacao? Wat weegt een kopje rijst? Zonder schuiven met gewichten leest u het onmiddellijk af op de Tornado Salter keukenweegschaal. Er zijn 6 typen met verschillend weegvermogen. Stuk voor stuk "precisie-snelwegers". Het afge beelde model is verkrijgbaar in wit te, rode of blauwe kunststof. Weegt tot 5 kg. Bakje jevens "maatbeker" voor vloeistoffen. Prijs f 29,95. An dere typen van f 10,75 tot f 39,95. WIR u méér Ups? Vraag uw winkelier om d« ultzoekfolder "Hartewensen"- OI schrijf aan Tornado, Tomadohuis, afdeling IC, Dordrecht UTRECHT Dank z(j een goed sig nalement en een kordate actie van de Utrechtse politie, zijn de 19-jarige mu sicus P. uit Lunteren en de 16-jarige scholier R. uit Ede woensdagavond in Utrecht binnen tien minuten na een ge deeltelijk geslaagde ladelichting in een winkel ingerekend. Omstreeks kwart over vijf kocht het tweetal in een schoenenwinkel aan de Nobelstraat een potje schoencreme. Zij verlieten de winkel, kort daarna ge volgd door de winkelier, die even een brief moest posten. Tijdens zijn afwe zigheid gingen de knapen weer naar binnen, deden een greep in de kas, maar kozen het hazepad toen de win kelier terugkeerde. Deze waarschuwde met een goed sig nalement direct de politie, die alle sur veillanceauto's op het spoor zetten. Binnen tien minuten werden de ro vers op de Leidseweg aangehouden. Voor zover de winkelier kon nagaan, mist hij een bedrag van ongeveer f 20,-. De winkelbel hadden de jongens stukgetrokken om te voorkomen, dat het winkelmeisje naar voren zou komen. NEDERLAND heeft er een „schap" bjj. Naast onder meer het Landbouwschap komt er nu ook een Stripschap. Daarin zfjn niet verenigd de liefhebbers van het bloot, maar wel die van de getekende strip. Jarenlang behoorden de gebundelde beeldverhalen tot de lectuur die door de kinderen slechts onder de dekens kon worden gelezen: Dick Bos en Tom Poes, Eric de Noorman en Valiant het was allemaal even verderfelijk. Sinds een paar jaar is daar een op vallende verandering ingekomen. De stripboeken liggen bij mas sa's in de zelfbedieningszaken en de helden uit de beeldverhalen zijn gepro moveerd tot hanteerbare opvoeders. Alleen al in de eerste helft van dit jaar zijn er drie tot vier miljoen beeldver halen verkocht. Het werd dus tijd voor een vereni ging. Die is er dan nu gekomen, „ter bevordering van de waardering voor strips in het algemeen en Nederland se in het bijzonder". Een studiodag, een contactorgaan, een ruilbeurs, ten toonstellingen en een centraal kaart systeem; het staat allemaal op het pro gramma. Twee van de initiatiefnemers zijn de Amsterdamse filmproducent Hans Frankfurcher en de Haagse museum assistent Fred Kamphuis. Hans Frank- further: „Ik kan geen definitie geven van een stripprofiel; ieder heeft een zeer persoonlijke reden. Zelf ben ik een enorm liefhebber". Hij is een spe cialist op het gebied van Tom Poes en de grote promotor van de tentoonstel ling die in 1962 in het Amsterdams Stedelijk Museum aan de striptologie werd gewijd. In zijn huis verzamelde hij op 15 sep tember een stel toevallige liefhebbers. Onder hen Fred Kamphuis (35) uit Den Haag, die ter plekke werd aangesteld als voorlopig contactman. Hij zegt daarover: „U weet hoe dat gaat, nie mand wil dat eigenlijk doen en daar om heb ik maar ja gezegd. Ik ben geen stripdeskundige, maar ik vind dat de strip niet verloren mag gaan. Het is nog net op tijd, dacht ik. Probeer maar eens een strip uit de dertiger jaren te pakken te krijgen". Strips en volwassene, het is een wat moeilijk te verwerken combinatie, net als treintje spelen en volwassene. De heer Kamphuis weet het. Hij zegt: „Ja, het doet wat infantiel aan als je een volwassene met Superman ziet. Nou lees ik dat niet hoor, dat vind ik gewoon slecht. Maar ik lees wel Bat man, niet om het verhaaltje maar om wat het inhoudt. En Eric de Noorman en Valiant, dat zijn verantwoorde strips". De heer Kamphuis is in zijn uit de jeugdjaren overgehouden liefde voor de beeldverhalen verder gegaan. Hij zegt: „Jaren geleden al heb ik mijn collectie opgesplitst Frankfurther heeft een groot deel ervan. In zekere zin werd het me te veel. Ik heb me daarna helemaal toegelegd op de ani matie (teken- en poppenfilms). Ik ver zamel nu die strips^ die'ook in de ani matie voorkomen. Ik verzamel films, maar in hoofdzaak literatuur om de historie na te gaan. Op het ogenblik ben ik met Steen (ook al een strippo- fiel - red.) bezig aan de figuur van Fe lix de kat, dat is heel boeiend". Voor de officiële geboorte van de strips staat het jaartal 1897 te boek. In dat jaar, op 12 december, begint de New York Journal met de eerste afle vering van Katzenjammer Kids van Rudolph Dirks, een strip die nog steeds bestaat. In april van dit jaar is in het Parijse Musee des arts décoratifs (een afdeling van het Louvre) zelfs een grote overzichtstentoonstelling over de strip gehouden. In landen als Duitsland, Italië en Frankrijk bestaan al lang evenbeelden van het stripschap. Fred Kamphuis concludeert dan ook: „Wij zijn er hier zelfs wat laat mee. We hebben al diverse aardige reacties gehad. Iemand in Amersfoort meldt het bezit van driehonderd strips. Er zijn dus van die gekken die het ook al doen". In de reacties op het Stripschap ko men zinsneden voor als „...een mo ment van grote voldoening te verne men..." en „...een moment waarop ik lang heb gewacht..." Kortom, het Stripschap gaat in een behoefte voor zien en dat is mooi. Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Winsum-Obergum (toez.): A. Veldstra, predikant voor b.w. te Utrecht; te Hoogvliet (vac. K. Ver beek) (toez.): C. B. Roos te De Kaag; te Werkendam (vac. A. de Bruijn) (toez.): E. Kempenaar te Woubrugge. Beroepen: te Drachten (Wijk Zuid oost): B. C. Juckema te Marknesse; te Eemnes-Buiten: W. V. Hennekeler te Zwartebroek; te Benschop: C. Snoei te Langerak; te Hoogkarspel (c.a.) (toez.): H. H. Nieuwenhuizen, predikant voor b.w. (arbeid onder middelbare scholie ren) te Amsterdam; te Dordrecht: (vac. P. M. Mentzel) (mede voor de Jeugd raad) (toez.): H. J. Hemstede, predikant voor b.w. te Vlissingen; te 't Zandt- Godlinze (toez.): S. Eu verman te Warf- fum. Aangenomen: naar A'dam (Waalse gem.): G. Castelnau te Dieppe; naar Utrecht (Waalse gem.): G. Chappel te D'Argenteuil. Aangenomen: naar Roden 2e pred. plaats) (toez.): B. Jagers te Gaast en Ferwoude, die bedankte voor Witmar- sum. Bedankt: voor Balk (toez.): F. C. M. Roodenburg te Eikerzee. Benoemd: tot geestelijk verzorger van het Diaconessenhuis te Groningen; H. van der Linden te Amsterdam, die de ze benoeming ook aannam. Bedankt: voor Zalk en Veecaten: J. C. Terlouw te Lage Vuursche. Geref. Kerken: Beroepen: te Luttelgeest-Kruine: J. Goldschmeding te Dussen (N.-Br.). Beroepen: te Boskoop (vac. G. Ves- seur)H. Dijkstra te Wormerveer; te Baflo: G. Sienia te Ee. Aangenomen: naar Amsterdam-Nieu- wendam: G. M. W. Steen te Hardenberg. Bedankt: voor Boven-Smilde, Heemse en voor Zuidwolde: F. de Jonge te Em- mercompascuum. Chr. Geref. Kerken: Beroepen: te Zierikzee (voor uitzen ding naar Israël, met standplaats Jeru zalem): W. van Dijk te Hillegom. KNOSSOS (Kreta) Met een kluwen garen en een beetje moed kunt gij nog altijd een uitweg vinden uit het be roemde labyrinth, waar Thesus de Mi- notaurus zou hebben gedood volgens de mythe. Mocht gij evenwel per ongeluk de weg kwijtraken in het paleis van koning Minos, dan zoudt gij toch niet door een monster met een stierenkop wor den verslonden, want Kreta, de ge boorteplaats van de beschaving in het Middellandsezee-gebied, heeft alle stie ren, die het beroemd hebben gemaakt, afgeslacht en in hun plaats sjokken thans alleen broodmagere ezels over de oudste nog bewaard gebleven met keien bestrate weg van Europa, die voert naar het paleis van Knossos, het middelpunt van een controverse, die heel de laatste tien jaren heef gewoed. De ene groep van oudheidkundigen zegt n.I. met Sir Arthur Evans, die de eerste opgravingen op het terrein heeft gedaan, dat het paleis van Knossos in ocon lahvrint .hfwaHe alleen maar 1300 kamers, waarin men slechts moeilijk de weg kon vinden. De andere groep, onder aanvoering van Griekse oudheidkundigen uit Athe ne, antwoordt evenwel: „Theseus is nooit in Knossos verdwaald, maar bui ten het terrein van het in zes verdiepin gen gebouwde paleis, in het flauwe licht van de kalksteengroeven van Kreta". Het eiland heeft overigens geen dras tische veranderingen ondergaan sinds Ariadne aan Theseus dat kluwen garen gaf, dat hem in staat stelde uit de dool hof te ontkomen. Een deel van het rioleringsstelsel b.v. dateerde tot 50 jaar geleden, nog uit de tijd van de Minoërs. „We hebben niet veel behoeven te veranderen, aangezien de mensen uit die dagen zo ver gevor derd waren", zeide vol trots een leraar uit Heraklion, thans de voornaamste stad van het eiland. „En of Theseus op die ene of de andere plaats verdwaald is, maakt niet uit". Sinds de verwoestende aardbeving, die de stad Knossos met de grond ge lijk maakte, heeft niemand meer een huis van meer dan drie verdiepingen ge bouwd en de plaats, waar de eens bloei ende stad heeft gestaan, wordt slechts omrrpven rinnr boerpnwonineen. Elke Urk kan wel zingen. Binnen enkele weken valt de verkoop va/i de veer tigduizendste grammofoonplaat van eigen bodem. Weggevlogen zijn zes langspeelplaten met gemeentezang uit kerkdiensten van de Gereformeerde Kerk van Urk. In net drie jaar tijds. De wereld buiten Urk is kenne lijk zo slecht nog niet. Overal zijn de Urker schijven heengevlogen, tot Amerika en Canada toe. Exclusiviteit maakte de platen gewild, want waar wordt vandaag de dag in de kerk nog niet-ritmisch gezongen? Op Urk. Verder vrijwel nergens meer. Alleen die van Urk hebben in weerwil van alle religieuze vernieuwings drang nog uitsluitend hele noten op hun z.ang. In alle kerken, ook in de gerefor meerde, is zingen op hele en halve no ten in. Sinds de Tweede Wereldoorlog wordt overal ritmisch gezongen. Maar de vierduizend gereformeerden op Urk willen er niet aan. Zij stuwen nog zon dag op zondag hun slepend langzame, ééntonige psalmen donderend door de kerk. Voorjaar 1964. Hendrik de Boer (nu 34), beheerder van de plaatselijke bank, trouw kerkganger, is de man van het plan. In Genemuiden wordt in een kerk een opname gemaakt van niet-rit misch gezang. Hendrik de Boer zegt: „Dat kunnen wij ook. Wat drommel. Urk zingt beter." Vijf man tijgen op een zondag in juni aan het werk met een eenvoudig band opname-apparaat. Philips krijgt op dracht de eerste selectie niet-ritmische psalmen duizendmaal te vermenigvul digen. De zwarte schijven a 8,50 gul den worden gretig gekocht. Advertenties in De Banier, het Gere formeerd Weekblad en De Waarheids vriend, orthodoxe kerkbladen, leveren drommen kopers op. Hendrik de Boer noteert de bestellingen in een school schriftje en weldra zit hij avond aan avond te pennen. „In tien tot twaalf weken was de hele oplaag verkocht", herinnert hij zich. „We bestelden ee tweede druk en van het verdiende geld drie gulden per plaat kochten we een betere geluids apparatuur. Daarmee hebben we nog vijf platen gemaakt". Succesnummers werden het, stuk voor stuk: Zij die de zee bevaren, Psal men in de nacht, Lofzanger. Slons, In de Spelonk van Adullam er Op weg naar Zoar. „Het liep zo hard, dat ik er tenslotte nachtwerk aan had. Toen heb ben we een administrateur in dienst lente worden „Thyssia", broden, be sprenkeld met olie en wordt kaf in de wind gestrooid om een goede oogst te verkrijgen, precies zoals 4000 jaar ge leden. Dansen is nog altijd de voornaamste sport De dansen worden uitgevoerd op de muziek van de driesnarige lier en bestaan gedeeltelijk uit spectaculaire sprongen. De zee trekt 's avonds nog altijd meer wandelende Kretenzers aan dan een filmprogramma met twee hoofdfilms in het openluchttheater bij Knossos. De maaltijden zijn nog steeds de voor naamste gebeurtenissen van de dag. Het eten wordt gesmoord in de dikke olijfolie, welke de Minoërs zo graag ge bruikten. Het is een gulden regel, zijn buurman te wantrouwen. Er worden weinig za ken gedaan behalve onder het roken van een waterpijp in een café met een intieme vriend. De klassieke Grieken, hadden de nei ging, de Kretenzers te beschouwen als lieden van twijfelachtige integriteit en volgens de Bijbel maakte de apostel Paulus er geen gewetenszaak van, de bezoeker tegen de Kretenzers te waar schuwen. genomen, die nu de bestellingen, beta lingen en verzendingen regelt", aldus Hendrik de Boer. De guldentjes die overschoten liepen met elkaar op tot een groot bedrag. De Urker platenbazen staken de hoofden bij elkaar om over een bestemming te beslissen. Het resultaat is een goed or thodox besluit: Zestig mille wordt be steed aan de uitzending van een gere formeerde zendeling naar Zuid-Ameri- ka. Enkele weken goleden is hij ver trokken, dominee P. Geelhuis uit Bel gië. Urk betaalt zijn reis, zijn vestiging en financiert zijn eerste twee jaar zen dingswerk in Brazilië. Daarna zal het gereformeerd zendingskantoor de kos ten dragen, die de verbreiding van elk geloof nu eenmaal met zich brengt Andere sommen van de opbrengst van de platen schonken de Urker gere formeerden aan de I.C.C.C., de Inter national Council of Christian Churches een soort raad van bijbelgetrouwe ker ken. „Wij op Urk", zo legt Hendrik de Boer uit, „staan nogal gereserveerd tegenover de ontwikkelingen in de Ge reformeerde Kerk. We voelen niet zo veel vöor de opvattingen van de moder ne theologie, schriftJ-itiek en vernieu wingsdrang. Zeventig procent van de bevolking is hier gereformeerd. We hebben hier drie gereformeerde predi kanten en een acature voor een vier de. We willen het allemaal houden zo als het is. Ook het zingen." „Die platenverkoop hebben we van het begin af aan beschouwd als een ideële zaak. We krijgen nog steeds veel brieven van mensen, die zich geeste lijk gesterkt voelen door onze zang. Dat is voor ons de grootste beloning." „Het is ook echt iets voor de ken ners van kerkelijk Nederland". En bij het afscheid zegt hij streng: „Alleen voor orthodoxe mensen. Dat heeft u toch goed begrepen, hè?" H(J heeft ge lijk, het is niets voor de goegemeente. ASSEN Een botsing tussen een auto en een uit de wei ontsnapt paard heeft gisternacht op de autoweg Hooge- veen-Assen het leven gekost aan de 43-jarige mevrouw J. H. J. van Eijden uit Hoogezand. Haar man die de auto bestuurde, werd licht gewond. Het paard was od slag dood. Middenin een kamer in Amsterdam- Oost blijven deze woorden hangen bo ven de hoofden van een paar mensen en een slapende boxer: hippies, love- ins, verdovende middelen. De vrouw die ze uitsprak, zoals ook al eens in de Amsterdamse gemeenteraad, is me vrouw Jeanne Baank-Meyer. Ze is geen zestig, ook geen 43 jaar, maar pas 27 en sinds de laatste gemeentel aadsver- kiezingen het jongste vrouwelijke raadslid van Amsterdam. Ook al daar om valt ze op, als ze zegt: „Hippies ztfn aardig, dat wel, maar wat berei ken ze? Love-ins vind ik walgelijk. Het gebruik van verdovende middelen gaat alle perken te buiten." Heel blond zit ze achter de eigen kof fie, de moeder van een dochter van zes en een zoon van vier, het vrouwtje van de boxer, de echtgenote van meneer Baank die tegenover haar zit en met wie zij samen een particulier rusthuis beheert. Een vrouw die zo mogelijk zelf kookt voor haar negentien bejaarde gasten, die als grapje haar rijbewijs C voor vrachtwagens haalde en nu een verlegen dochtertje troost. Onlangs was er een massale love-in in het Rai-gebouw en daarover stelde mevrouw Jeanne Baank vragen in de gemeenteraad. „Vreselijk, zei ik er over, temeer omdat het gemeentelijke bureau voor jeugdzorg medewerking verleende. Of de medewerking voor taan achterwege kon blijven, heb ik gevraagd". Ze opereert onafhankelijk in de Am sterdamse gemeente, want acht maan den geleden stapte zij uit de Boeren partij. „Het nadeel daarvan is, dat je nooit eens ruggespraak kunt houden, dat je geen partij achter je hebt staan. Het voordeel is, dat je aan niemand re kening en verantwoording moet afleg gen. Ik kan opkomen voor wie en wel ke groep mensen ik wil". Ze zorgde er bijvoorbeeld voor dat een Amsterdamse scherpschuttersclub straks een schietbaan heeft (aapje uit het mouwtje, haar man is lid van die vereniging). En ze hield ook de af schuw die ze tegen bepaalde groepen generatiegenoten heeft, niet voor zich alleen. „Wat ik het verschrikkelijke van al die bijeenkomsten vind is, dat alle aar dige kinderen er worden geconfron teerd met figuren die Lsd of andere spullen gebruiken", zegt ze. „De jonge mensen moeten ook een eigen plekje hebben, roept dan iedereen. Oh ja?" „Ik heb hier pas een paar hippies op bezoek gehad. Ze gaven toe: we ge bruiken spullen. Maar daar had ik me maar buiten te houden. Ik vind het zon de, die mensen verknoeien een groot deel van hun allerbest», tijd". Haar man, 34 jaar, zegt: „Er zijn natuurlijk situaties te bedenken die zo zijn, dat persoon X op een bepaald mo ment naar verdovende middelen zou kunnen grijpen. Zo die bij de hand zijn. Maar iedereen heeft wel eens van die rotsituaties, als je een kerel bent zet je je tanden in het grote probleem en je bijt je erdoor". „Kijk, dan zeggen ze dat de wereld er zo verschriWcelijk uitziet. Goed, maar de jonge mensen ook ik ac cepteren wél de wetenschap van de ou deren, de televisie, de moderne genees wijze, noem maar op. De rest wordt de oudere mensen en de mensen vóór die oudere mensen kwalijk genomen. Dat oneerlijk". „Als je de wereld dan zo naar vindt, moet je toch niet proberen er iets aan te doen met allerlei ingewikkelde kre ten en abstracties, waarvan een gezond mens geen woord begrijpt. Met lief zijn op een bepaalde dag in een be paald hoekje van een stad, met bloeme tjes uitdelen, schiet je niet op. Als ik lief wil zijn, probeer ik niet woest te worden op die automobilist die van links kwam en me bijna in de kreukels reed. Moeilijk, maar met zoiets sta je toch meer met twee benen in de wer kelijkheid?" „Ik werd door een moeder van zeven kinderen opgebeld, die love-ins en an dere bijeenkomsten prachtig vond", zegt mevrouw Baank. „Het kon haar niet schelen of er verdovende midde len werden gebruikt, als ze haar kinde ren maar voor een avond kwijt was". Die moeder bleef een uitzondering op all 2 andere reacties die mevrouw Baank kreeg. Ze gelooft niet in een op voeding waarin alles mag, ze gelooft wél in een vrije opvoeding. Maar wat verstaat ze precies onder „vrij"? „Mmm, moeilijk", zegt ze, waarop een binnentredend familielid redding brengt met: „Leiden naar de zelfstan digheid en het verantwoordelijkheids- sef". „En als het verkeerd dreigt te gaan, dan pak ik de ouderwetse ma nier. Die van mijn moeder", zegt Let jonge raadslid, dat in Medemblik werd geboren en daar tot haar huwelijksdag verpleegster van bejaarden was. „Ook die is moeilijk nu", zegt haar man, „want het lijkt me, dat je als ouder van bijna volwassen kinderen wel tussen een en ander heen en weer wordt geslingerd. Homifilie? Heel ge woon, horen die ouders. Verdovende middelen? Uitgebreide reportages voor de televisie. Ik dacht, dat het het beste was dat ik straks in twijfelgevallen maar afga op mijn eigen geweten". Nog één vraagje voor mevrouw Baank: Wat zou ze, met betrekking tot jonge mensen, doen als zij het in Ne derland voor het zeggen had? Haar antwoord komt niet voor ze heeft nagedacht. „Alle jeugdigen die holle kreten slaakten en uitspattingen veroorzaakten waaraan niemand iets had, vroegtijdig de militaire dienst in jagen", zegt ze. „Ze even laten zien: zo is het werkelijke leven en als je het vervelend vindt moet je de zaak zien op te lossen zonder onzin. Ja, ik zou dan ook voor militaire dienst voor vrouwen zijn".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11