WAT WIJ GELOVEN 't Anker blijft onrustig Discussie-interview met vooraanstaande kerkelijke figuren in Nederland D e bekende radio- en televisiespreker, de eerwaarde heer Dolf Coppes, die zich overigens weinig „eerwaardig" voordoet, omdat hij daar een beetje te nuchter voor is, stond de publicist Rik Valkenburg een interview toe voor ons blad. De heer Coppes is algemeen bekend door zijn activiteiten voor de „Stichting Correlatie" en de Sjaloomgroep, beiden te Odijk. De heer Coppes houdt er vrije denkbeelden op na, maar zoekt toch steeds weer, via bijbels denken, tot een oplossing der dingen te geraken. Zijn visie op de Bijbel is echter niet traditioneel gebonden of in confessies vast te leggen, zoals blijkt uit onderstaand gesprek. ONGENOEGEN BIJ BEJAARDEN NA VERKIEZING BEWONERS-COMMISSIE Spaartekort in Veenendaal KUNT U ONS ENKELE BIOGRAFISCHE INLICHTINGEN VER SCHAFFEN?. Ik ben op 25 oktober 1925 \e Enschede uit katholieke ouders geboren. Mijn vader was huisarts. Hij was bij wijze van spreken pastoor, dominee en huisarts tegelijk. Hij had 's avonds een spe ciaal spreekuur voor sociale en gezinsmoeilijkheden, naast zijn medische praktijk. WAAR BEGON U UW STUDIE?... Ik bezocht de HBS te Oldenzaal. Het was mijn bedoeling Let teren te gaan studeren. Daar had ik dus Gymnasium voor nodig. Het werd tenslotte Theologie. WAT VOOR MOTIEVEN HAD U DAARVOOR?... Ik wilde graag mensen helpen en meende daarom het best geestelijke te kunnen worden. BEDOELDE U TIJDELIJKE HULP, OF HULP MET HET OOG OP HET HIERNAMAALS?... Dat is voor mij geen of of. Het tijdelijke heeft eeuwigheids waarde. Ik geloof in een eeuwig perspectief, maar ik kan niet zeggen wat ik het belangrijkste vind omdat ik de tijd en de eeuwigheid als één lijn zie. WAAR STUDEERDE U THEOLOGIE?... Op het seminarium te Driebergen. In 1952 ben ik tot priester gewijd in de kathedrale kerk te Utrecht, door kardinaal Alfrink. HEEFT U SYMPATHIE VOOR ALFRINK?... Als mens heb ik heel veel waardering voor hem. lüo 6X6g66l sla ik hem bijzonder hoog aan. Maar volgens mij bezit hij geen capaciteiten voor het bisschopswerk. HOE BEDOELT U DAT?. Alfrink is een groot geleerde en een oprecht mens. Op het concilie heeft hij goed werk gedaan. In het bisdom heeft hij ech ter te weinig contact met zijn ondergeschikten en geeft niet vol doende leiding. Hij inspireert de priesters niet. Hij schept af stand. Hij wil wel contact, maar het lukt hem nu eenmaal niet. HOE GING HET VERDER IN UW LOOPBAAN?... Ik werd kapelaan te Wierden (bij Almelo). Het was een paro chie van ca. 2500 zielen. Ik ben er 3 jaar geweest en vond het daar bijzonder fijn. Daarna werkte ik 2Vt jaar te Amersfoort en vertrok vervolgens naar Arnhem. Na Arnhem deed ik 7 jaar jeugdwerk. Ik was, wat men in protestantse kringen vrijgesteld jeugdpredikant noemt. Ik deed toen ook radio- en televisiewerk. Epiloog en jeugduitzendingen. WANNEER HIELD U OP ROOMSKATHOLIEK GEESTELIJKE TE ZIJN?... Dat was in november 1965. Ik werkte toen al op free-lance basis bij de IKOR televisiedienst. In 1966 werd ik vas!; medewerker bij het IKOR. Daarnaast schreef ik wat artikelen voor de AVRO en deed ook wat voor de VPRO, zodat ik dus niet brodeloos was. Momenteel werk ik bij de Sjaloomgroep en de „Stichting Corre latie". En zo hebt U dan mijn doopceel. GELDT DE CELIBAATSGELOFTE VOOR EEUWIG?... Hij is bedoeld voor eeuwig, ja, ja. Dat is waar, maar... IS HET DAN NIET JUIST DEZE GELOFTE TE VERBREKEN, ZOALS U DUS GEDAAN HEBT?... Voor mijn geweten was en is het niet onjuist. Ik heb in de loop der tijden bezwaar gekregen tegen het institutionele karak ter van de Kerk. Zo ook bezwaar tegen verplichting tot celibaat. HAD U REEDS TROUWPLANNEN TOEN U UW CELIBAATS GELOFTE VERBRAK?... Het is een langzaam proces. Er komt kritiek op veel dingen in de kerk. Dan komt er dus ook ruimte voor nieuwe denkbeel den. Ik begon heel anders over het celibaat te denken dan ik deed, tijdens het afleggen van de gelofte. Daardoor kwam het ook, dat ik als ik een vrouw ontmoette, haar anders bezag dan voordien. U VERLIET DUS HET PRIESTERSCHAP OM EEN VROUW?... Zo mag U het niet stellen. Door de verandering in mijn den ken kwam er plaats voor een vrouw. Ik wil er echter aan toevoe gen dat al was het om een vrouw, het zeker de moeite waard was. Het huwelijk is immers een geschenk van God, waarin geen enkele tegenstelling tot het ambt aanwezig is, naar mijn gevoelen. Door mijn radicale verandering van denken kwam ik eveneens tot de conclusie dat ik zo niet langer mocht dcorgaan. Dan werd het onoprecht. Daarom vroeg en kreeg ik ontslag. TOEN ONTSTOND ER DUS EEN VACUUM. VOND U HET NIET ERG HET DIENSTWERK TE MOETEN PRIJSGEVEN?... Ik verlangde er heel erg naar soortgelijk werk te mogen blij ven doen. Dat was mijn bede. Ik sta er nog verbaasd over dat het zo bijzonder goed gelukt is. Ik heb nu een werkkring waar ik me helemaal thuisvoel. Ik kan er niet anders dan dankbaar voor zijn. HEEFT U NOG MEER BEZWAREN TEGEN DE R.K. KERK? BIJVOORBEELD DE HIëRARCHIE?. Ik heb geen bezwaar tegen leergezag, maar dan moet het ook een LEERgezag blijven. Ik erken één en ander slechts voor zo ver het de geloofsbelijdenis aangaat. In de R.K. kerk staan bo ven de plaatselijke kerke.i bisschoppen. Elke kerk die zich aan Rome conformeert, conformeert zich aan elkaar. Ik erken de Paus wel als centraal punt voor referentie. Zo gauw de Paus en de bisschoppen verder gaan en zeggen: nou moet je ook aan die en die wetten beantwoorden, dan gaat mij dat te ver. DE PAUS MAG DUS GEEN DOGMA'S AFKONDIGEN? Hij mag wel zeggen wat algemeen aanvaard wordt in de R.K. Kerken, maar hij moet niet dreigen met straf om dit te geloven. WAT VINDT U VAN DE MARIA-VERERING?. Gezien de heilsgeschiedenis rondom Jezus en Maria, geloof ik dat Maria totaal verlost is. Het verlost zijn is een toestand. Ik geloof in verlossing door Christus. IS MARIA DUS TEN HEMEL GEVAREN?... Het woord „hemelvaart" hang ik niet zo aan. Het feit dat Ma ria verlost is, zoals de Kerk dat leert, geeft mij grote vreugde. IS MARIA ZICH BEWUST, DAT ZIJ VERLOST IS?... Dat weet ik niet. Dat maakt mij ook niets uit. MAAR DE IKHEID VAN DE MENS BLIJFT TOCH BESTAAN? Ik ea me niet indenken hoe of waar dat zal zijn. Dat weet ik niet. Ik geloof dat Maria verlost is, en meer dan geloven kan de Kerk niet. GELOOFT U IN DE WEDERKOMST VAN CHRISTUS? Ik weet het niet. Ik denk dat die wederkomst er is bij ons sterven. Ik zie het zo. De tijd is een cirdel. Middenin die cirkel staat een punt. Dat is de eeuwigheid. Daar vliegen wij om heen. Wij leven dus in een cirkel. Bij het sterven gaan we naar dat middelpunt, de eeuwigheid. Dan is volgens mij alles beslist Dat bezie ik als de wederkomst. MAAR DE BIJBEL SPREEKT TOCH DAT JEZUS MET BA ZUINGESCHAL ZAL TERUGKEREN NAAR DE AARDE?... Nogmaals, ik weet het niet. Ik zou het wel leuk vinden. Voor mijn gevoel is het een uitdrukking uit die tijd. Momenteel zou Jezus het wellicht heel anders gezegd hebben. Bijvoorbeeld inde vorm van een enorme show met floodlight, enz. VOLGENS U KOMT HET GODSGERICHT DUS BIJ HET STER VEN?. Ik denk het wel. Ik ben in elk geval geen vagevuur-man. WAT GELOOFT U DAN VAN HEL EN HEMEL?... Dat vind ik zo moeilijk. Ik geloof zeker in hel en hemel. Men sen kunnen op aarde voor elkaar hel en hemel zijn. De toestand van het sterven kon wel eens beslissend zijn. Als ik in de liefde sterf, zal ik zo blijven. Als ik echter in haat sterf. U VINDT DE LIEFDE DUS HET HOOGSTE GOED? DE RK KERK LEERT DAT HET AANSCHOUWEN VAN GOD HET HOOGSTE GELUK IS... Dat is voor mij hetzelfde. BESCHOUWT U GOD WEL ALS EEN IKHEID?... Ja. Ik zie God als een persoon. Wat we weten van God is een heleboel. We zijn van God en we zijn zelf stukjes God. Daar boven is echter ook een persoon: God, de Vader. IS ER VERSCHIL TUSSEN HET LIEFHEBBEN VAN GOD EN ONZE NAASTE?... God liefhebben is liefhebben inclusief alles. AANVAARDT U DE MAAGDELIJKE GEBOORTE VAN CHRIS TUS? Ik aanvaard het zoals het er staat, maar het kan mij niet schelen als het anders was, omdat de maagdelijke geboorte per se in stand gehouden moet worden om de leken aan te tonen dat kuisheid toch zo belangrijk is. Ik vind het allemaal zo krampach tig. GELOOFT U DE ERFZONDE?... Acht, dat weet ik niet. God beware ons ervoor dat we er ru zie over maken. Ik heb alleen maar fiducie in Christus. EN DE TRINITEIT DAN?... Als we daar zo over praten heb ik het idee dat we over sta tistiek zitten te babbelen. De leer der drieëenheid is pas later in gevoerd. ZIET U CHRISTUS DAN NIET ALS DE ZOON VAN GOD?... Christus is wel degelijk voor mij de zoon van God. Hij is mijn Heer, dat zegt toch alles? GELOOFT U DAT U HEM HIERNAMAALS PERSOONLIJK ZULT AANSCHOUWEN?... Ja, natuurlijk. Anders heeft het geen zin dat ik geleefd heb. U SCHIJNT NIET VEEL OP TE HEBBEN MET DOGMA'S?... Dogma's in de zin van VERPLICHTIGEN, daar ben ik niet voor geporteerd. Ik geloof wel aan de inhoud van dogma's. HEEFT U SYMPATHIE VOOR LUTHER?... En of! Ik vind Luther een geweldige man. Als ik aan portret ten deed, dan hing Luther bij mij naast monseigneur Beckers. HEEFT U OOK KRITIEK OP HEM?... Soms deed hij wel eens zielig. Hij was erg angstig. Hij heeft ook grote stommiteiten uitgehaald, gelukkig, anders was het geen gewoon mens geweest Zijn moed, zijn durf, geweldig. Maar Franciscus van Assisi vind ik ook enorm, zij het dan ook weer op geheel ander terrein. ALS U IEMAND PASTORAAL WAARSCHUWT, WIJST U HEM DAN OP HET EEUWIG OORDEEL VAN GOD?... Ik vind het verkeerd om tot iemand te zeggen als je niet en zo doet kom je in de hel. Om dit te zeggen moet je wel helemaal in iemands huid kunnen kruipen. Ik zeg wel, als je zo doorgaat, dan ga je kapot! Ik mag niet oordelen, want ik ben de Heer Zelf niet, doch slechts de vriend van de Bruidegom. HOE STAAT U TEGENOVER DE VRIJZINNIGHEID?... Gedeeltelijk positief, gedeeltelijk negatief. Ik zit liever niet in een hokje. BEN U OECUMENISCH INGESTELD?... Ik zou niet meer in één kerk kunnen leven. WAT VINDT U DE KERINHOUD VAN DE BIJBEL?... Dat het leven zin heeft DOET U AAN MYSTIEK?... Jazeker. Maar meteen zie ik rode signalen. Het moet geen vlucht worden uit onze concrete verantwoordelijkheid. Maar ik ken momenten dat ik verrukt ben van God, zonder LSD. DOOR DE KRACHT VAN DE HEILIGE GEEST?... Ik geloof in de Heilige Geest. Dat is de oorsprong van alles. HEEFT U WAARDERING VOOR HET BLAD „DE NIEUWE LINIE"?... Ik ben er ruim een half jaar medewerker van geweest. Ik vind het een fijn blad. EN DE BAZUIN"? Vond ik een goed blad. Ik vind het erg vervelend dat er een paar redacteurs ontslagen zijn. BENT U BLIJ MET DE BIJBELSE STROMING VAN DE RK KERK?... Nou, geweldig! Dat kan wel eens de redding van de RK wor den. Terug naar de bijbel, is een enorme verworvenheid van het A Bureau van de Sjaloomgroep te Odijk. In het venster weer spiegelt het voorhuis van de heer Coppes, dat aan de overzijde staat. laatste concilie. Ook met de nieuwe Catechismus ben ik bijzon der blij. BENT U TEGEN HET GEMENGDE HUWELIJK?... Integendeel. Indien de confessie niet meespeelt, zal het een puinhoop worden, zeg ik wel eens. Maar anders kan het alleen maar goed zijn. WAT VINDT U VAN DE KVP?... Het lijkt wel alsof u een vies woord gebruikt... DE ARP DAN? Sommige delen van hun programma vind ik bijzonder goed. Typerend vind ik echter dat ook de Christelijke partijen te wei nig over hebben voor ontwikkelingshulp. STAAT U POSITIEF TEGENOVER DE MONARCHIE?... Ik heb er niks op tegen en ook niets er voor. Het Oranje-huis hoeft voor mij niet weg. HECHT U WAARDE AAN DE BIECHT?... Als acpect van de pastorale zorg, sta ik er positief tegenover. Het is goed om zich samen voor de Heer te verootmoedigen. En dan vergeving verkondigen aan de biechteling. U WERKT NU BIJ DE SJALOOMGROEP, WAT WIL SJALOOM EIGENLIJK?... Sjaloom wil geloven en hopen tegen alle verdeeldheid in. Het wil houden van een wereld en vooruitgrijpen op wat ons toekomt. De Sjaloomgroep belijdt Christus als Meester-in-het-dienen. Hoe wel zij leden zijn van verschillende kerkgenootschappen, vertegen woordigen zij deze niet in de groep. HOE ZIET SJALOOM DE OECUMENE?... De Sjaloomgroep ziet de oecumene als heel de bewoonde wereld, die geroepen is tot heil, vrede, welzijn; de eenheid der christelijke kerken vindt zij belangrijk in zoverre deze die oecumene kan die nen. WAT BEOOGT SJALOOM EIGENLIJK? De Sjaloombeweging is een experimentele beweging; zij zoekt antwoorden op levende vragen langs proefondervindelijke weg; dit betrekt zich op eredienst en dienst in maatschappelijk, politiek, mondiaal vlak: tussen die twee is een onlosmakelijk verband. BESTAAT DE SJALOOMGROEP UITSLUITEND UIT EEN HEIDSMANIAKKEN Wij gebruiken met grote instemming de slogan: één wereld of geen wereld, maar bedoelen daarmee beslist geen éénvormige we reld, de ene wereld, waarop wij hopen is een wereld waarin plu riforme groepen, pluriforme culturen, pluriforme volkeren el kaar in hun eigenheid aanvaarden. SPEELT HIER OOK DE EENHEID DER KERKEN EEN ROL?... Het heil van die ene pluriforme wereld herkennen wij als het heil, waarover ook bijbel en christenen spreken en waaraan de kerken totaal dienstbaar moeten zijn. Waar mogelijk en verant woord zullen wij ook op de eenheid der kerken in dienst aan de wereld vooruitgrijpen. De aard en de omvang van dit vooruitgrij pen, van deze anticipatie, wordt bepaald door onze gezamenlijke consensus, dat is overeenstemming in gedachte en in geweten. PUBLICEERT SJALOOM OOK?... Inderdaad. Het maandblad „Sjaloom" stelt maandelijks ter beschikking: een voortgaande ontplooiing van de gedachten door artikelen, vraagstellingen, getuigenissen. Reflectie vanuit deze ge zichtshoek op de belangrijkste actualiteiten van maand tot maand. Regelmatige documentatie van ontwikkelingen naar Sjaloom in binnen- en buitenland en in de kerken. Verslagen van suggesties en agenda's voor activiteiten in het directe gezichtsveld van de beweging. Verder verzorgt Sjaloom een oecumenische leergang, geeft diverse brochures uit en bezit een kosmopolitieke werkmap voor informatie en documentatie over de wereldvraagstukken van handel, economie, internationaal recht, politiek, ontwikke lingswerk. WAT ZIJN DE GROEPSACTIVITEITEN IN SJALOOM?... De leden van de Sjaloomgroep komen maandelijks bijeen voor het zoeken naar de grote beleidslijnen, voor de bespreking der zakelijke aspecten en als redactieraad van het maandblad. Van deze leden wonen er een tiental in Odijk, waar ook secretariaat en centrum gevestigd zijn. WAT ZIJN EIGENLIJK DE ZGN. PARTICIPANTEN?... In de opinievorming en in de materiële bestaansmogelijkheid nemen mensen door heel het land deel, die participanten ge noemd worden: plaatselijk werken zij of in bestaande groeperin gen of nemen zij mede initiatieven tot groepswerk. VERZORGT SJALOOM OOK SPECIALE DIENSTEN?... Vaste bijeenkomsten zijn de vrijdagse agapè-vieringen in het Sjaloomcentrum, om 7 uur 's avonds; tijdens een warme maal tijd wordt gelezen, gebeden, gezongen en gedacht over actuele vraagstukken; op de woensdagavonden zijn er eveneens in het Sjaloomcentrum studiebijeenkomsten; werkavonden voor indrin gende beschouwing van kernvragen der oecumene; zondagsmor gens in het tijdvak april - september zijn er in Motoresto Bunnik, langs Rijksweg 12, oecumenische ontmoetingsdiensten tussen 10 en 12 uur 's morgens. WAT IS HET ADRES VOOR SJALOOM?... Voor Nederland: Drie Jofferengaarde 7, Odijk. Tel.: 2358. 03405 - U ZIT OOK IN DE STAF VAN DE „STICHTING CORRELA TIE". WAT HOUDT DEZE STICHTING EIGENLIJK IN?... Dit is een landelijke telefonische hulp- en verwijsdienst, die zich veertiendaags via de radio presenteert en zo veel mogelijk aanvragen en aanbiedingen tot hulp tracht te combineren. IS ER NOGAL BELANGSTELLING VOOR?... Sinds we op 16 mei 1965 van start gingen, ontvingen we ruim 1100 brieven en werden we rond 2750 keer gebeld. Momen teel hebben we met 250 mensen nog wat langer bemoeienis. Ve le anderen zijn ofwel direct ofwel in de loop van de maanden ge holpen. Er kwamen 160 keer mensen voor een gesprek naar Odijk. Het aantal bezoeken dat elders door medewerkers werd af gelegd bedraagt ongeveer 175. Velen maken gebruik van de ano nimiteit van een telefoongesprek voor het uitzeggen vanzaken, die in de normale communicatie van elke dag niet uit de spre ken zijn. Vele anderen komen graag voor een persoonlijk onder houd. WAT IS DE BESTAANSREDEN VAN DE „CORRELATIE"?... Het blijkt gewoon dat zeer veel mensen langs deze weg ge holpen willen en kunnen worden. Dat is de enige reden waarom wij bestaan. WAAR WORDEN DE FINANCIËN VOOR DIT WERK UIT GE PUT?... We zijn erg gelukkig dat er na de radio-uitzending van 26 de cember 1965 en de TV-uitzending van 20 januari jl. zoveel geld binnenkwam dat onze begroting van f 20.000,voor 1967 gerea liseerd kon worden. Het is een begroting voor een minimale be zetting van krachten en kosten voor één jaar. Vandaar dat wij hopen op voortzetting, ook van de financiële relaties in ons werk. WAT IS HET ADRES VOOR CORRELATIE?... Stichting Correlatie, Odijk. Tel.: 03405 - 1522. Giro 617607. HEEFT U NOG EEN SLOTOPMERKING? EEN WENS MIS SCHIEN?... Ik zou verschrikkelijk graag willen dat protestanten en katho lieken zich gezamenlijk gingen bezighouden met vraagstukken van oorlog en vrede en ontwikkelingshulp. MENEER COPPES, ONZE HARTELIJKE DANK VOOR UW MEDEWERKING AAN DIT INTERVIEW. RESTEREN Naar aanleiding van de verkiezing voor een bewonerscom missie zijn in het nieuwe bejaardencentrum „Het Anker" te Resteren opnieuw moeilijkheden ontstaan. Een aantal bewoners is van mening, dat de gekozen commissie bestaande uit vijf personen geheel eenzijdig is en zodoende geen juiste afspiegeling vormt van de inwoners van het bejaardencentrum. De uitslag van de verkiezing is volgens betrouwbare bron een gevolg van het feit, dat de leiding van „Het Anker" stemming zou hebben gekweekt onder de bejaarden. Volgens onze zegsman zijn hierdoor in „Het Anker" twee groepe ringen ontstaan, die betiteld worden met Jinks" en „rechts verkiezing de jongste moeilijkheden tot gevolg heeft, is als volgt samengesteld: voorzitter: de heer Boon, secretaris: de heer D. de Blaay, bestuursleden: de heer A. van Wijngaarden, mejuffrouw Van der Linden en mevrouw Peters-De Jong. Tengevolge van de blijvende moei lijkheden in „Het Anker" zijn onder de bewoners spanningen ontstaan, die de sfeer in het tehuis nadelig beïnvloeden. Enkele bejaarden hebben de laatste we ken zelfs pogingen ondernomen om in andere bejaardencentra in de omgeving te worden gehuisvest. Ook het optreden van de directrice is volgens verschillende bewoners oor zaak van een groot deel der moeilijk heden. Sommige bewoners wordt zelfs geen bezoek toegestaan. De directrice betitelde deze bejaarden met „onrust stokers". Volgens geruchten uit het bejaarden centrum zou voor de verkiezing van de bewonerscommissie het stellen van kandidaten niet zijn toegestaan. Een groot aantal bejaarden woonde de ver kiezing daarom niet bij, omdat volgens hen de uitslag reeds van tevoren vast stond. Toen wij de voorzitter van het dagelijks bestuur van „Het Anker", ds. E. S. de Lint, telefonisch om commen taar vroegen, merkte deze op, dat hij dit niet nodig vond. De verkiezing voor een bewoners commissie is enkele weken geleden door tussenkomst van burgemeester D. J. Pott uitgesteld, omdat er toen al aanwijzingen waren dat de verkiezing niet volgens de regels werd voorbereid. Daarop stelde de heer Pott de volgende dag persoonlijk een onderzoek in. Na afloop hiervan deelde hij mee, dat alle inlichtingen gegrond bleken te zijn en dat de verkiezing tijdelijk was uitge steld. Volgens een afspraak met burge meester Pott werd destijds niet tot pu- blikatie overgegaan, omdat dit een eventuele oplossing nadelig zou kunnen beïnvloeden. De bewoners-commissie, waarvan de Het niet toestaan van bepaald be zoek is in grote tegenstelling met het geen in de prospectus van „Het Anker" wordt beweerd, namelijk „elke bewo ner is vrij om bezoek op eigen kamer te ontvangen. Ook de omschrijving van het tehuis in de prospectus schijnt de leiding van „Het Anker" niet al te nauw te nemen. Daarover staat onder meer: „Zowel het hoofdgebouw als de woningen staan open voor bejaarden zonder onderscheid naar maatschappe lijke welstand of geloofs- of levensbe schouwing". Geizen de afgelopen TV-affaire en de jongste moeilijkheden schijnt er wel de gelijk van te worden uitgegaan, dat „Het Anker" slechts voor één bepaal de groepering bestemd is. In verschillende kringen wordt het beleid van de directrice dan ook ernstig veroordeeld, evensals de houding van het dagelijks bestuur. De directrice maakt momenteel een proeftijd door, welke met ingang van 1 februari 1968 afloopt. VEENENDAAL De Rijkspostspaar bank heeft op de kantoren aan de Sand- brinkstraat en het Slotemaker de Bruï- neplein weer een groot aantal inlagen en terugbetalingen moet verwerken, ge durende de maand oktober. Het bedrag aan uitbetalingen was ruim anderhalf maal zo hoog als dat der ingelegde gel den. Op het hoofdkantoor werd door 711 spaarder 139.860,52 ingelegd en aan 378 spaarders ƒ242.436,61 uitbetaald. In Veenendaal-Zuid lieten 877 mensen sa men 61.221,87 op hun boekjes bijschrij ven, terwijl 69 mensen samen 23.892,36 van hun boekjes haalden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11