WAT WIJ
GELOVEN
't Anker blijft onrustig
Discussie-interview met
vooraanstaande kerkelijke
figuren in Nederland
D e bekende radio- en televisiespreker, de eerwaarde
heer Dolf Coppes, die zich overigens weinig
„eerwaardig" voordoet, omdat hij daar een beetje te
nuchter voor is, stond de publicist Rik Valkenburg
een interview toe voor ons blad. De heer Coppes is
algemeen bekend door zijn activiteiten voor de
„Stichting Correlatie" en de Sjaloomgroep, beiden te
Odijk. De heer Coppes houdt er vrije denkbeelden op
na, maar zoekt toch steeds weer, via bijbels denken,
tot een oplossing der dingen te geraken. Zijn visie op
de Bijbel is echter niet traditioneel gebonden of in
confessies vast te leggen, zoals blijkt uit onderstaand
gesprek.
ONGENOEGEN BIJ BEJAARDEN NA
VERKIEZING BEWONERS-COMMISSIE
Spaartekort
in Veenendaal
KUNT U ONS ENKELE BIOGRAFISCHE INLICHTINGEN VER
SCHAFFEN?.
Ik ben op 25 oktober 1925 \e Enschede uit katholieke ouders
geboren. Mijn vader was huisarts. Hij was bij wijze van spreken
pastoor, dominee en huisarts tegelijk. Hij had 's avonds een spe
ciaal spreekuur voor sociale en gezinsmoeilijkheden, naast zijn
medische praktijk.
WAAR BEGON U UW STUDIE?...
Ik bezocht de HBS te Oldenzaal. Het was mijn bedoeling Let
teren te gaan studeren. Daar had ik dus Gymnasium voor nodig.
Het werd tenslotte Theologie.
WAT VOOR MOTIEVEN HAD U DAARVOOR?...
Ik wilde graag mensen helpen en meende daarom het best
geestelijke te kunnen worden.
BEDOELDE U TIJDELIJKE HULP, OF HULP MET HET OOG
OP HET HIERNAMAALS?...
Dat is voor mij geen of of. Het tijdelijke heeft eeuwigheids
waarde. Ik geloof in een eeuwig perspectief, maar ik kan niet
zeggen wat ik het belangrijkste vind omdat ik de tijd en de
eeuwigheid als één lijn zie.
WAAR STUDEERDE U THEOLOGIE?...
Op het seminarium te Driebergen. In 1952 ben ik tot priester
gewijd in de kathedrale kerk te Utrecht, door kardinaal Alfrink.
HEEFT U SYMPATHIE VOOR ALFRINK?...
Als mens heb ik heel veel waardering voor hem. lüo 6X6g66l
sla ik hem bijzonder hoog aan. Maar volgens mij bezit hij geen
capaciteiten voor het bisschopswerk.
HOE BEDOELT U DAT?.
Alfrink is een groot geleerde en een oprecht mens. Op het
concilie heeft hij goed werk gedaan. In het bisdom heeft hij ech
ter te weinig contact met zijn ondergeschikten en geeft niet vol
doende leiding. Hij inspireert de priesters niet. Hij schept af
stand. Hij wil wel contact, maar het lukt hem nu eenmaal niet.
HOE GING HET VERDER IN UW LOOPBAAN?...
Ik werd kapelaan te Wierden (bij Almelo). Het was een paro
chie van ca. 2500 zielen. Ik ben er 3 jaar geweest en vond het
daar bijzonder fijn. Daarna werkte ik 2Vt jaar te Amersfoort en
vertrok vervolgens naar Arnhem. Na Arnhem deed ik 7 jaar
jeugdwerk. Ik was, wat men in protestantse kringen vrijgesteld
jeugdpredikant noemt. Ik deed toen ook radio- en televisiewerk.
Epiloog en jeugduitzendingen.
WANNEER HIELD U OP ROOMSKATHOLIEK GEESTELIJKE
TE ZIJN?...
Dat was in november 1965. Ik werkte toen al op free-lance basis
bij de IKOR televisiedienst. In 1966 werd ik vas!; medewerker bij
het IKOR. Daarnaast schreef ik wat artikelen voor de AVRO en
deed ook wat voor de VPRO, zodat ik dus niet brodeloos was.
Momenteel werk ik bij de Sjaloomgroep en de „Stichting Corre
latie". En zo hebt U dan mijn doopceel.
GELDT DE CELIBAATSGELOFTE VOOR EEUWIG?...
Hij is bedoeld voor eeuwig, ja, ja. Dat is waar, maar...
IS HET DAN NIET JUIST DEZE GELOFTE TE VERBREKEN,
ZOALS U DUS GEDAAN HEBT?...
Voor mijn geweten was en is het niet onjuist. Ik heb in de
loop der tijden bezwaar gekregen tegen het institutionele karak
ter van de Kerk. Zo ook bezwaar tegen verplichting tot celibaat.
HAD U REEDS TROUWPLANNEN TOEN U UW CELIBAATS
GELOFTE VERBRAK?...
Het is een langzaam proces. Er komt kritiek op veel dingen
in de kerk. Dan komt er dus ook ruimte voor nieuwe denkbeel
den. Ik begon heel anders over het celibaat te denken dan ik
deed, tijdens het afleggen van de gelofte. Daardoor kwam het
ook, dat ik als ik een vrouw ontmoette, haar anders bezag dan
voordien.
U VERLIET DUS HET PRIESTERSCHAP OM EEN VROUW?...
Zo mag U het niet stellen. Door de verandering in mijn den
ken kwam er plaats voor een vrouw. Ik wil er echter aan toevoe
gen dat al was het om een vrouw, het zeker de moeite waard
was. Het huwelijk is immers een geschenk van God, waarin geen
enkele tegenstelling tot het ambt aanwezig is, naar mijn gevoelen.
Door mijn radicale verandering van denken kwam ik eveneens
tot de conclusie dat ik zo niet langer mocht dcorgaan. Dan werd
het onoprecht. Daarom vroeg en kreeg ik ontslag.
TOEN ONTSTOND ER DUS EEN VACUUM. VOND U HET
NIET ERG HET DIENSTWERK TE MOETEN PRIJSGEVEN?...
Ik verlangde er heel erg naar soortgelijk werk te mogen blij
ven doen. Dat was mijn bede. Ik sta er nog verbaasd over dat
het zo bijzonder goed gelukt is. Ik heb nu een werkkring waar ik
me helemaal thuisvoel. Ik kan er niet anders dan dankbaar voor
zijn.
HEEFT U NOG MEER BEZWAREN TEGEN DE R.K. KERK?
BIJVOORBEELD DE HIëRARCHIE?.
Ik heb geen bezwaar tegen leergezag, maar dan moet het ook
een LEERgezag blijven. Ik erken één en ander slechts voor zo
ver het de geloofsbelijdenis aangaat. In de R.K. kerk staan bo
ven de plaatselijke kerke.i bisschoppen. Elke kerk die zich aan
Rome conformeert, conformeert zich aan elkaar. Ik erken de
Paus wel als centraal punt voor referentie. Zo gauw de Paus en
de bisschoppen verder gaan en zeggen: nou moet je ook aan die
en die wetten beantwoorden, dan gaat mij dat te ver.
DE PAUS MAG DUS GEEN DOGMA'S AFKONDIGEN?
Hij mag wel zeggen wat algemeen aanvaard wordt in de R.K.
Kerken, maar hij moet niet dreigen met straf om dit te geloven.
WAT VINDT U VAN DE MARIA-VERERING?.
Gezien de heilsgeschiedenis rondom Jezus en Maria, geloof ik
dat Maria totaal verlost is. Het verlost zijn is een toestand. Ik
geloof in verlossing door Christus.
IS MARIA DUS TEN HEMEL GEVAREN?...
Het woord „hemelvaart" hang ik niet zo aan. Het feit dat Ma
ria verlost is, zoals de Kerk dat leert, geeft mij grote vreugde.
IS MARIA ZICH BEWUST, DAT ZIJ VERLOST IS?...
Dat weet ik niet. Dat maakt mij ook niets uit.
MAAR DE IKHEID VAN DE MENS BLIJFT TOCH BESTAAN?
Ik ea me niet indenken hoe of waar dat zal zijn. Dat weet ik
niet. Ik geloof dat Maria verlost is, en meer dan geloven kan de
Kerk niet.
GELOOFT U IN DE WEDERKOMST VAN CHRISTUS?
Ik weet het niet. Ik denk dat die wederkomst er is bij ons
sterven. Ik zie het zo. De tijd is een cirdel. Middenin die cirkel
staat een punt. Dat is de eeuwigheid. Daar vliegen wij om heen.
Wij leven dus in een cirkel. Bij het sterven gaan we naar dat
middelpunt, de eeuwigheid. Dan is volgens mij alles beslist Dat
bezie ik als de wederkomst.
MAAR DE BIJBEL SPREEKT TOCH DAT JEZUS MET BA
ZUINGESCHAL ZAL TERUGKEREN NAAR DE AARDE?...
Nogmaals, ik weet het niet. Ik zou het wel leuk vinden. Voor
mijn gevoel is het een uitdrukking uit die tijd. Momenteel zou
Jezus het wellicht heel anders gezegd hebben. Bijvoorbeeld inde
vorm van een enorme show met floodlight, enz.
VOLGENS U KOMT HET GODSGERICHT DUS BIJ HET STER
VEN?.
Ik denk het wel. Ik ben in elk geval geen vagevuur-man.
WAT GELOOFT U DAN VAN HEL EN HEMEL?...
Dat vind ik zo moeilijk. Ik geloof zeker in hel en hemel. Men
sen kunnen op aarde voor elkaar hel en hemel zijn. De toestand
van het sterven kon wel eens beslissend zijn. Als ik in de liefde
sterf, zal ik zo blijven. Als ik echter in haat sterf.
U VINDT DE LIEFDE DUS HET HOOGSTE GOED? DE RK
KERK LEERT DAT HET AANSCHOUWEN VAN GOD HET
HOOGSTE GELUK IS...
Dat is voor mij hetzelfde.
BESCHOUWT U GOD WEL ALS EEN IKHEID?...
Ja. Ik zie God als een persoon. Wat we weten van God is
een heleboel. We zijn van God en we zijn zelf stukjes God. Daar
boven is echter ook een persoon: God, de Vader.
IS ER VERSCHIL TUSSEN HET LIEFHEBBEN VAN GOD EN
ONZE NAASTE?...
God liefhebben is liefhebben inclusief alles.
AANVAARDT U DE MAAGDELIJKE GEBOORTE VAN CHRIS
TUS?
Ik aanvaard het zoals het er staat, maar het kan mij niet
schelen als het anders was, omdat de maagdelijke geboorte per
se in stand gehouden moet worden om de leken aan te tonen dat
kuisheid toch zo belangrijk is. Ik vind het allemaal zo krampach
tig.
GELOOFT U DE ERFZONDE?...
Acht, dat weet ik niet. God beware ons ervoor dat we er ru
zie over maken. Ik heb alleen maar fiducie in Christus.
EN DE TRINITEIT DAN?...
Als we daar zo over praten heb ik het idee dat we over sta
tistiek zitten te babbelen. De leer der drieëenheid is pas later in
gevoerd.
ZIET U CHRISTUS DAN NIET ALS DE ZOON VAN GOD?...
Christus is wel degelijk voor mij de zoon van God. Hij is
mijn Heer, dat zegt toch alles?
GELOOFT U DAT U HEM HIERNAMAALS PERSOONLIJK
ZULT AANSCHOUWEN?...
Ja, natuurlijk. Anders heeft het geen zin dat ik geleefd heb.
U SCHIJNT NIET VEEL OP TE HEBBEN MET DOGMA'S?...
Dogma's in de zin van VERPLICHTIGEN, daar ben ik niet
voor geporteerd. Ik geloof wel aan de inhoud van dogma's.
HEEFT U SYMPATHIE VOOR LUTHER?...
En of! Ik vind Luther een geweldige man. Als ik aan portret
ten deed, dan hing Luther bij mij naast monseigneur Beckers.
HEEFT U OOK KRITIEK OP HEM?...
Soms deed hij wel eens zielig. Hij was erg angstig. Hij heeft
ook grote stommiteiten uitgehaald, gelukkig, anders was het geen
gewoon mens geweest Zijn moed, zijn durf, geweldig. Maar
Franciscus van Assisi vind ik ook enorm, zij het dan ook weer
op geheel ander terrein.
ALS U IEMAND PASTORAAL WAARSCHUWT, WIJST U HEM
DAN OP HET EEUWIG OORDEEL VAN GOD?...
Ik vind het verkeerd om tot iemand te zeggen als je niet en
zo doet kom je in de hel. Om dit te zeggen moet je wel helemaal
in iemands huid kunnen kruipen. Ik zeg wel, als je zo doorgaat,
dan ga je kapot! Ik mag niet oordelen, want ik ben de Heer
Zelf niet, doch slechts de vriend van de Bruidegom.
HOE STAAT U TEGENOVER DE VRIJZINNIGHEID?...
Gedeeltelijk positief, gedeeltelijk negatief. Ik zit liever niet in
een hokje.
BEN U OECUMENISCH INGESTELD?...
Ik zou niet meer in één kerk kunnen leven.
WAT VINDT U DE KERINHOUD VAN DE BIJBEL?...
Dat het leven zin heeft
DOET U AAN MYSTIEK?...
Jazeker. Maar meteen zie ik rode signalen. Het moet geen
vlucht worden uit onze concrete verantwoordelijkheid. Maar ik
ken momenten dat ik verrukt ben van God, zonder LSD.
DOOR DE KRACHT VAN DE HEILIGE GEEST?...
Ik geloof in de Heilige Geest. Dat is de oorsprong van alles.
HEEFT U WAARDERING VOOR HET BLAD „DE NIEUWE
LINIE"?...
Ik ben er ruim een half jaar medewerker van geweest. Ik
vind het een fijn blad.
EN DE BAZUIN"?
Vond ik een goed blad. Ik vind het erg vervelend dat er een
paar redacteurs ontslagen zijn.
BENT U BLIJ MET DE BIJBELSE STROMING VAN DE RK
KERK?...
Nou, geweldig! Dat kan wel eens de redding van de RK wor
den. Terug naar de bijbel, is een enorme verworvenheid van het
A Bureau van de Sjaloomgroep te Odijk. In het venster weer
spiegelt het voorhuis van de heer Coppes, dat aan de overzijde
staat.
laatste concilie. Ook met de nieuwe Catechismus ben ik bijzon
der blij.
BENT U TEGEN HET GEMENGDE HUWELIJK?...
Integendeel. Indien de confessie niet meespeelt, zal het een
puinhoop worden, zeg ik wel eens. Maar anders kan het alleen
maar goed zijn.
WAT VINDT U VAN DE KVP?...
Het lijkt wel alsof u een vies woord gebruikt...
DE ARP DAN?
Sommige delen van hun programma vind ik bijzonder goed.
Typerend vind ik echter dat ook de Christelijke partijen te wei
nig over hebben voor ontwikkelingshulp.
STAAT U POSITIEF TEGENOVER DE MONARCHIE?...
Ik heb er niks op tegen en ook niets er voor. Het Oranje-huis
hoeft voor mij niet weg.
HECHT U WAARDE AAN DE BIECHT?...
Als acpect van de pastorale zorg, sta ik er positief tegenover.
Het is goed om zich samen voor de Heer te verootmoedigen. En
dan vergeving verkondigen aan de biechteling.
U WERKT NU BIJ DE SJALOOMGROEP, WAT WIL SJALOOM
EIGENLIJK?...
Sjaloom wil geloven en hopen tegen alle verdeeldheid in. Het
wil houden van een wereld en vooruitgrijpen op wat ons toekomt.
De Sjaloomgroep belijdt Christus als Meester-in-het-dienen. Hoe
wel zij leden zijn van verschillende kerkgenootschappen, vertegen
woordigen zij deze niet in de groep.
HOE ZIET SJALOOM DE OECUMENE?...
De Sjaloomgroep ziet de oecumene als heel de bewoonde wereld,
die geroepen is tot heil, vrede, welzijn; de eenheid der christelijke
kerken vindt zij belangrijk in zoverre deze die oecumene kan die
nen.
WAT BEOOGT SJALOOM EIGENLIJK?
De Sjaloombeweging is een experimentele beweging; zij zoekt
antwoorden op levende vragen langs proefondervindelijke weg;
dit betrekt zich op eredienst en dienst in maatschappelijk, politiek,
mondiaal vlak: tussen die twee is een onlosmakelijk verband.
BESTAAT DE SJALOOMGROEP UITSLUITEND UIT EEN
HEIDSMANIAKKEN
Wij gebruiken met grote instemming de slogan: één wereld of
geen wereld, maar bedoelen daarmee beslist geen éénvormige we
reld, de ene wereld, waarop wij hopen is een wereld waarin plu
riforme groepen, pluriforme culturen, pluriforme volkeren el
kaar in hun eigenheid aanvaarden.
SPEELT HIER OOK DE EENHEID DER KERKEN EEN ROL?...
Het heil van die ene pluriforme wereld herkennen wij als het
heil, waarover ook bijbel en christenen spreken en waaraan de
kerken totaal dienstbaar moeten zijn. Waar mogelijk en verant
woord zullen wij ook op de eenheid der kerken in dienst aan de
wereld vooruitgrijpen. De aard en de omvang van dit vooruitgrij
pen, van deze anticipatie, wordt bepaald door onze gezamenlijke
consensus, dat is overeenstemming in gedachte en in geweten.
PUBLICEERT SJALOOM OOK?...
Inderdaad. Het maandblad „Sjaloom" stelt maandelijks ter
beschikking: een voortgaande ontplooiing van de gedachten door
artikelen, vraagstellingen, getuigenissen. Reflectie vanuit deze ge
zichtshoek op de belangrijkste actualiteiten van maand tot maand.
Regelmatige documentatie van ontwikkelingen naar Sjaloom in
binnen- en buitenland en in de kerken. Verslagen van suggesties
en agenda's voor activiteiten in het directe gezichtsveld van de
beweging. Verder verzorgt Sjaloom een oecumenische leergang,
geeft diverse brochures uit en bezit een kosmopolitieke werkmap
voor informatie en documentatie over de wereldvraagstukken
van handel, economie, internationaal recht, politiek, ontwikke
lingswerk.
WAT ZIJN DE GROEPSACTIVITEITEN IN SJALOOM?...
De leden van de Sjaloomgroep komen maandelijks bijeen voor
het zoeken naar de grote beleidslijnen, voor de bespreking der
zakelijke aspecten en als redactieraad van het maandblad. Van
deze leden wonen er een tiental in Odijk, waar ook secretariaat
en centrum gevestigd zijn.
WAT ZIJN EIGENLIJK DE ZGN. PARTICIPANTEN?...
In de opinievorming en in de materiële bestaansmogelijkheid
nemen mensen door heel het land deel, die participanten ge
noemd worden: plaatselijk werken zij of in bestaande groeperin
gen of nemen zij mede initiatieven tot groepswerk.
VERZORGT SJALOOM OOK SPECIALE DIENSTEN?...
Vaste bijeenkomsten zijn de vrijdagse agapè-vieringen in het
Sjaloomcentrum, om 7 uur 's avonds; tijdens een warme maal
tijd wordt gelezen, gebeden, gezongen en gedacht over actuele
vraagstukken; op de woensdagavonden zijn er eveneens in het
Sjaloomcentrum studiebijeenkomsten; werkavonden voor indrin
gende beschouwing van kernvragen der oecumene; zondagsmor
gens in het tijdvak april - september zijn er in Motoresto Bunnik,
langs Rijksweg 12, oecumenische ontmoetingsdiensten tussen 10
en 12 uur 's morgens.
WAT IS HET ADRES VOOR SJALOOM?...
Voor Nederland: Drie Jofferengaarde 7, Odijk. Tel.:
2358.
03405 -
U ZIT OOK IN DE STAF VAN DE „STICHTING CORRELA
TIE". WAT HOUDT DEZE STICHTING EIGENLIJK IN?...
Dit is een landelijke telefonische hulp- en verwijsdienst, die
zich veertiendaags via de radio presenteert en zo veel mogelijk
aanvragen en aanbiedingen tot hulp tracht te combineren.
IS ER NOGAL BELANGSTELLING VOOR?...
Sinds we op 16 mei 1965 van start gingen, ontvingen we
ruim 1100 brieven en werden we rond 2750 keer gebeld. Momen
teel hebben we met 250 mensen nog wat langer bemoeienis. Ve
le anderen zijn ofwel direct ofwel in de loop van de maanden ge
holpen. Er kwamen 160 keer mensen voor een gesprek naar
Odijk. Het aantal bezoeken dat elders door medewerkers werd af
gelegd bedraagt ongeveer 175. Velen maken gebruik van de ano
nimiteit van een telefoongesprek voor het uitzeggen vanzaken,
die in de normale communicatie van elke dag niet uit de spre
ken zijn. Vele anderen komen graag voor een persoonlijk onder
houd.
WAT IS DE BESTAANSREDEN VAN DE „CORRELATIE"?...
Het blijkt gewoon dat zeer veel mensen langs deze weg ge
holpen willen en kunnen worden. Dat is de enige reden waarom
wij bestaan.
WAAR WORDEN DE FINANCIËN VOOR DIT WERK UIT GE
PUT?...
We zijn erg gelukkig dat er na de radio-uitzending van 26 de
cember 1965 en de TV-uitzending van 20 januari jl. zoveel geld
binnenkwam dat onze begroting van f 20.000,voor 1967 gerea
liseerd kon worden. Het is een begroting voor een minimale be
zetting van krachten en kosten voor één jaar. Vandaar dat wij
hopen op voortzetting, ook van de financiële relaties in ons werk.
WAT IS HET ADRES VOOR CORRELATIE?...
Stichting Correlatie, Odijk. Tel.: 03405 - 1522. Giro 617607.
HEEFT U NOG EEN SLOTOPMERKING? EEN WENS MIS
SCHIEN?...
Ik zou verschrikkelijk graag willen dat protestanten en katho
lieken zich gezamenlijk gingen bezighouden met vraagstukken
van oorlog en vrede en ontwikkelingshulp.
MENEER COPPES, ONZE HARTELIJKE DANK VOOR UW
MEDEWERKING AAN DIT INTERVIEW.
RESTEREN Naar aanleiding van de verkiezing voor een bewonerscom
missie zijn in het nieuwe bejaardencentrum „Het Anker" te Resteren opnieuw
moeilijkheden ontstaan. Een aantal bewoners is van mening, dat de gekozen
commissie bestaande uit vijf personen geheel eenzijdig is en zodoende
geen juiste afspiegeling vormt van de inwoners van het bejaardencentrum.
De uitslag van de verkiezing is volgens betrouwbare bron een gevolg van het
feit, dat de leiding van „Het Anker" stemming zou hebben gekweekt onder de
bejaarden. Volgens onze zegsman zijn hierdoor in „Het Anker" twee groepe
ringen ontstaan, die betiteld worden met Jinks" en „rechts
verkiezing de jongste moeilijkheden tot
gevolg heeft, is als volgt samengesteld:
voorzitter: de heer Boon, secretaris: de
heer D. de Blaay, bestuursleden: de heer
A. van Wijngaarden, mejuffrouw Van
der Linden en mevrouw Peters-De Jong.
Tengevolge van de blijvende moei
lijkheden in „Het Anker" zijn onder de
bewoners spanningen ontstaan, die de
sfeer in het tehuis nadelig beïnvloeden.
Enkele bejaarden hebben de laatste we
ken zelfs pogingen ondernomen om in
andere bejaardencentra in de omgeving
te worden gehuisvest.
Ook het optreden van de directrice
is volgens verschillende bewoners oor
zaak van een groot deel der moeilijk
heden. Sommige bewoners wordt zelfs
geen bezoek toegestaan. De directrice
betitelde deze bejaarden met „onrust
stokers".
Volgens geruchten uit het bejaarden
centrum zou voor de verkiezing van de
bewonerscommissie het stellen van
kandidaten niet zijn toegestaan. Een
groot aantal bejaarden woonde de ver
kiezing daarom niet bij, omdat volgens
hen de uitslag reeds van tevoren vast
stond. Toen wij de voorzitter van het
dagelijks bestuur van „Het Anker", ds.
E. S. de Lint, telefonisch om commen
taar vroegen, merkte deze op, dat hij
dit niet nodig vond.
De verkiezing voor een bewoners
commissie is enkele weken geleden
door tussenkomst van burgemeester D.
J. Pott uitgesteld, omdat er toen al
aanwijzingen waren dat de verkiezing
niet volgens de regels werd voorbereid.
Daarop stelde de heer Pott de volgende
dag persoonlijk een onderzoek in. Na
afloop hiervan deelde hij mee, dat alle
inlichtingen gegrond bleken te zijn en
dat de verkiezing tijdelijk was uitge
steld. Volgens een afspraak met burge
meester Pott werd destijds niet tot pu-
blikatie overgegaan, omdat dit een
eventuele oplossing nadelig zou kunnen
beïnvloeden.
De bewoners-commissie, waarvan de
Het niet toestaan van bepaald be
zoek is in grote tegenstelling met het
geen in de prospectus van „Het Anker"
wordt beweerd, namelijk „elke bewo
ner is vrij om bezoek op eigen kamer
te ontvangen. Ook de omschrijving
van het tehuis in de prospectus schijnt
de leiding van „Het Anker" niet al te
nauw te nemen. Daarover staat onder
meer: „Zowel het hoofdgebouw als de
woningen staan open voor bejaarden
zonder onderscheid naar maatschappe
lijke welstand of geloofs- of levensbe
schouwing".
Geizen de afgelopen TV-affaire en de
jongste moeilijkheden schijnt er wel de
gelijk van te worden uitgegaan, dat
„Het Anker" slechts voor één bepaal
de groepering bestemd is.
In verschillende kringen wordt het
beleid van de directrice dan ook ernstig
veroordeeld, evensals de houding van
het dagelijks bestuur. De directrice
maakt momenteel een proeftijd door,
welke met ingang van 1 februari 1968
afloopt.
VEENENDAAL De Rijkspostspaar
bank heeft op de kantoren aan de Sand-
brinkstraat en het Slotemaker de Bruï-
neplein weer een groot aantal inlagen
en terugbetalingen moet verwerken, ge
durende de maand oktober. Het bedrag
aan uitbetalingen was ruim anderhalf
maal zo hoog als dat der ingelegde gel
den.
Op het hoofdkantoor werd door 711
spaarder 139.860,52 ingelegd en aan
378 spaarders ƒ242.436,61 uitbetaald. In
Veenendaal-Zuid lieten 877 mensen sa
men 61.221,87 op hun boekjes bijschrij
ven, terwijl 69 mensen samen 23.892,36
van hun boekjes haalden.