r.p.s. spaareijfers KERKDIENSTEN puem geheimzinnig over „afkeuren" van domicilie beatclub Pp en Brief aan Herv. Kerk Groep van 24 predikanten gispt middenorthodoxie TWEE AMERONGSE DOMINEES BIJ DE ONDERTEKENAARS Compensatie ingevolge Algemene Bijstandswet avq$S TEKORT UITKERING VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V. ZONDAGSDIENSTEN Ontheffing MIST u uw dagblad DE VALLEI? Bel: SÏ 10550 Tyj/S 11079 VAN WOUT BLAUWKOUS Permanent FORD-show in showroom oorjaarsbeurs Verkopen Bevestiging Morgendiensten Dankstond Volksdansen Voor bejaarden Gedwongen huwelijk Archief Bezoek VRIJDAG 3 NOVEMBER 1967 Lastenverzwaring noopt het bestuur van ,De Engelenburgli' tot verhoging verpleeggelden tot 17.30 uur van 17.30 19.30 uur Zaterdags 16.30—17.30 uur. .5» - VEENENDAAL Het bestuur van het bejaardencentrum „De Engelen- burgh" overweegt met ingang van 1 januari a.s. de verpleegprijzen met onge veer 15 procent te verhogen. Hoewel de circulaire aan de bewoners reeds een bepaalde zekerheid behelst, zal op de voorgenomen verhoging van de verzor- gingsprijs nog de goedkeuring van burgemeester en wethouders verkregen moe ten worden. Een daartoe strekkend verzoek, dat mede onderzocht zal worden door de provinciale commissie voor bejaardenoorden, ligt op het moment ter bestudering bij b. en w. Daar als oorzaak van de gestegen prijzen voornamelijk de gestegen kosten voor salarissen en levensmiddelen aangevoerd worden, ziet het er naar uit dat het college wel met de verhoging akkoord zal gaan. De tekst van de circulaire, die alle bewoners gekregen hebben luidt als volgt: „Zoals u ongetwijfeld bekend is be wegen de lonen en prijzen zich nog steeds in stijgende lijn. Ondanks de sa larisverhogingen van 1 januari 1967 heeft ons bestuur vorig jaar besloten de verzorgingsprijzen voor 1967 niet te In ons volk heeft zich een aantal eigen aardige gewoonten genesteld die er nog met geen moker uit te slaan zijn. Iedere landstreek heeft zo z'n eigen gebruiken, de alleenverkoop van een bepaald stukje folklore. Soms ontdekt men karakteristieke din gen, die in het hele land gebeuren, maar die dan weer verwant zijn aan een bepaalde meningsovertuiging. Groepsgebruiken zou men kunnen zeggen. Zo heb ik me 'ns laten wijsmaken dat op vergaderingen van confessionele politiekelingen de meeste sigaren in de fik worden gejaagd! En dan voor namelijk grote exemplaren. Of het helemaal waar is weet ik niet. Mis schien valt het juist daar op omdat er in andere kringen minder groot materiaal wordt weggepaft. En daar is gemakkelijk een verklaring voor te vinden. Het grootse van de „linksen" moet van oudsher gezocht worden in de een voud. Ook in de sector van de genots middelen. De jongens deden 't vroe ger met een sjekkie of op z'n hoogst een piraatje uit het bekende goedko pe doosje. Wie weet is er tot op he den iets van blijven hangen. Liberalen ik heb voor deze groep geen bewijsmateriaal lijken me al les rokers. Van belegen aan-delen Vor stenlanden tot Turkse sigaretjes met vergulde eindjes. Ik weet het niet, maar misschien zijn al die gewoonten noodzakelijk voor het vestigen van de juiste politieke luchtverontreiniging, zo u wilt). Maar waar komt dan het hardnekkige gesmikkel in de kerk vandaan? Dat vraag je je af. Wat is de zin van de ze geringe consumptie, halverwege de kerkdienst? Alle beroepstheologen bij mekaar zijn er tot op de dag van vandaag niet in geslaagd de rolletjes buiten de kerkmuren te houden, hoe wel 't volk toch heus wel 't een en ander aanneemt van hetgeen waarin ze voorgaan. Misschien meent u dat ik het kerkvolk in 't zonnetje wil zetten. Dat is niet mijn bedoeling. Ik stel alleen het ver schijnsel vast. En we zijn hier weer 'es op attent gemaakt door een plaat selijke predikant die de eetgewoonten van zijn gehoor aan de kaak heeft ge steld. Aangezien ik mij niet tot u richt vanuit een kerkbode heb ik dat maar voor kennisgeving aan te ne men. Maar het snoepje de „peep" of wat het ook mag zijn blijft interessant. Hoe zou het er in gekomen zijn? Dat men zijn huurlieden aan weerszij den in de bank ongevraagd een rolle tje onder de neus houdt, is misschien «en schraal overblijfsel van het op delen onder de gemeenteleden. Dan blijven we zitten met het probleem wat de mens bezield heeft die ermee is begonnen. Mijn gedachten gaan on willekeurig uit naar een uitgekookte „fabriceur van pepermunten". Juist de pepermunt was jarenlang de enige traktatie tijdens kerkelijke en andere bijeenkomsten. In onze jonge jaren was het ondenkbaar dat je iets anders op de tong legde. Wij kregen op het eerste klokgelui geld voor de collecte en twee „peepen", die je naar eigen inzicht mocht besteden. De kunst was voor ons altijd om ze in zoveel mogelijk kleine stukjes te hak ken want dan had je even zoveel keer iets om achter je kiezen te stop pen. Tegenwoordig heeft men zich verlaagd tot het gebruik van allerhande snoe perij. Zelfs beperkt men zich niet meer tot een rolletje, er wordt ook al uit „builtjes" geconsumeerd. Volgens mij is hiermee de laatste pe riode van het kerksnoepje ingeluid. Want waar gaat het heen als men tot tweemaal toe een kanjer van een rumboon krijgt aangeboden? Ik kan ervan smullen, daar niet van, maar het is toch een verkapte vorm van een „neutje". En verder kunnen we niet gaan. Daarom gaat naar mijn inzicht de aardigheid er auto matisch helemaal af. En laten we wel wezen, wie pruimt er vandaag den dag nog in de kerk? WOUT BLAUWKOUS verhogen, in de hoop dat alsnog een sluitende exploitatierekening zou kun nen worden verkregen. Ons is thans gebleken dat dit niet het geval is. Bovendien zijn voor het jaar 1968 weer verdere nieuwe verho gingen van salarissen en andere uitga ven te verwachten. In verband hiermede ziet ons bestuur zich genoodzaakt .met ingang van 1 ja nuari 1968 de verzorgingsprijs van ons bejaardencentrum voor een eenper soonskamer te verhogen van 405,- naar 465,- en voor een tweepersoons- kamer van 650,- naar 725,- per maand. Deze verhoging met gezien worden als een uitgestelde verhoging over het jaar 1967 en een verhoging voor het jaar 1968, welke nodig is om de norma le verzorging in ons centrum mogelijk te maken. Daar onze stichting niet ten doel heeft het maken van winst kunt u er van overtuigd zijn dat wij ook in de toekomst zullen trachten de verzor gingsprijzen zo laag mogelijk te hou den", aldus de circulaire. Ook de flatjes worden duurder. De flats die momenteel 168,- kosten ko men per 1 januari op 176,-, die van 173,50 worden 181,- en die van 178,50 worden 186,-. Ds. A. Vroegindeweij, voorzitter van het bestuur van het bejaardencentrum vertelde iets naders over de achtergron den van het besluit: „We hebben dit jaar geprobeerd de verhoging van de verpleegprijzen die eigenlijk noodzake lijk was niet door te voeren, zoals een aantal andere bejaardencentra ook ge daan heeft. We konden dat wagen, om dat er begin dit jaar nog een over schotje was, zodat we weinig risico's liepen. De accountant heeft ons nu ech ter duidelijk gemaakt, dat het jaar 1967 een tekort te zien zal geven. De meeste andere bejaardencentra die dit jaar ook geen prijsverhoging hebben toegepast moeten evenals wij de prij zen per 1 januari 1968 met 15 procent verhogen." „De grootste kosten voor ons zijn de personeelslasten en de kosten van de levensmiddelen", aldus ds. Vroeginde weij, „en de salarissen zijn dit jaar, zo wel in januari als in juli beduidend ver hoogd. De kosten van alle levensmidde len zijn de afgelopen twee jaar ook sterk gestegen, zodat dat ondertussen een belangrijke meerpost op de uitga ven geworden is." Ds. Vroegindeweij is ervan overtuigd, dat aan een prijsverhoging voor de be woners van het centrum niet te ont komen is, maar aan de andere kant stelt hij: „Ik heb pas cijfers gezien van een aantal bejaardencentra, die ongeveer gelijktijdig met de onze geopend zijn. Daaruit blijkt dat wij een vrij lage prijs berekenen. We houdens ons boven dien aan de regels van de Federatie voor bejaardentehuizen. Op die manier is de concurrentie zo gering mogelijk. De verhoging is nog zo veel mogelijk gedrukt, want de accountant wilde ei genlijk een nog hogere prijs gaan bere kenen. Bovendien zouden we indien we dezelfde arbeidsvoorwaarden aan ons personeel gaan bieden, als in de ge meentelijke tehuizen een nog grotere prijsverhoging moeten doorvoeren. In de gemeentelijke tehuizen wordt name lijk een toeslag voor onregelmatig werk gegeven en wordt geen premie AOW ingehouden." De verhoging van de verpleegtarie- ven komt volgens ds. Vroegindeweij overeen met de stijging van de AOW gedurende de laatste jaren. Een belangrijk deel van de bewoners van het bejaardencentrum, ontvangt, evenals overal elders een uitkering in gevolge de Bijstandswet. De heer W. A. J. Monhemius, directeur van de ge meentelijk sociale dienst zei te verwach ten, dat zy die een dergelijke uitkering krijgen, kunnen rekenen op een verho ging van die uitkering. „Indien blijkt, dat de stijging billijk is en in een juiste relatie tot de stijging van de kostprijs staat, dan wordt deze bij de noodzake lijke kosten van levensonderhoud ge teld. Indien de noodzakelijke kosten stijgen, dan gaan wij met de uitkering automatisch mee", aldus de heer Mon hemius. SCHERPENZEEL In oktober werd in Scherpenzeel op de Rijkspostspaar bank ƒ61.673,31 gespaard en ƒ22.527,31 opgenomen. Zondag 5 november SCHERPENZEEL Ned. Herv. Kerk 9.30 uur: ds. P. Zijlstra. 18.30 uur: ds. B. IJsinga uit Leusden. woensdag 1 nov.: 7.30 uur ds. J. T. Cazander. Dankstond voor gewas en arbeid. Geref. Kerk 10.00 uur: ds. K. A. Schippers uit Amersfoort. 18.30 uur: ds. J. Firet, em. pred. te Scherpenzeel. Woensdag 1 nov. Dankstond voor het gewas. 7.30 uur: ds. D. J. Couvee, em. pred. uit Utrecht. Vrije Evang. Gem. 10.30 uur: ds. I. J. Vasseur uit Bussum De dienst wordt gehouden in het Ver enigingsgebouw aan de Molenweg. Geref. Gem. 10.30 en 18.30 uur: de heer B. Roest. Ver. v. Vrijz. Herv. 19.15 uur: G. M. Spelberg uit Utrecht. De dienst wordt gehouden in het nieu we verenigingsgebouw te Wouden berg. R.-K. Kerk 8.30 uur: H. Mis. De dienst wordt ge>- houden in het Verenigingsgebouw aan de Molenweg. VEENENDAAL Ned. Herv. Kerk Oude kerk: 9.30 u. ds. Vroegindeweij en 17.00 uur ds. Jongerden Julianakerk: 9.30 uur ds. Langerak en 17.00 uur ds. Wisgerhof Vredeskerk: 9.00 en 10.30 uur ds. Graafland en 17.00 uur ds. Vroegindeweij Sionskerk: 9.30 uur ds. Wisgerhof en 17.00 uur ds. Langerak Bejaardencentrum: 9.30 uur ds. Jon gerden Veeneind: 15.00 u. ds. Van Assenbergh Dijkstraat: 14.45 u: ds. Vroegindewey. Hervormde gemeente „Sola Fide" 10.00 uur ds. Nijeboer en 17.30 uur ds. Vijzelaar. Geref. Kerk Oude kerk: 9.30 uur ds. IJtsma en 17.00 uur ds. Overduin Petrakerk: 9.30 uur ds. Overduin en 17.00 uur ds. IJtsma Geref. kerk (OCB) 9.30 en 17.00 uur: prop. D. T. Vreug- denhil te Zwolle Chr. Geref. Kerk: Bethelkerk: 9.30 en 17.00 uur ds. Lang broek Pniëlkerk: 9.30 en 17.00 u. ds. Keuning Geref. Gemeenten (Ned.) 9.30 en 18.00 uur ds. Mallan Geref. Gemeente (Syn.) 9.30 en 17.00 uur leesdienst Ned. Prot. Bond 10.30 uur ds. Vuijk te Oosterbeek R.-K. Kerk Salvatorkerk: 9.00 en 11.00 uur H. Mis en 19.00 uur Lof Willibrorduskerk: 8.00 en 10.00 uur: H. Mis. Leger des Heils: 10.00 uur: Heiligingssamenkomst en 19.30 uur Verlossingssamenkomst Jehovah's Getuigen (NW-gebouw): 14.30 uur openbare vergaderingen, 15.30 uur: bijbelbespreking. LIENDEN Ned. Herv. Kerk, zondag 5 november 10.00 en 18.30 uur: ds. L. Kievit uit Leiden. RHENEN Ned. Herv. Kerk: 9.00 uur: ds. De Bruin uit Lunteren. Geref. Kerk: 10.00 uur: drs. H. Steen- dam uit Wageningen; 17.00 uur: ds. L. C. Rietveld uit Wageningen. Oud Geref. Gem.: donderdag 9 novem ber a.s., 19.00 uur: ds. Kamp uit Utrecht. AMERONGEN AMERONGEN. N. H. Kerk 10 uur ds. G. Kaastra, 18.30 uur ds. J. van Noort; Dorpshuis 10 uur Jeugdkapel; Geref. Kerk 10 uur ds. L. Zwaan, 18.30 uur ds. Hoorweg; Ned. Prot. Bond 10.30 uur ds. H. C. Valeton uit Baarn D.G.; N. H. Kerk O verberg 10 uur ds. J. van Noort; 18.30 uur ds .G. Kaastra; Oud Ger. Gem. 10 en 18,30 uur Leesdienst; N. H. Kerk Eist 9.30 uur ds. A. G. Ha ring uit Nieuwland en 18 uur onbekend. ELST Oud Geref. Gem.: woensdag 8 november a.s. 14.30 en 19.00 uur: ds. Willink uit Doetinchem. RENSWOUDE Ned. Herv. Kerk: 9.30 en 18.30 uur: ds. Van de Peut ('s morgens dopen). Geref. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. Slin- genberg. EDERVEEN Ned. Herv. Kerk: 9.00 en 19.00 uur: ds. De Bie. Oud Geref. Gem.: 9.30 uur en 15.00 uur: dhr. A. van de Meer uit 's-Graven- zande. Geref. Gem.: 9.00 en 19.00 uur: ds. Aan- geenbrug. N OVERBERG Oud Geref. Gem.: vrijdag 10 november a.s., 19.00 uur: dhr. Van de Meer. RESTEREN Ned. Herv. Kerk: 9.00 uur: ds. Muilwijk uit Opheusden: 18.30 uur: ds. A. Ter louw uit Veenendaal. OPHEUSDEN Ned. Herv. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. A. Muilwijk. Geref. Gem. Synodaal: 10.00 en 18.30 uur: leesdienst. Geref. Gem. Nederland: 10.00 en 18.30 uur: ds. M. van Beek. VEENENDAAL: Zaterdag 4 november a.s.: dr. Remme, Markt 10; tel. 12061. Zondag 5 november a.s.: dr. Annot, Kerkewijk 56; tel. 10198. RHENEN Voor Rhenen neemt waar dr. Alme- kinders; tel. 2432. EDERVEEN: Voor Renswoude, De Klomp en Eder- veen neemt waar: dr. Heij te De Klomp; tel. 200. AMERONGEN: Voor Amerongen, Leersum en Eist neemt waar: dr. Van Ommeren te Eist; tel. 217. RESTEREN: Voor Lienden, Ommeren en Resteren neemt waar: dr. Van der Veen te Lienden; tel. 03443220. OPHHEUSDEN Voor Dodewaard, Echteld, Ochten en Opheusden neemt waar: dr. Budding te Opheusden; tel. 08887213. WIJKVERPLEGING Voor Resteren, Echteld en Ochten neemt waar: zr. S. Westerhof, Groene Kruis, Resteren; tel. 08886210. Voor Opheusden en Dodewaard neemt waar: zr. H. Budding te Dodewaard; tel. 08885—218. TANDARTSEN Veenendaal/Rhenen: Spoedgevallen: tel. 08385- 12945. DIERENARTS Ederveen: dr. Van Riessen te Lunteren; tel. 2557 (b.g.g. 08387—457). VEENENDAAL Ambtenaren van de PUEM hebben dezer dagen een controle-bezoek gebracht aan het oude schoolgebouw, dat nu 't domicilie van de beatclub N.V. 't Dingetje is. Zij hebben geconstateerd dat de leidingen van de elektriciteit vernieuwd moeten worden. Voor de leiding van de beatclub bete kent dit, dat er grote kosten gemaakt zullen moeten worden en een onthutste Fred Bruitsman vertelde gisteren dan ook: „Ik ben druk doende om er nog voor te zorgen dat we kunnen blijven doordraaien. We zullen de onkosten zelf moeten betalen, zo werd ons ver zekerd. Maar het kan best zijn dat er iets anders achter zit... dat ga ik ook uitzoeken". Hoofdinspecteur W. C. H. Dekker gaf het volgende commentaar: „Ik heb er wel iets van gehoord. Ik weet dat de PUEM is gaan kijken. Voor dat ik hier iets concreets over kan zeggen, wil ik eerst weten wat er precies aan de hand is...". De instantie, die natuurlijk wel het fijne van deze affaire weet is de PUEM. Commentaar wenste men ech ter niet te verstrekken. „Ik weet er helemaal en dan ook helemaal niets van", zei een woordvoerder. Ook ver dere vragen werden door de PUEM genegeerd. „We weten van niks...", zo werd er bij herhaling gezegd. Fred Bruitsman zei tenslotte: „We hebben de brandweer ook al op bezoek gehad. Daarmee is nu alles in orde. Nu krijgen we weer met de PUEM te ma ken. Wie weet wat er achter zit...". ADVERTENTIE Kerkewijk 128 Veenendaal Telefoon (08385)12244 lllllllllllllllllllllllllllllllillllilHIII De kerk moet tegenwoordig aller lei acties uitdenken om aan geld te komen voor de nodige nieuwbouw. De hervormde gemeente van Ame rongen zal waarschijnlijk wel de lan delijke primeur hebben van een voor- jaarsbeurs, die volgend jaar zal wor den gehouden. Een commissie is reeds bezig de plannen uit te werken. Artikelen handwerken, handenar- beidswerkstukken enz zijn intus sen welkom. De opbrengst van de beurs gaat naar het nieuwe jeugdge- bouw. VEENENDAAL/AMERONGEN Kerkelijk Nederland heeft er weer een „Open Brief" bij. Ditmaal hebben 24 hervormde theologen, meren deels leden van de Confessionele Vereniging en de Gereformeerde Bond, in een dergelijk schrijven hun bezwaren kenbaar gemaakt. De inhoud van de ze open brief is voornamelijk gericht tegen de midden-orthodoxe predi king, die in deze brief omschreven wordt als: „Onder midden-orthodoxie verstaan wij die brede stroming in ons kerkelijke leven, die een vermen ging is van confessionalisme, barthianisme en vrijzinnigheid. In de midden- orthodoxe prediking komt men de grondwoorden van het geloof tegen als: genade, vergeving, liefde, verzoening, wedergeboorte, koninkrijk, maar in de omlijsting van een milde en bedaarde orthodoxie en zonder de glans en gloed van het nieuwe; zonder „betoon van geest en kracht" (1 Cor. 24). De schraalheid, armoede en kleurloosheid van de midden-orthodoxe predi king is, dat de genade niet meer bijzonder, doch algemeen is", aldus de brief. Tot de ondertekenaren behoren de Amerongse predikanten ds. C. H. Kaastra en ds. J. van Noort. De laatste vertelde iets over het „waarom" van de brief. „Bij ons allemaal", aldus ds. Van Noort, doelend op de „vierentwin tig", „is er een onrust over de ver vlakking van de prediking, die we de laatste tijd zien optredën. Het is een prediking, waarbij iedereen, die tot de gemeente behoort, wordt be schouwd als er te „zijn", het te „hebben". Elke gedachte aan een bekering wordt gemist. Het gaat na tuurlijk niet om dat woord, maar ik mis de blijde levensvreugde, die toch moet zijn, bij een Christen". In de open brief wordt als eerste de apostolaire houding van de her vormde kerken de jaren na de oor log aan de orde gesteld. „Het ka rakteristieke van die nieuwe struc tuur (die de hervormde kerk door haar nieuwe kerkorde gekregen heeft) is, dat het „verantwoorde- lijk-staan-in-de-wereld" als wezen lijk voor de Kerk wordt gezien. Het thema Kerk en Wereld staat sinds de jaren veertig centraal in de theo logische discussies, opleiding, de sy nodale geschriften, kerkelijke publi citeitsmedia, de oecumenische con tacten, in het vormingswerk, de pre diking en de catechese". In de brief vraagt de groep zich af of het pasto- laat in de kerk wel een zo alles overheersende plaats mag innemen. De ondertekenaars van de Open Brief noemen zich „allen predikan ten, die in hun ambt jarenlang de herderlijke zorg en verantwoording voor een gemeente dragen of heb ben gedragen. Wij bedoelen dit nog in een andere zin, dan kerkordelijk tot uitdrukking wordt gebracht". Het blijkt dat deze predikanten hun taak zien als de „hoogste en heer lijkste", en de gemeente als een vergadering van „door God met na me geroepenen". „Wij weten", al dus de brief, „dat er niet weinig predikanten zijn, die het als een zo zware en uitzichtloze taak ervaren hebben om tegen de heersende theo- logische-apostolaire stroming van de kerk in zich in gehoorzaamheid te blijven bepalen tot de primaire ambstaken als prediking, zielszorg en catechese, dat zij geheel over stag zijn gegaan en met verwaar lozing van de gemeente zich geheel zijn gaan richten op werk onder bui tenkerkelijken". Daartegenover stel len de ondertekenaars, dat er velen zijn, die nog wel getrouwd zijn, maar door allerlei publiciteitsmedia en door synodale geschriften alles wat zij trachten op te bouwen, on dermijnd zien. Hoewel „er in de gemeente steeds minder roepingen voor het ambt voorkomen", kant de groep van vierentwintig toch tegen het stellen van advertenties waarin gezocht wordt naar „knappe koppen en ster ke karakters", zoals in een adver tentie onlangs gebeurd is, om aan dacht te vragen voor het predik ambt. „Men vergeet, dat we voor een predikant vooral een gewoon gelovig mens nodig hebben", merk te ds. Van Noort naar aanleiding van deze zinsnede in die brief op. De „Open Brief "-schrijvers zijn zich in „steeds groter ongerustheid" gaan afvragen of „de wijze, waarop de kerk aan het apostolaat gestalte is gaan geven, bijbels wel die naam mag dragen. Daarbij gaat het niet zozeer om de methodes, die gevolgd worden, maar om de al of niet uit gesproken theologische veronder stelling, die aan de gevolgde metho diek ten grondslag liggen". In dit verband gispt de groep de geest die boeken als „Eerlijk voor God" van de Engelse bisschop John Robinson en „Het Christendom in de wereld geschiedenis" door dr. A. Th. van Leeuwen uitademen. „Wat in deze geschriften opvalt is de naïef-opti- mistische instelling tegenover de hui dige, volstrekt gesaaeculaariseerde wereld als vrucht van het moderne Hier wordt de „wereld" benadert op een wijze, die radicaal verschilt van de bijbelse visie op de mens. Woorden als zonde, schuld, duister nis, oordeel, verlorenheid, ondergang die in de bijbelse prediking een cen trale plaats innemen, zijn hier ver vlakt, verdoezeld of zelfs geheel ge ëlimineerd. Daarentegen worden de moderne mens het moderne denken, natuurwetenschap, techniek en het gesaeculariseerde wereldbeeld niet alleen voluit serieus genomen, maar zelfs positief, ja christelijk gewaar deerd! De apocalyptische be- wogendheid, die heel de bijbel door gloeit komt men in het kerkelijk apostolaat niet meer tegen, en dat in een tijd waarin de afgronden zich reeds openen en de demonische contouren steeds duidelijker zicht baar worden". Men vraagt zich af, hoe het moge lijk geweest is, dat het geestelijk klimaat#n de hervormde kerk in de naoorlogse jaren „zulk een vruchtba re voedingsbodem is gebleken voor een dergelijke theologische verwor ding". Men vindt dan de oorzaak in de middenorthodoxie, aan welks adres men de woorden richt, zoals in de aanhef van dit artikel opgenomen. Het laatste deel van de brief voert terug naar „die ene centrale vraag, die altijd weer opnieuw beslissend is voor het bestaan en voortbestaan van de kerk: de vraag naar de rech te bijbelse prediking. Naar ons be sef schort het daaraan, en hierin ligt een oude en diepe schuld als ban op de hervormde kerk, met name ook tegenover het „volk Gods", dat in afscheiding en Doleantie, maar ook in kleinere kerken, groepen en krin gen de historische volkskerk verlaten heeft om toch ergens een geestelijk dak te vinden, waaronder het met de troost en de tucht van het Levende Woord Gods kon leven. „Tegen het slot spreekt de brief van „een zuch tende gemeente (die er is), die zeer klein en als tot niet schijnt geko men te zijn door de toenemende druk van de wereld en die hunkerend uitziet naar een troostend Réveil van de ware prediking". Ds. Van Noort zei nog: „Ik bid om het Réveil, waarin alle kerkmuren zullen vallen, maar 't levende woord weer verkondigd wordt. Wij confes sionelen zijn nooit gelukkig geweest met de aanduiding „midden-ortho dox", maar zoals de zaken tegen woordig liggen wens ik helemaal niet meer Lil de midden-orthodoxie gere kend te worden". Ds. Van Noort zag wel de mogelijk heid van het ontstaan van een nieu we „modaliteit" als deze brief gaat doorwerken, „maar dat is beslist niet ons streven. We willen alleen de aandacht vestigen op de grote nood, waarin velen in de hervormde kerk verkeren". De „Open Brief" is toegezonden aan het moderamen en de leden van de synode, de provinciale kerkver gaderingen, de classes, de kerkera den en alle predikanten. Belangstel lenden kunnen de „Open Brief' gra tis verkrijgen bij „Drukkerij en Uit geverij Korthuis, Marnixstraat 16, Den Haag, tel. (070) 63.79.33". De voorlopige oplage is 15.000, maar doordat het zetsel bewaard is, is een „tweede druk" gemakkelijk reali seerbaar. Woensdag 22 november houdt de hervormde meisjesvereniging in Achterberg een verkoopmiddag en -avond. De baten worden gestort in 't nieuwbouwfonds van de kerk. Tot ouderling van de hervormde gemeente te Amerongen is gekozen de heer O. W. van Viegen als opvol ger van de heer W. E. van Ingen, die wegens vertrek moest bedanken. De heer Van Viegen zal zondag worden bevestigd. De kerkeraad van de hervormde ge meente te Eist heeft besloten om de morgendiensten op zondag in het vervolg om tien uur te laten begin nen, in plaats van om half tien. Deze regeling geldt uitsluitend tijdens de wintermaanden. Onlangs is het al dan niet afschaf fen van de dankstond voor het gewas op een doordeweekse dag ter sprake gekomen in de kring van de kerke raad van de hervormde gemeente So la Fide te Veenendaal. Men heeft toen ook overwogen de dankdienst te verplaatsen naar een zondagmorgen. Eén van de redenen was de matige tot geringe belangstelling van de ge meente voor de dankdiensten midden in de week. Toch heeft de kerkeraad om ver schillende redenen besloten op de ou de voet voort te gaan. Eén van die redenen was dat „Sola Fide" in het kader van kerk en gemeenschap in Veenendaal niet op z'n eentje zoiets kan doen. De voorganger van de gemeente, ds. H. Nijeboer, wijdt er zijn medita tie in het laatstverschenen nummer van het kerkblad aan. De grootste vraag die naar aanleiding hiervan tot de predikant komt is wel: „Waarom trekt een dankstond als deze ons als gemeente blijkbaar zo weinig? Volgens ds. Nijeboer gaat het be paald niet om geringe zaken als de christelijke gemeente roept om in ge beden en prediking centraal te stel len het danken voor voedsel, gezond heid, arbeid, onderdak, kleding, kort om de dingen die nodig zijn voor het leefbaar zijn van ons leven hier. Uitgaande van de CJV-soos te Vee nendaal wordt op zaterdag 11 no vember in de kantine van het sport park „Panhuis" een volksdansavond gehouden. Op uitnodiging van de hervormde vrouwendienst van de gemeente „So la Fide" te Veenendaal zal ds. Over duin op woensdag 15 november voor de bejaarden spreken over zijn werk in Amsterdam. Een der ambtsdragers van de ge reformeerde kerk te Veenendaal heeft de kerkeraad om ontheffing uit het ambt verzocht, daar hij zich niet kan congormeren aan het besluit van de generale synode de uitspraak van „Assen" terzijde te stellen. De kerkeraad achtte de gronden waarop dit verzoek was gebaseerd voor discussie vatbaar en besloot dat een deputatie met deze ambtsdrager zal samen spreken. (Kerknieuws) Nadrukkelijk heeft de gereformeer de kerk van Midwolda aan de clas sis Winschoten gevraagd of een zoge naamd gedwongen huwelijk alleen kerkelijk bevestigd kan worden als er schuldbelijdenis is gedaan. De classis heeft geantwoord dat er in dergelijke gevallen sprake is van een vooruitgrijpen op dat wat God voor het huwelijk heeft bestemd en meent dat dit vooruitgrijpen als schuld er kend moet worden. Uiteraard moet ook gewezen worden op de vergeving na de belijdenis. Het archief van de hervormde ge meente te Veenendaal is thans geïn ventariseerd. Het werk is onder lei ding van drs. C. Dekker, charter meester van het rijksarchief te Utrecht uitgevoerd door mej. M. N. Witteveen als onderdeel van haar studie. De inventarisatie tot het jaar 1951 beslaat vijfenzestig fo liovellen. Binnenkort zal het werk in druk verschijnen. Tot die tijd kan men oude stukken van voor 1951, die betrekking hebben op de kerk. de diakonie of een of andere kerkelijke vereniging nog kwijt op het kerkelijk bureau van de hervormde gemeente. De kerkeraad van de hervormde gemeente „Sola Fide" probeert iets te doen aan het „ondermaatse" be zoek aan de catechisaties. Alle jonge ren van de gemeente in de leeftijd 13 tot 25 jaar zijn aangeschreven. Van de 440 die een uitnodiging ont vangen zijn er slechts 98 op de cate chisatie verschenen en 9 op de belij deniscatechisatie. De kerkeraad wil er achter zien te komen waarom het merendeel ver stek laat gaan. Daarom heeft men de absente jongelui bezocht. Een verslag over de ervaringen die de bezoekers hebben opgedaan zal binnenkort worden gepubliceerd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 3