r.p.s.
spaareijfers
KERKDIENSTEN
puem geheimzinnig
over „afkeuren" van
domicilie beatclub
Pp en Brief aan Herv. Kerk
Groep van 24 predikanten
gispt middenorthodoxie
TWEE AMERONGSE
DOMINEES BIJ DE
ONDERTEKENAARS
Compensatie ingevolge
Algemene Bijstandswet
avq$S
TEKORT
UITKERING
VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V.
ZONDAGSDIENSTEN
Ontheffing
MIST
u uw
dagblad DE VALLEI?
Bel:
SÏ
10550
Tyj/S
11079
VAN WOUT BLAUWKOUS
Permanent FORD-show in showroom
oorjaarsbeurs
Verkopen
Bevestiging
Morgendiensten
Dankstond
Volksdansen
Voor bejaarden
Gedwongen
huwelijk
Archief
Bezoek
VRIJDAG 3 NOVEMBER 1967
Lastenverzwaring noopt het
bestuur van ,De Engelenburgli'
tot verhoging verpleeggelden
tot 17.30 uur
van 17.30
19.30 uur
Zaterdags
16.30—17.30
uur.
.5» -
VEENENDAAL Het bestuur van het bejaardencentrum „De Engelen-
burgh" overweegt met ingang van 1 januari a.s. de verpleegprijzen met onge
veer 15 procent te verhogen. Hoewel de circulaire aan de bewoners reeds een
bepaalde zekerheid behelst, zal op de voorgenomen verhoging van de verzor-
gingsprijs nog de goedkeuring van burgemeester en wethouders verkregen moe
ten worden. Een daartoe strekkend verzoek, dat mede onderzocht zal worden
door de provinciale commissie voor bejaardenoorden, ligt op het moment ter
bestudering bij b. en w. Daar als oorzaak van de gestegen prijzen voornamelijk
de gestegen kosten voor salarissen en levensmiddelen aangevoerd worden, ziet
het er naar uit dat het college wel met de verhoging akkoord zal gaan.
De tekst van de circulaire, die alle
bewoners gekregen hebben luidt als
volgt:
„Zoals u ongetwijfeld bekend is be
wegen de lonen en prijzen zich nog
steeds in stijgende lijn. Ondanks de sa
larisverhogingen van 1 januari 1967
heeft ons bestuur vorig jaar besloten
de verzorgingsprijzen voor 1967 niet te
In ons volk heeft zich een aantal eigen
aardige gewoonten genesteld die er
nog met geen moker uit te slaan zijn.
Iedere landstreek heeft zo z'n eigen
gebruiken, de alleenverkoop van een
bepaald stukje folklore.
Soms ontdekt men karakteristieke din
gen, die in het hele land gebeuren,
maar die dan weer verwant zijn aan
een bepaalde meningsovertuiging.
Groepsgebruiken zou men kunnen
zeggen.
Zo heb ik me 'ns laten wijsmaken dat
op vergaderingen van confessionele
politiekelingen de meeste sigaren in
de fik worden gejaagd! En dan voor
namelijk grote exemplaren. Of het
helemaal waar is weet ik niet. Mis
schien valt het juist daar op omdat
er in andere kringen minder groot
materiaal wordt weggepaft. En daar
is gemakkelijk een verklaring voor
te vinden.
Het grootse van de „linksen" moet van
oudsher gezocht worden in de een
voud. Ook in de sector van de genots
middelen. De jongens deden 't vroe
ger met een sjekkie of op z'n hoogst
een piraatje uit het bekende goedko
pe doosje. Wie weet is er tot op he
den iets van blijven hangen.
Liberalen ik heb voor deze groep
geen bewijsmateriaal lijken me al
les rokers. Van belegen aan-delen Vor
stenlanden tot Turkse sigaretjes met
vergulde eindjes.
Ik weet het niet, maar misschien zijn
al die gewoonten noodzakelijk voor
het vestigen van de juiste politieke
luchtverontreiniging, zo u wilt).
Maar waar komt dan het hardnekkige
gesmikkel in de kerk vandaan? Dat
vraag je je af. Wat is de zin van de
ze geringe consumptie, halverwege
de kerkdienst? Alle beroepstheologen
bij mekaar zijn er tot op de dag van
vandaag niet in geslaagd de rolletjes
buiten de kerkmuren te houden, hoe
wel 't volk toch heus wel 't een en
ander aanneemt van hetgeen waarin
ze voorgaan.
Misschien meent u dat ik het kerkvolk
in 't zonnetje wil zetten. Dat is niet
mijn bedoeling. Ik stel alleen het ver
schijnsel vast. En we zijn hier weer
'es op attent gemaakt door een plaat
selijke predikant die de eetgewoonten
van zijn gehoor aan de kaak heeft ge
steld. Aangezien ik mij niet tot u
richt vanuit een kerkbode heb ik dat
maar voor kennisgeving aan te ne
men.
Maar het snoepje de „peep" of wat
het ook mag zijn blijft interessant.
Hoe zou het er in gekomen zijn?
Dat men zijn huurlieden aan weerszij
den in de bank ongevraagd een rolle
tje onder de neus houdt, is misschien
«en schraal overblijfsel van het op
delen onder de gemeenteleden.
Dan blijven we zitten met het probleem
wat de mens bezield heeft die ermee
is begonnen. Mijn gedachten gaan on
willekeurig uit naar een uitgekookte
„fabriceur van pepermunten".
Juist de pepermunt was jarenlang de
enige traktatie tijdens kerkelijke en
andere bijeenkomsten. In onze jonge
jaren was het ondenkbaar dat je iets
anders op de tong legde. Wij kregen
op het eerste klokgelui geld voor de
collecte en twee „peepen", die je
naar eigen inzicht mocht besteden.
De kunst was voor ons altijd om ze in
zoveel mogelijk kleine stukjes te hak
ken want dan had je even zoveel
keer iets om achter je kiezen te stop
pen.
Tegenwoordig heeft men zich verlaagd
tot het gebruik van allerhande snoe
perij. Zelfs beperkt men zich niet
meer tot een rolletje, er wordt ook
al uit „builtjes" geconsumeerd.
Volgens mij is hiermee de laatste pe
riode van het kerksnoepje ingeluid.
Want waar gaat het heen als men tot
tweemaal toe een kanjer van een
rumboon krijgt aangeboden?
Ik kan ervan smullen, daar niet van,
maar het is toch een verkapte vorm
van een „neutje". En verder kunnen
we niet gaan. Daarom gaat naar
mijn inzicht de aardigheid er auto
matisch helemaal af.
En laten we wel wezen, wie pruimt er
vandaag den dag nog in de kerk?
WOUT BLAUWKOUS
verhogen, in de hoop dat alsnog een
sluitende exploitatierekening zou kun
nen worden verkregen.
Ons is thans gebleken dat dit niet
het geval is. Bovendien zijn voor het
jaar 1968 weer verdere nieuwe verho
gingen van salarissen en andere uitga
ven te verwachten.
In verband hiermede ziet ons bestuur
zich genoodzaakt .met ingang van 1 ja
nuari 1968 de verzorgingsprijs van ons
bejaardencentrum voor een eenper
soonskamer te verhogen van 405,-
naar 465,- en voor een tweepersoons-
kamer van 650,- naar 725,- per
maand.
Deze verhoging met gezien worden
als een uitgestelde verhoging over het
jaar 1967 en een verhoging voor het
jaar 1968, welke nodig is om de norma
le verzorging in ons centrum mogelijk
te maken.
Daar onze stichting niet ten doel
heeft het maken van winst kunt u er
van overtuigd zijn dat wij ook in de
toekomst zullen trachten de verzor
gingsprijzen zo laag mogelijk te hou
den", aldus de circulaire.
Ook de flatjes worden duurder. De
flats die momenteel 168,- kosten ko
men per 1 januari op 176,-, die van
173,50 worden 181,- en die van
178,50 worden 186,-.
Ds. A. Vroegindeweij, voorzitter van
het bestuur van het bejaardencentrum
vertelde iets naders over de achtergron
den van het besluit: „We hebben dit
jaar geprobeerd de verhoging van de
verpleegprijzen die eigenlijk noodzake
lijk was niet door te voeren, zoals een
aantal andere bejaardencentra ook ge
daan heeft. We konden dat wagen, om
dat er begin dit jaar nog een over
schotje was, zodat we weinig risico's
liepen. De accountant heeft ons nu ech
ter duidelijk gemaakt, dat het jaar
1967 een tekort te zien zal geven. De
meeste andere bejaardencentra die dit
jaar ook geen prijsverhoging hebben
toegepast moeten evenals wij de prij
zen per 1 januari 1968 met 15 procent
verhogen."
„De grootste kosten voor ons zijn de
personeelslasten en de kosten van de
levensmiddelen", aldus ds. Vroeginde
weij, „en de salarissen zijn dit jaar, zo
wel in januari als in juli beduidend ver
hoogd. De kosten van alle levensmidde
len zijn de afgelopen twee jaar ook
sterk gestegen, zodat dat ondertussen
een belangrijke meerpost op de uitga
ven geworden is."
Ds. Vroegindeweij is ervan overtuigd,
dat aan een prijsverhoging voor de be
woners van het centrum niet te ont
komen is, maar aan de andere kant stelt
hij: „Ik heb pas cijfers gezien van een
aantal bejaardencentra, die ongeveer
gelijktijdig met de onze geopend zijn.
Daaruit blijkt dat wij een vrij lage
prijs berekenen. We houdens ons boven
dien aan de regels van de Federatie
voor bejaardentehuizen. Op die manier
is de concurrentie zo gering mogelijk.
De verhoging is nog zo veel mogelijk
gedrukt, want de accountant wilde ei
genlijk een nog hogere prijs gaan bere
kenen. Bovendien zouden we indien we
dezelfde arbeidsvoorwaarden aan ons
personeel gaan bieden, als in de ge
meentelijke tehuizen een nog grotere
prijsverhoging moeten doorvoeren. In
de gemeentelijke tehuizen wordt name
lijk een toeslag voor onregelmatig werk
gegeven en wordt geen premie AOW
ingehouden."
De verhoging van de verpleegtarie-
ven komt volgens ds. Vroegindeweij
overeen met de stijging van de AOW
gedurende de laatste jaren.
Een belangrijk deel van de bewoners
van het bejaardencentrum, ontvangt,
evenals overal elders een uitkering in
gevolge de Bijstandswet. De heer W. A.
J. Monhemius, directeur van de ge
meentelijk sociale dienst zei te verwach
ten, dat zy die een dergelijke uitkering
krijgen, kunnen rekenen op een verho
ging van die uitkering. „Indien blijkt,
dat de stijging billijk is en in een juiste
relatie tot de stijging van de kostprijs
staat, dan wordt deze bij de noodzake
lijke kosten van levensonderhoud ge
teld. Indien de noodzakelijke kosten
stijgen, dan gaan wij met de uitkering
automatisch mee", aldus de heer Mon
hemius.
SCHERPENZEEL In oktober werd
in Scherpenzeel op de Rijkspostspaar
bank ƒ61.673,31 gespaard en ƒ22.527,31
opgenomen.
Zondag 5 november
SCHERPENZEEL
Ned. Herv. Kerk
9.30 uur: ds. P. Zijlstra.
18.30 uur: ds. B. IJsinga uit Leusden.
woensdag 1 nov.: 7.30 uur ds. J. T.
Cazander. Dankstond voor gewas en
arbeid.
Geref. Kerk
10.00 uur: ds. K. A. Schippers uit
Amersfoort.
18.30 uur: ds. J. Firet, em. pred. te
Scherpenzeel.
Woensdag 1 nov. Dankstond voor het
gewas. 7.30 uur: ds. D. J. Couvee, em.
pred. uit Utrecht.
Vrije Evang. Gem.
10.30 uur: ds. I. J. Vasseur uit Bussum
De dienst wordt gehouden in het Ver
enigingsgebouw aan de Molenweg.
Geref. Gem.
10.30 en 18.30 uur: de heer B. Roest.
Ver. v. Vrijz. Herv.
19.15 uur: G. M. Spelberg uit Utrecht.
De dienst wordt gehouden in het nieu
we verenigingsgebouw te Wouden
berg.
R.-K. Kerk
8.30 uur: H. Mis. De dienst wordt ge>-
houden in het Verenigingsgebouw aan
de Molenweg.
VEENENDAAL
Ned. Herv. Kerk
Oude kerk: 9.30 u. ds. Vroegindeweij
en 17.00 uur ds. Jongerden
Julianakerk: 9.30 uur ds. Langerak en
17.00 uur ds. Wisgerhof
Vredeskerk: 9.00 en 10.30 uur ds.
Graafland en 17.00 uur
ds. Vroegindeweij
Sionskerk: 9.30 uur ds. Wisgerhof en
17.00 uur ds. Langerak
Bejaardencentrum: 9.30 uur ds. Jon
gerden
Veeneind: 15.00 u. ds. Van Assenbergh
Dijkstraat: 14.45 u: ds. Vroegindewey.
Hervormde gemeente „Sola Fide"
10.00 uur ds. Nijeboer en 17.30 uur
ds. Vijzelaar.
Geref. Kerk
Oude kerk: 9.30 uur ds. IJtsma en
17.00 uur ds. Overduin
Petrakerk: 9.30 uur ds. Overduin en
17.00 uur ds. IJtsma
Geref. kerk (OCB)
9.30 en 17.00 uur: prop. D. T. Vreug-
denhil te Zwolle
Chr. Geref. Kerk:
Bethelkerk: 9.30 en 17.00 uur ds. Lang
broek
Pniëlkerk: 9.30 en 17.00 u. ds. Keuning
Geref. Gemeenten (Ned.)
9.30 en 18.00 uur ds. Mallan
Geref. Gemeente (Syn.)
9.30 en 17.00 uur leesdienst
Ned. Prot. Bond
10.30 uur ds. Vuijk te Oosterbeek
R.-K. Kerk
Salvatorkerk: 9.00 en 11.00 uur H. Mis
en 19.00 uur Lof
Willibrorduskerk: 8.00 en 10.00 uur:
H. Mis.
Leger des Heils:
10.00 uur: Heiligingssamenkomst en
19.30 uur Verlossingssamenkomst
Jehovah's Getuigen (NW-gebouw):
14.30 uur openbare vergaderingen,
15.30 uur: bijbelbespreking.
LIENDEN
Ned. Herv. Kerk, zondag 5 november
10.00 en 18.30 uur: ds. L. Kievit uit
Leiden.
RHENEN
Ned. Herv. Kerk: 9.00 uur: ds. De Bruin
uit Lunteren.
Geref. Kerk: 10.00 uur: drs. H. Steen-
dam uit Wageningen; 17.00 uur: ds.
L. C. Rietveld uit Wageningen.
Oud Geref. Gem.: donderdag 9 novem
ber a.s., 19.00 uur: ds. Kamp uit
Utrecht.
AMERONGEN
AMERONGEN. N. H. Kerk 10 uur
ds. G. Kaastra, 18.30 uur ds. J. van
Noort; Dorpshuis 10 uur Jeugdkapel;
Geref. Kerk 10 uur ds. L. Zwaan, 18.30
uur ds. Hoorweg; Ned. Prot. Bond 10.30
uur ds. H. C. Valeton uit Baarn D.G.;
N. H. Kerk O verberg 10 uur ds. J. van
Noort; 18.30 uur ds .G. Kaastra; Oud
Ger. Gem. 10 en 18,30 uur Leesdienst;
N. H. Kerk Eist 9.30 uur ds. A. G. Ha
ring uit Nieuwland en 18 uur onbekend.
ELST
Oud Geref. Gem.: woensdag 8 november
a.s. 14.30 en 19.00 uur: ds. Willink uit
Doetinchem.
RENSWOUDE
Ned. Herv. Kerk: 9.30 en 18.30 uur:
ds. Van de Peut ('s morgens dopen).
Geref. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. Slin-
genberg.
EDERVEEN
Ned. Herv. Kerk: 9.00 en 19.00 uur: ds.
De Bie.
Oud Geref. Gem.: 9.30 uur en 15.00 uur:
dhr. A. van de Meer uit 's-Graven-
zande.
Geref. Gem.: 9.00 en 19.00 uur: ds. Aan-
geenbrug. N
OVERBERG
Oud Geref. Gem.: vrijdag 10 november
a.s., 19.00 uur: dhr. Van de Meer.
RESTEREN
Ned. Herv. Kerk: 9.00 uur: ds. Muilwijk
uit Opheusden: 18.30 uur: ds. A. Ter
louw uit Veenendaal.
OPHEUSDEN
Ned. Herv. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds.
A. Muilwijk.
Geref. Gem. Synodaal: 10.00 en 18.30
uur: leesdienst.
Geref. Gem. Nederland: 10.00 en 18.30
uur: ds. M. van Beek.
VEENENDAAL:
Zaterdag 4 november a.s.: dr. Remme,
Markt 10; tel. 12061.
Zondag 5 november a.s.: dr. Annot,
Kerkewijk 56; tel. 10198.
RHENEN
Voor Rhenen neemt waar dr. Alme-
kinders; tel. 2432.
EDERVEEN:
Voor Renswoude, De Klomp en Eder-
veen neemt waar: dr. Heij te De
Klomp; tel. 200.
AMERONGEN:
Voor Amerongen, Leersum en Eist
neemt waar: dr. Van Ommeren te
Eist; tel. 217.
RESTEREN:
Voor Lienden, Ommeren en Resteren
neemt waar: dr. Van der Veen te
Lienden; tel. 03443220.
OPHHEUSDEN
Voor Dodewaard, Echteld, Ochten en
Opheusden neemt waar: dr. Budding
te Opheusden; tel. 08887213.
WIJKVERPLEGING
Voor Resteren, Echteld en Ochten neemt
waar: zr. S. Westerhof, Groene Kruis,
Resteren; tel. 08886210.
Voor Opheusden en Dodewaard neemt
waar: zr. H. Budding te Dodewaard;
tel. 08885—218.
TANDARTSEN
Veenendaal/Rhenen: Spoedgevallen: tel.
08385- 12945.
DIERENARTS
Ederveen: dr. Van Riessen te Lunteren;
tel. 2557 (b.g.g. 08387—457).
VEENENDAAL Ambtenaren van
de PUEM hebben dezer dagen een
controle-bezoek gebracht aan het oude
schoolgebouw, dat nu 't domicilie van
de beatclub N.V. 't Dingetje is. Zij
hebben geconstateerd dat de leidingen
van de elektriciteit vernieuwd moeten
worden.
Voor de leiding van de beatclub bete
kent dit, dat er grote kosten gemaakt
zullen moeten worden en een onthutste
Fred Bruitsman vertelde gisteren dan
ook: „Ik ben druk doende om er nog
voor te zorgen dat we kunnen blijven
doordraaien. We zullen de onkosten
zelf moeten betalen, zo werd ons ver
zekerd. Maar het kan best zijn dat er
iets anders achter zit... dat ga ik ook
uitzoeken".
Hoofdinspecteur W. C. H. Dekker gaf
het volgende commentaar: „Ik heb er
wel iets van gehoord. Ik weet dat de
PUEM is gaan kijken. Voor dat ik hier
iets concreets over kan zeggen, wil ik
eerst weten wat er precies aan de
hand is...".
De instantie, die natuurlijk wel het
fijne van deze affaire weet is de
PUEM. Commentaar wenste men ech
ter niet te verstrekken. „Ik weet er
helemaal en dan ook helemaal niets
van", zei een woordvoerder. Ook ver
dere vragen werden door de PUEM
genegeerd. „We weten van niks...", zo
werd er bij herhaling gezegd.
Fred Bruitsman zei tenslotte: „We
hebben de brandweer ook al op bezoek
gehad. Daarmee is nu alles in orde. Nu
krijgen we weer met de PUEM te ma
ken. Wie weet wat er achter zit...".
ADVERTENTIE
Kerkewijk 128
Veenendaal
Telefoon
(08385)12244
lllllllllllllllllllllllllllllllillllilHIII
De kerk moet tegenwoordig aller
lei acties uitdenken om aan geld te
komen voor de nodige nieuwbouw.
De hervormde gemeente van Ame
rongen zal waarschijnlijk wel de lan
delijke primeur hebben van een voor-
jaarsbeurs, die volgend jaar zal wor
den gehouden. Een commissie is
reeds bezig de plannen uit te werken.
Artikelen handwerken, handenar-
beidswerkstukken enz zijn intus
sen welkom. De opbrengst van de
beurs gaat naar het nieuwe jeugdge-
bouw.
VEENENDAAL/AMERONGEN Kerkelijk Nederland heeft er weer
een „Open Brief" bij. Ditmaal hebben 24 hervormde theologen, meren
deels leden van de Confessionele Vereniging en de Gereformeerde Bond, in
een dergelijk schrijven hun bezwaren kenbaar gemaakt. De inhoud van de
ze open brief is voornamelijk gericht tegen de midden-orthodoxe predi
king, die in deze brief omschreven wordt als: „Onder midden-orthodoxie
verstaan wij die brede stroming in ons kerkelijke leven, die een vermen
ging is van confessionalisme, barthianisme en vrijzinnigheid. In de midden-
orthodoxe prediking komt men de grondwoorden van het geloof tegen als:
genade, vergeving, liefde, verzoening, wedergeboorte, koninkrijk, maar in
de omlijsting van een milde en bedaarde orthodoxie en zonder de glans en
gloed van het nieuwe; zonder „betoon van geest en kracht" (1 Cor. 24).
De schraalheid, armoede en kleurloosheid van de midden-orthodoxe predi
king is, dat de genade niet meer bijzonder, doch algemeen is", aldus de
brief. Tot de ondertekenaren behoren de Amerongse predikanten ds. C. H.
Kaastra en ds. J. van Noort. De laatste vertelde iets over het „waarom"
van de brief.
„Bij ons allemaal", aldus ds. Van
Noort, doelend op de „vierentwin
tig", „is er een onrust over de ver
vlakking van de prediking, die we
de laatste tijd zien optredën. Het is
een prediking, waarbij iedereen, die
tot de gemeente behoort, wordt be
schouwd als er te „zijn", het te
„hebben". Elke gedachte aan een
bekering wordt gemist. Het gaat na
tuurlijk niet om dat woord, maar
ik mis de blijde levensvreugde, die
toch moet zijn, bij een Christen".
In de open brief wordt als eerste
de apostolaire houding van de her
vormde kerken de jaren na de oor
log aan de orde gesteld. „Het ka
rakteristieke van die nieuwe struc
tuur (die de hervormde kerk door
haar nieuwe kerkorde gekregen
heeft) is, dat het „verantwoorde-
lijk-staan-in-de-wereld" als wezen
lijk voor de Kerk wordt gezien. Het
thema Kerk en Wereld staat sinds
de jaren veertig centraal in de theo
logische discussies, opleiding, de sy
nodale geschriften, kerkelijke publi
citeitsmedia, de oecumenische con
tacten, in het vormingswerk, de pre
diking en de catechese". In de brief
vraagt de groep zich af of het pasto-
laat in de kerk wel een zo alles
overheersende plaats mag innemen.
De ondertekenaars van de Open
Brief noemen zich „allen predikan
ten, die in hun ambt jarenlang de
herderlijke zorg en verantwoording
voor een gemeente dragen of heb
ben gedragen. Wij bedoelen dit nog
in een andere zin, dan kerkordelijk
tot uitdrukking wordt gebracht".
Het blijkt dat deze predikanten hun
taak zien als de „hoogste en heer
lijkste", en de gemeente als een
vergadering van „door God met na
me geroepenen". „Wij weten", al
dus de brief, „dat er niet weinig
predikanten zijn, die het als een zo
zware en uitzichtloze taak ervaren
hebben om tegen de heersende theo-
logische-apostolaire stroming van
de kerk in zich in gehoorzaamheid
te blijven bepalen tot de primaire
ambstaken als prediking, zielszorg
en catechese, dat zij geheel over
stag zijn gegaan en met verwaar
lozing van de gemeente zich geheel
zijn gaan richten op werk onder bui
tenkerkelijken". Daartegenover stel
len de ondertekenaars, dat er velen
zijn, die nog wel getrouwd zijn,
maar door allerlei publiciteitsmedia
en door synodale geschriften alles
wat zij trachten op te bouwen, on
dermijnd zien.
Hoewel „er in de gemeente steeds
minder roepingen voor het ambt
voorkomen", kant de groep van
vierentwintig toch tegen het stellen
van advertenties waarin gezocht
wordt naar „knappe koppen en ster
ke karakters", zoals in een adver
tentie onlangs gebeurd is, om aan
dacht te vragen voor het predik
ambt. „Men vergeet, dat we voor
een predikant vooral een gewoon
gelovig mens nodig hebben", merk
te ds. Van Noort naar aanleiding
van deze zinsnede in die brief op.
De „Open Brief "-schrijvers zijn
zich in „steeds groter ongerustheid"
gaan afvragen of „de wijze, waarop
de kerk aan het apostolaat gestalte
is gaan geven, bijbels wel die naam
mag dragen. Daarbij gaat het niet
zozeer om de methodes, die gevolgd
worden, maar om de al of niet uit
gesproken theologische veronder
stelling, die aan de gevolgde metho
diek ten grondslag liggen". In dit
verband gispt de groep de geest die
boeken als „Eerlijk voor God" van
de Engelse bisschop John Robinson
en „Het Christendom in de wereld
geschiedenis" door dr. A. Th. van
Leeuwen uitademen. „Wat in deze
geschriften opvalt is de naïef-opti-
mistische instelling tegenover de hui
dige, volstrekt gesaaeculaariseerde
wereld als vrucht van het moderne
Hier wordt de „wereld" benadert
op een wijze, die radicaal verschilt
van de bijbelse visie op de mens.
Woorden als zonde, schuld, duister
nis, oordeel, verlorenheid, ondergang
die in de bijbelse prediking een cen
trale plaats innemen, zijn hier ver
vlakt, verdoezeld of zelfs geheel ge
ëlimineerd. Daarentegen worden de
moderne mens het moderne denken,
natuurwetenschap, techniek en het
gesaeculariseerde wereldbeeld niet
alleen voluit serieus genomen, maar
zelfs positief, ja christelijk gewaar
deerd! De apocalyptische be-
wogendheid, die heel de bijbel door
gloeit komt men in het kerkelijk
apostolaat niet meer tegen, en dat
in een tijd waarin de afgronden
zich reeds openen en de demonische
contouren steeds duidelijker zicht
baar worden".
Men vraagt zich af, hoe het moge
lijk geweest is, dat het geestelijk
klimaat#n de hervormde kerk in de
naoorlogse jaren „zulk een vruchtba
re voedingsbodem is gebleken voor
een dergelijke theologische verwor
ding". Men vindt dan de oorzaak in
de middenorthodoxie, aan welks
adres men de woorden richt, zoals in
de aanhef van dit artikel opgenomen.
Het laatste deel van de brief voert
terug naar „die ene centrale vraag,
die altijd weer opnieuw beslissend is
voor het bestaan en voortbestaan
van de kerk: de vraag naar de rech
te bijbelse prediking. Naar ons be
sef schort het daaraan, en hierin ligt
een oude en diepe schuld als ban op
de hervormde kerk, met name ook
tegenover het „volk Gods", dat in
afscheiding en Doleantie, maar ook
in kleinere kerken, groepen en krin
gen de historische volkskerk verlaten
heeft om toch ergens een geestelijk
dak te vinden, waaronder het met de
troost en de tucht van het Levende
Woord Gods kon leven. „Tegen het
slot spreekt de brief van „een zuch
tende gemeente (die er is), die zeer
klein en als tot niet schijnt geko
men te zijn door de toenemende
druk van de wereld en die hunkerend
uitziet naar een troostend Réveil
van de ware prediking".
Ds. Van Noort zei nog: „Ik bid om
het Réveil, waarin alle kerkmuren
zullen vallen, maar 't levende woord
weer verkondigd wordt. Wij confes
sionelen zijn nooit gelukkig geweest
met de aanduiding „midden-ortho
dox", maar zoals de zaken tegen
woordig liggen wens ik helemaal niet
meer Lil de midden-orthodoxie gere
kend te worden".
Ds. Van Noort zag wel de mogelijk
heid van het ontstaan van een nieu
we „modaliteit" als deze brief gaat
doorwerken, „maar dat is beslist niet
ons streven. We willen alleen de
aandacht vestigen op de grote nood,
waarin velen in de hervormde kerk
verkeren".
De „Open Brief" is toegezonden
aan het moderamen en de leden van
de synode, de provinciale kerkver
gaderingen, de classes, de kerkera
den en alle predikanten. Belangstel
lenden kunnen de „Open Brief' gra
tis verkrijgen bij „Drukkerij en Uit
geverij Korthuis, Marnixstraat 16,
Den Haag, tel. (070) 63.79.33". De
voorlopige oplage is 15.000, maar
doordat het zetsel bewaard is, is een
„tweede druk" gemakkelijk reali
seerbaar.
Woensdag 22 november houdt de
hervormde meisjesvereniging in
Achterberg een verkoopmiddag en
-avond. De baten worden gestort in
't nieuwbouwfonds van de kerk.
Tot ouderling van de hervormde
gemeente te Amerongen is gekozen
de heer O. W. van Viegen als opvol
ger van de heer W. E. van Ingen, die
wegens vertrek moest bedanken. De
heer Van Viegen zal zondag worden
bevestigd.
De kerkeraad van de hervormde ge
meente te Eist heeft besloten om de
morgendiensten op zondag in het
vervolg om tien uur te laten begin
nen, in plaats van om half tien. Deze
regeling geldt uitsluitend tijdens de
wintermaanden.
Onlangs is het al dan niet afschaf
fen van de dankstond voor het gewas
op een doordeweekse dag ter sprake
gekomen in de kring van de kerke
raad van de hervormde gemeente So
la Fide te Veenendaal. Men heeft
toen ook overwogen de dankdienst te
verplaatsen naar een zondagmorgen.
Eén van de redenen was de matige
tot geringe belangstelling van de ge
meente voor de dankdiensten midden
in de week.
Toch heeft de kerkeraad om ver
schillende redenen besloten op de ou
de voet voort te gaan. Eén van die
redenen was dat „Sola Fide" in het
kader van kerk en gemeenschap in
Veenendaal niet op z'n eentje zoiets
kan doen.
De voorganger van de gemeente,
ds. H. Nijeboer, wijdt er zijn medita
tie in het laatstverschenen nummer
van het kerkblad aan. De grootste
vraag die naar aanleiding hiervan tot
de predikant komt is wel: „Waarom
trekt een dankstond als deze ons als
gemeente blijkbaar zo weinig?
Volgens ds. Nijeboer gaat het be
paald niet om geringe zaken als de
christelijke gemeente roept om in ge
beden en prediking centraal te stel
len het danken voor voedsel, gezond
heid, arbeid, onderdak, kleding, kort
om de dingen die nodig zijn voor het
leefbaar zijn van ons leven hier.
Uitgaande van de CJV-soos te Vee
nendaal wordt op zaterdag 11 no
vember in de kantine van het sport
park „Panhuis" een volksdansavond
gehouden.
Op uitnodiging van de hervormde
vrouwendienst van de gemeente „So
la Fide" te Veenendaal zal ds. Over
duin op woensdag 15 november voor
de bejaarden spreken over zijn werk
in Amsterdam.
Een der ambtsdragers van de ge
reformeerde kerk te Veenendaal
heeft de kerkeraad om ontheffing uit
het ambt verzocht, daar hij zich niet
kan congormeren aan het besluit
van de generale synode de uitspraak
van „Assen" terzijde te stellen.
De kerkeraad achtte de gronden
waarop dit verzoek was gebaseerd
voor discussie vatbaar en besloot dat
een deputatie met deze ambtsdrager
zal samen spreken.
(Kerknieuws)
Nadrukkelijk heeft de gereformeer
de kerk van Midwolda aan de clas
sis Winschoten gevraagd of een zoge
naamd gedwongen huwelijk alleen
kerkelijk bevestigd kan worden als
er schuldbelijdenis is gedaan. De
classis heeft geantwoord dat er in
dergelijke gevallen sprake is van een
vooruitgrijpen op dat wat God voor
het huwelijk heeft bestemd en meent
dat dit vooruitgrijpen als schuld er
kend moet worden. Uiteraard moet
ook gewezen worden op de vergeving
na de belijdenis.
Het archief van de hervormde ge
meente te Veenendaal is thans geïn
ventariseerd. Het werk is onder lei
ding van drs. C. Dekker, charter
meester van het rijksarchief te
Utrecht uitgevoerd door mej. M. N.
Witteveen als onderdeel van haar
studie. De inventarisatie tot het
jaar 1951 beslaat vijfenzestig fo
liovellen. Binnenkort zal het werk in
druk verschijnen. Tot die tijd kan
men oude stukken van voor 1951, die
betrekking hebben op de kerk. de
diakonie of een of andere kerkelijke
vereniging nog kwijt op het kerkelijk
bureau van de hervormde gemeente.
De kerkeraad van de hervormde
gemeente „Sola Fide" probeert iets
te doen aan het „ondermaatse" be
zoek aan de catechisaties. Alle jonge
ren van de gemeente in de leeftijd
13 tot 25 jaar zijn aangeschreven.
Van de 440 die een uitnodiging ont
vangen zijn er slechts 98 op de cate
chisatie verschenen en 9 op de belij
deniscatechisatie.
De kerkeraad wil er achter zien te
komen waarom het merendeel ver
stek laat gaan. Daarom heeft men de
absente jongelui bezocht. Een verslag
over de ervaringen die de bezoekers
hebben opgedaan zal binnenkort
worden gepubliceerd.